Toon posts:

Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-03 17:47
Een topic over wijn, want ik mis een forum waar actief ervaringen met elkaar worden gedeeld. Nu nog onder constructie en ga ik in de loop van de dagen aanvullen. Bedoeling is om ervaringen en enthousiame omtrent wijn met elkaar te delen. Denk hierbij aan:
  • het delen van je ervaring wanneer je net die mooie fles premier cru hebt gedronken
  • tips waar goede wijn te kopen of mooie aanbiedingen doorspelen
  • ervaren wijnkenners die startende liefhebbers op weg helpen
  • het bespreken van die speciale wijnen in je wijnkelder
  • advies vragen omtrent bewaartijden van wijn
  • advies vragen omtrent wijn/spijs combinaties
  • Een tweakers wijnproefdag met eigen meegebrachte wijnen die je graag wilt delen
Maar elke input en aanvulling is welkom!! Ook zoek ik nog naar vragen die we mee zouden kunnen nemen in een informatieve FAQ. Dus als je een vraag hebt, laat het me weten!

Geschiedenis
Wijn is, na Mede (honingwijn), het oudste door mensen geproduceerde drank ter wereld. De oudste wijn is gevonden in kruikresten van 8000 jaar in Georgie en is daarmee 2000 jaar ouder dan bier. .
8000 jaar waarin wijn een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Van wijn gemaakt in amphora's welke waren dichtgemaakt met pijnboomhars (Grieken) tot wijnvergisting in grote RVS vaten onder optimaal in te stellen condities welke door geautomatiseerde monitoringsystemen 24/7 worden bewaakt en aangepast.

Een drankje waarbij miljoenen, misschien honderden miljoenen mensen emotionele verbintenis mee hebben. Van het knallen van kurken tijdens nieuwjaar, van het lekkere Provencaalse ‘roseetje’ op een warme zomerdag tot die zware rode wijn die je zo lekker loom maakt terwijl je in je luie stoel voor een knapperend haardvuur de laatste slokjes wegsipt.

De basiskenmerken van wijn, oftewel Terroir
Kortom deze topic gaat over wijn. En laten we beginnen met het feit dat wijn per definitie een landbouwproduct is. Wijn is de uitkomst van terroir, een samenspel van het klimaat, de druif, de bodem en hoe de wijnboer hiermee speelt om zijn wijn zo lekker mogelijk te maken. Er is trouwens een discussie of dat laatste element daadwerkelijk onderdeel zou moeten uitmaken van terroir. Het belangrijkste is dat de de druivenplant moet lijden zodat de plant minder blad ontwikkeld en meer vruchten.

Druivenrassen
Elke ras heeft een uniek karakter. Van typische druiven voor witte wijn (Chardonnay) tot druiven die voornamelijk worden gebruikt voor de rode wijnen (Cabernet Sauvignon). Van druiven die voornamelijk voor zoete wijnen worden gebruikt (Muscat) tot druiven die vooral zure wijnen opleveren (Riesling). Trouwens direct even een misverstand uit de wereld helpen; van witte druiven kun je geen rode wijn maken, maar van rode druiven wel een witte wijn.

Klimaat
Warmte, wind, regen, vorst, hagel, zon, schaduw, water. Elke druivenras heeft zijn eigen voorkeur wat betreft klimaat. Zo worden de hellingen vanaf Dijon tot net voorbij Beaune (oftewel de Cote D'or) gezien als het meest perfecte klimaat en grond voor de druiven Pinot Noir en Chardonnay. En binnen dit gebied heb je verschillen in ligging en blootstelling van zonlicht en wind.

Grond
Zoals druivenrassen een bepaalde klimaatvoorkeur hebben, hebben druiven ook een bepaalde voorkeur voor grondsoort. Je ziet dat nergens duidelijker dan bij de Bordeaux wijnen. Wijnen uit de Bordeaux worden vaak gekenmerkt door dominantie van 'left bank' of 'right bank'. Dit heeft alles te maken met de soort wijn en met name de druivenras die voor die Bordeaux wijn wordt gebruikt. Door de geologische rol van de Gironne heeft de linkeroever meer kiezel en houd de bodem minder water vast; een ideale bodem voor de Cabernet Sauvignon. De rechteroever van de Gironne ligt hoger waardoor er een grotere verscheidenheid van bodemsoorten zijn. Je vind er kalk, zand en kleingronden. De ideale bodemsoorten voor de Merlot en Cabernet Franc.
Een extreem voorbeeld is de Bourgogne. Daar zijn de bodemverschillen zelfs merkbaar per dorp en soms per wijngaard. Daarom worden de meeste gewaardeerde wijngaarden in de Bourgogne ook ommuurd. Zo kan de grond van bovenburen niet het unieke karakter en kwaliteit van jouw wijngaard beinvloeden. Dit geldt vooral voor de Grand & Premier Cru wijngaarden waarvan sommige wijnen rond de 10k per fles opbrengen (Romanee Conti).

Wijnboer
Voor alle vinologen die beweren dat een wijnboer geen onderdeel uitmaakt van terroir: Van goede druiven kan een wijnboer slechte wijn maken, maar van slechte druiven kan een goede wijnboer wel redelijke wijn maken. Wijn maken is een kennisintensieve ambacht welke een basis heeft in tradities,vaak beperkt wordt door regels maar vooral de laatste 30 jaar zoekt naar innovatie welke het karakter en de kwaliteit van de wijnen stabiliseert. Zo zijn er eigenlijk geen slechte wijnen meer in Nederland te koop. Dit was in de jaren '70 echt wel anders met de toen veelgedronken Merlot, Lambrusco, Chianti en Rioja. Chianti's en Rioja's zijn tegenwoordig een zeer chararteristieke en veel gezochte wijn. Met de daarbij behorende prijzen. Ook de Bourgogne was 50 jaar geleden helemaal in slop geraakt en produceerde de wijnboeren voor de massa. Vanaf de 60'er jaren is dit omgeslagen en zijn de tradities in ere gesteld wat de kwaliteit enorm heeft verbeterd en Bourgogne nu de meest complexe en beste wijnen in de wereld produceert.

Druivenrassen
In de wereld zijn er talloze rassen wijndruiven. De volgende rassen worden het meest gebruikt in de productie van wijnen wereldwijd:

Blauwe druiven:
Merlot https://www.wine-searcher.com/grape-275-merlot
Cabernet Sauvignon https://www.wine-searcher.com/grape-76-cabernet-sauvignon
Pinot Noir https://www.wine-searcher.com/grape-384-pinot-noir
Grenache https://www.wine-searcher.com/grape-202-grenache-garnacha
Syrah https://www.wine-searcher.com/grape-1651-syrah

Witte druiven
Chardonnay https://www.wine-searcher.com/grape-98-chardonnay
Sauvignon Blanc https://www.wine-searcher.com/grape-435-sauvignon-blanc
Riesling https://www.wine-searcher.com/grape-407-riesling
Viognier https://www.wine-searcher.com/grape-535-viognier

Zit je druif er niet bij? Dit is naar mijn weten de grootste en uitgebreide database van druivenrassen die ik tot nu toe op internet heb gebruikt
https://www.wine-searcher.com/grape-varieties.lml

Oude wereld versus Nieuwe wereld
Tot ongeveer 50 jaar geleden was Europa met landen zoals Franrijk, Duitsland, Italie Spanje en Hongarije, de dominante wijnexporteurs in de wereld. Echter door de steeds kleinere wordende wereld waarbij intercontinentale communicatie en verplaatsing goedkoper werd, verspreidde de kennis en kunde over wijn en wijnbouw over de hele wereld.

Een nieuwe wereld met gebieden met vergelijkbare klimaat en grond als in de oude wereld. En één extra voordeel; geen regels voor het groeien van de druiven of het maken van de wijn. Dit zorgde er voor dat de wijnboeren in de nieuwe wereld een grotere productie konden realiseren met een stabiel kwaliteitsniveau tegen lagere productiekosten. Daarnaast konden de wijnboeren in de nieuwe wereld experimenteren met het blenden van verschillende druivenrassen in de wijn. Of juist een druivenras kweken voor het benadrukken van het specifieke karakter in de wijn.

De oude wereld zat dus ook in zwaar weer in de jaren 80. De nieuwe wereld kon de massa voorzien van goedkopere en kwalitatief betere wijn. Om te overleven werd de oude wereld gedwongen om terug te gaan naar de roots. Het produceren van hoog kwalitatieve en authentieke wijnen. Geen nieuwe blends, maar wijn maken zoals dat voor het tijdperk van massaproductie werd gedaan.

Er zijn veel voor en tegenstanders van nieuwe wereld wijnen.
De betere wijnen van de oude wereld worden als complex gezien en kunnen, decennia na bottelen, zich verder ontwikkelen en intensiveren. Er zijn niet veel wijnen uit de nieuwe wereld die dergelijke eigenschappen bezitten. Je moet dan wel van dit soort wijnen houden. Daarnaast worden de oude wereld wijnen in de meeste gevallen nog steeds als benchmark voor de authenticiteit van een wijnsoort gebruikt. Goede wijnen uit de oude wereld zijn bij wijndrinkers uit de hele wereld zeer geliefd en dit maakt deze wijnen ook flink duurder dan wijnen uit de nieuwe wereld.

De betere wijnen van de nieuwe wereld worden als karakteristiek beschouwd maar ook als minder complex gezien. Gebruikte druivenras is vaak direct te herkennen en de belevenis van het karakter is met goede wijn uit de nieuwe wereld ongeevenaard. Daarnaast kan de nieuwe wereld ook de wijn van een bepaalde druivenras van een nieuwe kenmerk voorzien. Een kenmerk waarmee de wijn extra complexiteit krijgt ten opzichte van de wijn uit de oude wereld. Voorbeelden zijn Malbec uit Argentinie en Sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland. Nieuwe wereld producenten staan vaak vooraan in innovatie; de draaidoppen werden als eerste op grote schaal toegepast op wijnen uit de nieuwe wereld.

Is de wijn goed of niet? Het beoordelen van wijn.
Genoeg geschreven over de achtergrond van wijn. Hoe kun je nu weten of een wijn goed is of niet?
Er zijn twee mogelijkheden om te achterhalen of een wijn goed is of niet.

Allereerst is er de meest makkelijke maar ook saaie manier: je kijkt naar de meningen van anderen, vergelijkbaar met de reviews hier bij Tweakers of de restaurant reviews in Iens of Tripadvisor. Er zijn meerdere apps en sites waarbij je wijn kan vergelijken:
  • Vivino, internetsite/app. Erg handig want je kunt middels een in de applicatie gemaakte foto metde database checken en direct lezen wat de gebruikers van deze wijn vinden. Werkt ook nog erg snel. een klein nadeel is dat het erg populair is en de gemiddelde wijndrinker niet de kwaliteit van de wijn rate, maar vaak of ze de wijn lekker vinden of niet. Wat mij betreft een een nuance waar je rekening mee kan houden
  • Wine Searcher, internetsite/app. Internetsite is opgebouwd als een database. Je kunt oneindig lang doorzoeken op streek, druivenras, dorp en dan nog kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Is meer gericht op de serieuze wijndrinker/verzamelaar en beoordelingen zijn vaker gericht op de kwaliteit dan op de voorkeur van smaak. Daarnaast is de pro versie geniaal en kun je je wijnkelder bijhouden.
  • Cellar tracker, internetsite/app. Vergelijkbaar met Wine searcher. Waarbij er vooral nadruk ligt op het verzamelen/bewaren/investeren in wijn. Ben ook niet zo bekend met deze site/app, maar raadpleeg deze af en toe bij grote aankopen voor mijn kelder.
  • Raisin is een app (https://www.raisin.digital/en/) en gericht op liefhebbers van puur natuurlijke wijnen. De app heeft (nog) wel een kleine userbase en een gaat uit van een ideologische benadering van wijnmaken
Het mooiste en leukste is natuurlijk om de wijn zelf te beoordelen. Je zou, net zoals ik en velen met mij, een WSET traject kunnen volgen, maar de manier om een wijn op kwaliteit te beoordelen is eigenlijk niet zo bijzonder ingewikkeld. Er zijn drie elementen van de wijn die je moet beoordelen. Dat is het uiterlijk, geur en smaak van de wijn. Volgens mij weten dat de meeste wijndrinkers ook nog wel, maar hoe komen die wijnkenners nu toch aan een beschrijving als:

Deze heldere rode wijn van heeft een diepe bruinrode tint en de bleke randen laten zich kenmerken dat het een oude wijn betreft. De wijn heeft een intense geur van donker kers, drop, tabak en leer. Op de achtergrond ruik je lichte zwavelgeur. In de mond komt direct de volle body van deze wijn naar voren. Een licht zuur en soepele tannines ondersteunen de dominantie van framboos en net rijpe kersen met op de achtergrond laurier, ceder. In de lange afdronk blijft laurier en ceder dominant maar gaat langzaam over naar een vanille einde.

Je zou kunnen zeggen dat dit onzin is, maar er zit hier daadwerkelijk een systeem in. En hiermee kunnen wijnliefhebbers onderling duidelijker aangeven waarom bijvoorbeeld de ene Merlot verschilt van de ander. Ook kan de complexiteit en kwaliteit van de wijn hiermee worden geduid.

Allereerst kijk je naar het uiterlijk van de wijn:
1. Helderheid; is het helder of troebel
2. Intensiteit; is het een bleke wijn of juist diep van kleur
3. Kleur; daar heb je in feite een heel spectrum van veel voorkomende kleuren.

Daarna ga je de geur definieren:
1. Conditie; is de geur zuiver of onzuiver (kurk bijvoorbeeld)
2. Intensiteit; hoe intens is de geur van je wijn. Is het licht of is het zeer intens
3. Geur kenmerken; het element waarbij je zelf wel in moet trainen. Het is dan wel makkelijk om een geheugensteuntje te gebruiken, de Aroma Zon voor wijn. Hoe meer geuren, hoe meer potentie een wijn kan hebben. Dit is trouwens geen wetmatigheid. Genoeg wijnen die intens ruiken, maar wat betreft smaak erg achterblijven met de geur. Geur kan een goede indicator zijn voor de smaak.

Nu het leukste van wijn beoordelen, de smaak:
1. Zoetheid; is het een droge wijn, heeft een een zoetje of is het een echt zoete wijn. Tip; de papillen voor zoet zitten voorop op het puntje van je tong, dus zoet proef je als eerste en gaat vaak ook snel weg.
2. Zuurtegraad; heeft de wijn een lichte of intense zuurgraad. Ook dit is makkelijk te onderscheiden. De papillen voor zuur zitten aan de zijkant van je tong. Zuur blijft dan ook vaak wat langer hangen.
3. Body, oftewel het mondgevoel of viscositeit. Is het waterige wijn of heeft het een boterige of jammige dronk?
4. Tanninegehalte; tannines komen van de pitten en velletjes van de druif. Je kunt dit snel herkennen want midden achter op je tong zitten je papillen om bittere smaken te herkennen. Is de tanninegehalte haast niet aanwezig of heeft het juist hele aanwezige scherpe tanninegehalte? Tip; witte wijn heeft in de meeste gevallen geen of zeer weinig tannine.
5. Smaak kenmerken; hierbij gebruik je weer de Aroma zon. Ik zal hieronder uitleggen hoe de Aroma Zon kan gebuiken.
6. Lengte van de afdronk; heeft een korte of juist een lange afdronk?

De Aroma zon is een handig hulpmiddel om de complexiteit van je wijn te onderzoeken. Maar ook om andere mensen de eigenschappen van de wijn uit te kunnen leggen.

Zowel met het ruiken als proeven ga je in feite telkens op dezelfde manier te werk. Je werkt van binnen naar buiten en je start bij fruit en eindigt met de buitenste ring van aards en chemisch. Even ter waarschuwing, sommige onderdelen van de zon zijn enkel en alleen voor witte wijnen en andere juist voor rode wijnen. Een rode wijn zal bijvoorbeeld niet zo snel naar kattepis ruiken. Dat is namelijk een typische kenmerk van een NZ Sauvignon Blanc. Dit geldt bijvoorbeeld bij rode wijn voor witte peper, wat dan weer typisch een kenmerk is van een Syrah uit het zuiden van de Rhone vallei.

Een voorbeeld:
Wijn heeft altijd fruit: witte wijn heeft exotisch of wit fruit, rode wijn rood of warm/donker fruit. Dan zit je al in een groep van bepaalde fruitsoorten en dan is het enkel en alleen de meest bijbehorende soort associeren met de geur die je ruikt. Dus van binnen naar buiten: Fruit -> Rood Fruit -> Framboos.
Zo kun je dat voor elke schijf doen. Naar mate je meer ervaring krijgt met het ruiken van wijnen, ga je zelf nieuwe associaties met fruitgeuren of andere geuren maken.

Dit kun je dus zowel bij het ruiken als proeven uitvoeren. Topwijnen hebben vaak meer dan drie schijven en bouwen de smaken laag op laag op tijdens het drinken Dit wordt complex genoemd. Een goede bourgogne kan soms wel 5 karakteristieke smaken hebben. Een goede wijn moet toch wel minimaal 3 smaakgroepen raken.

Goed je hebt de wijn beoordeeld, maar wat is nu je conclusie? Het gaat hierbij niet of je de wijn lekker vind of niet, maar of deze goed is of niet. En dat is een optelling van de volgende zaken:
- Structuur van de wijn; dus helder en geen onzuivere geuren
- Komt de kenmerken van gebruikte druif naar boven?
- Complexiteit van de geur en smaak (meer geurtjes/smaakjes is beter)
- Duur van afdronk (langer is beter, korter is een zogenaamde horecawijn 8) )
Dit alles moet kloppen met de verwachting welke je van deze wijn hebt, maar ook de prijs die er voor de wijn wordt gevraagd.

Wijnen en spijzen combineren

Er zijn eigenlijk maar twee basisprincipes voor het combineren van wijn en spijs.
  • Hoe meer de wijn en het gerecht op elkaar lijken, hoe beter ze combineren
  • De smaak van de wijn of het gerecht mag nooit sterk overheersen
Kortom je bent op zoek naar een balans. En deze balans gaat over vier assen:
  1. Smaaktype
  2. Mondgevoel
  3. Intensiteit
  4. Complexiteit
1. Bij smaaktype gaat of het jonge of juist rijpe of zelfs belegen ingredienten zijn. Vaak gaat het hier dan om de as zuur/zoet en valt het me ook welke belangrijke rol Umami hierin speelt. Ik gebruik altijd het verschil tussen een jonge aardbei en een lekkere rijpe aardbei. Of een niet gerijpte Cote de Boeuf vs een 2 maanden gerijpte Cote de Boeuf. Of verse paddestoelen vs gedroogde paddestoelen. Zelfde ingredient, maar door rijping krijgt de smaak verdieping.

2. Mondgevoel gaat vooral of het gerecht strak is of juist filmend is. Vaak heeft dit te maken met de afwezigheid of juist aanwezigheid van zetmeel en/of vetten. Denk bijvoorbeeld het verschil in mondgevoel tussen salade met een vinaigrette en het eten van een hap zelfgemaakte aardappelpuree of uitgebakken spek. De mondgevoel van de salade zal niet lang blijven hangen (en is misschien zelfs schonend), terwijl de aardappelpuree juist lang in je mond blijft hangen. Ze noemen dit de as strak/zuur vs vet/filmend

3. Intensiteit is redelijk makkelijk te herkennen in een gerecht. Dit gaat namelijk om bereiding. Denk bijvoorbeeld aan het verschil in intensiteit tussen een eigen getrokken bouillon en een fond. Of het verschil tussen een paprika van de BBQ of een paprika uit een pan.

4. Complexiteit is ook makkelijk te herkennen. Echter de wijn spijs combinatie word dan wel moeilijker. Hoe ga je namelijk de gelaagdheid van het gerecht te comibineren met de wijn. Een wijn zoeken voor een stuk vlees van de BBQ met wat friet en mayo is makkelijker dan een gerecht met wild, paddestoelen, room en rode kool welke licht is gefermenteerd.

Met deze assen kun je redelijk goed afwegen of een wijn wel of niet bij een gerecht past. Uiteraard kun je voor de bekende combinaties gaan, maar je zou ook maar een enigzins gekoelde jonge rode wijn met hoge zuren en weinig tannine met vis kunnen combineren.

Wat ik een goed overzicht vind:

http://www.bubbelsclub.nl/wp-content/uploads/2014/12/1419685818.jpg

Waar kun je goede wijnen kopen?

Kurkentrekkers, karaffen, Vac-u-vin, Coravin; de must have's en nice to have's voor wijn.

Wijnen bewaren en verzamelen; van liefhebberij tot investeren.

[Voor 255% gewijzigd door righthand op 21-02-2018 16:18]

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-03 13:10
Voor mij is wijn niet zo'n grootte hobby, ik heb het al te druk met andere zaken om mij ook nog eens te verdiepen in Wijn. Desalniettemin heb ik wel wat geïnvesteerd want het moge duidelijk zijn dat ik graag een wijntje drink.

Zo heb ik een aparte "koelkast" voor wijn bij gebrek aan een kelder. Ik woon immers in een flat en hoewel er een schuur aanwezig is heb ik vaak geen zin om helemaal naar beneden te lopen.

Aan proeverijen en dergelijke doe ik vaak niet mee. Het gaat mij iets te ver om van alles over een wijn te schrijven op A4'tje. Veel liever probeer ik er gewoon van te genieten zonder al te veel te wijn te bestuderen.

Laatst nog wel in de Bourgogne geweest, bij Beaune, Chassagne-Montrachet, Meurssault, Pommard en Volnay. Ligt allemaal dicht tegen elkaar aan en dat was in de herfst tijd wel mooi om even door die gebieden heen te wandelen. Jammer genoeg was er bij de boeren niet veel meer te halen maar er zijn nog genoeg zaken en handelaren waar je wel iets kan halen. Grand Cru's zijn tegenwoordig helaas (voor mij) niet te betalen, dat gaat voor wit makkelijk richten de €100 en ver daarboven. Dat was vroeger wel anders.

• righthand
Xanthian schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:30:
Laatst nog wel in de Bourgogne geweest, bij Beaune, Chassagne-Montrachet, Meurssault, Pommard en Volnay. Ligt allemaal dicht tegen elkaar aan en dat was in de herfst tijd wel mooi om even door die gebieden heen te wandelen. Jammer genoeg was er bij de boeren niet veel meer te halen maar er zijn nog genoeg zaken en handelaren waar je wel iets kan halen. Grand Cru's zijn tegenwoordig helaas (voor mij) niet te betalen, dat gaat voor wit makkelijk richten de €100 en ver daarboven. Dat was vroeger wel anders.
Dat viel mij ook al op. Was voor de eerste keer aan het inkopen in het gebied zelf. Bij de boeren kom je echt niet zomaar binnen en al helemaal niet om een paar flessen cru te kopen. Meeste is trouwens al verkocht voordat het op de markt komt. Rest alleen nog de standaard en minder uitgesproken wijnmakers langs de kant van de weg (lees toerist trap).

Tja, Een Cote d'or Premier Cru kun je nog wel eens scoren voor onder de 100, maar ook daar moet je goed kijken naar de producent. Ik heb zelf nog wat Meursault Les Perierres liggen die ik 2 jaar geleden nog voor 70 euro de stuk heb kunnen kopen bij een handelaar in Puligny-Montrachet. Gaan nu weg voor 120 de stuk. Jammer, maar dat krijg je wanneer de hele wereld graag zijn geld kapot wil slaan op cru Bourgognes. Trouwens voor 30 euro kun je nog steeds hele mooie Appellation Village Bourgognes drinken. Alleen zijn ze wat minder complex.

Het was trouwens wel een flinke studie om voor de maximale prijs/kwaliteit te gaan. De volgende bijbel heeft mij in ieder geval flink geholpen om de Bourgogne, de dorpen en de percelen te leren kennen:
https://www.amazon.com/Gr...fRID=Q5ZWWTBVS91GF2CE91D3

[Voor 10% gewijzigd door righthand op 13-12-2017 21:06]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:21

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ha leuk, een wijn topic d:)b Ik ben zelf Vinoloog (lichting '89) en 10 jaar sommelier geweest, dus wijn heeft wel mijn belangstelling... ;)

Goede Bourgognes zijn bij mij ook favoriet en zijn helaas al jaren aan de prijzige kant, uiteraard omdat ze zo gewild zijn. Maar toch kun je nog prima wijnen vinden voor een redelijke prijs, zo was ik in 2014 nog in Beaune en Nuits St George waar ik gewoon bij wijnwinkels wat lekkers meenam naar Nederland.

Daar zat onder andere een Gevrey Chambertin bij die echt top was voor een hele leuke prijs. Toen die op was wilde ik meer natuurlijk, maar even ervoor naar FR rijden doe je ook weer niet. De wijnmaker gemaild met de vraag of die wijn nog beschikbaar was en of die ook naar Nederland kon verzenden. Een week later had ik een doos in huis.... :Y

Rechtstreeks bij de boer kopen kan dus wel als je een beetje geluk hebt. Maar ook bij een Gall&Gall kun je nog prima slagen, zo hadden ze laatst een aanbieding van Domaine de La Vougeraie:

Komt van een perceel naast Clos de Vougeot en is een "gewone" Bourgogne, maar was fantastisch voor die prijs!

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Een leuke topic. Een kleine aanpassing though.... wijn op basis van honing is nog ouder, dus het is zeker niet zo dat wijn op basis van druiven de basis vormt voor wijn. Honingwijn was eerder (en ook heel lekker :p)

• righthand
segil schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:19:
Een leuke topic. Een kleine aanpassing though.... wijn op basis van honing is nog ouder, dus het is zeker niet zo dat wijn op basis van druiven de basis vormt voor wijn. Honingwijn was eerder (en ook heel lekker :p)
Ik duik er vanavond even in en zal ik het aanpassen. Goede feedback, dank je!

- En aangepast! -

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk topic!
righthand schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:28:
[...]

Oude wereld versus Nieuwe wereld
Tot ongeveer 50 jaar geleden waren landen zoals Frankrijk, Duitsland, Italie en Spanje de dominante wijnexporteurs in de wereld. Echter door de steeds kleinere wordende wereld waarbij intercontinentale communicatie en verplaatsing goedkoper werden, verspreidde de kennis en kunde over wijn en wijnbouw over de hele wereld.

Een nieuwe wereld met gebieden met vergelijkbare klimaat en grond als in de oude wereld. En één extra voordeel; geen regels voor het groeien van de druiven of het maken van de wijn. Dit zorgde er voor dat de wijnboeren in de nieuwe wereld een grotere productie konden realiseren met een stabiel kwaliteitsniveau tegen lagere productiekosten. Daarnaast konden de wijnboeren in de nieuwe wereld experimenteren met het blenden van verschillende druivensoorten in de wijn. Of juist een druivensoort kweken voor het benadrukken van het specifieke karakter in de wijn.
Iets wat ik mis (niet alleen hier, maar ook in de gemiddelde slijterij) is de rest van de Oude Wereld, specifieker het deel dat 50 jaar lang achter een Ijzeren Gordijn hing.

Vooral Hongarije heeft een millennialange traditie waarbij niet al te lang geleden nog door een Franse koning (Louis XIV zowaar) dat wijn van daar rex vinorum, vinum regnum was en Franse wijn seulement pour les paysans was. Ook Romania, Moldova, alle ex-Yugoslavische republiekjes, Bulgarije, Armenie, Moravie en niet in de laatste plaats Georgie, waar het allemaal begonnen zou zijn, hebben mijnbouwtradities die minstens zo oud zijn als (en soms vele malen ouder dan) wijnbouw in de 'Oude Wereld'.

Deze landen hebben door hun 20e Eeuwse geschiedenis een totaal andere reeks uitdagingen gehad - voornamelijk de uitwassen van collectivisatie dat ieder respect voor terroir vernielde. Gevolg is een reputatie voor grote hoeveelheden werkelijk walgelijk Socialistische Eenheidswijn. Toch zijn er streken waar ze dat succesvol weerstaan hebben en doorgegaan zijn met kwaliteitswijn te maken, en nog veel meer gebieden waar ze alles uit die periode uit de grond gerukt hebben en opnieuw begonnen zijn. Dat betekent dat je zowel Oude- als Nieuwe Wereld trekjes kunt krijgen, afhankelijk van de wijnbouwer.

In landen in kwestie (wederom met name in Hongarije) kun je in iedere supermarkt of slijter volop wijnen krijgen in iedere kwaliteit van bocht tot echt hoogwaardig (vgl supermarkt/slijter in FR), maar in NL kan het erg lastig zijn iets anders te vinden dan de marginaal acceptabele Romeense Dreambird wijnen van Hema en Sloveense Puklavec wijnen van (o.a.) Jumbo. Voorheen was er voor Yugo-wijnen "Wijnkoerier Milenko", maar hij is ermee gestopt.
Momenteel is mijn beste optie een lokale slijter, Cave Rokin (niet geheel toevallig te vinden in een keldertje op het Rokin in A'dam, halverwege tussen Dam en Muntplein). Zij hebben geen enorm groot aanbod, maar focussen op goede kwaliteit in prijscategorie EUR 10 - EUR 25, met nadruk op Georgie, Bulgarije en een beetje Hongarije.

Soittakaa Paranoid!

• righthand
dion_b schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:17:
Leuk topic!

[...]

Iets wat ik mis (niet alleen hier, maar ook in de gemiddelde slijterij) is de rest van de Oude Wereld, specifieker het deel dat 50 jaar lang achter een Ijzeren Gordijn hing.

Vooral Hongarije heeft een millennialange traditie waarbij niet al te lang geleden nog door een Franse koning (Louis XIV zowaar) dat wijn van daar rex vinorum, vinum regnum was en Franse wijn seulement pour les paysans was. Ook Romania, Moldova, alle ex-Yugoslavische republiekjes, Bulgarije, Armenie, Moravie en niet in de laatste plaats Georgie, waar het allemaal begonnen zou zijn, hebben mijnbouwtradities die minstens zo oud zijn als (en soms vele malen ouder dan) wijnbouw in de 'Oude Wereld'.

Deze landen hebben door hun 20e Eeuwse geschiedenis een totaal andere reeks uitdagingen gehad - voornamelijk de uitwassen van collectivisatie dat ieder respect voor terroir vernielde. Gevolg is een reputatie voor grote hoeveelheden werkelijk walgelijk Socialistische Eenheidswijn. Toch zijn er streken waar ze dat succesvol weerstaan hebben en doorgegaan zijn met kwaliteitswijn te maken, en nog veel meer gebieden waar ze alles uit die periode uit de grond gerukt hebben en opnieuw begonnen zijn. Dat betekent dat je zowel Oude- als Nieuwe Wereld trekjes kunt krijgen, afhankelijk van de wijnbouwer.

In landen in kwestie (wederom met name in Hongarije) kun je in iedere supermarkt of slijter volop wijnen krijgen in iedere kwaliteit van bocht tot echt hoogwaardig (vgl supermarkt/slijter in FR), maar in NL kan het erg lastig zijn iets anders te vinden dan de marginaal acceptabele Romeense Dreambird wijnen van Hema en Sloveense Puklavec wijnen van (o.a.) Jumbo. Voorheen was er voor Yugo-wijnen "Wijnkoerier Milenko", maar hij is ermee gestopt.
Momenteel is mijn beste optie een lokale slijter, Cave Rokin (niet geheel toevallig te vinden in een keldertje op het Rokin in A'dam, halverwege tussen Dam en Muntplein). Zij hebben geen enorm groot aanbod, maar focussen op goede kwaliteit in prijscategorie EUR 10 - EUR 25, met nadruk op Georgie, Bulgarije en een beetje Hongarije.
Ik wist wel dat er mooie wijnen waren te ontdekken in Centraal Europa, maar de hele geschiedenis van deze wijnen, daar was ik helemaal niet mee bekend!. na wat onderzoek heb ik in ieder geval Hongarije meegenomen in het rijtje van oude wereld.

Enorm interessant en precies de reden waarom deze topic moet gaan leven.

• righthand
Nu we het toch over Bourgognes hebben. Krijg net een leuke aanbieding van Vivino in de mail. Met de bourgognes van Faiveley kun je eigenlijk geen miskoop doen. Niet echt veel investeringswaarde op de premier cru's, maar geef toe; elke verzamelaar zou toch minimaal wat mooie witte en rode bourgognes in zijn verzameling moeten hebben :9~

Een Faiveley 1st Cru Meursault voor 45 euro de fles. Niet de beste 1e cru Meursault, maar erg goedkoop voor de kwaliteit die het biedt.
https://nl.shops.vivino.c...r-cru-cote-de-beaune-2015

Tja, en dan best wel een pareltje. Een rode grand cru bourgogne van Faiveley voor 129 euro. Wat natuurlijk niet duur is voor een grand cru. Vooral omdat 2011 een uitstekend jaar is geweest voor Cote de Nuits. Wil je deze als investering gaan houden; je kunt ze ook per zes op kist kopen.
https://nl.shops.vivino.c...its-2011-bij-6-fl-op-kist

[Voor 81% gewijzigd door AGee op 14-12-2017 11:21. Reden: Referral verwijderd; let hier ajb op]

• Xanthian
Wel een leuke aanbieding. Maar ik heb voorlopig genoeg Bourgogne. Vorig jaar al een stuk of 12 flessen gekocht die tot op heden nauwelijks zijn gedronken en van de herfst heb ik mij ook al verrijkt met 12 andere flessen van o.a. Morey, Blain Gagnard en Philip Collin.

Ik ga trouwens begin volgend jaar weer wat wijnen kopen uit Zuid-Afrika, ook daar komen geweldige wijnen vandaan. Ben zelf vooral benieuwd naar een paar top pinotages.

• righthand
Xanthian schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:04:
Wel een leuke aanbieding. Maar ik heb voorlopig genoeg Bourgogne. Vorig jaar al een stuk of 12 flessen gekocht die tot op heden nauwelijks zijn gedronken en van de herfst heb ik mij ook al verrijkt met 12 andere flessen van o.a. Morey, Blain Gagnard en Philip Collin.

Ik ga trouwens begin volgend jaar weer wat wijnen kopen uit Zuid-Afrika, ook daar komen geweldige wijnen vandaan. Ben zelf vooral benieuwd naar een paar top pinotages.
Bourgognes, je wordt er ook zo hebberig van (als je van de stijl wijn houdt tenminste). Zuid Afrika ben ik eigenlijk niet goed bekend mee. heb wel eens Pinotage gedronken (Kanonkop) en dat beviel erg goed. Dus ik neem aan dat je de kant op gaat van Stellenbosch?

Van Frankrijk heb ik nu eigenlijk wel alle belangrijke wijnsoorten, met name Noord en Zuid Rhone, Bourgogne, Bordeaux (voorkeur rechteroever) en een beetje Elzas, Loire, Provence, Champagne, Jura. Italie heb ik met name de afgelopen 2 jaren goed leren kennen (met name Piemonte, Toscane en Veneto)

Komend jaar wil ik eigenlijk mij meer focussen op of Spanje/Portugal of Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland (oude liefde). Beetje de uitersten wat betreft soorten wijn, we gaan het zien.

Zuid Amerika staat ook nog op mijn lijst en ben ik eigenlijk al mee begonnen (kist Malbec Val de Flores erg goedkoop kunnen aankopen)

• segil
righthand schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:50:
[...]

Ik duik er vanavond even in en zal ik het aanpassen. Goede feedback, dank je!

- En aangepast! -
Ja, leuk heh? Mede (mead) is ook in vele soorten verkrijgbaar... erg lekker over het algemeen en niet zo bekend.

• Xanthian
righthand schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:54:
[...]

Bourgognes, je wordt er ook zo hebberig van (als je van de stijl wijn houdt tenminste). Zuid Afrika ben ik eigenlijk niet goed bekend mee. heb wel eens Pinotage gedronken (Kanonkop) en dat beviel erg goed. Dus ik neem aan dat je de kant op gaat van Stellenbosch?

Van Frankrijk heb ik nu eigenlijk wel alle belangrijke wijnsoorten, met name Noord en Zuid Rhone, Bourgogne, Bordeaux (voorkeur rechteroever) en een beetje Elzas, Loire, Provence, Champagne, Jura. Italie heb ik met name de afgelopen 2 jaren goed leren kennen (met name Piemonte, Toscane en Veneto)

Komend jaar wil ik eigenlijk mij meer focussen op of Spanje/Portugal of Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland (oude liefde). Beetje de uitersten wat betreft soorten wijn, we gaan het zien.

Zuid Amerika staat ook nog op mijn lijst en ben ik eigenlijk al mee begonnen (kist Malbec Val de Flores erg goedkoop kunnen aankopen)
Stellenbosch inderdaad :) Maar ik ga ook even verder kijken wat er is.

Ik heb dus al een héél hoop Spaans en Italiaans.

Zo was ik vorig jaar nog in het Alto Adige gebied, even boven Trento. Daar kan je ook heerlijke wijnen vandaan halen. Ik ben toen langs Hoffstater geweest, waar je gewoon binnen kan lopen, de (show)wijngaarden kan bekijken en natuurlijk proeven. Je kan er overigens ook heerlijk lunchen.

Dezelfde vakantie ook geweest in het bekende Chianti Classico gebied en het iets minder bekende Brunello di Montalcino. Daar heb ik het kasteel van Banfi nog gezien, wel leuk.

Uit Oostenrijk kan ik allen de wijn van Bründlemayer aanbevelen, vooral de GG-wijnen deden het laatst erg goed in groep. Voor de rest niet bekend met Oostenrijkse wijnen.

Uit Spanje heb ik vooral wijnen van Priorat en en het oh zo bekende (maar ook lekkere) Rioja.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Xanthian schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:54:
[...]
Dezelfde vakantie ook geweest in het bekende Chianti Classico gebied en het iets minder bekende Brunello di Montalcino. Daar heb ik het kasteel van Banfi nog gezien, wel leuk.
Brunello is toch 1 van de betere Italiaanse wijnsoorten?
Ik heb niet veel verstand van wijn. Maar m'n eerste wijnliefde is toch een Italiaanse, Amarone.
Was ook m'n eerste fles wijn boven de 20 euries. Daarna alleen nog maar Italiaanse wijnen gedronken. Nu probeer ik de andere landen iets meer.
Tijdens m'n verjaardag heb ik een wine and dine feestje georganiseerd. Sommelier kwam idd ook met 2 Hongaarse wijnen aan. Van de witte heb ik nog 6 flessen besteld.

• righthand
segil schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:18:
[...]

Ja, leuk heh? Mede (mead) is ook in vele soorten verkrijgbaar... erg lekker over het algemeen en niet zo bekend.
Heb je nog een adresje waar je honingwijn kan bestellen en laten bezorgen? En wat is een soepele instapper soort om mee te starten?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:11

sebasd

loopt op espresso

Ik ga dit topic ook even volgen, erg interessant. Ben zelf ook wel een wijndrinker, maar eigenlijk alleen wit en dan met een voorliefde voor Italiaans. Meestal in de prijsrange tussen de 8 en 15 euro, maar wil mijn kennis wel wat uitbreiden en dan zal het budget ook wel wat naar boven opgerekt worden.

Leesvoer en andere bronnen die specifiek over Italiaans wit gaan zijn welkom!

Mijn standaardwijn is de Cortebianco Laguna di Corteviola,wat me eraan herinnert dat ik maar weer eens een doosje moet gaan halen.

[Voor 8% gewijzigd door sebasd op 15-12-2017 09:10]

• righthand
sebasd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:09:
Ik ga dit topic ook even volgen, erg interessant. Ben zelf ook wel een wijndrinker, maar eigenlijk alleen wit en dan met een voorliefde voor Italiaans. Meestal in de prijsrange tussen de 8 en 15 euro, maar wil mijn kennis wel wat uitbreiden en dan zal het budget ook wel wat naar boven opgerekt worden.

Mijn standaardwijn is de Cortebianco Laguna di Corteviola,wat me eraan herinnert dat ik maar weer eens een doosje moet gaan halen.
Oef, deze laat ik even half aan mij voorbij gaan. Ik ben vooral bekend met Italiaans rood. Als we het nu over Frans, Duits of NZ wit hadden :).

Volgens de theorie (kouder klimaat is zuurder, warmer klimaat is minder zuur) moet wit van Italiaanse boeren uit het zuiden (jouw wijn komt uit Sicilië, met een mix van lokaal en Chardonnay) minder zuur zijn dan zijn noordelijke gelegen wijnboeren. Misschien eens proberen met Chardonnay blends uit Spanje, of Frans (Longuedoc)? Ik zit hier maar wat te speculeren. Misschien dat iemand anders je kan adviseren? Dan zal ik dat straks meenemen in de topic start.

Misschien toch al een goed idee om per land wat uitleg te geven. Word dan langzaam wel een flinke topic start :D

[Voor 4% gewijzigd door righthand op 15-12-2017 09:46]

• Xanthian
sebasd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:09:

Ik vind Italië een beetje beperkt qua witte wijnen. Ja, er komt zeker wel wat lekkers vandaan maar héél veel is het niet. Volgens mij komt het gros van de witte wijnen uit het noorden van Italië zoals Alto Adige maar dat kan ik mis hebben.

Hier heb je trouwens wat proefnotities van o.a. italiaanse witte wijnen.
http://www.perswijn.nl/ar...s-friuli-blijft-verbazen/

Deze wijnen kan je ook in Nederland kopen, maar dat is even zoeken wie de importeur is en welke winkels deze importeur hebben.
Russel88 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:03:
[...]

Ik heb niet veel verstand van wijn. Maar m'n eerste wijnliefde is toch een Italiaanse, Amarone.
Was ook m'n eerste fles wijn boven de 20 euries. Daarna alleen nog maar Italiaanse wijnen gedronken. Nu probeer ik de andere landen iets meer.
Brunello is inderdaad één van de betere. Maar eerlijk gezegd ligt héél Italie vol met veelbelovende wijngebieden. Ik ben zelf altijd zeer te spreken over o.a. Chianti Classico en Piemonte, denk aan Barolo's.

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Xanthian schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:41:
Ik vind Italië een beetje beperkt qua witte wijnen. Ja, er komt zeker wel wat lekkers vandaan maar héél veel is het niet. Volgens mij komt het gros van de witte wijnen uit het noorden van Italië zoals Alto Adige maar dat kan ik mis hebben.

Hier heb je trouwens wat proefnotities van o.a. italiaanse witte wijnen.
http://www.perswijn.nl/ar...s-friuli-blijft-verbazen/
Bedankt voor die link, die had ik nog niet eerder gevonden!

Het is inderdaad wel goed zoeken, maar ik heb toch echt al wel een aantal prima witte Italianen gehad volgens mijn Vivino. En ik blijf verder zoeken. Vooral de wat 'vollere' wijnen, dat hele droge zure houd ik niet zo van.
righthand schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:38:
[...]

Volgens de theorie (kouder klimaat is zuurder, warmer klimaat is minder zuur) moet wit van Italiaanse boeren uit het zuiden (jouw wijn komt uit Sicilië, met een mix van lokaal en Chardonnay) minder zuur zijn dan zijn noordelijke gelegen wijnboeren. Misschien eens proberen met Chardonnay blends uit Spanje, of Frans (Longuedoc)? Ik zit hier maar wat te speculeren. Misschien dat iemand anders je kan adviseren? Dan zal ik dat straks meenemen in de topic start.
Inderdaad, de meeste wijnen die ik lekker vind komen uit Toscane en zuidelijker. Toch de invloed van de temperatuur denk ik..

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 08:33
Leuk!

Ik ben zelf sinds een paar jaar ook een echte wijndrinker. Daarvoor was het nog: "goede wijn is nog geen bier" maar ik ben volledig omgedraaid. En het werkt aanstekelijk schijnbaar. Want tijdens mijn Bruiloft in Toscane heb ik voor bij het eten bier besteld vooraf, omdat ik wist dat er 3 man bij was die echt geen wijn dronken. Eind resultaat, het bier kon door de gootsteen, en iedereen dronk wijn _/-\o_ .

Zelf ben ik echt een Italiaanse wijn drinker, maar ik lust alles. Ik heb een paar flessen Brunello liggen die ik zelf in Montalcino heb gehaald 8) .

Thuis hebben we een boek over wijn die erg duidelijk is. Maar ik weet niet 123 hoe die heet, daar kom ik op terug. Sowieso heb ik al vele wijnen geproefd omdat mijn vrouw in een wijnwinkel heeft gewerkt. Ze kreeg bijna wekelijks een proef flesje mee.

Ik weet niet of we hier ook goede wijnhandels gaan bespreken:
In Breda:
Wijnhuis de Vijver, grote selectie Franse en Italiaanse wijnen, ook wijnen uit de rest van de wereld. De eigenaars bezoeken een aantal keer per jaar een wijnhuis (ook buiten Europa). Ze hebben een klimaatkamer voor de bijzondere wijnen. Ook organiseren ze wijn en spijs avonden (ik heb er 3 bezocht en ze bevielen goed ).
sebasd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:58:
[...]

Bedankt voor die link, die had ik nog niet eerder gevonden!

Het is inderdaad wel goed zoeken, maar ik heb toch echt al wel een aantal prima witte Italianen gehad volgens mijn Vivino. En ik blijf verder zoeken. Vooral de wat 'vollere' wijnen, dat hele droge zure houd ik niet zo van.

[...]

Inderdaad, de meeste wijnen die ik lekker vind komen uit Toscane en zuidelijker. Toch de invloed van de temperatuur denk ik..
Wij hebben thuis altijd Purato Catarratto Pinot Grigio als witte wijn op voorraad, voor verjaardagen en zomaar tussendoor. Deze is erg toegankelijk en wordt door de meeste mensen lekker gevonden. Hij komt uit Sicilië dus hij zou wel eens in jou straatje kunnen passen.

De rode "huiswijn" is trouwens Purato Nero d'Avola, ook uit Sicilië en zoals de witte Biologisch.
De Rose "huiswijn is Dune Gris de Gris, uit het zuiden van Frankrijk.

[Voor 28% gewijzigd door artificial_sun op 15-12-2017 10:21]

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• righthand
Russel88 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:03:
[...]

In feite heb je drie grote rode wijnen in Italie: Barolo, Brunello en Bolgheri.

Alle drie zijn het wijnen die, wanneer je ze jong koopt, nog enigzins goed te betalen zijn. Wil je ze op de top drinken, dan zijn ze vaak niet meer te betalen voor normale wijnliefhebbers.

Omdat de grote Franse wijnen steeds vaker worden weggekocht door investeerders, zie je dat er steeds meer wordt gekeken naar Italiaanse en Spaanse wijnen. De beschikbaarheid van Italiaanse wijnen wordt minder en daarmee gaan de prijzen van Italiaanse grote wijnen steeds meer stijgen. Nu de drie B's (indien jong) nog goed te betalen, maar ik vermoed dat over 5 of 10 jaar dit echt anders zal zijn.

Maar er zijn zoveel mooie en indrukwekkende wijnen in Italie :9~

[Voor 23% gewijzigd door righthand op 15-12-2017 12:12]

• segil
righthand schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:05:
[...]

Heb je nog een adresje waar je honingwijn kan bestellen en laten bezorgen? En wat is een soepele instapper soort om mee te starten?
Via de webshop mead and more kan je mede bestellen. Ik denk dat zij jou wel kunnen helpen met het vinden van wat jij lekker vindt. Bedenk wel dat mede over het algemeen zoet is, omdat het van honing wordt gemaakt. Dus niet zo droog/wrang als druivenwijn. Als je geen fan bent van zoete witte wijn, dan zou ik vragen om een mede die zo min mogelijk zoet is.

Edit: Ambrosia is een soort mede (afaik) en o.a. te koop bij de Mitra.

[Voor 14% gewijzigd door segil op 15-12-2017 10:30]

• artificial_sun
Een kelder is echt iets wat ik mis in mijn huis. Mijn vorig rijtjeshuis had een donkere koele kelderkast, waar ik een groot wijnrek in gemaakt had. Nu heb ik een kruipruimte die ik misschien wil inzetten om de bewaarwijnen in te leggen.

Dat zou een leuke verassing zijn als die vergeten wordt en de nieuwe bewoners van het huis ineens een rek met Vino Noble, Brunello en Vernaccia vinden. :+

• Russel88
righthand schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:21:
[...]

In feite heb je drie grote rode wijnen in Italie: Barolo, Brunello en Bolgheri.

Alle drie zijn het wijnen die, wanneer je ze jong koopt, nog enigzins goed te betalen zijn. Wil je ze op de top drinken, dan zijn ze vaak niet meer te betalen voor normale wijnliefhebbers.

Maar er zijn zoveel mooie en indrukwekkende wijnen in Italie. Omdat de grote Franse wijnen steeds vaker worden weggekocht door investeerders, zie je dat er steeds meer wordt gekeken naar Italiaanse wijnen. De beschikbaarheid van Italiaanse wijnen wordt minder en daarmee gaan de prijzen van Italiaanse grote wijnen steeds meer stijgen. Nu de drie B's (indien jong) nog goed te betalen, maar ik vermoed dat over 5 of 10 jaar dit echt anders zal zijn.
Bolgheri is nieuw voor me.
Ik heb alleen gehoord van de big 2. Brunello en Barolo. Heb tot nu toe geen lekkere Barolo's gedronken. Ben er dus ook mee gestopt met kopen van Barolo's.
Ik dacht altijd dat Amarone zich toch mocht scharen tussen de grote Italiaanse wijnen,
Ik zal de Bolgheri's eens een keer checken.
Heb voor dit jaar helaas m'n wijn quota al gehaald. Ik drink te weinig (drink eigenlijk alleen maar tijdens diner en als ik gezelschap heb) en de vrouw klaagt als ze teveel flessen ziet staan.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-03 12:11

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

@righthand Wat een leuk initiatief! Ik begin wijn steeds meer te waarderen, maar nu is het nogal ongestructureerd. Gewoon flesje kopen, kijken of ik het lekker vind en dan eventueel nog een keer kopen, of juist door naar de volgende. A.d.h.v. dit topic kan ik het misschien wat gestructureerder aanpakken en zo de kans dat ik een lekkere fles wijn vind wat vergroten. Ik ga em bookmarken!

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

artificial_sun schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:06:
Wij hebben thuis altijd Purato Catarratto Pinot Grigio als witte wijn op voorraad, voor verjaardagen en zomaar tussendoor. Deze is erg toegankelijk en wordt door de meeste mensen lekker gevonden. Hij komt uit Sicilië dus hij zou wel eens in jou straatje kunnen passen.
Dank voor de tip! Ik heb een beetje gemengde ervaringen met pinot grigio, maar ik ga deze op de to drink-lijst zetten.

• Russel88
Voor wit wijk ik steeds vaker uit naar Frankrijk en Duitsland. Ik had altijd een vooroordeel over de Rieslings. Maar ik drink steeds vaker goede Rieslings.
Een Sancere, Pouilly Fume uit Frankrijk gaat er ook altijd wel in.
Sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland kocht ik vroeger vaak. Maar vind deze ontzettend lekker ruiken, smaak valt soms tegen.

• artificial_sun
sebasd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:51:
[...]

Dank voor de tip! Ik heb een beetje gemengde ervaringen met pinot grigio, maar ik ga deze op de to drink-lijst zetten.
Ik denk dat de Catarratto druif deze wijn anders maakt dan de meeste Pinot. Catarratto is ook een echte Siciliaanse druif dus je ziet hem minder vaak terug dan de grote witten druivenrassen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben voor kerstdiner dit jaar alvast volop aan het proeven (krijg al klachten van partner dat we *iedere* avond bij het eten alcohol drinken :+ ). Daar moeten uiteraard de juiste wijnen bij.

Hoofdgerecht wordt combo van in hooi gegaarde ham met een grote braadslede vol kwartels elk van de 11 aanwezigen een eigen vogeltje - gaan de kinderen geniaal vinden O+ . Dat vraagt IMHO om een Pinot Noir danwel een Beaujolais. Heb zitten proeven met Duitse en Franse Pinot (geen echt goede, prijs ~EUR 7) maar de bitterheid van de groenten (vnl koolraap) is steeds teveel geweest voor de arme Pinot. De Lidl Beaujolais Villages 2016 daarentegen (EUR 4, van Leroy Chevalier, 69800 Saint priest, France) smaakte er prima bij. Wat ook erg lekker was (terwijl ik het te zwaar ingeschat had): een 2012 Chateau Lalande d'Auvion Medoc Cru Bourgeois. Daar heb ik nog vijf van in m'n "kelder" (=berging onderaan flatgebouw - je moet wat) liggen. Dus hoofdgerecht is voorzien.

Ben nog aan het stoeien met voor- en tussengerecht. Ik ben nu een kalfstong aan het pekelen die ik in een recept van Fergus Henderson (The Whole Beast - Nose to tail Eating) wil gebruiken. Maar partnerlief wil vooral een romige soep. Ze zegt geen zin te hebben in losse stukken tong of andere zooi. Work in progress. Ik zou iets willen dat goed combineert met een vrij uitgesproken witte wijn, om soepel over te gaan voor het hoofdgerecht. Misschien moet ik de andere kant op werken - qua wijn lijkt me de Colinas de Uruguay Albariño (EUR 8, Gall & Gall) een prima keuze. Dan daar soep bij zoeken...

Nog een klein weekje te gaan, ik weet iig dat ik de komende dagen al ga genieten van het uitzoekwerk :Y

Soittakaa Paranoid!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Complimenten voor de TS, die is erg uitgebreid en bevat veel waardevolle informatie. Wat ik wel jammer vind, is dat er vooral van conventionele wijn (het allerlaatste waar ik op afga zijn appellaties en kwalificaties) en stereotypes uitgegaan wordt, zoals o.a. hier:
righthand schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:28:
Tip; witte wijn heeft geen tannine.
Wijn die maceratie heeft ondergaan bevat tannine, ongeacht de kleur van de druif. Wel geldt dat hoe donkerder de druif is, hoe meer tannine deze bevat. Een willekeurige greep uit producenten die witte wijnen met tannine (of orange wines, zoals sommigen ze duiden, wat in sommige gevallen de plank misslaat) maken: Radikon (Friuli), Kmetija Ŝtekar (Slovenië), Frank Cornelissen (Sicilië), Gabrio Bini (Pantelleria), Massa Vecchia (Toscane), La Stoppa (Emiglia-Romagna), Julien Meyer (Elzas), Les Bottes Rouges (Jura).
Er zijn meerdere apps en sites waarbij je wijn kan vergelijken
Ter aanvulling: Raisin. Helaas werkt de Android-versie alleen als locatiebepaling aanstaat. Wat wel leuk is, is dat de applicatie aangeeft waar je vin naturel kunt aanschaffen/drinken in de buurt. Naturel als in wijn waarbij zo min mogelijk interventie (natuurlijke vergisting, geen klaring, weinig tot geen toevoeging van sulfiet bij zowel fermentatie als botteling) heeft plaatsgevonden, in tegenstelling tot bij conventionele wijn (waarbij regelmatig allerlei trucs uitgehaald worden en zaken toegevoegd worden die niets met wijn te maken hebben, van syntethische gisten met exotische smaakjes tot houtsnippers). Maar ook onder vins naturels vind je helaas slechte wijnen.
dion_b schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:17:
Momenteel is mijn beste optie een lokale slijter
Ik heb twee maanden geleden een proeverij van een importeur van Hongaarse wijnen (en één Servische wijn: Maurer) bijgewoond. Stuk voor stuk goede wijnen, maar mogelijk niet je smaak (hoge zuren, vaak licht oxidatief). Nadeel: hij zit in België en levert normaliter niet aan particulieren. Maar als je geïnteresseerd bent, kan ik zijn contactgegevens wel opduiken.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• righthand
8088 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:02:
Complimenten voor de TS, die is erg uitgebreid en bevat veel waardevolle informatie. Wat ik wel jammer vind, is dat er vooral van conventionele wijn (het allerlaatste waar ik op afga zijn appellaties en kwalificaties) en stereotypes uitgegaan wordt, zoals o.a. hier:
[...]
Wijn die maceratie heeft ondergaan bevat tannine, ongeacht de kleur van de druif. Wel geldt dat hoe donkerder de druif is, hoe meer tannine deze bevat. Een willekeurige greep uit producenten die witte wijnen met tannine (of orange wines, zoals sommigen ze duiden, wat in sommige gevallen de plank misslaat) maken: Radikon (Friuli), Kmetija Ŝtekar (Slovenië), Frank Cornelissen (Sicilië), Gabrio Bini (Pantelleria), Massa Vecchia (Toscane), La Stoppa (Emiglia-Romagna), Julien Meyer (Elzas), Les Bottes Rouges (Jura).

[...]

Ter aanvulling: Raisin. Helaas werkt de Android-versie alleen als locatiebepaling aanstaat. Wat wel leuk is, is dat de applicatie aangeeft waar je vin naturel kunt aanschaffen/drinken in de buurt. Naturel als in wijn waarbij zo min mogelijk interventie (natuurlijke vergisting, geen klaring, weinig tot geen toevoeging van sulfiet bij zowel fermentatie als botteling) heeft plaatsgevonden, in tegenstelling tot bij conventionele wijn (waarbij regelmatig allerlei trucs uitgehaald worden en zaken toegevoegd worden die niets met wijn te maken hebben, van syntethische gisten met exotische smaakjes tot houtsnippers). Maar ook onder vins naturels vind je helaas slechte wijnen.

[...]

Ik heb twee maanden geleden een proeverij van een importeur van Hongaarse wijnen (en één Servische wijn: Maurer) bijgewoond. Stuk voor stuk goede wijnen, maar mogelijk niet je smaak (hoge zuren, vaak licht oxidatief). Nadeel: hij zit in België en levert normaliter niet aan particulieren. Maar als je geïnteresseerd bent, kan ik zijn contactgegevens wel opduiken.
bedankt voor je compliment, wordt gewaardeerd! Het klopt dat mijn kennis vooral zit in de conventionele wijnen en ik die eigenlijk ook het meeste drink. Dat witte wijn geen of bijna geen tannine bevat is voor de gemiddelde wijndrinker toch wel de waarheid. Sinds de jaren 80 zijn er meer wijnboeren die maceratie gebruiken bij witte wijnen, maar dat is volgens mij meer uitzondering dan regel. Maar goed om dat mee te geven in de topicstart en heb ik de aanname inmiddels minder binair beschreven :).
Ben trouwens wel benieuwd hoe de smaak zal zijn, dus mijn interesse heb je.

Raison heb ik even nagekeken; ziet er goed uit, bediend een niche, heeft nog wel een kleine userbase en een gaat uit van een ideologische benadering van wijn maken (die ik deels met ze deel trouwens). Ik ga deze erbij zetten; kunnen mensen altijd zelf uitzoeken of dit iets voor hun is. Dus bedankt voor de tip!

• righthand
Omdat hier een paar liefhebbers van Hongaarse wijnen zijn. Decanter heeft twee dagen geleden een review over de Tokaji wijnen geplaatst:
http://www.decanter.com/p...-the-first-decade-378530/

om het helemaal te lezen moet je wel weer een abbo bij Decanter hebben.

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:26
Hey leuk, een wijntopic. Dat past meer in mijn interesses dan bier en whisky.

Mijn lievelingswijnen zijn Duitse wit en rood, voornamelijk riesling en spätburgunder en Italiaans wit en rood, voornamelijk nascetta (inheemse witte druif uit Piemonte) en witte wijnen uit Süd-Tirol. Daarnaast ripasso en amarone. Ik heb een beetje de wijnvoorkeur van (klassieke opvatting) oude vrouwen, omdat ik van zoetere riesling hou. Meer richting de feinherb en uiteraard de spätlesen en auslesen.

Ik ben pas afgestudeerd en heb tijdens mijn studie een bescheiden voorraad aangelegd waarvan niet veel mer van over is, omdat ik het heb opgedronken. Alleen nog wat bijzondere flessen die lang kunnen liggen zijn over.

Grote liefdes uit Duitsland zijn (in willekeurige volgorde) Horst Sauer, Bernhard Huber, Clemens Busch, Heymann-Löwenstein, Zilliken, Fritz Haag, Dönnhoff, Kai Schätzel, Schloss Lieser, Robert Weil.

In Italië en dan vooral Süd-Tirol is de lijst te lang om hier op te lepelen, maar o.a. Kellerei Terlan, Franz Haas, Manincor, Stiftskellerei Neustift en Pacherhof.

Uiteraard drink ik ook andere wijn, zeker bijzondere of minder bekende regio's en druiven, maar ben me nog in deze delen aan het specialiseren om het een beetje overzichtelijk te houden voor mezelf.

Ik zal dit topic zeker in de gaten houden!

Je kan je er maar druk om maken...

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Erg leuk en interessant topic! Zelf ben ik totaal niet bekend in de wereld van de wijn en kom ik niet verder dan af en toe eens een flesje uit de supermarkt mee te nemen. Wel zou ik hier graag wat verder in gaan. Ik denk dat elke leek het wel heeft, je staat voor een heel rek van wijnen en je hebt gewoon geen flauw benul van welke fles te pakken, dus pak je maar iets (niet te duur maar ook niet te goedkoop ;) )

Misschien is het een idee om een overzicht te maken van welke wijnen uit welke regio zeker de moeite waard zijn om eens mee te beginnen? Op die manier kan het wellicht leuk zijn om eens met een bepaalde regio te beginnen om zo te ontdekken welke de voorkeur heeft. Een website of een link is ook zeker welkom! Ik heb de vivino app ook al geprobeerd maar merk dat ik tijdens het boodschappen niet de tijd heb om elke wijn even in te voeren, te vergelijken met een andere, etc

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zorg schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:40:
[...]

Misschien is het een idee om een overzicht te maken van welke wijnen uit welke regio zeker de moeite waard zijn om eens mee te beginnen? Op die manier kan het wellicht leuk zijn om eens met een bepaalde regio te beginnen om zo te ontdekken welke de voorkeur heeft. Een website of een link is ook zeker welkom! Ik heb de vivino app ook al geprobeerd maar merk dat ik tijdens het boodschappen niet de tijd heb om elke wijn even in te voeren, te vergelijken met een andere, etc
Het lastige is dat er een beperkt aantal objectieve maten voor kwaliteit zijn, maar zeker als je net beginnend bent gaat het veel meer om de subjectieve smaakervaring.

Kort gezegd: als je alleen "zoete witte wijn" en Lambrusco (of de nog goedkopere kloons ervan) gewend bent, dan kan iemand je nog zo'n goede complexe, op hout gerijpte Bordeaux Grand Cru aanraden, je gaat het waarschijnlijk niet weg kunnen krijgen.

Omgekeerd, als je alleen houtsnipper-en-rubberbanden gelagerde budgetwijnen gewend bent, kun je bovenstaande Bordeaux waarschijnlijk prima op waarde schatten, maar z'n buurvrouw de Sauternes wordt een andere zaak.

IMHO is een goede plek om te beginnen het combineren van eten en wijn. Je kunt daar prima mee aan de slag met een paar druivensoorten en supermarktwijnen van < EUR 5. Als je daar een beetje je draai begint te vinden kun je het uitbreiden met nog een druivensoort, of binnen een bepaalde druivensoort kijken naar verschillende landen/regio's. Of kijken naar het verschil tussen een fles van EUR 4, 8 en 16 in een bepaalde stijl.

Als je echt wilt beginnen zou ik aanraden om bij wit te kijken naar het verschil tussen een lichte Sauvignon Blanc en een stevige, op eik gelagerde Chardonnay. Vergelijk die twee bij pakweg een licht gepocheerde witte vis en wat spek. Bij rood kun je enerzijds een Pinot Noir nemen (als je niet teveel wilt uitgeven voor iets drinkbaars: kijk naar die uit Chili. Goedkopere Franse is meestal totale bocht) en anderzijds een Shiraz. Vergelijk die twee eens bij eend en een biefstuk.

Soittakaa Paranoid!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Gaaf topic. Zelf ben ik ook beginnend hobbyist en probeer te experimenteren met mijn smaak. Hopelijk kan ik hier wat inspiratie opdoen om gerichter te gaan experimenteren. :P

Ik heb namelijk al door dat het aantal druif/regio combinaties immens is. Daar even een overzichtje van maken gaat over de maximale lengte van een post. Zo kwam ik er gisteren achter dat de Montepulciano die ik gisteren dronk stiekem daar niet vandaan kwam maar alleen de druif was, het was namelijk een Montepulciano d'Abruzzo. Vervolgens lees ik over Rioja, omdat ik die vaak ook lekker vind maar ik was in de war omdat er ook Crianza op stond. Blijkt dat laatste een classificatie te zijn voor hoelang de wijn gerijpt heeft, is Rioja de regio en de druif Tempranillo die dan door de Amerikanen weer Valdepenas genoemd wordt. Volg je het nog? :D

Zelf heb ik dus besloten dat ik daar wel een boek over wil, dus als iemand tips heeft? Hoeft geen proefbijbel te zijn maar een leuk boek met wat uitleg en dergelijke overzichten zou ik wel kunnen waarderen.

In de supermarkt haal ik tussen de 6 en 10 euro, daaronder valt mij te vaak tegen. Soms is de smaak nog wel oké, maar de afdronk niet aanwezig of de smaak bijna direct weg. Dan wordt het snel slobberen.
In een restaurant is de keuze van wijnen die per glas geserveerd worden vaak veroorzaakt het niveau dat ik het met mijn beperkte kennis prima kan combineren met het eten. Daarom vind ik het wel leuk om een stapje verder te gaan. Zowel qua breedte van smaak als met combineren. Dat laatste heb ik met whisky al vaker gedaan en werkt soms briljant verrassend.

Oh, en om ook maar even te beseffen dat ook wijn gewoon een product is waar ze van alles mee uitspoken. Een leuke aflevering:
https://www.npo.nl/keurin...rde/03-12-2015/KN_1676155

en nog een, over de handel in awards:
https://www.npo.nl/keurin...rde/26-10-2017/KN_1692973

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gonadan schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:17:
Zelf heb ik dus besloten dat ik daar wel een boek over wil, dus als iemand tips heeft?
Als het een beetje klassiek mag zijn, dan is (was?) uitgever Larousse wel interessant. Native Wine Grapes of Italy is een behoorlijk volledig naslagwerk over Italiaanse variëteiten. Leuk om te lezen: Natural Wine van Isabelle Legeron (dit jaar is er een herziene uitgave verschenen). En wat vaak genoemd wordt: The World Atalas of Wine (maar die heb ik nooit ingezien).

[Voor 10% gewijzigd door 8088 op 26-12-2017 13:12]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:35
Winefolly heeft zowel een goede website als een leuk boek hiervoor.
Ook altijd leuk om een cursus te doen, ik heb dit gedaan via wijnstudio (WSET 2 & 3)

• Gnosis
Ja Winefolly is een goed en praktisch boek. Erg compleet, zeker voor de beginner. En handige tips en schema’s voor het kiezen van wijn bij eten. Zou wel de Engelse versie nemen, want de Nederlandse versie schijnt niet zo goed vertaald te zijn.

Ik heb ook de World Atlas of Wine,maar dat is wel van een andere orde. Dat is echt een naslagwerk.

Ik zou als handige praktische gids de Winefolly aanraden!

• cymric
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02-2019
Je zou kunnen zeggen dat dit onzin is...
Het ís onzin. Grotendeels.

De reden dat het onzin is, is dat de bulk van de mensheid die de wijn zal kopen en drinken niet over een getraind geur- en smaakzintuig beschikt om die nuances zelf te kunnen ervaren. Wat betekent bijvoorbeeld in de lopende tekst (niet geciteerd) '... ondersteunen de dominantie van frambozen en net rijpe kersen. ...'? Weet iemand zo 1-2-3 hoe 'net rijpe kersen' smaken? Ik ben al blij als ik bij een groentenboer twee of drie keer per jaar een zakje peperdure kwaliteitskersen kan bemachtigen (van die zoete, zeer aromatische, bijna zwarte exemplaren); de rest is eigenlijk zonde geld om te kopen. Dus wat 'net rijpe kersen' moet voorstellen... Joost mag het weten.

En als je er iets anders in proeft? Tsja, smaken verschillen, letterlijk. De een beschrijft het zus, de ander zo. Er is geen goed en fout in deze materie. Ja, okee, het 'vanille' noemen terwijl het 'kers' moet zijn, maar dat kunnen we wel negeren, denk ik.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat als er een hapje eten naast de wijn wordt geserveerd: zijn al die smaken dan nog herkenbaar? Ik heb bizarre combi's meegemaakt: wijnen die zonder eten ernaast eigenlijk ondrinkbaar waren door een overheersende smaak, werden opeens voortreffelijk als je ze bij bepaalde gerechten—waar je nooit wijn bij zou drinken—serveerde. Andere wijnen waarvan je zou verwachten dat ze het wel redden... vielen daarentegen volkomen weg. Misschien dat een zeer ervaren dronkelapsommelier het nog zou kunnen voorspellen: de amateur is in deze gewoon aan de goden overgeleverd.

Daarnaast, ook niet onbelangrijk: als je wat meer wijn hebt geproefd en/of gedronken, zakt je vermogen om smaken te herkennen sterk in.

Ik ben ooit in een wijnclubje beland nadat ik een kennis had uitgedaagd het verschil te proeven tussen een wijn van €30 en van €10; de eerste had een proefnotitie die nog net geen wereldvrede beloofde. Na over de jaren honderden wijnen te hebben geproefd... ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het spul op z'n best 'niet lekker' vind. De reguliere smaakvariatie kan me niet bekoren; de 'boterigheid' van zware rode wijnen vind ik zum Kotzen; wit is vaak zuur en wrang onder het mom van 'fris'; en pittige, smaakvolle rosé's zijn nog net geen speld in een hooiberg. Een enkele keer komt er een fles voorbij waarvan ik denk: daarvan wil ik wel wat op voorraad hebben, maar aangezien wijn een natuurproduct is, is op ook echt op.

Als ik wat suggesties voor de 'beginner' mag achterlaten:
  • Laat je niet meeslepen: je praat over gegist druivensap.
  • Laat je niet meeslepen II: let vreselijk op de relatie tussen een goede proefsfeer en of je een wijn lekker vindt of niet. De smaakverschillen tussen die van een gezellige proeverij en bij jou thuis op de bank zijn vaak pijnlijk-verrassend. Helemaal als je in je enthousiasme een doos van 6 hebt aangeschaft.
  • Laat je niet meeslepen III: uitgezonderd de situatie dat je er je beroep van wilt maken gaat het erom of JIJ het lekker vindt. De proefnotitie kan het meest goddelijke brouwsel beschrijven... als jij het niet te zuipen vindt, is het richting /dev/gootsteen, /dev/coq-au-vin, /dev/stoofperen of /dev/wijnazijn.
  • Investeer in een goede relatie met een 'adresje' dat moeite doet om zélf overal wijn vandaan te halen. De kans op wat smaakvols is op deze manier stukken groter.
  • Wijnen uit de supermarkt... zijn soms drinkbaar. Zeker als je wijn niet te vaak drinkt is het beter om wat meer geld uit te geven voor wat spannender smaken: per saldo heb je er meer plezier van. Daarentegen is een goede superwijn prima voor bij verjaardagen. Je weet wel, met die oom en tante waarvan iedereen weet dat ze meer drinken dan goed voor ze is (zie ook het laatste punt).
  • In Frankrijk is supermarktwijn daarentegen een stuk leuker om te proberen. Zoek naar gouden medaillewinnaars; of speciaal voor de keten uitgezochte dranken. E. Leclerc heeft bijvoorbeeld hun 'Marque repère', waar prima piepelsapjes tussenzitten.
  • Val niet in de valkuil I: als een fles veel geld kost, wil dat nog niet zeggen dat de wijn goed / smaakvol is; en omgekeerd.
  • Val niet in de valkuil II: de vorm van de fles zegt geen pukkel over de smaak ervan. Het is 100% psychologische marketing.
  • Een goede richtprijs in Nederland is tussen €10 tot €15 per fles. Ik zei net dat prijs en smaak niet goed correleren, dus waarom schrijf ik toch een bedrag op: tenzij je kunt vertrouwen op het oordeel van iemand anders of dat van jezelf moet je ergens een gok nemen. Deze prijzen zijn nog 'te doen' (als je een dikke bankrekening hebt maakt dit natuurlijk niets uit) en je hebt redelijke kans op een eigenzinniger smaakcombi met minder algemene druiven. Vind je algemeen niet erg, kun je ook je richtbedrag laten zakken.
  • Let erg goed op het eten als je wijn serveert en probeer idealiter van te voren uit. Dit voorkomt nare verrassingen.
  • Laat je niet weerhouden om rare smaakcombi's te maken omdat het 'nu eenmaal zo heurt' dat wit bij kip en vis moet; en rood bij wild. Verrassingen zijn altijd mogelijk.
  • Rosé is allang geen 'zomers terrasdrankje' meer. Een goede, kruidige, droge rosé is a thing of joy.
  • En denk eraan: wijn is per saldo slecht voor je. Nee, effe serieus nou: je drinkt een vergif dat bovendien behoorlijk calorierijk is. Suiker is 4 kcal / g, alcohol 5,5 kcal / ml. De bijdrage van de laatste is niet te verwaarlozen. Het mogelijk positieve effect van flavonoïden en een ontspannen sociale sfeer kun je ook bereiken met een theekransje. (Ik heb begrepen dat er tegenwoordig ook theesommeliers zijn. Tsja.) Kijk goed hoe de mensheid de negatieve effecten van wijn wegpoetst: lyrische proefnotities, het sociaal-geaccepteerd zijn van wijn drinken, leuke marketingslogans als 'drink met mate' waar er eigenlijk geen 'mate' bestaat. Dood gaan we allemaal, maar ik zou nog steeds zeggen: make it count als je een glaasje inschenkt.

[Voor 20% gewijzigd door cymric op 27-12-2017 14:06]

• righthand
cymric schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:27:
[...]

Het ís onzin. Grotendeels.

De reden dat het onzin is, is dat de bulk van de mensheid die de wijn zal kopen en drinken niet over een getraind geur- en smaakzintuig beschikt om die nuances zelf te kunnen ervaren. Wat betekent bijvoorbeeld in de lopende tekst (niet geciteerd) '... ondersteunen de dominantie van frambozen en net rijpe kersen. ...'? Weet iemand zo 1-2-3 hoe 'net rijpe kersen' smaken? Ik ben al blij als ik bij een groentenboer twee of drie keer per jaar een zakje peperdure kwaliteitskersen kan bemachtigen (van die zoete, zeer aromatische, bijna zwarte exemplaren); de rest is eigenlijk zonde geld om te kopen. Dus wat 'net rijpe kersen' moet voorstellen... Joost mag het weten.

En als je er iets anders in proeft? Tsja, smaken verschillen, letterlijk. De een beschrijft het zus, de ander zo. Er is geen goed en fout in deze materie. Ja, okee, het 'vanille' noemen terwijl het 'kers' moet zijn, maar dat kunnen we wel negeren, denk ik.
Goede bijdrage cymric en ben het ook grotendeels met je eens dat iedereen zijn eigen voorkeur voor een soort wijn heeft. Smaak is immers zeer persoonlijk.

Het is precies de reden waarom ik de Aromazon heb toegevoegd aan de topicstart. Dikke rijpe Amarena kersen ken ik dan wel weer (bij een groente en fruithandel gewerkt :) ). Wijn die donker fruit heeft is toch wezenlijk anders dan rood fruit. En wanneer ik florale tonen lees, dan word ik persoonlijk al wat minder enthousiast (maar dat is dus mijn smaak he, zegt niets over de kwaliteit van de wijn!!). En zo kun je aan de hand van een beschrijving wel een beetje inlezen met wat je van de wijn kan verwachten.

Kwaliteit van wijn is, naar mijn bescheiden mening, toch wel anders. Je kunt een wijn helemaal niet lekker vinden, maar wel de kwaliteit van de wijn waarderen. Zo vind ik een Viognier vaak niet te haggelen. Echter sommige Viogniers hebben een zeer goede kwaliteit zodat ik daar toch van kan genieten.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat als er een hapje eten naast de wijn wordt geserveerd: zijn al die smaken dan nog herkenbaar? Ik heb bizarre combi's meegemaakt: wijnen die zonder eten ernaast eigenlijk ondrinkbaar waren door een overheersende smaak, werden opeens voortreffelijk als je ze bij bepaalde gerechten—waar je nooit wijn bij zou drinken—serveerde. Andere wijnen waarvan je zou verwachten dat ze het wel redden... vielen daarentegen volkomen weg. Misschien dat een zeer ervaren dronkelapsommelier het nog zou kunnen voorspellen: de amateur is in deze gewoon aan de goden overgeleverd.
Ik moet het stuk nog even toevoegen (wanneer ik tijd heb, nogal druk geweest de afgelopen dagen), maar wijn spijs combineren, dat is in de basis niet echt moeilijk. Zo kun je er rekening mee houden of het gerecht ongekookte of zure ingredienten als boventoon heeft (word strak genoemd), of dat er juist veel eiwitten en vet in het gerecht zijn bereidt (en dus filmend is). Beetje simpel voorbeeld maar om een idee te geven; denk bijvoorbeeld aan het eten van een verse salade met een simpele vinaigrette of aan het eten van een bord havermoutpap met honing. En dan speelt het ook nog mee in hoe alle smaken en de textuur met elkaar in evenwicht zijn.

En dan nog het doel van de wijn, moet het aanvullen in mondgevoel of juist de mond schonen. Volgens mij moet een goede sommelier deze basis ontstijgen en zijn gasten verrassen met keuzes waarbij de gekozen wijn het gerecht een aanvullende dimensie geeft (of soms vice versa).

Tip die ik van een paar sommeliers meekreeg en ook altijd weer hoor, eet je een lokaal gerecht, drink dan ook de lokale wijn. En in 80% van de gevallen klopt dit ook. (En leer je weer wat bijzondere wijnen :))
Daarnaast, ook niet onbelangrijk: als je wat meer wijn hebt geproefd en/of gedronken, zakt je vermogen om smaken te herkennen sterk in.
Ik snap dus ook niet ook hoe die wijnjournalisten dus op het bordeaux event, zoveel complexe wijnen binnen 2 uur kunnen beoordelen. Bij mij gaat het al snel naar max 10 wijnen. En dan moet ik echt notities gaan maken. Laat staan wanneer je 10 wijnen ,met dezelfde appellation moet beoordelen.

[Voor 6% gewijzigd door righthand op 27-12-2017 11:27]

• righthand
8088 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:05:
[...]

Als het een beetje klassiek mag zijn, dan is (was?) uitgever Larousse wel interessant. Native Wine Grapes of Italy is een behoorlijk volledig naslagwerk over Italiaanse variëteiten. Leuk om te lezen: Natural Wine van Isabelle Legeron (dit jaar is er een herziene uitgave verschenen). En wat vaak genoemd wordt: The World Atalas of Wine (maar die heb ik nooit ingezien).
Bedankt voor de laatste link, Jancis Robinson is een wijnrecensent van wie ik de beoordelingen altijd wel schuin meeneem bij mijn online aankopen (dit in tegenstelling tot Parker). Dus heb het boek net besteld bij Bol met 40% korting.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01

Wormaap

Moderator Foto & Video
Hier nog een beginnend wijnliefhebber :) Sinds een paar jaar ben ik iets regelmatiger een wijntje aan het drinken. Bij het eten, of bij een kaasplankje. Tot dusver vooral fan van wat vollere rode wijnen, maar zoals gezegd beginner, dus wie weet wat ik nog tegen ga komen :)

Voor vanavond heb ik een stukje zeewolf dat over was van kerst, en daar wil ik graag een beurre blanc bij maken. Ik ben dus op zoek naar een leuk flesje witte wijn dat ik in de saus kan gebruiken, en daarna op kan maken tijdens het eten daarvan :+ ‘Frisse’ witte wijnen vind ik doorgaans bijna ondrinkbaar, en lijkt me ook niet fijn door de boter, dus iets zachters leek me logisch? Iemand tips? Ik kom op weg naar huis langs een grote AH + Gall, dus iets dat daar te krijgen is, is mooi meegenomen. Mag best 15€ kosten als het daar leuker van wordt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-03 13:18
Ik heb totaal geen verstand van wijn, maar met kerst een premier cru bourgogne opengetrokken welke zo’n 30-40€ scheen te zijn. Minder dan de 100€ waar jullie het over hebben. Hij was erg lekker. Iemand enig idee waarom deze Bourgogne dan niet de 100€ aantikt?

https://www.pasteuning.nl...-clos-des-mouches-20.html

• righthand
Wormaap schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:46:
Hier nog een beginnend wijnliefhebber :) Sinds een paar jaar ben ik iets regelmatiger een wijntje aan het drinken. Bij het eten, of bij een kaasplankje. Tot dusver vooral fan van wat vollere rode wijnen, maar zoals gezegd beginner, dus wie weet wat ik nog tegen ga komen :)

Voor vanavond heb ik een stukje zeewolf dat over was van kerst, en daar wil ik graag een beurre blanc bij maken. Ik ben dus op zoek naar een leuk flesje witte wijn dat ik in de saus kan gebruiken, en daarna op kan maken tijdens het eten daarvan :+ ‘Frisse’ witte wijnen vind ik doorgaans bijna ondrinkbaar, en lijkt me ook niet fijn door de boter, dus iets zachters leek me logisch? Iemand tips? Ik kom op weg naar huis langs een grote AH + Gall, dus iets dat daar te krijgen is, is mooi meegenomen. Mag best 15€ kosten als het daar leuker van wordt :)
Welke wijn ga je gebruiken in je saus ;) . Chablis, Muscadet (sur Lie), maar misschien vind je die te zuur? Te veel body of te uitgesproken witte wijn zou ik niet lekker vinden (Viognier, Bourgogne) maar dit is persoonlijk.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:02:
[...]

Welke wijn ga je gebruiken in je saus ;) . Chablis, Muscadet (sur Lie), maar misschien vind je die te zuur? Te romige of te uitgesproken witte wijn zou ik niet lekker vinden (Viognier, Bourgogne) maar dit is persoonlijk.
Wat ik in de saus ga gebruiken is deel van de vraag. Geen idee, maar ik zou graag klaar zijn met 1 fles voor zowel saus als bij het eten :+

• righthand
nino_070 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:59:
Ik heb totaal geen verstand van wijn, maar met kerst een premier cru bourgogne opengetrokken welke zo’n 30-40€ scheen te zijn. Minder dan de 100€ waar jullie het over hebben. Hij was erg lekker. Iemand enig idee waarom deze Bourgogne dan niet de 100€ aantikt?

https://www.pasteuning.nl...-clos-des-mouches-20.html
Bourgogne, dat is echt een raar gebied wat betreft wijnen en prijzen. In jouw geval gaat het dus om een premier cru uit met een Appellation Village Premier Cru van Santenay. Santenay hangt in feite nog net aan het zuidelijkste puntje van de Cote d'or .
Santenay wijnen bestaan uit Pinot Noir die groeien op grond met veel mergel. Wat dus er weer voor zorgt dat het minder complexiteit biedt als bijvoorbeeld de grote broers die 20km noordelijker worden geproduceerd.
- edit - ken de wijn niet, maar dit even opgezocht.

Waarschijnlijk een prima Bourgogne, maar word deze wijn als niet zo bijzonder en complex gezien (in vergelijking met de rode Bourgognes in de buurt van Beaune en tussen Beaune en Dijon). Dikke kans dat het trouwens ook niet het oplegpotentieel heeft die veel wijnverzamelaars en investeerders graag zien. Dus gebrek aan complexiteit en waarschijnlijk oplegpotentieel, maakt dat deze wijn, alhoewel een echte Cote D'or bourgogne premier Cru, voor onder de 100 euro beschikbaar is.

[Voor 3% gewijzigd door righthand op 27-12-2017 14:57]

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-03 13:18
righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:15:
[...]

Bourgogne, dat is echt een raar gebied wat betreft wijnen en prijzen. In jouw geval gaat het dus om een premier cru uit met een Appellation Village van Santenay. Santenay hangt in feite nog net aan aan het zuidelijkste puntje van de Cote d'or .
Santenay wijnen bestaan uit Pinot Noir die groeien op grond met veel mergel. Wat dus er weer voor zorgt dat het minder complexiteit biedt als bijvoorbeeld de grote broers die 20km noordelijker worden geproduceerd.

Kortom alhoewel het wel een prima Bourgogne is, is het niet zo bijzonder en complex als de rode Bourgognes in de buurt van Beaune en tussen Beaune en Dijon. Dikke kans dat het trouwens ook niet het oplegpotentieel heeft die veel wijnverzamelaars en investeerders graag zien. Dus gebrek aan complexiteit en waarschijnlijk oplegpotentieel, maakt dat deze wijn, alhoewel een echte Cote D'or bourgogne premier Cru, voor onder de 100 euro beschikbaar is.
Interessant, wij vonden hem vrij complex smaken haha :P Eigenlijk complexer dan de meeste andere bourgognes die ik geproefd heb, maar die waren dan weer geen premier cru.

• cymric
righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:55:
Kwaliteit van wijn is, naar mijn bescheiden mening, toch wel anders. Je kunt een wijn helemaal niet lekker vinden, maar wel de kwaliteit van de wijn waarderen. Zo vind ik een Viognier vaak niet te haggelen. Echter sommige Viogniers hebben een zeer goede kwaliteit zodat ik daar toch van kan genieten.
Mij lukt dit niet, helaas. Ook omdat 'kwaliteit' nogal een rekbaar begrip is. Ik ga ervan uit dat een wijnboer gewoon z'n werk doet en geen grote flaters slaat. (Viogniers zijn wel leuk, vind ik. Typisch smaakje. Ook een aparte geschiedenis.)
Ik moet het stuk nog even toevoegen (wanneer ik tijd heb, nogal druk geweest de afgelopen dagen), maar wijn spijs combineren, dat is in de basis niet echt moeilijk. Zo kun je er rekening mee houden of het gerecht ongekookte of zure ingredienten als boventoon heeft (word strak genoemd), of dat er juist veel eiwitten en vet in het gerecht zijn bereidt (en dus filmend is).
Ja, okee, dat begrijp ik. Maar de duivel zit vaak in de details en hoe die uitwerken... dat lukt een amateur niet zo 1-2-3. Heel veel proefervaring, dat is eigenlijk de beste remedie. En geluk hebben, werkt ook altijd :-).

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:01
Wij drinken voornamelijk wijn, maar doorgaans gewoon de supermarkt bocht. Tijdje geleden een korte wijnproeverij gedaan bij het Wijnmuseum in Arnhem. En dat is ons goed bevallen. We willen dus eigenlijk wel een wijncursus gaan doen samen. Dus dat eens gaan uitzoeken.
Ga hier dus ook even meelezen.

• Gonadan

Gonadan

@cymric aan de ene kant vind ik je grote post verder naar boven erg goed, aan de andere kant wat tegenstrijdig.
Je stelt dat het maar gistende druivenprut is, maar de supermarkt is dan beneden je niveau omdat die te algemene druiven gebruiken. Dat klinkt dan weer behoorlijk snobistisch. ;)

@righthand kijk die tweede link van de Keuringsdienst van Waarde, daar gaan ze langs zo'n keurmerk toko. Die proeven pas belachelijk veel, slaat nergens op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Anoniem: 390565

Hallo,

Interessante topic.!!
Ik heb al veel geleerd van alle reacties en het beginstuk over het ontstaan/ontwikkeling van wijn en de soorten, en in vogelvlucht alle reacties over de verschillende wijnen in Europa/wereld.

Nu heb ik een paar jaar geleden een paar flessen wijn op een brocante gekocht in Fra.uit de jaren '70 en '80 als leek niet wetende welke wijnen dit precies zijn ,kon ze kopen voor een paar euro en ik heb de flessen gekocht.

Alleen zoek ik info over oude wijnen in het beginstuk staat dat de wijen uit de oude wereld langer bewaart kunnen worden en deze over langere tijd rijpen in smaak.

Welke wijnen kan je dan kopen en uit welke jaren als investering maar ook om zelf op te drinken,het lijkt mij wel bijzonder om wijnen te drinken uit de jaren '50-'80 bijvoorbeeld.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 390565 op 27-12-2017 14:58]

• righthand
Anoniem: 390565 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:56:
Hallo,

Interessante topic.!!
Ik heb al veel geleerd van alle reacties en het beginstuk over het ontstaan/ontwikkeling van wijn en de soorten, en in vogelvlucht alle reacties over de verschillende wijnen in Europa/wereld.

Nu heb ik een paar jaar geleden een paar flessen wijn op een brocante gekocht in Fra.uit de jaren '70 en '80 als leek niet wetende welke wijnen dit precies zijn ,kon ze kopen voor een paar euro en ik heb de flessen gekocht.

Alleen zoek ik info over oude wijnen in het beginstuk staat dat de wijen uit de oude wereld langer bewaart kunnen worden en deze over langere tijd rijpen in smaak.

Welke wijnen kan je dan kopen en uit welke jaren als investering maar ook om zelf op te drinken,het lijkt mij wel bijzonder om wijnen te drinken uit de jaren '50-'80 bijvoorbeeld.
Ah, de standaard 'mjn oom heeft nog wat oude wijnen in de kelder' vraag. Mijn vrienden en 'verre' familie (en vrienden van vrienden en weer hun familie) weten mij altijd te vinden op de whatsapp 8) . Geen probleem, vind het altijd wel leuk om even door de wijnen heen te gaan. En je ziet soms echt wel leuke dingen voorbij komen. Vaak is dan wel de regel; als er iets leuks bij zit en je maakt het open, dan wil ik er wel graag bij zijn!

Wijnen die je kan opleggen zijn echt beperkt en over het algemeen niet in de supermarkt of Gall& Gall te vinden. Voor allerlei redenen die ik nog in de beginpost moet zetten. Men schat dat tussen de 1%-5% van alle geproduceerde wijn in de wereld kan/moet worden bewaard. De rest moet gewoon jong gedronken worden.

Oplegwijnen hebben over het algemeen een hoge tot uitmuntende kwaliteit. Zijn, wanneer jong, zeer hoog in zuur en tannine en zetten in de loop van tijd deze zuur en tannine om in aanvullende smaken. Daarom worden sommige wijnen pas na 10 jaar gedronken (gemiddelde Barolo bijvoorbeeld). Veel van deze wijnen hebben echter ook een piekmoment; het moment dat alle zuren en tannines optimaal zijn gerijpt. Na het piekmoment zal de wijn per jaar gaan afvlakken, tot dat het eigenlijk niet meer te drinken is. Dus in feite gaat elke wijn door een curve van te jong, optimum voor drinken, te oud.

Dit proces van verouderen wordt sterk beinvloedt door hoe je de wijn bewaart. Ik heb bijvoorbeeld geen kelder maar een grote bewaarkast. Deze kast zorgt voor de ideale conditie om wijn te bewaren en optimaal te laten ontwikkelen. Dus:
- Liggende positie van flessen
- Geen UV licht
- Constante temperatuur van 12 graden Celcius
- Contstante luchtvochtigheid van 70%
- Goede luchtcirculatie in de kast waarbij binnenkomende lucht wordt gezuiverd middels een koolstoffilter.
- Trillingsvrije opslag (dus geen wasmachine naast je wijnrek plaatsen :+ )

En dan spelen er nog allerlei andere factoren mee, bijvoorbeeld het oogstjaar (sommige jaren hebben een minder lang bewaartermijn dan een topjaar).

Kortom: sommige wijnen kun je eigenlijk eindeloos bewaren (https://www.wine-searcher.com/find/sauternes/1882), terwijl anderen binnen twee jaar moeten worden gedronken.

Nog een ander iets wat ik je mee wilt geven; oude wijn heeft absoluut een uniek en uitgesproken karakter. Je moet er wel van houden want het kost kennis, tijd, geld en dat maal 3 van wat je initieel in gedachten hebt.

Terugkomend op je vraag:
- Is het een gerenommeerde oplegwijn? Heb je wel eens gekeken op wine-searcher of cellar tracker? Als je een hit krijgt op jouw jaargang, dan zal er ook wel aanvullende notities staan. Je zou zelfs Vivino kunnen checken. Heb je echt een pareltje, dan staat deze absoluut in de lijst van vooraanstaande sommeliers en vinologen in vivino.
- Hoe is de conditie van de wijn? Dus kijk of er veel wijn is verloren? Is de fles nog maar half vol, dan is het waarschijnlijk ondrinkbaar. Is er echter maar 1/8 kwijt, dan begint het interessant te worden.
- Hoe is de wijn in al die jaren bewaard? Je geeft al aan het op een markt te hebben gekocht, dat is eigenlijk al een waarschuwing.

En mocht het echt een lot uit de loterij zijn, en je hebt een puntgave Romanee Conti uit 1988 met het lieve sommetje van 17k per fles, dan is nog steeds niets zeker. Dan zul je het moeten laten testen om de authenticiteit te achterhalen. In het verleden is er namelijk flink gerommeld met wijnen en etiketten (http://www.imdb.com/title/tt5728684/).

Wanneer je echt wilt gaan beginnen met het verzamelen van wijn, zul je eerst een geschikte opslagplaats moeten hebben. Daarna is het slechts een kwestie van tijd (geduld!), liefde, aandacht en geld.

[Voor 11% gewijzigd door righthand op 27-12-2017 16:48]

• Gnosis
Inzake de supermarktwijnen: naar mijn mening verkopen ze bij de AH absoluut geen bocht. Zitten zeker mooie wijnen bij voor goede prijzen (7€-15€) die veel mensen zullen bekoren, mij inclusief. Vaak wel alleen bij de grotere vestigingen.

• cymric
Wormaap schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:15:Wat ik in de saus ga gebruiken is deel van de vraag. Geen idee, maar ik zou graag klaar zijn met 1 fles voor zowel saus als bij het eten :+
Pinot gris misschien wel wat? Zijn over het algemeen wat zachter en zoeter van smaak. Laatst bij de AH een 'Cave de Blebenheim' meegenomen, goed slobberwijntje, is bij mij gedeeltelijk in een kostelijke risotto gegaan. Risotto is een smakenkiller pur sang, dus daar ga je geen luxe spullen ingooien... en datzelfde geldt voor een beurre blanc. (Wat righthand al schreef: 'filmend'.) De fles kost €7,50.

• righthand
Gonadan schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:54:

@righthand kijk die tweede link van de Keuringsdienst van Waarde, daar gaan ze langs zo'n keurmerk toko. Die proeven pas belachelijk veel, slaat nergens op.
Ja klopt, ik had die aflevering een paar weken geleden gezien. De proevers waren volgens mij ook voor het grootste groot deel hobbyisten. Er werd meer beoordeeld of de wijn lekker was en niet zo zeer of het een goede kwaliteit had. Ik denk dat dit soort instituties ook snel relevantie gaan verliezen door vergelijkers zoals Vivino.

• Gonadan

Gonadan

righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:52:
Ja klopt, ik had die aflevering een paar weken geleden gezien. De proevers waren volgens mij ook voor het grootste groot deel hobbyisten. Er werd meer beoordeeld of de wijn lekker was en niet zo zeer of het een goede kwaliteit had. Ik denk dat dit soort instituties ook snel relevantie gaan verliezen door vergelijkers zoals Vivino.
Ze hebben überhaupt geen waarde anders dan stickers creëren voor op de flessen. Het is puur een marketingmiddel voor fabrikanten in een armoedige poging zich te onderscheiden. Het erge is dat het nog werkt ook want Jan met de Pet heeft geen idee dat het weinig waarde heeft.

Nu je Vivino noemt herinner ik mij dat je het als nadeel zag dat men een eigen oordeel geeft in plaats één die algemeen zou moeten gelden. Maar dat is toch juist het doel van dergelijke apps? Dat je een waardering geeft voor een bepaalde wijn op basis van je eigen ervaring?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• righthand
Gonadan schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:15:
[...]

Ze hebben überhaupt geen waarde anders dan stickers creëren voor op de flessen. Het is puur een marketingmiddel voor fabrikanten in een armoedige poging zich te onderscheiden. Het erge is dat het nog werkt ook want Jan met de Pet heeft geen idee dat het weinig waarde heeft.

Nu je Vivino noemt herinner ik mij dat je het als nadeel zag dat men een eigen oordeel geeft in plaats één die algemeen zou moeten gelden. Maar dat is toch juist het doel van dergelijke apps? Dat je een waardering geeft voor een bepaalde wijn op basis van je eigen ervaring?
Ik kijk zo even mij openingspost na, maar wat ik bedoel te zeggen is dat door de brede laag gebruikers (van 'wijntjes'drinkers tot professionele sommeliers en vinologen) Vivino vooral een waarderinggemiddelde geeft van wat mensen lekker vinden. Ik verwacht niet dat een terrasslempende rosegieter een wijn objectief op zijn kwaliteit kan beoordelen. Die zegt; ik vind deze lekker en geef hem 3 sterren, op een buitenlands terras 4 sterren (en in echt dronken toestand van de slemper word dezelfde goddelijke fantastische wijn natuurlijk 5 sterren). En dat zijn wel een groot deel van de gebruikers en ook van de wijndrinkers.

Dat heb je bij wine-searcher en cellar tracker volgens mij wat minder; ook omdat het allemaal wat minder gebruiksvriendelijker is dan bij Vivino.

Mocht dit anders overkomen, dan moet ik de tekst even aanpassen. Want ik vind Vivino gewoon heel goed voor wat het doet; mensen die andere mensen laten weten of ze een wijn lekker vinden of niet. En dat is toch vaak al een goede indicatie van de kwaliteit van de wijn.

- edit - starttopic doorgelezen en tekst aangepast. Stond toch even te streng genoteerd.

[Voor 6% gewijzigd door righthand op 27-12-2017 16:50]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
cymric schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:38:
[...]

Pinot gris misschien wel wat? Zijn over het algemeen wat zachter en zoeter van smaak. Laatst bij de AH een 'Cave de Blebenheim' meegenomen, goed slobberwijntje, is bij mij gedeeltelijk in een kostelijke risotto gegaan. Risotto is een smakenkiller pur sang, dus daar ga je geen luxe spullen ingooien... en datzelfde geldt voor een beurre blanc. (Wat righthand al schreef: 'filmend'.) De fles kost €7,50.
Ga ik eens proberen. Ik zal laten weten hoe het beviel :)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:53

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

barrymossel schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:39:
Wij drinken voornamelijk wijn, maar doorgaans gewoon de supermarkt bocht. Tijdje geleden een korte wijnproeverij gedaan bij het Wijnmuseum in Arnhem. En dat is ons goed bevallen. We willen dus eigenlijk wel een wijncursus gaan doen samen. Dus dat eens gaan uitzoeken.
Ga hier dus ook even meelezen.
Kijk bij Henri Bloem op de Amsterdamseweg. Heb ik afgelopen najaar een erg leuke beginnerscursus gedaan.

Waarom? Omdat het kan!!

• cymric
righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:22:
Ik kijk zo even mij openingspost na, maar wat ik bedoel te zeggen is dat door de brede laag gebruikers (van 'wijntjes'drinkers tot professionele sommeliers en vinologen) Vivino vooral een waarderinggemiddelde geeft van wat mensen lekker vinden. Ik verwacht niet dat een terrasslempende rosegieter een wijn objectief op zijn kwaliteit kan beoordelen. Die zegt; ik vind deze lekker en geef hem 3 sterren, op een buitenlands terras 4 sterren (en in echt dronken toestand van de slemper word dezelfde goddelijke fantastische wijn natuurlijk 5 sterren). En dat zijn wel een groot deel van de gebruikers en ook van de wijndrinkers.
Chapeau! Je hebt het wel degelijk in je, zo blijkt: realiteitszin. Prima! Jouw oordeel durf ik nu wel een beetje te vertrouwen _/-\o_ .

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
cymric schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:38:
[...]

Die fles is het uiteindelijk geworden, en beviel inderdaad helemaal prima :) Niet zo wrang als de 'frisse' witte wijn, maar tegelijkertijd ook niet zo 'het glazuur springt van mijn tanden' zoet als de gemiddelde 'zoetewittewijn' in de kroeg. Prima in de saus, en prima in het glas ernaast. Het flesje is met liefde leeg gegaan :)

• Gonadan

Gonadan

righthand schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:22:

Dat heb je bij wine-searcher en cellar tracker volgens mij wat minder; ook omdat het allemaal wat minder gebruiksvriendelijker is dan bij Vivino.

Mocht dit anders overkomen, dan moet ik de tekst even aanpassen. Want ik vind Vivino gewoon heel goed voor wat het doet; mensen die andere mensen laten weten of ze een wijn lekker vinden of niet. En dat is toch vaak al een goede indicatie van de kwaliteit van de wijn.

- edit - starttopic doorgelezen en tekst aangepast. Stond toch even te streng genoteerd.
Ah je bedoelt hem zo, dan ben ik het met je eens. Dat zie ik overigens bij veel apps, zo ook untappd.
Daarom kijk ik nooit naar de ratings van de massa maar alleen maar contacten waarvan ik weet dat ze serieus de situatie mee nemen in de beoordeling. Het is prima als je smaak mee neemt, dat doe ik ook. Maar houd het wel consistent en probeer objectief op de smaak zelf te beoordelen en niet op de beleving. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -d-
Gnosis schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:26:
Inzake de supermarktwijnen: naar mijn mening verkopen ze bij de AH absoluut geen bocht. Zitten zeker mooie wijnen bij voor goede prijzen (7€-15€) die veel mensen zullen bekoren, mij inclusief. Vaak wel alleen bij de grotere vestigingen.
Helemaal mee eens. Met name Albert Heijn heeft echt goede wijn inkopers en je kan echt mooie flessen vinden. Bv de Guigals (Rhone), of de Grans Fassian riesling voor onder een tientje. Maar ook de minder populaire druiven kan je daar vinden. Natuurlijk ook de bulkmeuk zoals Lindemans, maar op zich is daar (voor het geld) ook niks mis mee. Ik ben best een wijnsnob maar haal regelmatig wijn bij AH.

• Gonadan

Gonadan

Lindemans is een beetje mijn slobberwijn. Smaakt prima, niet bijzonder en als je stom TV zit te kijken ben je ineens een fles verder en vraag je je af welke je ook alweer had. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• cymric
Wormaap schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:16:
Die fles is het uiteindelijk geworden, en beviel inderdaad helemaal prima :) Niet zo wrang als de 'frisse' witte wijn, maar tegelijkertijd ook niet zo 'het glazuur springt van mijn tanden' zoet als de gemiddelde 'zoetewittewijn' in de kroeg. Prima in de saus, en prima in het glas ernaast. Het flesje is met liefde leeg gegaan :)
Oh herejezus... ik ben een wijnenabler geworden. :+

• Gnosis
-d- schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:34:
[...]

Helemaal mee eens. Met name Albert Heijn heeft echt goede wijn inkopers en je kan echt mooie flessen vinden. Bv de Guigals (Rhone), of de Grans Fassian riesling voor onder een tientje. Maar ook de minder populaire druiven kan je daar vinden. Natuurlijk ook de bulkmeuk zoals Lindemans, maar op zich is daar (voor het geld) ook niks mis mee. Ik ben best een wijnsnob maar haal regelmatig wijn bij AH.
Exact. Zo is het ook precies bij mij. Die Grans Fassian is trouwens echt een heerlijke riesling voor die prijs.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 18:20

momania

iPhone 30! Bam!

Ah cool, eindelijk een wijn topic!

Ik ben zelf nu sinds het laatste jaar actiever begonnen met echt zoeken naar wijn die het waard is om in de kelder te leggen. Sinds een jaar of 7 nu echt wijn aan het ontdekken, meer door een goede vriend van me die groot verzamelaar is (~4000 flessen). Ik leer dus enorm veel van 'm en vind het leuk om met die kennis weer zelf op ontdekking te gaan.

Ga zo toevallig nog even naar de Mövenpick wijnwinkel hier, aangezien ik nog wat bonnen heb liggen die alleen nog deze maand gelid zijn :P

Aangezien ik in Zwitserland woon, vind je hier een overvloed aan wijnen van buurlanden Italië en Frankrijk. Maar natuurlijk ook veel uit Zwitserland zelf. Zwitserse witte wijnen (uit Wallis of Ticino) kunnen fantastisch zijn. Ben zelf groot fan van witte Merlot uit Ticino, maar daar is het enorm zwart wit: de wijn is of goed, of shit, niets er tussenin. Zwitserse rode wijnen zijn niet mijn ding. Heb een paar flessen cuvée liggen van een Zwitserse producent (Rouvinez), van een van de oudste wijngaarden (Bonvin) en dat is dan zo'n beetje de enige Zwitserse rode wijn die ik ben tegengekomen die echt goed is.

Het meeste dat ik nu koop komt of uit Zuid Afrika, Californië, Australië of Spanje. Waarbij m'n voorkeur voor wit Califonische Chardonnay is (en dan vooral de wat heftigere unfiltered soorten bijv.), en voor rood Merlot, Syrah of goede blends (tip: uit ZA - De Toren Fusion V) :)

Prosecco drink ik soms ook graag, vooral lekker in de zomer, en daar heb ik eigenlijk maar 1 favoriet: Raphael Dal Bo. Maakt fantastische prosecco's, vooral deze, voor een knappe prijs. :Y)

Zo, in de winkel geweest. Score:
Pintia - 2012 (12x voor in de kelder)
Tinto Pesquera Reserva - 2012
Old Adam - 2013
La Basseta - 2008

Genoeg wijn gekocht voor dit jaar... :X
Is gelukkig snel over :+

[Voor 13% gewijzigd door momania op 28-12-2017 13:45]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• righthand
momania schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:34:
Ah cool, eindelijk een wijn topic!

Ik ben zelf nu sinds het laatste jaar actiever begonnen met echt zoeken naar wijn die het waard is om in de kelder te leggen. Sinds een jaar of 7 nu echt wijn aan het ontdekken, meer door een goede vriend van me die groot verzamelaar is (~4000 flessen). Ik leer dus enorm veel van 'm en vind het leuk om met die kennis weer zelf op ontdekking te gaan.

Ga zo toevallig nog even naar de Mövenpick wijnwinkel hier, aangezien ik nog wat bonnen heb liggen die alleen nog deze maand gelid zijn :P

Aangezien ik in Zwitserland woon, vind je hier een overvloed aan wijnen van buurlanden Italië en Frankrijk. Maar natuurlijk ook veel uit Zwitserland zelf. Zwitserse witte wijnen (uit Wallis of Ticino) kunnen fantastisch zijn. Ben zelf groot fan van witte Merlot uit Ticino, maar daar is het enorm zwart wit: de wijn is of goed, of shit, niets er tussenin. Zwitserse rode wijnen zijn niet mijn ding. Heb een paar flessen cuvée liggen van een Zwitserse producent (Rouvinez), van een van de oudste wijngaarden (Bonvin) en dat is dan zo'n beetje de enige Zwitserse rode wijn die ik ben tegengekomen die echt goed is.

Het meeste dat ik nu koop komt of uit Zuid Afrika, Californië, Australië of Spanje. Waarbij m'n voorkeur voor wit Califonische Chardonnay is (en dan vooral de wat heftigere unfiltered soorten bijv.), en voor rood Merlot, Syrah of goede blends (tip: uit ZA - De Toren Fusion V) :)

Prosecco drink ik soms ook graag, vooral lekker in de zomer, en daar heb ik eigenlijk maar 1 favoriet: Raphael Dal Bo. Maakt fantastische prosecco's, vooral deze, voor een knappe prijs. :Y)

Zo, in de winkel geweest. Score:
Pintia - 2012 (12x voor in de kelder)
Tinto Pesquera Reserva - 2012
Old Adam - 2013
La Basseta - 2008

Genoeg wijn gekocht voor dit jaar... :X
Is gelukkig snel over :+
Leuke aankoop! Vooral de streek en de stijl van die laatste fles intrigeert me (bookmark voor mijn eigen verzameling :)) . Ben zelf niet zo bekend met het opleggen van spaanse Rioja's, maar hoe lang zijn die flessen te bewaren?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:50:
[...]

Leuke aankoop! Vooral de streek en de stijl van die laatste fles intrigeert me (bookmark voor mijn eigen verzameling :)) . Ben zelf niet zo bekend met het opleggen van spaanse Rioja's, maar hoe lang zijn die flessen te bewaren?
La Basseta ben ik zelf ook erg benieuwd naar. Ga 'm vanavond open trekken :9

De Pintia 2012 is zo'n beetje nu rijp en zou nog zeker 15 jaar moeten kunnen liggen. Het is altijd maar een beetje afwachten en eens in de zo veel tijd gewoon weer een fles samplen om te beoordelen :P

Had laatst nog weer een fles Havens - Merlot Reserve 1998 (link is naar 1998 want Vivino kent 1998 niet) gedronken bijvoorbeeld en die zou z'n beste tijd toch wel gehad moeten hebben. Maar hij is nog verbazingwekkend goed en kan nog wel 2 jaar hebben, dan is het wel echt over denk ik. Is echt een fantastische wijn trouwens. Beste Merlot die ik ooit gedronken heb. :)

• righthand
Op 1ste kerstdag op verzoek van familie een kleine proeverij georganiseerd. Niet de meest ervaren wijnkenners dus vooral goed te onderscheiden soorten wijn gekozen. En een proeverij is altijd een mooi excuus om toch maar eens een paar mooie flessen te openen.

kwam op de volgende keuzes:
Rabl Riesling Langenlois 2015
Domaine Michelot Les Narvaux Meursault 2014
E. Guigal Condrieu A.O.C. Rhone 2015
Château Cantenac Saint-Émilion Grand Cru 2011
Domus Vitae Brunello di Montalcino D.O.C.G. 2007
Santi Nobile Cento X Cento Appassimento Primitivo 2016

De Riesling was ok, maar ik heb betere gehad. Vond de zuren iets uit balans waardoor de afdronk vooral een beetje wrang over kwam. Wel vreemd, want het zou echt een goede Riesling moeten zijn. Misschien de volgende keer iets warmer schenken. Wel fantastische reacties trouwens van de familie, van gezichten die in een citroen zaten te bijten, tot mensen die het een snoepje vonden.

De Meursault deed wat ie moest doen, zoals verwacht. Geen hoogvlieger, maar wel met de bekende complexiteit van een Bourgogne (alleen niet zo uitgesproken als bijvoorbeeld een premier Cru Meursault). Had ik vooral meegenomen om mensen kennis te laten maken met een typische Bourgogne. Familie was vooral stil bij deze wijn, moesten even goed zoeken in de Aromazon die ik op tafel had neergelegd.

En dan de Condrieu, eigenlijk wel een verrassing voor iedereen. Ik ben zelf niet een Viognier liefhebber, maar deze was genieten. Rond, vol, laag in zuur, zelfs boterig en dan de florale tonen die wel de boventoon hebben, maar niet zo 'hard' of 'streng' aanwezig zijn dan in andere Viogniers die ik met tegenzin heb gedronken. Gelukkig een jaar geleden met ernstige twijfel een doosje goedkoop op de kop kunnen tikken, maar blij dat ik dit heb gedaan. Ook typisch een witte wijn die je bij een haardvuurtje lekker langzaam naar binnen werkt (wat sommige chardonnay's ook hebben).

De Bordeaux kan ik erg kort over zijn; ondanks de 2 uur in de decanteerkaraf bleef deze nog te hoog in zuur en tannine. Misschien 3 jaar later open moeten trekken (of een dag eerder al moeten openen). Was nog duidelijk te jong. Ook hier grappige gezichten en veel gesmak om de mond weer soepel te krijgen :). Ik had hier beter een Barbera kunnen plaatsen.

De Brunello steelde de show. Toen ik de fles 2 uur eerder opende liet ik de mensen even ruiken. Uiteraard dikke stallucht en dus ook vieze gezichten. Ze konden niet geloven dat het lekker zou zijn. Twee uur later uitgeschonken en iedereen zat heerlijk te genieten. Kers, bosgrond, paddestoelen(truffel) en munt. Karaf was dan ook binnen een uur leeg.

Als afsluiter de primitivo wat op dit moment mijn doordeweekse wijn is. Bizarre vol in de mond krachtpatser. Heeft mij ook al doen besluiten om wat meer primitivo's aan te schaffen. Naar mijn idee goede kwaliteit/prijs verhouding op dit moment. Verwacht echter geen subtiele complexiteit 8) . Bleek ook een allemans vriend, want aan het einde van de avond stonden er 6 lege flessen in de garage :)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gister de La Basseta gedronken. Nou, daar komen er nog wel een paar van in de kelder binnenkort :9

Met 15.5% wel een stevige. Zitten veel noten van rode vruchten in (kers, aardbei), en een beetje rokerige, caramel achtige smaak. Qua structuur is de wijn zelf vrij stroperig.

Hij is niet goedkoop, maar het zeker wel waard. Heerlijke wijn :)

• Xanthian
Vanwege familieomstandigheden waren de feestdagen even anders dan gepland. Daarom ook niet héél veel gedronken.

Bij kerst heb ik alleen een Priorat gedronken, Portal del Priorat. Negre de Negres 2014.

Met Oud en Nieuw
- Vina Tondonia Riserva 2004, blijft een aparte wijn met een bizarre hoeveelheid hout. Wel lekker.
- Produtorri del Barbaresco 2010 (Deze was héél lekker, veel gebalanceerder met aardig wat tannine.)
righthand schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:44:

E. Guigal Condrieu A.O.C. Rhone 2015
E. Guigal is een vast adres voor wijn als ik in de buurt kom (eens per 3 jaar of zo). Maakt echt zeer goede wijn.
momania schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:32:
[...]

De Pintia 2012 is zo'n beetje nu rijp en zou nog zeker 15 jaar moeten kunnen liggen. Het is altijd maar een beetje afwachten en eens in de zo veel tijd gewoon weer een fles samplen om te beoordelen :P
Pintia van de zomer gedronken, was heerlijk. Echt een topper. Hoewel rijp, ook nog erg jong en kan nog jaren mee.
righthand schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:50:
[...]

Ben zelf niet zo bekend met het opleggen van spaanse Rioja's, maar hoe lang zijn die flessen te bewaren?
Wat mij betreft hangt dit erg van de boer af. Zoals bijvoorbeeld Vina Tondonia, Faustino kunnen kan erg oud worden. Maar wijnen van bijvoorbeeld Roda kunnen niet zo héél lang. Heeft te maken met nieuwe\oud stijl uit het gebied denk ik.

Laatst ook in de supermarkt twee wijnen gekocht. Een Barolo en een Chateau Neuf du pape. Die CNP was druivensap en door de gootsteen gegaan. (ik heb wijnen van 5 euro die lekkerder zijn)

De Barolo moet nog gedronken worden maar ik ben bang dat die ook tegen gaat vallen. Wat dat betreft "kunnen" er wel redelijke wijnen in de schappen liggen, maar het risico is gewoon te hoog dat het tegenvalt. Ik ga veel liever naar de lokale wijnhandel.

• Gonadan

Gonadan

Zojuist in een opwelling puur op de gok en Salceda Rioja Reserve 2013 bij de G&G mee genomen.
Vivino is op zich niet negatief als ik het zo zie, ben wel benieuwd wat een verdrievoudiging qua prijs doet ten opzichte van de supermarkt Rioja die ik laatst in de bonus mee nam. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xanthian
Gonadan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:02:
Zojuist in een opwelling puur op de gok en Salceda Rioja Reserve 2013 bij de G&G mee genomen.
Vivino is op zich niet negatief als ik het zo zie, ben wel benieuwd wat een verdrievoudiging qua prijs doet ten opzichte van de supermarkt Rioja die ik laatst in de bonus mee nam. :P
Daar zit waarschijnlijk wel een behoorlijk verschil in.
Ik ken de wijn zelf niet maar over het algemeen hoef je geen wijnkenner te zijn om dat verschil op te merken.

Vanavond maar weer eens een Silvaner Innerleiste van Am Stein open trekken. Ben daar ooit gestopt tijdens een doorreis naar Italië. Helaas is het wel één van de laatste Silvaners die ik heb. En voorlopig zie ik ook geen kans om daar weer in de buurt te zijn.

Ik ben wel van plan om weer eens een aantal Amarone's te kopen.
o.a. die van Zenato spreken mij wel aan, alleen de alcohol is een beetje aan de hoge kant.
Zenato Amarone Classico 2012

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Zondag, dus tijd voor een lekker flesje wijn

Jacaranda - Old Vine Chenin Blanc 2015

Hele heftige wijn, donker van kleur en bijna een cognac achtige afdronk. Niet voor de beginners :P

Wel enorm lekker :9

Anoniem: 1024957

Ik heb een keer budget AH wijn gedronken die 4 jaar gerijpt was, dan vertelde ik dat op het web en mensen zeiden dat dat nooit iets kon zijn, maar het smaakte juist mier(zoet)lekker, nu zou ik het ook wel willen, want zo een fles kost maar 4 euro, maar ik heb losse handjes als het gaat om wijn drinken, lukt me nooit langer dan 2 dagen een fles te bewaren tenzij ik een kamer op slot doe en de sleutel weggeef :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laatst interessante ontdekking gedaan bij de Vomar zowaar. Ik wilde een wijn voor bij Indiase curry. Gezien het eten moest de wijn vooral stevig zijn met een smaak die het pittige eten aankon. Normaliter is (Zuidafrikaanse) Pinotage de ideale combo, met ZA/AU Shiraz tweede keus, of misschien een Primitivo of Nero d'Alvola - iig een in volle zon gerijpte rode wijn. Ze hadden maar één Pinotage, een 'Drakensberg', voor EUR 4. Voor die prihs geen hoge verwachtingen, maar dat was ook niet nodig.

Resultaat was... anders :o

Ipv lomp rood bleek het fluweelzacht en verfijnd, net een Nieuw-Zeelands Pinot Noir. Paste totaal niet bij het gerecht en werd door alle specerijen platgeslagen, maar verdient een herkansing. As vrijdag nog eentje halen en kijken of ik een betaalbare eend kan vinden... :Y

Soittakaa Paranoid!

• Xanthian
Laatste bestelling:

3x Faustino V 2012
3x Vina Ardanza 2008
3x Vinya Selva de Mar 2008
3x Laya 2016
3x Semele 2015
3x Luis Canas 2011 (Sellecion de la Famillia)

Faustino is een bekende voor mij. Altijd lekker.
Vina Ardenza heb ik gekozen omdat de Gran Reserva (La Rioja Alta 904) te duur is. Deze fles kost 22,- en de 904 bijna 50.
Vinya Selva de Mar is nieuw voor mij. Maar wat ik ervan lees moet die lekker blijven liggen.
Luis Canas heb ik eerder gehad, de 2008. Die was echt top.
Laya en Semele is gewoon een lekkere huiswijn, niet te moeilijk.

• Ivan DP
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-02-2018
D-Winecoach
Via een kennis kwam ik terecht bij D-Winecoach, een website waar men digitale wijnlessen aanbiedt.

De website oogt professioneel en is vrij overzichtelijk met vlot te bedienen pagina’s. De prijs van de lessen varieert van €95 voor de basisversie tot €190 voor de luxe champagneversie.
Voor deze prijs ontvang ik een wijnpakket met 6 flessen, een digitale wijnles en een syllabus.

De drijvende kracht achter dit alles is Dominique Crombé, een telg uit een familie van wijnhandelaars. Aan de hand van 14 lespakketten wil ze ons met een Tour-de-France in de wijnleer de vele specifieke eigenschappen van streken, druiven en wijnen aantonen. Ik ben benieuwd.

Ik kies de les “Algemene wijnleer” en de aankoop verloopt bijzonder vlot. Er worden echter wel €5 verzendingskosten aangerekend; Dit mochten ze wat vroeger laten weten hebben.
Quasi onmiddellijk ontvang ik een mail dat mijn betaling afgerond is, maar belangrijker, ik ontvang ook al de link naar de online video. (met een versheiddatum van 6 maanden)
Ondanks het feit dat mijn Winecoach aanraadt doorheen het filmmateriaal reeds te proeven, kan ik niet wachten het eerste gedeelte van mijn aankoop te verkennen.
Ik krijg een dynamische video van net geen 17 minuten te zien waarin wordt uitgelegd hoe men wijn maakt, wat er op een wijnetiket staat en hoe we wijn dienen te bekijken, ruiken en proeven.
De les is kwaliteitsvol en wordt afgewisseld met sfeer- en voorbeelden, maar ik vrees dat een tweede maal bekijken met behulp van de syllabus noodzakelijk is om het hele plaatje te snappen.

Zoals beloofd, komt mijn bestelde pakketje na twee dagen toe in een stevige doos. In de doos zitten 3 witte en 3 rode wijnen met wijnfiche en de syllabus.
De Syllabus is een 31-pagina dikke folder met daarin de summiere uitleg over de onderwerpen besproken in de video. Zoals verwacht neemt het de vraagtekens weg die ik nog had.
Een snelle check met de Vivino App leert me dat de geleverde wijnen allen boven de €10 geprijsd zijn, zelfs met enkele uitschieters. Koopje!

Voor de wijnproeverij besluit ik enkele vrienden uit te nodigen. Ik breng een beamer mee van het werk om te projecteren op een witte muur en met ons elven bekijken we eerst de video; Zij voor het eerst, ik ondertussen al voor de derde keer.
Iemand vraagt wat “most” betekend, en ik antwoord spontaan. Ik word al wijnkenner!
De proeverij is plezant. We zitten elk voor twee glazen en de beschrijving van de wijn heb ik voor ieder gekopieerd. We moeten vergelijken en we snappen wat de bedoeling is, maar missen wat aflijning.

Een echte wijnkenner spuugt de wijn uit, maar wegens gebrek aan spuugbakjes zien we ons genoodzaakt de kwalitatieve wijn door te slikken. Het wordt een vrolijke avond die smaakt naar meer.

We bestellen alvast het Côtes du Rhône Pakket, even vlot, zelfde prijs, en na enkele minuten ontvang ik de bijhorende link naar de video.
Deze video duurt net iets langer dan 10 minuten en is wat minder technisch dan de sessie “algemene wijnleer”, maar meer doorspekt met prachtige beelden.

Als ik enkele dagen nadien mijn wijnpakket ontvang, blijkt deze alweer gevuld met kwalitatieve wijn (volgens Vivino), de wijnfiche en een 19-pagina tellende syllabus.

D-Winecoach is een aanrader voor eenieder die kan genieten van een goed glas wijn. Misschien net iets meer geschikt voor de zwem- of naaiclub die eens iets anders wil doen dan zwemmen en naaien, of voor de personeelsleden die willen kunnen meepraten tijdens het restaurantbezoek, of gewoon als gezellige (en educatieve) avond tussen vrienden of collega’s.

De prijs zit goed; Je krijgt voor pakweg €70 à €80 aan wijn opgestuurd, met een verzorgde omkadering waarvoor je je als organisator niet hoeft te schamen.
En uiteindelijk betaal je met tien mensen elk tien euro voor een tiende van 6 flessen lekkere wijn, met uitleg en gezelligheid. Ik heb kostelijkere avonden meegemaakt. 😊
http://d-winecoach.be/

• Gonadan

Gonadan

Xanthian schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:41:
Daar zit waarschijnlijk wel een behoorlijk verschil in.
Ik ken de wijn zelf niet maar over het algemeen hoef je geen wijnkenner te zijn om dat verschil op te merken.
Daar zat zeker verschil in. Prettiger afdronk, smaken van fruit waren nadrukkelijker aanwezig en beter te onderscheiden. Zeker niet verkeerd.

Toch vond ik hem ook weer tegen vallen. Ik denk dat je voor die prijs beter kunt vinden. Maar goed, dat is ook logisch. Als iets gepromoot wordt in de winkel is dat niet vanwege de kwaliteit maar vanwege de meerwaarde voor de winkel als je hem koopt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Iemand nog een goeie tip voor iets dat nog 10 jaar in de kelder kan, wat niet Frans, Spaans, Italiaans, Zuid Afrika, of uit Carlifornië is? Heb wel wat ideeën uit genoemde landen, maar vind het wel leuk om iets onbekends weg te leggen :)
Australië ken ik wel wat maar waarschijnlijk nog niet genoeg.
Chileens ofzo lijkt me ook wel spannend. Wel eens wat goede wijnen gehad daar vandaan, maar niet overweldigend.

• bvk

bvk

momania schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:22:
Iemand nog een goeie tip voor iets dat nog 10 jaar in de kelder kan, wat niet Frans, Spaans, Italiaans, Zuid Afrika, of uit Carlifornië is? Heb wel wat ideeën uit genoemde landen, maar vind het wel leuk om iets onbekends weg te leggen :)
Chileens ofzo lijkt me ook wel spannend. Wel eens wat goede wijnen gehad daar vandaan, maar niet overweldigend.
Wijn die je 10 jaar of langer weg kan leggen zijn sowieso al zeldzaam omdat de wijn aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Belangrijk hierbij zijn de "conserveringsmiddelen" zoals alcohol, zuren, tannine en suiker. De vinificatie moet dus zo zijn dat de wijn nog voldoende daarvan overheeft voor die rijping, maar uiteraard spelen de druif en lagering ook mee.

Zoek dus een wijn die ruim in de alcohol zit, voldoende tannine en zuren bevat en gemaakt is met een druif waarvan bekend is dat deze goed rijpt zoals een Cabernet Sauvignon. En natuurlijk op hout gelegen heeft voor botteling.

Er zijn vast wel wijnen uit "de nieuwe wereld" te vinden die hier aan voldoen, al heb ik er zelf nog nooit naar gezocht.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Geloof niet dat ze zeldzaam zijn. Ken er genoeg die ik zo 20 jaar zelfs weg kan leggen, maar ik zoek meer iets uit de werelden die ik niet zo goed ken, vandaar mijn vraag of iemand misschien nog een tip heeft. :)
Ik waardeer je reply, maar dat zijn zaken die ik zelf al weet ;)

• bvk

bvk

momania schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:10:

Ik waardeer je reply, maar dat zijn zaken die ik zelf al weet ;)
Mijn excuus, ik had het topic wat meer terug moeten lezen.... Je hebt zo te zien inderdaad voldoende kennis in huis ;)

Maar of een wijn inderdaad zo lang kan blijven liggen als je verwacht blijft altijd een gok, maar wie weet heeft er iemand anders een goede tip voor je.

• -d-
Welke prijsklasse (ongeveer) zoek je?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
Ivan DP schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:49:
D-Winecoach
Via een kennis kwam ik terecht bij D-Winecoach, een website waar men digitale wijnlessen aanbiedt.
Via een kennis? En je besluit je hier aan te melden en het hier te posten? Goed verhaal.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

-d- schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:32:
Welke prijsklasse (ongeveer) zoek je?
Ik probeer onder de 40 euro per fles te blijven als ik ze koop om in de kelder te leggen :)

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:17
Hey grappig een wijntopic;

Mijn favoriete wijnen;

Aan de Breede beek Muscaris; Een mooie witte wijn uit Nijkerk. Erg verrast door de zachtheid en kwaliteit van Nederlandse gron. Erg mooi bij lam

Gekoelde Agiorgitiko; Een vrij zachte soepele rode wijn uit Griekenland. Erg goed met kalf maar kan ook mooi bij schaaldieren

Verder drink ik eigenlijk alles onder de zon, maar wel enigzins kwalitatief. Mijn vrouw heeft nog op het lijstje staan om WSET te doen. Ik zelf zou nog wel eens wat meer willen leren over champagne (en uiteraard sabrage)

[Voor 8% gewijzigd door Paganstars op 16-02-2018 09:08]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• righthand
momania schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:22:
Frans, Spaans, Italiaans...daar gaan mijn gebieden voor oplegwijn.

Wat zoek je eigenlijk. Rood of wit, droog of zoet? En met welk doel wil je ze bewaren?

Wat mij als eerste te binnen schiet is Duitsland en dan met name een goede Riesling. Maar goed, dat is wel een witte wijn. Een Riesling die je 10 tot 20 jaar kan opleggen moet wel voor onder de 40 te vinden zijn.

Ik weet dat er een paar Chilleense rode wijnen zijn die uitstekend zijn om op te leggen. Echter die ga je niet makkelijk krijgen voor onder de 40 euro. Zelfde geldt eigenlijk voor Argentijnse rode wijnen. Californische oplegwijnen voor onder de 40 euro zijn ook schaars.

NZ wijnen die moeten vaak jong gedronken worden en diegene die kan worden opgelegd (Pinot) die zijn ook in NZ niet te krijgen voor onder de 40 euro (of uberhaupt moeilijk te krijgen in NL).

Dit is een beetje mijn ervaring, maar misschien dat anderen je heel goed verder kunnen helpen. Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar antwoorden :)

je zou zelf wat onderzoek kunnen doen in Cellartracker. Kost je een avondje maar dan heb je wel een shortlist. De volgende dagen ga je dan spenderen aan waar je deze kan gaan kopen tegen een schappelijke prijs. Maar goed; wijn is mijn hobby en ik vind het heerlijk om dat soort onderzoek te doen. Mijn partner snapt hier helemaal niets van. Die drinkt alleen de wijn >:)

[Voor 11% gewijzigd door righthand op 16-02-2018 11:32]

• righthand
Paganstars schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:51:
Hey grappig een wijntopic;

Mijn favoriete wijnen;

Aan de Breede beek Muscaris; Een mooie witte wijn uit Nijkerk. Erg verrast door de zachtheid en kwaliteit van Nederlandse gron. Erg mooi bij lam

Gekoelde Agiorgitiko; Een vrij zachte soepele rode wijn uit Griekenland. Erg goed met kalf maar kan ook mooi bij schaaldieren

Verder drink ik eigenlijk alles onder de zon, maar wel enigzins kwalitatief. Mijn vrouw heeft nog op het lijstje staan om WSET te doen. Ik zelf zou nog wel eens wat meer willen leren over champagne (en uiteraard sabrage)
Leuk om te zien hoe best veel tweakers een uitgesproken voorkeur voor soorten wijn hebben die ik echt niet ken. Neem nu die Griekse wijn; schijnt best wel veel van geproduceerd te worden. Maar je ziet het niet in de NL winkels.

Wat betreft WSET; ik zou het aanbevelen. het is gewoon leuk om elke week met wijnliefhebbers het te hebben over wijn en dan ook nog even wat mooie wijnen te drinken. En daar krijg je dan ook nog een diploma voor.

Champagne: er is nog een leuke docu op Netflix over de Champagne volgens mij:
https://www.netflix.com/fr/TITLE/80033868
Ik ga zelf om het jaar naar de Champagne om een paar dozen bij de boeren/kleine huizen te kopen. Vaak is een cru te krijgen voor onder de 25 euro.

Maar wanneer je een soort wijn of wijnstreek echt wil leren, dan is het beste om er naar toe te gaan en een paar dagen in het gebied te verblijven. Dan heel veel proeverijen/rondleidingen reserveren. En uiteraard ter voorbereiding wat naslagwerk aanschaffen. Champagne is echt niet ver weg (5 uur rijden max vanuit randstad) en verblijf hoeft echt niet duur te zijn.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:01:
[...]
Wat zoek je eigenlijk. Rood of wit, droog of zoet? En met welk doel wil je ze bewaren?
Wit of rood maakt me niet zo veel uit, maar de balans zal wel meer naar rood gaan.
Wat mij als eerste te binnen schiet is Duitsland en dan met name een goede Riesling. Maar goed, dat is wel een witte wijn. Een Riesling die je 10 tot 20 jaar kan opleggen moet wel voor onder de 40 te vinden zijn.
Da's een goeie idd! Afgelopen jaar wel eens een Riesling gedronken die 30 jaar had gehad. Ik stond met m'n bek open, niet verwacht dat die zo goed zou zijn en dat het uberhaupt zo lang kon liggen. Ik ben normaal geen Riesling fan, maar als ze zo oud zijn heeft het niets meer te maken met de Riesling die jan en alleman kent. :)
Ik weet dat er een paar Chilleense rode wijnen zijn die uitstekend zijn om op te leggen. Echter die ga je niet makkelijk krijgen voor onder de 40 euro. Zelfde geldt eigenlijk voor Argentijnse rode wijnen. Californische oplegwijnen voor onder de 40 euro zijn ook schaars.
Nu je het over Californische wijn hebt, schiet me ineens The Prisoner en Papillon te binnen. Is niet echt te krijgen onder de 40 euro, maar is het wel waard om in de kelder te hebben.
NZ wijnen die moeten vaak jong gedronken worden en diegene die kan worden opgelegd (Pinot) die zijn ook in NZ niet te krijgen voor onder de 40 euro (of uberhaupt moeilijk te krijgen in NL).
Pinot valt voor mij sowieso al af. 9 van de 10 vind ik stinken naar urine en smaken muf. :+
Sporadisch dat ik een Pinot tegenkom die ik lekker vind.
Dit is een beetje mijn ervaring, maar misschien dat anderen je heel goed verder kunnen helpen. Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar antwoorden :)
Ik zal het ook eens voorleggen in de wijnwinkel. Die hebben soms ook verassende ideeën.
je zou zelf wat onderzoek kunnen doen in Cellartracker. Kost je een avondje maar dan heb je wel een shortlist. De volgende dagen ga je dan spenderen aan waar je deze kan gaan kopen tegen een schappelijke prijs.
Thanks, zal eens wat tijd daar in gaan steken :P
Maar goed; wijn is mijn hobby en ik vind het heerlijk om dat soort onderzoek te doen. Mijn partner snapt hier helemaal niets van. Die drinkt alleen de wijn >:)
Gunstig, kan je voor haar de goedkope flesjes aanbreken, hou je het goeds voor jezelf >:)

• righthand
momania schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:53:

Da's een goeie idd! Afgelopen jaar wel eens een Riesling gedronken die 30 jaar had gehad. Ik stond met m'n bek open, niet verwacht dat die zo goed zou zijn en dat het uberhaupt zo lang kon liggen. Ik ben normaal geen Riesling fan, maar als ze zo oud zijn heeft het niets meer te maken met de Riesling die jan en alleman kent. :)
Als je dan open staat voor Riesling op te leggen:
https://nl.shops.vivino.c...en-laubach-riesling-2016/

Onder de 40 en op te leggen voorbij 2030. Ik heb er zelf ook 12 stuks van gekocht. Vorige week eentje opengetrokken; complexiteit is al goed te proeven, maar wat mij betreft is het zuur nog te dominant. Over een jaartje of vijf nog eens proberen.
Nu je het over Californische wijn hebt, schiet me ineens The Prisoner en Papillon te binnen. Is niet echt te krijgen onder de 40 euro, maar is het wel waard om in de kelder te hebben.
Ja of een Screaming Eagle >:) , maar goed. Ik vind Californische wijn (en over het algemeen alle USA wijn) altijd een tikkeltje te duur voor wat het biedt aan stijl en kwaliteit. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Pinot valt voor mij sowieso al af. 9 van de 10 vind ik stinken naar urine en smaken muf. :+
Sporadisch dat ik een Pinot tegenkom die ik lekker vind.
Zelfs goede Bourgognes? Of gaat het uberhaupt om die stallucht? Decanteren en een paar uur luchten doet vaak wonderen met een oude Pinot Noir.
Ik zal het ook eens voorleggen in de wijnwinkel. Die hebben soms ook verassende ideeën.
Als jij een adresje hebt waar je jonge oplegwijnen kan krijgen voor een redelijke prijs; ik houd me bij deze aanbevolen! Voor de meeste wijnwinkels is het veelste kostbaar om oplegwijnen te verkopen. Die flessen moeten namelijk worden geklimatiseerd en de doelgroep die het wil kopen is nu ook niet echt groot in aantal. En als dan iemand iets wil kopen, wil die direct een kist of twee. Wel jammer, maar onontkoombaar...
Gunstig, kan je voor haar de goedkope flesjes aanbreken, hou je het goeds voor jezelf >:)
Ja dat dacht je :') . Toen we elkaar net leerde kennen dronk ze haar huismerkwijn uit van die 'leuke', 'schattige' en 'gezellige' wijnglaasjes met dikke randen en geen voet, de horror https://www.makro.nl/cat/...ie-wijnglas-16-cl-6-stuks. :r

Wanneer we nu van een etentje of feestje komen, kan ze alleen maar klagen dat de wijnen wel van een bedroevend niveau waren. Ze neemt nu naar sommige van haar vrienden haar 'eigen' wijn mee. Zo ver ga ik zelfs niet (behalve bij mijn ouders, maar die weten dat ze de ballen verstand hebben van wijn).

Dus mevrouw Righthand eist goede wijnen en wanneer ik iets speciaals opentrek zorgt ze dat ze er bij is, daar hoef ik echt niet bang voor te zijn.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:32:
[...]

https://nl.shops.vivino.c...en-laubach-riesling-2016/

Onder de 40 en op te leggen voorbij 2030. Ik heb er zelf ook 12 stuks van gekocht. Vorige week eentje opengetrokken; complexiteit is al goed te proeven, maar wat mij betreft is het zuur nog te dominant. Over een jaartje of vijf nog eens proberen.
Thanks, zal eens op zoek gaan :)
Als jij een adresje hebt waar je jonge oplegwijnen kan krijgen voor een redelijke prijs; ik houd me bij deze aanbevolen! Voor de meeste wijnwinkels is het veelste kostbaar om oplegwijnen te verkopen. Die flessen moeten namelijk worden geklimatiseerd en de doelgroep die het wil kopen is nu ook niet echt groot in aantal. En als dan iemand iets wil kopen, wil die direct een kist of twee. Wel jammer, maar onontkoombaar...
Ik woon niet in NL, maar in CH ;)
Doe mijn meeste inkopen bij Mövenpick, die hebben alles in een geconditioneerde opslag liggen, dus ook een redelijk goed aanbod wat opgelegd kan worden.
Zuid Afrikaanse wijn haal ik bij een specialist.
Ja dat dacht je :') . Toen we elkaar net leerde kennen dronk ze haar huismerkwijn uit van die 'leuke', 'schattige' en 'gezellige' wijnglaasjes met dikke randen en geen voet, de horror https://www.makro.nl/cat/...ie-wijnglas-16-cl-6-stuks. :r
:X :X

• righthand
momania schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Thanks, zal eens op zoek gaan :)

[...]

Ik woon niet in NL, maar in CH ;)
Doe mijn meeste inkopen bij Mövenpick, die hebben alles in een geconditioneerde opslag liggen, dus ook een redelijk goed aanbod wat opgelegd kan worden.
Zuid Afrikaanse wijn haal ik bij een specialist.

[...]
:X :X
Ja natuurlijk, jij was de tweaker met die mooie Priorat wijnen. Hoe kon ik het vergeten.

Mövenpick, doen die ook online verkoop en versturen naar Nederland?

[Voor 7% gewijzigd door righthand op 16-02-2018 13:49]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:49:
[...]

Mövenpick, doen die ook online verkoop en versturen naar Nederland?
Weinsendungen in fast alle EU-Länder sind möglich. Die Weine werden verzollt und innerhalb von rund 10 Tagen zugestellt. Lieferungen in weitere Länder müssen zuerst abgeklärt werden. Bitte kontaktieren sie uns via Kontaktformular.
Yups :Y)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
righthand schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:27:
Ik ga zelf om het jaar naar de Champagne om een paar dozen bij de boeren/kleine huizen te kopen. Vaak is een cru te krijgen voor onder de 25 euro.
Heb ik een paar jaar terug ook gedaan, kwam er toch langs bij de terugrit vanuit Zuid Frankrijk. Was erg leuk, en nog genoeg ruimte over in auto/caravan voor wat doosjes champagne. Ben zeker geen kenner, maar met proeven weet ik wel wat ik lekker vindt en wat niet...

• -d-
righthand schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:32:
[...]

Jaaa :P Wilde ik ook al voor gaan stellen (niet specifiek deze Riesling, maar elke hoge kwaliteits Riesling).
Oudere Riesling kan echt zo mooi en lekker (en complex) zijn. Met kerst een mooie '05 Smaragd open getrokken (18 euro, tip : Riesling Smaragd Ried Kirnberg 2005 (Sigl Oostenrijk-Wachau), via AWWijn.nl) en was echt zo goed.

Voor Australie, kijk eens naar Penfolds (een van de grootste huizen, veel mooi high end spul) die hebben een enorme reeks wijnen in elke prijsklasse. Ook wat 'gekke' wijnen die je niet vanuit Australie verwacht, zoals hun Sangiovese.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Penfolds ken ik ja. Dat is hier gewoon supermarktwijn :+
Haal regelmatig een Bin 28, erg lekkere Shiraz. Andere Penfolds zijn idd ook erg goed.

Vorige jaar hadden we met wat vrienden een wijnavond, iedereen most wat speciaals meenemen, toen kwam er een met een Grange aanzetten :o

Dit was de schade van de avond toen :

:9 :9
We waren met z'n vijven :X

• righthand
momania schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:36:
Penfolds ken ik ja. Dat is hier gewoon supermarktwijn :+
Haal regelmatig een Bin 28, erg lekkere Shiraz. Andere Penfolds zijn idd ook erg goed.

Vorige jaar hadden we met wat vrienden een wijnavond, iedereen most wat speciaals meenemen, toen kwam er een met een Grange aanzetten :o

Dit was de schade van de avond toen :

[afbeelding]

:9 :9
We waren met z'n vijven :X
Die Grange; wow. Wist die vriend wat hij mee nam? Zulke vrienden wil ik ook :) Aan de andere kant; niets mooier omdat soort flessen met een stel wijnliefhebbende vrienden weg te drinken.

Wat betreft de rest: Brancaia is ook een leuk huis. Wil nog wel eens leuke samenstellingen maken met de sangiovese. En gegarandeerd goede wijnen. Ik heb nog twee Ilatraia liggen.

Maar mij hemel, wat hebben jullie die Bourgognes jong geopend. Was het niet een tikkeltje hoog in zuur en tannine?

Eigenlijk zijn ze allemaal best wel jong. Wachten is soms ook erg moeilijk O-)
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee