[GlasDraad Groene Hart] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
donaldk schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:26:
[...]

Volgens mij krijgt iedereen een mailtje met wat foto's, waar de aansluiting komt, van vooraanzicht huis. Wij hebben geen bijzondere oprit en kregen gelijk een mailtje. Duidelijk een app/geautomatiseerd rapportage systeem.
Hmmm, apart. In ieder geval ligt het bosje alvast naast onze voordeur.

Net mail gezien dat ze alle schouwen en huisaansluitingen nu uitstellen ivm de covid-19 toestanden. Langs de weg gaan ze door.

https://mailchi.mp/43cc48...020-12148014?e=7378ca5b22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 13:17
"Stubbe Waddinxveen boort en zaagt in beton, asfalt en steen".

De markeringsborden zijn inderdaad van DZM.

Wat een knoeiers zeg! Volgens briefje houden ze alles netjes, nou niet hoor. Grasmat kapot rijden en graven zonder plaggen. In plaats van plaggen/zoden gooien ze asfalt terug.

Ik ben er drie keer heen geweest, ja we plaggen het af morgen als we het grasdeel doen. Moet ik komen omdat hij opeens toch door het gras gaat graven. En nee hoor dezelfde man gooit zwarte grond over de eerste zode. Nee ik heb zaadjes, man zo moeilijk is het niet ene kant zoden ander kant grond. Maar nee wil niet luisteren.

En nou douwen ze het dicht graszoden onvindbaar, als ik de schop er doorhaal enkel asfaltbrokken. Het is geen DMZ Demilitarized Zone, maar iemands harde werk.

Ze hebben de https://www.advantaseeds.nl/extenso al bestelt neem ik aan!

[ Voor 105% gewijzigd door donaldk op 25-03-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
donaldk schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:41:
"Stubbe Waddinxveen boort en zaagt in beton, asfalt en steen".

De markeringsborden zijn inderdaad van DZM.

Wat een knoeiers zeg! Volgens briefje houden ze alles netjes, nou niet hoor. Grasmat kapot rijden en graven zonder plaggen. In plaats van plaggen/zoden gooien ze asfalt terug.

Ik ben er drie keer heen geweest, ja we plaggen het af morgen als we het grasdeel doen. Moet ik komen omdat hij opeens toch door het gras gaat graven. En nee hoor dezelfde man gooit zwarte grond over de eerste zode. Nee ik heb zaadjes, man zo moeilijk is het niet ene kant zoden ander kant grond. Maar nee wil niet luisteren.

En nou douwen ze het dicht graszoden onvindbaar, als ik de schop er doorhaal enkel asfaltbrokken. Het is geen DMZ Demilitarized Zone, maar iemands harde werk.

Ze hebben de https://www.advantaseeds.nl/extenso al bestelt neem ik aan!
Als ik dit zo hoor dan kan je bijna niets anders dan er continu bij blijven staan met instructies en bij doordrammen de camera aanslingeren ter vastlegging :F . Hebben ze bij het dichtgooien wel de grond weer goed verdicht, anders krijg je op den duur een leuke greppel in je tuin.

Ben overigens wel benieuwd hoe ze het t.z.t. bij mij gaan aanleggen. Ze hebben twee opties;
1. Dwars door de dam. Dit lijkt mij een slecht plan omdat deze is voorzien van kunststof duiker, laag van 2m aan grote blokken beton/metselwerk puin, een dik pakket asfalt en een vervelend waterpeil.
2. Met een boring onder de sloot door, waardoor ze via de voortuin nagenoeg bij de voordeur aankomen. Als ik me niet vergis is dat destijds ook gedaan bij de andere nuts voorzieningen.

Een ding weet ik wel; als ze het aan aanleggen zorg ik dat ik thuis ben. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Beste bewoner van het buitengebied van het Groene Hart,

In deze onzekere tijden wordt buiten nog altijd doorgewerkt aan het glasvezelnetwerk voor het Groene Hart, uiteraard conform de richtlijnen van het RIVM. Zoals wij u eerder meldden, zijn de schouw-activiteiten en de huisaansluitingen tot in elk geval 1 mei opgeschort. De werkzaamheden buiten gaan nog wel gewoon door.

De Kaag
Nu de weersomstandigheden wat droger zijn, verwachten we dat binnenkort ook de verbindingen naar de Kaag gemaakt kunnen worden. De afgelopen periode was dit niet mogelijk, omdat we met onze zware machines niet in de polder konden komen zonder deze schade toe te brengen. Wij onderzoeken momenteel wanneer we de verbindingen naar de Kaag in kunnen plannen.

Einde graafwerkzaamheden in zicht
Nu alle restpunten geleidelijk kunnen worden weggewerkt, komen de graafwerkzaamheden in de eerste 4 deelgebieden (RSW-01, HMD-01, KKL-01 en RIJPW-01) bijna tot afronding. In Bodegraven en Nieuwerbrug gaan we vervolgens richting de volgende fase: het installeren van de glasvezelkabels in de groene buizen.

Over 6 á 8 weken sturen wij u weer een nieuwe bouwbrief toe, met de laatste informatie. Hopelijk is de situatie dan weer gestabiliseerd, zodat we weer op volle kracht verder kunnen met de aanleg van het netwerk.

Voor nu wensen wij u uiteraard veel gezondheid toe.

Met vriendelijke groeten,
Het glasvezelteam van GlasDraad Groene Hart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Germo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-04-2020
Is er al iemand met een aansluiting bij Solcon en kan die mij vertellen hoe dat bevalt.
Zelf heb ik sins December Multifiber maar dat werkt bij mij voor geen meter buiten de snelheid zou ik zo weer terug willen naar mijn oude KPN abo.

Fritzbox 5490 ben ik wel tevreden mee.

Ontvanger is een pruts ding.
Als je hem even op pauze hebt gezet en je wil weer verder kijken flikert het beeld soms of bibbert.
wil je dan het programma wat gelijk erna komt ook kijken stopt dat halverwege en springt de tv op rechtstreeks dus mis je een heel stuk. Vooruit spoelen gaat op geen enkele manier ook niet als hij op pauze heeft gestaan.
Programma gemist kijken dan begint hij halverwege het programma en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom dat hele multifiber is een grote klotezooi.
Eind van het jaar kan ik veranderen van provider maar er is niet veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
Germo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:
Is er al iemand met een aansluiting bij Solcon en kan die mij vertellen hoe dat bevalt.
Zelf heb ik sins December Multifiber maar dat werkt bij mij voor geen meter buiten de snelheid zou ik zo weer terug willen naar mijn oude KPN abo.

Als je hem even op pauze hebt gezet en je wil weer verder kijken flikert het beeld soms of bibbert.
wil je dan het programma wat gelijk erna komt ook kijken stopt dat halverwege en springt de tv op rechtstreeks dus mis je een heel stuk. Vooruit spoelen gaat op geen enkele manier ook niet als hij op pauze heeft gestaan.
Programma gemist kijken dan begint hij halverwege het programma en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ben blij dat we ons CanalDigitaal abonnement nog even aanhouden. Ben je wel tevreden met de Internetsnelheid van Multifiber (en eventueel vaste telefonie)? Hoorde niet zulke positieve berichten uit het noorden des lands daarover. Ze zijn bij ons deelgebied bijna klaar met de grote graafwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:39
Germo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:

Ik heb ooit gehoord dat de providers die op bijvoorbeeld Glasdraad Amsterdam-Noord beschikbaar zijn (KPN, T-Mobile, Tweak, NLE,...) ook op het Groene Hart netwerk gaan komen. Wanneer dat gebeurt weet ik niet maar ik denk iig nadat iedereen aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 22:38
esky schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:27:
[...]

Ik heb ooit gehoord dat de providers die op bijvoorbeeld Glasdraad Amsterdam-Noord beschikbaar zijn (KPN, T-Mobile, Tweak, NLE,...) ook op het Groene Hart netwerk gaan komen. Wanneer dat gebeurt weet ik niet maar ik denk iig nadat iedereen aangesloten is.
KPN WBA heeft in ieder geval een overeenkomst met Glasdraad. Zie ook:
https://www.kpn.com/inter...le-glasvezelaanbieder.htm

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dctdave
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-11-2021
Drumatiko schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Als ik dit zo hoor dan kan je bijna niets anders dan er continu bij blijven staan met instructies en bij doordrammen de camera aanslingeren ter vastlegging :F . Hebben ze bij het dichtgooien wel de grond weer goed verdicht, anders krijg je op den duur een leuke greppel in je tuin.

Ben overigens wel benieuwd hoe ze het t.z.t. bij mij gaan aanleggen. Ze hebben twee opties;
1. Dwars door de dam. Dit lijkt mij een slecht plan omdat deze is voorzien van kunststof duiker, laag van 2m aan grote blokken beton/metselwerk puin, een dik pakket asfalt en een vervelend waterpeil.
2. Met een boring onder de sloot door, waardoor ze via de voortuin nagenoeg bij de voordeur aankomen. Als ik me niet vergis is dat destijds ook gedaan bij de andere nuts voorzieningen.

Een ding weet ik wel; als ze het aan aanleggen zorg ik dat ik thuis ben. :Y)
Hier hebben ze vorige week bij een buurman een boogzinker in de sloot gemaakt om zo door de sloot heen te komen. Ging vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Beste bewoner van het buitengebied van het Groene Hart,

Vorige maand lieten wij u weten dat GlasDraad alle werkzaamheden in en rond woningen tot 1 mei staakte vanwege het coronavirus. In de afgelopen weken hebben wij met onze leveranciers uitvoerig gekeken hoe we de schouw- en montagewerkzaamheden na 1 mei weer op verantwoorde wijze kunnen opstarten. Daarbij heeft uw gezondheid uiteraard de hoogste prioriteit.

Wij hebben een intern protocol opgesteld, dat het mogelijk maakt onze werkzaamheden vanaf 1 mei geleidelijk weer op te starten. Op deze manier kunnen wij de noodzakelijke werkzaamheden om uw glasvezelaansluiting te realiseren op een verantwoorde manier uitvoeren. Heeft u liever nog geen bezoek van een monteur? Neem dan even contact op met onze helpdesk of de aannemer in uw gebied.

Wij hebben zowel voor de schouw- als de montagewerkzaamheden een apart protocol opgesteld. De variant hieronder is de algemene versie.

Afbeeldingslocatie: https://mcusercontent.com/2b28f956aa9f54fe5fefd34c9/_compresseds/7e2bcf32-eeed-4e9b-a786-a1346c26a968.jpg

Planning
Op onze website staat weer een nieuwe planning, die gebaseerd is op de situatie dat we vanaf 1 mei weer met de werkzaamheden gaan beginnen.

Voor nu wensen wij u nogmaals veel gezondheid toe.

Met vriendelijke groeten,
Het glasvezelteam van GlasDraad Groene Hart

[ Voor 5% gewijzigd door donaldk op 29-04-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenveelenturf
Afspraak voor de monteur is binnen, eind juni komen ze bij ons langs voor de montage in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Bij ons ligt nu eindelijk groene kabel voor de deur :-). Helaas gingen ze wel gelijk door bestaande bekabeling heen, dus nu even "behelpen" tot Kpn de boel weer heeft gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja het wordt gelijk een MZ* als DMZ is langs geweest.

*Militarized Zone in plaats van DeMilitarized Zone.

Herstellen verwacht ik ook niet dat ze doen. Ze hebben iets nieuws gebakken van baksteentjes. Te lang in Duitsland gezeten, ook al was 't bij een cluppie Holanders, daar is Herstellen/Herstellung en iets Anfertigen 't zelfde. Maar ik zie van Van Grunsven niet elke maand met de Quad voorbijkomen, spritzzz. Als ie dan ontdekt dat er geen toelating is, zie ik 'em ook niet zeggen Ter Haar hier heb je een mesje.

Ik moet nu al iedere keer wieden en schoffelen in de kaalslag.

Ja we doen het en dan opeens midden in je bek uitlachen we doen het niet we slopen gewoon alles.En dan op het puin voor de sier vijf zaadjes strooien, de waterkar ernaast bleef ongebruikt, slopers zijn het, dus we wachten te vergeefs op de herstelploeg. Want die is van dit soort jongens nog nooit geweest.

Moet ze maar gewoon een rekening sturen. Vier of vijf maal der dag water geven moet je nieuw ingezaaid gras. Dus 5 maal per etmaal de minimale billing period van 4 uur, dan leren ze iets van het consult. Gras duuurt 45 dagen om te kiemen, dus reken maar uit op internationaal consultancy niveau.

Ik word er weer pissig over, zo behandel je je grootste investerdeer/financier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ik was al blij dat ze niet door mijn oprit gingen , maar er onder door. KPN verbinding is weer gerepareerd. Zal blij zijn als die glasvezel ook werkt, maar als ik de planning zie kan dat nog even duren.

Je moet er wat voor over hebben, maar toch weer een stapje in de goede richting. Denk/hoop dat het toch binnen drie jaar na de eerste blijdschap gaat gebeuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggi11
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06-2020
@Germo hier precies dezelfde ervaring met de tv-box, stuitert, hapert, bekt niet synchroon soms...ben je film aan het terugkijken BAM eruit, ook internetsnelheid fladdert bij ons ( woubrugge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Heeft iemand een foto van wat er in de meterkast wordt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
klinkt niet best. Is tv bij Solcon ook zo slecht? Denk dat ik canal digitaal nog maar even niet op opzeg dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenveelenturf
Vandaag zijn de heren van Glasdraad langsgeweest om de glasvezelkabel in huis te brengen en de FTU te monteren.

Ben benieuwd wanneer de providers aan zet zijn met hun apparatuur in de POP Bdg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBsepfAEsaq5cQHNPI1Dsbv9SWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yt1zlCAoFQMYMBz3GjBv89y0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenveelenturf
esky schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:50:
Heeft iemand een foto van wat er in de meterkast wordt geplaatst?
Zag je vraag te laat, maar heb een foto van onze meterkast hierboven gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Flinke kast in de huiskamer. Als er dan ook nog provider en eigen apparatuur bij moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:18:
Flinke kast in de huiskamer. Als er dan ook nog provider en eigen apparatuur bij moet...
15 cm hoog en 8 cm breed. Valt op zich best mee hoor qua grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Plaatje vertekent dus flink. Bij de meeste huizen hier komt, net als bij ons, alles in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
donaldk schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:05:
Plaatje vertekent dus flink. Bij de meeste huizen hier komt, net als bij ons, alles in de woonkamer.
De meterkast lijkt mij de meest logische plek om inkomende externe telecom te koppelen aan het interne netwerk. Heb je er zelf voor gekozen om het in de woonkamer te laten plaatsen, of is dit een 'verplichting' vanuit de partij die de glasvezel aanbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Drumatiko schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:46:
De meterkast lijkt mij de meest logische plek om inkomende externe telecom te koppelen aan het interne netwerk.
In oudere huizen is er niet altijd een meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Drumatiko schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:46:
[...]

De meterkast lijkt mij de meest logische plek om inkomende externe telecom te koppelen aan het interne netwerk. Heb je er zelf voor gekozen om het in de woonkamer te laten plaatsen, of is dit een 'verplichting' vanuit de partij die de glasvezel aanbrengt?
@esky Er is wel een meter kast, wel twee ook, eentje voor de gasmeter. Die voor electra hebben we in de jaren 80 bij uitbreiding van stoppenkast nog moeten verdiepen, omdat hij anders niet dicht kon. De nieuwe Landis & Gyr meter was een bult hoger/dieper. Ik stoot mij nu nog wel eens tegen de uitstekende kast als ik de trap opga.

Ik moet nog een intern netwerkje gaan bouwen. Maar het komt er maar niet van.

Beneden kabel naar TV. Kabel naar andere kant kamer, opdat ik ook zonder wifi aan tafel kan computeren/werken.

Dan naar de volgende etages, een kabel per etage naar boven of kan ik met slechts eentje naar een etage switch?

Op de etage zijn drie kamers elk voorzien van een tweevoudige wandaansluiting, een voor de TV en een voor internet.

Een POE WiFi Access point per etage?

Dan door naar zolder en klein kantoortje. Twee kamertjes dus of twee kabels naar boven of eentje met een extra switchje?

Ergens nog een DVB-S2 en T2 boxje ertussen die bijvoorbeeld alle BBC kanalen en de Publieke omroepen op het ip netwerk kan zetten, iemand goede suggesties voor boxje?

[ Voor 34% gewijzigd door donaldk op 28-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
donaldk schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:05:
Klopt, hij is niet veel groter dan het KPN ISRA punt ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
ISRA punt, wat is dat?!;-). Er zat een PTT wandcontactdoosje, zo'n dik plastic rond dingetje, met vier gaatjes. Na wat problemen met buiten bekabeling ligt er nu een snoertje, stekkertje in mijn YCL splittertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
donaldk schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:40:
ISRA punt, wat is dat?!;-). Er zat een PTT wandcontactdoosje, zo'n dik plastic rond dingetje, met vier gaatjes. Na wat problemen met buiten bekabeling ligt er nu een snoertje, stekkertje in mijn YCL splittertje.
Hehe, wij hadden het vroegah nog mooier (zoiets):

https://uploads-eu-west-1...3fd-a6b1-24cc2a0e0a00.jpg

Na verbouwing en problemen met oude verbinding heeft KPN een tijdje terug een hele nieuwe verbinding aangelast aan de hoofdleiding in de weg. Dus nu ook VDSL-bonding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
donaldk schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:11:
[...]

@esky Er is wel een meter kast, wel twee ook, eentje voor de gasmeter. Die voor electra hebben we in de jaren 80 bij uitbreiding van stoppenkast nog moeten verdiepen, omdat hij anders niet dicht kon. De nieuwe Landis & Gyr meter was een bult hoger/dieper. Ik stoot mij nu nog wel eens tegen de uitstekende kast als ik de trap opga.

Ik moet nog een intern netwerkje gaan bouwen. Maar het komt er maar niet van.

Beneden kabel naar TV. Kabel naar andere kant kamer, opdat ik ook zonder wifi aan tafel kan computeren/werken.

Dan naar de volgende etages, een kabel per etage naar boven of kan ik met slechts eentje naar een etage switch?

Op de etage zijn drie kamers elk voorzien van een tweevoudige wandaansluiting, een voor de TV en een voor internet.

Een POE WiFi Access point per etage?

Dan door naar zolder en klein kantoortje. Twee kamertjes dus of twee kabels naar boven of eentje met een extra switchje?

Ergens nog een DVB-S2 en T2 boxje ertussen die bijvoorbeeld alle BBC kanalen en de Publieke omroepen op het ip netwerk kan zetten, iemand goede suggesties voor boxje?
Een POE wifi accespoint per etage lijkt me handig, je zou kunnen gaan voor een oplossing van unifi dat maakt beheer makkelijk. Eén key, op elke verdieping een switch en Wifi accespoint en afhankelijk van wat je provider levert een Security Gateway als router.

Voor DVB-T2/S2 box ziet dit of dit er leuk uit, maar ik heb geen idee of dat met Canal Digitaal gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
koenveelenturf schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Hehe, wij hadden het vroegah nog mooier (zoiets):

https://uploads-eu-west-1...3fd-a6b1-24cc2a0e0a00.jpg

Na verbouwing en problemen met oude verbinding heeft KPN een tijdje terug een hele nieuwe verbinding aangelast aan de hoofdleiding in de weg. Dus nu ook VDSL-bonding :)
Die hadden wij ook, alleen in de originele grijze kleur. Is ook vervangen, maar tweede keer hebben ze het anders verlengt en de wandcontactdoos verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
esky schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Een POE wifi accespoint per etage lijkt me handig, je zou kunnen gaan voor een oplossing van unifi dat maakt beheer makkelijk. Eén key, op elke verdieping een switch en Wifi accespoint en afhankelijk van wat je provider levert een Security Gateway als router.

Voor DVB-T2/S2 box ziet dit of dit er leuk uit, maar ik heb geen idee of dat met Canal Digitaal gaat werken.
Alles van Ubuiqity, bedoel je? Dat wordt prijzig? Ik had eertijds gekeken naar de Ubiquity Unify AC Pro, maar die werden opeens flink duurder vorig jaar.

Ik ga even naar de boxjes kijken. Het gaat mij om de FTA, want het maand bedrag bij Solcon is al hoog genoeg, dus niet ook nog eens CD erbij. Een soort prive Anevia Flamingo;-). Alle Beeb kanalen invoegen, TVNH, TV West, TV Utrecht, Rijnmond en Gelderland zullen met de Higher Order modulation en lagere FEC buiten bereik vallen, zo-ook Flevoland, invoegen van DVB-T2 naar IP. Dus moeten minimaal een Fullband tuner-demodulatie-lijn hebben.

Helaas die Digital Devices DVB-S2/DVB-T2 (of C als je wilt) box die hele transponders naar twaalf clients kan streamen is niet langer leverbaar wordt gemeld als je op de online shop knop drukt.

Ze op digitaldevices.de hebben wel nieuwere versies in assortiment, aardig wat pc kaarten, boxjes en rack kaarten/modules, dus eens kijken wat wat is.

[ Voor 11% gewijzigd door donaldk op 30-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Heb mede door advies van iemand hier een extra accesspoint van Ubiquity opgehangen (de AC light). Ben erg tevreden. Als glasvezel er is hang ik nog een extra punt in de tuin op. Heb er netgear Prosafe switches bij gezet, die ook goed schijnen te functioneren met TV via glasvezel straks. Dus hoeft niet gelijk high end en duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Nou ja sinds de prijsverhoging kwam 3x ubiquity AC op 450 euro, dan nog dure (?) router. Ik begin zowieso niet met 3, zolderkantoor zit ik tegenwoordig minder, maar de vloer is van hout, de vloer tussen begane grond en verdieping is wel van beton, dus die pak je niet zo makkelijk met 1 AC. Wel op 2.4 GHz, dus desnoods pak je alleen de 450 Mbit/s WiFi op 2.4 GHz, zo druk is het hier nou ook weer niet. Ik heb nu ook enkel 2.4.

Als je buiten en garage wilt meepakken dan is de Ubiquity pro wel interessant, want die kun je buiten ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Ik hoor net dat ze volgende week beginnen met blazen. Van Kattebrug in Nieuwveen richting Vrouwenakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Net een mailtje dat Spitters eind augustus willen komen voor het aansluiten van de glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
De installatie gaat nog steeds in twee delen? Fiber naar binnen brengen en fiberkastje (FTU) ophangen? En dan de echte installatie namens Solcon? Of gaat het nu in enen doen? Ze houden nu opeens van snelheid*, want hier komen ze 's morgens en anderhalve/twee kilometer verderop komen ze dan die middag.

*Ik las net in dctdave's wifi topic dat hij in kw 1 2019 glasvezel zou krijgen;-).

[ Voor 12% gewijzigd door donaldk op 22-07-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ha ha, we hebben hier nu iig een oranje kabeltje liggen. Nog geen email gehad over aansluiten. Hopelijk voor kw1 2021 wel gelukt ;-)

Gister is de volgende graafploeg door mijn kpn adsl lijn heen gegaan. De derde keer in een paar weken. Dus het wordt nu echt tijd

[ Voor 33% gewijzigd door dctdave op 23-07-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Hier hebben ze het gat nu al voor de zesde of zevende keer open liggen (daarom moeten we 2K betalen, lol wij zijn de grootste investeerder, maar horen nooit wat;-)). Glasvezel kabels liggen heel ondiep, er ligt een grote zwarte ovale langwerpige lasdoos, deksel is nu weer los, want ze hebben de hele ochtend een zwarte bundel zitten afrollen, richting Nieuwveen. Aanhangertje, zonder disselslot/wielklem met rol staat er nog, dus mocht iemand nog wat sterrenhemeltjes willen bouwen, LMAO.

De KPN kabels in de dijk liggen op zeker 120 cm tot en anderhalve meter, zijn dan ook zeer oud. Ongewtijfeld is er een paar keer wat opgekomen. Ik heb hier ook drie keer Volker Wessels graafploeg gehad, om telefoonlijn breuken te fixen. Uiteindelijk ook nieuwe lijn naar huis getrokken. Dus ik heb de oude en nieuwe mof zien liggen. Was een flinke geul die ze hebben moeten graven.

Hey de ADSL 2+ lijn is gereset een paar honderd Kbit/s erbij: Download: 6212 Kbps. Upload: 955 Kbps.

Upload was afgelopen week of twee geprofiled op 893, terwijl ik een attainable rate had van 1200. Ik had een tijd op 1010-1025 gezeten met attainable een paar Kbit/s hoger. Ik had dan een marge van 7,2-7,5 dB. Nu Attainable Rate 1107 (Kbps.) Upstream Noise Margin 6.1 dB, dus waarschijnlijk niet echt een fixed profile, dit keer.

[ Voor 45% gewijzigd door donaldk op 23-07-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenveelenturf
Ik had eens even geïnformeerd bij Glasdraad/ (die me doorverwezen naar) Multifiber of er al nieuws was over het leveren van diensten. Het was alweer ruim een maand geleden dat de aansluiting werd opgeleverd. Dit was de reactie van Multifiber (over gebied Bodegraven/Nieuwerbrug/Woerden-West):
De koppeling tussen uw gebied en het overige netwerk van Glasdraad is nog niet klaar, hierdoor is de levering van de glasvezel vertraagd.
Op dit moment is er nog geen definitieve datum bekend wanneer alles gereed is, Glasdraad heeft deze week akkoord gekregen om de backhaul te realiseren dus ik verwacht dat dit wel binnenkort zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
koenveelenturf schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:34:
Ik had eens even geïnformeerd bij Glasdraad/ (die me doorverwezen naar) Multifiber of er al nieuws was over het leveren van diensten. Het was alweer ruim een maand geleden dat de aansluiting werd opgeleverd. Dit was de reactie van Multifiber (over gebied Bodegraven/Nieuwerbrug/Woerden-West):
Ik had begrepen dat de pop met darkfiber aan de buitenwereld kwam te hangen (via Bodegraven). Blijkbaar worden de pop's ook onderling verbonden en zit de uplink naar Multifiber's netwerk in een andere pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
'Kopstation' is neergezet in Langeraar, hoorde/las ik destijds. Zo ook naar De Kwakel (via Bilderdam/Kudelstaart neem ik aan,meest logische route) . Via de Geerweg dan richting Nieuwveen. Het was gepland als meerdere projecten, dus waarschijnlijk zijn er meerdere pops. Hoeft niet, want ook met actief kun je gewoon aggregeren in de straatkast.

@esky dark fiber heb je niets aan, pas met ten minste een kleurtje aan verlichting is het een verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Met dark fiber doelde ik meer op een verbinding tussen de pop en een datacenter van Glasdraads keuze waar de providers kunnen verbinden.
Ik weet niet of het voor alle 9 deelgebieden op de site zo is, maar BDG-01 is in ieder geval een pop.

Misschien moeten ze nog een boring uitvoeren, maar ik dacht dat dat maanden geleden al gedaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:50:
'Kopstation' is neergezet in Langeraar, hoorde/las ik destijds. Zo ook naar De Kwakel (via Bilderdam/Kudelstaart neem ik aan,meest logische route) . Via de Geerweg dan richting Nieuwveen. Het was gepland als meerdere projecten, dus waarschijnlijk zijn er meerdere pops. Hoeft niet, want ook met actief kun je gewoon aggregeren in de straatkast.

@esky dark fiber heb je niets aan, pas met ten minste een kleurtje aan verlichting is het een verbinding.
En toch is het Dark Fiber. Tenzij de operator KPN WBA (die hun eigen netwerk hebben) is hebben ze toch een dark fiber nodig om als backhaul te gaan fungeren. Uiteraard wordt die daarna belicht door de operator.
Meeste operators gaan voor Eurofiber omdat die na KPN de beste dekking hebben. Dus dat zal hier ook wel zo zijn.
Wachten tot Eurofiber de verbinding tussen CityPoP en locatie X tot stand heeft gebracht zodat de operator kan beginnen met belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Glasvezel in de buitengebieden en kleine kernen wordt deels gerealiseerd door GlasDraad bv en KPN. Zo kies je in het buitengebied van Flevoland, Groningen, Zuid-Holland en Drenthe voor Glasvezel Internet van GlasDraad en KPN. Je straat hoeft maar één keer open en je ervaart zo min mogelijk overlast. Wel zo fijn.
Zie: https://www.kpn.com/inter...elaanbieder/glasdraad.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
Dus met een beetje geluk hebben we volgend jaar na 1 jaar Solcon of Multifiber meer keus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Nou KPN's asynchrone abo's die je kunt kiezen zijn niet interessant. Solcon verdwijnt ook op termijn, dus het is maar afwachten wie of wat er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
donaldk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:28:
Nou KPN's asynchrone abo's die je kunt kiezen zijn niet interessant. Solcon verdwijnt ook op termijn, dus het is maar afwachten wie of wat er komt.
als je asymnchrone dan zit op dsl gedeelte te kijken
glas kpn is nog steeds 50/50. 100/100, 200/200. 500/500, 1000/500(deze wordt later in het jaar of volgend jaar 1000/1000)

[ Voor 7% gewijzigd door jopoh op 19-08-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Is wat je gepresenteerd krijgt als je de Bestel Glasvezel Internet link volgt, op https://www.kpn.com/inter...elaanbieder/glasdraad.htm . We gaan het zien wat na jaar 1 het aanbod is.

[ Voor 25% gewijzigd door donaldk op 19-08-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:35:
Is wat je gepresenteerd krijgt als je de Bestel Glasvezel Internet link volgt, op https://www.kpn.com/inter...elaanbieder/glasdraad.htm . We gaan het zien wat na jaar 1 het aanbod is.
Als je die link volgt kom je gewoon op de pagina van KPN.com waar je kan bestellen. Als je adres nog niet in de orderstraat zit (omdat de apparatuur van KPn nog niet in de PoP zit en klaar is) zie je gewoon het normale xDSL aanbod. Dus asymmetrisch (niet asynchroon).Dat kan je op die pagina ook zien want na invoeren van je postcode en huisnummer zie je bovenaan staan wat de werkelijke haalbare snelheid is op je adres. Aan de hand daarvan kan je direct zien of je wordt gecheckt op glas of xDSL.
KPN glasabonnementen zijn een paar jaar asymmetrisch geweest maar sinds vorig jaar gelukkig niet meer. Is nu gewoon 50/50 tot 500/500. Alleen het 1000 Mbit abonnement kent een upload van 500 maar dat heeft een capaciteitsreden en wordt volgend jaar recht getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
donaldk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:28:
Alle providers die via KPN wba glasvezel leveren kunnen dan (geen idee vanaf wanneer, maar zal wel 2021 worden) in principe op het GlasDraad netwerk leveren, denk aan t-mobile, tweak, freedom, nle,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

esky schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

Alle providers die via KPN wba glasvezel leveren kunnen dan (geen idee vanaf wanneer, maar zal wel 2021 worden) in principe op het GlasDraad netwerk leveren, denk aan t-mobile, tweak, freedom, nle,...
Ik kan dit bevestigen, heb namelijk begin dit jaar een brief van rekam/gladraad gehad dat dit op termijn mogelijk is, ook voor mensen die nu al een glasvezel aansluiting in huis hebben

• donaldk
@Barre73 Dit is wat ze aanbieden, voordat je de postcode check gebruikt. Daarna krijg je inderdaad wel enkel de ADSL2+ 4/1 (ze zijn vandaag weer bezig geweest,dus 1700-4000 Kb/s, maar toen men klaar was netjes reset op 6200 Kbit/s).

T-mobile enkel interessant als je het eigen netwerk krijgt. Delta Flexx was bij begin on-interessant en duur, dus we gaan het zien hoe die zich ontwikkelt. Tweak is ook enkel interessant wanneer eigen apparatuur werkt, anders te duur en zeker geen 10Gb/s.

Kijk dat er een overeenkomst was tusssen KPN en Glasdraad wisten we anderhalf jaar geleden al. De meeste klanten zijn immer toekomstig klant bij KPN, via zijn merk Solcon. Of 'samenwerking' positief uitwerkt is moeilijk definitief te zeggen, kan beide kanten uit.

Glasdraad en vooral TINC zal op een gegeven moment toch naar een exit werken, hoe het er allemaal uit ziet over een paar jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Jasper stel gerust je vragen en laat weten hoe het gaat binnen het Glasdraad Project waar jij een lijn hebt bestelt. Dit geldt voor iedereen die niet in Groen Hart Noord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 19:40
Ik woon in de Haarlemmermeer waar de firma Glasdraad ook glasvezel aan het aanleggen is. Als het goed is worden we voor eind van het jaar nog aangesloten en ik was me beetje aan het orienteren op de mogelijke aanbieders.
Nu staat op de Glasdraad Haarlemmermeer website een hele rits aan serviceproviders waar ik uit kan kiezen, maar als ik dit topic lees krijg ik de indruk dat er uiteindelijk maar 2 opties zijn: Solcon of Multifiber, en voor beide loop ik gezien de reviews niet echt warm. Dat lijkt een beetje op klantmisleiding, hoe was dat bij de plaatsen waar het al wel aangelegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
raven22 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:11:
(...)Nu staat op de Glasdraad Haarlemmermeer website een hele rits aan serviceproviders waar ik uit kan kiezen, maar als ik dit topic lees krijg ik de indruk dat er uiteindelijk maar 2 opties zijn: Solcon of Multifiber, en voor beide loop ik gezien de reviews niet echt warm. Dat lijkt een beetje op klantmisleiding, hoe was dat bij de plaatsen waar het al wel aangelegd is?
Bij het Groene Hart project van Glasdraad was de deal met KPN nog niet rond en kon er dus uit maar drie providers gekozen worden, zie de verschillen tussen deze en deze pagina.De overige providers komen op een later moment beschikbaar op het Glasdraad Groene Hart netwerk.

Jij kan dus gewoon kiezen uit alle 14 providers die op die pagina staan en misschien wel meer, zoals Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Vier providers Solcon. Weserve en speciaal opgericht door dezelfde groep Multifiber, om Mabin/Glasdraad een tweede consumenten gerichte ISP te kunnen bieden en CBizz, nu terug op het oude nest onder Delta. Weserve en CBizz kwamen al snel op honderd Euro per maand of meer, omdat ze zich op zakelijke gebruikers richten.

Die launch partners hebben dus de campagne gedraaid en iedereen klant gemaakt. Voor minimaal een jaar.

Er was begin vorig jaar een bijeenkomst voor stakeholders op De Kaag en daar werd al verteld dat er een deal was/kwam met KPN voor toegang tot Glasdraad, voor KPN's wholesaleklanten. Dus in ieder geval over een jaar kunnen we eventueel over.

Ik ga eens kijken wat de prijzen zijn op die andere pagina.

In Haarlemmermeer KPN 4x, Valadis 2x, T-Mobile 2x, M7=online.nl, Vortex Capital = Fieber.nl, nu Hallo (wat zouden ze vragen voor 100/100;-)), Delta Fiber=CBizz, KlikSafe, de grote concurrent van Filternet. NLE en Tweak.

Aanbod staat nog niet online, dus aansluiting dit jaar lijkt mij onwaarschijnlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door donaldk op 25-08-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ze zijn letterlijk nu aan het boren met een grote Bosch? en heel lange boor.

Lasser, die de FTU ophangt komt later.

Iemand ervaring met dat Huawei modem met ingebouwde glasconvertor, die zowel Solcon als Multifiber hier standaard leveren? Is het wat? Biedt Solcon ook andere opties op Glasdraad? Ze hebben Fritz!box in assortiment, maar omdat hier geen losse glasconvertor geinstalleerd wordt weet ik niet of dat hier ook aangeboden wordt?

[ Voor 79% gewijzigd door donaldk op 26-08-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
donaldk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:42:
Ze zijn letterlijk nu aan het boren met een grote Bosch? en heel lange boor.

Lasser, die de FTU ophangt komt later.

Iemand ervaring met dat Huawei modem met ingebouwde glasconvertor, die zowel Solcon als Multifiber hier standaard leveren? Is het wat? Biedt Solcon ook andere opties op Glasdraad? Ze hebben Fritz!box in assortiment, maar omdat hier geen losse glasconvertor geinstalleerd wordt weet ik niet of dat hier ook aangeboden wordt?
Ik had begrepen dat zowel Solcon als Multifiber de Fritz!Box leveren i.p.v. een Huawei of Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja ik sprak AVM een jaartje terug en Solcon is klant met twee modellen, KPN zou ze vlak daarna gaan leveren onder vrije modem keuze.

Monteur van de FTU vertelde mij dat hij en collega's voor Mulitfiber en Solcon de Huawei installeerden. De Huawei heeft een ingebouwde glascontertor, dus zelfs al zou je een 10A Experiabox hebben dan kon je die niet aansluiten, want in opdracht van KPN Netwerk plaatsen ze een losse glasconvertor (of zit die in/bij FTU, dat is mij niet geheel duidelijk.

Dus of Solcon het ook levert op glasdraad, is de vraag? Iemand al ervaring?

Wat is het actuele aanbod qua Fritz!boxen bij Solcon? Ik kom handleidingen tegen van 7530 en 7560 zonder wifi:

https://www.solcon.nl/par...andl-FritzBox7530_web.pdf
https://www.solcon.nl/par...CG-1012_7560_A140_web.pdf

Die 7560 is van 2018.

Mij werd de 5490 (was er al een 5590?, er staat mij iets bij van wel) aangeraden, direct op glas, aangeraden. Maar glas is verzegeld, dus je bent afhankelijk van de aanbieder.

[ Voor 32% gewijzigd door donaldk op 26-08-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
donaldk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:04:
Ja ik sprak AVM een jaartje terug en Solcon is klant met twee modellen, KPN zou ze vlak daarna gaan leveren onder vrije modem keuze.

Monteur van de FTU vertelde mij dat hij en collega's voor Mulitfiber en Solcon de Huawei installeerden. De Huawei heeft een ingebouwde glascontertor, dus zelfs al zou je een 10A Experiabox hebben dan kon je die niet aansluiten, want in opdracht van KPN Netwerk plaatsen ze een losse glasconvertor (of zit die in/bij FTU, dat is mij niet geheel duidelijk.

Dus of Solcon het ook levert op glasdraad, is de vraag? Iemand al ervaring?

Wat is het actuele aanbod qua Fritz!boxen bij Solcon? Ik kom handleidingen tegen van 7530 en 7560 zonder wifi:

https://www.solcon.nl/par...andl-FritzBox7530_web.pdf
https://www.solcon.nl/par...CG-1012_7560_A140_web.pdf

Die 7560 is van 2018.

Mij werd de 5490 (was er al een 5590?, er staat mij iets bij van wel) aangeraden, direct op glas, aangeraden. Maar glas is verzegeld, dus je bent afhankelijk van de aanbieder.
We gaan 't zien. De FTU die in ieder geval bij ons is gehangen daar prik je geen Ethernet in zoals bij FttH van KPN zelf, maar een fiber kabeltje. Dat beperkt je helaas dan wel weer een beetje in je vrije modemkeuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
koenveelenturf schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

We gaan 't zien. De FTU die in ieder geval bij ons is gehangen daar prik je geen Ethernet in zoals bij FttH van KPN zelf, maar een fiber kabeltje. Dat beperkt je helaas dan wel weer een beetje in je vrije modemkeuze.
Dat zal wel meevallen. Achter die fiberkabel kan je altijd nog zelf een mediaconverter zoals een TP Link MC220L hangen. En vanaf dat met UTP naar je eigen router. Vraag zal alleen zijn of je de instellingen krijgt die je nodig hebt en of die eigen router dat aan kan.

En als KPN gaat leveren op de FTU's van Glasdraad zoals je nu omschrijft dan hebben ze daar al lang een oplossing voor bedacht. Zeer waarschijnlijk zoiets als ik net omschrijf. KPN werkt nooit met een router waar je direct een glaskabel in moet pluggen, maar altijd met een Experiabox (of tegenwoordig een Fritzbox) dus zij komen ook met een mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
koenveelenturf schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Er staat niet op welke Genexis het is(zelfs geen merknaam), maar in een van de twee handleidingen staat 'situatie 5' in het overzicht van installatie versies de Solcon kent/de. Hierin in staat 1 en 2 rechts onder op de cover van de box. Zo'n inrichting heeft het boxje hier ook. Een van de twee is voor fiber de ander voor ethernet. Hier zal men standaard de fiber uitgang gebruiken, want de Huawei heeft een ingebouwde glasconvertor. Mogelijk is bij deze uitvoering het ethernet circuit niet eens aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door donaldk op 29-08-2020 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
@Barre73 Het is al weer een tijd geleden dat ik een tweaker's post last dat hij ging upgraden bij Solcon, 1 Fritz!box EN 2 direct op glas. Kwamen ze aansluiten voor hem.
En als KPN gaat leveren op de FTU's van Glasdraad zoals je nu omschrijft dan hebben ze daar al lang een oplossing voor bedacht. Zeer waarschijnlijk zoiets als ik net omschrijf. KPN werkt nooit met een router waar je direct een glaskabel in moet pluggen, maar altijd met een Experiabox (of tegenwoordig een Fritzbox) dus zij komen ook met een mediaconverter.
Monteur zei dat ze voor beide providers, alhier, zowel Multifiber als Solcon, de Huawei met ingebouwde glasconvertor installeren. Zover ik weet is er nog geen Glasdraad regio online met WBA access, dus we weten nog niet wat men gaat doen. Bij KPN/WBA klanten.

[ Voor 8% gewijzigd door donaldk op 29-08-2020 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Van Multifiber hebben wij in ieder geval een FRITZ!Box 5490 gehad die inderdaad rechtstreeks op het glas is aangesloten.

Wellicht is dat voor KPN in de toekomst ook nog een optie. Toch een FRITZ!Box maar geen mediaconverter nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door TexMex op 29-08-2020 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TexMex schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35:
Van Multifiber hebben wij in ieder geval een FRITZ!Box 5490 gehad die inderdaad rechtstreeks op het glas is aangesloten.

Wellicht is dat voor KPN in de toekomst ook nog een optie. Toch een FRITZ!Box maar geen mediaconverter nodig.
En anders kan je dat zelf nog doen. KPN heeft alle instellingen en gegevens vrijgegeven die nodig zijn voor een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Mooi als dat bij Solcon ook kan, een 5490 op glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoff_D
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-10-2024
TexMex schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35:

Ik heb ook een Fritzbox 5490 van Multifiber. De FTU staat in mijn meterkast, dus ik moest hen vragen om een glasvezelkabel van 10 meter met de juiste pluggen in het DHZ-pakket op te nemen, zodat ik de router in de kamer kon hebben die ik als kantoor gebruik. Dit deden ze zonder extra kosten. Ik wist niet zeker hoe Multifiber zou blijken te zijn, aangezien het een nieuw bedrijf is, maar eigenlijk is het een dochteronderneming van WeServe, een lang gevestigde internetleverancier voor bedrijven. Het ondersteunend personeel waarmee ik heb gecorrespondeerd, lijken zowel Multifiber- als Weserve-medewerkers te zijn en zijn zeer behulpzaam geweest bij het oplossen van enkele kleine problemen. Tot nu toe werkt alles goed. Download- en uploadsnelheidstests tonen meestal ongeveer 350 Mb / s, hoewel ik waarden in de buurt van 500 heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Het zijn beide dochters van Valadis, mijn eerste Zyxel ADSL modem kwam daar al vandaan. Zyxel vertegenwoordiger uit UK die ik vorig jaar sprak had geen idee dat die ook een ISP tak had. In de praktijk zal het vast hetzelfde team zijn die bij Weserve alles afhandelt.

Wat snelheid betreft kun je vast in je modem kijken naar de snelheden van de lijn.De effectieve doorvoersnelheid is dan afhankelijk van het netwerk naar de betreffende site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
elke 6-8 weken een update, maar na 12 juni is het weer stil geworden. Ben benieuwd wanneer die huisaansluiting gerealiseerd gaat worden. Volgens de planning aug/sep , maar gezien de stilte zit er wel weer een paar maanden vertraging aan te komen. Dat oranje draadje steekt al een tijdje zielig uit de grond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
dctdave schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:00:
elke 6-8 weken een update, maar na 12 juni is het weer stil geworden. Ben benieuwd wanneer die huisaansluiting gerealiseerd gaat worden. Volgens de planning aug/sep , maar gezien de stilte zit er wel weer een paar maanden vertraging aan te komen. Dat oranje draadje steekt al een tijdje zielig uit de grond....
Helaas wordt er ook (nog) niet gereageerd op mijn mail met de vraag wanneer de backhaul wordt gerealiseerd voor BDG-01... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Dat schiet bij jullie dan inderdaad ook niet op zeg. Jammer, want die onduidelijkheid is niet nodig en geeft alleen frustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja de grootste investeerders worden nooit geinformeerd.

Hier hangt er sinds de 26ste dus een FTU kastje

Zou ik nog tijd genoeg hebben om via Aliexpress networking tools en de passives te bestellen of moet ik op zoek naar dure priktang, patch panels en opbouw wandcontactdoosjes in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
donaldk schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:24:
Ja de grootste investeerders worden nooit geinformeerd.

Hier hangt er sinds de 26ste dus een FTU kastje

Zou ik nog tijd genoeg hebben om via Aliexpress networking tools en de passives te bestellen of moet ik op zoek naar dure priktang, patch panels en opbouw wandcontactdoosjes in Nederland?
Als er nog boringen gedaan moeten worden duurt het nog wel even voor er licht uit je glasvezel komt, dus dan zou Ali moeten kunnen als de verkoper een beetje goede shipping opties heeft... (zegt degene die nog wacht op een Ali bestelling die in juli geplaatst is)

• dctdave
Heb nog maar eens een mailtje er uit gedaan richting glasdraad. Wij staan op de planning voor montage in huis aug/sep , maar krijg nu te horen dat de indicatiedatum in november ligt. Ziet er dus naar uit dat er minimaal 2 maanden vertraging is bijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenveelenturf
dctdave schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:48:
Heb nog maar eens een mailtje er uit gedaan richting glasdraad. Wij staan op de planning voor montage in huis aug/sep , maar krijg nu te horen dat de indicatiedatum in november ligt. Ziet er dus naar uit dat er minimaal 2 maanden vertraging is bijgekomen.
Heb een reactie van Glasdraad gehad voor hier in Nieuwerbrug (BDG-01):
Bij u is eind juni de glasvezel in de woning afgemonteerd en getest. Maar helaas is de verbinding van en naar de serviceproviders nog niet gereed. Dit houdt in dat er nu wel een glasvezelverbinding is van de woning naar de wijkcentrale, maar dat de providers nog geen verbinding hebben met onze wijkcentrale. Zodoende is er nog geen activatie van de glasvezelaansluiting mogelijk. Uiteraard zijn we in samenwerking met de serviceproviders druk bezig om te zorgen dat ook zij zo snel mogelijk gereed zijn om de verbindingen te activeren, maar helaas is er nog geen concrete datum bekend dat dit gebeurt. Zodra we dit weten zullen we dit communiceren.
Wordt dus nog vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Er is weer eens een nieuwsbrief uitgestuurd, klopt niets van maar toch :-)

"In NVEEN-01 zijn onlangs alle glasvezelverbindingen in de woningen afgemonteerd en getest."

Ik zit in NVEEN-01 , niet aangesloten en via mail werd mij verteld dat het begin november op de planning stond . Dus denk dat ik niet in oktober werkend internet heb.....

• donaldk
Ik hoor net dat er een email binnen is:

"In een aantal gebieden hebben we helaas nog te maken met vertraging. Dit komt door problemen met de stroomvoorziening naar het wijkpunt of de koppeling naar de serviceproviders. Hierdoor kan er in zo’n 150 woningen nog geen gebruik worden gemaakt van de nieuwe glasvezel."

"In NVEEN-01 zijn onlangs alle glasvezelverbindingen in de woningen afgemonteerd en getest. Helaas zijn de verbindingen van de energieleverancier nog niet gereed. Dit houdt in dat er al wel een glasvezelverbinding is van de woningen naar de wijkcentrale, maar dat de serviceproviders nog geen verbinding hebben met deze wijkcentrale. Om die reden kunnen de verbinding nog niet geactiveerd worden. We zijn in gesprek met de energieleverancier om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. De energieaansluiting zal naar verwachting in de eerste week van oktober gereed zijn."

Ik mag aannemen dat de test via de wijkkast hebben plaats gevonden. Op 26-8 zijn veel adressen langs de Amstel bezocht en voorzien van een Fiber termination unit. Hier heb ik het die dag ook gemeld.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 19:40
Ook in de Haarlemmermeer vertraging. Zou eerst dit jaar nog aangesloten worden maar wordt zomer 2021.

• donaldk
Ja ze gaan volle snelheid in de contractverwerving, maar in de aanleg besparen ze op kosten. Hier hebben ze ook nog wat fouten gemaakt die veel tijd hebben gekost. Waarde bedrijf zit in de verworven verplichtingen. dus die activiteit heeft prioriteit;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoodnocNL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-01-2024
@koenveelenturf , ik heb van de week contact gehad met de aannemer van het project in Nieuwerbrug, hij gaf aan dat er vanaf komende maandag boxen kunnen worden uitgeleverd voor MultiFiber. Ik hang in ieder geval daar maandagmorgen aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
MoodnocNL schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:33:
@koenveelenturf , ik heb van de week contact gehad met de aannemer van het project in Nieuwerbrug, hij gaf aan dat er vanaf komende maandag boxen kunnen worden uitgeleverd voor MultiFiber. Ik hang in ieder geval daar maandagmorgen aan de telefoon.
Nice! Ben benieuwd, dan hoop ik dat bij ons ook een pakketje van Multifiber eraan zit te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoodnocNL
'Helaas' is die aansluiting niet gelukt afgelopen donderdag, dus ik krijg weer een update vandaag.. Wat een gezeik zeg. Maart zouden we glasvezel hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Snap dat er af en toe dingen tegenzitten. Maar het gaat allemaal zo traag, dat er toch echt wel sprake is van misleiding op moment dat mensen moeten inschrijven. Er wordt gedaan of binnen een jaar iedereen glasvezel heeft, terwijl dat praktisch totaal onhaalbaar is. Ik heb nog weinig hoop dat ik hier voor 1 januari glasvezel heb in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Dat er vertraging is, en de informatie op de website in de loop der tijd verouderd raakt vind ik zelf ook niet erg. Waar ik me langzamerhand wel aan begin te storen is dat er niet op e-mails gereageerd wordt. Zelfs al zouden er geen antwoorden op de vragen beschikbaar zijn dan hoor ik liever dát dan dat er helemaal niet gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Dat is dan ook wel weer vreemd . Ik kreeg nog dezelfde dag antwoord afgelopen maand. Heb je het wel naar goede adres gestuurd? Ik kreeg binnen dag antwoord van support@glasdraad.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
In eerste instantie had ik het zelf ook naar support@glasdraad.nl gestuurd (als reply op een eerdere mailwisseling begin dit jaar), maar bij uitblijven van een reactie heb ik het daarna ook nog eens naar groenehart@glasdraad.nl gestuurd (ondertussen ook 10 dagen geleden). Ik zal van de week maar eens gaan bellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
Drumatiko schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:19:
In eerste instantie had ik het zelf ook naar support@glasdraad.nl gestuurd (als reply op een eerdere mailwisseling begin dit jaar), maar bij uitblijven van een reactie heb ik het daarna ook nog eens naar groenehart@glasdraad.nl gestuurd (ondertussen ook 10 dagen geleden). Ik zal van de week maar eens gaan bellen :Y)
Dat probleem heb ik ook (gehad). Communicatie is echt bedroevend. Ik heb dat al meerdere keren aangegeven (ook bij m'n contactpersoon die ik meehielp als soort van ambassadeur), maar echt beterschap lijkt er niet te komen op dat gebied. Ik heb uiteindelijk via Facebook relatief snel contact gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
dctdave schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:07:
Snap dat er af en toe dingen tegenzitten. Maar het gaat allemaal zo traag, dat er toch echt wel sprake is van misleiding op moment dat mensen moeten inschrijven. Er wordt gedaan of binnen een jaar iedereen glasvezel heeft, terwijl dat praktisch totaal onhaalbaar is. Ik heb nog weinig hoop dat ik hier voor 1 januari glasvezel heb in ieder geval.
Uhm hier was het zelfs 12-15 maanden inclusief de eerste vraagbundeling die (die ook al maanden was verlengd) de interesse van een aanlegpartij moest wekken. Ik vroeg dus heb je al een partij achter de hand, nee, nou dan kun je dat wel vergeten. En ik had gelijk. We zijn nu drie jaar verder. Ik kan hetbbeter inschattenn dan zo'n consultant;-).

In de weinige emails is er inderdaad aangegeven dat ze geen extra inspanning gingen leveren, maar juist gingen werken/sturen op minimale kosten. Ook in de laatste email stond er dan men het afgelopen zomder rustig aan had gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoodnocNL
Ik heb begrepen dat mijn zelf installatie pakket van MultiFiber onderweg is, hoeveel daar dan waar van is gaan we morgen zien, ik heb i.i.g. geen track&Trace of zoiets ontvangen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenveelenturf
Inmiddels hebben wij ook mailtje gekregen dat we konden kiezen tussen "Doe het zelf pakket" en gratis monteur. Ben benieuwd wanneer het pakket arriveert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Wij kregen twee mailtjes van Solcon TV accountcode en TV PIN-code.

En net: Binnenkort heeft u glasvezelinternet!
Het aanleggen van glasvezel bij u in de buurt is in volle gang of reeds afgerond. U bent nog maar een aantal stappen verwijderd van razendsnel internet. In deze brief informeren wij u over de volgende stappen. Lees dit bericht dus goed.

Wij verwachten dat u rond 19-10-2020 gebruik kunt maken van Solcon glasvezel.
Let op: Dit is een geschatte datum op basis van actuele informatie en kan mogelijk afwijken. Op de werkelijke datum ontvangt u van Solcon bericht met bevestiging van uw oplevering. Vanaf dat moment kunt u gebruik maken van uw diensten.
Geen bericht over aansluiting ontvangen, geen modem, geen tv boxen niks.

Dus geen bericht wanneer wanneer je diensten kunt/had kunnen opzeggen,ofwel je betaald extra veel dubbel. Klantvriendelijk/- gericht is anders.

Of zou KPN dat inmiddels netjes intern regelen...

[ Voor 88% gewijzigd door donaldk op 20-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenveelenturf
Installatiepakket gisteren ontvangen, maar helaas... Geen signaal. Vandaag Glasdraad langs geweest, binnenkort komt er een meetploeg om alles door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Hier stond de postnl man vanmorgen vroeg voor de deur. Geen enkele aankondiging door Solcon.

Helaas zat er een Huawei Optical Termination Unit in de doos. Dus ik heb Solcon een mailtje gestuurd met de vraag of ik alsnog een Fritbox kan bekomen. Ik weet van AVM dat Solcon die ook gebruikt. En Solcon heeft handleidingen online voor (oudere) versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:11:
Hier stond de postnl man vanmorgen vroeg voor de deur. Geen enkele aankondiging door Solcon.

Helaas zat er een Huawei Optical Termination Unit in de doos. Dus ik heb Solcon een mailtje gestuurd met de vraag of ik alsnog een Fritbox kan bekomen. Ik weet van AVM dat Solcon die ook gebruikt. En Solcon heeft handleidingen online voor (oudere) versies.
Maar je kan niet zomaar een GPON apparaat vervangen voor een niet-GPON apparaat. Je krijgt dus nu een ONT omdat Solcon hier blijkbaar GPON gebruikt. Die Fritzboxen gebruiken ze in AON netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het vreemde is dat wij bij Multifiber een Fritzbox 5490 hebben ontvangen die rechtstreeks op het glas is aangesloten. Is het dan niet gewoon een AON-netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Barre73 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Maar je kan niet zomaar een GPON apparaat vervangen voor een niet-GPON apparaat. Je krijgt dus nu een ONT omdat Solcon hier blijkbaar GPON gebruikt. Die Fritzboxen gebruiken ze in AON netwerken.
Huh dit is toch echt een symmetrisch (800/800 max ) netwerk. Oops even doosje uit de grote doos gehaald en het is Optical Network Terminal. Multifiber klanten krijgen wel (deels) de Fritzbox,zie meldingen hierboven.

Inderdaad er staat GPON Terminal op het etiket. Huh? Ik heb glasdraad een mailtje gestuurd om opheldering. Of runt Solcon GPON over active ptp netwerk van Glasdraad,of Glasdraad heeft herontworpen?

Het is model HG8245U.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenveelenturf
koenveelenturf schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:45:
Installatiepakket gisteren ontvangen, maar helaas... Geen signaal. Vandaag Glasdraad langs geweest, binnenkort komt er een meetploeg om alles door te meten.
Kleine update. Ik begreep dat er vanmorgen iemand is langs geweest om het een en ander door te meten. Lang verhaal kort: we hebben signaal op onze Fritxbox. Vanavond maar eens zien of we ook Internet hebben via het apparaat... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PORABrgE0OgZwis4fsLN6CZ3Csw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tALzaQumxh90rz2AbC1DzqFN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door koenveelenturf op 22-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Huh dit is toch echt een symmetrisch (800/800 max ) netwerk. Oops even doosje uit de grote doos gehaald en het is Optical Network Terminal. Multifiber klanten krijgen wel (deels) de Fritzbox,zie meldingen hierboven.

Inderdaad er staat GPON Terminal op het etiket. Huh? Ik heb glasdraad een mailtje gestuurd om opheldering. Of runt Solcon GPON over active ptp netwerk van Glasdraad,of Glasdraad heeft herontworpen?

Het is model HG8245U.
GPON kan ook prima symmetrisch hoor. Doet KPN momenteel ook. En Solcon levert in de Noordoostpolder ook GPON via het actieve netwerk van Fiber Flevo.

Glasdraad heeft niks van doen met de actieve kant en leggen een point to point netwerk. En het is aan een operator om GPON apparatuur of AON apparatuur te plaatsen.

Of jij nou de goeie hebt weet ik niet. Ik weet niet precies wat wat levert in jullie regio van Glasdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Met maximaal 250 Mbit/s kan symmetrisch zeker over standaard GPON. Ik bof maar dat ik geen gamer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
donaldk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:41:
Met maximaal 250 Mbit/s kan symmetrisch zeker over standaard GPON. Ik bof maar dat ik geen gamer ben.
1000/1000 kan ook.

Standaard GPON kent een max download van 2,5 Gbit en upload van 1,25 Gbit. Daardoor kan je dus een symmetrisch abonnement aanbieden van 1000/1000. En dat gaat KPN dus doen vanaf volgend jaar.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste