Met Marcel Deiss heb ik ook positieve ervaringen. Ik was jaren geleden op zoek naar een goede riesling om eens wat nieuws te proberen. Heb toen een Wittmann Grosses Gewachs gehaald die ik toen erg lekker vond. Zo ben ik bij één van mijn huidige favoriete plaatselijke wijnhandelaren terechtgekomen.righthand schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:30:
[...]
Keller, als in G-Max Riesling Keller? Hoe heb je daar een plekje kunnen krijgen?
Als je dan toch die andere top droge Riesling wilt hebben; de Clos Saint Hune van Trimbach in Ribeauvillé.
Maar bijna net zo goed zijn hun Riesling Frederic Emile, meestal hebben ze wel wat verschillende vintages voor een okay prijs in de verkoop.
Was er 2 jaar geleden voor een uitgebreide privétoer (via een bevriende wijnhandel hier in NL). Erg indrukwekkend, zowel kwantiteit als ook kwaliteit. Ook voor lunch een goede tip meegekregen; Hotel au Lion in het kleine centrum van Ribeauvillé. Uitstekend en niet al te duur.
En dan Marcel Deiss natuurlijk; tegenovergestelde van Trimbach die zeer conventionele, strakke loepzuivere wijnen maakt. Bij de eigenzinnige Deiss geen monocepages maar blends die hij op de verschillende terroirs het beste naar voren denkt te laten komen. Erg leuk om een proeverij te boeken (gratis als je wat flessen koopt) want ze proberen je al proevend mee te nemen in hun filosofie. Hun basis wit is mijn favoriete weekend wit. Alhoewel laatste jaren wel duurder geworden. Rest van hun '1er Cru' zijn stuk voor stuk uniek en fantastisch om te proeven.
Ik weet dat Domaine Weinbach ook in dat rijtje van topproducenten hoort, maar moest die dag na proeverijen van Trimbach en Deiss even bijkomen van de superkwaliteit. Maar Weinbach staat nog zeker op mijn to do lijstje.
Maar je hebt zo veel mooie en bijzondere wijnhuizen in Elzas. Staat ook niet voor niets altijd in de top 5 van meest ondergewaardeerde wijngebieden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2