Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 14:25

pietje63

RTFM

@Jheroun Inderdaad weinig nieuws, wel mooi weergegeven. Perceptie beïnvloedt de smaakbeleving.

Persoonlijk vind ik ook niet dat je een wijn in te veel detail op goed/slecht moet willen beoordelen. Eigenlijk alle wijnen vanaf EUR 6 (ofzo) zijn goed (lees: niet fout, met uitzondering als zich een ongewenste ontwikkeling heeft voorgedaan).

Duurdere wijnen zijn vaak complexer, waarbij vaak ook aroma's te voorschijn komen die je moet kunnen waarderen (ik houd wel van wat stal-aromain mijn Pinot Noir, maar ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde consument liever alleen het fruit heeft). Over het algemeen waardeer ik het als ik de kenmerken van een specifieke locatie kan herkennen in een wijn. Dat voegt voor mij iets toe aan de beleving.

De specifieke omstandigheden op deze locaties maken de wijnen vaak duurder (minder productie of duurdere arbeid). Het maakt de wijnen niet per se beter.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor bio dynamische / biologische wijnen. Voor sommigen voegt dit iets toe, terwijl de productie per liter gewoon duurder is. Het maakt de wijnen niet per se beter (al is het voor mij vaak wel een indicatie dat de wijn met zorg is gemaakt).

Dat neemt niet weg dat er zeker wel elementen zijn die objectief de kwaliteit van een wijn weerspiegelen. Denk bijvoorbeeld aan de duidelijkheid van de aroma's of lengte van de afdronk. Dit heb ik bijvoorbeeld ervaren bij het proeven van vergelijkbare wijnen in verschillende prijsklassen van hetzelfde huis (Pinot Noir in de Bourgogne). Mijn ervaring was dat de aroma's in de duurdere wijnen uitgesprokener waren met een langere afdronk dan de minder dure (ik schreef bijna goedkoper, maar het blijft de Bourgogne..). Een dergelijke vergelijking met wijnen die te veel verschillen loopt weer snel mank (een fruitige Pinot Noir heeft sneller uitgesproken aroma's dan een boersige).

Anyways, ieder zijn voorkeuren en je moet drinken waar je zin in hebt (en je niet te veel wijs laten maken door anderen)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudeless
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2023
righthand schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:46:
Een vraag voor medetweakers; maakt iemand gebruik van en/of huren een externe opslagruimte? Dus een geclimatiseerde ruimte waar je je wijnen naar toe stuurt voor langere oplegtijden?

In het buitenland blijkbaar redelijk normaal om te doen en voor mij zou dat ideaal zijn. Heb namelijk geen kelder (of mogelijk daar toe) en vind de aanschaf en het bijplaatsen van nog twee bewaarkasten (175+ flessen per kast) best wel een ding. Dat moet toch efficienter en met minder milieu impact moeten kunnen?
Bij Colaris kun je wijnen (die je daar bestelt) opleggen voor 1 euro per fles per jaar. Wel eens met Bordeaux gedaan maar uiteindelijk heb ik ze maar in de kelder van een vriend gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2023
Vraagje: ik heb binnenkort een proefavond met als thema China. Heeft iemand nog tips of een goed inkoopadres misschien? Ik ken alleen Silver Heights eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Wij gaan over een aantal weken naar Frankijk (hoop ik dan :X ) op vakantie, en dan specifiek naar de Champagne regio en daarna door naar de Bourgogne. We willen sowieso Reims aan doen als we op een kampeerplaats staan rond Epernay, daarna ergens in de buurt van Chablis verblijven en dan als laatste ergens tussen Dijon / Baune.

Hebben jullie goede tips voor leuke wijnhuizen, vooral waar we het eea kunnen proeven natuurlijk. We zijn niet van de enorm dure wijnen, we vinden het vooral leuk om naar de wat kleinere wijnboeren te gaan :) .

We hebben al begrepen dat we de Champagne vooral in champagne moeten laten, en de Crement de Bourgogne moeten meenemen :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 12:14
@TheJVH Volgens mij heeft Jheroen hier ook al eens wat namen wat betreft Champagne & Bourgogne geplaats in dit topic.

Wat mij betreft wordt goede Champagne bepaald door zijn zogenaamde terroir (plek+maker) en dat ga je niet in een Crémant krijgen (uitzondering daargelaten). Goede Champagne hoeft ook niet zo bijzonder duur te zijn, maar onder de 20 euro is wel een uitdaging.

Trouwens aanraders bij Reims is natuurlijk de kathedraal met glas in lood van Chagall. En dan heb je volgens mij ook Ruinart in Reims (zeer goede instappers en een uitstekende rosé!) en in Epernay heb je alle grote Champagne huizen. Wel supertoeristisch natuurlijk, maar veel internationale reizigers mogen Frankrijk nog niet binnenkomen, dus misschien juist wel leuk om te doen.

Voor de rest; Champagne is best wel groot en ook divers. MIsschien ook de reden waarom zoveel wijnliefhebbers nooit zijn uitgekeken op Champagne :)

[ Voor 41% gewijzigd door righthand op 17-07-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

momania

iPhone 30! Bam!

Ben op vakantie in NL en valt me weer op dat bijna overal alleen maar van die waterige wijn wordt geserveerd. Ook veel van de wijnen die je bij een slijter koopt zijn zo slap allemaal. En dan koop ik alleen dingen die hier onder het labeltje ‘stevig’ staan.
Vind hier ook weinig tot geen voor mij bekende labels moet ik zeggen.
Hou het denk maar bij wat meer witte wijn denk ik want daar is het verschil niet zo groot. :X

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Was recent in Chateauneuf du Pape en had nog weinig ervaring met deze wijn. De flessen die ik in het verleden gedronken heb vielen me beetje tegen.

Nu wat meer kunnen proberen en was erg lekker. Bij het diner hadden we van het huis Chateau de Vaudieu de rode Chateauneuf du Pape 2015 met lamsvlees van de barbecue. Erg Lekker!

Later nog een doosje daarvan gehaald op het estate. Het is wel wat duurdere wijn uiteraard. De rode was daar e29.5 per fles. Ze hebben ook erg lekkere witte wijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 17-07-2021 10:41 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
momania schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:24:
Ben op vakantie in NL en valt me weer op dat bijna overal alleen maar van die waterige wijn wordt geserveerd. Ook veel van de wijnen die je bij een slijter koopt zijn zo slap allemaal. En dan koop ik alleen dingen die hier onder het labeltje ‘stevig’ staan.
Vind hier ook weinig tot geen voor mij bekende labels moet ik zeggen.
Hou het denk maar bij wat meer witte wijn denk ik want daar is het verschil niet zo groot. :X
Als je echt dikke fruitklappers met een hoog alcoholpercentage wil, vraag dan eens naar een Primitivo uit Puglia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeMaarDuurzaam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-03-2024
Vraagje voor de liefhebbers met een ikea-keuken: ik zoek een wijnklimaatkast die ik kan inbouwen in mijn keuken. De standaardmaat is 59,5 cm breed, maar ik zoek dus net een maatje minder breed (57 cm), heeft iemand hier wellicht een goede oplossing voor gevonden? Na een weekje browsen ben ik niks tegenkomen wat niet Chinese troep is met een absurd hoog energie verbruik en nare paarse LED lampen.

Het is een long shot, maar ik dacht ik probeer het hier toch even :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-04 15:42
TheJVH schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:32:
Wij gaan over een aantal weken naar Frankijk (hoop ik dan :X ) op vakantie, en dan specifiek naar de Champagne regio en daarna door naar de Bourgogne. We willen sowieso Reims aan doen als we op een kampeerplaats staan rond Epernay, daarna ergens in de buurt van Chablis verblijven en dan als laatste ergens tussen Dijon / Baune.

Hebben jullie goede tips voor leuke wijnhuizen, vooral waar we het eea kunnen proeven natuurlijk. We zijn niet van de enorm dure wijnen, we vinden het vooral leuk om naar de wat kleinere wijnboeren te gaan :) .

We hebben al begrepen dat we de Champagne vooral in champagne moeten laten, en de Crement de Bourgogne moeten meenemen :9 .
Mooie regio's voor een vakantie. De Champagnestreek is toch altijd leuk om te bezoeken, vooral met goed weer :).
Goede keuze om naar de kleinere wijnboeren te gaan. Ik ben voornamelijk gewoon langsgegaan bij de wijnhuizen die in de buurt zaten bij waar ik verbleef, dat vond ik het leukst. Ik weet niet meer welke ik allemaal bezocht heb, maar heb o.a. bij de eigenaren aan de eettafel of in de schuur tussen de tractors gezeten.

De volgende, ook (wat) bekendere, kan ik me nog wel herinneren:

- Louis Brochet: https://www.champagne-brochet.com/. (Je kan er ook een yoga tasting doen, voor de lenige liefhebbers :). Ik drink mijn wijn liever gewoon zittend of staand.)

- Henri Giraud: https://www.champagne-giraud.com/en/

- Jacquesson: https://champagnejacquesson.com

- Philipponat: https://www.philipponnat.com/

- Henri Chauvet: https://www.champagne-chauvet.com/champagne/index.php?idp=3.
Mooie kelders en wat schappelijker geprijsd dan de bovenstaande 4 huizen. De 'gewone' blanc de noirs is bijvoorbeeld maar €16-17 als ik het me goed herinner.

- Mercier: https://www.champagnemercier.com/en/legal
Een groot en nogal toeristisch wijnhuis, maar ook best interessant. Volgens mij hebben ze bij Mercier de machine uitgevonden die de champagneflessen kan draaien om het handmatig draaien te vervangen. Je kunt wel een goed beeld krijgen bij de grootte van de kelders, want je wordt bij een rondleiding met een treintje door de kelders gereden. Hoewel het onderdeel is van LVMH, wordt er door de andere grote huizen wel op neergekeken. Vandaar dat ik het juist heb bezocht.

- Jacquinet-Dumez: https://www.champagne-jacquinet-dumez.com/.
Basischampagne begint bij €20-21 volgens mij.

- Larmandier-Bernier: https://larmandier.fr/en/
Biodynamische champagne.

- Fleury: http://www.champagne-fleury.fr/en/accueil
Pioniers in de biodynamische champagne

En als je in Reims nog champagne wilt kopen, omdat je niet kunt kiezen. Bij deze winkel hebben ze bijna alles, zit aan het plein bij de kathedraal: https://www.cavedessacres.com/.

Hopelijk heb je er iets aan of helpt het je op weg in je keuze. Fijne vakantie alvast en achterbak weer vol terug!

[ Voor 3% gewijzigd door Gnosis op 20-07-2021 16:16 ]

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@TheJVH Toevallig was ik twee weekenden terug nog in de Champagne. Altijd leuk. Er zijn 7 dozen champagne mee terug gekomen dus ik heb wel wat aanbevelingen ;) Belangrijkste tip is om niet ongepland langs te gaan maar een afspraak of tour van tevoren te plannen. Er is lang niet altijd standaard iemand aanwezig. En als je wel een afspraak maakt: het is Frankrijk, het kan even duren voordat ze er echt zijn :P
  • Froment-griffon. Klein familiehuis. Superchampagnes voor het geld, vanaf 18 euro.
  • Canard duchene. Kleinste van de grote commerciele toko's, volgens mij qua volume de nummer 10 ofzo. Wel een leuke tour door uitgehakte kelders maar je hoeft er Reims niet voor in. Millesimé 2013 kostte 24 euro, prachtig ontwikkelde champagne voor een hele redelijke prijs. Sowieso redelijk betaalbaar ook, behalve de Charles VII serie, maar gelukkig voor de bankrekening vonden we die ook minder bijzonder.
  • Geoffroy - Smaak en kwaliteitsperceptie zijn zeer subjectief maar toch laat je je leiden door vakliteratuur. Geoffroy en de volgende (Ayala) staan steevast in de mooie platenboeken over champagne als onderdeel van een door een willekeurige wijnberoemdheid samengestelde top X. Na aanbellen en door 3 deuren bij het ogenschijnlijk dichte domaine gegaan te zijn verscheen onze gids vanaf de straatkant. Erg leuke ervaring, maker die veel experimenteert met verschillende vaten en rijping. Zit wel boven de 30 euro maar zeker niet onterecht afgaande op kwaliteit. En dan nog is 3 tientjes een erg nette prijs, daar heb je hier in de appie net een fles voor (an sich prima overigens, Lanson, de brut variant) maar voor dat geld krijg je in de champagne uiteraard veel meer waar.
  • Ayala - Oud huis, lang slecht gemanaged (vroegere eigenaren verkochten steeds meer wijngaarden om hun decadente levensstijl te onderhouden). Nu eigendom van Bollinger maar doet wel zijn eigen ding. Nadruk op frisheid en Chardonnay. Mooi stijlverschil met een straat verder: Geoffroy heeft gaarden met meer Pinots en de ligging benadrukt het zuur ook nog, dus zij doen altijd malolactische fermentatie. Ayala heeft nadruk op Chardonnay, wil het zuur dus houden en doet die fermentatie niet. Mooie frisse champagnes met als kenmerk een rijke mousse. Erg luxe uitstraling allemaal dus wij verwachten hoge prijzen maar ook hier zat er veel rond 30 euro. Zeer goed op Nederlanders ingespeeld: korting bij grotere afnames. Met onze proefclub kwamen we dus in de staffel >25 flessen uit _O-
Interessantste van deze vier bezoeken vond ik de informatie rond het draaien van de flessen, het automatiseren daarvan en hoe snel men dat dan doet. Geoffroy laat de flessen na iedere draai nog altijd 8 uur rusten. Canard Duchene iets van 4 uur. Ayala had het over 1 uur. Zegt wel iets over het geduld waarmee men het proces doorloopt. Maar waren allemaal heerlijke champagnes dus wellicht is het vooral belangrijk voor het verhaal ;)

Betaalbare champagnes vind je in Ay ook bij Goutorbe, en bij Bouzy bij Tornay. Daar waren wij op onze vorige trip geweest.

Moraal van het verhaal blijft dat kleine huizen vaak voor verassend weinig geld heerlijke champagnes maken maar dat luxere huizen uit de plaatjesboeken niet noodzakelijk superduur zijn.

In Reims is vooral de kathedraal mooi, maar verder vind ik het geen bijzondere stad, bijzonderder dan Epernay, dat wel. Wel genoeg champagne daar uiteraard en mooie kelders. Ik ben daar bij Taittinger en bij Vranken-Pommery geweest. Leuke tours maar qua prijzen merk je wel dat het huizen met een flink marketingbudget zijn, zeg maar.

Tot zover de Champagne. Chablis ben ik nog niet geweest, Cote de nuit en cote de beaune wel een paar keer. Twee keer een tour met 4x4 met gids geweest. Maar het blijft een wereld apart, bourgogne. In Beaune vond ik de tour van Drouhin leuk. Flink gangenstelsel onder die stad hebben ze daar. En qua prijzen maken grote of kleine huizen in de bourgogne wat minder uit in mijn ervaring, het is allemaal duur. Bij Drouhin waren wij toevallig het laatste tourtje op zaterdag, waar we ook nog met zijn tweeen waren. Zondag waren ze dicht en de wijnen bewaren ze niet tot maandag. Dus we kregen nog wat extras, kan je meenemen in je planning _O-

@Gnosis Mooie suggesties ook, staan er een paar tussen die ik op het lijstje zet voor als we er weer heen gaan.

En nog één tip voor mensen die binnenkort gaan, vermijd het gesprek over Putin en de Russische regelwijziging, werden ze chagrijnig van :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 15:37
DoeMaarDuurzaam schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:30:
Vraagje voor de liefhebbers met een ikea-keuken: ik zoek een wijnklimaatkast die ik kan inbouwen in mijn keuken. De standaardmaat is 59,5 cm breed, maar ik zoek dus net een maatje minder breed (57 cm), heeft iemand hier wellicht een goede oplossing voor gevonden? Na een weekje browsen ben ik niks tegenkomen wat niet Chinese troep is met een absurd hoog energie verbruik en nare paarse LED lampen.

Ik werk bij Liebherr en wij kennen twee soorten integreerbare wijnkasten:
- Onderbouw wijnkasten die (net als een vaatwasser) tussen twee keukenkasten worden geplaatst onder het aanrecht. Deze zijn 597 mm breed en doen de aan- en afvoer van lucht via plintventilatie.
- Inbouwwijnkasten die (net als een koelkast) in een keukenkast worden geplaatst. Deze apparaten zijn 559 cm breed. Let erop dat deze apparaten de warme lucht naar achteren/boven afvoeren. Deze zijn dus niet geschikt voor onder een werkblad.

Hier lees je meer over de inbouwmogelijkheden die Liebherr biedt.

Wat er precies past in een IKEA keuken durf ik zo niet te zeggen. De meeste wijnkasten hebben een eigen glasdeur en ik verwacht dat je om deze te kunnen plaatsen wel moet werken met een passtuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Thanks voor de suggesties wb de champagne-streek! Wij zijn niet echt fervente champagne drinkers, maar daarom juist wel leuk om daarheen te gaan. Eerst waren we ook niet heel erg van de witte wijn, maar nadat we een hoop hebben geproefd in Slovenie is dat ook wel veranderd :) .

Hoeveel we naar huis nemen weet ik niet, maar we zullen in ieder geval een hoop gaan proeven en tripjes maken langs de verschillende huizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

DoeMaarDuurzaam schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:30:

Het feit dat je maar 57CM hebt is niet specifiek IKEA maar jouw keuken toch? Volgens mij heeft IKEA standaard maten, zie ook bijv.
https://www.ikea.com/nl/n...ikea-500-inbouw-10499918/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/huttra-onder-aanrecht-koelkast-vrzr-ikea-500-inbouw__0994036_pe820829_s5.jpg?f=s
Dit is - zoals @niels132 het beschrijft - een onderbouw model, geen inbouw. Bij inbouw lijkt de maat die IKEA zelf hanteert 54CM te zijn (https://www.ikea.com/nl/n...et-vriesvak-wit-20342173/)

[ Voor 10% gewijzigd door pietje63 op 21-07-2021 12:46 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:23
Volgende week gaan we naar Belves in de Dordogne, zo'n 50-60 minuten van Bergerac. Dat vind ik nou net te ver rijden, aangezien we met twee jonge kinderen zitten. Zijn er buiten Vin de Domme nog andere opties in de buurt van waar we zitten om leuke wijn te scoren en wat te proeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
Volgende week gaan we naar de Belves in de Dordogne, zo'n 50-60 minuten van Bergerac. Dat vind ik nou net te ver rijden, aangezien we met twee jonge kinderen zitten. Zijn er buiten Vin de Domme nog andere opties in de buurt van waar we zitten om leuke wijn te scoren en wat te proeven?
Da's best heuvelrijk allemaal dus 50 minuten rijden is het al snel daar ;) Mocht je wel de tijd nemen dan is Monbazillac ook leuk, ook voor niet dessertwijnen. Wij hebben bij Chateau Montdoyen heerlijke wijnen meegenomen, zowel rood en wit als dessert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
barrymossel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
Volgende week gaan we naar Belves in de Dordogne, zo'n 50-60 minuten van Bergerac. Dat vind ik nou net te ver rijden, aangezien we met twee jonge kinderen zitten. Zijn er buiten Vin de Domme nog andere opties in de buurt van waar we zitten om leuke wijn te scoren en wat te proeven?
Drie jaar lang in dezelfde situatie gezeten, zat net 20km noord oost van Sarlat. Ik ben zelf richting het zuiden gereden over de Lot, dus Cahors terrein. Wel Malbec, maar dan wel de hogere in zuren en lagere in alcohol variant.

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 21-07-2021 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
righthand schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Drie jaar lang in dezelfde situatie gezeten, zat net 20km noord oost van Sarlat. Ik ben zelf richting het zuiden gereden over de Lot, dus Cahors terrein.
Ik ben heel benieuwd naar Pécharmant. En moeders houdt ook wel van zo'n tripje. Maar de kinderen zo'n stuk meesleuren om dan gezellig wijntjes te proeven en te kopen past voorlopig niet in onze vakantie. Ook Cahors is dan te ver.

Ik ben bang dat ik het van de hypermarché en Domme moet doen... Ach, in de zon is elke wijn fijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
TheJVH schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:19:
Thanks voor de suggesties wb de champagne-streek! Wij zijn niet echt fervente champagne drinkers, maar daarom juist wel leuk om daarheen te gaan. Eerst waren we ook niet heel erg van de witte wijn, maar nadat we een hoop hebben geproefd in Slovenie is dat ook wel veranderd :) .

Hoeveel we naar huis nemen weet ik niet, maar we zullen in ieder geval een hoop gaan proeven en tripjes maken langs de verschillende huizen!
Pas op met Champagne; voor je het weet zit je in dezelfde Rabbit Hole als menig wijnliefhebber 😇. Genoeg tips om op pad te gaan en te kijken wat je lekker vindt! Laat je ons weten hoe het was geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
barrymossel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar Pécharmant. En moeders houdt ook wel van zo'n tripje. Maar de kinderen zo'n stuk meesleuren om dan gezellig wijntjes te proeven en te kopen past voorlopig niet in onze vakantie. Ook Cahors is dan te ver.

Ik ben bang dat ik het van de hypermarché en Domme moet doen... Ach, in de zon is elke wijn fijn...
Er is wel een okay’ish wijnhandeltje in centrum van Sarlat. Veel lokaal spul. Julien de Savignac heet de wijnhandel volgens mij. Was mijn escape om elke twee dagen weer wat leuks op tafel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
righthand schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Er is wel een okay’ish wijnhandeltje in centrum van Sarlat. Veel lokaal spul. Julien de Savignac heet de wijnhandel volgens mij. Was mijn escape om elke twee dagen weer wat leuks op tafel te zetten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51

red bull

Keeps me awake !

Binnenkort naar Blois (Loire) iemand hier nog aanraders om te bezoeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@red bull Loire, daar zit nogal wat :) Kijken wat er in de buurt is en in een wijngidsje checken wat ze erover zeggen is wat wij meestal doen.

Henry Marionnet zit daar redelijk in de buurt, prima wijnen en daarbij interessant doordat ze eea aan druiven nog op de originele wortels hebben staan en dus niet zoals bijna alles met een amerikaanse onderstok tegen de phylloxera.

Maar vergeet daar vooral de kastelen niet te bezoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeMaarDuurzaam
niels132 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Ik werk bij Liebherr en wij kennen twee soorten integreerbare wijnkasten:
- Onderbouw wijnkasten die (net als een vaatwasser) tussen twee keukenkasten worden geplaatst onder het aanrecht. Deze zijn 597 mm breed en doen de aan- en afvoer van lucht via plintventilatie.
- Inbouwwijnkasten die (net als een koelkast) in een keukenkast worden geplaatst. Deze apparaten zijn 559 cm breed. Let erop dat deze apparaten de warme lucht naar achteren/boven afvoeren. Deze zijn dus niet geschikt voor onder een werkblad.

Hier lees je meer over de inbouwmogelijkheden die Liebherr biedt.

Wat er precies past in een IKEA keuken durf ik zo niet te zeggen. De meeste wijnkasten hebben een eigen glasdeur en ik verwacht dat je om deze te kunnen plaatsen wel moet werken met een passtuk.
Dank. Prijzige maar mooie oplossingen. Uit interesse: wat maakt zo'n Liebherr wijnklimaatkast zo prijzig? Ik heb een supersonische Samsung "Amerikaanse" koelkast met alle functionaliteiten er op en eraan met zeer precieze temperatuurzones, maar die is nog steeds veel goedkoper dan een veel kleinere wijnklimaatkast.
pietje63 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Het feit dat je maar 57CM hebt is niet specifiek IKEA maar jouw keuken toch? Volgens mij heeft IKEA standaard maten, zie ook bijv.
https://www.ikea.com/nl/n...ikea-500-inbouw-10499918/
[Afbeelding]
Dit is - zoals @niels132 het beschrijft - een onderbouw model, geen inbouw. Bij inbouw lijkt de maat die IKEA zelf hanteert 54CM te zijn (https://www.ikea.com/nl/n...et-vriesvak-wit-20342173/)
Waarschijnlijk zijn deze maten inderdaad niet specifiek voor IKEA, maar wellicht is het nuttige informatie voor andere Tweakers die met dezelfde uitdaging zitten. Ik wil de wijnklimaatkast inbouwen op borsthoogte, dus een (60 cm brede) onderbouw is niet mogelijk. Ik snap wel dat IKEA zelf 54 cm hanteert, want je wil eigenlijk een beetje luchtruimte overhouden aan beide kanten van de kast.

Ter verduidelijking, ik wil het hier in gaan bouwen: https://www.ikea.com/nl/n...t-veddinge-wit-s59357936/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 15:37
DoeMaarDuurzaam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Dank. Prijzige maar mooie oplossingen. Uit interesse: wat maakt zo'n Liebherr wijnklimaatkast zo prijzig? Ik heb een supersonische Samsung "Amerikaanse" koelkast met alle functionaliteiten er op en eraan met zeer precieze temperatuurzones, maar die is nog steeds veel goedkoper dan een veel kleinere wijnklimaatkast.
De Liebherr apparaten zijn inderdaad vaak een wat duurdere keuze.
Los van algemene kwaliteitsbeleving (materiaalgebruik, touch to open, soepele telescooprails, tiptoetsen, dimbare verlichting) en garantie (7 jaar) zijn er met name grote verschillen op het gebied van geluid en temperatuur.

De meeste Liebherr inbouwwijnkasten hebben een geluidsniveau van maar 32 dB(A), waarbij de voordeligere merken vaak geluidsniveaus boven de 40 dB(A) hebben. Dat verschil is heel groot.

Bij de apparaten met twee temperatuurzones heeft elke compartiment een eigen koelsysteem en deze zijn daarom volledig onafhankelijk tussen de +5 en +20 graden in te stellen, waarbij de temperatuurinstelling bij sommige goedkopere modellen beperkter of niet onafhankelijk van elkaar is. Bovendien is de temperatuur hierdoor altijd constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
DoeMaarDuurzaam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Dank. Prijzige maar mooie oplossingen. Uit interesse: wat maakt zo'n Liebherr wijnklimaatkast zo prijzig?
Waarschijnlijk omdat het een klimaatkast is en geen koelkast. Dus geen trillingen, bepaalde vochtigheidsinterval, glas dat UV licht tegenhoudt en niet onbelangrijk, het is gebouwd voor betrouwbaarheid. Je wilt niet je Petrus ‘64 bij terugkomst van vakantie in een kassie van +25 graden tegenkomen….

Bij wijze van spreken he 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeMaarDuurzaam
niels132 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:31:
[...]

De Liebherr apparaten zijn inderdaad vaak een wat duurdere keuze.
Los van algemene kwaliteitsbeleving (materiaalgebruik, touch to open, soepele telescooprails, tiptoetsen, dimbare verlichting) en garantie (7 jaar) zijn er met name grote verschillen op het gebied van geluid en temperatuur.

De meeste Liebherr inbouwwijnkasten hebben een geluidsniveau van maar 32 dB(A), waarbij de voordeligere merken vaak geluidsniveaus boven de 40 dB(A) hebben. Dat verschil is heel groot.

Bij de apparaten met twee temperatuurzones heeft elke compartiment een eigen koelsysteem en deze zijn daarom volledig onafhankelijk tussen de +5 en +20 graden in te stellen, waarbij de temperatuurinstelling bij sommige goedkopere modellen beperkter of niet onafhankelijk van elkaar is. Bovendien is de temperatuur hierdoor altijd constant.
Duidelijk. Een laag geluidsniveau vind ik inderdaad wel belangrijk. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
DoeMaarDuurzaam schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:15:
[...]

Duidelijk. Een laag geluidsniveau vind ik inderdaad wel belangrijk. Dank voor de uitleg.
Snap ik, maar je hoeft het niet te overdrijven. Ik heb zo'n "goedkope" wijnkoelkast (dus geen klimaatkast) in een Bekvam staan (open keuken). Die hoor ik alleen als ik het deurtje lang open heb staan (keuzestress ;-) ). Daarbuiten hoor ik hem niet.

Daarnaast vond ik het een beetje overdreven om een kast van honderden euro's te vullen met wijn die maximaal 4 weken er in ligt en per fles niet de 20 euro overstijgt.

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 13:20
Leuk om een wijn topic te vinden.

Allereerst, ik drink graag wijn, maar ben absoluut geen kenner of verzamelaar zoals sommigen in dit topic. De meeste wijn die ik koop is onder de 10 euro. Wel een abonnement op Taste Club (Grape District) - Ik vind het wel leuk om elke maand 6 nieuwe wijnen te krijgen die ik zelf nooit zou kopen. Totaal geen verstand van wijn (zelfs niet na vele jaren drinken), dus toch maar besloten bij de lokale wijnzaak een introductie cursus te gaan volgen (wordt gegeven door Wijnstudio geloof ik). Wellicht daarna de WSET cursus. Ik heb me ook voorgenomen eens bij te houden wat ik drink, en wat ik lekker vind - nu is het kiezen van een wijn vaak een gok.

Ik begrijp de lol van een domein bezoeken en lokaal de wijn kopen:

Afgelopen 2 weken op vakantie geweest in Bourgogne (dichtbij Châtillon-sur-Seine op de grens met Champagne). Niet specifiek voor de wijn in deze regio op vakantie, maar toch een domein bezocht (Domaine Brigand) om daar een voorraad Cremant mee te nemen. Schijnt een van de grotere domeinen in de regio te zijn, maar doet toch heerlijk kneuterig en klein aan. 2017/2018 blanc (chardonnay), normaal (50/50 chardonnay / pinot noir), en rose tussen de 9 en 10 euro (en de laatste 2 2015 magnum flessen meegenomen om cadeau te doen voor <25 euro per stuk). Ze hadden ook chardonney en pinot noir, maar die vond ik de moeite niet.

Paar jaar geleden in de Mosel op vakantie geweest (Senheim), en daar eigelijk per ongeluk overnachtingen geboekt in een Weingut - dit was geweldig. Leuke proeverij gehad (wat uitmonde in veel te veel drinken met de eigenaar die een stuk of 15 verschillende flessen open op tafel had staan), Flessen voor 4-5 euro konden we direct in de keuken van de eigenaar ophalen!

Mijn 'normale' drink wijnen (rood, wit, spumante) bestel ik eigenlijk al een paar jaar bij Fattoria La Vialla - dit zal vast geen hoogvlieger zijn, maar ik vind het lekkere wijnen voor een goede prijs. Iemand anders bekend met deze producent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXJLsKEUjlTkBK-P82KnVaYRKUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ystkl8OGr4OC54pBMgk1cIao.jpg?f=fotoalbum_large

Klassieker die ook jong heerlijk is. Aanrader voor iedereen die graag wijn uit Toscane heeft. Kan je goed 8+ jaar in de kelder hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 19:14
Per toeval op dit topic gekomen, leuk om e.e.a te lezen :)

Ben net teruggekomen van vakantie in Zuid-Frankrijk in de Minervois regio (20 minuutjes van Carcassonne, 5 kwartier van Toulouse), wat een geweldige streek is dat! Vriendin en ik zijn per toeval daar uitgekomen voor de zomervakantie. Ik vind wijn drinken leuk en lekker :9, weet er (nog) niet super veel van en de verrassing was dan ook groot dat we midden tussen de wijnvelden zaten.

Tijdens de vakantie ook verschillende chateau's bezocht en wat proeverijen gedaan. We zijn langs geweest bij:
- Domaine de la Senche: Wordt gerund door een ouder echtpaar uit Noorwegen, waarbij de man verschillende cursussen etc. heeft gedaan (WSET o.a.) en meer als hobby een wijnmakerij runnen. Hebben ook 'maar' 3 hectare aan grond waarop de druiven worden verbouwd. Tijdens een 2,5 uur durende wijnproeverij (waar normaal maar 1-1,5 uur voor staat) werden we zo enthousiast dat we een paar dagen daarna twee dagen hebben geholpen met druiven plukken 's ochtends vroeg waarna een fantastische lunch (met erg veel en lekkere wijnen :9 volgde). Ook verschillende wijnen meegenomen.
- Domaine des Homs: prima wijnen en leuk met de eigenaresse gebabbeld. Qua beleving wat minder dan degene hierboven. Verschillende wijnen meegenomen voor thuis.
- Chateau de Paraza: een veel commerciëlere club dan de twee hierboven, wat wel jammer was. Wel twee flesjes meegenomen.

Achteraf had ik me er meer in moeten verdiepen waar we terecht zouden komen 8)7 en welke wijnhuizen er allemaal te bezoeken waren (en ook vooraf alvast afspraken moeten maken), maar dat is een les voor de volgende keer (en ook direct een goed excuus om er de komende jaren terug te komen) :P

Ik heb me enigszins geprobeerd wat meer te verdiepen in wijn het afgelopen +/- anderhalf jaar (je moet toch wat tijdens Corona), maar wil nu toch wel graag wat serieuzer aan de gang en zat al te kijken voor een WSET cursus. Nu blijkt dat in mijn winkelstraat de lokale wijnwinkel deze cursus aanbiedt in samenwerking met wijnstudio, dus dat is top! Alleen nu nog een vraag voor jullie waar ik niet helemaal uitkom online, is de WSET 1 de moeite waard als beginner, of kun je beter direct met WSET 2 beginnen? Misschien een beetje een domme vraag, maar ik zie via de WSET website verschillende aanbieders in Nederland die enkel vanaf WSET 2 aanbieden, en dat aanduiden als de instap/beginnerscursus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Cruijff14 Ik heb zelf nog geen ervaring met WSET, ik heb SDEN gedaan. Nou zit WSET zo ongeveer een half niveau boven SDEN qua inhoud maar misschien kan je die eerste skippen. SDEN 1 is heel erg basic en heb ik overgeslagen. SDEN 2 was meer dan prima te doen als wijnliefhebber en een hoop van SDEN 2 kwam ik in SDEN 3 ook weer tegen.

De grote maar is wel dat je ook een hoop proefervaring overslaat als je dingen gaat skippen, en het blind proeven en beschrijvingen maken is het lastigste van die cursussen. Qua theorie kan je best hoger instappen als je een beetje kan studeren, veel theorie in korte tijd krijg je vaak je hersenen wel in. Het proeven en in je hoofd krijgen hoe je een proefervaring koppelt aan een druif, gebied, appellatie, etc is voor de meeste mensen iets wat ze bij zo'n cursus voor het eerst in hun leven doen. Dan hoeft een extra cursusje niet vervelend te zijn.

Vraag het een keer bij je lokale wijnwinkel, zou ik zeggen. Ik kan me goed voorstellen dat WSET 1 wel de moeite waard is waar SDEN 1 dat niet is. Maar als alle theorie van 1 in 2 nogmaals langs komt zou ik zelf denk ik de proefflessen aanschaffen en daarmee zelf een paar avonden het palet op gang krijgen en lekker met 2 beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Ik ben inderdaad even langs de wijnwinkel gelopen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Ben helemaal enthousiast geworden en ga me inschrijven voor de WSET 2 cursus! Ben alleen iets minder enthousiast over de prijs van €595 :/

• pietje63

pietje63

RTFM

@Cruijff14 dat is mijn ervaring ook. De #1 cursussen zijn leuk qua instap om kennis te maken met wijn proeven en wat basis kennis op te doen. Het heeft echter een hoog "borrelniveau" en omdat iedereen zijn (proef)glazen helemaal leeg drinkt proef je aan het einde van de cursus steeds minder goed. Deze cursussen zijn daarmee erg laagdrempelig en je kunt goed ontdekken of het iets voor je is. Als je dat al weet - bijvoorbeeld door de kennis die je reeds hebt opgedaan / proeverijen die je al hebt gehad - is starten op niveau 2 geen probleem.

• Cruijff14
pietje63 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:37:
@Cruijff14 dat is mijn ervaring ook. De #1 cursussen zijn leuk qua instap om kennis te maken met wijn proeven en wat basis kennis op te doen. Het heeft echter een hoog "borrelniveau" en omdat iedereen zijn (proef)glazen helemaal leeg drinkt proef je aan het einde van de cursus steeds minder goed. Deze cursussen zijn daarmee erg laagdrempelig en je kunt goed ontdekken of het iets voor je is. Als je dat al weet - bijvoorbeeld door de kennis die je reeds hebt opgedaan / proeverijen die je al hebt gehad - is starten op niveau 2 geen probleem.
Ja ik denk dat ik 'gewoon' voor niveau 2 ga. Maar niets mis toch met proefglazen helemaal leegdrinken? :9

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 09:55
Leuk topic misschien kan iemand mij helpen :-)

ik ben opzoek naar San Patrignano wijn helaas kan ik deze nergens vinden. Iemand hier een idee?

• pietje63

pietje63

RTFM

Cruijff14 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:17:
[...]

Ja ik denk dat ik 'gewoon' voor niveau 2 ga. Maar niets mis toch met proefglazen helemaal leegdrinken? :9
Bij WSET3 proefden we 8+ wijnen per avond. Ik heb zelf gemerkt dat als ik de eerste glazen (ondanks dat het proefglazen zijn), ik aan het eind van de avond de laatste wijnen niet meer goed proef. Ik haalde er minder verschillende aroma's uit.

Bij de eerdere cursussen nam ik het ook wat minder serieus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

basjuhh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:23:

ik ben opzoek naar San Patrignano wijn helaas kan ik deze nergens vinden. Iemand hier een idee?
Deze?

https://www.drinksco.nl/san-patrignano_s?s=san-patrignano

[ Voor 198% gewijzigd door sebasd op 15-09-2021 11:43 ]

• Jheroun
  • Niet online
@pietje63 Heb je nog tips of inzichten uit WSET3 voor iemand die daarmee aan de slag wil? Was je bijvoorbeeld tevreden met de opleider? Ik zit te kijken via wijnstudio.nl.

Ik heb SDEN 2 en 3 gedaan, inclusief de examens. SDEN 4 (vinoloog) leek me leuk maar da's maandag overdag, dat wordt hem dus niet. De overstap van SDEN naar WSET wordt overal als moeilijk omschreven maar daar ben ik niet zo bang voor. Ik ben gek op theorie en onze boekenkast heeft al een flinke plank wijnboeken. Daarnaast heb ik al redelijk vaak bij wijnmakers tussen de druiven en in de kelder gestaan om al wat gevoel te hebben bij landbouw, terroir en vinificatie aspecten.

Zijn er dingen aan WSET3 die je liever had geweten voordat je er aan begon? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Jheroun ik heb zelf ook sden (sven) 2 en 3 gedaan en daarna wset. Overstap viel me mee, ook omdat onze docent van sden 3 al de wset proefmethode toepaste.

Aandachtspunten bij de overstap
- WSET is Engels (hoewel cursusmateriaal en instructies ook in het NL kunnen)
- opzet van examen bij wset3 vind ik beter voor wat betreft het proeven. Je wordt beoordeeld op een proefnotitie (benoemen aroma's en overige karakteristieken ipv multi choice een wijn kiezen bij sven3)

Zelf de cursus gedaan bij Winefields. Erg tevreden over niveau docenten (destijds o.a. beide NL masters of wine). Locatie was paar jaar terug nog een dingetje (klagende bovenbuurman die af en toe doordraaide) maar inmiddels hebben ze een nieuw pand.

• Jheroun
  • Niet online
@pietje63 Thanks! Goed om te horen dat de overstap meeviel, die neem ik mee om de rest van onze SDEN3 proefclub te overtuigen mee te doen :) Een goede proefclub is immers het halve werk.

De WSET methode ligt mij persoonlijk vermoedelijk ook beter, ik maak blind vaak mee dat mijn beschrijving helemaal klopt maar dat het pas richting druif/blend, land en appellatie mis gaat. Hoewel ik bij SDEN3 5 van de 6 wijnen goed had geloof ik. In onze proefclub maakten we voor elkaar het eerste jaar wel multiplechoice antwoorden maar dat doen we inmiddels ook al een tijd gewoon zonder. Scheelt ook bij het maken van de vragen want bij een wijn 2 foute andere wijnen zoeken die het wel zouden kunnen zijn was meer uitdaging dan de rest van de proeverij :P Ook dat was wel leerzaam overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
basjuhh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:23:

klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Wat gaan we met kerst drinken??

Wij hebben eigenlijk maar 1 avond waar we een gerecht maken. Ben er nog niet helemaal uit.. ik denk aan:

Tonijn tartaar: Albarino (Monte pio Ledes) of Chenin blanc (kastanjeberg)
Ossenhaas: alles kan nog.. Chateauneuf du pape, Amarone of een klassieke Bordeaux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Fried Ik zou persoonlijk eerder voor de Bordeaux gaan dan de andere wijnen, die lijken me wat zwaar bij het (rode) vlees. Maar hangt natuurlijk ook samen met de bereiding/saus.

Denk daarnaast in mogelijkheden: ook de avonden dat je niet kookt kun je aanbieden de wijn te regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAKyw9ha8HE6K-fZ6fPj6TYsYrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELfkIYMnkl8V7FqeckQZFVcX.jpg?f=fotoalbum_large

Een kleine probeer tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
Vooraf maakt mijn vrouw tonijn, we drinken daarbij Jordan Nine Yards. Als hoofdgerecht Picanha met daarbij een Zenato Amarone. De Zenato is wel één van mijn favoriete Amarones, de Nine Yards ligt al een tijdje dus erg benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
het valt wat stil :) maar met pasen hebben we vast ook niet droog gestaan :D

Intussen heb ik nog een doosje Brancaia Ilatraia '18 op de kop weten te tikken. Nog niet geproefd.

voor een bruiloft heb ik nog een kistje bij het cadeau gedaan met 3 flessen. 1 om snel te drinken en terug te blikken op de mooie dag en 2 flessen om open te trekken na 5jr (haut-medoc de giscours) en 10jr (chateau de france rouge).

Dit weekend vertrek ik voor 5 dagen naar de Piemonte met de wijn maten :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenj0085
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-08-2022
*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2022 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 14:37
Beste wijnliefhebbers,

Ik ga binnenkort verhuizen en heb eens naar mijn wijnkelder gekeken. Eerlijk toegegeven: ik ben geen grote wijndrinker en de wijn die ik cadeau kreeg, belandde meestal in de kelder. Daar liggen veel flessen al jaren. Ze zijn nooit verlegd en de temperatuur in de kelder is constant: ideale omstandigheden dus wel.

Enfin, dit is de lijst:

Rood

- Bordeaux / 2012 / Chateau La Chapelle
- Douro / 2019 / Animus
- Chianti Classico / 2019 / Lamole
- Haut Medoc / 2010 / Château Tour des Graves
- Ventoux / 2013 / Elite
- Esquisse / 2019 / Delacroix Kerhoas
- Cabernet Sauvignon / 2018 / Domaine Boyar
- Tempranillo-Monastrell / 2006 / Monteros

Rosé

- Lindemans / 2018
- Cinsault Grenache / 2017 / Roche Mazet
- Pelure d’Oignon
- Tavel / 2015
- Monbazillac / 2005 / Cuvée Prestige

Wit

- Riesling / 2002 / Stephan Treis
- Muscadet / 2006
- Graves / 2014 / Château Bousquet
- Pays d’Oc / geen jaartal / Vicomte de Briansart
- Blanc de Pacs / 2008 / Penedès
- Saint-Véran / 2015 / Maréchal

Schuimwijn

- Cava / 2021 / Mas Père
- Champagne / 2007 / Tarlant
- Cava / geen jaartal / Cordoniu
- Champagne / geen jaartal / Michel Decotte

Cider

- Cidre Breton / geen jaartal / La Bolée du Père Raison

Kunnen jullie me wat advies geven over wat linea recta de gootsteen in mag, wat misschien nog goed is en waar ik onverwacht schatrijk mee ga worden? Alvast een dikke merci ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

@stefaanoyen +1 voor het maken van de lijst en de vraag.
Ik denk niet dat er echt prijswinnaars tussen zitten om je hypotheek mee af te lossen. Dat gezegd hebbende denk ik ook wel dat het meeste nog wel te drinken is, de wat oudere witte wijnen krijgen soms een wat wrange smaak, moet je van houden (ik niet) maar noem het een 'aquired taste'.

Je drinkt weinig wijn zeg je hebt wel wat liggen, ook al zijn het krijgertjes.

Ik zou van de nood een deugd maken, nodig wat vrienden uit met wat hapjes en kaasjes en vleeswaren en ga ze open trekken, proef, maak notities, gooi weg wat niet smaakt, verdeel wat wel smaakt over je vrienden en jezelf.
Weggooien gaat uiteindelijk toch gebeuren dus maak er een feestje van (en zet wat bier koud voor na het proeven ,,,na al dat zuur is een pilsje het lekkerste wat er bestaat)

en drink voldoende water.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:43
Dat zou ook mijn eerste reactie zijn. Op deze manier ook wel een proeverij bij mijn vader gedaan met zelfs een paar flessen uit 1959, welke zeker niet volledig optimaal bewaard waren gebleven. Naast wat lekkere knabbels en een biertje toe zorg ook voor genoeg uitspuug emmertjes voor als de wijnen niet meer op en top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57

vooghel

Cunning linguist

De 'eenvoudige' rode wijnen worden niet echt beter als ze lang liggen; daar kan zelfs de smaak wat vlak van worden, tot ronduit zuur bocht.
Witte wijnen moet je, op enkele uitzonderingen na zoals top-bourgognes of bijzondere rieslings, jong drinken. Idem voor rosé en mousserende wijnen (m.u.v. top-champagnes). Verwacht daar dus niet te veel van.
Is de Monbazillac echt een rosé? Want dat is doorgaans een witte dessertwijn, die juist weer buitengewoon lang te bewaren is. Mocht je een proeverij gaan doen zoals hierboven voorgesteld is, doe het dan op de volgorde
  1. mousserend (champagne laatste)
  2. wit
  3. rosé
  4. rood
  5. dessertwijn
En dan per soort bijvoorbeeld van jong naar oud. Benieuwd naar je ervaring! :)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@stefaanoyen Door de gootsteen moet je dingen pas gooien na het proeven :) Je weet nooit hoe een wijn zich houdt.

Ik zie weinig echt heel oude dingen, rood lijkt me indien redelijk bewaard prima. Goed bewaarde goedkopere rode wijnen overleven een kelder vaak best goed. Tenzij er natuurwijn tussenzit, die houdt het meestal vrij slecht.

Wit zou ik van de Riesling, Graves en St Veran verwachten dat die ok zijn. Die riesling is op leeftijd , mijn kennis daarvan is niet zo denderend dus als het een pak liebfraumilch is kan dat vermoedelijk wel door de gootsteen. Maar eerst proeven. Ook een kapotte wijn leert je weer dingen.

Rose is vaak per definitie om jong te drinken. Tavel is qua appellatie bekend om rose, maar of die fles bedoeld was om wat langer te bewaren hangt erg van het huis af. Die monbazillac lijkt me aan de oude kant, tenzij het een dessertwijn is, dan zou ik me er geen zorgen over maken.

In je lijstje mousserend staat het enige dat van mij sowieso door de gootsteen mag, ik ben al geen cavaliefhebber maar de basis Codorniu/Freixenet achtigen zijn al helemaal niet bijzonder. Van die NV champagne kan je checken of er een disgorgement datum op staat, dat zegt je genoeg over de leeftijd. NV's willen zich de eerste paar jaar na de disgorgement ook nog wel eens ontwikkelen dus die zou ik gewoon drinken. Tarlant maakt prachtige champagnes, en champagnes met een oogstjaar kunnen lang mee. Als die 2007 gewoon in je kelder heeft gelegen zal die heerlijk zijn, maar die kan je ook nog laten liggen. De mousse wordt met de jaren minder en minder maar de smaak wordt alleen maar mooier. Maar serveer hem niet aan iemand die de Codorniu erg lekker vind, daar zit nogal een contrast tussen ;) Die bubbels kunnen wel een leuk proefavondje opleveren: massacava vs iets minder massacava (die twee zijn wellicht even duur maar Codorniu verbrast veel meer aan marketing dus daar gaat de waarde de fles niet in) vs champagne vs oude champagne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Jheroun schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Wit zou ik van de Riesling, Graves en St Veran verwachten dat die ok zijn. Die riesling is op leeftijd , mijn kennis daarvan is niet zo denderend dus als het een pak liebfraumilch is kan dat vermoedelijk wel door de gootsteen. Maar eerst proeven. Ook een kapotte wijn leert je weer dingen.
[...]
Ik heb vorig jaar bij een masterclass een riesling van 35 jaar oud gedronken, die kon nog verrassend goed mee! Door de frisse zuren verouderde hij niet zo snel, er was een klein beetje oxidatie in de smaak bijgekomen maar dat voegde eigenlijk alleen maar toe aan de complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Laatst online: 29-04 14:28

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Grappig. Ik heb toevallig 3 weken geleden een riesling van George Müller uit 1973 gedronken. Heel bijzonder dat dit nog gewoon lekker is.

Volgens de huidige wijnmaker van dit huis wel binnen een uur nuttigen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd8E3pJxUiWtE0chjtFNR-7z9tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0CtVRvfgU95VG6gis7fIsn2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door wielhelm op 19-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Indrukwekkend! Ik kan me inderdaad voorstellen dat hij eenmaal open wel snel achteruit gaat!

Ik heb even opgezocht welke ik toen geproefd had; dat was een Grand Cru Wiebelsberg Riesling uit 1985:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPGCWp29ZVbx9CVrBw2YSLiNmyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vEliDM5JofTm3ZBbIXmhbMAs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Is nog verrassend idd hoe goed sommige extreem oude witte wijnen kunnen zijn.
Bij Riesling is die kans wel het groots geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 15:40
ik heb dit exemplaar uit 1997 liggen (met een nagenoeg onleesbaar etiket), ik heb die altijd maar voor de sier bewaard, maar dat is dus serieus nog mogelijk te drinken? :?
Afbeeldingslocatie: https://images.vivino.com/thumbs/3i30GWOkQl-VD6WbjrFHnA_375x500.jpg

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ron!n schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:16:
ik heb dit exemplaar uit 1997 liggen (met een nagenoeg onleesbaar etiket), ik heb die altijd maar voor de sier bewaard, maar dat is dus serieus nog mogelijk te drinken? :?
[Afbeelding]
Ik denk het wel hoor. Als hij een beetje fatsoenlijk is bewaard en het een zoete wijn betreft zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 14:37
Wow, dankjewel voor jullie feedback allemaal! Dat waardeer ik zeer 🙂 Proefavond komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 29-04 07:27
Ik drink geen wijn en ben dus ook geen kenner. Ik wil iemand een fles wijn cadeau doen, maar het moet geen goedkope fles van een tientje zijn zeg maar. Budget is 75-150 euro.

Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

c-nan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:06:
Ik drink geen wijn en ben dus ook geen kenner. Ik wil iemand een fles wijn cadeau doen, maar het moet geen goedkope fles van een tientje zijn zeg maar. Budget is 75-150 euro.

Tips?
Je komt dan bijna altijd terecht bij:
• bourgogne
• bordeaux (incl. Sauternes)
• barolo
• champagne
• versterkte wijnen zoals port

Ik zou naar een serieuze wijnhandel gaan (geen Gall) en je daar laten adviseren. Hopelijk is de ontvanger wel een kenner en liefhebber, anders is het paarlen voor de zwijnen. Heb je een beetje inzicht in wat de ontvanger lekker vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

c-nan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:06:

Tips?
Inderdaad , een goede fles bordeaux voor dat budget halen. En liever niet te jong.....
Bijvoorbeeld:
Château Montrose Saint-Estèphe Grand Cru Classé.

Of een Chateau Musar bekaa valley. (Uit Libanon) Ook een hele bijzondere topwijn.

Toch enkel van de beste wijnen die ik ooit gedronken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
vooghel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:28:
[...]

Je komt dan bijna altijd terecht bij:
• bourgogne
• bordeaux (incl. Sauternes)
• barolo
• champagne
• versterkte wijnen zoals port

Ik zou naar een serieuze wijnhandel gaan (geen Gall) en je daar laten adviseren. Hopelijk is de ontvanger wel een kenner en liefhebber, anders is het paarlen voor de zwijnen. Heb je een beetje inzicht in wat de ontvanger lekker vindt?
Ik was al op Gall.nl aan het kijken :$

Nee, geen idee wat de ontvanger lekker vind, maar ik weet wel dat het een (drank)liefhebber is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
wielhelm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:58:
[...]

Inderdaad , een goede fles bordeaux voor dat budget halen. En liever niet te jong.....
Bijvoorbeeld:
Château Montrose Saint-Estèphe Grand Cru Classé.

Of een Chateau Musar bekaa valley. (Uit Libanon) Ook een hele bijzondere topwijn.

Toch enkel van de beste wijnen die ik ooit gedronken heb.
Deze bijvoorbeeld? Geen idee wat ik namelijk onder niet te jong moet verstaan :)

Of deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

ja , hoor die kunnen beide prima.
Met te jong bedoel ik een dure wijn die nog veel beter wordt door hem te laten liggen.
Beide flessen die ik je hebt gevonden zijn al drinkbaar nu.

maar kunnen ook nog wel een poos liggen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Wat je eventueel ook kan doen is op zoek naar een wijn op de wijnkaart van de Librije *** :)
Heb er nog nooit gegeten, maar ze hebben wel een goede wijnkaart (voor elk budget :))

De door mij geposte wijnhuizen staan er ook op.

https://www.librije.com/media/wysiwyg/Red_wine_november.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Als er iets is wat ik niet cadeau zou doen aan een wijnliefhebber, dan is 't wijn. Grote kans dat 'ie een specifieke voorkeur heeft, kleine kans dat je een schot in de roos koopt. Ik zou liever iets geven waarvan ik wel zeker weet dat het aansluiting vindt.

Heb hier nog een aantal flessen liggen die ik niet aanraak. Gekregen omdat men denkt dat een liefhebber alles vanaf een bepaald prijsniveau drinkt. Zonde.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

ach, dat verschilt toch ook per persoon.

Laatst kwam mijn vriendin met twee Oosterijkse rode wijnen thuis. (Zweigelt)
De "gever" had eerst gevraagd wat ze lekker vind. Ze gaf aan dat ik een Riesling liefhebber ben en dat ze zelf meer van rood houdt.

Had ik het zelf gekocht?
Nee zeker niet. Vindt ik het leuk om te proeven .... zeker.
Ik denk dat ik er vanavond maar eens eentje open plop.

Als je ze echt niet gaat opdrinken , zou ik ze weggeven als cadeau ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

wielhelm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:44:
ach, dat verschilt toch ook per persoon.
Precies. Ik kan me betere bestedingen voorstellen van Eur 150 dan 'leuk om te proeven'. Zonde van je smaak en zonde van de wijn.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:35
c-nan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:27:
[...]

Deze bijvoorbeeld? Geen idee wat ik namelijk onder niet te jong moet verstaan :)

Of deze?
Wijnen uit St. Estephe zijn nogal dominant in Cabernet Sauvignon. Daar moet iemand van houden, zeker wijnen die nog relatief jong zijn, geven vaak veel groene peper en een flinke hoeveelheid tannines. Decanteren van dit soort wijnen is eigenlijk een must. Een 2015 GCC Bordeaux kun je nog als relatief jong omschrijven, daar 2015 een prima wijnjaar is met veel bewaarpotentieel.

Voor een wat toegankelijkere wijn zou je wellicht beter een Saint Emilion of Pomerol kunnen aanschaffen, deze zijn veelal Merlot dominant en geven de wijn een wat toegankelijker/vrouwelijker karakter. Hier zijn prachtige wijnen van te koop, kijk bijv. eens naar een Chateau La Gaffeliere (Saint Emilion).

https://www.grandcruwijne...-premier-grand-cru-classe

Of een mooie Pomerol:

https://www.grandcruwijne...rance-de-trotanoy-pomerol

Bourgogne is vrij prijzig, maar heeft wel fantastische wijnen. Er zijn mooie village wijnen (en hier en daar een premier cru) te koop voor de aangegeven prijsrange, echter vraagt dit flink wat zoekwerk, bovendien is kennis van de diverse streken in de Bourgogne, de domaines en de wijnkavels erg belangrijk, want zoals er heel veel mooie wijnen te koop zijn uit de Bourgogne, zijn er ook gigantisch veel flessen met troep te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauillac
vooghel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:42:
De 'eenvoudige' rode wijnen worden niet echt beter als ze lang liggen; daar kan zelfs de smaak wat vlak van worden, tot ronduit zuur bocht.
Witte wijnen moet je, op enkele uitzonderingen na zoals top-bourgognes of bijzondere rieslings, jong drinken. Idem voor rosé en mousserende wijnen (m.u.v. top-champagnes). Verwacht daar dus niet te veel van.
Is de Monbazillac echt een rosé? Want dat is doorgaans een witte dessertwijn, die juist weer buitengewoon lang te bewaren is. Mocht je een proeverij gaan doen zoals hierboven voorgesteld is, doe het dan op de volgorde
  1. mousserend (champagne laatste)
  2. wit
  3. rosé
  4. rood
  5. dessertwijn
En dan per soort bijvoorbeeld van jong naar oud. Benieuwd naar je ervaring! :)
Zoals wel vaker gebeurd met zoete wijn uit Bordeaux, is dat er een verkleuring optreed, wat soms kan neigen naar een donkere rosé kleur. Gebeurt ook met oudere jaargangen van bijv. Chateau D'yquem.

https://www.appeldoorn.nl...56881/chateau-dyquem-1950

Monbazillac, zoals je terecht opmerkt, is altijd een zoete witte dessertwijn, minder verfijnd dan een Sauternes, meer vergelijkbaar met bijv. Loupiac.

• c-nan
Pauillac schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:58:
[...]

Voor een wat toegankelijkere wijn zou je wellicht beter een Saint Emilion of Pomerol kunnen aanschaffen, deze zijn veelal Merlot dominant en geven de wijn een wat toegankelijker/vrouwelijker karakter. Hier zijn prachtige wijnen van te koop, kijk bijv. eens naar een Chateau La Gaffeliere (Saint Emilion).

Deze zou ik wel willen kopen, maar er staat dat de drinkvenster 2025 - 2050 is, dat betekend dat deze wijn nog een paar jaar in de kast moet blijven liggen, klopt dat?

Is dit een goed alternatief?

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 15-12-2022 14:17 ]

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

2019 is wat mij betreft voor die wijn inderdaad veel te jong om nu al te drinken.

2010 kan prima.

[ Voor 25% gewijzigd door wielhelm op 15-12-2022 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
c-nan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:15:
[...]

Deze zou ik wel willen kopen, maar er staat dat de drinkvenster 2025 - 2050 is, dat betekend dat deze wijn nog een paar jaar in de kast moet blijven liggen, klopt dat?

Zeker, 2010 is een ongekend goed jaar voor de gehele Bordeaux. Deze kun je over tien of vijftien jaar ook nog prima drinken, mits correct bewaard uiteraard. Dat is leuk drinken.

Begreep niet dat het een wijn moest zijn die al op dronk is. Mooie keus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:15:
[...]

Holy crap wat een prijs! Dat huis is super maar ik zou even doorzoeken, alhoewel winesearcher ook al 117 euro aangeeft :P . Wij zijn er vorig jaar geweest en volgens onze administratie betaalden we daar 70 euro per fles, en bij het chateau is daar meestal niet goedkoper dan de winkelprijs... Zijn ze duurder geworden sinds ze uit de classificatie zijn gestapt ofzo? Anyhow, zeker wel een mooie wijn en die '10 zal prima op dronk zijn. Wij waren in de Bordeaux vooral huizen aan het bezoeken die je -niet- eerst 20 jaar hoefde weg te leggen en Gaffeliere zit in die categorie.

Overigens ben ik het deels met @8088 eens, een wijnkenner een fles geven is tricky. Maar persoonlijk waardeer ik het ook altijd, zeker als het wijnen van deze klasse zijn. Ook als het je smaak niet is moet een liefhebber een topwijn kunnen waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
Wijn op leeftijd is in de regel duurder dan een pas gebottelde. Oplegkosten worden verrekend, in restaurants is dit nog erger, dan gaat er een marge van 30 tot soms wel 50% over.

Daarnaast is Bordeaux een zéér populaire streek voor met name de Aziatische markt, waardoor prijzen alleen maar verder zullen stijgen. Zeker de grotere populairdere (veelal linkeroever wijnen uit bijv. Pauillac, Margaux, Saint Juliën en Pessac Leognan) zijn significant gestegen in prijs. Soms loont het om vanuit prijs kwaliteit bekeken een tweede wijn te kopen i.p.v. de GCC fles. Een fles Reserve de la Comtesse van Pichon Longueville Comtesse de Lalande (2e GCC, Pauillac) is echt fantastisch mooi, zeker van ‘09 of ‘10 en tevens voor een fractie van de prijs van hun eerste wijn. Tijd terug de ‘10 op de kop kunnen tikken voor 45,- euro per fles. Leg je nog gerust weg tot 2028/2030.

In Bourgogne ligt het weer aan de vrij lage opbrengsten (Pinot Noir gaat niet zo lekker bij hoge temperaturen, alsook regelmatig hagelschade in het voorjaar) waardoor de prijs (bijv. een village) al dik over de 150,- euro per fles gaat. Een grand cru kopen uit Bourgogne is eigenlijk voor 99% van de wijndrinkers al niet meer weggelegd.

Ik zeg dan altijd maar zo, het leven is te kort om slechte wijn te drinken.

En soms moet je geluk hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Pauillac op 16-12-2022 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
Gisteravond weer een prachtige Bourgogne mogen drinken. Eén van mijn favoriete wijnmakers van rode Bourgogne, Domaine Lamarche (voorheen Francois, nu Nicole).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ee2G9Py2PrtlyWSSX5brbZ058o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEnQzeBVU61b4AZTeu7pnCim.jpg?f=fotoalbum_large

Ben een Pauillac liefhebber pur sang, maar rode Bourgogne is van een ander niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Pauillac schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:26:
Gisteravond weer een prachtige Bourgogne mogen drinken. Eén van mijn favoriete wijnmakers van rode Bourgogne, Domaine Lamarche (voorheen Francois, nu Nicole).

[Afbeelding]

Ben een Pauillac liefhebber pur sang, maar rode Bourgogne is van een ander niveau.
Ik neem aan dat het bonnetje nog gedeclareerd gaat worden? Bourgogne is echt goed zoeken tegenwoordig, wil je het een beetje betaalbaar houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauillac
righthand schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:48:
[...]

Ik neem aan dat het bonnetje nog gedeclareerd gaat worden? Bourgogne is echt goed zoeken tegenwoordig, wil je het een beetje betaalbaar houden.
Helaas niet!

Dit restaurant heeft een zeer uitgebreide wijnkaart (ca 1200 verschillende wijnen) waar Bourgogne (wit & rood) zeer rijkelijk vertegenwoordigd is. Maar zoals je terecht opmerkt, voor de prijs hoef je het niet meer te doen, zelfs sommige regional flessen gaan al stijf over de 50,-

Dit jaar in september nog even kort naar Bourgogne geweest, maar ook daar is het aanschaffen van een paar flessen rood (of wit) eigenlijk niet leuk meer. Absurde prijsstellingen die vaak die van Nederlandse importeurs of restaurants overschrijdt. Zeker uit Vosne Romanee (1er cru, GC). Daarnaast wordt de opbrengst van de Pinot Noir slechter, waardoor de komende jaren mogelijk nog grotere prijsstijgingen worden verwacht. Ook zijn ze aan het kijken naar een alternatieve druif (o.a. Syrah of Nebbiolo) om mogelijk de Pinot Noir op termijn te gaan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Pauillac schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:22:
[...]

Helaas niet!

Dit restaurant heeft een zeer uitgebreide wijnkaart (ca 1200 verschillende wijnen) waar Bourgogne (wit & rood) zeer rijkelijk vertegenwoordigd is. Maar zoals je terecht opmerkt, voor de prijs hoef je het niet meer te doen, zelfs sommige regional flessen gaan al stijf over de 50,-

Dit jaar in september nog even kort naar Bourgogne geweest, maar ook daar is het aanschaffen van een paar flessen rood (of wit) eigenlijk niet leuk meer. Absurde prijsstellingen die vaak die van Nederlandse importeurs of restaurants overschrijdt. Zeker uit Vosne Romanee (1er cru, GC). Daarnaast wordt de opbrengst van de Pinot Noir slechter, waardoor de komende jaren mogelijk nog grotere prijsstijgingen worden verwacht. Ook zijn ze aan het kijken naar een alternatieve druif (o.a. Syrah of Nebbiolo) om mogelijk de Pinot Noir op termijn te gaan vervangen.
Wat Bourgogne betreft; dat vind ik echt een mijnenveld tegenwoordig. De buitencategorie wijnhuizen zijn inmiddels bekend en dus niet te betalen. En dan moet je echt iemand kennen die precies weet waar nog kwaliteit te koop is tegen een redelijke prijs.

Inmiddels heb ik mijzelf op de lijsten gezet van een paar (gespecialiseerde) importeurs hier in Nederland. En gelukkig ook nog een directe collega die naast zijn reguliere werk al jaren een eigen Bourgogne inkoperij heeft. Maar het blijft erg duur en je moet er verdomd snel bij zijn, want vaak kleine allocaties en veel vraag.

Wat dat betreft is Bordeaux (EP) een stuk toegankelijker en minder hectisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
righthand schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]

Wat Bourgogne betreft; dat vind ik echt een mijnenveld tegenwoordig. De buitencategorie wijnhuizen zijn inmiddels bekend en dus niet te betalen. En dan moet je echt iemand kennen die precies weet waar nog kwaliteit te koop is tegen een redelijke prijs.

Inmiddels heb ik mijzelf op de lijsten gezet van een paar (gespecialiseerde) importeurs hier in Nederland. En gelukkig ook nog een directe collega die naast zijn reguliere werk al jaren een eigen Bourgogne inkoperij heeft. Maar het blijft erg duur en je moet er verdomd snel bij zijn, want vaak kleine allocaties en veel vraag.

Wat dat betreft is Bordeaux (EP) een stuk toegankelijker en minder hectisch.
Ben het volledig met je eens hoor. Trek eens een fles Chateau Meursault Volnay open, prijsklasse 100,- euro of meer en het is gewoon eigenlijk niet te drinken. Direct rijp voor de gootsteen. Soms brand je je eens, maar daar leer je wel van. Daarom blijf ik bij een select aantal (bekende) producenten waarvan ik weet dat de kwaliteit altijd goed is, consequentie daarvan is wel dat je de poeplap moet trekken. Gelukkig nog geen DRC prijzen, maar voor hoe lang nog?

Doe je goed voor wat betreft die importeurs. Er zijn een aantal echte specialisten die prachtige wijnen in de selectie hebben.

Welke Bourgogne mag je graag drinken? gebied & producent?

Bordeaux biedt een hoop variatie en is ook vrij gemakkelijk te leren kennen. Iedere streek heeft zijn eigen kenmerken en een dominante druif in de blend. Mijn favoriete streek is dus Pauillac en Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande maakt voor mij de lekkerste fles, de 2010 is een ervaring! Fantastische wijn die zich qua kwaliteit kan meten met de grote Premier GCC (ligt direct naast Latour). En het is allemaal een stuk makkelijker te verkrijgen.

Leuke (stevige) outsider uit Pauillac vind ik persoonlijk Grand Puy Lacoste, een 5e GCC die behoorlijk stevig is, maar de oudere flessen (zoek eens een '06 of '07, miskende Bordeaux jaren als je het mij vraagt) bieden een prachtige ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• righthand
Pauillac schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
[...]

Ben het volledig met je eens hoor. Trek eens een fles Chateau Meursault Volnay open, prijsklasse 100,- euro of meer en het is gewoon eigenlijk niet te drinken. Direct rijp voor de gootsteen. Soms brand je je eens, maar daar leer je wel van. Daarom blijf ik bij een select aantal (bekende) producenten waarvan ik weet dat de kwaliteit altijd goed is, consequentie daarvan is wel dat je de poeplap moet trekken. Gelukkig nog geen DRC prijzen, maar voor hoe lang nog?

Doe je goed voor wat betreft die importeurs. Er zijn een aantal echte specialisten die prachtige wijnen in de selectie hebben.

Welke Bourgogne mag je graag drinken? gebied & producent?

Bordeaux biedt een hoop variatie en is ook vrij gemakkelijk te leren kennen. Iedere streek heeft zijn eigen kenmerken en een dominante druif in de blend. Mijn favoriete streek is dus Pauillac en Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande maakt voor mij de lekkerste fles, de 2010 is een ervaring! Fantastische wijn die zich qua kwaliteit kan meten met de grote Premier GCC (ligt direct naast Latour). En het is allemaal een stuk makkelijker te verkrijgen.

Leuke (stevige) outsider uit Pauillac vind ik persoonlijk Grand Puy Lacoste, een 5e GCC die behoorlijk stevig is, maar de oudere flessen (zoek eens een '06 of '07, miskende Bordeaux jaren als je het mij vraagt) bieden een prachtige ervaring.
Jaarlijks koop ik netjes het assortiment Volnay en Chambolle-Musigny van Domaine Georges Glantenay. Daarnaast ook af en toe de wijnen van Georges Noellat, wanneer de prijzen niet te hoog zijn. En voor de rest ben ik een sucker voor gerijpte Meursault en slaag wat betreft QPR toch altijd wel bij Albert Grivault en Colin-Morey.

Koop sinds een aantal jaar twee kistjes standaard rode Bourgogne van Domaine Bachelet-Monnot (voorinschrijving Ockhuysen) voor net iets meer dan 2 tientjes de fles. Beste QPR basis Bourgogne die ik tot nu toe heb mogen proeven.

Voor de rest vooral proeven en af en toe nat gaan.

Bordeaux ben ik nog steeds aan het ontdekken. Ben wel fan van o.a. St. Estephe (Calon-Segur, Meyney) en St Julien (Léoville Poyferré, Talbot) Daarnaast vind ik Domaine de Chevalier erg fijn om te drinken (zowel wit als rood). Dit jaar voor het eerst sinds 5 jaar niet EP ingekocht.

Zoals je ziet, vooral QPR focus. Ik probeer mijzelf altijd binnen een beperkt budget te houden want ik heb ook mijn jaarlijkse inkoop voor Riesling, Champagne en een paar huizen in de Loire en Zuid Rhone. Het is al duur genoeg zo :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gnosis
righthand schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:05:
[...]

Jaarlijks koop ik netjes het assortiment Volnay en Chambolle-Musigny van Domaine Georges Glantenay. Daarnaast ook af en toe de wijnen van Georges Noellat, wanneer de prijzen niet te hoog zijn. En voor de rest ben ik een sucker voor gerijpte Meursault en slaag wat betreft QPR toch altijd wel bij Albert Grivault en Colin-Morey.

Koop sinds een aantal jaar twee kistjes standaard rode Bourgogne van Domaine Bachelet-Monnot (voorinschrijving Ockhuysen) voor net iets meer dan 2 tientjes de fles. Beste QPR basis Bourgogne die ik tot nu toe heb mogen proeven.

Bordeaux ben ik nog steeds aan het ontdekken. Ben wel fan van o.a. St. Estephe (Calon-Segur, Meyney) en St Julien (Léoville Poyferré, Talbot) Daarnaast vind ik Domaine de Chevalier erg fijn om te drinken (zowel wit als rood). Dit jaar voor het eerst sinds 5 jaar niet EP ingekocht.

Zoals je ziet, vooral QPR focus. Ik probeer mijzelf altijd binnen een beperkt budget te houden want ik heb ook mijn jaarlijkse inkoop voor Riesling, Champagne en een paar huizen in de Loire en Zuid Rhone. Het is al duur genoeg zo :-(
Goede tips, ga ik ook eens kijken. Leuk dat je vaste regio's/wijnhuizen hebt waar je wijn van koopt. Goede keuzes ook, riesling en Loire zijn ook 2 van mijn favoriete regio's, naast Alto-Adige.

Je bent waarschijnlijk ook daar 'schade en schande' bij deze wijnhuizen uitgekomen? Ik ben me aan het voorbereiden om WSET3 te gaan doen en Bourgogne is een ingewikkeld gebied, moet echt op de producenten afgaan. Zelf koop ik verder met name vanalles en nog wat, om zoveel mogelijk verschillende wijn en regio's te proeven. Leert toch makkelijker :).

Zelf koop ik wel eens wijn van Aurelien Verdet (te koop bij Bolomey), Marc Colin (goede QPR) en Remi Jobard.

Wat zijn je voorkeuren voor de rieslings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Leuk Riesling!

Ben ik ook een groot liefhebber van.
Mijn favoriete huis: VDP Weingut Georg Müller Stiftung.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
righthand schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:05:
[...]

Chambolle Musigny wordt mijn volgende gebied van ontdekken, hartelijk dank voor de tip, daar gaan we eerst eens mee beginnen. Welke plots zijn te adviseren?

Ik zal deze (rode Bourgogne van Domaine Bachelet-Monnot) ook eens bekijken, ken hem niet, maar klinkt interessant, zeker qua prijs ;) .

Meursault is ook mijn favoriet, tesamen met Puligny, Batard en Chassagne Montrachet.

QPR zal helaas steeds meer een uitdaging worden, vind het erg lastig om nog aantrekkelijke flessen te vinden tegen een nette prijs, in Bourgogne eigenlijk onmogelijk en het is eigenlijk teveel wijn om te drinken om alles te ervaren en daar je keus op te baseren.

Vandaar in sommige gevallen de keus voor de tweede wijn van het chateau in bijv. Bordeaux. Die liggen qua prijs een stuk beter (behalve die van de premier GCC's, 2e van Latour doet ook al in sommige jaargangen de 350/400 per fles aan). Gekkenwerk.

Daarnaast heb ik me wel eens gebrand aan kelderpartijen, waarbij toch wel een aantal flessen gewoon compleet verkeerd bewaard zijn geweest (optisch was het niet te zien, kurk goed, geen verdamping uit de fles). Dat durf ik niet meer aan.

In Bordeaux zijn er nu ook wel aardige flessen te koop uit de wat minder bekende streken, zoals Castillon Cotes de Bordeaux (kijk eens naar Domaine de L'Aurage).

Riesling, dat is nu een wijn waar ik graag meer van wil leren kennen. Heb je tips?

Heb je (of iemand) eigenlijk ervaring met Pinots (Spatburgunders) uit Oostenrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
@Pauillac @wielhelm @Gnosis

Riesling die ik elk jaar probeer te krijgen zijn de GG 's van Eva Fricke en Witmman voor droge Riesling en dan niet droge Riesling Hofgut Falkenstein (vooral Meyer Nepal Feinherb #11 en Gisela Kabinett #8), Willi Schaefer (Graacher Domprobst Riesling Spätlese #5), en Schloss Lieser Kabinett en Auslese

Wel leuk dat we zo elkaar even wat namen toespelen. Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
righthand schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:05:
@Pauillac @wielhelm @Gnosis

Riesling die ik elk jaar probeer te krijgen zijn de GG 's van Eva Fricke en Witmman voor droge Riesling en dan niet droge Riesling Hofgut Falkenstein (vooral Meyer Nepal Feinherb #11 en Gisela Kabinett #8), Willi Schaefer (Graacher Domprobst Riesling Spätlese #5), en Schloss Lieser Kabinett en Auslese

Wel leuk dat we zo elkaar even wat namen toespelen. Dank je wel!
Ah uitstekende namen, Eva Fricke wil ik nog steeds eens iets van kopen. Wittmann is top. Lieser is een favoriet in mijn familie, de wijnmakers zijn ook bijzonder aardig.

Ik ben een enorme liefhebber van Riesling en Duitse wijn in het algemeen, dus zijn er teveel favorieten om op te noemen. Een paar van de bekendere wijnhuizen zijn Fritz Haag, Dönnhoff, Wagner Stempel, Kai Schätzel, Forstmeister Geltz Zilliken.

Wellicht voor de liefhebbers van Bourgogne: in Baden-Württemberg worden ook uitstekende wijnen gemaakt van pinot rassen en meerdere wijnmakers maken de wijn ook in de bourgognestijl, voor veel schappelijkere prijzen dan in de bourgogne. Martin Waßmer zou ik eens proberen als iemand benieuwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Gnosis schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:20:
[...]

Ah uitstekende namen, Eva Fricke wil ik nog steeds eens iets van kopen. Wittmann is top. Lieser is een favoriet in mijn familie, de wijnmakers zijn ook bijzonder aardig.

Ik ben een enorme liefhebber van Riesling en Duitse wijn in het algemeen, dus zijn er teveel favorieten om op te noemen. Een paar van de bekendere wijnhuizen zijn Fritz Haag, Dönnhoff, Wagner Stempel, Kai Schätzel, Forstmeister Geltz Zilliken.

Wellicht voor de liefhebbers van Bourgogne: in Baden-Württemberg worden ook uitstekende wijnen gemaakt van pinot rassen en meerdere wijnmakers maken de wijn ook in de bourgognestijl, voor veel schappelijkere prijzen dan in de bourgogne. Martin Waßmer zou ik eens proberen als iemand benieuwd is.
Ah nice, probeer eens in te kopen via Weinart.de. Ze hanteren schappelijke prijzen. Hebben ook Eva Fricke en Wittmann. Bij nieuwe vintages wel snel er bij zijn. Wat dat betreft balen dat guteweine.de nog steeds niet levert aan Nederland. Dat is echt de meest geniale webshop om ook af en toe oude Riesling tegen een gunstig prijs te mogen proeven.

Leuk dat je Schätzel noemt; hun Niersteiner Kabinett heeft mij de liefde voor Kabinett doen exploderen. Echt een aha wijnmoment . Voor de rest zijn Haag en Donnhoff sure bets natuurlijk. Wel prijzig, vooral die tweede.Van Geltz Zilliken heb ik nog wat halve flesjes 2019 Saarburger Rausch Kabinett (#5) liggen, super jummie.

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 29-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
righthand schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:49:
[...]

Ah nice, probeer eens in te kopen via Weinart.de. Ze hanteren schappelijke prijzen. Hebben ook Eva Fricke en Wittmann. Bij nieuwe vintages wel snel er bij zijn. Wat dat betreft balen dat guteweine.de nog steeds niet levert aan Nederland. Dat is echt de meest geniale webshop om ook af en toe oude Riesling tegen een gunstig prijs te mogen proeven.

Leuk dat je Schätzel noemt; hun Niersteiner Kabinett heeft mij de liefde voor de Kabinett doen exploderen. Echt een aha wijnmoment . Voor de rest zijn Haag en Donnhoff sure bets natuurlijk. Wel prijzig, vooral die tweede.Van Geltz Zilliken heb ik nog wat halve flesjes 2019 Saarburger Rausch Kabinett (#5) liggen, super jummie.
Dank, dat zijn bekende adressen. Heb ooit wel eens bij Gute Weine gekocht, maar zeker jammer dat ze nog steeds niet aan NLD leveren. Weinart heeft ook mooie voorraad wijnen. Ik bestel ook wel eens bij andere buitenlandse sites, zoals superiore.de en vinello.eu.

Die Rausch is echt top, ook eens geproefd.

De laatste tijd ben ik vooral Spaanse wijn aan het drinken, om er meer over te weten te komen met name. Is onbekender, maar zitten ook topwijnen bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ik ga elke jaar met vrienden naar de Rheingau en dan met de kofferbakken gevuld weer naar NL.
Erg leuk om de wijnboeren daar te bezoeken en te proeven.

O.a. Breuer, George Muller. Balthasar Ress, Kaufman , Breuer. Allemaal topwijn. En super aardige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55

Thompson

Beeromaniac

Gevalletje niet geschoten altijd mis; Mijn vriendin gaat komend weekend met wat vrienden naar Auxerre. Ze is gek op rode wijn en dan vooral rechtstreeks van de boer, dus eigenlijk gewoon in een plastic fles. Kent er iemand toevallig iets of een manier om daar naar te zoeken? Ik kom niet veel verder dan via google maps iets proberen te vinden en dan vind je toch vooral "officiele" winkels.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Thompson schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:40:
Gevalletje niet geschoten altijd mis; Mijn vriendin gaat komend weekend met wat vrienden naar Auxerre. Ze is gek op rode wijn en dan vooral rechtstreeks van de boer, dus eigenlijk gewoon in een plastic fles. Kent er iemand toevallig iets of een manier om daar naar te zoeken? Ik kom niet veel verder dan via google maps iets proberen te vinden en dan vind je toch vooral "officiele" winkels.
Auxerre, dat is toch Chablis country? Volgens mij ligt daar ook Irancy (https://www.wine-searcher.com/regions-irancy) in de buurt en dan zou je wel Pinot Noir moeten kunnen vinden. Ben zelf niet zo goed bekend met die deel van Bourgogne dus aan namen kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gnosis
Thompson schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:40:
Ik was eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar de rode wijn uit dit gebied, dus ik heb even zitten neuzen op de officiële site van Bourgogne wijn: https://www.bourgogne-win...gne-region,2469,9312.html?

De delen waar rode wijn wordt gemaakt vallen onder Grand Auxerrois, o.a. Irancy zoals @righthand al noemde. Hier ook nog een kaartje van het gebied: https://bourgogne-maps.fr/pdf/regions/1.pdf.

Vond ook deze site met wat compactere uitleg over de gebieden: https://love4wine.nl/2021...veelzijdig-en-verrassend/

Op de site van Bourgogne wijnen kun je ook naar alle wijnmakers in dat gebied zoeken, bijv. Chitry: https://www.bourgogne-win...WV3RmljaGUmaWQ9MjI5Jnw%3D. Wellicht is daar iets interessants te vinden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Gnosis schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ik ben me aan het voorbereiden om WSET3 te gaan doen en Bourgogne is een ingewikkeld gebied, moet echt op de producenten afgaan. Zelf koop ik verder met name vanalles en nog wat, om zoveel mogelijk verschillende wijn en regio's te proeven.
Waarschijnlijk weet je al genoeg over Bourgogne voor wset3, dus je verdiepen in al die andere wijngebieden is een goede tactiek ;) En proef ook regelmatig basic dingen, persoonlijk vind ik het onderscheid tussen eenvoudige wijnen en goede wijnen het lastigste. Alleen maar zeer goede wijnen drinken helpt daar niet bij :p

Leuk om weer een hoop goede suggesties voor producenten te zien. Wij zijn een trip naar de Alsace aan het plannen, heeft iemand daar nog tips voor? Het is vlakbij Duitsland dus Keller staat al op het lijstje, maar een paar Franse tips zijn welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

In de Alsace is genoeg smakelijks te vinden!
Het dorpje Beblenheim is leuk om te bezoeken.

Het domein bott Geyl (zit in dit dorp) vond ik persoonlijk erg goed. Je kan er ook proeven uiteraard 😀

[ Voor 15% gewijzigd door wielhelm op 02-01-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Jheroun schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Waarschijnlijk weet je al genoeg over Bourgogne voor wset3, dus je verdiepen in al die andere wijngebieden is een goede tactiek ;) En proef ook regelmatig basic dingen, persoonlijk vind ik het onderscheid tussen eenvoudige wijnen en goede wijnen het lastigste. Alleen maar zeer goede wijnen drinken helpt daar niet bij :p

Leuk om weer een hoop goede suggesties voor producenten te zien. Wij zijn een trip naar de Alsace aan het plannen, heeft iemand daar nog tips voor? Het is vlakbij Duitsland dus Keller staat al op het lijstje, maar een paar Franse tips zijn welkom :)
Keller, als in G-Max Riesling Keller? Hoe heb je daar een plekje kunnen krijgen?

Als je dan toch die andere top droge Riesling wilt hebben; de Clos Saint Hune van Trimbach in Ribeauvillé.
Maar bijna net zo goed zijn hun Riesling Frederic Emile, meestal hebben ze wel wat verschillende vintages voor een okay prijs in de verkoop.
Was er 2 jaar geleden voor een uitgebreide privétoer (via een bevriende wijnhandel hier in NL). Erg indrukwekkend, zowel kwantiteit als ook kwaliteit. Ook voor lunch een goede tip meegekregen; Hotel au Lion in het kleine centrum van Ribeauvillé. Uitstekend en niet al te duur.

En dan Marcel Deiss natuurlijk; tegenovergestelde van Trimbach die zeer conventionele, strakke loepzuivere wijnen maakt. Bij de eigenzinnige Deiss geen monocepages maar blends die hij op de verschillende terroirs het beste naar voren denkt te laten komen. Erg leuk om een proeverij te boeken (gratis als je wat flessen koopt) want ze proberen je al proevend mee te nemen in hun filosofie. Hun basis wit is mijn favoriete weekend wit. Alhoewel laatste jaren wel duurder geworden. Rest van hun '1er Cru' zijn stuk voor stuk uniek en fantastisch om te proeven.

Ik weet dat Domaine Weinbach ook in dat rijtje van topproducenten hoort, maar moest die dag na proeverijen van Trimbach en Deiss even bijkomen van de superkwaliteit. Maar Weinbach staat nog zeker op mijn to do lijstje.

Maar je hebt zo veel mooie en bijzondere wijnhuizen in Elzas. Staat ook niet voor niets altijd in de top 5 van meest ondergewaardeerde wijngebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Keller, als in G-Max Riesling Keller? Hoe heb je daar een plekje kunnen krijgen?
Nee, Franz bij de Kaiserstuhl, als in aan de overkant van de Rijn vanuit Colmar. En die heeft gewoon een formulier voor bezoek op de website ;)
Als je dan toch die andere top droge Riesling wilt hebben; de Clos Saint Hune van Trimbach in Ribeauvillé.
Maar bijna net zo goed zijn hun Riesling Frederic Emile, meestal hebben ze wel wat verschillende vintages voor een okay prijs in de verkoop.
Was er 2 jaar geleden voor een uitgebreide privétoer (via een bevriende wijnhandel hier in NL). Erg indrukwekkend, zowel kwantiteit als ook kwaliteit. Ook voor lunch een goede tip meegekregen; Hotel au Lion in het kleine centrum van Ribeauvillé. Uitstekend en niet al te duur.
Die suggestie deed de pocket Johnson ook al, maar als jij het ook zegt gaan we dat zeker proberen te regelen :). We hebben een airbnb in Riquewihr, da's daar vlakbij
En dan Marcel Deiss natuurlijk; tegenovergestelde van Trimbach die zeer conventionele, strakke loepzuivere wijnen maakt. Bij de eigenzinnige Deiss geen monocepages maar blends die hij op de verschillende terroirs het beste naar voren denkt te laten komen. Erg leuk om een proeverij te boeken (gratis als je wat flessen koopt) want ze proberen je al proevend mee te nemen in hun filosofie. Hun basis wit is mijn favoriete weekend wit. Alhoewel laatste jaren wel duurder geworden. Rest van hun '1er Cru' zijn stuk voor stuk uniek en fantastisch om te proeven.

Ik weet dat Domaine Weinbach ook in dat rijtje van topproducenten hoort, maar moest die dag na proeverijen van Trimbach en Deiss even bijkomen van de superkwaliteit. Maar Weinbach staat nog zeker op mijn to do lijstje.

Maar je hebt zo veel mooie en bijzondere wijnhuizen in Elzas. Staat ook niet voor niets altijd in de top 5 van meest ondergewaardeerde wijngebieden.
Dank voor de tips! Onze laatste trips waren naar Champagne en Piemonte, dus het wordt wennen aan de prijzen, op een goede manier :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Jheroun schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Nee, Franz bij de Kaiserstuhl, als in aan de overkant van de Rijn vanuit Colmar. En die heeft gewoon een formulier voor bezoek op de website ;)

[...]

Die suggestie deed de pocket Johnson ook al, maar als jij het ook zegt gaan we dat zeker proberen te regelen :). We hebben een airbnb in Riquewihr, da's daar vlakbij

[...]

Dank voor de tips! Onze laatste trips waren naar Champagne en Piemonte, dus het wordt wennen aan de prijzen, op een goede manier :P
Op advies van de lokale wijnboer zijn we onlangs aan de riesling van Paul Blanck gegaan. Ook absoluut een aanrader, en het is bij Riquewihr in de buurt. Geen idee hoe het is om het domaine te bezoeken, ik spreek uitsluitend uit drinkervaring :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

righthand schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Met Marcel Deiss heb ik ook positieve ervaringen. Ik was jaren geleden op zoek naar een goede riesling om eens wat nieuws te proberen. Heb toen een Wittmann Grosses Gewachs gehaald die ik toen erg lekker vond. Zo ben ik bij één van mijn huidige favoriete plaatselijke wijnhandelaren terechtgekomen. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste