Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 82 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 22:56

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:47:
@InjecTioN ik heb sinds kort dezelfde, laatst over gehad:p

Wat voor psu heb je erin? Want tis natuurlijk een afwijkend formaat. Bij mij zat er een delta in (dus oem, beetje van het kaliber fsp, aopen denk ik) caps waren goed, voltages ook. Dus schoongemaakt en verder alles zo gelaten.
Ik had 'm gezien ja! :D

Ik verwacht dat ik exact dezelfde als jij erin had. Maar omdat ik 'm best wel flink op z'n staart aan het trappen ben geweest, heb ik 'm maar vervangen voor een PSU die 50W meer kan leveren. :)
  • Links is de nieuwe Delta DPS-250AB-7 C 250W met 16A 12V lijn
  • Rechts is de oude Delta DPS-200PB-138E 200W met 10A 12V lijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddZDiKpFGKwCxuoesTfVg_R1Kq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3UDadx4yJn5T8Nslu7MqBXF.jpg?f=fotoalbum_tile

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:16
@InjecTioN maar als ik die types google staat er bv op ebay "atx" maar dat is ie niet, want hij is oa veel dunner 😂niet dat ik wil vervangen, nu. Maar stel, ik weet begod niet wat de formfactor is.

Maar ik blijf erbij, het is voor die tijd +- 20 jaar oud echt een mooi compact kastje. Maar ik heb een brede liefde haha, van een extreem grote aopen kast, tot een Raspberry pi 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:50:
Lekker compact allemaal @InjecTioN !

Krijgt de X800 AIW het niet Spaans Taiwanees benauwd? :o
Slechts 63 graden Celsius in idle. Wat dus best prima is. Vooral omdat de fan het verder prima bij lijkt te houden. Ik zal de eerstvolgende keer eens wat thermal paste vernieuwen op dat ding om het beste resultaat te kunnen halen wat ik daarmee zou kunnen halen. Voor nu lijkt de ingebouwde fan controller van de AIW het prima te doen met een aantal schommelingen in RPM zo nu en dan.

Ik heb daarbij overigens nog wel de planning om er nog een fan bij te zetten. die z'n intake van de zijkant krijgt. Eerst eens die thermal paste regelen. :) De CPU is overigens reeds onder handen geweest, dus de koek is eraf en verse pasta is erop gegaan.

Enige nadeel met verder testen is nu, dat het systeem blijft crashen onder GPU load. Dat deed die met de vorige voeding sinds ongeveer een maand. De condensators zijn ook wel echt op - zoals op de foto's te zien.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:02:
@InjecTioN maar als ik die types google staat er bv op ebay "atx" maar dat is ie niet, want hij is oa veel dunner 😂niet dat ik wil vervangen, nu. Maar stel, ik weet begod niet wat de formfactor is.

Maar ik blijf erbij, het is voor die tijd +- 20 jaar oud echt een mooi compact kastje. Maar ik heb een brede liefde haha, van een extreem grote aopen kast, tot een Raspberry pi 😁
Nou, het is wel ATX, maar de behuizing zelf helaas niet. Ik moet ook wel zeggen dat ik ontzettend geluk heb gehad dat ik deze voeding gevonden heb. Hij kwam notabene van een tweaker die 'm al een tijdje geleden aangeboden had.

Mocht je ooit de behoefte hebben om 'm te vervangen, neem dan iets van een Pico PSU. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@InjecTioN das idd ook een optie. Maar dit symboliseert natuurlijk ook de gebreken van merkcomputers.

Dit soort gekkigheid is voor mij een van de hoofdredenen om in principe altijd mijn pc's zelf te bouwen. Geen gezeik met bios whitelist, aparte stekkertjes, en afwijken van atx standaarden (mobo en psu)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:18:
@InjecTioN das idd ook een optie. Maar dit symboliseert natuurlijk ook de gebreken van merkcomputers.

Dit soort gekkigheid is voor mij een van de hoofdredenen om in principe altijd mijn pc's zelf te bouwen. Geen gezeik met bios whitelist, aparte stekkertjes, en afwijken van atx standaarden (mobo en psu)
Valt hier redelijk mee.

Dat moederbord is DTX (ATX backplate + 2 sloten), er past ook een mDTX of mITX bord in. De voeding lijkt ook op een TRX. Niet de meest voor de hand liggende componenten, maar dit is een systeem van de jaren '00 voor de hele mITX + SFX revolutie; als je toen zo'n klein systeem had willen bouwen had je het niet meer standards-based dan dit kunnen maken. Kijk voor de grap naar een willekeurige Dell of Lenovo SFF systeem uit zelfde tijd, dat is pas 100% proprietary meuk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b Snap ik, het is meer in zijn algemeenheid, ik hou gewoon van zelf bouwen omdat je dan in alle opzichten zelf de controle hebt.

Maar gezien we ook met retro bezig zijn, moet je het soms doen met de spullen die je tegenkomt. En in mijn geval is het helemaal simpel, als ik het ene systeem beu ben (of te kapot ) kan ik dit omruillen tegen ander recyclemateriaal. En voor de stichting waar ik vrijwilligerswerk doe telt maar 1 ding, of het nog geschikt is voor hedendaags gebruik. En dat is een pentium 4 niet (te traag, geen 64 bit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
corné325i schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Raptor waren toendertijd echt top schijven idd heb mijn oude 36gb raptor nog steeds liggen van vroeger, waren echt superduur toen en snel met z’n 10.000rpm 😎
Die harde schijf wilde ik vroeger ook hebben, maar die vond ik te duur. Vergeleken met een SSD is die traag, maar voor die tijd was het een hele snelle schijf.

Let wel dat Windows vroeger veel minder load had op het opslagmedium. Met Windows 11 is een harddisk alles behalve aan te raden als opstartmedium. Dat wil je niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 14:55
dennis_rsb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:34:
Maarja als je meer dan 512 mb ram hebt, loop je vaak tegen issues aan (stabiliteit, booten etc) bij win9x. Dus of max 512 mb ram, of softwarematig beperken. Ik weet alleen niet welke optie softwarematig het simpelste en/of beste is.
Zoek de rloew patch, die ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat je Win98 kan patchen zodat het geen issues meer heeft met 512+ . Sinds die overleden is, heeft de familie al zijn werk voor de retrocommunity vrijgegeven.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

flupke1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Zoek de rloew patch, die ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat je Win98 kan patchen zodat het geen issues meer heeft met 512+ . Sinds die overleden is, heeft de familie al zijn werk voor de retrocommunity vrijgegeven.
Rudolph R. Loew heeft veel awesome tooltjes voor Windows 9x/ME de community in geholpen voordat hij overleed.

Een direct resultaat daarvan is de win98-quickinstall. :)

Ik wil het nog gaan proberen, maar Phil ^ is er alvast erg positief over! (dat zegt overigens niet altijd alles, maar goed! ;) )

https://github.com/oerg866/win98-quickinstall

https://github.com/oerg866/win98-quickinstall/releases

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Rudolph R. Loew heeft veel awesome tooltjes voor Windows 9x/ME de community in geholpen voordat hij overleed.

Een direct resultaat daarvan is de win98-quickinstall. :)

[YouTube: Windows 98 Quick Install with Patches and Updates]

Ik wil het nog gaan proberen, maar Phil ^ is er alvast erg positief over! (dat zegt overigens niet altijd alles, maar goed! ;) )

https://github.com/oerg866/win98-quickinstall

https://github.com/oerg866/win98-quickinstall/releases
Correctie: Eerstehands geprobeerd en het werkt inderdaad wel erg vlot! Installatie is redelijk recht-toe-recht-aan. Je kan met de full ISO een stock Windows 98SE, MICRO Windows 98SE of MICRO Windows ME installeren. Partition manager heeft prima support voor grote drives en kant-en-klare oplossing voor Windows 98SE met meer dan 512MB RAM. :)

Het is een vette oplossing! Enige nadeel vind ik wel dat er een aantal "OEM" aanpassingen in het OS zitten, die ik er liever niet in heb zitten. Maar goed, daarvoor kan je het project zelf ook aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 00:35
https://www.msn.com/nl-nl...AA1GBB3g?ocid=socialshare Ze mogen me bellen, maar hangt wel een prijskaartje aan schreef ik op mijn LinkedIn pagina.;-)

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 00:35
dennis_rsb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:34:
Maarja als je meer dan 512 mb ram hebt, loop je vaak tegen issues aan (stabiliteit, booten etc) bij win9x. Dus of max 512 mb ram, of softwarematig beperken. Ik weet alleen niet welke optie softwarematig het simpelste en/of beste is.
Kwestie van een paar regels aanpassen in een .ini file toch?
Op MSFN kan je over het algemeen de meest uitgebreide oplossingen vinden zoals bijv. in deze thread:
https://msfn.org/board/to...service-pack-for-win98se/

[ Voor 19% gewijzigd door soedesh op 13-06-2025 06:53 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 15:32

Khaine

Python liefhebber

In de oude snuffelbak heb ik nog wat backplates gevonden van PC's/moederborden die ik al lang en breed niet meer heb. Een is waarschijnlijk nog van de jaren 90, en 2 zijn van beginjaren 2000 (zal mij niets verbazen als het van een K7S5A o.i.d. is). Ook heb ik nog een frontplaatje voor een 3.5 inch bay gevonden.

Kan ik hier nog iemand blij mee maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TywRuvGEj5BHgn_T9Nf2dje2yAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qSb6rAcek359GPFdWfqoGa0.jpg?f=fotoalbum_large

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Khaine schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:54:
In de oude snuffelbak heb ik nog wat backplates gevonden van PC's/moederborden die ik al lang en breed niet meer heb. Een is waarschijnlijk nog van de jaren 90, en 2 zijn van beginjaren 2000 (zal mij niets verbazen als het van een K7S5A o.i.d. is). Ook heb ik nog een frontplaatje voor een 3.5 inch bay gevonden.

Kan ik hier nog iemand blij mee maken?

[Afbeelding]
Mijn K7S5A had destijds geen RJ45-gat. :) De K7S5A Pro daarentegen wél! :)

Ik ben overigens voorzien. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:07
jimh307 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Die harde schijf wilde ik vroeger ook hebben, maar die vond ik te duur. Vergeleken met een SSD is die traag, maar voor die tijd was het een hele snelle schijf.

Let wel dat Windows vroeger veel minder load had op het opslagmedium. Met Windows 11 is een harddisk alles behalve aan te raden als opstartmedium. Dat wil je niet.
Dat klopt maar we praten nu ook over meer dan 20 jaar terug, toen was een raptor schijf echt helemaal de shit 😎😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
corné325i schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Dat klopt maar we praten nu ook over meer dan 20 jaar terug, toen was een raptor schijf echt helemaal de shit 😎😂
En je was 'master' als je die in raid0 zette B)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-07 22:14
Goed, vandaag wat stappen gezet in mijn retro pc builld van 1999:
- Asus V3800 Riva TNT2 is gearriveerd
- Voltage blaster is gearriveerd

Dus tijd om e.e.a. in te bouwen, maar ook om eens wat te testen...
En dus op het werk uit twee oude computers wat uitbreidingskaarten geleend om wat testen:
- S3 Virge Trio 64+ PCI grafische kaart (ik dacht: als die Riva niet werkt, dan heb ik in ieder geval beeld)
- Creative Soundblaster 16 pnp met ISA aansluiting (CT2940 om precies te zijn)

Dus vandaag het volgende uitgevoerd:
- ISA geluidskaart ingebouwd
- Riva TNT2 ingebouwd
- Voltage blaster ingebouwd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn8ElSBNL5fKHDy7QYlyptg4L9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOiaRjNSx9dd7y70kZN3IG8Z.jpg?f=fotoalbum_large
Goed, monitor aansluiten en gaan met die banaan zou je zeggen. En dat is exact wat gebeurde...De Riva TNT2 geeft beeld! Mooi! Weet ik dat de AGP-poort dik in orde is! :D

Ondertussen verteld de bios mij dat hij een Pentium 3 processor heeft van 450Mhz.op het moederbord: keurig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtS1HWQOzGz9N-Un6PrlLcT6SmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOkrTWmGIhzuQQOJY5Uyryzf.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm... Effe die oude HDD van de Compaq aansluiten en kijken of Windows 3.11 start, helaas... Dat werkte helaas niet... Nou ja, dan maar een opstart diskette van weleer gebruiken...

Hmm... die DVD-branders worden niet herkend door Dos met oakcdrom.sys en MSCDEX.exe... Balen! ;( Aan de controller zelf lag het niet, die herkende ze... Dus de config van die SATA controller geopend en daar geconstateerd dat hij geen support had voor legacy modus...

Dus toen de indeling wat aangepast en een CD-rom brander in grijze kleur ingebouwd die ik nog had liggen en de twee DVD-brander vaarwel gezegd... Die werd wel herkend in Dos en had een stuk minder compatibiliteitsproblemen... Nu zoiets nog in zwart zien te scoren ergens zodat het wat netter gaat ogen...

Even later zag ik nog een 640 SATA disk liggen op mijn schappen... Die gaat nooit werken dacht ik nog... Toch ingebouwd uit eigenwijsheid... Bingo! werd herkend door de sata controller en hier had DOS wat minder moeite mee! Ik kon de disk zo partitioneren en formatteren... Niet veel later Stond Windows 98 op de computer geïnstalleerd!

We hadden ook mazzel: de Soundblaster 16 kaart werd keurig herkend en Windows 98 had al drivers aan boord voor deze geluidskaart en dus werd mijn vraag direct beantwoord: de voltage blaster werkt, want ik had geluid! _/-\o_

Morgen of zonddag verder hobbyen, dan niet vanaf mijn bed maar vanaf de keukentafel hoop ik...

Hopelijk komt mijn CF -> IDE kastje snel binnen... Dan kan ik e.e.a. langzaamaan afronden en hoef ik alleen de puntjes op de i te zetten (zoals een zwart frontje voor die CD-brander/ gehele DVD/ CD-brander in het zwart)... :)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 14-06-2025 00:13 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 13:14
corné325i schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:04:
Heeft iemand toevallig nog een leuke pentium 4 processor met hypertreading 3.2 of 3.4 liggen en een leuk bijpassend moederbord? Zoek nog zoiets om m’n verzameling compleet te maken. Wel met AGP sowieso pci express is te nieuw
Ik heb wat in V&A staan.... is met 3 Ghz HT CPU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
Ik heb het ook in V&A gevraagd, maar heeft iemand dit exacte IO shield liggen?
Ik zoek het voor een Gigabyte P35-DS3L Rev2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jR_XxtSGpxabf6ayeP3Sbl7rPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V7k0L8yfRNBwMELsYZSA1nhn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

rcor schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:11:
Goed, vandaag wat stappen gezet in mijn retro pc builld van 1999:

[Afbeelding]

Hmm... die DVD-branders worden niet herkend door Dos met oakcdrom.sys en MSCDEX.exe... Balen! ;( Aan de controller zelf lag het niet, die herkende ze... Dus de config van die SATA controller geopend en daar geconstateerd dat hij geen support had voor legacy modus...

Dus toen de indeling wat aangepast en een CD-rom brander in grijze kleur ingebouwd die ik nog had liggen en de twee DVD-brander vaarwel gezegd... Die werd wel herkend in Dos en had een stuk minder compatibiliteitsproblemen... Nu zoiets nog in zwart zien te scoren ergens zodat het wat netter gaat ogen...

Even later zag ik nog een 640 SATA disk liggen op mijn schappen... Die gaat nooit werken dacht ik nog... Toch ingebouwd uit eigenwijsheid... Bingo! werd herkend door de sata controller en hier had DOS wat minder moeite mee! Ik kon de disk zo partitioneren en formatteren... Niet veel later Stond Windows 98 op de computer geïnstalleerd!

Morgen of zonddag verder hobbyen, dan niet vanaf mijn bed maar vanaf de keukentafel hoop ik...

Hopelijk komt mijn CF -> IDE kastje snel binnen... Dan kan ik e.e.a. langzaamaan afronden en hoef ik alleen de puntjes op de i te zetten (zoals een zwart frontje voor die CD-brander/ gehele DVD/ CD-brander in het zwart)... :)
Het is mogelijk niet eens nodig om een andere dvd drive erin te zetten. Je hebt namelijk een software-RAID kaart. De SIL3114 is een sata (optioneel ook IDE) kaart met JBOD functionaliteit. Je kan in theorie dus tot 4 disks “aan elkaar plakken” voor een grote virtuele disk. Risico’s daargelaten.

Wanneer je F4 of CTRL+S indrukt tijdens het booten, zou je in theorie een mode moeten kunnen vinden die AHCI/RAID/JBOD uitschakelt. Je zou dan IDE/Non-RAID daarvoor in de plaats moeten kunnen selecteren.

Als die functie er niet in zit, dan is het mogelijk om de firmware te flashen, zodat de controller zichzelf als een IDE controller ziet in plaats van een RAID controller:
- https://archive.org/details/sata-sil3114-windows98

Ook dat is overigens niet zonder kanttekeningen, maar het heeft voor mijn Pentium III 1400 Tualatin build wel geholpen.

Hier kan mogelijk nog interessante info voor je staan: https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=74217

Knutsel-ze! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:30:

[Afbeelding]
Hee, dat bord heb ik jaren geleden gehad. Zonder I/O shield want ik had het op de PC Dumpdagen uit een bak zogenaamd defecte zooi getrokken. Deed het gelijk toen ik er een E2140 in stak. Enige wat ik ooit 'defect' eraan gevonden had was dat de plastic rand van een van de SATA-poorten afgebroken was :P

Maar ik heb ondertussen een grote zak met I/O shields, ik ga vanmiddag eens voor je graven :9

Hier net geluk gehad: ik had nog een stapeltje SCSI HDDs die ik paar maanden terug ergens vandaan had en moest testen. Die lagen al die tijd op de bovenste plank van m'n boekenkast. Vandaag even een AHA-29160N in een systeem geprikt en schijven gepakt - toen ik wat uitschoot en de HDD ernaast raakte. Die viel zo'n 2m naar beneden, maar de val wed gebroken door m'n vuile was ( :') ). Gelijk ook in testsysteem gehangen en na uurtje badblocks -nsv kunnen constateren dat de schijf het zonder kleerscheuren overleefd heeft :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

dion_b schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Hee, dat bord heb ik jaren geleden gehad. Zonder I/O shield want ik had het op de PC Dumpdagen uit een bak zogenaamd defecte zooi getrokken. Deed het gelijk toen ik er een E2140 in stak. Enige wat ik ooit 'defect' eraan gevonden had was dat de plastic rand van een van de SATA-poorten afgebroken was :P

Maar ik heb ondertussen een grote zak met I/O shields, ik ga vanmiddag eens voor je graven :9

Hier net geluk gehad: ik had nog een stapeltje SCSI HDDs die ik paar maanden terug ergens vandaan had en moest testen. Die lagen al die tijd op de bovenste plank van m'n boekenkast. Vandaag even een AHA-29160N in een systeem geprikt en schijven gepakt - toen ik wat uitschoot en de HDD ernaast raakte. Die viel zo'n 2m naar beneden, maar de val wed gebroken door m'n vuile was ( :') ). Gelijk ook in testsysteem gehangen en na uurtje badblocks -nsv kunnen constateren dat de schijf het zonder kleerscheuren overleefd heeft :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXvV6gU816I34V954_INdt1gYnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP2zWjhhpGeUkfCm3tsjb7nv.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je de IO shield van een p4c800 deluxe tegenkomen dan help je nog iemand enorm!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terwijl ik wat V&A dingen online aan het zetten was ging de deurbel en kreeg ik opeens onderstaande in mijn hand gedrukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhAQpCDMHj894xnqFtWVm76QVIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZaMc9xmNAis3s5ZtP8aUZi7.jpg?f=fotoalbum_large

Gainward Savage 4 SDRAM 140 TV 16MB

Mooi (zij het niet bepaald performant) kaartje. Waarom ik deze kocht?.Die bovenste connector. Wie herkent het? :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@dion_b DFP?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep.

Eerste keer in 25 jaar dat ik een kaart ermee zag. Toen had ik een ATi Rage LT Pro met DFP, die op m'n K6-2 systeem een Sun GDM-20E20 (met VGA -> 13W3 verloop) aanstuurde.

Niet dat ik een DFP monitor had of momenteel heb, maar ik kijk altijd uit naar dingen die nuttig kunnen zijn om vage meuk te kunnen aansluiten mocht ik er eentje tegenokmen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarkyB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:35:
[...]

[Afbeelding]

Mocht je de IO shield van een p4c800 deluxe tegenkomen dan help je nog iemand enorm!
Volgens mij heb je geluk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmJKHUvQZ14yQBoXyZRli0zWK6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFUpH0yPfPvJalj0U7pElwb1.jpg?f=fotoalbum_large
Ron79 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:30:

[Afbeelding]
Bijna, als je twee USB poorten kunt missen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66tJ3RxXHMPdRxVgfAk2S8rlODM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24GWF1u4QY7AgdUrZMKhGQ3I.jpg?f=fotoalbum_large

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:50

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:04:
Terwijl ik wat V&A dingen online aan het zetten was ging de deurbel en kreeg ik opeens onderstaande in mijn hand gedrukt:

[Afbeelding]

Gainward Savage 4 SDRAM 140 TV 16MB

Mooi (zij het niet bepaald performant) kaartje. Waarom ik deze kocht?.Die bovenste connector. Wie herkent het? :P
Zo'n kaart heb ik ook (dus ook met die connector). Volgens mij ooit eens uit de afvalbak gevist tijdens stage (zal ergens in 2004 ofzo zijn geweest, werd toen als 'oude meuk' weggegooid ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron79
dion_b schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Volgens mij heb je geluk ;)

[Afbeelding]

[...]

Bijna, als je twee USB poorten kunt missen:
[Afbeelding]
Je hebt pm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

InjecTioN schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Mijn K7S5A had destijds geen RJ45-gat. :) De K7S5A Pro daarentegen wél! :)

Ik ben overigens voorzien. Thanks.
Mijn K7S5A V3.1 heeft keurig een SiS 900 Fast Ethernet adapter op het bord zitten ;)
De bovenste I/O shield op de foto kan van de K7S5A zijn.

De ECS K7S5A is er met en zonder de LAN. Op Retroweb (https://theretroweb.com/motherboards/s/ecs-k7s5a) staan links foto's van beide varianten incluus I/O shield.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 15-06-2025 21:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Mijn K7S5A V3.1 heeft keurig een SiS 900 Fast Ethernet adapter op het bord zitten ;)
De bovenste I/O shield op de foto kan van de K7S5A zijn.

De ECS K7S5A is er met en zonder de LAN. Op Retroweb (https://theretroweb.com/motherboards/s/ecs-k7s5a) staan links foto's van beide varianten incluus I/O shield.
I stand corrected! :)

Ik zie het nu inderdaad. Aan de hand van de specs blijkt dat de Pro zelfs 4 rear USB2.0 ports heeft en géén game/midi-port. De Pro kan het dus überhaupt niet zijn geweest. Dan had "de mijnesse" vroeger simpelweg een I/O panel zonder LAN uitsparing, omdat die geen on-board LAN had. :)

Overigens zou ik toch zweren dat ik USB2.0 had op mijn K7S5A. Het bord dat ik had was echter zeker geen pro-variant.

Toch maar eens wat verder op onderzoek uitgaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:D
Overigens zou ik toch zweren dat ik USB2.0 had op mijn K7S5A. Het bord dat ik had was echter zeker geen pro-variant.
Hmm... daar twijfel ik sterk aan. Volgens mij had ik pas USB 2.0 bij mijn "volgende" PC. Dat betroft een Pentium Dual-Core E2160 (OC'ed naar 3 GHz) op een Gigabyte EP45-DS3P.
Man ik moet mijn K7S5A eens een keer uit de mottenballen trekken. Dat systeem is in 2007/2008 geparkeerd en dat was het geloof ik. Staat nog helemaal te zijn zoals ie was, muv mogelijk een harddisk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ultraman schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:28:
[...]
:D

[...]
Hmm... daar twijfel ik sterk aan. Volgens mij had ik pas USB 2.0 bij mijn "volgende" PC. Dat betroft een Pentium Dual-Core E2160 (OC'ed naar 3 GHz) op een Gigabyte EP45-DS3P.
Idd.

De SiS735 chipset van de K7S5A en -Pro ondersteunde enkel USB 1.1, de K7S5A-Pro leverde USB 2.0 met een aparte VT6202 USB controller die niet op de non-Pro zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:07
Ron79 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:28:
[...]

Ik heb wat in V&A staan.... is met 3 Ghz HT CPU
Had het gezien idd, ben alleen niet zo’n fan van MSI🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
corné325i schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Had het gezien idd, ben alleen niet zo’n fan van MSI🙈
Ik kan er wel een ASUS sticker op plakken :P

Zijn er nog merken voedingen deze dagen die gewoon blank staal/grijs zijn?

Ik kom heel veel zwart en wit tegen, maar ik zoek dus iets wat retro is, met 2x PEG6 connector, SATA, en 4 pin CPU

En heeft een AMD HD6950 2GB beide PEG6 connectoren nodig? Of kan ik ook 1 gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34
Ron79 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Ik kan er wel een ASUS sticker op plakken :P

Zijn er nog merken voedingen deze dagen die gewoon blank staal/grijs zijn?

Ik kom heel veel zwart en wit tegen, maar ik zoek dus iets wat retro is, met 2x PEG6 connector, SATA, en 4 pin CPU

En heeft een AMD HD6950 2GB beide PEG6 connectoren nodig? Of kan ik ook 1 gebruiken?
Ja hoor, je hebt b.v. de Seasonic OEM voedingen. Wellicht dat een merk als FSP ook nog dergelijke voedingen heeft. Meestal koop ik voor mijn retro pc's 2e hands FSP voedingen, aangezien die over het algemeen heel degelijk zijn, ook al zijn ze 10+ jaar oud. Maar wil je een nieuwe voeding met een oude look, dan kan je in ieder geval bij Seasonic terecht (en Seasonic maakt sowieso erg goed spul).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:42

_Eend_

🌻🇺🇦

dion_b schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Yep.

Eerste keer in 25 jaar dat ik een kaart ermee zag. Toen had ik een ATi Rage LT Pro met DFP, die op m'n K6-2 systeem een Sun GDM-20E20 (met VGA -> 13W3 verloop) aanstuurde.

Niet dat ik een DFP monitor had of momenteel heb, maar ik kijk altijd uit naar dingen die nuttig kunnen zijn om vage meuk te kunnen aansluiten mocht ik er eentje tegenokmen ;)
Ik heb ooit eens een kaart gezien met zo'n aansluiting. Niemand kon mij toen vertellen wat het was. Nu weet ik het eindelijk. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceSF0arlyAeiFFpoW70dXACBZkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYeE1y0DeJdmQzxOQFi5lBRU.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag bij mijn vrijwilligerswerk een leuk pctje gekocht. In hele nette staat optisch. Pentium 100. Er zit wel een AT voeding in, en daar heb ik vorige keer een slechte ervaring mee gehad (spannings schommelingen die gpu sloopte, en fans die random stopte met draaien)

Dus ik wil of A een atx psu pakken en dan hopen dat de ISA geluidskaart voldoende heeft aan een reguliere atx psu. Of B: at voeding houden, optisch checken en spanningen doormeten. De vraag is alleen hoe meet je een AT voeding? Bij ATX weet ik het wel.

En tweede vraag: ik vroeg laatst over hoe 512mb max ram ram bypassen. Jullie gaven tips, het punt is na installatie boot ie niet eens naar Windows. Dus hoe bypass je die ram eis? Maybe format c: /s en dan copy paste cd naar hdd. En dan tooltje proberen te draaien van loew?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 17:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:16:
[Afbeelding]

Vandaag bij mijn vrijwilligerswerk een leuk pctje gekocht. In hele nette staat optisch. Pentium 100. Er zit wel een AT voeding in, en daar heb ik vorige keer een slechte ervaring mee gehad (spannings schommelingen die gpu sloopte, en fans die random stopte met draaien)

Dus ik wil of A een atx psu pakken en dan hopen dat de ISA geluidskaart voldoende heeft aan een reguliere atx psu. Of B: at voeding houden, optisch checken en spanningen doormeten. De vraag is alleen hoe meet je een AT voeding? Bij ATX weet ik het wel.

En tweede vraag: ik vroeg laatst over hoe 512mb max ram ram bypassen. Jullie gaven tips, het punt is na installatie boot ie niet eens naar Windows. Dus hoe bypass je die ram eis? Maybe format c: /s en dan copy paste cd naar hdd. En dan tooltje proberen te draaien van loew?
Oprecht en mooi kastje, veel van gezien destijds. En een Pentium 100 is altijd goed :) wat voor hardware zit er nog meer in?
Ik zou die idee voeding goed bekijken en vooral controleren of alle componenten op het pcb zijn geplaatst. Goedkopere voedingen missen nogal eens wat filters en hebben een zeer kleine koelvin.

Voor Windows en ram zou je kunnen installeren met 512MB en daarna die tool draaien, daarna ram upgraden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje over het ram, goed idee. Denk dat ik het zo doe.

Over die pc. Een isa geluidskaart, een pci videokaart. Verder nog niet echt bekeken welke merk en type haha.

Over PSU structuur, daar ben ik bekend mee, mede omdat jij en anderen dit wel eens vertelde. Echter lijkt het me nuttig om de volt lijnen ook door te meten, omdat uiterlijk (ook van caps) niet alles zegt. Of zeg jij (en anderen?) dat voltages minder spannend is dan uiterlijke inspectie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 20:19
dennis_rsb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:16:
[Afbeelding]

Die stond onlangs op Marktplaats toch? Ik heb hier dezelfde minitower, ook met een Pentium 100 (ASUS mb). Voor mij een kast met herinneringen, na onze Headstart Explorer zat in deze kast onze 486 DX2/66 van Cyrix. Was ook een PC van Escom.

Mooi ding, zuinig op zijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dennis_rsb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:23:
@Waterbeesje over het ram, goed idee. Denk dat ik het zo doe.

Over die pc. Een isa geluidskaart, een pci videokaart. Verder nog niet echt bekeken welke merk en type haha.

Over PSU structuur, daar ben ik bekend mee, mede omdat jij en anderen dit wel eens vertelde. Echter lijkt het me nuttig om de volt lijnen ook door te meten, omdat uiterlijk (ook van caps) niet alles zegt. Of zeg jij (en anderen?) dat voltages minder spannend is dan uiterlijke inspectie?
Lees even de pagina's hiervoor even... Ben zelf ook bezig met een retro pc en omschrijf de -5 volt spanning die veel ISA-kaarten nodig hebben zeer goed... Mijn advies:
- AT voeding blijven gebruiken als deze het nog goed doet
- Indien deze niet goed werkt: voeding vervangen door een moderner exemplaar en een voltage blaster toepassen
- Tenzij je nog een ATX-voeding hebt liggen die voldoet aan de eerste ATX standaard (ATX V1.X). ATX V2.0 of hoger hebben geen -5 volt meer over het algemeen, dus let goed op de spanningen van zo'n voeding... Als -5 volt er niet bij staat zal een gemiddelde ISA kaart zijn werk niet doen (en die Soundblaster geluidskaarten zeker niet), tenzij je die voltage blaster dan toevoegt... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@rcor zal ik doen, die voltage blasters ken ik wel, maar zelf nooit gebruikt. Ik ben overigens bekend dat veel atx voedingen geen 5v- hebben, of slechts zeer marginaal.

Over of een AT voeding goed is, daar heeft @Waterbeesje al iets over gezegd. Maar aanvullend zou ik de volt lijnen willen doormeten, de vraag is alleen HOE? Is dat een kwestie van de powerbutton aanzetten, p8+p9 connectors doormeten (icm met paar hdds eraan voor belasting) ?

@marklinfan lijkt me niet. Want deze is als donatie binnen gekomen op mijn vrijwilligerswerk. Tenzij die persoon er niet vanaf kwam en hem daarna doneerden, maar dat zou wel extreem vreemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:05:
@rcor zal ik doen, die voltage blasters ken ik wel, maar zelf nooit gebruikt. Ik ben overigens bekend dat veel atx voedingen geen 5v- hebben, of slechts zeer marginaal.

Over of een AT voeding goed is, daar heeft @Waterbeesje al iets over gezegd. Maar aanvullend zou ik de volt lijnen willen doormeten, de vraag is alleen HOE? Is dat een kwestie van de powerbutton aanzetten, p8+p9 connectors doormeten (icm met paar hdds eraan voor belasting) ?

@marklinfan lijkt me niet. Want deze is als donatie binnen gekomen op mijn vrijwilligerswerk. Tenzij die persoon er niet vanaf kwam en hem daarna doneerden, maar dat zou wel extreem vreemd zijn.
Meten onder belasting is het beste. Heb je meteen een maatstaaf of de voltages in orde zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voedingen meten door ik in 4 delen altijd.

1. Losse meting. Gewoon aanzetten zonder apparaten of zo gekoppeld. Als dan de voltages binnen de 10% zitten ga ik verder.

2. Meting met 2x 3,5" harde schijven gekoppeld. Voorwoord moeten dan binnen de 5% zitten.

3. Met een moederbord dat 'vervangbaar' is een systeem opbouwen op de werktafel, meestal iets van pc chips dat toch al brak is. Voltages opnieuw binnen 5%.

4. Terug in het systeem dat er mee moet draaien. Wederom voltages bekijken.

Als ik een scope had, zou ik die er op zetten om te kijken of er geen te grote rimpel is.

Oh en -5v is zwaar overrated voor de meeste systemen. Veel ISA kaarten gebruiken het niet. Ik heb geregeld een brak pc hips bordje aan mijn test setup hangen, dat draait met een atx voeding (35A op +5v, met P4 connector, zonder -5v) en ik ben denk ik 3 geluidskaarten tegengekomen die het niet lekker deden tot ik een voeding pakte met wel de-5v lijn. Dat zijn misschien wel 40 geluidskaarten intussen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje maar veel hele oude voeding gaan toch stuk als je er niets aanhangt? En HOE meet je die AT voeding? Via multimeter p8+p9?

En over die 5v - mijn idee is, mocht de AT voeding NIET door de keuring komen, om gewoon die ISA geluidskaart te laten zitten en gewoon kijken of ie werkt met een normale atx voeding van bv fsp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
Moi_in_actie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Ja hoor, je hebt b.v. de Seasonic OEM voedingen. Wellicht dat een merk als FSP ook nog dergelijke voedingen heeft. Meestal koop ik voor mijn retro pc's 2e hands FSP voedingen, aangezien die over het algemeen heel degelijk zijn, ook al zijn ze 10+ jaar oud. Maar wil je een nieuwe voeding met een oude look, dan kan je in ieder geval bij Seasonic terecht (en Seasonic maakt sowieso erg goed spul).
Ik denk haast dat ik net zo goed een zwart/witte kan halen, en dan een spuitbus "metaalkleur" gebruiken om het enigzins te matchen met wat erin de kast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34
Ron79 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:57:
[...]

Ik denk haast dat ik net zo goed een zwart/witte kan halen, en dan een spuitbus "metaalkleur" gebruiken om het enigzins te matchen met wat erin de kast zit.
Waarom? Staat net toevallig een 600W FSP voeding op Marktplaats met 2x6 pin:
https://www.marktplaats.n...-fsp-powersupply-600-watt

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:43:
@Waterbeesje maar veel hele oude voeding gaan toch stuk als je er niets aanhangt? En HOE meet je die AT voeding? Via multimeter p8+p9?

En over die 5v - mijn idee is, mocht de AT voeding NIET door de keuring komen, om gewoon die ISA geluidskaart te laten zitten en gewoon kijken of ie werkt met een normale atx voeding van bv fsp.
Inderdaad gewoon voeding aanzetten, meten met de pinnetjes van de multimeter en gaan :)

Ook tussen de onderlinge rails en niet enkel naar de nul, tussen +12 en +5 moet dus een verschil zitten van 7 volt, dat soort checks. Doe ik dan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje ooh in de voeding zelf heb ik nog nooit gemeten, ik zou niet eens weten hoe. Maar daar heb je YT voor tegenwoordig:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:50

Nemesizz

Untouchable

Bij mij willen de meeste AT voedingen niet eens draaien zonder last (of load). Moet er vaak toch iets van minimaal 2 HDD's of 2 of 3 CD-ROM drives aanhangen anders doen ze raar (ventilators gaan dan aan/uit/aan/uit/aan/uit ).

Ik gebruikte die AT voedingen soms om wat ventilators te laten draaien, maar moest dus wel voor extra load zorgen omdat ventilators alleen niet genoeg load gaven. En zonder iets aangesloten zat er ook vaak geen leven in (de ventilator van de voeding zelf).

Is overigens met verschillende modellen / merken.

Just sayin' ;) Weet niet of die van jullie dat ook doen, maar als je dan wil testen zonder load en de voeding doet net als die van mij kun je denken dat de voeding kapot is terwijl die met load prima zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
Moi_in_actie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Thx, die had ik nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
Nemesizz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:22:
Bij mij willen de meeste AT voedingen niet eens draaien zonder last (of load). Moet er vaak toch iets van minimaal 2 HDD's of 2 of 3 CD-ROM drives aanhangen anders doen ze raar (ventilators gaan dan aan/uit/aan/uit/aan/uit ).

Ik gebruikte die AT voedingen soms om wat ventilators te laten draaien, maar moest dus wel voor extra load zorgen omdat ventilators alleen niet genoeg load gaven. En zonder iets aangesloten zat er ook vaak geen leven in (de ventilator van de voeding zelf).

Is overigens met verschillende modellen / merken.

Just sayin' ;) Weet niet of die van jullie dat ook doen, maar als je dan wil testen zonder load en de voeding doet net als die van mij kun je denken dat de voeding kapot is terwijl die met load prima zou doen.
Ik heb zelf ook een stuk of 6 AT voedingen liggen, maar die gaan allemaal gewoon aan zonder enige last eraan.

Zou zo'n voeding weer voldoende veilig te gebruiken zijn als alleen de caps vervangen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de voeding. Ik heb al mijn AT voedingen nog allen in originele staat in gebruik. Terwijl ik een vroege ATX voeding heb liggen die onbetrouwbaar is met inschakelen en dat komt waarschijnlijk door een slecht geworpen start-condensator.
Recappen van AT voedingen is zeker een optie wat de kwaliteit van de output ten goede kan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:52
Ik ben een vreemde variant van een Soyo SY-019I tegengekomen. Deze variant heeft naast de onboard AMD NG80386DX-40 PQFP132 ook een PGA132 en PGA121 socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHl3r78WOR2gwu-jlCYnIwKIAjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9idHtfgJbM0b60yDC2rWdtx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acid Vendetta schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:26:
Ik ben een vreemde variant van een Soyo SY-019I tegengekomen. Deze variant heeft naast de onboard AMD NG80386DX-40 PQFP132 ook een PGA132 en PGA121 socket.

[Afbeelding]
De kleine socket is voor een co-pro, 387DX of een van de concurrenten.

De grote is wel opvallend - dat is voor een 132p 386DX; aangezien het bord alvast de snelste 386DX bevat is de vraag wat de toegevoegde waarde is. Ben gaan googlen en heb een vermoeden: ik vind een SY-019J met een 486DLC erop. Zo'n 486DLC zou een stuk sneller kunnen zijn want het heeft 1kB on-die L1 cache die de 386 niet heeft. Bovendien zou je (unobtainium...) een Cx486DRx2 of Ti 486SXL2 kunnen proberen. Die laatste heeft 8kB L1 cache. UItdaging is dat je weliswaar veel 486SXL2 chips kunt vinden, maar het zijn steevast 168p chips voor So1/2/3, niet 132p chip die hier zou passen. Overigens werken de 168p chips op zeer weinig 486 borden. Maar goed, vind je een van die unicorns dan kun je met een 2x multiplier tot 50/66MHz gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, dilemma hier: wat te doen met een ziek moederbord...

Het gaat om een van mijn MSI MS-6168 borden, Slot 1, i440BX en onboard Voodoo3. Waar m'n andere borden prima met Coppermine overweg kunnen, wil deze alleen met Katmai of ouder booten. Ligt niet aan BIOS want ik kan de chips uitwisselen met de andere borden en gedrag blijft bij dit bord. Ben er nu wat meer naar aan het kijken en er lijkt een stuk meer mis te zijn:

- Win98 wil booten maar krijgt op rare plekken (bij instellen datum tijd :? ) vastlopers
- BIOS toont 512MB, maar andere OSsen detecteren maar 256MB met zelfde 2x 256MB DIMMs als op andere borden.
- Win2k/XP installers lopen vrij vroeg vast voordat het grafische deel gestart wordt
- Knoppix 5 loopt vast direct na starten X (maar zonder artefacten in display)

Dit alles werkt probleemloos op m'n goede borden, dus hier is duidelijk meer aan de hand. Paar dode caps zijn al vervangen, al verdient het werk niet bepaald een schoonheidsprijs. Verder geen overduidelijke zichtbare problemen. Ik zou het grondig door moeten meten, kijken naar krasjes die bepaalde traces (dat van die systeemklom moet een clue zijn) beschadigd hebben etc. Maar eigenlijk totaal geen tijd en zin. Misschien beter voor een zachte prijs te koop aanbieden en kijken of iemand met meer tijd en vaardigheden toehapt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 01:14:
Grr, dilemma hier: wat te doen met een ziek moederbord...

Het gaat om een van mijn MSI MS-6168 borden, Slot 1, i440BX en onboard Voodoo3. Waar m'n andere borden prima met Coppermine overweg kunnen, wil deze alleen met Katmai of ouder booten. Ligt niet aan BIOS want ik kan de chips uitwisselen met de andere borden en gedrag blijft bij dit bord. Ben er nu wat meer naar aan het kijken en er lijkt een stuk meer mis te zijn:

- Win98 wil booten maar krijgt op rare plekken (bij instellen datum tijd :? ) vastlopers
- BIOS toont 512MB, maar andere OSsen detecteren maar 256MB met zelfde 2x 256MB DIMMs als op andere borden.
- Win2k/XP installers lopen vrij vroeg vast voordat het grafische deel gestart wordt
- Knoppix 5 loopt vast direct na starten X (maar zonder artefacten in display)

Dit alles werkt probleemloos op m'n goede borden, dus hier is duidelijk meer aan de hand. Paar dode caps zijn al vervangen, al verdient het werk niet bepaald een schoonheidsprijs. Verder geen overduidelijke zichtbare problemen. Ik zou het grondig door moeten meten, kijken naar krasjes die bepaalde traces (dat van die systeemklom moet een clue zijn) beschadigd hebben etc. Maar eigenlijk totaal geen tijd en zin. Misschien beter voor een zachte prijs te koop aanbieden en kijken of iemand met meer tijd en vaardigheden toehapt...
Je zou eens kunnen proberen de FSB hard op 66MHz te zetten. Ik weet niet (niet gekeken) of de in-board voodoo gebruik maakt van het werkgeheugen, maar als die dat doet, zou het een indicator kunnen zijn dat die FSB de boosdoener is.

Sowieso zou het interessant zijn om eens een andere videokaart erbij te pakken. Ik heb het idee dat de voodoo roet in het eten gooit. Extra gewicht op de GPU (ivm BGA en losse contacten)?

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:39:
[...]

Je zou eens kunnen proberen de FSB hard op 66MHz te zetten. Ik weet niet (niet gekeken) of de in-board voodoo gebruik maakt van het werkgeheugen, maar als die dat doet, zou het een indicator kunnen zijn dat die FSB de boosdoener is.

Sowieso zou het interessant zijn om eens een andere videokaart erbij te pakken. Ik heb het idee dat de voodoo roet in het eten gooit. Extra gewicht op de GPU (ivm BGA en losse contacten)?

Succes!
Ik twijfel sterk of de Voodoo er iets mee te maken heeft. Crashes gebeuren ook in text-only situaties (die Win2k/XP installers) of zonder specifieke drivers actief (Win98SE safe mode). Plus dat de Voodoo weinig met system clock te maken heeft. Voor de zekerheid even 66MHz ingesteld en geen verschil. Opvallende is ook dat memtest geen problemen vindt; ik heb het maar een uurtje laten lopen, dus niet 100% uitsluitsel. Wel vindt memtest maar 256MB, niet de volle 512MB.

Sowieso heeft de Voodoo (en i440BX trouwens) geen UMA support, dus het heeft 8MB eigen SGRAM onboard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@dion_b check je voedingskabels eens. Ik heb ook eens iets dergelijks gehad, cold boot was hit and miss maar reboot was fine. Bleek iets teveel pieken op bepaalde voedingslijnen te vragen. Paar componenten op andere lijn gezet en wat met insteek kaart posities gespeeld en opgelost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ron79
Moi_in_actie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:34:
[...]

"Toevallig" is die vandaag in mijn PC geland.... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-mi1fVXPCHH1cXTxBxxRj05Wt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIgb8mV5E2NHjAhd4Ukki9j9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

dion_b schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:10:
[...]
ik heb het maar een uurtje laten lopen, dus niet 100% uitsluitsel. Wel vindt memtest maar 256MB, niet de volle 512MB.
Niet toevallig high density enkelzijdige DIMM’s? Er zijn best wat borden die dat niet vreten en dan de helft per module laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 20-06-2025 07:49 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:28:
@dion_b check je voedingskabels eens. Ik heb ook eens iets dergelijks gehad, cold boot was hit and miss maar reboot was fine. Bleek iets teveel pieken op bepaalde voedingslijnen te vragen. Paar componenten op andere lijn gezet en wat met insteek kaart posities gespeeld en opgelost.
Met alleen moederbord, een optical drive en een HDD aan een 300W FSP PSU die 30A op 5V zou moeten kunnen leveren en die nul problemen heeft met de P3-1400 op de andere MS-6168 lijkt dit me sterk. Maar ik kan het allicht uitsluiten.
nelizmastr schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Niet toevallig high density enkelzijdige DIMM’s? Er zijn best wat borden die dat niet vreten en dan de helft per module laten zien.
Nope. 16 128Mb chips op 256MB DIMMs die op de twee andere identieke moederborden wel op vol formaat probleemloos werken. Sowieso, als het 256Mb chips zouden zijn zouden ze ook in BIOS slechts voor de helft gedetecteerd worden en zouden ze verder stabiel draaien.

Ik vind kreten als 'high density' vrij loos. Wat dat betekende veranderde continu - toen deze borden uitkwamen was 128Mb juist high density tov oudere 16 of 64Mb chips en werd het ook als zodanig benoemd in documentatie. Altijd beter om gewoon een getal te noemen, dat is ondubbelzinnig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laat ik het zo zeggen: mijn FSP 300w ATX voeding leverde niet op alle lijnen 30A, sommigen ook minder. Stond keurig in de specs :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Na wat stoeien met geluidskaarten voor de Pentium 3 build van mij ben ik er voor nu uit:
- We gaan de Soundblaster Audigy LS niet toepassen
- We gaan wel de gratis bemachtigde Soundblaster 16 CT2940 toepassen (voorlopig)

Zodra ik een Soundblaster AWE 64 (Gold) heb gevonden wordt deze onderste kaart omgeruild naar iets wat periode correcter is...

Waarom ik de Audigy LS niet laat zitten? Heel simpel: de Windows 98 driver is buggy of de geluidskaart vreet ontzettend veel system resources weg waardoor het spel Midtown Madness onspeelbaar werd (maar ook het installeren van de driver duurde heel lang, dat was achteraf gezien ook een teken aan wal)... Schakelde ik over naar de Soundblaster 16 kaart had ik geen problemen... Speelbaar met voldoende frame rate... ;)

Poeh, wat was dat een afgang voor die Audigy LS... In combinatie met die Pentium 3 450Mhz alleen geschikt voor het afspelen van muziek... Je merkt duidelijk dat Windows 98 hier op het einde van support zat bij Creative en er bijna geen moeite in gestopt werd om hem fatsoenlijk werkend te krijgen, want als het geluid hardwarematig afspeelbaar zou het juist de processor moeten ontlasten en dat was nu zeker niet het geval...

Nou ja, ik heb die kaart een kans gegeven toen ik alsnog de Windows 98 driver vond.. Geen succes, dus laat ik 'm liggen voor mijn nieuwere pc zodat ik 'm als het nodig is daar kan inzetten...

Dus nu hopen dat ik die Soundblaster AWE 64/ AWE 64 GOLD een keer vindt voor een normale prijs en stappen we over, want bij goede hardware ondersteuning zou het geluid beter moeten zijn dan de SB16 en is er aardige DOS support...

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 20-06-2025 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
De geluidschip op je/een moederbord is vaak een kostenafsluiter. Verwacht geen hoge kwaliteit. Wil je echt goed geluid; koop een losse dac of een miditoren. Dit hoeft niet duur te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
jimh307 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
De geluidschip op je/een moederbord is vaak een kostenafsluiter. Verwacht geen hoge kwaliteit. Wil je echt goed geluid; koop een losse dac of een miditoren. Dit hoeft niet duur te zijn.
Dat is mij bekend, ik gebruik al jaren daarom losse geluidskaarten... En dit is eigenlijk geen uitzondering:
Afbeeldingslocatie: https://s.turbifycdn.com/aah/yhst-90432262887525/creative-labs-sound-blaster-audigy-ls-5-1-pci-sound-card-sb0310-25.gif

Maar toch werkt deze op de een of andere manier toch niet zoals gehoopt... ;(

Mijn moderne pc heeft daarom naast een onboard geluidskaart ook nog deze twee dingen voor het geluid:
- Merk: Metrum Acoustics, model Mussette... Een dikke DAC van hollandse makelaardij (voor de kennis van Metrum Acoustics: deze heeft twee dac 3 modules). Kosten: 950 euro... Als muziek liefhebber moet het wel goed klinken he... ;)
- M-audio Delta 2496 PCI geluidskaart voor het digitaliseren van analoge audio dingen (cassettes, LP"s en bandrecorder banden)...

Die laatst genoemde past ook prima in deze retro build, want de kaart kwam uit eind jaren '90... Echter niet gemaakt voor de gamers en daardoor ook niet voor mijn doel op dit moment..

[enigzins off-topic]
Ps.: ik maak gebruik van een PCI-express X1 naar pci converter om dit kaartje te kunnen gebruiken in combinatie met de Windows Vista/ Windows 7 driver op die moderne pc... [/enigzins off-topic]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Vandaag bij kringloop winkel 2Swtich in Venray een Philips spd3600cc externe DVD-brander gekocht voor 4,50 euro... Deze mooie zwarte DVD-brander in de behuizing bleek toen ik 'm opzocht gewoon een IDE variant te zijn... Komt mij dat even goed uit... Die had ik nou net nodig!

Dus bij thuiskomst de behuizing opengemaakt en de DVD-brander eruit gehaald... Ja, mooi zwart en inderdaad IDE aansluiting... Op de achterzijde zat ook keurig een audio out (zowel analoog als digitaal) dus nog beter!

Niet veel later zat hij in mijn PC behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNHPN4IgPIC3KqaOw6OS1nAXF9OivKcq-dVXCyTZTPeGVUnIV-iDUApc-HiSRfr8qddwEdkACNfehFllzwYbD8FyBP_HpQ8BAEENqhEJFPYbw6qJJkU=w2400

Nu is alles netjes zwart.. Het zijn de puntjes die ik zelf graag op i zet... Immers houdt ik van nette pc's... De laatste fase voor nu zit er aan te komen met de IDE geheugenkaart lezer en CF-flash geheugenkaart die erbij hoort...

Wellicht nog effe een Norton Ghost versie uit 1999/ 2000 ergens zien te regelen zodat ik images kan trekken van die PC straks en klaar is Rcor! :D

Hoogstens een Soundblaster AWE 64 (Gold) upgrade nog in de toekomst... Maar dat is voor later! :) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Jongens ik heb een beetje hulp nodig. De escom pc heb ik basicly getest. AT voeding bekeken, stofvrij gemaakt en voltages gemeten. Oke fair, geen riple gemeten maar verder wel wat basis dingen optisch bekeken en dus voltages gemeten. Daarna aangesloten op de pc

Kort verhaal. 2 verschillende hdds geprobeerd, 2 verschillende kabels, 2 verschillende ide aansluitingen. Maar hij herkende geen hdd. Ik dacht nog misschien moet ik handmatig wat dingen invoeren in bios, maar dat was het niet. Want met zowel een 1 gb als een 256 mb cf herkend ie wel. Sterker nog ik installeer dos.

Maar na installatie van dos reboot ik en vind ie geen OS. Wat kan dit zijn? Vooral vreemd dat Installatie dos wel slaagt, maar niet naar wil booten. Cmos is leeg, maar zou dat invloed hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Jumpers correct op de HDD en/of CMOS batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Acid Vendetta bios batterij net toch voor zekerheid vervangen, maakte geen verschil. Jumpers op hdds idd ingesteld. Geen resultaat. CF herkende ie dus wel, maar zoals gezegd dos installatie lijkt gelukt. Maar daarna boot ie niet naar het OS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dennis_rsb schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:03:
Jongens ik heb een beetje hulp nodig. De escom pc heb ik basicly getest. AT voeding bekeken, stofvrij gemaakt en voltages gemeten. Oke fair, geen riple gemeten maar verder wel wat basis dingen optisch bekeken en dus voltages gemeten. Daarna aangesloten op de pc

Kort verhaal. 2 verschillende hdds geprobeerd, 2 verschillende kabels, 2 verschillende ide aansluitingen. Maar hij herkende geen hdd. Ik dacht nog misschien moet ik handmatig wat dingen invoeren in bios, maar dat was het niet. Want met zowel een 1 gb als een 256 mb cf herkend ie wel. Sterker nog ik installeer dos.

Maar na installatie van dos reboot ik en vind ie geen OS. Wat kan dit zijn? Vooral vreemd dat Installatie dos wel slaagt, maar niet naar wil booten. Cmos is leeg, maar zou dat invloed hebben?
Die heb ik volgens mij ook gehad. Oplossing was boot van floppy, fdisk /mbr en dan format c: en sys c:
De fdisk /mbr maakte het verschil uiteindelijk.

Master boot record was kennelijk niet helemaal lekker na 25 jaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@The Eagle ik wil het best proberen, maar als je een schone installatie van dos doet die ogenschijnlijk lukt dan zou ie toch gewoon moeten booten?
Edit: notabene op een nieuwe cf kaart.

Edit: yes hij doet het!!! Mijn fout was dat ik er vanuit ging dat je bij een lege cf kaart gewoon dos kon Installeren.

Maar blijkbaar moet je hem preparen , dus via fdisk (eventuele) partities verwijderen en dan een primary dos partitie maken.

Dus hij boot nu iig in DOS!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIXrIQ3FJa4d1T13uL6MS-RLcYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzjLlVumSLYQEoPB0aRwM9tP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is nog win 3.x installeren, want ik heb er fijne gevoelens bij :p Blijft overigens wel vaag dat de hdds niet werden herkend in de bios. Maarja niet te moeilijk doen dan, cf is prima :p zeker voor dos/win3.x want weinig i/o bewegingen

[ Voor 81% gewijzigd door dennis_rsb op 22-06-2025 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dennis_rsb Welk moederbord zit er in die Escom?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
dion_b schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:42:
[...]

De kleine socket is voor een co-pro, 387DX of een van de concurrenten.

De grote is wel opvallend - dat is voor een 132p 386DX; aangezien het bord alvast de snelste 386DX bevat is de vraag wat de toegevoegde waarde is. Ben gaan googlen en heb een vermoeden: ik vind een SY-019J met een 486DLC erop. Zo'n 486DLC zou een stuk sneller kunnen zijn want het heeft 1kB on-die L1 cache die de 386 niet heeft. Bovendien zou je (unobtainium...) een Cx486DRx2 of Ti 486SXL2 kunnen proberen. Die laatste heeft 8kB L1 cache. UItdaging is dat je weliswaar veel 486SXL2 chips kunt vinden, maar het zijn steevast 168p chips voor So1/2/3, niet 132p chip die hier zou passen. Overigens werken de 168p chips op zeer weinig 486 borden. Maar goed, vind je een van die unicorns dan kun je met een 2x multiplier tot 50/66MHz gaan.
Dat wordt een uitdaging.

Het moederbord heeft een Ni-Cd batterij. Die is, zoals je waarschijnlijk al verwacht, harig aan het worden. Eerst maar even verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PD2JK zal straks eens kijken. Want ik zat zelf te denken aan een bios update o.i.d. aan de andere kant ben ik al blij dat ie nu met CF wel werkt. Blijft wel een seconde of 10-20 hangen op detectie in de post. Maar daarna laad ie dos gewoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:38:
@PD2JK zal straks eens kijken. Want ik zat zelf te denken aan een bios update o.i.d. aan de andere kant ben ik al blij dat ie nu met CF wel werkt. Blijft wel een seconde of 10-20 hangen op detectie in de post. Maar daarna laad ie dos gewoon
Zou je kunnen aangeven welke harde schijven je gebruikt? Met een systeem van deze leeftijd verwacht ik sowieso dat je tussen de 1 en 8GB moet zitten om hen goed te herkennen. Een cf is daarop p wat makkelijker, want die slikt en bredere range aan chs parameters.

De 20 seconden wachttijd zou je mogelijk kunnen verkorten door de niet gebruikte kanalen op 'none' te zetten bij de chs parameters ipv auto. En dan de cf ook niet op auto naar vaste waarden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje de ene schijf was iets van 800 mb en die andere rond de 3 gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die moeten beiden werken op chs met lba codering. Beetje vreemd inderdaad.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje precies, en die cf werd meteen herkent, en parameters automatisch ingevuld.

Maar boeit niet veel. Cf is eigenlijk voor dos nog beter, die oude hdds lopen toch vaak op hun laatste benen. En cf heeft weinig slijtageslag met dos.

Dus ik vind het zo prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Cf is in die setting inderdaad een mooie oplossing :)
Zelf ben ik meer van het kamp dat ik de oude harde schijven tot de laatste bit verbrand voor ik ze weggooi. Uiteraard met een cf lezer er naast om data overdracht gemakkelijker te maken. Die cf heeft dan ook een kopie van de software op de harde schijf incl bootsector zodat hij meteen kan werken als de echte hdd ineens de geest geeft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:57:
Die moeten beiden werken op chs met lba codering. Beetje vreemd inderdaad.
Kan tegenvallen. Rond de P100 era was de 528MB limiet nog een ding - al zou dat het probleem alvast niet zijn als de 1GB CF kaart wel herkend werd.

Andere opties (anders dan gewoon dode schijf):
- HDD heeft aparte instellingen voor single drive vs master with slave; verkeerde stond gejumpered.
- ook al fdisk /mbr vergeten

Maar goed, het is allemaal gokwerk zonder exacte moederbord (Escom... zou het een FIC PA-2002 kunnen zijn?) en HDDs te weten, en hoe de HDDs gejumpered zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89uAJ7Gjc1RYrKjJ8WTssBgTZ2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9JJrWly1i3xG3GEjyFm14pG.jpg?f=fotoalbum_large

De Ni-Cd is er af. Onduidelijk wat de schade is aan de banen met corrosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b ik zie eigenlijk geen merk en type moederbord staan (zal zo nog eens goed kijken) er staat alleen op een chipje intel met wat cijfers

Maare jumpers, andere kabels, andere ide controller enzo geprobeerd.

Het enige wat ik nog ga proberen is (ondanks geen detectie in bios) toch eens kijken wat fdisk laat zien.

Maar ik ga er niet teveel tijd insteken, want cf is ook een meer dan goed alternatief. Zeker voor dos systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:49:
@dion_b ik zie eigenlijk geen merk en type moederbord staan (zal zo nog eens goed kijken) er staat alleen op een chipje intel met wat cijfers
Post anders eens een foto, wij kunnen allicht meer herkennen.

Het is alvast niet de PA-2002 aangezien die een Via Apollo Master chipset heeft.
Maare jumpers, andere kabels, andere ide controller enzo geprobeerd.

Het enige wat ik nog ga proberen is (ondanks geen detectie in bios) toch eens kijken wat fdisk laat zien.

Maar ik ga er niet teveel tijd insteken, want cf is ook een meer dan goed alternatief. Zeker voor dos systemen.
Klopt - maar het is altijd goed om te weten welk hardware je exact hebt. Er kunnen dingen zijn om op te letten als je een geluidskaart wilt installeren, bijvoorbeeld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b heb alle fotos gemaakt waar enige tekst op staat. Verder zie ik geen merken ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRZ5oN0H8B_vDyh_ATCZ58QlEM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2SppEeaxeMIlbijLsTryNiX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJFV2pk5nuLa51uKbXj8VG-2hDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyd0G4nh0sniZomloTUDWz8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G5-0bdwEFWKAYnMjX-RmHHJ9_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCgtTGOb6gABxgntS0j2KJSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3swhA7tfTx0oAC8NW-D-JMRMM8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyaF1qP5DgSSjYmlttzDjcZF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; na googlen op intel zappa kom je idd op mobo's uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Acid Vendetta schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:39:
[Afbeelding]

De Ni-Cd is er af. Onduidelijk wat de schade is aan de banen met corrosie.
Ziet er niet best uit, maar het kan volgens mij nog erger... Hopelijk is de din-aansluiting voor het toetsenbord niet aangetast, want die zit er pal langs... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
rcor schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Ziet er niet best uit, maar het kan volgens mij nog erger... Hopelijk is de din-aansluiting voor het toetsenbord niet aangetast, want die zit er pal langs... ;)
Het gaat in ieder geval aan en geeft beeld. Toetsenbord lijkt normaal te werken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dennis_rsb

Lijkt op een Intel Zappa bord. Lang niet slecht die Triton I chipset. :)

https://theretroweb.com/m...s/intel-advanced-zp-zappa

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:42:
@dennis_rsb

Lijkt op een Intel Zappa bord. Lang niet slecht die Triton I chipset. :)

https://theretroweb.com/m...s/intel-advanced-zp-zappa
Yep, duidelijk Zappa :)

Prima match voor een P100. Wel ee Intel OEM bord, dus niet erg tweakbaar (of non-Intel CPU-vriendelijk). Wel stabiel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b @PD2JK thanks. Uit het mobo kon ik niks afleiden, maar die stickee op de voeding stond intel zappa. Dat zegde mij persoonlijk niks (ik kom uit 1992) maar even googlen en ik kwam het tegen.

En persoonlijk vind ik stabiliteit belangrijker dan tweakbaar haha.

Ik ben nu de gpu en audio kaarten aan het zoeken (vanwege drivers) want bv win 3.x heeft geen geluid, en dos alleen via interne speaker. Maar er zit een isa geluidskaart in, dus die wil ik wel erin houden :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aztech MMSN-822, met 2nd gen Aztech AZT1605 chipset aka "Sound Galaxy Pro 16 II" (althans, de oudere versie van de Pro 16 II, de nieuwere is de MMSN-824 met 3rd gen AZT2316A chipset)

2nd gen Aztech:

Goed:
- echte Yamaha OPL3 FM
- bug-free MPU-401 UART MIDI interface
- WSS 16b audio
- in theorie SBPro2.0 support, maar...

Slecht:
- de DSP van de AZT1605 rapporteert aan software versienummer 2.x, wat overeen komt met originele (mono-only) Sound Blaster, dus in veel spellen werkt het alleen als SB, niet SBPro 2.0 als je 'Sound Blaster' kiest.

In WIn3.x is het geen probleem, die gebruikt WSS wat deze kaart dus native support.

GPU zul je waarschijnlijk niet hebben, de eerste GPU was de GeForce256, de eerste GPU in PCI uitvoering was de GeForce2MX. Ik twijfel sterk of hier een GF2MX PCI in zit, wat ook totaal zinloos zou zijn met een P100. Hoogstwaarschijnlijk is dit een S3 8xx/9xx/Trio/Virge, een Cirrus Logic GD53xx of GD54xx of een ATi Mach64 VGA kaart. Maar goed: trek dat ding uit de kast en kijk wat het is, dan weet je ook gelijk welke drivers je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:42:
[...]

GPU zul je waarschijnlijk niet hebben, de eerste GPU was de GeForce256, de eerste GPU in PCI uitvoering was de GeForce2MX. Ik twijfel sterk of hier een GF2MX PCI in zit, wat ook totaal zinloos zou zijn met een P100. Hoogstwaarschijnlijk is dit een S3 8xx/9xx/Trio/Virge, een Cirrus Logic GD53xx of GD54xx of een ATi Mach64 VGA kaart. Maar goed: trek dat ding uit de kast en kijk wat het is, dan weet je ook gelijk welke drivers je nodig hebt.
Op de tweede foto staat op de sticker ATi 64 / 1MB. Lijkt me dus een Mach 64, maar welke...

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b ik lees nu je reactie pas. Maar thanks. Het lijkt idd een 822 te zijn. Ik googlede wat nummers. En ik kwam jou tegen op engelse site waar jij aangaf dat je naar dat mmsn nummer moest zoeken.

Hoe dan ook voor nu rond ik tijdelijk af) einde weekend enzo en ik ben vrij tevreden nu .

-CF boot nu sneller door, door inderdaad wat ongebruikte ide kanalen te disablen (extra reden om de cr2032 erin te laten)
- de videokaart lijkt goed te installeren in windows 3.11 fw
-de geluidskaart kon ik wel dos drivers voor vinden maar kreeg hem niet geïnstalleerd (was geen installer) dus dit ga ik misschien nog een keer uitzoeken (maar ik ben geen 3d dos gamer, dus interne speaker vind ik opzich ook prima)
- voor Windows 3.11 kon ik geen audio driver vinden voor die Aztech. Maar er is wel een generieke driver voor windows 3.11, zo heb ik toch leuke geluidjes kunnen toevoegen zoals tadaa :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eglk3ozF1H1PGSrtD_Vry-C1X5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuuwBWMuHDuWSopJjWqqxRvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMfvi22h0Byw5iyfIAtPTR__FKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIvKaWiYpiHdeJbceAI4pmj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVtDRyIOQH88ywVEGcJwRpWjo-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e0nOFrjzupJO7vqpHeZ8JuS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus al met al vind ik dit mooi. En begrijp me niet verkeerd, een p1 100 mhz met 16 mb ram draait prima win95. Maar dit bakkie vind ik leuker voor dos icm w3.x nostalgie voor mij.

Edit @NitroX infinity vga kaar was makkelijker te achterhalen dan audio. Maar het was een mach64 215ct22200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:12:
@dion_b ik lees nu je reactie pas. Maar thanks. Het lijkt idd een 822 te zijn. Ik googlede wat nummers. En ik kwam jou tegen op engelse site waar jij aangaf dat je naar dat mmsn nummer moest zoeken.

Hoe dan ook voor nu rond ik tijdelijk af) einde weekend enzo en ik ben vrij tevreden nu .

-CF boot nu sneller door, door inderdaad wat ongebruikte ide kanalen te disablen (extra reden om de cr2032 erin te laten)
- de videokaart lijkt goed te installeren in windows 3.11 fw
-de geluidskaart kon ik wel dos drivers voor vinden maar kreeg hem niet geïnstalleerd (was geen installer) dus dit ga ik misschien nog een keer uitzoeken (maar ik ben geen 3d dos gamer, dus interne speaker vind ik opzich ook prima)
DOS drivers heb je niet nodig, het is non-PnP en hardware compatible met AdLib, SB en WSS - het hoeft dus niet eens geinitialiseerd te worden; je hoeft alleen de non-PnP resource config te doen en vervolgens games ernaar te wijzen. Ik kan even zo 1-2-3 niet de naam van de benodigde util vinden (heb alle Aztech downloads, maar kan ze onder moderne WIndows niet extracten). Grote kans trouwens dat het nu al op A220 I5 D1 (en F388 en P330) ingesteld staat. Probeer eens die waardes in een game in te stellen. 99.9% kans dat AdLib sound sowieso werkt, en voor Sound Blaster hoef je alleen maar te ontdekken wat ingesteld is; IRQ kan 3, 5 of 7 zijn, DMA 0, 1 of 3. Max 9 combinaties om uit te proberen dus.
- voor Windows 3.11 kon ik geen audio driver vinden voor die Aztech. Maar er is wel een generieke driver voor windows 3.11, zo heb ik toch leuke geluidjes kunnen toevoegen zoals tadaa :p
Dat is inderdaad de native WSS support. Meer dan dat heb je eigenlijk niet nodig onder Win3.11.
Dus al met al vind ik dit mooi. En begrijp me niet verkeerd, een p1 100 mhz met 16 mb ram draait prima win95. Maar dit bakkie vind ik leuker voor dos icm w3.x nostalgie voor mij.
Meh, Win95 zelf draait prima op een PC met specs als deze uit 1995, maar de meeste Win95 programmatuur stamt uit 1995-1998 en software van 1996 of later gaat doorgaans erg traag hierop draaien.

Ik heb dit overigens uit praktijkervaring: in 1995 kreeg ik een P60 voor m'n 18e verjaardag en paar maanden later kocht m'n moeder een nieuwe PC Prive, een IBM Aptiva met P90. Die kwam met Win95 geinstalleerd. Ik hield de mijne op WfW3.1 Beide hebben we pas weer in 1999 een upgrade gedaan. Af en toe was er iets dat ik niet kon draaien op Win3.1, maar dat was uitzondering, niet regel- en alles dat wel draaide, draaide beter op mijn P60 onder Win3.1 dan op haar P90 onder Win95. Een P100 is marginaal sneller dan een P90, maar in grote lijnen kun je hetzelfde verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@dion_b Enorm bedankt wederom! Ik moet eerlijk zeggen dat het niet heel eenvoudig klinkt om een isa geluidskaart aan de praat te krijgen in DOS. Aan de andere kant zeg jij dat het wellicht zelfs al out-of-the-box werkt (als ik je goed begrijp) maar ik ga hier nog wel eens een keer induiken.Overigens ben ik vroeger pas losse geluidskaarten gaan gebruiken sinds windows 95. En daarna bij die medion 8080xl zat de audio gewoon op het moederbord.

Die generieke driver van windows 3.x kende ik eerst niet, kwam ik tegen naar googlen. Maar weetje hoe het kwam dat ik hierover nadacht? Die oude 486 die we vroeger hadden had geen geluidskaart. Maar er kwam wel geluidjes in windows 3.x incl de welkomst TADAAA. Nu zag dat in deze escom vandaag geen geluid werkte onder windows 3.x Toen ging ik het opzoeken, en toen las ik dat vroeger ook al dit soort generieke drivers werden gebruikt.

Over de snelheden, als ik het me goed herinner was de pentium 1 die we vroeger hadden (die ik voor mijn verjaardag kreeg van mijn tante in 2002, dus het was al een oudje) draaide die op 75 mhz (of 90, maar ik d8 75 mhz) en dat ding had in eerste instantie 16 mb ram. Maar het ging allemaal niet van harte inderdaad. Dus misschien moet ik het zo formulieren, het werkt wel, maar je moet wat geduld hebben en zware games/applicaties zal er niet inzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron79
dion_b schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Yep, duidelijk Zappa :)

Prima match voor een P100. Wel ee Intel OEM bord, dus niet erg tweakbaar (of non-Intel CPU-vriendelijk). Wel stabiel.
Ik heb zelf ook een Zappa bord met P75 erop. Mooi stabiel bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
ik ben op zoek naar een CPU koeler voor mijn socket 775 systeem (C2Q 9550) hierboven vermeld
Ik wil er nog een beetje mee kunnen overklokken. Ik meet vanaf de CPU tot de zijpaneel 155 mm, voor de veiligheid zeg ik max 140mm hoog.

Ideeen voor koelers?

Tevens op zoek naar 2 80mm fans met een hogere CFM voor dezelfde behuizing.
Aansluiting gaat via PWM op moederbord.
Qua stijl zou ik zeggen Noctua.....

Het is een wat oudere case, met mogelijkheden van 2x 80mm fans. De voeding kan met zijn 120mm fan ook meehelpen warmte afvoeren. Zijpanelen zijn ook deels geperforeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:52:
@dion_b Enorm bedankt wederom! Ik moet eerlijk zeggen dat het niet heel eenvoudig klinkt om een isa geluidskaart aan de praat te krijgen in DOS. Aan de andere kant zeg jij dat het wellicht zelfs al out-of-the-box werkt (als ik je goed begrijp) maar ik ga hier nog wel eens een keer induiken.Overigens ben ik vroeger pas losse geluidskaarten gaan gebruiken sinds windows 95. En daarna bij die medion 8080xl zat de audio gewoon op het moederbord.

Die generieke driver van windows 3.x kende ik eerst niet, kwam ik tegen naar googlen. Maar weetje hoe het kwam dat ik hierover nadacht? Die oude 486 die we vroeger hadden had geen geluidskaart. Maar er kwam wel geluidjes in windows 3.x incl de welkomst TADAAA. Nu zag dat in deze escom vandaag geen geluid werkte onder windows 3.x Toen ging ik het opzoeken, en toen las ik dat vroeger ook al dit soort generieke drivers werden gebruikt.

Over de snelheden, als ik het me goed herinner was de pentium 1 die we vroeger hadden (die ik voor mijn verjaardag kreeg van mijn tante in 2002, dus het was al een oudje) draaide die op 75 mhz (of 90, maar ik d8 75 mhz) en dat ding had in eerste instantie 16 mb ram. Maar het ging allemaal niet van harte inderdaad. Dus misschien moet ik het zo formulieren, het werkt wel, maar je moet wat geduld hebben en zware games/applicaties zal er niet inzitten.
Als je zonder geluidskaart driver toch geluid wilt in Windows 3.1, kun je eens zoeken naar 'calmira Windows 93' (soort van Windows 95 uiterlijk voor Windows 3.1x inclusief startbalk). Daar zit een universele driver in die geluid via de pc speaker produceert.
Die is wel heel zwaar voor de cpu, want alles draait in emulatoe modus. Maar het is een mooi concept.

Je hoeft daarvoor Windows 93 niet speciaal te installeren, enkel de driver kan prima.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje Ik heb eens gegoogled naar dat calmira windows 93. Zover ik zie is het één grote extra. Dus ik zou niet weten hoe je de geluidsdriver eruit kan extraheren? En waar ik benieuwd naar ben vooral, wat is het verschil tussen deze en de generieke geluidsdriver. Zit daar verschil in kwaliteit in?
Pagina: 1 ... 82 ... 84 Laatste