Moi_in_actie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:37:
[...]
Ah mooi man. SLI is altijd een gedoe geweest, maar vooral rond het begintijdperk. De ondersteuning vanuit games was al wisselend/matig en daarbij werkte het bij game X wel met driver A, maar bij game Y dan weer niet. Heb t zelf ook ervaren met een van mijn builds, waar een Athlon FX-60 in zit en 2x 8800GTX in SLI; soms werkt het goed, soms geen enkel verschil t.o.v. 1 kaart, soms werkt het in SLI totaal niet.
Zie op de foto een (volgens mij) relatief moderne beQuiet! koeler. Weet niet of dat een bewuste/uiteindelijke keuze is, daar zou je toch een Zalman CNPS koeler of iets van Thermaltake verwachten voor die periode.
En ja qua kast is het misschien wat lastig, de meeste kasten uit die periode hadden nog de voeding bovenin zitten. De Cooler Master Stacker 810 is inderdaad een optie, die kan de voeding zowel onderin als bovenin plaatsen en zijn window sidepanels voor te krijgen (new old stock zelfs). Heb zelf 2 van die kasten staan en ja het zijn enorme gevaartes.
Indien "voeding onderin" geen harde vereiste is zou ik eens rondkijken naar kasten van Thermaltake; dingen als de Tsunami of Xaser zijn mooie, lichtgewicht midtower kasten met window (optie). Of iets als een Chieftec Dragon.
Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een CasEdge Diabolic Minotaur case:
[
Afbeelding]
Die case wilde ik destijds hebben voor mijn Athlon64 build, alleen is uiteindelijk de keuze toen op de Cooler Master Ammo 533 gevallen. Zo nu en dan nog eens gezocht naar die Diabolic Minotaur kast, maar nergens meer kunnen vinden helaas.
Ik heb wel nagedacht over wat je zei m.b.t. SSD's en de pc samenstellen die je toen had óf die je toen had gewild.
Qua voeding ga ik wel echt afwijken, sowieso weet ik niet meer wat ik had maar dat moet gewoon een nieuwe kwaliteits voeding worden zodat het in orde is.
Ik had toen ook geen SSD's, het snelste was een Raptor (later had ik er twee in Raid).
Maar ook daar wil ik wel van afwijken omdat het systeem daar zoveel sneller van wordt.
Wel mee eens dat het afdoet aan "het echte gevoel" van toen dus je hebt me wel aan het twijfelen gebracht.
Maar tja qua hardware verder is het ook al niet exact wat ik toen had

Verderop meer daarover.
Wat je eerder zei over de upgrade van 7600 gt naar 7900GTO klinkt mij voor rond die tijd heel herkenbaar.
Ik heb in iets van een jaar tijd toen ik weet niet hoeveel videokaarten gehad.
8800GTX, 9600gt sli, 3870 crossfire, 38702x, 9800gx2
De exacte volgorde weet ik niet meer, wel alles met socket 775 hardware gebruikt.
Die 8800 series was echt wel een enorme indrukwekkende sprong vanaf de 7000 series.
Ik weet nog wel zeker dat ik van 2x7800GT SLI naar 1x 8800GTX ging en dat ik eindigde met de 9800GX2.
Van de 9600gt sli set weet ik nog dat ik de hele boel retour heb gestuurd omdat het moederbord (een 680i dacht ik) zoveel ellende gaf.
Die borden zijn altijd heel lastig stabiel te krijgen/problematisch geweest (voor mij in ieder geval).
Die Stacker 810 is wel een gave en goeie, met 2x 120mm achterin.
Ik heb een andere versie daarvan gehad met 1x 120mm waar de voeding ook bovenin kon.
Goede tip, merci, als ik daarvoor ga dan ga ik een 810 zoeken!
Grappig want die webshop die al dat new old stock spul verkoopt (en die windowed Stacker panels) kwam ik gisteren ook tegen
Klopt inderdaad dat het een moderne (Slim Rock) Be Quiet! Is.
Ik heb een CNPS7000 liggen en geprobeerd maar ik schrok van de temperaturen met bootable Memtest.
Dus die Slim Rock zit er nu even op, inclusief de VRM cooler die bij het moederbord zit.
Scheelt zelfs voor de gevoelstemperatuur van de southbridge en de northbridge... anders wordt dat echt gruwelijk heet.
Wanneer het moederbord plat ligt in ieder geval.
Op de cpu die ik toen had zat een Arctic koeler (zie de foto verderop), maar dat was een wat simpelere singlecore... geen idee meer welke; een Silencer 64?
Maar nu ik heb een hoop verkeerde zaken gezegd

Ten eerste de Radeon 9800Pro kon bij mij pas de benen strekken van Socket A (Nforce 2) naar Socket 754.
Ik weet nog dat Doom 3 toen ineens een heel stuk beter draaide.
Wat ik qua Socket A bord had weet ik niet exact meer, volgens mij de Asus A7N8X-E Deluxe.
Niet gek dat de 9800Pro toen sneller liep want AGP is schijnbaar behoorlijk cpu bottlenecked/limited.
Volgens mij had ik toen dus geupgrade naar een MSI K8N Neo Platinum (754 Nforce 3 250)bord met dus uiteraard een AGP Slot.
Ik weet ook vrijwel zeker dat ik een AGP Nvidia 6600GT had want ik heb later nog een Ati X800XT PE gehad wat vrijwel zeker een AGP was.
Misschien klopt het toch wat ik zei van de 9800PRO en socket 939.
Want ik weet dus niet meer of ik (ook/nog) een MSI K8N Neo2 Platinum bord heb gehad.
Dat is een socket 939 bord met Nforce 3 Ultra chipset en AGP.
Ik heb zelfs nog in mijn oude, jaren ongebruikte, e-mail gezocht maar kan niets meer vinden van rond die tijd qua computershops en facturen.
Ik weet dus vrijwel zeker dat ik de MSI K8N Neo Platinum socket 754 heb gehad met 6600GT AGP.
Alleen helaas niet meer zeker of ik ook nog de MSI K8N Neo2 Platinum socket 939 met AGP heb gehad voordat ik naar A8N-SLI SE (ook teruggevonden dat ik die toen had) ging.
Volgens mij heb ik alles tot (in ieder geval/zeker weten) de A8N-SLI SE en 7800GT (later SLI) in een goedkope en simpele behuizing gehad die wit was met een soort blauwe elementen (als ogen) in het front.
De A8N-SLI SE ging wel in een Procase Zirco.
Kabelmanagement vond ik toen niet boeiend.
Voeding van windows voorzien en SLI spiegel in de bodem gemaakt.
Vandaag is helaas een A8N-SLI Premium gesneuveld (sort of)... heel bizar; ik dacht dat ik alles gezien had qua hardware problemen.
Ik zette het vanmorgen gewoon aan en bootte naar Windows XP.
Vervolgens ga ik het bios in en laad ik bios defaults.
Daarna helemaal niets meer.
Ander ram, andere voeding, andere cpu, andere videokaart... geen enkel teken van leven behalve ventilatoren en power lampje.
Nu komt het: ik dacht ik pak nog een PCI videokaartje (S3 Virge) want standaard staat het bios op eerst "PCI" videokaart prefereren.
Nog steeds geen beeld.
Toen de 6600GT er weer in, samen met de PCI S3 Virge en in eens een POST beep en beeld

Maar de boel bleef vast staan op het Asus moederbord scherm, toetsenbord reageerde ook nergens op (ook geen capslock en/of capslock lampje).
Als ik de VGA kabel in de 6600GT deed dan kreeg ik 1 lange beep en 3 korte beeps: videokaart probleem.
Maar dus ook een 6600 getest en nog een HD7970 zonder UEFI firmware. (Daar post de A8N32-SLI Deluxe trouwens mee

)
Ik heb zelfs nog met een A8N-SLI Deluxe moederbord bios getest en een ouder bios van de A8N-SLI Premium daarin geflashed om te proberen.
Helaas geen programmer daarvoor aanwezig maar zo lukte het ook.
Gezien het laden van de bios defaults direct vóór het probleem dacht ik nog aan een bios issue.
Hetzelfde euvel.
Heel bizar dat het bord toevallig overleden (maar wellicht te reanimeren) is daarna.
Alles wordt warm en aangezien ik er nog wel beeld uitkrijg met een hele gebruiksaanwijzing is het wellicht een kwestie van het bord recappen?
[
Voor 13% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 03-07-2025 22:17
]