Even een kleine sanity checkup gehad.
Ik heb te veel computers. En nee, dit is geen aangepaste WAF maar eigen inzicht, te veel computers die niet 2x per jaar aan gaan dus inkrimpen die hap
Ik ga sowieso iets weg doen, maar vind het moeilijk kiezen.
Laat ik eens een PC/XT generatie heads up geven, met wat ik heb en waarom het systeem zo speciaal is.
Help mij kiezen en onderbouw ook vooral!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Multitech MPF-PC 551
Een raar ding, 8088-4.77MHz en 256kB ram, een net-niet compatibel IBM PC kloon. 10MB Shugart HDD en een FDD die enkel boot met 320kB floppussen. Compleet met originele TB en scherm.
Het is een bijzonder beest omdat het me zeeën van tijd heeft gekost om deze in orde te krijgen. En omdat hij uniek is, het is (een van?) de eerste echte PC compatibels van het bedrijf dat we tegenwoordig kennen als Acer.
Philips P3120
10MHz V20, 40MB XTA harde schijf en er staat een verbluffende 768kB RAM tot je beschikking (ja, op een XT!). "doet" zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De ATI Small Wonder maakt 't af. Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm.
Juist de vrij grote XTA schijf en 1,44 ondersteuning maakt 'm uniek.
Tulip PC Compact 2
10MHz V20, originele MFM harde schijf en DGA beeldadapter (Hercules/CGA combokaart). "doet" ook zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm. De snelste 8088 uit de lijst.
Juist de vrij grote XTA schijf en 1,44 ondersteuning maakt 'm uniek.
G2 Computer Systems 8086XT
NEC V30 10MHz, 640kB RAM en momenteel geen HDD/FDD/insteekkaarten. Werkt trouwens wel gewoon.
Gewoon omdat een NEC V30 cool is, en een stuk sneller dan een IBM model 30.
Nog een naamloos Turbo-XT bord met V20 en 640kB, compleet met wat kaarten en RLL schijf+controller. Enkel nog geen kast er omheen (maar die heb ik wel staan)
Ooit heeft iemand gezegd dat ik meer IBM model 30's heb dan bestek... Op een gegeven moment was dat zo; ik had er toen 6 en maar 5 vorken

Mja, ik ben wat gaan downsizen en ruilen links en rechts...
IBM 8530 "Model '30" generatie 1
Deze heb ik in een recente post aangestipt. De harde schijf is nu OK maar heeft wat werk gehad.
8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. Maar het moederbord heeft een eerste generatie indeling, en dat is redelijk uniek. CPU zit naast de voeding, ram voorin.
IBM 8530 "Model '30" generatie 2
8086 8MHz, 640kB, MCGA, 2x fdd en XT-CF.
IBM 8530 "Model '30" generatie 2
8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. De kast is volledig in mint staat. Compleet met originele TB, muis en VGA-mono scherm.
IBM 8530 "Model '30" generatie 2 uitgebouwd
NEC V30 CPU 8MHz + 8087, 640kB, ATI 18800 VGA Wonder (8b), IBM WDI-325Q harde schijf, EMS kaart, Sound Blaster 1320 met C/MS en een 1.44 floppydrive die als 720 werkt. Redelijk opgepompt dus (al is een ET4000AX nog nèt iets sneller). Compleet met originele TB, VGA-mono scherm en Genius GM-6 muis.
Oké, deze blijft sowieso. Dit was ooit de eerste echte computer die in huis kwam toen ik jong was. Niet eenzelfde maar DE computer.
IBM 8530 "Model '30-286"
Eigenlijk geen XT maar om het een volwaardige 286 te noemn vind ik hem wel erg traag voor

80286 CPU 10MHz, 1MB ram, 30MB HDD en geen verdere insteekkaarten. Compleet met originele TB, muis en VGA-kleurenscherm.
Mocht deze weggaan, blijft het scherm sowieso hier. Ik hem nog drie andere PS/2 computers zonder scherm.