Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 11:14
Weer wat nieuws gekocht:
Omdat ik dit jaar niet naar het buitenland ga en daar wijn koop dan maar in nederland wat bestellen.

2x Fattoi Brunello 2013
2x Limited Edition Expression Heras Cordon 2010
3x Fontodi Chianti Classico 2016 (Schijnt een uitstekend jaar te zijn)
2x El Nido Clio 2017
3x Antonio Caggiano Vigna Taurasi Macchia dei Goti 2014, minder jaar maar erg goedkoop

Ondanks dat mijn kast al redelijk vol zit met Italië kan ik het toch niet laten om meer te kopen. Toscaanse wijnen en Piemonte zijn gewoon erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 16:47
Xanthian schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:08:
Weer wat nieuws gekocht:
Omdat ik dit jaar niet naar het buitenland ga en daar wijn koop dan maar in nederland wat bestellen.

2x Fattoi Brunello 2013
2x Limited Edition Expression Heras Cordon 2010
3x Fontodi Chianti Classico 2016 (Schijnt een uitstekend jaar te zijn)
2x El Nido Clio 2017
3x Antonio Caggiano Vigna Taurasi Macchia dei Goti 2014, minder jaar maar erg goedkoop

Ondanks dat mijn kast al redelijk vol zit met Italië kan ik het toch niet laten om meer te kopen. Toscaanse wijnen en Piemonte zijn gewoon erg lekker.
Ah nice! Grappig dat jij ook die Fontodi's hebt aangeschaft, bij mij zijn er ook 3 flessen onderweg. En helemaal eens met Toscane en Piemonte (Dikke tip; Produttori del Barberesco 2016, nu al geniaal).
Voor direct consumeren ben ik echt verrast door de kwaliteit van de 2016 Montalcino Rosso's (tussen de 10 en 20 euro de fles) Dat beloofd nog wat voor de 2016 Brunello's.

Yep, bewaarkasten zijn altijd vol :D. Maar zorgen er wel voor dat je geen impulsaankopen doet, toch 8) ?

Mijn jaarlijkse inkoop:
Online direct:
6 x Foillard, Morgon, Cote de Py 2018
6 x Marcel Lapierre, Morgon 2019
3 x Yvon Metras, Moulin-a-Vent 2018
2 x Chateau Beaucastel, CnP 2018 (en primeur)
2 x Casanova di Neri Tenuta Nuova 2015
3 x Baudry, La Croix Boissée 2015
1 x Château Rieussec 2016

Via catawiki:
2 x Massolino Barolo Riserva Vigna Rionda 2012
6 x Massolino Barolo 2016

Bordeaux en primeur is uitgesteld. Maar goed tegen die tijd een halve kist Domaine de Chevalier/Léoville Poyferré elk en mogelijk een hele kist Meyney.

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 19-05-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 11:14
righthand schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Ah nice! Grappig dat jij ook die Fontodi's hebt aangeschaft, bij mij zijn er ook 3 flessen onderweg. En helemaal eens met Toscane en Piemonte (Dikke tip; Produttori del Barberesco 2016, nu al geniaal).
Voor direct consumeren ben ik echt verrast door de kwaliteit van de 2016 Montalcino Rosso's (tussen de 10 en 20 euro de fles) Dat beloofd nog wat voor de 2016 Brunello's.

Yep, bewaarkasten zijn altijd vol :D. Maar zorgen er wel voor dat je geen impulsaankopen doet, toch 8) ?

Mijn jaarlijkse inkoop:
Online direct:
6 x Foillard, Morgon, Cote de Py 2018
6 x Marcel Lapierre, Morgon 2019
3 x Yvon Metras, Moulin-a-Vent 2018
2 x Chateau Beaucastel, CnP 2018 (en primeur)
2 x Casanova di Neri Tenuta Nuova 2015
3 x Baudry, La Croix Boissée 2015
1 x Château Rieussec 2016

Via catawiki:
2 x Massolino Barolo Riserva Vigna Rionda 2012
6 x Massolino Barolo 2016

Bordeaux en primeur is uitgesteld. Maar goed tegen die tijd een halve kist Domaine de Chevalier/Léoville Poyferré elk en mogelijk een hele kist Meyney.
toon volledige bericht
Produttori heb ik ook! 2014, die is redelijk zwaar met tannines, zwart fruit en een typische Barbaresco terroir. Kan nu ook gedronken worden maar wordt alleen beter met de jaren. Barbaresco Pora heb ik ook gekocht, die zijn vrij lastig verkrijgbaar tegenwoordig maar zo lekker.

Beaucastel heb ik 1x mogen drinken, die zijn echt top. Maar de prijzen zijn wel hoog tegenwoordig. Ik heb zelf nog een aantal CNP van Cristia en Bosquet des papes, allemaal 2016 en die zijn ook zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
@Xanthian

Barberesco pas de laatste twee jaar een beetje leren ontdekken. Ook omdat een beetje goede Barolo steeds duurder wordt (China en VS die alternatieven voor Bourgogne aan het zoeken zijn). Die Pora is online nog wel goed verkrijgbaar zie ik. Kijk wel uit wanneer de 2016 'reserva's' van produttori vrijkomen...

Beaucastel is aan de prijs, eens. Vooral goede jaren (2016) zijn ze aan de prijs. Heb ze sinds 2013 elk jaar gekocht en vind dit nu juist een CnP waarmee je over 10 of 20 jaar een leuke vertical kan doen. Die Bosquet is gewoon goede QPR en de 2007 (belachelijk warm jaar en % alcohol) was mijn eerste echte kennismaking met goede CnP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 12:39
Kwan dit flesje tegen in een donkere kast kan er niks over vinden, iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKYF7EqlAHTU3jZcgENbhc-JIIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpbYTvhlIrIH3Gdj3bL2ejg9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:28

pietje63

RTFM

Een handige site is vaak cellertracker
https://www.cellartracker...ba224abb63a03a89ec6fd2e3a lijkt iig de juiste producent te zijn, verwijzing naar de site http://www.camarsac.com/ geeft iig zelfde lettertype (maar site under construction)

De specifieke wijn zie ik er echter niet direct tussen staan; ze hebben daar vooral de Bordeaux Supérieur, maar die verwijzing zie ik bij jou niet terug op de fles (en label komt ook verder niet overeen).

https://www.drinksandco.c.../chateau-de-camarsac-2011 lijkt wel dezelfde wijn, maar ander jaar

Dus moeilijk heel veel over te zeggen.. obv de reviews op cellartracker (van met name 2015/2016 superior) zou ik een gemiddelde bordeaux verwachten. Lees her en der dat hij hoog in de tannines zat, dat zou kunnen betekenen dat hij nog steeds goed drinkbaar is.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
@DoubleDutch

Volgens mij hun standaard Bordeaux die was gemaakt om binnen 5 jaar te drinken. Maar je hebt soms van die freak flessen tussenzitten :).Dus goedkope wijn die totaal niet bedoeld was om op te leggen, maar 20 jaar later nog steeds goed is te drinken.

In dit geval even tellen:
- Donker opgeslagen (+/+)
- Temperatuur opslag niet bekend (-/-)
- Vochtigheid niet bekend (-)
- Geen lekkage (+)
- Goede vulhoogte voor een 2001 (+)
- Kleur en transparantie van de wijn niet goed zichtbaar (+/-)
- Bordeaux gemaakt om binnen 3 tot 8 jaar te drinken (-/-)

Ik was eerst nog wel licht positief gezien de nekhoogte en de donkere opslag. Maar als ik alles bij elkaar op tel dan lijkt mij dat deze helaas ruim over haar piek is (piek ergens tussen 2003/2006).

Er is een hele kleine kans dat je geen azijn in je fles hebt, maar dan zal de structuur van de wijn niet echt prettig zijn. Geen of heel weinig appelzuur en misschien nog een tikkeltje tannine. En wat betreft smaak misschien nog iets van tertiare smaken zoals truffel, worcestersaus, sojasaus, zout en gestoofd fruit.

Dus gewoon open gooien en misschien is het inderdaad een freak fles. Zou toch tof zijn. Laat weten hoe het was!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
righthand schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:34:
@DoubleDutch

Volgens mij hun standaard Bordeaux die was gemaakt om binnen 5 jaar te drinken. Maar je hebt soms van die freak flessen tussenzitten :).Dus goedkope wijn die totaal niet bedoeld was om op te leggen, maar 20 jaar later nog steeds goed is te drinken.

In dit geval even tellen:
- Donker opgeslagen (+/+)
- Temperatuur opslag niet bekend (-/-)
- Vochtigheid niet bekend (-)
- Geen lekkage (+)
- Goede vulhoogte voor een 2001 (+)
- Kleur en transparantie van de wijn niet goed zichtbaar (+/-)
- Bordeaux gemaakt om binnen 3 tot 8 jaar te drinken (-/-)

Ik was eerst nog wel licht positief gezien de nekhoogte en de donkere opslag. Maar als ik alles bij elkaar op tel dan lijkt mij dat deze helaas ruim over haar piek is (piek ergens tussen 2003/2006).

Er is een hele kleine kans dat je geen azijn in je fles hebt, maar dan zal de structuur van de wijn niet echt prettig zijn. Geen of heel weinig appelzuur en misschien nog een tikkeltje tannine. En wat betreft smaak misschien nog iets van tertiare smaken zoals truffel, worcestersaus, sojasaus, zout en gestoofd fruit.

Dus gewoon open gooien en misschien is het inderdaad een freak fles. Zou toch tof zijn. Laat weten hoe het was!
toon volledige bericht
Hahaha bedankt voor je duidelijke uitleg, ga hem gewoon los trekken en proberen, je hoort het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-05 10:25
Beste leden, ik ben op zoek naar een kast om wijn te bewaren en vooral op juiste temperatuur te houden.

Het gebeurt wel eens dat ik flessen langer bewaar, maar meestal koop en drink ik alles binnen het jaar, max 2 jaar.

Ik ben hier op het forum en online al aan het zoeken geweest maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik er niet echt verder in geraakt wat nu te kiezen.

Hebben jullie adviezen?

Zou graag een 50 tal flessen kwijt kunnen, wit rood en rose. Bij voorkeur een voor onderbouw, dus zichtbaar tussen de kasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
@righthand

Helaas wijn was niet meer goed, kreeg de kurk er al niet helemaal uit,was helemaal uitgedroogd.
Verder was hij bijna zwart en rook erg zuur. 🤐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Crowns Let goed op het verschil tussen een wijnbewaarkast en een wijnklimaatkast. Wijnbewaarkasten zijn vaak lelijk, maar gericht op de optimale bewaaromstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid, geen trillingen, geen licht). Wijnklimaatkasten hebben vaak een mooie glazen deur en houden in de regel de temperatuur en luchtvochtigheid goed. Dit laatste is prima om 1-2 jaar te bewaren, maar als je ook oplegwijnen koopt (die nog minimaal een aantal jaar moeten liggen om op dronk te zijn), dan is een wijbewaarkast beter geschikt.

Ik heb zelf de Climadiff CLV122M, een wijbewaarkast. Officieel voor 120 flessen, maar in de praktijk iets minder (ze gaan uit van enkel bordeaux stijl flessen, en als er dan een aantal Bourgognes bij liggen past er direct minder). Doet goed waar hij voor is gemaakt. grootste nadeel naar mijn mening is dat het af en toe lastig is om de juiste fles te vinden (de flessen liggen op drie niveaus / twee achter elkaar gestapeld).

p.s. voor de wijnklimaatkasten; nu aanbieding op iBood https://www.ibood.com/ele...058/climadiff-wijnkasten/

@DoubleDutch Jammer! Een droge kurk is nooit goed (een droge kurk sluit niet meer goed af -> zuurstof bij de wijn -> verouderingsproces gaat veel sneller). Daarom is ook het advies om wijn altijd liggend te bewaren.

Over het laatste gesproken, wat ik me vaak afvraag; waarom staan in wijnwinkels de flessen altijd? Ja, het presenteert natuurlijk beter en van de meeste flessen zal de roulatie hoog genoeg zijn, maar misschien niet van alle (goede) flessen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
DoubleDutch schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:38:
@righthand

Helaas wijn was niet meer goed, kreeg de kurk er al niet helemaal uit,was helemaal uitgedroogd.
Verder was hij bijna zwart en rook erg zuur. 🤐
Had al een donkerbruin vermoeden. Maar goed, niet geschoten is altijd mis :).
pietje63 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:10:
Over het laatste gesproken, wat ik me vaak afvraag; waarom staan in wijnwinkels de flessen altijd? Ja, het presenteert natuurlijk beter en van de meeste flessen zal de roulatie hoog genoeg zijn, maar misschien niet van alle (goede) flessen?
Wel eens gevraagd aan de eigenaar van mijn vaste wijnwinkel, maar die geeft aan dat wijnen best wel resistent zijn en 90% wat er in de winkel staat direct door de klant wordt gedronken. Beetje ervaring met schatten van omloopsnelheid en dan is het risico redelijk beperkt. Hij gaf ook aan dat hij wijnen met een wijnfout gewoon terugneemt. Is gewoon onderdeel van de business met bederfelijke goederen.

Uiteraard heeft hij wel een extra opslag voor de wat exclusievere wijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 16-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Crowns schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:55:
Beste leden, ik ben op zoek naar een kast om wijn te bewaren en vooral op juiste temperatuur te houden.

Het gebeurt wel eens dat ik flessen langer bewaar, maar meestal koop en drink ik alles binnen het jaar, max 2 jaar.

Ik ben hier op het forum en online al aan het zoeken geweest maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik er niet echt verder in geraakt wat nu te kiezen.

Hebben jullie adviezen?

Zou graag een 50 tal flessen kwijt kunnen, wit rood en rose. Bij voorkeur een voor onderbouw, dus zichtbaar tussen de kasten.
50 flessen voor twee jaar? Is dat niet een beetje weinig wat betreft capaciteit? Nu weet ik niet wat je wekelijks opentrekt, maar besef wel dat je hiermee elke 14 dagen één mooie fles uit je kast kan drinken.

Uitzonderingen daargelaten (https://www.wine-searcher...rioja+alta+spain/1/europe), zal je rose direct en in wat grotere hoeveelheden er door heen jassen, is mijn ervaring. Zonde om daar wat ruimte voor vrij te maken. Gewoon aan het begin van een warme dag minimaal 2 flessen in de koelkast leggen.

Wat je kan doen, is een mooie en passende onderbouwkastje van zeg 15 tot 30 flesjes kopen. Dan gebruik je dat als een wijnkoelkastje zodat je je wijn direct op uitschenktemperatuur hebt staan. Welke kast van welke producent? Het is maar wat je er voor kwijt wilt zijn en wat je smaak is. Heb je het geld dan zou ik wel voor een echt goede producent gaan zoals Eurocave (Artevin is hun tweede en goedkopere lijn). Dan hoef je de komende 15 tot 20 jaar er niet meer naar om te kijken.

En voor het bewaren gooi je een wijnbewaarkast van ongeveer 100 stuks (is ongeveer 80 flessen) in je garage/berging/schuur. Climadiff is inderdaad een goede prijs kwaliteit (https://www.climadiff.com/nl/cls130/). Ook Artevin is erg gunstig geprijst voor de kwaliteit die ze bieden (https://artevino-wijnkoel...e/wijnkoelkast/oxp1t98npd).

En met deze twee ben je wel settled voor de aankomende 10 jaar. Tenzij....je de smaak flink te pakken krijgt en net zoals @Jheroun je halve garage ombouwt naar een wijnkelder _/-\o_ :9~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@righthand Die kast is af overigens maar er stond zoveel her in der verspreid dat hij ook meteen half vol was :P In ieder geval geen zorgen voor de aankomende zomer meer hier! En over 3 weken komen de zonnepanelen dus het extra verbruik van die koelunit gaan wij meer dan goedmaken. Het is inderdaad een hoek van de garage, gipsblokken met aan de binnenkant isolatieplaten en flink wat pur om de kieren dicht te maken. Op het garagedak komt over 2 weken een groendak om het nog wat koeler te houden. Alleen tegen de smalle achtergevel moeten we in de tuin nog een klimmer zetten, da's een muurtje op het zuiden en een plant neemt daar alvast een hoop warmte weg die de airco dan niet meer hoeft te koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsDq7Jsh_FRnOUtGyi_k1xRNQYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4lC4x9pvJgjMxIzT5wTYbeaZ.jpg?f=user_large. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEIWBdfQezbSZSxhq_vow_h3RKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpMuAHq7HV2ksWGASJAh5skc.jpg?f=user_large

@Crowns Dus als je denkt dat het uit de hand kan gaan lopen, denk meteen groot ;) Mocht je dan toch denken dat je een maatje groter wilt stuur dan even een PB, wij hebben nog een soin du vin staan waar 180 flessen in kunnen. We zijn net een paar maanden verhuisd en nog te lui geweest het ding op marktplaats te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
@Jheroun <3 Mheenn Ik ben dan wel jaloers hoor!

Zelf ook onlangs in een nieuwbouwhuis getrokken, maar berging is gewoon serieus te klein om zoiets in te bouwen. En anders word het een slaapkamer opofferen, wat ik dus niet voor elkaar ga krijgen bij mijn partner. Soit, kastjes en externe opslag dan maar }:|

Koeling moet flink werken als ik dat zo lees. Wat trekt het maandelijks weg aan kwh?

Wel verdomd mooie opslagblokjes d:)b . Wat is de totale capaciteit van je wijnkamer?

Trouwens zie ook wat aangebroken flessen staan; Coravin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand

Geen idee hoeveel het ding per maand aan stroom verbruikt, zou ik eens moeten meten, ik zou eigenlijk ook eens met een warmtecamera moeten kijken waar de meeste kou nog uit lekt. Eerst dat groendak er maar eens op om te kijken wat dat scheelt. Ons stroomverbruik is wel omhooggegaan vanaf maart, maar dat was ook de corona start en sindsdien werken wij beiden thuis, dat levert ook veel meer stroomverbruik op.

De ruimte is iets meer dan 6 kuub, er staan nu rekken waar 5 of 600 flessen in kunnen maar bovenop passen ook nog wel wat kisten, we kunnen even vooruit ;)

En je ziet inderdaad aangebroken flessen, zowel met vacuvins als coravin. We konden, volgens mij via het wijninstituut, erg goedkoop een wat ouder model coravin met een hoop accessoires krijgen. Tot nog toe hebben we die alleen gebruikt om meer dingen naast elkaar te kunnen proeven. Die Brunello was na een maand in ieder geval nog helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2023
Ander vraagje. Deze zomer zit ik op vakantie in Uchizy (vlakbij Macon). Nu is de Bourgogne natuurlijk een even prachtige als dure wijnstreek. Heeft iemand misschien tips voor betaalbare wijdomeinen of winkels in de buurt van Uchizy? Wil de auto vol dozen gaan metselen, maar niet met wijnen vanaf 20 per fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Rudeless schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:50:
Ander vraagje. Deze zomer zit ik op vakantie in Uchizy (vlakbij Macon). Nu is de Bourgogne natuurlijk een even prachtige als dure wijnstreek. Heeft iemand misschien tips voor betaalbare wijdomeinen of winkels in de buurt van Uchizy? Wil de auto vol dozen gaan metselen, maar niet met wijnen vanaf 20 per fles.
Leuke uitdaging! Dus als ik het goed begrijp wil je flink wat kistjes Bourgogne lokaal aanschaffen? En dan ook voor minder dan 20 per fles?

Bourgogne is waarschijnlijk het minst geschikte wijngebied om dat op de bonnefooi te doen. De prijzen zijn in de afgelopen 10 jaar door het dak geschoten. Meeste producenten is 'invite only / appointment only'. Beetje betrouwbare kwaliteit begint daar vanaf 25 tot 30 euro de fles en dan heb je met een heel veel geluk een Village AOC. Ik zou gewoon gezellig de Route des Grands Crus rijden (https://en.wikipedia.org/wiki/Route_des_Grands_Crus), voor de lunch Beaune induiken en kijken of je daar een leuk flesje in de winkels kan vinden. Er is buiten Beaune nog wel een cooperatief, maar die wijnen zijn niet heel erg indrukwekkend (en ook niet goedkoop).

Ook de wijnen uit de ooit wat minder populaire gebieden rondom Macon en Chalon sur Saone zijn flink gestegen in populariteit en dus ook prijs. Bourgogne liefhebbers moesten uitwijken naar andere gebieden omdat Cote d'or niet meer te betalen was. Met een beetje goede research en afspraken zou je daar wel goede wijnen voor net onder de 20 euro moeten kunnen vinden.
Voor de Chardonnay zoek je in het gebied Macconais https://www.wine-searcher.com/regions-maconnais.
Voor de Pinot Noir ga je naar de Cote Chalonnaise https://www.wine-searcher.com/regions-cote+chalonnaise.

Maar misschien heb ik nog wel een betere tip voor je; rij naar het zuiden! Ga eens kijken in de Beaujolais https://www.wine-searcher.com/regions-beaujolais. Vooral de 'crus' zijn, wat betreft prijs/kwaliteit, ongekend. Mocht je geinteresseerd zijn dan zou ik als ik jou was, echt even babbelen met @Jheroun . Die is daar namelijk vorige zomer op plundertocht geweest. Voor mij zou het no-brainer zijn. Zoveel mooie wijnen in de prijsrange 10 tot 20 euro. Je moet dan wel van rood en Gamay houden :)

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 30-06-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Rudeless Als het plafond wat je per fles uit wilt geven rond de 20 euro ligt zou ik je in principe niet adviseren om naar Bourgogne te gaan :P . Ook ter plekke is het gewoon duur, hoewel Macon niet zo gek is als Cote d'or. Heerlijke wijn maar veel meer vraag dan aanbod dus daardoor blijft de prijs oplopen. Hoewel voor 2020 ivm Corona de verkoop wel flink is ingezakt, dus wellicht kan je juist dit jaar betaalbaarder Bourgognes vinden.

Mijn tip is om je te laten leiden door Hugh Johnson, dit boekje gaat bij ons altijd mee op vakantie. Staat het niet in Johnson dan is het niet van bijzondere kwaliteit. Goede huizen maken vaak ook een 'gewone' rode of witte Bourgogne, die zou toch voor minder dan 2 tientjes te vinden moeten zijn. Maar meer waar voor je geld krijg je, zoals @righthand al zegt een klein stukje zuidelijker.

Ook de Beaujolais hebben wij met de pocket guide op zak ontdekt, met als meldenswaardige uitzondering het domaine van Nathalie Fauvin in Chenas. Daar kwamen wij vooral omdat het ook een Auberge is en haar wijnen bleken ook helemaal prima. En heel betaalbaar. Dat was de eerste dag van onze vakantie en daar gingen meteen 3 dozen mee geloof ik :*)

Wil je wijnhuizen bezoeken plan dan vooral vooruit, je kan op veel plekken langs maar op de bonnefooi is de kans aanwezig dat je niemand tegenkomt omdat de persoon die de receptie vormt op dat moment mensen rond aan het leiden is. Zelfs in Frankrijk hebben de wijnboeren tegenwoordig meestal een website en een of ander reserveringssysteem.

Mijn persoonlijke aanraders voor de Beaujolais:
  • Chateau de Pizay omdat de Oenotheque geinig is (ook als je al veel van wijn weet) en ze best wat te proeven hebben. Wel vrij commercieel maar ook een mooie omgeving. Restaurant schijnt ook goed te zijn (2 jaar geleden in ieder geval ;)).
  • Chateau de Poncie in Fleurie. Daar was vooral de rondleiding door de wijngaarden erg leuk.
  • Chateau du Moulin-a-vent. Geen uitgebreide tour door de velden, wel mooi Chateau en je parkeert zo'n beetje naast de moulin in dat dorp dus gewoon geinig. En lekkere wijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Een goede Bourgogne voor EUR 20 is lastig en in andere regio's krijg je wellicht meer waar voor je geld. Dat neemt niet weg dat als je er op vakantie bent je voor EUR 20 leuke flessen kan kopen; en het feit dat je bij het opentrekken terugdenkt aan de kelder waarin je ze hebt gekocht maakt dat ze vanzelf een stuk beter smaken.

Zelf tot twee keer toe als volgt aangepakt
- welke stijl Bourgogne zoek ik -> plaats
- welke boerderijen zijn daar -> https://en.calameo.com/read/001848167ba8f7a8e633f
- site bekijken / idee qua prijs krijgen

Vervolgens bezoeken en ervaring is overwegend positief, vriendelijk ontvangen, paar wijnen proeven en hoeveel die je koopt laten afhangen van de prijs/kwaliteit verhouding.

Wat ik zelf erg leuk vond is de stijlen vergelijken; bijvoorbeeld Volnay (wat fruitiger) met Pommard (meer tannine, meer bewaarwijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudeless
Thanks allemaal!

Ik ben er me van bewust dat mijn vraag bijna een paradox is.
Er zijn wel appelations regionales die betaalbaar zijn. Een local raadde me bijvoorbeeld Cave de Lugny aan.

Misschien ga ik me vooral op crémant focussen: zeer betaalbaar in vergelijking met Champagne.

Beaujolais is inderdaad een goede tip, had er niet eens bij stil gestaan hoe dichtbij dat was. :)

We zitten ook nog een week in de Jura, dat schept ook mogelijkheden.

De Hugh Johnson gids heb ik besteld inmiddels.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudeless op 05-07-2020 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Jheroun schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:10:

Mijn tip is om je te laten leiden door Hugh Johnson, dit boekje gaat bij ons altijd mee op vakantie. Staat het niet in Johnson dan is het niet van bijzondere kwaliteit.
Dat is natuurlijk een beetje te overdreven gesteld. De kleine Johnson behandelt op slechts ~450 bladzijdjes (boekje is erg klein met piepkleine lettertjes B) ) de gehele wijnwereld, wat enige vorm van volledigheid uiteraard onmogelijk maakt.
Vwb Frankrijk, dat in het boekje prioriteit heeft, valt het wellicht nog wel mee (ik ken de nieuwste uitgaven en de franse wijnscene momenteel niet goed genoeg voor een gefundeerd oordeel), maar van de andere landen die de revue passeren, ontbreken best een hoop kwalitatief uitstekende wijngoederen. Duitsland en Oostenrijk ken ik bijv. erg goed, en de Johnson plaatst van deze landen echt een tamelijk subjectieve selectie van het totale aanbod.

Ikzelf gebruik liever gidsen die slechts één land (evt. met wat buitenlandse grensgebieden) behandelt. Tegenwoordig doe ik de research overwegend op internet, maar dat ging "vroeger" uiteraard niet (zo goed).
Sinds de smartphones vrijwel PC/laptop vervanging zijn, en het www uiterst informatief, zijn de wijngidsen eigenlijk een beetje overbodig geworden. De wijnbeoordelingen lijkt ze nog recht van bestaan te geven, maar de vaak gevaarlijke subjectiviteit doet daar flink afbreuk aan.

Voor Duitsland was in de '90er jaren de Gault Millau Weinguide toonaangevend, maar leed gaandeweg aan belangenverstrengeling. Toen kwam de Eichelmann, die imo een stuk objectiever is. Die zou ik voor D iig aanbevelen.
Voor Oostenrijk is de Falstaff imo de enige gids die vrij volledig is. Er duiken echter af en toe andere aardige gidsjes op, die ook leuke tips op kunnen leveren. Italie = Gambero Rosso, alle alternatieven zijn minder.

En voor Frankrijk gebruikte ik, toen ik er nog wel eens kwam (lang geleden), de Guide Hachette. Deze gids stelt een enorm aantal wijnen voor. Ondanks de enigszins rommelige indeling van deze "wijnbijbel", kun je er imo niet omheen. Heb er destijds iig prima tips uitgevist. In de Elzas kwam ik bijv. dmv deze gids bij Albert Mann terecht, toen ie nog vrij onbekend was. Gidsen die teveel de gebaande paden volgen, vind ik persoonlijk compleet overbodig, met de huidige info in het internet. Nieuwtjes brengen, is eigenlijk nog hun enige echte bestaansrecht.

Hier nog een paar linkjes naar de genoemde boeken:
https://www.amazon.de/Gui...hvtargid=pla-817645773485
https://www.amazon.de/Gau...guide+%2Caps%2C185&sr=8-1
https://www.amazon.de/Eic...elmann%2Caps%2C157&sr=8-1
https://www.amazon.de/Fal...ff&qid=1594022010&sr=8-10
https://www.amazon.de/Ita...fRID=EM4YB6V2G673ZCWFFC9R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Vanoverdegrens Je hebt natuurlijk gelijk, er is meer goede wijn dan in dat gidsje staat. Ik kan het beter omdraaien, als je die compacte gids gebruikt om adresjes uit te zoeken is de kans op teleurstelling klein. Dank voor je suggesties, we willen nog een keer een weekend naar een Duits wijngeboed en meer boeken is nooit verkeerd :)

Tegelijkertijd ben ik ook van mening dat de invloed van recensenten te groot is, maar er zijn zo ongelooflijk veel wijnproducenten dat het bijna ondoenbaar is om daar zonder enige vorm van beinvloeding de te bezoeken huizen uit te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
@Vanoverdegrens @Jheroun Aangezien ik nu een beetje serieus bezig ben met Duitse wijnen (nogmaals dank voor die link naar GuteWeine), heb ik nog een ander boekje gevonden die wel informatief was.

'The wines of Germany' door Anne Krebiehl.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Eerste deel van het boek gaat over het ontstaan, evolutie en de huidige staat van Duitse wijnen. Daarna word elk wijngebied onder de loep genomen met vervolgens een opsomming van wijnboeren waarbij bij elke boer iets wordt verteld over het ontstaan, de familie en hun specialisme of bijzonderheid.

Staan al met al toch een paar honderd wijnboeren en is voor nu meer dan voldoende voor mij.

Gidsen zijn op zich wel leuk om op de bonnefooi goede wijnhuizen te vinden. Biedt ook een soort van systeem die ik ook wel prettig vindt.

Tegenwoordig start ik een bezoek aan een wijngebied met een uitgebreide voorbereiding thuis; dus de dikste en meest gedetailleerde naslagwerk van dat gebied vinden en i.c.m. wine searcher (prijzen en beoordelingen) en cellartracker (reviews van gebruikers) dan een reeks van afspraken inplannen. Het liefst dan alles in twee of drie dagen bezoeken zodat mijn reisgenoten het ook nog gezellig vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 26-07-2020 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:42:
Kwan dit flesje tegen in een donkere kast kan er niks over vinden, iemand enig idee?

[Afbeelding]
Ik heb al gezien dat deze niet meer te drinken was, maar misschien leuk wat achtergrond info. Is van één van de leden van de familie Lurton, die heel wat wijnhuizen hebben in de Bordeaux. Schijnbaar heeft elk der kinderen er ooit één gekregen. Thans in handen van Thierry Lurton, en het zit in de Entre-deux-mers. Ik ben er een jaar of 5 geleden geweest, heb flink wat geproefd. Veel wit uiteraard, dat is de streek. Maar ook rood (ligt vlakbij Saint-Emilion), en daarvan heb ik nog wat liggen. Die bevielen me beter dan de witte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC7ZrgH56V0oJ6TwVyBxEuEuZNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGuOnCVaWdX2bAvTN4KSrsvD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4OJSIGUFE9S0Bxu9tsQT0Dyxog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciJ2nNWCex3DS5v8g9YhtYqa.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is nog goed drinkbaar, nog max zo'n 2 a 3 jaar voor hij op retour gaat denk ik. Maar dan uiteraard liggend bewaard in wat koelere en absoluut donkere ruimte, dus geen uitgedroogde kurken.
Maar ja, die 3 jaar zal het wel niet halen, dan zijn ze wel op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
De laatste tijd kost het me steeds meer moeite om een goede droge maar fruitige rosé voor onder de 8 a 9 euro te vinden. Goede rosé uit de Provence start tegenwoordig al bij de 12 13 euro. En de goede alternatieven uit de Languedoc zijn tegenwoordig ook al rond de 10 en hoger. Ik had altijd Château Gassier voor de Provence en als alternatief Château Puech-Haut uit de Languedoc

Op zich geen probleem om deze prijzen te betalen. Maar het wordt wel te gortig wanneer er tijdens een BBQ een doosje van deze rosé wordt weggepimpelt door gasten alsof het de huiswijn van de Albert Heijn is.

Mijn vraag: Is er goede rosé voor onder de 10 euro die jullie zelf graag drinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikkie339
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-12-2020
Hier nog een adviesvraag...

Ik ga over twee weken met de auto een 'wijnvakantie' doen in Frankrijk. Streven is om vooral bij de kleinere huizen wat betaalbare mooie flessen te kopen, gezien de bestemmingen zal dit vooral bubbels, rood, wit en edel zoet zijn. We beginnen in de champagne streek, waarbij we één dag hebben gereserveerd voor Epernay (toerist uithangen), en de andere dag langs wat kleine producenten willen gaan in de omgeving Hautvillers en omgeving Oger.

Daarna rijden we binnendoor richting Bergerac, met een overnachting in de omgeving Sancerre. We weten nog niet helemaal of we tijd hebben om daar ook nog langs een huis te gaan, hangt een beetje van de dag planning af. In de regio Bergerac zitten we vlak buiten Monbazillac, dus daar zullen we ook nog wat van mee gaan nemen. Verder nog een dagtrip naar St Emilion, en nog een dag op zoek naar een goede betaalbare pecharment om wat langer weg te gaan leggen.

Sluitstuk van de vakantie zijn twee overnachtingen op een Château in Sauternes (château d'arche). Ook daar hopen we iets moois vandaan mee te nemen alhoewel het budget niet zo enorm veel zal toelaten...

Op de terugreis overnachten we waarschijnlijk in de omgeving van Saumur, wat me een heel mooi stadje lijkt.

Mocht iemand goede tips hebben voor deze regio's, graag!

Daarnaast nog een concrete vraag: We rijden vrijwel langs twee bekende cremant huizen: Bailly Lapierre in de Bourgogne, en Bouvet Ladubay in de Loire streek. Voor beiden weten we nog niet zeker of we er willen stoppen. De recensies zijn goed, maar is tegelijkertijd wel massaproductie. Heeft iemand ervaring met deze twee wijnen, en hoe verhoudt de kwaliteit zich tot elkaar? Als je er eentje zou moeten kiezen, welke zou dat zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door erikkie339 op 05-08-2020 19:40 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikkie339
righthand schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:22:
De laatste tijd kost het me steeds meer moeite om een goede droge maar fruitige rosé voor onder de 8 a 9 euro te vinden. Goede rosé uit de Provence start tegenwoordig al bij de 12 13 euro. En de goede alternatieven uit de Languedoc zijn tegenwoordig ook al rond de 10 en hoger. Ik had altijd Château Gassier voor de Provence en als alternatief Château Puech-Haut uit de Languedoc

Op zich geen probleem om deze prijzen te betalen. Maar het wordt wel te gortig wanneer er tijdens een BBQ een doosje van deze rosé wordt weggepimpelt door gasten alsof het de huiswijn van de Albert Heijn is.

Mijn vraag: Is er goede rosé voor onder de 10 euro die jullie zelf graag drinken?
De Gris Blanc is bij ons de go-to rosé, bij de sligro voor rond de 8 euro incl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
De laatste tijd kost het me steeds meer moeite om een goede droge maar fruitige rosé voor onder de 8 a 9 euro te vinden.

<knip>

Ik vind het ook lastig. Ik kom niet veel verder dan Domaine la Jasse via de wijnbeurs of Domaine de l'Amau­ri­gue van G&G in een aanbieding.
Maar dan nog... Was vroeger weg van Bandols, maar die zijn helemaal niet meer betaalbaar voor bulk drinken.

Dus ben ook wel benieuwd naar tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56

franssie

Save the albatross

@righthand voor feesten en partijen koop ik deze https://www.gall.nl/barce...ado-rose-75cl-334081.html

Drinkbaar, zelfs met ijs. Het goede spul hou ik voor mijzelf en goede vrienden die het weten te waarderen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PFvH
  • Niet online
erikkie339 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:21:

Epernay
Bergerac
Monbazillac
dagtrip naar St Emilion
Château in Sauternes (château d'arche)
Saumur, wat me een heel mooi stadje lijkt.
bekende cremant huizen
Leuke reis, dat voorop gesteld.
Maar wel met wat dubbelingen: Champagne en cremant, Monbazillac en Sauternes.
Dan zou ik liever een van de zoeten overslaan voor wat uitgebreider bezoek aan de satellieten van St Emilion, Pomerol, Fronsac.
En ik persoonlijk vond Reims mooier voor de toerist dan Epernay, de laatste heeft wel veel meer Champagnehuizen.

Persoonlijk qua wijn? Geniet vd champagne streek, koop er geen wijn. Dan liever wat Cremants en van wat je bespaart Sancerre.

Vooral: geniet van de reis, van het proeven. Koop niet teveel per huis, maar voldoende om thuis te proeven en na te bestellen. Zoveel voordeliger is daar kopen niet. Wel leuker, dat geef ik meteen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkie339
PFvH schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:48:
[...]

Leuke reis, dat voorop gesteld.
Maar wel met wat dubbelingen: Champagne en cremant, Monbazillac en Sauternes.
Dan zou ik liever een van de zoeten overslaan voor wat uitgebreider bezoek aan de satellieten van St Emilion, Pomerol, Fronsac.
En ik persoonlijk vond Reims mooier voor de toerist dan Epernay, de laatste heeft wel veel meer Champagnehuizen.

Persoonlijk qua wijn? Geniet vd champagne streek, koop er geen wijn. Dan liever wat Cremants en van wat je bespaart Sancerre.

Vooral: geniet van de reis, van het proeven. Koop niet teveel per huis, maar voldoende om thuis te proeven en na te bestellen. Zoveel voordeliger is daar kopen niet. Wel leuker, dat geef ik meteen toe.
Dank voor de tips! Ik had de monbazillac en sauternes er beiden op staan, omdat het qua prijzen wel echt werelden van verschil zijn. De monbazillacs zijn 10-15 euro, dus die kan ik zonder schuldgevoel open trekken bij een random etentje met vrienden of vriendin. Terwijl de paar sauternes die ik wil meenemen over het algemeen €40+ zijn, die ik dan ook langer wil gaan bewaren voor de echt speciale gelegenheden.

De gebieden rondom St. Emilion ga ik zeker even bekijken!

Ik zag bij de kleinere producenten in de champagne streek prijzen tussen de 15-20 euro, dat is niet zo heel duur toch, als je dan ook een goede te pakken hebt? Ik was inderdaad niet van plan om bij de duurdere marketing huizen zoals Moët of Pommery wat te kopen, dan betaal je alsnog de hoofdprijs voor massaproductie (en die kun je hier in de Gall voordeliger halen in de bonus).

Heb je voor de Sancerre toevallig nog (betaalbare) tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand

Ik ga over twee weken met de auto een 'wijnvakantie' doen in Frankrijk. Streven is om vooral bij de kleinere huizen wat betaalbare mooie flessen te kopen, gezien de bestemmingen zal dit vooral bubbels, rood, wit en edel zoet zijn. We beginnen in de champagne streek, waarbij we één dag hebben gereserveerd voor Epernay (toerist uithangen), en de andere dag langs wat kleine producenten willen gaan in de omgeving Hautvillers en omgeving Oger.

Daarna rijden we binnendoor richting Bergerac, met een overnachting in de omgeving Sancerre. We weten nog niet helemaal of we tijd hebben om daar ook nog langs een huis te gaan, hangt een beetje van de dag planning af. In de regio Bergerac zitten we vlak buiten Monbazillac, dus daar zullen we ook nog wat van mee gaan nemen. Verder nog een dagtrip naar St Emilion, en nog een dag op zoek naar een goede betaalbare pecharment om wat langer weg te gaan leggen.

Sluitstuk van de vakantie zijn twee overnachtingen op een Château in Sauternes (château d'arche). Ook daar hopen we iets moois vandaan mee te nemen alhoewel het budget niet zo enorm veel zal toelaten...

Op de terugreis overnachten we waarschijnlijk in de omgeving van Saumur, wat me een heel mooi stadje lijkt.

Mocht iemand goede tips hebben voor deze regio's, graag!

Daarnaast nog een concrete vraag: We rijden vrijwel langs twee bekende cremant huizen: Bailly Lapierre in de Bourgogne, en Bouvet Ladubay in de Loire streek. Voor beiden weten we nog niet zeker of we er willen stoppen. De recensies zijn goed, maar is tegelijkertijd wel massaproductie. Heeft iemand ervaring met deze twee wijnen, en hoe verhoudt de kwaliteit zich tot elkaar? Als je er eentje zou moeten kiezen, welke zou dat zijn?
toon volledige bericht
Bubbels voel ik mijzelf ook nog onbekwaam en kan ik je moeilijk helpen. Maar wel eens met PFvH, Reims is serieus leuker om te bezoeken. Alleen al de Kathedraal is wat betreft schoonheid en geschiedenis al een middag waard. En dan hebben we nog niet over de kelders in de stad gehad.

Sancerre is ook niet echt mijn expertise. Wel erg duur geworden en de kwaliteit kan flink tegenvallen. Een gebied waar je wat onderzoek moet doen als je goedkoop wilt inslaan. Huizen die ik blindelings vertrouw zijn Pascal Jolivet, Henri Bourgeois en Domaine Vacheron. Maar daar start het bij 20 euro de fles. Jheroun (@Jheroun , je bent weer nodig kerel 8) ) is wel een Sancerre kenner; heeft ook wel eens een trip gedaan ergens twee jaar geleden. Misschien dat hij nog wat leuke goedkope opties heeft?

Wat betreft Bergerac, jammer dat ze zo dicht bij de Bordeaux liggen. Dat is eigenlijk een wedstrijd die ze moeilijk kunnen winnen.
Tip: rij richting het oosten en duik de Cahors in. Veel wijnhuizen zijn meegegaan in de hedendaagse trend van lichtere en frisse stijl van wijn. Ook met de Malbec. Een top tip; Chateau Haut-Monplaisir en dan met name hun prestige en Pur Plaisir is erg goed en betaalbaar. Hun standaard Malbec staat volgens mij ook bij AH in het schap. Cahors is een beetje terug aan het komen.

Saumur is echt een leuk stadje. Voor bubbels ook trouwens; gewoon vanuit Saumur langs de oevers van Loire richting Gennes rijden. Rij je langs talloze Crement huizen. Ook leuk is het tank museum, Musee des Blindes. En top tip voor wijn: maak een (proef)afspraak bij Domaine des Roches Neuves (nog geen 5km ZO van Saumur). Wel aan de prijs (tussen 13 en 60 euro) maar strakzuivere Chenin en Cabernet Franc met bizar veel energie. Thierry is in de leer geweest bij Clos Rougeard en begint nu langzaam zijn oude meester op te volgen in kwaliteit en reputatie. Zonder dat je daarbij de Clos Rougeard prijzen moet betalen (10 keer minder). Proeverij is volgens mij gratis of een klein bedrag die dan kwijt wordt gescholden bij aankoop van een paar flessen.

En bedankt voor tip wat betreft de Pinot Gris :). Zag deze inderdaad ook al liggen maar vertrouwde het niet zo. Dit weekend maar weer eens naar de Makro rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 05-08-2020 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@erikkie339 Zoals al meermaals gezegd: Reims is stukken boeiender dan Epernay. In Epernay ben ik twee maal geweest, puur om daar te lunchen, daar is het meer dan geschikt voor. Er is daar niet heel veel om de toerist bij uit te hangen, behalve de grote champagnehuizen. Dan kan je beter naar Reims gaan en bv bij Taittinger of Vranken Pommery een tour doen in de kelders (wel van tevoren boeken!). Ook lekker koel daar onder de grond ;) Zelf vind ik de kleinere huizen veel boeiender, die experimenteren veel meer qua smaak en zijn nog een stuk goedkoper ook. Wij zijn na een trip met onze proefclub (waarvan er één een huis een uurtje reizen van Reims heeft *O* ) fan van Tornay (bij Bouzy) geworden, fantastische champagnes voor minder dan 20 euro de fles! Goutorbe in Ay heeft ook goede champagnes voor heel redelijke prijzen. Ik zou persoonlijk de cremants dus overslaan. Zitten lekkere tussen hoor maar ik vind het geen vergelijk.

Qua Sancerre is de genoemde Henri Bourgeois goed, leuk om te bezoeken en ze hebben ook een hotel in Chavignol waar je na het proeven kan eten en overnachten. Maar die is niet goedkoop. In Sancerre zelf is het museum wel geinig, dat vond ik sowieso wel een leuk stadje. Museum bezoeken, toren beklimmen en uitgebreid lunchen op het plein. Domaine Eric Louis is kleiner en betaalbaarder. Heel interessante wijnen vonden wij ook in menetou-salon bij Isabelle et Pierre Clemant.

Maar er is zoveel lekkers daar :P Als wij daar weer in de buurt komen gaan we bij Bourgeois langs om in te slaan en gaan we nieuwe dingen bezoeken, ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens

Lastige vraag, omdat ik zelden rosé drink, en ze bij proeverijen meestal oversla.
Niet ontgaan is me de revival van de rosé, die een tijd helemaal uit de mode was. Aan deze opleving doen ook veel duitse wijnmakers mee. Nooit zoveel rosé op de prijslijsten gezien, als de laatste jaren. Voor smaakrichting en kwaliteit zul je moeten googlen. Iig zijn de meeste rosé's uit Duitsland niet duur. Vrijwel alles valt in de categorie 5-8€, beetje afhankelijk van het algemene prijspeil van het wijngoed. Het is normaal gesproken één van de goedkoopste wijnen die een wijngoed aanbiedt. Sommige wijngoederen specialiseren zich en bieden zelfs meerdere droge rosé's aan, ipv ééntje om geen "nee" te hoeven verkopen, als ze gewenst wordt. ;)
Een andere duitse trend die inmiddels iets ouder is, is het wit afvullen van rode druiven, de zogenaamde "blanc de noir". Die zie je in Duitsland steeds vaker, en valt (voor mij iig) een beetje in dezelfde categorie als de rosé. Daarbij doel ik niet zozeer op de smaak, maar op gelegenheden waarbij ze goed te schenken zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-08-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudeless

https://www.henribloem.nl...e-La-Colombette_Rose.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudeless
righthand schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Leuke uitdaging! Dus als ik het goed begrijp wil je flink wat kistjes Bourgogne lokaal aanschaffen? En dan ook voor minder dan 20 per fles?

Bourgogne is waarschijnlijk het minst geschikte wijngebied om dat op de bonnefooi te doen. De prijzen zijn in de afgelopen 10 jaar door het dak geschoten. Meeste producenten is 'invite only / appointment only'. Beetje betrouwbare kwaliteit begint daar vanaf 25 tot 30 euro de fles en dan heb je met een heel veel geluk een Village AOC. Ik zou gewoon gezellig de Route des Grands Crus rijden (https://en.wikipedia.org/wiki/Route_des_Grands_Crus), voor de lunch Beaune induiken en kijken of je daar een leuk flesje in de winkels kan vinden. Er is buiten Beaune nog wel een cooperatief, maar die wijnen zijn niet heel erg indrukwekkend (en ook niet goedkoop).

Ook de wijnen uit de ooit wat minder populaire gebieden rondom Macon en Chalon sur Saone zijn flink gestegen in populariteit en dus ook prijs. Bourgogne liefhebbers moesten uitwijken naar andere gebieden omdat Cote d'or niet meer te betalen was. Met een beetje goede research en afspraken zou je daar wel goede wijnen voor net onder de 20 euro moeten kunnen vinden.
Voor de Chardonnay zoek je in het gebied Macconais https://www.wine-searcher.com/regions-maconnais.
Voor de Pinot Noir ga je naar de Cote Chalonnaise https://www.wine-searcher.com/regions-cote+chalonnaise.

Maar misschien heb ik nog wel een betere tip voor je; rij naar het zuiden! Ga eens kijken in de Beaujolais https://www.wine-searcher.com/regions-beaujolais. Vooral de 'crus' zijn, wat betreft prijs/kwaliteit, ongekend. Mocht je geinteresseerd zijn dan zou ik als ik jou was, echt even babbelen met @Jheroun . Die is daar namelijk vorige zomer op plundertocht geweest. Voor mij zou het no-brainer zijn. Zoveel mooie wijnen in de prijsrange 10 tot 20 euro. Je moet dan wel van rood en Gamay houden :)
toon volledige bericht
Heb uiteindelijk veel appelations locales gekocht. Prima wijn voor ongeveer een tientje. Paar classics gekocht ook (Meursault / Chabils / Pommard) voor in de 20 euro, en wat dozen heerlijke crémant. Buiten de grand crus kun je in alle prijsklassen wijn kopen, natuurlijk wel aanmerkelijk minder in kwaliteit.
Af en toe aangenaam verrast in de supermarkt ook. Pouilly-Fuisé en Mercurey van uitstekende kwaliteit bij E LeClerc gescoord.

In de Jura vooral rood gekocht, vooral de blends bevielen me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:49:
[...]
Een andere duitse trend die inmiddels iets ouder is, is het wit afvullen van rode druiven, de zogenaamde "blanc de noir". Die zie je in Duitsland steeds vaker, en valt (voor mij iig) een beetje in dezelfde categorie als de rosé. Daarbij doel ik niet zozeer op de smaak, maar op gelegenheden waarbij ze goed te schenken zijn.
In die categorie hadden wij laatst deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59Jat8aIaj02uBj4rz8yMP7uJgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwgxaPe3TlnwhYVx9lYzJRhg.png?f=fotoalbum_large

net een beetje blush qua kleur en duidelijk rood fruit tonen. erg lekker. volgens vivino net boven een tientje maar wellicht is hij voor een prijs daaronder te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Jheroun Via hun webshop bieden ze momenteel geen Blanc de Noir aan, maar wel 3 rosé's.
Deze droge zou lekker kunnen zijn: https://shop.raddeckwein....cher-qualitaetswein-91774
In Nierstein heb ik veel herinneringen uit de '90er jaren. Heb er zelfs kort gewerkt bij Heyl zu Herrnsheim. Ken het wijngoed Raddeck niet, die waren destijds volledig onbekend. Op de mooie locatie op de Paterberg zitten ze pas zo'n 10 jaar, van "na mijn tijd" dus.

Uit de Pfalz kan ik volgende Blanc de Noir wel aanbevelen:
https://www.weingut-acker...schreibung.php?cat=1&id=3
Homepage niet erg actueel, de huidige jaargang in verkoop is 2018.
De prijslijst: https://www.weingut-acker...gut_ackermann.pdf?7011086
De andere wijnen zijn ook erg lekker. Rood is lang houdbaar bijv. de No1 en Kalmit Spätburgunder. Moeiteloos 10-15 jaar. Voor onder 15€ een koopje.
Sauvignon is goed, en de droge Rieslingen ook. Die van ~8€ lekker voor dagelijks drinken, die van ~13€ horen tot de betere Rieslingen uit de Pfalz.
De droge Rosé voor 5,60€ zal ook wel goed zijn.

Verbaas me over de relatief oude jaargangen in verkoop. Weinig 2019 op prijslijst 2/2020. De wijnbranche heeft het kennelijk niet makkelijk in de Pfalz.

[ Voor 45% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-08-2020 18:40 ]

• jb84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een simpele vraag en ik gok dat ik hiervoor in dit topic op de juiste plek ben.

Voor mijn broer heb ik afgelopen week via een Nederlandse wijnsite drie flessen wijn besteld. Dit zijn wijnen in de prijsklasse van ~15 euro per fles. Hij heeft me een afbeelding gestuurd van een specifieke zoete witte wijn uit het jaar 2019. Nu heb ik deze netjes besteld en op de website van de aanbieder staat uitdrukkelijk dat deze uit het jaar 2019 komt. Na ontvangst blijkt echter dat de wijnflessen niet uit 2019 komen, maar uit 2017. Nu ben ik absoluut geen wijnkenner en weet ik niet of er grote verschillen zijn in dezelfde wijn van een ander jaar. Waar ik benieuwd naar ben is of dit a) gangbaar is en b) of ik toch eens moet bellen naar de betreffende winkel om mijn ongenoegen te uiten. Wat is jullie mening?

• righthand
@jb84 In principe kun je de wijn retour sturen en het geld terugvragen. 2019 op je site verkopen en 2017 leveren vind ik wel ongepast en is absoluut niet gangbaar. Met 15 euro de fles kom je toch in een categorie dat wijnjaar misschien relevant is voor stijl of samenstelling van de wijn.

Maar voordat je contact met de verkoper gaat zoeken; heb je misschien voor ons een naam van de wijn?

[ Voor 28% gewijzigd door righthand op 13-08-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jb84
@righthand Ja hoor, het is Bacchus Kabinett, Storr een zoete witte wijn uit Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
jb84 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:26:
@righthand Ja hoor, het is Bacchus Kabinett, Storr een zoete witte wijn uit Duitsland.
Ik kom hier gaarne even tussenbeide:
Heb je een linkje van de nederlandse wijnsite?

~15€ voor een Bacchus Kabinett, dat heb ik nooit eerder gezien. :o
Wikipedia: Bacchus (Rebsorte) – Wikipedia
Deze druif was vooral in de '70er en '80er jaren nogal populair, omdat ie vroeg rijp is, weinig oogstuitval risico kent en veel kwantiteit levert. Matige wijnmakers konden met deze "eenvoudige" druif nog aardig overweg.
Omdat de Bacchus niet het beste weer nodig heeft, is ie erg veel in het relatief koele Franken aangeplant. En het meeste staat in Rheinhessen op de mindere plekken. Nu het weer gemiddeld steeds beter/warmer wordt, en de wijnmakers steeds beter in staat zijn met het klimaat om te gaan, wordt de Bacchus overal flink gerooid en door "spannendere" druiven vervangen.

Als ik wijngoed Storr zoek kom ik op o.a. dit youtube filmpje uit:
YouTube: Weingut Storr - Winzerhotel Himmelacker
En vind een homepage met volgende prijslijst:
https://www.winzerhotel.com/cgi-bin/weinliste3.pl
Daar staat de 2019 voor 4,50€ op, wat voor Bacchus een normalere prijs is, dan ~15€.

Heb je een fotootje van het etiket? (of beide etiketten, als er 2 op zitten)
Dan voeg ik nog wat aan dit antwoord toe.
En uiteraard retour met die flessen. Minder vanwege de 2017, dan vanwege de woekerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
Mijn broer heeft deze wijn gedronken tijdens een etentje bij FG restaurant in Rotterdam. Aangezien mijn kennis van wijn zeer beperkt ben ik er vanuit gegaan dat het een redelijk prijs is, enerzijds omdat hij aangaf dat het zeer lekkere wijn was en anderzijds omdat het een twee sterrenrestaurant is waar je gevoelsmatig ook iets prijzigere wijn krijgt. Onderstaand een foto van de fles in het restaurant.

Ik heb contact gehad met de leverancier en zij hebben aangegeven dat het om een fout gaat. De verdere details zal ik achterwege laten, maar ik ben tevreden met de verdere afhandeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrlYTNuRS4O6_OD_y_XlzzKGEU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynuaMUsUNTOUKN4SIUOQkQbz.jpg?f=fotoalbum_large

De

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@jb84 Is dus idd de wijn van 4,50€ die ik gevonden had.
2019 was een warmer jaar dan 2017 (warmste überhaupt sinds gemeten wordt).
De analysewaarden (34 g/l RS; 6,3 g/l S; 10,5 % vol A) zullen in 2019 beslist anders geweest zijn dan in 2017.
RS = Restsüße --> restsuiker/zoet --> de in de wijn overgebleven suikers na gisting
S = Säure --> zuurgraad vd wijn
A = Alcohol --> lijkt me bekend

Voor een zoete wijn is het alcoholpercentage ietwat aan de hoge kant, en de zuurgraad een beetje laag. Hoewel dat vooral aan de Bacchus druif zal liggen, die een kruising van Riesling, Silvaner en Müller-Thurgau is. Beide laatste druiven hebben itt Riesling een vrij lage zuurgraad (je ziet deze druif zo weinig, dat ik met gebruikelijke analysewaarden niet bekend ben.)
De restsuiker is voor een Kabinettwijn normaal.
Aan de hand van de waarden, zou ik een licht zoete, aromatische wijn verwachten, met relatief weinig zuur, die met 10,5% al vrij alcoholisch overkomt.

Storr heeft wijngaarden in de Dautenheimer Himmelacker: https://www.rheinhessen.d...tenheimer-himmelacker-422
Dat is een gebied met gemengde landbouw, en met een west-noordwest ligging niets bijzonders voor wijnbouw. Door het steeds warmere weer, zijn dit soort matige stukken land echter steeds beter bruikbaar om goede druiven te telen. Slechts in de koude/slechte jaren worden deze wijngaarden "afgestraft".
Omdat 2019 een extreem warm jaar was, kan ik me goed voorstellen, dat de wijnen van Storr bovengemiddeld goed gelukt zijn. Het wijngoed is me echter, net als het kleine dorpje waar het ligt, onbekend. De wijngidsen vermelden het wijngoed ook niet.

Dat een 2 Michelinsterren-restaurant zo'n wijn schenkt verbaast me wel. Ik ga er toch sterk vanuit, dat er "betere" zoete Bacchus wijn te vinden is, dan deze. Maar goed, ik heb de wijn niet geproefd, dus het blijft een educated guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
@Vanoverdegrens Dank je voor de uitgebreide informatie. Het is inderdaad een behoorlijk prijsverschil. Het is natuurlijk wel een prijs uit Duitsland; ik neem niet aan dat je deze heel gemakkelijk kunt bestellen vanuit Nederland. Wellicht aardig om bij een volgend bezoek in Duitsland eens langs te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@jb84 Dat de prijs in NL-retail hoger is, vind ik normaal. Maar de marge in dit specifieke geval is buitensporig.

Dat ik in Duitsland woon, is uiteraard een voordeel. Nationaal verzenden is eigenlijk altijd eenvoudig, en steeds meer oostenrijkse wijnmakers (ik drink graag oostenrijks) verzenden inmiddels ook goedkoop of zelfs gratis naar Duitsland.
Bijv. Salzl heeft goede condities naar Duitsland:
https://www.salzl.at/de/weingut/
http://www.salzl.at/wp-co...ds/versandkosten-2020.pdf
Wellicht is naar NL ook betaalbaar. Even navragen.
Wijngoed biedt hoge kwaliteit voor het geld. Specialiteit zijn de rode wijnen, maar de witte zijn ook niet verkeerd. Aanrader!

Als ik tegen adressen aanloop die aantrekkelijke condities naar NL hebben, zal ik ze hier droppen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• erikkie339

Ik ga over twee weken met de auto een 'wijnvakantie' doen in Frankrijk.
Hier nog even een terugkoppeling/reisverslag met ook enkele tips!

Helaas zijn mijn vakantieplannen last minute omgegooid. Mijn vriendin kon niet mee door een onverwachte herkansing, dus in plaats van een autoreis langs de Champagne, Sancerre, Bergerac, Sauternes en Saumur is het een reis geworden waar vooral de racefiets centraal stond. Ik ben eerst een paar dagen in de Champagne gaan fietsen, en daarna nog in de regio van Saumur. Maar ook in beide regio’s geweldige wijnen tegengekomen, en uiteindelijk met 50 flessen in de kofferbak (naast mijn racefiets) terug naar huis gereden.

In de champagnestreek vond ik de kleine producenten het leukste om te bezoeken. Een paar wijnen sprongen er wat mij betreft uit. Guy Brunot in Dizy was mijn favoriet, met een zeer goede Grand reserve en Prestige voor vriendelijke prijzen (ongeveer 15 euro per fles). Ook de champagnes van het iets grotere Gobillard et fils bevielen mij zeer goed, vooral de millesimes (regulier en rose) zijn heerlijk en voor ongeveer 25 euro in mijn ogen een veel betere optie dan de bekende champagnes die je hier bij de slijter vindt.

In Epernay ben ik na het fietsen op een terrasje van Leclerc Briant beland, een merk wat ik niet zo goed kende maar waar ik nieuwsgierig was naar de rose saignee extra brut. Dit bleek een prachtige wijn te zijn, met veel rood fruit en frisheid. Hiervoor heb ik wel eenmalig wat meer geld uitgegeven om wat flessen mee naar huis te nemen (45 euro per fles), maar dat vond ik het wel waard.

Vervolgens ben ik in de auto gestapt richting het Loiredal, maar niet voordat ik in de cote de blancs ben gestopt om bij een willekeurige kleine producent, in mijn geval Chardonnet, een paar flessen blanc de blancs in te slaan. Dit bleek een zeer gezellig en kleinschalige producent te zijn (jaarlijks 25-30.000 flessen), met naast de blanc de blanc ook een uitstekende rose de saignee. Deze kostte minder dan de helft van de Leclerc Briant, en stiekem had ik alweer spijt dat ik voor de verleidingen van een groter en duurder huis was gevallen. Deze wijn was minstens even goed, iets minder fruit maar wat mineraliger.

In het Loiredal ging ik enerzijds op zoek naar de bekende rode Saumur-Champigny (uiteindelijk op basis van de Guide Hachette een doosje van La Seigneurie meegenomen), maar ook naar een witte dessertwijn (Coteaux de Layon). Die laatste categorie was ik zeer benieuwd naar, gezien onze voorliefde voor Sauternes-wijnen. De voordeligere varianten kunnen qua complexiteit en volheid die strijd niet aan, maar de wat duurdere varianten (Quarts de Chaume) doen niet onder voor een Sauternes voor een schappelijke prijs.

Uiteindelijk dus niet de vakantie waar ik op had gehoopt, maar wel een leerzame ervaring, waarin blijkt hoe prijs/kwaliteit enorm beinvloed wordt door marketing en reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Met de feestdagen voor de deur is het ook weer een mooi moment om de kasten en kelders in te duiken en wat speciale flessen open te trekken.

Voor mij is dat dit jaar wel even anders. Waar we normaal altijd meerdere avonden uitgebreid tafelen met 8+ mensen, is dat nu beperkt tot je eigen gezin. En met een zwangere partner en kleuter gaat de verscheidenheid en hoeveelheid wijn een stuk beperkter zijn.

Bij ons staat vooral veel gevogelte (eend en kalkoen) en varken (beenham en vulling) op het menu, dus heb ik de volgende flessen maar eens uit de kast gehaald:De Beaujolais uiteraard voor kalkoen en de vulling van varken (twijfel nog tussen Morgon of Moulin, dus tips zijn welkom). De DDC voor in de avonden. De Kabinett (een halfje) voor de beenham met honing/mosterd en de Champagne gedurende de donderdag wanneer ik aan het koken ben 8) en dan ook nog een paar glazen voor bij de beenham.

Voor oudejaarsavond wordt het mijn laatste fles 2011 Tenuta di Biserno Biserno. Dat is gewoon sniffen, sippen en genieten.

Ben wel benieuwd of jullie nog zaken zien waar ik geen rekening mee heb gehouden? En natuurlijk erg nieuwsgierig wat de andere wijndrinkende tweakers met deze feestdagen drinken. En zijn er nog bijzondere en/of slimme wijn/spijs combinaties die je hebt gepland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Leuk topic. bookmarked en HoopyFrood toegevoegd op vivino :)

Sta met deze lockdowns vaker bij de glasbak dan bij de benzinepomp.

Januari moet ik weer een proeverij hosten waar ik nog wat worstel met een aantal flessen. Maar gezien enkele vd gasten ook op tweakers zitten kan ik dat niet openbaar posten :|
righthand schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:56:

Ben wel benieuwd of jullie nog zaken zien waar ik geen rekening mee heb gehouden? En natuurlijk erg nieuwsgierig wat de andere wijndrinkende tweakers met deze feestdagen drinken. En zijn er nog bijzondere en/of slimme wijn/spijs combinaties die je hebt gepland?
Eerste kerstdag eten we bij mijn ouders ook beenham. Ik twijfel nog tussen een riesling of spatburgunder van onze laatste wijntrip naar de Pfalz.

tweede kerstdag brengen we onverhoopt toch ineens thuis met eigen gezin door. menu en wijnen moet ik dus nog even snel uitzoeken :X

derde kerstdag bij schoonouders. die verzorgen alles, dus laat me graag verrassen.

Met oud en nieuw gaat er óf een cremant de bourgogne aan óf een brut van cà de pazzi die er nog ligt.

[ Voor 57% gewijzigd door Fried op 23-12-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
@righthand Veel minder gek dan jij doet :+ Bij een zalm vooraf, een bisque tussen en een kalfssucade komt:
  • Jordan Barrel Ferm. Chardonnay 2018
  • Tenuta Sant'Antonio Scaia Bianca 2019
  • De Moya Sofia Bobal 2017
Niet zo gek,dus :)

Ik ben wel een enorme van fan de Bobal en de Moya, dus ben benieuwd.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
KillaZ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:18:
@righthand Veel minder gek dan jij doet :+ Bij een zalm vooraf, een bisque tussen en een kalfssucade komt:

Die scaia is goed. leuk ook die glazen stop erin.

van de moya zijn Diego en Maria ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Afgelopen jaar voor het eerst serieus met wijn in aanraking gekomen. Paar keer wat luxer gaan eten en daarbij een paar keer een wijnarrangement of bob-arrangement bij besteld. Zo kwam ik in aanraking met wijnen die ergens op afgestemd waren en dat was toch wel een behoorlijke boost voor het eten én voor de wijn. Zo erg dat ik er lichtelijk van geschrokken was. Sinsdien een paar keer wijn gehaald en inmiddels op zoek naar een goede wijnkoelkast voor in het nieuwe huis. Moet plaats bieden aan circa 18 flessen (aangezien er 6 in een doosje zitten) dus 2 soorten rood en 1 soort wit.

Wijnen die we de laatste tijd gedronken hebben:Die Maccone Primitivo was even schrikken hoe enorm lekker die was. Toch apart hoe je een bepaalde smaak gaat ontwikkelen daarvoor. Enkele Rioja's (2017) hebben we ook nog gehad maar daar weet ik de namen helaas niet meer van. Wel even schakelen zo, van bier naar wijn! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
KillaZ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:18:

Nice pairing! Ben wel benieuwd naar dat hout van die Chardonnay i.c.m. met de zalm, zal dan wel een gerookte zijn :9~ .

Wat betreft die gekte bij ons valt wel mee. Rest van het jaar voornamelijk standaard Riesling, Chenin, Pinot Noir, Cabernet Franc en heul veul Cote de Rhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
righthand schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:27:
[...]

Nice pairing! Ben wel benieuwd naar dat hout van die Chardonnay i.c.m. met de zalm, zal dan wel een gerookte zijn :9~ .

Wat betreft die gekte bij ons valt wel mee. Rest van het jaar voornamelijk standaard Riesling, Chenin, Pinot Noir, Cabernet Franc en heul veul Cote de Rhone.
Nee het wordt een zalm met wasabi en mosterdzaad dressing, wat vermoed ik prima samen gaat met het botertje van deze chardonnay. Al heb ik deze Jordan nog niet gedronken, alleen de unoaked die ik heerlijk vond maar wegvalt tegen een vette zalm. De reviews van deze Jordan Chardonnay zijn lovend.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik meld me als newbie hier ook maar eens. Ik dronk altijd cola-whisky e.d., maar soms ook rode wijn. Nu kocht ik vrijwel altijd mijn wijn bij de supermarkten, maar wil vanaf nu overstappen van cola-whisky en supermarktwijn naar de iets betere wijnen, zodat ik voor minder alcohol en meer kwaliteit ga. Ik drink overigens wijn meestal gewoon bij hapjes en een enkele keer bij Italiaans eten. Met kerst koop ik vaak wat lekkere paté en een goede (?) pinot noir erbij.

Heb in december zonder kennis van zaken wat doosjes besteld bij wijnvoordeel en wijnbeurs. Ik ga dit topic maar eens rustig met een glaasje rood erbij doorlezen en meld me weer als ik advies nodig heb.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:03
Ik kan iedereen adviseren om ook eens bij je lokale wijnwinkel binnen te lopen. Probeer dan een onafhanlijke slijter/wijnboer te vinden, sommige Gall en Gall zijn okay, andere zijn echt alleen maar verkooppunt. Knoop een praatje aan met de eigenaar en vertel waar je naar op zoek bent.

Ik werk zelf voor de lol in de wijnwinkel van een goede vriend en wij vinden het geweldig om klanten (en hun smaak) te leren daarmee kunnnen we ook beter adviseren en je soms ook verrassen met iets nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Cass Casey schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:23:
Ik meld me als newbie hier ook maar eens. Ik dronk altijd cola-whisky e.d., maar soms ook rode wijn. Nu kocht ik vrijwel altijd mijn wijn bij de supermarkten, maar wil vanaf nu overstappen van cola-whisky en supermarktwijn naar de iets betere wijnen, zodat ik voor minder alcohol en meer kwaliteit ga. Ik drink overigens wijn meestal gewoon bij hapjes en een enkele keer bij Italiaans eten. Met kerst koop ik vaak wat lekkere paté en een goede (?) pinot noir erbij.

Heb in december zonder kennis van zaken wat doosjes besteld bij wijnvoordeel en wijnbeurs. Ik ga dit topic maar eens rustig met een glaasje rood erbij doorlezen en meld me weer als ik advies nodig heb.
Welkom :).
En zoals @magicstar ook al aangeeft, bezoek eens de lokale wijnwinkel en laat je verrassen.
Jammer dat er nu Corona is, anders genoeg proeverijen waar je dan een beetje je voorkeur (van dat moment) kan bepalen.

Heel veel plezier met ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Raar dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door TrailBlazer op 11-01-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ook maar eens melden in dit topic.
Sinds een aantal jaar gaan/gingen we regelmatig naar de fysieke winkel van dewijnzaak.nl om te proeven.

We drinken thuis meestal neropasso biscardo gewoon een prima wijn voor in het weekend vinden we. Deze wijn is zo’n 8,5 euro per fles.
Wel zou ik graag eens een stapje hoger willen voor speciale gelegenheden. Iemand die deze wijn misschien kent en daar iets over kan roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De mooiste dingen tussen kerst en oud en nieuw waren bij ons:
  • Chateau Musar 2006, waar we een magnum van hadden liggen dus dat was handig bij het kerstdiner. Zalige wijnen. We hebben volgens mij nog 2 flessen van verschillende jaren. Dit stelt nooit teleur dus dit behoeft aanvulling.
  • Chateau la Conseillante Pomerol 1995. Sowieso superblij dat die nog goed was, erg mooi. Hadden we bij een proeverij gekocht een jaar of twee geleden en toen was hij dus al erg oud. Behoorlijk goed huis maar door de leeftijd viel dit nog in de categorie betaalbaar (voor af en toe), je weet immers niet of hij nog goed is, maar dat was hij dus wel.
  • Wit waren er prima Loire wijnen, een Pouilly-Fumé op kerstavond en een Sancerre 1e kerstdag. Helaas beiden wel erg jong. Dat krijg je met inkopen via Gall&Gall klantenkaarten bij (schoon)vaders :). De fles die over was mag nog een paar jaar de kelder in.
  • Champagnes waren er ook genoeg, niet allemaal even memorabel. De magnum Tornay blanc de noirs viel helaas ook in die categorie, maar toen was ik ook druk met het diner bezig dus die heeft ook wat minder aandacht gekregen.
  • Oud en nieuw hebben we met zijn tweeën gevierd, met een fles Millésime 2003 van Tarlant. Die was erg mooi, maar dat is alles wat je zelf bij het huis hebt gekocht altijd ;). Tarlant is allemaal zero dosage en zit in de meer ingetogen, frisse, noterige hoek. Mijn voorkeur ligt normaal meer in de volle rijpe gisterige brioche hoek maar dit was prachtig. Van oude champagnes wordt ik meestal sowieso blij, wat voor stijl het ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
Waar bestellen jullie graag je wijnen?

Ik woon zelf in Nijmegen, dus qua fysieke shops (mits geen lockdown) zijn het;
- Arentz wijnen
- Vinotheek Nijmegen
- Arno de Laak

Online komt t dan meestal van een retailer via de Vivino app (bas baan, rootring, gouden ton, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 18:40
In Nijmegen heb je ook nog Weinhaus Ranke, maar die hebben vooral hun eigen wijnen. Ik ben geen fijnkenner op het gebied van wijn, maar tijdens een proeverij werden er prima wijnen geschonken naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Fried schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:19:

- Arentz wijnen
- Vinotheek Nijmegen
- Arno de Laak

Online komt t dan meestal van een retailer via de Vivino app (bas baan, rootring, gouden ton, etc)
De fysieke winkel van https://dewijnzaak.nl/ zit bij ons in de buurt. Daar vaak proeverijen gedaan dus daar halen we het gewoon op.
Wijnbestelling.nl had een aanbieding van onze huiswijn dus daar had ik er 18 van besteld en dat ging prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
TrailBlazer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:32:
Ook maar eens melden in dit topic.
Sinds een aantal jaar gaan/gingen we regelmatig naar de fysieke winkel van dewijnzaak.nl om te proeven.

We drinken thuis meestal neropasso biscardo gewoon een prima wijn voor in het weekend vinden we. Deze wijn is zo’n 8,5 euro per fles.
Wel zou ik graag eens een stapje hoger willen voor speciale gelegenheden. Iemand die deze wijn misschien kent en daar iets over kan roepen.
Zoals ik het begrijp is dit een blend van Corvina en Cabernet Sauvignon. Vermoedelijk heeft de wijnmaker de Cabernet gebruikt om wat meer kleur en taninne in de wijn te krijgen. Veneto wijnen gebruiken vaak Ripasso techniek op hun geoogste Corvina druiven. En dat is hier ook het geval. Voor een deel van deze wijn wordt dus ripasso gebruikt. Voor 8,5 euro best wel bijzonder dat er nog wat overblijft na de kosten. Je weet natuurlijk niet wat nu het % ripasso is t.o.v de rest in de fles.

Dus houd je van een enigzins zachte dikke stijl met een klein zoetje en zuurtje en een iets hogere alcohol percentage, dan kan ik begrijpen dat je deze wijn wel goed bevalt. Maar je kunt dan ook direct alle richtingen op in Italie!

Je zou in Veneto kunnen blijven en dan eens upgraden naar Valpolicella. Kwaliteit begint een beetje vanaf 20 euro. Wil je echt iets speciaals in deze stijl, dan zou je kunnen gaan kijken naar een Amarone met een beetje leeftijd. Kwaliteit begint rond de 40 euro en kan oplopen naar wel 300 tot 400 voor de meest gewilde Amarone. Ik ben zelf wel gecharmeerd van Masi en met een shout out voor David Sterza zijn uitstekende Amarone Classico. Kun je af en toe in aanbiedingen krijgen voor rond de 30 euro.

Wat je ook zou kunnen doen, is het wat gaan zoeken in de hak van de laars; Puglia. En dan met name Primitivo's (waarbij er soms ook gebruik wordt gemaakt van dezelfde Ripasso techniek). Wel een hele dikke stijl met best wel wat houtlagering. Je zou ook kunnen kijken naar de (in mijn ervaring) iets lichtere en complexere variant; Negroamoro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand

- Arentz wijnen
- Vinotheek Nijmegen
- Arno de Laak

Winkels kom ik alleen wanneer ik echt een wijn moet hebben die ik op dat moment of niet op voorraad/dronk heb (komt steeds minder voor), of waarbij ik op voorhand weet dat mijn gasten die speciale wijn uit mijn wijnkast wegslobberen als de huiswijn van AH (zal altijd wel een dingetje blijven).

Uiteraard koop ik ook bij wijnhuizen zelf. En dan ook best wel flink. Maar dat ga ik hier niet meenemen.

Online is echt een chaos voor mij, maar dit is waar ik in 2020 heb gekocht (aflopend in prijs):
  • Gute Weine Bottles purchased (49)
  • Vivino Shop Bottles purchased (24)
  • WeinArt Bottles purchased (12)
  • Bolomey Bottles purchased (9)
  • de wijnvriend Bottles purchased (15)
  • catawiki Bottles purchased (4)
  • Best of Wines Bottles purchased (2)
  • Vino.75 Bottles purchased (7)
  • Vino Pura Bottles purchased (3)
  • Colaris Bottles purchased (2)
  • Okhuysen Bottles purchased (2)
Gute weine levert momenteel niet meer buiten Duitsland want door COVID kregen ze een enorme vraag vanuit buitenland en hun logistieke keten begon helemaal vast te lopen. Ze komen wel weer in de lucht ergens dit jaar (ik hoop zo snel mogelijk, ze hebben een bizar goed en goedkoop aanbod aan Riesling en Spatburgunder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:21
Goedendag allen,

Ik heb ooit wel eens gereageerd op dit forum, maar eigenlijk altijd voornamelijk een lurker geweest op Tweakers. Het leek me leuk weer eens iets te posten; wijn is namelijk 1 van mijn grootste hobby's.

Ik ben er tijdens mijn studententijd in geïnteresseerd geraakt toen ik bij een restaurant ging werken waar de wijn uitmuntend was. Tegenwoordig hou ik me er wel dagelijks mee bezig, voornamelijk door over wijn te lezen en nieuwe wijn(huiz)en te ontdekken.

Mijn voorkeur voor bepaalde wijnen is eigenlijk gekomen door de vakanties met mijn ouders, waardoor ik mij eigenlijk voornamelijk richt op wijn uit Duitsland, Zuid-Tirol, Veneto, de Loire en champagne. Met name mijn wijnkennis van Spaanse wijn is beperkt, omdat ik dat eigenlijk nooit drink.

Mijn verzameling bestaat dus ook met name uit wijnen uit bovengenoemde regio's. Een paar van mijn lievelingshuizen zijn:
- Schloss Lieser (Moesel)
- Kai Schätzel (Rheinhessen)
- Künstler (Rheingau)
- Martin Waßmer (Baden)
- AC Christmann (Pfalz)
- Cantina Tramin (Zuid-Tirol)
- Cantina Terlan (Zuid-Tirol)
- Pacherhof (Zuid-Tirol)
- Chateau d'Epire (Loire)
- Nicolas Joly (Loire)
- Tenuta Ugolini (Veneto)
- Bussola (Veneto)

Ik zie dat in dit forum best wat liefhebbers van Duitse wijn zijn, dus daar praat ik graag over mee!

De meeste wijnen koop/kocht ik tijdens vakanties bij de wijnhuizen zelf. Daar is het vorig jaar eigenlijk niet van gekomen, behalve 2 weken in Duitsland in augustus. Gelukkig heb ik een aardige voorraad en ligt de wijn dan ook opgestapeld in mijn berging, wijnkast en bij mijn ouders.

Voor tips over wijnen uit de genoemde regio's kan ik zeker van dienst zijn en uiteraard ontvang ik ze ook graag :).

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@righthand thx voor het uitzoekwerk uitgebreide reactie. Zal eens zoeken naar een valpolicella

Laatst op een etentje van mijn werk deze gedronken.

https://www.vivino.com/BE...ondot/w/1229689?year=2018

Vooral erg dat een hoop van mijn collegas die het verschil tussen rood en wit alleen kunnen zien het ook dronken.

[ Voor 59% gewijzigd door TrailBlazer op 14-01-2021 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
righthand schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Gute weine levert momenteel niet meer buiten Duitsland want door COVID kregen ze een enorme vraag vanuit buitenland en hun logistieke keten begon helemaal vast te lopen. Ze komen wel weer in de lucht ergens dit jaar (ik hoop zo snel mogelijk, ze hebben een bizar goed en goedkoop aanbod aan Riesling en Spatburgunder)
Had ik nog niet eens gezien, heb ook vaker bij Gute Weine besteld. Goede winkel met, zoals je zegt, bizar goed en goedkoop aanbod. Hoop ook dat ze snel weer naar NLD verzenden, heb nog wel wat dingen op mijn lijstje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Gnosis schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Had ik nog niet eens gezien, heb ook vaker bij Gute Weine besteld. Goede winkel met, zoals je zegt, bizar goed en goedkoop aanbod. Hoop ook dat ze snel weer naar NLD verzenden, heb nog wel wat dingen op mijn lijstje staan.
Ja valt ook precies verkeerd. Want 2019 schijnt echt de Rieslingvintage van deze eeuw te zijn. Zelf alleen nog maar Orts en Guts 2019 geprobeerd, maar dat heeft mij overtuigd om wat meer dan normaal in te slaan. Paar GG en dit keer beduidend meer Kabinett en Spatlese. Heb zelf ook nog wat goede prijzen en aanbod kunnen vinden op WeinArt. Hard gegaan op Lauer (GG 11&18), Schaefer (domprobst #5), Zillicken (Rausch), Schloss Lieser (zowel GH als LP). Oh en wat 2019 Dr Loosen GG'tjes als cellar defenders voor de andere 2019's O-)

Jij al toegeslagen met de 2019?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
righthand schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Ja valt ook precies verkeerd. Want 2019 schijnt echt de Rieslingvintage van deze eeuw te zijn. Zelf alleen nog maar Orts en Guts 2019 geprobeerd, maar dat heeft mij overtuigd om wat meer dan normaal in te slaan. Paar GG en dit keer beduidend meer Kabinett en Spatlese. Heb zelf ook nog wat goede prijzen en aanbod kunnen vinden op WeinArt. Hard gegaan op Lauer (GG 11&18), Schaefer (domprobst #5), Zillicken (Rausch), Schloss Lieser (zowel GH als LP). Oh en wat 2019 Dr Loosen GG'tjes als cellar defenders voor de andere 2019's O-)

Jij al toegeslagen met de 2019?
Klopt, 2019 schijnt enorm goed te zijn. Wel iets zuurder dan normaal/wat de meeste mensen gewend zijn volgens mij. Ik ben daarnaast ook een enorme liefhebber van zoete riesling.

Jij hebt i.i.g. wat mooie wijnen bemachtigt. Die Zilliken Rausch blijft lekker. Gelijk zin om wat open te trekken! Jammer dat ik doordeweeks niet drink.

Op mijn vakantie vorig jaar 2019 heb ik weinig GG's kunnen bemachtigen, de meeste waren nog niet vrijgegeven. De volgende zijn wel gelukt:
- Müller Catoir Bürgengarten Im Breumel GG
- Christmann Idig GG 2x (wordt geleverd vanuit het wijnhuis zelf wanneer ze vrijgegeven zijn, samen met 4 andere wijnen van Christmann). Dat is een van de lekkerste wijnen die ik ooit op, zeker een aanrader.
- Fritz Haag Brauneberger Juffer GG
- Wagner Stempel Heerkretz GG 2x

Verder nog wel wat Kai Schätzel van 2018 gekocht, is ook een uitstekend jaar.

De website WeinArt kende ik niet, maar hebben ook een erg mooi aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudeless

- Arentz wijnen
- Vinotheek Nijmegen
- Arno de Laak

Colaris.nl (vooral sterk in oude wereld)
https://vini-vino.nl/ (Site is niet optimaal maar hij heeft mooie wijnen, vaak gunstiger geprijsd dan elders. Levert ook aan (sterren) restaurants en wijnbars.)
Verder Wijnbeurs, Vivino, Okhuyzen en bij huizen direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnliefhebber
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2021
spam

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 24-02-2021 15:51 ]

• Fried

- Arentz wijnen
- Vinotheek Nijmegen
- Arno de Laak

onlangs nog goede ervaring met https://www.vinexus.nl/ :)
goede prijzen, erg mooi en breed assortiment en netjes geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
Gnosis schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Leveren ze alweer over de grens? M'n Spätburgunder voorraad raakt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Rudeless schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:57:
[...]

Leveren ze alweer over de grens? M'n Spätburgunder voorraad raakt op.
Dat die voorraad opraakt moet voorkomen worden :).

Ik heb geen bericht kunnen vinden dat er iets is veranderd, maar ik heb dat ook niet gezien toen ze tijdelijk niet meer buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn gaan leveren.

*edit: zo te zien nog niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0YT8eNUR3jaUKGwq_UaqL8bKCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yuvr2bhYatUwf09zJtc8xm4M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Gnosis op 29-04-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
Jammer, ik zou zo zelf naar de Ahr rijden om te bevoorraden maar dat ligt ook wat moeilijker nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
Rudeless schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:44:
Jammer, ik zou zo zelf naar de Ahr rijden om te bevoorraden maar dat ligt ook wat moeilijker nu.
Zonde ja. Ik had ook voor dit jaar een tripje naar de Ahr gepland. Ik neem ook vaak op de terugweg van vakanties mooie spätburgunders mee uit de Kaiserstuhl.

Bij welke wijnhuizen ben je van plan langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Hi,

Weet niet helemaal of dit het goede topic is, maar sinds vrijdag hebben wij een nieuwe keuken met een wijnkoeler (2-temperatuurzone) erin van Avintage. Voordat ik al mijn wijn ga kopen en erin doe, iemand nog tips/advies wat ik wel en ook wat ik juist niet moet doen? Bv, wat zijn de beste temp voor wit en rood? Van fabriek uit staat die op 07 en 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Frid0
07 graden is een (relatief koele) serveer temp voor witte wijn
12 graden is een bewaar temp (voor witte/rode wijn). Rode wijn uurtje voor drinken uit koelkast halen zodat deze ~17 graden is.

Kopen?
- koop wat je lekker vindt
- koop wat je wilt drinken (meeste wijn in supermarkt/slijter is op dronk, sommige kan nog even worden bewaard)
- koop je om te bewaren, dan evengoed vraag wat je wilt :). Let er wel op dat naast de temperatuur ook licht van belang is (een koelkast met lampje / glazen deur met veel licht is niet ideaal voor een wijn die nog 10 jaar moet liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
pietje63 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:50:
@Frid0
07 graden is een (relatief koele) serveer temp voor witte wijn
12 graden is een bewaar temp (voor witte/rode wijn). Rode wijn uurtje voor drinken uit koelkast halen zodat deze ~17 graden is.

Kopen?
- koop wat je lekker vindt
- koop wat je wilt drinken (meeste wijn in supermarkt/slijter is op dronk, sommige kan nog even worden bewaard)
- koop je om te bewaren, dan evengoed vraag wat je wilt :). Let er wel op dat naast de temperatuur ook licht van belang is (een koelkast met lampje / glazen deur met veel licht is niet ideaal voor een wijn die nog 10 jaar moet liggen)
Bedankt voor je snelle antwoord pietje63.

Vind ik ook, daardoor hoor ik graag wat jullie advies is. Zat zelf meer te denken aan. Wit: 10 graden. Rood: 16 graden. Vanuit gaan dat beide wijnen dan nog 1 graad toenemen als je ze in het wijnglas doet.

Supermarkt wijn ga ik niet doen. Dat is voor snelle slok, verjaardagen enzo. Nee wil wijn van een wijnhuis of iets dergelijks erin bewaren voor mooie gelegenheden, diner bezoek van vrienden/familie of als wij zelf zin hebben 1 een goed glas wijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Frid0 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:57:
[...]
Supermarkt wijn ga ik niet doen. Dat is voor snelle slok, verjaardagen enzo. Nee wil wijn van een wijnhuis of iets dergelijks erin bewaren voor mooie gelegenheden, diner bezoek van vrienden/familie of als wij zelf zin hebben 1 een goed glas wijn.
Heb je ook wel eens zin een een slecht glas wijn dan ;) Genoeg prima supermarktwijn overigens maar meestal heb je voor minder geld betere wijn bij een lokale wijnwinkel. Als je een beetje van wijn houdt ligt dat ding in no time vol en blijkt ineens iedere dag een mooie gelegenheid voor een goed glas wijn :P

Wij hebben overigens sinds een paar maanden een abonnement op de wijnzoekers , iedere maand 3 flessen van een wijnhuis. Echt leuke dingen gehad al van kleinere producenten en appellaties, goed dingen ontdekken voor <4 tientjes per maand.

De Bordeaux aankoop waar we ons toe hebben laten verleiden was een wat steviger rib uit ons lijf, maargoed, als je wat oudere wijnen wilt hebben en je kan individuele flessen kopen is het wel leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8--eHfElIpKCcrqVKygxFTPD9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nr1IAeT63AlWXSkEtu88jnHS.jpg?f=user_large

De Gruaud Larose was in ieder geval fantastisch, het enthousiasme is zo groot dat onze vakantie dit jaar dus naar Bordeaux gaat (als het allemaal mag en kan, na de zomer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magicstar
Dat is een erg mooie doos. Zowel die DuTertre en de Palmer gaan erg bevallen, denk dat de Palmer wel niet nog 5 jaar kan liggen.

Verder kan ik alleen maar beamen wat JHeroun zegt, ga voor je ontdekkingsreis vooral naar een lokale wijnwinkel. Zij kunnen je helpen en als je samen jouw smaak ontdekt kunnen ze je ook iedere keer iets nieuws adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Die gaan allemaal wel op dit jaar dus dat komt wel goed :) De conditie is sowieso erg goed, is vanuit Bordeaux naar opslag gegaan en nu via via verkocht dus sowieso geen zorgen. Maar die Palmer is wel op dronk gok ik zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
Frid0 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:09:
Hi,

Weet niet helemaal of dit het goede topic is, maar sinds vrijdag hebben wij een nieuwe keuken met een wijnkoeler (2-temperatuurzone) erin van Avintage. Voordat ik al mijn wijn ga kopen en erin doe, iemand nog tips/advies wat ik wel en ook wat ik juist niet moet doen? Bv, wat zijn de beste temp voor wit en rood? Van fabriek uit staat die op 07 en 12 graden.
Ligt helemaal aan wat je doel is. Voor lang bewaren (3 jaar>) zou ik geen onderscheid maken tussen wit en rood en alles lekker stabiel houden op ergens tussen de 14 en 16 graden.

Voor direct gebruik, zou ik wit op 9 graden zetten en rood op 15 graden. Geeft je nog wat speling met uitserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
righthand schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Ligt helemaal aan wat je doel is. Voor lang bewaren (3 jaar>) zou ik geen onderscheid maken tussen wit en rood en alles lekker stabiel houden op ergens tussen de 14 en 16 graden.

Voor direct gebruik, zou ik wit op 9 graden zetten en rood op 15 graden. Geeft je nog wat speling met uitserveren.
Heel erg bedankt, zocht een temp voor inderdaad direct uitserveren als daar een moment voor is. Zoek niet iets om paar jaar te laten liggen. Het advies van 9 graden en 15 graden ga ik zeker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:24
Leuk, dit topic kom ik nu pas tegen!

Welke methode hanteren jullie voor het bewaren van met name rode wijn na opening? Ik trek nog wel eens een fles open waar ik twee glazen uit haal en het dan een week zonder kwaliteitsverlies wil bewaren. Nu gebruik ik een vacuümpomp en de wijn simpel in de koelkast, maar na een dag of drie begint de smaak te veranderen.

Ik heb wel eens zo'n argongas systeem overwogen, maar ik weet niet of dat niet een te prijzige oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:24
Fried schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:39:
[...]

onlangs nog goede ervaring met https://www.vinexus.nl/ :)
goede prijzen, erg mooi en breed assortiment en netjes geleverd.
Late reactie, maar voor als je bereid bent te wachten en van Amarone houdt is vino.com aan te raden als je meerdere flessen wilt kopen. Daar hebben ze wel eens aanbiedingen, het duurt wel even voor het er is (levering direct uit Italië, dropshipping?), maar het scheelt serieus geld als je een stuk of 6 flessen haalt.

Lokaal haal ik mijn wijn bij Gavi Wijnkopers, die zitten in Dronten. Ze hebben overigens ook een online shop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@codex
- binnen een week: vacuum + bewaren in koelkast
- meer dan een week: argon (Coravin). Is een rip uit je lijf (af en toe zijn er erg mooie aanbiedingen). Gok dat het ca EUR 1 per glas is, maar ik gebruik het meestal niet voor de hele fles. Bij de eerste twee glazen Argon, daarna (dat is bij mij vaak 1-2 maanden later, veel later zou ook moeten kunnen) opentrekken. Dan vallen de kosten in het gebruik erg mee, en heb je extra plezier van je voorraad.

[ Voor 10% gewijzigd door pietje63 op 05-05-2021 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gnosis
Ik doe het op precies dezelfde manier als pietje63. Coravin is niet goedkoop, maar ik vind het een erg fijn apparaat. Ik drink daardoor ook makkelijker ‘duurdere’ wijnen, omdat je niet de hele fles gelijk leeg hoeft te maken.

Verder bewaar ik al mijn wijn op 12 graden in een klimaatkast (die wel 2 zones heeft die apart kunnen worden ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Gnosis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:23:
Ik doe het op precies dezelfde manier als pietje63. Coravin is niet goedkoop, maar ik vind het een erg fijn apparaat. Ik drink daardoor ook makkelijker ‘duurdere’ wijnen, omdat je niet de hele fles gelijk leeg hoeft te maken.

Verder bewaar ik al mijn wijn op 12 graden in een klimaatkast (die wel 2 zones heeft die apart kunnen worden ingesteld).
Alle wijn, wit en rood maakt niet uit, de hele klimaatkast staat op 12 graden? Waarom als ik vragen mag en helemaal omdat je aangeeft dat de klimaatkast 2 zones heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fried
Frid0 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Alle wijn, wit en rood maakt niet uit, de hele klimaatkast staat op 12 graden? Waarom als ik vragen mag en helemaal omdat je aangeeft dat de klimaatkast 2 zones heeft.
Hier hetzelfde hoor. Om te bewaren is 12 graden prima.
(daarbij zijn én de zones niet zo strikt te scheiden, én qua formaat flessen (dus schappen verwijderen) is het inmiddels zo'n zooitje geworden dat alles door elkaar ligt :X )
Afhankelijk van de soort wijn gaat hij er dus óf op tijd uit of maakt een tussenstop in de koelkast.

ik heb een bewaarkast op zolder (180fl) dus. geen koelkast om rechtstreeks uit te serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
codex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:43:

Welke methode hanteren jullie voor het bewaren van met name rode wijn na opening? Ik trek nog wel eens een fles open waar ik twee glazen uit haal en het dan een week zonder kwaliteitsverlies wil bewaren. Nu gebruik ik een vacuümpomp en de wijn simpel in de koelkast, maar na een dag of drie begint de smaak te veranderen.

Ik heb wel eens zo'n argongas systeem overwogen, maar ik weet niet of dat niet een te prijzige oplossing is.
Ik gebruik nooit maar dan ook nooit een vacuum. Je maakt je wijn er harder kapot mee dan dat je echt zuurstof verwijderd en de oxidatie tegen gaat. Door het "vacuum" ontstaat er negatiece druk en trek je dus sneller de volatiele elementen uit je fles wijn. Het idee dat je alle zuurstof verwijderd is er ook niet omdat je als mens, zelfs met een pompje echt niet in de buurt van een reeel vacuum kan komen.

Beste optie (buiten coravin, of ander inert gas) is wel de stopjes gebruiken en de wijn in de koelkast bewaren. De lagere temperatuur remt de verouderings processen en de stop zorgt dat de kolom lucht niet teveel ververst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
Frid0 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Normaal heb ik de wijn wel verdeeld liggen, met de ‘direct te drinken’ wijnen op lagere temperatuur.

Nu liggen er meer wijnen in die ik over langere tijd wil drinken. En net zoals bij Fried: alles ligt door elkaar. Vandaar dat ik beide zones op 12 graden heb gezet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
codex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:43:

Wanneer ik iets echt speciaals wil drinken, dan gebruik ik ook de Coravin. Wel grappig dat er toch best wel wat Tweakers dit apparaat thuis hebben staan. Dan moet je echt van wijn houden en ook wel een serieuze collectie hebben :D .

Wil ik gewoon een fles in de week leegdrinken, dan is het juist wel leuk om de ontwikkeling over een dag of 3 mee te maken. In dat geval kurk er weer op en in de koelkast.

Ik geloof dat Coravin nu ook een goedkopere tussenoplossing biedt in de vorm van de Pivot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Gnosis schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Normaal heb ik de wijn wel verdeeld liggen, met de ‘direct te drinken’ wijnen op lagere temperatuur.

Nu liggen er meer wijnen in die ik over langere tijd wil drinken. En net zoals bij Fried: alles ligt door elkaar. Vandaar dat ik beide zones op 12 graden heb gezet :) .
Als je terug gaat naar het "normaal' ;) en je dan ook een zone heb met 'direct te drinken' wijnen op welke temperatuur heb je die dan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Frid0 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:17:
[...]

Als je terug gaat naar het "normaal' ;) en je dan ook een zone heb met 'direct te drinken' wijnen op welke temperatuur heb je die dan staan?
Ik zet 'm dan op 9 graden. Ik drink voornamelijk witte wijn en lichtere rode wijn, dus die zijn dan voor mij precies goed als ze eenmaal uit de kast en in het glas zijn :).

Is uiteraard ook een voorkeur voor hoe je wijn graag drinkt. Bijv: de meeste spätburgunders die ik drink, drink ik graag licht koel.

Nu we het er toch over hebben, gelijk maar eens wat uitkiezen voor het weekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Een vraag voor medetweakers; maakt iemand gebruik van en/of huren een externe opslagruimte? Dus een geclimatiseerde ruimte waar je je wijnen naar toe stuurt voor langere oplegtijden?

In het buitenland blijkbaar redelijk normaal om te doen en voor mij zou dat ideaal zijn. Heb namelijk geen kelder (of mogelijk daar toe) en vind de aanschaf en het bijplaatsen van nog twee bewaarkasten (175+ flessen per kast) best wel een ding. Dat moet toch efficienter en met minder milieu impact moeten kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand Ik heb er geen ervaring mee, wel eens een site bekeken maar dat was erg duur volgens mij. Voor langere opslag overigens wel handig. Bij ons komt er ook steeds meer te liggen wat pas over 5 jaar interessant wordt, dat zou best elders kunnen liggen.

In onze proefclub kwam dit filmpje over perceptie van kwaliteit langs, geen onbekend verhaal maar blijft lollig.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Expensive wine is for suckers

Maar blind proeven op kwaliteit blijft ook lastig. Zoals mijn eigen proefclub (allen SDEN3 en 1 vinoloog in opleiding) ook ontdekte toen ze (blind) een Beaujolais van €2,17 naast een Cru van €35 proefden. De twee die een uitgesproken mening gaven wezen de goedkope aan als zijnde de duurste. Dus kap maar met alle dure wijnen en koop gewoon van de onderste plank in Frankrijk, zelfs de experts proeven het niet _O-

Die goedkope viel mij ook zeker niet tegen, ik had ook een village van €7 als backup maar de stoffige fles van een supermarkt in de Dordogne bleek verrassend oke. Stuivende fruitige neus maar wat minder in de body en erg stram in de verder heel korte finish. Stevig uitgeperste druiven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Thx. Mooi filmpje! Heb de film Sideways ook gelijk opgezocht om te kijken, die kende ik volgensmij nog niet.

Mijn persoonlijke ervaring is dat blind proeven en dan consistent koppelen aan prijs (brackets) zeker niet eenvoudig is.

Tegelijkertijd zijn er ook zeker wijnen (die ik gedronken heb) waarvan ik vrij zeker ben dat ik die er zo uit zou halen als zijnde duurder (in de categorie E35-50). Die hebben een smaak en mondgevoel die ik niet ben tegengekomen in de categorie (E20-35) daaronder maar zeker niet in categorie E0-20.

De indeling heb ik uiteraard even zelf gekozen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste