Zorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:03:
Naar aanleiding van dit topic toch een (klein) stapje verder gegaan. De Vivino app is leuk maar te veel gedoe! Ik voel me gewoon niet op mijn gemak om rustig te gaan scannen, beetje te lezen en de comments lijken allemaal hetzelfde!
Dus ben ik een wijnwinkel binnen gestapt waar ik toch elke week langs rij! Daar gewoon uitgelegd dat ik opzoek ben naar een wijn, eens een keer wat anders dan wil dan een standard supermarktwijn.... een hele vriendelijke man, niet opdringerig qua prijs. Beetje uitleg gegeven over de wijngaard etc. Voor mij een prettigere ervaring

Klopt, Vivino gaat vooral om gebruikersreviews en gaat je niet helpen ontdekken. Dus het gaat er min of meer om of de wijn aan de verwachting van de wijndrinker voldoet.
En de meeste reviewers zijn of gelegenheidsdrinkers, of onder de invloed van of daadwerkelijk expert. Echter die laatsten gaan dan weer te inhoudelijk op de wijn in.
Wanneer je nog je eigen voorkeur wil leren kennen en de smaken wil aanleren, dan is een goede wijnwinkel (dus geen Gall&Gall, maar dat is mijn ervaring) of een kennis (of een forum als deze) best wel een goede start. Dus niet zo onzeker, gewoon lekker gaan ontdekken.

Thuis direct wat meer info gezocht over het gebied (Rhône) en de druiven. Om er wat meer plezier aan te hebben

de fles zit nog even dicht omdat ik nog een andere fles open heb.
Ah Rhone, nu ben ik wel erg benieuwd welke fles je uiteindelijk hebt gekocht

. Rhone is echt een superleuk gebied om mee te beginnen. Alhoewel een gebied van pak hem beet 250 km lang en 40 km breed, bied het allerlei uiteenlopende soorten wijn. Van dikke krachtpatsers met flinke complexiteit tot mooie lichte complexe wijnen die hoog in zuur en laag in tanine zitten tot mierzoete desertwijnen. Meestal flinke rode Syrah/Grenache wijnen, maar ook weer de streek van de Viognier en Beaumes-de-Venise.
Ik ben dat gebied nu al 10 jaar aan het ontdekken maar heb volgens mij nog maar 70% van alle AOP's gedronken. En ja er zit echt veel verschil tussen de AOP's als je ze naast elkaar zet.
AOP is dus een soort 'keurmerk' die de authenticiteit maar ook kwaliteit van de wijn garandeerd.
Alhoewel dat laatste nog wel een discussie kan opleveren onder wijnliefhebbers. Een AOP geeft aan dat de wijnboer en wijnmaker volgens de richtlijnen van de AOP de druiven hebben laten groeien en de wijn met de voorgeschreven rassen en methodiek is geproduceerd Daar direct een vraag... ik drink een paar glazen op een avond. De man vertelde om de wijn eerst eventjes een uur te laten rusten na het openen. Maar wat als ik morgen 2 glazen wil drinken en dan een dag (of twee) later weer een paar? Hoe kan ik de fles dan het beste bewaren?
Het grootste probleem van de wijnliefhebber. Hoe kan ik het langst genieten van een mooie fles wijn?
Grootste vijand (maar ook weer vriend) van gebottelde wijn is zuurstof. En dan vooral de mate van zuurstof. Zuurstof opent de wijn zoals we dat zeggen. Nu kan ik daar heel veel over zeggen. Want met het ademen van wijn (dus de wijn optimaal in contact laten komen met zuurstof) kun je heel leuk spelen.
Tip: zorg altijd dat je een goede (decanteer) karaf thuis heb staan. Zijn niet zo goedkoop als je zou verwachten, maar vanaf een 25 euro (aanbieding) zou je ze toch moeten kunnen krijgen bij een webshop.
Deze 'vaas' ga je namelijk gebruiken om eventueel residue uit de wijn te halen of wat oudere wijnen te laten ademen zodat ze hun geur en smaken gaan openen. Bij mij thuis word elke rode wijn eerst geproefd uit de fles, waardoor ik zelf kan bepalen hoe lang de wijn moet luchten. Bijna elke rode wijn word bij mij wel geademd. tenzij het de moeite niet waard is om te drinken. Dan gaat de fles richting gootsteen.
Goed, weer even terug naar je vraag...
Heb je een hele goede kwaliteit wijn dan kun je een wijn best wel een nachtje (of zelfs een paar dagen) open laten staan. In het laatste geval heb je het vaak wel over flessen van 50 euro en hoger.
Maar minder goede wijnen (of wijnen voorbij hun optimale rijpingsperiode) die zullen na opening snel hun smaak en geur verliezen. Die dien je snel op te drinken of je gebruikt een vac-u-vin, welke ik ook gebruik.
Of als je helemaal full pro will gaan:
Met de eerste oplossing maak je de fles open en stop je een bijgeleverde dop op en trek je de fles hierna vacuum. Kun je de fles toch minimaal een dag extra bewaren.
De tweede oplossing, alhoewel een stuk duurder, is het meest ideale wat er op dit moment te krijgen is voor de wat gevorderde wijndrinker/verzamelaar. De kurk blijft er op want een naald duwt een klein kanaaltje door de kurk en daarmee schenk je de wijn er uit. Ben je klaar met drinken, dan wordt de fles door datzelfde kanaaltje gevuld met (volgens mij) lachgas waardoor er geen zuurstof meer in de fles zit. Vervolgens word de naald eruit gehaald en sluit de kurk zichzelf weer af. Natte droom van elke wijndrinker met een flinke verzameling wijn. En dan begint het ook te lonen om eens fles van 50 euro of meer te kopen.
@
Xanthian Ik zou zelf nooit een natuurkurk terug in de fles van een rooie wijn drukken. Ook koelkast is voor mij een no go voor geopende flessen. Tenzij er een vacuvin dop er op zit. Maar dat ben ik

Om geen bias te krijgen zal ik na het nuttigen mijn ervaring en de fles delen

Graag ik ben erg benieuwd welke Rhone wijn je hebt gekregen en hoe die je beviel. MIsschien dat we je daarna kunnen helpen in je zoektocht?
- Dikke Edit -
Ik zie dat @
Jheroun en @
Help!!!! al weer sneller hebben gereageerd met eigenlijk hetzelfde advies. Dus tip: vacuvin kopen. Kost een tientje bij de blokker en is het geld dik waard