Die Grange; wow. Wist die vriend wat hij mee nam? Zulke vrienden wil ik ook Aan de andere kant; niets mooier omdat soort flessen met een stel wijnliefhebbende vrienden weg te drinken.
Dat wist hij zeker. Hij had de fles voor een speciale gelegenheid en die avond was het moment om dat te vieren en 'm te openen.
Natuurlijk een eer om daar een glas van mee te mogen drinken, en mijn god wat was hij lekker.
Of hij het ook echt waard is. Dat denk ik niet. Ik zou het er iig niet voor over hebben.
Mijn limiet voor een goede rode wijn is max 100 euro denk ik. Tot dat bedrag is er aanbod genoeg in fantastische wijnen. Daarboven zijn de verschillen in smaak en nuances zo subtiel, zo gevorderd ben ik niet, dus dat is het me niet waard. Zeker zo'n Grange niet.
Waarderen doe ik het uiteraard wel enorm.
Maar mij hemel, wat hebben jullie die Bourgognes jong geopend. Was het niet een tikkeltje hoog in zuur en tannine?
Eigenlijk zijn ze allemaal best wel jong.
Gek genoeg niet. Ze hadden idd nog wel een redelijk tijd kunnen liggen, maar waren al erg goed in balans. Zuur was er bijna al helemaal uit zelfs.
Waren geen goedkope flesjes ook trouwens, zeker niet voor een witte wijn
[...]
Gek genoeg niet. Ze hadden idd nog wel een redelijk tijd kunnen liggen, maar waren al erg goed in balans. Zuur was er bijna al helemaal uit zelfs.
Waren geen goedkope flesjes ook trouwens, zeker niet voor een witte wijn
En dat bedoelde ik ook een beetje met mijn eerdere opmerking, het kan gewoon enorm verschillen of een wijn wel of niet goed op te leggen valt. Want als je nu al weinig zuren meer over hebt is de kans groot dat die wijn over een paar jaar gewoon "stuk" is waar je misschien verwacht dat deze nog jaren kan liggen.
Als voorbeeld top Bourgognes van Domaine Leflaive, wijnen van een redelijk recent jaar (voor die begrippen, hooguit acht jaar oud of zo) lagen in het hotel waar ik gewerkt heb in een showvitrine als curiositeit. Helemaal over de kop volgens mijn oud collega sommelier en die wijnen hebben toch echt wel in een professionele hotel wijnkelder gelegen....
Het is ook wel het mooie ervan. Het is net beleggen. Sometimes you win, sometimes you lose.
Vriend van me had ook zoiets laats. Kon 6 flessen Opus 1 wegspoelen.
Even voor mijn eigen curiositeit. Enig idee hoe de Brancaia was?
Ik was afgelopen zomer namelijk in een één of ander wijndorp waar ik per abuis twee deze wijnen heb gekocht.
Gisteren ben ik met een stel vrienden in Valkenburg bij Vino Vidi Vici wijn gaan proeven. Het concept is best leuk: je krijgt een pre-paidkaartje waarmee je van allerlei soorten een slokje in je glas kan laten vallen.
Qua wijnen was het allemaal dan weer een beetje 'meh'. Het was leuk om de Pinot Gris die ze daar hadden te vergelijken met die van de AH die ik eerder n.a.v. dit topic heb gekocht (om vervolgens twee flessen mee te nemen, gezien deze net iets 'verfijnder' leek te zijn), maar voor de rest zat er niet echt iets bij waar ik warm voor liep. 's Avonds gelukkig goedgemaakt doordat één van die vrienden deze Primitivo opentrok. Érg lekker Tot dusver lijkt de voorkeur zich te ontwikkelen richting redelijk volle Italiaanse wijnen (een paar Primitivo's en twee Negroamaro's bevielen erg goed), maar ik ben nog steeds beginner, dus wie weet.
Beetje contrast brengen t.o.v. de mensen die standaard >50€ betalen voor een fles hier
Gisteren ook mooie rode wijn opengetrokken. Domaine de l'Aurage - 2009.
Lekker nippen, heerlijk
Over opleggen, het grootste issue is toch dat ik / de meesten geen goede middelen daartoe hebben.
Wijnen die beter worden met de tijd zijn er naar mijn gevoel best genoeg ook in redelijke prijsklasse, zeker als je ze jong koopt. Wel geduld nodig
PC Specs Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Afgelopen zaterdag een proeverij gehad bij de Kasteelhoeve in Meppel. Daar een Sloveense witte gehad die echt goed was (de rest was mwah mwah) niet verwacht dat ze daar zo'n wijnen konden maken. Daarnaast ook nog een goede 5jr oude tawny uit de douro gehad; score 2 flessen Kogl Veni Vidi Vici en 4 flessen port!
Even voor mijn eigen curiositeit. Enig idee hoe de Brancaia was?
Ik was afgelopen zomer namelijk in een één of ander wijndorp waar ik per abuis twee deze wijnen heb gekocht.
momania schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:20:
Het is ook wel het mooie ervan. Het is net beleggen. Sometimes you win, sometimes you lose.
Vriend van me had ook zoiets laats. Kon 6 flessen Opus 1 wegspoelen.
Wow, minimaal 2000 euro door de gootsteen. Voordeel van Opus; je kunt ze gewoon drinken, prijzen stijgen niet echt heel veel voor oudere jaren. Tenzij je een uitzonderlijk jaar hebt, maar goed.
Tips die ik kreeg van een verstokte wijnbelegger:
Zorg voor een goed klimaat en dat kan ook een goede bewaarkast zijn.
Koop en bewaar je wijnen per kist van 6 of 12
Koop altijd een 1 proeffles extra. Deze kun je bij aankomst direct openen en proeven of er voldoende zuren, tannine (en eventueel suiker) zijn, zoals je dat verwacht van de wijn die je wilt gaan opleggen
Betaal geen premium prijzen voor wijnen waar je niet kan achterhalen hoe ze zijn bewaard. Hoe minder duidelijke bewaarhistorie, hoe lager de prijs.
Maar goed; het blijft een landbouwprodukt. En het ene jaar is er meer tannine, zuren en alcohol/suiker in de fles dan in andere jaren. Genoeg lijsten om een goed jaar op te zoeken. Maar dat zou elke oplegger volgens mij wel weten
Van weekend met mijn verjaardag een 30 jaar oude Bordeaux gedronken.
Een Grand Cru Classe van Cadet Piola uit 1988. Een bijzondere wijn die nog best te drinken was, maar wel op het randje.
Ik heb er nog één gekregen maar die gaat waarschijnlijk nooit open. Etiket was wel voor helft weg wat wel jammer is.
Wormaap schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:34:
Gisteren ben ik met een stel vrienden in Valkenburg bij Vino Vidi Vici wijn gaan proeven. Het concept is best leuk: je krijgt een pre-paidkaartje waarmee je van allerlei soorten een slokje in je glas kan laten vallen.
Qua wijnen was het allemaal dan weer een beetje 'meh'. Het was leuk om de Pinot Gris die ze daar hadden te vergelijken met die van de AH die ik eerder n.a.v. dit topic heb gekocht (om vervolgens twee flessen mee te nemen, gezien deze net iets 'verfijnder' leek te zijn), maar voor de rest zat er niet echt iets bij waar ik warm voor liep. 's Avonds gelukkig goedgemaakt doordat één van die vrienden deze Primitivo opentrok. Érg lekker Tot dusver lijkt de voorkeur zich te ontwikkelen richting redelijk volle Italiaanse wijnen (een paar Primitivo's en twee Negroamaro's bevielen erg goed), maar ik ben nog steeds beginner, dus wie weet.
Beetje contrast brengen t.o.v. de mensen die standaard >50€ betalen voor een fles hier
Oh mehn...Primitivo's, ik ben er ook helemaal weg van. Nooit duurder dan 30 euro en de goede basis primitivo is gewoon te krijgen voor een 7 a 8 euro. Uiteraard geen wijn om op te leggen, maar wel een mooie wijn om een beginnende rooddrinker iets zwaarder te laten drinken (beter dan bijvoorbeeld Bordeaux, Rhone of Rioja). Er is trouwens ook wel veel bagger Primitivo, maar gelukkig word dit niet geexporteerd naar West-Europa.Ik hoop dat het in NL een ondergewaardeerde wijn blijft; dan blijven ze kwaliteit exporteren naar NL.
Trouwens die 50+ euro flessen in de supermarkt halen, schijnt een Zwitsers dingetje te zijn hoor...pff... . Gemiddeld betalen Nederlanders ongeveer 3 euro per fles wijn. Dus koop je een fles van 8, dan ben je al een flinke uitzondering.
Altijd fijn om weer even een mooi flesje weg te nippen. Lijkt een kenmerkende rightbanker (Merlot/Cabernet Franc). Ook mijn voorkeur wat betreft Bordeaux.
Zelf dit weekend twee flessen gedronken:
• Uitstekende Primitivo wat gewoon een fruitbom is:https://www.vivino.com/wi...passimento-primitivo-2016.
• En een bijzondere complexe NZ Sauvignon met lichte houtlagering: https://www.vivino.com/wi...rough-wild-sauvignon-2013. Wel net aan: je merkt al dat de zuren wat fletser beginnen te worden, vergeleken met dezelfde fles uit 2015. Maar het blijft bijzonder: een NZ sauvignon (dus meer exotische fruit dan bijv Loire Sauv.) met eiken houtlagering. Duidelijk complexer en gelaagder, maar combinatie houtlagering en Sauvignon Blanc, dat kunnen ze in de Loire toch (nog steeds) beter.
Over opleggen, het grootste issue is toch dat ik / de meesten geen goede middelen daartoe hebben.
Wijnen die beter worden met de tijd zijn er naar mijn gevoel best genoeg ook in redelijke prijsklasse, zeker als je ze jong koopt. Wel geduld nodig
Ik weet niet of ik opleggen al de opening al heb behandeld (en anders moet ik maar eens goed aan de slag, want ik zoie af en toe toch wat opmerkingen over opleggen). Maar opleggen zou iedereen toch wel moeten kunnen doen. Net zoals elke hobby, kost opleggen wel wat geld. Je zult al snel een bewaarkast (dus geen wijnklimaatkast!!) moeten aanschaffen of je bent één van de gelukkige bezitters van een mooie ondergrondse kelder.
Ik heb zelf een bewaarkast in een studeerkamer staan. Capaciteit van 168 en deze heb ik nu bijna vol. Gelukkig rouleert het nu met jonge wijnen die er in gaan en oude wijnen die op dronk zijn. Dus beetje de capaciteit die ik nodig heb. Wijnen die je jong moet drinken gaan bij mij niet in de bewaarkast, maar bewaar ik op een koel en donker plekje in de woonkamer (wijnrek in een kast).
Een beetje goede bewaarkast kun je vanaf een 700 euro krijgen (nieuw) en dan begin je met rond de 100 flessen capaciteit. Maar je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt. Let wel een beetje op het energieverbruik en de kosten van de koolstoffilters.
En dan de wijnen zelf. Omdat je een bewaarkast hebt, kun je relatief goedkoop jonge oplegwijnen kopen. Uiteraard zijn er meer kapers op de kust, want internationale hobby. In Frankrijk zul je niet veel mooie deals kunnen sluiten. Daar worden de jonge net vrijgegeven oplegwijnen bijna tegen 'a pointe' prijzen verkocht. Misschien dat het 5 euro per fles scheelt. Maar dan moet je ze nog wel in de auto meenemen naar NL. De grote jongens zoals Romanee Conti of Margeaux; daarvoor moet je een netwerk opbouwen (en multimillionaire zijn en niet op een kistje meer of minder kijken (waarde: leuke BMW 5 serie).
Trouwens zelf ophalen heeft zijn beperkingen. Zo kom je bij de goede Bourgognes, Bordeaux, of Barolo wel binnen, maar hebben ze het goede spul al voor de oogst verkocht of gereserveerd. Dus je zult voor je reis wel wat research moeten doen en ook wat afspraken/reserveringen moeten maken. Je komt er anders gewoon echt niet tussen.
Goed. Je moet dus de wijn jong kopen. En dat is eigenlijk al een probleem. Er zijn niet veel partijen in Nederland die bewaarwijnen ondrinkbaar aanbieden. Dus je bent of aangewezen op internetwinkels of niche wijnhandelaren. Eerste is niet zo heel erg moeilijk; je hebt al wat links hier voorbij zien komen. En het andere dat moet je met andere verzamelaars uitwisselen, zoals we dat hier doen (tip voor Rotterdam: Domaine Z, Peeters en Bloem). Bij Gall & Gall ga je ze zelden tegenkomen.
Wat mij betref leg je wijnen op omdat je oude wijnen lekker vind en het ook leuk vind om te verzamelen. Wil je gaan investeren; dat kan, maar dan moet je wel wat kapitaal meenemen of heel veel vrije tijd hebben om je onderzoek te doen.
Altijd fijn om weer even een mooi flesje weg te nippen. Lijkt een kenmerkende rightbanker (Merlot/Cabernet Franc). Ook mijn voorkeur wat betreft Bordeaux.
Is inderdaad Bordeaux right bank en een wijn die zich meer ontvouwde door hem paar uur in karaf te laten staan. De wijnmaker is zoon van een andere goed aangeschreven wijnmaker nl. François Mitjavile bekend van Tertre Roteboeuf St. Emilion, Bordeaux. Dat is een wijn die ik binnenkort wellicht ga proberen voor een speciale gelegenheid.
Deze rightbank stijl past goed bij mijn smaak. In goedkopere wijn ga ik niet snel voor merlot, ben er nooit zo fan van maar dit soort wel. Blijkbaar ben ik dus toch een merlot liefhebber
Een andere wijn die mij goed beviel, ook op merlot gebaseerd, was Manoir Le Gay Pomerol 2010. Helaas is die eigenlijk niet meer te krijgen.
Zelf dit weekend twee flessen gedronken:
• Uitstekende Primitivo wat gewoon een fruitbom is:https://www.vivino.com/wi...passimento-primitivo-2016.
• En een bijzondere complexe NZ Sauvignon met lichte houtlagering: https://www.vivino.com/wi...rough-wild-sauvignon-2013. Wel net aan: je merkt al dat de zuren wat fletser beginnen te worden, vergeleken met dezelfde fles uit 2015. Maar het blijft bijzonder: een NZ sauvignon (dus meer exotische fruit dan bijv Loire Sauv.) met eiken houtlagering. Duidelijk complexer en gelaagder, maar combinatie houtlagering en Sauvignon Blanc, dat kunnen ze in de Loire toch (nog steeds) beter.
Primitivo ben ik eigenlijk niet bekend mee. Als het ik het zie zal ik het eens proberen.
Sauvignon Blanc ook erg lekker.
Ga laatste jaren zelf uiteindelijk toch meer voor oude wereld wijnen.
Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en ook wel Italie en soms Spanje.
Ik weet niet of ik opleggen al de opening al heb behandeld (en anders moet ik maar eens goed aan de slag, want ik zoie af en toe toch wat opmerkingen over opleggen). Maar opleggen zou iedereen toch wel moeten kunnen doen. Net zoals elke hobby, kost opleggen wel wat geld. Je zult al snel een bewaarkast (dus geen wijnklimaatkast!!) moeten aanschaffen of je bent één van de gelukkige bezitters van een mooie ondergrondse kelder.
Ik heb zelf een bewaarkast in een studeerkamer staan. Capaciteit van 186 en deze heb ik nu bijna vol. Gelukkig rouleert het nu met jonge wijnen die er in gaan en oude wijnen die op dronk zijn. Dus beetje de capaciteit die ik nodig heb. Wijnen die je jong moet drinken gaan bij mij niet in de bewaarkast, maar bewaar ik op een koel en donker plekje in de woonkamer (wijnrek in een kast).
Een beetje goede bewaarkast kun je vanaf een 700 euro krijgen (nieuw) en dan begin je met rond de 100 flessen capaciteit. Maar je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt. Let wel een beetje op het energieverbruik en de kosten van de koolstoffilters.
En dan de wijnen zelf. Omdat je een bewaarkast hebt, kun je relatief goedkoop jonge oplegwijnen kopen. Uiteraard zijn er uiteraard meer kapers op de kust, want internationale hobby. In Frankrijk zul je niet veel mooie deals kunnen sluiten. Daar worden de jonge net vrijgegeven oplegwijnen bijna tegen 'a pointe' prijzen verkocht. Misschien dat het 5 euro per fles scheelt. Maar dan moet je ze nog wel in de auto meenemen naar NL. De grote jongens zoals Romanee Conti of Margeaux; daarvoor moet je een netwerk opbouwen (en multimillionaire zijn en niet op een kistje meer of minder kijken (waarde: leuke BMW 5 serie).
Trouwens zelf ophalen heeft zijn beperkingen. Zo kom je bij de goede Bourgognes, Bordeaux, of Barolo wel binnen, maar hebben ze het goede spul al voor de oogst verkocht of gereserveerd. Dus je zult voor je reis wel wat research moeten doen en ook wat afspraken/reserveringen moeten maken. Je komt er anders gewoon echt niet tussen.
Goed. Je moet dus de wijn jong kopen. En dat is eigenlijk al een probleem. Er zijn niet veel partijen in Nederland die bewaarwijnen ondrinkbaar aanbieden. Dus je bent of aangewezen op internetwinkels of niche wijnhandelaren. Eerste is niet zo heel erg moeilijk; je hebt al wat links hier voorbij zien komen. En het andere dat moet je met andere verzamelaars uitwisselen, zoals we dat hier doen (tip voor Rotterdam: Domaine Z, Peeters en Bloem). Bij Gall & Gall ga je ze zelden tegenkomen.
Wat mij betref leg je wijnen op omdat je oude wijnen lekker vind en het ook leuk vind om te verzamelen. Wil je gaan investeren; dat kan, maar dan moet je wel wat kapitaal meenemen of heel veel vrije tijd hebben om je onderzoek te doen.
Mijn insteek qua bewaren is vooral later zelf opdrinken als de wijn nog wat verder ontwikkeld is.
Als je over mooie wijnen praat zit je wat mij betreft al snel in prijsklasse 20-50. Natuurlijk kun je nog veel hoger gaan maar voor normale mensen (ikke ) is dat in de regel niet in verhouding tot onze inkomens (En de wet toe- en afnemende meeropbrengsten ). Zelfs kistjes kopen van dit soort wijnen wordt mij al te gek. Ik koop meestal 1 fles en als die lekker is misschien later nog 1 of 2.
Naar mijn gevoel zijn er in die prijsklasse van E20-50 genoeg wijnen die nog heel wat ontwikkeling kunnen doormaken en beter worden. Dan kan het best interessant zijn om er 1 of 2 op te leggen. Echter als je geen plek hebt is het risico dat het mis gaat mij te groot. (Woon in oud huis met veel temperatuur en luchtvochtigheid schommelingen door het jaar heen.) Dus daarom koop ik vooral wijnen die nu op dronk zijn. (En ook omdat ik weinig geduld heb )
PC Specs Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Met humor, maar je wordt er wel wat wijzer van.
En een van de belangrijkste opmerkingen vond ik toch wel:'laat je niet vertellen welke wijn je moet drinken, probeer het zelf en kies uit wat jezelf lekker vind.'
[Voor 50% gewijzigd door apollo13 op 19-02-2018 11:34]
@apollo13
Lijkt me hele relevante tip Zeker ook in relatie tot prijs.
Bij wijnproeverijen vouw ik de prijs altijd weg. Natuurlijk weet je wel dat de beste wijnen meestal ongeveer als laatst komen maar je weet niet of die 30 of 80 E is.
En dan merk ik regelmatig dat die wijn van E80 niet mijn smaak is. In principe proef ik meestal wel waarom de wijn zoveel geld kost en wat er goed aan is, bijv qua complexiteit en afdronk maar dan is het toch niet mijn smaak.
Ik vind het gewoon best wel moeilijk om objectief te blijven proeven als ik weet wat iets kost.
@righthand Overigens erg mooie topicstart met de basics er in.
Wat ik zelf overigens ook twee erg belangrijke elementen vind zijn temperatuur vd wijn en glaswerk. Wellicht is dat nog iets om toe te voegen.
Voor iemand met jouw achtergrond is dat natuurlijk wel bekend maar wijn wordt vaak te warm (rood) of te koud (wit) gedronken. Zelf speel ik regelmatig wat met de temperatuur om het meeste uit de wijn te halen. Heb daarvoor ook een wijnthermometer.
De vorm van het glas speelt een rol in hoe de wijn op je tong en smaakpapillen valt. Dezelfde wijn uit verschillende typen glazen kan geheel verschillend smaken.
Het zijn ook twee zaken, en zeker temperatuur, waar je zelf makkelijk mee kunt experimentern.
Gek genoeg is er een glas met een wat hoekige vorm waar ik veel wijnen goed tot hun recht vind komen. Soms zelfs beter dan het glas wat ervoor bedoeld is.
[Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2018 14:38]
Ik haal de laatste 5 jaar meestal mijn wijn zelf op en 20% koop ik bij webwinkels of lokale leveranciers. Zo ken ik iemand die zijn wijn verkoopt in een verbouwde opslag hok ergens in het industrie terrein. Dat moet je ook maar net weten
En zoals jij al zegt is enige voorbereiding wel nodig. Ik kies mijn vakantiebestemmingen altijd wel een beetje in de buurt van een wijn gebied maar als ik van de camping nog een uur of 2 moet rijden is dat ook goed.
Hoewel je voor de bekende namen en wijnen zeker een afspraak moet hebben om er aan te komen vind ik persoonlijk dat er ook veel onbekende goede wijnen zijn. De algemene kwaliteit van wijn komt steeds hoger en hoef je zeker geen bekende wijn te kopen voor gegarandeerde goede kwaliteit.
Wijnen die duurder zijn dan €50 vindt ik ook niet zo interessant, dan betaal je al gauw voor de naam i.p.v. de kwaliteit. Het is gewoon leuk om bij je vakantiebestemming een paar leuke adresjes op te zoeken waar je kan proeven en waar het internet over het algemeen positief oven is. Dan kan je na het proeven ook direct kopen wat je lekker vindt.
Zo was ik afgelopen zomer in Montalcino voor wat Brunello's. Tijdens het bezoek van dat dorpje een verkoop punt binnen gelopen van Crociani. Voor mij een totaal onbekeende wijn maar je kon er gratis proeven, altijd leuk. Totaal verrast door de smaak en kwaliteit van hun riserva en zomaar even een paar flessen gekocht.
Daarnaast zijn er nog héél veel wijn gebieden waar je wel zo naar binnen kan lopen om te proeven zoals ann de moezel, Rioja, Priorat, Chianti, Alto Adige, Valpolicella, e.d.
Wat ik zelf overigens ook twee erg belangrijke elementen vind zijn temperatuur vd wijn en glaswerk. Wellicht is dat nog iets om toe te voegen.
Voor iemand met jouw achtergrond is dat natuurlijk wel bekend maar wijn wordt vaak te warm (rood) of te koud (wit) gedronken. Zelf speel ik regelmatig wat met de temperatuur om het meeste uit de wijn te halen. Heb daarvoor ook een wijnthermometer.
De vorm van het glas speelt een rol in hoe de wijn op je tong en smaakpapillen valt. Dezelfde wijn uit verschillende typen glazen kan geheel verschillend smaken.
Het zijn ook twee zaken, en zeker temperatuur, waar je zelf makkelijk mee kunt experimentern.
Gek genoeg is er een glas met een wat hoekige vorm waar ik veel wijnen goed tot hun recht vind komen. Soms zelfs beter dan het glas wat ervoor bedoeld is.
Tja glazen. NIet echt heel erg bekend met de verschillende glazen en hoe en wat. Weet alleen dat plastic en dikke raden verschrikkelijk zijn. Maar wat nog niet is kan nog komen.
Heb jij misschien een leuke site of misschien zelfs een bijdrage voor glaskeuze en hoe hierin een match te vinden? Kunnen we allemaal een extra kast voor de glazen aanschaffen
Wat betreft temperatuur; goed punt. Ik zal daar kort wat over te zeggen. Tegenwoordig word er flink geexperimenteerd met temperaturen. En dat dan per soort, regio en ook nog stijl.
Een hoekige vorm? Die heb ik nog niet gezien. Vreemdste glazen die ik ken waren die schuine JP Chanet glazen..
Glazen blijft, net als de wijnsmaak zelf, een persoonlijke voorkeur denk ik. Natuurlijk zitten er theorien achter de verschillende vormen, maar het moet vooral fijn aanvoelen en fijn drinken.
Je kan wel een speciaal burgundy glas hebben, maar als het ongemakkelijk vind om uit zo'n grote bowl te drinken, dan neemt dat weg van de ervaring van de wijn.
Ik heb zelf zo'n setje (Schott Zwiesel Pure):
Waarbij ik de middelste eigenlijk het meest gebruik, dus voor zowel wit als rood, want het is gewoon een super fijn glas.
De burgundy glazen pak ik alleen bij wijn die wat tijd nodig heeft, en als er visite is
Zo erg is het nou ook weer niet hoor
Het is hier allemaal wat duurder dan in de rest van Europa, maar m'n gemiddelde in de supermarkt ligt op de 15 CHF per fles denk ik. Aanbod hier in de supermarkt is wel een wereld van verschil met in NL bijvoorbeeld. De grotere supermarkten hebben een aanbod van 500+ verschillende wijnen.
Als mensen nog interessante Spaanse wijnen zoeken, deze schoot me net ineens te binnen:
Psi... Stevige, volle Tempranillo uit Ribera del Duero, gemaakt door een Deen
(2014 kan makkelijk nog wat jaartjes hebben in de kelder, een 2008/9 is fantastisch)
[Voor 45% gewijzigd door momania op 19-02-2018 20:37]
Oh. Ik heb Wijn en Spijs gedeelte aan de topicstart toegevoegd. Wel de basiskennis trouwens. Als iemand aanvullingen heeft, dan ik hoor het heel graag.
Tja glazen. NIet echt heel erg bekend met de verschillende glazen en hoe en wat. Weet alleen dat plastic en dikke raden verschrikkelijk zijn. Maar wat nog niet is kan nog komen.
Heb jij misschien een leuke site of misschien zelfs een bijdrage voor glaskeuze en hoe hierin een match te vinden? Kunnen we allemaal een extra kast voor de glazen aanschaffen
Heb een aantal Riedel glazen maar die zijn vrij prijzig en kwetsbaar.
Riedel was de eerste / één van de allereersten die dit ontwikkelden. Op hun site kun je dus wel de leidraden vinden en wellicht andere merken kopen
Wat betreft temperatuur; goed punt. Ik zal daar kort wat over te zeggen. Tegenwoordig word er flink geexperimenteerd met temperaturen. En dat dan per soort, regio en ook nog stijl.
Een hoekige vorm? Die heb ik nog niet gezien. Vreemdste glazen die ik ken waren die schuine JP Chanet glazen..
Denk dat ik het verkeerd uitleg maar gelukkig is @momania er:
momania schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:14:
Glazen blijft, net als de wijnsmaak zelf, een persoonlijke voorkeur denk ik. Natuurlijk zitten er theorien achter de verschillende vormen, maar het moet vooral fijn aanvoelen en fijn drinken.
Je kan wel een speciaal burgundy glas hebben, maar als het ongemakkelijk vind om uit zo'n grote bowl te drinken, dan neemt dat weg van de ervaring van de wijn.
Ik heb zelf zo'n setje (Schott Zwiesel Pure):
[afbeelding]
Waarbij ik de middelste eigenlijk het meest gebruik, dus voor zowel wit als rood, want het is gewoon een super fijn glas.
Briljant, want dat is ook het "hoekige' glas wat ik bedoelde en waarin mijn vriendin en ik heel veel wijnen zowel wit als rood van allerlei pluimage goed tot hun recht vinden komen. Het is gemaakt van een soort nepkristal maar lijkt er erg op en is wat steviger.
Verder heb ik een aantal riedel glazen waaronder bourdeaux en burgundy.
De burgundy glazen pak ik alleen bij wijn die wat tijd nodig heeft, en als er visite is
Burundy gebruik ik niet echt ook omdat ik weinig Bourgogne drink. Relatief te duur en te fijnzinnig Momenteel meer in de bordeaux hoek.
Zijn super dun en super licht... maar gek genoeg ook een beetje flexibel en breken dus niet makkelijk. Vriend van me heeft er een kast vol van, maar die is dan ook groot wijnverzamelaar. Ik vind het persoonlijk een beetje te veel van het goed om voor glas te betalen.
Zijn super dun en super licht... maar gek genoeg ook een beetje flexibel en breken dus niet makkelijk. Vriend van me heeft er een kast vol van, maar die is dan ook groot wijnverzamelaar. Ik vind het persoonlijk een beetje te veel van het goed om voor glas te betalen.
Mijn vader heeft die glazen, €30 per stuk in de aanbieding.
Na 4 jaar heeft hij ze alle 6 nog dus ze breken inderdaad niet zomaar.
righthand schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:41:
[...]
Ik heb zelf een bewaarkast in een studeerkamer staan. Capaciteit van 186 en deze heb ik nu bijna vol. Gelukkig rouleert het nu met jonge wijnen die er in gaan en oude wijnen die op dronk zijn. Dus beetje de capaciteit die ik nodig heb. Wijnen die je jong moet drinken gaan bij mij niet in de bewaarkast, maar bewaar ik op een koel en donker plekje in de woonkamer (wijnrek in een kast).
[...]
Mag ik vragen welke bewaarkast jij hebt of welke merken je aan kan raden? Ik ben aan het oriënteren, omdat ik dit jaar ga verhuizen. Ik kom verscheidene merken en soorten tegen, maar heb niet echt een beoordelingskader m.b.t. de kwaliteit.
(Grappig dat je Domaine Z noemt, ik woon er vlakbij maar ben er nooit geweest. Zal toch eens langslopen.)
@Gnosis
Vooral gekozen voor minimaal geluid en lage TCO. Was voor mij ook een zoektocht. Op zich zijn er niet heel veel merken (noem ik niet de maatwerkpartijen zoals een Eurocave), maar zijn er vooral veel aanbieders.
Mag duidelijk zijn dat het niet de mooiste kast is. Je kunt voor hetzelfde geld ook wel een kast krijgen met een glazen deur. Aan de ander kant, een bewaarkast is om te bewaren, dus niet om wijn op drinktemperatuur te bewaren. Daar heb je klimaatkastjes voor die je in je keuken kan plaatsen. Ik snap die enorme units in de keuken dan ook niet echt. Of je 180 flessen in een weekend kapot gaat slaan.
Wat betreft Domaine Z daar wil ik echt een lans voor breken want iedereen loopt er voorbij. Jeffrey (de eigenaar) is een jonge wijnfanaat die in het vak is opgegroeid en zoon is van de eigenaar van Het Bruggetje (geroemd om zijn mooie wijnassortiment). Zaak staat er ook naast.
Van oudsher kopen Jeffrey en zijn pa de wijnen zelf in bij de huizen/boeren. Hun assortiment is vooral Frans, Duits en Italiaans. Als je de grote bekende huizen zoekt, dan ben je hier aan het verkeerde adres. Het gaat hem vooral om juist die unieke wijnmakers eruit te halen (Bijvoorbeeld mijn hoogtepunt van vorig jaar, een gouden 5 jaar oude Bergerac (sur lie)). Of juist de toppers uit de onbekende gebieden te laten proeven. En uiteraard ook voldoende kwaliteit om op te leggen. Het is ook best wel een Rotterdams geheim dat ze flink wat Rotterdamse kwaliteitsrestaurants van hun wijnen voorzien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Voor 19% gewijzigd door righthand op 07-06-2018 14:14]
Xanthian schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:04:
Wel een leuke aanbieding. Maar ik heb voorlopig genoeg Bourgogne. Vorig jaar al een stuk of 12 flessen gekocht die tot op heden nauwelijks zijn gedronken en van de herfst heb ik mij ook al verrijkt met 12 andere flessen van o.a. Morey, Blain Gagnard en Philip Collin.
Ik ga trouwens begin volgend jaar weer wat wijnen kopen uit Zuid-Afrika, ook daar komen geweldige wijnen vandaan. Ben zelf vooral benieuwd naar een paar top pinotages.
Ja dat dacht je . Toen we elkaar net leerde kennen dronk ze haar huismerkwijn uit van die 'leuke', 'schattige' en 'gezellige' wijnglaasjes met dikke randen en geen voet, de horror https://www.makro.nl/cat/...ie-wijnglas-16-cl-6-stuks.
Wanneer we nu van een etentje of feestje komen, kan ze alleen maar klagen dat de wijnen wel van een bedroevend niveau waren. Ze neemt nu naar sommige van haar vrienden haar 'eigen' wijn mee. Zo ver ga ik zelfs niet (behalve bij mijn ouders, maar die weten dat ze de ballen verstand hebben van wijn).
Dus mevrouw Righthand eist goede wijnen en wanneer ik iets speciaals opentrek zorgt ze dat ze er bij is, daar hoef ik echt niet bang voor te zijn.
Haha, herkenbaar. Dat doe ik ook !! Beetje schaamteloos maar ja, in principe drink ik alleen in weekend dus dan moet het wel beetje te pruimen zijn
Durf trouwens ook geen mooie flessen meer zonder mijn vriendin alleen of met vrienden op te drinken, dan krijg ik echt boze blikken
We doen af en toe samen ook wijnproeverijen en dan zoeken we flessen uit die we allebei lekker vinden, dus dan ook lullig om die later niet ook samen op te drinken
@righthand
Mooi ding! Dank voor het advies. Ik zal eerst eens beslissen of ik een bewaarkast of een klimaatkast neem. Ik heb geen enorme wijnvoorraad, maar die gaat er na een verhuizing wel komen haha.
Ik ben wel geïnteresseerd nu in de unieke wijnmakers die bij Domaine Z liggen. Ga er zaterdag gelijk langs.
En dat is inderdaad een geheim dat ze wijn leveren aan die restaurants. Hoor nooit dat zij als leverancier genoemd worden ja.
@Gnosis Kijk ook naar wat voor wijn je wil bewaren en wat de vorm van die flessen is en hoeveel verschillende wijnen je verwacht te hebben.
Zo zijn wij voor een klimaatkast met veel planken gegaan zodat je niet hoeft te gaan op en afstapelen. Wij proeven veel en divers (bezig met SDEN3 dus veel huiswerk ) en hebben dus zelden een doos van 1 wijn, dan zijn meer indeelmogelijkheden wel handig. Overigens staat die kast wel op 13 graden, voor het rood hebben we nog een kleintje en de drinkvoorraad wit komt of direct uit die kast of uit de koelkast als iets koeler wenselijk is.
@righthand Gaaf topic en mooie topicstart! Ik heb de start nog niet helemaal gelezen maar om alvast op zijn tweakers wat kritische input te geven: druiven voor wijn zijn van de soort vitis vinifera, de specifieke druiven zijn rassen, geen soorten In het spraakgebruik hebben we het natuurlijk wel over verschillende soorten wijn maar als we druiven bedoelen zou ik toch aan rassen refereren
[Voor 32% gewijzigd door Jheroun op 21-02-2018 16:04]
@righthand Gaaf topic en mooie topicstart! Ik heb de start nog niet helemaal gelezen maar om alvast op zijn tweakers wat kritische input te geven: druiven voor wijn zijn van de soort vitis vinifera, de specifieke druiven zijn rassen, geen soorten In het spraakgebruik hebben we het natuurlijk wel over verschillende soorten wijn maar als we druiven bedoelen zou ik toch aan rassen refereren
Helemaal mee eens. Ik zie nu ook dat ik ras en soort door elkaar gebruik. Kan goed begrijpen dat dit voor sommige lezers verwarring schept. Al wat aangepast en vanavond even scannen en verbeteren.
[Voor 4% gewijzigd door righthand op 21-02-2018 16:42]
Als kok zijnde, ben ik niet helemaal eens met de Wijn/Spijs! Er wordt (Wederom) te strak vast gehouden aan de traditie! Durf dit te doorbreken, bijv; als je vis serveert moet je wit schenken! Je reinste BS, ik ken genoeg rode wijnen die ik schenk bij vis/gevogelte en vice versa!
Inderdaad. Naast de klassieke wit/rood combinaties geldt dat ook voor het concept balans en harmonie. Leuk hoor als wijn en spijs elkaar mooi aanvullen maar contrast kan ook, bij mijn kaasfondue heb ik bv liever een frisse wijn dan iets dat ook vol en rond is.
Overigens gebruiken wij de pocket wine book van Johnson best vaak om wijnen en spijzen te combineren. Geen super uitgebreid boekje maar er staat veel basisinfo in en het is een goede reisgids om in de buurt de bezoekwaardige wijnboeren te vinden
Paganstars schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:03:
Als kok zijnde, ben ik niet helemaal eens met de Wijn/Spijs! Er wordt (Wederom) te strak vast gehouden aan de traditie! Durf dit te doorbreken, bijv; als je vis serveert moet je wit schenken! Je reinste BS, ik ken genoeg rode wijnen die ik schenk bij vis/gevogelte en vice versa!
Hmm, volgens mij beschrijf ik de elementen die je in een gerecht tegen kan komen en op welke wijze je daar rekening mee kan houden met je wijn. Dat laatste heb ik misschien zelfs onderbelicht en ben ik voorzichtig mee. Ook wegens mijn gebrek aan voldoende kennis om hier dieper op in te gaan (En trouwens er zijn bijzonder veel discussies over wijn/spijs combinatie en de regels die hier voor zouden moeten gelden).
Ik heb mijn topicstart wat betreft Wijn/Spijs nog eens goed doorgenomen, maar volgens mij match ik geen enkel ingredient aan een kleur wijn. Sterker nog, ik beschrijf zelfs precies wat jij onderstreept; dat er genoeg mooie rode wijnen zijn die je kan matchen met een visgerecht.
Uiteraard begrijp ik je frustratie maar al te goed, maar misschien kan je je feedback wat constructieve elementen geven? Dan kan ik de topicstart aanpassen of aanvullingen doen. Zoals ik dat ook naar aanleiding van Jheroun zijn bericht heb gedaan.
Jheroun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:40:
Inderdaad. Naast de klassieke wit/rood combinaties geldt dat ook voor het concept balans en harmonie. Leuk hoor als wijn en spijs elkaar mooi aanvullen maar contrast kan ook, bij mijn kaasfondue heb ik bv liever een frisse wijn dan iets dat ook vol en rond is.
Ik zou dat eigenlijk moeten toevoegen. De functie van de wijn in een maaltijd. Ik kan je goed begrijpen dat je zegt dat je bij een kaasfondue graag een frisse strakke wijn wil. Dan gebruik je de wijn eigenlijk als een palette cleanser om de volgende hap weer de volle smaak en vette structuur van de kaas te proeven.
Naar aanleiding van je tip ben ik de G&G maar eens ingedoken en ergens in een obscuur hoekje de Bin 28 gevonden (onder het bordje fruitige wijnen )
En de Shiraz is inderdaad een goede Shiraz. Met een z te verstaan . Donker fruit, met vooral tabak, chocolade en witte peper dominant aanwezig en een goede lange afdronk. Precies wat ik van een goede ozzie Shiraz verwacht.
Alleen die Z in de Syrah, dan gaan bij mij de alarmbellen af. Het is gewoon niet mijn stijl. Vooral de nadruk op de secundaire tonen van witte peper en tabak die het fruit in de afdronk bijna wegduwen. Dan gaat mijn voorkeur toch meer naar de wat soepelere Syrah(/Grenache) combinaties uit het Rhone gebied.
Dus een goede tot uitstekende wijn; alleen niet mijn smaak. Heb trouwens de tip wel even doorgegeven aan vriend van mij die juist liefhebber is van dit soort brutale wijnen.
Hmm, volgens mij beschrijf ik de elementen die je in een gerecht tegen kan komen en op welke wijze je daar rekening mee kan houden met je wijn. Dat laatste heb ik misschien zelfs onderbelicht en ben ik voorzichtig mee. Ook wegens mijn gebrek aan voldoende kennis om hier dieper op in te gaan (En trouwens er zijn bijzonder veel discussies over wijn/spijs combinatie en de regels die hier voor zouden moeten gelden).
Ik heb mijn topicstart wat betreft Wijn/Spijs nog eens goed doorgenomen, maar volgens mij match ik geen enkel ingredient aan een kleur wijn. Sterker nog, ik beschrijf zelfs precies wat jij onderstreept; dat er genoeg mooie rode wijnen zijn die je kan matchen met een visgerecht.
Uiteraard begrijp ik je frustratie maar al te goed, maar misschien kan je je feedback wat constructieve elementen geven? Dan kan ik de topicstart aanpassen of aanvullingen doen. Zoals ik dat ook naar aanleiding van Jheroun zijn bericht heb gedaan.
M.i. moet je bij wijn/spijs soms juist kiezen voor iets heftigs, dit kan nog wel eens een verrassend combinatie opleveren! Door juist dit voorzichtig te omschrijven, kan je ervoor zorgen dat mensen in het traditionele stramien blijven. Het was ook niet als aanval bedoeld, maar meer als zijnde dat dit soort smaak profielen juist funest kunnen zijn voor je gerechten.
M.i. moet je bij wijn/spijs soms juist kiezen voor iets heftigs, dit kan nog wel eens een verrassend combinatie opleveren! Door juist dit voorzichtig te omschrijven, kan je ervoor zorgen dat mensen in het traditionele stramien blijven. Het was ook niet als aanval bedoeld, maar meer als zijnde dat dit soort smaak profielen juist funest kunnen zijn voor je gerechten.
Dan begrijp ik je input. Besef wel dat je als kok zijnde een luxe positie hebt. Je kan de verschillende wijnen gaan proeven met het gerecht en kijken hoe dat werkt (eigenlijk het werk van een sommelier). Wanneer je echter in een restaurant gaat eten en een sommelier is niet aanwezig (of je komt na twee vragen er achter dat het bedienend personeel alleen verstand heeft van pils), dan moet je toch wat gaan kiezen.
Daarnaast wil je waarschijnlijk iets anders bereiken met de combinatie zoals jij dit neerzet; en dat is voedsel en smaken beleven, contrasten zoeken in structuur en smaak, beetje ook de trend die Ferran Adrià te weeg heeft gebracht.
Ik ben nu wel benieuwd naar jouw ontdekkingen en combinaties
Gisteren een Carl Loewen Alte Reben Trocken ‘Maximin Herrenberg 1896’ (ja die Duitsers zijn goede in lange namen) uit 2016 opengetrokken. Potverdikkies wat een wijn!
Ik ben slecht in het omschrijven aan de hand van ‘wijnwoorden’ dus ik zeg gewoon: heerlijk.
Zeker een aanrader voor liefhebbers van droge riesling, maar niet te droog en ook weer niet zo zoet als feinherb.
[Voor 17% gewijzigd door Gnosis op 22-02-2018 13:34]
De "standaard" Barolo van Sciavenza 2010.
Erg gesloten nog, ondanks twee uurtjes decanteren. Duidelijk nog niet op dronk.
An sich wel en zware wijn met donker fruit en prettige tannines. https://www.vivino.com/wineries/schiavenza/wines/barolo-2010
Naar aanleiding van dit topic toch een (klein) stapje verder gegaan. De Vivino app is leuk maar te veel gedoe! Ik voel me gewoon niet op mijn gemak om rustig te gaan scannen, beetje te lezen en de comments lijken allemaal hetzelfde! Dus ben ik een wijnwinkel binnen gestapt waar ik toch elke week langs rij! Daar gewoon uitgelegd dat ik opzoek ben naar een wijn, eens een keer wat anders dan wil dan een standard supermarktwijn.... een hele vriendelijke man, niet opdringerig qua prijs. Beetje uitleg gegeven over de wijngaard etc. Voor mij een prettigere ervaring
Thuis direct wat meer info gezocht over het gebied (Rhône) en de druiven. Om er wat meer plezier aan te hebben de fles zit nog even dicht omdat ik nog een andere fles open heb. Daar direct een vraag... ik drink een paar glazen op een avond. De man vertelde om de wijn eerst eventjes een uur te laten rusten na het openen. Maar wat als ik morgen 2 glazen wil drinken en dan een dag (of twee) later weer een paar? Hoe kan ik de fles dan het beste bewaren?
Om geen bias te krijgen zal ik na het nuttigen mijn ervaring en de fles delen
Thuis direct wat meer info gezocht over het gebied (Rhône) en de druiven. Om er wat meer plezier aan te hebben de fles zit nog even dicht omdat ik nog een andere fles open heb. Daar direct een vraag... ik drink een paar glazen op een avond. De man vertelde om de wijn eerst eventjes een uur te laten rusten na het openen. Maar wat als ik morgen 2 glazen wil drinken en dan een dag (of twee) later weer een paar? Hoe kan ik de fles dan het beste bewaren?
De fles openen en een uurtje (of twee) laten rusten kan wel. Na die twee glazen de kurk er op en in de koelkast zetten. Over het algemeen wordt de wijn na een dag niet beter (maar soms wel) 1 dag kan prima, maar een wijn twee dagen bewaren doe ik nooit.
Als je weer gaat drinken dan tijdig de wijn uit de koelkast om weer op temperatuur te laten komen.
@Zorg
Vivino vind ik zelf een handige app. Elke wijn die ik drink probeer ik er in op te slaan (ook in restaurants en bij vrienden). Zo heb je een heel handig archief om nog eens iets terug te zoeken.
Verder geeft het een redelijke indicatie van de prijs en ook wel hoe de wijn gewaardeerd wordt. Echter dat moet je wel een beetje in perspectief zien.
Ik vind het altijd een sport of ik beetje kan raden wat de winkelprijs van een wijn is dus daar komt het ook voor van pas. Daarnaast kunnen de aangegeven verkooppunten ook best handig zijn.
Wijngegevens vooraf opzoeken gebruik ik het dan vrijwel niet voor.
Wij kopen bijna alle wijnen bij wat meer bovengemiddelde en gespecialiseerde wijnzaken waar je rechtstreeks geholpen wordt door de eigenaars. Prijzen beginnen daar bij E10 en ook die wijnen stellen zeker niet teleur. Het hoeft geen E25 te kosten.
Ze kunnen je er meer over vertellen, leren ook je smaak en voorkeuren kennen en zouden je dus als het goed is ook beter moeten kunnen adviseren. Ook weten ze vaak of een wijnjaargang op dronk is of nog beter even kan liggen danwel in winterslaapje zit.
Vaak organiseren ze ook proeverijen (voor niks of weinig) of kun je in de winkel wat proeven waardoor je bijleert. Ze hopen natuurlijk dat je ook wat koopt maar dat is niet verplicht en meestal zitten er heel wat echt lekkere wijnen bij dus doe je dat vanzelf al. Vind het ook gezelliger en meerwaarde hebben.
Maar ik haal ook wel wat wijn bij Gall en Gall, soms AH en online. Bij Gall en Gall hebben ze volgensmij ook best redelijk goede (wijn) opleidingen gehad en kunnen je ook vrij aardig adviseren maar het voelt allemaal wat meer onpersoonlijk en supermarktachtig aan. Wijn is toch ook een stuk beleving.
Sommige wijnen worden beter door ze een tijd van te voren open te maken en/of te decanteren. In mijn ervaring is dit toch vooral bij de wat duurdere wijnen dat dit soms zinvol is.
De volgende dag drinken kan prima, sommige wijnen blijven goed op smaak maar meestal neemt het al wel af. Zelf vind ik 1 dag toch wel het maximum om een wijn open te bewaren.
Veel mensen inclusief mijzelf gebruiken een vacuvin om de lucht uit de fles te halen, dit zou de wijn langer goed moeten houden maar ik lees tegenwoordig ook weer berichten dat dit maar amper helpt (omdat het vacuum onvoldoende stand houdt). Maar om het geld hoef je het niet te laten want die dingen gaan je hele leven mee en kosten denk ik E10a15.
[Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2018 12:39]
In de koelkast zetten helpt voor het bewaren ook maar mijn advies is vooral: koop een stel vacuvin doppen en zo'n pompje.
Een paar dagen gaat dan zeker, al helemaal als je dingen dan alsnog koelt maar wij zetten rood zelden in de koelkast. Ik heb maar sporadisch wijnen meegemaakt die dan niet een paar dagen goed blijven, sterker nog: een goede wijn blijft vaak nog wel langer goed.
Wij hadden vorige week om de invloed van hout beter te onderzoeken een Joven en Crianza Rioja staan die we door drukke avonden een beetje waren vergeten. Na een week uit de klimaatkast gehaald met de gedachte dat ze wel door de gootsteen zouden moeten gaan maar die waren nog prima, ze waren net een beetje minder aan het worden. Dat zal overigens in de zomer niet gaan als hij op tafel staat bij 26o dus investeer zo snel mogelijk in een klein klimaatkastje voor de dagelijkse voorraad
Zorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:03:
Naar aanleiding van dit topic toch een (klein) stapje verder gegaan. De Vivino app is leuk maar te veel gedoe! Ik voel me gewoon niet op mijn gemak om rustig te gaan scannen, beetje te lezen en de comments lijken allemaal hetzelfde!
Dus ben ik een wijnwinkel binnen gestapt waar ik toch elke week langs rij! Daar gewoon uitgelegd dat ik opzoek ben naar een wijn, eens een keer wat anders dan wil dan een standard supermarktwijn.... een hele vriendelijke man, niet opdringerig qua prijs. Beetje uitleg gegeven over de wijngaard etc. Voor mij een prettigere ervaring
Klopt, Vivino gaat vooral om gebruikersreviews en gaat je niet helpen ontdekken. Dus het gaat er min of meer om of de wijn aan de verwachting van de wijndrinker voldoet.
En de meeste reviewers zijn of gelegenheidsdrinkers, of onder de invloed van of daadwerkelijk expert. Echter die laatsten gaan dan weer te inhoudelijk op de wijn in.
Wanneer je nog je eigen voorkeur wil leren kennen en de smaken wil aanleren, dan is een goede wijnwinkel (dus geen Gall&Gall, maar dat is mijn ervaring) of een kennis (of een forum als deze) best wel een goede start. Dus niet zo onzeker, gewoon lekker gaan ontdekken.
Thuis direct wat meer info gezocht over het gebied (Rhône) en de druiven. Om er wat meer plezier aan te hebben de fles zit nog even dicht omdat ik nog een andere fles open heb.
Ah Rhone, nu ben ik wel erg benieuwd welke fles je uiteindelijk hebt gekocht . Rhone is echt een superleuk gebied om mee te beginnen. Alhoewel een gebied van pak hem beet 250 km lang en 40 km breed, bied het allerlei uiteenlopende soorten wijn. Van dikke krachtpatsers met flinke complexiteit tot mooie lichte complexe wijnen die hoog in zuur en laag in tanine zitten tot mierzoete desertwijnen. Meestal flinke rode Syrah/Grenache wijnen, maar ook weer de streek van de Viognier en Beaumes-de-Venise.
Ik ben dat gebied nu al 10 jaar aan het ontdekken maar heb volgens mij nog maar 70% van alle AOP's gedronken. En ja er zit echt veel verschil tussen de AOP's als je ze naast elkaar zet.
AOP is dus een soort 'keurmerk' die de authenticiteit maar ook kwaliteit van de wijn garandeerd.
Alhoewel dat laatste nog wel een discussie kan opleveren onder wijnliefhebbers. Een AOP geeft aan dat de wijnboer en wijnmaker volgens de richtlijnen van de AOP de druiven hebben laten groeien en de wijn met de voorgeschreven rassen en methodiek is geproduceerd
Daar direct een vraag... ik drink een paar glazen op een avond. De man vertelde om de wijn eerst eventjes een uur te laten rusten na het openen. Maar wat als ik morgen 2 glazen wil drinken en dan een dag (of twee) later weer een paar? Hoe kan ik de fles dan het beste bewaren?
Het grootste probleem van de wijnliefhebber. Hoe kan ik het langst genieten van een mooie fles wijn?
Grootste vijand (maar ook weer vriend) van gebottelde wijn is zuurstof. En dan vooral de mate van zuurstof. Zuurstof opent de wijn zoals we dat zeggen. Nu kan ik daar heel veel over zeggen. Want met het ademen van wijn (dus de wijn optimaal in contact laten komen met zuurstof) kun je heel leuk spelen.
Tip: zorg altijd dat je een goede (decanteer) karaf thuis heb staan. Zijn niet zo goedkoop als je zou verwachten, maar vanaf een 25 euro (aanbieding) zou je ze toch moeten kunnen krijgen bij een webshop.
Deze 'vaas' ga je namelijk gebruiken om eventueel residue uit de wijn te halen of wat oudere wijnen te laten ademen zodat ze hun geur en smaken gaan openen. Bij mij thuis word elke rode wijn eerst geproefd uit de fles, waardoor ik zelf kan bepalen hoe lang de wijn moet luchten. Bijna elke rode wijn word bij mij wel geademd. tenzij het de moeite niet waard is om te drinken. Dan gaat de fles richting gootsteen.
Goed, weer even terug naar je vraag...
Heb je een hele goede kwaliteit wijn dan kun je een wijn best wel een nachtje (of zelfs een paar dagen) open laten staan. In het laatste geval heb je het vaak wel over flessen van 50 euro en hoger.
Maar minder goede wijnen (of wijnen voorbij hun optimale rijpingsperiode) die zullen na opening snel hun smaak en geur verliezen. Die dien je snel op te drinken of je gebruikt een vac-u-vin, welke ik ook gebruik.
Of als je helemaal full pro will gaan:
Met de eerste oplossing maak je de fles open en stop je een bijgeleverde dop op en trek je de fles hierna vacuum. Kun je de fles toch minimaal een dag extra bewaren.
De tweede oplossing, alhoewel een stuk duurder, is het meest ideale wat er op dit moment te krijgen is voor de wat gevorderde wijndrinker/verzamelaar. De kurk blijft er op want een naald duwt een klein kanaaltje door de kurk en daarmee schenk je de wijn er uit. Ben je klaar met drinken, dan wordt de fles door datzelfde kanaaltje gevuld met (volgens mij) lachgas waardoor er geen zuurstof meer in de fles zit. Vervolgens word de naald eruit gehaald en sluit de kurk zichzelf weer af. Natte droom van elke wijndrinker met een flinke verzameling wijn. En dan begint het ook te lonen om eens fles van 50 euro of meer te kopen.
@Xanthian Ik zou zelf nooit een natuurkurk terug in de fles van een rooie wijn drukken. Ook koelkast is voor mij een no go voor geopende flessen. Tenzij er een vacuvin dop er op zit. Maar dat ben ik
Graag ik ben erg benieuwd welke Rhone wijn je hebt gekregen en hoe die je beviel. MIsschien dat we je daarna kunnen helpen in je zoektocht?
- Dikke Edit -
Ik zie dat @Jheroun en @Help!!!! al weer sneller hebben gereageerd met eigenlijk hetzelfde advies. Dus tip: vacuvin kopen. Kost een tientje bij de blokker en is het geld dik waard
Gnosis schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:23:
@righthand
Mooi ding! Dank voor het advies. Ik zal eerst eens beslissen of ik een bewaarkast of een klimaatkast neem. Ik heb geen enorme wijnvoorraad, maar die gaat er na een verhuizing wel komen haha.
Ik ben wel geïnteresseerd nu in de unieke wijnmakers die bij Domaine Z liggen. Ga er zaterdag gelijk langs.
En dat is inderdaad een geheim dat ze wijn leveren aan die restaurants. Hoor nooit dat zij als leverancier genoemd worden ja.
Ben je nog langs Domaine Z geweest?
Was afgelopen vrijdag in het restaurant van zijn pa en weer wat leuke wijntjes mogen drinken. Leukste wijn was een houtgerijpte 2 jaar oude Sauvignon Blanc uit de Bordeaux (Rightbanker). Bizarre combinatie, totaal niet traditioneel, maar erg leuk om te drinken. Grappig om een Sauvignon te drinken met de body en kleur van een Chardonnay. Kwaliteit was gewoon goed, maar ook niet bijzonder. Steenvruchten/sinaasappel, iets floraal en door houtlagering waren er lichte tonen van geroosterd brood. Iets hogere alcohol gehalte dan een normale Sauvignon.
Ook een hele fijne 7 jaar oude Cote Rotie laten openen. Blijft ik toch één van de mooiere Rhone wijnen vinden. Was gelukkig niet te jong en precies op dronk. Mooie balans tussen rood fruit, leer, laurier en een ondertoon van chocolade. Niet de beste Rotie, want afdronk was een tikkeltje aan de korte kant voor een Rotie. Maar voor 50 euro (horecaprijs) moeten we niet gaan miepen.
Direct twee flessen gekocht in het restaurant (en nog wat andere flessen....).
[Voor 28% gewijzigd door righthand op 08-03-2018 11:25]
Was afgelopen vrijdag in het restaurant van zijn pa en weer wat leuke wijntjes mogen drinken. Leukste wijn was een houtgerijpte 2 jaar oude Sauvignon Blanc uit de Bordeaux (Rightbanker). Bizarre combinatie, totaal niet traditioneel, maar erg leuk om te drinken. Grappig om een Sauvignon te drinken met de body en kleur van een Chardonnay. Kwaliteit was gewoon goed, maar ook niet bijzonder. Steenvruchten/sinaasappel, iets floraal en door houtlagering waren er lichte tonen van geroosterd brood. Iets hogere alcohol gehalte dan een normale Sauvignon.
Ook een hele fijne 7 jaar oude Cote Rotie laten openen. Blijft ik toch één van de mooiere Rhone wijnen vinden. Was gelukkig niet te jong en precies op dronk. Mooie balans tussen rood fruit, leer, laurier en een ondertoon van chocolade. Niet de beste Rotie, want afdronk was een tikkeltje aan de korte kant voor een Rotie. Maar voor 50 euro (horecaprijs) moeten we niet gaan miepen.
Direct twee flessen gekocht in het restaurant (en nog wat andere flessen....).
.
Plaatjes zal ik nog uploaden
Jazeker! Bijzonder aardige kerel. Leuk al die onbekendere wijnen/wijnhuizen die hij heeft. Heb er nog niets gekocht, maar ik ga over 2 weken eten bij ‘t Oude Bruggetje. Daarna zal er waarschijnlijk wel wat gekocht worden als ik het zo hoor.
Maar dat laatste bedoel ik er inderdaad mee te zeggen. Naarmate ik steeds meer wijnen heb geproefd, heb ik een sterke voorkeur voor de wat minder 'in your face' wijnen. Het probleem met nieuwe wereld Shirazzzz is dat het meerendeel van de wijnproducenten (nog steeds) op de voorkeursmaken van Parker produceren.
Bot gezegd: Dus dik in houtlagering (hoog in tannine en laag in zuur) en vooral focus op secundaire smaken en zoveel mogelijk witte peper vanaf de eerste druppel. Waardoor je eigenlijk alleen in het begin 2 tot 5 seconden het (altijd donker) fruit proeft en in de afdronk je een hele bek vol witte peper overhoudt...
Syrah uit de Rhone kan dat ook hebben, maar heeft over het algemeen meer balans. Ik beschreef hier net een Cote Rotie, wat ook een 95% Syrah (en 5% Viognier) wijn is. Dat soort balans en verfijning moet je bij Shirazzzzz wijnen echt met een vergrootglas zoeken en dan betaal je er ook nog flinke premium prijzen voor.
Maar daarmee zeg ik trouwens niet dat het geen goede of zelfs uitstekende kwaliteit wijnen zijn. Integendeel. Het zijn gewoon niet de wijnen waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Maar ik laat me graag overtuigen. Zie ook dat ik door tips hier in het forum uiteindelijk toch een Bin heb gekocht...Ik blijf het proberen hoor.
[Voor 26% gewijzigd door righthand op 07-03-2018 10:58]
Jazeker! Bijzonder aardige kerel. Leuk al die onbekendere wijnen/wijnhuizen die hij heeft. Heb er nog niets gekocht, maar ik ga over 2 weken eten bij ‘t Oude Bruggetje. Daarna zal er waarschijnlijk wel wat gekocht worden als ik het zo hoor.
righthand schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:37:
[...]
Naarmate ik steeds meer wijnen heb geproefd, heb ik een sterke voorkeur voor de wat minder 'in your face' wijnen. Het probleem met nieuwe wereld Shirazzzz is dat het meerendeel van de wijnproducenten (nog steeds) op de voorkeursmaken van Parker produceren.
Bot gezegd: Dus dik in houtlagering (hoog in tannine en laag in zuur) en vooral focus op secundaire smaken en zoveel mogelijk witte peper vanaf de eerste druppel. Waardoor je eigenlijk alleen in het begin 2 tot 5 seconden het (altijd donker) fruit proeft en in de afdronk je een hele bek vol witte peper overhoudt...
Syrah uit de Rhone kan dat ook hebben, maar heeft over het algemeen meer balans. Ik beschreef hier net een Cote Rotie, wat ook een 95% Syrah (en 5% Viognier) wijn is. Dat soort balans en verfijning moet je bij Shirazzzzz wijnen echt met een vergrootglas zoeken en dan betaal je er ook nog flinke premium prijzen voor.
Maar ik laat me graag overtuigen. Zie ook dat ik door tips hier in het forum uiteindelijk toch een Bin heb gekocht...Ik blijf het proberen hoor.
In grote lijnen heb ik exact hetzelfde. Nu kan ik het niet zo mooi beschrijven als jou, inclusief smaken, peper etc maar wel in de grote lijnen. Vroeger was ik meer van de nieuwe wereldwijnen juist vanwege het vaak hoge in your face gehalte. Veel wijn / beleving voor betaalbare prijs.
Tegenwoordig drink ik juist vooral veel oude wereld, m.n. Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en geniet ik meer van de verfijndheid in die wijnen die zich ook wat rustiger, subtieler openbaart. Niet gelijk al je zintuigen bombardeert.
Goedkopere lekkere wijnen giet je vaak makkelijk weg. Duurdere lekkere wijnen nodigen bij mij juist meer uit om (heel) langzaam te drinken. Meer nippen als een goede whiskey. Als ik die snel drink komen ze eigenlijk niet tot hun recht.
Probleem met de Parkers van deze wereld is dat het iets zegt over hoe goed de wijn gemaakt is, zeg maar kwaliteit. Alleen een kwalitatief goed gemaakte wijn hoeft ik nog niet lekker te vinden. Het smaakgedeelte dus.
En de smaak van bijv. Parker hoeft niet mijn smaak te zijn.
De kans dat ik een kwalitatief goed gemaakte wijn van een goed jaargang lekker vind is natuurlijk wel groter dan dat ik een slecht gemaakte wijn van een slecht jaargang lekker vind.
Maar dit is natuurlijk het mooiste van wijn, de hele smaak en kennisontwikkeling die je doormaakt door de jaren heen. Dat houdt denk ik nooit op.
Probleem met de Parkers van deze wereld is dat het iets zegt over hoe goed de wijn gemaakt is, zeg maar kwaliteit. Alleen een kwalitatief goed gemaakte wijn hoeft ik nog niet lekker te vinden. Het smaakgedeelte dus.
En de smaak van bijv. Parker hoeft niet mijn smaak te zijn.
Probleem met Parker is dat hij en zijn minions, na de toetsing van de kwaliteit zijn waffel moet houden. Ik hoef niet te weten of hij een wijn lekker vind of niet. Dat bepaal ik graag zelf, dank u!
Die lul is dus indirect de reden geweest dat wijnmakers houtsnippers door de wijn begonnen te gooien
Er zijn ook goede objectieve wijnrecensenten zoals Robinson of juist recensenten die gespecialiseerd zijn in een gebied (dat zijn eigenlijk de beste).
Maar dat laatste bedoel ik er inderdaad mee te zeggen. Naarmate ik steeds meer wijnen heb geproefd, heb ik een sterke voorkeur voor de wat minder 'in your face' wijnen. Het probleem met nieuwe wereld Shirazzzz is dat het meerendeel van de wijnproducenten (nog steeds) op de voorkeursmaken van Parker produceren.
Bot gezegd: Dus dik in houtlagering en vooral focus op secundaire smaken en zoveel mogelijk witte peper vanaf de eerste druppel. Waardoor je eigenlijk alleen in het begin 2 tot 5 seconden het (altijd donker) fruit proeft en in de afdronk je een hele bek vol witte peper overhoudt...
Ah zo, ik zal er eens op letten dan. Ik merk dat ik nog wel wat achter loop op veel liefhebbers hier. Ben namelijk nog aan het ontdekken wat ik nu echt lekker vind en welke verschillen ik merk.
Australische Shiraz was ik altijd erg fan van, maar met name omdat de smaak lekker stevig is. Maar naar mate ik daar meer van dronk en ook anderen ging proberen dan merk je dat het weer wat verschuift. Dat is vaak wel zo, ongeacht of het wijn is of wat anders (bijvoorbeeld whisky of eten). Veel smaak is initieel iets wat je lekker vindt, pas daarna ga je de soort smaak onderscheiden en waarderen. Dat betekent niet dat je stevige smaak niet meer lekker gaat vinden, maar het kan wel veranderen.
Ik vind het met name nog lastig om te achterhalen wat nu een succes voor mij gaat worden. De druif is niet zaligmakend, dat zie je al aan de Syrah discussie.
Wat ik wel weet is dat ik rood/donker fruit of houttonen wel lekker vind, maar ook wat zuur in de afdronk vind ik niet verkeerd (tannine?). De afdronk moet wel noemenswaardig zijn; dat mis ik vaak bij de middenmoot supermarktwijnen. Dan ben je na een slobber de smaak eigenlijk zo alweer kwijt, dan geniet ik er niet zo van en wordt het eerder 'zuupe'.
Nu is m'n smaak wat verschoven richting Rioja of Sangiovese, maar die heb je dan ook weer in honderdmiljoenmiljard variaties en gradaties. Ik ben er wel achter dat ik liever voor het wat complexere ga (reserve, of duurdere chianti). Maar uiteindelijk leuter ik maar wat in de rondte en ben nog lang niet zeker over hoe en wat dus als iemand tips heeft.
Dat word genieten. Ga voor het wijnarrangement. Tenzij je echt al flessen in het vizier hebt, die je graag wilt drinken. Want wat er bij Domaine Z te koop is, schenken ze ook in het restaurant. Elke wijn heeft een verhaal die ze ook uitgebreid met je willen delen. Personeel is over het algemeen erg kundig en weten ze iets niet zeker, dan halen ze de eigenaar er bij.
Eten is goed, maar ook niet bijzonder (geen pretentie voor michelin ster). Je komt daar toch echt voor de wijn (/spijs) belevenis en met name de gastvrijheid.
Vergeet niet te vragen naar leuke desertwijnen of port. Hebben ze ook een leuke colllectie van
[Voor 8% gewijzigd door righthand op 07-03-2018 11:48]
Wat jij beschrijft is wat denk ik alle wijnliefhebbers hebben meegemaakt en ik in ieder geval nog steeds meemaak.
De startpost geeft al heel veel informatie waar je op kunt letten en een manier om meer structuur te kunnen aanbrengen in je ontwikkeling.
Er zijn zoveel wijn producenten, jaargangen het is overweldigend. Maar je moet ergens beginnen en uiteindelijk zul je dus veel verschillende dingen moeten proeven om je ervaring te ontwikkelen.
Dit ontdekken en je smaakontwikkeling is een van de leuke dingen van wijn.
Wijnproeverijen zijn ook een heel goede manier om veel verschillende zaken te proeven en zo je kennis te verhogen en erachter te komen wat jij lekker vindt.
Iedereen heeft ook zo zijn eigen manier om die ontwikkeling door te maken. Kijk als je het echt gestructureerd wilt aanpakken en dat leuk vindt, dan kun je natuurlijk een wijncursus gaan doen. Bijv. WSET.
Dan ga je echt veel leren en op een andere, meer professionele manier, naar wijn kijken. Maar daar komt dan ook wel wat studie bij kijken om daar alles uit te halen. En niet iedereen heeft daar zin in (heb het zelf ook nog niet gedaan) en dat is ook prima want het is wat mij betreft niet noodzakelijk om veel plezier aan de wijnjourney te beleven.
[Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 08-03-2018 13:28]
Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
righthand schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:14:
Probleem met Parker is dat hij en zijn minions, na de toetsing van de kwaliteit zijn waffel moet houden. Ik hoef niet te weten of hij een wijn lekker vind of niet. Dat bepaal ik graag zelf, dank u!
Die lul is dus indirect de reden geweest dat wijnmakers houtsnippers door de wijn begonnen te gooien
Er zijn ook goede objectieve wijnrecensenten zoals Robinson of juist recensenten die gespecialiseerd zijn in een gebied (dat zijn eigenlijk de beste).
Hoe zit dat met die Hamersma? Mij bekruipt altijd een beetje het gevoel dat het de huis-tuin-en-keukenrecensent is maar dat is hooguit op onderbuikgevoel gestoeld. Wel kan ik zeggen dat wat in de supermarkt geadverteerd wordt als 8,5 ik echt geen 8,5 zou geven. De verschillen zijn heel erg groot tussen dezelfde typen wijnen met dezelfde waardering. Nu kan het natuurlijk ook dat de supermarkten bullshitten met die kaartjes, maar dat is weer wat anders.
Ah zo, ik zal er eens op letten dan. Ik merk dat ik nog wel wat achter loop op veel liefhebbers hier. Ben namelijk nog aan het ontdekken wat ik nu echt lekker vind en welke verschillen ik merk.
Australische Shiraz was ik altijd erg fan van, maar met name omdat de smaak lekker stevig is. Maar naar mate ik daar meer van dronk en ook anderen ging proberen dan merk je dat het weer wat verschuift. Dat is vaak wel zo, ongeacht of het wijn is of wat anders (bijvoorbeeld whisky of eten). Veel smaak is initieel iets wat je lekker vindt, pas daarna ga je de soort smaak onderscheiden en waarderen. Dat betekent niet dat je stevige smaak niet meer lekker gaat vinden, maar het kan wel veranderen.
Ik vind het met name nog lastig om te achterhalen wat nu een succes voor mij gaat worden. De druif is niet zaligmakend, dat zie je al aan de Syrah discussie.
Wat ik wel weet is dat ik rood/donker fruit of houttonen wel lekker vind, maar ook wat zuur in de afdronk vind ik niet verkeerd (tannine?). De afdronk moet wel noemenswaardig zijn; dat mis ik vaak bij de middenmoot supermarktwijnen. Dan ben je na een slobber de smaak eigenlijk zo alweer kwijt, dan geniet ik er niet zo van en wordt het eerder 'zuupe'.
Nu is m'n smaak wat verschoven richting Rioja of Sangiovese, maar die heb je dan ook weer in honderdmiljoenmiljard variaties en gradaties. Ik ben er wel achter dat ik liever voor het wat complexere ga (reserve, of duurdere chianti). Maar uiteindelijk leuter ik maar wat in de rondte en ben nog lang niet zeker over hoe en wat dus als iemand tips heeft.
Hebben we ook de hele studententijd gedronken als een soort huiswijn van ons stduentenhuis. Daarna ga je op vakantie andere wijnen proeven en gaat er een hele wereld voor je open. Of niet. Indien wel dan ga je wat gerichter aan de slag.
Wat bij mij vooral heeft geholpen is om eerst voorkeur voor druiven te krijgen en daarna de verschillende streken te leren kennen. En vervolgens dan maar de streek in te gaan duiken en dan echt jezelf in het diepe te gooien. Boeken kopen, proeverijen afgaan, flessen kopen, proeven, notities maken. En dan ben je al redelijk op weg.
Tip: ik heb in de topicintro de aromazon staan. Gaat je echt helpen om de verschillen in druiven maar ook terroirs te ondekken. En ook wat je wel of niet lekker vind.
Zuren heeft te maken met de soort druif en het klimaat waar de druif is gegroeid. Hoe noordelijker (of Zuidelijker op het andere halfrond), hoe minder suiker een druif zal produceren. Want minder zon.
Dit geldt eigenlijk ook voor tannine, maar daar speelt met name het wijnmaakproces in mee. Hoe lang worden de velletjes met de wijn meegerijpt voordat het op vat of tank word gezet.
Hout is een methode om de wijn te laten rijpen. Het hout laat een beetje zuurstof toe en geeft daarna ook smaken af. Die uiteindelijk zich manifesteren in smaken zoals vanille, koffie, chocolade of bij vaak witte wijnen, hazelnoot of getoast brood.
Je laatste is wel een leuke. Je noemt Rioja (Tempranillo/Grenache) en Chianti (Sangiovese). Beide zeer karakteristieke wijnen/druiven maar wel flink verschillend van elkaar. Wel twee leuke startgebieden om te verkennen (ook mooie vakantiebestemmingen trouwens)
@Help!!!!
Daarom kijk ik primair naar het type wijn wat ik lekker denk te vinden. Binnen die groep zag ik dat ze tegenwoordig van die kaartjes bij het schap hebben. Maar toch vind ik dat er nog een verschil is tussen de vergelijkbare wijnen met vergelijkbare score.
Dat komt dan wellicht door het relatieve ten opzichte van de prijs wat jij noemt, daar heb ik namelijk minder op gelet moet ik zeggen. Normaal gesproken let ik daar juist wel op want in de supermarkt is heel veel te vinden waar ik niet (meer) blij van word. Da's wel een beetje het nadeel van zo'n leuke ontdekkingstocht, je raakt aardig verwend.
Gonadan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:14:
@Help!!!!
Daarom kijk ik primair naar het type wijn wat ik lekker denk te vinden. Binnen die groep zag ik dat ze tegenwoordig van die kaartjes bij het schap hebben. Maar toch vind ik dat er nog een verschil is tussen de vergelijkbare wijnen met vergelijkbare score.
Dat komt dan wellicht door het relatieve ten opzichte van de prijs wat jij noemt, daar heb ik namelijk minder op gelet moet ik zeggen. Normaal gesproken let ik daar juist wel op want in de supermarkt is heel veel te vinden waar ik niet (meer) blij van word.
Dat verschil kan er zeker zijn. Het is geen wiskunde. Vraag blijft wel wat of dat verschil wat je merkt een verschil in kwaliteit of persoonlijke smaak is.
Wat voor mij een heel goed hulpmiddel is om erachter te komen of ik wel objectief kijk is zoveel mogelijk blind proeven. Kijken of je de druif en region kunt plaatsen maar vooral ook qua prijs. Want prijs beinvloedt mij vaak onbewust toch wel.
Ook leuk om met groepje vrienden te doen. Laat 1 iemand de wijn kopen, paar goedkopere flesen en paar wat duurdere en dan iedereen blind proeven en kijken of je ook kunt raden wat de prijs ongeveer is.
Daar levert nog wel eens verrassende uitkomsten op .
[Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2018 12:49]
Hoe zit dat met die Hamersma? Mij bekruipt altijd een beetje het gevoel dat het de huis-tuin-en-keukenrecensent is maar dat is hooguit op onderbuikgevoel gestoeld. Wel kan ik zeggen dat wat in de supermarkt geadverteerd wordt als 8,5 ik echt geen 8,5 zou geven. De verschillen zijn heel erg groot tussen dezelfde typen wijnen met dezelfde waardering. Nu kan het natuurlijk ook dat de supermarkten bullshitten met die kaartjes, maar dat is weer wat anders.
Wat Help ook al zegt; Hamersma kijkt vooral naar de kwaliteit/prijs verhouding. En dat is trouwens best wel knap om in die categorie onderscheid te maken.
Kijk ik kan wel de kwaliteitsverschil onderscheiden van een chateauneuf uit de supermarkt (per definitie bagger) en een goed bewaarde 20 jaar oude chateauneuf van een goed jaar en een redelijk huis. Dat is namelijk in de schaal van 1 t/m 5 het verschil tussen een 2 en een goede 4.
Echter Hamersma heeft een tienpuntsschaal in de categorie 3 tot 4.2'ish. En dat is knap. Dat moet je toch wel goed verstand hebben van wijn en flink wat wijnen van elke soort en terroir hebben gedronken om daar de kwaliteitsverschillen er uit te halen.
Ik en vele andere wijngekkies zouden (en willen ) dit niet kunnen. Dus respect voor de beste man
Hij zorgt er namelijk wel voor dat bagger uit de schappen verdwijnt en mensen toch een redelijke goede wijn voor een mooie prijs kunnen kopen. Hoe mee zielen hoe meer vreugd zou ik zeggen
righthand schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:10:
Wat bij mij vooral heeft geholpen is om eerst voorkeur voor druiven te krijgen en daarna de verschillende streken te leren kennen. En vervolgens dan maar de streek in te gaan duiken en dan echt jezelf in het diepe te gooien. Boeken kopen, proeverijen afgaan, flessen kopen, proeven, notities maken. En dan ben je al redelijk op weg.
Tip: ik heb in de topicintro de aromazon staan. Gaat je echt helpen om de verschillen in druiven maar ook terroirs te ondekken. En ook wat je wel of niet lekker vind.
Da's wel een beetje waar ik nu zit inderdaad. Lekker proeven en proberen en hopen dat ik het een beetje knap kan bijhouden in Vivino. Al merk ik wel dat m'n oude ratings ook wat waarde verliezen.
Die aromazon helpt mij wel om smaken te benoemen, maar nog niet om een voorkeur te ontdekken. Je noemt namelijk bepaalde zaken als typisch voor een streek, maar ik moet nog wel wat doosjes wegwerken voordat ik dergelijke conclusies kan trekken. Misschien kan ik het beter andersom aan vliegen; met behulp van die zon mijn smaken herkennen en dan zoeken welke druiven/regio's daar goed in zijn.
Je laatste is wel een leuke. Je noemt Rioja en Sangiovese. Beide zeer karakteristieke wijnen maar best wel verschillend van elkaar. Wel twee leuke startgebieden om te verkennen (ook mooie vakantiebestemmingen trouwens)
Klopt, mijn smaak is op zich wel breed maar ik focus mij nu even op die regio en druif om mezelf niet gek te maken.
De Sangiovese biedt meer warm fruit uit m'n hoofd en is wat aardser, dat staat mij vooralsnog wel aan. Met name omdat ik ook graag oude, huilende of schimmelkaas, of harde worst op tafel heb.
Hoe ontdekken jullie eigenlijk nieuwe wijnen? Voor mij is het momenteel een heel ongericht proces. Als de Vivino-nieuwsbrief iets interessants erin heeft, doe ik daar een bestellinkje en gaan we proberen. Daarnaast neem ik in restaurants waar het aangeboden wordt vaak een glazenarrangement, nemen vrienden af en toe eens een flesje mee en lees ik hier soms wat.
Zoals ik hierboven ook schreef: Veel verschillende dingen proeven. Bijvoorbeeld door naar wijnproeverijen te gaan.
Daarnaast praat ik met mijn wijnhandelaar Probeer uit te leggen waar ik trek in heb of wat de gelegenheid is en of welk eten er bij gaat. Dan gaat hij vanzelf wel dingen adviseren en uitleggen. Vaak neem ik dan nieuwe dingen mee om te proberen en de volgende keer geef ik dan weer feedback hoe ik het ervaren heb. Na een tijdje weten ze dan wel hoe ze jou moeten adviseren. En aan de hand van die ervaringen ga je dan weer verder. Bijvoorbeeld je krijgt een rode wijn uit de Rhone mee en als je dat lekker vindt kun je bijvoorbeeld nog wat andere rhone wijnen gaan proberen.
Maar recent ook een bourgogne proeverij met wijnen uit de Côte de Nuits and the Côte de Beaune gedaan (3 witte en 3 rode) waar verschillende oogstjaren gedronken werden en besproken werd hoe je de typische (weers) omstandigheden van dat jaar maar ook vinificatie technieken terug kunt proeven in de wijn. Heel interessant.
Maar eens, deels is het ook ongericht bij mij maar dat vind ik geen probleem.
Ik heb simpelweg voor een land gekozen waarvan de wijnen mij kunnen bekoren, te weten Duitsland.
Daar ben ik me op gaan concentreren en gaan ontdekken en lezen. Als ik genoeg weet ga iknaar het volgende land.
Daarom is mijn kennis van Spaanse wijn zeer gering en drink ik ook weinig Franse wijn.
Ik organiseer voor mezelf kleine proeverijen haha. Bijvoorbeeld: veel droge rieslings zijn los van elkaar moeilijk te vergelijken, maar naast elkaar proef je wel het verschil.
Ik hou me op dit moment bezig met de regio’s Franken en Saksen. Niet altijd gemakkelijk om wijn te vinden uit bepaalde plekken trouwens.
[Voor 12% gewijzigd door Gnosis op 07-03-2018 13:51]
@Wormaap Als je wijn als hobby wil gaan oppakken, dan betekent dit gewoon dat je het drinken wat meer moet registreren en wat tijd in onderzoek moet gaan steken:
Start met het maken van kleine proefnotities van de wijnen die je drinkt. Al is het alleen al een minimale registratie van het land en gebied en een korte beschrijving van waarom je de wijn wel of niet lekker vind. Hoe je die waardering doet maakt niet uit. Smilies, stoplichten cijfers. Gaat er om dat je terug kan kijken en een patroon gaat zien van jouw voorkeur en land/gebied. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld Vivino om dit te doen. En dat werkt trouwens ook heel goed.
Heb je een bepaalde voorkeur voor dat gebied? Super. Wine-searcher heeft elk gebied in kaart gebracht. van land, naar regio, naar subregio naar dorp. En vaak wordt binnen een gebied vaak dezelfde ras druif gebruikt. Misschien in andere verhoudingen, maar wel dezelfde druiven (ja er zijn uitzonderingen, maar ik spreek hier over het generieke). Lees je in, kijk welke huizen binnen dat gebied de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben (of de beste kwaliteit voor wat jij er voor over hebt) en probeer dat te kopen. Wine searcher gebruik ik om er zeker van te zijn dat ik voor elk gebied de betere wijn heb gedronken. Ook om een goed oordeel te kunnen hebben en zeker er van te zijn of het wel of niet mijn smaak is.
En ben je dan echt helemaal dolenthousiast over dat gebied, dan zou je een kleine vakantie er aan kunnen besteden. Of voor de zomervakantie toevallig net een leuk huisje boeken in jouw favoriet gebied die goh, bij toeval net een half uurtje rijden is van de betere wijndorpen
En voor een nieuw gebied of regio: rinse & repeat en de rest gaat dan vanzelf. Het gaat er vooral om dat je het lekker en ook leuk vind om zo met wijn en het drinken van wijn bezig te zijn.
[Voor 12% gewijzigd door righthand op 07-03-2018 16:29]
Help!!!! schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:27:
Dat verschil kan er zeker zijn. Het is geen wiskunde. Vraag blijft wel wat of dat verschil wat je merkt een verschil in kwaliteit of persoonlijke smaak is.
Uiteraard, maar daar kom ik wel uit denk ik. (Fijn)proeven an sich is niet nieuw voor mij, alleen het onderwerp wijn ben ik nog aan het ontdekken. Het lukt mij vooralsnog meestal wel om onderscheid te maken tussen smaak en kwaliteit. Dat ik niet houd van dingen als zoet, te veel bloemetjes of Franse oksels dat is een kwestie van smaak, kan je ook wel terug vinden op die aromazon. Maar dingen als een afdronk van 0,3 seconden, één smaak die volledig overheerst, überhaupt maar één smaak aanwezig of bak zuur alsof je azijn slobbert wijs ik toe aan kwaliteit.
Dat is herkenbaar
Wat voor mij een heel goed hulpmiddel is om erachter te komen of ik wel objectief kijk is zoveel mogelijk blind proeven. Kijken of je de druif en region kunt plaatsen maar vooral ook qua prijs. Want prijs beinvloedt mij vaak onbewust toch wel.
Enerzijds geef ik je helemaal gelijk, anderzijds hoeft het ook niet altijd mee te spelen. Ik ben best vaak teleurgesteld geweest in een wijn ondanks de beïnvloeding door de prijs.
Ook leuk om met groepje vrienden te doen. Laat 1 iemand de wijn kopen, paar goedkopere flesen en paar wat duurdere en dan iedereen blind proeven en kijken of je ook kunt raden wat de prijs ongeveer is.
Daar levert nog wel eens verrassende uitkomsten op.
Wel een keer een leuk idee, maar hoe ga je er mee om als smaakvoorkeuren heel ver uit elkaar liggen? Ik heb wel wat familie en/of vrienden die een wijntje lusten, maar heel hoog schat ik ze ook niet in op het niveau van smaak en beoordelen. Misschien eens peilen.
Kennen jullie trouwens die dozen van G&G? Ik had een smaakprofiel bij elkaar geklikt (had de uitslag al voorspeld) en zag dat ze daarop een doos kunnen samen stellen. Op zich wel geinig om eens te proberen, trekt je misschien weer naar typen die je zelf niet snel kiest.
Uiteraard, maar daar kom ik wel uit denk ik. (Fijn)proeven an sich is niet nieuw voor mij, alleen het onderwerp wijn ben ik nog aan het ontdekken. Het lukt mij vooralsnog meestal wel om onderscheid te maken tussen smaak en kwaliteit. Dat ik niet houd van dingen als zoet, te veel bloemetjes of Franse oksels dat is een kwestie van smaak, kan je ook wel terug vinden op die aromazon. Maar dingen als een afdronk van 0,3 seconden, één smaak die volledig overheerst, überhaupt maar één smaak aanwezig of bak zuur alsof je azijn slobbert wijs ik toe aan kwaliteit.
Dat geldt voor mij ook.
Wat ik bedoel is dat het op zich best mogelijk is een aantal wijnen uitzelfde prijscategorie op min of meer objectieve criteria te beoordelen en dan tot kwaliteitsverschillen te komen en een cijfer te geven.
(Niet dat ik het kan, maar ik geloof wel dat sommige professionals het kunnen.)
Vervolgens drink ik dan zo'n wijn en proef een 7 ipv een 8.5. Of ik drink een vergelijkbare wijn die een 7 scoort en ik proef dan een 8.5. Bij mij zal dat dan denk ik toch vaak meer in de smaakbeleving zitten dan in een correcte kwaliteitsbeoordeling.
Maar goed ik ben dan ook geen pro en heb net als veel nederlanders een behoorlijk onderontwikkeld vermogen om geuren en smaken te onderscheiden.
[...]
Enerzijds geef ik je helemaal gelijk, anderzijds hoeft het ook niet altijd mee te spelen. Ik ben best vaak teleurgesteld geweest in een wijn ondanks de beïnvloeding door de prijs.
Tuurlijk heb ik dat ook wel
Als ik blind proef maak ik toch nog wel regelmatig mee dat ik denk dat iets wel bijv E20 zal kosten en dat ie dan maar E10 is. Of omgekeerd.
Als ik de prijs weet merk ik dat ik de wijn sneller ga 'goedpraten' danwel een beoordeling geven die in lijn met de prijs is.
Door de prijs niet te weten heb ik het idee dat ik me beter ontwikkel en mijn echte mening beter naar voren komt.
[...]
Wel een keer een leuk idee, maar hoe ga je er mee om als smaakvoorkeuren heel ver uit elkaar liggen? Ik heb wel wat familie en/of vrienden die een wijntje lusten, maar heel hoog schat ik ze ook niet in op het niveau van smaak en beoordelen. Misschien eens
peilen.
Dit werkt natuurlijk het beste als jijzelf en je vrienden wat meer ervaring hebben. Maar als jij al wat meer weet en zij zijn wel enthusiast zijn dan kan het best werken.
Vaak verzorg ik wijnen met kerst voor familiediner en mijn zwager drinkt zelden wijn maar die zegt dan dingen als vrij vertaald, "Ik ben niet zo'n wijndrinker maar dit is goed weg te krijgen... " en houdt vervolgens zijn glas weer omhoog voor seconds ...
Het is sowieso een stuk makkelijker om aan kwaliteit te wennen dan het af te wennen.
Kennen jullie trouwens die dozen van G&G? Ik had een smaakprofiel bij elkaar geklikt (had de uitslag al voorspeld) en zag dat ze daarop een doos kunnen samen stellen. Op zich wel geinig om eens te proberen, trekt je misschien weer naar typen die je zelf niet snel kiest.
Ja ken het en kan best leuk zijn, maar stel toch liever zelf samen. Zitten ook vaak merken bij waar ik zelf niet wild van ben.
Bij G&G neem ik vaak dingen uit de aanbieding van kleinere onbekendere producenten.
Maar recent ook een bourgogne proeverij met wijnen uit de Côte de Nuits and the Côte de Beaune gedaan (3 witte en 3 rode) waar verschillende oogstjaren gedronken werden en besproken werd hoe je de typische (weers) omstandigheden van dat jaar maar ook vinificatie technieken terug kunt proeven in de wijn. Heel interessant.
Maar wat vond je van de witte en rode Bourgognes die werden geproefd? Voor herhaling vatbaar of vooral geinteresseerd in de geschiedenis en technieken? Wat was er zo anders aan deze wijnen?
Poehh, is al weer 3 maanden geleden. Die wijnen waren prima en zeker goed gemaakt. Prijs van die wijnen was daar ook wel naar volgensmij, 25 en hoger.
Ik zou niet zeggen dat er iets anders was aan de wijnen, gewoon vrij goede Bourgognes. Zelf heb ik alleen niet heel veel kennis van Bourgogne omdat ik het niet heel veel drink. Dit omdat de goede vrij duur zijn en ook vind ik m.n. de rode nogal erg verfijnd. Ben meer bordeaux man. Denk dat ik nog niet echt toe ben aan (rode) Bourgogne / het nog niet helemaal begrijp. De witte liggen me wel meer.
Mijn vriendin en ik vinden het leuk om af en toe samen zo’n proeverij te doen en zagen dit als een mooie kans om wat meer Bourgogne te proeven en over te leren.
M.n. bij wit kan ik me herinneren dat de ene voor mij nog vrij fris was (die zou ik liever paar jaar later drinken) en de andere was meer op dronk.
Ik vond vooral het verhaal erachter interessant. Hij vertelde o.a. over de verschillen in weersomstandigheden in de oogstjaren maar ook vinificatietechnieken en wat dat normaal gesproken voor gevolgen moest hebben in wat je proeft. Daarna kon je zelf proeven of je dit herkende. Heel interessant.
Maar om die voorspelling zelf te maken als je in de winkel staat heb je natuurlijk heel wat kennis nodig. Maar goed daarom ga ik juist naar dit soort wijnhandelaren zodat ze je kunnen adviseren.
Binnenkort geeft hij een pinot noir masterclass/proeverij (Duits en Nieuw Zeeland) wat ik ook interessant vind maar net even te duur en is eigenlijk meer bedoeld voor mensen die al (enige) WSET diploma’s hebben. Ik ben meer een goedwillende geinteresseerde
De proeverijen bij deze wijnhandelaar in huiselijke sfeer vind ik ook altijd wel interessant. In de nieuwsbrieven kun je een idee krijgen van de wijnen en prijzen:
Deze proeverijen zijn misschien wel wat prijzig Maar zie het ook als een leermoment om allerlei nieuwe en verschillende dingen te proberen.
Voor de echte Hollanders, als je niet alles in de spuugbak laat belanden dan drink je het er denk ik wel uit.
[Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 08-03-2018 10:31]
Wat ik bedoel is dat het op zich best mogelijk is een aantal wijnen uitzelfde prijscategorie op min of meer objectieve criteria te beoordelen en dan tot kwaliteitsverschillen te komen en een cijfer te geven.
(Niet dat ik het kan, maar ik geloof wel dat sommige professionals het kunnen.)
Vervolgens drink ik dan zo'n wijn en proef een 7 ipv een 8.5. Of ik drink een vergelijkbare wijn die een 7 scoort en ik proef dan een 8.5. Bij mij zal dat dan denk ik toch vaak meer in de smaakbeleving zitten dan in een correcte kwaliteitsbeoordeling.
Dat zal als amateur altijd enigszins blijven. Om smaak volledig terzijde te kunnen zetten moet je van elke wijn weten wat je kan verwachten en hoe hij zich op die vlakken presenteert. Gaat mij niet lukken.
Het is sowieso een stuk makkelijk om aan kwaliteit te wennen dan het af te wennen.
Houd op, ik baal al als een stekker dat ik in de Jumbo niet meer gelukkig word en in de AH ook al het meeste over sla.
Ja ken het en kan best leuk zijn, maar stel toch liever zelf samen. Zitten ook vaak merken bij waar ik zelf niet wild van ben.
Bij G&G neem ik vaak dingen uit de aanbieding van kleinere onbekendere producenten.
Uiteraard en als ik er genoeg verstand van had zou ik dat ook doen. Bij whisky en bier zal bijvoorbeeld absoluut nooit een standaarddoos bestellen, maar bij wijn ben ik nog niet zo ver.
Het risico is alleen dat ik denk een bepaalde regio of druif niet lekker denk te vinden op basis van een fles uit die doos, terwijl het misschien wel gewoon geen topper is.
^
Tja, snap je dilemma. Kan niet in je portemonnaie kijken maar echt een buil kun je je er ook weer niet aan vallen.
Wijn is toch vooral veel proberen. Zelfs binnen bepaalde druiven heb je heel verschillende smaken. Je hebt merlot en merlot als je begrijpt wat ik bedoel. Dus trek niet gelijk te definitieve conclusies
Inmiddels heb ik best wel veel wijn gedronken in mijn leven. En ik gebruik wel wat algemene regels als ik iets koop maar die gaan helaas ook niet altijd op.
Elke wijnjaargang is normaal gesproken ook weer anders, ook bij dezelfde producent. Grote producenten zoals die aan AH leveren mikken er wel op om door de jaren heen een constante kwaliteit en smaakprofiel aan te leveren. Bijvoorbeeld die Berberana’s die nu ook weer in de aanbieding zijn, die smaken jaar in jaar uit redelijk vergelijkbaar als je het mij vraagt.
Lang verhaal kort, zeker als je nog niet veel wijnen hebt gedronken en zonder specifieke research per fles te doen op een producent, wijnserie en jaargang is het toch wel een gokje.
Uiteindelijk is het kwestie van proberen tot je er meer gevoel bij krijgt.
Kijk eens in je omgeving naar proeverijen en/of een beginnerswijncursusje van een paar uur.
Laatst op de sportvereniging had iemand op vrijdagavond een cursusje en proeverij in de stijl van de topicstart gedaan. Dat was voor veel deelnemers ook al heel leerzaam en leuk. Heb zelf toch ook weer het nodige opgestoken.
Als je bij een goede wijnhandel naar binnen loopt en zegt dat je wijn wel lekker vindt maar er nog weinig van weet en dus ervaring op wil doen krijg je a) een uitgebreid verhaal over van alles en nog wat en kan je b) een proefpakket laten samen stellen afgestemd op jouw ontdekkingswens en budget. Vaak hebben ze ook maandelijks wisselende proefpakketten voor een redelijke prijs. Krijg je niet zo'n verhaal en kunnen ze niet iets voor je samenstellen dan sta je duidelijk niet in een goede wijnhandel .
Toen wij een paar jaar geleden wat meer wilden dan AH en G&G zijn we bij Bloem naar binnen gestapt en hebben we na uitgebreide verhalen een proefpakket meegenomen. Als je dat een paar keer hebt gedaan zal je al snel van die standaarddozen af gaan wijken omdat je smaak zich snel genoeg openbaart.
Vorige week hebben we daar weer prachtige verhalen van 'vroeger' aan de oudegracht en over de verschillen tussen hout (als in: uit welk bos kwam die boom) gehad. En ook een goed setje wijnen mee kunnen nemen in de druifrassen en prijsklasse van het SDEN 3 examen
Uiteraard en als ik er genoeg verstand van had zou ik dat ook doen. Bij whisky en bier zal bijvoorbeeld absoluut nooit een standaarddoos bestellen, maar bij wijn ben ik nog niet zo ver.
Het risico is alleen dat ik denk een bepaalde regio of druif niet lekker denk te vinden op basis van een fles uit die doos, terwijl het misschien wel gewoon geen topper is.
Voor je gecheckt. Niet de beste wijnen uit de regio waar ze vandaan komen. Ik denk als je zelf gaat zoeken je wel betere wijnen kunt krijgen voor minimaal dezelfde prijs. Zitten in ieder geval geen pareltjes tussen als ik het allemaal zie op winesearcher
Qua budget moet je maar denken dat ik dat gewoon nog niet heb. Ik kom echter wel van supermarktwijn (8-10 euro of bonus) en begin nu net de stap erboven te proberen. Dan ga ik nu nog even niet een aantal tientjes voor één fles neerleggen, ik bouw dat liever rustig op. Op welk niveau ik terecht ga komen kan ik niet voorspellen, maar ik wil wel enigszins verantwoord ontdekken.
Daarom staat het idee van een proeverij mij wel aan, ik ga dat wel onderzoeken in de regio. Kanttekening is wel dat ik dan wel even moet uitzoeken wat het niveau is. Van veel ander soortige proeverijen weet ik namelijk dat het behoorlijk uiteen kan lopen wat ze je aan kwaliteit voor schotelen.
Wijn is toch vooral veel proberen. Zelfs binnen bepaalde druiven heb je heel verschillende smaken. Je hebt merlot en merlot als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat begrijp ik heel goed. Ik vond merlot altijd laffe troep, tot je een wat betere tegen komt.
Elke wijnjaargang is normaal gesproken ook weer anders, ook bij dezelfde producent. Grote producenten zoals die aan AH leveren mikken er wel op om door de jaren heen een constante kwaliteit en smaakprofiel aan te leveren. Bijvoorbeeld die Berberana’s die nu ook weer in de aanbieding zijn, die smaken jaar in jaar uit redelijk vergelijkbaar als je het mij vraagt.
Ik proef zelfs verschil tussen de jaargangen Lindemans, dus dat gaat op termijn vast ook nog wel een probleem opleveren. Maar initieel zal ik maar beginnen met druif en regio, daarna kijken we wel verder.
righthand schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:22:
Voor je gecheckt. Niet de beste wijnen uit de regio waar ze vandaan komen. Ik denk als je zelf gaat zoeken je wel betere wijnen kunt krijgen voor minimaal dezelfde prijs. Zitten in ieder geval geen pareltjes tussen als ik het allemaal zie op winesearcher
Qua budget moet je maar denken dat ik dat gewoon nog niet heb. Ik kom echter wel van supermarktwijn (8-10 euro of bonus) en begin nu net de stap erboven te proberen. Dan ga ik nu nog even niet een aantal tientjes voor één fles neerleggen, ik bouw dat liever rustig op. Op welk niveau ik terecht ga komen kan ik niet voorspellen, maar ik wil wel enigszins verantwoord ontdekken.
Ik denk dat er tussen, even breed genomen, E10-20 heel veel goeds te koop is. Ik zou ook zeker niet te snel in prijs omhoog gaan. Hoog geprijsde wijnen zijn geen doel op zich. Sterker nog: liever niet. Hoe goedkoper je wijn kan drinken die je lekker vindt, hoe beter het natuurlijk is. Ik heb het ook langzaam opgebouwd. Het heeft geen zin om geld weg te gooien aan dingen die je niet lekker vindt of niet begrijpt.
Tegelijkertijd moet je natuurlijk wel af en toe wat geld uitgeven om iets te leren begrijpen / ontdekken.
Dan dronk ik een relatief dure wijn (E25) tov wat ik voorheen kocht (E5 a 10) en dacht ik, mmz wel lekker maar is dit het nu waard En dan ging ik weer meer in aanbiedingen zoeken van E20 voor E12 ofzo. .
Daarom staat het idee van een proeverij mij wel aan, ik ga dat wel onderzoeken in de regio. Kanttekening is wel dat ik dan wel even moet uitzoeken wat het niveau is. Van veel ander soortige proeverijen weet ik namelijk dat het behoorlijk uiteen kan lopen wat ze je aan kwaliteit voor schotelen.
Als je in een wat grotere stad woont zijn er ongetwijfeld een paar wijnhandelaren te vinden die het E10+ segment bedienen. Die organiseren vaak ook proeverijen. De wijnhandel waar ik vaak heen ga organiseert ze elk kwartaal en je betaalt slechts E10. Dan proef je al gauw 20-25 wijnen van E10 - E50 a 80. Natuurlijk zijn de duurdere maar een paar en het merendeel E10 - E25.
Dit doen ze vooral voor vaste klanten en in de hoop dat je ook wat afneemt maar je proeft meestal wel een aantal wijnen die je graag zou willen drinken dus heb geen problemen om wat flesjes te kopen.
En uiteraard zijn ze ook in serieus geinteresseerde nieuwe klanten geinteresseerd. Gewoon transparant zijn, dat werkt goed voor mij.
[...]
Dat begrijp ik heel goed. Ik vond merlot altijd laffe troep, tot je een wat betere tegen komt.
Dat vond ik ook altijd tot ik goede tegenkwam maar die smaken imho totaal anders.
[...]
Ik proef zelfs verschil tussen de jaargangen Lindemans, dus dat gaat op termijn vast ook nog wel een probleem opleveren. Maar initieel zal ik maar beginnen met druif en regio, daarna kijken we wel verder.
Dat is al heel wat en begin van begrip.
[b]Gonadan schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:48:
Hmm, goed dat je het zegt want drie sterretjes (aangenomen dat het niet veel verschilt met Vivino) ontstijg ik meestal al als ik zelf ga uitzoeken.
Oh, drie op de schaal van 5 is gewoon voldoende tot goed. En dat is gewoon goed voor de standaard wijndrinker. Dit soort aanbiedingen zijn niet zo zeer goedkoop, maar voor de luie wijndrinker. Je hoeft er niet veel moeite voor te doen en je kan weer een streekje leren kennen. Loop je wel het risico dat je een gebied niet lekker gaat vinden omdat de wijnen maar van okay kwaliteit waren. Een okay Bordeaux gaat iemand ook niet echt inzicht geven in de potentie die gewoon hoog is in de Bordeaux.
Voor deze bedragen (rondom 10 euro) moet je echt wel betere en leukere rioja's en douro's bij je lokale wijnhandelaar kunnen krijgen.
Help!!!! schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:05:
Ik denk dat er tussen, even breed genomen, E10-20 heel veel goeds te koop is. Ik zou ook zeker niet te snel in prijs omhoog gaan. Hoog geprijsde wijnen zijn geen doel op zich. Sterker nog: liever niet. Hoe goedkoper je wijn kan drinken die je lekker vindt, hoe beter het natuurlijk is. Ik heb het ook langzaam opgebouwd. Het heeft geen zin om geld weg te gooien aan dingen die je niet lekker vindt of niet begrijpt.
Tegelijkertijd moet je natuurlijk wel af en toe wat geld uitgeven om iets te leren begrijpen / ontdekken.
Dan dronk ik een relatief dure wijn (E25) tov wat ik voorheen kocht (E5 a 10) en dacht ik, mmz wel lekker maar is dit het nu waard En dan ging ik weer meer in aanbiedingen zoeken van E20 voor E12 ofzo. .
Dat is wel het segment waar ik nu wil gaan proberen. Zo kocht ik laatst die Salceda Rioja Reserve 2013 bij de Gall voor iets van vijftien euro of zo. Die viel mij echter nogal tegen waardoor ik terughoudend bent bij zo'n doos.
Niet dat ik die wijn niet lekker vond, maar hij was gewoon totaal niet bijzonder. Geen verschil met een supermarktvariant van de helft van de prijs. Ik dacht even dat het gewoon niet aan mij besteed was, maar achteraf bleek dat de ratings ook niet bijzonder waren. De Gall moet dus gewoon van z'n partij af.
Dat vond ik ook altijd tot ik goede tegenkwam maar die smaken imho totaal anders.
Correct, dat scheelt echt heel veel.
righthand schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:06:
Oh, drie op de schaal van 5 is gewoon voldoende tot goed. En dat is gewoon goed voor de standaard wijndrinker. Dit soort aanbiedingen zijn niet zo zeer goedkoop, maar voor de luie wijndrinker. Je hoeft er niet veel moeite voor te doen en je kan weer een streekje leren kennen. Loop je wel het risico dat je een gebied niet lekker gaat vinden omdat de wijnen maar van okay kwaliteit waren.
In mijn ervaring is een 3 op 5 bij Vivino een signaal dat ik hem niet goed genoeg vind. Ik ga ze zelf pas echt waarderen als ze tussen 3,5 en 4 zitten. Nu check ik dat meestal niet vooraf, ook om mijn mening niet te beïnvloeden. Maar in het geval van zo'n doos moet ik dan misschien maar wel een keer doen.
Een okay Bordeaux gaat iemand ook niet echt inzicht geven in de betaalbare pareltjes die je kan vinden in de Bordeaux.
Toevallig had ik van de week een Bordeaux, simpel en teleurstellend. Nu ben ik niet zo naïef dat ik Bordeaux gelijk afschrijf, maar ik moet blijkbaar wel kritischer zijn voordat ik wat koop.
Dat is wel het segment waar ik nu wil gaan proberen. Zo kocht ik laatst die Salceda Rioja Reserve 2013 bij de Gall voor iets van vijftien euro of zo. Die viel mij echter nogal tegen waardoor ik terughoudend bent bij zo'n doos.
Niet dat ik die wijn niet lekker vond, maar hij was gewoon totaal niet bijzonder. Geen verschil met een supermarktvariant van de helft van de prijs. Ik dacht even dat het gewoon niet aan mij besteed was, maar achteraf bleek dat de ratings ook niet bijzonder waren. De Gall moet dus gewoon van z'n partij af.
G&G heeft echt ook wel heel goede wijnen maar het is natuurlijk een grote keten dus ze hebben ook veel AH achtige producenten nodig die voldoende volume kunnen leveren. Na een tijdje daar de aanbiedingen en wijnen gevolgd te hebben kom je daar wel achter. Groot volume is niet perse slecht maar de echte kwaliteit zal je daar vaak niet vinden.
Ik koop zelf eigenlijk nooit dozen. Gewoon een flesje en als ie lekker is koop ik hem nog eens / wat vaker.
Kijk als je hem echt lekker vindt kun je wel een doos nemen want een bepaalde jaargang is op gegeven moment natuurlijk wel op. Het zijn geen wasknijpers.
Toevallig had ik van de week een Bordeaux, simpel en teleurstellend. Nu ben ik niet zo naïef dat ik Bordeaux gelijk afschrijf, maar ik moet blijkbaar wel kritischer zijn voordat ik wat koop.
Bordeaux is ook een verhaal apart. Samen met Bourgogne denk ik de meest hoog aangeschreven wijnstreek in de wereld. Dus zelfs voor bagger betaal je al veel, puur om de naam. De instapprijs van een aanvaardbare Bordeaux ligt iha hoger.
Dat soort wijnen kun je dan ook beter kopen bij handelaren die zich daar in verdiept hebben en je eerlijk adviseren.
Help!!!! schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:37:
Ik koop zelf eigenlijk nooit dozen. Gewoon een flesje en als ie lekker is koop ik hem nog eens / wat vaker.
Kijk als je hem echt lekker vindt kun je wel een doos nemen want een bepaalde jaargang is op gegeven moment natuurlijk wel op. Het zijn geen wasknijpers.
Met een doos doelde ik op zo'n verrassingspakket. Qua aantallen koop ik zelden een doos. Of het moet van die Lindemans slobber zijn omdat ik weet dat ik in een bepaalde tijd niets kan uitzoeken maar wel veel wijn nodig heb. (en bonus. )
Bedankt voor alle vorige reacties met tips en info de fles die ik had gekocht bij de wijnwinkel was een Cuvee Léandre - plan de Dieu (Côtes du Rhône)
Op zich geen slechte wijn maar kan niet bepaald zeggen dat ik iets specifiek smaak. Enige wat een beetje opkomt is thee geur een beetje houtig (zagerij). Geen spiritus achtingen geur/smaak die goedkopere wijn soms heeft?
Wel mooie donkere kleur
Zou er niet direct nog een fles van kopen
Volgende stap? Toch wel weer langs de wijnhandel. Had stiekem toch iets meer verwacht
Gisteren toch nog iets gevonden bij de Jumbo die ik op zich wel lekker vond. Nu was ik allemaal ranzigheid aan het eten dus kan niet helemaal objectief beoordelen. Vanavond na het restant nog maar eens kijken.
@Zorg
Je moet de verwachtingen denk ik ook niet te hoog hebben.
In supermarkten wordt naar mijn mening relatief gezien al hele goede basiswijn verkocht voor de prijs. Zeker als je de bonusaanbiedingen meepakt.
Met de moderne vinificatie technieken is dit ook goed mogelijk.
Echter er is ook nog de wet van toe en afnemende meeropbrengsten en een wijnhandel is niet perse een goede wijnhandel
Dit is bijvoorbeeld een flesje uit de wijnhandel wat ik regelmatig cadeau doe en die veel mensen lekker vinden waar ik vrij zeker van ben dat als je die proeft je het verschil met een Lindemans gelijk wel snapt. De prijs is dan ook wel stukje hoger. https://www.vivino.com/wi...one-villages-valreas-9999
Gonadan schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:21:
In mijn ervaring is een 3 op 5 bij Vivino een signaal dat ik hem niet goed genoeg vind. Ik ga ze zelf pas echt waarderen als ze tussen 3,5 en 4 zitten. Nu check ik dat meestal niet vooraf, ook om mijn mening niet te beïnvloeden. Maar in het geval van zo'n doos moet ik dan misschien maar wel een keer doen.
Die ratings op Vivino zijn over het algemeen vrij waardeloos, het overgrote deel van de mensen rate daar flessen op smaak ipv op kwaliteit. Leuk voor een indruk en voor informatie maar ik zou er nooit mijn keus voor een wijn door laten beïnvloeden. Daarnaast heeft iedereen sowieso zijn eigen manier van wijnen beoordelen dus zeggen die ratings nog minder. Ik gebruik vivino alleen voor het vastleggen wat ik zelf van wijnen vind. Daar is het super handig voor.
Je kan beter kijken naar beschrijvingen van mensen die wat meer lijken te weten dan naar de rating an sich. Als een review iets zegt over intensiteit van geur en smaak, suikers, zuren, tannines, aromas en de balans heb je daar veel meer aan dan de gemiddelde 'Great stuff, 4 stars' om te bepalen of jij hem lekker gaat vinden.
Zorg schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:32:
Bedankt voor alle vorige reacties met tips en info de fles die ik had gekocht bij de wijnwinkel was een Cuvee Léandre - plan de Dieu (Côtes du Rhône)
Op zich geen slechte wijn maar kan niet bepaald zeggen dat ik iets specifiek smaak. Enige wat een beetje opkomt is thee geur een beetje houtig (zagerij). Geen spiritus achtingen geur/smaak die goedkopere wijn soms heeft?
Wel mooie donkere kleur
Zou er niet direct nog een fles van kopen
Volgende stap? Toch wel weer langs de wijnhandel. Had stiekem toch iets meer verwacht
Jammer dat de fles niet optimaal was. Thee en houtzagerij, dat klinkt niet best beide geuren staan bij mij als muf in de boeken. Eerste wat je in elke wijn moet ruiken is fruit. Ruik je geen fruit, dan is de wijn echt speciaal of echt niet goed.
Maar goed; ben je op zoek naar Rhone wijn? Voor een beginnende wijndrinker zou ik niet direct een noordelijke Rhone pakken. Vaak te complex en daarmee ook direct een prijsrange die niet voor handen ligt.
Ik zou voor een zuiderlijke Rhone gaan en dan een combinatie van een Syrah/Grenache. Dikke body van donker fruit en tannine, maar met het zuur en rood fruit van de grenache er door heen. En dan is het wel handig om even te kijken naar de verhouding. Dan weet je meestal wat je kan verwachten wat betreft het karakter.
Leuke zuiderlijke Rhones heb je overal beschikbaar. Lirac heeft mooie toegankelijke wijnen met een iets lichtere body dan je dat bij een Rhone wijn zou verwachten. Aan de andere kant heb je dan de heavy hitters als een Luberon, Gigondas en Vacqueras (laatste twee zijn in de syrah/grenache combinatie juist tegenpolen, terwijl je in een uur van het ene naar het aan de dorp kan lopen).
Wil je toch even snuffelen aan een toegankelijke noord Rhone, dan is de Crozes-Hermitage van Guigal een goede wijn voor een 18 euro bij de Albert Heijn. Een fles van 2009 - 2013 is ideaal. Laat de wijn wel minimaal een uurtje in een karaf luchten. Jonger kan ook, maar mogelijk dat tannine een tikkeltje rauw kan zijn.
Vandaag eindelijk eens tijd gehad om de volgende aankoop te doen voor de kelder.
Ik viel met m'n neus in de boter, want er kwam net een lente-actie-flyer binnen van de Mövenpick, 21% korting op The Prisoner uit 2016. Hierdoor komt hij net in de prijsklasse waar ik het er wel voor over heb om een doos van 12 te kopen.
Vanavond is het tijd voor fondue, dus tijd voor een sappige witte wijn. Op advies van de winkel een Sauvignon Blanc uit 2014 van Clos Henri meegenomen. Heerlijke zuren erin waardoor de smaakpapillen goed op gang komen, wat de stevige fondue alleen maar beter doet smaken
Om te proberen ook een Blindfold uit 2015 meegenomen. In de winkel snel even geproefd en is een lekkere 'vette' witte wijn. Heerlijk voor als het weer tijd wordt op een zondag buiten te kunnen zitten in de eerste lente-zon
Jammer dat de fles niet optimaal was. Thee en houtzagerij, dat klinkt niet best beide geuren staan bij mij als muf in de boeken. Eerste wat je in elke wijn moet ruiken is fruit. Ruik je geen fruit, dan is de wijn echt speciaal of echt niet goed.
Dat waren de smaken die ik kon vinden Bij drinken (veelal speciaalbieren) kan ik altijd wel iets van een smaal vinden. Bij eten (kruiden e.d.) ben ik ook altijd wel mee met smaken. Hier kon ik dus niet iets herkenbaars vinden.
Maar goed; ben je op zoek naar Rhone wijn? Voor een beginnende wijndrinker zou ik niet direct een noordelijke Rhone pakken. Vaak te complex en daarmee ook direct een prijsrange die niet voor handen ligt.
Ik zou voor een zuiderlijke Rhone gaan en dan een combinatie van een Syrah/Grenache. Dikke body van donker fruit en tannine, maar met het zuur en rood fruit van de grenache er door heen. En dan is het wel handig om even te kijken naar de verhouding. Dan weet je meestal wat je kan verwachten wat betreft het karakter.
Leuke zuiderlijke Rhones heb je overal beschikbaar. Lirac heeft mooie toegankelijke wijnen met een iets lichtere body dan je dat bij een Rhone wijn zou verwachten. Aan de andere kant heb je dan de heavy hitters als een Luberon, Gigondas en Vacqueras (laatste twee zijn in de syrah/grenache combinatie juist tegenpolen, terwijl je in een uur van het ene naar het aan de dorp kan lopen).
Wil je toch even snuffelen aan een toegankelijke noord Rhone, dan is de Crozes-Hermitage van Guigal een goede wijn voor een 18 euro bij de Albert Heijn. Een fles van 2009 - 2013 is ideaal. Laat de wijn wel minimaal een uurtje in een karaf luchten. Jonger kan ook, maar mogelijk dat tannine een tikkeltje rauw kan zijn.
Ik was niet specifiek naar een Rhone wijn, ik was helemaal niet specifiek op zoek dit was waar de wijnhandelaar mee aankwam zetten. Let wel dit was een Zuidelijke Rhone met inderdaad een combinatie van een Syrah/Grenache. De mix tussen de twee heb ik niet meer terug kunnen vinden.
Jheroun schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:51:
Die ratings op Vivino zijn over het algemeen vrij waardeloos, het overgrote deel van de mensen rate daar flessen op smaak ipv op kwaliteit. Leuk voor een indruk en voor informatie maar ik zou er nooit mijn keus voor een wijn door laten beïnvloeden. Daarnaast heeft iedereen sowieso zijn eigen manier van wijnen beoordelen dus zeggen die ratings nog minder. Ik gebruik vivino alleen voor het vastleggen wat ik zelf van wijnen vind. Daar is het super handig voor.
Als je er zo naar kijkt is geen enkele review van een amateur interessant, want iedereen zal smaak mee nemen in de beoordeling. Of het nu Vivino, wine searcher of op en webshop is.
Toch neem ik het wel een beetje mee. Als ik namelijk zie dat er krap drie sterren behaald wordt door een prijzige wijn dan weet ik dat het zonde is want meestal word ik er zelf dan ook niet blij van.
Je kan beter kijken naar beschrijvingen van mensen die wat meer lijken te weten dan naar de rating an sich. Als een review iets zegt over intensiteit van geur en smaak, suikers, zuren, tannines, aromas en de balans heb je daar veel meer aan dan de gemiddelde 'Great stuff, 4 stars' om te bepalen of jij hem lekker gaat vinden.
Soms wel, maar vaak ook niet. Je wilt niet weten hoeveel mensen over tannines, smaken en dergelijke dingen praten puur om interessant te klinken. Een tekstuele review heb je inderdaad meer aan, maar terminologie is geen betrouwbare indicator voor verstand.
Zo zit ik nu toevallig reviews van Ondarre Rioja Reserva te lezen. Grappig om te zien dat de één hem lekker vol vindt en de ander juist te soepel voor een reserva. Stapels met tegenstrijdige teksten.
[Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 10-03-2018 15:54]
Zonnetje in je gezicht, vogeltjes fluiten en temperatuur naar de 20C. Vrijdag toch maar weer eens wat wijnen uit de Vivino shop voor het park gekocht (en ook twee krachtpatsers uit het noorden van de Rhone).
Zag ook een bijzondere witte wijn en na wat onderzoek ook er achter gekomen dat het een authentieke regionale wijn betreft. Voor mij een onbekende wijnstreek, de Marche.
Aan de prijs maar een leuke oplegcapaciteit. 2 flessen gekocht om eens zelf te proeven waarom dit nu zo bijzonder is in vergelijking met andere Verdicchio. https://www.vivino.com/wi...tardivo-ma-non-tardo-2015 https://www.wine-searcher...hio+dei+castelli+jesi+cls
Zaterdag binnen gekregen en de witte en rode flessen in de bewaarkast gelegd. Moet binnenkort mijn spreadsheet weer eens bijwerken.
Gistermiddag ook nog even Henri Bloem zijn winkel in Rotterdam bezocht. Was ik nog niet eerder geweest. Op zich leuke wijnen, maar de eigenaar/chef was kortaf en emotieloos over zijn wijnen. Jammer.
Wel twee flessen gekocht. Een roodfruitige Zuid Italiaan en een Priorat uit 2015 die volgens hem al kon worden gedronken ( ).
In de avond had ik al het plan om een Nederlandse rode wijn uit 2013 te gaan openen. Gekregen van mijn ouders en zij wilden absoluut weten wat er ik van vond.
Fles opengetrokken en direct even proeven om in te schatten hoelang de wijn lucht nodig had om zich te openen. Geur was veelbelovend, maar de houtlagering blaast elke nuance de wijn uit. Denk dat de wijn gewoon onvoldoende is opgewassen tegen de 18 maanden lagering. Grappige was dat de nadronk wel wat mooie tonen liet zien. Maar dat was nadat het ceder was afgezwakt. Dus met goed hoop de wijn 4 uur laten luchten maar dit mocht helaas niet of nauwelijks helpen. Jammer dat het gewoon niet goed genoeg is voor een voldoende.
Een beetje te veel ambitie voor het klimaat die wij hier hebben. Misschien dat ze de wijn moeten proberen te maken met maceratie i.p.v. eiklagering. Rode wijn in Nederland is toch best wel moeilijk door onze koele zomers en weinig zonne-uren.
Gisteravond de in de middag gekochte Italiaan geopend, want ik was wel erg benieuwd naar een soepele rode wijn met rood fruit uit de streek waar vooral dikke vette donker fruitbommen vandaan komen. En mijn vriendin wilde een soepele wijn..tja, dan is de keuze snel gemaakt.
Was inderdaad een leuke wijn. Rood fruit, wel tannine maar niet het stugge wat je vaak uit die streek kan tegenkomen. Maar goed, die primitivo's doen ze toch echt wel beter in de hak van de laars.
Als van fan van Guigal moet ik zeggen dat ze ook zeer betaalbare (en drinkbare) flessen wijn hebben. Echter is hun top wel prijzig.
Gistermiddag ook nog even Henri Bloem zijn winkel in Rotterdam bezocht. Was ik nog niet eerder geweest. Op zich leuke wijnen, maar de eigenaar/chef was kortaf en emotieloos over zijn wijnen. Jammer.
Wel twee flessen gekocht. Een roodfruitige Zuid Italiaan en een Priorat uit 2015 die volgens hem al kon worden gedronken ( ).
Nou zijn er een aantal zeer moderne boeren in Priorat zoals bijvoorbeeld Bobet Ferrer die hun wijnen modern maken en dus relatief jong gedronken kunnen worden. Dus het kan! Maar over het algemeen zou ik er ook mijn twijfels bij trekken. Zo heb ik er ook aantal van Amodis uit 2008 die net aan op dronk ik.
In de avond had ik al het plan om een Nederlandse rode wijn uit 2013 te gaan openen. Gekregen van mijn ouders en zij wilden absoluut weten wat er ik van vond.
Fles opengetrokken en direct even proeven om in te schatten hoelang de wijn lucht nodig had om zich te openen. Geur was veelbelovend, maar de houtlagering blaast elke nuance de wijn uit. Denk dat de wijn gewoon onvoldoende is opgewassen tegen de 18 maanden lagering. Grappige was dat de nadronk wel wat mooie tonen liet zien. Maar dat was nadat het ceder was afgezwakt. Dus met goed hoop de wijn 4 uur laten luchten maar dit mocht helaas niet of nauwelijks helpen. Jammer dat het gewoon niet goed genoeg is voor een voldoende.
Een beetje te veel ambitie voor het klimaat die wij hier hebben. Misschien dat ze de wijn moeten proberen te maken met maceratie i.p.v. eiklagering. Rode wijn in Nederland is toch best wel moeilijk door onze koele zomers en weinig zonne-uren.
Nederlandse wijn is altijd wel interessant, niet altijd lekker.
Ik kom al enkele jaren langs Zeeland waar wel wat witte wijn wordt gemaakt.
Prijs/kwaliteit is niet top maar het heeft toch wel iets.
Als van fan van Guigal moet ik zeggen dat ze ook zeer betaalbare (en drinkbare) flessen wijn hebben. Echter is hun top wel prijzig.
Prijzig? Zeg maar bijna onbetaalbaar. Ik heb wel eens gekeken naar een top Rotie van Guigal (de zogenaamde La La's), maar met prijzen vanaf 150 euro word dat toch echt te gortig.
Nou zijn er een aantal zeer moderne boeren in Priorat zoals bijvoorbeeld Bobet Ferrer die hun wijnen modern maken en dus relatief jong gedronken kunnen worden. Dus het kan! Maar over het algemeen zou ik er ook mijn twijfels bij trekken. Zo heb ik er ook aantal van Amodis uit 2008 die net aan op dronk ik.
ederlandse wijn is altijd wel interessant, niet altijd lekker.
Ik kom al enkele jaren langs Zeeland waar wel wat witte wijn wordt gemaakt.
Prijs/kwaliteit is niet top maar het heeft toch wel iets.
Klopt, je merkt toch dat mensen dit graag willen kopen. Ik krijg toch steeds vaker NL wijnen voorgeschoteld wanneer ik op visite ben. Willen ze toch weten of het wat is. De Zeelandse witte wijnen zijn naar mijn weten de beste NL wijnen. Ook niet gek als je beseft dat Zeeland een van de regio's is met de meeste zonne-uren van Nederland.
Prijzig? Zeg maar bijna onbetaalbaar. Ik heb wel eens gekeken naar een top Rotie van Guigal (de zogenaamde La La's), maar met prijzen vanaf 150 euro word dat toch echt te gortig.
Ja klopt, ik ga er van de zomer op bezoek denk ik, ben er dan toch in de buurt.
Volgens mij kan je daar als particulier niet proeven maar zeker wel kopen.
Was gisteren even door de NPO app aan het browsen, zie ik ineens die oude boef van Gort er tussen zitten.
Korte afleveringen waar hij dan een aspect van het wijnmaken behandeld en ook wat ingezonden kijkersvragen 'beantwoord'.
Eerste afleveringen van dit seizoen gekeken en de beste man heeft wel van die lekkere boute uitspraken waar ik om kan gniffelen. En het is ook nog best wel informatief voor de wijnliefhebber.
@righthand Heden avond bij ‘t Oude Bruggetje wezen eten. Eten was goed, degelijk. Eén gerecht was echt top, de rest gewoon lekker, niet bijzonder.
Maar de wijn was wel echt top. Goede combi en onbekende huizen/combinaties. Cabernet uit Veneto, heerlijk. Grauburgunder/Scheurebe combo met beetje restsuiker, mamma mia. Had zo die fles achterover getikt haha.
Bijzonder vriendelijke bediening en erg gezellig restaurant. En ze schenken er zeler geen Haagse bakkies.
@Gnosis Tja, wat kan ik zeggen. Het is bij mij om de hoek en eigenlijk ook direct mijn restaurant waar ik me echt thuis voel. Soort huiskamergevoel zeg maar...
Is er trouwens iemand al eens naar Vineum in Rotterdam geweest? Word namelijk door iedereen aangesproken om daar ook eens wat te gaan eten. Schijnen ook een mooie collectie wijn te hebben. Hoop alleen niet op enkel grote namen, maar ook gewoon kleine huizen. Toch maar eens reserveren...
Volgens mij was er dit weekend ook een wijndingetje in Amsterdam (kreeg uitnodiging van Vivino), maar er toch vanaf gezien. Zag er zeer commercieel uit en toen ik de beursvloer doornaam; vooral veel horeca en wijnspecialisten. En dan per glas betalen...
Dan snappen ze de gemiddelde wijnliefhebber niet. Die komen niet naar de beurs om te zuipen, die komen om te proeven en als het bevalt een paar kistjes of een paar flessen te bestellen. Het drinken van de wijn doe je thuis, wanneer je er zin in hebt of met andere liefhebbers een paar leuke flessen wilt opentrekken.
Goed, over wijn drinken gesproken; dit weekend twee wijnen opengetrokken. Een jonge rode Bourgogne (Maconnais) uit 2015 en een jonge Priorat uit 2015. De eerste had ik geruild met een Belgische collega (tegen een Primitivo die ik echt lekker vind) en de tweede vorige week gekocht bij Bloem in Rotterdam. Allebei jong te drinken volgens collega en verkoper, dus geen oplegwijn. Opentrekken dus...
Uiteraard niet de kwaliteit van een Cote D'or Bourgogne, maar wat was deze Maconnais tegenvallend. Kleur was goed, lichte body en opvallend weinig zuur en redelijk stugge tannine. Geen rood fruit, maar braam, laurier en ceder. Volgens mij had deze of nog zeker 2 jaar moeten liggen of deze wijn was al vanaf het begin uit balans.
Diep paarse kleur en een intensieve geur van kers, cacao en leer. Goede balans van zuur en tannine, alhoewel dat laatste misschien ietwat stug is. Smaak van kers, drop, leer en een gemiddelde afdronk. Verrassend lichte body, niet echt een krachtpatser. Zelf deze wijn gecombineerd met tomatenrisotto en gegrilde procureur. En dat ging uitstekend. Moest de wijn wel even een anderhalf uur laten luchten. Gewoon een goede wijn, maar wel aan de prijs.
righthand schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:59:
Volgens mij was er dit weekend ook een wijndingetje in Amsterdam (kreeg uitnodiging van Vivino), maar er toch vanaf gezien. Zag er zeer commercieel uit en toen ik de beursvloer doornaam; vooral veel horeca en wijnspecialisten. En dan per glas betalen...
Dan snappen ze de gemiddelde wijnliefhebber niet. Die komen niet naar de beurs om te zuipen, die komen om te proeven en als het bevalt een paar kistjes of een paar flessen te bestellen. Het drinken van de wijn doe je thuis, wanneer je er zin in hebt of met andere liefhebbers een paar leuke flessen wilt opentrekken.
Ik ben er wel geweest. Wij waren er gelukkig vroeg al toen het nog lekker rustig was. Om kwart over 6 toen wij weggingen was het echt helemaal stampvol. An sich leuk en voor herhaling vatbaar maar dus wel als ze open gaan naar binnen en niet op de massa wachten.
Inderdaad betalen per glas. Maar als je met vier man gaat en je haalt halve glazen die je deelt kan je toch redelijk voordelig een hele hoop wijn proeven. Het zijn er 28 geworden . Wij gingen vooral om meer nieuwe wereld te proeven in het kader van ons SDEN3 examen en dat is gelukt. Sommige dingen worden helder (Riesling uit Australie) maar bij andere wijnen blijf ik het onderscheid tussen nieuwe en oude wereld lastig vinden.
Is er trouwens iemand al eens naar Vineum in Rotterdam geweest? Word namelijk door iedereen aangesproken om daar ook eens wat te gaan eten. Schijnen ook een mooie collectie wijn te hebben. Hoop alleen niet op enkel grote namen, maar ook gewoon kleine huizen. Toch maar eens reserveren...
Ja precies. Grappig, ik woon er ook vlakbij haha.
En ik heb in mijn studententijd, tot vorig jaar, bijna 2 jaar bij Vineum gewerkt dus ik kan het, niet geheel onbevooroordeeld, zeer zeker aanraden. Mooie wijnen, grotere namen die je niet heel vaak in NL ziet, maar ook kleinere wijnhuizen. Bijzondere aardige en kundige bediening ook, in mijn ogen.
Maar uiteraard is er maar een mogelijke graadmeter: zelf gaan.
righthand schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:59:
Is dat zo of is dat meer jouw instelling? Zo'n wijnfestival ben ik nooit geweest, maar wel bij verschillende proeverijen en festivals voor bier of whisky. Daar komen velen inderdaad voornamelijk om te proeven en het hierboven genoemde delen gebeurt dan ook vaak.
Uiteindelijk gaat voor een significant deel van de aanwezigen het proeven uiteindelijk toch over in 'zuipen'. Mede omdat de reeds geproefde dranken zorgt voor een wat lagere drempel voor het bestellen van zo'n overpriced glas.
Toch ben ik het wel met je eens dat het op die manier niet meer zo leuk is. Ook het whiskyfestival hier in de kerk is op die manier heel snel commercieel geworden. Het begon met proeven en ontdekken. Ik kende een aantal distributeurs die dan vertellen over welke nieuwe ze ontdekt hebben. Die laten ze je dan proeven en daar heb je het samen over. Uiteindelijk bestel je dan vaak ook wel een pareltje.
Tegenwoordig is het gewoon flink betalen voor veel te niet-bijzondere whisky's. Als je een beetje bekend bent heb je een groot deel van de vloer al wel eens geproefd en moet je echt je best doen om wat bijzonders te vinden. Daarom vind ik van die festivals/beurzen lang niet zo interessant meer, doe mij dan maar een gerichte en kleinschalige proeverij.
Is dat zo of is dat meer jouw instelling? Zo'n wijnfestival ben ik nooit geweest, maar wel bij verschillende proeverijen en festivals voor bier of whisky. Daar komen velen inderdaad voornamelijk om te proeven en het hierboven genoemde delen gebeurt dan ook vaak.
Uiteindelijk gaat voor een significant deel van de aanwezigen het proeven uiteindelijk toch over in 'zuipen'. Mede omdat de reeds geproefde dranken zorgt voor een wat lagere drempel voor het bestellen van zo'n overpriced glas.
Toch ben ik het wel met je eens dat het op die manier niet meer zo leuk is. Ook het whiskyfestival hier in de kerk is op die manier heel snel commercieel geworden. Het begon met proeven en ontdekken. Ik kende een aantal distributeurs die dan vertellen over welke nieuwe ze ontdekt hebben. Die laten ze je dan proeven en daar heb je het samen over. Uiteindelijk bestel je dan vaak ook wel een pareltje.
Tegenwoordig is het gewoon flink betalen voor veel te niet-bijzondere whisky's. Als je een beetje bekend bent heb je een groot deel van de vloer al wel eens geproefd en moet je echt je best doen om wat bijzonders te vinden. Daarom vind ik van die festivals/beurzen lang niet zo interessant meer, doe mij dan maar een gerichte en kleinschalige proeverij.
Dat is mijn mening maar . Nu een paar keer naar een dergelijke wijnevent geweest, maar afgezien van de paar echte wijnliefhebbers, zie je ook veel mensen die het gewoon gezellig vinden om wijntjes te drinken. Niks mis mee.
Is eigenlijk dezelfde cyclus wat ik heb gezien bij een muziekfestival als Lowlands of Best Kept; aan het begin heel veel muziekliefhebbers die vooral voor de muziek komen en flink wat bands willen zien. Tot dat het populair (of hip) begint te worden. En dan zie je steeds meer dronken of doorgesnoven mensen op het feestje af komen. Het feestje wordt dan belangrijker dan het doel waarvoor het evenement eigenlijk was bedoeld. Uiteindelijk zie je dan een organisatie toch weer terug gaan naar de roots. Want die kern van freaks heb je wel nodig om de ziel van een evenement te behouden.
(trouwens in mijn antwoorden ben ik niet zo objectief dien ik eerlijkheidshalve toe te geven. Mijn openingstopic is trouwens wel zo objectief mogelijk. Sterker nog; al een flink aantal keren de opening moeten aanpassen door de feedback die ik kreeg (waarvoor dank!!!)).
Een echte wijnbeurs is eigenlijk ook niet voor de massa volgens mij. Als ik met handelaren en inkopers spreek dan zijn er een aantal europese beursen waarbij wordt geproefd voor kwaliteit (maar vooral genetwerkt). Ook zijn er kleine regionale bijeenkomsten waarbij alle huizen en boeren hun wijnen aan de pers, handelaren en inkopers laten proeven.
Maar goed, daar ga je als gewone wijndrinker niet komen helaas.
En laten we eerlijk zijn: volgens mij kan ik op een dag ook maar hooguit 20 kwalitatief goede wijnen proeven. Dus echt geconcentreerd doornemen op alle aspecten van de wijn. Een wijn proeven kost me toch al snel 5 tot 10 minuten, inclusief notities. Dan doe je er hooguit 5 tot 7 in het uur. En na drie uur ben ik het proeven dan toch wel zat en raak ik ook mijn concentratie kwijt. Misschien is dat ook de reden dat uiteindelijk iedereen aan de zuip gaat
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details