Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 85 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15
Heb een nette ASUS A7N8X2.0 Deluxe liggen met een relatief simpel probleempje: Verlepte BIOS. Gaat gelijk naar AWARD BOOT BLOCK en wil alleen maar automatisch door met AWDFLASH via floppy.. Zo gezegd zo gedaan zou je denken. Helaas is het AWDFLASH waarbij ik niets mag sturen. Tot nu toe geen geluk met versie en BIOS loterij.

Bij de ene "Source file not found" en bij weer een andere "flash type unknown" grr.

Zelfs bij versie die de flash chip zou moeten ondersteunen. De juiste combinatie nog niet kunnen vinden, maar ben er bang voor dat dit een nieuw geprogrammeerde chip wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 13:05

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Acid Vendetta schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
Heb een nette ASUS A7N8X2.0 Deluxe liggen met een relatief simpel probleempje: Verlepte BIOS. Gaat gelijk naar AWARD BOOT BLOCK en wil alleen maar automatisch door met AWDFLASH via floppy.. Zo gezegd zo gedaan zou je denken. Helaas is het AWDFLASH waarbij ik niets mag sturen. Tot nu toe geen geluk met versie en BIOS loterij.

Bij de ene "Source file not found" en bij weer een andere "flash type unknown" grr.

Zelfs bij versie die de flash chip zou moeten ondersteunen. De juiste combinatie nog niet kunnen vinden, maar ben er bang voor dat dit een nieuw geprogrammeerde chip wordt..
Prachtbord! Ik zou eerst eens kijken of je de BIOS string uit kan lezen, alvorens je iets gaat flashen. Ik verwacht namelijk dat het een modded BIOS en/of een geforceerde onjuiste BIOS is. Come to think of it: Natuurlijk kan bit-rot ook een ding zijn van borden van die leeftijd.

Ik hoop dat het een positief vervolg heeft. Keep us posted! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
InjecTioN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Prachtbord! Ik zou eerst eens kijken of je de BIOS string uit kan lezen, alvorens je iets gaat flashen. Ik verwacht namelijk dat het een modded BIOS en/of een geforceerde onjuiste BIOS is. Come to think of it: Natuurlijk kan bit-rot ook een ding zijn van borden van die leeftijd.

Ik kan geen enkele input geven.. Anders was meer mogelijk. Het moederbord wil automatisch AWDFLASH openen van A:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh, tempramentvolle diva wiens uiteindelijke performance nog tegenviel in vergelijking met andere borden met zelfde chipset. Heb volgens mij meermaals mijn A7N8X Utlra vs GA-7N400L uit de vuilnisbak ervaring gedeeld. Dit was echt periode waarin Asus grootste broddelwerk leverde, SoA borden die idioot selectief waren qua geheugen (dat dus prima werkt in andere nF2 borden) en So478 borden als de P4P800 met VRMs die te pas en onpas spontaan overleden.
Ik zou eerst eens kijken of je de BIOS string uit kan lezen, alvorens je iets gaat flashen. Ik verwacht namelijk dat het een modded BIOS en/of een geforceerde onjuiste BIOS is. Come to think of it: Natuurlijk kan bit-rot ook een ding zijn van borden van die leeftijd.
Bit rot is zeker een ding. Maar misflash ook. Enfin, ik zou EEPROM eraf trekken, lezen in programmer. Als dat goed gaat, proberen een goede image erop te flashen. Als die verificatie overleeft: prima, terug in bord en proberen te booten. Zo niet tijd voor nieuwe EEPROM.
Dat sowieso :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hallelujah!

Vanmiddag zijn (bij 2e verzending, DPD is :r ) mijn tantaalcaps afgeleverd.

Dus vanavond aan de slag gegaan. 37 oude caps verwijderd (waarvan een geëxplodeerde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CWiq8VZ_tu9sxFpkFEZK-Yt4bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPLq7qanOzT4NQwSEUzzkZVq.jpg?f=fotoalbum_large

37 nieuw gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGxodcwB3SfmqhZF0A1m05jukBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suv2omLVVPWmeBR6Btg69b3y.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw0KUCw3X88qaZO-pl1pUGTap0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKGZfu9PYkgdh00ryu4dHZDD.jpg?f=fotoalbum_large
(en bovenal geen explosies)

Enfin, straks de lege DS1378 aanpakken. Voor nu blij dat bord weer leeft :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:14
backuppen jullie eigenlijk standaard al jullie biossen? Ik heb menig pc in mijn handen gehad, waarvan ook hele oude en ook systemen die (waarschijnlijk) vele jaren hebben stilgestaan. En ik heb nooit problemen met de bios gehad. Wel vaak andere mankementen zoals gare hdd, lekke (cmos) condensators etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:43:
backuppen jullie eigenlijk standaard al jullie biossen? Ik heb menig pc in mijn handen gehad, waarvan ook hele oude en ook systemen die (waarschijnlijk) vele jaren hebben stilgestaan. En ik heb nooit problemen met de bios gehad. Wel vaak andere mankementen zoals gare hdd, lekke (cmos) condensators etc.
Niet allemaal, maar zodra ik iets met een BIOS moet doen lees ik het uit en sla ik het op.

Problemen met BIOS zijn (bij mij iig) juist schering en inslag. Sterker nog, ben paar decennia terug in retro computing gerold doordat ik toen geen geld had en 'dode' spullen moest opkopen om aan werkende systemen te komen. Meest voorkomend probleem was dat iemand iets fout gedaan had met BIOS. Dat kon ik fixen en voila, ik had een werkend onderdeel.

Meest recent heb ik de BIOS van een Video7 8b ISA VGA kaart gebackupt. Kaart gaf geen problemen op moment dat BIOS niet actief was (via jumper), maar zodra BIOS actief was liep POST mis. Eerste aanname was dus probleem met BIOS. Achteraf blijkt dat niet het geval te zijn: er is iets anders dood op de kaart, maar daar kom je pas achter als het via BIOS geinitialiseerd is. Work in progress dus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b hmm ja als iemand zelf iets fiut heeft gedaan met de bios en jij krijgt hem op je bordje dan snap ik het. Maar zoiets als silent corruption en/of bitrot bij oude biossen heb ik nooit gemerkt.

Maar misschien dat ik voor de zekerheid ook eens de biossen van moederborden en gpu’s ga backuppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Zelfs van vrij oude moederborden bieden fabrikanten nog steeds BIOS bestanden aan. Alleen voor hoe lang nog. Op https://theretroweb.com/ staat ook genoeg. Op Vogons is ook aardig wat te vinden, maar dat kan misschien wat duidelijker.

Ik wil best retro drivers/tools/BIOS aanbieden als support op mijn webshop/website voor het behoud van. De vraag is of dat zomaar mag.. denk het niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Acid Vendetta bedoelen jij en dion gewoon de bios flash files en flash tools? Dus die je ook gebruikt voor bios updates? Ik dacht dat jullie bedoelde de eeprom backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b Mooi stukje huisvlijt zo met de nieuwe caps!

De Dallas houdt de BIOS én de EISA configuratie vast?
Bespeur ik een lichte overclock van 1 MHz bij gebruik van een 33 MHz CPU? :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:44:
Zelfs van vrij oude moederborden bieden fabrikanten nog steeds BIOS bestanden aan. Alleen voor hoe lang nog. Op https://theretroweb.com/ staat ook genoeg. Op Vogons is ook aardig wat te vinden, maar dat kan misschien wat duidelijker.

Ik wil best retro drivers/tools/BIOS aanbieden als support op mijn webshop/website voor het behoud van. De vraag is of dat zomaar mag.. denk het niet :p
Het is juridisch vergelijkbaar met abandonware - met als verschil dat in de regel bedrijven geen geld verdienden met verkoop van BIOS, dus ook geen inkomsten mislopen als hun oude bestanden gemirrored worden.

Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van takedown notices voor deze dingen, zelfs niet van bedrijven die nog bestaan en zelf nog alles online hebben staan (Asus en Gigabyte hebben archives die indrukwekkend ver terug gaan, om maar eens twee te noemen).

Het zou anders kunnen liggen bij dingen als MR-BIOS aangezien dat wel voor geld verkocht werd als upgrade door Microid Research. Maar dat bedrijf bestaat niet meer en niemand heeft de rechten overgenomen.

Enfin, ik zou persoonlijk nul problemen hebben met dit online te gooien, maar ik zou het niet zelf hosten om de simpele reden dat er al goede plekken bestaan voor dit soort zooi. Theretroweb.com is de uitgelezen plek ervoor - maar om voor mij onnavolgbare redenen kiezen ze ervoor om nog steeds geen submit-functionaliteit in de site te bouwen en willen dat je Discord installeert en met hen gaat chatten :r - dus ik gooi mijn de mijne voorlopig op vogonsdrivers.com

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:56:
@Acid Vendetta bedoelen jij en dion gewoon de bios flash files en flash tools? Dus die je ook gebruikt voor bios updates? Ik dacht dat jullie bedoelde de eeprom backuppen.
Eh, wat is het verschil volgens jou tussen een flash file en de gebackupte inhoud van een (e)eprom?

Als het niet 1:1 overeenkomt is iets fout gegaan...

Enfin, tools doe ik in de regel niet aan sinds ik een TL866-II programmer heb. Gewoon ROM eruit, uitlezen voor het flashen en dan flashen en terugzetten. Naast geen gedoe met exacte versie van tool zoeken die op $bord werkt heeft het als bijkomend voordeel dat het allemaal op mijn moderne PC kan, dus ook geen file transfers nodig.

Alleen waar dit niet kan (Intel OEM en borden met gesoldeerde flash bijvoorbeeld :X ) zit er weinig anders op dan kloten met software.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:12:
@dion_b Mooi stukje huisvlijt zo met de nieuwe caps!

De Dallas houdt de BIOS én de EISA configuratie vast?
Yup, dat is waarom het een DS1387 is ipv DS1287: naast RTC zit er ook 8kB Flash in voor die settings. Ook gelijk reden waarom ik het moet fixen ipv gewoon een nieuwe RTC erin te prikken: deze - of compatibele - maken ze niet meer.
Bespeur ik een lichte overclock van 1 MHz bij gebruik van een 33 MHz CPU? :P
Huh? Waar zie jij iets mbt clock? Heb buiten dat het een 486 is en het bord 50MHz FSB aan zou moeten kunnen nog niets ontdekt over welke CPU er exact op zit - ding heeft een rare heatsink die opgeklemd is op manier die ik nog niet heb kunnen losmaken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b dus het is hetzelfde als ik jou goed begrijp. Dus ik kan bij wijze van eerst zoeken of de bios+updatetool beschiikbaar is op internet. Zo niet dan kan ik handmatig de zaak backuppen?

Ik lees dat de bios chip eruit miet als je handmatig wil backuppen, zelfs dat wist ik niet. Ik ga me eerst maar eens wat meer inlezen over dit onderwerp haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:34:
@dion_b dus het is hetzelfde als ik jou goed begrijp. Dus ik kan bij wijze van eerst zoeken of de bios+updatetool beschiikbaar is op internet. Zo niet dan kan ik handmatig de zaak backuppen?

Ik lees dat de bios chip eruit miet als je handmatig wil backuppen, zelfs dat wist ik niet. Ik ga me eerst maar eens wat meer inlezen over dit onderwerp haha.
Nee, hij hoeft niet eruit - vrijwel alle programming tools geven je de mogelijkheid een image te maken van de bestaande chip - maar ik vind dat omslachtiger dan gewoon EEPROM eruit te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:29:

Huh? Waar zie jij iets mbt clock? Heb buiten dat het een 486 is en het bord 50MHz FSB aan zou moeten kunnen nog niets ontdekt over welke CPU er exact op zit - ding heeft een rare heatsink die opgeklemd is op manier die ik nog niet heb kunnen losmaken :o
Ik dacht eerst 68 MHz te lezen, misschien is het toch 66 dan. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFrWWysAMl_Bn54v4Sspr-xWwnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olwNNhmO46Neufd01d8Guucy.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk is de Dallas op dezelfde manier te modden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2025 13:27 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

@dion_b Flinke klus, dat is pas toewijding :P
Wel eer van je werk zo te zien.

Klopt het dat "bit rot" het meeste voorkomt bij insteek kaarten en minder bij moederborden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:22:
@dion_b Flinke klus, dat is pas toewijding :P
Wel eer van je werk zo te zien.
Meh, heb vooralsnog minder succes met de DS1387 - hopelijk gevalletje slecht contact, maar zou kunnen dat ik hem gesloopt heb :/
Klopt het dat "bit rot" het meeste voorkomt bij insteek kaarten en minder bij moederborden?
Bit rot komt voor bij ((E)E)PROMs ongeacht waar ze zitten.

Het heeft ook meerdere stadia:

- niets aan de hand
- ROM is nog goed te lezen, maar bij het schrijven kunnen fouten optreden, al gaat het soms ook goed
- ROM is nog goed te lezen, maar schrijven werkt helemaal niet meer
- ROM is nog goed te lezen totdat je probeert te schrijven, dan gaat het helemaal dood
- ROM vertoont af en toe fouten bij het lezen
- ROM vertoont consequent dezelfde foute bits bij het lezen
- ROM kan helemaal niet meer gelezen worden

Wat je dus typisch ziet is dat het mis gaat bij poging tot schrijven. Verschil met reguliere foute flash is dat je (behavel bij de mildste sypmtomen) niet alsnog een goede flash erop kunt doen. Ik heb dit bij meerdere oude moederborden gehad. Bij uitbreidingskaarten zie je vaker eenmalige EPROMs, kan er sowieso niet geschreven worden en merk je problemen dus pas later.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Meh, heb vooralsnog minder succes met de DS1387 - hopelijk gevalletje slecht contact, maar zou kunnen dat ik hem gesloopt heb :/

[...]

Bit rot komt voor bij ((E)E)PROMs ongeacht waar ze zitten.

Het heeft ook meerdere stadia:

- niets aan de hand
- ROM is nog goed te lezen, maar bij het schrijven kunnen fouten optreden, al gaat het soms ook goed
- ROM is nog goed te lezen, maar schrijven werkt helemaal niet meer
- ROM is nog goed te lezen totdat je probeert te schrijven, dan gaat het helemaal dood
- ROM vertoont af en toe fouten bij het lezen
- ROM vertoont consequent dezelfde foute bits bij het lezen
- ROM kan helemaal niet meer gelezen worden

Wat je dus typisch ziet is dat het mis gaat bij poging tot schrijven. Verschil met reguliere foute flash is dat je (behavel bij de mildste sypmtomen) niet alsnog een goede flash erop kunt doen. Ik heb dit bij meerdere oude moederborden gehad. Bij uitbreidingskaarten zie je vaker eenmalige EPROMs, kan er sowieso niet geschreven worden en merk je problemen dus pas later.
Kan het dan met een programmer of is het dan kwestie van een nieuwe bios chip (solderen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Kan het dan met een programmer of is het dan kwestie van een nieuwe bios chip (solderen)?
Als je een nieuwe (E)EPROM chip nodig hebt, kan dat prima met een programmer voordat je het installeert. Ik zou nooit een ROM rechtstreeks solderen; als de oude ROM wel gesoldeerd was zou ik een socket solderen op die plek en dan daar de nieuwe in prikken. Idem met RTC's (die *(&^%*(&^$%(^&% Dallas gevallen), die werden nogal eens gesoldeerd. Ben heel blijk dat dat op het bord waar ik nu mee bezig ben niet het geval is - los van wat ik verder allemaal pruts kan ik dat op veilige afstand van het bord doen.

Heb trouwens een winkel gevonden die die dingen schijnbaar nieuw voor USD 5.90 aanbiedt (en nog veel andere interessante meuk heeft), dus alvast twee besteld. Als ik deze weer tot leven wek goede reserve om te hebben. Zo niet hopelijk over een week of twee plug & play :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Heb hier nog een hoop spul staan dat een keer geretrobright moet worden. Wat voor spul gebruiken jullie hiervoor en hoe doen jullie dat? Zie verschillende manieren in een plastic bak met led verlichting en aluminiumfolie tot aan insmeren en inpakken met doorzichtige keukenfolie en in de zon zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen ervaring met retrobrighten, bang dat het misgaat en vlekkerig wordt denk ik. Eén van de work in progress-en: :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDMCmqr66s6K5LW8Tb6bNhPqPPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZLPYCSQcykJzUFbJKeJkC1B.jpg?f=fotoalbum_large

Geen AGP, dus opzoek naar een 66 MHz PCI grafische kaart. De laatste generaties PCI kaarten hebben een PLX bridge chip, veelal op 33 MHz aan de PCI zijde, dat wordt goed zoeken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 11-08-2025 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
PD2JK schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:02:
Geen ervaring met retrobrighten, bang dat het misgaat en vlekkerig wordt denk ik. [...]
Er zijn meerdere manieren om te retrobrighten. De evaporation methode is er ook. Geel ding in een transparante bak op een kleine verhoging zodat het de bak niet aanraakt en dan wat waterstofperoxide op de bodem. In het zonlicht/warmte verdampt de waterstofperoxide en doet z'n ding.

Je kunt ook zonbleken, duurt wel wat langer. Gele ding gewoon in de felle zon zetten op meerdere zomerse dagen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
NitroX infinity schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Je kunt ook zonbleken, duurt wel wat langer. Gele ding gewoon in de felle zon zetten op meerdere zomerse dagen.
Dit heb ik vaker gelezen. Maar het klinkt tegenstrijdig, dat zon de vergeling verminderd. Want in principe is de consensus dat veel (zon) licht de vergeling aanjaagt.

P.s. oud plastic is vaak al zwakjes, wordt dat niet nog slechtee als je het gaat behandelen met middelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

LCD van de HP Kayak was ook aan de beurt, dus heel voorzichtig te werk en toch *krak* :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cloFO0_Pii5VNFNYRk1bNmEqaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNEdtnm4yGVW1W53zIabDJZx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YilgiNrFtlesXpeoCxRFECO2ngY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ykj75crbAt67aWXFpmlzaEqy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84hFuxqA4KcK1upeMKUtAzUcG9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPYTskGdyBf4CR6GDjNb49Zf.jpg?f=fotoalbum_tile

Links oud, rechts nog 'nieuw'. :')

Nou ja, het is er iets beter op geworden. Het is nu een heuse Kayak X. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
dennis_rsb schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Dit heb ik vaker gelezen. Maar het klinkt tegenstrijdig, dat zon de vergeling verminderd. Want in principe is de consensus dat veel (zon) licht de vergeling aanjaagt.

P.s. oud plastic is vaak al zwakjes, wordt dat niet nog slechtee als je het gaat behandelen met middelen?
Ik heb zelf nog nooit er wat mee gedaan maar meerdere youtube filmpjes gezien erover. Ik heb nooit iemand horen klagen over plastic dat zwakker wordt door het te bleken in de zon.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meestal is het al zwakker door al die jaren. Maar das bij een redelijk constante temperatuur, als je de boel dan ook nog in de zon legt zal dat ongetwijfeld iets van impact hebben. Hoeveel zal per type plastic verschillen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:30
Wie gaat dit beest in bezit krijgen? Prijs gaat natuurlijk nergens over als je kijkt naar wat er geboden wordt momenteel... Maar ja, wel een hoge resolutie op een CRT monitor... Waarover ik het heb? Deze Marktplaats advertentie: https://www.marktplaats.n...p1210-full-hd-crt-monitor

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Over CRT's gesproken, heeft iemand een idee wat een Intergraph 28HD96 waard is, met bijhorend toetsenbord met speakers in perfecte, werkende staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu0B9mH7qkiaTi_iu_itLHaPmGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86P2AKMwaABg5P0fvGKMWvHH.png?f=user_large

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 19:07
Voor de monitor (als ik kijk en vergelijk naar de Sony GDM-FW900 24" als het ultieme), al snel een 1000-1500+

De toetsenboarden heb ik wel eens voorbij zien komen op Evilbay ook voor 500+

Het is niet dat ik er actief naar zoek maar misschien kun je daar eens kijken naar de sold items (als ze er al zijn), of worthpoint.

En ''waard'', het is maar net wat de gek ervoor geeft, of je geluk hebt en het via via kan kopen of dat je het via een kenner koopt die er verstand van heeft en een openbare advertentie heeft en bv wereldwijd verstuurd (zou ik niet aanraden met deze CRT).

[ Voor 33% gewijzigd door JvanV op 14-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:21:
Wie gaat dit beest in bezit krijgen? Prijs gaat natuurlijk nergens over als je kijkt naar wat er gebonden wordt momenteel... Maar ja, wel een hoge resolutie op een CRT monitor... Waarover ik het heb? Deze Marktplaats advertentie: https://www.marktplaats.n...p1210-full-hd-crt-monitor
Heb een vergelijkbare Philips 201B40 op zolder staan. Wel gebogen scherm, maar perfect recht te maken qua beeld. Idem resoluties, VGA en BNC aansluiting. Toch nog maar ff bewaren dan, spul vreet geen haver en gaat niet stuk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:21:
Wie gaat dit beest in bezit krijgen? Prijs gaat natuurlijk nergens over als je kijkt naar wat er gebonden wordt momenteel... Maar ja, wel een hoge resolutie op een CRT monitor... Waarover ik het heb? Deze Marktplaats advertentie: https://www.marktplaats.n...p1210-full-hd-crt-monitor
Oh dat is een prachtig apparaat :D
Ik heb zelf de 1220 staan, net zo groot en vlak. Ding is GI-GAN-TISCH. Maar het beeld is zelfs op de hoogste resolutie haarscherp en de verversing is ongeëvenaard!
Sp33dFr34k schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:02:
Over CRT's gesproken, heeft iemand een idee wat een Intergraph 28HD96 waard is, met bijhorend toetsenbord met speakers in perfecte, werkende staat?

[Afbeelding]
Stiekem een beetje jaloers dat je die hebt, ik heb namelijk een Intergraph TD-310 staan die geen originele monotor/TB/speakers/randapparatuur heeft.

Met wat geluk kun je er een leuk weekendje weg aan overhouden ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Het is een mooie monitor, maar ik zou het niet kopen. Wordt al snel erg duur en je weet niet hoelang ie nog mee gaat.

Ik heb een oude crt. Maar in de praktijk pak ik voor retro pcs gewoon een 4:3 inch lcd monitor van 15 of 17 inch. Handzaam. En ja crt bied ook voordelen, dus het is altijd een compromis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Pentium 3 600E Coppermine 100mhz overgenomen van @Waterbeesje
Zonder montage en zonder tie-wraps ;) Dus weer creatief bezig geweest.

4x M3 RVS ring elk een paar vijl strijkjes gegeven met diamantje vijltje.
Voor strakke passing tussen de heatsink finnen en meer materiaal bij de heatsink gaten (gaten waren eigenlijk te groot).
De vervorming op de ringen is van het inspannen in aluminium bekken.

M3 schroefjes en borgmoertjes gebruikt (ingezaagd zodat ik ze kon aanschroeven).
Veertjes zijn redelijk strak; van een stel pushpins... pcb staat iets krom maar in het socket is het recht.
Montage druk is nog best flink.
Het was even puzzelen met de veertjes, ik heb 3 verschillende types (sterkte) geprobeerd.

Borggedeelte van de moertjes is uiteindelijk niet gebruikt, ik wilde het niet té vast aandraaien en het zal zo ook niet loslopen.

Per montage punt 2x M3 nylon ring gebruikt tegen kantelen tijdens het passen/monteren.
Tussen het pcb en de heatsink.
Deze storen de heatsink niet en dus het contact tussen de die en de heatsink niet.

Noctua 40mm erop (mooi dat dit kon, 50mm is wat lastiger) die ik nog had liggen, met iets langere schroefjes die ik ook nog had.

Retention opnieuw geprint want SECC 2.

Cpu achterkant is naakt (cover/identificatie plaat zat erbij), dat vond ik er ook wel mooier uit zien.
Functioneel/voor de retention maakt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um5z5QW0xo5b-ilXwG3DbIKefi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09hI1V3QuwLhcJ4Zdb3PTizw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yihhpYkjWO30VgWZv5pmTIeJKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjckMtwrqAgaztZgLunuivCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_UuMxzlJJmCqEvmF5c9Qy_e908=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1o5caJzJt6EscgecdWaX5ZNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TaJ6tEtqKfiOmSroNYNkIe4nFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2bDrtBVUIf9MX1FawOCxaHt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlDOjvWc7lGhyNXUOpc3nC9r0oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEWGFl4TFdv1p0yqXQDuqJ17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-08-2025 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ook dat ventilatortje is vervangen zie ik, flauw dat de stofzuiger moet wijken hoor ;)
Lekker bezig zo!
De montage ziet er nu inderdaad een stuk beter uit dan de tiewraps (werkte overigens ook prima). En die brackets zijn ook netjes gelukt!
Veul plezier er mee d:)b

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:30:
Ook dat ventilatortje is vervangen zie ik, flauw dat de stofzuiger moet wijken hoor ;)
Lekker bezig zo!
De montage ziet er nu inderdaad een stuk beter uit dan de tiewraps (werkte overigens ook prima). En die brackets zijn ook netjes gelukt!
Veul plezier er mee d:)b
:D
Die stofzuiger heb ik niet aangehad.
Soms is het nog te redden/uit te stellen/stiller te maken met een drupje naaimachine olie.
Maar het was een leuke verrassing dat deze 40mm was, daarom kon ik een Noctua gebruiken die hier anders maar niets lag te doen.

Noctua mag wel opschieten met 50mm fans en graag ook wat Chromax maken voor het kleinere spul :P

Thanks he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@JvanV @Waterbeesje dank voor de reacties. Helaas is het niet mijn monitor, maar van een vriend. De biedingen lopen aardig los hoor ik in ieder geval. De laatste is verkocht op eBay (in Spanje) voor 5K 8)7

Ik heb zelf nog maar 2 simpele PC CRT monitoren over gehouden vanwege plaatsgebrek. Beide Samsung, een 957MB die nog van mezelf is van vroeger, en een 959NF. Ik ben er tevreden mee :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik had vroeger een Samtron 15" SC-528UXL. Fijne monitor, zou ik nog wel eens terug willen. Staat er eentje op MP zag ik net, maar is beschadigd helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvanV schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:16:
Voor de monitor (als ik kijk en vergelijk naar de Sony GDM-FW900 24" als het ultieme), al snel een 1000-1500+
De vergelijking met de FW900 is niet terecht - dat is een veel nieuwere, scherpere, hoogfrequentere, maar ook kleinere, scherm. Als je het al met een Sony gaat vergelijken is de voorloper van de FW900, de W900, een betere vergelijking. Maar dan nog: de (F)W900 zijn echt als monitoren bedoeld waar je op korte afstand voor zit, terwijl de 28HD96 meer een TV is die je vanaf de bank bekijkt want met 0.31 dot pitch shadow mask wil je er niet met je neus bovenop zitten
De toetsenboarden heb ik wel eens voorbij zien komen op Evilbay ook voor 500+
Intergraph heeft idd een behoorlijke fanboy-verzamelwaarde. Wat vooral bij die - objectief shit - toetsenborden vrij ironisch is :P

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 14-08-2025 23:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Weet iemand hoe ik het zoeken naar een floppy en een floppy in "My Computer" en "Explorer" helemaal kan verwijderen/uitzetten?

Ik heb dus een Win98SE systeem zonder een floppy drive ingebouwd/aangesloten.
In het bios dus ook alles m.b.t. floppy uitgeschakeld in het bios, geen drive A/B, geen floppy seek on startup en ook de floppy controller staat uit.

Elke keer als ik per ongeluk op de A: klik in "verkenner" of in "mijn computer" freezed het besturingssysteem dus even (omdat er geen floppy drive is).
Soms ook met drivers installeren; het systeem zoekt dan automatisch als eerste naar een floppy in de drive die helemaal niet aanwezig is.

Edit, ter aanvulling; ik heb dus ook geen "Report No FDD for OS/Windows" optie in het bios...

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-08-2025 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:54:
Weet iemand hoe ik het zoeken naar een floppy en een floppy in "My Computer" en "Explorer" helemaal kan verwijderen/uitzetten?

Ik heb dus een Win98SE systeem zonder een floppy drive ingebouwd/aangesloten.
In het bios dus ook alles m.b.t. floppy uitgeschakeld in het bios, geen drive A/B, geen floppy seek on startup en ook de floppy controller staat uit.

Elke keer als ik per ongeluk op de A: klik in "verkenner" of in "mijn computer" freezed het besturingssysteem dus even (omdat er geen floppy drive is).
Soms ook met drivers installeren; het systeem zoekt dan automatisch als eerste naar een floppy in de drive die helemaal niet aanwezig is.

Edit, ter aanvulling; ik heb dus ook geen "Report No FDD for OS/Windows" optie in het bios...
TweakUI (het hedendaagse PowerToy). :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rcor
Vandaag een big day! Mijn vintage pc hoekje is klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMH4Juka4Euv4gDQDH9bUXw7f6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hI8KRzdurkLvAwOutLOrtvrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87LK-KzNWjcZvau52un6jlJsdN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEoW5lxwvOrrCNJ9bvv6jNp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlLWpOdy--uGT3N___0QeNMfyyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pD2g21WE8XfYANMOQgV8gdPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD412xobX7zCffZESQIeR9lXdys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgUAKgWBnALR1r0vhuAfYsR9.jpg?f=fotoalbum_large
Met een weekje vertraging staat deze setup nu klaar met de spullen die ik nu heb... De twee pc's laten zich prima aansturen met mijn beeldscherm, toetsenbord en muis via de Linksys KVM switch...

Toch staan er mogelijk twee wijzigingen op het menu en heb ik één ding aan de P3 config toegevoegd:
- De ramen zullen eens in de zoveel tijd worden gelapt en dus zal het meubel verplaatst worden op dat moment nadat enkele kabels ontkoppeld zullen zijn... Dit heeft als nadeel dat de monitor die los staat eraf kan donderen bij verplaatsing, dus ik ben bezig met een monitor arm zodat deze vast zit en zeker nooit kan omvallen...
- De speakers van Primax doen hun werk prima, maar het kan altijd beter en ik zag vorige week een setje Mission 731's bij een kringloop winkel staan... Ja, die wil ik wel eens proberen met een audiosetje die ik nog over heb (een zwarte Yamaha receiver van het type RX-10 die al in het vintage audio topic voorbij gekomen is)... Maar dan moeten die speakers voor de juiste prijs verkocht gaan worden, want dat moest de kringloop winkel nog bepalen, net zoals de werking)...
- De SB16 van Creative werd in het verleden al eens vergezeld door een Soundblaster Audigy LS van het zelfde merk, maar dat was geen succes... Inmiddels heeft een andere pc een nieuwe behuizing gekregen en aldaar was geen ruimte meer om met een omvormer van PCI-X1 naar PCI (of was het nu andersom?) de M-Audio Delta 2496 geluidskaart in te bouwen... Dus die was over en ik dacht waarom niet inbouwen in de P3 PC? En dus zit hij er nu in en ik benieuwd hoe deze met games om gaat, ondanks dat dit niet de core business is van deze M-audio kaart... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 15-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

rcor schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een weekje vertraging staat deze setup nu klaar met de spullen die ik nu heb... De twee pc's laten zich prima aansturen met mijn beeldscherm, toetsenbord en muis via de Linksys KVM switch...

Toch staan er mogelijk twee wijzigingen op het menu en heb ik één ding aan de P3 config toegevoegd:
- De ramen zullen eens in de zoveel tijd worden gelapt en dus zal het meubel verplaatst worden op dat moment nadat enkele kabels ontkoppeld zullen zijn... Dit heeft als nadeel dat de monitor die los staat eraf kan donderen bij verplaatsing, dus ik ben bezig met een monitor arm zodat deze vast zit en zeker nooit kan omvallen...
- De speakers van Primax doen hun werk prima, maar het kan altijd beter en ik zag vorige week een setje Mission 731's bij een kringloop winkel staan... Ja, die wil ik wel eens proberen met een audiosetje die ik nog over heb (een zwarte Yamaha receiver van het type RX-10 die al in het vintage audio topic voorbij gekomen is)... Maar dan moeten die speakers voor de juiste prijs verkocht gaan worden, want dat moest de kringloop winkel nog bepalen, net zoals de werking)...
- De SB16 van Creative werd in het verleden al eens vergezeld door een Soundblaster Audigy LS van het zelfde merk, maar dat was geen succes... Inmiddels heeft een andere pc een nieuwe behuizing gekregen en aldaar was geen ruimte meer om met een omvormer van PCI-X1 naar PCI (of was het nu andersom?) de M-Audio Delta 2496 geluidskaart in te bouwen... Dus die was over en ik dacht waarom niet inbouwen in de P3 PC? En dus zit hij er nu in en ik benieuwd hoe deze met games om gaat, ondanks dat dit niet de core business is van deze M-audio kaart... ;)
Nice! Ik mis wel nog een CRT om het af te maken :)

Mission 731's, toevallig heb ik die gehad als rears. Zijn best oké en zouden niet veel moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NIce.

Die scanner herken ik - gebruik ik nog steeds als 'daily driver' :P

[...]

- De SB16 van Creative werd in het verleden al eens vergezeld door een Soundblaster Audigy LS van het zelfde merk, maar dat was geen succes... Inmiddels heeft een andere pc een nieuwe behuizing gekregen en aldaar was geen ruimte meer om met een omvormer van PCI-X1 naar PCI (of was het nu andersom?)
PCI-X en PCIe zijn twee behoorlijk verschillende dingen, en (zolang het 3.3V ondersteunt) je hebt geen omvormer nodig om een PCI kaart in een PCI-X slot te gebruiken. Ik denk dat je PCIe bedoelt.

Doet me denken - ik heb geen fatsoenlijke PCI-X of zelfs 64b PCI systeem staan. Wel een moederbord ervoor, maar die heeft een DEC Alpha 21066PC CPU nodig en die is unobtainium :'(
de M-Audio Delta 2496 geluidskaart in te bouwen... Dus die was over en ik dacht waarom niet inbouwen in de P3 PC? En dus zit hij er nu in en ik benieuwd hoe deze met games om gaat, ondanks dat dit niet de core business is van deze M-audio kaart... ;)
Geluidskwaliteit: meer dan prima met 24b 96kHz fidelity. Maar verwacht geen A3D of EAX. Ik heb deze kaart ook vaak gebruikt rondom m'n retro spul, maar dan als kaart in m'n moderne PC erbij om audio-opnames te doen en voor MIDI doeleinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:30:
[...]

NIce.

Die scanner herken ik - gebruik ik nog steeds als 'daily driver' :P

[...]
Ja, ik heb het voorrecht ooit gehad om voor 75 euro een HP Color LaserJet Pro M252dw op de kop te tikken nieuw in de doos bij een winkel keten genaamd Timco (filiaal te Oploo)... Tjah, dat ding had geen scanner, dus deze Canon geregeld voor mij om toch wat te kunnen scannen/ kopiëren
PCI-X en PCIe zijn twee behoorlijk verschillende dingen, en (zolang het 3.3V ondersteunt) je hebt geen omvormer nodig om een PCI kaart in een PCI-X slot te gebruiken. Ik denk dat je PCIe bedoelt.

Doet me denken - ik heb geen fatsoenlijke PCI-X of zelfs 64b PCI systeem staan. Wel een moederbord ervoor, maar die heeft een DEC Alpha 21066PC CPU nodig en die is unobtainium :'(
Eh, ja ik haal ze zo te lezen door elkaar... Maar idd ik bedoel een PCI naar PCIe converter... Overigens was het digitaliseren van LP's, bandrecorder banden en cassettebandjes de taak van die geluidskaart in nieuwe pc en dat deed hij goed (muziek en games speel ik daar af met een dure Metrum Acoustics Musette dac (voor de kenners van Metrum met Dac 3 modules erin))...
Geluidskwaliteit: meer dan prima met 24b 96kHz fidelity. Maar verwacht geen A3D of EAX. Ik heb deze kaart ook vaak gebruikt rondom m'n retro spul, maar dan als kaart in m'n moderne PC erbij om audio-opnames te doen en voor MIDI doeleinden.
Voor games blijkt hij het beter te doen dan de Audigy LS, geen haperingen zojuist toen ik snel Midtown Madness uit testte...

By The Way: dat heb ik meteen in stijl gedaan want ik heb een paar jaar terug een Logitech Formula Vibration Feedback Wheel NOS gekocht bij Xarmac Systems en deze met wat trucjes werkend gekregen met dat Vibration Feedback actief onder Windows 11 op de moderne pc... Maar voor moderne games werkte hij niet altijd en dus heb ik daar een moderne racing stuur geregeld die wel in elke moderne race game goed werkt... Ik had dit stuur daardoor bijna af gegeven bij een kringloopwinkel, maar toen bedacht ik mij dat deze perfect zou werken bij de retro games op mijn P3 computer... Dat blijkt vandaag inderdaad zo te zijn na installatie van de drivers die erbij zit geleverd! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0F7e0uljNohOc3yn0WLhkPqwPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9MMAgJwXpbdfXw1XKpfA0GK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Soms blijkt er nog wel wat te maken van hardware die versleten lijkt :)

Een van de IBM Model 30s die ik heb staan, heeft de beruchte WDI-325q schijf. Deze werkt nog, wat op zich al een prestatie is. Maar wel met een kanttekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LENrvZqYm8FYyoeMwG6i7S290hg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUEMFs3De7ru4Lm63RikcdI0.jpg?f=fotoalbum_medium

Van de 20MB beschikbare ruimte, zat 1,5MB in slechte sectoren. Niet best.

Eventjes Spinrite II er overheen draaien kost een kleine 50-60 uur in totaal, maar gelukkig kan die worden gepauzeerd als het bedtijd is.
Op dieptenivuau 4 (zwaarste niveau) wordt zogezegd een surface scrub uitgevoerd, een on the fly low level format en wat nodig wordt de interesse aangepast. Vooral die eerste twee zijn tevens een reparatie van slechte sectoren.

Dat bleek wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hVqAImv92kFkI-El71kBcMGyw4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQcpUtijEBLz2FXFfoKSKnV1.jpg?f=fotoalbum_medium

Alles wat een C is, is zogezegd gerepareerd.

Na de procedure nog een standaard low level format gedaan om alles nog een keer recht te zetten.

Als ik nu een partitie maak van de volle 20MB krijg ik bij in high level formatteren richting het einde een fout met een drive not ready. Grmbl.

Met een 15MB partitie heb ik wel succes en slechts 53kB slechte sectoren, ook na een scandisk surface controle.

Ik noem het een geslaagde poging en die laatste 5MB laat ik voor later :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet slecht, zeker gezien vervanging een uitdaging zal zijn met zo'n beetje de minst compatibele interface en form factor ooit. Ironisch: IBM die zelf minder IBM-compatible was dan welke kloon dan ook. Dit was een van de twee momenten die je aan kunt wijzen waarop ze leiderschap in de PC-markt verloren (de ander was toen Compaq, niet IBM, de eerste 386 PC uitbracht).

Dat gezegd, XTIDE is altijd een optie, al kost dat wel een van je ISA sloten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Deze interface is inderdaad een draak, vooral omdat ze in de ps/2 lijn tenminste 5 verschillende interfaces hebben toegepast. Deze mfm-afgeleide, scsi, esdi, ide en wat dat betreft ding in de model 55sx ook is ken ik. Inderdaad de grootste reden om deze schijf zijn leven krampachtig te willen redden :')

Overigens heb ik een reserve schijf liggen: een WDI-320 met dezelfde interface. En de model 30 slikt m nog ook!

Met een xt-ide kaartje kan er trouwens wel een gewone ata schijf aan worden geknoopt. Met een 5v 2,5"schijf hoef je dan niet eens heel veel te doen om m aangesloten te krijgen :) met een 3,5"zit je wat meer te rommelen om ook de 12v er bij te krijgen. 1A zou geen probleem mogen zijn lijkt me :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Vandaag een bigtower opgehaald bij @Waterbeesje net helemaal schoongemaakt en de kap geschuurd Ivm vliegroest. Heb m ook al in de witte grondverf staan dus hij moet alleen nog maar afgelakt te worden😃 mijn vraag is nu, weet iemand welke kleur “wit” ik daarvoor moet hebben? Is een soort van gebroken wit of iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyeNJQU9W31Zu4r_AgL8yQTtdPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T9EndJ9XurebwM7lPjvTOLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh7UlDDT3KGlnwpaD0YaLmVdxLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwhL6VFn0OEsx9gpigfzDU38.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEThfb63hciicFSzWOyv3pgJI3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xf5IUlkGW4nC44k7SIjWQdXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
rcor schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt wel een heel gaaf hoekje heb je daar gemaakt d:)b Hoog tweakers niveau :henk

Nu lekker luisteren naar het geratel tijdens defrag wat ik hier op mijn non-retro setup niet kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:30:
Soms blijkt er nog wel wat te maken van hardware die versleten lijkt :)

Een van de IBM Model 30s die ik heb staan, heeft de beruchte WDI-325q schijf. Deze werkt nog, wat op zich al een prestatie is. Maar wel met een kanttekening.
[Afbeelding]

Van de 20MB beschikbare ruimte, zat 1,5MB in slechte sectoren. Niet best.

Eventjes Spinrite II er overheen draaien kost een kleine 50-60 uur in totaal, maar gelukkig kan die worden gepauzeerd als het bedtijd is.
Op dieptenivuau 4 (zwaarste niveau) wordt zogezegd een surface scrub uitgevoerd, een on the fly low level format en wat nodig wordt de interesse aangepast. Vooral die eerste twee zijn tevens een reparatie van slechte sectoren.

Dat bleek wel.
[Afbeelding]

Alles wat een C is, is zogezegd gerepareerd.

Na de procedure nog een standaard low level format gedaan om alles nog een keer recht te zetten.

Als ik nu een partitie maak van de volle 20MB krijg ik bij in high level formatteren richting het einde een fout met een drive not ready. Grmbl.

Met een 15MB partitie heb ik wel succes en slechts 53kB slechte sectoren, ook na een scandisk surface controle.

Ik noem het een geslaagde poging en die laatste 5MB laat ik voor later :')
O ja, slechte sectoren zo bekend mee geweest :Y Mijn eerste harde schijf (ook 20 MB) had 2 slechte sectoren die na een low level format weg waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:29:
Vandaag een bigtower opgehaald bij @Waterbeesje net helemaal schoongemaakt en de kap geschuurd Ivm vliegroest. Heb m ook al in de witte grondverf staan dus hij moet alleen nog maar afgelakt te worden😃 mijn vraag is nu, weet iemand welke kleur “wit” ik daarvoor moet hebben? Is een soort van gebroken wit of iets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ding is zo te zien en kilo lichter geworden _/-\o_

Gaat een mooie build worden! Veul plezier er mee!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
jimh307 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Echt wel een heel gaaf hoekje heb je daar gemaakt d:)b Hoog tweakers niveau :henk

Nu lekker luisteren naar het geratel tijdens defrag wat ik hier op mijn non-retro setup niet kan doen.
Ja en als je naar dat meubel kijkt dan komt die qua kleur en stijl helemaal overeen met eind jaren '90... Beuken kleur meubel met zwarte metalen constructie, dat was toen in en hip... Past perfect bij de Pentium 3 PC, wat minder bij mijn Compaq, maar dat is niet erg... Ben wel benieuwd of ik volgende week naar huis ga met twee Mission Speakers bij die kringloop winkel en hoe ze klinken... Naast PC gek ben ik ook audio gek en dat gaat prima samen! ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Vandaag een paar Target speakers gered uit de afvalbak bij de plaatselijke kringloop stichting... Zij houden voor mij interessante computer hardware apart die in hun ogen onverkoopbaar/onbruikbaar is, maar het loont toch wel de moeite om soms ook even tussen hun 'afval' te gaan snuffelen.

Moet het nog wel testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1QuEpsHoAx74o3V_p90mHVcS5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HZsb85P8SvyUpLVBq00bA6n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:22:
Vandaag een paar Target speakers gered uit de afvalbak bij de plaatselijke kringloop stichting... Zij houden voor mij interessante computer hardware apart die in hun ogen onverkoopbaar/onbruikbaar is, maar het loont toch wel de moeite om soms ook even tussen hun 'afval' te gaan snuffelen.

Moet het nog wel testen.

[Afbeelding]
Deze zijn inderdaad ook geweldig! Echter moet je bij deze wel oppassen met de potmeters voor o.a. het volume. Die worden bij deze unit soms "scratchy". Ze beginnen meestal een beetje als kauwgom aan te voelen, wanneer ze slecht contact gaan maken. Je kan het op proberen te lossen met "fader lube", maar voor zover ik weet, los je het daar helaas niet mee op.

De mogelijk slechte pot-meters kan je in dit geval overigens herkennen aan de ronde geribbelde knoppen.

Als je overigens geen problemen ervaart, dan heb je wellicht een goede unit, of dan is die in goede omstandigheden opgeslagen geweest! :D

Geniet ervan! <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
We gaan het meemaken! Ik heb een Pentium 100 staan waar ik oa Red Alert op wil spelen, er zit een geluidskaart in maar heb de drivers nog niet geinstalleerd omdat ik toch geen speakers had.... Ga er binnenkort eens lekker mee testen.! Bedankt voor de tips! En anders is een potmeter toch ook wel te vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:23:
We gaan het meemaken! Ik heb een Pentium 100 staan waar ik oa Red Alert op wil spelen, er zit een geluidskaart in maar heb de drivers nog niet geinstalleerd omdat ik toch geen speakers had.... Ga er binnenkort eens lekker mee testen.! Bedankt voor de tips! En anders is een potmeter toch ook wel te vervangen...
Absoluut! Vervangen is altijd een oplossing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Idd geribbelde draaiknoppen, en als ik aan volume draai knettert de luidspreker zonder knopjes.

Er komt geluid uit, maar vrijwel alleen uit de speaker met knopjes (die andere knettert dus bij aan volume draaien). Als ik een stereo youtube test hoor ik de 'knoppen-luidspreker' prima en de andere heel zacht. Heb al aan draad gefrommeld, denken aan draadbreuk, maar krijg geen beter signaal....

Deze boxjes hebben wat aandacht nodig denk ik, eerst maar eens openschroeven en beoordelen? Of is dit een known issue? Heb overigens meerdere audio bronnen geprobeerd, meerdere PC / laptop ook.

[ Voor 6% gewijzigd door marklinfan op 19-08-2025 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:36:
Idd geribbelde draaiknoppen, en als ik aan volume draai knettert de luidspreker zonder knopjes.

Er komt geluid uit, maar vrijwel alleen uit de speaker met knopjes (die andere knettert dus bij aan volume draaien). Als ik een stereo youtube test hoor ik de 'knoppen-luidspreker' prima en de andere heel zacht. Heb al aan draad gefrommeld, denken aan draadbreuk, maar krijg geen beter signaal....

Deze boxjes hebben wat aandacht nodig denk ik, eerst maar eens openschroeven en beoordelen? Of is dit een known issue? Heb overigens meerdere audio bronnen geprobeerd, meerdere PC / laptop ook.
Ah balen!

Ik verwacht dat die pot meters inderdaad echt flink goed gebruikt zijn.

Mocht je iets van contactspray hebben, dan kan je dat er eens in spuiten en een aantal keer op en neer draaien. Mocht dat helpen, dan zou je eens kunnen kijken naar fader lube om de pot meters te redden. Let wel: het is prijzig spul!

Een goedkoper alternatief is om ze goed schoon te maken met IPA (alcohol) & flink uit/droog spuiten met perslucht (compressor). Vervolgens, om iets vettig te maken "Kontakt 61" gebruiken. Dat zou de beste oplossing zijn om de pot meters weer nieuw leven in te blazen voor een prima te verantwoorden bedrag. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
Dank! Ga ik proberen! Maar eerst lange schroevendraaiers zien te vinden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr... Terratec EWS64 blijkt weer eens vaag tempramentvol. Ik heb de luxesituatie dat ik meer van die dingen heb dan ik zinnig kan gebruiken. Dus eindelijk toegekomen aan eea testen met oog op verkoop.

Enfin, eerst gekloot met de kaart ueberhaupt aan de praat krijgen - je kunt resources op EEPROM instellen, althans dat kun je in theorie. In praktijk is de tool om dat te doen brak als wat en meldt het conflicten die er niet zijn terwijl het vrolijk andere conflicterende dingen mogelijk maakt. Maar uiteindelijk kaart aan de praat.

Dan testen:
- digitale audio werkt gelijk
- MIDI synth werkt gelijk... maar....

MIDI is hopeloos vervormd. De instrumenten kloppen maar daar houdt het op :X

Na wat uitproberen vrees ik dat de kaart gewoon defect is, mogelijk gare caps (deze kaarten hebben 57 elco's). Maar om zeker te zijn pak ik mijn known-good kaart, geef ik het zelfde config en... exact zelfde vervorming 8)7

Geen idee wat er aan de hand is, maar het moet haast aan config liggen, niet aan een van de twee kaarten. Heb niets werkend kunnen krijgen dat anders klonk, dus zal ik dit in een ander systeem moeten testen. Zucht. Dingen zaten nu in een verder lege MVP3 bord met K6-2 en een AGP FX5200.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

frapex

got r00t

dion_b schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:34:
Grr... Terratec EWS64 blijkt weer eens vaag tempramentvol. Ik heb de luxesituatie dat ik meer van die dingen heb dan ik zinnig kan gebruiken. Dus eindelijk toegekomen aan eea testen met oog op verkoop.

Enfin, eerst gekloot met de kaart ueberhaupt aan de praat krijgen - je kunt resources op EEPROM instellen, althans dat kun je in theorie. In praktijk is de tool om dat te doen brak als wat en meldt het conflicten die er niet zijn terwijl het vrolijk andere conflicterende dingen mogelijk maakt. Maar uiteindelijk kaart aan de praat.

Dan testen:
- digitale audio werkt gelijk
- MIDI synth werkt gelijk... maar....

MIDI is hopeloos vervormd. De instrumenten kloppen maar daar houdt het op :X

Na wat uitproberen vrees ik dat de kaart gewoon defect is, mogelijk gare caps (deze kaarten hebben 57 elco's). Maar om zeker te zijn pak ik mijn known-good kaart, geef ik het zelfde config en... exact zelfde vervorming 8)7

Geen idee wat er aan de hand is, maar het moet haast aan config liggen, niet aan een van de twee kaarten. Heb niets werkend kunnen krijgen dat anders klonk, dus zal ik dit in een ander systeem moeten testen. Zucht. Dingen zaten nu in een verder lege MVP3 bord met K6-2 en een AGP FX5200.
Hm, het is natuurlijk wel een (hoofdpijn-)geluidskaart voor semiprofessionele gebruikers >:) :henk.

Vervorming kan komen doordat het volume van een kanaal te hoog staat (audio clipping).
Je zou ook eens kunnen kijken naar de routering van het (MIDI) audio signaal.

Er staat op https://www.vogonswiki.com/index.php/EWS64 ook nog informatie over verschillende analoge uitgangen (OUT-2: SAM9407 (midi), OUT-1: SAM9407 (midi) / CS4236B (codec)).

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 21-08-2025 10:46 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

marklinfan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:49:
Dank! Ga ik proberen! Maar eerst lange schroevendraaiers zien te vinden :-)
Wat je ook kunt proberen is de knoppen allemaal flink vaak helemaal op en neer draaien (wel eerst het setje uitschakelen natuurlijk!)

Ze hebben een mild zelfreinigende werking :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Even een kleine sanity checkup gehad.
Ik heb te veel computers. En nee, dit is geen aangepaste WAF maar eigen inzicht, te veel computers die niet 2x per jaar aan gaan dus inkrimpen die hap ;)

Ik ga sowieso iets weg doen, maar vind het moeilijk kiezen.
Laat ik eens een PC/XT generatie heads up geven, met wat ik heb en waarom het systeem zo speciaal is.
Help mij kiezen en onderbouw ook vooral!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Multitech MPF-PC 551
Een raar ding, 8088-4.77MHz en 256kB ram, een net-niet compatibel IBM PC kloon. 10MB Shugart HDD en een FDD die enkel boot met 320kB floppussen. Compleet met originele TB en scherm.
Het is een bijzonder beest omdat het me zeeën van tijd heeft gekost om deze in orde te krijgen. En omdat hij uniek is, het is (een van?) de eerste echte PC compatibels van het bedrijf dat we tegenwoordig kennen als Acer.

Philips P3120
10MHz V20, 40MB XTA harde schijf en er staat een verbluffende 768kB RAM tot je beschikking (ja, op een XT!). "doet" zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De ATI Small Wonder maakt 't af. Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm.
Juist de vrij grote XTA schijf en 1,44 ondersteuning maakt 'm uniek.

Tulip PC Compact 2
10MHz V20, originele MFM harde schijf en DGA beeldadapter (Hercules/CGA combokaart). "doet" ook zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm. De snelste 8088 uit de lijst.

G2 Computer Systems 8086XT
NEC V30 10MHz, 640kB RAM en momenteel geen HDD/FDD/insteekkaarten. Werkt trouwens wel gewoon.
Gewoon omdat een NEC V30 cool is, en een stuk sneller dan een IBM model 30.

Nog een naamloos Turbo-XT bord met V20 en 640kB, compleet met wat kaarten en RLL schijf+controller. Enkel nog geen kast er omheen (maar die heb ik wel staan)

Ooit heeft iemand gezegd dat ik meer IBM model 30's heb dan bestek... Op een gegeven moment was dat zo; ik had er toen 6 en maar 5 vorken :')
Mja, ik ben wat gaan downsizen en ruilen links en rechts... :P

IBM 8530 "Model '30" generatie 1
Deze heb ik in een recente post aangestipt. De harde schijf is nu OK maar heeft wat werk gehad.
8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. Maar het moederbord heeft een eerste generatie indeling, en dat is redelijk uniek. CPU zit naast de voeding, ram voorin.

IBM 8530 "Model '30" generatie 2
8086 8MHz, 640kB, MCGA, 2x fdd en XT-CF.

8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. De kast is volledig in mint staat. Compleet met originele TB, muis en VGA-mono scherm.

IBM 8530 "Model '30" generatie 2 uitgebouwd
NEC V30 CPU 8MHz + 8087, 640kB, ATI 18800 VGA Wonder (8b), IBM WDI-325Q harde schijf, EMS kaart, Sound Blaster 1320 met C/MS en een 1.44 floppydrive die als 720 werkt. Redelijk opgepompt dus (al is een ET4000AX nog nèt iets sneller). Compleet met originele TB, VGA-mono scherm en Genius GM-6 muis.
Oké, deze blijft sowieso. Dit was ooit de eerste echte computer die in huis kwam toen ik jong was. Niet eenzelfde maar DE computer. :P

IBM 8530 "Model '30-286"
Eigenlijk geen XT maar om het een volwaardige 286 te noemn vind ik hem wel erg traag voor :P
80286 CPU 10MHz, 1MB ram, 30MB HDD en geen verdere insteekkaarten. Compleet met originele TB, muis en VGA-kleurenscherm.
Mocht deze weggaan, blijft het scherm sowieso hier. Ik hem nog drie andere PS/2 computers zonder scherm.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje Killing your darlings. Tja...Van elk merk eentje houden? En van de IBM's één volledig stock en een ander full option / upgrade?

Hier wederom een work in progress met iets moderners. Een moederbord met maar liefst twee AGP connectors welke beide 'populated' zullen gaan worden. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0PMfWdooxvbLHAROf9wZxIPCT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mrc1go3LRBYNkJFXWdIgfQT0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door PD2JK op 21-08-2025 23:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

PD2JK schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:52:
@Waterbeesje Killing your darlings. Tja...Van elk merk eentje houden? En van de IBM's één volledig stock en een ander full option / upgrade?

Hier wederom een work in progress met iets moderners. Een moederbord met maar liefst twee AGP connectors welke beide 'populated' zullen gaan worden. ;)
Ah een ASRock DUAL bordje met het extreem zeldzame AM2 dochterbord :D

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PD2JK schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:52:

[Afbeelding]
Mooi spul om mee te klooien, dat ram blijft ook geinig.
Die (Asrock Frankenstein) borden zijn soms wat kieskeurig met ram, dat AM2 board ook.
AM2 6000X2 erin? :P
En welke videokaart ga je gebruiken?
Heb ik een aantal jaren geleden (ook het AM2 board!) ook gehad om minder bottleneck met een 3850 AGP te hebben.
Liep uiteindelijk op een 775 Asrock board met E7500 nog een stukje beter (E5800's zijn ook leuk daarvoor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-itMvPe9NqlO70Nzwxb6TQk129o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1zjbEEaiKqmplWKx5bFVliZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar... het moederbord heeft toch maar 1 AGP slot?
Het uitbreidingsslot voor de AM2 cpu kaart is toch geen AGP slot?
Op het PCB staat "Future_Cpu_Port".
De gele kleur is ook anders dan een typisch bruine AGP slot kleur maar volgens mij zijn er ook wel borden geweest met niet-bruin AGP slot.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-08-2025 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een X2 6400+ BE zelfs :9 nog steeds bottleneck voor de GPU
Voor de koeling moet ik nog wel iets anders verzinnen. Een stock koeler blaast de hete lucht van dit heethoofd direct tegen de DIMM aan. Dus opzoek naar een torentje dat past. Dat word krap! Waterkoeling is dan een heul goede oplossing zoals jij had/hebt. Stof tot nadenken.
En welke videokaart ga je gebruiken?
Ook een 3850, een HIS met IceQ 3 koeler.
Maar... het moederbord heeft toch maar 1 AGP slot?
Het uitbreidingsslot voor de AM2 cpu kaart is toch geen AGP slot?
Klopt als een bus! hoewel AGP geen bus is, anders hadden we misschien wel AGP SLI 8)7
Vandaar de ' ;) ' Ik meende dat de connectors hetzelfde zijn, dat is dan ook meteen de enige overeenkomst.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 22-08-2025 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PD2JK schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Een X2 6400+ BE zelfs :9 nog steeds bottleneck voor de GPU
Voor de koeling moet ik nog wel iets anders verzinnen. Een stock koeler blaast de hete lucht van dit heethoofd direct tegen de DIMM aan. Dus opzoek naar een torentje dat past. Dat word krap! Waterkoeling is dan een heul goede oplossing zoals jij had/hebt. Stof tot nadenken.

[...]

Ook een 3850, een HIS met IceQ 3 koeler.

[...]

Klopt als een bus! hoewel AGP geen bus is, anders hadden we misschien wel AGP SLI 8)7
Vandaar de ' ;) ' Ik meende dat de connectors hetzelfde zijn, dat is dan ook meteen de enige overeenkomst.
Tower koelertje erop inderdaad(maar of dat gaat passen... ook m.b.t. het ram?).
Anders heb je met een "gewone" layout en stock koelers ook dat er lucht van de cpu op de DIMM komt.
Maar ondanks dat kan het alsnog betere DIMM temperaturen opleveren.
Want er gaat airflow tegen/over/langs de DIMMS daardoor, ondanks dat het wat opgewarmde lucht is.

Ik kan je ook adviseren om over een anti-sag bracket na te denken (zou ik aanraden).

Fysiek (geen idee van de contactpinnen) ziet het slot er wel hetzelfde uit.
Ik ben nu ook wel heel nieuwsgierig eigenlijk of het zou kunnen werken met een AGP kaart maar SLI gaat in in ieder geval niet gebeuren :P

De top AGP kaarten; 3850 en 4670 (sommige heel zeldzame Nvidia 7900 varianten misschien ook) hebben zelfs met een C2D nog een bottleneck.
Dat ligt volgens mij echt aan de AGP bus

Een heatsink op de bridge chip achter op je 3850 is ook aan te raden en dan nog wordt het idioot heet.
Ik denk dat ATI dat toen vrijwel nooit deed omdat ze de bridge chip op veel van hun kaarten achterop het PCB hadden zitten (geen heatsink i.v.m. overige componenten in een pc).
Nvidia had er altijd een aparte heatsink op of een full cover heatsink voor gpu+ram+bridge chip.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
PD2JK schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:07:
[...]
[...]
Ik meen gelezen te hebben (lang geleden) dat AGP 3.0 wel degelijk meerdere poorten ondersteunt en dus ook SLI. Het is alleen dat geen enkele fabrikant ooit een moederbord heeft uitgebracht die dat ondersteunde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben zelf weer even bezig met mijn A7V333 bord (rev 2, heb nog een oudere rev reserve) en XP 3000+ 333fsb.
Werkt tot zo ver prima met een DC-DC voeding van 550 watt met 20A op de 5v lijn.

Door het Universal AGP slot hele mooie bordjes voor de dikste Voodoo kaarten.
Ook zeer snappy met SSD en overkill met de XP3000+.

-A7V333 Beta bios 1018.001 (met de nieuwste .004 kan ik geen 13x multi voor de XP3000+ selecteren)
-OCZ Vertex 2 90gb met IDE/Sata adapter en Marvell chip (Startech); getest met HDtune en Crystal Disk Info
-1x 512MB pc3200 met automatische timings in het bios (Memtest, draait op 333mhz)
-FX5200
-De gerepareerde Voodoo 2 12mb
-Audigy 2 ZS VXD drivers

Half-Life is vaak/altijd het eerste spel wat ik installeer om de retro systemen te testen/proberen.

Opvallend hoeveel minder reverb (ik vind het beter klinken) de Audigy 2 ZS in Windows98SE en Half-Life heeft t.o.v. een SB Live! SB0100.
De Live! klinkt echt overdreven, zeker onder water moet ik echt het volume van de speakers wat lager zetten.

Afijn ik blijf een vreemd probleem houden met deze set, wat ik ook met een andere voeding (25A 5v) en een Voodoo 3 3000 had...
Half-Life geeft af-en-toe (meestal met teruggaan naar het menu/het spel afsluiten) een "illegal operation" foutmelding/venster.
HL caused an invalid page fault in module HL.exe.

Ik las op Vogons iets over de Nvidia drivers en DX9 maar met deze zelfde Nvidia drivers en ook DX9 gëinstalleerd krijg ik deze foutmelding nooit in het 440BX setje met Geforce 2 MX400 en deze zelfde Voodoo 2.
Andere games doen het prima.
Ik heb de minigl driver in de Half-Life GLdrv folder ook geupdate.
De Half-Life versie is op beide systemen hetzelfde.

Ik weet nog wel dat deze XP3000+ wat beschadiging aan de chip had toen ik het verkreeg.
Maargoed, Windows en alles installeert zonder problemen en andere games doen het goed...

Misschien eens met het tweede A7V333 bord en Sempron 2400+ 333 of XP 2400+ 266(die heb ik beide nog en zijn puntgaaf) testen.

Anders ligt het misschien aan een bepaalde combinatie of wellicht de SSD in dit geval?

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Hm, het is natuurlijk wel een (hoofdpijn-)geluidskaart voor semiprofessionele gebruikers >:) :henk.

Vervorming kan komen doordat het volume van een kanaal te hoog staat (audio clipping).
Je zou ook eens kunnen kijken naar de routering van het (MIDI) audio signaal.

Er staat op https://www.vogonswiki.com/index.php/EWS64 ook nog informatie over verschillende analoge uitgangen (OUT-2: SAM9407 (midi), OUT-1: SAM9407 (midi) / CS4236B (codec)).
Geen clipping, volumes staan niet hoger dan 127. Routering staat uit, het komt gewoon vanuit input MIDI-1 en gaat naar OUT-1.

Maar ik heb het gevonden: reverb en chorus stonden vol aan in de default DOS config 8)7

Dat beteugeld en opeens klonk het een stuk beter ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mijn A7V333 borden doen allebei vaag met verschillende voedingen en verschillende hardware.
De schade aan de XP3000+ valt heel erg mee, ik twijfel heel erg of dit het euvel is.

Wat niet meevalt is de capacitor plague.
Het eerste bord waar ik mee begon; de Rev. 2.00, had twee bolle elco's bij het CPU VRM gedeelte.

Oftewel eerst allebei de borden maar eens recappen en dan verder testen.
Het zou jammer zijn als de XP3000+ niet goed werkt maar 1 ding tegelijk.

Het verschil tussen de revisies zijn in ieder geval verschillende elco's en een ander cpu retention mechanisme (metalen hendel of plastic hendel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64Q4QxVKFp7rYkUVMKxtKK1AsSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj7XUSvMABKiRVrdFvnoOIGl.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 elco's tussen de Zalman heatsinkjes in staan bol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRJL_Om3WY0EhGLc5qLWUrZTQoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEPCg0JlsZVT2y2kTdExSacO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-08-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
The Eagle schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Boot van usb met clonezilla onder Linux?
En dan niet naar SSD ombouwen, maar naar CF, das 1:1 compatibel en voor die oude reutel net zo snel ;)
Clonen met Clonezilla is gelukt!

Ik was CF van plan maar had ruim meer dan 4GB nodig en dat werd een beetje te duur.
Ik had nog een oude 80GB Intel SATA SSD liggen, en met een 9€ SATA/IDE converter werkt dat prima. Het hele spulletje past ook gewoon in de hdd-tray, dus is netjes weggewerkt :)

Superfijn om nu een backup van de software (IGO 2004) en highscores te hebben.

Nu op zoek naar Photoplay images en dongles om de software van andere jaren te draaien!

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:51:
Mijn A7V333 borden doen allebei vaag met verschillende voedingen en verschillende hardware.
De schade aan de XP3000+ valt heel erg mee, ik twijfel heel erg of dit het euvel is.
Als ik sommige van mijn werkende Athlons zie, is dit bijna mintstaat :')
Wat niet meevalt is de capacitor plague.
Het eerste bord waar ik mee begon; de Rev. 2.00, had twee bolle elco's bij het CPU VRM gedeelte.

Oftewel eerst allebei de borden maar eens recappen en dan verder testen.
Het zou jammer zijn als de XP3000+ niet goed werkt maar 1 ding tegelijk.

Het verschil tussen de revisies zijn in ieder geval verschillende elco's en een ander cpu retention mechanisme (metalen hendel of plastic hendel).

[Afbeelding]

De 2 elco's tussen de Zalman heatsinkjes in staan bol.

[Afbeelding]
Elco's en borden van rond de eeuwwisseling... Bedacht die meneer Murphy zelf :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Dit gaat een cross-post worden in zowel het vintage audio topic als het retro computer topic... Reden:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPBilUnr_-rKYDYmwlCdaTsrPHMJweDnmyJdAOO_x4--EnWcyifTEOpBFvoiFTtLu1EnkApp-8Qwr8vxAe7_wNucL0VBjVtt_2yacEHOIWisJnjtmtS=w2400

Ik heb een vintage pc hoekje gecreëerd en daar hoort audio bij. Nu kan ik mijn Primax PC speakerset erbij zetten (wat ik met liefde normaliter zou doen) maar ik vond het toch zonde als die speakerset door de zon bij dat raam verder gaat vergelen en dus heb ik mijn platte Marantz SR1000/N1M onder de mottenballen vandaan gehaald en een setje Mission 731 speakers van de jaren '90 geregeld om het goedje af te maken...
Ziet er goed uit en klinkt ook nog eens goed! :D

Daarnaast vond ik nog een USB-hub met voeding: ideaal! heb ik meteen wat usb-poorten aan de voorzijde, immers heeft zo'n Asus P2B-F moederbord geen header aansluitingen voor front-usb die in de kast en heb ik nog een monitor steun geregeld van New Star met adapter plate van 75x75 naar 100x100... Zo weet ik zeker dat het scherm nooit zal vallen bij het verplaatsen van de computer tafel! ;) Let trouwens niet op de audio streamer die daar rechts ligt... Die ligt om de speakers even in hifi bezitting aan de tand te voelen... ;)

Oh ja, bijna vergeten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNU2SiIxbpw1MZWLQjyb4wnwX-35-86YOk7_Web97fM6pgY4IrJJCOQvbAwuyMBhb94RIsWSFXW-DyZuhwpXkdvWeLn6aV9TNADQomEYC3cff8y3oCO=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMWHYrs1yo__hKvokTWUQkntFwoLPHfXFDRzxW6Jx2gRRGfjKxH6mirYXIEenc_wdoaUWdCEL5cIwgtFkhFccBZ2koXd-vhVUR5VvXeUVfFhK7FUfAq=w2400

Een new old stock Compaq toetsenbord voor 2,50 euro! Die kon ik niet laten liggen, daar ik eigenlijk al een tijdje een Compaq toetsenbord zocht om de Compaq computer compleet te maken.. Niet dat ik 'm nu ga gebruiken, maar dan is de PC wel compleet (de originele Compaq bal muis heb ik ook in bezit!

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 24-08-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Waterbeesje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:12:
Even een kleine sanity checkup gehad.
Ik heb te veel computers. En nee, dit is geen aangepaste WAF maar eigen inzicht, te veel computers die niet 2x per jaar aan gaan dus inkrimpen die hap ;)

Ik ga sowieso iets weg doen, maar vind het moeilijk kiezen.
Laat ik eens een PC/XT generatie heads up geven, met wat ik heb en waarom het systeem zo speciaal is.
Help mij kiezen en onderbouw ook vooral!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Multitech MPF-PC 551
Een raar ding, 8088-4.77MHz en 256kB ram, een net-niet compatibel IBM PC kloon. 10MB Shugart HDD en een FDD die enkel boot met 320kB floppussen. Compleet met originele TB en scherm.
Het is een bijzonder beest omdat het me zeeën van tijd heeft gekost om deze in orde te krijgen. En omdat hij uniek is, het is (een van?) de eerste echte PC compatibels van het bedrijf dat we tegenwoordig kennen als Acer.

Philips P3120
10MHz V20, 40MB XTA harde schijf en er staat een verbluffende 768kB RAM tot je beschikking (ja, op een XT!). "doet" zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De ATI Small Wonder maakt 't af. Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm.

Tulip PC Compact 2
10MHz V20, originele MFM harde schijf en DGA beeldadapter (Hercules/CGA combokaart). "doet" ook zonder mokken 1,44 diskettes en 320/360k floppussen. De Compleet met originele TB, muis en CGA amberscherm. De snelste 8088 uit de lijst.

G2 Computer Systems 8086XT
NEC V30 10MHz, 640kB RAM en momenteel geen HDD/FDD/insteekkaarten. Werkt trouwens wel gewoon.
Gewoon omdat een NEC V30 cool is, en een stuk sneller dan een IBM model 30.

Nog een naamloos Turbo-XT bord met V20 en 640kB, compleet met wat kaarten en RLL schijf+controller. Enkel nog geen kast er omheen (maar die heb ik wel staan)

Ooit heeft iemand gezegd dat ik meer IBM model 30's heb dan bestek... Op een gegeven moment was dat zo; ik had er toen 6 en maar 5 vorken :')
Mja, ik ben wat gaan downsizen en ruilen links en rechts... :P

IBM 8530 "Model '30" generatie 1
Deze heb ik in een recente post aangestipt. De harde schijf is nu OK maar heeft wat werk gehad.
8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. Maar het moederbord heeft een eerste generatie indeling, en dat is redelijk uniek. CPU zit naast de voeding, ram voorin.

8086 8MHz, 640kB, MCGA, 2x fdd en XT-CF.

8086 8MHz, 640kB, MCGA en IBM WDI-325Q harde schijf. Recht toe recht aan. De kast is volledig in mint staat. Compleet met originele TB, muis en VGA-mono scherm.

IBM 8530 "Model '30" generatie 2 uitgebouwd
NEC V30 CPU 8MHz + 8087, 640kB, ATI 18800 VGA Wonder (8b), IBM WDI-325Q harde schijf, EMS kaart, Sound Blaster 1320 met C/MS en een 1.44 floppydrive die als 720 werkt. Redelijk opgepompt dus (al is een ET4000AX nog nèt iets sneller). Compleet met originele TB, VGA-mono scherm en Genius GM-6 muis.
Oké, deze blijft sowieso. Dit was ooit de eerste echte computer die in huis kwam toen ik jong was. Niet eenzelfde maar DE computer. :P

IBM 8530 "Model '30-286"
Eigenlijk geen XT maar om het een volwaardige 286 te noemn vind ik hem wel erg traag voor :P
80286 CPU 10MHz, 1MB ram, 30MB HDD en geen verdere insteekkaarten. Compleet met originele TB, muis en VGA-kleurenscherm.
Mocht deze weggaan, blijft het scherm sowieso hier. Ik hem nog drie andere PS/2 computers zonder scherm.
Wauw @Waterbeesje dat is een mooie verzameling! Is de 8450XT Miniscribe in jouw Philips nog steeds goed werkend? Dat is waarschijnlijk een model met 40 pin + Molex toch? Die heb ik ook in mijn Headstart LX CD (defect, vervangen voor Seagate ST351 A/X), maar in mijn Headstart Explorers zit óók de 8450XT maar dan met 50 pin Edge connector waar ook voeding doorhen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

marklinfan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:11:
[...]

Wauw @Waterbeesje dat is een mooie verzameling! Is de 8450XT Miniscribe in jouw Philips nog steeds goed werkend? Dat is waarschijnlijk een model met 40 pin + Molex toch? Die heb ik ook in mijn Headstart LX CD (defect, vervangen voor Seagate ST351 A/X), maar in mijn Headstart Explorers zit óók de 8450XT maar dan met 50 pin Edge connector waar ook voeding doorhen komt.
40 pin XTA met geringe Molex ja :)
Helaas geen miniscribe in de Philips, maar een WD. Nou ja, helaas... Hij is ongeveer de helft sneller dan de 8425 die in mijn P3105 zat. En werkt perfect. Geen idee of hij origineel is ook...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Iemand enig idee waar ik Win98SE drivers voor deze gameport controller kan vinden?
En/of hoe ik alle 8 knoppen aan de praat krijg in Win98SE?

Hij doet het prima maar ik kan in Win98SE controllers met maar maximaal 4 knoppen toevoegen...
Alle knoppen doen het dus maar ik heb nu 4 knoppen met dubbele/dezelfde functie als de andere 4 knoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdQgkInRA76Y4Cla-fnKhLX6qBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvaNmUkMFtdInSH6OZlGPuRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuNLlDzxOJvfPw9cbobgIM5ya5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37Yumn4tzFLFEjz5mlBpUafj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-08-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

HugoBoss1985 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:13:
Iemand enig idee waar ik Win98SE drivers voor deze gameport controller kan vinden?
En/of hoe ik alle 8 knoppen aan de praat krijg in Win98SE?

Hij doet het prima maar ik kan in Win98SE controllers met maar maximaal 4 knoppen toevoegen...
Alle knoppen doen het dus maar ik heb nu 4 knoppen met dubbele/dezelfde functie als de andere 4 knoppen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn geen andere drivers beschikbaar voor zo'n gamepad. Je hebt namelijk knoppen (T)A, (T)B, C en D. De (T) functie is een turbo/repeat functie van de desbetreffende knop op de gamepad.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

frapex schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Er zijn geen andere drivers beschikbaar voor zo'n gamepad. Je hebt namelijk knoppen (T)A, (T)B, C en D. De (T) functie is een turbo/repeat functie van de desbetreffende knop op de gamepad.
Mmm als ik het goed begrijp doen C en D onderin en bovenop (ik heb dus 2x een C knop en 2x een D knop voor de duidelijkheid) de controller dus hetzelfde en doe TA TB hetzelfde als A en B?

Ik dacht "8 knoppen totaal; die kan ik wel afzonderlijk toewijzen"...
In Win98SE is er dus een hele lijst van verschillende controllers beschikbaar, maar die lijst gaat ook maar tot 4 knoppen.
De controller doet het bijvoorbeeld ook als ik deze als Gravis Gamepad toevoeg.
Ook als ik een custom apparaat wil toevoegen gaat dat maar maximaal tot 4 knoppen.
Ongeacht of dat deze controller aangesloten is of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-08-2025 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

HugoBoss1985 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Mmm als ik het goed begrijp doen C en D onderin en bovenop (ik heb dus 2x een C knop en 2x een D knop voor de duidelijkheid) de controller dus hetzelfde en doe TA TB hetzelfde als A en B?

Ik dacht "8 knoppen totaal; die kan ik wel afzonderlijk toewijzen"...
In Win98SE is er dus een hele lijst van verschillende controllers beschikbaar, maar die lijst gaat ook maar tot 4 knoppen.
De controller doet het bijvoorbeeld ook als ik deze als Gravis Gamepad toevoeg.
Ook als ik een custom apparaat wil toevoegen gaat dat maar maximaal tot 4 knoppen.
Ongeacht of dat deze controller aangesloten is of niet.
De C en D knoppen zijn hetzelfde. TA knop is turbo/repeat A knop en TB knop is turbo/repeat B knop. Een analoge joystick heeft maximaal vier knoppen. Een digitale joystick kan wel meer knoppen aan, maar die werkt niet onder DOS (op een paar uitzondering na).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

frapex schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

De C en D knoppen zijn hetzelfde. TA knop is turbo/repeat A knop en TB knop is turbo/repeat B knop. Een analoge joystick heeft maximaal vier knoppen. Een digitale joystick kan wel meer knoppen aan, maar die werkt niet onder DOS (op een paar uitzondering na).
Ok, thanks :)

Ik kan er in ieder geval wat shooters mee spelen die geen verticale aim vereisen, Doom II en Wolfenstein3d.
Is wel wennen met maar 2 assen... vooral als je met A + D doet strafen en met de muis doet kijken/mikken normaal :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Exact! Voor wat meer uitleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NQUneDQbbUmczWKQVcwtNUkGic=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JUTelFJZbSRZHYFqSlLEOSSO.png?f=fotoalbum_tile
schaamteloos gejat van hackaday.io.

Alle pins voor 2 simpele joysticks/gamepads of 1 geavanceerdere joystick/gamepad kon je destijds erg gemakkelijk zelf maken. Voor de echt geavanceerde input devices diende er inderdaad drivers te worden gebruikt. Men kon dan met meer signalen (totaal 8 bits c.q. knoppen tegelijkertijd indrukken), en een encoder IC in de joystick, een wat indrukwekkender (en dus meer capabel) signaal laten sturen voor een flinke lading aan knoppen (analoog en digitaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Exact! Voor wat meer uitleg:
[Afbeelding]
schaamteloos gejat van hackaday.io.

Alle pins voor 2 simpele joysticks/gamepads of 1 geavanceerdere joystick/gamepad kon je destijds erg gemakkelijk zelf maken. Voor de echt geavanceerde input devices diende er inderdaad drivers te worden gebruikt. Men kon dan met meer signalen (totaal 8 bits c.q. knoppen tegelijkertijd indrukken), en een encoder IC in de joystick, een wat indrukwekkender (en dus meer capabel) signaal laten sturen voor een flinke lading aan knoppen (analoog en digitaal).
Double click werkt wel voor een aantal knoppen.
In Duke Nukem 3d bijvoorbeeld.
Maar voor shooters vind ik dit toch echt te onhandig.

Ik had ooit PS4 (die heb ik niet meer) en Xbox 360 controllers aan de praat in Windows98SE.
Met de 360 controller ga ik wel weer even klooien... met links mooi forward + back en en strafen en met rechts een (mouse) aim.
En ik dacht dat de aan/uit schakelaar juist dat was maar volgens mij is deze alleen om de bovenste 2 knoppen uit te schakelen?
Je ziet er ook "C D" bij staan.
Het rode lampje gaat uit wanneer de schakelaar helemaal naar links staat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
Happy birthday Windows 95! 30 jaar oud inmiddels op exact deze dag... Bijzonder vreemd dat Tweakers er geen aandacht aan schenkt op hun nieuws pagina (althans ik zie zo niets staan of ik kijk er over heen) terwijl Hart Van Nederland er wel aandacht aan schenkt en ook Toms hardware schrijft erover:
https://www.tomshardware....e-was-a-pop-culture-smash

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

rcor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:21:
Happy birthday Windows 95! 30 jaar oud inmiddels op exact deze dag... Bijzonder vreemd dat Tweakers er geen aandacht aan schenkt op hun nieuws pagina (althans ik zie zo niets staan of ik kijk er over heen) terwijl Hart Van Nederland er wel aandacht aan schenkt en ook Toms hardware schrijft erover:
https://www.tomshardware....e-was-a-pop-culture-smash
https://tweakers.net/submit/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Weet iemand of/waar er een ATX 24 pin adapter te verkrijgen is voor een Compaq moederbord?

Ik heb hier een Compaq Pentium 4 bord met socket 478 en SDRAM sloten.
Werkt allemaal perfect, ook de WTX voeding werkt nog keurig en alles ziet er intern prima uit... maar ik wil deze set graag gebruiken met een ATX voeding met standaard pinout.

Compaq gebruikt(te) voor de voeding én het moederbord een eigen pinout.

Het gaat om een Compaq D300(D) Evo pc.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kom ze zo snel niet tegen op het web. Wellicht iemand anderS?
Gelukkig is de pinout wel bekend en ik kom op TheRetroWeb ook een KiCad tegen met een schema van de pinout en hoe mogelijk een adapter te maken is. Moet te doen zijn.
Aangezien je voeding nog werkt zou ik proberen ook zelf die pinout te bevestigen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:35:
Weet iemand of/waar er een ATX 24 pin adapter te verkrijgen is voor een Compaq moederbord?

Ik heb hier een Compaq Pentium 4 bord met socket 478 en SDRAM sloten.
Werkt allemaal perfect, ook de WTX voeding werkt nog keurig en alles ziet er intern prima uit... maar ik wil deze set graag gebruiken met een ATX voeding met standaard pinout.

Compaq gebruikt(te) voor de voeding én het moederbord een eigen pinout.

Het gaat om een Compaq D300(D) Evo pc.
Dit bord?
Afbeeldingslocatie: https://theretroweb.com/motherboard/image/evo-d500-spider-s-6357f29aa6728342426817.jpg

Volgens mij heb je nog een grotere uitdaging - niet alleen de pinout is anders, maar er zit ook functionaliteit in die standaard ATX niet heeft, zie deze pinout:
https://allpinouts.org/pi...d-power-24-pin-compaq-hp/

Verschil is dat er geen losse power good op pin 8 is, schijnbaar gebruikt Compaq de FAN CMD daarvoor, maar die moet dus ook een - door het moederbord regelbare - fan power leveren. Dat vervangen is dus iets meer dan alleen een paar lijntjes in een connector wisselen.

Lees hier:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1268697#p1268697

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Dit bord?
[Afbeelding]

Volgens mij heb je nog een grotere uitdaging - niet alleen de pinout is anders, maar er zit ook functionaliteit in die standaard ATX niet heeft, zie deze pinout:

Verschil is dat er geen losse power good op pin 8 is, schijnbaar gebruikt Compaq de FAN CMD daarvoor, maar die moet dus ook een - door het moederbord regelbare - fan power leveren. Dat vervangen is dus iets meer dan alleen een paar lijntjes in een connector wisselen.

Lees hier:
@Ultraman @dion_b

Dat mobo is het.
Klopt inderdaad; ik zag al een ontbrekende pin op de voeding stekker.

Mij toch iets teveel hoofdpijn... even wegleggen en dan besluiten wat ik ermee doe.
Of slopen (cpu eruit jatten) of op V&A.
Uit de 2 gesloopte Compaq's kwam uit Nr. 2 ook nog een P4 3,0 ghz 800FSB en die vind ik wel interessanter.

Afijn voor beide cpu's zijn mobo's te vinden, lijkt mij makkelijker en veiliger (w.b.t. de eerste Compaq).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die voedingen zijn trouwens nog redelijk los te vinden. Ik heb op vergelijkbaar manier een iets oudere Compaq special (voor het SW400 dual slot 1 dual channel RDRAM bord) op de kop weten te tikken voor paar tientjes. Nu is een verder niet bijster bijzondere So478 bord met slak van een i845B chipset allicht minder interessant om dat aan uit te geven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Dit bord?
[Afbeelding]

Lees hier:
Schuine RAM sloten, onder een rare hoek, en dan 1 vd 3 ook nog eens meer ruimte tussen dan de andere 2, word mijn innerlijke OCD helemaal gek van... (kan geen schreeuw/paniek smiley vinden).

Maar serieus, ik word helemaal gek als ik zoiets zie....brrrr.... wie bedenkt nou zoiets?
(is overigens geen aanval op @dion_b hoor, gewoon een opmerking over de invloed van een foto op m'n brein...of wat er nog van over is ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compaq had een zekere logica hiervoor, maar het is typisch zo'n uit de hand lopende 'we hebben het altijd zo gedaan' verhaal.

Compaq heeft voordat ze op ATX overstapten al soft power on/off gehad. Hun implementatie was echter niet ATX compatibel. Toen zijn ze op ATX overgestapt - maar in plaats van hun proprietary soft power aan te passen hebben ze ATX aangepast en jarenlang meuk geleverd dat net niet ATX was, zelfs tot na de fusie met HP.

Overigens nog steeds beter verhaal dan Dell. Die hebben iets vergelijkbaars gehad, maar dan zonder 3.3V. Toen zij naar ATX overgingen (met Intel OEM borden als de SE440BX) hebben ze dezelfde voedingen+soft power oplossing gedaan, maar dan op een 100% reguliere 20p ATX connector geprikt die twee rijen verschoven is zodat er geen 3.3V in zit en aan de andere kant twee extra 5V en GND erbij. Gevolg is vuurwerk als je normale ATX voeding in zo'n bord stopt, of Dell voeding in normaal ATX bord. Maar het wordt nog leuker: stiekem hadden latere borden toch 3.3V nodig. In plaats van gewoon normaaal ATX te gebruiken, stopte Dell er een AUX-stekker met 3.3V bij, naast de toch-niet-ATX hoofdstekker zonder 3.3V 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Standaarden... zoek eens een iets voor een IBM PS/2 :P
maar gekheid op een stokje: ik zou die Compaq set òf gebruiken as is òf slijten op Marktplaats zonder CPU of RAM. Buiten IBM meauque houd ik ook van standaarden :P

Die SE440BX heeft trouwens wel een leuke grap. De ATX connector op het bord kun je verschuiven naar boven of onder, om te voldoen aan de Dell standaard of èchte ATX. Gezien die connectors op de voedingen identiek zijn geeft dat geen problemen.
Afbeeldingslocatie: https://theretroweb.com/motherboard/image/front-681dd8c628e49727707962.jpg
Moet je wel een stevige soldeermachine hebben; om die connector los te trekken heb je veel warmte nodig.
(ik heb er 2 gehad, één Dell en één "normale". De connector zat daadwerkelijk een paar posities verschoven op het bord)

Hier loop ik tegen een andere uitdaging aan: een CGA-mono beeldbuis die hapert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpaBFoFm1hNRSKpH_BMJEIwt7Ao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIJHlLsvim0rs7fpTVFcrb1n.jpg?f=fotoalbum_medium

Het lijkt er op dat het elektronenkanon niet meer naar onder wordt getrokken. :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Schuine RAM sloten, onder een rare hoek, en dan 1 vd 3 ook nog eens meer ruimte tussen dan de andere 2, word mijn innerlijke OCD helemaal gek van... (kan geen schreeuw/paniek smiley vinden).

Maar serieus, ik word helemaal gek als ik zoiets zie....brrrr.... wie bedenkt nou zoiets?
(is overigens geen aanval op @dion_b hoor, gewoon een opmerking over de invloed van een foto op m'n brein...of wat er nog van over is ;) )
Mmm ik constateer wel een uniek verkoopargument!
Niets voor jou zo'n moederbord met schuine RAM sloten?
Wellicht als gespreksonderwerp en/of om je OCD te overwinnen :P :+

@Waterbeesje Nee, het setje gaat weg... als de voeding ATX was had ik het zeker gehouden en er iets van gemaakt in een M-atx behuizing.
Marktplaats ben ik voorlopig wel van genezen.
Als er hier liefhebbers zijn dan hoor ik het graag.

Dat is wel gaaf van dat Dell moederbord, bijzonder dat ze dat ingecalculeerd hadden en dat je de optie tenminste had.

De A7V333 borden doen het allebei gewoon goed tot zo ver.
Ze vinden het Corsair CMX512-3200C2Pro gewoon niet leuk.
Nooit aan gedacht/verwacht dat dit het probleem was omdat het aardig leek te werken in de Rev 2.00.
Vooral de Rev 1.02 weigert om Windows te installeren in welk slot dan ook en geeft foutmeldingen tijdens het laden van Windows.
De Rev 2.00 (dat is een sticker over het PCB) doet iets minder moeilijk ermee maar gaf toch af en toe wat vage probleemjes.

Ik las op Vogons ook iets over de ram kieskeurigheid van deze borden en dat slot 2 beter te vermijden is.
Dat was nou ook net het slot wat ik gebruikte i.v.m. een Zalman koeler.

Ik kan me nog voorstellen dat de stock timings dwars liggen omdat het op 333fsb draait.
Maar ander PC3200 (2 verschillende strips) geven geen problemen.
Het Corsair vraagt wellicht iets meer stroom i.v.m. de ledjes en aansturing, dat kan maar net het probleem zijn.
Het ram voltage kan ik niet aanpassen.

Ik heb van beide borden wel de 4 problematische Elco's vervangen.
Gelijk een mooi moment om mijn nieuwe flux te proberen: CHIPQUIK NC191-30CC.

I.c.m. ander ram werkt het tot nu toe prima.
De XP3000+ is dus ook goed werkend :)

@Waterbeesje Is dat nog te fixen en zo ja, waar moet je het dan in zoeken?
Ga je daar zelf mee aan de gang?

[ Voor 57% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-08-2025 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
(...)

@Waterbeesje Is dat nog te fixen en zo ja, waar moet je het dan in zoeken?
Ga je daar zelf mee aan de gang?
Dat is te fixen... Dit zit hem in het circuit dat de verticale richting van het elektronenkanon regelt.
Dat is te meten en te fixen met het juiste gereedschap en juiste kennis(sen) :)
Of ik het ga doen? Ik heb al wat handvatjes, dus misschien... Maar de hele Tulip compact 2 gaat er toch uit. Dus misschien gaat het scherm als los ding en de rest van de computer als los ding.

Sowieso is de videokaart goed, een andere monitor gaat prima :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFbEacjiJlKQXuMIDAWoJ94KEL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cVsP7KrIRh8d978edCDCGnxK.png?f=fotoalbum_large

Eindelijk een goede crt nu! Kwam binnen bij mijn vrijwilligerswerk. En als ik hem niet had meegenomen was hij in principe toch weggegooid (wij sturen alleen lcd's naar afrika, vanwege gewicht en volume)

Geen inbranding, goede maximale helderheid, geen vergeling. Die collega van mij was er niet die er verstand van heeft. Dus ik dacht ik blaas alleen aan de buitenkant het stof eruit (en dan koolstofaanslag laat ik maar zitten) ik ben zelf sceptisch met dit soort dingen openhalen dus vandaar. Maar het lijkt ook niet echt nodig bij deze.

Maar er kwam geen wolkje stof uit, en ook als je hem zo ziet, ik denk datie heel weinig gebruikt is en ook goed bedekt is geweest als ie uit was.

Im happy! :D

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 27-08-2025 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@dennis_rsb Zeker, mooie vangst weer ;) en niet zomaar een monitor.
Pagina: 1 ... 85 ... 87 Laatste