Het proeven, drinken, verzamelen en bewaren van wijn

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:55

Stufferdt

doet ook maar wat.

Stukje context is dan wel nodig denk ik
Ter ere van wat geef je het? Aan wie? Wat voor wijndrinker is diegene? Wat is het budget? Zijn ze om te bewaren? Bijzondere gelegenheid op korte termijn of juist langere termijn? (Trouw, geboorte kind etc.).

😀😀😀

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 16:35
stuk voor stuk prima wijnen. qua smaak liggen deze wel heel erg uit elkaar. De musar is een elegante wijn, de rioja een krachtpatser en de primitivo heel vol en best een allemansvriend.

als je wat van de smaak van de ontvanger weet is het makkelijker adviseren. de site die je gebruikt heeft heel veel goede wijnen.

wat ik ook wel leuk zou vinden: een goede spatburgunder (von winning pinot royale, steinmetz pinot noir), bolgheri of wat mensen vaak verrast is iets uit alto adige (filteren op italie/trentino).

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:27
Stufferdt schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:44:
[...]

Stukje context is dan wel nodig denk ik
Ter ere van wat geef je het? Aan wie? Wat voor wijndrinker is diegene? Wat is het budget? Zijn ze om te bewaren? Bijzondere gelegenheid op korte termijn of juist langere termijn? (Trouw, geboorte kind etc.).
Uiteraard. Ik ben een kerstpakket aan het samenstellen voor een relatie. Ik wil er enkel goede producten in hebben. Budget is 50-100 euro in totaal voor de flessen (mag er 1 zijn, maar ook 3). Verder weet ik te weinig af van wijn. In het kerstpakket gaat komen: verschillende soorten kaas, goede chocola en nootjes.

EU DNS: 86.54.11.100

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:19

pietje63

RTFM

Wijnen van meer dan EUR 25 zijn nmm enkel hun geld waard bij liefhebbers/kenners. Als je niet weet of de relatie in die categorie valt (en/of wat de voorkeuren zijn), zou ik het op veilig spelen met de Primitivo, goede wijn, goed te combineren en budget voor andere lekker zaken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 16:35
c-nan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:15:
[...]

Uiteraard. Ik ben een kerstpakket aan het samenstellen voor een relatie. Ik wil er enkel goede producten in hebben. Budget is 50-100 euro in totaal voor de flessen (mag er 1 zijn, maar ook 3). Verder weet ik te weinig af van wijn. In het kerstpakket gaat komen: verschillende soorten kaas, goede chocola en nootjes.
Dan zou ik een combi rood/wit geven of 2 dezelfde rode wijnen (tijdens een diner schenk je er vaak 2 leeg bij de main course). Ook leuk (en toegankelijk):
https://www.grandcruwijne...enuta-san-guido-le-difese
https://www.grandcruwijne...nori-il-bruciato-bolgheri
https://www.grandcruwijne...vigne-rosso-di-montalcino
of combi van:
https://www.grandcruwijne...cone-di-vincigliata-rosso
https://www.grandcruwijne...i-graetz-casamatta-bianco

succes met geven!

• PaulB1981NL
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20-03 14:00
pietje63 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:24:
Wijnen van meer dan EUR 25 zijn nmm enkel hun geld waard bij liefhebbers/kenners. Als je niet weet of de relatie in die categorie valt (en/of wat de voorkeuren zijn), zou ik het op veilig spelen met de Primitivo, goede wijn, goed te combineren en budget voor andere lekker zaken.
Primitvo is toch vaak niet echt veilig hoor, dat zijn echte "zoete" bommen haha

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04 01:07
Hoi,
Is er toevallig iemand ook liefhebber van Gallo Merlot die mij een vergelijkbaar smakende supermarktwijn wil aanraden?

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37
Nachtschade schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:15:
Hoi,
Is er toevallig iemand ook liefhebber van Gallo Merlot die mij een vergelijkbaar smakende supermarktwijn wil aanraden?
Ik vraag me af of dit forum daarvoor bedoeld is. Met alle respect maar Gallo is geen goede wijn. Ik zou gewoon naar de bordjes van Hamersma in de Albert Heijn kijken. Daar vind je de cijfers van de supermarktwijnen en het type wijn.

• Nachtschade
Als er iemand is die wél verstand heeft van lekkere wijn zoals Gallo dan hoor ik het graag.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Volgensmij drinken de meeste mensen in dit topic niet zoveel supermarktwijnen. Dus dat kan verklaren waarom je niet echt veel response krijgt.

Fwiw:
Jouw wijn kun je hier vinden bij Hamersma: https://www.degrotehamers...-family-vineyards-merlot/

En hier heb ik een link naar selectie Merlot tot E10. Je kunt hier ook als filter nog de winkel invullen.
https://www.degrotehamers...ot&_sfm_search_price=0+10

Misschien kun je hier wat zoeken / selecteren en vervolgens proberen. Uiteindelijk komt het daar uiteindelijk eigenlijk voor iedereen op uit, je moet gewoon wat proberen. Smaak is ook nogal verschillend.

Het voordeel van supermarktwijnen is dat deze vaak zo gemaakt worden dat verschillende jaargangen zoveel mogelijk op elkaar lijken.
Dus als je eenmaal een paar lekkere gevonden hebt dan zit je goed totdat je ze zat bent. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2026 22:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Nachtschade
Ja, dat is het punt; ik heb al voldoende geprobeerd door de jaren heen maar geen enkele wijn is zo lekker als deze en de meeste zijn echt een stuk minder. Echter is er niet altijd een supermarkt die deze verkoopt. AH heeft hem bijvoorbeeld helaas niet. Thuis heb ik wel een voorraad maar het gaat mij voornamelijk om op vakantie altijd een lekkere wijn te kunnen kiezen, waar ik ook ben, bij elke supermarkt. Vandaar. Dus als iemand toevallig deze wijn ook lekker vindt en een vergelijkbare kent dan hoor ik dat graag. Zo niet, dan is dat jammer. Reacties zoals van Snob1974 heb ik natuurlijk niets aan. Ik snap ook wel dat supermarktwijn extreem goor en beledigend is voor heel fijngevoelige mensen zoals zij.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Welke supermarkten zitten bij jou in de buurt dan?
De Jumbo en Hoogvliet hebben jouw wijn volgensmij standaard op voorraad en bij die Hamersma link staan nog aardig wat supermarkten die ze ook op voorraad zouden moeten hebben.

Het is natuurlijk ook lastig want jij vraagt om een vergelijkbaar goede wijn maar dat is moeilijk te zeggen zonder die bewuste Gallot Merlot eerst zelf te kopen en te proeven. Maar ben nu bijna geneigd om die fles zelf maar te gaan halen om te weten hoe die smaakt haha.

Nu is smaak erg persoonlijk en is supermarktwijn eigenlijk best wel goed en constant. Je weet gewoon waar je aan toe bent en de prijs is overzichtelijk.
Tegelijkertijd ben ik het er paroxodaal genoeg op zich ook wel mee eens dat veel supermarktwijn dan ook weer niet echt geweldig is.
En jij bent dat eigenlijk met me eens want het is je ondanks proberen niet gelukt een vergelijkbaar goed alternatief voor Gallot Merlot te vinden.... :P 8)
Het is met alle prijsstijgingen ook best moeilijk om voor onder de ~E8 wat echt goeds te maken alhoewel je het af en toe wel tegenkomt.

Zelf heb ik toch wel behoorlijk wat wijn gedronken van goedkoop/supermarkt tot nogal duur en je smaak ontwikkelt zich en dan ga je de iets duurdere wijnen vaak lekkerder vinden. En daardoor haal ik dus niet zo vaak bij de supermarkt. Maar dat betekent niet dat je heel veel hoeft uit te geven. Maar tussen laten we zeggen ~E8 / E15 vind ik bij mijn slijter iha wijnen die ik lekkerder vind. Maar ik kan zeker niet uitsluiten dat daar ook een psychologisch effect in zit.

Wijn kan dus idd best wel snobistisch worden maar als je blind gaat proeven is het voor veel mensen nog niet eens zo heel makkelijk om de dure en de goedkope fles eruit te halen. Als je wijn uit een zwart glas drinkt is het vaak zelfs aardig lastig om zelfs maar te zeggen of het witte of rode wijn is. Dus dat is dan wel weer humbling :)

Was laatst bij Franse vrienden (ervaren wijndrinkers en liefhebbers) en had wat verschillende "echt goede" wijn meegenomen in prijsklasse van 12-50 en blind geproeft. De vrouw des huizes kon de Franse wijn er sowieso niet uithalen. En volgensmij vond ze haar eigen goedkope supermarkt wijn die ik ook blind heb laten proeven nog lekkerder ook haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2026 12:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:33

codex

Geen OpenAI agent :)

Nachtschade schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:34:
Ja, dat is het punt; ik heb al voldoende geprobeerd door de jaren heen maar geen enkele wijn is zo lekker als deze en de meeste zijn echt een stuk minder. Echter is er niet altijd een supermarkt die deze verkoopt. AH heeft hem bijvoorbeeld helaas niet. Thuis heb ik wel een voorraad maar het gaat mij voornamelijk om op vakantie altijd een lekkere wijn te kunnen kiezen, waar ik ook ben, bij elke supermarkt. Vandaar. Dus als iemand toevallig deze wijn ook lekker vindt en een vergelijkbare kent dan hoor ik dat graag. Zo niet, dan is dat jammer. Reacties zoals van Snob1974 heb ik natuurlijk niets aan. Ik snap ook wel dat supermarktwijn extreem goor en beledigend is voor heel fijngevoelige mensen zoals zij.
Ik dronk vroeger ook wijn uit de supermarkt, waaronder Gallo Merlot, en daar is niks mis mee. Ik zou je alleen adviseren om eens een wijnhandel te bezoeken, Henri Bloem heeft bijvoorbeeld wel veel vestigingen (Gall en Gall zou ik alleen vermijden). Als je daar in dezelfde prijscategorie iets koopt, dan is de kwaliteit vaak een stuk beter. Het voordeel van een wijnhandel ten opzichte van een supermarkt is dat de wijnhuizen waar zij mee samenwerken niet gericht zijn op massaproductie. Lagere overhead, meer tijd en aandacht. Als je gewend raakt aan een goede wijnhandel en ineens weer moet uitwijken naar de supermarkt, dan is dat echt een desillusie ;)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:19

pietje63

RTFM

Oei, dit kan zo maar eens uit de hand escaleren (pun intended). Maar ik vind het wel een interessante vraag!

Eerste even over de vraag:
Ik denk dat @Help!!!! het beste antwoord heeft gegeven op de vraag van @Nachtschade . Zonder nadere beschrijving waarom deze specifieke wijn jou zo aanspreekt en wat je mist bij vergelijkbare wijnen is het moeilijk adviseren. Merlot is meestal een relatief eenvoudige (niet negatief bedoeld!) en toegankelijk wijn. Uit California verwacht ik hem wat zwoeler dan uit een koeler gebied.

Dus als ik een vergelijkbare wijn zou zoeken in een winkel die deze specifieke wijn niet heeft, zou ik kijken naar een merlot uit een (relatief) warme streek (maar ook weer niet te warm).

Om ook nog even op de discussie te reageren, ik ben het niet helemaal met @codex eens. Ik kom regelmatig bij verschillende wijnhandelaren, al is het maar om een specifieke wijn voor een proeverij te zoeken. Gall & Gall is niet de winkel waar ik naar toe ga voor advies, en ze hebben veel massa-productie aanbod, maar er is zeker in deze categorie niets mis mee.

Kwaliteit bij wijn is een erg complex begrip, naar mijn mening. De kwaliteit van massaproductie is niet per se slechter. Perosonlijk vind ik dergelijke wijnen vaak minder interessant, omdat door de massaproductie de wijnen wat meer op elkaar gaan lijken. Om dit te illustereren aan de hand van een voorbeeld: vorige jaar was ik in de Moesel bij een wijnboer wijn proeven. Eerste de basis Riesling, prima, niets op aan te merken, maar ook nergens in uitgesproken. Toen drie verschillende Rieslings van specifieke hellingen. Stuk voor stuk boeiende wijnen. Elke wijn had zijn eigen stijl. Daarna vertelden ze pas dat de basis Riesling in feite een blend was van de drie andere Rieslings. Een supermarkt of grote slijter kan geen grote hoeveelheden van een van de specifieke wijnen kopen (want die zijn er niet), waardoor ze vanzelf op de blends uitkomen (massaproductie). Dat maakt het nmm vaak minder boeiend. Hoe groot dit effect is, verschilt echter wel per wijn / druif. Ook heeft massaproductie in soms voordelen (machinaal oogsten op het beste moment van de dag vs handmatig oogsten om alleen de perfect rijpe druiven te plukken).

Ik wil zeker niet zeggen dan Henri Bloem of een ander slijterij @Nachtschade niet kan helpen, maar ik denk niet dat hij slechter uit is bij de Gall of supermarkt. Het middensegment van de supermarkt heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding voor dergelijke wijnen.

Overigens ben ik wel benieuwd waar hij op vakantie gaat en wijn wilt kopen. Ik drink het liefst lokaal :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb bij de Jumbo om de hoek een Gallot Merlot 2024 a E6,99 gehaald en geprobeerd.

'Slechte' nieuws:
Dit is niet mijn smaak en drink dit type wijn niet dus kan helaas geen alternatieven geven.

'Goede' nieuws:
In mijn steenkolen wijnjargon zou ik het omschrijven als idd een typische, goede, supermarktwijn in deze prijsklasse. Goed gemaakt, zeer toegankelijk, soepel, fruitig, weinig tot geen tannines, geen stevige alcohol (wat ook wel logisch is, de wijn is 12,5%) zwoel en nogal erg aan de 'zoete' kant. Wat oneerbiedig, op een bepaalde manier alsof je zachte warme thee drinkt.

Ik begrijp waarom Nachtschade dit een fijne wijn vindt. Er is in principe wat mij betreft niks mis mee. Tegelijkertijd begrijp ik ook waarom waarschijnlijk de meesten mensen in dit topic om deze wijn heen zullen lopen.

Denk wel dat als je er voor openstaat er nog een wereld te ontdekken is in de wijnwereld qua smaken en wijnprofielen de je zouden kunnen bekoren.

Maar het belangrijkste is dat iedereen gewoon drinkt wat ie zelf lekker vindt.

PC Specs

• Nachtschade
codex schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:34:
[...]

Ik dronk vroeger ook wijn uit de supermarkt, waaronder Gallo Merlot, en daar is niks mis mee. Ik zou je alleen adviseren om eens een wijnhandel te bezoeken, Henri Bloem heeft bijvoorbeeld wel veel vestigingen (Gall en Gall zou ik alleen vermijden). Als je daar in dezelfde prijscategorie iets koopt, dan is de kwaliteit vaak een stuk beter. Het voordeel van een wijnhandel ten opzichte van een supermarkt is dat de wijnhuizen waar zij mee samenwerken niet gericht zijn op massaproductie. Lagere overhead, meer tijd en aandacht. Als je gewend raakt aan een goede wijnhandel en ineens weer moet uitwijken naar de supermarkt, dan is dat echt een desillusie ;)
Dat is dus juist niet wat ik wil. ik zoek convenience. Ik wil een lijstje van lekkere wijnen die ik in supermarkten kan kopen.

• Nachtschade
Help!!!! schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:58:
Heb bij de Jumbo om de hoek een Gallot Merlot 2024 a E6,99 gehaald en geprobeerd.

'Slechte' nieuws:
Dit is niet mijn smaak en drink dit type wijn niet dus kan helaas geen alternatieven geven.

'Goede' nieuws:
In mijn steenkolen wijnjargon zou ik het omschrijven als idd een typische, goede, supermarktwijn in deze prijsklasse. Goed gemaakt, zeer toegankelijk, soepel, fruitig, weinig tot geen tannines, geen stevige alcohol (wat ook wel logisch is, de wijn is 12,5%) zwoel en nogal erg aan de 'zoete' kant. Wat oneerbiedig, op een bepaalde manier alsof je zachte warme thee drinkt.

Ik begrijp waarom Nachtschade dit een fijne wijn vindt. Er is in principe wat mij betreft niks mis mee. Tegelijkertijd begrijp ik ook waarom waarschijnlijk de meesten mensen in dit topic om deze wijn heen zullen lopen.

Denk wel dat als je er voor openstaat er nog een wereld te ontdekken is in de wijnwereld qua smaken en wijnprofielen de je zouden kunnen bekoren.

Maar het belangrijkste is dat iedereen gewoon drinkt wat ie zelf lekker vindt.
Bedankt voor het proberen.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:48
Nachtschade schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:32:
[...]

Dat is dus juist niet wat ik wil. ik zoek convenience. Ik wil een lijstje van lekkere wijnen die ik in supermarkten kan kopen.
Alhoewel ook ik van mening ben dat het moeilijk is om onder de 10 euro een goede wijn te maken (ook voor supermarkten om ze voor die prijs in te kopen), zal ik die discussie even laten gaan.

Je wilt een vergelijkbare wijn als de Gallo merlot en dat begrijp ik dan niet. Deze vind je blijkbaar lekker. Koop daar dan een voorraad van en zorg dat je deze fles altijd in huis hebt (dat heb ik ook met onze 'huiswijnen'). Maar voor andere wijnen: ga op onderzoek uit en koop verschillende wijnen. Dan onderzoek je drinkenderwijs wat je wel en niet lekker vindt en kun je op basis daarvan je wijnsmaak verbreden. Dat kan ook prima met supermarktwijnen (kijk zoals anderen ook hebben gezegd eens bij Harold Hamersma).

Dus koop een paar flessen/ dozen Gallo waar je op kunt terugvallen en ga verder lekker op onderzoek uit. Dat is wat mij betreft één van de charmes van wijndrinken.

This train carries saints and sinners

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nachtschade schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:02:
Ik vraag het natuurlijk niet voor niets. Ik wil dus helemaal niet onderzoeken of proberen. Er zijn honderd miljoen wijnen en ik heb geen flauw idee hoe en wat of waar en ook zeker geen zin om me daar in te verdiepen. Ik heb al een voorraad Gallo in mijn huis, ik zoek juist naar een vergelijkbare wijn. Ik heb echt geen enkele interesse in reacties anders dan "Hey, ik vind Gallo ook lekker en ik vond wijn x er op lijken, probeer die eens". Mensen die per se voor je willen denken in plaats van naar je te luisteren is echt een van de meest vermoeiende dingen van het Internet. Het lijkt wel een klantenservice.
Mensen hier doen hun best voor je om je te helpen en dan zo'n reactie? Het is niet alsof je 'recht' hebt op een kant-en-klaar antwoord. Als je zelf 0% moeite wil doen, koop dan gewoon Gallo en houd het daarbij.

Als je wel moeite wil doen, lees de tips nog eens terug, zoek wat vergelijkbare wijnen (zelfde druif, klimaat etc).

En als laatste: Smaak blijft subjectief. Zelfs als iemand zegt 'deze wijn vind ik er erg op lijken' dan kan het voor jou anders uitpakken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie is wat opgeschoond, onvriendelijke reacties en reacties daarop zijn verwijderd. Graag hieronder weer constructief en vriendelijk verder, ook als een antwoord iets anders is dan je hoopte.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste