Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
righthand schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:09:
[...]

Lol, die heeft Help!! gekocht, niet ik he :)
I know, I know, maar gezien je aandelen vivino hebt, was ik benieuwd of je die wel eens zelf heb kunnen proeven :+

[ Voor 43% gewijzigd door KillaZ op 24-05-2018 12:11 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tinazzi Ca' de' Rocchi Vinum Italicum N.3 Opera (Op fles staat 2005)

Het is nog geen vrijdag maar heb hem even geproefd en is voor mij redelijk typisch italiaans. Hoog alcohol (15%), vol, rond, stevig maar wel soepel. Veel power. Een redelijk bold statement. Denk dat een hoop mensen dit wel zal aanspreken.

Op zich prima wijn voor het geld (16.50 betaald) en leuk om weer eens deze stijl Italiaans te proberen maar ben zelf meer van de wat subtielere / elegantere (Franse) wijnen dus dat beinvloed mijn kijk wel enigzins.

Er zit overigens wel iets in de afdronk wat niet helemaal mijn ding is maar kan het niet omschrijven.

Voor liefhebbers van stevige Italiaanse units is dit denk ik een goede keus. Op vivino een 4.2 obv 1700 beoordelingen. Dus dat valt blijkbaar wel in de smaak :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Heb vandaag verder geproefd van de Tinazzi en een dagje rust heeft hem in mijn ogen goed gedaan. De groffe randjes gingen er wat van af. Stukje enthusiaster dan gisteren.

Daarnaast hebben we deze gedronken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BHf8TSqn0AP0QkgRwIwkhKDa/full.jpg

Had er nog een van bewaard. Erg fijne witte wijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Erg leuke vertical tasting gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9NbOR3kq8y2FCIlsa8ui3QAZ/full.jpg

Nieuwste aanwinst (erg blij mee :9 :9~ d:)b )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VulVnQiBvr2K96x4BuXfNDRw/full.jpg

De tweede en redelijkbetaalbare wijn van dit chateau (fwiw, buurman van Petrus) is één van mijn favorieten, m.n. de 2010 die nu niet echt meer te verkrijgen is.

Wilde ook heel graag eens hun eerste wijn uit 2010 proeven. Knoop doorgehakt en aangeschaft.
Nu een mooi moment afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-05-2018 23:23 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-06 08:10
Help!!!! schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:53:
Erg leuke vertical tasting gehad:
[afbeelding]

Nieuwste aanwinst (erg blij mee :9 :9~ d:)b )
[afbeelding]

De tweede en redelijkbetaalbare wijn van dit chateau (fwiw, buurman van Petrus) is één van mijn favorieten, m.n. de 2010 die nu niet echt meer te verkrijgen is.

Wilde ook heel graag eens hun eerste wijn uit 2010 proeven. Knoop doorgehakt en aangeschaft.
Nu een mooi moment afwachten.
_/-\o_

Fijn die lijn met Cote Rotie (en zo te lezen een zeer goed wijnhuis). Afgezien van de leeftijd, kon je ook de verschillen in de jaren proeven? Ik vind het altijd wel moeilijk om bij relatief jonge wijn (rotie van 2016 noem ik piepjong en van 2012 jong) goed onderscheid te maken tussen het verschil in geur en smaak door leeftijd of het verschil in geur en smaak door kwaliteitsverschillen tussen vintages. Meestal is het de intensiteit en lengte, maar soms ook weer een subtiel verschil in smaak en geur.
Waar worden deze proeverijen georganiseerd? Was dit bij de importeur? Zelf ook nog flessen aangeschaft na deze proeverij?

Maar Help!!, je vakantiegeld (of in ieder geval je H1 wijnbudget) zal er nu wel door heen zijn neem ik aan :). Eerst die d'Yquem en nu deze Pomerol. Mooi jaar ook, als ik dat zo bekijk op wine searcher. Waar heb je deze kunnen scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Trouwens voor de mensen in de buurt van Rotterdam. Aanstaande weekend een wijnfestival in het Euromastpark. Ik ga zondag dit even uitpluizen...

http://rypp-wijnfestival.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

righthand schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:54:
[...]

_/-\o_

Fijn die lijn met Cote Rotie (en zo te lezen een zeer goed wijnhuis). Afgezien van de leeftijd, kon je ook de verschillen in de jaren proeven? Ik vind het altijd wel moeilijk om bij relatief jonge wijn (rotie van 2016 noem ik piepjong en van 2012 jong) goed onderscheid te maken tussen het verschil in geur en smaak door leeftijd of het verschil in geur en smaak door kwaliteitsverschillen tussen vintages. Meestal is het de intensiteit en lengte, maar soms ook weer een subtiel verschil in smaak en geur.
Ja, dat was juist het interessante aan deze proeverij. De 2016 was de ‘goedkope” variant 30-40 ? terwijl de andere jaren veel duurder zijn. Uiteraard zijn de wijnen relatief jong maar kunnen nu al heel goed gedronken worden maar hebben potentieel om heel lang op te leggen. Het probleem is dat het ergens zonde is om ze nu reeds te drinken omdat ze pas in de toekomst hun echte potentieel laten zien.

Het is verder gemaakt van Syrah en er wordt volgensmij geen tot vrijwel geen viognier aan toegevoegd. De alcoholpercentages liggen vrij laag, rond 13%. Het zijn elegante wijnen.

De 2012 (niet of moeilijk meer te krijgen) is volgens de wijnmaker zelf de beste die hij gemaakt heeft en de 2015 was ook een topjaar dat minimaal dezelfde potentie heeft.
Ik vind het ook altijd lastig om te beschrijven maar vooral bij de 2012 zie je dat deze in zijn drinkfase is aangeland. De tantines zijn ineens duidelijk mooi rond geworden. Bij de andere jaren zijn de wijnen nog wat geslotener en de tanines iets minder rond.
De 2015 was vol rond en krachtig. Terwijl de 2014 duidelijk dunner en strakker was. Dit was dacht ik ook een moelijk jaar qua omstandigheden. Maar toch ook in it’s own right een fijne wijn. Maar anders.

Het lastige vind ik dat een deel van het smaakverschil wordt veroorzaakt door rijping maar een groter deel door de specifieke omstandigheden van dat jaar.
Het is in ieder geval heel leuk om te doen omdat je dan dus daadwerkelijk merkt dat hetzelfde merk, zelfde wijn van een ander jaar vaak echt heel anders kan zijn.

Het schijnt verder inderdaad een vrij goed aangescheven huis te zijn dat momenteel sterk gestegen prijzen ziet m.n. agv mondiaal toegenomen vraag naar ‘goede’ wijn.

Ook daarna nog de Hermitage 2011 van Gilles Robin gedronken. Ook een hele mooie wijn alleen vond ik die toch wat minder dan de Cote Rotie. Wat minder elegant.
Waar worden deze proeverijen georganiseerd? Was dit bij de importeur? Zelf ook nog flessen aangeschaft na deze proeverij?
Nee, niet bij importeur, dit was bij Prins Wijn in Den Haag. Dit was nl meer een proeverij voor beperkte groep (10 a 12 M/V). Denk niet dat hij zijn hele klantenkring gemaild heeft.

Maar zij organiseren ook betaalbare hele leuke proeverijen met vrije inloop. Die zijn dan met minder tekst en uitleg en veel meer wijnen in het segment van ongeveer 10 a 15 tot E80. Uiteraard meer in segement 13-35 dan daarboven. Bij dat soort proeverijen is overzichtslijst ook de bestellijst en hopen ze uiteraard dat je ook wijnen koopt (niet verplicht). Die kun je vaak dan de volgende week ophalen nadat pakket klaar is gemaakt.

Heb geen flessen gekocht (behalve pomerol maar dat stond los van de proeverij). Was ook niet echt de bedoeling vd proeverij. Dit was meer klantenbinding denk ik.
Maar Help!!, je vakantiegeld (of in ieder geval je H1 wijnbudget) zal er nu wel door heen zijn neem ik aan :). Eerst die d'Yquem en nu deze Pomerol. Mooi jaar ook, als ik dat zo bekijk op wine searcher. Waar heb je deze kunnen scoren?
LOL. Gelukkig ontvang ik iets meer vakantiegeld maar het is geen goed idee om alles aan wijn op te maken, vind ik zelf ook :P

De d'Yguem is meer iets wat ik wil "doneren" aan vriendin en select groepje vrienden. Nu zit ik alleen met probleem dat ik meer vrienden heb dan d'Yguem dus daar moet ik nog eens goed over nadenken.

De Pomerol is omdat de 2010 een ongelovelijk goed jaar was voor Bordeaux en zeker dit specieke huis waarvan ik de tweede wijn (rond E40) uit 2010 al heel erg lekker vond.
Wil toch erg graag eens weten hoe de 1e wijn uit dat jaar smaakt. Ook als nuttige ervaring om te kijken hoeveel beter het nu echt is tov de veel goedkopere 2e wijn.

Er moet vaak heel veel geld bij voor een relatief kleine smaakverbetering. Value for money is wel erg uit balans bij dit soort wijnen.

Deze komt dus ook bij Prins vandaan. Een tijdje terug had hij er nog 3 liggen maar volgensmij had ik de laatste.

Voor de goede orde, normaal gesproken geef ik aan wijn ongeveer 10-50 uit met enkele keer uitschieter naar 50 a 80 en hoofdfocus op 10-30. Ook koop ik soms gewoon Appie wijnen in de aanbieding. Dit soort dure wijnen doe ik maar zeer zeer zelden. En neem er ook echt de tijd voor, beetje nippen net als whiskey. En vaak ook zonder eten erbij.

Maar nu dan paar keer achter elkaar beetje boven budget gegaan. : )

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2023
Merk dat de temperatuur in m'n keldertje richting de 20 graden gaat met hete dagen. Misschien toch eens een klimaatkast kopen voor de wat duurdere flessen die ik een jaar of 10 wil bewaren. Iemand nog tips voor een kast waar er 50 tot 100 in kunnen. 1 temperatuurzone is voldoende aangezien het een bewaarkast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 16:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Is een airco voor je kelder kopen dan niet gewoon goedkoper? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Rudeless schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:08:
Merk dat de temperatuur in m'n keldertje richting de 20 graden gaat met hete dagen. Misschien toch eens een klimaatkast kopen voor de wat duurdere flessen die ik een jaar of 10 wil bewaren. Iemand nog tips voor een kast waar er 50 tot 100 in kunnen. 1 temperatuurzone is voldoende aangezien het een bewaarkast is.
Beetje oplegkasten (dus echt om op te leggen!) beginnen bij 100+ flessen. En dan ben je snel een 800 tot 900 euro kwijt.

Nou weet ik dat er ook speciale koeleenheden zijn die kelders op een stabiele temperatuur kunnen houden (dus zo een gek idee is dat niet Gonadan!). Wat is zo zie, beginnen die prijzen een beetje rond de 1600 euro. Maar goed ik heb echt de ballen verstand hoe dat met kelders werkt en of je dan eerst iets van isolatie moet gaan toepassen. En wat dan de jaarlijkse kosten zijn.

Ik heb zelf een oplegkast van Climadiff, en dat vind ik erg fijn werken. Ding maakt bijna geen geluid en regelt zelf de vochthuishouding en is trillingsvrij. Nadeel; het ziet er niet uit en staat bij ons thuis ergens in een uit het zicht hoekje in de studeerkamer. Maar goed, hier de website van de fabrikant, kun je zelf een beetje inlezen https://www.climadiff.com...timenten/oplegwijnkasten/

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 07-06-2018 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 14:54
Zo, volgende week naar Frankrijk om maar weer eens wijn in te kopen.

Eerst langs de Bourgogne, daarna nog langs de Macon, beaujolais, Cote-du-rhone en Chateauneaf-du-pape.
Ik heb een budget van rond €1.000 dus we gaan zeker wat leuks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:03
Xanthian schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:32:

Eerst langs de Bourgogne, daarna nog langs de Macon, beaujolais, Cote-du-rhone en Chateauneaf-du-pape.
Oh, dat is heel leuk om te doen lijkt mij. Hoe kom je aan de adressen/hoe selecteer je ze? Laat je ook weten wat je gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rym
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 07:42

rym

Ik zit eraan te denken om na de zomer een wijncursus te volgen samen met mijn vriendin. Het enige wat mij tot nu toe onduidelijk is, is of ik voor de WSET 2 moet gaan of SDEN 3 (wat volgens mij ongeveer hetzelfde niveau is?). En of dat ik met een onafhankelijke instructeur moet gaan of via wijnstudio. Mensen enige ervaring/advies hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 10:08

pietje63

RTFM

rym schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:11:
Ik zit eraan te denken om na de zomer een wijncursus te volgen samen met mijn vriendin. Het enige wat mij tot nu toe onduidelijk is, is of ik voor de WSET 2 moet gaan of SDEN 3 (wat volgens mij ongeveer hetzelfde niveau is?). En of dat ik met een onafhankelijke instructeur moet gaan of via wijnstudio. Mensen enige ervaring/advies hiermee?
Ik heb zelf eerst SDEN 3 gedaan en daarna WSET 3. Naar mijn mening redelijk vergelijkbare methodes. WSET is wel wat beter van opzet.

Wat me bijvoorbeeld opviel is dat het studiemateriaal van WSET van een hoger niveau is (bij SDEN kwam het op mij over als een bij elkaar geraapt zooitje / alsof er verschillende auteurs aan hebben gewerkt zonder goede redactie). Ook is het systematisch proeven een belangrijker onderdeel van WSET dan SDEN (bij ons SDEN klasje gebruikten we weer wel de WSET proefkaarten omdat onze docent die zo goed vond..).

Let er bij WSET op dat een deel van of de hele opleiding (en het examen) in het Engels is. Dat was voor mij op zich geen probleem, alleen door de SDEN achtergrond kende ik sommige termen juist in het Frans. Maar je leert dat snel genoeg.

Onafhankelijkheid zou mij niet zoveel uitmaken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
righthand schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Beetje oplegkasten (dus echt om op te leggen!) beginnen bij 100+ flessen. En dan ben je snel een 800 tot 900 euro kwijt.

Nou weet ik dat er ook speciale koeleenheden zijn die kelders op een stabiele temperatuur kunnen houden (dus zo een gek idee is dat niet Gonadan!). Wat is zo zie, beginnen die prijzen een beetje rond de 1600 euro. Maar goed ik heb echt de ballen verstand hoe dat met kelders werkt en of je dan eerst iets van isolatie moet gaan toepassen. En wat dan de jaarlijkse kosten zijn.

Ik heb zelf een oplegkast van Climadiff, en dat vind ik erg fijn werken. Ding maakt bijna geen geluid en regelt zelf de vochthuishouding en is trillingsvrij. Nadeel; het ziet er niet uit en staat bij ons thuis ergens in een uit het zicht hoekje in de studeerkamer. Maar goed, hier de website van de fabrikant, kun je zelf een beetje inlezen https://www.climadiff.com...timenten/oplegwijnkasten/
Thanks.

Airco of koeling in de kelder lijkt me geen handige optie. Dat de temperatuur nu nog een graad of 8 schommelt duidt erop dat de isolatie niet goed is en een airco (+ strooverbruik) + isolatie wordt een dure grap.

Op zich heb ik een schuur waar ik een klimaatkast in kan zetten maar de kelder is net wat handiger. Het deel waar de wijn staat is circa 1,20 hoog. Ik ga zoeken naar inbouwopties maar dat wordt waarschijnlijk erg duur.

Climadiff heeft een goed assortiment. Heb je die in NL kunnen kopen? Op de site staan alleen maar adressen in Frankrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudeless op 27-06-2018 23:05 . Reden: uitbreiden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Rudeless schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:52:
[...]

Thanks.

Airco of koeling in de kelder lijkt me geen handige optie. Dat de temperatuur nu nog een graad of 8 schommelt duidt erop dat de isolatie niet goed is en een airco (+ strooverbruik) + isolatie wordt een dure grap.

Op zich heb ik een schuur waar ik een klimaatkast in kan zetten maar de kelder is net wat handiger. Het deel waar de wijn staat is circa 1,20 hoog. Ik ga zoeken naar inbouwopties maar dat wordt waarschijnlijk erg duur.

Climadiff heeft een goed assortiment. Heb je die in NL kunnen kopen? Op de site staan alleen maar adressen in Frankrijk.
Exaro (https://www.exaro.nl/) levert in feite het hele assortiment van Climadiff, dus ik vermoed dat zij een importeur zijn. Daarnaast zijn er ook wat groothandelaren actief die via B2C platformen zoals Bol en Frank Climadiff kasten aanbieden. Ik heb mijn kast uiteindelijk via Bol gehaald. Scheelde 100 euro en geen verzendkosten. Kast werd tot over de drempel gebracht (woon op 3 hoog in een gallerijflat).

Dus gewoon de productnaam door google trekken en kijken wie het kan aanbieden voor een beetje gunstige prijs en levertijd.

[ Voor 5% gewijzigd door righthand op 28-06-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Xanthian schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:32:

En ben je al weer terug van je rondreis? Wat heb je allemaal bezocht, geproefd, gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthian
Eastend schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 01:07:
[...]

Oh, dat is heel leuk om te doen lijkt mij. Hoe kom je aan de adressen/hoe selecteer je ze? Laat je ook weten wat je gekocht hebt?
Voor Bourgogne moet je vaak een afspraak maken, want ze hebben het daar druk en de wijn is snel uitverkocht. Verder heb ik een boekjej van Johnson met de betere wijnboeren per gebied. Daarna is het een kwestie van adres opzoeken en langs gaan.

In de Dorpjes bij Chateauneuf-du-pape en Gigondas kan je overigens gewoon de boorden volgens, dan kom je vanzelf bij de boer terecht die het verkoopt en waar je ook kan proeven.
righthand schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:31:
[...]

En ben je al weer terug van je rondreis? Wat heb je allemaal bezocht, geproefd, gekocht?
Nog steeds bezig. Moet nog langs de Macon en misschien ook nog Cote-Rotie maar dat is even afwachten.
Lijst van wijnen en notitie komen nog. Maar ik ben in ieder geval langs geweest bij:

Fougoray de Beauclair - Bourgogne
Levera - Bourgogne
Cristia - Chateauneuf-de-pape
Bosquets du Papes - Chateauneuf-de-pape
Pesquier - Gigondas

Budget is al aardig op. Dus alleen nog Macon en/of Cote Rotie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Rudeless schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:52:
[...]

Ik heb zelf via experty / Frank gekocht, ging prima. Let wel op het verschil tussen een wijnklimaatkast en wijnbewaarkast. Als ik het zo lees, zoek je eerder een bewaarkast (zijn in de regel minder mooi, maar geschikter voor lange termijn bewaren).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
pietje63 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Ik heb zelf via experty / Frank gekocht, ging prima. Let wel op het verschil tussen een wijnklimaatkast en wijnbewaarkast. Als ik het zo lees, zoek je eerder een bewaarkast (zijn in de regel minder mooi, maar geschikter voor lange termijn bewaren).
Klopt.
Ze hebben ook combi modellen maar die slurpen wel stroom (site zegt E klasse ipv A voor de normale kasten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthian
Gisteren ben ik in pouilly fuissé en in de dorpjes in de buurt. Het is net geen Macon maar de boeren daar verkopen over het algemeen wel een wijn uit het gebied. Ik ben eerst naar de rots Solutré geweest waar je een fantastische uitzicht hebt over het wijngebied.

De planning was om twee boeren te bezoeken maar helaas waren een aantal dicht of afwezig. Het was ook buitengewoon rustig in die dorpen. Hoe dan ook, uiteindelijk ben ik maar binnen gelopen bij Pascal Rollet. Die adverteert tenminste een beetje met verkoop en proeven van wijn.

Ik heb daar een aantal witte wijnen geproefd die een duidelijke, Bourgogne stijl hebben voor een véél leukere prijs. (Meer dan 20 euro per fles kan je niet uitgeven.). Ik heb een paar wijnen geproefd van Macon, Pouilly Fuise en een paar van een specifieke wijngaard.

Geproefd:

Mâcon Solutré Pouilly - 6 stuks gekocht, heerlijke frisse instapwijn met duidelijke Bourgogne stijl
Pouilly-Fuissé 'Les Grands Climats' 3 stuks gekocht
Saint-Véran 'Madame Noly' - Vernoemd naar zijn oudste dochter, had meer hout en diepgang. Niet gekocht
Pouilly-Fuisse 'Aux Bouthieres' - De beste wijn die hij heeft. Heeft ook mooi, rond hout en zeer betaalbaar vergeleken andere Bourgogne wijnen.

Vandaag naar Cote Rotie geweest.
Eerst even langs Guigal want daar rij je practisch langs.
Hoewel je daar niet kan proeven kan je er wel gewoon kopen. Gewoon vragen bij de balie.

Gekocht:
Cote du Rhone á 7,50
Cote Rotie (brune et blonde) á 37
Saint Joseph Vignes des L'hospice á €50

Guigal is wel de grootste boer uit de omgeving en vertrouwend op de constante kwaliteit en eerdere ervaringen kom ik er graag langs om wat te kopen.

Twee huizen verder kom je het domein van Barge tegen in Ampuis. Ook een top boer. Helaas werd daar niet open gedaan. Gelukkig kwam ik nog een wijnwinkel ernaast tegen die de meeste Cote Rotie tegen domein prijzen verkoopt. Ik heb daar nog even het verschil geproefd tussen 2015 en 2016.

2015 moet is lekker stevig en moet lang bewaard worden
2016 was veel lichter en drinkbaarder maar mist diepgang, dat vond ik jammer.

Ik heb daar gelukkig nog 4 flessen van Barge kunnen kopen 2x La Combe en 2x Plessby.

Prijzen in cote rotie zijn wel stevig. Gemiddeld betaal je daar gewoon 45, per fles.
Saint Jospeh is een stuk betaalbaarder (behalve die ene van Guigal dan)

Ik zal later nog eens wat posten over Chateauneuf du Pape en Gigondas.
Budget is nu wel op, maar wel 50 flessen rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zit ik op de gall site te bladeren want wilde dagen of zo. Lijkt het er toch verdacht veel op dat veel flessen net een paar eurootjes duurder zijn dan ik mij herinner van toen ik ze eerder bestelde. Dan is tweede voor de helft leuk, maar kom ik als prijs per fles als nog op een niveau uit wat mij niet als echte aanbieding doet voelen.
Zie ik spoken of herkent iemand dit? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:12:
Zit ik op de gall site te bladeren want wilde dagen of zo. Lijkt het er toch verdacht veel op dat veel flessen net een paar eurootjes duurder zijn dan ik mij herinner van toen ik ze eerder bestelde. Dan is tweede voor de helft leuk, maar kom ik als prijs per fles als nog op een niveau uit wat mij niet als echte aanbieding doet voelen.
Zie ik spoken of herkent iemand dit? :P
Niet echt, maar dat komt meer omdat ik gewoon in de winkel koop en niet via de site. Plus dat ik een klantenkaart heb, dus die kortingen zijn altijd wat ondoorzichtig.

Maar maakt me niet uit ook, afgelopen vrijdag 4 flessen wijn gekocht voor 50,- maar met 12,- korting. Dus € 38,- voor een fles witte Bourgogne, een mooie rode uit de Languedoc en 2 flessen NICE rosé.

Met 25% korting kan ik wel leven ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Yep, mijn ervaringen met G&G online is toch ook minder dan de instore ervaring. Online doosje van 6 (Riesling) besteld en betaald; twee dagen later bevestiging dat de winkels in mijn regioo ze niet heeft. Ga ik naar de winkel, kan ik zo 6 flessen meenemen.

Zelfs nog de moeite gedaan om dat aan het webcare team mee te geven, maar ook daar liep het dood. Kreeg wel een goede aanbieding voor een andere witte wijn (chard) maar volgens mij snappen ze niet dat als je jonge Blauschiefer Riesling wilt kopen, je dan geen Amerikaans eikhouten gerijpte Chileense Chardonnay uit 2016 zoekt...

Wat betreft de prijzen; ik koop niet vaak bij G&G. Ook omdat ik steeds vaker op zoek ben naar specifieke wijn van een specifiek wijnhuis waar ik nieuwsgierig naar ben. Als ik dan iets bij G&G vind, dan is dat vaak wel gunstiger geprijst t.o.v. andere online winkels.

Ik zie ook die trend wat jij noemt: dat waar je vroeger 6 of 7 euro aftikte voor een leuke instapper, dit nu wel naar de 9 of 10 euro kruipt. En dat is niet alleen bij G&G. Je ziet het ook gebeuren in de wat specialistische wijnhandel en de wijnen van hun budget wijnhuizen.

Nu dit topic weer een beetje activiteit kent: En Primeur periode voor Bordeaux 2018 is al weer bijna afgerond. Eerste proefnotities (vatmonsters) spreken van een zeer goed jaar (vergelijkbaar met 2016). Ik heb zelf een kist Meyney en een kistje (6 stuks) Domaine de Chevalier laten noteren. Zijn er nog andere tweakers die Bordeaux 2018 hebben laten reserveren?

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 07-06-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:30:
Maar maakt me niet uit ook, afgelopen vrijdag 4 flessen wijn gekocht voor 50,- maar met 12,- korting. Dus € 38,- voor een fles witte Bourgogne, een mooie rode uit de Languedoc en 2 flessen NICE rosé.

Met 25% korting kan ik wel leven ;)
Als het daadwerkelijk 25% korting is wel, maar als het netto maar 5% is en de term actie gewoon gebruikt wordt om je te laten kopen dan maakt het mij wel uit. :P

Wat ik bij de G&G vaak leuk vond was flessen van ruim boven een tientje met zo'n actie halen voor onder een tientje. Dat lukte mij gisteren niet toen ik aan het rond klikken was, althans niet bij de flessen waarvan ik toch overtuigd ben dat het eerder wel lukte.
righthand schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:40:
Ik zie ook die trend wat jij noemt: dat waar je vroeger 6 of 7 euro aftikte voor een leuke instapper, dit nu wel naar de 9 of 10 euro kruipt. En dat is niet alleen bij G&G. Je ziet het ook gebeuren in de wat specialistische wijnhandel en de wijnen van hun budget wijnhuizen.
De accijnzen zijn dan ook flink omhoog gegaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:08:
[...]

Als het daadwerkelijk 25% korting is wel, maar als het netto maar 5% is en de term actie gewoon gebruikt wordt om je te laten kopen dan maakt het mij wel uit. :P
Bonnetje nog even goed bekeken:

Normale prijs van de 4 flessen: 45,56

Afgerekend: 33,28

Korting was: 12,28 Nog meer dan 25% dus, maar dat is dan wel met een klantenkaart :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nog één poging. :P

De 'normale' prijs lijkt deze week dus hoger dan de 'normale' prijs die ik eerder gezien heb. Dan kan ik nu wel 25% korting krijgen op de huidige 'normale' prijs, maar hoeveel korting is het ten opzichte van de eerdere 'normale' prijs?

Aangezien ik dit nu pas voor het eerst tegen kom denk ik niet dat het bewust is. Eerder gewoon een algemene prijsverhoging die toevallig recent gedaan is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:27:

De 'normale' prijs lijkt deze week dus hoger dan de 'normale' prijs die ik eerder gezien heb. Dan kan ik nu wel 25% korting krijgen op de huidige 'normale' prijs, maar hoeveel korting is het ten opzichte van de eerdere 'normale' prijs?

Aangezien ik dit nu pas voor het eerst tegen kom denk ik niet dat het bewust is. Eerder gewoon een algemene prijsverhoging die toevallig recent gedaan is.
Ah, zo bedoel je. Daar heb ik dus geen antwoord op omdat ik meestal elke keer wat anders koop en de "normale" prijs niet uit mijn hoofd weet. Alleen die rosé koop ik wel vaker maar die zat in mijn herinnering al op de 10,79 als normale prijs. En die nu ook "2e fles halve prijs" was.

Heb je trouwens een klantenkaart?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:27:

Kan je niet zoeken met waybackmachine oid? Of ergens anders gecachete pagina's vandaan toveren zodat je de prijzen van nu en langer geleden kan vergelijken?

Of misschien met van die sites die reclamefoldertjes en zo bijhouden, als die winkel daar ook bijstaat kan je zo prijzen terugzoeken en vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yup. Met de wijn en whisky is zo'n pasje wel gunstig. :P

Kreeg een onwijze ingeving, je hebt natuurlijk ook gewoon een bestelgeschiedenis. :')
De betreffende fles is inderdaad € 0,50 duurder geworden, maar dat was bij de vorige bestelling ook al. Ik ga wel gewoon minder drinken. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Gonadan Zoveel bijzonders is er dan ook niet met die wilde dagen :+

Ik neem altijd voor de zomers een N-Z Sauvignon Blanc, meestal is dat de Clearwater die voor 6 a 7 euro de fles wel prima is en qua rood is meestal de Carmenere van Valdivieso en de Valpolicella Ripasso wel een aanrader. Alleen als de 2e fles gratis is ;).

Buiten de wilde wijndagen is ook voor jou Rootring aan 't Fnidsen misschien een tip? Die hebben tussen de 7 en de 20 euro prachtige wijnen staan. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:26:
@Gonadan Zoveel bijzonders is er dan ook niet met die wilde dagen :+
Nee klopt, de reguliere aanbiedingen zijn vaak beter en van betere wijnen.
Ik neem altijd voor de zomers een N-Z Sauvignon Blanc, meestal is dat de Clearwater die voor 6 a 7 euro de fles wel prima is en qua rood is meestal de Carmenere van Valdivieso en de Valpolicella Ripasso wel een aanrader. Alleen als de 2e fles gratis is ;).
Carmenere ben ik iets minder van, maar beide merken heb ik ook wel in huis gehad en bevielen goed.
Buiten de wilde wijndagen is ook voor jou Rootring aan 't Fnidsen misschien een tip? Die hebben tussen de 7 en de 20 euro prachtige wijnen staan. :)
Goede tip, zal daar eens gaan kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:40:

Goede tip, zal daar eens gaan kijken.
Je kunt starten in 't Fnidsen, alle wijnen daar zijn namelijk 2 deuren verder bij Rootring te halen :+

En nee, ik heb niet opeens een wijnwinkel geopend ofzo oOo

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@KillaZ Bedoel je met die Ripasso die van Masi? Want dat is een leuk glas wijn inderdaad, al is de Amarone van hetzelfde huis natuurlijk andere koek. Hetzelfde voor het prijskaartje....

Ik koop eigenlijk alleen nog maar wijn bij de slijter als ik de gedestilleerd voorraad aan wil vullen, het meeste haal ik gewoon bij de Jumbo. Genoeg te vinden met een goede prijs/kwaliteits verhouding zoals deze: https://www.jumbo.com/mai...selection-75cl/223731FLS/

Het stelt niet veel voor natuurlijk, maar voor bij de dagelijkse maaltijd is het prima.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/gall/img_155882_Gall_520.png

TORRES MAS BORRAS 2014 75CL
Pinot noir uit Spanje. Dat hoor je niet zo vaak. Dat komt omdat deze edele druif een dunne schil heeft en daardoor niet zo goed tegen de hitte kan. In het hoog gelegen gedeelte van Penedès staan de druiven op 520 meter boven zeeniveau aangeplant. Dat geeft ’s nachts de nodige verkoeling. Torres Mas Borràs rijpt 9 maanden op Franse eikenhouten vaten. Je ontdekt de smaak van kersenlikeur, gedroogde pruimen, versgemalen koffie en elegante tannines.

Deze vanavond van mijn nu al favoriete buurman gehad omdat ik morgen op zijn huis 'pas' vanwege een klus aan de voorkant van de woningen, ik moest hem wel iets beloven, niet dat ik zijn huis niet mocht leeghalen maar dat ik de wijn niet weggaf. Alcohol weggeven past me niet, dus ging toch niet gebeuren.
Maar smaakt de wijn lekker bij, volgens bij gall bij wit vlees en paddestoelen maar wil liever iets anders.
Wil hem wel een keer drinken bij een etentje voor 4 mensen zodat iedereen er van kan genieten,

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Honesty schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:47:
[Afbeelding]

Maar smaakt de wijn lekker bij, volgens bij gall bij wit vlees en paddestoelen maar wil liever iets anders.
Wil hem wel een keer drinken bij een etentje voor 4 mensen zodat iedereen er van kan genieten,
Mooie fles. Denk dat er maar weinig mensen spaanse Pinot hebben gedronken!

Eend met een (ongezoete) coulis van rode vruchten schijnt ook altijd wel te werken met Pinot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ik ken deze specifieke niet. Licht gekoeld (~10-12 graden) kan een Pinot Noir ook lekker zijn bij stevigere vis (zoals Tonijn). Al klinkt deze Pinot Noir wel wat a-typisch (Pinot Noir heeft meestal wat meer vers/rood fruit ipv de likeur / gedroogde vruchten; komt dan wellicht door de warmte icm rijping).

Lijkt me een uitstekende wijn voor naast (niet in, dat is zonde!) een Coq ui vin (maar dan heb je wel weer wit vlees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Eind augustus begin september gaan wij weer richting Frankrijk. Eerste week Dordogne (in de buurt van Sarlat) en de tweede week in de buurt van Chinon.

Nu was ik vorig jaar ook al in de Dordogne geweest, maar naast de lokale zoete wijnen (met name Monbazillac) kon ik niet veel vinden en ben ik uiteindelijk de Lot overgestoken voor een paar kistjes Malbec. Dus ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de Dordogne erg mooi is, maar eigenlijk geen goede wijnen heeft in vergelijking met direct omliggende gebieden.

De keuze voor de Loire is niet vreemd O-) . Wil voornamelijk op jacht gaan naar twee soorten Cab Franc;
  • de dagelijkse te drinken jonge sappige ietwat zurige Franc met uitgesproken mineralige/vegetale/florale tonen (ben helemaal gek op die gegrilde groene paprika smaak!!)
  • een op te leggen mooie complexe Franc die na 5 tot 15 jaar die kenmerkende tertiare tonen gaat geven
En misschien dat ik nog op zoek ga voor een kistje Chenin. Maar daar ben ik nog niet goed bekend mee. Sancerre en Pouilly is voor een andere keer :)

Hebben jullie misschien tips wat betreft wijnsoorten en dan ook wijnhuizen/wijnboeren in de Dordogne welke ik zou kunnen proberen of waar ik langs zou kunnen gaan? Cahors of Bergerac ken ik en zit al in mijn planning.

Wat betreft Loire, misschien dat iemand wat fijne Cab Franc producenten in of net buiten de driehoek Saumur, Chinon en Bourgueil kunnen aanbevelen ? Ik heb zelf al Bernard Baudry, Olga Raffault, De Chevalerie, Roches Neuves en Alliet Philippe op mijn lijstje staan.

Budget ligt tussen de 8 tot 15 euro voor de dagelijkse slemper. Voor de mooiere exclusieve wijnen ben ik bereid om tussen de 20 tot 50 euro uit te geven.

Trouwens, een andere vraag om weer wat leven in dit topic te schoppen; zijn er meer mensen die deze zomervakantie naar een (on)bekend wijngebied trekken? Zo ja, welke gebied ga je deze zomer bezoeken? En wat wil je gaan onderzoeken/proeven/kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 04-07-2019 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• myrthe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:41
righthand schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:08:

Trouwens, een andere vraag om weer wat leven in dit topic te schoppen; zijn er meer mensen die deze zomervakantie naar een (on)bekend wijngebied trekken? Zo ja, welke gebied ga je deze zomer bezoeken? En wat wil je gaan onderzoeken/proeven/kopen?
Wij vertrekken de tweede week van Augustus naar Frankrijk. Zijn al jaren groot Bordeaux fan en specifiek Saint-Emilion. Hebben in 2013 in augustus 2 volle weken in die regio gezeten en daardoor een paar mooie betaalbare wijnhuizen gevonden. Maar qua temperatuur/ gebrek aan schaduw is het gewoon niet grappig. Ditmaal zitten we op de grens van Charente, Dordogne en de Limousin en gaan zeer zeker op dagtrip terug naar die regio. En dan voornamelijk voor 2 wijnhuizen. Onze "altijd te drinken" wijn komt uit handen van Michel Coudroy (Haut-tropchaud is van hem) en de vorige keer hadden ze daar een prachtige wijn voor 7,50. L'art de Maison Neuve https://www.vivino.com/l-...e-saint-emilion/w/1668273

Ik kan niet vinden of ze hem nog maken maar we gaan op hoop van zegen. De wijn heeft zoveel lagen dat de 12 dozen wijn die we mee hadden genomen in 3 maanden verdwenen waren :+ dat wel inclusief feestjes bij ons thuis :)

De tweede is een wijn voor de winter en bij de eerste keer hebben we er maar 3 flessen van gekocht uit schuldgevoel tot we op een winteravond deze wijn open maakte en spijt hadden dat we zo stom zijn geweest om niet 3 dozen mee te nemen. Chateau Trimoulet https://www.vivino.com/tr...emilion-grand-cru/w/83657
Deze is gewoon wel in Nederland te vinden maar bij de boer halen is altijd goedkoper.

Wellicht heb je wat aan deze tips als die regio je smaak is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
myrthe schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Wij vertrekken de tweede week van Augustus naar Frankrijk. Zijn al jaren groot Bordeaux fan en specifiek Saint-Emilion. Hebben in 2013 in augustus 2 volle weken in die regio gezeten en daardoor een paar mooie betaalbare wijnhuizen gevonden. Maar qua temperatuur/ gebrek aan schaduw is het gewoon niet grappig. Ditmaal zitten we op de grens van Charente, Dordogne en de Limousin en gaan zeer zeker op dagtrip terug naar die regio. En dan voornamelijk voor 2 wijnhuizen. Onze "altijd te drinken" wijn komt uit handen van Michel Coudroy (Haut-tropchaud is van hem) en de vorige keer hadden ze daar een prachtige wijn voor 7,50. L'art de Maison Neuve https://www.vivino.com/l-...e-saint-emilion/w/1668273

Ik kan niet vinden of ze hem nog maken maar we gaan op hoop van zegen. De wijn heeft zoveel lagen dat de 12 dozen wijn die we mee hadden genomen in 3 maanden verdwenen waren :+ dat wel inclusief feestjes bij ons thuis :)

De tweede is een wijn voor de winter en bij de eerste keer hebben we er maar 3 flessen van gekocht uit schuldgevoel tot we op een winteravond deze wijn open maakte en spijt hadden dat we zo stom zijn geweest om niet 3 dozen mee te nemen. Chateau Trimoulet https://www.vivino.com/tr...emilion-grand-cru/w/83657
Deze is gewoon wel in Nederland te vinden maar bij de boer halen is altijd goedkoper.

Wellicht heb je wat aan deze tips als die regio je smaak is :)
He bedankt voor het (willen) delen!

Right Bank, of eigenlijk druif/stijl (Merlot) is niet echt mijn smaak. Wel van mijn partner en vrienden. Dus gechecked, meest interessante lijkt mij Coudroy (stijl en prijs). Maar dat is zeker 2 uur heen en 2 uur terug vanaf ons vakantieadres. Misschien dat ik het in mijn trip richting Bergerac/Monbazillac kan proppen.

Trouwens, 82 flessen in 3 maanden tijd...hoe dan? _O-

Vorig jaar anderhalf week op Left Bank verbleven. Al verblijf je er maanden, je blijft mooie wijnen ontdekken. Sinds 5 jaar wat meer interesse voor Bordeaux. Domaine Chevalier, Leoville Poyferré en Calon Segur en Meyney zijn de Chateau's welke ik in mijn opslag heb liggen. Alle vier vorig jaar ook bezocht en een afspraak voor een rondleiding kunnen regelen. Die geur als je in de ruimte van de fermentatievaten loopt :9~ . Je kan dan al bijna de wijn in je mond proeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrthe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:41
righthand schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:28:
[...]

Trouwens, 82 flessen in 3 maanden tijd...hoe dan? _O-
1 op de 6 flessen (met ouderwetse kurk) heeft een probleem he ;) Dat is al 2 dozen minder, en daarnaast had manlief het onwijs goeie idee om een oude koelkast aan te zetten en daar alle flessen in te leggen. Ik kan je vertellen dat dat NIET bevorderlijk is voor je wijn. Een aantal waren namelijk bevroren :+ en verder nog wat uitdelen, plus woonden we toen centraal en hadden we regelmatig bbq's en feestjes, en voici, 3 maanden later 12 dozen foetsie _O-

West bank heeft wel wat leuke wijnen inderdaad maar is voor ons ruim 4 uur rijden van ons vakantieadres, dus dat wordt hem niet voor ons :)

Wel leuk een wijntopic. Ik lurk al wat jaren af op Tweakers, maar had deze gemist. Leuk ook om te lezen hoe divers de smaken zijn. Wijn is zo subjectief, waar de één lyrisch wordt van dropsmaak, gaat zo'n fles bij mij omgedraaid de gootsteen in.. Brrr

Hier zelf al meerder wijnproeverijen en wijndagen voor groothandels bezocht. Ik heb zelf een voorkeur voor Bordeaux en het Piemonte gebied in Italie, waar ook nog eens mooie wit vandaan komt. Vooral oude wereld wijnen dus, en hout gerijpt. Pas laatste jaren dat ik witte wijn meer ben gaan waarderen, Viognier vind ik echt een mooie druif voor de zomer.

Anyways, ik lurk weer verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Tussen alle Frankrijk-gangers maak ik dan maar wat "reclame" voor mijn 2e "Heimat". Ik was vorige week een paar dagen op stap in de buurt van Bingen, ~25km westelijk van Mainz/Wiesbaden. Bezocht daar 2 wijnboeren.
Nr.1 was me op een wijnproeverij in Düsseldorf in Maart opgevallen:
Franz Josef Zimmermann in Guldental.
Mooie collectie droge witte wijnen, een lekkere St.Laurent Rosé en een goede St.Laurent uit groot houten vat. Alles tussen de ~5 en 8,50€. Een Spätburgunder uit Barrique als enige boven de 10€. Koopjes. Zal wel niet zo blijven, want de wijn is te goed voor deze prijs.
Nr.2 een adres waar ik in de '90er jaren al kocht, maar lang niet meer was:
Göttelmann in Münster-Sarmsheim.
Enkele zoete spätlesen uit de jaren '98 tot '01 heb ik nog thuis liggen, en die zijn nog steeds verrukkelijk. Nu weer eens geproefd en gekocht. De droge wijnen zijn goed en liggen tussen ~7 en ~15€, de Riesling spätlesen zijn wmb de specialiteit van het wijngoed. Die kosten rond de 9€ en zijn elke cent dubbel en dwars waard. Ik heb vanwege de wat lagere zuurgraad de '18er zoet gemeden (hitte jaren hebben de wijnen meestal minder zuur) en in plaats daarvan naar '17, '16 en nog wat '15 gegrepen, want zoet verkoopt de jaargang niet in één seizoen uit. Nu heb ik weer een voorraadje heerlijke Nahe-wijn voor de komende jaren liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiraNove
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

righthand schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:08:
Wij hebben familie in Duitsland, regio Stuttgart, en als liefhebber van droge, mineraalachtige witte wijnen komt dat bijzonder goed uit! Op doortocht boek ik altijd een hotelovernachting nabij de Moesel, Nahe of Rheinhessen en kies dan een wijnhuis uit om flink in te slaan.

Dit jaar had ik Rheinhessen weer op de korrel; in het bijzonder weingut Wittmann, welke niet bij de lokale wijnboeren hier verkrijgbaar zijn. Mogelijk probleem is dat een groot deel van oogst 2018 verhageld is, aanbod op de webshop is zeer beperkt, dus maar even bellen om te kijken wat ze nog hebben. Anders wordt het Nahe voor weinhut Donnhoff.

Looking for a blessed bag of holding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

RobbieTheHut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:31:
[...]
Dit jaar had ik Rheinhessen weer op de korrel; in het bijzonder weingut Wittmann, welke niet bij de lokale wijnboeren hier verkrijgbaar zijn. Mogelijk probleem is dat een groot deel van oogst 2018 verhageld is, aanbod op de webshop is zeer beperkt, dus maar even bellen om te kijken wat ze nog hebben. Anders wordt het Nahe voor weinhut Donnhoff.
Wittman was ook altijd verkrijgbaar in NL bij Chabrol (wel voor een hogere prijs http://www.chabrolwines.c...ittmann-riesling-trocken/). Je kunt ook nog kijken bij zijn (ik dacht) dochter https://www.ansgarcluesserath.de/en/wine vooral de Steinreich Riesling Trocken 2015 vind ik top (was twee jaar terug EUR 12; bij Charbol het dubbele).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij zijn alweer een week of twee terug maar onze laatste vakantie stond grotendeels in het teken van de wijn, we zijn via Beaujolais naar Priorat gegaan, toen een weekje in een badplaats in Spanje gebleven waar we Perelada nog even bezocht hebben en op de terugweg zijn we in Bourgogne geweest.

Onze klimaatkast was al vol maar nu staan er dus nog een stuk of 10 dozen in de koelste kamer van het huis geparkeerd :9

Hoe dicht de cru's in Beaujolais bij elkaar liggen was toch wel een verrassing. We zaten in Chenas, en vanaf de heuvel waar we zaten keken we over grofweg de helft uit. Naast Chenas ook Moulin-a-vent, Fleurie, Morgon en Regnie meegenomen. Zalig. De wijnmakers in de cru's doen over het algemeen niet aan de typische Beaujolais vinificatie waar de nouveau berucht om is. Dus met een zure druif als de Gamay ga je dan ineens naar wijnen die behoorlijk lijken op fruitige Bourgognes. Tegen een fractie van de prijs.

Priorat is echt een heel gaaf gebied. Ongelofelijk dat daar nog wat groeit. Leisteen met hier en daar een beetje zand en nauwelijks regen. Wortels moeten er tientallen meters door de leisteen heen op zoek naar vocht. Gemiddeld gezien hadden ze daar 2 of 3 struiken nodig om een fles te maken terwijl ze bv in Perelada de planten terugsnoeien zodat er meer kwaliteit zit in de 3 kilo druiven die daar dan nog aanhangen (3 flessen per plant dus). We kenden Priorat al als robuuste zware wijnen met een mooie complexiteit. Verrassing daar was de veel subtielere stijl die de meeste huizen maakten. Echt fantastisch spul. Hoogtepunt was de 1902 bij Mas Doix, meer dan honderd jaar oude Carignan stokken, zalig. Maar aangezien oude stokken nog minder opbrengst hebben was dat per fles 250 euro ofzo, dus die hebben we niet meegenomen. Wel tof dat ze je met zo'n Coravin wel veel meer laten proeven tegenwoordig. Veel huizen hebben een B&B en een restaurant/lunchroom en het gebied is prachtig, echt een aanrader!

Perelada maakte lekkere wijnen maar na alle kleinschalige huizen waar we waren geweest was die schaal ongelofelijk massaal (gemiddelde Priorat huis doet 30k flessen per jaar ofzo, Perelada een paar miljoen gok ik).

En dan Bourgogne. Wat een krankzinnig gebied _/-\o_ iets van 1400 climats die allemaal een eigen terroir hebben. En dan zijn de meeste terroirs nog in handen van vele eigenaren ook. Maar prachtige wijnen hoor. Prachtig onderhouden dorpen ook, je ziet daar wel dat ze geld hebben. Aangezien je voor 1 fles premier cru 2 goede Priorats meeneemt of 4 goede cru's uit Beaujolais hebben we daar duidelijk minder meegenomen maar de 4x4 tour door achterafweggetjes van Cote de Beaune en Cote de Nuits heeft een erg goed beeld gegeven.

Gelukkig kunnen we nog jaren gaan nagenieten van de wijnen die we hebben meegenomen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiraNove
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

pietje63 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:46:
[...]
Wittman was ook altijd verkrijgbaar in NL bij Chabrol (wel voor een hogere prijs http://www.chabrolwines.c...ittmann-riesling-trocken/). Je kunt ook nog kijken bij zijn (ik dacht) dochter https://www.ansgarcluesserath.de/en/wine vooral de Steinreich Riesling Trocken 2015 vind ik top (was twee jaar terug EUR 12; bij Charbol het dubbele).
Ansgar Clusserath is een mooie tip. De Schieffer en Steinreich Rieslings klinken erg interessant. Voor dit jaar een beetje uit de route maar deze gaat op de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
pietje63 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Ze is de vrouw van Philipp Wittmann. En de dochter van Ansgar Clüsserath.
Beide wijngoederen liggen meer dan 1 1/2 uur autorijden van elkaar verwijderd. Ben benieuwd hoe ze werk en privé onder één hoed weten te krijgen. Meestal kiezen wijnboeren/innen hun partner iets dichter bij huis. Is praktischer.
Door dat huwelijk heeft A.Clüsserath natuurlijk een boost gekregen, omdat Wittmann een topwijngoed is. Eigenlijk nog niet eens zo lang. Begin '90er jaren waren ze nog niet erg bekend, maar deden wel erg hun best om het te worden. Toen nog onder leiding van vader Günther. (Philipp is pas '99 in Geisenheim afgestudeerd.)

Net als Dönnhoff is Wittmann natuurlijk geen echte tip. Zijn beide duitse top-10 bedrijven met een enorme reputatie. Mij bevielen de wijnen van Dönnhoff vroeger beter dan die van Wittmann, maar sinds langere tijd kocht/dronk ik van beiden niets meer. De topwijnen zijn me te duur, en ipv de basiswijnen kies ik liever topwijnen van minder bekende bedrijven, die hetzelfde kosten.

[ Voor 29% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-07-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Jheroun schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:00:
Wij zijn alweer een week of twee terug maar onze laatste vakantie stond grotendeels in het teken van de wijn, we zijn via Beaujolais naar Priorat gegaan, toen een weekje in een badplaats in Spanje gebleven waar we Perelada nog even bezocht hebben en op de terugweg zijn we in Bourgogne geweest.

Onze klimaatkast was al vol maar nu staan er dus nog een stuk of 10 dozen in de koelste kamer van het huis geparkeerd :9

Hoe dicht de cru's in Beaujolais bij elkaar liggen was toch wel een verrassing. We zaten in Chenas, en vanaf de heuvel waar we zaten keken we over grofweg de helft uit. Naast Chenas ook Moulin-a-vent, Fleurie, Morgon en Regnie meegenomen. Zalig. De wijnmakers in de cru's doen over het algemeen niet aan de typische Beaujolais vinificatie waar de nouveau berucht om is. Dus met een zure druif als de Gamay ga je dan ineens naar wijnen die behoorlijk lijken op fruitige Bourgognes. Tegen een fractie van de prijs.

Priorat is echt een heel gaaf gebied. Ongelofelijk dat daar nog wat groeit. Leisteen met hier en daar een beetje zand en nauwelijks regen. Wortels moeten er tientallen meters door de leisteen heen op zoek naar vocht. Gemiddeld gezien hadden ze daar 2 of 3 struiken nodig om een fles te maken terwijl ze bv in Perelada de planten terugsnoeien zodat er meer kwaliteit zit in de 3 kilo druiven die daar dan nog aanhangen (3 flessen per plant dus). We kenden Priorat al als robuuste zware wijnen met een mooie complexiteit. Verrassing daar was de veel subtielere stijl die de meeste huizen maakten. Echt fantastisch spul. Hoogtepunt was de 1902 bij Mas Doix, meer dan honderd jaar oude Carignan stokken, zalig. Maar aangezien oude stokken nog minder opbrengst hebben was dat per fles 250 euro ofzo, dus die hebben we niet meegenomen. Wel tof dat ze je met zo'n Coravin wel veel meer laten proeven tegenwoordig. Veel huizen hebben een B&B en een restaurant/lunchroom en het gebied is prachtig, echt een aanrader!

Perelada maakte lekkere wijnen maar na alle kleinschalige huizen waar we waren geweest was die schaal ongelofelijk massaal (gemiddelde Priorat huis doet 30k flessen per jaar ofzo, Perelada een paar miljoen gok ik).

En dan Bourgogne. Wat een krankzinnig gebied _/-\o_ iets van 1400 climats die allemaal een eigen terroir hebben. En dan zijn de meeste terroirs nog in handen van vele eigenaren ook. Maar prachtige wijnen hoor. Prachtig onderhouden dorpen ook, je ziet daar wel dat ze geld hebben. Aangezien je voor 1 fles premier cru 2 goede Priorats meeneemt of 4 goede cru's uit Beaujolais hebben we daar duidelijk minder meegenomen maar de 4x4 tour door achterafweggetjes van Cote de Beaune en Cote de Nuits heeft een erg goed beeld gegeven.

Gelukkig kunnen we nog jaren gaan nagenieten van de wijnen die we hebben meegenomen :9
Jij bent toch HoopyFrood in Vivino? Volgens mij volg ik je en zag ik een mix van Beaujolais, Priorat en Bourgogne langs komen.

Wat een reis en verscheidenheid aan stijlen wijn! Zou dat zo graag willen doen, maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren met een kleuter van net 4. Top dat je een partner hebt die je hobby deelt en ook meefinanciert >:)

Beaujolais is absoluut een top 3 wijnbestemming op mijn to do lijstje. Welke maker of Cru was jouw nieuwe ontdekking wat betreft Beaujolais? En bij welke wijnmakers heb je gekocht? En zijn de makers makkelijk on the fly te bezoeken, of moet je echt afspraken maken? En spreken ze nog 'iets' van Engels, of is het volledig Frans?

Koop zelf elk jaar een doosje Cote du Py van Foillard en een doosje Brouilly VV van Dutraive om weg te leggen (en probeer daar maar met de tengels van af te blijven :9~ ). Daarnaast ook op ontdekkingstocht bij andere wijnmakers en Cru's. De stijl spreekt me erg aan en gelukkig zijn de topwijnen ook nog enigzins betaalbaar. Ben wel bang dat dat niet zo lang meer gaat duren; merk dat voor de topwijnen er elk jaar weer een 3 tot 5 euro er boven op wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
righthand schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Jij bent toch HoopyFrood in Vivino? Volgens mij volg ik je en zag ik een mix van Beaujolais, Priorat en Bourgogne langs komen.
Dat klopt! Wie ben jij daar ook alweer?
...
Beaujolais is absoluut een top 3 wijnbestemming op mijn to do lijstje. Welke maker of Cru was jouw nieuwe ontdekking wat betreft Beaujolais? En bij welke wijnmakers heb je gekocht? En zijn de makers makkelijk on the fly te bezoeken, of moet je echt afspraken maken? En spreken ze nog 'iets' van Engels, of is het volledig Frans?
...
Chenas kende ik nog niet, we hadden een kamer op het domaine van Nathalie Fauvin dus dat was onze eerste kennismaking met Chenas en dus tevens een nieuwe ontdekking voor ons. Daar hebben ze overigens ook huisjes en een speeltuintje en een zwembadje, ik weet niet of ze er ook oppas hebben maar de meeste ingredienten om een kind mee te kunnen nemen zijn er dus ;)

Voor dit soort reizen is [url="https://https://www.bol.com/nl/f/hugh-johnson-s-pocket-wine-book-2019/9200000088999193/"]Hugh Johnson onze reisgids[/url] :) daar staat Fauvin overigens niet in maar daar waren we vooral wegens de Auberge. We zijn in chatea Moulin-a-Vent geweest, in Chateau de Poncie (Fleurie) en in Chateau de Pizay (in Morgon maar maakt oa ook Regnie). Alles ging overal in prima verstaanbaar Engels. We hebben overal wel wat gekocht, het meeste bij Moulin-a-Vent, maar dat hangt ook van de verscheidenheid in collecties af. Chateau de Pizay is erg leuk omdat ze zowel veel hebben als een soort ontdekkingseducatiereis waar je met een glas in de hand vanalles leert over wijn. Het meeste weet een beetje hobbyist al wel maar je kreeg er ook vragen over welke wateroplossing de meeste suiker bevat of welke wijn de meeste tannine had (tussen 2 ongelofelijke onrijpe tanninebrouwsels). Wij proberen overal afspraken te maken dan is de ontvangst toch altijd leuker, zeker als je ook iets van een tourtje kan boeken. Bij Poncie werd dat een wandeling de heuvel op met uitleg bij de verschillende wijngaarden die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Die tip van Nathalie Fauvin ga ik even alvast verkennen. Wel tof dat ze uitgebreid de tijd voor je nemen. Prijzen aan de kelder inderdaad goedkoper dan in retail? Of valt dat dan wel weer mee?

Anyhoes: ik ga je even goed volgen in Vivino :)

[ Voor 17% gewijzigd door righthand op 09-09-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand Voorlopig hebben wij geen trips meer gepland staan dus op Vivino ga je alleen dat wat we gekocht hebben langs zien komen ;)

Bij verreweg de meeste wijnmakers waar wij de afgelopen jaren zijn geweest geldt dat ze zeker als je iets van een tour, proeverij of rondleiding geboekt hebt zeker de tijd nemen. Als ze dan merken dat je een liefhebber bent die ook nog wat kennis heeft en nog meer wil leren over wijn komt bij hun de passie ook wel los. Dat is echt het leuke aan bezoeken van de makers versus het kopen van wijn in een winkel.

Prijzen zijn bij de huizen wel altijd lager dan in de retail maar of het veel of weinig scheelt hangt van het huis af. En met welke retail je vergelijkt. Bij het huis in Priorat vs bij de winkel in het stadje aan de rand van het gebied scheelt het weinig maar in vergelijking met retail hier in NL wil daar wel eens flink wat tussen zitten. Na onze trip naar de Loire constateerden we dat een wijn die wij voor een euro of 18 kochten hier voor net boven de 30 in de winkel lag. Dat scheelt wel :9

Doet cellartracker wat de naam zegt? Wij zoeken nog iets handigs om de voorraad bij te houden, in Vivino vond ik dat nooit zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Jheroun schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:43:
@righthand Voorlopig hebben wij geen trips meer gepland staan dus op Vivino ga je alleen dat wat we gekocht hebben langs zien komen ;)

Bij verreweg de meeste wijnmakers waar wij de afgelopen jaren zijn geweest geldt dat ze zeker als je iets van een tour, proeverij of rondleiding geboekt hebt zeker de tijd nemen. Als ze dan merken dat je een liefhebber bent die ook nog wat kennis heeft en nog meer wil leren over wijn komt bij hun de passie ook wel los. Dat is echt het leuke aan bezoeken van de makers versus het kopen van wijn in een winkel.
Dat heb ik ook al gemerkt. Vorige zomer kreeg ik een rondleiding bij Domaine de Chevalier. Was nog even met de tourbegeleidster aan het nakletsen over de eventuele potentie van 2018. Komt de keldermeester (i.o.) er gezellig bij staan en begint allerlei leuke anekdotes van de oogsten van voorgaande jaren te vertellen. Maakt het direct een hele andere ervaring.
Prijzen zijn bij de huizen wel altijd lager dan in de retail maar of het veel of weinig scheelt hangt van het huis af. En met welke retail je vergelijkt. Bij het huis in Priorat vs bij de winkel in het stadje aan de rand van het gebied scheelt het weinig maar in vergelijking met retail hier in NL wil daar wel eens flink wat tussen zitten. Na onze trip naar de Loire constateerden we dat een wijn die wij voor een euro of 18 kochten hier voor net boven de 30 in de winkel lag. Dat scheelt wel :9
Oehhh...Loire...nog tips voor leuke Saumur of Chinon?
Doet cellartracker wat de naam zegt? Wij zoeken nog iets handigs om de voorraad bij te houden, in Vivino vond ik dat nooit zo handig.
Cellartracker is exact wat het pretendeert te zijn. En meer. Flink actieve community. Wel een dominante CA USA invloed. Naast een gedetailleerde beschrijving en kenmerken van je wijn in opslag, laat het ook zien hoeveel flessen van een bepaalde wijn van een bepaalde vintage de community in hun kelders hebben liggen. En voor welke gemiddelde prijs dat is aangeschaft en hoeveel % van de vintage als is gedronken en hoeveel er nog in de kelders liggen. Het is voor mij echt eens schat aan informatie die ik niet zo snel op Internet kan vinden. Het is gratis, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinejo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-11-2023
Hallo Tweakers,

Ik ben vinofiel en belandde eerder toevallig op deze leuke site.
Ik las deze hele topic en zie dat velen hier ook op wijngebied voor het betere werk gaan.
Ik las hier en daar vragen om tips ivm wijnen of wijnreizen, wel, in 2009 richtte ik het Vlaamse Wijnforum op, daar kan je heel wat informatie terugvinden. Alles wat je er leest is gepost door amateurs, dus geen commerciële links (met uitzondering in het “Hoekje vd handelaar”.)
Lid worden is gratis en verplicht je tot niks, je kan zelf bepalen of je al dan niet wil deelnemen aan discussies.
Noch leden, noch moderatoren, noch administratoren verdienen trouwens ook maar éen cent met het wijnforum, het steunt volledig op onze gezamenlijke passie. Zoals hier veronderstel ik ;-)

Hier de link, iedereen welkom

Cheers!

Jo

Welkom op GoT. Je eigen website (hoe goed bedoelt ook) hier pluggen is niet de bedoeling. :) De link is derhalve verwijderd.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 13-08-2019 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jasperdgie
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-07 08:39
Hi Guys,

Met veel plezier het hele topic teruggelezen in een paar avondjes met een wijntje erbij (kreeg er op een of andere manier zin in tijdens het lezen). Jammer dat het niet meer zo actief is!

Ik ben een beginnende wijnliefhebber. Begonnen met supermarktwijntjes, voornamelijk rood, door gewoon min of meer telkens random verschillende wijnen te kopen. Ik heb echter nooit echt gelet op welke druiven ik over het algemeen lekkerder vind dan andere of welke gebieden mijn voorkeur hebben, laat staan dat ik proefnotities gemaakt heb (klinkt nogal stom na het lezen van dit topic). Mijn enige oordeel is eigenlijk: vind ik 'm lekker of niet? Als ik 'm lekker vind drink ik hem op en probeer ik 'm te onthouden en als ik 'm niet lekker vind giet ik het door de gootsteen. Af en toe echt lekkere wijnen gedronken waar ik echt van heb genoten, maar het grootste deel gewoon eerlijk gezegd gewoon "wel lekker", "prima" op de bank met een boek of wat lekkers erbij. Ook tijdens verschillende diners wel echt hele goede wijnen gedronken waar ik ontzettend van heb genoten. Het proberen van veel verschillende wijnen waar af en toe echt een lekkere tussen zit vind ik erg leuk, maar mede omdat ik het gros in de supermarkt haal zit er niet heel veel bijzonders tussen. Achteraf gezien pakte ik het nogal amateuristisch aan en zat er ook niet echt verbetering in richting wat vaker een wijn te vinden die ík echt heel lekker vind (ik bleef maar random kiezen en gebruikte af en toe vivino).

Omdat mijn vriendin en ik beide met plezier wijntjes uitproberen zijn we afgelopen zomer als vakantie met de auto naar de Bourgogne gereden. We hebben hier een aantal dagen in Beaune gezeten en zijn hierna richting de Chablis/Auxerre regio gereden (met een tussenstop van een aantal dagen bij wat meertjes om te zwemmen). Misschien niet het beste gebied om als "amateur" heen te gaan, maar het was vooral vakantie en we hebben er geen "werk" van gemaakt zoals Mr. Righthand haha. Waar we thuis vooral rood drinken, vonden we wat betaalbaardere rode wijnen daar eerlijk gezegd niet te zuipen. De wiite wijnen daarentegen vonden we erg lekker, juist ook de wat "goedkopere". De 1er en grand Cru van wit vonden we af en toe heel apart ruiken, klinkt raar, maar een beetje urine-achtig. De lekkerste wijn die ik daar heb gedronken was bij 1 van de proeverijen, we zijn met de fiets langs een aantal wijnplaatsen in de Cote d'Or gereden zoals Nuits-Saint-Georges, Pommard, Volnay en Meursault. Het was een rode wijn, 1er cru uit Volnay bij wijnhuis Moillard https://www.vivino.com/fr-moillard-volnay-premier-cru-clos-des-chenes/w/2157459. Helaas geen fles(sen) meegenomen aangezien het nog aan het begin van de vakantie was en volgens mij is hij niet in NL te krijgen. Ik heb op in dit tpic niemand over rode wijnen uit Volnay zien schrijven, iemand ervaring mee? Ik vond het echt heel erg lekker. Daarnaast bij Auxerre/Chablis ook nog wat proeverijen gedaan bij bijvoorbeeld bij Domaine Verret en Domaine Bersan. Erg leuk allemaal, ook nog wat flessen meegenomen, maar achteraf gezien had ik liever wat ervaren geweest in het "proeven van wijn" (op een wat professionelere manier, ik had nog nooit eerder een proeverij gedaan).

Tijdens de vakantie ook met wat andere vakantiegangers gesproken en ik heb besloten om ergens in het komende jaar een WSET1 cursus te gaan doen, om wijn "beter" te kunnen beoordelen en om op een professionelere manier mijn voorkeuren te ontdekken. Ik hoef dan niet meer "random" wijnen uit het schap te trekken en dan durf ik ook naar een echte wijnhandelaar te gaan en wijnen te gaan kopen in een wat duurder segment (10-30 euro, dit doe je minder snel als je willekeurig iets kiest). Dit met als uiteindelijke doel om wat vaker een wijn te drinken waar ik echt van kan genieten ipv die "wel prima" is.

Hebben jullie trouwens ervaring met wijnbeurs.nl? Ik heb het hier niet voorbij zien komen, maar ze lijken een groot assortiment te hebben en de wijnen professioneel te proeven met hun eigen panel.

Daarnaast zijn we ook al meteen bezig met de vakantie van volgend jaar haha. Hopelijk heb ik dan inmiddels WSET1 in de pocket en dan willen we eigenlijk weer een vakantie waarbij we vakantie (sightseeing, zwemmen) en wijn (proeven/kopen) met elkaar kunnen combineren. Hebben jullie ervaringen met leuke regio's en stadjes in Europa waar dit mogelijk is? Ik ga zeker ook nog eens terug naar de Bourgogne, vooral Beaune en het gebied eromheen vonden we echt geweldig!

Mmh.. het is nogal een lang verhaal geworden, hopelijk kan er weer wat leven in dit topic geblazen worden ;)

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Hoi Jasper! Wat een leuke bump :)

En jouw verhaal/kennismaking met wijn is voor mij in absoluut herkenbaar.

Af en toe heb ik voor een maaltijd wat wijn nodig en sta dan ook nog steeds een beetje onzeker voor de schappen van de supermarkt. Dan vooral omdat je absoluut er zeker van wil zijn dat je iets drinkbaars koopt. Over het algemeen zijn de wijnen in de supermarkt gericht op de sporadische en casual wijndrinker. Dan wordt het al snel flink fruit en/of tannine gedreven wijnen. Verwacht weinig subtiliteit of complexiteit. Gaat er niet of nauwelijks zijn.

Wel grappig dat je met je eerste ontdekkingstocht direct met de neus in de boter bent gevallen (of niet). Bourgogne is natuurlijk de benchmark voor vele wijnliefhebbers. Bizar terroir met een enorme diversiteit aan nuances en verschillen in de onderlinge wijngaarden en daarin weer de wijnmakers. Echter: je moet wel van Pinot Noir houden en dat is niet de druif die ik een beginnende wijndrinker zou aanbevelen. Relatief hoog in zuur, laag in tannine, laag in suikergehalte en dan ook nog vaak rood fruit met een flinke lading vuursteen als ook de bekende stallucht. En chardonnay, vooral die uit Meursault, zijn enorm dik in body, maar oh zo fijn gebalanceerd in zuur.

Dus ja, je mot er wel van houden; het heeft wat ervaring nodig om de kwaliteit te kunnen waarderen. Ben zelf wel liefhebber van rode Bourgogne, maar koop dan liever goede Spatburgunder / Beaujolais Cru / Cabernet Franc die (gechargeerd) eigenlijk hetzelfde bieden voor drie tot 10 keer keer minder de prijs. Wel even gekeken naar je 1e cru Volnay op cellartracker, maar daar heb je een flink scala aan wijnmakers die druiven op dit stukje Volnay hebben staan. Ik weet dat sommigen hier wel her en der wat Bourgogne proeverijen hebben gedaan en jouw goed kunnen helpen @Jheroun jij had toch afgelopen jaar een Bourgogne proeverij ergens? En anders kijk even naar winebeserkers.com forum - gasten gaan daar helemaal los met hun kennis over de wijnen van Bourgogne. Inclusief uitvoerige en verhitte discussies over jaargangen _O-

Verder WSET 1, altijd doen, alleen al om naast de kennis, ook wat feeling te krijgen met het wereldje van de wijnhandel en kenners. Vaak is de docent er één.

Wijnbeurs heb ik zelf nooit wat van besteld, mijn ouders helaas wel. Wat ik er van heb gedronken en beoordeeld, worden de wat makkelijke wijnen relatief goedkoop aangeboden. Maar wanneer je echt wat typische wijnen wilt drinken, je daar toch niet goed of erg duur terecht kan. Ik zou het niet doen...
Wat ik doe, is vooral veel proeverijen langsgaan. Online partijen zoals Colaris, Okhuysen, en anderen hebben twee keer per jaar een proeverij waar ze het grootste deel van hun standaard wijnen opengooien in een publieke proeverij. Maar ook je wijnhandel in het dorp of stad zal dit periodiek doen. Ook een leuk moment om weer even sociaal contact te onderhouden met je leveranciers.
Daarnaast bestel ik rond 80% van mijn wijnen online. En vaak gaat dat via Vivino, Winesearcher, Google. Inmiddels heb ik 30 verschillende leveranciers. Ook omdat in Nederland er vaak maar één importeur of verkoper van een specifieke wijnmaker is (vaak het geval met Beaujolais en Cab Franc).

Sightseeing, zwemmen en wijn proeven/kopen. Denk ik direct aan Toscane. Maar ook zuid Rhone vallei, Piemonte of zelfs oostkust Spanje komt dan bij mij op. Vooral Toscane biedt wat dat betreft een bizarre bescheidenheid aan soorten (rode) wijn. Wat is je stijl op dit moment? Wat is op dit moment je voorkeur? Wit, oranje, rosé, rood? En wil je liever fris of juist dikke wijn? Denk dat best wel wat tweakers je dan op mooie gebieden kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Anyhoes,

Zoals eerder gemeld naar het gebied tussen Saumur en Chinon geweest en daar flink mijn kennis over de wijnen uit dit gebied kunnen uitbreiden.

Algemene impressie:
  • de grote wijnhuizen zijn met name de huizen die Crémant de Loire maken. Had ik niet verwacht. Ook best wel een flinke toeristische trekpleister; touringcars, gidsen en dat soort toestanden
  • De huizen die ik heb bezocht hebben toch wel een flinke reputatie, maar daar aangekomen was de omvang van de operatie kleiner dan ik had verwacht.
  • Omvang van de door mij bezochte wijnhuizen was niet meer dan 40 hectare en productie van max 150k flessen
  • Opvallende persoonlijke benadering bij de wijnhuizen. Vaak direct uitleg van de wijnboer zelf, of zijn dochter/zoon. Ook redelijke goed niveau Engels. En waar dat even niet mogelijk was, was het voor mij even omschakelen naar mijn steenkolen Frans
  • Weinig beperkingen in de proeverij. Ze hebben alle flessen openstaan. Bij sommige hun topcuvee's verticaal over 6 tot 10 jaar mogen proeven. Bij enkele zelfs het magische jaar 2005 mogen proeven
  • Verschillen in terroir en vintage zijn duidelijk te onderscheiden. Zowel binnen het wijndomein als ook tussen wijndomeinen. En al helemaal tussen Saumur en Chinon. Enorm leerzaam
  • Afgelopen decennium is redelijk desastreus verlopen. Met name 2012, 2013 en 2016 waren rampjaren, waarbij in 2016, 60 tot 90% van de druiven door voorjaarsvorst verloren is gegaan. 2018 schijnt het jaar van dit decennium te zijn. Werd af en toe vergeleken met 2005 wat betreft gehalte zuren, suikers, tannine
  • Prijzen op Domein zijn tussen de 25 en 40% lager dan de retailprijzen in NL
  • Zoals met veel laaggelegen wijngebieden; landschap en natuur is niet echt indrukwekkend. Gelukkig is de historie van Chinon/Saumur wel enorm interessant. En uiteraard grotten en kastelen voor mijn zoontje
Ik heb de volgende wijnhuizen bezocht:

Domaine de Roches Neuves
Solo ontvangst, rondleiding, uitleg en proeverij door dochter van Thierry Germain. Een zeer gerenommeerd wijnhuis uit Saumur-Savigny met roots uit Bordeaux en een biologisch-dynamisch werkwijze. Wordt soms vergeleken met Clos Rougeard, alleen zijn de wijnen van RN een stuk betaalbaarder. Erg vriendelijk ontvangst ondanks de grote voorbereidingsdrukte voor de Chenin pluk, als ook de orders voor de 2018 die de deur uitgingen (botteling was net gedaan).
Het hele assortiment in uur tijd mogen proeven. Van de zeer jonge en sappige Les Roches tot de in amphora gerijpte Chenin (Terres) en Cab Franc (Outre Terres). Deze maker is vooral gericht op behoud van fruit en zuiverheid. Oudere cuvee's laten vooral tonen van paddestoel (truffel zelfs), ziltigheid en floraliteit zien. Echter fruit blijft dominant. Ook leuk dat door de biodynamische werkwijze de wijnmaker elk jaar moet kiezen hoe deze het optimale uit zijn fruit kan halen. Elk jaar is dus ook verschillend.
Gekocht: 2 dozen basis (voor dagelijkse slobber). Daarna 2 flessen van Terre Chaudes, Franc Pied, Clos de L'echelier, En 1 fles van Les Memoires (hun topcuvee). Uiteraard kon ik op amphora gerijpte Chenin en Cab Franc niet laten liggen (ieder 1 fles).

Domaine de la Chevalerie
Op dezelfde dag van RN dit wijnhuis in de Bourgueil bezocht. 14e generatie wijnmakers met een passie voor traditionele Bourgueil wijnen. Denk aan rood fruit, donkere kruiden, zoethout en een flinke dosis mineraliteit voor de 'jonge' wijnen. Maar in tegenstelling tot Saumur Champigny, bij rijping minder focus op het fruit maar meer focus op secundaire en tertiare smaken. Ik werd hartelijk ontvangen door Stephanie, de dochter van de wijnmaker; zonder veel woorden uit te wisselen werd mij een glas in de handen gedrukt en ik werd onder vrolijk begeleidend gekwetter begeleidt naar de zeer grote kelder (het veelgebruikte 'cave' is eindelijk een beetje conform verwachting). Leuk feitje: hun kelder is erg ruim, wat weer het gevolg is geweest van steenwinning voor o.a. het koninklijk kasteel in Chinon.
En in de kelder startte de vooral horizontale proeverij. Alleen maar gerijpte Bourgueils;want, en ik citeer Stephanie;"Immers, hoe kan de klant nu proeven wat hij/zij lekker vindt als het alleen maar (te) jonge wijnen proeft, Bourgueil drink je niet jong!". Ze verkopen dus niets van na 2015. Zelfs de instappers van 13 euro hebben dan al twee tot drie jaar liggen rijpen op oude houten 250L vaten.
Met het proeven van de wijnen viel ik van de ene in de andere verbazing. Zeer sterke expressie van terroir in de verschillende wijnen. Het vloog van donker fruit/stal/floraal, naar rood fruit/kruidig naar rood fruit/dierlijk. Ik had constant referenties naar andere wijngebieden in mijn hoofd...Het leuke was dat Stephanie ook deze referenties naar andere streken beaamde en toen het in de vijfde versnelling gooide. Ik was al onder de indruk van de relatief jonge wijnen (2013/2015), maar ze opende ook nog een paar uit 2009. Veel meer donker fruit, saliniteit, paddestoelen, sigarendoosjes, grafiet. Het leek om sommige momenten zelfs op een mooie gerijpte left banker...Als klap op de vuurpijl een wijn uit het droomjaar 2005.
Het aankruizen op de bestellijst was een enorme uitdaging. Van sommige cuvee's kan je letterlijk 3 tot 4 verschillende jaren aanschaffen (verticaal proeverijtje regelen oOo) . Maar hier gaat het vooral om terroir en is er niet zoveel fluctuatie tussen jaargangen.
Gekocht: één doos van elke 'instapper' cuvee die ik lekker vond als dagelijkse slobber (Peu Muleau / Galichets). Daarna 2 flessen Chevalerie, 4 Breteche, 4 Busardières (2*2015 en 2*2009) en als klapper op de vuurpijl mocht ik voor 24 euro ook nog een Vin de Garde uit 2005 meenemen.
Dit was voor mij de winnaar van mijn bezoek aan deze streek!

Bernard Baudry
Samen met Alliet en Joquet denk ik wel bij de meest gerenommeerde producenten in de Chinon. Heb al eens kennis mogen maken met zijn wijnen en vooral de Croix Boissée blijft in mijn geheugen hangen. Sterker nog, het was mijn eerste liefde met Cab Franc uit deze streek. Wat valt er te zeggen; minder verscheidenheid in verschillende cuvee's, maar wat er is dat is van uitstekende kwaliteit. Net zoals Roches Neuves gericht om het fruit en het terroir spatzuiver in het glas te krijgen. Dus indien jong; rood fruit, mineraliteit, floraliteit. Wanneer cuvee op oude eikenhouten vaten worden gelegd, dan krijg je meer grafiet en sigarenkistjes en leertonen en gaat rood fruit over in donker fruit. Echter fruit blijft altijd dominant.
Relatief kleine kelder en ook klein bedrijf (ook deze had ik beduidend groter verwacht).
Rondleiding en proeverij samen met vier Denen gedaan. Op zich goede tour en begeleiding, maar je merkt dat deze wijnmaker een stuk bekender is dan de anderen die ik had bezocht; mist intimiteit en aandacht. Absoluut verschillen in zuiverheid en stijl door terroir en rijping, maar Ik vond de expressies van terroir minder onderscheidend dan in de wijnen van de voorgaande wijnmakers. Zijn Croix Boissée blijft een fantastische Chinon. Dus daarom alleen al de moeite waard.
Gekocht: 1 doos om voor 5 jaar weg te leggen en dan elk jaar een fles te openen (Clos Guillot 2017, net op fles) en 4 Croix Boissée 2016 om ergens heel diep in de kast weg te leggen.

Domaine Olga Raffault
Deze naam kwam ik telkens tegen. In de ranglijsten van wine searcher, cellartracker. Maar ook worden de wijnen van dit domein uitvoerig de loftrompet toebedeeld op winebeserkers en reddit. En als ik dan toch in de buurt ben...
Ook hier opvallend hoe klein ze zijn. Sterker nog, de eigenaresse Sylvie zat bij mijn aankomst nog wat te sleutelen aan etikettenmachine :). Sylvie was dus ook diegene die mij de tour en proeverij gaf. Opvallend hoe weinig cuvee's ze heeft. In totaal drie cuvee's van drie terroirs. En waar dan vooral haar "les Picasses van uitzonderlijke kwaliteit is. Uiteraard wel ook wat oude jaargangen mogen proeven. Ook hier geldt; je hebt minimaal 5 jaar nodig om rust in deze wijnen te krijgen. Vooral in hun eerste jaar net uit het vat, zijn ze erg lekker sappig en vegetaal. Daarna gaan ze in rust en openen ze zich weer na 5 tot 8 jaar. Bij Raffault kon je dat erg goed proeven. Persoonlijk had ik na alle laaiende loftuitingen op het Internet wat meer verwacht. Viel dus een beetje tegen. Echter dat werd uitstekend gecompenseerd door de lage prijzen die ze bij het domaine voor haar wijn rekenen.
Gekocht: dagelijkse slobber 1 doos Barnabés 2018 (erg sappig en lekker), 1 doos Les Piccasses 2009.

[ Voor 88% gewijzigd door righthand op 11-09-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Als er iets is wat ik heel leerzaam vind/vond, is het verticaal proeven. Dan valt pas echt op hoeveel jaargangen van elkaar kunnen verschillen. Bij je plaatselijke wijnhandelaar doen ze dit soms wel in de proeverijen.

Daar moet je denk ik alleen geen AH bulk/bonusknaller wijn voor nemen omdat die geproduceerd worden om door de jaren heen consistent te smaken.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

jasperdgie schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:58:
Omdat mijn vriendin en ik beide met plezier wijntjes uitproberen zijn we afgelopen zomer als vakantie met de auto naar de Bourgogne gereden. We hebben hier een aantal dagen in Beaune gezeten en zijn hierna richting de Chablis/Auxerre regio gereden (met een tussenstop van een aantal dagen bij wat meertjes om te zwemmen). Misschien niet het beste gebied om als "amateur" heen te gaan, maar het was vooral vakantie en we hebben er geen "werk" van gemaakt zoals Mr. Righthand haha. Waar we thuis vooral rood drinken, vonden we wat betaalbaardere rode wijnen daar eerlijk gezegd niet te zuipen. De wiite wijnen daarentegen vonden we erg lekker, juist ook de wat "goedkopere". De 1er en grand Cru van wit vonden we af en toe heel apart ruiken, klinkt raar, maar een beetje urine-achtig. De lekkerste wijn die ik daar heb gedronken was bij 1 van de proeverijen, we zijn met de fiets langs een aantal wijnplaatsen in de Cote d'Or gereden zoals Nuits-Saint-Georges, Pommard, Volnay en Meursault. Het was een rode wijn, 1er cru uit Volnay bij wijnhuis Moillard https://www.vivino.com/fr-moillard-volnay-premier-cru-clos-des-chenes/w/2157459.
Klinkt niet onlogisch. Wat ik heb onthouden van mijn eerste (wijn)bezoek aan de Bourgogne is het verschil tussen Volnay (wat fruitiger) en Pommard (wat "boersiger"). Door zo'n vakantie vergeet je deze verschillen niet meer zo snel, en kun je later (in een winkel/restaurant) gerichter een keuze maken.
Pinot Noirs - zeker uit de Bourgogne - zijn geen goedkope wijnen, maar zijn naar mijn mening veel boeiender dan veel "simpelere" rode wijnen (waar helemaal niets mis mee hoeft te zijn).

Zelf begin van de maand weer in Bourgogne (Puligny Montrachet, Meursault en Aloxe Corton) en Loire (Bourgueil en Puilly Fumé).
Positief verrast in Bourgueil, mooie wijnen en ook de wijnen van tophuizen zoals La Butte of wijnen met al een aantal jaren rijping (2006/2009) nog goed betaalbaar.
In Aloxe Corton bij o.a. Domaine Michel Voarick http://www.domaine-michel-voarick.com ook grand crus geproefd. Je betaalt er de hoofdprijs voor, maar zeker naast de 1er crus of de villages proef je echt het enorme kwaliteitsverschil. Voor een mooi moment het geld waard.

[ Voor 13% gewijzigd door pietje63 op 11-09-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Help!!!! schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:21:
Als er iets is wat ik heel leerzaam vind/vond, is het verticaal proeven. Dan valt pas echt op hoeveel jaargangen van elkaar kunnen verschillen. Bij je plaatselijke wijnhandelaar doen ze dit soms wel in de proeverijen.
Sowieso vergelijkend proeven
- verticaal
- zelfde wijngaard verschillende houtrijping
- zelfde druif ander terroir
Daar moet je denk ik alleen geen AH bulk/bonusknaller wijn voor nemen omdat die geproduceerd worden om door de jaren heen consistent te smaken.
Los van het feit dat deze wijnen niet gemaakt zijn om te bewaren en daarom minder geschikt voor verticaal proeven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
@Vanoverdegrens @pietje63 @Anoniem: 1131089

Na een Riesling proeverijtje onder een groep vrienden is de courante voorraad Riesling er weer door heen en moest ik gaan aanvullen (altijd via webshops trouwens). Naast mijn standaard Riesling (https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=2751607) ook eens gekeken naar jullie tips. Die producenten van Vanoverdegrens zijn verdomd lastig te krijgen. Maar die Wittmann was online goed beschikbaar. Een paar flessen Riesling trocken en twee flessen Westhofener Riesling Trocken 2016 gekocht.

Thanks voor de tips! Ben benieuwd :)

Aanvullend, wat is de 'dagelijkse' Riesling die je altijd thuis hebt?

Ook nog een paar flessen Pinot Blanc en Auxerre van De Kleine Schorre gekocht, kon ik niet laten liggen. Auxerre 2018 al geproefd,blind had ik Elzas gezegd

[ Voor 18% gewijzigd door righthand op 04-10-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

de "standaard" Riesling welke ik heb liggen is

Huis: Ansgar Clüsserath
Wijn: Riesling vom Schiefer trocken
Type: Wit
Jaar: 2015
Druiven: Riesling

Maar de "Steinrech Riesling" (zelfde jaar/huis) gaat sneller :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiraNove
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

righthand schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:45:
Ik heb eigenlijk geen vaste Riesling, ik ben nog aan het ontdekken en proberen. Ik koop niet online en haal (bijna) alles op het weingut zelf.

Wat ligt er op dit moment in de kelder:
2016 - Fritz Haag - Brauneberg Riesling Kabinett (restje)
2017 - Klaus Peter Keller - Riesling Trocken / Riesling "Limestone" / Riesling "von der Fels"
2017 - Dr. Crusius - MÜHLBERG Riesling GG
2018 - Dr. Crusius - Traiser Rotenfels Riesling trocken / Norheimer In Der Kirschheck Riesling trocken

Dönnhoff is verkrijgbaar bij de Gouden Ton; heeft meerdere winkels en je kunt ook online bestellen.

Heb je vaste websites waar je besteld? En waar heb je die Wittmann besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
FiraNove schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Heb je vaste websites waar je besteld? En waar heb je die Wittmann besteld?
Die Wittmann besteld via nobelwijnen.nl. Gaf beste prijs op wine-searcher.

Wat betreft sites; ik check altijd wat de prijzen zijn op wine-searcher en vivino en doe dan ook nog een google search. Voor bepaalde wijnen heb ik echt vaste online leveranciers waar ik elk jaar weer blind koop. Denk dan aan Beaujolais en Bordeaux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
righthand schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:45:
Die producenten van Vanoverdegrens zijn verdomd lastig te krijgen.

Dat eerste verbaast me niet. Waren meer tips bedoeld om langs te gaan, voor degene die in de buurt is op vakantie.

De rieslingen van https://www.borelldiehl.de/ uit Hainfeld heb ik door de jaren heen wel het regelmatigst gedronken. En die van https://www.weingut-goetz.de/ uit Uelversheim ook. In die buurt is https://www.manz-weinolsheim.de/ uit Weinolsheim bekender en groter. Ook goed en wellicht in NL verkrijgbaar.
Van Borell-Diehl zijn overigens de weiss- en grauburgunder alte reben een aanrader. En enkele goede rode wijnen.

Hier bestel ik binnenkort weer eens wat: http://www.weingut-petri.de/index-weingut.php#weine
De droge rieslingen zijn het beste wat ze aanbieden. De Kallstadter Saumagen is de bekendste wijngaard, maar de Herxheimer Honigsack smaakt me nogal eens beter. In het bij het wijngoed behorende restaurant kun je lekker eten, en hun wijnen erbij drinken.

[ Voor 22% gewijzigd door Vanoverdegrens op 08-10-2019 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Toch nog even mijn TN voor de basis Riesling van Wittman delen.

"Licht geurend citroen, vers gemaaid gras, natte kiezel.
Body licht, balans en structuur zeer zuiver. Precies goed voor dat snappy mondgevoel.
In de mond witte grapefruit, limoen, kalk. In de best wel flinke afdronk ineens wat saliniteit en gaat de kalk over in vuursteen"

Score:****

Hij was een stuk dieper en langer dan mijn standaard Riesling. Dus @FiraNove @pietje63 thanks voor het delen! Kijk er nu al naar uit om die Westhofener te gaan openen.

Nu ook wat Ansgar Clüsserath aan het bekijken (Buyyourwine heeft haar in online assortiment). Worden in ieder geval wat instappers en dan ook wat Kabinett/Spätlese (volgens mij erg gunstig geprijst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17

franssie

Save the albatross

Over een paar dagen is het weer lekker winkelen in Rijssel.

https://www.vigneron-inde...ls_list%3ACONCOURS%202019

https://www.vigneron-inde...s-ind%C3%A9pendants-lille

Als je het de reis waard vind - aanrader. Al een jaar of 8 ga ik met vrienden en partners er heen, op vrijdag proeven (60 tot 80 wijnen) en fors inkopen. De dag erna de wijnen ophalen (die staan dan klaar bij de stands) en ik moet bijhouden hoeveel ik koop om niet over de max TTM van mijn V70 te komen. Wij doen er een hotel en eten bij maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik koop dus bijna een jaarvoorraad maar dat kan uit, je betaald de wijngaard afhaal prijzen direct aan de wijnboer zelf (die er dan ook zelf verkoopt, of de zoon dochter). Toegang is EUR5 excl parkeren (tip eurolille als Palice vol is) en als je heel veel bonnetjes kan laten zien mag je een half uurtje op het laad/los deel van de hal staan om in te laden (scheelt gesjouw).

edit: van de huizen waar je een doos of meer gekocht hebt krijg je meestal vrijkaarten per post of email een jaar later, scheelt bijna weer een flesje.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-11-2019 19:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
@franssie

Even die lijst doorgenomen, maar mijn hemel wat een aanbod. Hoe pak je dat dan aan? Heb je vaste vignerons of is het elk jaar weer opnieuw proeven en beslissen? En ga je dan voor stijl, appellation, druif? Of heb je gewoon een boodschappenlijstje van wat je wilt kopen?

Ik zou in een totale buying frenzy belanden. Voor mij zijn dit soort evenementen een serieus financieel risico :$. Zoveel wijn voor relatief weinig geld. Mijn bewaarkast (en het kamertje waar het in staat) zit al tot de nok toe vol, kan dat soort hoeveelheden niet meer kwijt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@righthand het is inderdaad enorm veel dus elk jaar bezoeken we de huizen die we de jaren ervoor ook bezochten en goed bevielen. Daarnaast pakken we een aantal prijswinnaars die we nog niet kennen.
En aan het einde van de dag loopt je smaak toch wel achteruit door al die alcohol op je tong en toch slik je ook wel eens wat door. Na 50+ wijnen is een koud glas bier dan ook het enige dat helpt om die zuren uit je mond te krijgen. Soms bewaren we een aantal twijvel gevallen voor de ochtend dat we inladen om die een tweede kans te geven met een verse mond.
En ja het is(relatief) goedkoop maar toch heel veel geld in één keer. Het feit dat het allemaal familliebedrijven zijn die er dus zelf staan geeft het wel veel charme, en thuis een wijn schenken aan gasten uit je eigen import voorraad heeft ook wel wat. Eén van mijn vrienden maakt zelf wijn in Friesland dus die wint het op dat vlak natuurlijk helemaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
righthand schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:38:

Nu ook wat Ansgar Clüsserath aan het bekijken (Buyyourwine heeft haar in online assortiment). Worden in ieder geval wat instappers en dan ook wat Kabinett/Spätlese (volgens mij erg gunstig geprijst).
Die prijzen bij Buyyourwine vind ik wel hoog.
Hier een duitse shop met "af wijngoed" prijzen:
https://www.gute-weine.de...ruwer/ansgar-cluesserath/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:23:
[...]

Gisteravond de duitse shop doorgenomen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zit me nu serieus af te vragen waarom deze in mijn zoektochten naar goede online leveranciers niet naar boven is gekomen?

Dank je wel voor je link!

Niet alleen scherpe prijzen, maar ook een paar wijnhuizen waar ik al een tijdje naar een importeur op zoek ben (Toen ik Kesseler in de lijst zag, maakte ik wel een sprongetje. Toen ik ook nog assortiment en prijzen van Produttori del Barbaresco zag (de standaard Barbaresco 2016 van hun schijnt geweldig te zijn)), zat er gat in het plafond. Dingetje wel: de Franse wijnen die ik had bekeken zijn wel redelijk aan de prijs.

Jammer dat ik die Von Schiefen Clüsserath al had gekocht (en geproefd).

Dit weekend druk, maar volgend week ga ik wel wat doosjes bij deze shop bestellen. Ook direct Wittmann bijbestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
righthand schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:50:
[...]

Gisteravond de duitse shop doorgenomen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zit me nu serieus af te vragen waarom deze in mijn zoektochten naar goede online leveranciers niet naar boven is gekomen?

Dingetje wel: de Franse wijnen die ik had bekeken zijn wel redelijk aan de prijs.
Wellicht omdat je via google.nl surft. Als ik .nl sites wil vinden, krijg ik die met google.de ook vaak niet. Moet ik even omstellen.
Ik ken deze shop verder niet, want ik bestel altijd direct bij de wijngoederen.

Franse auto's, franse wijnen, wat moet je er in Duitsland mee... >:) :+

[ Voor 6% gewijzigd door Vanoverdegrens op 08-11-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Vanoverdegrens schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:23:
[...]

Prijzen lijken redelijk, maar zijn wel ~15% hoger dan wat wij 2.5 jaar geleden betaalden. Geen idee of de prijzen idd zo gestegen zijn, of dat er toch een kleine uplift op zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@pietje63 Je bedoelt de prijzen vanaf wijngoed?
Ansgar Clüsserath zit een beetje in de lift, flink marketinggedreven. Je ziet vaak wijngoederen, die aan populariteit winnen en meteen de prijzen stevig verhogen. De kwaliteit blijft doorgaans helaas hetzelfde.
Dan zoek ik wat anders. En vind altijd prima alternatieven. Voor de meute uit blijven, dat loont.

Ik las laatst iets over Albert Mann (Elzas). Ik kwam daar ooit in '95/'96, toen ie nog vrij onbekend was. Leuk gesprek en een handvol doosjes uitstekende betaalbare wijn. Als ik z'n prijzen nu zie... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
Ik zoek een serveerkast om in te bouwen met 2 klimaatzones. Max 60 cm breed.

Op Bol.com kom ik niet heel veel bijzonders tegen. Weet iemand misschien een goed adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Rudeless schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:30:
Ik zoek een serveerkast om in te bouwen met 2 klimaatzones. Max 60 cm breed.

Op Bol.com kom ik niet heel veel bijzonders tegen. Weet iemand misschien een goed adres?
Volgens mij is die 60cm standaard voor inbouwspul. Dus een standaard inbouw wijnkastje moet wel lukken. Wel eens gekeken bij een online prijsvechter van keukenapparatuur? Zoals :

https://www.123apparatuur.nl/wijnkoelkasten/cat/35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:58
Let er wel op dat er een verschil is tussen inbouw en onderbouw wijnkasten.
Inbouwapparaten staan in een keukenkast van 60 cm (dus zijn zelf wat smaller) en hebben ventilatie onder en boven/achter nodig.
Onderbouwapparaten staan op zichzelf tussen twee kasten (net als een vaatwasser) en zijn vaak 60 cm breed. Of het voor alle merken opgaat weet ik niet, maar de Liebherr onderbouw wijnkasten hebben in ieder geval geforceerde luchtaanvoor en -afvoer via een rooster in de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
Thanks voor de info en tips. Het gaat om een nieuwe keuken dus we kunnen met verschillende modellen rekening houden. Zag er ook een van 40 cm breed vandaag. Het is bedoeld als Serveerkast. Als ik 10 wit en 10 rood kan koelen ben ik al blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:09:
[...]

Wellicht omdat je via google.nl surft. Als ik .nl sites wil vinden, krijg ik die met google.de ook vaak niet. Moet ik even omstellen.
Ik ken deze shop verder niet, want ik bestel altijd direct bij de wijngoederen.

Franse auto's, franse wijnen, wat moet je er in Duitsland mee... >:) :+
Mijn dank is in ieder geval groot. Volgende flessen bij hun besteld (komen volgende week binnen):
  • 2 x Chateau Musar red 1999
  • 3 x Beaucastel Chateauneuf du Pape 2016
  • 2 x August Kesseler Pinot Noir 2015
  • 6 x August Kesseler The Daily August Pinot Noir VDP Gutswein trocken 2017
  • 2 x Markus Molitor Riesling Zeltinger Sonnenuhr Spätlese Weiße Kapsel trocken 2016
  • 4 x Markus Molitor Riesling Schiefersteil Weiße Kapsel trocken 2017
  • 2 x Wittmann Westhofen Kirchspiel Riesling Großes Gewächs 2018
  • 6 x Produttori del Barbaresco Barbaresco 2016
  • 2 x Pieropan Soave Classico 2018
  • 1 x Ferraton Pere et Fils Syrah IGP Ardeche 2016
  • 1 x Jean Luc Jamet Syrah Valine Vin de Pays rouge 2017
Vooral blij met die Wittmann, Musar, Beaucastel (scheelt 20 euro per fles met NL retail) en Produttori. En natuurlijk met Kesseler! Die maken lekkere Pinot voor zeer schappelijke prijzen. Laatste twee wijnen in de lijst zijn onderdeel van mijn zoektocht om een betaalbare en dagelijks te drinken monocépage syrah te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
Nog een vraagje, ik zoek een compacte afsluiter waarmee je open flessen liggend kan bewaren. Werkt Cappy dan bijvoorbeeld of gaat de boel dan lekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Rudeless schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:49:
Nog een vraagje, ik zoek een compacte afsluiter waarmee je open flessen liggend kan bewaren. Werkt Cappy dan bijvoorbeeld of gaat de boel dan lekken?
Ben zelf niet bekend met Cappy, maar sluit zelf mijn dagelijkse slobber met Vacu Vin. Meestal bewaar ik ze rechtop in de koelkast (zowel rood als wit), maar af en toe ben ik ook genoodzaakt om een Riesling liggend te leggen omdat die flessen vaak net niet passen in de deur van de koelkast. Tot nu toe geen lekkage, dus probeer Vacu Vin eens. Kost geen drol. Ik ga er even vanuit dat je weet dat je hiermee een gemiddelde supermarktwijn in het gunstigste geval 24 tot 72 uur kan bewaren en ook de kenmerken van de wijn zal veranderen.

Het wordt natuurlijk anders met kwetsbare of wijnen met wat leeftijd. In mijn geval word de fles dan gewoon op één avond soldaat gemaakt. Zou het graag anders willen, maar ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd om een Coravin (of vergelijkbare systemen) aan te schaffen. Mochten andere tweakers goede ervaringen hebben, ik hoor ze graag!

[ Voor 14% gewijzigd door righthand op 10-12-2019 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Rudeless Vacuvin kan je daar idd prima voor gebruiken. Bij ons gaan de flessen rood gewoon weer liggend de wijnkoelkast in. Werkt prima.

Wijn blijft overigens veel langer goed dan de meeste mensen denken. In onze koelkast lag al een week of twee een witte touraine van een tientje en die was nog prima, ik wou hem door de gootsteen spoelen maar de perzik en buxus stuifden me tegemoet dus die hebben we heerlijk opgedronken.

@righthand Ik weet niet wat jij leeftijd noemt bij een wijn maar wij hebben met grote regelmaat flessen van 10 tot 15 jaar oud die na een dag of wat echt beter zijn dan toen ze net open gingen. Maar dat zou ik met een Petrus uit '47 ook niet doen :P Het is ook een ander verhaal als je een wijn eerst uitgebreid van lucht hebt voorzien. Maargoed, experimenteer eens zou ik zeggen (maar misschien niet met je duurste fles ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Jheroun schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:49:
@righthand Ik weet niet wat jij leeftijd noemt bij een wijn maar wij hebben met grote regelmaat flessen van 10 tot 15 jaar oud die na een dag of wat echt beter zijn dan toen ze net open gingen. Maar dat zou ik met een Petrus uit '47 ook niet doen :P Het is ook een ander verhaal als je een wijn eerst uitgebreid van lucht hebt voorzien. Maargoed, experimenteer eens zou ik zeggen (maar misschien niet met je duurste fles ;) ).
Dat spelen met zuurstof; ik blijf dat moeilijk vinden. Vooral met wijn die net over zijn hoogtepunt schijnt te zijn.

Laatst nog Barolo's gedronken die echt supersnel in conditie verminderden (binnen 60 minuten na opening). Echter ook dezelfde Barolo die al eigenlijk over zijn hoogtepunt had moeten zijn, maar nog uren verbeterde. Enige verschil was het jaartal..

Met jonge(re) wijnen (vaak ook wat goedkoper en makkelijker verkrijgbaar) voel ik me nu wel wat zekerder; geen probleem om een ietwat jonge Cabernet Franc of Riesling wat uurtjes of zelfs dagen zuurstof te geven.

Daarom ook die Coravin; dan kun je in ieder geval polsen hoe de wijn ervoor staat en in het glas laten openen om zo te kijken hoeveel leven er nog in zit. En dat allemaal zonder de fles echt te openen. Lees wel verschillende verhalen over die Coravin en de houdbaarheid van de wijn na een eerste injectie. Heb nu in ieder geval onvoldoende wijn in mijn kelder met die leeftijd en ook kwaliteit om een coravin van tussen de 200 en 300 euro te kunnen verantwoorden. Dat zijn toch ook weer een paar leuke kistjes Loire of Beaujolais oOo

Trouwens in ander nieuws: las ik nu in een ander topic dat jij plannen hebt om een eigen bewaarruimte te laten bouwen in je huis? ben wel benieuwd naar je plannen :) .

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 10-12-2019 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand Over die Coravin: het werkt maar verwacht geen wonderen. Je kan niet ieder jaar een glas proeven van een mooie bourgogne, dan gaat die alsnog stuk. Ik spreek overigens niet uit persoonlijke ervaring maar vrienden van ons hebben zo'n ding, die gebruiken het om een mooie fles zonder zenuwachtig te worden in een week of wat op te drinken. Bij een wijnhuis in Frankrijk meldden ze dat ze met de Coravin een fles ongeveer een maand goed houden. Je ziet echt wel dat die naald in de kurk heeft gezeten. Maargoed: een maand met een fles doen is nog steeds top. Wij drinken mooie flessen gewoon in een dag of twee op :9

Onze bewaarruimte is in wording, de kast is gebouwd, deze week wordt er aan de binnenkant isolatieplaat tegenaan gezet en eind deze week verwacht ik de koelunit. Dus nog een paar gaten door de muur boren en de hele handel installeren en dan kan dat hok naar 13 graden gebracht worden (zal met dit weer niet zo veel energie voor nodig zijn). Het hok is ongeveer 9 kuub groot, we zijn nog even aan het puzzelen welk systeem we er in gaan zetten om flessen in te stapelen maar waarschijnlijk wordt dat vinicase. Maar aangezien een nieuw huis nogal wat kost komen die opslagunits wellicht wat later :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mHSYprYOJbtkObGeutXnZh0C/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jheroun wordt mooi! Die vinicase dingen zijn erg mooi maar die stalen draadrekken werken ook prima. Let op dat je bij de koeling geen water afvoert maar dat weer laat verdampen in de ruimte zelf, je wil het niet de droog hebben uiteindelijk. Succes met je bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Jheroun schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:47:
@righthand
Onze bewaarruimte is in wording, de kast is gebouwd, deze week wordt er aan de binnenkant isolatieplaat tegenaan gezet en eind deze week verwacht ik de koelunit. Dus nog een paar gaten door de muur boren en de hele handel installeren en dan kan dat hok naar 13 graden gebracht worden (zal met dit weer niet zo veel energie voor nodig zijn). Het hok is ongeveer 9 kuub groot, we zijn nog even aan het puzzelen welk systeem we er in gaan zetten om flessen in te stapelen maar waarschijnlijk wordt dat vinicase. Maar aangezien een nieuw huis nogal wat kost komen die opslagunits wellicht wat later :X
[Afbeelding]
Mooi hoor, ziet er goed uit! Wat is de capaciteit die jullie uiteindelijk willen realiseren? En dit is dan geplaatst in een garage of bijkeuken? Welke wijnen wil je gaan opbouwen in je collectie?

Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje; ook nieuwbouw (volgende maand oplevering), maar er was absoluut geen mogelijkheid om een kelder mee te laten nemen (projectbouw). En achteraf is echt schrikbarend duur. Probleem is wel dat we een tussenwoning hebben en weinig m3 inpandige berging (geen achterom). Dus dat wordt of een kamer opofferen, of iets gaan doen met de ruimte onder onze trap op de BG (maar dan zit je weer met het geluid van de koelunit :( ). Zit nu met een schuin oog te kijken naar (nog meer) externe opslag (1 euro per fles per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@righthand Dit is in een garage, maar dat wordt voornamelijk een soort bijkeuken. Ik denk dat hier zo'n 1000 flessen in passen, maar daar zitten we voorlopig nog niet aan. Onze collectie is nu nog erg ongestructureerd, als je maar één wijnkast hebt en je smaak is divers valt er niet veel te plannen.

Kelders zijn inderdaad erg duur, vandaar deze oplossing. Wijnkasten zijn ook duur, voor de prijs van 2 goede kasten waar ook de afwijkende flessen een beetje inpassen hebben wij dit hele hok, inclusief de koelunit (de grootste kostenpost). Er zijn ook kleinere koelunits, en je hebt ze ook die de warme lucht gewoon in je huis duwen. Met die zomers van tegenwoordig is dat goed voor je wijn maar minder voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeless
righthand schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:15:
[...]

Ben zelf niet bekend met Cappy, maar sluit zelf mijn dagelijkse slobber met Vacu Vin. Meestal bewaar ik ze rechtop in de koelkast (zowel rood als wit), maar af en toe ben ik ook genoodzaakt om een Riesling liggend te leggen omdat die flessen vaak net niet passen in de deur van de koelkast. Tot nu toe geen lekkage, dus probeer Vacu Vin eens. Kost geen drol. Ik ga er even vanuit dat je weet dat je hiermee een gemiddelde supermarktwijn in het gunstigste geval 24 tot 72 uur kan bewaren en ook de kenmerken van de wijn zal veranderen.

Het wordt natuurlijk anders met kwetsbare of wijnen met wat leeftijd. In mijn geval word de fles dan gewoon op één avond soldaat gemaakt. Zou het graag anders willen, maar ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd om een Coravin (of vergelijkbare systemen) aan te schaffen. Mochten andere tweakers goede ervaringen hebben, ik hoor ze graag!
Vacuvin ken ik, maar die dop is misschien te hoog om flessen liggend in de wijnkoeler kwijt te kunnen.

Het gaat vooral om wijn die ik een avond of paar dagen wil bewaren en goed op temperatuur wil houden.

Voor langer bewaren gebruik ik zo'n Private Preserve gasfles. Kost een tientje en je kunt er ongeveer 40 flessen mee goed houden door er gas in te spuiten dat de zuurstof verdrijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudeless op 11-12-2019 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudeless
nielsgaastra schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:03:
Let er wel op dat er een verschil is tussen inbouw en onderbouw wijnkasten.
Inbouwapparaten staan in een keukenkast van 60 cm (dus zijn zelf wat smaller) en hebben ventilatie onder en boven/achter nodig.
Onderbouwapparaten staan op zichzelf tussen twee kasten (net als een vaatwasser) en zijn vaak 60 cm breed. Of het voor alle merken opgaat weet ik niet, maar de Liebherr onderbouw wijnkasten hebben in ieder geval geforceerde luchtaanvoor en -afvoer via een rooster in de plint.
Het is de Temptech OBIU30DBB geworden. 30 cm breed maar. 2 temp zones. Ruimte voor 17-19 flessen, da's voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://www.vinskap.com/users/vinskap_mystore_no/images/35418_Temptech_Vinskap_Temptech_OBIU30DBB-3G__30_c_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Oekol

waka waka hey hey

Ben op het moment een chateaux siran margeaux uit 2012 aan het drinken. Wat een heerlijk wijntje is dat zeg! Iemand al eens geproefd?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Leoon. schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:53:
Ben op het moment een chateaux siran margeaux uit 2012 aan het drinken. Wat een heerlijk wijntje is dat zeg! Iemand al eens geproefd?
Nooit gedronken, maar er zijn ook zo veel huizen en stijlen in Bordeaux :9. Maar om het gesprek een beetje op gang te helpen; misschien kan je vertellen waarom je het zo lekker vond? Misschien kunnen we je dan nog meer wijnen laten ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

righthand schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:55:
[...]

Nooit gedronken, maar er zijn ook zo veel huizen en stijlen in Bordeaux :9. Maar om het gesprek een beetje op gang te helpen; misschien kan je vertellen waarom je het zo lekker vond? Misschien kunnen we je dan nog meer wijnen laten ontdekken!
Het was een vrij zachte soepele wijn en vooral een indringende afwijkende wellicht zullen sommige zeggen een vieze geur, ik hou d'r van.

Qua smaak verder durf ik je het niet meer te zeggen. Weet nog wel dat ik tegen m'n vriendin zijn dat het net zoals bij whisky is zeker... hoe duurder hoe soepeler hoe sneller je 'm op drinkt. M'n whisky hobby is al een dure :)

Voor de duidelijkheid, dit was onze eerste 'wat duurdere' wijn en die hebben we eerst thuis nog een jaar laten staan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Leoon. schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:19:
[...]

<> hoe duurder hoe soepeler hoe sneller je 'm op drinkt.<>
Laat ik je dan uit de droom helpen - bij wijn werkt dat niet zo (bij Whisky ook niet overigens). Wat een hoge prijs betekent is dat het een populaire wijn is met een goede naam.
Niets mis met een Margaus of Pommerol overigens, maar als je wat rondkijkt zal je ook streken en huizen vinden die minstens zo goed zijn voor een fractie van de prijs. Net zoals je buiten de grote Champagne huizen betere Champagnes kan vinden, in ik durf zelfs te stellen dat je buiten de Champagne A.C. mousserende wijnen kan vinden die menig huis voorbij gaan.
Geniet primair van de wijn, secundair van het etiket.

en die wat vieze lucht, beetje stal? Vind ik zelf dan wel weer lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

franssie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:26:
[...]

Laat ik je dan uit de droom helpen - bij wijn werkt dat niet zo (bij Whisky ook niet overigens). Wat een hoge prijs betekent is dat het een populaire wijn is met een goede naam.
Niets mis met een Margaus of Pommerol overigens, maar als je wat rondkijkt zal je ook streken en huizen vinden die minstens zo goed zijn voor een fractie van de prijs. Net zoals je buiten de grote Champagne huizen betere Champagnes kan vinden, in ik durf zelfs te stellen dat je buiten de Champagne A.C. mousserende wijnen kan vinden die menig huis voorbij gaan.
Geniet primair van de wijn, secundair van het etiket.

en die wat vieze lucht, beetje stal? Vind ik zelf dan wel weer lekker.
Ik chargeer de boel wel een beetje. Met Whisky flessen van 10/20 euro of een fles van 50 euro zit een wezenloos verschil tussen. Een fles zonder jaartal, of met een jaartal >12yr proef je al dat hij minder scherp is etc. Echt dure flessen heb ik niet. Op dit moment zo'n 25 single malts waarvan het gros rond de 40/50 euro mark zit. Daar vind ik namelijk genoeg lekkers. Heb wel wat uitschieters naar de 100-150 euro. Die vind ik niet per se het lekkerste, weinig body, heel soepel en drinkt veel te makkelijk weg, doei geld :+

Wat bedoel je met stal, letterlijk een stal waar beesten in staan of ken ik een begrip niet? Maar qua geur is 't bij mij wel als ik een fles open trek en die ruikt een beetje "vies" dan wordt ik er blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Leoon. dat klopt, er bestaat iets van de wet van afnemende meeropbrengst, de sweetspot verschilt per mens en smaak maar inderdaad is er een ondergrens voor iets fatsoenlijks.

Met stal bedoel ik inderdaad mest en dieren.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 05-01-2020 23:51 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

franssie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:45:
@Leoon. dat klopt, er bestaatiets van de wet van afnemende meeropbrengst, de sweetspot verschilt per mens en smaam maar inderdaad is er een ondergrens voor iets fatsoenlijks.

Met stal bedoel ik inderdaad mest en dieren.
Dan inderdaad stal, heerlijk! Ben trouwens op vakantie en kwam een leuk hebbedingetje tegen voor flesjes wijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f2qJPPARusyUoxRkdHghzJLc/full.jpg

Leuk idee om keer zelf te (laten) maken. Wij hebben thuis nog niks waar we fatsoenlijk flessen in kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Leoon. schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:19:
[...]
Het was een vrij zachte soepele wijn en vooral een indringende afwijkende wellicht zullen sommige zeggen een vieze geur, ik hou d'r van.

Qua smaak verder durf ik je het niet meer te zeggen. Weet nog wel dat ik tegen m'n vriendin zijn dat het net zoals bij whisky is zeker... hoe duurder hoe soepeler hoe sneller je 'm op drinkt. M'n whisky hobby is al een dure :)

Voor de duidelijkheid, dit was onze eerste 'wat duurdere' wijn en die hebben we eerst thuis nog een jaar laten staan.
Die zachte en soepele tonen komen misschien door de toch wel hoge percentage Merlot van 55% in deze wijn. 2012 was namelijk een moeilijk jaar voor de linkeroever van de Bordeaux. Zowel oogst voor Cabernet Sauvignon en Cabernet Franc viel flink tegen en dus moesten wijnmakers een hogere percentage Merlot in hun blend gebruiken (in 2016 had dezelfde wijn maar 30% Merlot), en was er dat jaar helemaal geen toevoeging van Cabernet Franc!

Mijn tip: ga eens op zoek naar een leuke betaalbare Saint-Émilion, dit zijn vaak Merlot gedreven blends. Net zoals de 2012 Siran die je hebt geproefd.

Die stallucht beschouwen sommigen als een zogenaamde wijnfout. Vaak kun je het met een beetje luchten en walsen het er wel voor een groot deel uit krijgen. Ze noemen het ook wel Brett en is ook niet ongebruikelijk bij biertjes uit micro brouwerijen. Komt wat vaker voor bij de wat gerijpte wijnen, maar ik ken enkele beruchte wijnmakers uit de Loire (Cabernet Franc) waarbij die stallucht er al op jonge leeftijd in zit (en fans hebben die hier helemaal plat voor gaan!).

Aan de ene kant sluit ik aan bij franssie: je hoeft echt geen oude dure wijnen te kopen om leuke zachte en soepele wijnen te drinken. Sterker nog; soepel en zacht, dat zou zo maar een leuke Sangiovese blend uit Toscane kunnen zijn. En dat hoeft echt niet meer dan 6 euro te kosten.

Aan de andere kant snap ik wel wat je bedoelt en heb je niet helemaal ongelijk. Dit is wat ik tot nu toe heb geproefd/geleerd (mocht ik details missen, aanvulling/verbetering is welkom).
Er zijn wijnen die inderdaad als 'beter' worden beschouwd wanneer deze een paar jaartjes tot zelfs decennia hebben gelegen. Over de loop van tijd zullen o.a. tannines en zuren (dus dat wat het minder soepel en zacht laat aanvoelen) integreren en ondergaan ze chemische processen waarbij er nieuwe, zogenaamde tertiare, smaken en geuren ontstaan. Denk dan aan bosgrond, truffel, umami, uienchutney, zwarte olijf, teer...dat soort zaken. Dit gaat dan vaak (maar niet altijd!) ten koste van een deel van de primaire fruittonen. En hoe die verhouding tussen primair/secundair en tertair dan in balans gaat zijn, dat maakt of het dan een uitstekende wijn betreft.

Maar goed, we spreken hier over maximaal 5% van alle wijn in de wereld en je moet echt van deze oude wijnen houden wil je er de benodigde tijd, moeite en geld in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

righthand schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:44:
[...]

Mijn tip: ga eens op zoek naar een leuke betaalbare Saint-Émilion, dit zijn vaak Merlot gedreven blends. Net zoals de 2012 Siran die je hebt geproefd.
Heel erg bedankt. Ga in zeker doen. Hoe komen jullie aan jullie wijntjes, is het op vakantie in Frankrijk en inslaan? Of via de drankdozijn, drankgigant websites die ik gebruik voor goedkopere whisky?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Leoon. schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Heel erg bedankt. Ga in zeker doen. Hoe komen jullie aan jullie wijntjes, is het op vakantie in Frankrijk en inslaan? Of via de drankdozijn, drankgigant websites die ik gebruik voor goedkopere whisky?
Ik heb het geluk dat ik in Rotterdam woon. Dus veel leuke en verrassende wijnspeciaalzaken zoals Peeters, Platenburg, Blijewijnen en Jan van Breda. Staan altijd klaar met leuk advies en flink klantgericht. Zij organiseren ook veel proeverijen; soms met een thema (die zijn het leukst) en soms is het gewoon een assortimentsproeverij.

Maar het meerendeel bestel ik online. Via dit forum gute-weine.de ontdekt en ga nu helemaal los met relatief goedkope maar erg goede Duitse wijnen. Vivino als ze een leuke aanbieding hebben (en dat hebben ze toch best wel vaak) en voor de rest hangt het heel erg af waar ik naar op zoek ben. Online kun je in feite alle wijnen krijgen. Dus als je dan op zoek bent naar die ene wijn waar een hele community (zoals Winebeserkers) het over heeft, dan is dat vaak sneller en goedkoper online te vinden.

Er zijn een aantal huizen welke ik nu sinds een jaartje of drie 'En Primeur' koop. Vorig jaar redelijk diep (voor mij doen) ingekocht in de wijnen van 2018 (levering 2021).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Leoon. schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:51:
[...]

Dan inderdaad stal, heerlijk! Ben trouwens op vakantie en kwam een leuk hebbedingetje tegen voor flesjes wijn:

[Afbeelding]

Leuk idee om keer zelf te (laten) maken. Wij hebben thuis nog niks waar we fatsoenlijk flessen in kunnen leggen.
Fatsoenlijk flessen in leggen, doe je met dit geval helaas niet. Veel ruimte voor weinig flesjes!
Wel interessant om te zien, hoe wijnboeren met veel oude barriques, van hun "afval" hopen af te komen. Zeer creatief om er nog munt uit te slaan. _/-\o_
Leoon. schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Hoe komen jullie aan jullie wijntjes, is het op vakantie in Frankrijk en inslaan? Of via de drankdozijn, drankgigant websites die ik gebruik voor goedkopere whisky?
Frankrijk is lang geleden, maar op vakantie inslaan wel!
Omdat ik overwegend wit drink, koop ik uiteraard zowel op bestelling als ter plaatse in Duitsland. Omdat ik er woon, Riesling m'n lievelingsdruif is, de prijs-kwaliteitsverhouding bij ons uitstekend is, ik de wijngebieden/wijnen/boeren goed ken, enz. enz
In het buitenland koop ik meestal in Oostenrijk. Ik houd erg van Veltliner en de oostenrijkse rode wijnen vind ik gemiddeld iets lekkerder dan de duitse. (zijn ook veel andere druivensoorten, zoals Blaufränkisch en Zweigelt)
Maar vroegere vakanties leverden tevens wijn uit Italie, Kroatie, Hongarije, Slowakije en Frankrijk op. Andere reizen waren nooit met de auto, dus dan is meenemen onmogelijk. (op enkele "souvenir" flesjes na)

[ Voor 42% gewijzigd door Vanoverdegrens op 08-01-2020 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niveus
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:54
Mochten er tweakers op zoek zijn naar Barolo’s uit 2016:

G&G heeft tot vandaag nog 2e fles halve prijs. Zelf heb ik deze besteld: https://www.gall.nl/renat...ata-rood-75cl-124885.html

Wat blijkt nu, je ontvangt de 2016 jaargang waarvan ik verwacht dat die beter (en duurder) gaat zijn dan de 2015! Op gute-weine.de Is deze fles bv te koop voor €88, op catawiki gaan ze nu voor >€60 per fles weg (ex kosten). Ik snap niet hoe Gall&gall er zo snel aan komt maar de barcode is in ieder geval legit, lijkt dus een mooie deal voor 45€!
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste