Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Zijn er nog mensen welke een X1 Yoga Generatie 4 gebruiken?
Ik ben vooral benieuwd naar de helderheid van het scherm (4k en full hd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
pitchdown schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Het is een T420s geworden.
Toetsenbord is superb.

Als er ooit een optie komt een thinkpad 25 te scoren zou dat nog wel een optie zijn.
Iemand een idee wat de handigste manier is om deze uberhaupt naar NL te krijgen?
Het is een tijd terug dat ik erna heb zitten zoeken. Maar er staat mij iets bij dat je het de bovenkant van de body tussen een t420 op sommige nieuwere modellen kan zetten. Dan kun je dus de oude keyboard layout gebruiken op een t430 ofzo. Weet niet meer precies hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:22
Iemand al toevallig ervaringen met het draaien van een linux distro op een X1 gen2? Zo ja, welke distro hebben jullie goede ervaringen mee qua ondersteuning van hardware?

Wil er een dualboot machine van maken met linux als mijn daily OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:25:
Paar dagen geleden een x1 gen2 besteld met een oled display.
Ondanks alle reviews toch voor een oled gegaan omdat ik meestal hooguit 3 uur op batterij werk en daarnaast oled echt fijn vind.

Wordt mijn eerste lenovo, hiervoor 9 jaar een macbook pro 17 inch gehad, ben dus erg benieuwd hoe het bevalt. De reden om naar lenovo over te stappen zijn voor mij het toetsenbord en de upgrade mogelijkheden die apple totaal heeft gekilled. Zou ook graag een linux distro willen draaien in dualboot, maar daar moet ik nog naar kijken.
Hoe bevalt deze in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, ik wil voor mijn 12 jarige een laptop aanschaffen. Ik zag dat er nog refurbished Thinkpads, x220 te koop zijn. Ze kosten rond de 200 euro. Zouden jullie dat aan of afraden? Ik ben erg benieuwd. De laptop wordt vooral gebruikt voor werkstukken op school en lichte games, YouTube etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik ga deze dagen mijn X1 Extreme G2 terugsturen.
Ik vind de laptop te veel fan-noise maken voor zo`n dure laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:28:
Hallo allemaal, ik wil voor mijn 12 jarige een laptop aanschaffen. Ik zag dat er nog refurbished Thinkpads, x220 te koop zijn. Ze kosten rond de 200 euro. Zouden jullie dat aan of afraden? Ik ben erg benieuwd. De laptop wordt vooral gebruikt voor werkstukken op school en lichte games, YouTube etc.
Ik heb vorige week voor 100 euro een goede x230 gekocht. 200 voor een x220 is echt te veel, ook al omdat die x230's langer met hun accu doen. Met een ssd erin zijn ze ook snel zat voor normaal gebruik.

Het zijn hele goede computers voor kinderen. Hanteerbaar, goedkoop en ze kunnen tegen een stootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

dirkjesdirk schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:14:
[...]

Ik heb sinds kort een E595. Voornamelijk zakelijk gebruik en voor mij waren de volgende zaken belangrijk.
- Lichte voorkeur voor AMD vanwege snellere GPU
- Volgens notebookcheck is de E595 ook beter dan de (verder identieke) Intel variant (E590)
- Prijs (ik heb via de Lenovo webshop 630 euro betaald voor de variant met 3500u, 256 SSD, 8 GB Ram)
- Batterijgebruik van de 3500u is aanzienlijk beter dan van de 2500u
- Toetsenbord en numeriek gedeelte. Kwaliteit is prima en typcomfort vergelijkbaar met mijn oude T540p. Helaas geen backlit variant leverbaar (iit de E490)
- USB C oplader en de mogelijkheid om via USB-C een 2e monitor aan te sluiten (DP mode). Werkt perfect, maar het nadeel is dan de oplader niet meer aangesloten kan worden. Ik moet nog kijken of dat met een hubje oplosbaar is.

Nadelen:
- Geen variant met losse GPU (voor mij niet van belang)
- Geen vingerprintreader leverbaar
- Geen backlit keyboard leverbaar
- Scherm is maar zo-zo (lage helderheid en matige kleuren).
- 1x 8GB Ram (dus geen dual channel).
- Realtek netwerkkaartje. Wel snel, maar ik ben nog niet tevreden over de stabiliteit.

Zijn er vragen of benchmarks nodig, laat het weten.
USB -> USB-C (laadport) + HDMI + USB-A dongle kan dit vermoedelijk oplossen. In elk geval op mijn Macbook Pro werkt dit prima.

Zelf zit ik te kijken naar een 2e hands Thinkpad of Dell Latitude. Graag wil ik naast mijn MacBook Pro een Windows laptop hebben voor wat Windows specifieke software. Hoeft niet snel te zijn, dual-core met Hyperthreading lijkt mij voldoende. Momenteel draait het op een Celeron N3450 (4C/4T 1,1-2,1gHz) prima maar dit is een HTPC ipv laptop en niet erg handig om mee te nemen :+ . Een 14" T460 lijkt mij afdoende.

Zit er standaard een WWAN antenne overigens in de T modellen of enkel wanneer er voor een WWAN kaart gekozen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
pitchdown schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Hoe bevalt deze in de praktijk?
Hij is verzonden, maar ik heb hem nog niet binnen.

Ik had hem eind december besteld, maar kreeg een maand later te horen dat de cpu i9-9880H moeilijk leverbaar was. Ik heb die toen geannuleerd en later een nieuwe besteld. Dat is nu deze met een i7-9750H.

Ik lees dat je niet tevreden bent en hem terugstuurd vanwege fan noice? Dat is wel balen dan.

Welke cpu heb jij erin zitten, geen andere mogelijkheid om het acceptabel te krijgen met behulp van programma's / undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:14:
[...]

Hij is verzonden, maar ik heb hem nog niet binnen.

Ik had hem eind december besteld, maar kreeg een maand later te horen dat de cpu i9-9880H moeilijk leverbaar was. Ik heb die toen geannuleerd en later een nieuwe besteld. Dat is nu deze met een i7-9750H.

Ik lees dat je niet tevreden bent en hem terugstuurd vanwege fan noice? Dat is wel balen dan.

Welke cpu heb jij erin zitten, geen andere mogelijkheid om het acceptabel te krijgen met behulp van programma's / undervolten?
Ik heb ook de i7. Met software en bios-settings niet gelukt om dit te wijzigen.
De fan sloeg aan op moment dat het niet nodig moet zijn, en is daarbij ook goed hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Hmm, niet zo best dan. Ik zal hem meteen uitproberen. Ik verwacht hem vandaag of morgen.

Ben ook gevoelig voor fan noice, maar aan de andere kant is dit de enige laptop met goede hardware en die goed upgradebale is. Dus zou hem graag willen houden.

Hoe lang heb je hem uitgeprobeerd en deden ze nog moeilijk over de retour procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:55:
Hmm, niet zo best dan. Ik zal hem meteen uitproberen. Ik verwacht hem vandaag of morgen.

Ben ook gevoelig voor fan noice, maar aan de andere kant is dit de enige laptop met goede hardware en die goed upgradebale is. Dus zou hem graag willen houden.

Hoe lang heb je hem uitgeprobeerd en deden ze nog moeilijk over de retour procedure?
Iet meer dan een week, dus geen probleem.
Voor de prijs wil ik echter dit soort "issues" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Dat is goed om te horen. Hij is net binnen en typ dit op de lenovo. Eerste indruk is erg mooi en een fijn toetsenbord. Fan stoort nu nog niet, maar hij staat wel op quiet mode.

Zal deze week zo veel mogelijk gebruiken om te kijken of het een blijvertje is.

Al enig idee wat jouw vervanger gaat zijn (dell xps15 of een mac ofzo)?

[ Voor 5% gewijzigd door rachez op 02-04-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:38:
Dat is goed om te horen. Hij is net binnen en typ dit op de lenovo. Eerste indruk is erg mooi en een fijn toetsenbord. Fan stoort nu nog niet, maar hij staat wel op quiet mode.

Zal deze week zo veel mogelijk gebruiken om te kijken of het een blijvertje is.

Al enig idee wat jouw vervanger gaat zijn (dell xps15 of een mac ofzo)?
Weet ik nog niet.
Liefst een thinkpad, misschien T490.
Ik merkte voornamelijk dat wanneer ik een filmpje op youtube start dat de Fan al aansloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:29:
[...]

Ik heb vorige week voor 100 euro een goede x230 gekocht. 200 voor een x220 is echt te veel, ook al omdat die x230's langer met hun accu doen. Met een ssd erin zijn ze ook snel zat voor normaal gebruik.

Het zijn hele goede computers voor kinderen. Hanteerbaar, goedkoop en ze kunnen tegen een stootje.
Dank je voor je reactie, de x220 kost 130 euro maar met uitbreidingen zoals ssd in totaal 200 euro. Ik kan het nergens goedkoper vinden en vroeg me af of het niet een te oud model is. Maar heb meer vertrouwen in deze laptop dan een 'nieuwe ' budget laptop ( want geen groot budget). Ik zal nog eens flink speuren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:28:
De x220 is nogal gewild omdat dit de laatste is met het ouderwetse toetsenbord. Daarom zijn de prijzen wat hoger dan je zou verwachten. Bovendien is dit het laatste model waar je de Intel Management Engine (AMT) op uit kan schakelen, al zijn er tegenwoordig ook mods te vinden voor de 230 geloof ik.

Overigens zou ik eerder een T220 nemen dan een X220 als je die ook kan krijgen. Het draai/klap mechanisme van de X220 was al niet zo stevig en er zijn hoe dan ook een hoop jaartjes overheen gegaan sinds :) En eerlijk gezegd voegt het niet veel toe, hij is veel te zwaar om als tablet te gebruiken.

Als het toetsenbord je niet boeit kan je voor ongeveer evenveel geld een 230 of 240 krijgen. En inderdaad die gaan ook langer mee op accu, hebben een grotere trackpad enz.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 03-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
GekkePrutser schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:00:
[...]

De x220 is nogal gewild omdat dit de laatste is met het ouderwetse toetsenbord. Daarom zijn de prijzen wat hoger dan je zou verwachten.

Overigens zou ik eerder een T220 nemen dan een X220 als je die ook kan krijgen. Bovendien is dit het laatste model waar je de Intel Management Engine (AMT) op uit kan schakelen, al zijn er tegenwoordig ook mods te vinden voor de 230 geloof ik.

Het draai/klap mechanisme van de X220 was al niet zo stevig en er zijn hoe dan ook een hoop jaartjes overheen gegaan sinds :) En eerlijk gezegd voegt het niet veel toe, hij is veel te zwaar om als tablet te gebruiken.

Als het toetsenbord je niet boeit kan je voor ongeveer evenveel geld een 230 of 240 krijgen. En inderdaad die gaan ook langer mee op accu, hebben een grotere trackpad enz.
Ik heb een x220 welke in het buitenland is omgebouwd naar een Full HD IPS-scherm.
Deze doe ik voorlopig niet weg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Heeft iemand hier wel eens de upgrade/modificatie service van [HOPE] wel eens gebruikt? Het is een gebruiker op een Chinees hardware forum die oude IBM Thinkpads voorziet van een modern moederbord dat past in de IBM Thinkpad modellen. Er wordt niet veel over geschreven, maar eigenlijk heb ik best wel interesse: https://hackaday.com/2018...s-make-old-thinkpads-new/

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Die heeft geen fysieke touchpadknoppen meer. Sommige mensen vinden dat vreselijk, dus dat is vooraf even iets om goed te bedenken.

Mbt je opmerking over t220/x220 denk ik dat je in de war bent met een x220i. Dat is een laptop die als tablet gebruikt kan worden. Een t220 bestaat voor zover ik weet niet.. de x220 (zonder i) is al een normale laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:08:
[...]
Mbt je opmerking over t220/x220 denk ik dat je in de war bent met een x220i. Dat is een laptop die als tablet gebruikt kan worden. Een t220 bestaat voor zover ik weet niet.. de x220 (zonder i) is al een normale laptop.
Oeps ja je hebt helemaal gelijk! De 2xx (nu 3xx) serie heet altijd X.. Mijn fout.

Bij ons op de hackerspace is er iemand die X220's (en met name X200's) ombouwt naar open firmware en ook wel eens betere schermen enzo, en de tablet versies zijn allemaal behoorlijk gaar. De gewone laptops verouderen een stuk beter.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 03-04-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Sinds kort een Thinkpad eXtreme X1 Gen2.

Eerste ervaringen
- Toetsenbord erg wennen. Hoop dat ik er überhaupt aan ga wennen. Alles lijkt een centimeter te ver naar rechts. Blind typen is er even niet bij. Fn toets op plek waar Cntrl hoort is vrij vervelend ook.
- TouchPad nog wat stroef qua reactie. Hogere sensitiviteit ingesteld maar dat is soms ook weer net te.
- Display heeft schade en mankementen. Wat schade aan de rand (zitten wat putjes in) en op één plek teveel backlight bleeding. Maar ergste is dat scherm zo'n 1x per minuut (gemiddeld, tis wel random) knippert. Ik heb premium support maar zojuist twee keer geprobeerd service request in te dienen en beide keren geen bevestiging er van en ook niet in overzicht van mijn Service Requests. Maandag maar bellen. Ik heb recht op next day on site repair maar vanwege Corona mogen ze wmb wel even wachten met reparatie.

Zouden ze on-site gewoon het scherm vervangen?

Betreft volgende scherm:

15,6 inch FHD (1920 x 1080), LED-achtergrondverlichting, IPS, ontspiegeld, 500 nits, met Dolby Vision HDR 400

De OLED durfde ik niet aan qua energieverbruik en mogelijk burn in. En ik wilde een mat scherm voor buitengebruik.

Scherm is verder wel mooi en helder genoeg in zonnig weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Zou je hem niet omruilen en niet beginnen met een repair?

Het bovenste gedeelte van mijn touchpad kan ik niet indrukken om te klikken (zit vast), het onderste deel van het touchpad wel. Heb jij dat ook bij jouw model?

Geen idee of het normaal is namelijk. Ik heb de vraag wel gesteld bij lenovo support maar ook geen reaktie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:39:
Zou je hem niet omruilen en niet beginnen met een repair?

Het bovenste gedeelte van mijn touchpad kan ik niet indrukken om te klikken (zit vast), het onderste deel van het touchpad wel. Heb jij dat ook bij jouw model?

Geen idee of het normaal is namelijk. Ik heb de vraag wel gesteld bij lenovo support maar ook geen reaktie gehad.
Heb je nog wat gemerkt van het fan-issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Het fan issue is er wel, maar bij mij lijkt het alleen in performance mode te zijn: als ik gewoon wat browse / youtube kijk en hem op quiet mode heb staan gaat bij mij de fan niet aan.

Maar goed ik ben nog niet helemaal overtuigd dat hij gaat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
Vanochtend gebeld door Lenovo. Voor het knipperen van het scherm werd als oplossing genoemd om de Adaptive Brightness uit te zetten in de Intel drivers. Maar dit verhelpt het niet.

Heb echt fysieke schade aan het scherm en dit is vanuit de doos zo. Echter omdat ik het later dan 10 dagen na ontvangst meld valt het niet binnen DOA termijn. Gelukkig heb ik ook accidental damage repair garantie afgenomen, anders dus de sjaak terwijl het helemaal niet mijn schuld is. Vanwege Corona laat de repair nog even op zich wachten.

Vind 10 dagen erg kort voor een zakelijke laptop! Ik werkte nog op een andere zakelijke laptop tot 1 april en kon er niet meteen mee gaan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog_Martin op 06-04-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
Pff ervaring met Lenovo wordt er niet beter op. Wil 'm net aansluiten op m'n monitor via USB-C, geen signaal..

Lees allerlei verhalen over defecte USB c poorten op thinkpads, maar dat dat een bekend defect was op 2018/2019 modellen. Mijn eXtreme X1 Gen 2 is afgelopen maand geleverd en in februari geconfigureerd.

Iemand een mogelijke oplossing?
Monitor is nieuw (Samsung super ultra wide 43" 16:10) en hing onlangs met dezelfde kabel nog aan een HP Probook.

USB-c poorten laptop lijken overigens niet (volledig) defect want verbinding maken met telefoon werkt wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Hertog_Martin op 09-04-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:07:
Pff ervaring met Lenovo wordt er niet beter op. Wil 'm net aansluiten op m'n monitor via USB-C, geen signaal..

Lees allerlei verhalen over defecte USB c poorten op thinkpads, maar dat dat een bekend defect was op 2018/2019 modellen. Mijn eXtreme X1 Gen 2 is afgelopen maand geleverd en in februari geconfigureerd.

Iemand een mogelijke oplossing?
Monitor is nieuw (Samsung super ultra wide 43" 16:10) en hing onlangs met dezelfde kabel nog aan een HP Probook.

USB-c poorten laptop lijken overigens niet (volledig) defect want verbinding maken met telefoon werkt wel.
Kan je in de BIOS (Ik bedoel Firmrware) niet kijken of je iets op Discrete mode kan zetten in plaats van Hybrid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
Geprobeerd, maar geen succes.
Tevens nog laatste Intel driver handmatig geinstalleerd aangezien dat via Lenovo Vantage niet de laatste gaf.

Vreemde is dat als ik nu op mn monitor door de sources ga ik op de laptop afwisselend zo'n shutdown en startup geluidjes hoor :? Terwijl er niets zichtbaars in beeld is. Heel vreemd.

Zie trouwens dat retourneren enkel binnen 14 dagen kan... les geleerd voor ooit een volgende laptop; meteen testen testen testen

Edit; startup geluidje komt ook als ik monitor aanzet. Hij lijkt dus wel te communiceren met de laptop maar er gaat iets helemaal mis waardoor
- geen beeld
- geen melding zichtbaar maar wel geluidjes

Snap er niets meer van.

[ Voor 20% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-04-2020 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:15:
Geprobeerd, maar geen succes.
Tevens nog laatste Intel driver handmatig geinstalleerd aangezien dat via Lenovo Vantage niet de laatste gaf.

Vreemde is dat als ik nu op mn monitor door de sources ga ik op de laptop afwisselend zo'n shutdown en startup geluidjes hoor :? Terwijl er niets zichtbaars in beeld is. Heel vreemd.

Zie trouwens dat retourneren enkel binnen 14 dagen kan... les geleerd voor ooit een volgende laptop; meteen testen testen testen

Edit; startup geluidje komt ook als ik monitor aanzet. Hij lijkt dus wel te communiceren met de laptop maar er gaat iets helemaal mis waardoor
- geen beeld
- geen melding zichtbaar maar wel geluidjes

Snap er niets meer van.
Heb je ook last van de fan welke snel aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:45:
Het fan issue is er wel, maar bij mij lijkt het alleen in performance mode te zijn: als ik gewoon wat browse / youtube kijk en hem op quiet mode heb staan gaat bij mij de fan niet aan.

Maar goed ik ben nog niet helemaal overtuigd dat hij gaat blijven.
Hoe is het met de fan + extreme g2 afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
Ik heb hem toch gehouden.
De fan slaat bij mij niet aan mits ik hem niet op performance mode zet. Hij staat nu halverwege ofzo.

Er zijn zeker minpunten, maar voor mij wegen de pluspunten zwaarder en ik kan geen betere laptop vinden voor mijn specifieke wensen:
- ik kan hier bijvoorbeeld linux op gaan draaien op de tweede M2 ssd.
- Persoonlijk vind ik het toetsenbord heerlijk, zeker ivt een mac.
- Zelf te voorzien van ssd / memory.
- oled scherm is nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
rachez schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:02:
Ik heb hem toch gehouden.
De fan slaat bij mij niet aan mits ik hem niet op performance mode zet. Hij staat nu halverwege ofzo.

Er zijn zeker minpunten, maar voor mij wegen de pluspunten zwaarder en ik kan geen betere laptop vinden voor mijn specifieke wensen:
- ik kan hier bijvoorbeeld linux op gaan draaien op de tweede M2 ssd.
- Persoonlijk vind ik het toetsenbord heerlijk, zeker ivt een mac.
- Zelf te voorzien van ssd / memory.
- oled scherm is nice.
Wanneer je h`m op de batterij op maximale performance zet, slaat dan de fan continu aan bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Nee zeker niet, gewoon browsen en bv tekstverwerken hoor ik niets.

Maar werk nu met Pop! OS, ik heb het idee dat daar de fan minder aanslaat dan onder windows. Bevalt tot nu toe goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

De x230 van vrouwlief bleef steeds maar hangen op het uitschakelen. Het gevolg was dat hij stiekem nog aan was waardoor de batterij leeg liep. En in de stroom ging hij ook niet meer normaal aan met de aan/uit knop omdat hij nog bezig was met afsluiten.

Heel veel gepruts en driver updates verder toch maar de schroevendraaier ter hand genomen. Ik had wel eens gelezen dat de wifi module voor deze problemen kon zorgen. Dus die eruit gehaald en inderdaad: probleem opgelost. Bizar.

Het schijnt vaker voor te komen. Mocht iemand het bij de hand hebben: probeer dit *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds enkele weken in bezit van de Thinkpad T495.

De LowPower FHD-paneel is een 400 nits AU Optronics B140HAN05.7, helaas geen Innolux N140HCG-GQ2. De Innolux heeft namelijk beduidend betere responstijden en nauwkeuriger kleuren dan de AU Optronics.

Voorts blijkt dat mijn T495 niet is voorzien van de snelle(re) Samsung SSD (P981 NVMe), zoals vermeld in de notebookcheck review, maar met een langzamer SK Hynix (PC401 512GB M.2).

Dat Lenovo niet afhankelijk wil zijn van een fabrikant begrijp ik, maar ik verwachtte niet dat het scherm en SSD met mindere specificaties kunnen worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
wsmaal schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:53:

De LowPower FHD-paneel is een 400 nits AU Optronics B140HAN05.7, helaas geen Innolux N140HCG-GQ2. De Innolux heeft namelijk beduidend betere responstijden en nauwkeuriger kleuren dan de AU Optronics.

Voorts blijkt dat mijn T495 niet is voorzien van de snelle(re) Samsung SSD (P981 NVMe), zoals vermeld in de notebookcheck review, maar met een langzamer SK Hynix (PC401 512GB M.2).

Dat Lenovo niet afhankelijk wil zijn van een fabrikant begrijp ik, maar ik verwachtte niet dat het scherm en SSD met mindere specificaties kunnen worden voorzien.
Heb je wel een punt.
Dat 400 Nits scherm is volgens mij wel een heel mooi helder scherm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown

Heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown

Heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
Subjectief gezien is de weergavekwaliteit overtuigend (kalibratieprofiel notebookcheck). De helderheid en het contrast zijn hoog en de inhoudsweergave is scherp. Geen screen bleeding en pixeldefecten heb ik na tests (Lenovo Diagnostic Tool) niet gezien.. De trage responstijden van het AOU paneel kunnen in de praktijk merkbaar zijn (test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Het is niet echt iets unieks van Lenovo.

Apple had hetzelfde. Zowel met scherm als SSD, het forum van MacRumors zat vol met mensen die klaagden over de 'verkeerde' SSD en scherm e.d. Ik weet niet of het nog zo is want ik koop geen Apple portables meer.

Over het algemeen zijn de specs natuurlijk wel binnen de toleranties maar sommige leveranciers voldoen er beter aan dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
Lenovo is idd daarin niet uniek. Als de verschillen niet groot zijn vind ik het geen probleem. Maar of mijn bevindingen o.a. (SSD) binnen de toleranties zijn is de vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
Update van mijn kant: x1 gen2 met nu dan fedora 32.

In eerste instantie popos geinstalleerd,
Op zich goed, alleen de fingerprint reader deed het niet en het dimmen van het oled screen wilde niet lukken.
Kon dat wel verhelpen met een script, maar dat was wat crued qua instellen: als je dan de dimming toetsen gebruikte kreeg je eerst volledig helderheid en dan iets minder helder. Erg onrustig dus.

Nu fedora geinstalleerd: screen dimming werkt nu gewoon zoals onder windows. fingerprint reader wordt alleen nog niet herkend. Wellicht in de toekomst wel, maar dit is voorlopig mijn distro. Erg tevreden totnutoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Even een vraagje, heeft iemand hier de Ideapad S540 met 20GB ram er in? Volgens de specs is maximaal 12GB mogelijk, maar volgens de website van Crucial is dat 20GB:
https://www.crucial.com/c...lenovo/ideapad-s540-15iwl

Vraag me af of dat zal werken om er 16GB in te prikken in combinatie met de 4GB onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
bones schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:04:
Even een vraagje, heeft iemand hier de Ideapad S540 met 20GB ram er in? Volgens de specs is maximaal 12GB mogelijk, maar volgens de website van Crucial is dat 20GB:
https://www.crucial.com/c...lenovo/ideapad-s540-15iwl

Vraag me af of dat zal werken om er 16GB in te prikken in combinatie met de 4GB onboard.
Dit al gelezen? Volgens het lenovo forum kan het wel, maar wordt het mem dan wel single channel. Ze hebben het vervolgens over mogelijke issues mbt snelheid van het memory icm bepaalde programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Hmm, ik heb al een tijdje m'n ogen gericht op de X1 Extreme om m'n Zbook Studio G3 te vervangen. Lijkt me een prachtige opvolger, vooral met het OLED display en m'n eigen 1TB SSD naast de bestaande. Nu kom ik bij de studentenshop de volgende aanbieding tegen (derde kolom): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJtBTFVVY_G6qAHcz0gO6OiylH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8rUlWv5Ngr2lmaHlkbsFiaj.png?f=fotoalbum_large

Een X1E met 4K/OLED 32GB voor €2100 mét 3 jaar onsite? Klinkt als een geweldige deal. Bij het 'samenstellen' (niet echt iets te kiezen...) staat de 3 jaar onsite er echter niet bij als in de prijs inbegrepen...

Ik ga 'm toch maar bestellen denk ik, immers als men 3 jaar onsite adverteert lijkt mij dat ik het linksom of rechtsom wel kan krijgen. Anders is er nog creditcard bescherming of WKOA :9

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Klinkt inderdaad als een goede deal, ik heb er een paar maanden geleden nog een paar honderd meer voor betaald.
Heb je hem nog besteld en zo ja hoe bevalt hij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:29
Iemand een idee dat weet hoeveel Hz dit scherm is ?
15,6-inch FHD (1920x1080), ontspiegeld, 300 nits, smal, 72% NTSC
Het zit in de gaming laptop van Lenovo de y740s 15i
maar ik vind voor het gamen specifiek wel belangrijk om weten hoeveel Hz het scherm nu net is daarmee mijn vraag
Alvast bedankt

*edit nvm, ik heb het gevonden, nl 60Hz.

[ Voor 6% gewijzigd door predmat op 12-06-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:29
Iemand hier een idee wanneer de Lenovo Legion 5i reeks gaat uitkomen in België met een meer dan 60Hz scherm? Eerst wacht ik meer dan een maand op de release en als ze dan uitkomen is het enkel met een 60Hz scherm ter beschikking... Djeez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33
Ik weet niet of ik hier op het goede forum zit, maar ik heb een IBM 5150, 5151 monitor en keyboard staan waarvan ik de prijs probeer te bepalen. Op de achterkant staat dat hij in 1989 is geleverd, dus wellicht maakt hem dat minder waardevol? Ook lijkt het toetsenbord niet origineel.

Hieronder een foto van de set.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqDSrGZRY0hjzGAbtwAjqrHgiHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL4eyERbrazP9VYd8225eujn.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht kan iemand een prijsoordeel geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
jor177 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:18:
Ik weet niet of ik hier op het goede forum zit, maar ik heb een IBM 5150, 5151 monitor en keyboard staan waarvan ik de prijs probeer te bepalen. Op de achterkant staat dat hij in 1989 is geleverd, dus wellicht maakt hem dat minder waardevol? Ook lijkt het toetsenbord niet origineel.

[Afbeelding]

Dit is zeker niet het goede topic, het gaat hier over thinkpads.

Maar ik denk niet dat zoiets echt veel waard is. Deze IBM's zijn nooit schaars geweest, integendeel. In de tijd dat deze gemaakt werden, kwam de kloon markt pas net op gang. Dus ze stonden echt overal. Ik denk dat je al blij mag zijn met 100 euro. Deze heeft niet eens een HDD (was een 10 of 20MB 5 1/4 full height geval toen ;) Maar ik zou gewoon eens kijken op ebay en marktplaats naar de verkochte spullen, dan weet je het precies.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 21-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
jor177 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:18:

[Afbeelding]

Ik denk dat daar Windows 10 2004-update prima op draait :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-08 20:18
Ik ben momenteel aan het kijken naar een Ideapad, met studentenkorting zijn het geen gekke prijzen! Nu vroeg ik mij alleen af of iemand de uitgebreide specificaties weet van de schermopties (voornamelijk % sRGB)?

Foto's krijg ik niet zichtbaar, maar de volgende opties zijn er:
14-inch FHD (1920 x 1080), TN, ontspiegeld, dikte 3 mm, 250 nits, smalle rand - € 30,00
14-inch FHD (1920 x 1080), IPS, ontspiegeld, dikte 3 mm, 300 nits, smalle rand - € 10,00
14-inch FHD (1920 x 1080), IPS, ontspiegeld, dikte 2,4 mm, 300 nits, smalle rand - Geselecteerd

[ Voor 45% gewijzigd door MatthijsMack op 23-06-2020 23:42 . Reden: Afbeedlingen niet zichtbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik ben tot nu toe steeds bij Apple gebleven maar ik denk nu een T14 met AMD processor te kopen nu er eindelijk echt goede AMD processoren zijn. Hij staat sinds kort op de website, heeft iemand deze al? Ik gebruik voor 99% Ubuntu, ook op mijn Apple notebook :) . Het is dan ook de vraag hoe goed dat werkt op een T14.

Ik zie dat er inmiddels naast de T14 ook nog een T14s, X13, L13, en E14 zijn... Qua specs op de website en uiterlijk lijken ze allemaal op elkaar. Weet iemand het verschil, de T14 zou betere kwaliteit moeten zijn dan de goedkopere L13 en E14 maar verder?

Ik vraag me ook af hoe de bouwkwaliteit ten opzichte van Apple is, heeft iemand ervaring met de overstap en valt het mee of tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:56
gold_dust schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:00:
Ik ben tot nu toe steeds bij Apple gebleven maar ik denk nu een T14 met AMD processor te kopen nu er eindelijk echt goede AMD processoren zijn. Hij staat sinds kort op de website, heeft iemand deze al? Ik gebruik voor 99% Ubuntu, ook op mijn Apple notebook :) . Het is dan ook de vraag hoe goed dat werkt op een T14.

Ik zie dat er inmiddels naast de T14 ook nog een T14s, X13, L13, en E14 zijn... Qua specs op de website en uiterlijk lijken ze allemaal op elkaar. Weet iemand het verschil, de T14 zou betere kwaliteit moeten zijn dan de goedkopere L13 en E14 maar verder?

Ik vraag me ook af hoe de bouwkwaliteit ten opzichte van Apple is, heeft iemand ervaring met de overstap en valt het mee of tegen?
Ik heb een jaar geleden geprobeerd om over te stappen - na 10 jaar macbook pro gebruikt te hebben - naar een Thinkpad X1. De problemen zaten voor mij niet zozeer in de bouwkwaliteit. Uiteraard voelt een Macbook van aluminium degelijker aan dan een koolstofvezel X1. Voor mij zaten de problemen vooral in het OS. Eerst met Linux geprobeerd, maar dat vond ik toch niet fijn als desktop OS. Toen weer terug naar Windows 10, maar daar miste ik de Unix shell en werd gek van de constante updates en de inconsistenties. Daarnaast allemaal kleine ergernisjes.; toetsenbordverlichting die na standby steeds weer uit-staat. Langzaam uit standby ontwaken, touchpad met niet-vloeidende gestures en ga zo maar door. Uiteindelijk maar weer terug gegaan naar een Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik ben ook bang dat de bouwkwaliteit tegen gaat vallen in vergelijking met Apple. Het nadeel van Lenovo is dat je ze ook niet ergens even kan bekijken, de zakelijke modellen liggen niet in de lokale elektronica winkel. Terugsturen zal bij een zakelijke aankoop op lastig worden.

Apple is, afgezien van de toetsenborden van de vorige generaties, over het algemeen wel erg stevig. Volgens mij zijn de T series van kunststof, de P serie die ik een paar jaar geleden had was dat wel in ieder geval.

Van de T14 kan ik nog geen reviews vinden, dat maakt het ook een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 08:37
Ik ben ook naar het kijken om een T14 met Ryzen aan te schaffen, maar heb ook nog geen reviews gevonden online. Mijn huidige laptop is de T460 dus tijd voor een update. Mijn grootste "wens" is dat hij langdurig vlotte performance kan leveren, geen thermal issues, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:46
In r/Thinkpad op Reddit heb ik al wel mensen die hem hebben voorbij zien komen. Misschien ook daar even de vraag stellen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gold_dust schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:21:
Ik ben ook bang dat de bouwkwaliteit tegen gaat vallen in vergelijking met Apple. Het nadeel van Lenovo is dat je ze ook niet ergens even kan bekijken, de zakelijke modellen liggen niet in de lokale elektronica winkel. Terugsturen zal bij een zakelijke aankoop op lastig worden.

Apple is, afgezien van de toetsenborden van de vorige generaties, over het algemeen wel erg stevig. Volgens mij zijn de T series van kunststof, de P serie die ik een paar jaar geleden had was dat wel in ieder geval.

Van de T14 kan ik nog geen reviews vinden, dat maakt het ook een lastige keuze.
Ik lees op Reddit wat negatieve comments, maar dat is vooral over het vervangen van geheugen enz.

Wat wil je concreet weten? Gewoon of de laptop goed stevig is? Ik heb er volgens mij wel een paar op kantoor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Op Reddit heb ik inderdaad een review van de T14s gevonden: https://www.reddit.com/r/...all_my_thoughts_t14s_amd/. Heel veel wijzer word ik er niet van, behalve dat Linux (nog) niet goed werkt op de T14s.

Computerbase heeft een overzicht van de verschillende Lenovo modellen van 2020: https://www.computerbase....ad-l-t-x-ryzen-4000-2020/

@Verwijderd Heb je de T14 nu al? Dat is snel, ik zie dit model pas sinds een week op Lenovo.nl. Vooral hoe de bouwkwaliteit is, is het allemaal plastic? Hoe is het scherm, het toetsenbord, touchpad en warmteontwikkeling?

Ik heb een keer van het werk een HP ProBook gehad waar het touchpad net schuurpapier was, juist dat soort dingen is bij Apple altijd wel goed. Ik ben erg benieuwd hoe dat bij de T14 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
Ik vond ook nog deze Reddit https://www.reddit.com/r/...9/difference_t14_vs_t14s/

De T14s heeft iets betere materialen, lichter, en grotere batterij, maar de RAM zit gesoldeerd in de T14s (maar goed, hoe vaak upgrade je het ram van een laptop), en de T14s heeft geen RJ45 ethernet.

Maar betreft de heatpipes, zijn veel tegenstrijdigheden over of de T14/T14s al dan niet een dual heat pipe / single heat pipe hebben.

Persoonlijk zou ik willen gaan voor diegene met het minst thermal throttling issues (erg frustrerend), dat is voor mij belangrijker dat batterij levensduur or 200gr meer/minder. Nog even reviews afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
gold_dust schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:06:
Ik heb een keer van het werk een HP ProBook gehad waar het touchpad net schuurpapier was, juist dat soort dingen is bij Apple altijd wel goed. Ik ben erg benieuwd hoe dat bij de T14 is.
De T14 heb ik helaas nog niet gezien (ivm Corona niet op het werk geweest, mijn collega's zijn hem aan het testen). Maar de touchpads van de voorgangers zoals T490s waren zacht aanvoelend matglas en trackten prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik heb de T14, de trackpad is fijn. Trackpads heb ik sinds het verkopen van mijn laatste MacBook in 2017 nooit meer gebruikt.
Deze is in ieder geval weer goed bruikbaar.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:46
Amd of intel versie?
pjeterinfo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:21:
Ik heb de T14, de trackpad is fijn. Trackpads heb ik sinds het verkopen van mijn laatste MacBook in 2017 nooit meer gebruikt.
Deze is in ieder geval weer goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Mijn laptop Lenovo t14 amd is vandaag besteld, nu maar wachten pff :-P

Betreft zelf samengesteld model. Zowat alle opties aangevinkt behalve wwan.
Ryzen pro 7,
32 gb ram in dual channel
Full HD low power 400 nits
500 gb Ssd.

Ik hoop vooral vooruitgang te maken op vlak van performance en batterij.

Enige minpunt aan die laptop is geen numeriek keypad en batterij mag nog groter zijn :-P.

Uitgebreid review komt zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36
De Intel i5.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
royalt123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:55:
Mijn laptop Lenovo t14 amd is vandaag besteld, nu maar wachten pff :-P

Betreft zelf samengesteld model. Zowat alle opties aangevinkt behalve wwan.
Ryzen pro 7,
32 gb ram in dual channel
Full HD low power 400 nits
500 gb Ssd.

Ik hoop vooral vooruitgang te maken op vlak van performance en batterij.

Enige minpunt aan die laptop is geen numeriek keypad en batterij mag nog groter zijn :-P.

Uitgebreid review komt zeker aan.
Interessant, heb je die samengesteld op de website van Lenovo (Nederlands)? Daar is de combinatie pro 7 + 32 Gb niet "samenstelbaar" op dit moment.. (ik wou eigenlijk exact dezelfde als jou samenstellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
Mijne is van België (wel via groothandel) besteld maar het is inderdaad dat ryzen 7 momenteel niet meer beschikbaar is sinds gisteren volgens reddit, dat ook voor andere landen.
Katanatje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Interessant, heb je die samengesteld op de website van Lenovo (Nederlands)? Daar is de combinatie pro 7 + 32 Gb niet "samenstelbaar" op dit moment.. (ik wou eigenlijk exact dezelfde als jou samenstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Hier eigenaar van een T495s icm Linux & AMD.

Fingerprint werkt niet (goed) onder Linux (Fedora).
DisplayLink werkt ook niet.

Misschien dat het met Ubuntu allemaal net wat beter werkt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

@pitchdown, ik wil nog even zeggen dat jouw T25 hier goede dingen doet. Met een Ubuntu Mate installatie erop draait hij als een zonnetje. Prachtig apparaat. Ben er erg blij mee. Genot om op te werken. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb sinds afgelopen donderdag een Thinkpad T14 met Ryzen 4750u. Ik draai nu Manjaro Gnome met kernel 5.7.9-1. Het enige dat niet werkt is de webcam en interne microfoon (dit laatste schijnt in de huidige 5.8 branche gefixt te zijn). Verder werkt alles incl de fingerprint reader en suspend/hibernate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
Iemand een indicatie wat momenteel de levertijden zijn van BTO Lenovo Thinkpads? Vandaag is de bestelling voor een X1 Carbon er uit gegaan. De Lenovo site gaf aan 3 tot 4 weken maar weet niet of dat in verband met eventuele Corona vertragingen nog betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:46
Mijn ervaring is dat het eerder sneller gaat dan langzamer. Mijn X1 Yoga was er in ieder geval een stuk eerder dan verwacht.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Even aanhaken op de comments van @gold_dust; macbooks zijn inderdaad zeer solide en stevig, maar de Thinkpads heb altijd gewaardeerd door de bouwkwaliteit. Heb hier thuis de X220 (die gebruikt mijn vrouw al jaren met Xubuntu en draait nog steeds als een zonnetje) en twee keer de x250 (een voor mijzelf en een voor mijn werk, beide dual boot Windows en Xubuntu). Stevige afwerking met carbon fiber en houden het goed vol, ondanks dat ik er bijna elke dag (pre-corona) mee naar mijn werk fietste. Let wel, het gaat hier om de reguliere Thinkpads. Had op een gegeven moment een Yoga voor mijn werk, en was daar minder over te spreken.

Zit nu zelf te kijken naar een vervanging voor de x250, en twijfel net als een aantal hier tussen de T14, T14s of de X13 (allen met AMD).

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Laatst online: 01-09 10:04
Misschien zijn deze al eerder gedeeld, maar hier nog twee reviews over de T14s AMD (o.a. die van Notebookcheck, eergister geplaatst):

Notebookcheck (12-08-20): https://www.notebookcheck...er-with-AMD.485220.0.html

Just Josh (13-08-20): YouTube: Thinkpad T14s Review (AMD) - A GREAT laptop for coders on the go, ca...

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand hier ervaring met het repasten van een thinkpad? Is dat een beetje te doen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
ocf81 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:20:
Heeft iemand hier ervaring met het repasten van een thinkpad? Is dat een beetje te doen?
Download bij lenovo de pdf met hoe je jouw model uit elkaar moet halen (welke stappen en volgorde en schroefjes) en maak een inschatting zou ik zo zeggen.

Overigens bij m'n T440s kwam ik er achter dat een deel geen koelpasta heeft en ook niet aansluit op de heatsink, leek raar maar dat was de MCH/ chipset en bleek zo te horen.

[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 15-08-2020 10:27 ]

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Inmiddels een review van het T14 model met Ryzen 4650 online: YouTube: Thinkpad T14 Ryzen 5 Pro Review

Ik heb een model met exact deze specificaties besteld, zodra hij aankomt (status staat nu nog op “in behandeling”) ga ik kijken hoe de overstap van een MacBook naar Windows mij afgaat. Ik ben benieuwd.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 17:11
Ik denk erover een Thinkpad T14 aan te schaffen met 4750u.
Echter is die op de site niet te configureren en komt hij met 16gb soldered ram. Gelukkig wel met het 400 nits scherm.

Voor optimale performance (dual channel) zou ik dus zelf een SODIMM willen bijsteken. Zijn er zaken waarbij ik op moet letten daarbij? Timings, single vs dual rank, pakt een thinkpad elke sodimm? Welk merk gebruikt Lenovo zelf daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
lrsv schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:48:
Ik denk erover een Thinkpad T14 aan te schaffen met 4750u.
Echter is die op de site niet te configureren en komt hij met 16gb soldered ram. Gelukkig wel met het 400 nits scherm.

Voor optimale performance (dual channel) zou ik dus zelf een SODIMM willen bijsteken. Zijn er zaken waarbij ik op moet letten daarbij? Timings, single vs dual rank, pakt een thinkpad elke sodimm? Welk merk gebruikt Lenovo zelf daarvoor?
Ik kan je geen antwoord geven op deze vragen. Wel
kan ik jou en anderen aanraden om alvorens via de Lenovo-site te bestellen - mocht je dat van plan zijn - even te bellen om te vragen wat de actuele levertijden zijn.

Mijn laptop (T14, 4650) is bijvoorbeeld 2,5 week vertraagd en de medewerkster gaf aan dat ze momenteel moeite hebben met leveren ivm enorme vraag en beperkte aanvoer van Ryzen chips.

Voor mij persoonlijk geen probleem, maar als je m snel nodig hebt kan je wellicht beter via een andere kanaal bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Hoef hem niet meteen te hebben eerlijk gezegd.
Iemand een mening of de 3 jaar batterij garantie het waard is? Is 41,65 euro momenteel.

EDIT: gechecked bij Lenovo, ze hadden er nog 2 op voorraad (20UD001AMB).
Dit is azerty, hoewel ik meestal qwerty typ ben ik dit gewoon om te doen op een azerty toetsenbord. Mocht ik ooit in Frans moeten typen is azerty dan weer handig omdat ik dan wel naar het tobo moet kijken.

Besteld dus, had nog 20% korting (kwam op 1159 incl btw), en van 3 naar 4 jaar garantie voor 33 euro.
Nu nog een goede 16gb SODIMM weten te scoren.

[ Voor 61% gewijzigd door lrsv op 26-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Voor diegene die met dezelfde vraag zouden zitten:
Soldered ram is Samsung dual rank, en als je met sodimm bestelt bij Lenovo is dat ook Samsung.
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Woensdag besteld, deze ochtend had ik hem al in huis. Ietsje sneller dan de 2 weken die ze zelf aangeven dus.

Scherm: AU Optronics. Niet de Innolux, maar gelukkig ook niet de BOE. Ghosting moet ik eens testen met een game, maar zal heus wel aanwezig zijn.
SSD: Samsung PM981

Ik krijg via CPU-Z onder tab SPD niets te zien van geheugen of dit nu single of dual rank is. Iemand die hiermee kan helpen?
Anders maar op goede hoop een dual rank dimm bestellen dan.

Moet wel zeggen dat het een heethoofd is/kan zijn. Kruipt onder serieuze belasting toch wel richting de 100 C. Qua 'lawaai': de ventilator is hoorbaar maar zeker niet zo een irritant geblaas zoals ik ooit bij andere laptops gehoord heb. In stille modus hoor je hem gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 23:19
TTHEEBO1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:13:
Inmiddels een review van het T14 model met Ryzen 4650 online: YouTube: Thinkpad T14 Ryzen 5 Pro Review

Ik heb een model met exact deze specificaties besteld, zodra hij aankomt (status staat nu nog op “in behandeling”) ga ik kijken hoe de overstap van een MacBook naar Windows mij afgaat. Ik ben benieuwd.
Wat voor levertijd indicatie heb jij? Ik ben bang voor de levertijd en voor de warmte die het ding produceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
giantgiantus schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

Wat voor levertijd indicatie heb jij? Ik ben bang voor de levertijd en voor de warmte die het ding produceert?
Mijn verwachte verzenddatum is nu 7 september, dat is ca 2.5 week later dan oorspronkelijk de indicatie was.

Warmte is inderdaad afwachten, maar volgens de reviews valt het erg mee bij dit model (T14, dus niet de T14S) met een 4650 erin.

Als je het zeker wilt weten kan je het beste even de klantenservice bellen. De status op de site is niet altijd actueel.

[ Voor 11% gewijzigd door TTHEEBO1 op 28-08-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 23:19
TTHEEBO1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Mijn verwachte verzenddatum is nu 7 september, dat is ca 2.5 week later dan oorspronkelijk de indicatie was.

Warmte is inderdaad afwachten, maar volgens de reviews valt het erg mee bij dit model (T14, dus niet de T14S) met een 4650 erin.

Als je het zeker wilt weten kan je het beste even de klantenservice bellen. De status op de site is niet altijd actueel.
Dank voor je aanbod. Welke reviews heb jij gevonden die ingingen op specifiek de 4650?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
giantgiantus schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Dank voor je aanbod. Welke reviews heb jij gevonden die ingingen op specifiek de 4650?
Aanbod? :-)

Hierboven heb ik ergens een link naar een YouTube filmpje staan. Verder wat fora en Reddits gelezen van mensen die hem in bezit hebben, zoals deze: http://forum.notebookrevi...ners-thread.833740/page-9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ocf81 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:20:
Net gedaan (met een grote stofschoonmaak van de fan) in een x240; als je het in een gewone pc kan dan is dit geen probleem. Let wel op: als je een model hebt met interne batterij is het een goed idee om deze in de bios uit te zetten voordat je de laptop open schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Even een update @giantgiantus: ik kreeg zojuist een mail dat mijn levering is uitgesteld naar 29-09. Op zich geen ramp voor mij, maar twijfel nu toch wel om de order te annuleren. Wees gewaarschuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Zojuist weer mijn toetsenbord vervangen van mijn x250 i5.. Had er in maart een nieuwe ingezet van AliExpress, waarvan de coating al snel losliet en wat toetsen begonnen los te laten... doh.

Na een paar maanden uitstel toch maar een originele tobo erin gezet. Het enige nadeel van de x250 is toch echt dat je geheel de onderkant moet loshalen om bij het toetsenbord te kunnen.

Verder nog heel blij met deze, heb ondertussen al het een en ander aan geupgrade: van 8GB naar 16, een extra NVE 512GB SSD, dan 2 toetsenborden ondertussen.

Voor video's encoden is hij niet de snelste maar dan laat ik hem gedurende de nacht draaien met een rij opdrachten.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25

ralpje

Deugpopje

TTHEEBO1 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:02:
Even een update @giantgiantus: ik kreeg zojuist een mail dat mijn levering is uitgesteld naar 29-09. Op zich geen ramp voor mij, maar twijfel nu toch wel om de order te annuleren. Wees gewaarschuwd!
Welke configuratie heb je besteld?
Ik heb een order staan voor een T14 met 4650U, totaal 32GB RAM, 512GB SSD met het 500 nits touch scherm (1920x1080). Besteld op 5-8, indicatie toen 5-6 weken. De laatste update die ik nu heb is verwachte verzenddatum 14-9.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
ralpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:24:
[...]

Welke configuratie heb je besteld?
Ik heb een order staan voor een T14 met 4650U, totaal 32GB RAM, 512GB SSD met het 500 nits touch scherm (1920x1080). Besteld op 5-8, indicatie toen 5-6 weken. De laatste update die ik nu heb is verwachte verzenddatum 14-9.
Voor mij het 400 nits non-touch en 1000ssd. Verder hetzelfde. De bottleneck is de processor, naar verluid komt de volgende lading pas eind september binnen. 3 dagen voor de verwachtte verzenddatum kreeg ik steeds een mail over uitstel, dus dat wordt even duimen tot overmorgen gok ik 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

TTHEEBO1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:11:
[...]

Voor mij het 400 nits non-touch en 1000ssd. Verder hetzelfde. De bottleneck is de processor, naar verluid komt de volgende lading pas eind september binnen. 3 dagen voor de verwachtte verzenddatum kreeg ik steeds een mail over uitstel, dus dat wordt even duimen tot overmorgen gok ik 😉
Ja, bij mij ook. Met die aantekening dat ik één keer een mailtje kreeg dat de levering opeens twee weken eerder zou zijn, maar dat is blijkbaar helaas niet gelukt :p
Wanneer heb jij besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
ralpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:13:
[...]

Ja, bij mij ook. Met die aantekening dat ik één keer een mailtje kreeg dat de levering opeens twee weken eerder zou zijn, maar dat is blijkbaar helaas niet gelukt :p
Wanneer heb jij besteld?
Uit mijn hoofd 19 of 20 augustus. Levertijd stond oorspronkelijk op een week, nu al twee keer uitgesteld met als laatste indicatie dus 29 september. Ik denk overigens dat dit net zo goed een placeholder datum is, zou me niks verbazen als het weer doorschuift gezien de vele berichten over supply chain problemen op verschillende sites en fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:56
Sinds vandaag mijn eerste Lenovo, een P1. Voelt erg fijn tot zo ver. De gewisselde Fn en Ctrl key zijn wel raar, maar gelukkig wel om te draaien in de bios. De bios is verder ook wel heel erg gelimiteerd.

Hij is ook geleverd met Windows 10 Home, maar de drive is wel bitlocker encrypted waardoor ik geen linux dual boot kan installeren. Ik kan deze volgens google waarschijnlijk wel uitzetten, maar dan niet meer aan. Ik geloof dat ik mijn desktop 10 Pro licentie niet over kan zetten op mijn laptop. Dus ik twijfel of ik niet liever Windows op een encrypted drive heb en dan een extra ssd koop om linux op te zetten. Vind drive encryptie eigenlijk wel een fijn idee op een portable device, zelfs al is het alleen op Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

TTHEEBO1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:11:
[...]

De bottleneck is de processor, naar verluid komt de volgende lading pas eind september binnen. 3 dagen voor de verwachtte verzenddatum kreeg ik steeds een mail over uitstel, dus dat wordt even duimen tot overmorgen gok ik 😉
Dat mailtje kwam zojuist al. Huidige verwachting 9 oktober.... Dan kan ik wel annuleren, maar iets vergelijkbaars voor dezelfde prijs is natuurlijk onmogelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
ralpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:42:
[...]

Dat mailtje kwam zojuist al. Huidige verwachting 9 oktober.... Dan kan ik wel annuleren, maar iets vergelijkbaars voor dezelfde prijs is natuurlijk onmogelijk te vinden.
Oh balen! Nou, dan vermoed ik dat ik die van mij ook niet voor die tijd krijg. Ik heb zelf geen haast met de laptop, maar irritant is het wel.

• mentalmadnizz
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Nou, met een harde krak is twee weken terug het rechter scharnier van mijn destijds bijna full option T460s (66000u, 20GB RAM, 512GB PCIe SSD en een 2k scherm) uit de behuizing gebroken. Begrijpbaar voor een Acer van de Mediamarkt, maar voor een 4 jaar oude top-of-the-line businesslaptop van meer dan 2000 euro vind ik 't matig. Over de telefonische support van de Think-lijn van Lenovo niets dan lof, ik kreeg gewoon het juiste partnummer met de opmerking: probeer het onderdeel gewoon ergens uit China vandaan te halen, mocht je daar geen zin in hebben dan bel je maar en dan kunnen we 'm tegen betaling repareren. Onderdeel zou via Lenovo meer dan 200 euro kosten, dus ik heb 't onderdeel van ebay gedownload voor 50 euro en zelf gemonteerd. Da's gelukkig allemaal wel te doen. Bij een Apple-product was ik verder van huis zullen we maar zeggen, dan had ik de hele display assembly mee moeten vervangen.

Als ik hierna weer een Thinkpad koop zal 't zeker geen ultrabook meer zijn maar gewoon een 14" T-series ofzo.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

80000

mrox

mentalmadnizz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
Nou, met een harde krak is twee weken terug het rechter scharnier van mijn destijds bijna full option T460s (66000u, 20GB RAM, 512GB PCIe SSD en een 2k scherm) uit de behuizing gebroken. Begrijpbaar voor een Acer van de Mediamarkt, maar voor een 4 jaar oude top-of-the-line businesslaptop van meer dan 2000 euro vind ik 't matig. Over de telefonische support van de Think-lijn van Lenovo niets dan lof, ik kreeg gewoon het juiste partnummer met de opmerking: probeer het onderdeel gewoon ergens uit China vandaan te halen, mocht je daar geen zin in hebben dan bel je maar en dan kunnen we 'm tegen betaling repareren. Onderdeel zou via Lenovo meer dan 200 euro kosten, dus ik heb 't onderdeel van ebay gedownload voor 50 euro en zelf gemonteerd. Da's gelukkig allemaal wel te doen. Bij een Apple-product was ik verder van huis zullen we maar zeggen, dan had ik de hele display assembly mee moeten vervangen.

Als ik hierna weer een Thinkpad koop zal 't zeker geen ultrabook meer zijn maar gewoon een 14" T-series ofzo.
:) Leuk om te lezen en de reden waarom ik nog steeds lenovo koop.
(ik heb ooit eens de mouse pad van de t440s zelf vervangen met de t450s versie, welke veel beter was en inderdaad gewoon op ebay gekocht uit china)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben aan het oriënteren op een nieuwe laptop en de Thinkpad E14 (2nd gen) spreekt me wel aan.

In de Pricewatch kan ik hem alleen vinden met Ryzen 4500U, maar ik zou toch wel graag op z'n minst een 4600U, of nog liever een 4700U willen.

Als ik op de website van Lenovo kijk lijkt deze wel te bestaan, maar hij is nergens te vinden. Moet ik gewoon nog even wachten, of zal deze nooit naar Nederland komen?

De E15 is wel te krijgen met 4700U, maar ik ben bang dat ik die te groot vind.

Suggesties voor alternatieven zijn ook welkom. Eigenlijk zou ik ook een scherm met een hogere resolutie willen (1440p of hoger), maar die eis heb ik eigenlijk maar laten vallen omdat er dan echt helemaal niets te vinden is, helaas.

Ik ben overigens van plan om hier Linux op te gaan draaien (Arch/KDE).

EDIT: Damn, uit deze review van de E14 2nd gen kwam ik nog twee dealbreakers tegen: de gamut van het paneel is bagger (maar 56% van sRGB) en de USB-A-poorten zijn maar USB 2.0. Jammer weer...

[ Voor 55% gewijzigd door Compizfox op 14-09-2020 12:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1 2 3 4 Laatste