Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@dennis_rsb De uiteindelijke installatie media hebben een mapje waar deze driver in zit. Die kun je los kopiëren of gelijk vanaf diskette aanspreken als je een driver toevoegt in Windows.

Deze driver produceert echter alleen een beetje de geluidseffecten over de pc speaker (die uiteraard van lage kwaliteit is) dus een goede geluidskwaliteit hoef je uiteraard niet te verwachten. Het is meer een mooie showcase om te laten zien dat de pc speaker zo veel meer kan zijn dan een piepjes generator (net zoals bijvoorbeeld Inertia player overigens)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:07
@Waterbeesje aha, dan voegt het niet veel extra tov die generieke driver. Daarmee heb je opstartgeluidjes en errorgeluidjes. Maar idd het klinkt natuurlijk slecht want het is via de interne speaker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Waterbeesje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:04:

Deze driver produceert echter alleen een beetje de geluidseffecten over de pc speaker (die uiteraard van lage kwaliteit is) dus een goede geluidskwaliteit hoef je uiteraard niet te verwachten. Het is meer een mooie showcase om te laten zien dat de pc speaker zo veel meer kan zijn dan een piepjes generator (net zoals bijvoorbeeld Inertia player overigens)
Ik vond het wel geinig op oude 486 laptops zonder geluidskaart en monochroom scherm.
Tijd terug nog een Escom Graymate met een SX33 gehad en met die driver was het best te doen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@nelizmastr iig een van dit soort tools zat ook op die 486 bij ons vroeger, die 486 pc die mijn broer in '92 of '93. Want daar zat ook geen geluidskaart aan, dat ik voor 99% zeker.

Dat was deze pc, heb hem al vaker gedropt. Nog steeds weinig concreets erover gevonden. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwN8Teyo6oA4f76psKfpIt6JTf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4jRnAv6GiqAkftRWceWpeFtb.png?f=fotoalbum_large

Dus rond de eeuwwisseling toen ik een jaar of 7/8 was"ontdekte" ik die pc. En zo begon mijn computertijdperk :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dennis_rsb schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:52:
@nelizmastr iig een van dit soort tools zat ook op die 486 bij ons vroeger, die 486 pc die mijn broer in '92 of '93. Want daar zat ook geen geluidskaart aan, dat ik voor 99% zeker.

Dat was deze pc, heb hem al vaker gedropt. Nog steeds weinig concreets erover gevonden. :p

[Afbeelding]

Dus rond de eeuwwisseling toen ik een jaar of 7/8 was"ontdekte" ik die pc. En zo begon mijn computertijdperk :p
Leuk verhaal:)

Bij mij begon het met de Compaq Presario CDS van mijn zus. Exacte model nooit gevonden, maar het draaide Duke3D en GTA1 dus moet wel een Pentium zijn geweest. Als er ooit nog eens op mijn pad komt, moet ik die hebben :+

Als een Tweaker er een heeft en er vanaf moet, houd ik me ook aanbevolen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@nelizmastr haha die spellen heb ik ook gespeeld, maar wel een ietsje later en op een andere machine.

Overigens op die 486 bak experimenteerde ik ook toen, en had toen perongeluk windows verwijderd 😂toen had ik alleen dos nog. Later had een moeder van een vriend nog windows 3.x diskettes. Toen heb ik dat weer geïnstalleerd. Maar ik was wel allerlei spellen kwijt. Een vriend van mijn broer had voor mij nog windows 95 erop gezet. Maar dat was de hel op aarde met 4 mb ram. Daar wou ik snel vanaf 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nelizmastr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Leuk verhaal:)

Bij mij begon het met de Compaq Presario CDS van mijn zus. Exacte model nooit gevonden, maar het draaide Duke3D en GTA1 dus moet wel een Pentium zijn geweest. Als er ooit nog eens op mijn pad komt, moet ik die hebben :+

Als een Tweaker er een heeft en er vanaf moet, houd ik me ook aanbevolen O-)
Kan ook een 486DX2@66 zijn geweest.
Staat ie hier tussen? https://archive.org/detai...994-1995/page/n3/mode/1up

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn geheugen zegt dat het die op pagina 8 zou moeten zijn. Ik was nog een kleuter doen we dat ding “kregen” dus de herinnering is beperkt tot plaatjes :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennis_rsb schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:52:

[Afbeelding]

Mijn eigen PC was een XT. Daar leerde ik config.sys en autoexec.bat te meesteren. Mijn multimedia experience bogen met ... jawel ... een 80486 met een Terratec geluidskaart. Dat was goed geluid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:04:
@dennis_rsb De uiteindelijke installatie media hebben een mapje waar deze driver in zit. Die kun je los kopiëren of gelijk vanaf diskette aanspreken als je een driver toevoegt in Windows.

Volgens mij heeft hij generieke WSS (dus 16b audio op 48kHz) al aan de praat in Win3.11. Effecten via piepertje zijn grappig, maar geen upgrade ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Volgens mij heeft hij generieke WSS (dus 16b audio op 48kHz) al aan de praat in Win3.11. Effecten via piepertje zijn grappig, maar geen upgrade ;)
Hi-res audio op 24/96000/2 is ook een deler van 16/48000/2. Een compact disc doet 16/44100/2. Ik meen iets vernomen te hebben dat het afhangt van de videokwaliteit/scanning (dvd is 16/48000/2).

Speel je cd's af via een 16/48000/2 kaart dan krijg je extra kwantisatieruis. De geluidskaart moet dus als uitgang 16/44100/2 hebben. Speel je zowel cd's als dvd's op je systeem af zet de uitgang dan op 24/96000/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Hi-res audio op 24/96000/2 is ook een deler van 16/48000/2. Een compact disc doet 16/44100/2. Ik meen iets vernomen te hebben dat het afhangt van de videokwaliteit/scanning (dvd is 16/48000/2).

Speel je cd's af via een 16/48000/2 kaart dan krijg je extra kwantisatieruis. De geluidskaart moet dus als uitgang 16/44100/2 hebben. Speel je zowel cd's als dvd's op je systeem af zet de uitgang dan op 24/96000/2.
Had Microsoft beter over na mogen denken dan - zij hebben de 48kHz bedacht voor WSS; Creative koos kopieerde van Mediavision de 44kHz voor hun 16b audio dat beter bij CD audio aansloot ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dennis_rsb schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:09:
@nelizmastr haha die spellen heb ik ook gespeeld, maar wel een ietsje later en op een andere machine.

Overigens op die 486 bak experimenteerde ik ook toen, en had toen perongeluk windows verwijderd 😂toen had ik alleen dos nog. Later had een moeder van een vriend nog windows 3.x diskettes. Toen heb ik dat weer geïnstalleerd. Maar ik was wel allerlei spellen kwijt. Een vriend van mijn broer had voor mij nog windows 95 erop gezet. Maar dat was de hel op aarde met 4 mb ram. Daar wou ik snel vanaf 😂
486 met 4MB en Windows 95....Yikes. WfW3.11 is al best moeizaam met 4MB soms :P

De opstarttijden kon je waarschijnlijk meten met een kalender _O- _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:X

Dat is exact verkeerde vorm van nostalgie. In 1997 heeft de toen Katholieke Universiteit Nijmegen alle PCs in hun beta-faculteit naar Win95 geupgrade. Ging prima op de P90 systemen met 16MB RAM. Maar twee 'terminal kamers' hadden 486DX-33 met 4MB RAM. Win95 zelf opstarten duurde een eeuwigheid. Serieus werk doen was onmogelijk maar het was een manier om je thuis in Word getikte documenten af te drukken. Duurde zeker tien minuten om Word op te starten en crashte toen ook nog eens regelmatig bij floppy access om bij je bestand te komen :/

Die systemen waren voornaamste reden dat ik thuis met m'n P60 en 16MB RAM stug op Win3.1 bleef draaien en sindsdien altijd zorg dat m'n systemen teveel geheugen hebben cq laat upgraden naar een nieuw OS zodat alles snel blijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
@nelizmastr ja 4 mb was de hell, voor w3 en dos prima (ik speelde alleen lichte spellen)

Maar het zaadje is toen wel geplant. Zoals je op die foto ziet had daf systeem geen cd drive. Een vriend van mn broer had een cd drive gekocht tweedehands. En hij was kapot😂of drivers dont know. Lukte niet.

Uiteindelijk heeft hij dus wel win95 erop gezet. Ik denk tijdelijk met zijn eigen speler.

Nu ik er zoveel over verteld heb ben ik jullie een schuld vereist :p eigenlijk staat ie op YT prive. Maar ik deel de link. Hier zie je mij met een snes, de 486 pc, en twee p1 pc's

Kleine sidenote: de specs die vermeld zijn zijn niet 100% accuraat. Omdat ik ze niet exact meer weet.

YouTube: Dennis_(spel)computers_vroeger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:50
nelizmastr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:49:
[...]

486 met 4MB en Windows 95....Yikes. WfW3.11 is al best moeizaam met 4MB soms :P

De opstarttijden kon je waarschijnlijk meten met een kalender _O- _O-
Poeh ja, Windows 95 op 4MB lijkt mij voor wanneer je jezelf wilt pijnigen. Mijn eerste pc, een Siemens 486, kwam al met 8MB geheugen en daar draaide Windows 3.11 op. De Pentium 1 100Mhz die ik later van mijn oom kreeg waar Windows 95 op stond, die kwam aanvankelijk met 32MB en mijn vader had nog een 16MB stick liggen, dus dat werd 48MB in totaal. Zo draait die pc nu nog altijd, met exact dezelfde specs en dat werkt prima. Daarna was het een "kleine" upgrade naar een Pentium 4 1.8Ghz met 256MB ram, waar ik na een jaartje 512MB bij heb gezet voor 768MB (wat nu ook nog altijd in die pc zit). Met Windows XP en zwaarder wordende games was dat geen overbodige luxe.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ja, ooit wel eens een 4 MB systeem mogen inrichten met Windows 95; ging niet bepaald soepel en als je Word open had, had je de zin al getypt en toen kwamen de letters op het beeldscherm :') Ach, het systeem deed het en was meer voor het experimenteren bedoeld. Dat kon nooit een productiesysteem worden. Windows 95 draait op 4 MB, maar vraag me niet hoe. 640 KB was toch genoeg voor iedereen!?

*jimh307 wordt even teruggezogen in de tijd. Wat destijds megabytes waren zijn het nu gigabytes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach ja. Philips NMS 3105 (8086@8mhz), 1 MB Tsenglabs VGA kaart er in, dos 622 en dan de nieuwste spellen op 1024*768*16M kleuren willen spelen. Het draaide :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@The Eagle Zijn er 16-bit VGA kaarten die in een 8-bit slot werken? :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:45:
@The Eagle Zijn er 16-bit VGA kaarten die in een 8-bit slot werken? :p
Absoluut. Ik heb er momenteel eentje in m'n XT. Iirc een 'Zymos Poach' (aka gerelabelde Trident 8xxx geval) kaart. Vrij veel kunnen het. Verwacht alleen geen geweldige prestaties - je merkt pas hoe snel 16b ISA is als je ziet hoe lang 8b ervoor nodig heeft om ook maar iets op het scherm te toveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog mooier, in mijn ervaring gaan verreweg de meeste 16b videokaarten prima in een 8b slot.
Alles van Tseng, Trident, C&T en Oak sowieso en alles met een edge connector voor de pallette snooping dat ik ben tegengekomen doet 8b :)

En verreweg de meeste werken ook prima met de Isa bus op een klok van 12MHz (op een 16b slot met DX2) wat betekent dat praktisch iedere XT kloon er mee overweg kan. XT kloontjes draaien met gekoppelde bussnelheid dus cpu op 12MHz = ISA op 12MHz.

Overigens heb ik ook wat ESS 16b geluidskaarten aan het werk gekregen op een 8b slot, uiteraard zonder hoog DMA.

Veel kaartenbakkers hebben behoorlijk wat moeite gestoken in het backwards compatibel houden met een bus die al lang uit de gratie was, blijkt :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:34
Via een medetweaker 4x 64mb edo ram gescoord voor m’n dual Pentium 233 MMX superblij mee 😃

Veel dikker gaat het niet worden met een pentium 1

Specs:

Dual pentium 233MMX
256mb edo ram
Voodoo 3 2000 16mb pci
Creative soundblaster Awe 64

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOoSXJNokpsYlJ-nXctMbB3ab5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TN45sXP3OusmGNW2LsAYepli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb77_Q1fUiMNGJBZ5ujx7LsfFcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spbW9PhmvTFlaL4uTWK2KU7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCCwyZSb7ypa_Ajhcrm_RyLnOGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGr1QiiGwYkuyY2QhsAHMIQn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door corné325i op 25-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
Mijn zoektocht naar een pentium 4 met ht en een leuk bijpassend moederbord is trouwens geslaagd😃
Heb zojuist een Asus p4p800 moederbord met 2.8ht processor gekocht via marktplaats voor een leuk bedrag😋

Wil nog wel een keer de snelste processor dier erop kan, volgens mij moet ik dan de 3.2 of 3.4 OC hebben, maar dat komt later wel weer 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BdldAlzHI0TCfD9_zIXeMd3DTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uye1Y1CcKLQkMTOovPhDIVTd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door corné325i op 25-06-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dat zijn nogal grote RAM-sticks :D Is dit ECC ram?

Verder mooie vangst gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
jimh307 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:35:
Dat zijn nogal grote RAM-sticks :D Is dit ECC ram?

Verder mooie vangst gedaan.
volgens mij gewoon fastpage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
corné325i schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:12:
Via een medetweaker 4x 64mb edo ram gescoord voor m’n dual Pentium 233 MMX superblij mee 😃

Veel dikker gaat het niet worden met een pentium 1
Lekker, maar hangt van het bord af lijkt mij. Er zijn ook 72 pins modules van 128MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
DieAnder schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Lekker, maar hangt van het bord af lijkt mij. Er zijn ook 72 pins modules van 128MB.
Vind ze maares das niet te doen, ja voor extreme prijzen op eBay af en toe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 09:21

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

mocht iemand trouwens op zoek zijn naar 256MB 133Mhz Kingston SDRAM modules(KTD-GX150), drop me maar een DM, ik heb er genoeg (15 stuks) over en mag voor verzendkosten weg.

ook nog 2 x 128MB RDRAM 800 modules.
ook een heleboel 1MB 60 pins SIMM modules, 70 en 60ns

[ Voor 21% gewijzigd door Pim0377 op 25-06-2025 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:24
Geen retro Pentium 3 build foto's vandaag... Het bestelde spul is nog niet gearriveerd, maar ik had wel wat tijd over om verder te werken aan de Compaq 486 pc met Windows 3.11 for workgroups welke ik toegang tot bestanden op een NAS wilde geven...

Tjah, dat laatste lukte dus niet... De NAS ondersteund de oude protocollen niet of is in ieder geval zeer lastig in te stellen... Dus met frisse blik er opnieuw naar aan het kijken en toen dacht ik: wat is mijn doel?
- over het netwerk met de Windows installatie op die Compaq bestanden kunnen benaderen.

Een NAS klinkt dan logisch, maar dat hoeft dus niet perse de oplossing te zijn... Onlangs kocht ik deze router voor 3 euro nieuw in de doos op de Mega Carboot Sale in Horst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYY0msxJUvgqMkqaoBRad7wfKpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdWbbAxxeGTJS8HXz5guO4gA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dat deze een USB-poort had en dacht: hé, daar kan ik wellicht ook wat mee...
Dus deze router geconfigureerd op de moderne laptop waar ik deze tekst nu type en de boel aangesloten met een 2GB usb-stick in de USB-poort geprikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKf8lvpwzMa0VVBwAr3Vw1Mjebg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOJQn1P9yWkMAmsW2XioqDy6.jpg?f=fotoalbum_large

Na een gebruikersnaam en wachtwoord foutmelding heb ik de boel wat verder getweakt en deze op de router gelijk gemaakt met mijn gebruikersnaam en wachtwoord op de Windows 3.11 installatie op de Compaq...

Niet veel later had ik succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUexFnf_YRQUqptXdw3NWHBHzCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irQx7z7ViPlyqbA5sIoeHzev.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is gaaf! Als dit ook lukt met een grotere hardeschijf (iets minder betrouwbaar) of externe 256/ 512GB SSD heb ik een echt een zeer betrouwbare en monster grote opslag op het netwerk die ik eenvoudig kan benaderen... It could'nt be better! :D _/-\o_

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tildes in bestandsnamen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Zeker! O+ Dat is wat DOS standaard doet met bestandsnamen die langer dan 8 karakters zijn...
Goede zet om effe niets te doen van mij: je legt het stil en je komt een tijdje later met iets dat werkt...

Immers: een NAS is een oplossing voor een probleem, maar de vraag is dan: welk probleem probeer je op te lossen... Nou, dan krijg je ineens meerdere oplossing waaronder het gebruik van een NAS... Maar ook deze router met USB-poort komt uit de hoge hoed!

Nu nog enkele dos spelletjes op de externe SSD zetten of deze USB-stick en dan kunnen we wellicht ineens heel veel, ook wellicht zonder lokale opslag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb eea anders opgelost. Heb een NAS staan, maar die snapt geen oudere versie van SMB en heeft sowieso liever NFS.
Laat ik nou een paar pi's hebben draaien, dus daar een nfs mount gemaakt naar de Synology en die via oud SMB en daarnaast plain old FTP server beschikbaar gesteld op het interne netwerk.
Werkt als een tierelier en ik hoef mijn P1 niet aan internet te exposen. Gewoon op IP, niet eens een DNS nodig :)

En de Synology DS213 en DS211J zijn inmiddels ook al wel vintage te noemen :+

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 25-06-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:44

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Precies! Ik heb “simpelweg” netwerk segmentatie toegepast op mijn netwerk, waarbij ik een VLAN opgezet heb voor specifiek mijn vintage hardware. Mijn thuis-servertje is daar ook op ingeprikt met pihole en een oud-SMB share, welke via docker wordt gehost. Dat is een read-only share, waar dus geen bestanden opgezet kunnen worden. Er is wel een andere oud-SMB network share met read/write, maar die wordt expliciet alleen ingeschakeld wanneer ik de situatie veilig genoeg acht.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
InjecTioN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:13:
Precies! Ik heb “simpelweg” netwerk segmentatie toegepast op mijn netwerk, waarbij ik een VLAN opgezet heb voor specifiek mijn vintage hardware. Mijn thuis-servertje is daar ook op ingeprikt met pihole en een oud-SMB share, welke via docker wordt gehost. Dat is een read-only share, waar dus geen bestanden opgezet kunnen worden.
Zoiets heb ik ook, maar dan is de (read-only) SMB1 share via een ander VLAN een NFS mount op mijn gewone NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Project https://github.com/retronas/retronas is misschien interessant :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

* InjecTioN Starred*

Nice! Dat is misschien nog wel een mooiere oplossing. Nou wil ik die dan wel eerst in een docker container gieten en specifiek op alleen dat ene retro VLAN inzetten. :9

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

InjecTioN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:46:
[...]

* InjecTioN Starred*

Nice! Dat is misschien nog wel een mooiere oplossing. Nou wil ik die dan wel eerst in een docker container gieten en specifiek op alleen dat ene retro VLAN inzetten. :9
Als je daar een container image van vouwt dan ben ik daar in geïnteresseerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De geluidskaart is binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAkFDzcADm8bgkauKclJGNYxwgU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViiZJvFqOkymdPMaVnpp0yPr.jpg?f=fotoalbum_medium

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeS386is8ROVi-9n0ioApZQ-VJU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ7adZO6NKB0tyYp8ocaEFZW.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je raadt bij welk moederbord hij hoort, krijg je een internetpunt. :')

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:49:
De geluidskaart is binnen!

[Afbeelding]

spoiler:

Als je raadt bij welk moederbord hij hoort, krijg je een internetpunt. :')
Ja, dat is natuurlijk de Intel Advanced/EV (Endevour). Die zit ook in mijn ESCOM O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zou deze ook bij de Intel Atlantis kunnen matchen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:22:
Ik zou deze ook bij de Intel Atlantis kunnen matchen
Dat klopt inderdaad! Dat is eigenlijk de daadwerkelijk volledig gepopuleerde variant van de Intel Advanced/EV Endeavour. :)

Valt mij overigens wel op dat er een aantal kleine veranderingen zijn, zoals de audio chip (welke mogelijk simpelweg pin-compatible is met de Vibra 16s? Is absoluut niet het geval. Sterker nog, het contrast is op detail niveau tamelijk groot. :) )

Die wil ik ooit nog eens zien te bemachtigen. Puur om mee te klooien. Dat zou potentieel ook de basis van een very-low-profile Pentium build kunnen worden. :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier en mooie ibm 8530 op tafel, maar de harde schijf heeft 10% slechts sectoren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LENrvZqYm8FYyoeMwG6i7S290hg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUEMFs3De7ru4Lm63RikcdI0.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben benieuwd of Spinrite 2 daar nog soep van kan maken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

InjecTioN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:13:
Precies! Ik heb “simpelweg” netwerk segmentatie toegepast op mijn netwerk, waarbij ik een VLAN opgezet heb voor specifiek mijn vintage hardware. Mijn thuis-servertje is daar ook op ingeprikt met pihole en een oud-SMB share, welke via docker wordt gehost. Dat is een read-only share, waar dus geen bestanden opgezet kunnen worden. Er is wel een andere oud-SMB network share met read/write, maar die wordt expliciet alleen ingeschakeld wanneer ik de situatie veilig genoeg acht.
Dit heb ik ook. Heb het VLAN de tag 486 meegegeven met subnet 10.4.86.0/24. Omdat het kan :+

Zit o.a. een Windows Server 2003 R2 VM in waar alle retro systemen de files vandaan kunnen plukken. Als een systeem er niet via SMB bijkan draait er ook nog een FTP op, werkt uitstekend.
Server 2003 was een bewuste keuze, want die kan ook nog oude AFP shares voor klassieke Macs met Mac OS 8/9 en oude versies van OS X bedienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54

HugoBoss1985

Xenotech

Heeft iemand hier een guide over het verwijderen van het witte (bewegende/schuivende) deel van een Socket 939 cpu socket?
Ik heb wat filmpjes gevonden over AM3+ en AM4, AM4 lijkt vrij makkelijk te gaan.
Ik wil graag het witte deel vervangen zonder iets af te breken.

Het systeem werkt helemaal keurig maar het socket unlocken gaat niet meer.
I.p.v. een beweging naar rechts met het hendeltje omhoog bewegen wipt het gedeelte waar het hendeltje zit iets omhoog.
Het hendeltje gaat ook niet helemaal naar rechts/omhoog.

Ik heb het uiteindelijk met een breed stuk hout voor elkaar gekregen en de cpu die ik erin wilde zit eraan.
Maar het lijkt me leuk om het toch eens uit elkaar te halen.

[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-06-2025 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:59:
Heeft iemand hier een guide over het verwijderen van het witte (bewegende/schuivende) deel van een Socket 939 cpu socket?
Ik heb wat filmpjes gevonden over AM3+ en AM4, AM4 lijkt vrij makkelijk te gaan.
Ik wil graag het witte deel vervangen zonder iets af te breken.
Volgens mij verschilt het vrijwel niets (op de pin-density na) met AM4. De bovenkant wordt met clipjes over korte stukjes "rails" geklikt. In die clipjes zouden inkepingen moeten zitten, waardoor je de stukjes "rails" zou moeten kunnen zien (uit mijn hoofd). De clipjes zul je simpelweg iets van het socket af moeten bewegen/buigen, zodat ze langs de rails vallen.

Kanttekening: Die clipjes zijn mogelijk moeilijker in intacte staat ervan af te halen, maar na wat proberen, moet dat zeker lukken.

Let wel op dat je niets anders dan kunststof tools gebruikt. Want een PCB of socket is snel beschadigd door metalen voorwerpen.

Good luck!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Volgens mij verschilt het vrijwel niets (op de pin-density na) met AM4. De bovenkant wordt met clipjes over korte stukjes "rails" geklikt. In die clipjes zouden inkepingen moeten zitten, waardoor je de stukjes "rails" zou moeten kunnen zien (uit mijn hoofd). De clipjes zul je simpelweg iets van het socket af moeten bewegen/buigen, zodat ze langs de rails vallen.

Kanttekening: Die clipjes zijn mogelijk moeilijker in intacte staat ervan af te halen, maar na wat proberen, moet dat zeker lukken.

Let wel op dat je niets anders dan kunststof tools gebruikt. Want een PCB of socket is snel beschadigd door metalen voorwerpen.

Good luck!
Thanks.
Het zwarte gedeelte van het socket zie ik inderdaad door de inkepingen: de rails die jij bedoeld.
Misschien eens met tandenstokers proberen, ik denk ook makkelijk om de boel iets uit elkaar/van elkaar te bewegen.
Ik begin wel met een ander simpeler bord, de A8N32-SLI Deluxe (met zelfs nog alle originele caps in orde) mag absoluut niet stuk.
Geen metalen gereedschap gebruiken hoef je mij niet te vertellen (niet bijdehand bedoeld) ;)
Als het niet lukt met het donorbord laat ik het wel zo.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-06-2025 10:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Thanks.
Het zwarte gedeelte van het socket zie ik inderdaad door de inkepingen: de rails die jij bedoeld.
Misschien eens met tandenstokers proberen, ik denk ook makkelijk om de boel iets uit elkaar/van elkaar te bewegen.
Ik begin wel met een ander simpeler bord, de A8N32-SLI Deluxe (met zelfs nog alle originele caps in orde) mag absoluut niet stuk.
Geen metalen gereedschap gebruiken hoef je mij niet te vertellen (niet bijdehand bedoeld) ;)
Als het niet lukt met het donorbord laat ik het wel zo.
Ah, mijn favoriete moederbord ooit, de A8N32-SLI Deluxe _/-\o_ Daarvan heb ik er nu ook nog 1 draaiende in een van mn favoriete retro pc's en ik heb nog een 2e liggen compleet in doos (met alle boekjes/kabeltjes en de VRAM fan). Dat eerste bord heb ik vroeger altijd gebruikt i.c.m. een Athlon64 4000+ die overclockt was naar 3.0Ghz; nu zit er een Athlon64 X2 4800+ in.

Doel voor het 2e bord is dat ik met de oude pc's die ik zelf had altijd in dubio ben: herstel ik de pc naar de exacte staat van vroeger, inclusief eventuele tekortkoming, of herbouw ik de pc zoals ik hem destijds idealiter had gewild? De build is nu "zoals ik het idealiter wilde hebben" (Athlon64 X2 4800+, Radeon X1950XTX, grappig LED Corsair geheugen, Zalman CNPS9700LED koeler):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL03RO9OLnw6RABAIOSYk9a4jP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8RApTL7XJ3f7Dhz0xNh1vXc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zWgLg1VkaK4RvlT3ZTqaOLPYh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ikncMC1kdqgQmlRYWILjW5O.jpg?f=fotoalbum_tile

Echter, destijds was het dus een Athlon64 4000+ met een NVidia GeForce 7900GTO (geflashed naar 7900GTX), simpel DDR geheugen met zelf aangebrachte zilveren heatspreaders en een Zalman CNSP9500LED koeler (kleinere broertje). In de huidige build zit ook een moderne voeding,want die van mij is destijds kapot gegaan (niet in die pc, nadat ik geupgrade was naar en Core i5 750).

Nu had ik dus al een 2e A8N32-SLI Deluxe board liggen en laat het nu zijn dat ik toevallig exact dezelfde kast tegenkwam op de Duitse Kleinanzeigen, plus nog vrijwel dezelfde (ik had de 520W versie, dit is de 450W) originele voeding (een OCZ Modstream met blauwe LED en glow in de dark kabels):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2R4bvEN6LHnCAmL9oaz_ykR0O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGrEi5QYJs0MLwyG06AcFehe.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel.. binnenkort een nieuw projectje: mijn oude pc in originele staat herstellen en met de extra/dubbele onderdelen de "ultieme" build maken. In theorie zou ik met alle extra onderdelen beter de "originele" build kunnen maken en de pc zoals hij er nu staat zo laten, maar dan ben ik weer zo iemand waar dat op termijn gaat jeuken; het is niet echt mijn oude pc als er ook niet mijn mobo, mijn kast, mijn koeler, mijn 7900GTO, mijn geheugen etc in zit. Oke, dat enkele onderdelen niet origineel van mij zullen zijn (de voeding) is prima/logisch, aangezien die "poef" heeft gezegd. Mijn originele Athlon64 4000+ heb ik ook nog liggen, ben wel benieuwd of die nog altijd probleemloos op 3Ghz wil draaien :P

Anyway, back ontopic @HugoBoss1985 : waarom wil je dat witte socket ding eigenlijk verwijderen? Is die kapot, of wil je hem vervangen met een van een andere kleur?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Moi_in_actie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Ah, mijn favoriete moederbord ooit, de A8N32-SLI Deluxe _/-\o_ Daarvan heb ik er nu ook nog 1 draaiende in een van mn favoriete retro pc's en ik heb nog een 2e liggen compleet in doos (met alle boekjes/kabeltjes en de VRAM fan). Dat eerste bord heb ik vroeger altijd gebruikt i.c.m. een Athlon64 4000+ die overclockt was naar 3.0Ghz; nu zit er een Athlon64 X2 4800+ in.

Doel voor het 2e bord is dat ik met de oude pc's die ik zelf had altijd in dubio ben: herstel ik de pc naar de exacte staat van vroeger, inclusief eventuele tekortkoming, of herbouw ik de pc zoals ik hem destijds idealiter had gewild? De build is nu "zoals ik het idealiter wilde hebben" (Athlon64 X2 4800+, Radeon X1950XTX, grappig LED Corsair geheugen, Zalman CNPS9700LED koeler):
[Afbeelding][Afbeelding]

Echter, destijds was het dus een Athlon64 4000+ met een NVidia GeForce 7900GTO (geflashed naar 7900GTX), simpel DDR geheugen met zelf aangebrachte zilveren heatspreaders en een Zalman CNSP9500LED koeler (kleinere broertje). In de huidige build zit ook een moderne voeding,want die van mij is destijds kapot gegaan (niet in die pc, nadat ik geupgrade was naar en Core i5 750).

Nu had ik dus al een 2e A8N32-SLI Deluxe board liggen en laat het nu zijn dat ik toevallig exact dezelfde kast tegenkwam op de Duitse Kleinanzeigen, plus nog vrijwel dezelfde (ik had de 520W versie, dit is de 450W) originele voeding (een OCZ Modstream met blauwe LED en glow in de dark kabels):
[Afbeelding]

Oftewel.. binnenkort een nieuw projectje: mijn oude pc in originele staat herstellen en met de extra/dubbele onderdelen de "ultieme" build maken. In theorie zou ik met alle extra onderdelen beter de "originele" build kunnen maken en de pc zoals hij er nu staat zo laten, maar dan ben ik weer zo iemand waar dat op termijn gaat jeuken; het is niet echt mijn oude pc als er ook niet mijn mobo, mijn kast, mijn koeler, mijn 7900GTO, mijn geheugen etc in zit. Oke, dat enkele onderdelen niet origineel van mij zullen zijn (de voeding) is prima/logisch, aangezien die "poef" heeft gezegd. Mijn originele Athlon64 4000+ heb ik ook nog liggen, ben wel benieuwd of die nog altijd probleemloos op 3Ghz wil draaien :P

Anyway, back ontopic @HugoBoss1985 : waarom wil je dat witte socket ding eigenlijk verwijderen? Is die kapot, of wil je hem vervangen met een van een andere kleur?
Ik wil dat witte ding dus vervangen door het euvel wat ik postte.
Hij unlocked niet meer... dat moet met een stuk breed hout :P
Zolang de 4800+ X2 erin blijft zitten is het prima want alles functioneert dus.
Dus misschien is het drukte om niets / werk zoeken.

Mooi spul!
Ook heel bijzonder en zeldzaam RAM heb je daar in zitten.
Ik heb zelf enkel een setje "pro's" (met alleen de indicatie ledjes, dus geen schermpjes zoals de jouwe).
Daarvoor moet de Scythe Ninja dan wel plaats maken voor iets anders.
Misschien zet ik er een CM Hyper 212 op met Noctua en een kleine 3d print duct voor de VRM koeling.
Zo'n Zalman CNPS had ik toen ook.

Coolermaster had vroeger (in deze tijd) een heatpipe tower koeler met een airflow geleiding achterop, voor de VRM's van moederborden.
De Hyper TX2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqeVWQQI_OxOIdgnvA-uen_dFTE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/077Or9mvPsbDqRrKs1kK1O1g.jpg?f=user_large

Was het bij jou ooit al nodig om e.e.a. te recappen (al last van bolle en/of lekkende elco's)?
Ik heb ooit een tweede A8N32-SLI Deluxe gehad die er ook prima uitzag en het even gedaan heeft om daarna nooit meer tot leven te komen.
De northbridge, extra chip en de VRM's (zegmaar de hele heatpipe assemblage) worden wel goed heet...

Ik heb hierbij ook nog de doos en alle accesoires.

Ik heb deze al een hele tijd op zolder liggen met nog een "gewone" A8N Sli Deluxe.
De northbridge chip daarvan heeft wel de bekende schade (letterlijk in elk hoekje) nadat men ondeskundig met Zalman heatsink bezig is geweest.
Deze doet het in ieder geval nog wel tot in het bios en memtest, verder niet getest.

Die behuizing van jou ziet er intern hetzelfde uit als de Procase Zirco AX die ik toen had en waar ik zelf een window in gemod had.
Net als de Coolermaster Centurion.
Die mesh in je zijpaneel zou ik dan wel echt vervangen willen voor een Window om alles goed te kunnen bekijken :P
Wellicht ga ik proberen weer zo'n behuizing te bemachtigen of anders iets anders wat periode correct is met betere indeling en koeling.
Ik heb in die periode wel wat Asus 939 bordjes met alleen maar Nforce chipsets gehad maar nooit de A8N32-SLI Deluxe.
Toen ook allerlei videokaarten ermee gebruikt tot aan 7800GT SLI.
Ik wil het nu gaan inzetten voor een periode correcte build (behalve nieuwe voeding en RAID 0 met SSD's) met 2x 6600 non-GT 256MB DDR.
Ik heb 2 exact dezelfde Club 3d kaartjes, al heel lang geleden los van elkaar verkregen en zelf gerecapped.
Dit is volgens mij de meest basis SLI set die je kan samenstellen van de Geforce 6 generatie.
Zeker met wat overklokken kun je er leuk mee gamen, ongeveer 6600GT prestaties en dan met 256MB (6600GT was er ook met 256MB).
Hier ga ik nog nieuwe old stock VF700's voor bestellen.
Doordat ik toen wat hogere Elco's heb gebruikt zal iets anders lastig worden en ik heb op 1 ooit al een VF700 geprobeerd.

Doom 3 draait er heel goed op, ook op 1280x1024.
Overklokken van de gpu's en het ram scheelt wel een hoop.
Met andere games en SLI heb ik altijd wel wat problemen gehad.
Met FarCry bijvoorbeeld rare gekleurde oppervlakten of doorzichtbare textures.
De kaartjes werken 100% goed, misschien komt het doordat de FarCry een GOG versie is...

Welke geluidskaart heb jij er in?
Bij mij komt er weer een X-Fi kaartje in.

Wat is jouw ervaring met SSD's (als je die hebt) en deze bordjes?
Ik lees dat Crucial M4's als SATA2 initialiseren op deze bordjes, toevallig heb ik er daar 2 van voor in RAID0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWGSGybj-cb3PgMFWgV-y4HOEQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3F9OuNwMa7NU7VCIqlZ2Pz7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Goed dat je daar VF700's op gooit, als die passen. Die stock fans zijn niet de beste. Vaak als we een systeem Club3D kaart terugkregen, was de fan helemaal vastgeroest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PD2JK schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:22:
Goed dat je daar VF700's op gooit, als die passen. Die stock fans zijn niet de beste. Vaak als we een systeem Club3D kaart terugkregen, was de fan helemaal vastgeroest.
Die passen zeker.
Eentje maakte al herrie toen ik hem kreeg.
Maar deze kaartjes zijn eerder gesneuveld dan de fans: beide gaven géén beeld en hadde bolle en lekkende elco's toen ik ze verkreeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Ik wil dat witte ding dus vervangen door het euvel wat ik postte.
Hij unlocked niet meer... dat moet met een stuk breed hout :P
Zolang de 4800+ X2 erin blijft zitten is het prima want alles functioneert dus.
Dus misschien is het drukte om niets / werk zoeken.
Ah zo, had niet ver genoeg terug gelezen :)
Was het bij jou ooit al nodig om e.e.a. te recappen (al last van bolle en/of lekkende elco's)?
Ik heb ooit een tweede A8N32-SLI Deluxe gehad die er ook prima uitzag en het even gedaan heeft om daarna nooit meer tot leven te komen.
De northbridge, extra chip en de VRM's (zegmaar de hele heatpipe assemblage) worden wel goed heet...
Voor wat betreft het originele board wat er nu in zit heb ik nooit problemen bemerkt, zou ik eens moeten kijken of bepaalde caps er slecht aan toe zijn. Het 2e board wat hier naast mij in doos ligt is helemaal in perfecte toestand qua caps, niets op aan te merken.
Die behuizing van jou ziet er intern hetzelfde uit als de Procase Zirco AX die ik toen had en waar ik zelf een window in gemod had.
Net als de Coolermaster Centurion.
Die mesh in je zijpaneel zou ik dan wel echt vervangen willen voor een Window om alles goed te kunnen bekijken :P
Het zou goed kunnen dat er andere (Cooler Master) kasten zijn die inhoudelijk vrijwel hetzelfde zijn. Ik heb hier enkele Thermaltake kasten staan (Kandalf, Armor, Tsunami) en sommigen zijn bijna exact gelijk of je ziet in ieder geval grote overeenkomsten. Meestal is daar dan alleen het frontpanel hetgeen wat onderscheidend is.
Destijds kocht ik deze Ammo 533 kast omdat ik het heel stoer vond, zo'n militair thema. Toen ook al jaren en jaren gek van dergelijke spellen zoals Command & Conquer Red Alert, Starcraft, Commandos en wat niet allemaal, dus dat was helemaal het einde.

Voorafgaand aan die pc had ik een Medion pc met een Pentium 4 3.2Ghz HT en een Geforce 6600 (non-GT) PCIe. Rond die tijd begon mijn gamen echt in een stroomversnelling te komen en hoewel die Geforce 6600 een forse upgrade was over de GeForce 3 TI 200 van daarvoor, was het t toch net niet. Doom 3 kwam toen net uit en was speelbaar op 1280x1024, maar je moest bepaalde settings toch een tandje lager zetten. Daarom heb ik in die pc toen vrij snel een XFX GeForce 7600GT XXX Edition gezet, die was net weer snel genoeg. Alleen merkte ik gaandeweg dat, vooral door dat heethoofd Pentium 4 ding, die Medion kast niet adequaat genoeg was qua koeling.

Dus ging ik op zoek naar een andere kast, waar het dus die Ammo 533 werd. Maar simpel dat Pentium 4 systeem daarin overzetten wilde ik niet, ik wilde dan ook meteen upgraden (naar die A8N32-SLI Deluxe met Athlon64 4000+). Aanvankelijk heb ik toen wel de 7600GT daarin geplaatst (Geforce 6600 weer terug in de Medion), alleen heeft dat maar enkele maanden geduurd. Toen kwam namelijk ineens de GeForce 7900GTO op de markt, een iets wat lager geclockte 7900GTX (de absolute topper van toen) voor 249 euro (t.o.4. 549 euro voor de 7900GTX). En online gingen al de geruchten dat die 7900GTO via een BIOS flash mogelijk weer te flashen was naar een GTX. Dus binnen een half jaar ging de 7600GT weer de deur uit en kwam er een 7900GTO voor in de plaats, die later geflashed naar een 7900GTX en daar lang plezier aan gehad.

Ik moet ooit nog eens, voor de verzameling, zo'n XFX 7600GT XXX Edition zien te vinden (voor een schappelijke prijs). Ik dacht er een gevonden te hebben, maar ben iets wat bezeikt door een verkoper op Ebay. De kaart bleek niet die topend XXX Edition te zijn, maar 1 model eronder die ook in een normale doos zat (de XXX Edition zat in een speciale doos, zie hier). Heb m ooit wel eens zien staan, maar dan betaal je ineens honderden euro's en dat is het mij niet waard.
Doom 3 draait er heel goed op, ook op 1280x1024.
Overklokken van de gpu's en het ram scheelt wel een hoop.
Met andere games en SLI heb ik altijd wel wat problemen gehad.
Met FarCry bijvoorbeeld rare gekleurde oppervlakten of doorzichtbare textures.
De kaartjes werken 100% goed, misschien komt het doordat de FarCry een GOG versie is...
Doom 3 draaide ik destijds ook op 1280x1024, zoals gezegd met een GeForce 6600 redde je dat net niet, de 7600GT kon het prima aan, de 7900GTO/GTX al helemaal.
Welke geluidskaart heb jij er in?
Bij mij komt er weer een X-Fi kaartje in.
Er zit een PCI X-Fi kaart in, wat het exacte model is moet ik even nakijken. Moet ook ergens nog de originele factuur hebben van de hardware die ik toen gekocht heb bij die Athlon64 pc, zal het wel op staan.
Wat is jouw ervaring met SSD's (als je die hebt) en deze bordjes?
Ik lees dat Crucial M4's als SATA2 initialiseren op deze bordjes, toevallig heb ik er daar 2 van voor in RAID0.
Met alles t/m de verschillende Athlon64 builds die ik heb (deze, een met een DFI LanParty board en een Athlon FX-60) gebruik ik geen SSD's, ook destijds geen ervaring mee opgedaan. Die Ammo 533 pc heeft een normale 500GB HDD erin, de DFI build heeft ook normaal draaiend roest (een 1TB ding ofzoiets), een andere AM2 Athlon64 X2 build heeft 2 WD Velociraptors in RAID0 draaien. Pas vanaf de wat jongere builds (Core2 Duo/Quad/Extreme en jonger) gebruik ik SSD's; soms een moderne Crucial 500GB SSD, heb ook nog een setje van 2x OCZ Vertex 2 SSD's, die gaan binnenkort in RAID 0 in die naast de Ammo 533 staat met daarin een DFI LanParty P45 board en een overclocked Core2Duo E8600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Moi_in_actie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Ah zo, had niet ver genoeg terug gelezen :)

[...]

Voor wat betreft het originele board wat er nu in zit heb ik nooit problemen bemerkt, zou ik eens moeten kijken of bepaalde caps er slecht aan toe zijn. Het 2e board wat hier naast mij in doos ligt is helemaal in perfecte toestand qua caps, niets op aan te merken.

[...]

Het zou goed kunnen dat er andere (Cooler Master) kasten zijn die inhoudelijk vrijwel hetzelfde zijn. Ik heb hier enkele Thermaltake kasten staan (Kandalf, Armor, Tsunami) en sommigen zijn bijna exact gelijk of je ziet in ieder geval grote overeenkomsten. Meestal is daar dan alleen het frontpanel hetgeen wat onderscheidend is.
Destijds kocht ik deze Ammo 533 kast omdat ik het heel stoer vond, zo'n militair thema. Toen ook al jaren en jaren gek van dergelijke spellen zoals Command & Conquer Red Alert, Starcraft, Commandos en wat niet allemaal, dus dat was helemaal het einde.

Voorafgaand aan die pc had ik een Medion pc met een Pentium 4 3.2Ghz HT en een Geforce 6600 (non-GT) PCIe. Rond die tijd begon mijn gamen echt in een stroomversnelling te komen en hoewel die Geforce 6600 een forse upgrade was over de GeForce 3 TI 200 van daarvoor, was het t toch net niet. Doom 3 kwam toen net uit en was speelbaar op 1280x1024, maar je moest bepaalde settings toch een tandje lager zetten. Daarom heb ik in die pc toen vrij snel een XFX GeForce 7600GT XXX Edition gezet, die was net weer snel genoeg. Alleen merkte ik gaandeweg dat, vooral door dat heethoofd Pentium 4 ding, die Medion kast niet adequaat genoeg was qua koeling.

Dus ging ik op zoek naar een andere kast, waar het dus die Ammo 533 werd. Maar simpel dat Pentium 4 systeem daarin overzetten wilde ik niet, ik wilde dan ook meteen upgraden (naar die A8N32-SLI Deluxe met Athlon64 4000+). Aanvankelijk heb ik toen wel de 7600GT daarin geplaatst (Geforce 6600 weer terug in de Medion), alleen heeft dat maar enkele maanden geduurd. Toen kwam namelijk ineens de GeForce 7900GTO op de markt, een iets wat lager geclockte 7900GTX (de absolute topper van toen) voor 249 euro (t.o.4. 549 euro voor de 7900GTX). En online gingen al de geruchten dat die 7900GTO via een BIOS flash mogelijk weer te flashen was naar een GTX. Dus binnen een half jaar ging de 7600GT weer de deur uit en kwam er een 7900GTO voor in de plaats, die later geflashed naar een 7900GTX en daar lang plezier aan gehad.

Ik moet ooit nog eens, voor de verzameling, zo'n XFX 7600GT XXX Edition zien te vinden (voor een schappelijke prijs). Ik dacht er een gevonden te hebben, maar ben iets wat bezeikt door een verkoper op Ebay. De kaart bleek niet die topend XXX Edition te zijn, maar 1 model eronder die ook in een normale doos zat (de XXX Edition zat in een speciale doos, zie hier). Heb m ooit wel eens zien staan, maar dan betaal je ineens honderden euro's en dat is het mij niet waard.

[...]

Doom 3 draaide ik destijds ook op 1280x1024, zoals gezegd met een GeForce 6600 redde je dat net niet, de 7600GT kon het prima aan, de 7900GTO/GTX al helemaal.

[...]

Er zit een PCI X-Fi kaart in, wat het exacte model is moet ik even nakijken. Moet ook ergens nog de originele factuur hebben van de hardware die ik toen gekocht heb bij die Athlon64 pc, zal het wel op staan.

[...]

Met alles t/m de verschillende Athlon64 builds die ik heb (deze, een met een DFI LanParty board en een Athlon FX-60) gebruik ik geen SSD's, ook destijds geen ervaring mee opgedaan. Die Ammo 533 pc heeft een normale 500GB HDD erin, de DFI build heeft ook normaal draaiend roest (een 1TB ding ofzoiets), een andere AM2 Athlon64 X2 build heeft 2 WD Velociraptors in RAID0 draaien. Pas vanaf de wat jongere builds (Core2 Duo/Quad/Extreme en jonger) gebruik ik SSD's; soms een moderne Crucial 500GB SSD, heb ook nog een setje van 2x OCZ Vertex 2 SSD's, die gaan binnenkort in RAID 0 in die naast de Ammo 533 staat met daarin een DFI LanParty P45 board en een overclocked Core2Duo E8600.
De Athlon 64's (zeker de 939's) waren echt sneller voor gamen dan de Pentiums.
Die WD Raptors heb ik toen ook gehad, 74gb versies volgens mij.

Die 6600 non-GT (zeker deze met DDR zijn traag) is ook niet bijzonder snel.
Zelfs 2 in SLI zijn niet echt snel genoeg om Doom 3 op 1280x1024 te draaien.
Het is meer zo van dat deze kaartjes voor mij een beetje emotionele waarde hebben, omdat ik ze beide heb kunnen repareren en omdat het in feite de eerste en meest basic SLI setup is.

Maar met overklokken in SLI wordt het wel leuk speelbaar, zeker merkbaar voor mensen zoals ik die alles onder de 60 fps voelen/waarnemen.

Nog wat FPS waarden die ik ooit genoteerd heb:

Doom 3 Timedemo (ik ga even van default settings uit... weet het niet meer zeker).

Stock 1280x1024 52.5 fps
Gpu's 425 Vram 625 1280x1024 68.1 fps

Ik ging overigens toen zelf van een 9800PRO naar de 6600GT en dat was een flinke stap voor Doom 3.
De 9800PRO kon pas de benen strekken van socket 754 naar 939.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:18:
[...]

De Athlon 64's (zeker de 939's) waren echt sneller voor gamen dan de Pentiums.
Die WD Raptors heb ik toen ook gehad, 74gb versies volgens mij.

Die 6600 non-GT (zeker deze met DDR zijn traag) is ook niet bijzonder snel.
Zelfs 2 in SLI zijn niet echt snel genoeg om Doom 3 op 1280x1024 te draaien.
Komend vanaf een GeForce 3 Ti 200 AGP was een GeForce 6600 PCIe een enorme sprong voorwaarts. En ik was niet anders gewend dan dingen op 1024x768 te spelen, of op 1280x1024 maar dan op lagere settings. Ik meen dat ik Doom 3 toen speelde op 1280x1024 met het meeste op Medium en enkele "duurdere features" uir of op low. Dat was voor mij toen speelbaar, geen idee op wat voor FPS. Maar goed, de 7600GT was toen ineens minimaal 2 keer zo snel, die keuze was snel gemaakt. Gek genoeg was het wel de GPU die ik het kortste gebruikt heb, omdat die 7900GTO er kwam.
Veel later wel nog relatief kort een Radeon R9 Fury gebruikt, simpelweg omdat een grote aircooled kaart in een ITX behuizing gewoon niet werkte. Toen geswitched naar een Fury-X en alles liep door de waterkoeling veel en veel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Ik ging overigens toen zelf van een 9800PRO naar de 6600GT en dat was een flinke stap voor Doom 3.
De 9800PRO kon pas de benen strekken van socket 754 naar 939.
Dat merkte ik met mijn Asus ATI Radeon X800 Pro destijds ook. Het was een flinke upgrade van een Asus GeForce FX5200 XT 128MB. Vooral onder Doom 3!

Ik had 'm toen van een (volgens mij) Gigabyte ATI Radeon X800 XT Platinum Edition -BIOS voorzien, voor wat zorgde voor een aantal extra unlockte shades, unlockte pipes en MHz-en op zowel de GPU als het geheugen. Dat was verdorie spek kopen! :7

Nadeel was alleen dat ik die kaart toen nog in een Athlon XP-M 2400+ @2544MHz (212*12) had gezet.

Dat ding performde ontzettend goed voor wat het was. Ook met Doom 3! Maar de kaart kon pas echt z'n lol op met de daaropvolgende build met een MSI K8N Neo2 Platinum en een AMD 3500+, die ook lekker klokte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Dat merkte ik met mijn Asus ATI Radeon X800 Pro destijds ook. Het was een flinke upgrade van een Asus GeForce FX5200 XT 128MB. Vooral onder Doom 3!

Ik had 'm toen van een (volgens mij) Gigabyte ATI Radeon X800 XT Platinum Edition -BIOS voorzien, voor wat zorgde voor een aantal extra unlockte shades, unlockte pipes en MHz-en op zowel de GPU als het geheugen. Dat was verdorie spek kopen! :7

Nadeel was alleen dat ik die kaart toen nog in een Athlon XP-M 2400+ @2544MHz (212*12) had gezet.

Dat ding performde ontzettend goed voor wat het was. Ook met Doom 3! Maar de kaart kon pas echt z'n lol op met de daaropvolgende build met een MSI K8N Neo2 Platinum en een AMD 3500+, die ook lekker klokte.
Ja, toen was het nog leuk met videokaarten unlocken.
De 7900GTO, de X800 Pro en de 6800GS (AGP).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met dank aan @dion_b voor de dikke disk. Koellichamen gemonteerd die meteen dienen als 3,5"-5,25" bracket en dan past het allemaal net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H9uHFICdwKG1MF1sWddUpzMobk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ztyi2lKPSMBAz6XwZgkLpBSo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lItb1swhw2wmUO0RvaL2XszmciQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz7cSA4d0iVzrK6QUxVypUcs.jpg?f=fotoalbum_tile

Todo:
-Batterij vervangen in het front LCD. Deze houdt de cijfers niet vast.
-Netwerkkaart installeren, 3Com 10Mb PCI slingert nog ergens rond.
-Blindplaat zoeken voor de 5,25" bay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PD2JK het is hem niet, maar die case ljjkt aardig op de oude 486 die ik had. Ook de structuur van de buttons. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 08:52

Spoooky

Core temp 37°C

PD2JK schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:14:

Todo:
-Batterij vervangen in het front LCD. Deze houdt de cijfers niet vast.
-Netwerkkaart installeren, 3Com 10Mb PCI slingert nog ergens rond.
-Blindplaat zoeken voor de 5,25" bay
Als je toch PCI hebt, waarom geen 3c905?
Blindplaten zijn prima te (laten) 3d-printen als je er geen kan vinden...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Spoooky schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Als je toch PCI hebt, waarom geen 3c905?
10 Mb kaarten had ik nog liggen, en ik zal toch niet veel data over gaan pompen. Ik wil ooit nog wat benchmarks uitvoeren met een aantal PCI NICs, eentje heeft een i960 voor CPU offloading. Eens kijken of dat echt scheelt in een relatief traag systeem.
Blindplaten zijn prima te (laten) 3d-printen als je er geen kan vinden...
Goede tip!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWdIb3s5MTkP1UQrbcZD8whgq10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eXu7RwgRd32t2KEsFjYRPAg.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor 10 euro op de kop getikt: een Linksys 4 poorts kvm switch... Meestal tref je troep aan, maar deze keer heb ik geluk!

Kan ik in de toekomst mijn Compaq pc en de retro pentium 3 pc met één toetsenbord, muis en monitor aansluiten en bedienen...

Wel mist de voeding, maar dat is een kleinigheid... Niet getest uiteraard, maar het risico neem ik graag voor nu... 😀 Nu hopen dat hij werkt! ;)

Edit:
Zojuist getest met één monitor, één toetsenbord en één muis: ding werkt probleemloos met een gevonden universele voeding die 1200mah kan leveren...

Dus dat word kringlopen struinen na een geschikte 9v voeding... :)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 29-06-2025 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

PD2JK schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:39:
[...]

10 Mb kaarten had ik nog liggen, en ik zal toch niet veel data over gaan pompen. Ik wil ooit nog wat benchmarks uitvoeren met een aantal PCI NICs, eentje heeft een i960 voor CPU offloading. Eens kijken of dat echt scheelt in een relatief traag systeem.
Ik heb nog wel een 10Mbit hub (ja echt een hub :henk ) liggen, nieuw in doos, past er goed bij :+
Zowaar 10BaseT :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb de A8N32-SLI Deluxe en de 2x6600 256mb in SLI aan de praat.

Nu ben ik er ook achter dat het voor meerdere games heel nauw komt qua driver (en SLI).
Ik gaf al aan dat Farcry wat beeldfouten had en missende textures enzo.

XP32 SP3.

Ik heb nu Doom 3 en Farcry werkend met SLI met de Forceware 93.71 driver.
Ook nog een 17x.xx driver geprobeerd maar daar werkt SLI niet in Doom 3.
Met de allernieuwste 30x.xx driver van de Nvidia site voor XP32 en Geforce 6 werkt Doom 3 SLI ook niet en Farcry geeft die texture issues.

Afijn alles werkt met 93.71
Overklokken (van SLI kaarten) en monitoren gaat heerlijk met EVGA Precision (MSI afterburner voorloper).

Intussen heb ik ook een 6600GT 128mb bemachtigd waarvan de fan vast zat en de heatsinks los zaten; eentje viel eraf.
Met wat schoonmaken, naaimachine olie en nieuw thermal tape op de VRAM heatsinks werkt het weer.
Alhoewel het lager toch echt wel versleten is.

Als ik van Doom 3 Timedemo demo 1 uitga zijn de SLI 6600 en de enkele 6600GT qua FPS aan elkaar gewaagd (beide +/-62FPS 1280x1024 ultra geen AA).
Maar ingame met Doom 3 en Farcry is de enkele 6600GT toch echt heel veel soepeler, niet altijd 60 fps maar prima speelbaar met max settings 1280x1024 8x AF 0x AA Very High en Ultra High water.
Misschien eens experimenteren met verschillende SLI methodes.
Nu is een enkele 6600GT ook echt wat ik toen had dus voor het jeugdsentiment origineler.
Maar een A8N32-SLI Deluxe had ik toen ook niet.
Wellicht "zonde" om die met een enkel kaartje te gebruiken maar de A8N32-SLI Deluxe heeft ook een veel dikkere VRM.

Crucial M4 2x128MB RAID0 (Striping) werkt overigens ook prima, de SATA snelheid moet ik nog checken maar alles voelt en laadt super snel.

@InjecTioN
Ik ben toch eigenwijs geweest want met tandenstokers ging het niet... met een kleine (metalen :+ ) penuitdrijver wel.
Gewoon het ene lipje iets buigen.
Het witte clipje/schuifje/slotje van het donor bord halen is gelukt zonder brokken maar het is anders dan wat op de A8N32-SLI Deluxe zit... hetzelfde als op de A8N-SLI Premium.
Het donorbord is een A8N-SLI Deluxe met LOTES socket terwijl de andere 2 borden een FOXCONN socket hebben... niet compatible.
Het LOTES socket is volgens mij veel makkelijker uit elkaar te halen dan het FOXXCONN socket.
Ik ga er maar mee leren leven en de 4800+ X2 Toledo blijft er toch in zitten.

Ik heb nog wat new old stock VF700's gevonden.

Nu nog op zoek naar een passende behuizing uit 2004-2005.
Ik had een Procase Zirco AX maar ik wil graag iets met de voeding onderin en iets waar een Window voor te krijgen is/bij zit.
Een Antec P180 valt af.
Wellicht een Coolermaster Stacker alhoewel dat wel erg fors is.
Weet iemand nog iets leuks van rond dit tijd met de PSU onderin?
Liever recht-toe-recht-aan en weinig bling/geen lampjes e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5as_a6l287UXgte3Q8RsQ2lOD2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRV7V5zi9V5f0NjDXD7plCjN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEeBxf5Jy70pDmqFjHn0drHJAZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fqL0e5egkQzyqKEfzZmSjVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftGB95k7SeZZ901sVUufpLabYaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkZrzFFp5kXAku63fcglH09g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdUBxM1gQfc97QS-a8EOSPAwdiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmAXgQcBxAnOTPAxTvAyh4sn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

@HugoBoss1985 mooie setup :)

Ik ben nog bezig (sorry van het ghosten van je DM :+ ) met een Abit KN8-SLI met 2x 8800GT SLI (beetje overkill, maar wel leuk en kaartjes zijn goedkoop) maar helaas overleed een van mijn single slotters dus heb ik een tweede XFX 8800GT Alpha Dog gekocht, maar die moet nog even gerefurbished worden. Komen morgen nieuwe thermal pads voor binnen :)

Daarna ook maar eens een fotootje maken als het spul werkt. Het ligt op zolder en je begrijpt dat het daar niet heel behaaglijk is momenteel (ik leef in het warme Oosten des lands). Wellicht morgenavond weer even prutsen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:08:
Ik heb de A8N32-SLI Deluxe en de 2x6600 256mb in SLI aan de praat.
...
Ah mooi man. SLI is altijd een gedoe geweest, maar vooral rond het begintijdperk. De ondersteuning vanuit games was al wisselend/matig en daarbij werkte het bij game X wel met driver A, maar bij game Y dan weer niet. Heb t zelf ook ervaren met een van mijn builds, waar een Athlon FX-60 in zit en 2x 8800GTX in SLI; soms werkt het goed, soms geen enkel verschil t.o.v. 1 kaart, soms werkt het in SLI totaal niet.

Zie op de foto een (volgens mij) relatief moderne beQuiet! koeler. Weet niet of dat een bewuste/uiteindelijke keuze is, daar zou je toch een Zalman CNPS koeler of iets van Thermaltake verwachten voor die periode.

En ja qua kast is het misschien wat lastig, de meeste kasten uit die periode hadden nog de voeding bovenin zitten. De Cooler Master Stacker 810 is inderdaad een optie, die kan de voeding zowel onderin als bovenin plaatsen en zijn window sidepanels voor te krijgen (new old stock zelfs). Heb zelf 2 van die kasten staan en ja het zijn enorme gevaartes.
Indien "voeding onderin" geen harde vereiste is zou ik eens rondkijken naar kasten van Thermaltake; dingen als de Tsunami of Xaser zijn mooie, lichtgewicht midtower kasten met window (optie). Of iets als een Chieftec Dragon.

Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een CasEdge Diabolic Minotaur case:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYVrYsvQyMWQrIsAi5S75uGa4mc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iYsHtTrmT44TwldY1P1nCoGm.jpg?f=user_large

Die case wilde ik destijds hebben voor mijn Athlon64 build, alleen is uiteindelijk de keuze toen op de Cooler Master Ammo 533 gevallen. Zo nu en dan nog eens gezocht naar die Diabolic Minotaur kast, maar nergens meer kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Moi_in_actie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Ah mooi man. SLI is altijd een gedoe geweest, maar vooral rond het begintijdperk. De ondersteuning vanuit games was al wisselend/matig en daarbij werkte het bij game X wel met driver A, maar bij game Y dan weer niet. Heb t zelf ook ervaren met een van mijn builds, waar een Athlon FX-60 in zit en 2x 8800GTX in SLI; soms werkt het goed, soms geen enkel verschil t.o.v. 1 kaart, soms werkt het in SLI totaal niet.

Zie op de foto een (volgens mij) relatief moderne beQuiet! koeler. Weet niet of dat een bewuste/uiteindelijke keuze is, daar zou je toch een Zalman CNPS koeler of iets van Thermaltake verwachten voor die periode.

En ja qua kast is het misschien wat lastig, de meeste kasten uit die periode hadden nog de voeding bovenin zitten. De Cooler Master Stacker 810 is inderdaad een optie, die kan de voeding zowel onderin als bovenin plaatsen en zijn window sidepanels voor te krijgen (new old stock zelfs). Heb zelf 2 van die kasten staan en ja het zijn enorme gevaartes.
Indien "voeding onderin" geen harde vereiste is zou ik eens rondkijken naar kasten van Thermaltake; dingen als de Tsunami of Xaser zijn mooie, lichtgewicht midtower kasten met window (optie). Of iets als een Chieftec Dragon.

Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een CasEdge Diabolic Minotaur case:
[Afbeelding]

Die case wilde ik destijds hebben voor mijn Athlon64 build, alleen is uiteindelijk de keuze toen op de Cooler Master Ammo 533 gevallen. Zo nu en dan nog eens gezocht naar die Diabolic Minotaur kast, maar nergens meer kunnen vinden helaas.
Ik heb wel nagedacht over wat je zei m.b.t. SSD's en de pc samenstellen die je toen had óf die je toen had gewild.
Qua voeding ga ik wel echt afwijken, sowieso weet ik niet meer wat ik had maar dat moet gewoon een nieuwe kwaliteits voeding worden zodat het in orde is.
Ik had toen ook geen SSD's, het snelste was een Raptor (later had ik er twee in Raid).
Maar ook daar wil ik wel van afwijken omdat het systeem daar zoveel sneller van wordt.
Wel mee eens dat het afdoet aan "het echte gevoel" van toen dus je hebt me wel aan het twijfelen gebracht.
Maar tja qua hardware verder is het ook al niet exact wat ik toen had :P
Verderop meer daarover.

Wat je eerder zei over de upgrade van 7600 gt naar 7900GTO klinkt mij voor rond die tijd heel herkenbaar.
Ik heb in iets van een jaar tijd toen ik weet niet hoeveel videokaarten gehad.
8800GTX, 9600gt sli, 3870 crossfire, 38702x, 9800gx2
De exacte volgorde weet ik niet meer, wel alles met socket 775 hardware gebruikt.
Die 8800 series was echt wel een enorme indrukwekkende sprong vanaf de 7000 series.
Ik weet nog wel zeker dat ik van 2x7800GT SLI naar 1x 8800GTX ging en dat ik eindigde met de 9800GX2.

Van de 9600gt sli set weet ik nog dat ik de hele boel retour heb gestuurd omdat het moederbord (een 680i dacht ik) zoveel ellende gaf.
Die borden zijn altijd heel lastig stabiel te krijgen/problematisch geweest (voor mij in ieder geval).

Die Stacker 810 is wel een gave en goeie, met 2x 120mm achterin.
Ik heb een andere versie daarvan gehad met 1x 120mm waar de voeding ook bovenin kon.
Goede tip, merci, als ik daarvoor ga dan ga ik een 810 zoeken!
Grappig want die webshop die al dat new old stock spul verkoopt (en die windowed Stacker panels) kwam ik gisteren ook tegen :)

Klopt inderdaad dat het een moderne (Slim Rock) Be Quiet! Is.
Ik heb een CNPS7000 liggen en geprobeerd maar ik schrok van de temperaturen met bootable Memtest.
Dus die Slim Rock zit er nu even op, inclusief de VRM cooler die bij het moederbord zit.
Scheelt zelfs voor de gevoelstemperatuur van de southbridge en de northbridge... anders wordt dat echt gruwelijk heet.
Wanneer het moederbord plat ligt in ieder geval.
Op de cpu die ik toen had zat een Arctic koeler (zie de foto verderop), maar dat was een wat simpelere singlecore... geen idee meer welke; een Silencer 64?

Maar nu ik heb een hoop verkeerde zaken gezegd :P
Ten eerste de Radeon 9800Pro kon bij mij pas de benen strekken van Socket A (Nforce 2) naar Socket 754.
Ik weet nog dat Doom 3 toen ineens een heel stuk beter draaide.
Wat ik qua Socket A bord had weet ik niet exact meer, volgens mij de Asus A7N8X-E Deluxe.
Niet gek dat de 9800Pro toen sneller liep want AGP is schijnbaar behoorlijk cpu bottlenecked/limited.
Volgens mij had ik toen dus geupgrade naar een MSI K8N Neo Platinum (754 Nforce 3 250)bord met dus uiteraard een AGP Slot.
Ik weet ook vrijwel zeker dat ik een AGP Nvidia 6600GT had want ik heb later nog een Ati X800XT PE gehad wat vrijwel zeker een AGP was.
Misschien klopt het toch wat ik zei van de 9800PRO en socket 939.
Want ik weet dus niet meer of ik (ook/nog) een MSI K8N Neo2 Platinum bord heb gehad.
Dat is een socket 939 bord met Nforce 3 Ultra chipset en AGP.

Ik heb zelfs nog in mijn oude, jaren ongebruikte, e-mail gezocht maar kan niets meer vinden van rond die tijd qua computershops en facturen.
Ik weet dus vrijwel zeker dat ik de MSI K8N Neo Platinum socket 754 heb gehad met 6600GT AGP.
Alleen helaas niet meer zeker of ik ook nog de MSI K8N Neo2 Platinum socket 939 met AGP heb gehad voordat ik naar A8N-SLI SE (ook teruggevonden dat ik die toen had) ging.

Volgens mij heb ik alles tot (in ieder geval/zeker weten) de A8N-SLI SE en 7800GT (later SLI) in een goedkope en simpele behuizing gehad die wit was met een soort blauwe elementen (als ogen) in het front.
De A8N-SLI SE ging wel in een Procase Zirco.
Kabelmanagement vond ik toen niet boeiend.

Voeding van windows voorzien en SLI spiegel in de bodem gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn-523Xvm32COpxx72eYswUjLV0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mUeKkj3D0zYxYW8psWKmgVrL.jpg?f=user_large

Vandaag is helaas een A8N-SLI Premium gesneuveld (sort of)... heel bizar; ik dacht dat ik alles gezien had qua hardware problemen.
Ik zette het vanmorgen gewoon aan en bootte naar Windows XP.
Vervolgens ga ik het bios in en laad ik bios defaults.
Daarna helemaal niets meer.
Ander ram, andere voeding, andere cpu, andere videokaart... geen enkel teken van leven behalve ventilatoren en power lampje.
Nu komt het: ik dacht ik pak nog een PCI videokaartje (S3 Virge) want standaard staat het bios op eerst "PCI" videokaart prefereren.
Nog steeds geen beeld.
Toen de 6600GT er weer in, samen met de PCI S3 Virge en in eens een POST beep en beeld :S
Maar de boel bleef vast staan op het Asus moederbord scherm, toetsenbord reageerde ook nergens op (ook geen capslock en/of capslock lampje).
Als ik de VGA kabel in de 6600GT deed dan kreeg ik 1 lange beep en 3 korte beeps: videokaart probleem.
Maar dus ook een 6600 getest en nog een HD7970 zonder UEFI firmware. (Daar post de A8N32-SLI Deluxe trouwens mee :P)
Ik heb zelfs nog met een A8N-SLI Deluxe moederbord bios getest en een ouder bios van de A8N-SLI Premium daarin geflashed om te proberen.
Helaas geen programmer daarvoor aanwezig maar zo lukte het ook.
Gezien het laden van de bios defaults direct vóór het probleem dacht ik nog aan een bios issue.
Hetzelfde euvel.
Heel bizar dat het bord toevallig overleden (maar wellicht te reanimeren) is daarna.

Alles wordt warm en aangezien ik er nog wel beeld uitkrijg met een hele gebruiksaanwijzing is het wellicht een kwestie van het bord recappen?

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zo, vandaag in de minder vezengende hitte de recent gekochte tweede XFX 8800GT van verse pasta en pads voorzien. Daarna gelijk even in SLI getest op mijn enige andere SLI bord, een Asus P6T met overkill Xeon W3670 erop :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl8aqjXuAkAX27rWrUiA6J3EI88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3O5QAUTY9maZdqVII0vkl73l.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen even 3DMark Vantage gedraaid, met P10000 punten voor de videokaart en een vernietigende 30000 punten voor CPU :+

Beide kaartjes lekker dik in de 90 graden, maar zo was dat doen en 27 graden omgevingstemperatuur helpt niet :)

Maar het draait wel top. Zal met de dikke bottleneck op de Abit KN8 SLI later een stuk minder hard werken en dan blijft ‘t wel heel O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Ik heb wel nagedacht over wat je zei m.b.t. SSD's en de pc samenstellen die je toen had óf die je toen had gewild.
Qua voeding ga ik wel echt afwijken, sowieso weet ik niet meer wat ik had maar dat moet gewoon een nieuwe kwaliteits voeding worden zodat het in orde is.
Ik had toen ook geen SSD's, het snelste was een Raptor (later had ik er twee in Raid).
Maar ook daar wil ik wel van afwijken omdat het systeem daar zoveel sneller van wordt.
Ik stoor me niet aan HDD's en diens snelheid, niet bij de retro builds dan. Oke, indien je een echt oude HDD neemt (een 4200RPM ding IDE ding uit het Windows 95 tijdperk) en die in een veel vlottere Athlon64 X2 of Core2Duo/Quad systeem stopt met Windows 7 erop, ja dat werkt niet lekker. Maar een tijdscorrecte HDD passend bij het systeem/OS is wat mij betreft prima. Die oudere Windows systemen waren ook veel lichter en zelfs bij Windows XP kon je met wat tweaks (lang leve TweakXP) bepaalde Windows dingen in memory houden waardoor het geheel veel "snappier" aanvoelt. De meeste van mijn systemen draaien op Windows XP en daarvoor heb ik op mijn NAS in mijn retro-LAN een vast setje tooltjes staan die direct na installatie erop komen (TweakXP, CoreTemp, Speedfan, StyleXP, VLC en nog wat van die dingen).

Zoals ik al eens eerder heb gemeld in een post, SSD's gebruik ik in bepaalde retro pc's, maar alleen van het tijdperk dat ze ook echt in gebruik kwamen. In bepaalde gevallen dan ook nieuwe SSD's (heb een keer een hele stapel Crucial MX500 500GB's gekocht), maar die zitten b.v. een systeem met een Core i7 980X, of een AMD Phenom II X6 1090T. Heb nog een setje van 2 oude Vertex 2 SSD's liggen, die moeten nog in mn Core2Duo machine.
Die Stacker 810 is wel een gave en goeie, met 2x 120mm achterin.
Ik heb een andere versie daarvan gehad met 1x 120mm waar de voeding ook bovenin kon.
Goede tip, merci, als ik daarvoor ga dan ga ik een 810 zoeken!
Het is dat ik beide van mijn Stacker 810's al in gebruik heb, anders had je er wel een van mij kunnen overnemen. Een zit de 1090T met een HD5970 in, de ander is nog "under construction", maar dat wordt een retro server op basis van een quad-socket AMD Opteron (4x4 cores) en die kast heb ik ook moeten modden om het servermoederbord erin te krijgen. Weet eigenlijk nog niet wat ik met dat systeem moet, wilde er eigenlijk een echt servertje van maken voor Quake 3 en soortgelijke games op te hosten en uiteindelijk ook een WoW private server. Misschien dat ik er ooit tijd voor krijg...
Grappig want die webshop die al dat new old stock spul verkoopt (en die windowed Stacker panels) kwam ik gisteren ook tegen :)
Stockclear I assume? Die zitten hier niet ver vandaan en ja die hebben window panels voor de Stacker 810. Heb er via hun ook een, die zit nu in die 1090T build.
Klopt inderdaad dat het een moderne (Slim Rock) Be Quiet! Is.
Ik heb een CNPS7000 liggen en geprobeerd maar ik schrok van de temperaturen met bootable Memtest.
Dus die Slim Rock zit er nu even op, inclusief de VRM cooler die bij het moederbord zit.
Scheelt zelfs voor de gevoelstemperatuur van de southbridge en de northbridge... anders wordt dat echt gruwelijk heet.
Op de cpu die ik toen had zat een Arctic koeler (zie de foto verderop), maar dat was een wat simpelere singlecore... geen idee meer welke; een Silencer 64?
Die originele CNPS7000 was inderdaad niet zo denderend. Voor de wat meer entry level Athlon64's zoals een 3000+ of 3200+ was dat wel prima, voor een overclocked 4000+ of de dualcores not so. Mijn Athlon64 4000+ die ik tot op 3Ghz geclocked had heeft eigenlijk altijd prima gedraaid met een Zalman CNPS9500 LED. Op dit moment zit in mijn systeem de X2 4800+ waar eerst ook diezelfde CNPS9500 LED op zat, later heb ik deze vervangen door een CNPS9700 LED. Niet zo zeer vanwege de koelprestaties, maar groter == leuker. Zodra binnenkort dat systeem "gesplitst" wordt in 2 systemen, dan wordt het originele systeem gewoon weer voorzien van de CNPS9500 op de 4000+.
...
Ik weet ook vrijwel zeker dat ik een AGP Nvidia 6600GT had want ik heb later nog een Ati X800XT PE gehad wat vrijwel zeker een AGP was.
De 6000 series had je nog met AGP, alhoewel die toen (en zeker nu) wat zeldzamen waren. Dit omdat de markt inmiddels over ging stappen op PCIe en de AGP kaarten waren altijd wat trager dan dezelfde op PCIe.
Ik heb zelfs nog in mijn oude, jaren ongebruikte, e-mail gezocht maar kan niets meer vinden van rond die tijd qua computershops en facturen.
Zucht...dit herken ik. Ik gebruikte destijds (was ook mijn enige) Hotmail als email en ben een van de (velen) die de pech hebben dat Microsoft door een "oepsie" alle mails gedelete heeft voor een bepaalde periode (ik meen voor 2006 of 2008). Ik kan daardoor ook bepaalde facturen niet meer terugvinden. De meesten heb ik nog in een klapper op papier, maar niet alles. Daarbij komt dan dat ik destijds 90% van mijn IT spul bij Salland kocht, die helaas in 2013 failliet gegaan zijn. Ik kan dus ook niet meer inloggen en zo facturen inzien.
Dat is enkele keren wel lastig geweest toen mijn geheugen mij in de steek liet v.w.b. enkele componenten, met name de wat minder spannendere zaken zoals RAM geheugen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met een Kayak XU (dual proc) aan het klussen geweest, maar er zat een XA (single proc) moederbord in. :')

Toch wilde ik het systeem een beetje in originele staat herstellen. Vandaag kwam het moederbord binnen. P3B-F ernaast als vergelijkingsmateriaal. Wat een gigantische plaat.

Na een BIOS update met P2 in het slot werd een Katmai ook herkend en dus een POST. De grootste uitdaging is misschien wel het front LCD. Ik heb vervangende displays op eBay gevonden, maar of het past of passend is te maken is de vraag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTJChBQUCtM7P8neTq4JMSHbf50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moemjGRFtbONrxhPFhK4wNOW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp4hFsDh3mvPOZu73wkFim2eSE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97XXyGjecTBKrhEtMyhgyNsL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v64ztTxQDjZy8BaMHTScy_79RIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxKSNtsBmI1hihCEqNxXCWml.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

DrDrax

Bacdafucup

Aah , HP Kayak, mooi spul ,lekkere robuuste kasten

De 4 van mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWS-Pwg7dDqFu60mxBpj_WJ4RGk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LvUUqeqhhWWQTDslWIeKsZ1J.jpg?f=user_large

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi spul inderdaad, al hadden ze het beter "Titanic" dan "Kayak" kunnen noemen met dat formaat :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op zondag 6 juli 2025 @ 02:01:
Mooi spul inderdaad, al hadden ze het beter "Titanic" dan "Kayak" kunnen noemen met dat formaat :P
Wellicht waren ze fan van Edward Reekers/ De band Kayak en is dat model pc daar naar vernoemd? ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Wellicht waren ze fan van Edward Reekers/ De band Kayak en is dat model pc daar naar vernoemd? ;) :P
Of de baas heeft een hobby :+

Het zijn stevig grote kasten ja, gemaakt om de oorlog te overleven.
Die displays zijn ook uniek, zeker voor zijn tijd :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 21:17

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op zondag 6 juli 2025 @ 02:01:
De Titanic zonk >:)
Waterbeesje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:38:
[...]
Het zijn stevig grote kasten ja, gemaakt om de oorlog te overleven.
Bismarck >:) Oh nee wacht...die heeft het ook niet gered.

Eerlijk gezegd, komen mij die Kayak systemen niet bekend voor. Dingen als Z-Workstations en Proliant servers wel maar die Kayak's niet dus. Waren dat nou ook workstations of ... servers? Of beter gezegd, wat was de doelgroep van die systemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wilde je beweren dat een van deze zou drijven dan? :+
[...]

Bismarck >:) Oh nee wacht...die heeft het ook niet gered.

Eerlijk gezegd, komen mij die Kayak systemen niet bekend voor. Dingen als Z-Workstations en Proliant servers wel maar die Kayak's niet dus. Waren dat nou ook workstations of ... servers? Of beter gezegd, wat was de doelgroep van die systemen?
High-end workstations, beetje vergelijkbaar met de Compaq Professional Workstation of Dell Precision reeksen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
dion_b schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:24:
High-end workstations, beetje vergelijkbaar met de Compaq Professional Workstation of Dell Precision reeksen.
Oh geen Itanium .... da's ook een bijzonder niche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DieAnder schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Oh geen Itanium .... da's ook een bijzonder niche.
Nope, de Kayak-naam is uitgefaseerd voordat Itanium in beeld kwam en de paar workstations daarmee waren sowieso een (weinig succesvolle, peperdure) lijn apart. Zou ik op zich een keer mee willen spelen, al zijn ze nogal niche - OS support is een ding aangezien ze niet native compatible zijn met x86. Je kunt natuurlijk wel instruction set simulators gebruiken, maar dan gaat performance nog teleurstellender zijn dan het al was.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Welke CPU koelers zijn er vandaag de dag nog te koop voor socket 478? Ik vind mijn huidige aan de lawaaiige kant (ik ben dan ook verwend met Noctua) en ik vraag me dan ook af of er iets van Noctua passend te maken is? Van mij zou het zwarte bracket van de s478 er af mogen om een koeler passend te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MarkyB schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:28:
Welke CPU koelers zijn er vandaag de dag nog te koop voor socket 478? Ik vind mijn huidige aan de lawaaiige kant (ik ben dan ook verwend met Noctua) en ik vraag me dan ook af of er iets van Noctua passend te maken is? Van mij zou het zwarte bracket van de s478 er af mogen om een koeler passend te maken.
Een foto zou misschien helpen :)
Er zijn zeker prima koelers te vinden voor socket 478, maar je komt dan snel uit bij tweedehands of iets als Aliexpress.
Als jouw huidige koeler al aftermarket is, is de kans groot dat er een standaard 60/70/80mm koeler op zit, die kun je probleemloos vervangen door een andere (Noctua is een goede keuze).
Als het een standaard Intel koeler is, kun je de stofzuiger ook vervangen, maar heeft de bevestiging mogelijk meer voeten in aarde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@MarkyB @Waterbeesje als het puur gaat om de socket gaat gebruik ik deze. https://a.aliexpress.com/_EIuMdqS bijvoorbeeld als het oorspronkelijke bracket kapot is, of als je een hp mobo in een andere kast wil proppen.

Qua fans idd kan je gewoon vervangen meestal, vooral letten op afmetingen.

Echt nieuwe koelers s478 zijn nieuw niet of nauwelijks te vinden. Dus dan kom je al gauw uit op MP of uit sloopcomputers. Tis natuurlijk ook inmiddels een bejaarde socket, die ook hoe je het wend of keert minder populair was dan s775. S775 systemen zijn zelfs nu nog steeds vrij veel in de omloop. The key is quadcore en dualcore. S478 is zover ik weet allemaal single core p4's en celerons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Waterbeesje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:03:
[...]

Een foto zou misschien helpen :)
Er zijn zeker prima koelers te vinden voor socket 478, maar je komt dan snel uit bij tweedehands of iets als Aliexpress.
Als jouw huidige koeler al aftermarket is, is de kans groot dat er een standaard 60/70/80mm koeler op zit, die kun je probleemloos vervangen door een andere (Noctua is een goede keuze).
Als het een standaard Intel koeler is, kun je de stofzuiger ook vervangen, maar heeft de bevestiging mogelijk meer voeten in aarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHJpU8j7a6Ui5opZXXufb7hcPQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qujNhl0rfUd048kWwSYz0IbI.jpg?f=fotoalbum_large

Het standaard bracket is gewoon in orde. Ik heb een after market koeler met een eigen fan, die is niet te vervangen. Ik heb dan ook een 'nieuwe' stock koeler gekocht maar die maakt nog meer herrie dan deze. Ik had de stille hoop dat de gaatjes waarmee dit bracket vast zit enigszins lijkt op een moderner koeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MarkyB schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:28:
[...]

[Afbeelding]

Het standaard bracket is gewoon in orde. Ik heb een after market koeler met een eigen fan, die is niet te vervangen. Ik heb dan ook een 'nieuwe' stock koeler gekocht maar die maakt nog meer herrie dan deze. Ik had de stille hoop dat de gaatjes waarmee dit bracket vast zit enigszins lijkt op een moderner koeler.
Met de aftermarket koeler kun je wel hobbybob gaan spelen, die ventilator is er zeker af te krijgen, desnoods met een dremel. Dan kun je daarop de nieuwe ventilator knutselen. Tie wraps zijn niet de mooiste oplossing maar werkt vaak prima.

De gaatjes in het mobo komen helaas niet overeen met elkaar zodat je een koeler nodig hebt die specifiek voor 478 is bedoeld. Vind Intel leuk, want met iedere upgrade moet je ook echt alles nieuw hebben (is verkoop koelers).

Nog een alternatief is om een verloop bracket te bouwen voor op deze gaatjes, zodat je er een dikke 775 toren met heatpipes op kunt zetten. maar dat is wel next level.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Waterbeesje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Met de aftermarket koeler kun je wel hobbybob gaan spelen, die ventilator is er zeker af te krijgen, desnoods met een dremel. Dan kun je daarop de nieuwe ventilator knutselen. Tie wraps zijn niet de mooiste oplossing maar werkt vaak prima.

De gaatjes in het mobo komen helaas niet overeen met elkaar zodat je een koeler nodig hebt die specifiek voor 478 is bedoeld. Vind Intel leuk, want met iedere upgrade moet je ook echt alles nieuw hebben (is verkoop koelers).

Nog een alternatief is om een verloop bracket te bouwen voor op deze gaatjes, zodat je er een dikke 775 toren met heatpipes op kunt zetten. maar dat is wel next level.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njuv_ie-uXMmnQC7QpZdZh5eBdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G87V0WsaBCxXziJMP4STN5HO.jpg?f=fotoalbum_large

Om je een beeld te geven, dit is de koeler die er nu op zit. Ik hou niet echt van hobbybob (uitziende) oplossingen, dus ik zal er genoegen mee moeten nemen of nog even nadenken voor een andere oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ohja, HP Kayak! Ik heb nog een XA op zolder staan met een PII 350 en een Permedia II erin :)

Ding draait nu Windows NT4, en op de een of andere manier vind ik dat OS altijd een beetje tegenvallen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:52:
Ohja, HP Kayak! Ik heb nog een XA op zolder staan met een PII 350 en een Permedia II erin :)

Ding draait nu Windows NT4, en op de een of andere manier vind ik dat OS altijd een beetje tegenvallen.
Dat was de bedoeling: saai maar oerdegelijk. Weinig features, wel heel stabiel, door een uitermate restrictief (en daardoor traag) drivermodel. Als je echt zeker moest weten dat die render van anderhalve dag niet halverwege een BSOD mocht krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Dat was de bedoeling: saai maar oerdegelijk. Weinig features, wel heel stabiel, door een uitermate restrictief (en daardoor traag) drivermodel. Als je echt zeker moest weten dat die render van anderhalve dag niet halverwege een BSOD mocht krijgen.
Vanaf Windows XP zijn alle versies opgebouwd vanaf een NT-basis. Kijk hoe stabiel Windows over tijd is geworden. Moest je Windows 98 zeker elke dag booten, moderne versies kunnen ellenlang draaien.

Windows NT was saai, maar superstabiel. Op DOS gebaseerde Windows versies zaten opgescheept met een resource meter die al snel vol zat. Windows 3.11 begon met 88% vrij na een verse herstart terwijl Windows 95-98 veel sneller hier doorheen waren. Windows NT had die irritante meter niet en kwam met een echte task manager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee hoor, win2000 was ook al NT kernel :)
En 3.11 was gewoon een shell extension, die had geen eigen kernel en was dus ook geen OS, maar gewoon een set aan DOS programmas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:11:
Nee hoor, win2000 was ook al NT kernel :)
En 3.11 was gewoon een shell extension, die had geen eigen kernel en was dus ook geen OS, maar gewoon een set aan DOS programmas :)
Owww, klopt. Vergat Windows 2000 :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bah, teleurstelling: onlangs twee interessante oude toetsenborden gekocht - een Syncan TK-M501C IBM Enhanced ("Model M") kloon met heel stille buckling springs en een rare Accodata Keycat bord met ingebouwde trackball - maar ook Alps Blue switches.

Helaas beide kapot - niet helemaal dood, maar grootste deel van de toetsen doen het niet, en wat dan ook ze doorsturen is genoeg dat mijn PS/2 - USB adapter en/of de Win11 HID driver helemaal van slag raakt en reboot vereist. Erg jammer, vooral van de Alps Blue, volgens velen de beste switches ooit - en het voelt goed, maarja, daar heb je weinig aan als het niet werkt.

Wat wel werkt: de ADI KM-5170. Ook een interessante: IBM AT (non-enhanced) layout, maar technisch vrij uniek: linear magnetic inductive valve switches. Het typt erg licht, maar niet onprettig, onder andere door zeer degelijke zware behuizing en doubleshot keycaps - ik kan er goed aan wennen. De layout is een tweede, vooral de locatie van de modifiers is een ding; Ctrl waar je Caps Lock verwacht, Alt waar je linker Ctrl verwacht en Caps Lock waar je rechter Ctrl verwacht...Enfin, ik ga een paar dagen erop werken en kijken hoe dat is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The Eagle schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:11:
Ho ho, daar doe je Windows 3.11 echt veels tekort.
Windows 3.11 had wel degelijk een kernel. Op een 386 draaide het volledig in 386 Enhanced mode. Kan er nog wel dieper op gaan, maar in het kort: Windows 3.11 was een stuk meer dan een "shell" over DOS. Na start nam het veel van DOS over. Alle DOS processen die je binnen Windows startte verliepen in Virtuel 8086 mode, en draaiden pre-emptive multitasking. Dus voor ons: simultaan.

Wat je zag bij Windows 3.0 richting 3.1, en verder naar 3.11 is dat steeds meer functionaliteit verplaatste naar een driver binnen Windows. Zaken die BIOS en DOS afhandelde verplaatste meer en meer naar binnen. Windows/386 begon met het draaien van DOS processen (in paralel) in virtual 8086 mode. Windows 3.0 trok daarna meer functionaliteit naar binnen, 3.1 nog meer en 3.11 nog wat meer.
En zo kom je bij Windows 95 waar de gebruiker DOS eigenlijk niet meer ziet en DOS eigenlijk is gereduceerd tot enkel boot loader.

[ Voor 41% gewijzigd door Ultraman op 08-07-2025 13:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Met dank aan @Moi_in_actie een weinig gebruikte en goed werkende 7800 GT gevonden.
Dat is alvast nummer 1.

Ook nog een Coolermaster Hyper TX en Zalman VF900CU Led new old stock gevonden.

De 7800 GT had het bekende probleem van de foutieve/defecte fan control/temperatuur bescherming weerstand.
Soms werkte fan control maar meestal bleef de ventilator op 100% draaien.
Ik heb de Q524 weerstand verwijderd en de contactpunten ernaast gebridged met soldeer.

De fan van de 7800 GT (het lager) was nog keurig en de temperaturen uitstekend maar nu zit er een VF900CU LED op met een Noctua 2 pin naar 3 pin adapter.
Dus de kaart kan zelf de fan snelheid van de Zalman regelen en/of ik kan dit ook met software (EVGA precision) doen.

Dit kon overigens vroeger ook al kant-en-klaar met bijvoorbeeld de Arctic Silencer NV5.
Ik vond nog terug dat ik er dus eerst 2 VF700's op had maar dat ik de kaarten verkocht had met NV5 Rev. 2. koelers.
Die zijn alleen niet meer new old stock te vinden in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLd2NBYno9tnhRtv8Drvk7yxzhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVlkgyyzEcNJGRsrJg5iRFUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3fbT379vxc7FOUd5FbJAvQPKIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rekqZ8MaWF7VXf8zaeg9zVLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNolqQoPLYhzx12PPQblE9kb3ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9mlrEXQC8cuWwpeqy6UpSCi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6eIvNHNjinE_lzIXNmcfvCUmz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MkkhxbTQjRZq3ewymmkbtwF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:47:
Met dank aan @Moi_in_actie een weinig gebruikte en goed werkende 7800 GT gevonden.
Dat is alvast nummer 1.

Ook nog een Coolermaster Hyper TX en Zalman VF900CU Led new old stock gevonden.

De 7800 GT had het bekende probleem van de foutieve/defecte fan control/temperatuur bescherming weerstand.
Soms werkte fan control maar meestal bleef de ventilator op 100% draaien.
Ik heb de Q524 weerstand verwijderd en de contactpunten ernaast gebridged met soldeer.

De fan van de 7800 GT (het lager) was nog keurig en de temperaturen uitstekend maar nu zit er een VF900CU LED op met een Noctua 2 pin naar 3 pin adapter.
Dus de kaart kan zelf de fan snelheid van de Zalman regelen en/of ik kan dit ook met software (EVGA precision doen).

Dit kon overigens vroeger ook al kant-en-klaar met bijvoorbeeld de Arctic Silencer NV5.
Ik vond nog terug dat er dus eerst 2 VF700's op had maar dat ik de kaarten verkocht had met NV5 Rev. 2. koelers.
Die zijn alleen niet meer new old stock te vinden in Nederland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen dank en leuk joh, heb nog een GeForce FX5900XT liggen met zo'n zelfde koeler erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNDwI2R5HuyhvMxBUwJ2iNqnBPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKsix0Y4XGUk0QCuzklQKEfW.jpg?f=fotoalbum_large
Die kaart zat een tijdje in een Medion P4 pc, maar meen me te herinneren dat deze GPU wat kuren begon te vertonen (zit nu een ATI Radeon 9600Pro in). Moet hem nog eens op mijn testbench aansluiten om te kijken wat er scheelt, want het blijft een leuk highend kaartje voor een AthlonXP / Pentium 4 AGP systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Moi_in_actie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Geen dank en leuk joh, heb nog een GeForce FX5900XT liggen met zo'n zelfde koeler erop.
[Afbeelding]
Die kaart zat een tijdje in een Medion P4 pc, maar meen me te herinneren dat deze GPU wat kuren begon te vertonen (zit nu een ATI Radeon 9600Pro in). Moet hem nog eens op mijn testbench aansluiten om te kijken wat er scheelt, want het blijft een leuk highend kaartje voor een AthlonXP / Pentium 4 AGP systeem.
Die kaartjes (chip) werden/worden ook wel behoorlijk heet.
Voor bijvoorbeeld Windows 98 toch wel een top kaartje.
Heb je geen mooie 9800 Pro om te gebruiken? :P

Blijft mooi spul die Zalman's, het is heel mooi en fijn gemaakt.

Daar is al wat reparatie werk aan verricht: zie de (gelukkig allemaal solid) elco rechts onderin op je foto.
Ik hoop dat het kaartje nog goed werkt en dat je het anders kan fixen.

Er is trouwens een tweede A8N32-SLI Deluxe naar mij onderwerg.
Nadat de A8N-SLI Premium defect ging wilde ik toch nog graag weer een reserve bord.
Erg veel mazzel mee en het is ook nog dezelfde revisie (1.01G); waarbij ze in ieder geval de PCI-E locking latches reviseert hebben.
Te herkennen aan de witte kleuren of de kleuren hetzelfde als de sloten.
Afijn als er ooit iets met het bord is dan kan ik nu gewoon uitbouwen, inbouwen en weer verder.

De voeding moet eigenlijk wel nodig vervangen en er moet nog een keer een behuizing komen maar ik kan voor nu niet kiezen :)
Oud en voeding bovenin/mindere airflow of modern en voeding onderin en dan zo ja: met/zonder DVD drive? 8)7
Het zit nu in een Corsair 200R die ik nog had staan.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-07-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Die kaartjes (chip) werden/worden ook wel behoorlijk heet.
Heb je geen mooie 9800 Pro om te gebruiken? :P

Daar is al wat reparatie werk aan verricht, zie de (gelukkig allemaal solid) elco rechts onderin op je foto.
Nee, ik heb helaas geen 9800 Pro/XT kaarten. Heb meerdere 9600Pro/XT kaarten in gebruik (in het bovengenoemde Medion P4 systeem en eentje in een AthlonXP build). Die reeks van kaarten zijn redelijk aan mij voorbij geschoten. Ik kreeg destijds een GeForce 3 Ti 200 en P4 1.8Ghz Medion pc (staat hier achter mij), wat een enorme upgrade was van mijn Pentium 1 100Mhz en die GPU deed het super. De GeForce 4 was een redelijke teleurstelling, ook de GeForce 5/FX was niet heel denderend. De ATI kant hield ik toen nog maar sporadisch in de gaten en was toen ook nog op een leeftijd dat ik niet zo maar dure GPU's kon kopen. Ik vond het met name interessant worden toen PCIe uitkwam, wat weer een enorme sprong voorwaarts was. Rond die tijd kreeg ik een nieuwe Medion pc met een PCIe GeForce 6600 (stond hier ook nog) en toen begonnen de highend GPU's voor het eerst dual-slot te worden, met legendarische kaarten als de ATI Radeon X850XT PE en GeForce 6800 Ultra.

Tegenwoordig heb ik of wil ik nog van allerhande tussenliggende generaties een build hebben, dus vandaar dat ik ook machines met ATI Radeon 9600 kaartjes heb, er een had met een FX 5900XT, nog een paar builds in het verschiet heb met Pentium 2/3 CPU's en oude GeForce 2 Ti kaartjes enzvoorts. Maar goed, tijd vinden is het lastigste en de ruimte ervoor hebben wordt ook steeds lastiger, alhoewel een mede-Tweaker me laatst al geholpen heeft door een oude Fractal Design kast over te nemen (scheelt toch weer wat ruimte). In de komende weken/maanden maar eens wat meer oude kasten en monitoren weg gaan doen, diegenen waar ik vrijwel zeker niets meer mee ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Moi_in_actie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Nee, ik heb helaas geen 9800 Pro/XT kaarten. Heb meerdere 9600Pro/XT kaarten in gebruik (in het bovengenoemde Medion P4 systeem en eentje in een AthlonXP build). Die reeks van kaarten zijn redelijk aan mij voorbij geschoten. Ik kreeg destijds een GeForce 3 Ti 200 en P4 1.8Ghz Medion pc (staat hier achter mij), wat een enorme upgrade was van mijn Pentium 1 100Mhz en die GPU deed het super. De GeForce 4 was een redelijke teleurstelling, ook de GeForce 5/FX was niet heel denderend. De ATI kant hield ik toen nog maar sporadisch in de gaten en was toen ook nog op een leeftijd dat ik niet zo maar dure GPU's kon kopen. Ik vond het met name interessant worden toen PCIe uitkwam, wat weer een enorme sprong voorwaarts was. Rond die tijd kreeg ik een nieuwe Medion pc met een PCIe GeForce 6600 (stond hier ook nog) en toen begonnen de highend GPU's voor het eerst dual-slot te worden, met legendarische kaarten als de ATI Radeon X850XT PE en GeForce 6800 Ultra.

Tegenwoordig heb ik of wil ik nog van allerhande tussenliggende generaties een build hebben, dus vandaar dat ik ook machines met ATI Radeon 9600 kaartjes heb, er een had met een FX 5900XT, nog een paar builds in het verschiet heb met Pentium 2/3 CPU's en oude GeForce 2 Ti kaartjes enzvoorts. Maar goed, tijd vinden is het lastigste en de ruimte ervoor hebben wordt ook steeds lastiger, alhoewel een mede-Tweaker me laatst al geholpen heeft door een oude Fractal Design kast over te nemen (scheelt toch weer wat ruimte). In de komende weken/maanden maar eens wat meer oude kasten en monitoren weg gaan doen, diegenen waar ik vrijwel zeker niets meer mee ga doen.
Inderdaad, na Geforce 5 en de 9000 series ging het toen wel vlot qua formaat van sommige kaarten.
Geforce FX 5 had overigens ook zo'n kaart: FX5950 (de "bladblazer" :P) ultra.

Wij (pa en ik) hadden toen 9000 series kaartjes: FX 5 helemaal overgeslagen.
AMD cpu en grafische kaart en Nvidia chipset.
Wel Geforce 4 ti4200 kaartjes gehad.

Waar ik nog aan dacht/wat mij vooral opviel was:

-Hoe groot de spellen vroeger leken/waren en hoe lang je daar mee bezig was.

Maar Far Cry 1 ben ik nu al bijna doorheen... afijn die heb ik ook zo vaak gespeeld en uitgespeeld dus dan gaat het ook sneller.
Ik ben nu ook met Escape From Butcher Bay bezig, erg bijzondere game voor zijn tijd met wat unieke/bijzondere elementen.
Ik had vroegah alleen de demo gespeeld.
Dit is nu abandonware en dus zo te downloaden.
Wel wat bugs, ik moet een core uitschakelen zodat mijn karakter niet teleporteert maar alsnog blijf het bewegen met de muis heel vreemd.
Schijnbaar iets met de polling rate van mijn Razer Viper en Logitech G402.
Al geprobeerd met "usbrate.exe" maar de polling rate lijkt op 1000 te blijven staan en wil niet naar 125.

-Hoe snel de hardware ontwikkelingen toen gingen en hoe snel je hardware toen al echt verouderd was.

Far Cry en Doom 3 (en games met die engine) draaien super op 1680x1050 2xaa hoogste instellingen.
En dat was dus rond 2004-2005.

FEAR (2005) draait al echt slechter en World In Conflict (2007) is al niet meer te doen met 4800+ X2 en 7800GT en 2GB.
Zelfs op medium draait het nog klote.
WIC was ook een game met DX10 mogelijkheid.
Call Of Juarez was ook zo'n game (ook een aanrader).
Misschien eens een Core 2 Duo met Geforce 8 samenstellen.
Alhoewel de Geforce 8 kaarten bijna gegarandeerd stuk gaan/stuk zijn.
Misschien dan een 9600GT of 8800GTS 512 vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Tyan VRM voor een Pentium Pro bord werkt niet in het Kayak bord. Het past wel, kan volgens de datasheet 2 Volt leveren, maar daar houdt het ook mee op. Een Coppermine 550 (tijdelijk op 2V) werkt ook niet. Dit geeft weer eens aan hoe dichtgetimmerd / beperkt deze systemen zijn. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHLRajuaoBvt6PyFNn66DPEoXVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TMMtxvLXVEJN98jUtwRofyj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIoz56LvL5vgRDO5gQIIxMzZOxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFSC6mBM016ynWHR4WKkTmwA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9myFPadJC8f3gAjYaZyV6NWHsjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIxiEhHlvHRXTvW1IZMWReW2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik was alweer vergeten dat deze bestonden :D

Heb hier nog een Radeon 9700 Pro liggen met diezelfde koeler, maar die ligt ergens onderin mijn graka bak :+

Gisteren stopte de fan van mijn 6600GT 128MB AGP kaartje ermee dus heb toen een generieke koeler bij ome Ali besteld, maar kan beter gaan jagen op deze Zalmannetjes, dank voor de herinnering :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Ik was alweer vergeten dat deze bestonden :D

Heb hier nog een Radeon 9700 Pro liggen met diezelfde koeler, maar die ligt ergens onderin mijn graka bak :+

Gisteren stopte de fan van mijn 6600GT 128MB AGP kaartje ermee dus heb toen een generieke koeler bij ome Ali besteld, maar kan beter gaan jagen op deze Zalmannetjes, dank voor de herinnering :)
In Margraten is iemand beetje bij beetje de voorraad van een oude computer- en electronicawinkel aan het verkopen (of hij koopt steeds partijen van dergelijke zaken op) op Marktplaats onder de username "Stockclear opruiming". Daar zitten regelmatig NOS Zalman spullen tussen. Ik heb iedere CNPS3000 die hij had opgekocht (waaiervormige CPU-koeler), maar af en toe komen ook GPU koelers enzo voorbij. Momenteel heeft hij geen GPU koelers, maar hij post regelmatig nieuwe spullen dus eentje om in de gaten te houden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:32:
Een Tyan VRM voor een Pentium Pro bord werkt niet in het Kayak bord. Het past wel, kan volgens de datasheet 2 Volt leveren, maar daar houdt het ook mee op. Een Coppermine 550 (tijdelijk op 2V) werkt ook niet. Dit geeft weer eens aan hoe dichtgetimmerd / beperkt deze systemen zijn. :p

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is dat zo?

Als ik de PPro power delivery guidelines erbij pak zie ik (op pagina 31) geen VID4 pin gedefinieerd staan en geen voltages onder de 2.1V. In plaats daarvan is de pin die vanaf VRM 8.1 gedefinieerd is voor VID4 in gebruik voor Upgrade Present (UP#). Ik verwacht dus niet dat het de juiste voltage zou leveren voor een CPU gejumpered op 2.0V. Interessante test zou zijn om het op 2.1V te jumperen dat wel correct geleverd zou moeten worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b Ja ik was uitgegaan van deze datasheet.

Toeval wil dat er een andere VRM is binnengekomen en deze werkt wél. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgZzTD3wuFZCzSYwd_gsVr0nR1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8HXri8frc43Enu9h9pOtIBZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_12fG2_4uv4842Of2v5q06wyVJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXoKTMIXnW496xqx2Uh1WtAy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:10:
@dion_b Ja ik was uitgegaan van deze datasheet.
Yep, dat gaat niet werken en heeft weinig te maken met lock-in/whitelisting oid. Die VIDs komen niet overeen met >= VRM 8.1
Toeval wil dat er een andere VRM is binnengekomen en deze werkt wél. :p

[Afbeelding][Afbeelding]
:)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste