[GlasDraad Groene Hart] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:02
Ik kan hier noch elders online gebruikerservaringen vinden betreffende Multifiber.nl. Is er iemand die multifiber internet en TV, telefonie heeft? Over glasvezel.

DICO wil de investeerder niet bekend maken, want die wil op de achtergrond blijven en de serviceproviders op de voorgrond laten treden, maar het aanbod is geheel volgens het Mabin stramien, tot op de €1815,- die tot in den eeuwigheid betaald dient te worden toe. Ook zijn de aanbieders dezelfde vier die we zo'n beetje overal bij Mabin zien.

En de dienstenaanbieders leveren (nog) geen informatie.

Nu kwam er opeens de melding dat je maar twee van de vier aanbieders mag gebruiken. CBizz mailt niet terug als je ze vraagt of ze een KvK handelsregister inschrijving of BTW nummer eisen voor levering. Dat is volgens zijn algemene voorwaarden namelijk enkel van toepassing op een overeenkomst met een rechtspersoon en niet een natuurlijk persoon. Dus volgens de AV/glass greenvoorwaarden leveren ze gewoon diensten aan natuurlijke personen. Dus zou je alsnog een CIF?Caiway abo kunnen nemen. Maar of je daar blij mee moet zijn...

WeServe is altijd boven de 100 euro per maand dus niet interessant, als ze je al willen hebben.

Dus is de keuze beperkt tot Solcon en Multifiber.

Solcon was al niet interessant door gristelijke principes en daaruit volgende beperkingen, maar nu is TV nog slechter geworden dan KPN-TV, ookwel Digitenne genaamd, zowel voor als na de overname door KPN dezelfde klachten. Maar ja integratie is dan ook nog niet echt begonnen hoor ik van een kennis uit de telecomwereld.

https://www.overstapervaringen.nl/internet/solcon/

Dus blijft alleen de grote onbekende uit het Oosten over, http://multifiber.nl/.

Als ik zoek op multifiber(.nl) kom ik enkel uit bij glasvezel(matten) en een enkel buitenlands bedrijf, maar niets over de glasvezelaanbieder, multifiber.nl.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Dico. Slappe zak uit vinkeveen die zijn zakken vult met gemeensschapsgeld en verkeerd advies voor de gemeensschap geeft.Werkt veel samen met cif. Verder ken ik de providers allemaal niet. Zijn vaak kleine providers die over cif lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:34

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

(offtopic, waarom is Solcon geen optie? Het filter moet je zelfs extra voor betalen dus staat standaard gewoon uit. Ik heb er jaren gezeten en nooit problemen gehad!)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GizmoCat
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07-2022
Multifiber behoort tot dezelfde groep als Valadis, Weserve en is een hele kleine club uit Hengelo. Doen voornamelijk zakelijke aansluitingen. Weserve doet ook het netwerk bij diverse Drentse coöperaties.

Is uit nood geboren omdat MabinGroningen buiten Solcon geen providers kon krijgen op zijn glasvezelnetwerk. Maakt gebruik van het televisieplatform van Sparql.

Gebruikerservaringen zal je nog niet vinden omdat ze nog geen abonnees hebben .... afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Inderdaad CIF is default, bij Sjouke Dijkstra, daarom kwam hij vorig jaar ook met extreem korte doorlooptijden, zonder een reeds geregelde bouwpartij/financiering, maar bij doorvragen kwam eruit dat er eigenlijk alleen nog CIF over was.

Maar ja CIF had ook maar beperkt budget van 100 miljoen en is verkocht en gaat integreren met Delta, dus die hield de boot af, dus nu naar ander. Sjouke zijn project in De Ronde Venen is wel door CIF geaccepteerd. Dat breidt nu uit naar Ouderkerk aan de Amstel. En verder zijn er projecten in andere delen van (Noordelijk) Utrecht. Maar over de grens met Zuid-Holland is het dus niet gelukt bij CIF. Dus plan B.

Nou bestaat Mabin ook uit een groepje ex-CIF mannen, plus Mabib doet aggregratieprojecten in Brabant voor CIF. Dus grote kans dat het gebouwd wordt met oog op integratie in CIF/DELTA netwerk, want in Uithoorn ligt dat er al, doordat Cai West het kabelnet had overgenomen. Dus netjes een cluster.

Daarom zijn ze ook zo tegen cooperaties, nu gebruikers wel de financieren, maar geen eigendomsrechten er voor in de plaats, dat is voorsorteren op concentratie: YouTube: ISP Today | Regelgeving glasvezelaanleg aanpassen.

Solcon, geen internetfilter wel TV filter;-). Maar heb je de neergangverslagen over Solcon gelezen in die link https://www.overstapervaringen.nl/internet/solcon/. Verder enkel lage snelheden, afhankelijk van de gevonden pagina's 50/100/200 en deze week 150/250. Dus maximaal 250 Mbit/s. Maar als je zo behandeld wordt...

TV is belangrijk onderdeel van dienst, want wij zijn al die tijd afhankelijk geweest van KPN-TV = Digitenne. Dus iedere keer dat er iets voorbij komt verstoort beeld en wegvallend geluid, plus macroblocks die je kunt zien. Theo van Aalst vertelde me een tijdje terug dat het was ontworpen voor tvs (hield handen uit elkaar, ik schat 55/63cm diagonaal max), dus ik vertelde hem dat je ze op een 14" trinitron ook gewoon zag, want ja dan zit je dichterbij;-).

Ik vond die link in Solcon ervaringen Topic. Verder heb ik nog geen recente Solcon glas ervaringen gezien hier, zal ik eens naar kijken.

Sparql is ook niet alles, hoor ik van mijn broer met Tweak over Reggefiber, maar ja er zijn zowieso weinig aanbieders van TV pakketten, dat is altijd al een zwak punt geweest van alternatieve aanbieders. Dat was al zo toen Hertzinger (jr?) nog wat blonde krulletjes had (heel lang geleden) en ze nog moesten beginne aan pakket, dat ook al niet meer bestaat?

Edit: ze zitten inderdaad allemaal op hetzelfde adres. Installatiebedrijf/hardware leverancier, Hoster en ISP onder tweenamen die van hoster WeServe en Multifiber.nl. Er is ook nog een onroerendgoed bedrijf: Nijhof Onroerend Goed B.V.

[ Voor 4% gewijzigd door donaldk op 17-12-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Het is niet vereist om een KVK-nummer of BTW-nummer te hebben.

Iedereen kan zich aanmelden bij CBizz.
Kortom DICO voorlichting/'nieuwsbrief' was weer incorrect, de voorwaarden van CBizz had ik correct gelezen.

Dus drie ISP's dat is weer 50% meer dan de laatste melding. WeServe zal ook wel willen verkopen, maar zolang je geen IP Pinnen of een IP alarm hebt, ben je beter af bij het residential abonnement verkocht onder het multifiber merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En heb je al een keuze kunnen maken? Solcon ziet er inderdaad niet al te best uit, maar van Multifiber is nog erg weinig bekend. Of die laatste dus veel beter gaat worden is nog maar de vraag. Op de website van Multifber is niet eens te zien dat het tv-product Sparql betreft. Kan ik er van uitgaan dat alle features die op de website van Sparql als optie worden aangeboden ook mogelijk zijn via het tv-product dat Multifiber gaat aanbieden?

[ Voor 53% gewijzigd door TexMex op 08-01-2018 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
WeWerve vermeld dat het als extra Sparql aanbied, dus dat het consumeneten merk van dezelfde groep ook sparQl gebruikt ging ik wel vanuit. Echter er is net een keuzehulp online gegaan en raad eens enkel Solcon en WeServe staan nog in die keuzehulp.

Campagne is vandaag officieel van start gegaan, maar het kan nog twee weken duren voordat het informatiepakket binnenkomt. En pas eind van de maand zijn de informatieavonden.

https://hwg-iframe.hellow....nl/glasvezel-vergelijken.

Dus dat zou enkel Solcon overlaten, want WeServe is te prijzig, 104-250 euro per maand.

Bij Solcon: Prijzen zijn exclusief de vastrechtvergoeding voor het gebruik van het glasvezelnetwerk die maandelijks of indien mogelijk eenmalig aan de netwerkexploitant CIF / Cogas betaalt. CIF is het niet, Cogas ook niet, dus toch de uitvoerder van beide Mabin...

NY_Giant, jij zit ook in het gebied van Glasdraad Groenehart?

whois voor helloworldglasvezel.nl toont dat het domein sinds 2014 geregistreerd is. Buro blink uit Enchede is weer een ander dan het marketing bureau van de partner in Mabin?

Is er eigenlijk een mogelijkheid om bericht te krijgen wanneer er reacties in dit topic zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door donaldk op 08-01-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Opname in de keuzehulp van 'Alle providers:, Solcon WeServe' was een foutje zou nu hersteld zijn. Het is nu een project van Mabin met financiering door investeringsfonds Tinc. https://groenehart.glasdraad.nl/aanbod-serviceproviders/.

Klein leugentje om bestwil op de FAQ:

KPN promoot 4G in het buitengebied. Ben ik daarmee geholpen?

4G werkt met name goed in gebieden waar veel masten staan. Die zijn er te weinig in het buitengebied om een goede dekking te waarborgen. Daarnaast kan 4G maximaal 20 Mb/s aan. De gemiddelde snelheid bij onze serviceproviders ligt veel hoger, rond de 100 Mb/s. 4G is met oog op toekomstig dataverbruik geen langetermijnoplossing voor een particuliere of zakelijke verbinding.

Uh 4G kan ook 100 Mbit/s doen. Het is juist ook goed te gebruiken bij weinig masten, als er ten minste weinig vraag is en men 800/900 band gebruikt. Anders is het inderdaad enkel voor high density networks.

Glasvezel is beter, maar het kan echt wel een oplossing zijn. Deze Amerikaan is wel heel handig. Maar met de vervanging van 2/3G naar 4G+ is dit in Nederland veel minder van toepassing:

YouTube: How to Get Super-Cheap Internet on the Road

Goed nieuws bij maandelijkse betaling stopt dat na 15 Jaar en geldt er niet ten alle tijde de volledige som als afkoop. Nu nog vragen of wanneer je na een paar jaar alsnog de volle mep kunt neerleggen, waar ik wel rekening mee houd. Dan is vooruitbetaling eigenlijk onvermijdelijk, want bij het maandelijkse abbonement rekent men €2715,-, plus index. Dus 50% premie op de 1815,- upfront betaling.

Uit TINC Jaarverslag 2016-2017, 20 miljoen voor Mabin:
Na het einde van het boekjaar heeft TINC voorts een
samenwerkingsverband afgesloten met het oog op de
realisatie van glasvezelnetwerken (FttH) in Nederland.
Nederland kent vandaag nog een aantal landelijke
gebieden waar huisgezinnen en bedrijven niet kunnen
beschikken over breedband internet. Samen met haar
Nederlandse partner, die reeds over heel wat ervaring
in het aanleggen van glasvezelnetwerken beschikt,
wil TINC breedband internet ook voor die gezinnen
en bedrijven mogelijk maken. De glasvezelnetwerken
zullen gerealiseerd worden in functie van de interesse
bij gebruikers en aanbieders van diensten over het
internet (providers). TINC maakt daarvoor een investeringsbudget
beschikbaar van € 20 miljoen.

[ Voor 19% gewijzigd door donaldk op 09-01-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Via https://helloworldglasvezel.nl krijg ik zowel Solcon als Multifiber te zien. Ik heb Multifiber inmiddels wat vragen gesteld, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Van Solcon weet je in ieder geval wel dat het na de overname door KPN waarschijnlijk ook steeds meer richting het portfolio van KPN wordt getrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door TexMex op 10-01-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja Multifiber hebben ze toegevoegd. CBIZZ het zakelijke zusje van CaiWay hebben ze er niet bij gezet, omdat die enkel zakelijke abonnementen verkoopt. Maar dat geldt ook voor WeServe het zakelijke zustermerk van Multifiber. Maar die staat er wel bij en welke particulier heeft er nou behoeft aan pinnen over IP, waar hij op de WeServe site reclame mee maakt).

Sparql was een paar jaar terug iets beter dan Telfort, volgens een familielid, maar Telfort was goedkoper dan Tweak.

Nou heb ik CBIZZ een tijdje terug gemailt en die willen wel verkopen;-). Hier een indicatie van het aanbod: https://cbizz.nl/glasvezel-buitengebieden/. Vergeet niet die 15 euro per maand of je eigen afschrijving van de 1815,- komt hier nog bij, zoals buj alle genoemde abonnementsprijzen in de vergelijker.

Voor specifiek aanbod zal je ze wel moeten bellen of mailen. 400 abo zit in de range van Solcon en Multifiber.

Solcon krijgt even rust, maar daarna wordt ongetwijfeld, net als bij alle eerdere overnames, gewoon het administratieve systeem van KPN doorgevoerd.

Maar of we gezien het blijkbaar slecht functionerende TV platform eigenlijk niet beter af zouden zijn onder KPN regime. Maar als je nu bij Solcon begint is het nog maar de vraag of en wanneer je een nieuwe box krijgt.

Multifiber had ik voor het bekend worden van de specifieke abonnementen al belangstelling voor, want Solcon heeft enkel lagere tiers en klachten over service en TV platform.

Een derde aanbieder is altijd goed, ook al is het formeel een zakelijke aanbieder. Maar CBIZZ heb ik dus nog weinig recente ervaringen over gevonden. Maar Delta heeft nu Amino Move platform voor (live) TV, dus daar ga ik ook uit van integratie van CaiW en CBIZZ. Maar op welke termijn we ook dat systeem met 4K IP boxen bij CBIZZ gaan zien. Is wel van belang als je €270,- neerteld voor de maximale 3 STBs, dat je ze niet snel weer moet vervangen.

Iemand ervaringen met CBIZZ?

[ Voor 3% gewijzigd door donaldk op 12-01-2018 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Multifiber geeft aan inderdaad gebruik te maken van het tv-platform van Sparql. Ze zijn echter wel bezig met een eigen platform. Dit was hun korte reactie op mijn vraag of ze gebruik maken van Sparql: "Klopt, maar wij zijn bezig met een eigen tv-platform."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Dat is niet perse goed nieuws een eigen platform. Kijk ze kunnen net als Cambrium een turn key systeem bestellen bij ABox42, maar daarmee weet je nog niet of je beter of slechter krijgt dan Sparql. Ook had Cambrium een hele tijd na de oplevering (ABox42 CEO was heel opgetogen over drie maanden implementatie), nog problemen.

Overigens stond het netjes op de website van WeServe, want standaard pakketten zijn daar zonder TV, en dan bieden ze Sparql basis en nog een tier aan als extra.

Multifiber biedt ook een 'Televisie Premium' pakket echter de prijs daarvan is niet te vinden. Edit: 10,- per maand volgens bestelprocedure. Onbeperkt bellen binnen Nederland (uitzonderingen?) kost 12,50 per maand extra. Voor eerlijke vergelijking met Digitenne ook nog 8 euro voor twee extra ste-top-boxen erbij. Gaan we ook richting de 100,- euro. Maar dan heb je wel 800/800;-). Dan maar gemiddeld zijn.

Multifiber rekent gewoon 20/25 euro extra voor Sparql basic. Solcon kan stoeien met de tarieven; zonder TV is slechts 0,75 euro per maand minder.

CBIZZ
Ik heb het CBizz aanbod nog eens bekeken, geen idee welk TV dienst over glas wordt geboden door het zakelijke broertje van CaiW, of CaiW.

Maar ik zag het eerder niet, maar nu toch de vermelding dat de prijzen exclusief BTW zijn en exclusief TV, dus €12,95 p.m. voor 32 zenders en €17,45 p.m. voor vijftig zenders. En je krijgt maar 1 IPTV set-top box dus voor de rest van je huis moet je overschakelen op de OTT dienst. Ten minste er is niet te vinden of je meerdere boxen kunt bestellen en wat dat dan kost.

Dus dat is dan voor 200/200Mbps: €93,66. Voor 400/400 is het echter al dik boven de honderd euro en dan moet je ook nog je belkosten erbij op tellen. Dus €130 euro plus bellen.

Dus blijven eigenlijk alleen Multifiber en Solcon over.

Solcon
Solcon heeft alleen langzame abo's, maar 200/200 valt echt wel mee te leven. En eigenlijk Kom je al snel uit op de premium, want bij compleet kun je de gesprekskosten niet voor een fixed fee kopen. Dus 250/250 voor net geen 80 euro per maand. Plus de vastrecht voor de aansluiting.

Overigens heb ik dit weekend twee van die oranje koeien met banners langs de weg zien staan bij twee 'ambassadeurs'. Ga jij nog naar zo'n bijeenkomst?

[ Voor 14% gewijzigd door donaldk op 15-01-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WausMaus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 19:57
donaldk schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:38:
CBIZZ
Ik heb het CBizz aanbod nog eens bekeken, geen idee welk TV dienst over glas wordt geboden door het zakelijke broertje van CaiW, of CaiW.
Buiten een historische band is er al jaren geen verbintenis meer m.b.t. CaiW, noch netwerktechnisch (op l2 wholesale na), noch financieel / administratief en ook het TV platform heeft niks te maken met Caiw.

CBizz ontsluit zelf vooral bedrijventerreinen, eigen netwerk, eigen fibers. Daarnaast levert CBizz ook layer 2 over andere partijen waaronder Caiw, maar ook KPN, Rekam, recentelijk Solcon, enz.

Feit is wel dat CBizz een zakelijke provider is en is toegespitst op m.k.b. / groot-zakelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-11-2021
Ik sta ook voor de keuze tussen Solcon en Multifiber.

Hoewel de snelheid bij Multifiber hoger ligt zijn voor mij de snelheden van Solcon ook prima.Tv is wel degelijk een verschil. Solcon eigen netwerk en Multifiber heeft Sparql.

Bij zowel Solcon als Sparql (multifiber is nieuw, dus niets over te vinden) kom ik voornamelijk negatieve recensies tegen.

Denk dat ik toch maar voor Solcon ga vanwege de ervaring t.o.v. beginneling Multifiber en voorlopig mijn schotels en Canal Digitaal abbo nog even aanhoud als backup.

Iemand enig idee over het verschil in kwaliteit tussen schotel (CD) en de glasvezel TV van Solcon, respectievelijk Sparql(Multifiber) ?

Groet, David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ik had juist een beter gevoel bij Multifiber. Bij Solcon lijk je geen extra TVs te kunnnen gebruiken? Bij Multifiber kun je bijvooorbeeld wel drie boxen gebruiken, net als bij Digitenne.

Solcon's service ging onderuit, konden het niet meer aan, ze werden niet voor niets opgekocht door de KPN, zo kun je lang bestaan beide kanten uit interpreteren. Dus ik ben er nog niet helemaal uit.

Maar je moet bij Solcon naar Premium 250/250 wil je fixed fee telefonie kunnen afnemen. Krijg je er ook 40 kanalen bij waar je toch niet naar kijkt.

Ik zat te denken te denken aan gemiddeld, 500/500, maar met alle bijkomende kosten voor telefonie en TV kan het ook nog Multifiber basic worden, 250/250.

KPN gaat dit jaar nog over of DVB-T2 met HEVC compressie, dus waarschijnlijk hebben we net pech en moeten we nog aan nieuwe STBs. Dat hebben met dat jaar vertraging bij CIF.

Iemand al ervaring bij het commerciele zustermerk van Multifiber, WeServe? Mischien iemand van de cooperaties waar ze de internet dienst verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Jij hebt een ander informatiepakket dan ik ontvangen;-) (kreeg hem gister binnen)

- Bij Solcon maximaal 4 tv's . 2,50 per extra tv. Bij Multifiber maximaal 3 tv's , 4 euro per extra tv.

- vaste telefonie prijs kan ook gewoon bij totaalpakket. Meen 13,50 (info ligt op mijn kantoor)

Mij irriteert het bijvoorbeeld dat op de multifiber pagina alle links bovenaan support, over ons etc niet werken. Dan ben ik bang voor bereikbaarheid als er echt wat is. Maar zullen de opstartperikelen zijn...

Ik denk dat ik begin met compleet. Kan later altijd nog aanvullen met telefonie/plus.

Maar goed om andere meningen te lezen.

Succes met de keuze.

gr. David

[ Voor 18% gewijzigd door dctdave op 17-01-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
WausMaus schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:02:
[...]

Buiten een historische band is er al jaren geen verbintenis meer m.b.t. CaiW, noch netwerktechnisch (op l2 wholesale na), noch financieel / administratief en ook het TV platform heeft niks te maken met Caiw.

CBizz ontsluit zelf vooral bedrijventerreinen, eigen netwerk, eigen fibers. Daarnaast levert CBizz ook layer 2 over andere partijen waaronder Caiw, maar ook KPN, Rekam, recentelijk Solcon, enz.

Feit is wel dat CBizz een zakelijke provider is en is toegespitst op m.k.b. / groot-zakelijke markt.
Dat vroeg ik mij dus af WausMaus. Ik kon hierover niets vinden. En nu dus ook over glasdraad. Misschien kun je hier wat uitleggen over CBIZZ kwaliteit(en)? Ik kan op Tweakers alleen zeer oude ervaringen vinden en dan nog enkel terloopse opmerkingen.

Het gaat dan over CBizz Fiber Green https://cbizz.nl/glasvezel-buitengebieden/.

Wat voor IPTV platform bieden ze? Kanalen aantal is het beperkst van allemaal 32/50 https://cbizz.nl/diensten/radio-en-televisie/ip-televisie/.

Prijzen liggen wat hoger dan de Solcon en Multifiber abo's. Dus dan kom je bij lagere snelheid uit 200/200. Maar te overwegen als het TV platform beter is (zowel Solcon als Tweak/Sparql klachten zijn grotendeels over het TV platform). Of het netwerk beter presteert.

Directe toegang tot een goede helpdesk kan een voordeel zijn. Of val je als kleine klant alsnog tussen de kieren/wal en schip? Sales was sales en wilde mij wel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
dctdave schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:25:
Jij hebt een ander informatiepakket dan ik ontvangen;-) (kreeg hem gister binnen)

- Bij Solcon maximaal 4 tv's . 2,50 per extra tv. Bij Multifiber maximaal 3 tv's , 4 euro per extra tv.

- vaste telefonie prijs kan ook gewoon bij totaalpakket. Meen 13,50 (info ligt op mijn kantoor)

Ik denk dat ik begin met compleet. Kan later altijd nog aanvullen met telefonie/plus.

Maar goed om andere meningen te lezen.

Succes met de keuze.

gr. David
Dank je ik heb nog geen tijd gehad het papieren pakket door te pluizen, online is die info niet te vinden bij solcon. Vandaar nog het vraagteken. Dus ik dacht als ik het straks nog niet vind of het wel of niet kan, dan mail ik ze wel, dan weet ik het zeker. Onbeperkt Telefonie binnen Europa is bijvoorbeeld ook niet onbeperkt, gewoon vast en mobiel, service nummers zijn zoals bij de andere aanbieders, extra, kreeg ik via de mail te horen, online stond die uitleg ook totaal niet. dit had ik gevraagd voordat de post kwam. Ik verwachte dit wel, maar je moet het altijd zeker weten wat je krijgt;-).

Dan is het 13,50 extra of 20,- euro extra wanneer je voor premium in plaats van compleet gaat, dan betaal je 6,50 voor 50 Mbit/s en plus pakket en daarbij horende extra uitgesteld kijken kanalen.

Extra boxen is hier een must, dus als dat niet kan, komt een ander naar boven, maar nu kan het bij alle drie de partijen. Bij CBizz koop je de extra boxen voor 90,-. Drie is voor ons meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Extra boxen kan zeker. Online ook wel te vinden onder televisie naar beneden scrollen.Extra ontvanger
€2,50 per maand

Als je bij Solcon aanvragen kiest kom je verder op in menu vanzelf bij alle opties en prijzen. Kan je even kijken wat het allemaal zou kosten. Zag in voorwaarden dat bij Solcon na een jaar maandelijks opzegbaar, bij Multifiber steeds met een jaar verlengd.

Belkosten zijn bij Multi weer stuk lager. En als je graag naar porno op tv kijkt heb je bij Solcon een probleem. Dat vind ik trouwens wel een nadeel, geen helpdesk op zondag en dat zij voor mij besluiten dat ik geen pornozenders kan kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door dctdave op 17-01-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 19:14
Als het TV-pakket tegenvalt, kun je altijd TV nog ergens anders betrekken, bijvoorbeeld bij Youfone: https://www.youfone.nl/tv/home?scrollto=fitBlock
Hoe goed die TV-dienst is, durf ik niet te zeggen, maar het is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Van Multifiber kreeg ik wederom het volgende te horen: "Nee, wij bieden niet Sparql tv aan. De functies zijn wel allemaal mogelijk." Dit als antwoord op mijn vraag of ze gebruik maken van Sparql tv en zo niet, of dan wel dezelfde functies als bij Sparql beschikbaar zijn (zaken als replay tv en begin gemist).

Qua zenderaanbod en aantal HD-zenders zit je bij Multifiber wel een stuk beter. Bovendien krijg je met het basispakket de beschikking over FOX Sports 1, 3 en 5, al zit vast niet iedereen daarop te wachten. Ook is het simpelste pakket zonder extra's bij Multifiber wat goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 17-01-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WausMaus
donaldk schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:25:
[...]

Dat vroeg ik mij dus af WausMaus. Ik kon hierover niets vinden. En nu dus ook over glasdraad. Misschien kun je hier wat uitleggen over CBIZZ kwaliteit(en)? Ik kan op Tweakers alleen zeer oude ervaringen vinden en dan nog enkel terloopse opmerkingen.
Dat is lastig, want dan ben ik de WC-eend die WC-eend adviseert. ;)
donaldk schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:25:
[...]
Het gaat dan over CBizz Fiber Green https://cbizz.nl/glasvezel-buitengebieden/.

Wat voor IPTV platform bieden ze? Kanalen aantal is het beperkst van allemaal 32/50 https://cbizz.nl/diensten/radio-en-televisie/ip-televisie/.
Het televisie platform wat we op L2 wholesale verbindingen gebruiken is van Teleplaza.
We pikken een multicast stream van ze op en zetten deze 1-op-1 door naar de l2 wholesale waps; (Caiw / Solcon); Verder doen we er niks mee, en daar zit hem ook gelijk de crux van l2-wholesale (zie onder).
Prijzen liggen wat hoger dan de Solcon en Multifiber abo's. Dus dan kom je bij lagere snelheid uit 200/200. Maar te overwegen als het TV platform beter is (zowel Solcon als Tweak/Sparql klachten zijn grotendeels over het TV platform). Of het netwerk beter presteert.
Voor "CBizz Fiber Green" leveren wij onze diensten via een WAP koppeling met, in dit geval, bijvoorbeeld Solcon; Dat stukje na de WAP is dus niet ons netwerk en beheren wij ook niet. Wij koppelen ergens met Solcon en zetten onze diensten er op. Voor gewone layer 2 traffic is dat prima te doen, voor multicast is dat een wat moeilijker verhaal;

Je moet begrijpen dat alle partijen, dus zowel CBizz, WeServe, Solcon, Multifiber, etc, over layer 2 apparatuur van de netwerkbeheerder gaan, in dit geval Solcon.

De verantwoordelijke beheerder van het netwerkstukje vanaf jouw woning tot aan de WAP is in dus Solcon;

Nu is multicast op zijn zachtst gezegd een erg vervelend protocol, tenminste, dat vind ik, zeker als er meerdere providers over hetzelfde netwerk leveren. Als de netwerkbeheerder dus issues heeft op het netwerk dan merkt de tv-kijker daar meestal gelijk wat van.

Als het issue zich bevind op het Solcon stukje, dan zullen alle klanten die TV kijken er hinder van ondervinden, of dat nou Sparql of een heel ander platform is, dat maakt niet uit, multicastpakketjes die verdwijnen, verdwijnen dan ook voor iedereen op elk platform en dan zie je blokjes of blijft je setupbox hangen.

Het kan echter ook zijn dat het er in het netwerk van CBizz of WeServe of wie dan ook (dus achter de WAP) een issue is, in dat geval zal een probleem zich alleen voordoen in dat betreffende netwerk, met dezelfde resultaten.

Het debuggen van multicast over deze oplossingen is hel en verdoemenis en kost een hoop tijd/energie en soms ook nog wel trial & error helaas. :-(
Directe toegang tot een goede helpdesk kan een voordeel zijn. Of val je als kleine klant alsnog tussen de kieren/wal en schip? Sales was sales en wilde mij wel verkopen.
Als je CBizz belt en je kies voor de helpdesk krijg je direct een engineer aan de lijn, deze mensen staan ook in het veld opleveringen te doen, draaien helpdesk en doen een stuk netwerk- en systeembeheer. Kennisniveau is dus vrij hoog.

Tot slot wil ik wel meegeven dat we voor deze oplossingen geen router meeleveren maar een veredelde mediaconverter.

Je ontvangt een draytek met custom firmware voor ons (Ja, dat is een router, maar die functie staat uit);
Op poortje 4 staat je internetdienst en op poort 3 staat het multicast signaal. Beiden gebridged, dus geen NAT/Firewall/Wifi/Ellende, Je zult er wel zelf een router aan moeten hangen en voor wat betreft je TV zul je bekabeling moeten hebben vanaf jouw Setupboxjes naar poort 3 van onze Draytek. Als je meerdere kastjes neemt, zul je daar een switch tussen moeten hangen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Duidelijk verhaal, @WausMaus! Dat verheldert een hoop. Maar is er een mogelijkheid om als consument zonder KvK klant te worden bij CBizz? Aan de andere kant is het misschien nog niet zo gek om voor Solcon te kiezen als de lijntjes daar het kortst zijn omdat zij ook de netwerkbeheerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Bedankt voor de uitleg.

Begon richting Multifiber te draaien, maar nav dit verhaal krijgt Solcon weer een puntje.

Heb zowel Solcon als MF wat vragen over televisie gesteld.

Snel antwoord van MF:
Bij Multifiber inderdaad geen Sparql ((vreemd, aanbod komt toch erg overeen) en een M15 kastje voor ontvangst televisie (las dat die juist bij Tweak netwerk werden vervangen?)

Volgens mij krijg je bij Solcon een Dune ontvanger, geen idee of dat beter is.

[ Voor 5% gewijzigd door dctdave op 18-01-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
TexMex schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:20:
Duidelijk verhaal, @WausMaus! Dat verheldert een hoop. Maar is er een mogelijkheid om als consument zonder KvK klant te worden bij CBizz? Aan de andere kant is het misschien nog niet zo gek om voor Solcon te kiezen als de lijntjes daar het kortst zijn omdat zij ook de netwerkbeheerder zijn.
Ja Giant, dat kan dat heb ik vorig jaar nagevraagd bij ze, dus ik heb de email nog waarin letterlijk staat dat iedereen zich kan aanmelden en dat er geen BTW nummer of KvK uitreksel nodig is.

Dit was nadat Sjouke Dijkstra weer eens van zijn mailtjes had uitgestuurd en met het bommetje kwam dat we enkel bij de consumenten ISPs Solcon en Multifiber konden bestellen. Terwijl hij iedere keer had gezegd dat daarin geen onderscheid zou worden gemaakt, niet voor de vele kwekers die een zaak hebben die zich als particulier aanmeldden, of anders om. WeServe is zelfde partij als Multifiber en zeker boven de 100/maand dus heb ik het enkel bij CBizz nagevraagd.

Was het dan bij weServe dat er voor een kleine 400,- een router werd aangeboden, ik dacht CBizz, moet ik nog even goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
WausMaus schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:18:
[...]

Dat is lastig, want dan ben ik de WC-eend die WC-eend adviseert. ;)

[...]

Het televisie platform wat we op L2 wholesale verbindingen gebruiken is van Teleplaza.
We pikken een multicast stream van ze op en zetten deze 1-op-1 door naar de l2 wholesale waps; (Caiw / Solcon); Verder doen we er niks mee, en daar zit hem ook gelijk de crux van l2-wholesale (zie onder).

[...]

Voor "CBizz Fiber Green" leveren wij onze diensten via een WAP koppeling met, in dit geval, bijvoorbeeld Solcon; Dat stukje na de WAP is dus niet ons netwerk en beheren wij ook niet. Wij koppelen ergens met Solcon en zetten onze diensten er op. Voor gewone layer 2 traffic is dat prima te doen, voor multicast is dat een wat moeilijker verhaal;

Je moet begrijpen dat alle partijen, dus zowel CBizz, WeServe, Solcon, Multifiber, etc, over layer 2 apparatuur van de netwerkbeheerder gaan, in dit geval Solcon.

De verantwoordelijke beheerder van het netwerkstukje vanaf jouw woning tot aan de WAP is in dus Solcon;

Nu is multicast op zijn zachtst gezegd een erg vervelend protocol, tenminste, dat vind ik, zeker als er meerdere providers over hetzelfde netwerk leveren. Als de netwerkbeheerder dus issues heeft op het netwerk dan merkt de tv-kijker daar meestal gelijk wat van.

Als het issue zich bevind op het Solcon stukje, dan zullen alle klanten die TV kijken er hinder van ondervinden, of dat nou Sparql of een heel ander platform is, dat maakt niet uit, multicastpakketjes die verdwijnen, verdwijnen dan ook voor iedereen op elk platform en dan zie je blokjes of blijft je setupbox hangen.

Het kan echter ook zijn dat het er in het netwerk van CBizz of WeServe of wie dan ook (dus achter de WAP) een issue is, in dat geval zal een probleem zich alleen voordoen in dat betreffende netwerk, met dezelfde resultaten.

Het debuggen van multicast over deze oplossingen is hel en verdoemenis en kost een hoop tijd/energie en soms ook nog wel trial & error helaas. :-(

[...]

Als je CBizz belt en je kies voor de helpdesk krijg je direct een engineer aan de lijn, deze mensen staan ook in het veld opleveringen te doen, draaien helpdesk en doen een stuk netwerk- en systeembeheer. Kennisniveau is dus vrij hoog.

Tot slot wil ik wel meegeven dat we voor deze oplossingen geen router meeleveren maar een veredelde mediaconverter.

Je ontvangt een draytek met custom firmware voor ons (Ja, dat is een router, maar die functie staat uit);
Op poortje 4 staat je internetdienst en op poort 3 staat het multicast signaal. Beiden gebridged, dus geen NAT/Firewall/Wifi/Ellende, Je zult er wel zelf een router aan moeten hangen en voor wat betreft je TV zul je bekabeling moeten hebben vanaf jouw Setupboxjes naar poort 3 van onze Draytek. Als je meerdere kastjes neemt, zul je daar een switch tussen moeten hangen o.i.d.
Uitleg en verduidelijking is wat we zoeken. Minste info stond in de email nieuwsbrieven, iets meer in de online vergelijker/aanbodpagina's van de aanbieders, waar ook cruciale zaken ontbreken, zoals dat je 4 TVs kunt aansluiten bij Solcon, of toch ook fixed fee telefonie kunt nemen bij het non-premium abonnement. Dat staat dan in de gedrukte folders.

Maar hoe het werkt staat daar ook niet in, dus dank voor je uitleg.

Dus Solcon=KPN is de netwerk operator bij Glasdraad? Dat is zeer opvallend.

Nadeel van deze IPTV opzet is dat ik draden door het beton moet gaan trekken. Heb ik altijd proberen te vermijden omdat het de eerste keer voor telefonie al zo'n gedoe was. Coax heb ik destijds oude kabeltje naar de zolder antenne maar afgetapt. Maar dat was maar voor even. Dus dat was een pluspunt van KPN TV (ookwel Digitenne, maar dan kocht je het niet bij KPN;-))

WausMaus ik verbaasde mij al over je 13 jaar pauze in reacties op tweakers;-).

Teleplaza is dus de aggregator en rights clearer, heeft een head-end voor compressie?

Maar WeServe en Multifiber (heeft iemand in deze thread nagevraagd) heeft Sparql, maar 'we werken aan een eigen platform' kreeg hij te horen.

Dus hoe kan het dan dat Sparql aanbieders en jullie hetzelfde probleem hebben, het is toch niet hetzelfde 'TV signaal'?

Edit: ik heb je antwoord nog eens herlezen en de diverse streams komen als multicast binnen en worden dan op het Solcon netwerk gecombineerd en doorgegeven. Als in dat deel iets misgaat gaat het voor iedereen mis.

200 Mbit ruimte is eigenlijk wel erg weinig voor alle kanalen van alle aanbieders, zeker als deze allemaal een eigen HD stream van 12-20 kanalen aanbieden. Heel slechte datarate van 5 Mbit/s voor HD maal 2-3keer 12-20 kanalen en de multicastspectrum is vol? Ik kan mij niet voorstellen dat de aanbieders elkaars streams hergebruiken?

Multicast is efficient iedereen klampt aan bij de stream in plaats van een eigen stream uit de server te krijgen. Als het mis gaat dan gaat het inderdaad voor iedereen mis. Of het aanhaken of doorschakelen in een node moet misgaan dan is het voor een aansluiting of een deel van het netwerk.

WausMaus ik heb het Sjouke Dijkstra wel eens gevraagd,maar nooit antwoord gekregen, maar uit jouw uitleg maak ik op dat we netjes een Actief netwerk krijgen en geen PON met zijn TDM shared access, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MrMoose-
  • Laatst online: 18-04-2022
Hallo,

Interessante discussie, zit hier met zelfde dilemma...

Zelf neig ik nu naar multifiber 500 met bellen (44,95 p/m) en als TV oplossing een KNIPPR abo met samsung app of apple TV. Heeft in ieder geval full HD, opnemen, pauzeren enzo tegen redelijke kosten. Enig nadeel is dan BBC en KETNET/CANVAS dan wegvallen, maar daar kan ik wel mee leven denk ik.

Mis ik iets dat ik dit (nog) niet in de discussie voorbij heb zien komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
"Maar WeServe en Multifiber (heeft iemand in deze thread nagevraagd) heeft Sparql, maar 'we werken aan een eigen platform' kreeg hij te horen."

He donald ik heb op email bevestiging gehad dat Multifiber geen Sparql gebruikt. Of ze liegen....

Een vraagje over jouw andere opmerking:
200 Mbit ruimte is eigenlijk wel erg weinig voor alle kanalen van alle aanbieders, zeker als deze allemaal een eigen HD stream van 12-20 kanalen aanbieden. Heel slechte datarate van 5 Mbit/s voor HD maal 2-3keer 12-20 kanalen en de multicastspectrum is vol? Ik kan mij niet voorstellen dat de aanbieders elkaars streams hergebruiken?"

Je hoeft toch niet alle zenders tegelijk te kijken. Als je 200mb neemt, dan kun je neem ik aan makkelijk op 3 tv's hd kijken. Dat gaat ten kosten van 36mb, heb je altijd nog 164 mb over. Ben geen it specialist, maar zo begrijp ik het. De kabel waar alles overheen gaat heeft veel meer ruimte. Vandaar dat je ook een 800mb abbo kan nemen bij multifiber bv.

[ Voor 60% gewijzigd door dctdave op 18-01-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
dctdave schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:49:
...Je hoeft toch niet alle zenders tegelijk te kijken. Als je 200mb neemt, dan kun je neem ik aan makkelijk op 3 tv's hd kijken. Dat gaat ten kosten van 36mb, heb je altijd nog 164 mb over. Ben geen it specialist, maar zo begrijp ik het.
Precies, zo gaat het ook. :)
Ik heb (op Tweak glasvezel dan) een tv abo met 125 zenders en 2 decoders.
Zou wat zijn als dat anders ging. :D Als je geen tv aan heb dan komt er natuurlijk 0 Mbps binnen.
En als de decoder(s) aanstaat alleen het dataverkeer voor de zender(s) waar ik naar kijk.

Op de (coax) kabel (DVB-C) gaat het volgens mij wel anders.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenmuzikant op 18-01-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Oops, inderdaad die 200 Mbits geldt alleen op het laatste stuk, hogerop in het netwerk kun je meer capaciteit gebruiken, pas zodra ik 'aanhaak' bij de multicast gaat het signaal, mijn laatste mijl in. En daar is er de kleine 200 Mbits gereserveerd. 800 max. internet, overhead en TV totdat de gigabit/s vol is.

Voor mijn moeder moet de TV eenvoudig en eenduidig zijn, dus enkel internet is niet voor ons. Bij Solcon kost zonder TV slecht €0,75 minder. Bij de anderen, wordt het wel volledig doorberekend. Maar ja dan heb je maximaal 250/250, dus als je echt internet wilt ga je voor multifiber die start bij 250;-).

Jeroen, hoe is de beeldkwaliteit (bitrate per kanaal, HD/SD, variable bitrate of constant bit rate), bij Tweak/Sparql? Zijn de problemen met opnemen, live pauzeren, terugspoelen/vooruitspoelen en andere functies waar hier op tweakers honderden pagina's gedurende 3-4 jaar vol klachten over staan?

[ Voor 19% gewijzigd door donaldk op 18-01-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
donaldk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:08:
...Jeroen, hoe is de beeldkwaliteit (bitrate per kanaal, HD/SD, variable bitrate of constant bit rate), bij Tweak/Sparql? Zijn de problemen met opnemen, live pauzeren, terugspoelen/vooruitspoelen en andere functies waar hier op tweakers honderden pagina's gedurende 3-4 jaar vol klachten over staan?
Mjah, de bitrate weet ik zo niet meer bij Sparql. Ik meen dat er mensen zeiden dat een aantal nog hetzelfde als eerder waren. Wel weet ik dat ze eerst eigen streams en een eigen (gebrekkig) platform hadden waar de streams er beter uit zagen dan nu. Geen megaverschil, maar het was toen wat scherper naar mijn idee. De eerste HD kanalen waren toen rond 14 Mbps. En de rest van de HD gemiddeld 10 Mb. En een paar zoals BBC HD nog wat lager. Hoe het nu is weet ik niet precies, heb het nooit meer nagekeken. Maar veel klachten gingen dan ook over de tijd dat ze zelf de streams ophaalden en via het eigen platform in het netwerk zetten. Nu met Solocoo zijn er weer andere klachten. 8) Ik weet alleen dat ik het nu een beetje tegen vind vallen met hoe het was. Plus dat overige geluidssporen er uit gehaald zijn en ondertiteling aan/ uit wat kon bij een aantal zenders niet meer kan.

Live tv kijken is op zich nu wel aardig hoor. Op de tv app op mijn telefoon ook. En tegenwoordig ook in de browser op de computer, wat ook wel goed werkt. Maar ze steken qua kwaliteit er niet meer boven uit.
O ja, en live tv pauzeren werkt nog steeds niet sinds de overgang naar het nieuwe platform van Solocoo....

[ Voor 17% gewijzigd door jeroenmuzikant op 18-01-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
dctdave schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:40:
Extra boxen kan zeker. Online ook wel te vinden onder televisie naar beneden scrollen.Extra ontvanger
€2,50 per maand

Als je bij Solcon aanvragen kiest kom je verder op in menu vanzelf bij alle opties en prijzen. Kan je even kijken wat het allemaal zou kosten. Zag in voorwaarden dat bij Solcon na een jaar maandelijks opzegbaar, bij Multifiber steeds met een jaar verlengd.

Belkosten zijn bij Multi weer stuk lager. En als je graag naar porno op tv kijkt heb je bij Solcon een probleem. Dat vind ik trouwens wel een nadeel, geen helpdesk op zondag en dat zij voor mij besluiten dat ik geen pornozenders kan kiezen.
Inderdaad, dat bedoelde ik met het TV filter;-), toen ik reageerde op mattie die vroeg waarom geen Solcon. Als ze van een KPN Brand meer deel worden van KPN, zal dat toch wel veranderen, maar ja dan zijn we minstens al weer een jaar verder.

Volgens de klachtenpagina die ik in openingspost aanhaalde is Solcon zelfs het hele week-end dicht.

Met meerdere TV aansluitingen is Solcon nog in beeld, bij 1 TV was het direct over geweest. Moet er minimaal twee en liefst drie hebben.

Alle abonnementen zijn na een jaar toch maandelijks opzegbaar, volgens 'Wet Van Dam', alleen publicaties, dus kranten en periodieken mogen een opzegtermijn van een kwartaal hanteren.

Multifiber fixed fee vast/mobiel in Nederland is €12,50 per maand. Bij Solcon is dat volgens deze thread €13,50, maar dan heb je mobiel en vast in zone 1, dat is grofweg EU.

Hier loont afkopen. We bellen weinig, maar toch wel een keer per week een uurtje en dan zit je boven dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
jeroenmuzikant schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:13:
[...]
Mjah, de bitrate weet ik zo niet meer bij Sparql. Ik meen dat er mensen zeiden dat een aantal nog hetzelfde als eerder waren. Wel weet ik dat ze eerst eigen streams en een eigen (gebrekkig) platform hadden waar de streams er beter uit zagen dan nu. Geen megaverschil, maar het was toen wat scherper naar mijn idee. De eerste HD kanalen waren toen rond 14 Mbps. En de rest van de HD gemiddeld 10 Mb. En een paar zoals BBC HD nog wat lager. Hoe het nu is weet ik niet precies, heb het nooit meer nagekeken. Maar veel klachten gingen dan ook over de tijd dat ze zelf de streams ophaalden en via het eigen platform in het netwerk zetten. Nu met Solocoo zijn er weer andere klachten. 8) Ik weet alleen dat ik het nu een beetje tegen vind vallen met hoe het was. Plus dat overige geluidssporen er uit gehaald zijn en ondertiteling aan/ uit wat kon bij een aantal zenders niet meer kan.

Live tv kijken is op zich nu wel aardig hoor. Op de tv app op mijn telefoon ook. En tegenwoordig ook in de browser op de computer, wat ook wel goed werkt. Maar ze steken qua kwaliteit er niet meer boven uit.
O ja, en live tv pauzeren werkt nog steeds niet sinds de overgang naar het nieuwe platform van Solocoo....
Okay dat beantwoord de vraag van David:
dctdave schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:15:

Denk dat ik toch maar voor Solcon ga vanwege de ervaring t.o.v. beginneling Multifiber en voorlopig mijn schotels en Canal Digitaal abbo nog even aanhoud als backup.

Iemand enig idee over het verschil in kwaliteit tussen schotel (CD) en de glasvezel TV van Solcon, respectievelijk Sparql(Multifiber) ?

Groet, David
De streams komen bij Canal Digitaal vandaan, ten minste ik mag aannemen dat men sinds de overname in 2013 de boel heeft weten te integreren.

Neemt men gewoon heel het Solocoo platform af, zoals Fiber, of enkel de streams met eigen interactiviteit?

Eens kijken of er een Solocoo topic is hier, om te zien wat de andere problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
TexMex schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:25:
Van Multifiber kreeg ik wederom het volgende te horen: "Nee, wij bieden niet Sparql tv aan. De functies zijn wel allemaal mogelijk." Dit als antwoord op mijn vraag of ze gebruik maken van Sparql tv en zo niet, of dan wel dezelfde functies als bij Sparql beschikbaar zijn (zaken als replay tv en begin gemist).

Qua zenderaanbod en aantal HD-zenders zit je bij Multifiber wel een stuk beter. Bovendien krijg je met het basispakket de beschikking over FOX Sports 1, 3 en 5, al zit vast niet iedereen daarop te wachten. Ook is het simpelste pakket zonder extra's bij Multifiber wat goedkoper.
Huh hebben ze je een tweede antwoord gegeven?
TexMex schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:18:
Multifiber geeft aan inderdaad gebruik te maken van het tv-platform van Sparql. Ze zijn echter wel bezig met een eigen platform. Dit was hun korte reactie op mijn vraag of ze gebruik maken van Sparql: "Klopt, maar wij zijn bezig met een eigen tv-platform."
WeServe in hetzelfde pand verkoopt wel Sparql: https://www.weserve.nl/nl/fiberfttx/.
In de online bestelprocedure:
Sparql Light
39 TV Zenders (Zenderoverzicht) €9,95 p/m
Selecteer
Sparql Basic
66 TV Zenders (Zenderoverzicht) €19,79,- p/m (nu blijvend voor 14,95)
Selecteer
Er is ook nog Sparql premium van 125(?) kanalen, maar die staat niet in het WeServe aanbod.

Ik heb de Multifiber folder erbij gepakt en die belooft: "Bij glasvezel is dat comprimeren uiteraard niet nodig. Je krijgt dus de volledige totale beeldkwaliteit binnen en dat zie je!"JOEPIE, we krijgen terminatie op 10 GBit/s anders krijg je SDI 3G er nooit overheen, want er staat een + bij HD Kwaliteit. Voor het IP alternatief ST 2110 heb je het over vergelijkbare datarate, verschil zit in signalling overhead. Voor 4K over 10 GBit/s managed networks heb je dan ook een intermediate codec nodig, want normaal zit je rond de 12 Gigabit/s. Overigens is dat ook weer een gesampled en dus gecomprimeerd signaal, maar a la.

Terwijl ze gewoon dezelfde streams als de rest gebruiken, Sparql, dan is dat blijkbaar Solocoo=Canal Digitaal = de gecomprimeerde satelliet. of iets anders, maar ongetwijfeld ook de compressie knop flink dicht gedraaid.

Persoonlijk heb ik liever niet die chantage van Rupert, dat geld houd ik liever in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien het topic nu meer over GlasDraad Groene Hart gaat ipv. Multifiber Glasvezel. Titel change naar: [GlasDraad Groene Hart] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@donaldk Ja, ik had de vraag zowel via het contactformulier als per e-mail gesteld. De antwoorden waren dus niet exact gelijk. Ik heb de vraag nu maar aan Sparql zelf voorgelegd, alleen weet ik niet of zij op consumentenvragen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MrMoose-
Begrijp ik goed dat niemand voor glasdraad overweegt om een combo te nemen van internet + bellen en een externe TV service, zoals KNIPPR ?

Dat (lijkt) iig qua kwaliteit beter en goedkoper dan het triple play aanbod van de 4 aanbieders op glasdraad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WausMaus
TexMex schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:20:
Ja, er is geen KvK nodig. CBizz is en blijft echter wel een zakelijke provider en is daar ook op ingericht; Denk aan support tijdens kantooruren en 's-avonds en in het weekend alleen bij SLA. Daarnaast bieden we veel custom oplossingen voor ondernemingen.
donaldk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:47:
[...]
Dus Solcon=KPN is de netwerk operator bij Glasdraad? Dat is zeer opvallend.
Ik heb geen idee, hooguit vermoedens. O-)
Mijn verhaal was een algemeen wholesale verhaal; Volgens mij is de operator in dat gebied nog niet 100% bekend;

Hoe dan ook, of het nou Caiw, Solcon, KPN WBA, of iets anders is, het verhaal blijft hetzelfde. ;)
[...]
Nadeel van deze IPTV opzet is dat ik draden door het beton moet gaan trekken. Heb ik altijd proberen te vermijden omdat het de eerste keer voor telefonie al zo'n gedoe was. Coax heb ik destijds oude kabeltje naar de zolder antenne maar afgetapt. Maar dat was maar voor even. Dus dat was een pluspunt van KPN TV (ookwel Digitenne, maar dan kocht je het niet bij KPN;-))
Je zou ook kunnen denken aan Powerline adapters.
HD stream is iets van tussen de 8 en 15 Mbit...
WausMaus ik verbaasde mij al over je 13 jaar pauze in reacties op tweakers;-).
Ik reageer wel eens wat op de frontpage... maar lees verder vooral mee, ben niet zo'n reageerder.
[...]
Edit: ik heb je antwoord nog eens herlezen en de diverse streams komen als multicast binnen en worden dan op het Solcon netwerk gecombineerd en doorgegeven. Als in dat deel iets misgaat gaat het voor iedereen mis.
Ze worden niet gecombineerd, maar multicast is multicast... Als een router pakketjes dropt, dan heeft multicast, van wie dan ook, daar als eerste last van.
200 Mbit ruimte is eigenlijk wel erg weinig voor alle kanalen van alle aanbieders, zeker als deze allemaal een eigen HD stream van 12-20 kanalen aanbieden. Heel slechte datarate van 5 Mbit/s voor HD maal 2-3keer 12-20 kanalen en de multicastspectrum is vol? Ik kan mij niet voorstellen dat de aanbieders elkaars streams hergebruiken?
Waar komt 200 Mbit vandaan?
Onze totale stream is 1.2Gbit of ergens van die orde (Maar dat is onze zijde).

Aan de gebruikerskant is het multicast vlan gescheiden van het data vlan en heeft multicast hogere prio dan data.
Multicast is efficient iedereen klampt aan bij de stream in plaats van een eigen stream uit de server te krijgen. Als het mis gaat dan gaat het inderdaad voor iedereen mis. Of het aanhaken of doorschakelen in een node moet misgaan dan is het voor een aansluiting of een deel van het netwerk.
Het probleem is nog niet eens zozeer het 'joinen', maar meestal het 'leaven'. Vooral bij zappen is dat een dingetje. Je wil als provider er zeker van zijn dat als iemand zapt vanaf zender 1 tot 10, dat hij zich netjes afmeld voor de streams van zenders 1 tot 9. |:(
WausMaus ik heb het Sjouke Dijkstra wel eens gevraagd,maar nooit antwoord gekregen, maar uit jouw uitleg maak ik op dat we netjes een Actief netwerk krijgen en geen PON met zijn TDM shared access, klopt dat?
Ik durf het je niet te zeggen, die gegevens heb ik niet; Ik hoor uiteindelijk wel over welke WAP ik welke data moet duwen. ;) Hoe het netwerk daarachter is opgebouwd is aan de bouwer/operator.

Maar over PON gesproken, dat hoeft helemaal niet per se slechtere oplossing te zijn. Voor een provider is het natuurlijk veel efficiënter want je hoeft geen punt/punt verbindingen aan te leggen, dus kosten gaan daardoor omlaag. (=drijfveer voor providers natuurlijk);
Aan de andere kant word er al getest met 10G pon en zelfs 40G; Zit dus aardig wat rek in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
rens-br schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:07:
[mbr]Aangezien het topic nu meer over GlasDraad Groene Hart gaat ipv. Multifiber Glasvezel. Titel change naar: [GlasDraad Groene Hart] Ervaringen & Discussie[/]
Dank je Rens, toen ik het topic begon had het project nog niet een naam en waren enkel de ISPs bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
@WausMaus, die twee honderd is het verschil tussen hoogst geboden snelheid 800 Mbit/s en de verwachte maximale snelheid van 1 gigabit/s.

PON, of het nou A of G is inderdaad al zo oud. Het is het idee hèh ik wil gewoon mijn eigen kleurtje;-). 40 Gigabit PON is ook al heel oud, die Cisco? manager had in Zweden een 40Gb/s lijntje gegeven, volgens mijn herinnering zeiden ze dat het een Passive Optical Network aansluiting was.

Arris promootte anderhalf jaar geleden 10 Gb G-PON in backbone als drager voor Docsis 3.1. Dus zelfs in vaste glasverbindingen in kabelnetwerken. Dus het is overal.

1-9 passen nog wel op de VLAN van de last mile, maar daarna;-). Pre-fetching doen ze niet aan,om zappen te versnellen, want digital zappen is vaak traag. Dat je ook alvast de volgende in het rijtje joined?
Conceptueel lijkt mij joinen in multicast sneller, maar of dat in de praktijk ook zo is, heb ik geen idee van.

Powerline, ze bieden het allemaal aan, maar het eerste wat je hoort als je belt is u moet een kabeltje trekken:-(. Volgens mij zijn de enige die altijd enthousiast hierover geweest zijn die Duitsers van Devolo.

@-MrMoose- Ik niet, dat is te anders, voor mijn moeder en VRT is verstaanbaar voor haarr, die kijkt daar dus bijna elke dag wel naar. Alleen als je hoge snelheden wilt is het echt goedkoper. want als je Solcon Compleet, maar dan zonder TV, opnemen pakket, neemt dan betaal je 75 cent minder dan wanneer je 'Compleet' neemt. Bij de andere drie merken scheelt het wel.

Basis pakket bij Multifiber heeft ook alle regiokanalen. Ik heb nu ook alle beschikbare DVB-T regiokanelen in geprogrammeerd, dus niet alleen TV Noord-Holland, maar ook Rijnmond, West, Utrecht en boven zelfs Flevoland en TV Gelderland. Al wil ze niet snappen dat je voor die laatste af en toe je metalen luxaflex omhoog moet doen of de antenne verschuiven. Zo heeft ze nog wat Nederlandstalige TV extra. Rustige regio TV past haar wel;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Nog even ter aanvulling. Nu ook antwoord van Solcon gehad.

Bij Solcon krijg je in principe een Huawei HG8245U modem en als TV ontvangerde Amino A140.
Bij Multifiber de een Zyxel modem en de M15 tv ontvanger

@-MrMoose- Nee ik overweeg niet alleen internet+bellen en dan bv. knipprr

Ik betaal nu voor canal digitaal 25 euro +2 keer 10,50 voor extra tv´s. Die 2 extra tv´s vervang ik in ieder geval door de solcon/multifibertv mocht de kwaliteit drama zijn houd ik op 1 tv canaldigitaal schotel. Is het wel goed , dan vervang ik alles.

Het voordeel van knippr zie ik niet zo. Kwaliteit zal niet veel beter zijn en qua kosten scheelt het ook bijna niets tov van all in one pakket.

Zoals het er nu voor staat kies ik voor solcon compleet+ 2 tv´s (bellen op vaste lijn doe ik amper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WausMaus
donaldk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:57:
@WausMaus, die twee honderd is het verschil tussen hoogst geboden snelheid 800 Mbit/s en de verwachte maximale snelheid van 1 gigabit/s.
Oh right; Nou, dat zijn 12 tot 15 zenders in HD, tegelijk ;)
PON, of het nou A of G is inderdaad al zo oud. Het is het idee hèh ik wil gewoon mijn eigen kleurtje;-).
Dan heb je het over WDM, dan deel je nog steeds je lijn, maar dan anders. ;)
40 Gigabit PON is ook al heel oud, die Cisco? manager had in Zweden een 40Gb/s lijntje gegeven, volgens mijn herinnering zeiden ze dat het een Passive Optical Network aansluiting was.
Huawei denk ik; Het is niet nieuw, over heel de wereld word veel PON gebruikt, vooral in Azie, maar hier is er niet zoveel, zeker niet tot aan de consument.

Overigens: http://www.lightwaveonlin...g-100g-pon-prototype.html

Reggefiber heeft altijd punt-punt gedaan, cif ook; De kostenbesparing zit hem niet eens zozeer in de kosten voor de infra maar meer voor het aantal switchpoorten per pop, die zijn namelijk niet aan te slepen.
Arris promootte anderhalf jaar geleden 10 Gb G-PON in backbone als drager voor Docsis 3.1. Dus zelfs in vaste glasverbindingen in kabelnetwerken. Dus het is overal.
Ja, tegenwoordig is het meer wdm, en naar de consumer is er nog (relatief) weinig pon in NL in vergelijking met de rest van de wereld.
1-9 passen nog wel op de VLAN van de last mile, maar daarna;-). Pre-fetching doen ze niet aan,om zappen te versnellen, want digital zappen is vaak traag. Dat je ook alvast de volgende in het rijtje joined?
Conceptueel lijkt mij joinen in multicast sneller, maar of dat in de praktijk ook zo is, heb ik geen idee van.
Het probleem is dat jij niet de enige ben op een popswitch die aan het zappen is. Als ergens in de keten vanaf jouw pop totaal de WAP de IGMP Leave van klanten niet aankomen, maar wel de joins... enfin, je snapt wat er dan gebeurd.
Powerline, ze bieden het allemaal aan, maar het eerste wat je hoort als je belt is u moet een kabeltje trekken:-(. Volgens mij zijn de enige die altijd enthousiast hierover geweest zijn die Duitsers van Devolo.
Kabeltje is natuurlijk altijd beter, maar soms moet je het doen met wat je hebt he. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
@WausMaus Inderdaad (D)WDM. Met deze snelheden heb je ook bij een actief netwerk alleen op het laatste stukje een eigen kleurtje in je eigen glasbuisje.

Nee het was veel langer geleden, lang voordat Huawei China uitkwam: https://www.thelocal.se/20070712/7869.

Nou was in een van de andere topics juist de constatering dat de het aantal abonnees per pop zo lag is bij dit soort netwerken dat er maar weinig aanbieders zijn die de investering willen doen. Het gaat om maximaal iets van 3500 aansluitingen, minimaal 50% hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Ik heb een antwoord van Sparql binnen over Multifiber: "Het lijkt gewoon op toeval dat het zenderaanbod overeen komt. Wij hebben geen andere bedrijven die het tv-platform van Sparql gebruiken of gaan gebruiken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
Zo'n toeval zal dat nou ook wel weer niet zijn. :) Tv zal bij de meeste providers wel bij KPN wholesale wegkomen schat ik zo in. Doet Sparql nu vermoedelijk ook sinds ze met hun eigen streams en platform zijn opgehouden. Ze hadden eerder een iets ander aanbod en een paar andere HD zenders er bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
TexMex schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:06:
Ik heb een antwoord van Sparql binnen over Multifiber: "Het lijkt gewoon op toeval dat het zenderaanbod overeen komt. Wij hebben geen andere bedrijven die het tv-platform van Sparql gebruiken of gaan gebruiken."
Nou Cambrium zegt nog steeds dat ze met Sparql ook wholesale klanten en dealers bedienen.
https://www.cambrium.nl/producten/
https://www.cambrium.nl/
TV verandert steeds. Maar er is nauwelijks ruimte voor onafhankelijke spelers in de markt. Daarom creëerden wij Sparql. Nu kun je dealer worden van de jongste TV-aanbieder van Nederland en je tripple-play-propositie echt af maken.
Ten tweede WeServe biedt het expliciet aan.
https://www.weserve.nl/nl/fiberfttx/
Weserve levert de televisie van Sparql over haar netwerk.
Vergeet niet dit (multifiber) is het bedrijf dat opschept dat zij in tegenstelling tot satelliet en kabel ongecomprimeerde HD Televisie biedt. Dus zeg nou gewoon wat je biedt. Bedrijf is klein, en beheert netwerk in Cogas gebied. Ik kan mij niet voorstellen dat iederen met verstand van zaken enkel het WeServe merk bedient.

Ten derde Sparql zegt zelf netjes op zijn website dat hij Providers/dealers heeft https://sparql.nl/#providers.

WeServe staat erbij, het andere Valadis Groep merk, Multifiber, niet.
Uitzonderlijk goede beeldkwaliteit met eigen streams
https://www.cambrium.nl/producten/#blocky

Huh, hierboven werd beweerd dat het inmiddels Solocoo van M7's www.stream-group.nl is dat de streams levert. Maar ja website is beetje out-of-date, want niemand heeft meer HBO als premium kanaal.

[ Voor 28% gewijzigd door donaldk op 20-01-2018 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
Precies, dat is ook out of date.
Dat is nog uit de tijd dat ze dat dus wel zelf deden. Voor het Solocoo gedoe wat ze nu hebben. Dus ook die praatjes die daar verder nog staan over geen compressie en het mooiste beeld op jouw adres blaa blaa kunnen ze er wel af halen. Tenminste waar Tweak gigabit levert. Daar buiten waren het sowieso al streams van KPN. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Dat van ongecomprimmeerd staat in de Multifiber Folder, die ze hebben gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
Dat staat ook nog op de website van Sparql hoor, 😊 ook al is het bij Tweak/ Sparql helaas niet meer zo....

[ Voor 25% gewijzigd door jeroenmuzikant op 20-01-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WausMaus
donaldk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:26:
@WausMaus Inderdaad (D)WDM. Met deze snelheden heb je ook bij een actief netwerk alleen op het laatste stukje een eigen kleurtje in je eigen glasbuisje.
We doen nu veel Wdm, maar meer om backbone/haul te upgraden en bedrijven een kleurtje over ons netwerk te geven;

Een eigen kleurtje in een eigen buisje komt uit op een OADM en gaat dan verder het netwerk in. Zou trouwens voor FTTH ook een administratieve nachtmerrie worden omdat iedere klant dan een SFP met unieke frequentie moet hebben. 😱 (maarja dat is pon ook, word knettergek van die serienummers op die pon kastjes. 😉)

Daarom word het gebruikt op de backhaul; Als het een actief netwerk is met een fiber naar de pop heb je daar een aggregatieswitch en kan FTTH wijk X vanaf die switch bijvoorbeeld met kleurtje X het netwerk op. Bedrijf Y wil misschien wel een 10g Lan-Lan, die krijgt dan een ander kleurtje, iedereen happy.
Nee het was veel langer geleden, lang voordat Huawei China uitkwam: https://www.thelocal.se/20070712/7869.
Dat is gewoon fiber, geen Pon toch?
Nou was in een van de andere topics juist de constatering dat de het aantal abonnees per pop zo lag is bij dit soort netwerken dat er maar weinig aanbieders zijn die de investering willen doen. Het gaat om maximaal iets van 3500 aansluitingen, minimaal 50% hiervan.
Ben ik we benieuwd naar. Als je uitgaat van 1300 klanten en een split van 64 aanhoud dan heb je voor een geheel punt-punt netwerk 1300 actieve switchpoorten nodig in de pop en voor een PON netwerk maar 21... 😋

En dan ga je nog nog uit van punt-punt naar de pop. Als het netwerk op basis van PON word ontworpen kunnen er ook gewoon onderweg nog splitters geplaatst worden waardoor er bijvoorbeeld 64 klanten over 1 fiber naar de pop gaan, maar nogmaals de besparing in actieve componenten dekt de de lading al wel bij zulke getallen.

In het geval van CBizz worden er meestal bedrijventereinnen door ons verglaast. Dan is de dichtheid op een pop vele malen lager en is Pon (nog) niet zo interessant. Daarom doen we dat daar ook niet. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat punt-punt actief vele malen flexibeler is, zowel voor de provider als voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MrMoose-
@donaldk @dctdave Goed punt m.b.t. de kosten / zenderaanbod, hoewel het dus erg afhangt van de zenders die je wilt kijken.

Prijs / snelheid: Multifiber > Solcon
Prijs / TV aanbod: Solcon > Multifiber (Multifiber meer HD, maar geen uitzending gemist / pauzeren etc...)

KNIPPR geeft tegen zelfde kosten (afschrijving ATV4!) meeste zenders in HD met uitzending gemist, begin gemist etc... in H264 - weet niet of dat beter of slechter is dan Solcon/Multifiber IPTV.

Mijn prioriteit ligt bij hoge snelheid internet, vandaar dat ik wellicht compromis sluit met Multifiber / KNIPPR. Voor schoonouders waarschijnlijk SOLCON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
-MrMoose- schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:58:
@donaldk @dctdave

Prijs / TV aanbod: Solcon > Multifiber (Multifiber meer HD, maar geen uitzending gemist / pauzeren etc...)
Dat soort functies zouden ook bij Multifiber gewoon mogelijk moeten zijn, getuige mijn eerdere bericht:
TexMex schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:25:
Al blijft het natuurlijk vrij vaag wat Multifiber nu allemaal precies aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
In de mail aan mij bevestigd multi 10 dagen terugkijken en pauze mogelijkheid op meeste zenders. Vind ik op website ook niet terug trouwens. Ben bang voor opstartperikelen komende tijd. Nu al chaotisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Bij de pakkettenpagina staat wel opneempakket inclusief bij 500 en 800 4,95 bij 250 all-in-one abo. Maar wat dat precies inhoud heb ik op de website ook nog niet gevonden. Folder heb ik er niet op na gekeken. Ik had de eerste keer online al gezien opneempakket dus ik ging er vanuit dat dat gewoon dat Sparql opneempakket was, dat ook 4,95 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
jeroenmuzikant schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:57:
Dat staat ook nog op de website van Sparql hoor, 😊 ook al is het bij Tweak/ Sparql helaas niet meer zo....
Dat is het nooit geweest, want ongecomprimeerd HD is 3 gigabit/s voor een enkele 'stream'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Vanavond de eerste bijeenkomst er komen ook nog bijeenkomsten in februari en maart:

Dinsdag 23 januari 2018
Bea Buurtcentrum – Leeuwerikstraat 4, Woerdense Verlaat

Donderdag 25 januari 2018
Hotel Orion – Julianalaan 19, Kaag

Dinsdag 30 januari 2018
Kwekerij van Duijnisveld – Nieuwveensjaagpad 28A, Nieuwveen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
donaldk schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:08:
Dat is het nooit geweest, want ongecomprimeerd HD is 3 gigabit/s voor een enkele 'stream'.
Dat snap ik ook heus wel, :) maar ik wilde hier eigenlijk 2 dingen zeggen.
En zei het nu wat door elkaar. Sparql zegt op de site:

'>Het best mogelijke signaal op jouw adres,
>Prachtig HD-beeld,
>Ongecomprimeerd,
>Onbeperkt genieten!'

Nou snap ik wel dat het niet echt ongecomprimeerd is maar dat was het eerste wat ik wilde zeggen, dat zij dat dus beweren. En het tweede wat ik wilde zeggen was dat sinds ze zijn overgegaan naar het 'nieuwe' platform van Solocoo de beeldkwaliteit juist naar beneden is gegaan. Dus 'het best mogelijke signaal op jouw adres' is gewoon minder geworden.

Dus het eventuele pluspunt van beter beeld dan de andere providers
waar je uit kunt kiezen is er gewoon niet meer helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Inderdaad, Jeroen. Of Teleplaza (CBizz) en wat Solcon en Multifiber dan ook aanbieden moet minder zijn dan M7/Stream Group/Solocoo.

Maar Multifiber gebruikt die tekst dus ook, dus nemen ze gewoon het signaal van WeServe=Sparql of hebben ze inmiddels toch iets anders?

Ik zal eens een kennis mailen die Fiber had/heeft. Ik moet ook nog een kaartje hebben van Bill, maar ja die moet de boel aanprijzen bij M7;-).

Weet iemand nou al wat Solcon voor TV biedt? Wat Multifiber voor TV Biedt?

Iemand ervaring met de Teleplaza streams(/platform)?

[ Voor 14% gewijzigd door donaldk op 24-01-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Het lijkt mij dat vooral de tv ontvangers het verschil maken. Voor tv maakt 200 of 500mb weinig uit. Ontvangers gaan toch maar tot 100mb. Haperende tv, langzaam schakelen zie ik vaak als klacht. Dat lijkt mij meer aan ontvanger te liggen.....toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
Dat is wat te kort door de bocht. Dat hoeft zeker niet aan de ontvangers te liggen.
Vaker door het platform er achter en hoe het gebruikt word.
Implementatie van IGMP op modemrouters heeft er ook wel iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ik zie het al, toch een vak apart 😉. Bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1033117

Vreemd dat elektrozaken kortingsbonnen uitdelen aan mensen die zich bij hun opgeven voor glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Niet gezien, maar wel beetje vreemd. Is dat niet de korting van een tientje die solcon aan iedereen geeft de eerste drie maanden? De volgende vraag is natuurlijk hoeveel en waar moet ik heen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Dave, ik ga denk ik wel naar zo'n bijeenkomst, ik zal dan ook even kijken naar de korting via winkels. Solcon rekent extra kosten bij aangaan van abonnement, die geven ze zo weer terug.

Opvallend afgelopen week geen verhoging van het percentage in de realtimecounter op de website, net als vorige week 2%, toen het van 1% naar 2% sprong. Terwijl de reclameemail zojuist meldt dat de eerste twee eerste inschrijf- en informatieavonden zeer succesvol waren.

[ Voor 42% gewijzigd door donaldk op 26-01-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ben vandaag naar bijeenkomst geweest. Had gehoopt op praatje van de verschillende aanbieders, maar in praktijk zaten er wat van de verkopende winkels om te helpen met invullen aanvraagformulieren. Was snel weer weg. Verkoper die ik sprak adviseerde MF vanwege de hogere snelheid. Ik ben toch voor mijn eerste gevoel gegaan en heb via internet ingeschreven bij Solcon. Ben bang voor kinderziektes bij MF. Hopelijk ga ik er geen spijt van krijgen. Allemaal succes met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Dave, ik ben er ook geweest, het was best druk. Ik was helaas wat later, want KPN moest weer eens langskomen. Monteur ging naar de centrale om daar te meten. Dus ik ben alsnog even naar de bijeenkomst geweest. Want toen was er iemand thuis om de monteur bij zijn terugkomst te ontvangen. Bij thuiskomst nog steeds gekraak en ruis op de telefoonlijn, maar enigzins bruikbaar, echter nog steeds langzaam en instabiel internet. Zelfs veel langzamer dan eerst, vanmorgen had ik nog netjes 5500 Kbit/s en een beetje.

Er waren drie ICT aanbieders aanwezig, Feka uit Mijdrecht, Splinter uit Nieuwkoop en helemaal uit Bodegraven TF-ictshop.nl. De laatste twee kende ik totaal niet en Feka alleen van heel vroeger, toen ze ook wel particulieren bedienden met PCs. Deze drie hebben dus geen kortingsbonnen, dat heb ik speciaal nog nagevraagd.

Dave, mijn moeder was op mijn aandringen ook even geweest, maar zij kwam enkel met een Solcon aanbod thuis en wist alleen van dit aanbod, nee over andere aanbieder had ze niets gehoord. Ik zag al gelijk dat zij dat bij de eerste tafel vandaan had. Ik moest daar echt expliciet vragen of ze ook nog andere aanbieders verkochten naast Solcon, 'ja CBizz en Multifiber' (WeServe weet ik niet zeker meer), maar eerste wat ze over beginnen was dus Solcon, de rest moet ik naar vragen. Ander bedrijf had vergelijkende tabelletjes geprint.

Multifiber gaat op dit netwerk inderdaad geen Sparql aanbieden. Ze werken aan een ander platform, maar meer ben ik daarover niet te weten gekomen.

Ik twijfel dus ook nog tussen Multifiber en Solcon (telefonie marginaal duurder, TV boxen goedkoper, snelheid iets lager). Eens rekenen wat goedkoper is en of dat wat uitmaakt. Multifiber basis had een kleiner TV pakket als ik het mij goed herinner.

Voordelen van Cbizz, qua technische helpdesk en eigen router wegen voor mij niet op tegen de hogere maandelijkse kosten. TV pakket is kleiner. Verkoper moest ingelicht worden dat CBizz gewoon aan iedereen wil verkopen. Dus CBizz promoot het niet via zijn wederverkopers.

Prijsverschil tussen Multifiber en WeServe is mij te groot en je moet dus wel een heel grote fan van Sparql zijn wil je voor WeServe kiezen, wanneer je geen geen pinapparaat of internet alarm gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door donaldk op 30-01-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ik sprak iemand van ICT Help Team Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Oh, die heb ik niet gezien. Ik heb even gekeken op https://ict-helpteam.nl/ en die meneer heb ik inderdaad gezien, die was druk bezig. Die had van die vergelijkende tabellen gemaakt.Tabelletje meegenomen, dus de goede man verder niet gesproken. Ik dacht dat dat de ict winkel uit Bodegraven was, want dat kaartje lag op diezelfde tafel.

Oh ja, ik heb wel de bevestiging gekregen dat het een actief netwerk word.

Netwerkoperator zou Glasdraad zijn, de samenwerking van Tinc+ Mabin. Mabin's vraagbundelingsprojecten voor CIF in Brabant worden ook afgerond, waarna de samenwerking (Mabib) wordt be-eindigd werd mij verteld.

Nu 100 aanmeldingen gisteren, had ik al zo'n beetje berekend 3x+/-35.

Ronde Venen bij CIF gaat aangelegd worden, gisteren 54% gehaald.

GVD: Actual Data Rate 772 (Kbps.) 1308 (Kbps.) KPN heeft het slechter achtergelaten dan het was. Vanmorgen had ik nog een dikke 5500/772. En net drie keer rebooten om terug online te komen.

[ Voor 62% gewijzigd door donaldk op 30-01-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Anoniem: 1033117 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 04:59:
Vreemd dat elektrozaken kortingsbonnen uitdelen aan mensen die zich bij hun opgeven voor glasvezel?
Sjaak, welke zaken waren dat? De drie ICT leveranciers vanavond hadden geen bonnen om uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Zou KPN/Telfort me proberen te behouden, zowaar boven de 6/1, nouja Telfort knijpt het 20/1 abo altijd op x/772. Ze zijn duidelijk weer bezig. Internet viel weg en was snel weer terug, lijnsnelheid dus 600 Kilobit/s hoger dan attainable rate in modem menu vlak daarvoor nog was en 300 Kilobit/s, boven waarop het modem werkelijk was getrained. Ik ben benieuwd hoe lang we er dit keer van mogen genieten.

Edit: experimentje is weer over, waarschijnlijk vannacht, nu weer maximaal 5600 en 926.

[ Voor 17% gewijzigd door donaldk op 19-02-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Weserve stopt als Sparql dealer. Hiermee is het wel definitief duidelijk dat Weserve/Multifiber met een ander tv-product gaan komen dan Sparql.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Er blijven niet veel wederverkopers over, WeServe staat dan nog wel op de dealers pagina waarnaar verwezen wordt. Alleen nog Tweak en A2B en een lokaal internetinitiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
-MrMoose- schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:58:
@donaldk @dctdave Goed punt m.b.t. de kosten / zenderaanbod, hoewel het dus erg afhangt van de zenders die je wilt kijken.

KNIPPR geeft tegen zelfde kosten (afschrijving ATV4!) meeste zenders in HD met uitzending gemist, begin gemist etc... in H264 - weet niet of dat beter of slechter is dan Solcon/Multifiber IPTV.

Mijn prioriteit ligt bij hoge snelheid internet, vandaar dat ik wellicht compromis sluit met Multifiber / KNIPPR. Voor schoonouders waarschijnlijk SOLCON.
Ja als het voor alleen internet was geweest was het 50,- en be done with it, voor Multifiber 800, alhoewel 45,- voor 500, scheelt toch weer 60,- per jaar;-). We hebben nou eenmaal geen 365,- deal hier.

Maar ja het is Digitenne en Internet en Telefonie. Solcon is anderhalve euro goedkoper per STB, heeft wel BBC (maar GEEN kanalen voor volwassenen). En opnemenpakket zit er standaard bij, dus daar kun je niet op besparen, bij Multifiber wel, maar wil je dat?

Klachten die je leest gaan juist over opnemen en uitgesteld kijken?

Anyway, als we opnemen en fixed fee telefonie (exclusief service nummers, maar zijn 088 ook service nummers of niet?) erbij nemen dan is Solcon 3,- euro per maand minder dan Multifiber. Nemen we bij Multifiber geen opneempakket dan is die 2 euro minder dan Solcon. De 35 kanaaltjes extra in het premium abo zijn die 6,50 per maand/78,- per jaar niet waard. 200 Mbit/s valt ook wel mee te leven.

Jullie horen het al run-of-the-mill abo bij Solcon, met vaste gesprekskosten en een paar extra boxjes voor net geen 80,- per maand, plus 1825 (tientje van vraagbundeling ben ik niet vergeten, LOL) gedeeld door looptijd van contract = 152 euro per maand. Oftewel 230,- euro per maand. Prijzig consumentenlijntje hoor.

Percentage schiet niet op, in anderhalve week een procentpuntje erbij. Terwijl ik via via hoor dat ze vorige op die avonden claimden al boven de 25% te zitten.

Kijk ik moet alles ook nog invullen...

Oh ja H.264/MPEG 4 AVC is gebruikelijk H.265/MPEG HEVC, ook al jaren beschikbaar, maar wordt alleen/meestal gebruikt in greenfield toepassingen, dus 4K of streaming, waar er geen grote installed base aan STBs bestaat. Dus ga er maar vanuit dat je bij Solcon en CBizz H.264 gecomprimeerde streams krijgt, bij WeServe/Multifiber dat nu een nieuw platform bouwt ga ik uit van H.265, ervanuitgaande dat ze eigen compressie/transcoding gebruiken. Als ze dat inkopen, dan waarschijnlijk geen transcoding em dus gewoon H.264.

Ze hebben in ieder geval voldoende grote envelopen, kreeg er vandaag weer eentje in de post, met lijst van avonden en aboverkopers voor uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Denk je ik ga eindelijk eens echt definitief die online formulieren invullen, komen ze met de vraag installatie of niet en dat dat allemaal dan flink extra komt bovenop het bedrag dat ze voor de opleverservice voorspiegelen.

Keuzes:

* Niks laten doen.
* Laten 'opleveren', niks echt laten installeren
* Laten opleveren en de hele boel installeren, met hardware aanschaf bij ISP. Ik kijk hier naar Solcon (Multifiber specificeert helemaal niets) HDMI kabel in box en TV steken kan ik als de beste, maar dat fysieke netwerk.

Ze rekenen €17,50 per kwartier en ongetwijfeld ook deel van kwartier en het volgende voor deze hardware.

Switch 5 poorts (type: Netgear GS105E) € 36,00 + € 17,50 per kwartier
Switch 8 poorts (type: Netgear GS108E) € 46,00 + € 17,50 per kwartier
FRITZ!WLAN WiFi Repeater 1750E € 79,00 + € 17,50 per kwartier
AVM FRITZ! Powerline adapter 1000E € 115,00 + € 17,50 per kwartier

Ze leggen Cat5E kabel ook los neer met eventeel wat schroefjes of spijkertjes.

Maar dan lees ik dit:
Stroompunt
Voor het modem en de Genexis (alleen bij glasvezel) is een beschikbaar stroompunt nodig.

Elektra
We realiseren geen stroompunten en verleggen geen stroomkabels.
Hoe regelt Glasdraad dit?! Want 2K neerleggen voor aansluiting en dan nog eerst nog een bevoegde electricien moeten gaan inhuren, enkel om stroom voor die aansluiting te leveren.

Hier in de meterkast past niks meer. Die puilt al uit, dus aansluitng zal zowieso ergens anders moeten komen.
Over glasvezel
Kan het glasvezelmodem op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?

Het modem wordt gemonteerd vlak naast de glasvezelaansluiting. In de regel is dat de meterkast maar in overleg met de aannemer kunt u ook de glasvezelaansluiting op een andere plaats laten monteren in uw woning of bedrijf. Houd er wel rekening mee dat er een stopcontact aanwezig moet zijn om het modem aan te sluiten.
Dus dat word ergens anders laten binnenkomen en een verlengblokkie kopen. Echt netjes is dat glasvezel aanleggen niet. https://groenehart.glasdraad.nl/vragen/

[ Voor 90% gewijzigd door donaldk op 25-02-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
dctdave schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:00:
Nog even ter aanvulling. Nu ook antwoord van Solcon gehad.

Bij Solcon krijg je in principe een Huawei HG8245U modem en als TV ontvangerde Amino A140.
Bij Multifiber de een Zyxel modem en de M15 tv ontvanger
Uhm volgens Solcon is dat model alleen voor GPON en dit wordt een actief netwerk, dus

https://www.solcon.nl/par...net/specificaties-huawei/
Geschikt voor glasvezel Ja, alleen voor GPON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
je bent wel aan het goochelen met cijfers hoor:

"Jullie horen het al run-of-the-mill abo bij Solcon, met vaste gesprekskosten en een paar extra boxjes voor net geen 80,- per maand, plus 1825 (tientje van vraagbundeling ben ik niet vergeten, LOL) gedeeld door looptijd van contract = 152 euro per maand. Oftewel 230,- euro per maand. Prijzig consumentenlijntje hoor."

Je moet het zien als twee dingen.

1) aanleg glasvezel door aannemer. Deze plaatsen glasvezel aansluiting in je meterkast/kelder. Kosten 1815 eur of 15 euro per maand. Die 1815 euro schrijf je natuurlijk niet in 1 jaar af, maar bv in 15 jaar. Dus 10 euro per maand. Voor het gemak zal ik van de 15 euro uitgaan.

2) aanleg provider van modem, aansluiting televisie, werkend maken van wifi kosten 30 euro.Alle fysieke werkzaamheden komen er bij. Kan je prima zelf, maar als je liever voor gemak gaat kan je het laten doen. Ik ben bang dat tijdens de oplevering het erg druk is en heb geen zin op monteur te gaan zitten wachten, dus doe het zelf wel. Glasvezelkastje etc komen in plaats van huidige kpn kastje , modem etc. Bij mij kwestie van wat draden ergens inpluggen.

Ik ga nu even uit van het complete Solcon abbo met 1 tv en 200mb snelheid. Dan betaal je 58,75 per maand. Plus die 15 voor aansluiting. Zit je alles bij elkaar op 73,75 (dus geen 230 euro!!) . wil je onbeperkt bellen komt daar nog 13,50 bij. Dat is goedkoper dan ik nu heb en wel een stuk stabieler en sneller. (Eerste drie maanden nog korting, maar je betaald ook borg modem , dus dat streep ik even weg.)

Ik blijf er dus bij dat het een gemiste kans is om niet mee te doen. Ik heb voor Solcon compleet gekozen. GPON etc zegt mij niets, maar ik ga er vanuit dat er een modem wordt geleverd die het doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Dave ik kwam op net geen 78 euro, want ik neem dan ook nog voor 5 euro twee extra set-top-boxjes af en inderdaad vast bedrag telefoonkosten a 13,50. Dit is wat we nu ook betalen voor KPN, Telfort en KPN TV via DVB-T. Dus de netwerkaansluiting is dan de extra kost. Hoe je die ook afschrijft, in de praktijk die je dat in één keer. Maar over de contractduur kan ook en contractduur is één jaar.

Ik vroeg mij inderdaad af of ik het opleverpakket moet aanvinken, of dat ik die drie tientjes beter in de zak kan houden? Hoe minder mensen over de vloer hoe beter voor dit soort zaken, maar als je er gezeik mee op de hals haalt dan is voorkomen voor 30 euro misschien de betere keuze?

De glasaansluiting komt in Nederland in grofweg twee categorien, met een terminatieeenheid die stroom vereist en geleverd door de netwerkbouwer. Die netwerkbouwer moet dan ook zorgen dat die glaseenheid werkt, maar Glasdraad stelt op zijn website dat ze dat niet doen. Ik denk dat ik het gewoon klassiek in de hoek van de kamer binnen laat komen net als de KPN kabel, daar is stroom.

Op die terminatieunit kan dan een modem, al dan niet met router, aangeslotenn worden (soms opgeklikt als ware het een apparaat). Die komt dan meestal van de serviceprovider.

Of het modem heeft een aansluiting om direct op de glasvezel te worden aangesluiten (o.a. FritzBox bij diverse aanbieders).

Bijna altijd worden de modems gemonteerd, dus moet ik zonder opleverpakket zelf het modem aansluiten? Of is het net als bij DSL een kwestie van een paar kabetjes inprikken, dan kun je inderdaad die drie tientjes in de zak houden en heb je een meneer minder over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Solcon gebeld, opties, zoals vast bedrag telefoonkosten en televisieboxjes kun je per maand opzeggen, ook in het eerste jaar.

Opleverpakket kun je ook later nog aanvragen tegen hetzelfde tarief (€30,-).

Maar je kunt het zelf doen, met meegeleverde handleiding. Dit betekent dus dat het modem niet direct op het glas wordt aangesloten, zoals sommige Fritzboxen, zoals diverse Tweakers melden in bijvoorbeeld het Tweak glasvezel topic, dan moet er immers een monteur komen.

@dctdave Monteur komt zelfde dag of volgende dag na de geplande glasoplevering, zover ze nu kunnen overzien.

[ Voor 30% gewijzigd door donaldk op 27-02-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Besteld!

Ik ben benieuwd hoe snel die 14% omhoog gaat. Ik hoorde van iemand dat het verwerken van zijn bestelling een paar weken had geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Top, nu op naar die 50%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja het schiet niet op. Ondanks die prijsjes te winnen door mensen die zich voor 1 maart aanmelden;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ze willen ons doen geloven dat er in één week tijd niet eens 35 aanmeldingen zijn binnengekomen?! Dan lukt het niet meer hoor! Teller staat al sinds vorige week vrijdag op 14%. Of is het updaten van de website een weekendklusje;-).

[ Voor 12% gewijzigd door donaldk op 02-03-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Het weekend is begonnen met de wekelijkse tellerstandverschuiving. Drie procentpunt erbij. Nog geen 600 inschrijvingen. 17 x 35= 595.

Volgens deze video is het totaal aantal huishoudens in de gebieden lager dan eerder opgegeven, totaal 3300, want 1650 = 50%:

YouTube: GlasDraad - impressie inschrijfavond Hotel Orion Kaag

Eerder was het iets van 3400 opgeteld voor de gefuseerde gemeenten rond Leimuiden en het zich naar boven gevochten Nieuwkoop en opgeslokte gebieden, plus nog de adressen in een mij onbekend gebied Oost-Teylingen.

Ze zitten nu dus tussen de 561 en 594 inschrijvingen.

Er is nu ook een vergelijkingstabel gepubliceerd waarin Solcon en Multifiber aanbod wordt vergeleken. Multifiber zustermerk WeServe dat eerder nog op de vergelijkingsite voor particulieren stond staat hier dus niet meer bij. De andere twee merken zijn wel te bestellen.

https://gallery.mailchimp...articuliere_providers.pdf

ter aanvulling: Telefonie gesprekskosten afkoop kost bij Solcon 13,50.De STBs kosten 2,50 per stuk. Bij Multifiber kost telefonieafkoop 12,50, maar dat geldt enkel voor Nederland, bij Solcon voor meer landen. De ene keer zeggen ze Europa, de andere keer Zone 1, dan zit de USA er ook bij, voor wie dat telt moet het navragen. De STBs kosten bij Multifiber 4,00 per stuk per maand. Een eventueel opneempakket kost bij MF ook €4,95 per maand. Bij Solcon ook zoiets, maar bij het 200 abo waar ze mensen naartoe sturen met de tarieven, zit het er al in.

Ik zie nu een duidelijke fout in de tabel; Multifiber 800 biedt geen 500/500 maar 800/800, waarom zou je anders meer betalen;-).

Wederverkoper ICT HelpTeam publiceerde eerder deze vergelijkingstabel, die ook een kleine update kan gebruiken: https://ict-helpteam.nl/w...asproviders-nieuwkoop.pdf.

Solcon rekende ons 10,- activatiekosten en 95 euro aan borg voor de modem/router en twee extra STBs. Die 30,- euro aansluitkosten gelden alleen als je een monteur laat komen, dan krijg je schroefjes enzovoorts erbij, alsook tot 20 meter cat 5e kabel.

Bij Multifiber zag ik bij het doorlopen van de bestelprocedure ook een hogere borg dan de door ICT Help Team genoemde 40,-, want ik had ook twee extra STBs geselecteerd.

Biedt Multifiber korting bij kwartaal, of jaarbetaling? Bij Solcon is er alleen korting bij betaling per jaar, 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cameronveld
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
*knip*. Leuk en aardig, maar dit is gewoon spam ;)

[ Voor 77% gewijzigd door rens-br op 07-03-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
En het weekend begon vroeg vandaag. Het start altijd met de wekelijkse update van de teller op de website. Van 17% naar 20%. Nog een maand te gaan.

Zou de email van Technofarm nog wat opgeleverd hebben. Hoe werkt dat mag elke reseller nog een keertje op de glasdraad mailchimp list mensen benaderen? Ook de reeds ingeschrevenen krijgen nu dus mailtjes van verkopers.

Concentreer je nu op de adressen die zich niet hebben aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Eindelijk wat lokale reuring, buurtcomité duwde een oproep in de bus.

Online marketing stelt niet veel vol. Facebook is enige kanaal en daar gebeurt weinig, loopt ook altijd twee weken achter, zo ver ik kon zien achter dat scherm dat FB overal voorzet.. Email nieuwsbrief loopt altijd achter op online teller. Als je de teller een keer per week verzet op vrijdag, dan kijk je toch vrijdagavond je concept email nieuwsbrief nog even na voordat je hem verzend. Vorige week 1 procentpunt achter, dat cijfer komt dan ook in de het AD, deze week is het zelfs twee procentpunten.

Verwerking lijkt ook achter te lopen, straten die zich geheel of zo goed als geheel hebben aangemeld, staan online op 50%. Alsof de oude boeren naar de lokale computerboer zijn gelopen en die alles op papier invult en dan de formulieren eens per maand instuurt ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
22%, met nog drie en halve week te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-04-2020
Teller loopt achteruit hier is hij maar 21% of is mijn internet zo traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Ha, ha , hij is inderdaad terug gesprongen. Het ging iets te hard richting de 50% zeker.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ik zie het ook net, ging dus hier controleren of ik gek geworden was. Niet dus er stond gisteren 22%. De 700ste inschrijving is voorzien van een taartje, 21% is 707, dus dat kan ook met 21%.

Vorig week-end zaten ze al op 687=20,37% volgens de presentatie dinsdag.

Vandaag is er een convenant gesloten door Glasdraad met Gemeente Woerden, een van de gemeenten in Utrecht West, waar DICO interesse aan het optrommelen was, dus daar komt ook een demand aggregation.

Henk Jan Witteveen verwachtte dinsdag op de avond dat er ongeveer 20 mensen zich zouden inschrijven die avond, dat is toch twee-derde procent punt. En dat alleen al maakt het 21%.

Ze lezen mee, dus kunnen ze ook wel een uitleg posten, lijkt mij.

@Germo welkom op Tweakers en in dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door donaldk op 15-03-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Wel benieuwd of we bij de vrijdagavond update naar de 24 of naar de 18 % gaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ja de cijfers zouden om 12 uur binnenkomen op de vrijdag, dus die moeten vanavond toch wel geteld zijn, ik had al even gekeken, maar nog geen aanpassing te zien.

Afmeldingen, gaan ze de taartjes en bloemetjes terughalen, LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
En 23%... Nu op naar de 30 komende vrijdag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
De versnelling is inderdaad nog niet op gang gekomen. De laaste drie weken 3 procentpunt per week. Dus nog geen 0,5 procentpunt per etmaal, dat moet omhoog naar 1,2 procentpunt per etmaal, veertig aanmeldingen per dag dus. Ach ja, het zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
We springen nu naar 24%. Westerwolde zat omstreeks deze tijd op 28%. Die haalden het net, dus we lopen volgens mij iets achter op schema. Hopelijk gaat dat % vanaf nu als een speer omhoog. Omgerekend zat Westerwolde vrijdag op 32%, dus hopelijk komt er deze week wel een % of 5 bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ze moesten vanaf dit weekend 1,2% per dag halen, dat was al maar liefst 2-3 maal het gemiddelde van de afgelopen drie weken. Nu hebben we dus 1% per 3-4 dagen, dus gewoon hetzelfde tempo als de vorige drie weken.

Ik denk dat ze maar eens flink aan deuren moeten gaan kloppen. Er waren op de 130 adressen hier slechts drie nieuwe inschrijvingen in drie weken tijd.

Vrouwenakker haalde media (Ik meen AD Groene Hart een paar jaar geleden), klagen dat ze zo slecht internet hadden, nou dat zie je niet terug in de inschrijvingen. 53 adressen telt Glasdraad, want grootste deel rekenen ze toe aan Nieuwveen (Mijdrechts Jaagpad, Blokland) of groot deel van de Ruige Kade ligt in De Hoef Utrecht, dus dat valt onder CiF/Glasvezel Buitenaf project Groene Hart Noord, De Ronde Venen.

Een week geleden waren hier 7 inschrijvingen, volgens de presentatie. Dat is wel iets meer geworden, voornamelijk door de bedrijven en water front huizen op de Ruige Kade, in het dorp zelf viel het, ondanks de inschrijfavond vorige week dinsdag, tegen.

Ze moeten maar eens alle niet aangemelde adressen langsgaan en aankloppen. Grote (magnetische) sticker van Glasdraad op de auto en gaan. Buurman van mij, behoorlijk snugger had gelezen dat je twee keer vastrecht moet betalen 1815 en 15,- euro per maand. Hij was op de informatie avond. En had nog wel met de Baas gesproken, die het ging aanleggen.

Het kan wel; De Ronde Venen/Stichtse Vecht zat volgens Glasvezel Buitenaf een week voor de deadline op 32,7% en haalde uiteindelijk 53,9%. https://www.glasvezelbuit...63/de-teller-staat-op-327 https://www.glasvezelbuit...ezel-buitenaf-gaat-glasve
De teller staat op 32,7%
Het aantal aanmeldingen staat op 32,7%. Nog 6 dagen tot de deadline maandag 29 januari! Het gaat de goede kant op, maar we hebben nog bijna 18% nodig om glasvezel te kunnen aanleggen in het buitengebied van Groene Hart Noord. Heel spannend dus, maar zeker nog mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Feestmomentje hoor. Weer procentje er bij :-) . We zijn op de helft. Alvast op internet aan het lezen of het verstandiger is om voor een Mesh systeem of losse access points te gaan.Straks natuurlijk wel optimaal profiteren van die glaskabel...;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-04-2020
Bij mij is alles verbonden met cat7 kabels dus laat maar komen dat snelle internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Kennis van mij die bij grote telco/it aanbieder werkt raadde mij Ubiquity wifi routers aan. Hij heeft drie routers en voip springt ongemerkt heen en weer tussen de drie routers van auto tot op zolder. Geen idee of ze officieel mesh zijn, maar ze doen het wel, hoef je niet perse meer voor naar een mesh specialist als Airties.

De kritische vaste zaken zoals de TV boxjes inderdaad bedraad uitvoeren. @Germo ik kan nog wel wat pointers gebruiken.

Woerden/Oudewater zit op twee procent, ja je kunt nu doorscrollen;-).

@dctdave Maar dus wederom geen versnelling te bespeuren, nog steeds maar een half procentje per dag erbij.

Tja, je stapt niet zomaar bij een (wild)vreemde de werft op, "Hey waarom heb jij nog geen glas genomen", daar betalen we DICO voor, LOL.

In de presentatie in Vrouwenakker vorige week werd gesproken van 57 adressen, maar met behulp van Googlemaps en de Glasdraad database kom ik niet verder dan 45 adressen. Dus als die twaalf adressen wel allemaal ingeschreven staan dan vertekend dat het beeld. Maar de voormalige container opslag van Spelt op nummer 15 staat netjes niet meer op googlemaps, nog in de glasdraad database, dus waar het verschil vandaan komt?

Ene kant van het dorp is naast de ambassadrice van het project nog maar een ander adres ingeschreven, ander zes nog niet. Van de 11 adressen aan de andere kant zijn er vier ingeschreven, dus iets meer dan de projectwijde stand van 25%.

Zo gaat het vast op meer plekken, dus er moet flink aan getrokken worden.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste