Toon posts:

Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gonadan schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:46:
[...]

Daarom vind ik van die festivals/beurzen lang niet zo interessant meer, doe mij dan maar een gerichte en kleinschalige proeverij.
Exact. Daarom ga ik ook eigenlijk alleen naar kleinschalige proeverijen van mijn eigen wijn handelaren.

Daar betaal je vaak sowieso niets of weinig en proef je al snel 20-30 wijnen in prijscategorie van ongeveer E10 - E80. (Nadruk E15-E35) Na dat aantal heb ik eigenlijk ook wel genoeg geproefd.

Het is niet massaal en er hoeft niet perse verdiend te worden aan de geproefde flessen. Het is meer marketing, klantenbinding, klanten helpen nieuwe dingen te ontdekken.

Mijn perceptie is dat er een hoop mensen zijn die niet snel een wat duurdere fles kopen omdat ze het afbreuk risico te groot vinden. Als je op zo’n lokale proeverij iets proeft wat je echt lekker vindt, is de drempel lager en neem je misschien wel zo’n fles mee.

Uiteraard hopen ze ook wat flessen te verkopen en dat gebeurt meestal ook wel.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-05 15:43
Jheroun schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:33:
[...]

Ik ben er wel geweest. Wij waren er gelukkig vroeg al toen het nog lekker rustig was. Om kwart over 6 toen wij weggingen was het echt helemaal stampvol. An sich leuk en voor herhaling vatbaar maar dus wel als ze open gaan naar binnen en niet op de massa wachten.

Inderdaad betalen per glas. Maar als je met vier man gaat en je haalt halve glazen die je deelt kan je toch redelijk voordelig een hele hoop wijn proeven. Het zijn er 28 geworden :P . Wij gingen vooral om meer nieuwe wereld te proeven in het kader van ons SDEN3 examen en dat is gelukt. Sommige dingen worden helder (Riesling uit Australie) maar bij andere wijnen blijf ik het onderscheid tussen nieuwe en oude wereld lastig vinden.
Nice, was er al een beetje bang voor. En aangezien ik ook nog een kleintje thuis heb kan ik nooit echt vroeg er op uit. En al helemaal niet naar 020.

Mijn hemel, 28 stuks. Heb je ook nog wat notities kunnen maken? Het is in ieder geval een stuk voordeliger dan proberen alle flessen in huis te hebben (kan ik uit ervaring vertellen).

Gaan jullie dan ook na de SDEN3 examen door voor Vinoloog? Ik zelf heb nog maar WSET1 (2 jaar geleden behaald) en sta op het punt om mij in te schrijven voor WSET2 die dan in tweede helft van dit jaar start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Nu weet ik dat je bij wijn eigenlijk moet uitspugen, maar die aantlalen die jullie noemen vind persoonlijk toch echt te veel. Liever wat minder en dan echt te tijd kunnen nemen (en eventueel doorslikken :+) dan dat het lopendebandwerk wordt.
righthand schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:24:
Een echte wijnbeurs is eigenlijk ook niet voor de massa volgens mij. Als ik met handelaren en inkopers spreek dan zijn er een aantal europese beursen waarbij wordt geproefd voor kwaliteit (maar vooral genetwerkt). Ook zijn er kleine regionale bijeenkomsten waarbij alle huizen en boeren hun wijnen aan de pers, handelaren en inkopers laten proeven.

Maar goed, daar ga je als gewone wijndrinker niet komen helaas.
Zo ben ik wel eens op een serieuze proeverij geweest waar men hun wijnen kwam presenteren en rijke stinkers en handelaren kwamen proeven en aankopen. Ook dat ontaardde gewoon in een ordinair bacchanaal waarbij Pieter-Jan en Frederik-Hendrik het ook nog nodig vonden een robbertje te petsen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@righthand

Ik heb ze allemaal op Vivino gezet (HoopyFrood). Uiteraard met de hashtag van het festival, ik had dan wel geen gratis kaartje omdat ik mailings had uitgezet maar die heb ik weer aangezet omdat er een wijnpakket te winnen valt ;)

Dus ja, ik heb van allemaal iets gevonden. Dat blijft dan beperkt tot aromas en soms iets over zoet en zuurgraad en tannines. Ik zou het meer een indruk noemen, door het licht daar was de kleur toch al niet te beoordelen en de kaas/worstplanken waren ook lekker dus je hoort mij niet zeggen dat het correcte beschrijvingen zijn ;). 28 wijnen lijkt heel veel maar dat waren (meestal heel ruime) halve glazen die we met zijn vieren hebben geproefd. Dus in the end minder dan vier glazen pp, en dat verspreid over een uur of vijf. Het proeven van wijn was echt de hoofdactiviteit die middag en dat is prima gelukt. Als je het meer gaat doen ga je dingen ook sneller herkennen en sneller dingen beoordelen. Wijn is wat dat betreft sowieso beter te doen dan whisky, wij zijn ook een aantal malen op het whiskyfestival in den haag geweest en daar waren we meestal na 2 a 3 uur echt wel klaar met de drank.

Met een groep gaat dat sowieso beter trouwens, het lastigste bij het onthouden van aromas is toch een associatie met iets anders in je hoofd zien te krijgen, en meer mensen hebben meer associaties. Bij onze SDEN cursus hebben we nu ook een proefgroep, daar doen we veel langer over een wijn omdat die uit een met alufolie omwikkelde fles komt en we dan allemaal een gok doen over druif en herkomst. Met soms hilarische resultaten :)

Vinoloog lijkt ons allebei erg leuk om te doen maar dat gaat niet meer in een avondcursusje. SDEN 1,2 en 3 is een X aantal avonden. Vinoloog is een krap jaar om de week de hele maandag. Dat past bij ons niet in de agenda. Nu nog niet in ieder geval, we zeggen nooit nooit :P Ik kan het doen van de cursussen overigens aanbevelen, je krijgt een bak kennis mee, leert wijnen kennen waar je nog nooit naar gekeken had en je leert objectief proeven. Overigens kan een beetje liefhebber niveau 1 waarschijnlijk wel overslaan, 2 overslaan en meteen voor 3 gaan (wat wel mag) zou ik niemand aanraden, er zit dan wel een grote overlap in de kennis die je moet hebben maar het gaat uiteindelijk toch om het gestructureerd leren proeven en herkennen van druiven en wijnen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58

Wormaap

Moderator Foto & Video
Is zo'n cursus eigenlijk ook geschikt voor een beginner? Ik heb nu een fles of 20 in mijn Vivino staan, dus ik vraag me af of het al wat toevoegt, of dat ik beter eerst nog een tijdje gewoon kan proeven.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2Henk 'm!

• righthand
_/-\o_ @Jheroun Mijn hemel wat een lijst van reviews. 653 reviews, wow. Waar haal je de tijd vandaan :o

Ik denk niet dat een andere tweaker hier nog over heen kan :)....of anders zit je in het vak, kan niet anders.

Maar ik begrijp helemaal wat je bedoeld met het vrijmaken van tijd. Leuke film over mensen die alles opofferen om bij de beste wijnkenners van de wereld te behoren: http://www.imdb.com/title/tt2204371/. Staat trouwens ook op Netflix.

@Wormaap Gewoon inschrijven; het is alleen al de moeite omdat je met andere wijnliefhebbers een avond in de week bij elkaar komt om het te hebben over een onderwerp waar iedereen positieve energie van krijgt. Heb je ook nog een vakvrouw/man als docent, dan leer je niet alleen de informatie uit het boek, maar krijg je ook nog een beetje mee hoe het er dan in de praktijk aan toe gaat.

Ik zou voor de zekerheid wel een (inter)nationaal erkende cursus doen. Dus de internationale WSET of zoals Jheroun de SDEN. Een beginner begint dus ook gewoon met een WSET1 of een SDEN1 volgens mij. Probleem is wel dat voor WSET het met name in de grote steden wordt georganiseerd en voor het oosten van noorden van ons land Zwolle de dichtsbijzijnde lokatie is.

[Voor 29% gewijzigd door righthand op 20-03-2018 16:09]

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
een linkje voor de beginners ;)
YouTube: ANDREA ROBINSON WINE COURSE

Wine course van Andrea Robinson. Is wel al wat ouder maar de manier waarop ze het uitlegt is voor een leek/beginner zoals ik erg leuk. Ik denk dat ik deze 6 soorten op die manier ga proberen om te zien of ik effectief verschillen kan proeven en het is voor mij een makkelijkere manier om gericht te zoeken

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:04:
_/-\o_ @Jheroun Mijn hemel wat een lijst van reviews. 653 reviews, wow. Waar haal je de tijd vandaan :o
Da's niet in een weekend he, ik gebruik vivino inmiddels een paar jaar. Zuiver om mijn eigen ervaringen bij te houden overigens. Iedere keer dat ik een wijn drink maak ik een foto en neem ik een paar minuten om wat op te schrijven. En soms werk ik het later bij (ik heb nog een backlog van de cursus :))
Ik zou voor de zekerheid wel een (inter)nationaal erkende cursus doen. Dus de internationale WSET of zoals Jheroun de SDEN. Een beginner begint dus ook gewoon met een WSET1 of een SDEN1 volgens mij. Probleem is wel dat voor WSET het met name in de grote steden wordt georganiseerd en voor het oosten van noorden van ons land Zwolle de dichtsbijzijnde lokatie is.
Ik weet niet of WSET en SDEN elkaar al netjes erkennen dus als je een internationale carriere ambieert kan dat een dingetje zijn maar inhoudelijk zijn ze volgens mij redelijk equivalent. Onze leraar klaagt wel over het teruglopen van de hoeveelheid inhoud in SDEN. Er zijn sinds vorig jaar nieuwe boeken en er is een hoop uit. Dat maakt de drempel om in te stappen iets lager maar de drempel naar SDEN4 is daarmee wel hoger. Maar da's een zorg voor later :P

• Gonadan

Gonadan

Op advies van de groenteboer wat nieuws geprobeerd. Meraya Mencia Bierzo 2016, nog nooit van gehoord, ook van de druif niet.

Nu nog zinnig proberen te beoordelen, daar ga ik eens voor zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44

momania

iPhone 30! Bam!

Donderdag, morgen ochtend thuis werken, dus tijd voor een wijntje. :P
Snel onderweg naar huis in de supermarkt weer wat Spaans meegenomen. Prior 2013 van Scala Dei, uit Priorat.

Redelijk veen taninne, maar over het algemeen goed gebalanceerde wijn. Geen uitschieter, maar zeker bovengemiddeld goed voor een goede prijs :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Gonadan

Gonadan

Tannines proef je echt achterin toch? Ik ben bang ze te verwarren met zuren die opzij zouden zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Zuur is het niet idd, als je zuren proeft heb je dat echt wel in de gaten. Taninne is meer wat droog en bitter. Ik proef het vooral in de afdronk, alsof je een stukje kurk in je mond hebt, of het hout van het vat proeft.
Neem eens een druivenpit en bijt daar op. De smaak die dan achterblijft is taninne (in een extreme vorm). :)

• Gonadan

Gonadan

momania schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:04:
Zuur is het niet idd, als je zuren proeft heb je dat echt wel in de gaten. Taninne is meer wat droog en bitter. Ik proef het vooral in de afdronk, alsof je een stukje kurk in je mond hebt, of het hout van het vat proeft.
Neem eens een druivenpit en bijt daar op. De smaak die dan achterblijft is taninne (in een extreme vorm). :)
Is dat het gevoel dat je wangen naar binnen trekken? Alsof je mond samen trekt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gonadan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Is dat het gevoel dat je wangen naar binnen trekken? Alsof je mond samen trekt.
Dat ja :P

Dat heb je bij zuren ook, maar net op een andere manier. Bij zuren produceer je ook enorm veel speeksel, bij taninne is het meer bitter, ook wangen samentrekkend, maar het levert een drogere mond-gevoel op.

• Gonadan

Gonadan

momania schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:11:
[...]

Dat ja :P

Dat heb je bij zuren ook, maar net op een andere manier. Bij zuren produceer je ook enorm veel speeksel, bij taninne is het meer bitter, ook wangen samentrekkend, maar het levert een drogere mond-gevoel op.
Dan zit ik goed. Meestal vind ik dat wel lekker juist, als het een beetje knap gebeurt.

Dan vind ik deze wijn licht zoet met een beetje fruit. Niet heel intens maar wel een lange afdronk. Met prettige maar aanwezige tannines. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Taninne is ook niet persee slecht. Het kan soms overheersen, maar draagt vaak gewoon bij aan een goede dronk. (En sowieso aan houdbaarheid)
Door die taninne is wel cool om een wijn te zien ontwikkelen over lange tijd, waarbij je merkt dat taninne soms compleet kan verdwijnen. De Havens - Merlot die ik laatst had, uit 1999, had echt 0.0 taninne meer... Dan eindig je met een fruitige, volle, zijdezachte wijn die je aan het drinken bent... engeltje <-> tong <-> pissen is het dan :P (Maar dan weet je ook dat je tegen het einde van de houdbaarheid aanzit)

[Voor 7% gewijzigd door momania op 22-03-2018 22:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
Gonadan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:44:
Tannines proef je echt achterin toch? Ik ben bang ze te verwarren met zuren die opzij zouden zitten.
Plaatje die wel wat duidelijk maakt (volgens mij),

Maar zoals Momania ook al aangeeft; bij zuur gaat je mond wat wateren. Als je dat goed wilt meemaken, zou je eens een Riesling of een Gruner Veltliner moeten proberen. En dat weer vergelijken met bijvoorbeeld een Viognier of een Chenin Blanc. Ik zet hier de Chardonnay niet bij, want die komen soms echt wel in goede strakke varianten.

Tannine is niet altijd trekkend, alleen stugge tannine wil nog wel eens je mond droog trekken. En stugge tannine is eigenlijk niet wat je zou moeten zoeken in een rode wijn. Je kunt het trouwens ook zelf uitproberen. Probeer maar eens een hele jonge Rioja en een wat oudere Rioja. Dan merk je al goed wat rijping doet met tannines (maar ook zuren!).

Een goede wijn heeft juist een mooie balans tussen de zuren en de tannine. Helemaal wegvallen van tannine of zuur kan ook heel erg jammer zijn. Bijvoorbeeld, een Bourgogne zou een stuk minder complex zijn wanneer alle zuren en tannines zouden wegvallen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Plaatje die wel wat duidelijk maakt (volgens mij),

[afbeelding]
Sorry, maar: nee! :)

Dit is achterhaald, dit wordt zo ook niet meer uitgelegd. Smaakreceptoren zijn niet specifiek voor een soort smaak, ze kunnen allemaal alles. Dit is een misvatting die nog steeds vaak terugkomt.

Dat gezegd hebbende proef je het zoete wel aan het begin, dus als je net een slok hebt genomen, waardoor het ook meer opvalt aan de voorkant van je mond. Hoe je zuur ervaart heeft ook veel te maken met hoeveel zoet de wijn heeft. Bij een Riesling valt mij dat meer op omdat na het proeven de hele kaak vanaf de onderkant van mijn mond wat strak trekt. Een chenin blanc, die nauwelijks zoet heeft, kan veel meer een zuurheid hebben die ik in het midden van mijn mond voel. Tannines ontdek je het makkelijkst door te checken of die op je tanden terecht komen. Is een wijn erg stroef maar gebeurt er niks op je tanden dan kan het ook goed zijn dat er iets met zuur gebeurt. Een droog mondgevoel bij een wijn kan ook door de droge stof in de wijn komen, dat kan ook in een wijn met gemiddelde zuren en tannines.

De balans ontdekken tussen zoet, zuur en tannines maakt blind proeven voor mij het lastigste. De zuurheid kan gemaskeerd worden door zoet of de tannines. Ik heb al regelmatig een zure wijn als gemiddeld zuur geïnterpreteerd doordat hij wat meer zoet had maar ik dat in de totaalbalans niet had ontdekt |:(

• righthand
Jheroun schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Sorry, maar: nee! :)

Dit is achterhaald, dit wordt zo ook niet meer uitgelegd. Smaakreceptoren zijn niet specifiek voor een soort smaak, ze kunnen allemaal alles. Dit is een misvatting die nog steeds vaak terugkomt.

Dat gezegd hebbende proef je het zoete wel aan het begin, dus als je net een slok hebt genomen, waardoor het ook meer opvalt aan de voorkant van je mond. Hoe je zuur ervaart heeft ook veel te maken met hoeveel zoet de wijn heeft. Bij een Riesling valt mij dat meer op omdat na het proeven de hele kaak vanaf de onderkant van mijn mond wat strak trekt. Een chenin blanc, die nauwelijks zoet heeft, kan veel meer een zuurheid hebben die ik in het midden van mijn mond voel. Tannines ontdek je het makkelijkst door te checken of die op je tanden terecht komen. Is een wijn erg stroef maar gebeurt er niks op je tanden dan kan het ook goed zijn dat er iets met zuur gebeurt. Een droog mondgevoel bij een wijn kan ook door de droge stof in de wijn komen, dat kan ook in een wijn met gemiddelde zuren en tannines.

De balans ontdekken tussen zoet, zuur en tannines maakt blind proeven voor mij het lastigste. De zuurheid kan gemaskeerd worden door zoet of de tannines. Ik heb al regelmatig een zure wijn als gemiddeld zuur geïnterpreteerd doordat hij wat meer zoet had maar ik dat in de totaalbalans niet had ontdekt |:(
Dus nu kom jij even mijn beeld van de tong en haar smaken op zijn kop gooien :o. En bedankt makker!

(En natuurlijk direct even zitten rondneuzen, maar volgens mij is het door jou aangedragen wetenschappelijk onderzoek nog steeds ter discussie binnen de wetenschap)

Persoonlijk heb ik heel wat meer speeksel in mijn mond bij het drinken van een slok cola, dan bijvoorbeeld na een slok thee of koffie. Dus alhoewel Cola knijterzoet is, is het ook in PH waarde erg laag dus verdomd zuur.

Nu is dat wel een extreem voorbeeld, maar in wijn haal ik toch consequent de zuren er uit. Vooral door bij de afdronk goed op te letten op speekselvorming. Enige tricky is een zure wijn met veel stugge tannine; dit omdat ze eigenlijk tegenovergesteld mondeffect hebben. Tannine is altijd wel eruit te halen, dan is het gewoon er bedacht op zijn. Disclaimer: dit is hoe ik het er uit haal. Of dat een beproefde methode is; geen flauw idee.

Wat betreft die droge stoffen, dat is echt een nieuwe term voor mij. Bedoel je hiermee toevoegingen zoals Sulfiet?

Maar goed, uiteindelijk gaat het voor mij niet om de absolute PH waarde van de wijn, maar gewoon of de wijn doet wat hij zou moeten doen en hoe goed hij dat doet.

Misschien vloeken in de kerk, maar Righthand is niet zo van het spelletje wijntjes/druifjes/streekje raden. Ik wil gewoon kunnen toetsen of de wijn confrom druif/terroir goed in elkaar steekt. En als dat zo is, kistje/doosje kopen, lekker drinken en genieten

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand Sorry ;) Maar ik hou wel van de verfrissing die het op zijn kop zetten van standaardideeën met zich mee brengt. Een leuke lijst daarover is te vinden via wikipedia :)

Genieten van een goed glas wijn en objectieve kennisontwikkeling over wijn zijn twee heel separate dingen. Als je een cursus gaat doen gaat het primair om het tweede, lekker of mooi is dan niet meer van belang, het gaat dan over goed, correct en de balans tussen allerlei zaken. De kennis kan je leren, de kunde ontwikkel je alleen als je blind aan de slag gaat, anders proef je sowieso naar de wijn toe. Uiteindelijk helpt dat (mij) wel in het beter waarderen van een veel breder palet aan wijnen dan ik 'lekker' vond voordat ik aan het studeren sloeg. Dus het blijft een aanrader ;)

Ik zal ook eens op mijn speekselproductie letten, wellicht helpt dat :P Tips van anderen helpen altijd dus dank daarvoor!

Met droge stof wordt het residu van de wijn bedoeld, het destillaat. Daar zal ook sulfiet tussen zitten maar het gaat vooral om de vanuit druif en vinificatie overgebleven stoffen. Een of andere biodynamische ongefilterde natuurwijn bevat bv meer dan een knisperend klassiek exemplaar, maar los van die invloeden zit er ook verschil tussen de druiven en dat kan je merken in het mondgevoel. Dat laatste wist ik ook niet maar deze week hadden we bij het proeven dus een wijn die niet zuur of tanninerijk was maar toch een onwijs droge bek gaf, dat kwam dus daardoor.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-05 00:15
Leuk Topic, dat ik vrij laat heb ontdekt. Als emigrant ben ik begin '90er jaren dicht in de buurt van het grootste duitse wijnbouwgebied, Rheinhessen, terecht gekomen. Al enkele jaren daarvoor interesseerde wijn me steeds meer, en zo dicht bij de bron kon ik veel beter met (duitse) wijn in aanraking komen dan in NL. Ik had destijds o.a. goed kontakt met de toenmalige VDP-gebiedspresident van Rheinhessen, die me onder het genot van een goede slok al veel vertelde op z'n wijngoed, maar me ook regelmatig uitnodigde op proeverijen, ook voor vakmensen. Jonge wijnen (ook vatwijn) van het gebied proeven samen met de boeren zelf en een handvol journalisten. Super leuk, leerzaam en lekker. :9
Voor ik m'n 1e "echte" baan in Dld. vond, heb ik zelfs korte tijd op een wijngoed en bij een afvuller gewerkt. Vooral het laatste was geinig.

Inmiddels woon ik nu ~15 jaar in NRW, wat m'n mogelijkheden met wijn in kontakt te blijven flink heeft beperkt. Soms bezoek ik nog proeverijen, maar door de noodzaak er overnachtingen aan te verbinden (en gezin), is dat onregelmatig geworden. Was toevallig 2 weken terug in Düsseldorf op een proeverij waar ik kaarten voor kreeg.
Verder heb ik nogal eens vakanties met bezoek aan wijnbouwgebieden verbonden. Heb uiteraard veel meer ervaring met wit, dan met rood. Duitsland ken ik het beste, Pfalz voorop, daarna Rheinhessen, Nahe en Mittelrhein. Oostenrijk heb ik ook regelmatig bezocht, Kamptal, Kremstal, Neusiedlersee(/Hügelland), Thermenregion en Carnuntum ken ik daar enigzins.
Ik houd meer van witte dan rode wijn, dus wat dat betreft woon ik goed.
righthand schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:37:
[...]
Mijn hemel, 28 stuks. Heb je ook nog wat notities kunnen maken? Het is in ieder geval een stuk voordeliger dan proberen alle flessen in huis te hebben (kan ik uit ervaring vertellen).
Zelf alle flessen in huis hebben, gaat niet werken om een behoorlijk overzicht van de in een bepaalde streek geproduceerde wijn te krijgen. Daar is een gebiedsproeverij het enig ware. Dan kun je de wijnen ook gesorteerd proeven (bv eerst riesling, dan burgunder-wit, dan rood, en tot slot rood+barrique), wat een beter beeld van de verschillen geeft.
Op zulke gelegenheden proef ik ~20-25 wijnen/uur, wat bij een langere proeverij 120-150stuks kan opleveren. Uitspugen is dan vanzelfsprekend, anders val je voor "de finish" om.
Op het einde drink ik dan graag nog een paar favorieten, en zorg dat ik niet meer de auto in hoef.
Als "bodempje" voor zo'n dag is een grote schnitzel+friet mijn lievelingskost. Dat werkt goed.
Als ik één proeverij mag aanbevelen, dan die in Landau, waar ~100 boeren uit de Zuid-Pfalz hun wijn presenteren. Is vierdaags, waarvan 3 voor wijnliefhebbers. Een tweedagenkaart heb je wel nodig, want er zijn zo'n 700 wijnen te proeven, en de gemiddelde kwaliteit is behoorlijk hoog, want die wijngoederen zijn de top van het gebied, met slechts weinig kneusjes ertussen. :)
https://www.weintage-suew.de/

Notities maken, deed ik vroeger erg vlijtig. Inmiddels vink ik meestal wat ik proef af en "gut ist". Niet alleen luiheid, maar ik vertrouw op m'n geheugen en vind het lastig wijn te beschrijven. Ik vorm een beeld van een wijn zonder "reuk/smaaktaal". En jaargangen uit een ver verleden zijn in Dld. voor vrijwel alle wijn irrelevant, want die is dan op (of om). ;)

Ik lees hier iig nieuwsgierig verder, en zal op vragen over o.a. duitse wijn, zinvol pogen te antwoorden.

gezocht: Panasonic GM5

• righthand
@Vanoverdegrens Volgens mij hebben we de Duitsland expert gevonden :). Er zijn ook al wat tweakers die zich hier al hebben uitgelaten over de mooie Duitse wijnen. Maar nog niet level die jij aangeeft.

In ieder geval bedankt voor je linkje; zit nu zelfs te kijken of ik niet met wat wijnvrienden een wijnweekend moet gaan boeken. Alleen veel van mijn vrienden zijn dan weer niet zo bekend met de Duitse wijnen. En we wilden ook nog iets met de Chablis regio gaan doen...Keuzes keuzes....

Anyhoes: volgend weekend tijd om weer eens met het starttopic bezig te gaan.

Wanneer mensen aanvullingen willen doen, of ook een stukje willen toevoegen aan de start topic; Stuur me even een berichtje, dan kunnen we even kijken hoe we dit kunnen gaan inmeten in de groeiende start topic...Ik vind het namelijk zonde dat verhalen en ook aanbod zoals vanoverdegrens in de reguliere stroom blijft steken.

Dat gezegd hebbende:

Zijn er meer tweakers die min of meer een speciale wijnkennis hebben van een gebied of soort wijn zoals Vanoverdegrens? Dan kan ik dat straks in een overzicht plaatsen in de start topic.

[Voor 10% gewijzigd door righthand op 26-03-2018 09:26]

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 21:30
Enigszins significante kennis in mijn bezit beperkt zich tot Duitse wijn, voornamelijk riesling en spätburgunder, Amarone en wijn uit Zuid-Tirol :)

Je kan je er maar druk om maken...

• Gonadan

Gonadan

Stapeltje meuk bij de G&G aangeklikt onder het mom van 'als je niets zuupt leer je ook niets'. Geen idee of het wat is maar er zit vast geen oplegkwaliteit tussen.
Het mooie is dat ik ook niet meer weet wat ze kosten dus ga er lekker open in qua proeven.

offtopic:
Brand me niet af, ik moet ergens beginnen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
@Gonadan Die Ondarre is een prima Rioja, alleen niet voor de “normale” prijs. Bodegas Olarra heeft wel meer vergelijkbare Rioja’s mocht de ondarre je bekoren.

Die Bordeaux heb ik toevallig ook meegenomen van de week.

Geen Italiaan meegenomen? Stond bij onze G&G een montepulciano die ik erg lekker vond naast die bordeaux.

[Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 29-03-2018 16:52]

K to the KillaZ

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:51:
@Gonadan Die Ondarre is een prima Rioja, alleen niet voor de “normale” prijs. Bodegas Olarra heeft wel meer vergelijkbare Rioja’s mocht de ondarre je bekoren.
Die Ondarre heb ik dan ook een tweede fles gratis van, hopelijk vind ik hem lekker. :P
Die Bordeaux heb ik toevallig ook meegenomen van de week.

Geen Italiaan meegenomen? Stond bij onze G&G een montepulciano die ik erg lekker vond naast die bordeaux.
Niet bewust mee bezig geweest, kan die later alsnog een keer halen. Welke was dat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KillaZ
Ja 2 halen 1 betalen is het een prima wijn voor. Montepulciano was de fattoria del cerro :)

K to the KillaZ

• Vanoverdegrens
righthand schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:25:
... zit nu zelfs te kijken of ik niet met wat wijnvrienden een wijnweekend moet gaan boeken. Alleen veel van mijn vrienden zijn dan weer niet zo bekend met de Duitse wijnen. ...
Dan wordt het hoog tijd daar verandering in te brengen. ;)
Xanthian schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:48:
Nederlandse wijn is altijd wel interessant, niet altijd lekker.
Ik kom al enkele jaren langs Zeeland waar wel wat witte wijn wordt gemaakt.
Prijs/kwaliteit is niet top maar het heeft toch wel iets.

Kijk eens bij: https://www.dekleineschorre.nl/
Met NL-wijn heb ik weinig ervaring (wellicht ~5 gedronken/geproefd?!), maar deze was altijd slecht. Heb er in een goed Harlings restaurant ooit één afgewezen, wat de vrouw des huizes zeer servicebewust afhandelde, en als alternatief een von Kesselstatt Riesling, die niet op de wijnkaart stond, te voorschijn toverde. Die was uitstekend, evenals de maaltijd.

NL-wijn heeft niet uitsluitend met klimaatproblemen (te nat) te kampen, maar ook de bodem is vaak ongeschikt. Zuid-Limburg heeft in principe de beste papieren, maar het blijft behelpen. Verder is dat, wat in de verkoop komt imo altijd te duur voor de geboden kwaliteit.
Gnosis schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:48:
Ik hou me op dit moment bezig met de regio’s Franken en Saksen. Niet altijd gemakkelijk om wijn te vinden uit bepaalde plekken trouwens.
Vooral Sachsen is natuurlijk een erg klein gebied met weinig hl productie. Franken is al een stuk groter, maar daar wordt helaas nogal wat rommel gebotteld. Desondanks is er meer kwaliteit te vinden dan in Sachsen. Omdat ik een tijdje dichtbij Aschaffenburg woonde, kwam ik regelmatig in Franken (meestal Würzburg). De wijnen van beide gebieden komen echter slechts mondjesmaat ver van huis in de schappen terecht. Lastige gebieden om vanuit NL te ontdekken iig.

Welke andere gebieden heb je voor deze beiden al "onderzocht"?

• Gonadan

Gonadan

@KillaZ die Argiolas zijn Italiaans trouwens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gnosis
Vanoverdegrens schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:25:

Vooral Sachsen is natuurlijk een erg klein gebied met weinig hl productie. Franken is al een stuk groter, maar daar wordt helaas nogal wat rommel gebotteld. Desondanks is er meer kwaliteit te vinden dan in Sachsen. Omdat ik een tijdje dichtbij Aschaffenburg woonde, kwam ik regelmatig in Franken (meestal Würzburg). De wijnen van beide gebieden komen echter slechts mondjesmaat ver van huis in de schappen terecht. Lastige gebieden om vanuit NL te ontdekken iig.

Welke andere gebieden heb je voor deze beiden al "onderzocht"?
Uiteraard zit je vooral in het Maindreieck, dat is het grootst en daar zitten de meeste wijnmakers, maar het Mainviereck ten zuiden van Aschaffenburg zitten een paar van mijn favorieten: Rudolf Fürst, Benedikt Baltes en Fürst Löwenstein. Die eerste twee maken echt heerlijke rode wijnen.

Sachsen is heel klein ja dus daar is het meer gericht op bepaalde wijnmakers, zoals Klaus Zimmerling, Hoflößnitz en Karl Friedrich Aust (die ook een leuk restaurant heeft waar je de wijn kan kopen).

• Vanoverdegrens
@Gnosis Met de genoemde wijngoederen heb je de meeste spannende adressen op papier staan. Zo heel veel meer is daar niet te beleven. In de breedte gewoon niet met de grote gebieden te vergelijken. Alles wat je noemt ken ik helaas slechts van op papier, behalve Fürst (en waarschijnlijk Löwenstein?!), maar ook dat ik die op de tong had, is lang geleden. Wel duitse topklasse, maar de leukste flessen inmiddels erg duur geworden. In de '90er nog betaalbaarder, echter snel uitverkocht. Sinds ik '02 uit Hessen ben vertrokken, is Franken vrijwel volledig aan m'n aandacht ontsnapt. Vond het de afgelopen jaren op weg naar Oostenrijk/Hongarije geen stop waard, want daar zijn de oostenrijkse wijnen imo gewoon te goed voor en vaak minder prijzig. (en wilde liever de duffe duitse autobahn 's nachts tuffen)

• Gnosis
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:45:
@Gnosis Met de genoemde wijngoederen heb je de meeste spannende adressen op papier staan. Zo heel veel meer is daar niet te beleven. In de breedte gewoon niet met de grote gebieden te vergelijken. Alles wat je noemt ken ik helaas slechts van op papier, behalve Fürst (en waarschijnlijk Löwenstein?!), maar ook dat ik die op de tong had, is lang geleden. Wel duitse topklasse, maar de leukste flessen inmiddels erg duur geworden. In de '90er nog betaalbaarder, echter snel uitverkocht. Sinds ik '02 uit Hessen ben vertrokken, is Franken vrijwel volledig aan m'n aandacht ontsnapt. Vond het de afgelopen jaren op weg naar Oostenrijk/Hongarije geen stop waard, want daar zijn de oostenrijkse wijnen imo gewoon te goed voor en vaak minder prijzig. (en wilde liever de duffe duitse autobahn 's nachts tuffen)
Ja ik kende ze ook van papier, dus toen ben ik op zoek gegaan of ik ze ook nog ergens kon kopen haha. Maar het is zeker duur en verder blijven er weinig anderen over. En zoals je zegt: Oostenrijk heeft echt topwijn voor soms bizar goede prijzen.

Ik vind het sowieso allemaal maar lastig, al die goede wijn en te weinig geld en te weinig tijd om het te drinken :D.

• KillaZ
Gonadan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:30:
Ah I blaim mijn iPhone scherm. Al wat kunnen proeven?

K to the KillaZ

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:41:
Ah I blaim mijn iPhone scherm. Al wat kunnen proeven?
Ja ben met de Ondarre begonnen. Best lekker, maar eens met wat je zei. Prima zo in de aanbieding maar de 'echte' prijs niet waard. Ik mis wat uitgesproken smaken, hij wat simpel wat dat betreft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gonadan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:30:
Die maken best redelijk wat fijne wijnen trouwens. Geen hoogvliegers, maar wel goed :)

Zelf vandaag eens een Acústic 2015 geprobeerd. Lag al een tijdje te pronken in de supermarkt (ze liggen hier in mooie houten kistjes :P - marketing 1-0-1 ).
Voor de prijs een best goede, lekker volle wijn. Veel donkere rode vruchten, wat caramel, stugge aarde, robuste dronk, en opent wat meer naar gelang hij wat langer open is. Decanteren heeft zeker zin bij deze wijn. :)

Merk wel dat ik de laatste tijd enorm veel Spaanse wijn drink. En dan ben ik ook nog een kleine week in Spanje geweest afgelopen week :X :D
Maar er zijn wat dat betreft zoveel gebieden in een land die zo verschillend kunnen zijn. Het is nu puur toeval denk ik dat het veel Spanje is, maar binnenkort toch maar weer eens wat andere landen gaan proberen. (gelukkig is er binnenkort weer een Zuid-Afrikaanse tasting/sales avond :9 )

[Voor 23% gewijzigd door momania op 31-03-2018 23:27]

• Gonadan

Gonadan

Nu snap ik trouwens wat @righthand bedoelt met z'n witte peper. Heb nu een Lindemans en het voelt alsof ik een potje zit te likken. Misschien dat de 2017 dat veel erger heeft of dat ik het nu pas herken. Nooit eerder opgevallen maar bevalt me nu niet zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vandaag heb ik voor de grap het wijnrek van mijn ouders eens doorgekeken, met Vivino in de hand. Het zijn geen wijndrinkers, dus zoals te verwachten hoofdzakelijk wijnen die 20 jaar geleden al slecht waren :+
Echter: er zat ook een Charles Heidsieck Brut Réserve uit 1997 bij. Volgens Vivino aardig hooggewaardeerd, en met een gemiddelde prijs van 91€ de moeite waard om in ieder geval eens uit het rek te halen en mee naar huis te nemen.
Deze fles heeft jarenlang in de woonkamer gelegen, en daarna nog jarenlang in de fietsenberging, waar de vorst en hitte vrij spel hebben. Hoe schatten jullie de kans in dat'ie nog de moeite waard is?
Vooralsnog is het plan om hem te bewaren voor een leuke gelegenheid, en te zorgen dat we tezijnertijd een reservefles hebben voor het geval deze slecht is :+

• Vanoverdegrens
Wormaap schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:25:
... jarenlang in de woonkamer gelegen, en daarna nog jarenlang in de fietsenberging, waar de vorst en hitte vrij spel hebben.
De slechtst mogelijke omstandigheden dus, veel licht en sterke temperatuurverschillen... :F
... een reservefles hebben voor het geval deze slecht is :+
Raadzaam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanoverdegrens schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:05:
[...]

De slechtst mogelijke omstandigheden dus, veel licht en sterke temperatuurverschillen... :F
Precies :+ Vandaar dat'ie met grote interesse, maar weinig hoop, opengetrokken gaat worden :)
[...]

Raadzaam.
Zo'n vermoeden had ik al :+

Nog maar een vraag :)
Momenteel staat onze (bescheiden, maar groeiende) collectie in de woonkamer, in een Ikeakastje. Op dit moment hebben we het over een fles of 15, maar in onze ontdekkingstocht bestel ik maandelijks meer bij dan we drinken. Onze woonkamer is doorgaans koel, en de flessen staan niet in direct zonlicht, dus vooralsnog gaat het allemaal prima. Maar voordat het warmere seizoen eraan komt, zou ik het hele feest graag naar de kelder willen verplaatsen.
Allereerst: is een 'gewone' kelder in een jaren '50 woning geschikt om wijn te bewaren? Ik zou het natuurlijk jammer vinden als ik met mijn goede bedoelingen de wijn juist om zeep help :)

Bonusvraag: iemand tips voor betaalbare rekken? Vooralsnog wil ik een fles of 100 kwijt kunnen. Hoeft niet mooi, maar gezien ik zelden meer dan twee dezelfde flessen heb, wil ik liever niet stapelen, maar juist de mogelijkheid houden om elke individuele fles zonder problemen uit het rek te kunnen trekken. Ik kwam al het één en ander tegen, en het lijkt erop dat ik weinig onder de 100€ ga vinden.

Gisteren bij het paasdiner deze primitivo opengetrokken. Het verbaast me hoeveel verschil er in wijnen van dezelfde druivensoort zit. Deze was vol, fruitig en voor mijn smaak nét iets aan de zoete kant.

Een paar dagen geleden hadden we de Mocavero Santufili Primitivo 2011, en daar had ik wel de hele avond van willen zitten genieten. Vol, warm, het soort wijn waar een haardvuur en een goed verhaal bij horen :)

De B.io primitivo waar Vivino telkens mee adverteert (en die momenteel op een 4.1-rating staat) vond ik juist weer wrang, scherp en algemeen onprettig. Moet ik wel bij zeggen dat het op die avond de tweede fles was die mijn vriendin en ik opentrokken, en met zijn tweeën vinden we één hele fles vaak al net iets teveel van het goede op een doordeweekse dag.

Vanavond deze Patagonische Pinot Noir. De eerste niet-Italiaan sinds een tijdje :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 13:54
Van het weekend een Spanje\Portugal proeverij gehad die naar mijn idee erg geslaagd was.

Hieronder een selectie van de wijnen

Wit
- Casa da Passerella 2014 - Dao
- Pagos Del Galir 2014 Godello - ???
- Vina Tondonia Blanco 2003 - Rioja

Rood
- Olarra Clasico 2009 - Rioja
- Roda 1 2008 - Rioja
- Faustino 1 1995 - Rioja
- Villacreces 2014 - Ribera del Duero
- Valduero Reserva 2011 - Ribera del Duero
- Malleolus 2011 - Ribera del Duero
- Val de Los Frailes (Pago de las costanas) 2005 - Cigales
- Incognito Cortes de Cima 2003 - Vidigueira
- Touriga Nacional Cortes de Cima 2003 - Vidigueira
- Salmos 2014 Torres - Priorat
- Artigas 2007 Bodegas mas Alta - Priorat
- Clos Galena - Priorat
- Warrens Optima 20 year old
- Grahams Malvedos 1995 Vintage Port

Ik heb ergens ook nog beperkte proefnotities en foto's natuurlijk.

Top 3 was
- Malleolus
- Roda 1
- Clos Galena

Erg speciaal was de Vina Tondonia Blanco

• righthand
Gonadan schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:24:
Nu snap ik trouwens wat @righthand bedoelt met z'n witte peper. Heb nu een Lindemans en het voelt alsof ik een potje zit te likken. Misschien dat de 2017 dat veel erger heeft of dat ik het nu pas herken. Nooit eerder opgevallen maar bevalt me nu niet zo.
Nou hoop ik toch niet dat ik nu je smaak zit te beinvloeden he :o . Er zijn mensen die echt helemaal gek zijn van dat pepertje.

• Gonadan

Gonadan

righthand schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:57:
Nou hoop ik toch niet dat ik nu je smaak zit te beinvloeden he :o . Er zijn mensen die echt helemaal gek zijn van dat pepertje.
Op dat moment ging ik van de Ondarre over naar de Lindemans Cabernet Sauvignon. Dat was op zich natuurlijk al een bijzondere keuze, maar op dat moment was de Lindemans gewoon ranzig met die kuub peper.
Toen ik hem een aantal dagen later weer eens dronk maar ermee begon had ik er veel minder last van en viel het amper op. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• righthand
Wormaap schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:25:
Vandaag heb ik voor de grap het wijnrek van mijn ouders eens doorgekeken, met Vivino in de hand. Het zijn geen wijndrinkers, dus zoals te verwachten hoofdzakelijk wijnen die 20 jaar geleden al slecht waren :+
Echter: er zat ook een Charles Heidsieck Brut Réserve uit 1997 bij. Volgens Vivino aardig hooggewaardeerd, en met een gemiddelde prijs van 91€ de moeite waard om in ieder geval eens uit het rek te halen en mee naar huis te nemen.
Deze fles heeft jarenlang in de woonkamer gelegen, en daarna nog jarenlang in de fietsenberging, waar de vorst en hitte vrij spel hebben. Hoe schatten jullie de kans in dat'ie nog de moeite waard is?
Vooralsnog is het plan om hem te bewaren voor een leuke gelegenheid, en te zorgen dat we tezijnertijd een reservefles hebben voor het geval deze slecht is :+
Oeff, even voor je gekeken maar deze is al bijna 10 jaar over zijn tijd heen. Zowel cellartracker als winesearcher geven een 2006-2009 periode om deze te drinken. Neem daar ook nog de oplegcondities mee; ik zou inderdaad een flesje bubbels achter de hand houden :(:)

Maar goed, wonderen zijn de wereld nog niet uit. Kan altijd meevallen :)

• righthand
Wormaap schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:03:

Nog maar een vraag :)
Momenteel staat onze (bescheiden, maar groeiende) collectie in de woonkamer, in een Ikeakastje. Op dit moment hebben we het over een fles of 15, maar in onze ontdekkingstocht bestel ik maandelijks meer bij dan we drinken. Onze woonkamer is doorgaans koel, en de flessen staan niet in direct zonlicht, dus vooralsnog gaat het allemaal prima. Maar voordat het warmere seizoen eraan komt, zou ik het hele feest graag naar de kelder willen verplaatsen.
Allereerst: is een 'gewone' kelder in een jaren '50 woning geschikt om wijn te bewaren? Ik zou het natuurlijk jammer vinden als ik met mijn goede bedoelingen de wijn juist om zeep help :)
Bij opleggen van wijn gaat het vooral om het doel. Wil je de flessen gewoon bewaren totdat je ze wilt drinken? Of wil je oplegwijnen jong inkopen (relatief goedkoper) om ze optimaal te laten rijpen en vervolgens er van te gaan genieten? Of wil je gewoon hardcore gaan verzamelen en misschien zelfs als een druifje voor de dorst achter de hand houden?

Als ik het zo lees, dan is het met name het eerste. En dan zou die kelder (indien onder maaiveld en geen open ramen/licht) het gewoon netjes moeten kunnen doen. Let wel even op vochtigheid en luchtjes. Over het algemeen zijn dit soort kelders perfect koel in de zomer en voldoende warm in de winter. En voor jouw doel is het meer dan voldoende.

Wil je echt optimaal gaan opleggen om zelf te bewaren, dan ga je naar andere middelen toe, zoals een bewaarkast. En wil je het echt pro aanpakken en ook het als een belegging gaan doen, dan is het de vraag of je het dan wel zelf wilt doen of dat je ergens wat ruimte gaat inhuren.
Bonusvraag: iemand tips voor betaalbare rekken? Vooralsnog wil ik een fles of 100 kwijt kunnen. Hoeft niet mooi, maar gezien ik zelden meer dan twee dezelfde flessen heb, wil ik liever niet stapelen, maar juist de mogelijkheid houden om elke individuele fles zonder problemen uit het rek te kunnen trekken. Ik kwam al het één en ander tegen, en het lijkt erop dat ik weinig onder de 100€ ga vinden.
Als je een beetje handig bent, dan kun je zelf redelijk makkelijk wijnrekken in elkaar schroeven. Niet de mooiste oplossing, maar bijvoorbeeld voor een kelder is eigenlijk niet veel meer nodig. Misschien maten kastje/stelling uittekenen en dan langs de lokale houthandel gaan?

Voor in de huiskamer zou er voldoende rekken moeten zijn voor onder de 100 euro? Welke capaciteit heb je nodig?
Gisteren bij het paasdiner deze primitivo opengetrokken. Het verbaast me hoeveel verschil er in wijnen van dezelfde druivensoort zit. Deze was vol, fruitig en voor mijn smaak nét iets aan de zoete kant.

Een paar dagen geleden hadden we de Mocavero Santufili Primitivo 2011, en daar had ik wel de hele avond van willen zitten genieten. Vol, warm, het soort wijn waar een haardvuur en een goed verhaal bij horen :)

De B.io primitivo waar Vivino telkens mee adverteert (en die momenteel op een 4.1-rating staat) vond ik juist weer wrang, scherp en algemeen onprettig. Moet ik wel bij zeggen dat het op die avond de tweede fles was die mijn vriendin en ik opentrokken, en met zijn tweeën vinden we één hele fles vaak al net iets teveel van het goede op een doordeweekse dag.

Vanavond deze Patagonische Pinot Noir. De eerste niet-Italiaan sinds een tijdje :+
Ah, de Primitivo's; echt een trendje van 2017/2018. En op zich ook terecht. Er is de laatste tijd toch al een hang naar volfruit wijnen met soepele tannines en lage tot medium zuren. En die Primitivo's hebben wat dat betreft de wind mee. Soms heb ik wel het idee dat er teveel geknutseld wordt aan de wijnen, maar over het algemeen slobber ik ze redelijk makkelijk weg. Was tot kort geleden mijn doordeweekse soort wijn.

Die B.io is inderdaad minder soepel (hoger in zuur en minder ontwikkelde tannine) en mist misschien van die zoetige kruidigheid van de wat duurdere en rijpere Primitivo's, maar wel typisch Primitivo. Je kan ook niet altijd een 8 of 9 verwachten voor een wijn van onder 9 euro. Ik vind juist die prijs/kwaliteit verhoudinng van die Bio erg goed. Wat dat betreft is het wel een 4 in de prijscategorie waarin het zit.

Trouwens nog even een toptip voor de doordeweekse slobber; https://nl.shops.vivino.c...rioso-toscana-rosso-2016/.

Ik was er eerst bedacht op (jonge Sangiovese kan nogal zuur uitvallen) en een doosje besteld. Maar inmiddels de doos al op (2 zelf gedronken en 4 als cadeautje gegeven aan vrienden) en drie dozen opnieuw besteld. Voor het geld erg veel wijn (vooral fruit) en de combinatie met Merlot is erg fijn en maakt de wijn lekker soepel en uitstekend slobberbaar. Verkoop gaat hard, dus denk dat je er redelijk snel bij moet zijn.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik kreeg laatst deze wijn van mn schoonvader, die heeft een wijnkelder en groot deel van wat er in ligt lag er al in toen hij de woning kocht in 1985 haha.

Kan ik dit drinken of moet ik in de kast zetten voor de show, is mn geboortejaar.

• righthand
sugarlee89 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:20:
Ik kreeg laatst deze wijn van mn schoonvader, die heeft een wijnkelder en groot deel van wat er in ligt lag er al in toen hij de woning kocht in 1985 haha.

[afbeelding]

Kan ik dit drinken of moet ik in de kast zetten voor de show, is mn geboortejaar.
Kende het huis niet, maar zelf even wat onderzoek gedaan. Lijkt een flink grote wijnmaker te zijn die vooral bubbels maakt. En dat blijkbaar ook niet onverdienstelijk doet.

Maar goed, info over deze specifieke wijn was moeilijk te vinden. Wat ik zo kan vinden:
- Wijnhuis is Ferrari en gevestigd in Trentino
- Het is Perle, dus een zogenaamde Blanc de Blanc en gemaakt van 100% Chardonnay.
- Brut de Brut, wat doet vermoeden dat het laag in suiker zal zijn.

Wanneer ik de databases op internet duik, dan zie ik dat de wijn waarschijnlijk over datum zal zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet. Deze specifieke wijn krijgt niet veel hits en waarschijnlijk heeft het wijnhuis dit soort wijn onder een andere naam gezet of uit zijn assortiment gehaald.

Misschien dat anderen je kan vertellen of je hem wel kan drinken of niet. Als je er niets mee wilt doen en wilt bewaren, lijkt me dat een uitstekend idee. Veel waard zal hij vermoedelijk niet zijn, aangezien de laatste keer deze op catawiki voor 40 euro werd verkocht en dat in een batch met twee andere flessen bubbels.

Maar even een andere vraag? Zijn er geen andere wijnen die nog in die kelder liggen? Bourgogne, Bordeaux, Rioja's en dergelijke?

[Voor 4% gewijzigd door righthand op 06-04-2018 10:02]

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
righthand schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:55:
[...]

Kende het huis niet, maar zelf even wat onderzoek gedaan. Lijkt een flink grote wijnmaker te zijn die vooral bubbels maakt. En dat blijkbaar ook niet onverdienstelijk doet.

Maar goed, info over deze specifieke wijn was moeilijk te vinden. Wat ik zo kan vinden:
- Wijnhuis is Ferrari en gevestigd in Trentino
- Het is Perle, dus een zogenaamde Blanc de Blanc en gemaakt van 100% Chardonnay.
- Brut de Brut, wat doet vermoeden dat het laag in suiker zal zijn.

Wanneer ik de databases op internet duik, dan zie ik dat de wijn waarschijnlijk over datum zal zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet. Deze specifieke wijn krijgt niet veel hits en waarschijnlijk heeft het wijnhuis dit soort wijn onder een andere naam gezet of uit zijn assortiment gehaald.

Misschien dat anderen je kan vertellen of je hem wel kan drinken of niet. Als je er niets mee wilt doen en wilt bewaren, lijkt me dat een uitstekend idee. Veel waard zal hij vermoedelijk niet zijn, aangezien de laatste keer deze op catawiki voor 40 euro werd verkocht en dat in een batch met twee andere flessen bubbels.

Maar even een andere vraag? Zijn er geen andere wijnen die nog in die kelder liggen? Bourgogne, Bordeaux, Rioja's en dergelijke?
Er ligt van alles, zal er binnenkort eens doorheen wandelen en wat fotoos maken. Mn schoonvader drinkt amper wijn, maar hij vindt de kelder wel mooi. Ook amper nieuwe flessen bij gelegd, dus alles is wel pre 1985 haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 08:54
Goedemiddag,

Ik heb een vraag die ik uitermate goed in dit fijne topic kan plaatsen. Ik ben namelijk afgelopen week terug gekomen uit het prachtige Zuid-Afrika en heb daar natuurlijk een aantal mooie wijnen meegenomen (witte en rode pinotage's voornamelijk). Nu wil ik deze graag gaan bewaren, aangezien ze toch zeker 10-15 jaar kunnen en mogen liggen (de witte wel een stukje minder, maar zou 5 jaar - mits goed opgeborgen - kunnen liggen).

Ik wil daarom graag een investering doen in een (wijn)klimaat kast, aangezien ik zowel wit als rood heb, kwam ik tot de conclusie dat het hebben van 2 zone's erg fijn zou zijn. Er hoeven vooralsnog geen 30 flessen in, maar tenminste 12/18 zou wel erg fijn zijn. Hebben jullie ervaringen met (bepaalde) klimaatkasten en wat zijn goede punten om op te letten? Budget is zo'n 400 euro, maar kan nog wel iets opgeschroefd worden, mits dat noodzakelijk wordt geacht. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Vaak vergeten punt is (vooral als je wijn lang wilt bewaren) is de luchtvochtigheid.
Veel wijnkoelkasten zijn gemaakt om in de keuken te hebben en wijn te bewaren die redelijk snel wordt uitgeschonken. Daar is de luchtvochtigheid wat minder kritisch, maar na een aantal jaar, wil je toch dat je kurk niet compleet uitdroogt en dus klimaatcontrole hebben :)

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
Nu het leukste van wijn beoordelen, de smaak:
1. Zoetheid; is het een droge wijn, heeft een een zoetje of is het een echt zoete wijn. Tip; de papillen voor zoet zitten voorop op het puntje van je tong, dus zoet proef je als eerste en gaat vaak ook snel weg.
2. Zuurtegraad; heeft de wijn een lichte of intense zuurgraad. Ook dit is makkelijk te onderscheiden. De papillen voor zuur zitten aan de zijkant van je tong. Zuur blijft dan ook vaak wat langer hangen.
3. Body, oftewel het mondgevoel of viscositeit. Is het waterige wijn of heeft het een boterige of jammige dronk?
4. Tanninegehalte; tannines komen van de pitten en velletjes van de druif. Je kunt dit snel herkennen want midden achter op je tong zitten je papillen om bittere smaken te herkennen. Is de tanninegehalte haast niet aanwezig of heeft het juist hele aanwezige scherpe tanninegehalte? Tip; witte wijn heeft in de meeste gevallen geen of zeer weinig tannine.
5. Smaak kenmerken; hierbij gebruik je weer de Aroma zon. Ik zal hieronder uitleggen hoe de Aroma Zon kan gebuiken.
6. Lengte van de afdronk; heeft een korte of juist een lange afdronk?
Mooie OP met plezier gelezen maar die twee zinnen over plaats van smaakpapillen op de tong zijn een aanname uit 1901 die inmiddels lang en breed is achterhaald.

https://wetenschap.infonu...-specifieke-plaatsen.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Heyman schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:38:
...een aantal mooie wijnen meegenomen (witte en rode pinotage's voornamelijk). Nu wil ik deze graag gaan bewaren, aangezien ze toch zeker 10-15 jaar kunnen en mogen liggen ...
10 jaar lang dezelfde 30 flessen wijn in een klimaatkast bewaren kost al zo'n 400-500€ aan stroom, en daar komt de aanschafprijs van de kast dan nog bovenop.
Ik wil daarom graag een investering doen in een (wijn)klimaat kast, aangezien ik zowel wit als rood heb, kwam ik tot de conclusie dat het hebben van 2 zone's erg fijn zou zijn. Er hoeven vooralsnog geen 30 flessen in, maar tenminste 12/18 zou wel erg fijn zijn.
Rond de 400€ koop je slechts rotzooi, goede kasten van bv Liebherr kosten minstens het dubbele. Of het loont >1200€ (stroom+kast) voor het 10 jaar lang bewaren van 30 flessen wijn uit te geven moet je zelf inschatten. Ik vind het persoonlijk flauwekul.
Voor het langdurig bewaren heb je overigens geen 2 zone's nodig, want wit en rood bewaar je gewoon op één temperatuur. (en de juiste drinktemp. regel je buiten de kast)

Advies: gooi ze in een houten kistje(s) in de kruipruimte onder je huis, als je geen kelder hebt. Anders een donkere plek met niet te sterk wisselende temperatuur in huis zoeken, en de bewaarduur verkorten.
Ik heb zelf een kelder, en daarin een ruimte met gasbetonstenen (~3,5x2m) tot wijnkelder gepromoveerd. Is donker, droog en het temp.verschil tussen zomer en winter is <10° met een geleidelijk verloop (!: da's heel belangrijk) Kunnen rond 600 flessen in en functioneert prima. Erg gelukkig mee. :)

[Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 30-04-2018 20:24]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Na mijn vraag over wijnrekken laatst, wilde ik nog even laten weten wat het geworden is :)
Afgelopen week heb ik twee van deze rekken in de kelder gezet. Plek voor 100 flessen voor zes tientjes, daar ga ik zelf niet voor klussen. Omdat we tot dusver meestal geen tig dozen van dezelfde wijn hebben staan, vond ik het belangrijk dat elke fles zijn eigen plekje heeft, en ik dus niet hoef te stapelen.

Ziet er nu zo uit:

Morgen komt er weer een bestelling binnen :) En binnenkort komt er een temperatuur- en luchtvochtigheidssensor bij, gewoon voor de grap :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
Heyman schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:38:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag die ik uitermate goed in dit fijne topic kan plaatsen. Ik ben namelijk afgelopen week terug gekomen uit het prachtige Zuid-Afrika en heb daar natuurlijk een aantal mooie wijnen meegenomen (witte en rode pinotage's voornamelijk). Nu wil ik deze graag gaan bewaren, aangezien ze toch zeker 10-15 jaar kunnen en mogen liggen (de witte wel een stukje minder, maar zou 5 jaar - mits goed opgeborgen - kunnen liggen).

Ik wil daarom graag een investering doen in een (wijn)klimaat kast, aangezien ik zowel wit als rood heb, kwam ik tot de conclusie dat het hebben van 2 zone's erg fijn zou zijn. Er hoeven vooralsnog geen 30 flessen in, maar tenminste 12/18 zou wel erg fijn zijn. Hebben jullie ervaringen met (bepaalde) klimaatkasten en wat zijn goede punten om op te letten? Budget is zo'n 400 euro, maar kan nog wel iets opgeschroefd worden, mits dat noodzakelijk wordt geacht. ;)
Wat hierboven ook al is aangegeven; is het je de wijn waard? Over het algemeen worden kasten van 30 flessen vaak gebruikt om de wijn direct op temperatuur uit te kunnen schenken. Denk hierbij aan feestjes of wijnproeverijen. Dan kan het handig zijn. Maar dan nog is het best wel een decadent iets (en kost best wel wat centen TCO-wise).

het meest ideale is een kelder of ruimte die onder het maaiveld ligt en redelijk geisoleerd is van al teveel vocht (niet al te vochtig, maar ook niet al te droog), weinig tot geen daglicht, geen trillingen (dus niet in een washok) en waarbij de temperatuur redelijk constant is en en gemiddeld tussen de 10 en 16 graden celcius schommelt. Iets warmer? Dan bewaartijd aanpassen.

Woon je in een appartement tien hoog, dan word het inderdaad een moeilijk verhaal.

Als je niet het plan hebt om deze hobby verder uit te breiden, dan is het misschien handig om even bij familie of vrienden te kijken of zij een dergelijk gunstig plekje hebben. Want met dertig flessen die 10 jaar worden opgelegd ga je na een jaartje of drie de eerste fles testen en indien nog niet op dronk, herhaal je dat elk jaar. Tot dat het echt op dronk is, dan kun je het allemaal meenemen en maakt het in feite niet meer zo veel uit (want genieten!!)

Vind je oude wijnen lekker (!) en wil je dit goedkoop willen doen, dan is jong kopen en vervolgens goed bewaren wel de beste manier. Dan zul je of een ruimte in huis moeten hebben, of inderdaad een flinke bewaarkast nemen. Ik woon zelf in een appartement dus heb een bewaarkast, en met mijn aantal flessen zit ik op ongeveer een 2 euro per jaar. Net break-even wat betreft kosten aan energie en afschrijving en uiteindelijke marktwaarde van de flessen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
Wormaap schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:13:
Na mijn vraag over wijnrekken laatst, wilde ik nog even laten weten wat het geworden is :)
Afgelopen week heb ik twee van deze rekken in de kelder gezet. Plek voor 100 flessen voor zes tientjes, daar ga ik zelf niet voor klussen. Omdat we tot dusver meestal geen tig dozen van dezelfde wijn hebben staan, vond ik het belangrijk dat elke fles zijn eigen plekje heeft, en ik dus niet hoef te stapelen.

Ziet er nu zo uit:

[afbeelding]

Morgen komt er weer een bestelling binnen :) En binnenkort komt er een temperatuur- en luchtvochtigheidssensor bij, gewoon voor de grap :+
Lekker bezig!

En nu het belangrijkste (en ook het duurste): wat ga je er allemaal inleggen >:) . en hoe je blijf je er met je grijpgrage pootjes er van af O-)

Mark my words, binnen een jaar of twee heb je er de eerste kisten liggen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
GabberPiet schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:25:
[...]

Mooie OP met plezier gelezen maar die twee zinnen over plaats van smaakpapillen op de tong zijn een aanname uit 1901 die inmiddels lang en breed is achterhaald.

https://wetenschap.infonu...-specifieke-plaatsen.html
Ik zie dit punt voor de tweede keer voorbij komen. @Jheroun gaf dit ook al aan.

twee jaar geleden was dit binnen het WSET1 cursus nog steeds een onderdeel van de theorie. Vandaar dat ik het heb meegenomen in de topicstart. Het hielp mij in ieder geval om bepaalde zaken te rationaliseren.

Jheroen kwam met hetzelfde artikel en heb ik inmiddels verder zitten graven. (Zelfde website komt trouwens ook met het oude tongverhaal aanzetten, wat dan wel weer verwarrend kan zijn)

Nu is het binnen de wetenschap nog steeds niet helemaal duidelijk hoe smaakpapillen werken. Ze weten dat veel smaakpapillen de meeste smaken kunnen detecteren, ongeacht locatie. Maar de mate hoe ze een bepaalde smaak detecteren (en of dit locatiegebonden is) dat is nog erg onduidelijk. Daarnaast blijken andere zintuigen en externe omgevingsvariabelen ook een belangrijke rol te spelen.

Mijn conclusie: Het is inderdaad niet echt zwart/wit te stellen dat bijvoorbeeld alleen de voorkant van je tong het zoet herkent, of alleen de achterkant van je tong het bitter herkent. Maar het is ook niet uit te sluiten dat de voorkant gevoeliger is voor het zoet of de achterkant gevoeliger is voor bitter. Men weet gewoon nog niet zeker hoe dit allemaal werkt, ook in samenwerking met onze andere zintuigen,

Bon; wat stellen jullie voor hoe wij dit in de topicstart gaan weergeven? Hoe herkent een beginnende wijndrinker hoe zoet, zuur of bitter een wijn is? Ik heb wel wat ideeen, maar ik ben benieuwd naar jullie praktische kennis hierover :)

[Voor 4% gewijzigd door righthand op 01-05-2018 09:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
righthand schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Lekker bezig!

En nu het belangrijkste (en ook het duurste): wat ga je er allemaal inleggen >:) . en hoe je blijf je er met je grijpgrage pootjes er van af O-)

Mark my words, binnen een jaar of twee heb je er de eerste kisten liggen ;)
Stiekem zit het eerste doosje (Mocavero Santufili Primitivo 2011) er al in :+ De bestelling van vandaag zijn 2x3 flessen van Nativ. Die hebben volgens mij een samenwerking met Vivino ofzo, want telkens in de aanbieding. Maar tot dusver vonden we elke fles van dat huis lekker, dus ik bestel ze blind :+ De "Suadens Campania Rosso 2017" en "Eremo San Quirico D.O.C. Irpinia Campania 2014". Daarnaast nog 3x "Tinazzi Corvina Collezione di Famiglia 2016". Verhaaltje klonk leuk, en in de aanbieding voor 8€ per fles, dus eens uitproberen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
Wormaap schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Stiekem zit het eerste doosje (Mocavero Santufili Primitivo 2011) er al in :+ De bestelling van vandaag zijn 2x3 flessen van Nativ. Die hebben volgens mij een samenwerking met Vivino ofzo, want telkens in de aanbieding. Maar tot dusver vonden we elke fles van dat huis lekker, dus ik bestel ze blind :+ De "Suadens Campania Rosso 2017" en "Eremo San Quirico D.O.C. Irpinia Campania 2014". Daarnaast nog 3x "Tinazzi Corvina Collezione di Famiglia 2016". Verhaaltje klonk leuk, en in de aanbieding voor 8€ per fles, dus eens uitproberen :)
Daar ga je al :F

Tja die Vivino Shop voor de Benelux, die doen het echt niet slecht. Bieden in alle prijsniveaus toch wel goede en soms ook bijzondere wijnen.

Die Tinazzi ook al eens besteld als dagelijkse slobber, maar volgens mij vond ik de tannines daarin net een tikkeltje te stroef. Vriend van mij (Cabernet liefhebber) vond hem in ieder geval helemaal jummie.

Die Nativs (dikke wijnen trouwens) zat ik ook te overwegen, maar mijn maandbudget is al weer opgesnoept. Moet het even rustig aan doen :( .

Trouwens, die Alto Moncayo Veraton 2015, die is echt echt dik zijn geld waard (en nog steeds in de shop). Twee weken geleden opengetrokken en bij de geur dacht ik direct aan een primitivo. Dronk was dik, lang en complex (Framboos, laurier, vanille kan ik me herinneren). Laat nog twee flessen liggen voor 2019 :9 .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Afgelopen week was het weer tijd voor een wijn avond. En wat voor één!

Dit was de line-up van de avond:

Het begon gelijk al goed, want de eerste witte wijn werd uitgeschonken, en bij het ruiken zei iedereen zowat tegelijk : Chardonnay. Toen werd er geproefd en was iedereen de weg kwijt.
Het was namelijk een Grüner Veltliner. Grappig hoe door alleen de reuk je op het verkeerde been kan worden gezet :P

Daarna een zeer verassende Riesling van dezelfde maker Schloss Gobelsburg in Oostenrijk.

Grootste verassing van de avond voor mij was de Ànima Negra Àn uit 2010. Nooit geweten dat er van Mallorca zulke goede wijn kon komen. :)

Als afsluiter de Ornellaia Bolgheri Superiore uit 2001 was natuurlijk een groot genot. :9~

Daarna als toetje nog een zeer zeldzame rum. Voor de geïnteresseerde, deze review says it all: click

Al met al een geslaagde avond :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Bon; wat stellen jullie voor hoe wij dit in de topicstart gaan weergeven? Hoe herkent een beginnende wijndrinker hoe zoet, zuur of bitter een wijn is? Ik heb wel wat ideeen, maar ik ben benieuwd naar jullie praktische kennis hierover :)
In ieder geval niet door op zijn minst discutabele informatie bij een plaatje met een tong te zetten ;) Er zijn massas experimenten op allerlei mensen en dieren die meer en meer informatie opleveren en dat plaatje klopt echt niet. Steek het tipje van je tong maar eens in een zoutvaatje :P. Google scholar resultaten gaan meteen wat ver maar dit BBC artikeltje legt het ook uit. Wat voor mij ook nieuw was: dat onderzoek uit 1901 claimde niet eens dat er smaakzones zijn, het toonde aan dat sommige delen van de tong gevoeliger voor smaak zijn. Dat plaatje is ontstaan door misinterpretatie. Wetenschap is leuk :)

Het belangrijkste om over de tong te weten is dat mensen verschillende aantallen smaakpapillen hebben, en vrouwen hebben er over het algemeen meer dan mannen. Gelukkig kan iedereen wel gewoon wijn leren proeven maar sommigen moeten wat meer moeite steken in het leren herkennen van smaken dan anderen. Korte niet-wetenschappelijke zelfevaluatie hiervoor: als je heet eten (peper, sambal, dat soort dingen) heel lekker vindt heb je wellicht minder smaakpapillen. Oh en pas op met hete soep en koffie (qua temperatuur), een verbrande tong heeft verbrande smaakpapillen en die komen niet terug!

Zoet proef ik vooral in het begin van een slok, en daardoor merk je dat dus wel vooral voorin je mond op. Zuren openbaren zich (bij een zure druif als bv een Riesling) met name doordat je hele mond strak trekt vanuit je speekselklieren. Bitter is voor mij een smaak die na de afdronk op de tong achterblijft, samen met de tannines. Dit zijn dan vooral de wijngerelateerde smaken, zout en umami kom je wat minder duidelijk tegen.

Maar smaak is maar een klein deel van het verhaal. Het gaat vooral om aromas, je neus is veel belangrijker. Een tip die ik daar laatst bij kreeg is om na het nemen van een slok door je neus uit te ademen, dan krijg je retro-nasaal veel van de aromas nog een keer goed langs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heyman
righthand schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:09:
[...]

Wat hierboven ook al is aangegeven; is het je de wijn waard? Over het algemeen worden kasten van 30 flessen vaak gebruikt om de wijn direct op temperatuur uit te kunnen schenken. Denk hierbij aan feestjes of wijnproeverijen. Dan kan het handig zijn. Maar dan nog is het best wel een decadent iets (en kost best wel wat centen TCO-wise).

het meest ideale is een kelder of ruimte die onder het maaiveld ligt en redelijk geisoleerd is van al teveel vocht (niet al te vochtig, maar ook niet al te droog), weinig tot geen daglicht, geen trillingen (dus niet in een washok) en waarbij de temperatuur redelijk constant is en en gemiddeld tussen de 10 en 16 graden celcius schommelt. Iets warmer? Dan bewaartijd aanpassen.

Woon je in een appartement tien hoog, dan word het inderdaad een moeilijk verhaal.

Als je niet het plan hebt om deze hobby verder uit te breiden, dan is het misschien handig om even bij familie of vrienden te kijken of zij een dergelijk gunstig plekje hebben. Want met dertig flessen die 10 jaar worden opgelegd ga je na een jaartje of drie de eerste fles testen en indien nog niet op dronk, herhaal je dat elk jaar. Tot dat het echt op dronk is, dan kun je het allemaal meenemen en maakt het in feite niet meer zo veel uit (want genieten!!)

Vind je oude wijnen lekker (!) en wil je dit goedkoop willen doen, dan is jong kopen en vervolgens goed bewaren wel de beste manier. Dan zul je of een ruimte in huis moeten hebben, of inderdaad een flinke bewaarkast nemen. Ik woon zelf in een appartement dus heb een bewaarkast, en met mijn aantal flessen zit ik op ongeveer een 2 euro per jaar. Net break-even wat betreft kosten aan energie en afschrijving en uiteindelijke marktwaarde van de flessen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Vooralsnog bij mij ook verhaal van appartementje x hoog... Dus kruipruimte e.d. gaat behoorlijk lastig worden. Ik zal ergens moeten beginnen, zoals bijvoorbeeld met de discipline om flessen te laten liggen en niet direct op te drinken ;) haha

Daarom aan het denken om een kast (klimaatkast) specifiek voor de wijnen die kunnen liggen aan te schaffen, en de sneller drinkbare wijnen liggen bij mij sowieso semi donker, op een semi 'okay' plek (gangkast).

Zou het aanschaffen van een dergelijke kast de moeite echt niet waard zijn? Het doel is wel om de kast vol te leggen, niet enkel voor de paar flesjes die ik uit ZA heb meegenomen, maar dat zal de start zijn voordat ik deze zomer ga shoppen in Frankrijk.

En wat zijn degelijke kasten, bij mij gaat het niet zo zeer om 100+ flessen te kunnen storen, maar meer een goede kast voor een kleiner aantal. De kast kan immers met de jaren geupgrade worden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
Heyman schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Vooralsnog bij mij ook verhaal van appartementje x hoog... Dus kruipruimte e.d. gaat behoorlijk lastig worden. Ik zal ergens moeten beginnen, zoals bijvoorbeeld met de discipline om flessen te laten liggen en niet direct op te drinken ;) haha

Daarom aan het denken om een kast (klimaatkast) specifiek voor de wijnen die kunnen liggen aan te schaffen, en de sneller drinkbare wijnen liggen bij mij sowieso semi donker, op een semi 'okay' plek (gangkast).

Zou het aanschaffen van een dergelijke kast de moeite echt niet waard zijn? Het doel is wel om de kast vol te leggen, niet enkel voor de paar flesjes die ik uit ZA heb meegenomen, maar dat zal de start zijn voordat ik deze zomer ga shoppen in Frankrijk.

En wat zijn degelijke kasten, bij mij gaat het niet zo zeer om 100+ flessen te kunnen storen, maar meer een goede kast voor een kleiner aantal. De kast kan immers met de jaren geupgrade worden ;)
Probleem hierin is dat kwalitatief goede en betaalbare (800 - 1000 euro) bewaarkasten vaak beginnen met een capaciteit van rond de 100 flessen. Nu kun je ook kleinere capaciteiten krijgen, maar dan ben je al snel aangewezen tot de wat duurdere showvarianten (2000 euro +), is mijn ervaring. Maar goed, ik kan en wil niet bij jou in de beurs kijken. Heb je het er voor over, dan moet je het vooral doen!

Tip: reken eens uit hoe lang je moet opleggen en hoeveel flessen je nodig hebt om over 5 jaar 2 keer in de maand een mooie 'oude' wijn te gaan drinken.

Dan zijn dat 24 flessen per jaar. Als je alleen al van vijf jaar opleggen (gemiddeld) uit gaat, zit je al op een capaciteit 120 flessen (want voor minder dan vijf jaar opleggen ga je eigenlijk geen kast kopen). Neem daarbij ook nog wat wijnen die meer dan 10 jaar kunnen worden bewaard, dan zit je al tegen de 150+ aan te hikken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Heyman

Koop wel echt meteen een goede, de kans is dan dat je meteen een wat grotere moet kopen maar die komt toch wel vol ;)

Wij hebben twee wijnkasten, een van soin du vin (~180 flessen) en een van een b merk (8 flessen). Dat b merk ding staat in de woonkamer om rood op 18 graden te houden (de grote kast staat op 12 graden). Helaas is van het b merk ding sinds kort de thermostaat stuk, dus die staat ook op 12 graden (hoewel de display vrolijk 18 zegt). Meh. Die gaat binnenkort een tijdje uit het stopcontact in de hoop dat eea dan reset maar handig is anders.

Als je één kast koopt zou ik die op één temperatuur zetten: opslagtemperatuur (12°). Warmer worden ze vanzelf wel als je ze er op tijd uit haalt en wit en mousserend kan in de koelkast voor het drinken. Op ons wensenlijstje staat echter een tweede kast en dat wordt er dan een met 2 of 3 zones. Dan kan het b merk ding weg en kan wit naast de 6° van de koelkast bv ook op 10° en 14° in de klimaatkast en rood op 18°. Zo'n 14° zone is ook ideaal voor veel rood en versterkt overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heyman
@righthand en @Jheroun
Bedankt beide voor de uitgebreide antwoorden en inderdaad als je een klein rekensommetje gaat maken, heb je al snel wel een grote capaciteit nodig. Of ik het het geld waard vind, moet blijken, het geld heb ik er in ieder geval wel voor over. Maar dan nog even een maandje wachten op de vakantiecentjes en dan kopen we maar direct een goede :)

Ik zie dat Soin du vin op zo'n 1400 euro vanaf prijs zit. Zijn er nog andere merken die iets prijsvriendelijker zijn? Ik heb gezien dat Liebherr ook wel een groot assortiment hierin heeft, maar of dat helemaal aanslaat? Ik ben wel benieuwd naar welk merk jij refereert @righthand (800-1000 euro klinkt net iets vriendelijker bij de vriendin - hoop ik) :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Heyman

Kijk eens rond op https://www.wijnkoelkast-expert.nl/ daar staan er een hoop. Ik weet niet meer waarom wij toen voor degene die we hebben zijn gegaan maar die was toen ook minder duur. Wij hebben toen bij Provinum besteld geloof ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
Heyman schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:30:
@righthand en @Jheroun
Bedankt beide voor de uitgebreide antwoorden en inderdaad als je een klein rekensommetje gaat maken, heb je al snel wel een grote capaciteit nodig. Of ik het het geld waard vind, moet blijken, het geld heb ik er in ieder geval wel voor over. Maar dan nog even een maandje wachten op de vakantiecentjes en dan kopen we maar direct een goede :)

Ik zie dat Soin du vin op zo'n 1400 euro vanaf prijs zit. Zijn er nog andere merken die iets prijsvriendelijker zijn? Ik heb gezien dat Liebherr ook wel een groot assortiment hierin heeft, maar of dat helemaal aanslaat? Ik ben wel benieuwd naar welk merk jij refereert @righthand (800-1000 euro klinkt net iets vriendelijker bij de vriendin - hoop ik) :)
Tja wat wil je als capaciteit en ga je hem in de woonkamer zetten, wil je planken er in zoals bij Jheroun of heb je puur een bewaarkast op 1 zone zoals ik die heb (Climadiff CLA 210+) en vorig jaar redelijk goedkoop op de kop kunnen tikken (1200 euro).

Kijk ik denk dat je vriendin een blinde kast zoals die van mij niet in de woonkamer wil. Maar een kast zoals die van Jheroun misschien wel iets vindt hebben.

Climadiff, Sommeliere, Soin du Vin (kende ik trouwens niet) zijn volgens mij allemaal merken die goede kasten leveren tegen een schappelijke prijs. Liebherr is dan weer erg duur en kun je voor hetzelfde geld kijken naar Eurocave oplossingen (Mercedes onder de wijnvoorzieningen).

En vooral veel afstruinen naar koopjes en af en toe word er een schowmodel de verkoop ingeduwd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
momania schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:18:
Afgelopen week was het weer tijd voor een wijn avond. En wat voor één!

Dit was de line-up van de avond:

[afbeelding]

Het begon gelijk al goed, want de eerste witte wijn werd uitgeschonken, en bij het ruiken zei iedereen zowat tegelijk : Chardonnay. Toen werd er geproefd en was iedereen de weg kwijt.
Het was namelijk een Grüner Veltliner. Grappig hoe door alleen de reuk je op het verkeerde been kan worden gezet :P

Daarna een zeer verassende Riesling van dezelfde maker Schloss Gobelsburg in Oostenrijk.

Grootste verassing van de avond voor mij was de Ànima Negra Àn uit 2010. Nooit geweten dat er van Mallorca zulke goede wijn kon komen. :)

Als afsluiter de Ornellaia Bolgheri Superiore uit 2001 was natuurlijk een groot genot. :9~

Daarna als toetje nog een zeer zeldzame rum. Voor de geïnteresseerde, deze review says it all: click

Al met al een geslaagde avond :9
Die wijnavonden met die vrienden, is dat maandelijks? En was die vriend die de Ornellaia meebracht ook dezelfde vriend die de Penfolds Gringe meebracht?

Ik wil ook dit soort vrienden!

Anyhoes; hoe was die Tenuto San Guido (zusje van de Sassacaia). Ik heb die namelijk ook in mijn kast liggen. Durf hem alleen nog niet te openen.

-nb- Net even die recensie gelezen van die rum (en natuurlijk ook opgezocht), maar lucky bastard. Dus je hebt één van de beste rums van de wereld gedronken. Alleen word die niet meer gemaakt. Wow..Het is alsof je een dijfilet van de laatste Dodo zit te eten :)

[Voor 6% gewijzigd door righthand op 01-05-2018 12:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:09:
[...]

Die wijnavonden met die vrienden, is dat maandelijks?
Verschilt, maar zo ongeveer elk kwartaal.
En was die vriend die de Ornellaia meebracht ook dezelfde vriend die de Penfolds Gringe meebracht?

Ik wil ook dit soort vrienden!
:Y
Anyhoes; hoe was die Tenuto San Guido (zusje van de Sassacaia). Ik heb die namelijk ook in mijn kast liggen. Durf hem alleen nog niet te openen.
Was voor mij een typische Toscaanse fusion, met redelijk wat vanille/caramel, diepe rode vruchten, maar lekker fris, en niet al te droog in afdronk dus blijft prettig hangen. Heerlijk om voor een diner de avond te beginnen, icm met wat zouts als olijven etc. :Y)
-nb- Net even die recensie gelezen van die rum (en natuurlijk ook opgezocht), maar lucky bastard. Dus je hebt één van de beste rums van de wereld gedronken. Alleen word die niet meer gemaakt. Wow..Het is alsof je een dijfilet van de laatste Dodo zit te eten :)
Cool hè. Het verhaal achter die rum is fantastisch. :)

[Voor 17% gewijzigd door momania op 01-05-2018 12:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
righthand schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Ik zie dit punt voor de tweede keer voorbij komen. @Jheroun gaf dit ook al aan.

twee jaar geleden was dit binnen het WSET1 cursus nog steeds een onderdeel van de theorie. Vandaar dat ik het heb meegenomen in de topicstart. Het hielp mij in ieder geval om bepaalde zaken te rationaliseren.

Jheroen kwam met hetzelfde artikel en heb ik inmiddels verder zitten graven. (Zelfde website komt trouwens ook met het oude tongverhaal aanzetten, wat dan wel weer verwarrend kan zijn)

Nu is het binnen de wetenschap nog steeds niet helemaal duidelijk hoe smaakpapillen werken. Ze weten dat veel smaakpapillen de meeste smaken kunnen detecteren, ongeacht locatie. Maar de mate hoe ze een bepaalde smaak detecteren (en of dit locatiegebonden is) dat is nog erg onduidelijk. Daarnaast blijken andere zintuigen en externe omgevingsvariabelen ook een belangrijke rol te spelen.

Mijn conclusie: Het is inderdaad niet echt zwart/wit te stellen dat bijvoorbeeld alleen de voorkant van je tong het zoet herkent, of alleen de achterkant van je tong het bitter herkent. Maar het is ook niet uit te sluiten dat de voorkant gevoeliger is voor het zoet of de achterkant gevoeliger is voor bitter. Men weet gewoon nog niet zeker hoe dit allemaal werkt, ook in samenwerking met onze andere zintuigen,

Ik heb er laatst een ontzettend interessante publicatie over gelezen toen we het elders over leren proeven en smaak associaties hadden.
Helaas nog niet terug gevonden dus ik duik nog wat dieper in de archieven, wanneer ik het terugvind zal ik het hier ook delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik haal mijn doordeweekse wijn bij de Jumbo en probeer dan steeds wat anders uit het 5-10 Euro assortiment. Daar zitten sowieso wel aardige wijnen tussen, maar ik ben nu flink verrast door de Chateau Mire L'Etang:

https://www.jumbo.com/cha...languedoc-750ml/57431FLS/

https://www.vivino.com/wi...mire-letang-la-clape-9999

Best wel stevig, maar toch ook zacht met een mooie afdronk. Kan ook nog wel een tijdje liggen denk ik, alleen komt het daar bij mij nooit van met dit soort "eenvoudige" wijnen.... ;)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
Toch even mensen attent maken op een bijzonder aanbieding via de vivinoshop. Op dit moment De Toren Fusion V 2014 in de ramsj voor onder 30 euro de fles.

Voor diegene die het niet weten: een van de betere Bordeaux blends uit Stellenbosch regio SA. Flessen vliegen de deur uit,

https://nl.shops.vivino.c...4-bij-12-flessen-op-kist/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Da's een hele goeie deal! Kist kopen, in de kelder leggen, en over 8 jaar de eerste open maken :9

[Voor 59% gewijzigd door momania op 09-05-2018 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
momania schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:59:
Da's een hele goeie deal! Kist kopen, in de kelder leggen, en over 8 jaar de eerste open maken :9
Heb geen kist gekocht maar 6 flessen. Kist (12 flessen) is voor mij te gortig. Ook direct even paar flessen slobber gekocht: 6 flesjes Gruner Veltliner gekocht en 6 flesjes Primitivo;

Maar goed. Uur geleden stond de teller voor de Toren V op net 40, nu al weer onder de 20.

Rottige met dit soort acties, is dat je echt elke avond en ochtend de site moet checken want wekelijks gaan er kleine restantjes (max 120 flessen) van hoge kwaliteit in de ramsj. En dat is echt snel weg, soms binnen het uur.

Zelf op die manier ook hoge kwaliteit Malbecs en Bolgheri's op de kop kunnen tikken voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 13:54
righthand schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:29:
Toch even mensen attent maken op een bijzonder aanbieding via de vivinoshop. Op dit moment De Toren Fusion V 2014 in de ramsj voor onder 30 euro de fles.

Voor diegene die het niet weten: een van de betere Bordeaux blends uit Stellenbosch regio SA. Flessen vliegen de deur uit,

https://nl.shops.vivino.c...4-bij-12-flessen-op-kist/
Ik ben gewoon te laat, 1 fles over.
Nou ja... ik ga over een maand toch weer naar de Bourgogne en daar kan ik mijn geld ook kwijt.

• Rudeless
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-01 14:29
Heb een klein keldertje voor circa 150 flessen. Temperatuur is 12-17 graden afhankelijk van het seizoen. Prima dus voor courante voorraad en wijnen die ik max tien jaar wil opleggen. Echt dure flessen ga ik er niet opslaan.

Als je de basics van proeven en druiven wil weten: koop The Wine Folly. Die is er ook in het Nederlands.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
@righthand Die Cento X Cento Appassimento Primitivo die nu bij Vivino in de aanbieding is was een favorietje van jou toch? * Wormaap heeft iig drie flessen besteld.
En nog drie van de Primitivorosé uit dezelfde mail :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barko2019
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-02-2019

barko2019

You can do it :-)

Ik heb zelf voor 2 oogsten op de wijngaard in Frankrijk gewerkt, respectievelijk in Moire en Villefranche Sur Saone. Dit is een zeer goede ervaring om het hele proces mee te maken. Het is enorm zwaar werk maar als ze je om 8 uur smorgends al volstoppen met wijn dan ben je op het einde van de dag mooi aan het zingen ;D De meeste boeren werken met appelation controlee, waardoor het meerdendeel van hun oogst opgekocht word per klasse. Echter hebben bijna alle boeren nog altijd hun eigen productie, dit omdat zij soms meer oogsten dan dat zij mogen verkopen, het is hier dat ik zeer veel geleerd heb over het proces van druif tot wijn en een echte aanrader voor iedereen met interesse in wijn. Of als je gewoon een hele goede tijd wilt hebben !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• righthand
Wormaap schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:50:
@righthand Die Cento X Cento Appassimento Primitivo die nu bij Vivino in de aanbieding is was een favorietje van jou toch? * Wormaap heeft iig drie flessen besteld.
En nog drie van de Primitivorosé uit dezelfde mail :+
Yep, en heb ook nog een doosje thuis staan. Moet wel zeggen dat het een flinke meneer is wat betreft smaak en body en dat ik in de zomer toch vaker lichtere rode wijnen drink. Voor diegene die deze Primitivo willen drinken, je moet wel van een licht zoetje in het begin van je slok wijn houden, want dat heeft deze absoluut.

Laat me weten hoe die Rose is bevallen :) . Heb zelf nog iets van 20 flesse rosé thuis liggen en wil die eerst opmaken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Ik had van de week eens een Siciliaanse wijn meegenomen, gemaakt van voor mij nog onbekende druiven.
Due Lune.

Zeker voor de prijs een hele goede wijn! Weinig tannine, volle caramel (dus aan de zoete kant), en veel rode vruchten. Is wat bij betreft een heerlijke wijn voor bij een stuk oude kaas. :)

• righthand
Ok, voor alle verzamelaars; Vivino shop is nu restpartijen in de ramsj aan het gooien en geeft 10% extra kassakorting.

F*$%ers doen dat wel goed, krijg binnenkort vakantiegeld }:|

Dus maar een voorschotje genomen en mijzelf getracteert met 6 flessen top 10 Brunello van uitstekend jaar 2012 (Casanova) en nog een kist Rolland Val de Flores (erg leuke oplegwijn die potentieel nog in waarde kan verdubbelen). Zat nog te denken aan de d'Yquem, maar dat word echt te gortig (en kan je ergens anders ook goedkoper scoren)

En er is ook nog een leuke port uit 1985 voor onder de drie tientjes :).

nu begint het de schijn te krijgen dat ik aandelen Vivino bezit, maar tot op heden ben ik online niet tegen een betere partij aangelopen dan deze shop. Indien iemand andere online winkels kent met dezelfde toegankelijkheid, dan hoor ik dat graag!

[Voor 17% gewijzigd door righthand op 16-05-2018 12:41]

• righthand
barko2019 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:15:
Ik heb zelf voor 2 oogsten op de wijngaard in Frankrijk gewerkt, respectievelijk in Moire en Villefranche Sur Saone. Dit is een zeer goede ervaring om het hele proces mee te maken. Het is enorm zwaar werk maar als ze je om 8 uur smorgends al volstoppen met wijn dan ben je op het einde van de dag mooi aan het zingen ;D De meeste boeren werken met appelation controlee, waardoor het meerdendeel van hun oogst opgekocht word per klasse. Echter hebben bijna alle boeren nog altijd hun eigen productie, dit omdat zij soms meer oogsten dan dat zij mogen verkopen, het is hier dat ik zeer veel geleerd heb over het proces van druif tot wijn en een echte aanrader voor iedereen met interesse in wijn. Of als je gewoon een hele goede tijd wilt hebben !
Wel toffe ervaring; wijn plukken in de Beaujolais regio. Mocht ik nog student zijn (of nog niet werken) dan had ik het zo gedaan. Maar met een kleintje thuis, gaat mevrouw Righthand dat wel wat minder vinden ben ik bang (of kost het credits op de ondelinge gunstenrekening). Die lever ik liever in voor een vakantie naar een wijnregio ;)

Maar puur uit interesse, wanneer is de pluk van de Beaujolais en over hoeveel dagen hebben we het dan hier? en voor de mensen die graag willen aanmelden: hoe kom je in contact met de boeren als je wilt gaan plukken? Is het spreken van de Franse taal een vereiste, of kun je ook uitstekend uit de voeten met Engels?

- Edit : link met antwoorden op de vragen gevonden dankzij @barko2019 : https://www.apcon.nl/docs/frankrijk.html voor de geinteresseerden

[Voor 3% gewijzigd door righthand op 16-05-2018 15:33]

• righthand
momania schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:40:
Ik had van de week eens een Siciliaanse wijn meegenomen, gemaakt van voor mij nog onbekende druiven.
Due Lune.

Zeker voor de prijs een hele goede wijn! Weinig tannine, volle caramel (dus aan de zoete kant), en veel rode vruchten. Is wat bij betreft een heerlijke wijn voor bij een stuk oude kaas. :)
Rode vrucht en caramel, ik zit mijn hoofd te breken of ik dat al eens eerder heb geproeft; bijzondere combo!. Maar oude kaas; dus beestje had wel body? Toch de druif maar eens op mijn 'to drink' lijst gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:45:
Ok, voor alle verzamelaars; Vivino shop is nu restpartijen in de ramsj aan het gooien en geeft 10% extra kassakorting.

Dus maar een voorschotje genomen en mijzelf getracteert met 6 flessen top 10 Brunello uit uitstekend jaar 2012 (Casanova) en nog een kist Rolland Val de Flores (erg leuke oplegwijn die potentieel nog in waarde kan verdubbelen). Zat nog te denken aan de d'Yquem, maar dat word echt te gortig (en kan je ergens anders ook goedkoper scoren)

nu begint het de schijn te hebben dat ik aandelen Vivino heb, maar tot op heden ben ik online niet tegen een betere partij aangelopen dan deze shop. Indien iemand andere online winkels kent met dezelfde toegankelijkheid, dan hoor ik dat graag!
Dank voor de tip, wij gaan vanavond even kijken of er nog wat over is :P Wij zullen wel vooral de druiven er uit pikken die we voor ons SDEN3 examen moeten kennen. Examen staat inmiddels gepland voor 28 juni dus we hebben nog een maandje om flink te proeven (en de theorie te leren).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barko2019
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-02-2019

barko2019

You can do it :-)

righthand schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:46:
[...]

Wel toffe ervaring; wijn plukken in de Beaujolais regio. Mocht ik nog student zijn (of nog niet werken) dan had ik het zo gedaan. Maar met een kleintje thuis, gaat mevrouw Righthand dat wel wat minder vinden ben ik bang (of kost het credits op de ondelinge gunstenrekening). Die lever ik liever in voor een vakantie naar een wijnregio ;)

Maar puur uit interesse, wanneer is de pluk van de Beaujolais en over hoeveel dagen hebben we het dan hier? en voor de mensen die graag willen aanmelden: hoe kom je in contact met de boeren als je wilt gaan plukken? Is het spreken van de Franse taal een vereiste, of kun je ook uitstekend uit de voeten met Engels?
Hey ! Het is super makkelijk om deel te nemen, er is een nederlandse organisatie genaamd apcon die mits een betaling alles regelt. Ik heb het eerst met Apcon gedaan en het jaar erop alleen geprobeerd maar dat was echt moeilijk omdat er zoveel mensen zijn. Een oogst duurt gemiddeld 10 dagen, de meeste boeren spreken wel enkel Frans zoals alle Fransozen. Maar de mensen met wie je samenwerkt komen van overal, ik heb met Belgen, Nederlanders, Franse, Algerijne, Hongaren, en Polen gewerkt. Echt leuk om mensen te keren kennen op die manier !

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

righthand schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:45:

Dus maar een voorschotje genomen en mijzelf getracteert met 6 flessen top 10 Brunello van uitstekend jaar 2012 (Casanova) en nog een kist Rolland Val de Flores (erg leuke oplegwijn die potentieel nog in waarde kan verdubbelen). Zat nog te denken aan de d'Yquem, maar dat word echt te gortig (en kan je ergens anders ook goedkoper scoren)

nu begint het de schijn te krijgen dat ik aandelen Vivino bezit, maar tot op heden ben ik online niet tegen een betere partij aangelopen dan deze shop. Indien iemand andere online winkels kent met dezelfde toegankelijkheid, dan hoor ik dat graag!
Wat is een goed en betrouwbaar adres voor d'Yguem ? Mocht ie kurk hebben, dan wil ik hem wel graag omruilen :P

Wil binnenkort namelijk een fles van kopen uit een decent jaar. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 08:15

red bull

Keeps me awake !

We willen in juni bij Bordeaux in de buurt gaan kamperen en wat wijnboeren bezoeken. Hebben jullie nog tips?

• righthand
Help!!!! schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:17:
[...]

Wat is een goed en betrouwbaar adres voor d'Yguem ? Mocht ie kurk hebben, dan wil ik hem wel graag omruilen :P

Wil binnenkort namelijk een fles van kopen uit een decent jaar. :)
Je zou het via een goede en wat exclusievere wijnhandel (geen G&G) kunnen regelen/vragen. Zij hebben het (distributie)netwerk om dit voor jou te kunnen regelen en ook garantie op de kwaliteit te garanderen. Kost wel wat meer, maar daar staat wat tegenover. En ben je een goede vast klant, dan zal dit waarschijnlijk kostenloos worden geregeld.

Ik weet van vivino shop dat ook zij geen probleem hebben om niet goede flessen terug te nemen.

Er zijn andere goedkopere mogelijkheden zoals Catawiki. Daar loop je wel wat risico, maar zijn de prijzen er ook naar en kun je mogelijk goedkoop een fles op de kop tikken.

Wat betreft het formaat voor d'Yquem; ik zou voor een halve fles gaan. Een hele fles van deze wijn drink je namelijk niet zo maar even op met zijn tweeen. En dit zijn wijnen die je echt met een groep wilt gaan beleven. En dan is een klein bodempje per persoon vaak al voldoende voor de belevenis en magie van dergelijke bijzondere wijnen. Bij een groep van 8+ dan kun je inderdaad een hele fles kopen.

Tenzij je Zwitserse exclusieve bacchanalen hebt zoals Momania :9

[Voor 29% gewijzigd door righthand op 17-05-2018 08:48]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

righthand schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Rode vrucht en caramel, ik zit mijn hoofd te breken of ik dat al eens eerder heb geproeft; bijzondere combo!. Maar oude kaas; dus beestje had wel body? Toch de druif maar eens op mijn 'to drink' lijst gezet.
Beestje had zeker body, absoluut geen slobberwijn. :)
Ik was iig aangenaam verrast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
red bull schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:57:
We willen in juni bij Bordeaux in de buurt gaan kamperen en wat wijnboeren bezoeken. Hebben jullie nog tips?
Koop de compacte wijngids van Hugh Johnson. Eigenlijk een must have voor iedere wijnliefhebber. Staat een wijn er niet in, dan zal hij minder boeiend zijn ;) Kost weinig, schat aan informatie en superhandig om onderweg te zoeken naar wijnhuizen die de moeite waard zijn om te bezoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
red bull schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:57:
Wat wil je bereiken met het bezoeken van de boeren/huizen? En doe je dat met je gezin, groep vrienden, familie?

Wanneer ik een wijngebied induik, dan heb ik alles al van te voren uitgezocht, verdiept in de materie, welke huizen/boeren ik wil zien en welke wijnen ik van deze huizen/boeren specifiek wil kopen. Soms kom je dan in een wat hogere segment en zal je voor een bezoek van te voren een afspraak moeten maken.
Dan heb ik echt een inkoopdoel en gaat het soms per fles (indien er beperkte beschikbaarheid is) maar in de meeste gevallen per kist/doos. Dit is trouwens gewoon echt werken. (Tip; als je dit van plan bent, stem dan even met verkoper af of je de wijn pas vlak voor je vertrek kan ophalen, dan ligt het niet ergens 7 dagen ongeclimatiseerd in een tent weg te fikken. Desnoods laat je het versturen naar je thuisadres als dat mogelijk is). Hier ben ik thuis al flink wat avonden mee bezig en op locatie minimaal 2 dagen.

Aan de andere kant vind ik het leukst om langs de weg even te stoppen en aan een random 'degustation' mee te doen. Minder druk bij mij want ik hoef niet mijn best te doen en indien er geen kosten aan de proeverij zijn verbonden, neem ik altijd wel een doosje van de beste wijn mee (ook al is deze bagger; het gaat om het gebaar van waardering voor de inzet, enthousiasme en tijd van de boer).
Dit zijn meestal de gezellige proeverijen waar je het meeste leert want lekker ongedwongen en je hebt dikke kans dat de boer/wijnmaker zelf het proces van wijnmaken en de eigenschappen van de wijnen uitlegt.

Ik heb persoonlijk de Bordeaux regio nog niet mogen bezoeken, maar lijkt me echt een heel leuk gebied om in rond te struinen. Elke subregio heeft zijn kenmerkende terroir en dus wijn. Dus ik zou minimaal een leuke rightbanker, leftbanker en een Sauterne proeverij willen doen. Heb je tijd over, zou je ook nog naar de Sauvignon en Malbec kunnen kijken...

Dus wat wil je? Echt inkopen doen, of gewoon gezellig de uiteenlopende karakteristieke wijnen van de Bordeaux regio gaan ontdekken? Of allebei?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

righthand schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:37:
[...]

Je zou het via een goede en wat exclusievere wijnhandel (geen G&G) kunnen regelen/vragen. Zij hebben het (distributie)netwerk om dit voor jou te kunnen regelen en ook garantie op de kwaliteit te garanderen. Kost wel wat meer, maar daar staat wat tegenover. En ben je een goede vast klant, dan zal dit waarschijnlijk kostenloos worden geregeld.

Ik weet van vivino shop dat ook zij geen probleem hebben om niet goede flessen terug te nemen.

Er zijn andere goedkopere mogelijkheden zoals Catawiki. Daar loop je wel wat risico, maar zijn de prijzen er ook naar en kun je mogelijk goedkoop een fles op de kop tikken.

Wat betreft het formaat voor d'Yquem; ik zou voor een halve fles gaan. Een hele fles van deze wijn drink je namelijk niet zo maar even op met zijn tweeen. En dit zijn wijnen die je echt met een groep wilt gaan beleven. En dan is een klein bodempje per persoon vaak al voldoende voor de belevenis en magie van dergelijke bijzondere wijnen. Bij een groep van 8+ dan kun je inderdaad een hele fles kopen.

Tenzij je Zwitserse exclusieve bacchanalen hebt zoals Momania :9
Thanks ,maar dacht dat obv je eerdere post een specifieke (winkel) naam in gedachten had.

Had al wel aantal adresjes gevonden online maar tips zijn altijd welkom.

Had eerst inderdaad idee om half flesje met zijn vieren te doen maar ja dan is het al gauw: wil eigenlijk die en die ook uitnodigen.. :P

Dus wordt misschien toch hele fles. :)

PC Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Paar hopelijk mooie units binnengekregen vandaag via vivino webshop met pinksterkorting. Ben benieuwd!
  • 1x Allegrini Amarone della Valpolicella Classico D.O.C.G. 2012
  • 1x Château d'Yquem 1er Cru Sauternes Bordeaux 2011 (demi bouteille 37,5 cl)
  • 2x Robert Weil Riesling Trocken GG Kiedrich Gräfenberg 2015
  • 2x Tinazzi Ca' de' Rocchi Vinum Italicum N.3 Opera
In de categorie betere Riesling ken ik eigenlijk alleen Wittmann.
De dessertwijn heb ik al eens eerder gedronken (ander jaar) dus weet al wat ik kan verwachten.

Moet zeggen dat de vivino webshop best wel leuke wijnen heeft. Jammer alleen dat ze niet aan pakjesgemak oid doen....

PC Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• righthand
Help!!!! schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:34:
Paar hopelijk mooie units binnengekregen vandaag via vivino webshop met pinksterkorting. Ben benieuwd!
  • 1x Château d'Yquem 1er Cru Sauternes Bordeaux 2011 (demi bouteille 37,5 cl)
  • 2x Tinazzi Ca' de' Rocchi Vinum Italicum N.3 Opera
De dessertwijn heb ik al eens eerder gedronken (ander jaar) dus weet al wat ik kan verwachten.

Moet zeggen dat de vivino webshop best wel leuke wijnen heeft. Jammer alleen dat ze niet aan pakjesgemak oid doen....
_/-\o_

Zijn mooie aankopen zeg! Die Allegrini (Leuke benchmark voor Amarone wijnen ;) ) heb ik zelf al een tijdje geleden gekocht. Als jij hem nu alvast even opentrekt en laat weten of die al 'open' is en klaar om te drinken? 8) .

Dat is het fijne aan Vivino; geen keuzestress en zoals nu komen ze echt met leuk geprijsde en spannende aanbiedingen (cabernet uit Israel iemand?). Als je een beetje geduld hebt en goed je huiswerk doet, kun je af en toe echt leuke wijnen oppikken.

Zo kijk ik ook zo nu en dan in de webshop van de Gouden Ton of Okhuysen. Daar is het assortiment echt overweldigend maar zijn de prijzen ook overweldigend. Mooi als je echt op dat moment iets wilt hebben, maar dan betaal je er ook naar. Word ik wel een beetje hebberig van. Moet ook niet richting Haarlem afreizen. Weet zeker dat ik dan weer ongeduldig wordt en een paar honderd euro kapot zal slaan.

Maar je gaat toch wel je ervaring met deze wijnen even hier delen, neem ik aan? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Thx !

Ja, zal hier zeker berichtje achterlaten alhoewel ik het vaak lastig vind om het te beschrijven.
Heb ze overigens niet gekocht om op te leggen maar tegelijkertijd moet ik wel even goed momentje vinden. :)

Amarone ben ik ook erg benieuwd naar want is al weer tijd geleden dat ik die gedronken heb.

Probleem met wijn is inderdaad dat je je grenzen makkelijk verlegt en ongemerkt toch wel veel geld er aan uitgeeft. Maar goed ik drink eigenlijk alleen in het weekend en dan liever 1 goede fles dan 3 minder goede.

Gouden Ton zit ook in de stad hier maar voor mij wat uit de richting.

PC Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gnosis
Help!!!! schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:34:
Lekker hoor! Voor die riesling heb ik maar één woord ter beschrijving: subliem.
Ik vind die echt heel erg goed.

En er zijn ongelofelijk veel goede rieslingmakers verder, waaronder zeker Wittmann.

Als u nog wat persoonlijke favorieten wilt dan geef ik die graag :).

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
@Gnosis

Kijk, dat zijn natuurlijk veelbelovende berichten. Subliem, daar doe ik het wel voor! :)

Zal zeker laten weten hier hoe ik hem vond.

Mijn eerste glaasje goede riesling (van Wittman weet niet meer uit mijn hoofd welke maar wel GG) dateert denk ik van een jaar of 3 / 4 geleden ?
Was echt een geweldige ervaring. Salade, verse vis van de bakplaat, zomerweer. Heerlijk en supermooie diep goud / honing kleur in het glas.

Ben dus zeker geinteresseerd in de persoonlijke insidertips. :)

PC Specs

• KillaZ
righthand schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:59:
[...]

_/-\o_

Zijn mooie aankopen zeg! Die Allegrini (Leuke benchmark voor Amarone wijnen ;) ) heb ik zelf al een tijdje geleden gekocht. Als jij hem nu alvast even opentrekt en laat weten of die al 'open' is en klaar om te drinken? 8) .

Dat is het fijne aan Vivino; geen keuzestress en zoals nu komen ze echt met leuk geprijsde en spannende aanbiedingen (cabernet uit Israel iemand?). Als je een beetje geduld hebt en goed je huiswerk doet, kun je af en toe echt leuke wijnen oppikken.

Zo kijk ik ook zo nu en dan in de webshop van de Gouden Ton of Okhuysen. Daar is het assortiment echt overweldigend maar zijn de prijzen ook overweldigend. Mooi als je echt op dat moment iets wilt hebben, maar dan betaal je er ook naar. Word ik wel een beetje hebberig van. Moet ook niet richting Haarlem afreizen. Weet zeker dat ik dan weer ongeduldig wordt en een paar honderd euro kapot zal slaan.

Maar je gaat toch wel je ervaring met deze wijnen even hier delen, neem ik aan? :)
Heb jij ervaring met die Tinazzi? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
@righthand die Rosé van Primitivo (ben de naam van het huis even kwijt, pas ik later wel aan) hebben we maandag opengetrokken. Wat mijn vriendin en mij betreft zeker erg prima! Fijn fris, goed in balans en in het begin van de slok een beetje zoet. Voor mij eigenlijk precies wat ik van rosé verwacht als ik alleen naar de kleur kijk, maar zelden krijg. Wel kleine disclaimer: ik heb met rosé nog veel minder ervaring dan met wit en rood, dus neem mijn verhaal voor wat het is: mijn ervaring :+

• righthand
KillaZ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Heb jij ervaring met die Tinazzi? :)
Bedoel je de Amarone? Want dit huis heeft bizar veel wijnen; alleen al in de aanbiedingen van de shop staan er drie in de uitverkoop.

Ik heb die Amarone ook bekeken maar zonder de wijn te kennen: als je die naast de Allegrini zet dan wint deze op prijs, maar andere zaken vallen mij op:
  • 2013 die redelijk jong moet worden gedronken (2023 volgens cellar tracker) terwijl de Allegrini een jaartje jonger is dan de Tinazzi en tot mimimaal 2030 kan worden opgelegd (en zich verder ontwikkeld)
  • Allegrini is een huis echt gericht op de streek en produceert al bijna 40 jaar constant hoge kwaliteit Amarone wijn. Terwijl Tinazzi een groter huis is en waarschijnlijk pas sinds 20 jaar bezig houd met Amarone met best wel uiteenlopende resultaten
  • De Tinazzi heeft ook een lagere alcohol % dan de Allegrini, wat er op kan duiden dat de druiven iets minder zon/warmte hebben gehad dan de Allegrini, wat mogelijk ook weer wat verschil oplevert in kwaliteit
Dat en wetende dat de Allegrini een zeer gewilde en geliefde Amarone is, en dan ook nog zich verder kan ontwikkelen, dan is het mij die extra 2 tientjes per fles wel waard.

Dat zeg niet dat de Tinazzi niet goed is, integendeel; het lijkt mij een goede tot zeer goede Amarone. Waarschijnlijk beter dan je dat bij de supermarkt of zelfs G&G gaat vinden.

Echter als wijnverzamelaar en liefhebber vind ik het aantrekkelijker om die Allegrini in mijn collectie te hebben (voor een 2001 (vergelijkbaar jaar wat betreft kwaliteit) word er toch 2 tot 3 tientjes meer betaald, waardoor voor mij dit de oplegkosten verantwoordt).

• KillaZ
righthand schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Bedoel je de Amarone? Want dit huis heeft bizar veel wijnen; alleen al in de aanbiedingen van de shop staan er drie in de uitverkoop.

Ik heb die Amarone ook bekeken maar zonder de wijn te kennen: als je die naast de Allegrini zet dan wint deze op prijs, maar andere zaken vallen mij op:
  • 2013 die redelijk jong moet worden gedronken (2023 volgens cellar tracker) terwijl de Allegrini een jaartje jonger is dan de Tinazzi en tot mimimaal 2030 kan worden opgelegd (en zich verder ontwikkeld)
  • llegrini is een huis echt gericht op de streek en produceert constant al bijna 40 jaar hoge kwaliteit Amarone wijn. Terwijl Tinazzi een groter huis is en waarschijnlijk pas sinds 20 jaar bezig houd met Amarone met best wel uiteenlopende resultaten
  • De Tinazzi heeft ook een lagere alcohol % dan de Allegrini, wat er op kan duiden dat de druiven iets minder zon/warmte hebben gehad dan de Allegrini, wat mogelijk ook weer wat verschil oplevert in kwaliteit
Dat en wetende dat de Allegrini een zeer gewilde en geliefde Amarone is, en dan ook nog zich verder kan ontwikkelen, dan is het mij die extra 2 tientjes per fles wel waard.

Dat zeg niet dat de Tinazzi niet goed is, integendeel; het lijkt mij een goed tot zeer goede Amarone. Waarschijnlijk beter dan je dat bij de supermarkt of zelfs G&G gaat vinden.

Echter als wijnverzamelaar en liefhebber vind ik het aantrekkelijker om die Allegrini in mijn collectie te hebben (voor een 2001 (vergelijkbaar jaar wat betreft kwaliteit) word er toch 2 tot 3 tientjes meer betaald, waardoor voor mij dit de oplegkosten verantwoordt).
Super uitleg, thanks, ik doelde op de bestelling die je quotte :D

De Tinazzi Ca' de' Rocchi Vinum Italicum N.3 Opera heb ik namelijk nu in de winkelwagen staan :)

K to the KillaZ

• righthand
KillaZ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Super uitleg, thanks, ik doelde op de bestelling die je quotte :D

De Tinazzi Ca' de' Rocchi Vinum Italicum N.3 Opera heb ik namelijk nu in de winkelwagen staan :)
Lol, die heeft Help!! gekocht, niet ik he :)
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee