Ik ga mijn vraag uit
LAA hier ook eens stellen omdat er wat kenners bijeen zitten. Ik ben op zoek naar een ThinkPad (ik had jaren geleden zo een dikke bak staan, geweldig toestel) maar ik kan niet kiezen
Waar ben ik in
geïnteresseerd:
- T580 - T480 - T480s - X1 6th gen
- MX150 (voor een zéér uitzonderlijke game)
- i5 8250U (voorkeur) of i7 8550U
- UHD op T580 of WQHD op T480(s) is een must volgens mijn google-fu (FHD schermen zouden niet al te goed zijn?)
- 16Gb RAM (kan ik zelf upgraden dus 8 is ok bij aankoop)
- 512 Gb of meer SSD (kan ik zelf upgraden dus eender welk opslagmedium voldoet)
Of
- A485
- Ryzen 7 pro 2700U + Vega 10
- Goed scherm
- Ram en SSD idem
Andere eisen: Belgisch backlit toetsenbord en smart card reader
Ik werk dagelijks op 14" en regelmatig op 15,6" en die laatste heeft mijn voorkeur, maar slechts nauwelijks.
Per model de pro's/cons
X1
- valt af omdat ik die niet kan vinden met MX150, helaas net het model met de meest interessante academische korting
T580
+ Enige die ik met i5 én MX150 geconfigureerd krijg (i5 voldoet, i7 is niet nodig)
+ 15,6"
+ i7 versie via het campusprogramma in Duitsland te krijgen voor +/- 1500 met alle upgrades al ingebouwd behalve de extra RAM
- UHD scherm zou nefast zijn voor batterijduur
- her en der zie ik klachten dat de afwerking van de T580 het minst goed zou zijn van mijn kandidaten
T480
+ WQHD scherm energiezuiniger dan UHD?
- Komt als duurste uit de lijst omdat er geen interessant campus programma model is
T480s
+ campusprogramma model met alle opties en RAM behalve keyboard voor "slechts" 1500
+ stevigste variant (?)
+ WQHD
+ minst zwaar
- Geen Belgisch keyboard in de webwinkel, zelf te vervangen (prijs onbekend)
- Batterij niet te upgraden (basisconfiguratie wel niet al te slecht) en ram deels gesoldeerd
A485
+ Ryzen! -> Geen discrete GPU nodig
+ aantrekkelijke prijzen
- Waarschijnlijk enkel met crappy scherm
- koeling lijkt slechts 1 heatpipe te hebben -> throtteling?
- Beschikbaarheid / gebrek aan reviews
A word of advice?