Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 22:17
Thompson schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:40:
Gevalletje niet geschoten altijd mis; Mijn vriendin gaat komend weekend met wat vrienden naar Auxerre. Ze is gek op rode wijn en dan vooral rechtstreeks van de boer, dus eigenlijk gewoon in een plastic fles. Kent er iemand toevallig iets of een manier om daar naar te zoeken? Ik kom niet veel verder dan via google maps iets proberen te vinden en dan vind je toch vooral "officiele" winkels.
Ik was eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar de rode wijn uit dit gebied, dus ik heb even zitten neuzen op de officiële site van Bourgogne wijn: https://www.bourgogne-win...gne-region,2469,9312.html?

De delen waar rode wijn wordt gemaakt vallen onder Grand Auxerrois, o.a. Irancy zoals @righthand al noemde. Hier ook nog een kaartje van het gebied: https://bourgogne-maps.fr/pdf/regions/1.pdf.

Vond ook deze site met wat compactere uitleg over de gebieden: https://love4wine.nl/2021...veelzijdig-en-verrassend/

Op de site van Bourgogne wijnen kun je ook naar alle wijnmakers in dat gebied zoeken, bijv. Chitry: https://www.bourgogne-win...WV3RmljaGUmaWQ9MjI5Jnw%3D. Wellicht is daar iets interessants te vinden :).

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gnosis schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ik ben me aan het voorbereiden om WSET3 te gaan doen en Bourgogne is een ingewikkeld gebied, moet echt op de producenten afgaan. Zelf koop ik verder met name vanalles en nog wat, om zoveel mogelijk verschillende wijn en regio's te proeven.
Waarschijnlijk weet je al genoeg over Bourgogne voor wset3, dus je verdiepen in al die andere wijngebieden is een goede tactiek ;) En proef ook regelmatig basic dingen, persoonlijk vind ik het onderscheid tussen eenvoudige wijnen en goede wijnen het lastigste. Alleen maar zeer goede wijnen drinken helpt daar niet bij :p

Leuk om weer een hoop goede suggesties voor producenten te zien. Wij zijn een trip naar de Alsace aan het plannen, heeft iemand daar nog tips voor? Het is vlakbij Duitsland dus Keller staat al op het lijstje, maar een paar Franse tips zijn welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 09:50

wielhelm

80/86 ST bladebladed

In de Alsace is genoeg smakelijks te vinden!
Het dorpje Beblenheim is leuk om te bezoeken.

Het domein bott Geyl (zit in dit dorp) vond ik persoonlijk erg goed. Je kan er ook proeven uiteraard 😀

[ Voor 15% gewijzigd door wielhelm op 02-01-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 12:14
Jheroun schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Waarschijnlijk weet je al genoeg over Bourgogne voor wset3, dus je verdiepen in al die andere wijngebieden is een goede tactiek ;) En proef ook regelmatig basic dingen, persoonlijk vind ik het onderscheid tussen eenvoudige wijnen en goede wijnen het lastigste. Alleen maar zeer goede wijnen drinken helpt daar niet bij :p

Leuk om weer een hoop goede suggesties voor producenten te zien. Wij zijn een trip naar de Alsace aan het plannen, heeft iemand daar nog tips voor? Het is vlakbij Duitsland dus Keller staat al op het lijstje, maar een paar Franse tips zijn welkom :)
Keller, als in G-Max Riesling Keller? Hoe heb je daar een plekje kunnen krijgen?

Als je dan toch die andere top droge Riesling wilt hebben; de Clos Saint Hune van Trimbach in Ribeauvillé.
Maar bijna net zo goed zijn hun Riesling Frederic Emile, meestal hebben ze wel wat verschillende vintages voor een okay prijs in de verkoop.
Was er 2 jaar geleden voor een uitgebreide privétoer (via een bevriende wijnhandel hier in NL). Erg indrukwekkend, zowel kwantiteit als ook kwaliteit. Ook voor lunch een goede tip meegekregen; Hotel au Lion in het kleine centrum van Ribeauvillé. Uitstekend en niet al te duur.

En dan Marcel Deiss natuurlijk; tegenovergestelde van Trimbach die zeer conventionele, strakke loepzuivere wijnen maakt. Bij de eigenzinnige Deiss geen monocepages maar blends die hij op de verschillende terroirs het beste naar voren denkt te laten komen. Erg leuk om een proeverij te boeken (gratis als je wat flessen koopt) want ze proberen je al proevend mee te nemen in hun filosofie. Hun basis wit is mijn favoriete weekend wit. Alhoewel laatste jaren wel duurder geworden. Rest van hun '1er Cru' zijn stuk voor stuk uniek en fantastisch om te proeven.

Ik weet dat Domaine Weinbach ook in dat rijtje van topproducenten hoort, maar moest die dag na proeverijen van Trimbach en Deiss even bijkomen van de superkwaliteit. Maar Weinbach staat nog zeker op mijn to do lijstje.

Maar je hebt zo veel mooie en bijzondere wijnhuizen in Elzas. Staat ook niet voor niets altijd in de top 5 van meest ondergewaardeerde wijngebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Keller, als in G-Max Riesling Keller? Hoe heb je daar een plekje kunnen krijgen?
Nee, Franz bij de Kaiserstuhl, als in aan de overkant van de Rijn vanuit Colmar. En die heeft gewoon een formulier voor bezoek op de website ;)
Als je dan toch die andere top droge Riesling wilt hebben; de Clos Saint Hune van Trimbach in Ribeauvillé.
Maar bijna net zo goed zijn hun Riesling Frederic Emile, meestal hebben ze wel wat verschillende vintages voor een okay prijs in de verkoop.
Was er 2 jaar geleden voor een uitgebreide privétoer (via een bevriende wijnhandel hier in NL). Erg indrukwekkend, zowel kwantiteit als ook kwaliteit. Ook voor lunch een goede tip meegekregen; Hotel au Lion in het kleine centrum van Ribeauvillé. Uitstekend en niet al te duur.
Die suggestie deed de pocket Johnson ook al, maar als jij het ook zegt gaan we dat zeker proberen te regelen :). We hebben een airbnb in Riquewihr, da's daar vlakbij
En dan Marcel Deiss natuurlijk; tegenovergestelde van Trimbach die zeer conventionele, strakke loepzuivere wijnen maakt. Bij de eigenzinnige Deiss geen monocepages maar blends die hij op de verschillende terroirs het beste naar voren denkt te laten komen. Erg leuk om een proeverij te boeken (gratis als je wat flessen koopt) want ze proberen je al proevend mee te nemen in hun filosofie. Hun basis wit is mijn favoriete weekend wit. Alhoewel laatste jaren wel duurder geworden. Rest van hun '1er Cru' zijn stuk voor stuk uniek en fantastisch om te proeven.

Ik weet dat Domaine Weinbach ook in dat rijtje van topproducenten hoort, maar moest die dag na proeverijen van Trimbach en Deiss even bijkomen van de superkwaliteit. Maar Weinbach staat nog zeker op mijn to do lijstje.

Maar je hebt zo veel mooie en bijzondere wijnhuizen in Elzas. Staat ook niet voor niets altijd in de top 5 van meest ondergewaardeerde wijngebieden.
Dank voor de tips! Onze laatste trips waren naar Champagne en Piemonte, dus het wordt wennen aan de prijzen, op een goede manier :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:08
Jheroun schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Nee, Franz bij de Kaiserstuhl, als in aan de overkant van de Rijn vanuit Colmar. En die heeft gewoon een formulier voor bezoek op de website ;)

[...]

Die suggestie deed de pocket Johnson ook al, maar als jij het ook zegt gaan we dat zeker proberen te regelen :). We hebben een airbnb in Riquewihr, da's daar vlakbij

[...]

Dank voor de tips! Onze laatste trips waren naar Champagne en Piemonte, dus het wordt wennen aan de prijzen, op een goede manier :P
Op advies van de lokale wijnboer zijn we onlangs aan de riesling van Paul Blanck gegaan. Ook absoluut een aanrader, en het is bij Riquewihr in de buurt. Geen idee hoe het is om het domaine te bezoeken, ik spreek uitsluitend uit drinkervaring :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

righthand schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Met Marcel Deiss heb ik ook positieve ervaringen. Ik was jaren geleden op zoek naar een goede riesling om eens wat nieuws te proberen. Heb toen een Wittmann Grosses Gewachs gehaald die ik toen erg lekker vond. Zo ben ik bij één van mijn huidige favoriete plaatselijke wijnhandelaren terechtgekomen. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:41

f.h

Ik heb besloten om hier toch ook maar eens een fijne/mooie/goede karaf te gaan aanschaffen.

Nooit echt top of mind geweest, maar gisteren tijdens het kijken van The Girl with the Dragon Tattoo viel het op z’n plek. In een scène schonken ze een Château Clinet in een fraaie karaf en toen moest ik er ook eentje.

Eerste zoektocht leerde me dat de prijsrange varieert van in 25 tot 180 euro (bijv Riedel of Schott Zwiesel). En schiet zelfs daar gemakkelijk voorbij.

Zijn er hier nog tips of suggesties voor de Boska onder karaffen? :)

Excuus als dit niet is toegestaan hier, ik zag het in ieder geval niet in een topic warning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-04 18:56
f.h schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:22:
Ik heb besloten om hier toch ook maar eens een fijne/mooie/goede karaf te gaan aanschaffen.

Nooit echt top of mind geweest, maar gisteren tijdens het kijken van The Girl with the Dragon Tattoo viel het op z’n plek. In een scène schonken ze een Château Clinet in een fraaie karaf en toen moest ik er ook eentje.

Eerste zoektocht leerde me dat de prijsrange varieert van in 25 tot 180 euro (bijv Riedel of Schott Zwiesel). En schiet zelfs daar gemakkelijk voorbij.

Zijn er hier nog tips of suggesties voor de Boska onder karaffen? :)

Excuus als dit niet is toegestaan hier, ik zag het in ieder geval niet in een topic warning
Persoonlijk ben ik nogal fan van Zalto glaswerk voor wijn en toebehoren. Hebben een aantal karaffen die elk geschikt zijn voor andere soorten wijn. Wat drink je geregeld en wil je karaferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006

f.h

Pauillac schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:03:
[...]

Persoonlijk ben ik nogal fan van Zalto glaswerk voor wijn en toebehoren. Hebben een aantal karaffen die elk geschikt zijn voor andere soorten wijn. Wat drink je geregeld en wil je karaferen?
Vind de Denk'Art glazen van Zalto ook erg fraai!

Wil beginnen met een mooie karaf voor rood. We drinken eigenlijk vrij verschillend (probeer het altijd een beetje op het gerecht af te stemmen). Dus varieert van Frans, Spaans, Italiaans. Als ik nu kijk wat er het meeste ligt: Syrah, Cabernet Sauvignon en Rioja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Gute Weine is weer open voor business naar Nederland!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 13:58

momania

iPhone 30! Bam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIbJSYEspCzQCu1FdUB33Y_k3XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf9jWxvGa8WF7BUWKxoxyUXt.jpg?f=fotoalbum_large

Zo lekker, een goede Bordeaux op z’n tijd. Heerlijke fijne wijn 👌🏻

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Morning,

Ik ben op zoek naar een goede vrijstaande wijnkoelkast. Een goede mix van design, laag geluidsniveau en betaalbaarheid. Budget is 400-600€.
Één temperatuur zone en 30-50 flessen is voldoende voor mij.

Iets daarboven of beneden ook prima. Kom zelf veelal uit bij de Haier van Coolblue of de Cavecool van een andere aanbieder. Cavecool is wat duurder en hoger geluidsniveau. Wel mooier dan Haier vind ik. De Haier lijkt mij qua design meer passend als inbouw - of zie ik dat verkeerd?

Iemand nog tips?

[ Voor 6% gewijzigd door besteller2019 op 19-03-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Binnen mijn groep wijngenieters goede ervaringen met Haier en Schreuder & Waterman.

staar jezelf overigens vooral niet blind op het aantal flessen dat een koelkast kan huisvesten. Daar wordt uitgegaan van het oude bordeaux formaat fles.
Van de uit mijn hoofd 185 flessen die er in mijn koelkast moeten passen, zit hij bij 130 wel een heel eind vol. ik heb er 6 schappen uitgehaald en er nog 9 laten zitten. Daar stapel ik dan nog wat slim op weg.

(ik moet wel zeggen dat iedereen hem heeft weggestopt op zolder/kelder/bijkeuken zodat geluidsniveau niet echt een issue is)

succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 12:29

vooghel

Cunning linguist

Fried schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
Binnen mijn groep wijngenieters goede ervaringen met Haier en Schreuder & Waterman.

staar jezelf overigens vooral niet blind op het aantal flessen dat een koelkast kan huisvesten. Daar wordt uitgegaan van het oude bordeaux formaat fles.
Van de uit mijn hoofd 185 flessen die er in mijn koelkast moeten passen, zit hij bij 130 wel een heel eind vol. ik heb er 6 schappen uitgehaald en er nog 9 laten zitten. Daar stapel ik dan nog wat slim op weg.

(ik moet wel zeggen dat iedereen hem heeft weggestopt op zolder/kelder/bijkeuken zodat geluidsniveau niet echt een issue is)

succes!
Ik heb een Haier, en ik kan beamen dat het opgegeven aantal flessen niet past. Ook bij mij staat hij in de bergkamer, waardoor geluidsniveau en design iets minder belangrijk zijn. Ik zou je wel aanraden te kijken naar het energieverbruik; dat loopt best uiteen, wat met de huidige energieprijzen aardig kan schelen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 14:36
Ben al een aantal dagen terug aan het lezen in dit forum, wat een mooi onderwerp! Wel jammer dat er zo weinig activiteit is, hopelijk komt dit forum weer wat tot leven.

Even wat over mijn wijnreis tot nu toe:
Ik noem mijzelf nog beginnend wijndrinker en ben veel aan het oriënteren. Al meerdere proeverijen mogen bijwonen en sinds kort samen met mijn schoonvader een vast moment geprikt om elke maand samen wat goede wijnen te proeven.
Hij heeft wat meer kennis en ik beschouw hem als mijn mentor op wijngebied. Gepensioneerd en nu 2 dagen in de week is hij te vinden in een wijnwinkel van een goede vriend van hem (Winebizz in Roosendaal). Ook heeft hij de WSET 1, 2 en 3 afgerond en leest enorm veel over wijnen. De WSET cursussen wil ik ook gaan volgen als mijn kinderen wat ouder zijn en ik wat meer vrijheid heb.

Mijn voorkeur voor wijnen is best wel divers, wit voornamelijk Rieslings, vettige chardonnays uit eiken houten vaten of een goede Chablis.
Voor rood loopt dit nog verder uiteen, maar voornamelijk de wat zwaardere complexe wijnen hebben mijn voorkeur. Malbec (zowel oude als nieuwe wereld) ligt altijd wel in mijn klimaatkastje, zo ook Tempranillo en dan met name Rioja. Amarones minder vaak maar dat heeft meer met mijn budget te maken... En de laatste tijd ben ik helemaal weg van goede Cabernet Sauvignon uit America (Napa Valley) en Chili.
Af en toe een goede Pinot Noir voor de afwisseling.

Verder ben ik net begonnen met het lezen van het boek 'Proeven als een pro' van Master of Wine Cees van Casteren. Dit is echt een aanrader voor mensen die net als ik de basics van het proeven onder de knie willen krijgen. Als je de beschreven methode toepast bij het blind proeven van wijnen haal je de wat meer karakteristieke wijnen er vrij eenvoudig uit. Ook het verschil tussen de nieuwe en de oude wereld is via deze manier redelijk te onderscheiden.

Nu de reden waarom ik dit allemaal post: binnenkort geef ik een klein proeverijtje bij mij thuis voor mijzelf en mijn schoonvader en hiervoor ben ik op zoek naar een thema.
Eigenlijk sta ik voor de volgende keuze: of ik blijf in de voor mij bekende gebieden en schenk bijvoorbeeld 2 flessen van dezelfde druif om de minieme verschillen te ontdekken, of ik ga juist voor wat meer onbekende regio's of landen. We staan open voor van alles!

Ik kijk nu al uit naar jullie reacties en ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
matthijscamp schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:41:
Ben al een aantal dagen terug aan het lezen in dit forum, wat een mooi onderwerp! Wel jammer dat er zo weinig activiteit is, hopelijk komt dit forum weer wat tot leven.

*knip*

Ik kijk nu al uit naar jullie reacties en ideeën!
Met slechts 2 proevers weet ik niet hoeveel flessen je wilt gaan proeven? (voordeel met 4-6 proevers is dat je telkens een fles leeg schenkt :)).

thema's voor een proeverij zijn er natuurlijk te over; een druif, land of regio?
of wat andere suggesties:
- wijn spijs
- vergelijken van een zelfde wijnsoort (< € 10 en > € 20). er van uitgaande dat de duurdere fles ook écht beter blijkt te zijn.
- soortgelijke blends uit verschillende regio's
- invloed van klimaat, terroir (zelfde wijn van verschillende bodems, of soms zelfs hoogtes)
- maak een wijnreis aan tafel (volg een rivier)

succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Wij doen altijd met een groep vrienden een bordeaux voorverkoop proeverij.
We kopen dan een aantal flessen die wat ouder zijn en ook in de voorverkooplijst staan.
Naar mate de bbq voortduurt en ook het enthousiasme groeit worden de lijsten gevuld.

De volgende dag altijd weer spijt :)

Dan een dik jaar wachten om de flessen ook zeker nog enkele jaren weg te leggen in de kelder......

[ Voor 14% gewijzigd door wielhelm op 02-05-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 14:36
Fried schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Met slechts 2 proevers weet ik niet hoeveel flessen je wilt gaan proeven? (voordeel met 4-6 proevers is dat je telkens een fles leeg schenkt :)).

thema's voor een proeverij zijn er natuurlijk te over; een druif, land of regio?
of wat andere suggesties:
- wijn spijs
- vergelijken van een zelfde wijnsoort (< € 10 en > € 20). er van uitgaande dat de duurdere fles ook écht beter blijkt te zijn.
- soortgelijke blends uit verschillende regio's
- invloed van klimaat, terroir (zelfde wijn van verschillende bodems, of soms zelfs hoogtes)
- maak een wijnreis aan tafel (volg een rivier)

succes!
Die laatste optie heeft mij gelijk te pakken, een wijnreis door een rivier te volgen is echt een top idee! Dit ga ik even uitwerken, zal laten weten wat ik ingekocht heb en hoe ze smaakten natuurlijk.

Meestal slaan we 4 flessen in voor zo'n avond, altijd met het idee om deze misschien niet allemaal helemaal op te drinken maar eigenlijk halen alle flessen het einde van de avond niet op een of andere manier O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fried
matthijscamp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Die laatste optie heeft mij gelijk te pakken, een wijnreis door een rivier te volgen is echt een top idee! Dit ga ik even uitwerken, zal laten weten wat ik ingekocht heb en hoe ze smaakten natuurlijk.

Meestal slaan we 4 flessen in voor zo'n avond, altijd met het idee om deze misschien niet allemaal helemaal op te drinken maar eigenlijk halen alle flessen het einde van de avond niet op een of andere manier O-)
Loire, Bourgogne, Bordeaux zijn dan leuke opties... (natuurlijk duitsland, of douro... water genoeg :)) succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

matthijscamp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:08:
[...]
<>
Ach ja, doe dat ook wel eens met vrienden. Proeven eerst, eten dan met wijn en die wijnen die toch echt lekker waren gaan alsnog op met wat kaas en een toastje.
Weggooien is ook misbruik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb een paar flessen wijn gekregen, meeste is supermarkt werk, geen idee of ze nog goed zijn. Maar ook een tweetal wat oudere. Vermoedelijk niks waard maar denk, wellicht weet hier iemand iets over te vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF4AS0-gcuQd_cF76m1CzT1COco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42F9hzRSDeVUAelqksDLj3yZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7WOoICfU48AssLLtY-xsXj3Y68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmxdiFoLDy9HPVmyYyggksWX.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral de eerste ben ik benieuwd naar, uit 1977. Maar mijn Google skills laten me in de steek.

Voordat ik het naar mijn schoonvader breng die het in een paar weken weg tikt dacht ik voor de zekerheid toch even checken of het niet ooit is aangeschaft als investering.

Zijn ze nog goed? En is het iets waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fried
Ik vrees, gezien die uit 1977 'slechts' een vino tinto is en de onderste uit 1995 een cotes du rhone dat ze niet meer goed zijn. Dit zijn geen wijnen bedoeld om (lang) te bewaren zoals Rioja of betere Bordeaux of CndP. De Cotes du Rohne zal misschien niet vies zijn, maar wel ver over zijn top heen en flauwtjes.

echter komt je er maar op 1 manier achter natuurlijk... :)

of je laat ze dicht als het jaartal een speciale betekenis voor je heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddj01
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 17:07
Leuk leerzaam topic. Ben een een aardig speciaal bier liefhebber / kenner. Momenteel in het het Moezel gebied op vakantie helaas morgen weer naar huis. Hier een aantal lekkere wijnen mogen drinken en ik geloof dat ik er nu een nieuwe liefde naast speciaal bieren er bij heb. Hoop veel te mogen leren in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 16:43
Afgelopen zaterdag bij de lokale griek een heerlijke voor mij nieuwe wijn/druif geproefd: Xinomavro (De 'Alpha Estate reserva voor de liefhebber')

Het was een krachtige rode wijn van zo'n 8 jaar oud en hij smaakte (na wat wennen aan de zuren) echt fantastisch, aanrader voor de liefhebber van taninnes, vanille, tabak..

Deed me denken aan mijn eigen minder goede ervaringen met oudere wijnen. Laatst nog een Barolo van 12 jaar oud die echt niet te drinken was. Heb pas sinds kort een wijnklimaatkast, dus is het dan puur het bewaren geweest (niet optimaal) waardoor de wijn verpest is, of kun je hem ook verpesten bij het openen?

Xbox Live: Chabio | PSN: ChabioPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
Chabio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:55:
Afgelopen zaterdag bij de lokale griek een heerlijke voor mij nieuwe wijn/druif geproefd: Xinomavro (De 'Alpha Estate reserva voor de liefhebber')

Het was een krachtige rode wijn van zo'n 8 jaar oud en hij smaakte (na wat wennen aan de zuren) echt fantastisch, aanrader voor de liefhebber van taninnes, vanille, tabak..

Deed me denken aan mijn eigen minder goede ervaringen met oudere wijnen. Laatst nog een Barolo van 12 jaar oud die echt niet te drinken was. Heb pas sinds kort een wijnklimaatkast, dus is het dan puur het bewaren geweest (niet optimaal) waardoor de wijn verpest is, of kun je hem ook verpesten bij het openen?
nee, hoe je een fles opent kan nagenoeg geen invloed hebben op de smaak (los van stukjes kurk of bezinksel in je glas).
Hoewel een Barolo zich gewoonlijk best goed leent om te bewaren kunnen allerlei factoren dit beïnvloeden (kwaliteit van de barolo en de manier van bewaren inderdaad (zonlicht, temperatuur, vochtigheid)).

natuurlijk kan je altijd gewoon pech hebben en een slechte fles hebben. Als je liefhebber bent van tannine, vanille en tabak zal ik de Barolo zeker nog niet afschrijven ;) (al heeft je portemonnee dat waarschijnlijk liever wel).

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:05
Hoi Hoi,

Ik zie dat het hier al even stil is helaas, maar heb een vraagje.

Wie van jullie heeft er een Coravin?

Ik heb er na lang twijfelen een besteld. Heb inmiddels een leuke wijncollectie, maar helaas blijft er veel dicht.

Hoeveel flessen hebben jullie die al gedronken zijn met de Coravin? Drink je er altijd een paar leeg voordat je weer een nieuwe aan gaat prikken? Of heb je er bijvoorbeeld wel 20 waar al iets uit is?
Ik zou graag veel proeven, maar het lijkt me raar als ik straks 25 flessen heb liggen waar 2 glaasjes uit zijn. Stellen jullie hier een grens aan zelf?

Op de Coravin site staat dat je wijn nog zeker 3 jaar goed blijft, maar kan een wijn die er voor bedoeld is bijvoorbeeld ook nog gewoon 10 jaar door rijpen?

Kun je dessertwijn tappen zonder dat je daarna iets proeft in je frisse witte droge wijn?

Hoop van jullie te horen!

• Fried
Geen Cora hier. Ik kon me er ook niet direct een beeld bij vormen.. heb ik dan straks 20 flessen waar overal 2 glazen uit zijn?

Enige waar ik aan kon denken is de bevestiging op de vraag 'zou ik hem (al) open trekken?'. nu kan je de proef op de som nemen.

Verder drink ik de hele mooie flessen zelden alleen en gaan ze gewoon leeg. desnoods over 2/3 dagen. dan volstaat een vacuvin kurkje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
detim schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:
Hoi Hoi,

Ik zie dat het hier al even stil is helaas, maar heb een vraagje.

Wie van jullie heeft er een Coravin?

Ik heb er na lang twijfelen een besteld. Heb inmiddels een leuke wijncollectie, maar helaas blijft er veel dicht.

Hoeveel flessen hebben jullie die al gedronken zijn met de Coravin? Drink je er altijd een paar leeg voordat je weer een nieuwe aan gaat prikken? Of heb je er bijvoorbeeld wel 20 waar al iets uit is?
Ik zou graag veel proeven, maar het lijkt me raar als ik straks 25 flessen heb liggen waar 2 glaasjes uit zijn. Stellen jullie hier een grens aan zelf?

Op de Coravin site staat dat je wijn nog zeker 3 jaar goed blijft, maar kan een wijn die er voor bedoeld is bijvoorbeeld ook nog gewoon 10 jaar door rijpen?

Kun je dessertwijn tappen zonder dat je daarna iets proeft in je frisse witte droge wijn?

Hoop van jullie te horen!
Heb de Coravin nu iets meer dan twee jaar.

Denk dat ik inmiddels een stuk of 30 flessen met de Coravin heb leeg gedronken. Ben zelf meer een sociale drinker maar als ik in mijn eentje een glas wijn drink dan wil ik graag iets leuks drinken. Meestal heb ik wel een Bordeaux, Bourgogne en een Barolo geprikt staan. Wit is meestal Riesling, Chenin, Chablis en af en een desertwijn. Deze zijn wel in een half jaar leeg.

Grappig genoeg komen de meeste met Coravin geopende flessen uit kleine horizontale en verticale proeverijen :)

Drie jaar geprikt laten liggen zou met wat geluk kunnen maar 10 jaar lijkt mij wel een beetje te hoog gegrepen.

Wat betreft het gebruik van de naald op verschillende flessen. Handleiding geeft aan dat je even heel kort moet doorspuiten/blazen op het moment dat je de Coravin in een kurk prikt. Zodat je niet onbedoeld de zuurstof in de naald de fles in spuit. Daarnaast kan je de naald zelf ook reinigen/spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Coravin is een mooi systeem maar wel erg duur. Zelf denk ik er wel eens aan om zo'n CO2 fietspompje te kopen met van die losse cylindertjes. Als het gas maar de zuurstof verdrijft is het al snel goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
righthand schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Heb de Coravin nu iets meer dan twee jaar.

Denk dat ik inmiddels een stuk of 30 flessen met de Coravin heb leeg gedronken. Ben zelf meer een sociale drinker maar als ik in mijn eentje een glas wijn drink dan wil ik graag iets leuks drinken. Meestal heb ik wel een Bordeaux, Bourgogne en een Barolo geprikt staan. Wit is meestal Riesling, Chenin, Chablis en af en een desertwijn. Deze zijn wel in een half jaar leeg.

Grappig genoeg komen de meeste met Coravin geopende flessen uit kleine horizontale en verticale proeverijen :)

Drie jaar geprikt laten liggen zou met wat geluk kunnen maar 10 jaar lijkt mij wel een beetje te hoog gegrepen.

Wat betreft het gebruik van de naald op verschillende flessen. Handleiding geeft aan dat je even heel kort moet doorspuiten/blazen op het moment dat je de Coravin in een kurk prikt. Zodat je niet onbedoeld de zuurstof in de naald de fles in spuit. Daarnaast kan je de naald zelf ook reinigen/spoelen.
Mooi om te horen!

Ik lees heel veel positieve reacties online over de Coravin, dat ze na maanden geen verschil proeven, maar ook enkele zeer negatieve reacties dat wijnen toch na 2 weken volledig geoxideerd zijn.
Heb je dit ook ooit gehad, of blijft de wijn altijd perfect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:45
Hoi allemaal,

Niet helemaal exact het juiste topic, maar wellicht zitten hier wel de juiste mensen om mijn vraag te beantwoorden :-) en als dat lukt scheelt het weer een extra topic op het forum (mocht dit toch beter zijn, doe ik dat uiteraard met liefde).

Ik ben, het liefst in Gelderland, Noord-Noord-Brabant of Noord-Limburg, op zoek naar een goed restaurant om culinair te genieten met de juiste wijnen. Niet in Nijmegen of Arnhem. Het hoeft niet persé een sterrenrestaurant te zijn, het mag ook een verborgen pareltje zijn.

Nog leuker zou het zijn als er een goede wijnproeverij aan van te voren aan te pas komt. Zoiets als ze momenteel bij de Echoput in Apeldoorn aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
detim schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Mooi om te horen!

Ik lees heel veel positieve reacties online over de Coravin, dat ze na maanden geen verschil proeven, maar ook enkele zeer negatieve reacties dat wijnen toch na 2 weken volledig geoxideerd zijn.
Heb je dit ook ooit gehad, of blijft de wijn altijd perfect?
Probleem is altijd de kurk in dat soort gevallen. Eigenlijk is dit systeem gemaakt voor originele kurken, dus geen samengdrukte kurksnippers of kunststof kurken. In dat geval kun je de flessen beter afsluiten met de sluiters van Coravin zelf.

Maar zorg er voor dat kurk onder wijn blijft, dan zou er in in theorie niets geks moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
crimby schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:42:
Hoi allemaal,

Niet helemaal exact het juiste topic, maar wellicht zitten hier wel de juiste mensen om mijn vraag te beantwoorden :-) en als dat lukt scheelt het weer een extra topic op het forum (mocht dit toch beter zijn, doe ik dat uiteraard met liefde).

Ik ben, het liefst in Gelderland, Noord-Noord-Brabant of Noord-Limburg, op zoek naar een goed restaurant om culinair te genieten met de juiste wijnen. Niet in Nijmegen of Arnhem. Het hoeft niet persé een sterrenrestaurant te zijn, het mag ook een verborgen pareltje zijn.

Nog leuker zou het zijn als er een goede wijnproeverij aan van te voren aan te pas komt. Zoiets als ze momenteel bij de Echoput in Apeldoorn aanbieden.
Ben niet bekend met die regio's (Echoput kwam bij mij direct naar boven :)), maar je zou eens kunnen kijken of er niet een paar leuke sommeliers in de regio rondlopen. Bij mij in Rotterdam heb je NOTK waar twee topsommeliers uiteindelijk hebben besloten om te gaan koken naar de wijnen en het wijnthema die ze op dat moment hebben bedacht. Dat zijn wel pareltjes hoor, maar zie je niet zo veel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 09:52

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

detim schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:

Ik heb de Coravin zo'n 1,5 jaar en dit is inderdaad wat er in mijn koelkast ligt nu. Gemiddeld zo'n 10 tot 15 flessen waar 2 of 3 glazen uit zijn. Ik houd voor mezelf de regel aan als de fles ruim onder de helft komt dat ik de kurk er gewoon afhaal, omdat je anders zoveel gas erin spuit dat het niet rendabel meer is. Ik heb toevallig dit weekend de laatste 2 glaasjes uit een fles Ornellaia gedronken waar ik begin dit jaar een eerste uit gehaald heb. Meestal gaan ze iets eerder leeg :)

Door de prijs van de capsules houd ik wel aan dat de fles minstens zo'n €30 moet kosten voor het echt nuttig is. Tenzij je maar af en toe een glaasje neemt en van veel variatie houd.

Ik heb lang getwijfeld omdat ik dacht dat ik doordeweeks vaker een glas zou pakken, maar dat is niet het geval. Ik gebruik hem voor de wat bijzondere flessen nu, of als ik een wine tasting doe met een goede vriend. Dan proeven we 9/10 wijnen en alles met de Coravin. De winnaar (of winnaars :) gaat de kurk af en drinken we op die avond.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Hoi allemaal,

Nijmegen en Arnhem heb je al gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Fried schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Nijmegen en Arnhem heb je al gehad?
Yes redelijk uitgespeeld inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Hoi allemaal,

Niet helemaal in de regio waar je naar zoekt maar ik kan Divino aanraden. Ligt in Hapert, Zuid-Oost Brabant (https://divino-hapert.nl/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jep001
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12
Hoi allemaal,

3 tips uit Noord-Brabant:
Benjamin - Den Bosch - Top wijnkaart!
Pinot - Breda - Thema proeverijen zeker checken!
Vigor - Vught (*) - 1 Michelin, wijn-spijs erg sterk!

D3: http://eu.battle.net/d3/en/profile/jep001-2782/hero/28010961

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
crimby schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Yes redelijk uitgespeeld inderdaad
Portier heeft een verrassend (met name) oostenrijks/duits assortiment
Bistro flores mag je vast de wijnruimte in als je het vraagt. Verrast je telkens.
Buskens heeft een leuke kaart, beetje preppy wel. publiek moet je aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Fried schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Portier heeft een verrassend (met name) oostenrijks/duits assortiment
Bistro flores mag je vast de wijnruimte in als je het vraagt. Verrast je telkens.
Buskens heeft een leuke kaart, beetje preppy wel. publiek moet je aanstaan
Zoals gezegd, redelijk uitgespeeld. Nieuwe winkel staat nog op het lijstje maar Portier, Flores, Vesters en Witlof gehad. Manna en Ultimo trekken me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Nog een andere vraag. Aanstaande vrijdag gaan we thuis een wijnproeverij organiseren. Ik dacht om te beginnen met sechuan buttons om de smaakpapillen te neutraliseren. Echter, lees ik vrij weinig over de combi van deze bloemetjes en wijn.

Ik wil dit dus alleen voor de allereerste wijn serveren en niet tussen de wijnen door (dat lijkt me te heftig).

Kwam het ook niet hier op het forum vinden, niemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
@crimby
Misschien snap ik het niet, maar waarom zou je je smaak willen neutraliseren/verdoven bij een proeverij? Dan zou ik eerder een cleanser nemen, zoals een simpel bubbeltje.

Bloemetjes en wijn - eerste wat bij mij op komt is dan Condrieu en/of Gewurztraminer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
righthand schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:05:
@crimby
Misschien snap ik het niet, maar waarom zou je je smaak willen neutraliseren/verdoven bij een proeverij? Dan zou ik eerder een cleanser nemen, zoals een simpel bubbeltje.

Bloemetjes en wijn - eerste wat bij mij op komt is dan Condrieu en/of Gewurztraminer.
Misschien zeg ik het verkeerd. De bloemetjes gebruik ik niet tijdens een proeverij, maar voor het begint. Het is niet dat je daarna niks meer proeft, juist beter en je mond wordt ook gereinigd (qua smaken). Het tintelen/verdoven is een leuk effect, maar duurt gelukkig maar een minuut of 5. Daarna ben je klaar om te proeven.

Een simpel bubbeltje kan ook natuurlijk, maar dat is minder spannend en ik denk eigenlijk dat het effect ook minder is. Maargoed we zijn geen topproevers (totaal niet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Ik lees juist dat je vanwege de smaak/ervaring je juist extra op moet letten bij de pairing met wijn/eten. ik heb er geen ervaring mee.

Wat brood, crackers neutraliseren m.i. voldoende. Evt wat koffiebonen in een bakje om je neus ook te neutraliseren tussen de wijnen door.

ik ben volgende maand weer aan de beurt om een proeverij te organiseren voor ons 'clubje' van 5 man. Ben nog niet uit het thema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42

Thompson

Beeromaniac

Vooropgesteld; ik ben absoluut geen kenner en ook niet bepaald een fijnproever. Heel vaak denk ik bij van die tasting notes "t zal wel" en ik vind iets gewoon wel of niet lekker.

Sinds 1,5 jaar (sinds ik mijn vriendin ken) ben ik ook wat meer wijn aan het drinken, go-to is redelijk stevige rode wijn uit (zuid-)Italië. Fruitig maar niet te flauw zeg maar. Tips hiervoor (mag ook uit andere landen) altijd welkom.

Wij dachten beide altijd dat we niet zo'n fan zijn van witte wijn, tot we laatst bij een proeverijtje deze hadden;
Bernardus Chardonnay (2017) en die was érg smakelijk. Goeie volle smaak zonder overdreven zoet of zuur te zijn en vooral iets romig/boterig eraan, iets wat ik nog niet kende van een witte wijn.

Heeft iemand tips voor een witte wijn die vooral dat romig/boterig heeft voor een acceptabele prijs? Want dat wil ik nog eens vaker proberen, kijken of het puur aan de leuke setting lag waarin we het dronken of dat we toch wellicht een nieuwe favoriet kunnen toevoegen d:)b

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:03
Thompson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:18:
Vooropgesteld; ik ben absoluut geen kenner en ook niet bepaald een fijnproever. Heel vaak denk ik bij van die tasting notes "t zal wel" en ik vind iets gewoon wel of niet lekker.

Sinds 1,5 jaar (sinds ik mijn vriendin ken) ben ik ook wat meer wijn aan het drinken, go-to is redelijk stevige rode wijn uit (zuid-)Italië. Fruitig maar niet te flauw zeg maar. Tips hiervoor (mag ook uit andere landen) altijd welkom.

Wij dachten beide altijd dat we niet zo'n fan zijn van witte wijn, tot we laatst bij een proeverijtje deze hadden;
Bernardus Chardonnay (2017) en die was érg smakelijk. Goeie volle smaak zonder overdreven zoet of zuur te zijn en vooral iets romig/boterig eraan, iets wat ik nog niet kende van een witte wijn.

Heeft iemand tips voor een witte wijn die vooral dat romig/boterig heeft voor een acceptabele prijs? Want dat wil ik nog eens vaker proberen, kijken of het puur aan de leuke setting lag waarin we het dronken of dat we toch wellicht een nieuwe favoriet kunnen toevoegen d:)b
Ik zou zoeken naar vergelijkbare wijnen, dus chardonnay uit een wat warmer klimaat (chili, australie, californie). En zeker ook even experimenten met wel/niet gerijpt op eikenvat.

Tijdens wijnles deze twee wijnen geproefd bijvoorbeeld die allebei meer dan prima waren: Iron Stone en Vina la Rosa La Capitana

En zou verder vooral ook eens een wijnwinkel inlopen en je verhaal doen. Vinden ze over het algemeen hartstikke leuk en zo kan je er in rollen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42

Thompson

Beeromaniac

Stufferdt schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Ik zou zoeken naar vergelijkbare wijnen, dus chardonnay uit een wat warmer klimaat (chili, australie, californie). En zeker ook even experimenten met wel/niet gerijpt op eikenvat.

Tijdens wijnles deze twee wijnen geproefd bijvoorbeeld die allebei meer dan prima waren: Iron Stone en Vina la Rosa La Capitana

En zou verder vooral ook eens een wijnwinkel inlopen en je verhaal doen. Vinden ze over het algemeen hartstikke leuk en zo kan je er in rollen :)
Thanks voor de tip, en ze zijn nu ook nog eens in de aanbieding :D Wat vaker naar een echte wijnwinkel en/of een proeverij doen staat zeker op de planning.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Thompson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Thanks voor de tip, en ze zijn nu ook nog eens in de aanbieding :D Wat vaker naar een echte wijnwinkel en/of een proeverij doen staat zeker op de planning.
Gall & Gall heeft de laatste tijd veel in de aanbieding. Goed om in te slaan :*)
edit: Zo vind ik bij Gall eigenlijk alles van Riporta en Zonin tot nu toe zeer smakelijk.

Zie overigens dat dit mijn eerste post in dit topic was. Dus even voorstellen :)

Tijdje terug SDEN1 als cursus gedaan over 2 avonden verspreid. Mooie introductie in wijnen en hoe je moet proeven en wat je dan exact proeft. Wil ergens dit jaar samen met m'n vriendin ook verder voor SDEN2 en wellicht ooit nog eens SDEN3.

Vooral dol op zware/complexe rode wijnen, maar besef me dat er nog veel meer is. Hebben ondertussen wel al wat liggen en voor Kerst een wijnkoelkastje gekregen met plek voor 28 flessen. Temperatuurbereik van 10 tot 18 dus er liggen wat flessen Salentein 2022 en wat ander rood dat voorlopig nog niet open gaat.

Heb dus nog veel te leren, ontdekken en vooral proeven dus tips hier zijn altijd welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 18-01-2024 10:55 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 22:17

Mooi dat de interessante wereld van wijn jou ook een beetje 'te pakken heeft'!

Voor meer houtgelagerde chardonnays in de stijl van de Bernardus, of chardonnays die de smaken hebben die daarmee geassocieerd worden, zit je goed in Chili, Australië en Californië.

Bijv. bij de G&G:
- DeLoach Chardonnay: https://www.gall.nl/deloa...nnay-wit-75cl-394971.html

Andere regio's waar zulke wijnen ook worden gemaakt, en je misschien niet snel aan denkt, zijn Languedoc (goede prijs/kwaliteit in veel gevallen), Sicilië (Etna), delen van Spanje, en delen van Zuid-Afrika.

Zuid-Afrika vindt ik erg goede prijs/kwaliteit bieden, maar is nog relatief onbekend. Je hebt daar wijnen in alle stijlen.

Spanje is ook een goede plek voor uitstekende prijs/kwaliteit en daar zijn uitstekende wijnen voor weinig geld te vinden

Om eens te proberen vanuit deze regio's:
- Planeta Chardonnay (Sicilië): te koop bij https://www.gall.nl/plane...-bio-wit-75cl-282049.html. Die is ook vaak voor G&G Premium in de aanbieding met 25% korting.
- Révélation Pays d'Oc Chardonnay (Languedoc): te koop bij https://www.wijnkoperijpl...-pays-doc-chardonnay-2022, of andere Les Genereux winkels in Nederland.
- Yardstick Chardonnay (Zuid-Afrika) - een aanrader om eens te proberen: te koop bij https://www.wijnkoperijpl...llenbosch-chardonnay-2022, of andere Les Genereux winkels in Nederland.

Of wat goedkoper:
- Danie de Wet Barrel Reserved (Zuid-Afrika): https://www.plus.nl/wijn/...reserve-fles-75-cl-432571
- Neleman Just Fucking Good Wine (Spanje): https://www.neleman.org/n...-fucking-good-wine-white/

In de stijl die jij beschrijft zou je ook nog, als je dat interessant vindt, roussanne-marsanne wijnen uit de Zuidelijke Rhône kunnen proberen.

Hopelijk geeft dit wat inspiratie om andere wijnen in jouw stijl te vinden. En zoals Stufferdt hiervoor al aangaf: gewoon informeren bij de wijnwinkel(s) in de buurt. Daar staan over het algemeen enthousiaste mensen met kennis.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried

Bernardus is een zeer mooi gemaakt prototype van een houtgelagerde warm climate chardonnay. Best nog aan de prijs. Binnen dat budget kan je vele mooie en vast ook mooiere chardonnays drinken uit de VS, australië, chili, etc. Als je het bij G&G wilt houden, kijk bijv. eens naar Errazuriz. Maar sla vooral ook de lokale slijter of een leuke webshop niet over.

voor stevig rood is er keus genoeg; daar zou ik eens proeven van Malbec, Rioja, Pinot noir/spatburgunder, nebbiolo, valpolicella ripasso/amarone en kijken wat je het meest bevalt en verder ontdekken. Maar ook syrah, bordeaux, zinfandel, primitivo en cabernet sauvignon kan stevig zijn. afhankelijk waar je zelf de grens trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De Gall is structureel te duur. Mijn vader koopt altijd vanalles van die 2e voor de halve prijs acties. Maar als.je dan op winesearcher kijkt was het nog steeds te duur. Het is wel Ahold, en die doen niet aan liefdadigheid....

Moraal van het verhaal, je lokale wijnboer heeft bijna altijd meer waar voor je geld.

Als je je palet nog aan het ontwikkelen bent zijn boterige witte (a la Bernardus, Coppola, Pouilly fuisse) en volle rode (primitivo, ripasso, Rioja) vaak geliefd. Daar ontdek je makkelijker aromas in.

Na verloop van tijd lust je dat alleen nog bij een stevige maaltijd en wordt de elegantie van Bourgogne, Noord Rhone en andere wat koelere klimaten vanzelf leuker :)

Geniet ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 28-04 20:44
Jheroun schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:05:
De Gall is structureel te duur. Mijn vader koopt altijd vanalles van die 2e voor de halve prijs acties. Maar als.je dan op winesearcher kijkt was het nog steeds te duur. Het is wel Ahold, en die doen niet aan liefdadigheid....

Moraal van het verhaal, je lokale wijnboer heeft bijna altijd meer waar voor je geld.

Als je je palet nog aan het ontwikkelen bent zijn boterige witte (a la Bernardus, Coppola, Pouilly fuisse) en volle rode (primitivo, ripasso, Rioja) vaak geliefd. Daar ontdek je makkelijker aromas in.

Na verloop van tijd lust je dat alleen nog bij een stevige maaltijd en wordt de elegantie van Bourgogne, Noord Rhone en andere wat koelere klimaten vanzelf leuker :)

Geniet ervan
Heb jij adviezen voor deze streken in de prijsklasse tot circa 75 euro? Tot nu toe ben ik altijd teleurgesteld. Heel soms een toevalstreffer, maar omdat ik niet teveel geld wil neertellen voor een teleurstelling wijk ik voor rood al snel uit naar Malbec uit Argentinie (Salentein), Primitivo of Amarone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@codex Bedoel je dan tips voor vol en krachtig of voor de wat subtielere hoek?

75 euro moet overigens in iedere appellatie een fantastische wijn opleveren. Of je hem wel of niet lekker vind is een kwestie van smaak, maar smaak staat los van kwaliteit.

Maar als jij bijvoorbeeld een Cotes du Rhône van Jamet zijn geld niet waard vindt, terwijl je een primitivo uit Puglia wel heel gaaf vindt snap ik dat heel goed.

Mijn vriendin en ik zijn inmiddels een jaartje of 10 met wijn bezig. Dat begon allemaal met een vakantie naar Toscane waar we mooie stadjes wilden bekijken, in Toscane wordt je uiteraard ook wel blij van wijn. Voordat we in Toscane waren zijn we ook een paar dagen in Lyon gebleven. Daar hebben we onze eerste wijntrip gedaan, met een oenoloog naar Cote Rotie. Grote naam, maar wij vonden er niets aan. Nu vind ik het fantastisch. Elegante wijnen met subtiel fruit en mooie balans in de zuren. Toen klikte dat gewoon niet. De wijnen in Toscane wel, Chianti en Brunello maken mij nog altijd blij.

Verreweg de meeste mensen die ik ken hebben de volgende ontwikkeling in hun eigen wijnopvoeding: Van voorkeur voor wit of rood naar een voorkeur voor krachtige wijnen (Rioja met veel hout, Amarone, zuid Italie, Pouilly Fuisse, vette Meursault, zuid Rhone kanonnen, Nieuw Zeeland Sauvignon, et cetera) en na het proeven van meer en meer ontstaat langzaam een eigen voorkeur. Dan ga je wijnen die je vroeger niet zo lekker vond weer eens proeven en ontdek je daar ineens veel meer in. Voor mij persoonlijk is dat in de noord Rhone een dag en nacht verschil, Syrah vond ik meestal helemaal niks, nu vind ik het fantastisch. Ik spuug zeker niet in een amarone, maar de primitivo gebruik ik liever voor een mooie stoofpot. En als ik er dan een zuiditaliaan bij drink is dat liever een aglianico del vulture ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Ik ben ook al een tijdje met wijn en andere dranken bezig (heb o.a. SDEN wijn, bier en gedestilleerd 1-3), en heb in aanvulling op bovenstaande ook gemerkt dat ik door cursussen en proeven steeds beter weet *waarom* ik bepaalde wijnen graag drink (en andere weer minder graag). Dit helpt weer in het verder zoeken naar wat ik lekker zou kunnen vinden, en of een wijn beter bij de maaltijd of als borrel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wine_
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-03-2024
Hallo allemaal,

Momenteel bewaar ik mijn flessen wijn in de kelder waar het zo'n 13 graden is, maar binnenkort verhuis ik en daar zal ik geen kelder meer hebben, dus wil ik een bewaarkast of klimaatkast aanschaffen.

Ik lees her en der dat een klimaatkast bedoeld is om wijn te bewaren op schenktemperatuur, en een bewaarkast om wijnen te bewaren op bewaartemperatuur.

Ik heb een paar mooie flessen rood die ik zeker +15 jaar wil bewaren nog, maar tegelijk ben ik ook liefhebber van witte wijn met een paar flessen die wel wat bewaarpotentieel hebben.

Dus denk je nu waarschijnlijk: koop dan een bewaarkast. Maar dat vind ik precies zo zonde want dan moet je altijd op voorhand plannen welke fles je koel wilt gaan leggen, en dat zou dan in de gewone koelkast moeten, wat ook weer zo'n gedoe is want die is veel te koud.

Dus dacht ik: ik koop een klimaatkast met 2 gescheiden zones. Eén zone stel ik in op bewaartemperatuur (~12 graden), en daar bewaar ik mijn flessen rood. De andere zone stel ik in op 10 graden, en daar bewaar ik mijn flessen wit: deze 10 graden is acceptabel als serveertemperatuur lijkt mij, en aangezien de ideale bewaartemperatuur tussen 10-14 graden schijnt te liggen, kan ik daar waarschijnlijk mijn witte wijn wel wat jaartjes in bewaren?

Lijkt mij dus twee vliegen in één klap. Maar toch lees ik her en der dat je voor het bewaren van wijn beter een bewaarkast neemt... Heb dus een beetje schrik dat mijn flessen rood niet optimaal bewaard zullen worden, al weet ik dus niet waarom.

Iemand die hier ervaring mee heeft of wat advies kan geven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Een bewaarkast moet aan wat extra dingen voldoen, zoals trillingsvrij zijn, glas hebben wat geen uv doorlaat als hij af en toe zonlicht vangt en een optimale luchtvochtigheid voor te bewaren.
Ook een goede luchtfiltering zodat je schimmel voorkomt.

Niet alle serveerkasten hebben dit zo goed geregeld als bij een echte bewaarkast. Dus daar moet je wel even op letten.
wine_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:38:
Hallo allemaal,

Momenteel bewaar ik mijn flessen wijn in de kelder waar het zo'n 13 graden is, maar binnenkort verhuis ik en daar zal ik geen kelder meer hebben, dus wil ik een bewaarkast of klimaatkast aanschaffen.

Ik lees her en der dat een klimaatkast bedoeld is om wijn te bewaren op schenktemperatuur, en een bewaarkast om wijnen te bewaren op bewaartemperatuur.

Ik heb een paar mooie flessen rood die ik zeker +15 jaar wil bewaren nog, maar tegelijk ben ik ook liefhebber van witte wijn met een paar flessen die wel wat bewaarpotentieel hebben.

Dus denk je nu waarschijnlijk: koop dan een bewaarkast. Maar dat vind ik precies zo zonde want dan moet je altijd op voorhand plannen welke fles je koel wilt gaan leggen, en dat zou dan in de gewone koelkast moeten, wat ook weer zo'n gedoe is want die is veel te koud.

Dus dacht ik: ik koop een klimaatkast met 2 gescheiden zones. Eén zone stel ik in op bewaartemperatuur (~12 graden), en daar bewaar ik mijn flessen rood. De andere zone stel ik in op 10 graden, en daar bewaar ik mijn flessen wit: deze 10 graden is acceptabel als serveertemperatuur lijkt mij, en aangezien de ideale bewaartemperatuur tussen 10-14 graden schijnt te liggen, kan ik daar waarschijnlijk mijn witte wijn wel wat jaartjes in bewaren?

Lijkt mij dus twee vliegen in één klap. Maar toch lees ik her en der dat je voor het bewaren van wijn beter een bewaarkast neemt... Heb dus een beetje schrik dat mijn flessen rood niet optimaal bewaard zullen worden, al weet ik dus niet waarom.

Iemand die hier ervaring mee heeft of wat advies kan geven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Daarnaast kan het geen kwaad om naar het energieverbruik te kijken. Veel kasten zijn daar nogal kwistig mee.

Afhankelijk van de ruimte waarin hij staat is ook de hoeveelheid decibels niet onbelangrijk.

Criteria waar ik aan zou denken:
  • Formaat B*H*D
  • Capaciteit aantal flessen
  • Aantal daadwerkelijk gescheiden zones en instelmogelijkheden
  • Dichte deur of met (UV werend) glas
  • Goede Luchtfiltering en stabiele luchtvochtigheid
  • Trillingsvrij
  • Geluid
  • Energieverbruik
  • Het uiterlijk
  • Prijs

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-03-2024 15:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wine_
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-03-2024
Bedankt voor de reacties!
Maar in principe is er dus geen reden om aan te nemen dat wijn minder goed zou bewaren in een klimaatkast (met UV-werend glas, luchtfiltering en trillingsvrij) dan in een bewaarkast?
Help!!!! schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:16:
Daarnaast kan het geen kwaad om naar het energieverbruik te kijken. Veel kasten zijn daar nogal kwistig mee.

Afhankelijk van de ruimte waarin hij staat is ook de hoeveelheid decibels niet onbelangrijk.

Criteria waar ik aan zou denken:
  • Formaat B*H*D
  • Capaciteit aantal flessen
  • Aantal daadwerkelijk gescheiden zones en instelmogelijkheden
  • Dichte deur of met (UV werend) glas
  • Goede Luchtfiltering en stabiele luchtvochtigheid
  • Trillingsvrij
  • Geluid
  • Energieverbruik
  • Het uiterlijk
  • Prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
wine_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:23:
Bedankt voor de reacties!
Maar in principe is er dus geen reden om aan te nemen dat wijn minder goed zou bewaren in een klimaatkast (met UV-werend glas, luchtfiltering en trillingsvrij) dan in een bewaarkast?

[...]
Eens.

Reden des te meer dat ik uiteindelijk voor een klimaatkast met een zone ben gegaan, UV werend glas. Heb hem ingesteld op 12 graden en dat werkt m.i. uitstekend voor zowel bewaren als serveren.

temperatuur is echt minder belangrijk dan temperatuurschommelingen. het maakt weinig uit of je ze nou op 10 of 15 graden weg legt, als het verloop maar heel geleidelijk is. dat is in een kelder, cave of grot ook :)

wat ik nog een belangrijke zou vinden is de indeling van de kast. ik heb er een met 15 schappen ofzo en die zouden 185 flessen moeten huisvesten. dat lukt je alleen als je enkel oude bordeaux formaten in huis hebt.
ik heb er nu 9 schappen inzitten en stapel wat creatief. schat dat ik er dan max 155 flessen in krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@wine_ Je aanname is correct. Denk niet te moeilijk en geloof niet alles wat verkopers van wijnkasten je wijs proberen te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Sowieso vind ik de informatie die beschikbaar is voor alle wijnkoelkasten / bewaarkasten erg karig - ik kan het niet vinden in ieder geval.

Voor de nieuwe keuken ben ik ook op zoek naar een wijnklimaatkast, eerst keek ik naar een inbouw Liebherr met custom front, maar omdat het qua prijs wel erg gortig wordt zijn we nu aan het kijken naar alternatieven.

Los van de verschillende wijnkoelkasten van onbekende merken (Bodega43 bijv) zag ik dat Dometic ook een wijnkoelkast heeft: https://www.dometic.com/n...lers/dometic-d154f-319176 En die gewoon te plaatsen tussen twee andere hoge kasten voor de illusie van inbouw.

Iemand toevallig ervaring hiermee? En heeft iemand tips om objectieve reviews / vergelijkingen te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brettanomyces
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Leuk topic, zijn er mensen die vandaag een flesje gaan ledigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
brettanomyces schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:19:
Leuk topic, zijn er mensen die vandaag een flesje gaan ledigen?
Ik probeer doordeweeks niets (nieuws) open te trekken.. dan moet ik wel eerlijk bekennen dat mijn weekend al op donderdagavond begint :9B

desalniettemin gisteravond nog een restje Aaldering Chardonnay opgemaakt :$ . Die was ok, maar qua PQR valt die tegen.

later deze maand staat er een wijntripje naar champagne op de planning oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brettanomyces
Fried schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Ik probeer doordeweeks niets (nieuws) open te trekken.. dan moet ik wel eerlijk bekennen dat mijn weekend al op donderdagavond begint :9B

desalniettemin gisteravond nog een restje Aaldering Chardonnay opgemaakt :$ . Die was ok, maar qua PQR valt die tegen.

later deze maand staat er een wijntripje naar champagne op de planning oOo
Herkenbaar om geen nieuwe flessen open te maken tijdens de werkweek.

Nog nooit iets geproefd van dit wijnhuis.
Al moet ik bekennen, de laatste jaren er nog weinig Zuid-Afrikaanse wijnen de revue passeren hier.

Heb je al bezoeken vastgelegd voor je nakende trip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen met ervaringen met wijnklimaatkasten? Voor onze nieuwe keuken ben ik op zoek naar een inbouw klimaatkast met 3 zones (170/180 hoog ongeveer). Deze blijken echter zeer zeldzaam te zijn. Alle kasten die ik vind met 3 zones zijn lostaande klimaatkasten die je ook in zou kunnen bouwen (voorbeeld: https://www.dewijnkoelkas...wijnkoelkast-met-3-zones/) Dat wil zeggen dat ze niet aan de standaardmaten voldoen en ze naar mijn mening niet mooi sluitend ingebouwd kunnen worden.
Alles wat ik vind wat wel écht inbouw is heeft maar 2 zones. (voorbeeld: https://www.wijnkastensho...gemont-duo-black-edition/ )
Ik zoek in de prijsklassen tussen de 2 en 3k. Iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Maverick op 05-05-2024 10:47 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 15:37
Inbouw wijnkasten met 3 zones zijn een zeldzaamheid inderdaad. De luxe lijn van Liebherr heeft bijvoorbeeld heeft een kast met 3 zones, maar dan zit je al snel op ruim 10k voor alleen een wijnkast.

Wellicht dat 2 kasten met 2 zones elk een mooi alternatief kan zijn?

Let in ieder geval op geluidsniveau, hier kunnen flinke verschillen zijn tussen de verschillende merken en modellen.
En ga als het lukt even kijken in een winkel of showroom hoe bruikbaar de plateaus zijn. Zeker bij inhouw zijn de plateaus meestal niet erg ruim en kun je met afwijkende flessenmaten nog wel eens vervelend of zelfs helemaal niet uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
brettanomyces schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Herkenbaar om geen nieuwe flessen open te maken tijdens de werkweek.

Nog nooit iets geproefd van dit wijnhuis.
Al moet ik bekennen, de laatste jaren er nog weinig Zuid-Afrikaanse wijnen de revue passeren hier.

Heb je al bezoeken vastgelegd voor je nakende trip?
zeker, er zijn bezoekjes gepland bij: georges vesselle, paul lebrun, michel bahuchet, charlier & fils, herbelet en caurole haudot.

nu maar hopen dat ik niet na dag 1 al klaar ben met de bubbels :)

@hierboven; waarom zou je 3 zones willen? Ik heb er 2, maar zelfs dat vind ik al overbodig. 1 temp is m.i. al voldoende. rood haal je er gewoon wat eerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ik ben verre van een kenner mbt klimaatkasten, maar uit interesse weleens verdiept en de prijs van inbouw ten opzichte van losstaand lijkt totaal uit verhouding waardoor mijn afdronk toch was “dit voelt toch zonde”.

Ik zie inbouw in de keuken dan meer als een display en pronkstuk in de keuken (vind hey wel echt prachtig staan). Maar prijs per fles is wel echt hoog. Maar keukens zijn sowieso duur dus zou het denk ik bij een nieuwe keuken ook gewoon doen.

Hier overigens als kerstcadeau een Sligro kastje voor 28 flessen gekregen. Zaten nog 2 dozen prima (feestjes)wijn bij die iedereen top vond smaken. Staat op 13 graden en gebruiken we om wat flessen nog wat te bewaren. Ligt niks spannends in (20-40 euro de fles) maar toch leuk ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
Maverick schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:45:
Zijn er hier ook mensen met ervaringen met wijnklimaatkasten? Voor onze nieuwe keuken ben ik op zoek naar een inbouw klimaatkast met 3 zones (170/180 hoog ongeveer).
Wat is het doel van deze klimaatkasten? Als je wijn op de juiste temperatuur wilt serveren, heb je eigenlijk geen grote klimaatkast nodig, tenzij je een uitzonderlijke situatie hebt waarbij je meer dan 36 flessen wijn tegelijkertijd serveert. In dat geval kun je tijdig bijvullen en de wijn op temperatuur laten komen terwijl je geniet van het feest. Dit is waarschijnlijk waarom de ingebouwde units vaak wat kleiner zijn.

Als je echter wijnflessen echt wilt bewaren en geen kelder of externe opslagruimte hebt, kun je overwegen een bewaarkast aan te schaffen. Er zijn uitstekende bewaarkasten verkrijgbaar voor tussen de 1000 en 1500 euro waarin je tot 150 flessen kunt bewaren. Het is echter belangrijk om goed uit te rekenen of dit de moeite waard is, gezien de kosten en energieverbruik. Externe geconditioneerde opslag kost tussen de 1,50 en 2,50 euro per fles per jaar.

Als je een indrukwekkende collectie wijnflessen wilt tentoonstellen, zijn er andere geconditioneerde maatwerkoplossingen beschikbaar, maar houd er rekening mee dat je budget dan aanzienlijk hoger moet zijn (minimaal *10). Tenzij je het natuurlijk helemaal zelf gaat bouwen. Kijk in dat geval eens naar de 'MyCellar' foto's/draadjes op Winebeserkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Maverick Wij hadden er ooit één met maar één zone. Twee zones betekent vooral dat je minder ruimte voor flessen overhoudt, drie lijkt me dan helemaal zonde. Er zijn ook kasten met een geleidelijk verloop: onderin is die koeler dan bovenin. Geen idee hoe dat werkt maar dat lijkt me op zich dan wel weer handig want de ideale temperatuur voor wijn is zo divers dat 3 zones nauwelijks beter is dan 2 of 1.

Zoals @righthand al aangeeft kent je behoefte aan wijn op de juiste temperatuur waarschijnlijk geen grote gelijktijdigheid. Een combinatie van stabiele opslag + klein kastje, of gewoon creatief gebruik van koelkast en karaf werkt prima.

Bij alle kasten moet je er wel rekening mee houden dat ze hun maximale capaciteit alleen bereiken met 1 type fles, meestal bordeaux. Dus heb je veel Champagne, Loire of zuid Italie, vergeet dat dan maar. Bij bewaarkasten komt daar bij dat die vaak weinig vakken hebben. Dus als jij van 70 wijnen twee flessen hebt ben je dan altijd in en uit aan het stapelen. Als ik ooit weer een kast zou kopen zou ik naar eurocave kijken denk ik, die hebben een systeem waar alle flessen in passen, in de soin du vin kast die wij hadden paste of minder (plankje eruit) of beschadigden de labels van de niet bordeaux/bourgogne flessen.

Onze ervaring met die kast was overigens dat die heel snel te klein werd :) Dus weet waar je aan begint ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ntr0
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-04 16:59
Jheroun schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:18:

Bij alle kasten moet je er wel rekening mee houden dat ze hun maximale capaciteit alleen bereiken met 1 type fles, meestal bordeaux. Dus heb je veel Champagne, Loire of zuid Italie, vergeet dat dan maar. Bij bewaarkasten komt daar bij dat die vaak weinig vakken hebben. Dus als jij van 70 wijnen twee flessen hebt ben je dan altijd in en uit aan het stapelen. Als ik ooit weer een kast zou kopen zou ik naar eurocave kijken denk ik, die hebben een systeem waar alle flessen in passen, in de soin du vin kast die wij hadden paste of minder (plankje eruit) of beschadigden de labels van de niet bordeaux/bourgogne flessen.

Onze ervaring met die kast was overigens dat die heel snel te klein werd :) Dus weet waar je aan begint ;)
Ik heb enkele jaren geleden ook die oefening gemaakt doordat ons huis geen kelder heeft. Ben toen ook aanbeland bij eurocave. Geenszins een goedkope oplossing, maar ze hebben wel een grote keuze of je nu op zoek bent naar een serveer, dan wel een bewaarkast. Ook de indeling binnenin kan op maat aangepast worden met keuze voor aantal legplanken en of uitschuifbare plateaus. En ik was ook helemaal weg van het design. Is echt een eyecatcher in de woonkamer waar bijna iedereen die voor de eerste keer bij ons binnenstapt op reageert. Ben dan ook gegaan voor full glass door met verlichting binnenin. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, en ik gebruik constant het excuus dat de kast het best (zuinigst) presteert als ie voor meer dan 75% vol zit om constant wijn bij te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brettanomyces
Fried schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:12:
[...]

zeker, er zijn bezoekjes gepland bij: georges vesselle, paul lebrun, michel bahuchet, charlier & fils, herbelet en caurole haudot.

nu maar hopen dat ik niet na dag 1 al klaar ben met de bubbels :)

@hierboven; waarom zou je 3 zones willen? Ik heb er 2, maar zelfs dat vind ik al overbodig. 1 temp is m.i. al voldoende. rood haal je er gewoon wat eerder uit.
De namen zeggen me niks, geen champagne kenner tbh.

Wel kan ik je zeggen dat Charlot en Fallet-Prevostat zeker de moeite zijn

[ Voor 25% gewijzigd door brettanomyces op 09-05-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Maverick schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:45:
Zijn er hier ook mensen met ervaringen met wijnklimaatkasten? Voor onze nieuwe keuken ben ik op zoek naar een inbouw klimaatkast met 3 zones (170/180 hoog ongeveer). Deze blijken echter zeer zeldzaam te zijn. Alle kasten die ik vind met 3 zones zijn lostaande klimaatkasten die je ook in zou kunnen bouwen (voorbeeld: https://www.dewijnkoelkas...wijnkoelkast-met-3-zones/) Dat wil zeggen dat ze niet aan de standaardmaten voldoen en ze naar mijn mening niet mooi sluitend ingebouwd kunnen worden.
Alles wat ik vind wat wel écht inbouw is heeft maar 2 zones. (voorbeeld: https://www.wijnkastensho...gemont-duo-black-edition/ )
Ik zoek in de prijsklassen tussen de 2 en 3k. Iemand een idee?
Ik heb een klimaatkast van Coolvaria en ben daar zeer tevreden over. Een aantal jaar geleden alles uitgezocht en advies gevraagd en prijs / kwaliteit kwam deze als beste uit. Ik heb de grootste kast en moet een 2e aanschaffen. Iets met sparen…

Oja! Het is 1 temperatuur zone maar dat werkt dikke prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4KcA6yR2yKObcNxfTwDXVnb8ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAzZdpiSOTFKh6GjvNUrFIDo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Kepro op 09-05-2024 14:58 ]

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Waarom heb je de flessen met de bodem naar de voorkant liggen ?

Ziet het er niet 'mooier' uit als je ze andersom legt ?

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kepro
  • Nu online
Help!!!! schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:23:
^
Waarom heb je de flessen met de bodem naar de voorkant liggen ?

Ziet het er niet 'mooier' uit als je ze andersom legt ?
Etiketten lezen;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
niels132 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:11:
Inbouw wijnkasten met 3 zones zijn een zeldzaamheid inderdaad. De luxe lijn van Liebherr heeft bijvoorbeeld heeft een kast met 3 zones, maar dan zit je al snel op ruim 10k voor alleen een wijnkast.

Wellicht dat 2 kasten met 2 zones elk een mooi alternatief kan zijn?

Let in ieder geval op geluidsniveau, hier kunnen flinke verschillen zijn tussen de verschillende merken en modellen.
En ga als het lukt even kijken in een winkel of showroom hoe bruikbaar de plateaus zijn. Zeker bij inhouw zijn de plateaus meestal niet erg ruim en kun je met afwijkende flessenmaten nog wel eens vervelend of zelfs helemaal niet uitkomen.
2 kasten is wat overdreven :P Het komt meer omdat ik vermoed dat we zo'n grote kast niet per se voor de capaciteit nodig hebben. Vandaar dat opdelen in 3 zones me logisch leek.
Stufferdt schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:14:
Ik ben verre van een kenner mbt klimaatkasten, maar uit interesse weleens verdiept en de prijs van inbouw ten opzichte van losstaand lijkt totaal uit verhouding waardoor mijn afdronk toch was “dit voelt toch zonde”.

Ik zie inbouw in de keuken dan meer als een display en pronkstuk in de keuken (vind hey wel echt prachtig staan). Maar prijs per fles is wel echt hoog. Maar keukens zijn sowieso duur dus zou het denk ik bij een nieuwe keuken ook gewoon doen.
Dit gaat ook om een nieuwe keuken. Inbouw laat vooral minder keuze over. Tenzij je idd naar een flink hogere prijsklasse gaat.
righthand schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Wat is het doel van deze klimaatkasten? Als je wijn op de juiste temperatuur wilt serveren, heb je eigenlijk geen grote klimaatkast nodig, tenzij je een uitzonderlijke situatie hebt waarbij je meer dan 36 flessen wijn tegelijkertijd serveert. In dat geval kun je tijdig bijvullen en de wijn op temperatuur laten komen terwijl je geniet van het feest. Dit is waarschijnlijk waarom de ingebouwde units vaak wat kleiner zijn.

Als je echter wijnflessen echt wilt bewaren en geen kelder of externe opslagruimte hebt, kun je overwegen een bewaarkast aan te schaffen. Er zijn uitstekende bewaarkasten verkrijgbaar voor tussen de 1000 en 1500 euro waarin je tot 150 flessen kunt bewaren. Het is echter belangrijk om goed uit te rekenen of dit de moeite waard is, gezien de kosten en energieverbruik. Externe geconditioneerde opslag kost tussen de 1,50 en 2,50 euro per fles per jaar.

Als je een indrukwekkende collectie wijnflessen wilt tentoonstellen, zijn er andere geconditioneerde maatwerkoplossingen beschikbaar, maar houd er rekening mee dat je budget dan aanzienlijk hoger moet zijn (minimaal *10). Tenzij je het natuurlijk helemaal zelf gaat bouwen. Kijk in dat geval eens naar de 'MyCellar' foto's/draadjes op Winebeserkers.
We gaan onze wijn zeker niet lang bewaren. De flessen gaan daarvoor altijd veel te snel op :P
Jheroun schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:18:
@Maverick Wij hadden er ooit één met maar één zone. Twee zones betekent vooral dat je minder ruimte voor flessen overhoudt, drie lijkt me dan helemaal zonde. Er zijn ook kasten met een geleidelijk verloop: onderin is die koeler dan bovenin. Geen idee hoe dat werkt maar dat lijkt me op zich dan wel weer handig want de ideale temperatuur voor wijn is zo divers dat 3 zones nauwelijks beter is dan 2 of 1.

Zoals @righthand al aangeeft kent je behoefte aan wijn op de juiste temperatuur waarschijnlijk geen grote gelijktijdigheid. Een combinatie van stabiele opslag + klein kastje, of gewoon creatief gebruik van koelkast en karaf werkt prima.

We vinden het gewoon leuk om onze wijnen drinkklaar te hebben en in het zicht te hebben. Een kast voor 100 flessen is meer dan voldoende.
Kepro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb een klimaatkast van Coolvaria en ben daar zeer tevreden over. Een aantal jaar geleden alles uitgezocht en advies gevraagd en prijs / kwaliteit kwam deze als beste uit. Ik heb de grootste kast en moet een 2e aanschaffen. Iets met sparen…

[Afbeelding]
Dit is geen inbouw ;)

Na alle commentaren is de conclusie wel duidelijk. Een beetje betaalbare inbouw zal geen 3 zones hebben. Ben dus voor een model met 2 zones gegaan. Bedankt voor de inzichten allemaal :)

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 09-05-2024 19:07 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Nu online
Maverick schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:06:
[...]

2 kasten is wat overdreven :P Het komt meer omdat ik vermoed dat we zo'n grote kast niet per se voor de capaciteit nodig hebben. Vandaar dat opdelen in 3 zones me logisch leek.

[...]

Dit gaat ook om een nieuwe keuken. Inbouw laat vooral minder keuze over. Tenzij je idd naar een flink hogere prijsklasse gaat.

[...]

We gaan onze wijn zeker niet lang bewaren. De flessen gaan daarvoor altijd veel te snel op :P

[...]

We vinden het gewoon leuk om onze wijnen drinkklaar te hebben en in het zicht te hebben. Een kast voor 100 flessen is meer dan voldoende.

[...]

Dit is geen inbouw ;)

Na alle commentaren is de conclusie wel duidelijk. Een beetje betaalbare inbouw zal geen 3 zones hebben. Ben dus voor een model met 2 zones gegaan. Bedankt voor de inzichten allemaal :)
Deze kan/kon je wel inbouwen. Wordt ook veel geleverd in de horeca. Anyway. Veel plezier met je klimaatkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brettanomyces
Kepro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]
Lekker zo een fles Marnes Blanches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Soms is het gewoon tijd voor wat speciaals

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgcV5gPCMVGdaokOAmvJJQtDhkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gOVmFNRMeFLVciAdJO1Nnsn.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat ik ‘m al beter gehad heb, want hij is over z’n piek heen, voor een pure merlot die zo oud is, is het puur genieten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:34

pietje63

RTFM

@momania Wat doet deze wijn na 27 jaar? Ik zie pure merlot gemiddeld genomen niet als een typische bewaarwijn (al kunnen de betere huizen natuurlijk wel wat hebben). Ik begrijp dat je hem meerdere keren hebt gedronken, is hij bijv. tussen jaar 10 en 20 nog wel beter geworden?

Heb zelf nog een aantal goede St. Emilions liggen (>80% merlot), maar heb deze in mijn voorraadbeheer toch staan op "drinken tussen jaar 8 en 15"

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@pietje63 Genoeg merlot monocepages die decennia mee kunnen hoor. Als een wijnhuis op de rechteroever een mooi stukje terroir met blauwige klei heeft planten ze het meestal vol merlot en maken ze er hun topwijn van. Uiteraard als imitatie van Petrus, maar het punt is vooral dat die druif prima kan ouderen als de kwaliteit van fruit en vinificatie goed is.

Wat betreft je St Emilions: hangt heel erg van het huis en de kwaliteit (classificatie) af, en ook van hoe goed ze opgeslagen zijn. Zelf wacht ik ook met niet geclassificeerde bordeaux ook al liever minimaal 10 jaar. Dan krijgen ze voor mij pas hun bordeauxheid een beetje, rete irritant :)

Als je (premier) grand cru classe's hebt zijn die in mijn smaak na 20 jaar lekkerder dan na 10, en na 30 jaar lekkerder dan na 20. Ook smaakafhankelijk, maar je hebt het hier wel over apellaties die erom bekend staan dat het na een jaar of 20 echt leuk kan worden. Bordeaux vergt geduld, bij ons ligt het meeste verstopt in de bewaarhoek van de kelder. Er zijn ook wijnmakers die sneller op dronk komende stijl wijnen maken, maar dat moet je dan maar net weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

pietje63 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:35:
@momania Wat doet deze wijn na 27 jaar? Ik zie pure merlot gemiddeld genomen niet als een typische bewaarwijn (al kunnen de betere huizen natuurlijk wel wat hebben). Ik begrijp dat je hem meerdere keren hebt gedronken, is hij bijv. tussen jaar 10 en 20 nog wel beter geworden?

Heb zelf nog een aantal goede St. Emilions liggen (>80% merlot), maar heb deze in mijn voorraadbeheer toch staan op "drinken tussen jaar 8 en 15"
Een paar van de grootste wijnen zijn merlot (Petrus anybody?), maar de piek bij dit soort wijnen is wel bij 15 jaar. Het is enorm jammer dat de kwaliteit van kurk zo slecht was bij Havens. Heb verschillende jaargangen gedronken van ook verschillende leeftijden, en de piek was een set magnums van een jaartje of 20 oud. Magnums kunnen algemeen wat meer hebben, dus hoewel het risico van verlies natuurlijk groter is, is vaak de winst oh zo tevredenstellend bij een goede fles.

Het is voor mij ook meer een sentimentele slok…
De wijn verbind een goede vriendschap en ik drink de wijn alleen met die ene vriend. We hebben beide nog een paar flessen en alles wat we kunnen vinden kopen we, al is het maar om de belevenis van het openen te kunnen delen en door de neus van de wijn flashbacks te beleven van goede tijden.
Zelfs als hij al geoxideerd is, is de neus vaak nog fantastisch.
De wijn wordt ook niet meer gemaakt, wat m nog extra speciaal maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:27
Ik drink zelf geen wijn, dus niks nada nopes ervaring. Voor een relatie wil ik een (of meerdere) goede fles wijn kopen. Hij kan exotische drank wel waarderen, met exotisch bedoel ik niet dat het perse duur moet zijn (wat het wel mag zijn), maar ik bedoel er meer dranken uit het buitenland, drank wat je niet zo snel tegenkomt. Maar een goede klassieker (bestaat dat?) is ook goed!

Budget is 60-100 euro. Mag voor 1 fles zijn, maar ook 3 flessen bijvoorbeeld. Tips, aanraders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@c-nan dat is wel heel persoonlijk..

Exotische flessen zijn lang niet altijd de duurste. Kijk je naar oost Europa (en nog wat verder naar het oosten), dan krijg je "exotische wijnen", maar omdat het (vaak) niet de grootste namen zijn en "minder mainstream" niet per se de duurste (als je bij een goede shop EUR 20 uitgeeft voor die regio heb je wat ik exotische wijnen zou noemen).

Als je exclusief (klassieker) zoekt, kun je het zo gek maken als je zelf wilt. EUR 100 uitgeven aan een mooie rode Bourgogne of Bordeaux is zo moeilijk niet. De betere wijnzaak heeft daar genoeg opties in (lokaal kopen vind ik dan zelf altijd leuker, iets meer marge dan online, maar wel meer maatwerk).

Qua Bordeaux zou ik zelf dan eerder EUR 50 uitgeven in de nieuwe wereld (de top van Zuid Afrika of Argentinië / Chili), maar dat is persoonlijk. Betere prijs-kwaliteit verhouding (bij rode Bourgogne - Pinot Noir druif - vind ik uit andere streken qua stijl vaak toch niet wat ik zoek).

Overigens zou ik de meeste wijn uit Nederland juist als exotisch bestempelen (waarbij dat niet per se een compliment is). Meestal is de prijs-kwaliteit verhouding matig. https://wijngaard-zonnest...ch-bloed-cuvee-superieur/ is wel een hele bijzondere (maar voor dat geld vind je buiten NL een betere wijn, je betaalt ook voor het exlusieve/exotische/omdat het kan gehalte)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@c-nan Hiermee kan je alle kanten op. Maar gelet op de situatie in de wereld zijn een paar flessen Chateau Musar, uit Libanon, wellicht interessant. Bordeaux achtig karakteristiek, oudert fantastisch, en een goed verhaal over wijn maken tussen de bommen en granaten. Eigenlijk helemaal niet exotisch aangezien wijnbouw rond het midden oosten begonnen is, maar voor de gemiddelde wijndrinker valt dit wel in de exotische categorie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Chateau Musar maakt fantastische wijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:25
Edit: nvm al gevonden

[ Voor 116% gewijzigd door Kartmans1 op 15-12-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball3000
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 21:41
Volg dit al een tijdje en heb al leuke nieuwe wijnen ontdekt. Nu ik zo goed als door mijn voorraad rood heen zit kan ik wel nog wat tips gebruiken (ik koop niet veel maar als ik het goed vind wel genoeg voor lange tijd).
Tot eind vorig jaar kunnen genieten van de Lorenzo Amedeo Marchi - Chimera uit 2014, zeer lekkere wijn. Jammer genoeg zijn de andere jaren niet te vergelijken.

Ik heb mogelijks iets wat forumleden hier kan interesseren, een Liebherr Uwtes 1672 (2 zones, 34 flessen) in de aanbieding. Voor meer info stuur me gerust een pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
@Gumball3000
Als je nog een leuke tip voor rood wilt, kijk eens naar de wijnen van Raúl Pérez. Zijn Ultreia Saint Jacques (Monocepage Mencia) is onze standaard huiswijn geworden. Met 13 euro de fles uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Ook zijn La Clave is een iets goedkopere maar ook zeer goede instapper, alleen dat is echt wel een spijswijn waar met de 50% Garnacha deze wat meer aan de Cab Francs van de Loire doet denken.

Decantelo heeft altijd wel goede prijzen voor deze wijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door righthand op 24-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball3000
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 21:41
Ga ik zeker eens proberen volgende keer ik een besteling plaats. Heb je de 2022 of een ander jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Gumball3000 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
Ga ik zeker eens proberen volgende keer ik een besteling plaats. Heb je de 2022 of een ander jaar?
Hebben inderdaad weer twee dozen 2022 laten bezorgen. Maar probeer eerst een paar flessen van beiden. En als je nog naar een bizar goede witte Rioja zoekt - Alonso & Pedrajo Suañé Blanco Reserva; is wel een beetje een unicorn aan het worden (kleine oplage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

righthand schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:10:
@Gumball3000
Als je nog een leuke tip voor rood wilt, kijk eens naar de wijnen van Raúl Pérez. Zijn Ultreia Saint Jacques (Monocepage Mencia) is onze standaard huiswijn geworden. Met 13 euro de fles uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Ook zijn La Clave is een iets goedkopere maar ook zeer goede instapper, alleen dat is echt wel een spijswijn waar met de 50% Garnacha deze wat meer aan de Cab Francs van de Loire doet denken.

Decantelo heeft altijd wel goede prijzen voor deze wijnen.
Inderdaad een toppertje deze Ultreia. Wij noemen het altijd Gimli wijn ;) Google de maker maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
wielhelm schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Inderdaad een toppertje deze Ultreia. Wij noemen het altijd Gimli wijn ;) Google de maker maar eens.
Goh nu je het zegt; maar inderdaad, zijn uiterlijk maakt ook de reputatie van de man. Schijnt dat hij ooit zonder baard was begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 19:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in de wereld van wijn en het is behoorlijk verslavend (in de goede zin van het woord 😉). Inmiddels heb ik een wijnklimaatkast aangeschaft – en nummer twee is onderweg, want de verzamelwoede is toegeslagen!

Wat ik graag zou willen doen, is een aantal mooie wijnen kopen uit de geboortejaren van mijn kinderen, met het idee om deze samen met hen te openen op hun 18e of 21e verjaardag. Ik vind het een mooi symbolisch cadeau dat hopelijk ook nog lekker smaakt tegen die tijd.

Ik ben op zoek naar tips voor wijnen die:

afkomstig uit Frankrijk of Italie

Geschikt om lang te bewaren

en die redelijk betaalbaar zijn – ik hoef geen top Bordeaux van honderden euro’s, maar wel iets moois met bewaarpotentieel.

Heeft iemand suggesties voor specifieke wijnen, regio’s of jaargangen waar ik op moet letten? En waar ik die eventueel kan kopen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en tips!

[ Voor 4% gewijzigd door Nutterd op 16-04-2025 17:12 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Om welke geboortejaren gaat het? Niet elk oogstjaar levert wijnen op die geschikt zijn om zo lang te bewaren, zeker geen reguliere rode wijnen. Je komt al snel uit bij de vin liquoreux (dessertwijn) zoals Sauternes en Monbazillac, of vin doux naturel (versterkte wijn) zoals Banyuls. Ook port kan wel lang bewaard worden, al wordt ook daar niet elk oogstjaar apart gebotteld (colheita), alleen de goede jaren.

* vooghel heeft een Banyuls uit zijn geboortejaar liggen die hij opent als hij deze zomer 50 wordt :9

De reguliere (rode) wijnen die geschikt zijn om 18-21 jaar te bewaren zijn vooral de betere Bordeaux, Bourgogne en Barolo. Die laatste zou ik denk ik aanraden; ze hebben een geweldig bewaarpotentieel door hun hoge zuren en rijke tannines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Nutterd Lang bewaren en redelijk betaalbaar is niet altijd de beste combinatie. Maar dat hangt vooral af van je definities van lang en betaalbaar ;)

Het door @vooghel genoemde oogstjaar is ook relevant. 2024 was bv op veel plekken echt rampzalig, maar dan wel vooral qua opbrengst en wellicht niet qua kwaliteit, maar lage opbrengst drijft de prijs weer op. Anyhow, je snap het punt.

Je hebt wijnkasten, dat scheelt heel veel, dan hou je een goede wijn al snel 10 jaar goed, en een zeer goede wijn met gemak 20. Maar bv een sauternes is bijna niet kapot te krijgen en sowieso heel feestelijk. Persoonlijk vind ik de fargues echt top, niet goedkoop, maar zeker ook niet duur. De '98 was 2 jaar geleden top, die andere fles daarvan kan nog wel een handvol decennia mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 19:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

De geboortejaren zijn 2021 en 2023! Barolo ben
Ik sowieso erg fan van maar weet niet wat daarin de goede jaren zijn om 18 jaar te bewaren en of je iedere Barolo dan kan gebruiken?

Ik wil voor ieder kind 3 flessen kopen en qua betaalbaarheid zou ik zeggen tussen de 50-100 euro?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

De Barolo 2021 schijnt wel een topjaar te zijn met bewaarpotentieel van >20 jaar, dus dan zit je wel goed. 2023 rijpt nog, dus afwachten wat die doet. Ik weet niet in welke kant van het land je woont, maar ga eens naar een goede wijnhandel (geen Gall) vragen wat ze hebben of kunnen bestellen voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Rode Loire (Bourgueil) heeft ook prima bewaar potentieel voor een redelijke prijs.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste