Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Vandaag een eerste stap gezet in het opruimen en opnieuw inpakken van de oude videokaarten.
Dit is wat er momenteel aan "losse" kaarten in de collectie zit, minus een Voodoo II 12MB en een Diamond Stealth 3D 2000 4MB S3 Virge DX die ik even niet bij de hand had,

Allereerst de Exoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlduIMe7ep23HC3p6oJaXHwROUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqEK5jymwmBI80Ro2UlZ1Vxn.jpg?f=fotoalbum_large

Links: Cirrus Logic GD5429 en GD5420 ISA kaarten met 512K
Rechts:
Matrox Millennium G400 16MB
SiS Xabre 400 128MB
XGI Volari V3 128MB

Dan de losse ATI kaarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ9ppIRMS04HnVi2XXdQ4NRufJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQLEPkUYoGIDpygu7JVrPdW3.jpg?f=fotoalbum_large

Links:
HIS Excalibur Radeon 9000
HIS Radeon X1650 Pro
HIS Radeon HD2600XT

Rechts:
Sapphire Radeon 7000 PCI (met PC of Mac ROM, weet ik zo niet meer, heeft beide gehad :+ )
Radeon 9700 Pro met de hiervoor bekende Zalman :D
Radeon HD3650

Dan Nvidia, hier heb ik betrekkelijk weinig losse AGP kaarten van. Er zijn ook nog twee FX kaarten momenteel in gebruik (FX5200 van Gainward en een FX5500 van Aliexpress) en een defecte op koeler wachtende 6600GT 128MB van XFX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRzYp8ru3fwZi4vcbgWEoTIgtXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5CKZIOz0bmg9hYt0a6MhN3x.jpg?f=fotoalbum_large

MSI Geforce 4 MX 460 64MB
Geforce 3 Ti 200 128MB
Riva TNT2 M64

Tot slot nog een paar losse Apple kaartjes met ADC aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cj7Q-aSqxCSb_j__iADV1RdPuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMh2R3cXxyBu5Qcl9pRkFepu.jpg?f=fotoalbum_large

Radeon 9000 Pro 64MB
Geforce 4 MX (32MB 8)7 )

Ik heb ook nog wel een berg PCIe meuk, maar die ligt overal en nergens. Vooral low end gerei zoals low profile 7300GT, GT210, GT730, Quadro NVS iets, en een berg 8800GT's en HD7770's :+ maar echt retro voel ik daar nog niet bij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42
nelizmastr schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:06:
...
Dan de losse ATI kaarten:
[Afbeelding]

Links:
HIS Excalibur Radeon 9000
HIS Radeon X1650 Pro
HIS Radeon HD2600XT
Oeh... toen vroeger de eerste PCIe HIS kaarten uitkwamen was ik echt verliefd op die dingen. De HIS IceQ koelers vond en vind ik nog altijd eens van de mooiste koelers. Inmiddels heb ik ook al een klein legertje van de HIS kaarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuOj4hzVbPvLYXDRBJ0uJUBkPUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ponWmrxDft8IsHnjM5JcbNlx.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort komt daar nog een pareltje bij: een HIS X850XT, de kaart waar mijn voorliefde voor HIS kaarten mee begon. Gek genoeg voor slechts een paar tientjes weten te scoren, X850XT kaarten gaan vaak voor heel (veel) meer over de toonbank, zeker de wat meer gezochte kaarten (HIS IceQ of XT PE modellen).

De 2e van links is een HD3850. Ik heb daarvan ook nog 2 HIS HD3870's, die in Crossfire in een van mn pc's zit met mijn "golden sample" Core i5 750 (clockte en clockt nog steeds 4.3Ghz, vanaf 2.6Ghz stock). Zit nu in een compleet dichte Lian Li kast, dus je ziet de glorie totaal niet. Ben echter in het proces van wat pc's om te huizen (van locatie in de gameroom te wisselen) en wat pc's om te bouwen; bepaalde systemen in hun geheel naar een andere kast zetten, of zo ook mijn eigen Athlon64 systeem te "splitsen" naar 1 compleet origineel systeem en 1 soortgelijk maar dan "maxed out". Oftewel mijn eigen oude pc in een Cooler Master Ammo 533, A8N32-SLI Deluxe met een 4000+ CPU en een GeForce 7900GTO (die van mij geeft artifacten, is een andere onderweg). Het andere systeem krijgt dezelfde kast, hetzelfde mobo, maar een Athlon 64 X2 4800+ en een Radeon X1950XTX erin.

En daarna nog wat systeempjes wat TLC geven; een build met een Core2Duo E8600 heeft nu een GTX285 erin, maar die GPU heb ik nu al in 3 pc's en dat is wat saai. Dus die krijgt binnenkort een "downgrade" naar een setje 9800GT's in SLI. Ook nog eens op zoek naar een goede, zware (850++ Watt) voeding, want ik heb nu ineens ook een systeem met een AMD 1090T en een tweetal HD5970's in quad-crossfire. De boel boot nu wel met diens 650W voeding erin, maar stresstesten ga ik daarmee echt niet doen... die HD5970's lusten wel wat :9

Recentelijk ook eens iets in de retro laptops gedoken. Had al een keer een heel oude Siemens Nixdorf laptop gekocht, daar moet ik altijd nog eens naar kijken (hij start, meer weet ik niet). Maar vroeger toen de "gaming" laptops een beetje in opkomst waren en je ze in de verschillende tijdschriften zag staan, vond ik de Acer Ferrari laptops altijd wel heel cool. En ja, een tijdje terug zag ik er een op de Duitse Kleinanzeigen staan voor een paar tientjes dus euh ja...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfRZF4qbt6k6PV0NX2uKX4rXHW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLNULfETGiI3NwSY2Awjzv7K.jpg?f=fotoalbum_large

Moet alleen nog eens rondkijken naar de bijpassende (originele) Ferrari muis. Heb er eentje gezien, maar daar vroegen ze meer voor dan dat deze hele laptop gekost heeft, dan is het mij niet waard.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn er voorbeelden waar Quake III een hogere fps haalt met inschakeling van 'r_smp 1' ? Ik kan hier vrij weinig over vinden, enkel teleurstellende resultaten. Bepaalde resoluties of merk videokaart?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:13:
Zijn er voorbeelden waar Quake III een hogere fps haalt met inschakeling van 'r_smp 1' ? Ik kan hier vrij weinig over vinden, enkel teleurstellende resultaten. Bepaalde resoluties of merk videokaart?
Voor zover ik weet wordt bij `r_smp 1` alleen het renderen naar een andere CPU ge-offload. Wanneer er meer textures op hogere resoluties gerenderd moeten worden, dan zou je het verschil met in en uitschakelen mogelijk beter kunnen merken. Hiervoor heb je echter wel een zwaardere videokaart nodig.

Let wel: “je merkt er méér van” betekent dat de FPS bij zwaardere render-taken minder snel omlaag zullen gaan, in vergelijking met de single threaded workload. Onderaan de streep zul een stabielere frame rate hebben. Je kan bijvoorbeeld ook meer bots tegelijkertijd inschakelen.

Op lagere cpu frequenties is het overigens mogelijk interessanter om `r_smp 1` in te schakelen wanneer dat kan. Daar zal je de performance winst sneller opmerken, omdat een enkele CPU met `r_smp 0` reeds volledig benut wordt. Daarbij komt kijken dat een computer ook nog andere taken heeft naast quake 3 draaien, zoals het OS. Die worden meestal op een 2e CPU ge-offload wanneer dat kan.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Moi_in_actie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:52:

Recentelijk ook eens iets in de retro laptops gedoken. Had al een keer een heel oude Siemens Nixdorf laptop gekocht, daar moet ik altijd nog eens naar kijken (hij start, meer weet ik niet). Maar vroeger toen de "gaming" laptops een beetje in opkomst waren en je ze in de verschillende tijdschriften zag staan, vond ik de Acer Ferrari laptops altijd wel heel cool. En ja, een tijdje terug zag ik er een op de Duitse Kleinanzeigen staan voor een paar tientjes dus euh ja...
[Afbeelding]

Moet alleen nog eens rondkijken naar de bijpassende (originele) Ferrari muis. Heb er eentje gezien, maar daar vroegen ze meer voor dan dat deze hele laptop gekost heeft, dan is het mij niet waard.
Die Ferrari-laptops kan ik me nog goed herinneren ja, die waren ook behoorlijk prijzig!

In die tijd had ik voor studie een Acer Travelmate 4001WLMi. Een Centrino laptopje met een Mobility Radeon 9700 erin. Qua specs best leuk, qua degelijkheid echt dramatisch, na 3 jaar was dat ding echt volledig versleten. In die Ferrari laptop zag ik hetzelfde design en voor dat geld zou ik toch een degelijker toestel verwachten...

In die trant, ik heb vorige week ook een leuke laptop van de ondergang gered, een Dell Latitude C840. Pentium 4 Mobile 1.6Ghz, Nvidia GeForce 4Go 64MB video en een 1600x1200(!) 15" UXGA paneel.

Heb helaas alleen 70W voedingen en dat ding wil alleen vol performance gaan met een 90W voeding, dus daar moet ik nog wat op verzinnen, en het toetsenbord is een beetje raar, alsof er soms een shift-knop blijft hangen. Misschien is dat gewoon een beetje los connectortje en moet 'ie gewoon even uit elkaar en weer in elkaar.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

mentalmadnizz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:36:
[...]

In die trant, ik heb vorige week ook een leuke laptop van de ondergang gered, een Dell Latitude C840. Pentium 4 Mobile 1.6Ghz, Nvidia GeForce 4Go 64MB video en een 1600x1200(!) 15" UXGA paneel.
Oude laptops met dergelijke displays zijn inderdaad altijd leuk :) Ooit een ThinkPad T60 gehad waar iemand een 2048x1536 4:3 LCD in had geknutseld. Die arme ATI X300 mobile had het er zwaar mee :+

Hier nu alleen nog in die klasse een Compaq Armada E500 liggen met 1GHz P3, een ATI Rage mobility erin en een 1400x1050 4:3 LCD. Dat ziet er best imposant uit onder Windows 2000 :) Los van de kapotte USB poort is het ding echt om door een ringetje te halen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zo, de XFX 6600GT leeft weer, dankzij Aliexpress :+

Moet alleen nog even passende moertjes halen, maar de tijdelijke oplossing past en de kaart blijft netjes koel, rond de 50 graden onder 3DMark03 :)

Scoort een nette 8400 punten samen met een Athlon 64 3400+ (754) en 1G DDR-400 CL2.5.
Net geen 19k in 3DMark2001se.

Blij mee mee :)

Foto is een beetje bagger maar zo ziet ‘t er op de testbench uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUvkyhtM8LQT7BLG1GyTbY_pIb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzDprp04yQebompqWqJ2MPFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRGE0XTEoyS_dcLpFV77vDHlWsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v27yQ1n4YfWgyV9U52fD8pv6.jpg?f=fotoalbum_large

Zo! Mijn Startech IDE Compact Flash kaartlezer is binnen... Inmiddels ingebouwd en Windows 98 erop geïnstalleerd... Werkt goed!

De kast is inmiddels dicht geschroefd want deze pc is wat mij betreft voor nu klaar!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07
@nelizmastr leuke build! En XFX is toch ook wel een klassieker qua merk. Op de een of andere manier doet het mij altijd denken aan Sapphire :p

En over ome Ali, het leuke is dat die vaak nog spullen hebben die je in NL niet (meer) kan kopen, of met moeite op MP.

Zelf heb ik bv cf adapters, mounting brackets voor socket 478, at atx adapters, reparatiekitjes voor PlayStation/xbox controllers, atx testers, allerlei soorten molex/fd verloopjes.

Natuurlijk altijd kijken of het klopt, soms tref je dingen met super dunne draden in tegenstelling wat het hoort zijn. En dingen waar accu's inzitten vermijd ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dennis_rsb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:12:
@nelizmastr leuke build! En XFX is toch ook wel een klassieker qua merk. Op de een of andere manier doet het mij altijd denken aan Sapphire :p

En over ome Ali, het leuke is dat die vaak nog spullen hebben die je in NL niet (meer) kan kopen, of met moeite op MP.

Zelf heb ik bv cf adapters, mounting brackets voor socket 478, at atx adapters, reparatiekitjes voor PlayStation/xbox controllers, atx testers, allerlei soorten molex/fd verloopjes.

Natuurlijk altijd kijken of het klopt, soms tref je dingen met super dunne draden in tegenstelling wat het hoort zijn. En dingen waar accu's inzitten vermijd ik ook.
Een build is 't niet echt, dit is een ouwe Lian Li testbench waar ik een goeie Seasonic voeding, CDROM en floppydrive onder geknutseld heb om ouwe meuk te testen. En Athlon 64 is toch altijd snel zat om AGP en PCI te testen, tenzij je een 3850 of 4670 hebt, maar die koop ik liever op PCIe voor 5 pleuro :D

En ja, ik koop ook met enige regelmaat bij Ome Ali voor van die obscure retro dingetjes of handige dingetjes om weer een creatieve oplossing te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@nelizmastr Nja tis zonder case enzo. Maar ik bedoel natuurlijk je mobo met videokaart enzo :P

Ja Ome Alie is een goede oom :P Het heeft mij al een aantal keer uit de brand gered haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben met een oud industrieel pc'tje aan het stoeien.
Pentium 2 MMX233 (in een LIF socket) en SIS 5582 chipset.

Het bord (systeem heeft 2 borden: een moederbord en een backplane) heeft zelfs een CompactFlash slot.
Daarmee is het mij al gelukt om zonder problemen (bestandscorruptie na installeren niet getest) Windows 98SE te installeren.

Nu loop ik tegen een soort 8gb IDE limiet aan met de CompactFlash kaart van 32gb en een HDD van 160GB.
De HDD heb ik bij wijze van testen aangesloten om dat 8gb euvel te testen.

De CompactFlash kaart wordt in het bios herkend als 32gb en ook in het scherm na de POST.
Fdisk ziet maar iets meer dan 8gb maar bijvoorbeeld de Windows XP setup (blauwe scherm waar je formatteert) ziet gewoon alles.
Ik kan daar een partitie aanmaken met de volle 32gb maar Windows98SE geeft hier een foutmelding mee als ik wil installeren
De 160gb HDD wordt in het bios maar herkend als 8455 (LBA) size

Partition Magic ziet beide schijven als 8032MB bij selectie maar kan wél de correcte grootte weergeven in de lijst.
Als ik bijvoorbeeld met Windows XP install (let wel: ik heb XP niet geïnstalleerd) een partitie aanmaak.

Ik heb in het verleden om onbekende reden het bios geprobeerd te flashen, wat niet goed is gegaan en resulteerde in een definitief blauw scherm.
Dat is nu verholpen met een opnieuw geflashte bios chip, met een programmer.
Er is dus één nieuwer bios beschikbaar maar het is onduidelijk of dat bios correct is.
Dit staat wel op de website van de fabrikant (Advantech) bij dit moederbord.

Ik weet niet of het mis gegaan is doordat ik de bewuste floppy snel had geformatteerd (USB floppy drive) of dat het bios dus gewoon ongeschikt is.
Er stonden ooit release notes/verbetering bij het nieuwere bios maar dat staat nu niet meer online.

Moet ik gewoon accepteren dat dit moederbord een (kan voorkomen als ik online lees) 8gb IDE HDD/CompactFlash limiet heeft.
Of heeft iemand nog ideeën tips? Alles is welkom!

Advantech (Ik heb contact gehad Advantech Nederland) weet zelf niet of het V1.20 bios geschikt is.
Is er a.d.h.v. de bestanden nog te zien of het bios geschikt is?

Overigens zat er origineel (welke het nog doet een boot naar een Windows 98) een 8GB harde schijf in!

In de online documentatie kan ik nergens iets vinden over een opslag capaciteit limiet van dit bord, tevens staat in het manual niets over jumpers o.i.d. die iets zouden beperken.

Ik heb nog wat mods gedaan:

-Bios batterij eraf gesoldeerd en een moderne bios batterij houder (through hole) gesoldeerd.

-Thermal pad vervangen met een nieuwe pad van 0.50mm.

-Offset fan mounting geprint en 4 montage busjes gemaakt om een 40mm (i.p.v. de originele 50mm) fan te monteren met offset zodat een Soundblaster kaartje past.
Montage busjes tooltje ook zelf gemaakt.
Er is nog wat stift zichtbaar op de heatsink op de foto, nevermind ;)

-Cpu 50mm, voeding compartiment 60mm en intake 92mm vervangen voor Noctua's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk46rm40g5tckhFn-X6QkJMqlRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv5zp7W5JrfavqjVXr37cY6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGCSEoIYli_nweU3wS1VVPyckxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWHzErW6T9AZf10kVhPyWeU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0781hbvmz-AJo_-VPD8F5l8ocw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDk441lAkv87WnGHnolLy3ls.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lukt het met Fdisk van de Windows Millennium boot disk? Die versie is wat nieuwer en bevat enkele bug fixes.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PD2JK schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:35:
Lukt het met Fdisk van de Windows Millennium boot disk? Die versie is wat nieuwer en bevat enkele bug fixes.
Dank voor het meedenken en de tip, dat kan ik nog proberen.
Niet bijdehand bedoeld... maar zou het dan met Partition Magic 7 ook niet gewoon lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de BIOS niet vertrouwt zou je ook kunnen kijken of je bord op theretroweb staat en vergelijken.

Heb hier ook zo'n programmer (T48) en vergelijk vaak ook even de files in xgpro op inhoud voordat ik ga programmeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:55:
Als je de BIOS niet vertrouwt zou je ook kunnen kijken of je bord op theretroweb staat en vergelijken.

Heb hier ook zo'n programmer (T48) en vergelijk vaak ook even de files in xgpro op inhoud voordat ik ga programmeren :)
Daar staat het bord niet op, het is vrij obscuur :P
PCN-6351 (niet de "L") bordje.

Mijn programmer ondersteund deze oudere bios chips niet... ik heb deze nieuwe bios chip in Duitsland besteld, kant-en-klaar met het V1.10 bios.

https://www.advantech.com...t/details/bios?id=1-14RJ4

Let op dat de "solution" en de "filename" behoorlijk verschillen.
Het eerste bios is in ieder geval correct en wat ik er nu in heb.

Maar buiten een bios update (als dat mogelijk is) vraag ik me af of het probleem op te lossen is of dat ik iets verkeerd doe/over het hoofd zie.

Het systeempje is ook kieskeurig met HDD's detecteren blijkbaar.

WD800 Caviar SE... vast op POST bij detecting, vast in BIOS bij detecting.

OCZ Vertez 2 SSD met IDE adapter hetzelfde.

Beide werken keurig in mijn Socket A systeempje.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet waarschijnlijk de capacity limit jumper erop drukken voordat die schijvem werken. Of je IDE adapter dat überhaupt heeft is maar de vraag.

Hetzelfde gedrag had ik ook met en Asus P2B-F tot ik de nieuwste beta bios erop had. Al detecteerde dat bord correct tot ongeveer 40GB zonder problemen. Erna ook 80GB zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:20:
Je moet waarschijnlijk de capacity limit jumper erop drukken voordat die schijvem werken. Of je IDE adapter dat überhaupt heeft is maar de vraag.

Hetzelfde gedrag had ik ook met en Asus P2B-F tot ik de nieuwste beta bios erop had. Al detecteerde dat bord correct tot ongeveer 40GB zonder problemen. Erna ook 80GB zonder problemen.
Mmm die IDE > Sata adapter voor de Vertex 2 SSD heeft dat niet, alleen master, slave, etc jumpers.

De Caviar SE heb ik gewoon native geprobeerd (is een IDE schijf).
Misschien eens kijken zonder de auto detect function in het bios (dat is een apart/extra bios scherm in dit bios) bij de standaard instellingen.

Het bord detecteert de Compact Flash kaart dus wel goed met de correcte hoeveelheid GB's maar misschien klopt daar dan alsnog iets in in het aantal heads/sectoren o.i.d.

Ik las net op Vogons nog iets over een drive overlay progje wat "Ontrack" heet.

https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=99503

Die bios patcher is wellicht ook nog optie, lijkt me wel riskant ook omdat het Russische software is :P (deze pc gaat nooit aan internet)

Mijn bord ondersteund trouwens LBA, ik heb daar ook al mee geëxperimenteerd (large, lba, etc).

Misschien ook nog eens kijken wat een Windows XP installatie doet, of ik dan inderdaad de volledige 32gb van het kaartje kan benutten.
Het zou anders fijn zijn als een bios update het kan fixen maar ik wil eerst 100% zeker weten of de v1.20 wel goed/geschikt is.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:40
Ik heb sinds kort een Photoplay Spirit 2.1 staan, met AT voeding, seriële poorten, IDE harddisk, etc...

Nu zou ik graag een image maken van de harddisk, maar ik lees het en der horrorverhalen dat je je bootrecord verpest zodra je de disk aan een Windows bak hangt.

Zijn hier ervaringen en of tips om een Photoplay harde schijf te backuppen?

Misschien gelijk tips voor ombouw naar SSD? ;)

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
nelizmastr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:20:

Die van mij doet nu een 16GB compact flash geheugenkaartje probleemloos herkennen en booten naar Windows 98 SE...

Daarvoor via een sil3114 chipset aangestuurde PCI Sata controllerkaart zelfs een 640 GB harde schijf aan de praat gekregen... Dos maakte alleen een partitie van max 32GB aan, maar vervolgens kon ik die volledige 32GB wel gebruiken om Windows 98 SE op te starten en programma's te installeren...

Ik heb die disk overigens mooi laten zitten: netjes geformatteerd en ik kan nu daar mijn spellen op installeren zodat de CF geheugenkaart zo lang mogelijk zo schoon mogelijk blijft...

Er komt nog een partititie bij en daar wil ik dan alle drivers en de Win98 installatie map naar toe verplaatsen (en in de toekomst een Norton Ghost image of iets dergelijks plaatsen)... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

S0epkip schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:33:
Ik heb sinds kort een Photoplay Spirit 2.1 staan, met AT voeding, seriële poorten, IDE harddisk, etc...

Nu zou ik graag een image maken van de harddisk, maar ik lees het en der horrorverhalen dat je je bootrecord verpest zodra je de disk aan een Windows bak hangt.

Zijn hier ervaringen en of tips om een Photoplay harde schijf te backuppen?

Misschien gelijk tips voor ombouw naar SSD? ;)
Boot van usb met clonezilla onder Linux?
En dan niet naar SSD ombouwen, maar naar CF, das 1:1 compatibel en voor die oude reutel net zo snel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
The Eagle schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Boot van usb met clonezilla onder Linux?
En dan niet naar SSD ombouwen, maar naar CF, das 1:1 compatibel en voor die oude reutel net zo snel ;)
Clonezilla is ook mijn go-to om disken of partities te klonen of verhuizen. Er zijn ook 32 bits bootable images voor CD als dat beter uitkomt. Misschien zelfs 16 bits versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@nelizmastr Vandaag even met een A8N sli bord waar ik 2 originele PCLL32 biossen bij heb proberen of ik het V1.20 bios voor het Advantech bordje kan force flashen ;)

Edit: het is natuurlijk ander soort ROM dus dat lukte niet, ook niet met een universele bios flash software.
Wat wel gelukt is dat is hotflashen met het PCN 6351 bord.
Oftewel opstarten naar AWDflash en terwijl de pc aan staat de PLCC32 eruit halen en de "foutieve" Winbond chip erin en geflashed naar V110.bin
En alles werkte ook weer met die chip.
V120.bin geprobeerd, daar gaf AWDflash al een foutmelding op dat er iets niet overeenkomt.
Geforceerd met een universele bios flasher en wederom het groene scherm na rebooten.
Conclusie V120.bin is niet geschikt voor dit bord.

Dus ik ga iets softwarematig proberen i.c.m. het 32gb CF kaartje en Windows 98SE.

Anders ga ik het softwarematige proberen.
Ik heb gisteren ook nog gelezen dat Windows XP ook gewoon een software truukje toepast en dus om die reden een partitie groter dan 8gb kan aanmaken... waar Windows 98SE install vervolgens niets mee kan (foutmelding).
Dan moet het me met Windows 98SE + extra software (Ontrack) ook wel lukken.

Ik blijf het toch apart vinden en zou dan denken dat het bios mijn 32gb CF kaartje niet volledig ziet (zoals de 160gb hdd: 8gb zichtbaar in bios).

@rcor Zo'n kaartje is wel een mooie optie als je genoeg pci sloten beschikbaar hebt.
Helaas heb ik straks een 3dfx kaart + dus de Soundblaster (helaas qua pci sloten dan :P).
Er is ook nog 1 ISA slot beschikbaar, dan moet ik opzoek naar een ISA Soundblaster maar dat is geen optie omdat ik dan de USB uitbreiding kwijt ben.
Ik wacht voor de USB uitbreiding nog op een 2.00mm naar 2.54mm pitch adapter.

Het systeem heeft geen onboard audio en alleen maar een usb 2.00mm pitch header op het moederbord.

@The Eagle Is CF nog steeds aanzienlijk sneller dan een IDE HDD wanneer beperkt tot UDMA/33?

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@HugoBoss1985 Dat zou je naast elkaar moeten zetten. Als ik kijk naar mijn Quantum Fireball uit 1995 dan is dat een 5400 RPM drive, PIO4 / UDMA2 disk. Snel voor die tijd, maar met UDMA2 max data rate van 33Mbit/sec beperkt.
CF kan hoger, maar zal ook beperkt zijn tot wat je interne bus support en hoe snel het kaartje is. Dat werkt het zelfde als bij CDrom's, een 8x kaart is 8x150Kb/sec max. Dat gezegd hebbende, seek times van CF zijn natuurlijk een stuk groter.
Verder:
A direct motherboard connection is often limited to 33 MB/s because IDE to CF adapters lack high speed ATA (66 MB/s plus) cable support. Power on from sleep/off takes longer than power up from standby.
ALdus wikipedia over CF kaarten.

Dus YMMV.

@DieAnder / @S0epkip Ik zou gewoon clonezilla via USB boot op een laptop proberen met IDE2USB aan de ene kant met die IDE disk er op en iets anders aan de andere kant, losse USB stick om het image naar weg te schrijven ofzo. Hoef je echt geen 16bit voro te hebben (tenzij je een hele oude laptop hebt, want dat is hardware afhankelijk). Clonezilla via USB op een Photoplay draaien lijkt me niet de gewenste manier :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

The Eagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:02:
@HugoBoss1985 Dat zou je naast elkaar moeten zetten. Als ik kijk naar mijn Quantum Fireball uit 1995 dan is dat een 5400 RPM drive, PIO4 / UDMA2 disk. Snel voor die tijd, maar met UDMA2 max data rate van 33Mbit/sec beperkt.
CF kan hoger, maar zal ook beperkt zijn tot wat je interne bus support en hoe snel het kaartje is. Dat werkt het zelfde als bij CDrom's, een 8x kaart is 8x150Kb/sec max. Dat gezegd hebbende, seek times van CF zijn natuurlijk een stuk groter.
Verder:
[...]

ALdus wikipedia over CF kaarten.

Dus YMMV.

@DieAnder / @S0epkip Ik zou gewoon clonezilla via USB boot op een laptop proberen met IDE2USB aan de ene kant met die IDE disk er op en iets anders aan de andere kant, losse USB stick om het image naar weg te schrijven ofzo. Hoef je echt geen 16bit voro te hebben (tenzij je een hele oude laptop hebt, want dat is hardware afhankelijk). Clonezilla via USB op een Photoplay draaien lijkt me niet de gewenste manier :P
Hier zit een Quantum Fireball LCT15 7 7.5gb bij, 7200RPM :P (7.5, ik zei foutief "8gb").

De reden dat ik het CF kaartje (160mb/s :P) had gekocht was was stroombesparing, ruimte besparing en meer opslagruimte.
Het systeem heeft maar een 80watt voeding.

Zo heb ik minder zorgen met 1x ps2 keyboard, 2x usb (usb mouse, usb dvd drive), Soundblaster, Voodoo en floppy drive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Enerzijds ben ik mondjesmaat bezig met wat overbodige hardware weg te doen c.q. verkopen, er komen toch (ook) weer dingen bij. Zo vond ik laatst in Duitsland een zilveren Thermaltake Kandalf kast. Ik had al een zwarte variant en in mijn beleving, tot dan toe, bestond er ook alleen maar een zwarte versie. Een oudere broer van een goede vriend had die kast (de zwarte variant dus) vroeger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDFkIQ-I56KKBJz1LNI6ltFLhz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDFr3fIpyK1pEM8p7QaMldIW.jpg?f=fotoalbum_large

De gebroeders naast elkaar. Nu dus beide kleuren van de Thermaltake Kandalf, als ook beide kleuren van de Thermaltake Armor. De collectie is weer wat completer :)

Daarnaast ook nog wat andere goodies binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhkwtryurAdGRDl1R2FmOuJU6SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27ibKVsFTiHQ9czx2NBEA5qd.jpg?f=fotoalbum_large

Een GeForce 7900GTO om mijn oude Athlon64 pc weer compleet te maken. Ik heb mijn eigen 7900GTO nog liggen, maar die is niet meer helemaal fris (na installatie van drivers krijg je soms bluescreens) en heb ook nog een 7900GTX die volgens mij ook wat artifacts geeft.
En daarnaast nog een (zo goed als) nieuw in doos Zalman CNPS7700-Cu. Heb al een zo'n koeler, maar heb een display met alle oude Zalman koelers en mijn andere CNPS7700 is nu in gebruik in een systeem. Daarbij had ik bij die andere 7700 niet alle mounting hardware. Ik heb massa's met s775 hardware voor verschillende CNPS koelers, maar de AMD hardware is een stuk schaarser. Deze was compleet, dus wel handig voor een extra setje mounting hardware.

Nu weer eens gaan nadenken/puzzelen welk systeem in ik welke kast wil. In de zwarte Kandalf kast zit nu een Core2Quad Q9650 systeem met een GTX295 dualGPU kaart, maar in die kast komt een Fatal1ty build met een i7 2600K/2700K, Asrock Fatal1ty P67 mobo, AMD Radeon HD6970 kaart en Cooler Master V8 CPU koeler. Wellicht dat ik het Q9650 systeem in de zilveren Kandalf zet, maar ik heb ook nog een highend P4 build in de pijplijn, als ook een AMD Duron met GeForce 2 Ti kaartje. Een van die 2 systemen zou mijn inziens beter passend zijn qua leeftijd, maar moet er nog eens een nachtje over slapen. :z

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:40
Ik heb een Seasonic SS-200G AT veoding van 200W met een noisy 12W fan.
Nu ben ik aan het bedenken hoe ik dit kan aanpakken:

1. Het moederbord ondersteund ook een ATX voeding, makkelijke oplossing, alleen dan moet ik steeds een 'switch on' actie doen en dus ergens een knopje maken.
2. 'Nieuwe' AT voeding zoeken, maar die is waarschijnlijk net zo noisy? Het beestje is wel een ontwerp van 1989 en de QC is van 1993, dus écht oud.
3. De 12V fan vervangen voor een low-noise model

Hoe denken jullie hierover?

De mini 50mm cpu-fan heb ik er al uitgehaald en er 120mm Scythe fan 'bovenop gelegd' wat prima is voor statisch gebruik (als in, zo lang in de kast niet verplaats) en een stuk stiller!

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou zelf de fan gewoon vervangen. Zolang die een vergelijkbare hoeveelheid lucht verplaatst of meer zit dat wel snor. Gezien de ontwikkelingen in ventilatoren sinds 1993 is dat meestal geen hele speciale opgave :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:25
Vandaag eindelijk is de tijd en ambitie gehad om mn nieuwe p4 aanwinst aan te sluiten maar hij doet het niet... Geeft geen beeld en piept ook niet of niks.

Heb het volgende al geprobeerd:

- diverse videokaarten zowel AGP als PCI
- diverse geheugenmodules
- CPU is uiteraard voorzien van nieuwe koelpasta etc
- moederbord is ook helemaal stofvrij gemaakt

Speaker zit op de foto niet aangesloten maar heb er wel een speaker opgehad maar gaf geen enkele piep dus het bord zal wel gewoon dood zijn.

Ik zal wel gewoon opgelicht zijn maargoed iemand ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCtVlNqDogXW8HnPig-pW77IkX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5ZLIYFM5bGwlVVyfsMJ0IEA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:06
Zo kaal mogelijk testen. Batterijtje vervangen. CMOS reset. Jumpers controleren. Opnieuw proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

@corné325i Inderdaad wat @Acid Vendetta aangeeft; zo kaal mogelijk testen, CMOS reset en/of batterij vervangen (misschien is die wel leeg, sommige borden doen dan ook niks meer).

En 1 latje RAM, of 1 setje, ik zie nu verschillende modules, dat kan soms ook voor problemen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En andere monitor proberen. Fwiw: mijn oude Compaq 24" full hd snapt een oudere dos resolutie tijdens de POST en verder niet, dus dan zie je ook geen foutmeldingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Nemesizz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:38:
@corné325i Inderdaad wat @Acid Vendetta aangeeft; zo kaal mogelijk testen, CMOS reset en/of batterij vervangen (misschien is die wel leeg, sommige borden doen dan ook niks meer).

En 1 latje RAM, of 1 setje, ik zie nu verschillende modules, dat kan soms ook voor problemen zorgen.
Zijn 2 setjes ram die er in zaten op de foto. Maar heb ook al losse modules gebruikt diverse vga kaarten enz. Het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is de cmos batterij vervangen dus dat ga ik nog ff proberen maar gok dat dat ook niks uit maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

@corné325i Welk bord is het? CPU wel ondersteund?

Overigens heb ik net zoveel geluk met socket 478, twee van de drie borden die ik heb zijn na 2x posten overleden. Bij de ene wordt zelfs de cpu niet meer warm (Asus P4B) en de andere post ook niet meer (Asus P4P800S). Gelukkig had ik toch al een pesthekel aan de pentium 4 en ben ik een Athlon man :D

Alle 939 en 754 bordjes werken en posten zelfs met 50% bolle elco’s nog.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 26-07-2025 21:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rcor
Nieuwe aanwinst om de twee vintage computers op cq langs te gaan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYSiyFpzM6aygIZzeWWunW4Uylo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4TjYaDfXjdX6U7BBRsDodHf.jpg?f=fotoalbum_large

Foto nog vanuit de kringloop winkel waar ik 'm vond... Een computer tafel met 4 voudige tafelcontactdoos... met wat aanpassingen kan ik daar straks keurig mijn spullen op kwijt... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
nelizmastr schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:21:
@corné325i Welk bord is het? CPU wel ondersteund?

Overigens heb ik net zoveel geluk met socket 478, twee van de drie borden die ik heb zijn na 2x posten overleden. Bij de ene wordt zelfs de cpu niet meer warm (Asus P4B) en de andere post ook niet meer (Asus P4P800S). Gelukkig had ik toch al een pesthekel aan de pentium 4 en ben ik een Athlon man :D

Alle 939 en 754 bordjes werken en posten zelfs met 50% bolle elco’s nog.
heb dat bord compleet met cpu gekocht dus neem aan dat dat goed moet zijn :+

bord: asus p4p800
cpu p4 2.8ghz 512k 800mhz fsb

En idd ook ik was een Athlon man in het p4 tijdperk :D daarvoor was het wel altijd Intel, vooral de pentium 3 was een top serie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

corné325i schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:20:
[...]

En idd ook ik was een Athlon man in het p4 tijdperk :D daarvoor was het wel altijd Intel, vooral de pentium 3 was een top serie _/-\o_
Och ja de P4P800 :) heb de deluxe versie ooit nog gehad met een 3,6GHz Prescott erop. Kon je een ei op bakken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corné325i schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:55:
Vandaag eindelijk is de tijd en ambitie gehad om mn nieuwe p4 aanwinst aan te sluiten maar hij doet het niet... Geeft geen beeld en piept ook niet of niks.

Heb het volgende al geprobeerd:

- diverse videokaarten zowel AGP als PCI
- diverse geheugenmodules
- CPU is uiteraard voorzien van nieuwe koelpasta etc
- moederbord is ook helemaal stofvrij gemaakt

Speaker zit op de foto niet aangesloten maar heb er wel een speaker opgehad maar gaf geen enkele piep dus het bord zal wel gewoon dood zijn.

Ik zal wel gewoon opgelicht zijn maargoed iemand ideeën?

[Afbeelding]
En voeding? Welke gebruik je? Heb je een andere getest?

Zo'n P4 trekt al behoorlijk veel over de 12V lijn.
corné325i schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Asus borden in deze periode konden ongelofelijk specifiek zijn qua DIMMs. Je hebt verschillende geprobeerd: heb je daarbij gekeken of de DIMMs op de QVL stonden?

Anekdote uit die tijd: huisgenoot van me had rijke ouders, kocht splinternieuwe Asus A7N8X-Deluxe en AthlonXP 3200+, en een of ander hippe Kingston geheugenset. Ik was wat armere student (cq gaf meer uit aan bier dan hij O-) ) dus haalde ik een GA-7N400L uit een bak met 'defecte' moederborden op een computerbeurs die ik met een BIOS flash tot leven wekte, kocht 2e hands een AXP2500+ die ik naar 3200+ snelheid klokte en haalde een paar Nanya DIMMs. Ondanks Frankenstein-systeem deed de mijne het perfect. De zijne weigerde pertinent te booten. Gelukkig konden we door de facto indentieke systemen alles uitwisselen en snel genoeg bleek dat de A7N8X over z'n nek ging van zijn RAM. RAM zelf was niets mis mee, dat werkte perfect in mijn bordje, maar zijn systeem weigerde ook maar iets te doen met dat spul erin. Non-QVL uiteraard. Mijn Nanya DIMMs stonden wel op de A7N8X QVL en jawel: die werkten probleemloos. Dus heb ik zijn RAM maar gehouden en hij de mijne. En is nog een keer duidelijk geworden dat Asus onnodig kieskeurig geengineered werd. Het leverde niet eens betere prestaties, de mijne was 0.1% sneller :7

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 27-07-2025 13:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Daar is ie dan, de HIS IceQ kaart waar mijn voorliefde voor die kaarten mee begon: de X850XT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTQ1zJXG46nfH8QeUvOXhdmnEPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6LNhaouCKQmyxwUthUeLVb2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ0K96JkZj-7lCuEEcDOZMJMags=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZfM4IsFo8VqwJd7JMGpViXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF31jtCAis33h35SflJCd2jo71M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlvfB3B0fy1GEk5RdlukFwfx.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen maar even ingebouwd, cablemanagement is nog totaal geen sprake van, want de build is nog "under construction". Met name omdat schijnbaar alle zilverkleurige CD/DVD drives die ik heb niet (meer) werken :| Er is er alweer eentje onderweg, tot die tijd bungelt er bovenin een random SATA DVD drive in de kast.

Ben ook nog aan het twijfelen of ik dit moederbord en deze CPU (een Pentium 4 660 3.6Ghz) wil gebruiken, of toch liever wil gaan voor een Asus P5N32-E SLI met een Core2Quad QX6850. Ik denk dat ik het bij de Pentium 4 houd, past qua tijdsperiode iets beter bij de X850XT en dan is deze pc straks ook wat beter in lijn qua performance met de andere Pentium 4 en Athlon64 systemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Advantech 8,5 liter volume industrieel Pentium MMX233 Windows 98SE pct'je is klaar.

Totale mods/hardware toevoeging:

-CMOS batterij van het moederbord af gesoldeerd en moderne bios batterij (through-hole) houder erop gesoldeerd
-4 rubber voetjes onder de behuizing.
-Duimschroeven i.p.v. kruiskoppen.
-2 USB poorten toegevoegd met 2.00mm pitch header naar 2.54mm pitch adapter.
-32gb CF kaart i.p.v. 7.5gb hdd, geïnstalleerd met Ontrack Disk Manager.
-Ram van 32mb naar 128mb (256 mb maar door het type stick wordt 128mb herkend)
-Cpu koeling mod: thermal pad vervangen, montage delen gedraaid en offset fan houder geprint voor 40mm Noctua fan.
-Intake 92mm Noctua fan
-Voeding outtake 60mm Noctua fan
-Voodoo 2 12MB
-SB Live! 5.1 SB0100
-Cpu overclock van 233mhz naar 266mhz met 75mhz frequency jumper (helaas geen 83mhz jumper).

Ik overweeg wel om er een wat minder waardevolle videokaart in te zetten gezien de leeftijd van de voeding.
Dit lijkt allemaal specifiek spul wat zonder casing in de behuizing zit dus ombouwen wordt ook qua formfactor erg lastig.
Het systeem is in ieder geval erg weinig gebruikt.
Zelfs het filtermateriaal bij de intake fan is nog intact (dat is het type spul wat altijd vergaat)

Met dank aan @dion_b voor de hulp met het IRQ/interrupt conflict van de SB Live!
Uiteindelijk ontdekt dat het tussen de geluidskaart en de onboard lan zat, dus de onboard lan uitgeschakeld in apparaatbeheer.

Erg apart systeempje, om mooi beeld te krijgen zonder distortion moest ik in het bios zelfs het juiste type beeldscherm (CRT of LCD) en de resolutie kiezen.

Dark Forces II draait er heerlijk op met Glide, Half-Life en Quake 2 worden al wat minder door de Pentium MMX 233.

@The Eagle Wat ik trouwens heel bijzonder vond aan de originele Quantum Fireball HDD is dat deze een onboard activity LED heeft!
Dat had ik nog nooit eerder gezien op een HDD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH3xTzFZNwopKExigAU1-blM328=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzKnN8EykVHnHv3AZOMHA81n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emdqZWwxj9u13StHmBqtaGT846Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g8YtC21XoPEL4Ee3GEfQzPx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b De keuze van Asus om geen 4-pin +12V header op het bord te zetten was nogal conservatief. Bij de latere -E versie weer niet. De ATX12V 1.0 (24 pin + 4 pin CPU connector) was bij de release van de A7N8X Deluxe al meer dan 2,5 jaar bekend) Gigabyte snapte het tenminste. :p

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rcor
Vandaag even gehobbyd om een proefopstelling te maken om te kijken hoe ik e.e.a. het beste kan plaatsen op de tafel als deze straks op zijn plek staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCE_Qg6ItX_VV7uxdo4o2GH0ZcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1IVlQGOg47x9xzBiXURxbfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_ScZH3mrKaQEPTEKLF-T1J26ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KYdaRjFRFpY0LaL8vzlw55m.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede pc, mijn Pentium 3 computer heb ik er niet bijgeplaatst die komt rechts van de tafel onder de muis te staan en levert dus 4 correctie 6 extra kabels op (netwerkkabel, toetsenbord, muis, voeding, monitor en audio)...

Verder heb ik met Chinese dubbelzijdige tape een tafel contact doos geplaatst zodat ik alle apparaten kan aansluiten... Want met die viervoudige stroomslof bovenin had gegarandeerd een te kort aan stroomaansluiting...

Ik heb ook meteen de kvm-switch getest en die werkte na wat tweaken goed.... Bij 2x ctrl-toets indrukken ging hij automatisch naar de volgende computer... Niet handig bij gamen omdat je bij oudere games de Ctrl toetsenbord regelmatig indrukt... Bleek eenvoudig met een dipswitch aan te passen zodat die ctrl toets niet meer omschakeld naar de andere pc's... Fijn en Rcor is weer happy! :)

[ Voor 2% gewijzigd door rcor op 29-07-2025 01:02 . Reden: foutje in aantal extra kabels voor de tweede pc ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Jullie hebben me in t recente verleden dikwijls geadviseerd als ik bv vroeg of een bepaalde cpu zn stroom trekt van de 5v+ of 12v+.

Maar ik wil dit zelf ook kunnen weten. HOE weetje of een cpu zijn stroom haalt van de 5v+ of 12v+ haalt. Ik bedoel ik weet dat bv late p3's een sterke 5v+ lijn nodig hebben, en bv een p4 weer gewoon 12v+ maar dat is omdat jullie dit zeiden.

Maar hoe komen jullie hier achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een 4 pins +12V connector is een goede hint. ;)

Anders met een multimeter even de spanning meten tussen een GND en de 'aanvoer' pin van de VRM / mosfet die het dichtst bij de CPU socket zit. Meestal zijn dit er een stuk of 4, 6 of 8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:17:
Een 4 pins +12V connector is een goede hint. ;)

Anders met een multimeter even de spanning meten tussen een GND en de 'aanvoer' pin van de VRM / mosfet die het dichtst bij de CPU socket zit. Meestal zijn dit er een stuk of 4, 6 of 8.
Socket A en Socket 370 hebben inderdaad meestal geen 12v 4pins socket op het moederbord. Die sockets trekken alle stroom, ongeacht de eis vanuit de CPU, alle stroom vanuit de 20pins ATX power connector. Er zijn echter een handje vol borden met een additionele molex connector voor HDD power, die gebruikt wordt om de CPU van wat extra juice te voorzien. Die vallen echter alsnog onder 5V.

TLDR; De P4 connector (of een expliciete vermelding in de handleiding) is de enige betrouwbare indicator van 12v gebruik door de VRM & CPU. :)

Er bestaat overigens wel een 12V mod voor de Asus A7N8X (zowel de -E als de Deluxe varianten). :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PD2JK @InjecTioN bedoelen jullie die losse 4 pins die meer richting bovenkant mobo zitten? Of bedoelen jullie die 20+4 pins?

Ik denk dat eerste toch?

Maar is er geen site of lijstje ofzoiets? Ik bedoel power consumption kun je best googlen, maar daar staat doorgaans niet bij wat ie wil 12v vs 5v

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Wat is naar jullie ervaring de beste lijm om een scheurtje in het kunststof deel van een uitbreidingsslot te lijmen?
Ik krijg binnenkort een Slot 1 bord met een scheurtje in het cpu slot.
Hier heb ik Revell bouwmodellen lijm, dat werkt goed als het daadwerkelijk het plastic "samensmelt".
Anders is mijn ervaring met kunststoffen in het algemeen dat cyanoacrylaat (super glue/secondenlijm) het beste werkt.

Zomaar wat geouwehoer om in te haken:

Met (Voodoo) AGP kaarten is het een uitdaging om een ultieme (overkill) upgrade set aan de praat te krijgen met socket A en een KT333 bord met universal AGP slot (universal AGP: geschikt voor Voodoo AGP).
Die borden hebben dus de P4 connector niet.

Nouja overkill met een van de dikste Voodoo's weet ik ook zo net nog niet...

Afijn alleen relevant in het geval van KT333 boden en universal AGP sloten (ultieme kit als je Voodoo AGP wilt gebruiken).
Anders heb je natuurlijk socket 775 borden met zelfs quadcore support, AGP en 4pin connector.

In sommige gevallen lijkt het moederbord niet te werken met een moderne voeding als je geen toereikende 5v rail hebt en er een deftige videokaart aan hangt.
Dan post de boel gewoon niet en/of geen video output :)
5v word tegenwoordig veel minder gebruikt met moderne systemen dus de moderne voedingen hebben lagere 5v amperages.

Ik heb al verhalen gelezen van mensen die een Corsair 1200watt psu gebruiken voor dit soort systemen omdat het amperage daar wel toereikend is :P
30A voor een HX1200 uit 2018... de nieuwere hebben nog maar 25A zie ik.
Soms is een new old stock psu kopen dan beter ;)

YouTube: Can your PSU handle Athlon or Duron Socket A processors?

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-07-2025 23:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

rcor schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:17:
Vandaag even gehobbyd om een proefopstelling te maken om te kijken hoe ik e.e.a. het beste kan plaatsen op de tafel als deze straks op zijn plek staat:
[Afbeelding]
Gaaf die Prolinea (ben stiekem best een Compaq fanboy wat betreft jaren 90 spul iig) :)
Heb hier nog het broertje de Deskro XE staan. Origineel een DX2 nu een DX4-100 overdrive :)
Ding staat al een hele tijd aan de kant echter door vreemde performance perikelen, ongeacht de 256K cache module, misschien binnenkort ook maar weer eens mee stoeien.

Vandaag eindelijk m’n Athlon 64 4000+ voor socket 939 binnengekregen vanuit Trumpland (hier nergens fatsoenlijk te vinden) voor op de Abit KN8 SLI en hij doet ‘t perfect :) meteen een overklokje erop naar 2,8GHz zonder problemen. Blijft ook keurig onder de 50 graden onder een Wraith Prism.

De X2 4200+ die eruit kwam heeft vermoedelijk dan een kapotte temp sensor want die schoot steeds zonder last al over de 60 graden en ging bij een benchmark onherroepelijk uit bij >100 graden ondanks opnieuw bevestigen, nieuwe pasta etc. De koeler werd wel warm maar zeker niet heet. Het is niet alsof de 4000+ single core een heel veel lager TDP heeft. Ach ja, hij snort weer.

Wellicht stiekem een toepasselijker SLI setje fixen dan twee XFX 8800GT Alpha Dogs :+ (Alpha haarföhns is wellicht toepasselijker :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
nelizmastr schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Gaaf die Prolinea (ben stiekem best een Compaq fanboy wat betreft jaren 90 spul iig) :)
Heb hier nog het broertje de Deskro XE staan. Origineel een DX2 nu een DX4-100 overdrive :)
Ding staat al een hele tijd aan de kant echter door vreemde performance perikelen, ongeacht de 256K cache module, misschien binnenkort ook maar weer eens mee stoeien.

Vandaag eindelijk m’n Athlon 64 4000+ voor socket 939 binnengekregen vanuit Trumpland (hier nergens fatsoenlijk te vinden) voor op de Abit KN8 SLI en hij doet ‘t perfect :) meteen een overklokje erop naar 2,8GHz zonder problemen. Blijft ook keurig onder de 50 graden onder een Wraith Prism.

De X2 4200+ die eruit kwam heeft vermoedelijk dan een kapotte temp sensor want die schoot steeds zonder last al over de 60 graden en ging bij een benchmark onherroepelijk uit bij >100 graden ondanks opnieuw bevestigen, nieuwe pasta etc. De koeler werd wel warm maar zeker niet heet. Het is niet alsof de 4000+ single core een heel veel lager TDP heeft. Ach ja, hij snort weer.

Wellicht stiekem een toepasselijker SLI setje fixen dan twee XFX 8800GT Alpha Dogs :+ (Alpha haarföhns is wellicht toepasselijker :+ )
Ik draaide destijds (en nu nog steeds) een 7900GTO (later geflashed naar 7900GTX) op mijn Athlon64 4000+ (met een 3Ghz overclock). Toen ik het spul eind 2006 kocht was de Athlon64 4000+ (de X2 modellen waren al verkrijgbaar) al wat ouder, de 7900GTO/GTX was toen net nieuw. Qua prijsklasse was het toen ofwel een singlecore Athlon64 4000+, of een Athlon64 X2 4200+ (die laatste was volgens mij nog net een tientje of 2 duurder). De X2 4800+ of een FX-55/57 waren echt buiten mijn budget.

Dus ja, als je een iets meer passende SLI setup zoekt ofwel naar de 7-serie kijken, of nog de 6-serie. Ik zou qua balans eerder voor een SLI 6-serie setup gaan of wat lower end 7-serie (7800GT of iets, mooie singleslots), 2x 7900GTX in SLI ga je echt niet het meeste uithalen. Anderzijds, het is ook maar de vraag in hoeverre balans en bottlenecks er voor jou toe doen bij een retro build, of dat je gewoon voor de looks gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Nee, dat is geen defecte temperatuur sensor.
Dat is de koelpasta tussen de die en de ihs die waardeloos is geworden.

Ik had hetzelfde met een 3800+ een paar weekjes terug.
Exact dezelfde symptomen als jouw cpu.
Even de IHS eraf gedrukt in de bankschroef (met strakke/vlakke aluminium bekken) met wat voorzichtigheid.
Voor mij de moeite en lol wel waard want deze heeft ook 1024kb cache en is zo over te klokken voorbij een 4000+

Koelpasta goed verwijderd en wat Arctic Ceramique ertussen en dat ding deed het weer prima.
Klokte ook heerlijk over.

Als je het niet te ingewikkeld wilt maken (behalve met koelers wisselen, als je dat vaak doet...) kun je beste de high temp kit die er standaard op zit erop laten na de delid.
Dan verschuifd de IHS niet (zo snel) met een koeler monteren.
En minder kans dat de losse IHS kantelt en de die beschadigd.

Het beste is de kit grondig verwijderen en een reseal doen met liquid metal en bison high temp sealant kit.
Een perfectionist zal misschien e.e.a. isoleren met (nagel) lak.

Maar ik zag met die cpu op wat hogere klok lagere fps dan met een X2 4800+ op wat lagere klok.
Scheelde zo'n 5 fps in sommige games.
Toch een aardig verschil als de fps 90-100fps is (Doom 3 Timedemo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90bwBMegUJtezqNX8W7tdCC2NKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glAbVmfBwTNMo2HCCEx0luZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-07-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Heb net nog ff gekeken. Mobo wil een 20+4 én een 4 pins. Dus als ik het goed begrijp kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat als je mobo 24pins+4 pins heeft dat de cpu zn prik uit 12v haalt.

Voeding die ik in t bakkie heb gezet heeft 2 rails van 12v. Echter maar 1 kabel met 3 molex aansluitingen. Dus nu hangt daaraan, casefan, gpu fan (zo trof ik het aan), 1 hdd, 1 dvd drive. Na een snelle research zou dat makkelijk moeten kunnen zonder dat kabels smelten ofzo :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirxie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-08 17:40
hallo !!
sorry als (ver)kopen hier niet is toegestaan maar ik ben al lang fan van retro computers (en tech in het algemeen) opzoek om m'n eerste retro pc te bouwen

ik zoek specifiek een tulip vision line dt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNsr8aNiy0dA50MNFTuxSu0HAZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnkkT2aTchHw07CTnLN4q699.jpg?f=fotoalbum_large

en een case van diamond flower industries (merk uit taiwan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ck4im5cygiO_Ln8nketmgPSz5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq5xJDgG5HtsLpLZPdNbQtbz.jpg?f=fotoalbum_large

budget voor beide is 150-200 :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirxie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-08 17:40
Mirxie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:17:
hallo !!
sorry als (ver)kopen hier niet is toegestaan maar ik ben al lang fan van retro computers (en tech in het algemeen) opzoek om m'n eerste retro pc te bouwen

ik zoek specifiek een tulip vision line dt
[Afbeelding]

en een case van diamond flower industries (merk uit taiwan)
[Afbeelding]

budget voor beide is 150-200 :>
was de regels vergeten te lezen (doe dat morgen als ik tijd heb) en ik hoop dat dit niet onder promotie valt :-(
(edit: ik zal het als advertentie op vraag en aanbod plaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door Mirxie op 30-07-2025 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Nee, dat is geen defecte temperatuur sensor.
Dat is de koelpasta tussen de die en de ihs die waardeloos is geworden.

Ik had hetzelfde met een 3800+ een paar weekjes terug.
Exact dezelfde symptomen als jouw cpu.
Even de IHS eraf gedrukt in de bankschroef (met strakke/vlakke aluminium bekken) met wat voorzichtigheid.
Voor mij de moeite en lol wel waard want deze heeft ook 1024kb cache en is zo over te klokken voorbij een 4000+
Hmm ik heb helaas geen bankschroef dus dat gaat 'm niet worden :P

Dat betekent dat-ie maar de la in gaat tot voor in een volgend huis waar ik er wel een kwijt kan en een fatsoenlijke werkbank :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Hmm ik heb helaas geen bankschroef dus dat gaat 'm niet worden :P

Dat betekent dat-ie maar de la in gaat tot voor in een volgend huis waar ik er wel een kwijt kan en een fatsoenlijke werkbank :P
Een man zonder bankschroef, onbegrijpelijk :P :+

Ik wil het wel voor je doen als je het de moeite waard vind en de verzendkosten wilt betalen.
Of wanneer je in de buurt bent.

Er is/was anders ook een Tweaker op V&A die dit doet/deed inclusief liquid metal en reseal.
Zelf een paar keer met Intel cpu's gedaan maar de materialen, behalve de kit, weer verkocht.

Misschien kan jij in ruil daarvoor een Aopen AX6B bios voor mij flashen met een programmer?
Moet nog even kijken of dat nodig blijkt en/of het bord nog te redden is.
Ik heb geen cpu om die te testen, hopelijk deze week nog...
Alleen ik weet niet of deze met een zal posten met een nieuwere (deschutes, katmai, coppermine) cpu als het bios nog stock is.
Maar lijkt fysiek ook e.e.a. mee aan de hand, straks even ophalen en beoordelen.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh oh... Ben tijdje bezig overtollig oud zooi te ruimen, maar afgelopen etmaal toch twee keer toegehapt. Om Beatrijs te citeren: "Die liede raden mi dat ict late, ende minen sin niet en vertare." - maar ik kan het dus niet laten :o

Ben vandaag in de trein aan het werken, onderweg naar Drachten om een incomplete en misbruikte bigtower op te halen. Waarom? Er zit een EISA (+VLB) moederbord in. Ik wil al tijden een EISA build en heb keer op keer pech ermee. Nu ook allerminst garanties natuurlijk, maar als ik pech heb kan ik nog altijd de VLB VGA en IO kaarten verkopen om enigszins uit de kosten te raken. Trouwens, tenzij ze spectaculair zijn doe ik dat sowieso.

En nog zwaarder... Ik heb al een paar jaar een systeem met i840 dual channel Rambus P3 chipset. Maar het is op basis van moederbord van een Compaq AP550 en dat is een uitdaging:
- bord zelf is redelijk ATX maar...
- proprietary PSU die fysiek groter dan ATX is
- CPU slots dichter bij elkaar zodat er geen normale HSF op past
- koeling zou dmv speciale shroud moeten gebeuren en dat improviseren valt tegen

Enfin, het werkt technisch maar ik vertrouw hem niet voor langduriger gebruik, het ziet er niet uit (case open gezaagd zodat PSU eruit kan steken) en ik beleef er geen plezier aan. Dus toen gisteren op Amibay een volledige AP550 aangeboden werd voor acceptabele prijs hapte ik...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:00:
Oh oh... Ben tijdje bezig overtollig oud zooi te ruimen, maar afgelopen etmaal toch twee keer toegehapt. Om Beatrijs te citeren: "Die liede raden mi dat ict late, ende minen sin niet en vertare." - maar ik kan het dus niet laten :o

Ben vandaag in de trein aan het werken, onderweg naar Drachten om een incomplete en misbruikte bigtower op te halen. Waarom? Er zit een EISA (+VLB) moederbord in. Ik wil al tijden een EISA build en heb keer op keer pech ermee. Nu ook allerminst garanties natuurlijk, maar als ik pech heb kan ik nog altijd de VLB VGA en IO kaarten verkopen om enigszins uit de kosten te raken. Trouwens, tenzij ze spectaculair zijn doe ik dat sowieso.

En nog zwaarder... Ik heb al een paar jaar een systeem met i840 dual channel Rambus P3 chipset. Maar het is op basis van moederbord van een Compaq AP550 en dat is een uitdaging:
- bord zelf is redelijk ATX maar...
- proprietary PSU die fysiek groter dan ATX is
- CPU slots dichter bij elkaar zodat er geen normale HSF op past
- koeling zou dmv speciale shroud moeten gebeuren en dat improviseren valt tegen

Enfin, het werkt technisch maar ik vertrouw hem niet voor langduriger gebruik, het ziet er niet uit (case open gezaagd zodat PSU eruit kan steken) en ik beleef er geen plezier aan. Dus toen gisteren op Amibay een volledige AP550 aangeboden werd voor acceptabele prijs hapte ik...
Moderne PSU ontdoen van behuizing en daarin (in zo'n psu behuizing) zien te modden?
Normale HSF aanpassen zodat het past.
Shroud 3d printen.

Klinkt als een mooi project/mooie uitdaging :)

Ik heb vandaag zelf wat leuk spul opgehaald.

-Soundblaster AWE64 Value (CT4500) met de schijnbaar iets betere CT1703-TBS DAC

-Aopen AX6B Slot 1 moederbord met een flinke scheur in het socket.
Heel veel contact pinnen stonden hierdoor ook in het gedeelte waar de cpu in gaat.
Hier zomaar een cpu in doen zou einde van het socket/een groot aantal pinnen betekenen.

Dit is dus gelukkig ooit gebeurd tijdens de laatste keer dat men hier een cpu in gedaan /uit gehaald heeft.

Ik heb het kunststof deel wat gescheurd was omhoog gedaan en toen konden de pinnen weer op hun plek.
Tegelijk een bankpasje in het socket gedaan.
Met Revell bouwmodellen lijm langs (en zo goed mogelijk erin) de scheur lijm gedaan.
Rest snel verwijderd met wattenstaafje.

De pinnen zitten nu weer goed en kunnen niet meer in het cpu gedeelte schieten.
Het lijmen lijkt ook aardig gelukt.
Er waren geen pinnen krom.
Ik ben nu heel benieuwd of dit bordje het doet.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-07-2025 15:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Woohoo, "incomplete en misbruikte bigtower" valt erg mee, voor de afwisseling is realiteit een stuk beter dan potatocam Marktplaats pics :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7GLnpWEfgZrsJ4mAaWrKl-U7gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dke2cDz464wXMRTmjPO8KCdY.jpg?f=fotoalbum_large

Kast is uitermate degelijk en behalve beetje vies in uitstekende staat. Generieke Made in Taiwan ding, maar oud genoeg dat dat alsnog stond voor kwaliteit.
Ben blind, er staat letterlijk op de foto "TMC Summit[". Nou, dat dus :P

Sticker op achterkant is van "Silicon Valley Computers" - uit Groningen als ik het 050 telefoonnummer mag geloven - en van voor de grote omnummering van Operatie Decibel in 1995, gezien negen cijfers.

En dan de inhoud. Enige wat ontbreekt is HDD en (irritanter) full AT PSU. Verder is alles aanwezig.en ziet het er goed uit.

Extern generieke 3.5" en 5.25" HD FDDs, intern een IWill Side Jr VLB.multi-IO (niks bijzonders, maar mensen willen nogal eens veel betalen voor de IWill naam :9 ), een TMC HG426AV Cirrus Logic GD5426 1MB VLB VGA (inderdaad niks bijzonders), een Microsoft InPort Device Interface (=bus mouse kaart - niet dat ik bus mice heb of ambieer, maar mocht ik er eentje tegenkomen dan kan ik het tenminste aansluiten) en de echte reden dat ik hele dag vandaag in de trein ging zitten: een TMC PET48PN babyAT EISA moederbord, met 7 EISA sloten waarvan 2 ook nog VLB, plus 8x 30p SIMM en 2x 72p SIMM voor 4 banken totaal. Moet straks nog inventarisatie doen, maar allereerste vier 30p SIMMs zijn alvast 4MB modellen :)

Intern ziet alles er muv stof (zowel leeftijd als recentere bouwpuin) perfect uit, dus ik.begin al te hopen dat ik hooguit de DS1387 onder handen hoef te nemen om het aan de praat te krijgen. We zullen vanavond als ik thuis ben zien...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:30:
Woohoo, "incomplete en misbruikte bigtower" valt erg mee, voor de afwisseling is realiteit een stuk beter dan potatocam Marktplaats pics :D

[Afbeelding]

Kast is uitermate degelijk en behalve beetje vies in uitstekende staat. Generieke Made in Taiwan ding, maar oud genoeg dat dat alsnog stond voor kwaliteit.

Sticker op achterkant is van "Silicon Valley Computers" - uit Groningen als ik het 050 telefoonnummer mag geloven - en van voor de grote omnummering van Operatie Decibel in 1995, gezien negen cijfers.

En dan de inhoud. Enige wat ontbreekt is HDD en (irritanter) full AT PSU. Verder is alles aanwezig.en ziet het er goed uit.

Extern generieke 3.5" en 5.25" HD FDDs, intern een IWill Side Jr VLB.multi-IO (niks bijzonders, maar mensen willen nogal eens veel betalen voor de IWill naam :9 ), een TMC HG426AV Cirrus Logic GD5426 1MB VLB VGA (inderdaad niks bijzonders), een Microsoft InPort Device Interface (=bus mouse kaart - niet dat ik bus nice heb of ambieer, maar mocht ik er eentje tegenkomen dan kan ik het tenminste aansluiten) en de echte reden dat ik hele dag vandaag in de trein ging zitten: een TMC PET48PN babyAT EISA moederbord, met 7 EISA sloten waarvan 2 ook nog VLB, plus 8x 30p SIMM en 2x 72p SIMM voor 4 banken totaal. Moet straks nog inventarisatie doen, maar allereerste vier 30p SIMMs zijn alvast 4MB modellen :)

Intern ziet alles er muv stof (zowel leeftijd als recentere bouwpuin) perfect uit, dus ik.begin al te hopen dat ik hooguit de DS1387 onder handen hoef te nemen om het aan de praat te krijgen. We zullen vanavond als ik thuis ben zien...
Zit/zat jij nou ook regelmatig in de trein in het systeem te kijken naar alles wat erin zit? :)

Hoe ga je alles reinigen?
Reinig jij wel eens hardware met vloeistoffen en zo ja, waarmee en op welke manier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is rustig op het werk vandaag, dus paar uur lang niets beters te doen toch ;)

Conducteur vond het geweldig, hij was blijkbaar vroeger ITer geweest en pas na burnout overstap gemaakt naar NS; was ooit begonnen op ZX81 en daarmee zijn modeltreintjes aan te sturen O+

Schoonmaken... voor gewone stof perslucht, voor aangekoekte meuk wasbenzine en bij extreem vuile gevallen mee onder de douche nemen. Kastpnderdelen doe ik vaak in de vaatwasser, behalve als het aluminium is of stickers heeft die ik wil bewaren (wat ik zelden wil)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:40:
Het is rustig op het werk vandaag, dus paar uur lang niets beters te doen toch ;)

Conducteur vond het geweldig, hij was blijkbaar vroeger ITer geweest en pas na burnout overstap gemaakt naar NS; was ooit begonnen op ZX81 en daarmee zijn modeltreintjes aan te sturen O+

Schoonmaken... voor gewone stof perslucht, voor aangekoekte meuk wasbenzine en bij extreem vuile gevallen mee onder de douche nemen. Kastpnderdelen doe ik vaak in de vaatwasser, behalve als het aluminium is of stickers heeft die ik wil bewaren (wat ik zelden wil)
Wat betreft componenten dus in het meest extreme geval onder de douche... alleen water of ook zeep?

Daarna compressor en/of gewoon dagen vanzelf laten drogen?

Ik heb al veel rare dingen met computers (hardware) gedaan, maar mee onder de douche nog nooit.
Mee naar bed ook nog niet.
:+

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-07-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@dion_b draait dat ding toevallig nog Netware ook momenteel? Zou me zomaar niks verbazen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[Afbeelding]

Kast is uitermate degelijk en behalve beetje vies in uitstekende staat. [a]Generieke Made in Taiwan ding, maar oud genoeg dat dat alsnog stond voor kwaliteit.[/]

Extern generieke 3.5" en 5.25" HD FDDs, intern een IWill Side Jr VLB.multi-IO (niks bijzonders, maar mensen willen nogal eens veel betalen voor de IWill naam :9 ), een TMC HG426AV Cirrus Logic GD5426 1MB VLB VGA (inderdaad niks bijzonders), een Microsoft InPort Device Interface (=bus mouse kaart - niet dat ik bus mice heb of ambieer, maar mocht ik er eentje tegenkomen dan kan ik het tenminste aansluiten) en de echte reden dat ik hele dag vandaag in de trein ging zitten: een TMC PET48PN babyAT EISA moederbord, met 7 EISA sloten waarvan 2 ook nog VLB, plus 8x 30p SIMM en 2x 72p SIMM voor 4 banken totaal. Moet straks nog inventarisatie doen, maar allereerste vier 30p SIMMs zijn alvast 4MB modellen :)

Oeh! Die heb ik ook eentje! (TMC PET48PN) :9

Mocht je iets harder willen gaan dan een 33MHz FSB, dan raad ik af om met EISA te werken. Die kan daar echt niet goed tegen :D

Er zijn nogal wat hidden jumper settings op dat bord. ;)

Verder is de batterij inderdaad leeg. Maar zo’n mod is zo gedaan.

Ik vind het echt een heerlijk bord om mee te klooien. Een van mijn favorieten zelfs! O+

Veel plezier ermee iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:10:
@dion_b draait dat ding toevallig nog Netware ook momenteel? Zou me zomaar niks verbazen :D
Bij gebrek aan HDD draait het momenteel uitermate weinig ;)

Als het werkt ben ik in dubio of ik ga voor practisch (CF-kaartje) of authentiek (heb een monster van een EISA SCSI controller en genoeg om eraan te hangen :7 ). In eerste instantie wil ik alleen DOS en hooguit WIn3.1 erop draaien, maar we zullen zien waar ik zin in krijg.
InjecTioN schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Oeh! Die heb ik ook eentje! (TMC PET48PN) :9

Mocht je iets harder willen gaan dan een 33MHz FSB, dan raad ik af om met EISA te werken. Die kan daar echt niet goed tegen :D
Zou ik niet van plan zijn, althans niet zolang dit m'n enige werkende EISA systeem is. Ik heb een Kingston Am5x86 met VRM die erop zou kunnen, maar aangezien het me vooral om EISA te doen is zou ik al tevreden zijn met een 486DX/SX-33. Als ik idioot wil clocken heb ik een 486 PCI bord dat tot 66MHz kan, al heb ik nog nooit een CPU boven de 50MHz stabiel gekregen erop...
Er zijn nogal wat hidden jumper settings op dat bord. ;)
Interessant! Als het blijkt te werken wil ik graag horen wat zoal mogelijk is.
Verder is de batterij inderdaad leeg. Maar zo’n mod is zo gedaan.
In theorie wel, maar ik ben een prutser: mijn vorige werkende EISA bord overleed ten gevolge van mijn pogingen de DS1387 nieuw leven in te blazen, of waarschijnlijker: mijn lompheid bij het desolderen ervan in poging het socketed te maken. Dat is gelijk verschil met dit bord: het is al socketed, dus ik kan het netjes verwijderen voor hak/breek/blaaswerkzaamheden.
Ik vind het echt een heerlijk bord om mee te klooien. Een van mijn favorieten zelfs! O+

Veel plezier ermee iig!
Tnx, klinkt goed. Bord heb ik alvast uit de kast gebouwd en na kort blazen lijkt het meer dan schoon genoeg. Zodra ik de kinderen naar bed heb gaan we zien wat het doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-07-2025 21:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En...

00
C1

*** PLOF ***

:X

POST begon, maar na een seconde ofzo knalde een van tantalum caps. Dit gaat een 'projectje' worden :'(

Eens zien of ik dit type heb liggen - vast niet in de benodigde hoeveelheid...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:21:
En...

00
C1

*** PLOF ***

POST begon, maar na een seconde ofzo knalde een van tantalum caps. Dit gaat een 'projectje' worden :'(

Wellicht was het beter om die tantalum caps eerst te vervagen voordat je 'm inschakelde... Nu is het hopen dat die condensators niets meegenomen hebben bij hun overlijden... ;) Maar ik vindt 't wel jammer voor je... Nu hopen dat je hem alsnog werkend krijgt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Tantalum caps blijven een gok. Enfin, ik heb er niet genoeg liggen, dus vanavond nog gaat een bestelling de deur uit.

Edit:
Dit bord heeft er welgeteld 37, allemaal 10uF 16V. Heb er gelijk maar 75 besteld en gekozen voor 25V ipv 16V in poging moment dat we weer vuurwerk krijgen uit te stellen tot voorbij mijn graf.

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 31-07-2025 10:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:05:
Idd. Tantalum caps blijven een gok. Enfin, ik heb er niet genoeg liggen, dus vanavond nog gaat een bestelling de deur uit.

Edit:
Dit bord heeft er welgeteld 37, allemaal 10uF 16V. Heb er gelijk maar 75 besteld en gekozen voor 25V ipv 16V in poging moment dat we weer vuurwerk krijgen uit te stellen tot voorbij mijn graf.
Voor die tantaaltjes geldt meestal dat ze gaan wanneer ze gaan. Simple as that. In 99,99% van de gevallen nemen ze niets mee, als in ; ze maken buiten zichzelf niets extra’s stuk door overvoltage oid.

Je kan het bord gewoon veilig inschakelen met een goede voeding die beveiliging tegen overspanning heeft. :) Risico op overige vliegende tantalen natuurlijk daargelaten. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij een 486 bord van DTK heb ik ze maar vervangen door elco's. Maar dan wijkt het meer af van originele staat uiteraard...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Voor die tantaaltjes geldt meestal dat ze gaan wanneer ze gaan. Simple as that. In 99,99% van de gevallen nemen ze niets mee, als in ; ze maken buiten zichzelf niets extra’s stuk door overvoltage oid.

Je kan het bord gewoon veilig inschakelen met een goede voeding die beveiliging tegen overspanning heeft. :) Risico op overige vliegende tantalen natuurlijk daargelaten. :D
Voor de voeding maak ik me alvast geen zorgen, ik heb een van deze:

Afbeeldingslocatie: https://x86.fr/wp-content/uploads/2019/11/intro-02s-1024x576.jpg

Andere componenten op het bord zouden een issue kunnen zijn, maar degene die ontplofte was gewoon een filter cap bij een van de EISA sloten, dus ben vooralsnog optimistisch. Zojuist verzendbevestiging gekregen van de vervanging.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:21:
En...

00
C1

*** PLOF ***

Draait voorlopig deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://regmedia.co.uk/2017/06/05/win10workstations.jpg

:+

Maar ff zonder gekheid, wel een bak om een NT3.51 of NT4 server van te bouwen. Dan uiteraard wel met die EISA SCSI controller er in :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

[Afbeelding]

Lekker 1ste klasse met je retrobak :D Mooi vangst weer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:58

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

Ha nice! Hij is dus naar jou toe :)
Ik heb m langs zien komen en eisa lijkt me ook leuk om mee te spelen... maar vanuit Braboland niet echt om de hoek.

Systeem is dus nog iets mooier dan ik dacht, na de aanstaande recap.
(Vooral de kast vind ik ook erg mooi, met een lichte knipoog naar de PS/2 lijn)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Voor de voeding maak ik me alvast geen zorgen, ik heb een van deze:

[Afbeelding]

Andere componenten op het bord zouden een issue kunnen zijn, maar degene die ontplofte was gewoon een filter cap bij een van de EISA sloten, dus ben vooralsnog optimistisch. Zojuist verzendbevestiging gekregen van de vervanging.
Dat is inderdaad wel een fancy apparaatje! Een paar jaar geleden ergens voorbij zien komen in een YouTube video. :)

De overige componenten op het moederbord zouden er niet onder mogen lijden wanneer een tantaaltje knapt. Er is geen overvoltage dat daardoor ontstaat, dus je hoeft je daar geen zorgen om te maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Ha nice! Hij is dus naar jou toe :)
Ik heb m langs zien komen en eisa lijkt me ook leuk om mee te spelen... maar vanuit Braboland niet echt om de hoek.
Hier ook niet, maar ik heb gratis OV en er is geen hol te doen op het werk, dus ik kan prima vanuit trein werken. Aldus dagje op pad geweest
Systeem is dus nog iets mooier dan ik dacht, na de aanstaande recap.
(Vooral de kast vind ik ook erg mooi, met een lichte knipoog naar de PS/2 lijn)
Ja, viel mij ook mee. Inspiratie van de model 80 is wel duidelijk ja ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
dion_b schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:57:
[...]

En voeding? Welke gebruik je? Heb je een andere getest?

Zo'n P4 trekt al behoorlijk veel over de 12V lijn.
[...]

Asus borden in deze periode konden ongelofelijk specifiek zijn qua DIMMs. Je hebt verschillende geprobeerd: heb je daarbij gekeken of de DIMMs op de QVL stonden?

Anekdote uit die tijd: huisgenoot van me had rijke ouders, kocht splinternieuwe Asus A7N8X-Deluxe en AthlonXP 3200+, en een of ander hippe Kingston geheugenset. Ik was wat armere student (cq gaf meer uit aan bier dan hij O-) ) dus haalde ik een GA-7N400L uit een bak met 'defecte' moederborden op een computerbeurs die ik met een BIOS flash tot leven wekte, kocht 2e hands een AXP2500+ die ik naar 3200+ snelheid klokte en haalde een paar Nanya DIMMs. Ondanks Frankenstein-systeem deed de mijne het perfect. De zijne weigerde pertinent te booten. Gelukkig konden we door de facto indentieke systemen alles uitwisselen en snel genoeg bleek dat de A7N8X over z'n nek ging van zijn RAM. RAM zelf was niets mis mee, dat werkte perfect in mijn bordje, maar zijn systeem weigerde ook maar iets te doen met dat spul erin. Non-QVL uiteraard. Mijn Nanya DIMMs stonden wel op de A7N8X QVL en jawel: die werkten probleemloos. Dus heb ik zijn RAM maar gehouden en hij de mijne. En is nog een keer duidelijk geworden dat Asus onnodig kieskeurig geengineered werd. Het leverde niet eens betere prestaties, de mijne was 0.1% sneller :7
P4 doet nog niks helaas 🤦‍♂️

Wat de voeding betreft heb er een 390watt coolermaster aan hangen en geheugens ook zowel verschillende sets als losse modules geprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Ben ondertussen ook met andere projecten bezig, heeft iemand toevallig een mooie AT bigtower staan iets in de trend van deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35ycuMfjVOD6H3nn2-3jasuE7kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4olAdPUdaMFEBVReiVGgMBZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
En ik heb ook een bigtower staan als nieuw huisje voor m’n dual p3 1000 maar deze mist het hardeschijf/floppy Rack. Kan iemand mij hieraan helpen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSErVxMipJxLzXMrqTC0IxMoQU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TAJcLiPgqpUfG37rDvbSAbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2kec1c2eDOdxEa9SvnAWD3NFgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsIsjLeK5KUWeCDVP81M6XO5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:47:
Ben ondertussen ook met andere projecten bezig, heeft iemand toevallig een mooie AT bigtower staan iets in de trend van deze:

[Afbeelding]
Geef me even, ik heb misschien wat je zoekt. Net ten oosten van Breda, komt dat uit?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Geef me even, ik heb misschien wat je zoekt. Net ten oosten van Breda, komt dat uit?
Jazeker, woon zelf in Zundert dus 😃👌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@corné325i Middelste op de foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecbz7qwbnK1cALnhRECTN1NV9pY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ2hetUIXUgG1dT4cwN1YzGJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Geheel as is, met fdd die ik nooit heb getest en geen voeding. Inclusief wat viesjes links en rechts (en overal daar tussenin).

Volgens mij precies dezelfde als op jouw foto ook!

Ik was van plan een project te maken van deze kast, maar zoals iedereen hier heb ik meer aanstaande projecten dan tijd, als ik mijn gezin ook nog tijd wil geven ;)

Stuur maar een dm als je interesse hebt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZIe ik daar een Colani bigtower naast? :9

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:34:
ZIe ik daar een Colani bigtower naast? :9
Jup :p Ook een project dat niet van de grond komt :')
Helaas mist hij de zijkappen en diskettedrive frame.
En net zo veel hardware er in...

Het plan is om passende kappen te vinden (mogelijk heb ik die zelfs al) en er een willekeurig mobo met Cx486 DX40 in te hangen, maar nog geen idee wat precies

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

De AX6B doet het :)
Met het bios wat erin zat had ik geen Klamath 266 hoeven kopen maar dat wist ik niet vantevoren.
Hij postte gelijk. :D

Mooi bordje; goede vrm (met zelfs wat heatsinkjes!), de floppy connector op een nette plek en 3 ISA sloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z8u9hYEq_S2CnrSVwzTrYLXKKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8NOCnBssNYeYJBnFNUVhtgY.jpg?f=fotoalbum_large

Zo verkreeg ik het.
Onder het retention clipje was dus nog meer verborgen.
Omdat het kunststof daar omhooggetrokken was zaten daar ook een hele rij pinnen in het CPU slot.
Dat heb ik ook kunnen verhelpen.

Nu op zoek naar een komplete nieuwe retention (de bevestiging met het moederbord is stuk) of deze 3d printen; dat is misschien nog wel leuker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTtcX1PjBfTwUCI7H3yUqhodvCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rizMx1CrDYyz6nQCZlRCCys7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-08-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:40:
@corné325i Middelste op de foto :)

[Afbeelding]

Geheel as is, met fdd die ik nooit heb getest en geen voeding. Inclusief wat viesjes links en rechts (en overal daar tussenin).

Volgens mij precies dezelfde als op jouw foto ook!

Ik was van plan een project te maken van deze kast, maar zoals iedereen hier heb ik meer aanstaande projecten dan tijd, als ik mijn gezin ook nog tijd wil geven ;)

Stuur maar een dm als je interesse hebt!
Heb je gepbt 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, zowel van deze kast als de Colani er naast heb ik wat meer fotos doorgegeven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Geen idee of dit hier al eens eerder gepost is, maar kwam vanmiddag deze website tegen met keys van legacy versies van 3D Mark en PC Mark:
https://benchmarks.ul.com/legacy-benchmarks

Dacht eerst dat het een obscure site was, maar dit is tegenwoordig de firma naam achter 3D Mark en soortgelijke benchmarks. Heb t even getest met 3DMark05 voor het testen van mn laatste nieuwe build (P4 3.6Ghz en X850XT) en de key werkt prima. Het is erg handig, want met bepaalde versies van b.v. 3D Mark (ik meen vanaf 2005) kun je de score alleen online zien. Ik heb mijn retro pc's / retro pc netwerk niet aan het internet hangen en het zou mij ook niet verbazen als de online services voor deze oudere 3DMark versies niet meer werken.

Vanavond als we weer thuis zijn nog eens een run 3DMark05 doen op die pc, eens kijken hoe ie scoort. In het BIOS van het Asus mobo staat de auto overclock aan, dus de Pentium 4 tikt onder load de 3.8Ghz aan. Dat moet best een leuke score kunnen opleveren.
Ben met de tijd ook van plan, nu mn retro pc parkje wel enigzins zn finale vorm begint aan te nemen, om op alle pc's eenzelfde setje benchmarks af te nemen en de scores te registreren. Uiteindelijk dan ook het idee om voor elke pc een soort van naambordje te maken met de specs erop en wat van de benchmarkresultaten. Is leuk om de relatieve verhoudingen in performance tussen de pc's te zien en ook om te onthouden wat nu precies in welke pc zit. Want ja, met 30+ systemen weet ik inmiddels ook lang niet altijd meer wat nu precies waarin zit 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie dit is zeker nice ! Ik zelf sprokkel ook wat legacy versies van diverse handige tools. Met name oude fraps is handig om oude games te benchen qua fps.

Sommige mensen zeggen wel eens "alles wat ooit op internet heeft gestaan, blijft er op" die verklaar ik voor naïef. Soms verdwijnen dingen, en soms is het nog te vinden via the way back machine bv. Maar ook dikwijls komt het op obscure sites, en daar heb ik het niet zo op vanwege welbekende risico's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:27:
@Moi_in_actie dit is zeker nice ! Ik zelf sprokkel ook wat legacy versies van diverse handige tools. Met name oude fraps is handig om oude games te benchen qua fps.

Sommige mensen zeggen wel eens "alles wat ooit op internet heeft gestaan, blijft er op" die verklaar ik voor naïef. Soms verdwijnen dingen, en soms is het nog te vinden via the way back machine bv. Maar ook dikwijls komt het op obscure sites, en daar heb ik het niet zo op vanwege welbekende risico's.
Inderdaad, ik ben ook niet zo goed gelovig. Ik heb het over de jaren al gemerkt bepaalde Youtube filmpjes; filmpjes van enkele van de eerste fulltime Youtubers die ineens offline/op private gezet zijn, bepaalde filmpjes uit de begindagen van WoW toen ik ook nog heel veel speelde die ineens verdwenen zijn enzovoorts. Maar ook bepaalde tooltjes uit het Windows 95/98/XP tijdperk die je ineens niet meer kunt vinden of waarvan de fabrikant al 10+ jaar geleden failliet is gegaan.

Deels daarom maar grotendeels ook uit gemak heb ik op de NAS in mn retro-LAN netwerk al een aardige hoeveelheid tooltjes, drivers en ISO's opgeslagen. Met name voor de algemene drivers is het heel makkelijk; NVidia/ATI drivers, DirectX, Creative Soundblaster, Logitech drivers en ga zo maar door, drivers van hardware wat ik in het overgrote deel van mn retro pc's wel heb zitten.

Als ik nog 10 stappen verder ben, ben ik ook voornemens om wat images te gaan uploaden na TheRetroWeb of Archive.org. Ik heb b.v. heel wat originele drivers en applicatie disks van tal van Medion pc's, maar ook van DFI LanParty. En dat zijn, uit eigen ervaring, dingen die heel, heel lastig te vinden zijn. En voor de verzamelaars/puristen die b.v. een bepaalde Medion pc in originele staat willen herstellen, met alle software wat daarbij hoort, is dat wel zo fijn als je dat kunt downloaden.

edit: inmiddels een tweetal 3DMark runnetjes gedraaid op de P4 machine:

3DMark 2001: 23047
3DMark05: 6197

Afgaande op deze review van Techpowerup is het enigszins in de lijn der verwachting; de 05-score iets wat laag, de 2001 score wat hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door Moi_in_actie op 02-08-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Moi_in_actie juist. Ook drivers etc valt niet altijd mee meer om die te vinden. Meestal lukt het nog wel via degelijke sites zoals philslab of vogons of theretroweb. (Wel altijd ff virustotal.com voor de zekerheid) Maar de sites van de fabrikanten hebben echt niet altijd meer drivers uit het windows 95/98 tijdperk bv.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn speelgoed is binnen - Compaq Professional Workstation AP550 :)

Buitenkant is redelijk standaard Y2K Compaq:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2J3W0D653OkQQ2xoQEbncKRCTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5UUBA7CYa2aDqaMeD2kivEj.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de binnenkant is wat bijzonderder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGZHz_u6a2V_K3WlnoOU-dY4rvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VWMtKRAtg6NEGIcfALQT2nb.jpg?f=fotoalbum_large
Lompe (en non-ATX standaard hoge) 375W PSU, Compaq SW400 moederbord met i840 dual channel RDRAM chipset en onboard U160 SCSI - met daar 2x 128MB PC800 RIMMs en 2x dummy C-RIMMs op, een P3-1000EB met proprietary extra smalle en hoge heatsink, en - onverwacht - een lompe Matrox G200MMS quad VGA kaart (zowaar met een van de DMS-59 kabels erbij, voor 2x VGA en composite. Oh, en het is een versie met een TV tuner 8)7

Andere onverwachte feature: de geïntegreerde AC'97 audio is gekoppeld aan de (lomp grote) PC speaker, dus zodra drivers geïnstalleerd zijn komt er geluid uit :P

Ik blij. Maar dat kan natuurlijk beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK_5O9KBnSE6rZhNDbCggKXXTSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0jpmwB39qfG31TwYggNhnTX.jpg?f=fotoalbum_large
- RAM naar 4x 512MB ECC RIMMs uitgebreid
- G200MMS met een G400 Max vervangen
- NEC USB 2.0 erbij
- Turtle Beach Santa Cruz geluidskaart erbij voor A3D 1 en 2 en EAX 1 en 2 :7

Vooralsnog WinXP op helft van de 18GB SCSI HDD gezet, moet even kijken wat ik ernaast doe; win99 of Bezos zou grappig zijn maar beide hebben flink werk nodig om met zoveel RAM te werken. Misschien dat ik weer eens NetBSD afstof om een geheel actuele OS erop te kunnen zetten.

Nu op zoek naar een tweede P3-1000EB ervoor, of nog beter 2x 933EB om 1-1 met mijn dual i820 systeem te kunnen vergelijken :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Kan het zijn dat Intel 440BX moederborden niet lekker overweg kunnen met IDE>SATA adapters?

Ik heb de chipset drivers geïnstalleerd.

Ik heb allerlei rare zaken met zo'n adapter en een OCZ Vertex 2 90 GB.
Bios herkend de SSD als 90gb en FDISK ook.

Kopiëren van bestaande gaat soms visueel "schokkering", dus dat de boel even bevriest inclusief de muis.
Ik heb al een keer na een reboot gehad dat ik geïnstalleerde mappen kwijt was ineens.
En net een melding van een registerfout en dat Windows98SE een backup teruggezet had (toen was ik nog meer kwijt van wat ik al geïnstalleerd had).

Ik heb in apparaatbeheer een uitroepteken en Code 10 bij de primary IDE controller (dual fifo).
De SSD met de IDE adapter zijn als primary master aangesloten.
Er is geen driver voor de IDE adapter beschikbaar (bij de fabrikant: Startech).

Net even een andere (goed werkende) geheugen module ingebouwd en aan het eind van een bestand kopiëren de melding van Winrar Diagnostic Messages: bestand is corrupt.

Met het lange formateren van de Windows98SE disk zelf (vlak voor setup) kreeg ik op een gegeven moment ook een foutmelding.
Via DOS prompt en quick format geen foutmelding.

Misschien helpt het anders/is het een optie om deze ook met Ontrack Disk Manager te installeren?

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-08-2025 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:06
dion_b schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:36:

Nu op zoek naar een tweede P3-1000EB ervoor, of nog beter 2x 933EB om 1-1 met mijn dual i820 systeem te kunnen vergelijken :7
1x SL52R en 2x SL52Q heb ik hier allemaal liggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TevTJLnbvRupf7UgrbR1nmNQkO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPgqzwRh73Y75ZLk3RNKZuc4.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1V8B3_jVdY06cFIVzLyPgAJHto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2Bg2QhRosOWe14ZWg6tDdDI.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

1x SL52R en 2x SL52Q heb ik hier allemaal liggen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tnx en mooi spul... maar dankzij die afwijkende slots die 'te' dicht op elkaar staan moet ik een specifieke heatsink kunnen gebruiken en die past alleen op een SECC2 cartridge, niet op een slocket :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

HugoBoss1985 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:49:
Kan het zijn dat Intel 440BX moederborden niet lekker overweg kunnen met IDE>SATA adapters?

Ik heb de chipset drivers geïnstalleerd.

Ik heb allerlei rare zaken met zo'n adapter en een OCZ Vertex 2 90 GB.
Bios herkend de SSD als 90gb en FDISK ook.

Kopiëren van bestaande gaat soms visueel "schokkering", dus dat de boel even bevriest inclusief de muis.
Ik heb al een keer na een reboot gehad dat ik geïnstalleerde mappen kwijt was ineens.
En net een melding van een registerfout en dat Windows98SE een backup teruggezet had (toen was ik nog meer kwijt van wat ik al geïnstalleerd had).

Ik heb in apparaatbeheer een uitroepteken en Code 10 bij de primary IDE controller (dual fifo).
De SSD met de IDE adapter zijn als primary master aangesloten.
Er is geen driver voor de IDE adapter beschikbaar (bij de fabrikant: Startech).

Net even een andere (goed werkende) geheugen module ingebouwd en aan het eind van een bestand kopiëren de melding van Winrar Diagnostic Messages: bestand is corrupt.

Met het lange formateren van de Windows98SE disk zelf (vlak voor setup) kreeg ik op een gegeven moment ook een foutmelding.
Via DOS prompt en quick format geen foutmelding.

Misschien helpt het anders/is het een optie om deze ook met Ontrack Disk Manager te installeren?
Icm windows 98 klinkt dat meer als een IRQ of DMA probleem dan iets anders. Is nog plug en pray he, niet plug en play ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

The Eagle schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Icm windows 98 klinkt dat meer als een IRQ of DMA probleem dan iets anders. Is nog plug en pray he, niet plug en play ;)
Mmm dank voor het meedenken.
Hehe die zin heb ik vaker gehoord tijdens problemen met het Advantech pctje en de SB Live!

Heb je nog tips (hoe kom ik er achter waar het conflict zit als dat het is)?

Edit: Ik heb de SSD even zonder adapter aan een Windows XP 32bits machine gehangen en HDtune quick scan vind geen fouten.
Crystal Disk Info vind ook geen SMART problemen.

Windows98 systeem ben ik nu aan het memtesten.

Dan zit het in:

De IDE/Sata adapter
Compatibility
IRQ/DMA
Missende driver

Edit: iets met de Sata/IDE adapter en/of 32gb limiet van het mobo.
De combo met de OCZ werkt prima in een Socket A systeempje.
Geen idee hoe ik de OCZ met volledige 90gb geïnstalleerd en zichtbaar had in Windows98SE maar dat lukt nu ook niet meer.
Met HDD auto detect in bios ziet het bios wel 90gb maar vaak is het na rebooten maar 32gb in het hardware overzicht scherm. (toch een IRQ/DMA ding?)
Ontrack Disk Manager ziet de schijf wel maar formatteren lukt niet.
Een 64gb Sandisk wordt helemaal niet gezien.

Over het algemeen staan deze adapters met Marvell controller goed bekend maar in dit geval, in dit systeem, gaat het niet lekker.
Afijn terug in het Socket A systeem en hiervoor een IDE > CF adapter regelen.

Lang verhaal kort: met een 80GB IDE HDD werkt alles perfect.

Ik heb de cpu retention ook klaar.
Kant-en-klaar bestandje van internet.
De oogjes voor het slot 1 haakje zaten te laag.
Ik had geen zin om de print aan te passen dus ik ben met een naaldvijltje bezig geweest.
Tevens een mooie schuine hoek van gemaakt.
Het haakt nu perfect strak in wanneer de cpu helemaal goed aangedrukt wordt.
Snug as a bug in a rug.

Qua isolatieringen voor het pcb/de schroeven had ik vanalles.
Maar ik ben uiteindelijk voor de kartonnen ringen gegaan die bij veel Zalman koelers zaten.
Schroefkoppen zijn dunner dan mobo afstandshouders.

Bovenkant gefixeerd met moertjes en veerringen, die happen in het PLA en dit gaat nergens meer heen ondanks niet muurvast draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txPJCGo4izAHH_Bk86s8PCziYgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SesM7W0zxxwzDS5CpJQS5UQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npZ9pfpVuNeYuoIk4O1CtHZ3rkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwokRLKaycPJPPX58o9B6IoS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-08-2025 13:08 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Voodoo 2 Magic 3D II met 110 mhz ram gerepareerd.

Lag hier al weer 3 jaren op zolder; nadat ik de pinnen van de chip had gerepareerd bleef de kaart niet goed werken.
Pinnen niets meer aan gedaan dan zo ver terugbuigen dat ik ze weer op hun plek vast kon solderen.

Toen blijkbaar niet gedacht aan de kaart verder inspecteren (assumption is the mother of all fuckups).
Kaart bleef een "Walt Disney" (copyright @Waterbeesje ) doen na een paar seconden ingame.

C104 condensator op de achterklant bleek te ontbreken.
Ik heb gisteren C103 eraf gehaald om door te meten en van een oud Socket 939 bord een correcte condensator afgehaald.
Gelukkig bleek de vervangende een goede waarde van 100uF te hebben want de C103 is een 150uF (ik meette 85uf).
Op Vogons vond ik een heel schema van Voodoo 2 kaarten inclusief van deze kaart.

Dit is allemaal zonder microscoop gedaan.
Hij doet het nu weer perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oM2yLyzHEzvRjAlVbABKTgeSj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96AESYJOKY2MYOHlxbEvjs4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMswJ8GqA6JlES64GI-RNo4aYHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWJXwTam8MbBjztU4hb2cEXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7jTFX8LxpwIHieAhDXDYl7leCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lc5wHKwTebg1A8pF1N7aoEP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYOvyniUVDu3q4GyPIkG1CxbKzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvVQqAZMeKdhb6IkMdLePr74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bROXOsoDxScBHdilVAHmB62pFXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnSW640fK7H2sVG2KiHlLbQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7polriJ11kDRoZHkwzUgTqW0z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1TlHukotE98Nivlgn5erOhE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
HugoBoss1985 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:48:
Voodoo 2 Magic 3D II met 110 mhz ram gerepareerd.
...
WOW ... wat een toewijding. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:06
HugoBoss1985 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Mmm dank voor het meedenken.
Hehe die zin heb ik vaker gehoord tijdens problemen met het Advantech pctje en de SB Live!

Heb je nog tips (hoe kom ik er achter waar het conflict zit als dat het is)?

Edit: Ik heb de SSD even zonder adapter aan een Windows XP 32bits machine gehangen en HDtune quick scan vind geen fouten.
Crystal Disk Info vind ook geen SMART problemen.

Windows98 systeem ben ik nu aan het memtesten.

Dan zit het in:

De IDE/Sata adapter
Compatibility
IRQ/DMA
Missende driver

Edit: iets met de Sata/IDE adapter en/of 32gb limiet van het mobo.
De combo met de OCZ werkt prima in een Socket A systeempje.
Geen idee hoe ik de OCZ met volledige 90gb geïnstalleerd en zichtbaar had in Windows98SE maar dat lukt nu ook niet meer.
Met HDD auto detect in bios ziet het bios wel 90gb maar vaak is het na rebooten maar 32gb in het hardware overzicht scherm. (toch een IRQ/DMA ding?)
Ontrack Disk Manager ziet de schijf wel maar formatteren lukt niet.
Een 64gb Sandisk wordt helemaal niet gezien.

Over het algemeen staan deze adapters met Marvell controller goed bekend maar in dit geval, in dit systeem, gaat het niet lekker.
Afijn terug in het Socket A systeem en hiervoor een IDE > CF adapter regelen.

Lang verhaal kort: met een 80GB IDE HDD werkt alles perfect.

Ik heb de cpu retention ook klaar.
Kant-en-klaar bestandje van internet.
De oogjes voor het slot 1 haakje zaten te laag.
Ik had geen zin om de print aan te passen dus ik ben met een naaldvijltje bezig geweest.
Tevens een mooie schuine hoek van gemaakt.
Het haakt nu perfect strak in wanneer de cpu helemaal goed aangedrukt wordt.
Snug as a bug in a rug.

Qua isolatieringen voor het pcb/de schroeven had ik vanalles.
Maar ik ben uiteindelijk voor de kartonnen ringen gegaan die bij veel Zalman koelers zaten.
Schroefkoppen zijn dunner dan mobo afstandshouders.

Bovenkant gefixeerd met moertjes en veerringen, die happen in het PLA en dit gaat nergens meer heen ondanks niet muurvast draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi met een 3d printer, zal wel meevallen met de temperatuur denk ik. Die werden niet zo warm dat het kan vervormen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

TheInsider schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Mooi met een 3d printer, zal wel meevallen met de temperatuur denk ik. Die werden niet zo warm dat het kan vervormen?
Misschien in een hele dichte retro behuizing i.c.m. een passieve psu bovenin.
Anders geen enkel probleem; het zit nu al een paar dagen tijdelijk in een moderne behuizing met 2x 120mm.
Het wordt absoluut niet warm genoeg.

Ik heb wel eens 92mm fan houders voor een Gelid Icy Vision geprint en gebruikt icm een HD7970 en R290 en fan control door de kaart zelf.
Dat gaat ook prima zolang de fans draaien, anders vervormen de lipjes/klemmen door de warmte (pré OS omgeving).
Dat heb ik al ervaren toen de koelers eraf vielen toen het systeem lang in het bios stond.

Ik heb daarvoor een oud electrisch kookplaatje met regeling.
Zoals het printerbed; om verbogen zaken te verwarmen en terug te buigen.
In een pan kan ook.

Soms is het kwetsbaar als er kracht op komt; dan kunnen er laagjes afbreken.
Met super glue / secondelijm werkt tot nu toe het beste om te fixen.

PLA is lekker makkelijk te printen.
Voor computer spul gebruik ik niet anders.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-08-2025 10:29 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste