Mja, ik heb het hele affiliate gebeuren nu al lange tijd zo'n beetje gevolgd, eigenlijk in het begin niet bepaald op tweakers maar bij andere fora, waar het veel meer voor komt. In het begin had ik er ook een hekel aan dat ze gepost werden, en ben toen uit pure frustratie en bij wijze van experiment het zelf gaan doen (je kan link spammers er redelijk dwars mee zitten)
Heb er in redelijk snelle tijd veel over geleerd, en in het begin was ik ook best verbaasd dat er redelijk wat geld mee te verdienen valt. Met name in de begin periode was dat, omdat gebruikers toen nog totaal niet in de gaten hadden op wat voor links ze klikte.
Echter op één forum (NL's) kreeg het beheer het op een gegeven moment in de gaten, en heeft toen direct een volledige ban van referels ingesteld: gevolg dat een groot aantal content schrijvers het voor gezien hielden, dus nagenoeg geen topics meer verschenen met gevolg een algehele leegloop. Schade voor het forum was groot.
Bij het andere forum (Internationaal gericht in de US en dus stukken groter) heeft men besloten om het gewoon toe te laten, met een restrictie van maximaal 1x per week. Gevolg is dat goede content schrijvers gebleven zijn, en een centje terug verdienen voor delen van hun informatie.
De aantal kliks die je genereerd zijn daar echter drastisch terug gelopen, simpelweg omdat de andere gebruikers het op den duur allemaal in de gaten hebben gekregen, en dus niet meer achteloos op links klikken. Het probleem lost zich dus vanzelf op, echter de traffic op het forum blijft onverminderd hoog.
Een soort van Win-Win situatie dus.
Gebruikers hebben er over het algemeen ook geen last van, in tegendeel: van de enkele links die ik hier gepost heb heb ik nog nooit een negatieve reactie gehad van gebruikers. Sterker nog, die posts hebben zeer vaak een dikke + en/of positieve reacties ontvangen, simpelweg omdat het naast een link gewoon goede informatie had.
Iets om over na te denken, het beleid dat Tweakers nu hanteert slaat in ieder geval nergens op, je kan het niet bij sommige gebruikers wel toestaan en bij andere niet. Mocht dit zo door blijven gaan, dan ben ik in misschien straks ook minder bereid om mijn informatie en kennis hier nog te delen op Tweakers.
[
Voor 8% gewijzigd door
h4ns op 28-05-2018 06:02
]