Heb de Coravin nu iets meer dan twee jaar.detim schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:
Hoi Hoi,
Ik zie dat het hier al even stil is helaas, maar heb een vraagje.
Wie van jullie heeft er een Coravin?
Ik heb er na lang twijfelen een besteld. Heb inmiddels een leuke wijncollectie, maar helaas blijft er veel dicht.
Hoeveel flessen hebben jullie die al gedronken zijn met de Coravin? Drink je er altijd een paar leeg voordat je weer een nieuwe aan gaat prikken? Of heb je er bijvoorbeeld wel 20 waar al iets uit is?
Ik zou graag veel proeven, maar het lijkt me raar als ik straks 25 flessen heb liggen waar 2 glaasjes uit zijn. Stellen jullie hier een grens aan zelf?
Op de Coravin site staat dat je wijn nog zeker 3 jaar goed blijft, maar kan een wijn die er voor bedoeld is bijvoorbeeld ook nog gewoon 10 jaar door rijpen?
Kun je dessertwijn tappen zonder dat je daarna iets proeft in je frisse witte droge wijn?
Hoop van jullie te horen!
Denk dat ik inmiddels een stuk of 30 flessen met de Coravin heb leeg gedronken. Ben zelf meer een sociale drinker maar als ik in mijn eentje een glas wijn drink dan wil ik graag iets leuks drinken. Meestal heb ik wel een Bordeaux, Bourgogne en een Barolo geprikt staan. Wit is meestal Riesling, Chenin, Chablis en af en een desertwijn. Deze zijn wel in een half jaar leeg.
Grappig genoeg komen de meeste met Coravin geopende flessen uit kleine horizontale en verticale proeverijen
Drie jaar geprikt laten liggen zou met wat geluk kunnen maar 10 jaar lijkt mij wel een beetje te hoog gegrepen.
Wat betreft het gebruik van de naald op verschillende flessen. Handleiding geeft aan dat je even heel kort moet doorspuiten/blazen op het moment dat je de Coravin in een kurk prikt. Zodat je niet onbedoeld de zuurstof in de naald de fles in spuit. Daarnaast kan je de naald zelf ook reinigen/spoelen.
:strip_exif()/f/image/hAzZdpiSOTFKh6GjvNUrFIDo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2gOVmFNRMeFLVciAdJO1Nnsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bgapXyZ1pyropMs0UQLTbuBD.jpg?f=user_large)