Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 81 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:22
Ik dacht effe nog meer retro gaming vandaag en ik wilde graag terug naar de jaren '80... Nou dan pak ik toch effe de Commodore 64 erbij (en daar heb ik twee van, gered zodat ze niet weggegooid zouden worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6Vc2nJh6Erg8P_i294mQJi6nd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L89oRDOAUn8cSRHkEPqVhpfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEvoPE91nmoNrUpdCSCY8eeeFCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFqSTtJr2G88pPtgc3MofTWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EYQVyhHlSZsqasgOhGkv6-aUu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9CJKxjLbpo2901UPEyz5YU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFUcy2y64zZ-EWuWQ1EvuXI7zwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNoH7UQrfyNCHx118bMkPXGV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook nog een derde exemplaar, maar die diende ooit als onderdelen bak voor degeen op de geen die je hier op de foto ziet staan.

Tjah, tapes in laden duurt extreem lang om in te laden en floppy's heb ik nog niet, maar zo'n cartridge met geheugenkaart die zich als floppy drive voordoet werkt prima! :) ;) 8)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 08:34
Petuhr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Kringloop had weer eens een leuk kastje staan, niet meegenomen want te groot en de hardware is mij te nieuw :)

Maar voor net geen 20,- zeker geen slechte prijs.

Wel wat compaq pci 100mbit kaartjes ( intel chipset ) meegenomen voor 50ct/st.
Dat is altijd handig.
Ik had deze gelijk meegenomen voor dat geld, zijn super kasten. Maar welke kringloop is dit, en zijn ze daar allemaal zo goedkoop?
Bij ons in de buurt zouden ze voor een simpele desktop al 100/150 🤦‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:34

Petuhr

FreeBSD

corné325i schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Ik had deze gelijk meegenomen voor dat geld, zijn super kasten. Maar welke kringloop is dit, en zijn ze daar allemaal zo goedkoop?
Bij ons in de buurt zouden ze voor een simpele desktop al 100/150 🤦‍♂️
Ik heb twee normale atx kasten staan van deze al.
En daar heb ik al amper plek voor :)
Soms zit er goedkoop spul tussen, andere keer weer zwaar overpriced spul.
Rataplan Bovenkarspel is het trouwens.
( en gisteren stond ie er nog, mocht iemand geïnteresseerd zijn. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Petuhr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ik heb twee normale atx kasten staan van deze al.
En daar heb ik al amper plek voor :)
Soms zit er goedkoop spul tussen, andere keer weer zwaar overpriced spul.
Rataplan Bovenkarspel is het trouwens.
( en gisteren stond ie er nog, mocht iemand geïnteresseerd zijn. )
Zou m wel willen maar 2 uur rijden enkele reis gaat me een beetje te ver 😂 maar als iemand m mee kan nemen naar Brabant houd ik me aanbevolen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:55:
[...]

Zou m wel willen maar 2 uur rijden enkele reis gaat me een beetje te ver 😂 maar als iemand m mee kan nemen naar Brabant houd ik me aanbevolen
Ooit kwam je die HQ08 nog overal tegen, maar nu steeds minder. Zijn broertje, de HX08 zie je nog minder.

Misschien iets te veel mijn eigen advertentie promoten, maar is dit in de richting van wat je zoekt?
v&a aangeboden: Pentium 2 / 3 / 4 ATX kasten, bigtower, 11 stuks #brabant

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
rcor schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:10:
Ik dacht effe nog meer retro gaming vandaag en ik wilde graag terug naar de jaren '80... Nou dan pak ik toch effe de Commodore 64 erbij (en daar heb ik twee van, gered zodat ze niet weggegooid zouden worden):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had ook nog een derde exemplaar, maar die diende ooit als onderdelen bak voor degeen op de geen die je hier op de foto ziet staan.

Tjah, tapes in laden duurt extreem lang om in te laden en floppy's heb ik nog niet, maar zo'n cartridge met geheugenkaart die zich als floppy drive voordoet werkt prima! :) ;) 8)
Mama mia, een 16 GB flash card voor de Commodore 64 :D Ik denk dat je op dat kaartje alle spellen van de C64 kunt opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Ooit kwam je die HQ08 nog overal tegen, maar nu steeds minder. Zijn broertje, de HX08 zie je nog minder.

Misschien iets te veel mijn eigen advertentie promoten, maar is dit in de richting van wat je zoekt?
v&a aangeboden: Pentium 2 / 3 / 4 ATX kasten, bigtower, 11 stuks #brabant
nee sorry, helaas, Zag deze advertentie op marktplaats ook al voorbij komen :P Ben ook niet echt op zoek maar als ik zon Aopen kast tegenkom voor zo'n prijs dan laat ik m zeer zeker niet staan.
Vind Bigtowers ook gewoon heel erg fijn werken en ze nemen ook niet heel erg veel meer ruimte in als een normale ATX kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06
Waterbeesje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:37:
[...]

De HX08 is hier nog te bewonderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C37XjVO25wmkZnlVXqZTZIPCiA=/1280x/filters:strip_exif()/m/175520/1UeoGFKUr9vIFxc9kYnhKQwD7UVUiLNc9RK4EvCRw3WTwSX6m7.avif?f=imagegallery

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQbK71XZqMkjIiqPkx3wq1rcYTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jrfl9kEqpbuI6vyly3ZEtjO.jpg?f=fotoalbum_large

Das zo te zien dezelfde als deze :p sinds vorig jaar in bezit. Zit een van de eerste athlons in 800 mhz. @Acid Vendetta

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Degelijker dan de HX serie krijg je ze niet, absoluut geen sweex-conservenblik-kwaliteit. Hier staat een HX45, die zal niet in de nabije toekomst het toneel gaan verlaten. Alleen al aan de power-button merk je de superieure kwaliteit.

Enig nadeel, airflow welke bijna afwezig is. Heb je flink wat warmteontwikkeling in je kast, dan wordt die warme lucht ook nog eens door een voeding geperst.
De HX08 heeft wel twee uitsparingen voor 80mm fans gok ik?

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 01-06-2025 20:57 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
jimh307 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Mama mia, een 16 GB flash card voor de Commodore 64 :D Ik denk dat je op dat kaartje alle spellen van de C64 kunt opslaan.
Er staan dan ook heel veel spelletjes op en er is nog ruimte zat vrij om er nog meer op te plaatsen... ;)

‐------‐---------------------------------------------------------------------------

Goed nieuws voor mij: ik had het winnende bod op een Asus P2B-F moederbord met wat geheugen en een onbekende processor, waarschijnlijk een Pentium 2 gezien de pc100 sd-ram die op het bord zit (2x 128MB + 1× 64MB) op Ebay...

Enkele screenshots uit de Ebay app van de spullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im0MgRyU_o2n9_WL9LSj_T55EVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNRJY5FilNWyBpVjVtgqcocB.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk een Petium 2 en geen Pentium 3, maar wel een heuse Cooler Master processor koeler...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM5cqtnN_xyo-0n2272AmFzjZfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50HkYpxJcwJIXpWuk21Ag6UJ.jpg?f=fotoalbum_large

De geheugen modules. Ik ga ze vergelijken met dat grote lot van eerder en ga de beste modules toepassen. De rest gaat daarna grotendeels in de verkoop op enkele reserve materialen na...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fTES4KJdYJjWVw92O00ojSQWMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wES7wyPbIdzS5fRZbhAQ4s46.jpg?f=fotoalbum_large

Deze mist vaak, maar hier zit hij er nog gewoon bij... Dat vindt ik belangrijker dan die IDE kabels die vindt je namelijk op elke straathoek... :) ;)

Oh ja, er staat inmiddels e.e.a uit dat lotje geheugen modules al te koop in het vraag & aanbod (de spullen die ik zeker niet nodig heb)... dus wie nog EDO Simm geheugen of DDR 1 geheugen modules zoekt of een 256kb cache module voor Apple computer, ga even naar het v&a... ;)

[ Voor 91% gewijzigd door rcor op 01-06-2025 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Goed nieuws voor mij: ik had het winnende bod op een Asus P2B-F moederbord met wat geheugen en een onbekende processor, waarschijnlijk een Pentium 2 gezien de pc100 sd-ram die op het bord zit (2x 128MB + 1× 64MB) op Ebay...
Meer dan genoeg slot 1 P3 CPUs (tot en met 1GHz) met 100MHz FSB, dus kan nog absoluut een P3 zijn.

Ik zie ook rev 1.06 op het bord staan, dus (met geschikte BIOS) heeft dit ding Coppermine support.

* dion_b heeft een nieuwe bril nodig. Dit is P2B-F, niet P3B-F 8)7
[...]

Deze mist vaak, maar hier zit hij er nog gewoon bij... Dat vindt ik belangrijker dan die IDE kabels die vindt je namelijk op elke straathoek... :) ;)
In dit geval is het 100% standaard ATX layout, dus als het ontbrak was het makkelijk zat te vervangen (ik heb zeker 10 van dit type liggen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 03-06-2025 00:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:56:
[...]

De geheugen modules. Ik ga ze vergelijken met dat grote lot van eerder en ga de beste modules toepassen. De rest gaat daarna grotendeels in de verkoop op enkele reserve materialen na...
Even goed naar die dingen gekeken. De eerste twee zijn ranzige relabeled troep. Geen idee wat het is of wat je ervan kunt verwachten.

De derde daarentegen... dat is Samsung 6ns geheugen. 6ns is geschikt voor 133MHz op CL2 met nog flinke marge voor OC :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Meer dan genoeg slot 1 P3 CPUs (tot en met 1GHz) met 100MHz FSB, dus kan nog absoluut een P3 zijn.

Ik zie ook rev 1.06 op het bord staan, dus (met geschikte BIOS) heeft dit ding Coppermine support.

[...]

In dit geval is het 100% standaard ATX layout, dus als het ontbrak was het makkelijk zat te vervangen (ik heb zeker 10 van dit type liggen :P )
Oh, dat had ik niet op mijn vizier... Fijn om te weten dat dit een standaard lay-out is van de io-shield... Fijn ook dat jij al in een oog opslag 1.06 als revisie ziet staan en daarmee onderbouwd dat het met de juiste bios versie Coppermine ondersteund, daar wordt ik ook vrolijk van! :D
dion_b schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:10:
[...]

Even goed naar die dingen gekeken. De eerste twee zijn ranzige relabeled troep. Geen idee wat het is of wat je ervan kunt verwachten.

De derde daarentegen... dat is Samsung 6ns geheugen. 6ns is geschikt voor 133MHz op CL2 met nog flinke marge voor OC :o
Dank voor je snelle blik... Die Samsung module moeten we dus laten zitten... Top! Ik zal mijn lot aan geheugen modules nog eens uitspitten voor de toppers, daar ben ik vandaag nog niet aan toegekomen...

Even een resumé van de configuratie so far die ik wil gaan bouwen:
- Coolermaster CM690 II behuizing (want die heb ik al en waarom dan iets anders kopen)
- Coolermaster RS-430-PCAP voeding: niet de beste voeding uit de stal van Coolermaster, maar alle voedingskabels voor de randapparatuur zijn compleet. De andere voeding die nu in de kast zit heeft meer vermogen, maar is deels modulair en ik heb niet alle draden compleet van die voeding... Daar mist ook de voeding connector voor de floppydrive die ik straks voor mijn compact flash naar ide oplossing wel nodig heb (en de floppy drive uiteraard).
- Asus V3800 Riva TNT2 grafische kaart met 32MB video geheugen
- Asus P2B-F moederbord
- Pentium 2 450Mhz processor of indien de processor in het pakket met het moederbord sneller is die...
- Ik heb besloten om het geheugen te laten op 320MB, zoals het nu is... Wel wil ik de betere modules gaan inzetten die ik heb... Wordt nog leuk...
- Soundblaster Audigy LS voor het geluid in Windows 98 en de bijbehorende Windows 98 games
- Soundblaster AWE 64 voor het geluid in Dos spellen (ja, bod loopt op Ebay omdat ik 'm hopelijk voor een lage prijs kan scoren). Doel is wel om hier ooit een Soundblaster 16 CT2950 voor in de plaats te zetten, maar zie die maar eens te vinden voor normale prijzen op Marktplaats of Ebay. Vandaar ook deze kaart: hij emuleert de Soundblaster 16 en daardoor werkt hij bij de DOS spellen, zij het met mindere geluidskwaliteit ivm het ontbreken van een FM-synthesizer OPL3 chip van Yamaha
- CompactFlash to IDE cardreader met Transcend 16GB geheugenkaart
- Voltage blaster voor de -5 volt stroomvoorziening bij de ISA geluidskaart
- USB 2.0 uitbreidingskaart met 4x usb aan de achterzijde en 1x intern (Digiconnect F5U220NBC).
- 3com 3C905C-tx-m 10/100Mbit netwerkkaart
- Silicon Image Sata150 controller om mijn twee DVD-branders aan te kunnen sluiten van Sony-Nec Optiarc. Niet periode correct, maar wel een keurig zwart frontje net zoals de kast... Indien echt nodig heb ik zolder nog een CD-brander met wit frontje en die 52 speed CD-rom speler die ik niet meer gebruik in mijn Compaq computer... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb het lotje aan geheugen modules even bekeken en ik heb diversen module liggen van 128MB of 256MB... Uit dat lotje sprongen er drie modules eruit, waarvan 1 zeker goed zal zijn, de rest: vraagtekens...

- Tonicom PC150 128MB SDRAM geheugen met blauwe heatsink:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Tonicom_128MB_PC133.jpg
- Kingston ValueRAM KVR133X64C3/128 128MB SDRAM:
https://www.kingston.com/dataSheets/KVR133X64C3_128.pdf
- NEC MC-4516CB647PF-A75 128MB SDRAM

En ga ik even kijken naar de 64MB geheugen modules:
- IBM 13n8644hcb-360T
- Infineon hys64v8300gu-7.5-c: 64MB 133MHz, CL3
- irl dem dp100-064082A (Dane Electric met Infineon chips, 64MB, pc100)
- irl dem dp133-064083F (Dane Electric met Toshiba chips, 64MB, PC133)

Mijn gevoel zegt dat die Kingston module het meest betrouwbaar zal zijn... Dat merk Tonicom zegt mij eigenlijk niets, maar hij heeft een heatsink en men praat er online over, dus mogelijk dat het iets is? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 03-06-2025 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:26:
[...]

Oh, dat had ik niet op mijn vizier... Fijn om te weten dat dit een standaard lay-out is van de io-shield... Fijn ook dat jij al in een oog opslag 1.06 als revisie ziet staan en daarmee onderbouwd dat het met de juiste bios versie Coppermine ondersteund, daar wordt ik ook vrolijk van! :D
:X

Ik heb scherp gezien dat het een rev 1.06 is al zou het ook 1.00 kunnen zijn..., maar het is P2B-F niet P3B-F. En voor CuMine support bij de P2B-F gelden andere requirements - je moet kijken naar de PCBA-nummer op de voltage regulator chip, ongeacht bord revisie.

Overigens kun je prima een CuMine draaien op een bord met VRM 8.3 (die niet onder de 1.8V kan leveren) - maar dat moet dan een FC-PGA CPU zijn op een slocket met voltage-jumpers. Jumper het voor 1.8V en je zit nog binnen de +-10% VCore requirement voor Coppermine.
[...]

Dank voor je snelle blik... Die Samsung module moeten we dus laten zitten... Top! Ik zal mijn lot aan geheugen modules nog eens uitspitten voor de toppers, daar ben ik vandaag nog niet aan toegekomen...

Even een resumé van de configuratie so far die ik wil gaan bouwen:
[...]

- Asus P2B-V moederbord
Weet je zeker dat je "P2B-V" bedoelt? Er is wel een P2V en een P3V133, maar dat zijn borden met trage oude Via chipsets waar je niet blij van wordt. Zelfs als het geen Coppermines ondersteunt is de P2B-F die je gewonnen hebt een beter idee.
- Soundblaster AWE 64 voor het geluid in Dos spellen (ja, bod loopt op Ebay omdat ik 'm hopelijk voor een lage prijs kan scoren). Doel is wel om hier ooit een Soundblaster 16 CT2950 voor in de plaats te zetten, maar zie die maar eens te vinden voor normale prijzen op Marktplaats of Ebay. Vandaar ook deze kaart: hij emuleert de Soundblaster 16 en daardoor werkt hij bij de DOS spellen, zij het met mindere geluidskwaliteit ivm het ontbreken van een FM-synthesizer OPL3 chip van Yamaha
Waarom de CT2950? De AWE64 emuleert geen SB16, het *is* een SB16 met een EMU8k synth chip erbij. De meeste CT2950 hebben ook geen OPL3 maar werken met CQM (ja, Creative heeft het voor elkaar gekregen om bij zelfde productcode verschillende FM synths te gebruiken) en is verder ook binnen de lange lijst van SB16 kaarten geen bijzondere; zo heeft het beide types MIDI hanging note bugs. In alle opzichten is de AWE64 superieur. Kan ik weten want ik heb een CT2950 en zonder te spammerig te willen zijn die staat op Amibay te koop momenteel O-)

Als je een iconische SB16 wilt zou ik eerder kijken naar de CT2230 of CT2290, die wel altijd OPL3 aan boord hebben. Maar dan nog hou je een van de twee hanging note bugs, MIDI slowdowns bij gelijktijdig afspelen high-quality digital audio en single-cycle DMA clicks. Een AWE64 heeft geen hanging notes of DMA clicks, maar ze hebben altijd CQM ipv OPL3 en je houdt de MIDI slowdowns. Er is geen 'perfecte' single-card oplossing. Alhoewel... een kaart met een ALS100 (een van de weinige SB16-kloons) komt een stuk dichter in de buurt dan alle zooi van Creative.

* dion_b vindt die hele SB16 reeks maar buggy en volkomen overrated
- Silicon Image Sata150 controller om mijn twee DVD-branders aan te kunnen sluiten van Sony-Nec Optiarc. Niet periode correct, maar wel een keurig zwart frontje net zoals de kast... Indien echt nodig heb ik zolder nog een CD-brander met wit frontje en die 52 speed CD-rom speler die ik niet meer gebruik in mijn Compaq computer... ;)
Check wel even of de controller optical drives ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:29:
[...]

:X

Ik heb scherp gezien dat het een rev 1.06 is al zou het ook 1.00 kunnen zijn..., maar het is P2B-F niet P3B-F. En voor CuMine support bij de P2B-F gelden andere requirements - je moet kijken naar de PCBA-nummer op de voltage regulator chip, ongeacht bord revisie.

Overigens kun je prima een CuMine draaien op een bord met VRM 8.3 (die niet onder de 1.8V kan leveren) - maar dat moet dan een FC-PGA CPU zijn op een slocket met voltage-jumpers. Jumper het voor 1.8V en je zit nog binnen de +-10% VCore requirement voor Coppermine.

[...]

Weet je zeker dat je "P2B-V" bedoelt? Er is wel een P2V en een P3V133, maar dat zijn borden met trage oude Via chipsets waar je niet blij van wordt. Zelfs als het geen Coppermines ondersteunt is de P2B-F die je gewonnen hebt een beter idee.

[...]
Oeps! Type foutje... Meteen gecorrigeerd...

Waarom de CT2950? De AWE64 emuleert geen SB16, het *is* een SB16 met een EMU8k synth chip erbij. De meeste CT2950 hebben ook geen OPL3 maar werken met CQM (ja, Creative heeft het voor elkaar gekregen om bij zelfde productcode verschillende FM synths te gebruiken) en is verder ook binnen de lange lijst van SB16 kaarten geen bijzondere; zo heeft het beide types MIDI hanging note bugs. In alle opzichten is de AWE64 superieur. Kan ik weten want ik heb een CT2950 en zonder te spammerig te willen zijn die staat op Amibay te koop momenteel O-)

Als je een iconische SB16 wilt zou ik eerder kijken naar de CT2230 of CT2290, die wel altijd OPL3 aan boord hebben. Maar dan nog hou je een van de twee hanging note bugs, MIDI slowdowns bij gelijktijdig afspelen high-quality digital audio en single-cycle DMA clicks. Een AWE64 heeft geen hanging notes of DMA clicks, maar ze hebben altijd CQM ipv OPL3 en je houdt de MIDI slowdowns. Er is geen 'perfecte' single-card oplossing. Alhoewel... een kaart met een ALS100 (een van de weinige SB16-kloons) komt een stuk dichter in de buurt dan alle zooi van Creative.

* dion_b vindt die hele SB16 reeks maar buggy en volkomen overrated
Goed om te weten! Dan probeer ik deze geluidskaart te bemachtigen en laat ik de CT2950 voor wat het is! Dus twee geluidskaarten, één voor Dos doeleinden en één voor Windows doeleinden... Prima!
Check wel even of de controller optical drives ondersteunt.
Dat heb ik al gedaan en van de drie controllers die ik had was er één die mijn DVD-branders niet liet zien in de verkenner... Een HDD die buiten gebruik ligt werd wel herkend, dus de controller werkt, maar geen optical drive support... Deze test heb ik nog gedaan met een Core I5 computer uit 2017 die nu nog in de CM690 II behuizing zit... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:19:
[...]

Ik heb het lotje aan geheugen modules even bekeken en ik heb diversen module liggen van 128MB of 256MB... Uit dat lotje sprongen er drie modules eruit, waarvan 1 zeker goed zal zijn, de rest: vraagtekens...

- Tonicom PC150 128MB SDRAM geheugen met blauwe heatsink:
[Afbeelding]
Ik wantrouw DIMMs waar de originele chipcodes niet te lezen zijn of gedocumenteerd zijn. Dit belooft veel, maar of het het waar kan maken is maar de vraag, evenals hoe het zit met compatibility.
- Kingston ValueRAM KVR133X64C3/128 128MB SDRAM:
https://www.kingston.com/dataSheets/KVR133X64C3_128.pdf
16Mx16 chips = 256Mb. i440BX kan max 128Mb aan. DIt gaat dus op halve capaciteit werken.
- NEC MC-4516CB647PF-A75 128MB SDRAM
16Mx8 chips = 128Mb. Dit is inderdaad de ene die zeker goed zou moeten zijn. 7.5ns is goed voor 133MHz CAS3, maar als je op 100MHz FSB draait kun je hier wel CAS2 mee doen.
En ga ik even kijken naar de 64MB geheugen modules:
- IBM 13n8644hcb-360T
8Mx8 chips. Zeer compatibel. Kan niet speed rating aflezen, maar zou PC100 CAS3 moeten zijn. Niet geschikt voor hoge snelheden of strakke timings dus.
- Infineon hys64v8300gu-7.5-c: 64MB 133MHz, CL3
8Mx8 chips, dus prima compatibility. 7.5ns is ook hier goed voor 133MHz CL3 of 100MHz CL2.
- irl dem dp100-064082A (Dane Electric met Infineon chips, 64MB, pc100)
- irl dem dp133-064083F (Dane Electric met Toshiba chips, 64MB, PC133)
De DIMM codes zeggen weer eens weinig bij 3rd party DIMMbakkers, ik zie pics van vier DIMMs met zelfde code maar verschillende chips met verschillende specs :X
Mijn gevoel zegt dat die Kingston module het meest betrouwbaar zal zijn...
Kingston is gewoon een 3rd party DIMMbakker die redelijk at random chips op z'n DIMMs zet. In dit geval is het niet eens volledig compatibel met je chipset. Ik geef zelf altijd voorkeur aan DIMMs van de chipfabrikanten zelf, omdat je dan exact weet wat je gaat krijgen, zoals Samsung, Infineon of NEC in dit geval.
Dat merk Tonicom zegt mij eigenlijk niets, maar hij heeft een heatsink en men praat er online over, dus mogelijk dat het iets is? ;)
Goede wijn behoeft geen krans. SDR-SDRAM behoeft geen heatsink. Dit is bling-bling voor de marketing. En het verhult de gebruikte chips. Wil niet zeggen dat het slecht is, maar je hebt geen idee wat je hier krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Vandaag kwam mijn pakketje binnen: Een heuse Asus P2B-F moederbord, revisie 1.00 volgens het moederbord.... Welke CPU erop zit weet ik nog steeds niet, maar daar hoop ik binnenkort antwoord op te hebben... Waarom zie je zo, want ik heb mijn retro Pentium 2 computer wel al grotendeels in elkaar gezet...

Even een foto reportage met uitleg:

1. De oude Core i5 computer uit 2017 uit de kast halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjezeVFhK26-Cv306cwDlc9YNho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drfvOJOmHX15NSiXWM8Fijq7.jpg?f=fotoalbum_large
Een MSI grafische kaart met Twin Frozr koeler III, leuke grafische kaart voor zijn tijd, maar dat is het dan ook...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dth91_q7TFIi7pMizSNObHmdWeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sprLJdbcVD3g5kJenH9wDLcl.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn oude moederbord van Gigabyte is eruit... De Cooler Master Hyper 212 koeler maar verwijdert en de koelpasta weggehaald... die laatst genoemde wil ik van gaan bekijken of die ook in mijn nieuwe pc past... Koelt beter dan zo'n stock Intel koeler en hij is stil te noemen... Ideaal dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlaY6ai92ndzc1-i65Nal1xjlyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuQTJj4bVXKsFKMugDELK9O7.jpg?f=fotoalbum_large
De Asus U3S6 usb 3.0 en Sata 600 controller kaart: die ga ik mooi bewaren voor iets anders... Geweldige ding namelijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/737EzdPNRmaF7bB_M0QbgWCk-14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw7q1mRXcU1a4LKkJzwvBfiz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb overwogen om deze voeding in deze Pentium 2 computer te gebruiken en heel eerlijk: dit is de betere voeding technisch gezien... Meer vermogen dan die er nu in hangt en actieve PFC, dat had die andere ook niet: die is passief... Maar ja, ik heb niet alle draden van de voeding meer tot mijn beschikking waardoor ik een te kort aan Molex en floppy stroom connector heb... Daarom niet toegepast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW7VUJLjcBdTE7_qgRqJF9Yj9DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6399jqs9Yq34J92y7iSFDRw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYlaOsDMFpQBLOqfZQSdS7ebVf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Dq18jhnG4RsDaoyvqA4qBJr.jpg?f=fotoalbum_large
De Asus P2B-F los langs de Coolermaster CM690 die toch echt helemaal leeg is op wat case fans en DVD-branders na...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9P9zdv7ro_AozXbmFXBOe-Rsws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVTb17LrmGsgMJUurtgL8dvv.jpg?f=fotoalbum_large
De voeding en het moederbord zijn nu ingebouwd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNdn9x204bJf0uO1qgT_9s5CLEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5RlTAIRtjOhqJ7Y8PXHK5NA.jpg?f=fotoalbum_large
Ai, de 3-polige voedingskabel van deze fan is net te kort... Och ja, dan verplaats ik 'm een plek omhoog... En ja hoor! Nu is de stroomkabel wel langgenoeg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQzXc2lG0eCGVHGmTucOq5cjy9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac6q9jt81wifdZN0BrWBQGKE.jpg?f=fotoalbum_large
De frontpanel kabeltje netjes aansluiten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye6VeOVTUmy7cqmIyyZ3OM41NZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsjqc5YJaPsEeq8Z6CT1aCOz.jpg?f=fotoalbum_large
Nu de uitbreidingskaarten erin... Past prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_IKlLD3Zf0WyBcqlP3Ny_a1pxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOztBVMzaXOMBxTmihufN6aT.jpg?f=fotoalbum_large
Nadat alle kabels netjes aangesloten waren kon ik 'm inschakelen... Leven? Nou, niet echt... Het beeld bleef uit bij mijn monitor... Waarom? Nou, daar kwam ik later achter: één condensator licht los... Balen! Gelukkig was dit niet de Riva TNT2, maar de Geforce FX5200 van Nividia waarbij ik dit constateerde... Ik hoorde 'm ook niet piepen, dus ik werd wat bezorgd... Maar toen bedacht ik me dat die moderne kasten geen speaker meer hadden... Dus toen bij de oude PC van mijn vader de PC-speaker eruit gehaald en ingebouwd in de Pentium 2 computer! Grafische kaart eruit en dan hopen op een beep code en die kreeg ik! :D Dus er is hoop dat dit moederbord gewoon werkt! Wel heb ik alvast die lawaaierige Cooler Master case fan aan de achterzijde even vervangen door een Be Quiet! Silent Wings 3 fan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhcMBlO_1jNDKgfXgFw0ND7Pv_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df5a2T8Ca4IQeEzUmDZT6cCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M75wTFrx271C4K6taXtfB30OTOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JrHKyaHfqBjYeiEnyy0DZvb.jpg?f=fotoalbum_large
Na wat kabeltjes netjes te hebben weggewerkt voor zo goed als dat kon ziet er dan goed uit...

Ik heb nog geen foto's van de kast als hij dicht staat, die was ik vergeten...

Och ja, dan de vervolg stappen bekijken en uitvoeren zodra ze binnen zijn:
- CF naar IDE Converter zodra deze binnen is inbouwen
- 2x 5,25 inch naar 3,5 inch bracket voor CF naar IDE converter in te kunnen bouwen en een 3,5 inch diskette station, liefst in zwarte kleur
- Echte 1,44mb diskette station in zwarte kleur regelen
- Molex naar 3,5 inch diskettestation stroom connector regelen
- Voltage Blaster inbouwen zodra deze gearriveerd is

Dus mijn boodschappenlijstje maar eens goed gaan vullen met extra benodigde zaken! Xarmac Systems in Horst zal mijn vriend wel weer zijn denk ik zo!

Hmm, nu ik er aan denk: wellicht is er nog een goede grafische kaart te vinden in die oude computers op het werk, puur om te kijken of ik beeld krijg en antwoord op de vraag: welke CPU zit erin? ;) Of ik moet effe met die kaart langs Xarmac en dan hopen dat ze die condensator weer kunnen vast solderen... helaas is het wel zo'n condensator met pootjes die op de printplaat landen en er niet doorheen gaan... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ongetest inbouwen? Dat is inderdaad minder handig als iets kapot blijkt. Zou zelf altijd testen voor het inbouwen, al helemaal als je zo netjes alles weg wilt werken.

CPU type kun je trouwens gewoon op bovenkant SECC(2) module aflezen, bjivoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLGfFeZnSpQdm-y6T-EIj010m_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6KsUx773OyP09AFpPkdHiHFF.jpg?f=user_large

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Het middelste reepje geheugen zit net niet helemaal goed. Clipje is niet volledig naar beneden. SDRAM is gevoelig voor reseaten.

Wat voor BIOS is het en wat voor piep code was het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, Test eerst met minimale bezetting (dus een enkele DIMM), VGA, Keyboard, CPU en verder niets.

Check ook welke CPU het is - voor hetzelfde geld is het niet compatibel met het bord of staan de FSB instellingen verkeerd ervoor. Ga er nooit vanuit dat een verkoper alles vooraf perfect gecombineerd en ingesteld heeft - of ook maar marginaal snapt wat hij verkoopt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:25:
Ongetest inbouwen? Dat is inderdaad minder handig als iets kapot blijkt. Zou zelf altijd testen voor het inbouwen, al helemaal als je zo netjes alles weg wilt werken.

CPU type kun je trouwens gewoon op bovenkant SECC(2) module aflezen, bjivoorbeeld zo:
[Afbeelding]
Maar als er een aftermarket/Coolermaster CPU cooler op zit die ook de plastic behuizing vervangt kun je het sSpec nummer niet meer aflezen ;).

Verder eens met eerst testen en dan opbouwen. Vooral ook eerst testen met een basis systeem dus alleen CPU/VGA/RAM.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Vandaag de computer meegenomen naar het werk en aldaar uit een Pentium 100 PC die ter display halfopen gewerkt klaar stond een S3 Trio 64 gehaald en ingebouwd in mijn build... Stekkers aangesloten en de boel ingeschakeld... Twee tellen later beeld! Effe de bios configureren omdat ik de bios batterij vervangen had door een nieuwe en niet veel later had ik mijn antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3OUqNIVomYlYYPVFXWzoChUaMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyL7C6BLqJRll5YGZVT1pWRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QAKIlMOpk4T4OI0l0frcZ2FFzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOllQA6l9GK5nnwP6ov7joAc.jpg?f=fotoalbum_large

Er vallen meteen wat zaken op die mij deels aanstaan en één ding zeker niet:
1. De DVD-branders worden keurig herkend door de SATA-controller kaart -> pci versie is dus afdoende, anders had de controller kaart waarschijnlijk niet gewerkt
2. Er zit een Pentium 2 in met een klok frequentie van 400MHZ (net zoals ik vroeger had in mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300)
3. Alle componenten worden keurig herkend
4. Dit staat mij iets minder aan: de vorige eigenaar heeft zo te zien een beta bios erop geflashed ipv een stable bios versie. Maar goed, dat is wellicht op te lossen door het bios van dit moederbord opnieuw te flashen als blijkt dat hij onstabiel is.

Nu hopen dat de CF-> IDE geheugen kaart lezer snel arriveert. Dan hebben we een bootable device om wat mee te gaan stoeien zodra ik een werkende grafische kaart heb die ik kan laten blijven zitten... ;)
Acid Vendetta schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:39:
Het middelste reepje geheugen zit net niet helemaal goed. Clipje is niet volledig naar beneden. SDRAM is gevoelig voor reseaten.

Wat voor BIOS is het en wat voor piep code was het?
Die geheugen modules heb ik al wat aangeduwd gisteren voor ik 'm aanzette, was mij ook al opgevallen dat die net niet erin zat... ;)

De piepcode ging over de grafische kaart, want die FX-5200 heeft een losse condensator en toen ik de grafische kaart eruit haalde hoopte ik op een piep om zo alvast wat leven te horen en zo geschiedde! Met een werkende grafische kaart is geen enkele piep te horen buiten de u zet de computer aan piep... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 05-06-2025 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00

frapex

got r00t

Ik ben bezig met de reparatie van een moederbord dat beschadigd is geraakt door een lekkende GP barrel battery. Gelukkig was het geen Varta-bom :+.

Inmiddels zijn de keyboard connector, 40-pin IC socket (gesneuveld, deels geoxideerd, nieuwe nodig), het IC daaronder en wat weerstanden los gesoldeerd. Vooral rondom de keyboard connector en onder de keyboard controller was het erg groen en geoxideerd :'(.

Ook op andere plekken hing er een zweem van groene oxidatie. Dit is inmiddels geneutraliseerd/weg na een grondige behandeling met schoonmaakazijn en een tandenborstel.

Nu vooral bezig met het oppoetsen van de verschillende geoxideerde koperbaantjes. Waarschijnlijk gaat er blanke lak overheen. Gele solder mask is natuurlijk mooier/beter, maar dat heb ik hier niet :P. Nog genoeg te doen in ieder geval!

En inmiddels ook al aan het speuren naar een cache tag RAM (dirty bit) van 15-20ns (MCM6290P, CY7C166, MT5C2564, misschien: CY7C164, IDT7188) om de cache in write back mode te laten werken :9~.

Kleine teaser van de (sloop)werkzaamheden tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfuTWwEh40FN9wMc3Iw_t_ChapA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfpcfY2NE9yqFDHn5KXnC4wF.jpg?f=fotoalbum_large

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:25:

[Afbeelding]
Nou ja, ongetest... Ik had 'm eerst met mijn voeding los op de tafel aangesloten om te kijken of er beeld zou komen, dat gebeurde niet, maar hij ging verder wel aan... Volgens de handleiding zou het missen van de -5 volt daar mogelijk de oorzaak van kunnen zijn en dat was voor mij de reden om aan te nemen dat het mogelijk daar vandaan kwam... Echter bleek later dus puur de grafische kaart problemen te hebben en was het niet de -5 volt lijn...

Dat bleek dus ook vandaag toen ik 'm aan zette met een werkende kaart erin... Het opstarten zou wel voor problemen kunnen geven als er een ISA-kaart die -5 volt nodig zou hebben bij de opstart echt nodig is, maar dat is niet aan de orde voor nu... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:16:
[...]

4. Dit staat mij iets minder aan: de vorige eigenaar heeft zo te zien een beta bios erop geflashed ipv een stable bios versie. Maar goed, dat is wellicht op te lossen door het bios van dit moederbord opnieuw te flashen als blijkt dat hij onstabiel is.
Hij is >20 jaar stabiel genoeg geweest ;)

Reden voor de beta BIOS is large HDD support en wat bugfixes. Enige reden dat deze BIOS 'beta' gebleven is, is dat het bord niet meer in full support was in 2002 en er geen Q&A resources waren om het volledig te testen. Maar er is in de jaren sindsdien gebleken dat het prima stabiel is, althans als het gaat om 1008.004 beta. IMHO nul reden om met iets ouders terug te flashen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Maar als er een aftermarket/Coolermaster CPU cooler op zit die ook de plastic behuizing vervangt kun je het sSpec nummer niet meer aflezen ;).
Die kun je dan ook tijdelijk opzij schuiven of eraf halen om het te lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
zie zo, weer een stapje verder met mijn retro Pentium 2 machine... Als eerste ben ik na werktijd bij Xarmac Systems langs gegaan... Aldaar wat spullen geregeld en even naar de Asus FX-5200 laten kijken...

De Condensator is terug vast gesoldeerd en dus bij thuis komst de grafische kaart terug ingebouwd en ik had pech: geen beeld... Dus dat wordt wachten op de Asus V3800 Riva TNT2 kaart die onderweg is...

Verder had ik mazzel: er lag aldaar nog een 5,25 inch naar 3,5 inch omvormer met frontje die ik mee heb kunnen nemen en daar een 3,5 inch 1,44MB diskette station gevonden, allen in zwarte kleur.. Zo ziet het geheel er nu uit met de panels dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpb3Qi43fU3iyk48oIGuCYobHTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBNGi43cw3MsWzn1x4yHMc6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOjiQ67Ke-35sip0i_oevyoziLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2HbAvKa5h2BZi7r9MqromHy.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een ander leuk dingetje lag nog op het schap en ik dacht: die mag ook mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px5WsYNAJ0pmwxHmkosoQfbUpKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQ71rZHjM29bqagc6GuDU7GI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuJ0NE36cLnvDKyYDotQwDBDwe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHpnbF0HP29elJG2shiz26Po.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden al een Pentium 2 450Mhz, het moederbord kwam met een Pentium 2 400Mhz en nu heb ik dus ook een 450Mhz Pentium 3... Volgens ChatGPT (en dat moet ik verifiëren of het klopt) zou het grootste verschil de SSE instructie set zijn en dat je vooral in Windows 98 met bepaalde games er voordeel uit kunt halen... ;)

Enfin, deze spullen heb ik letterlijk meegekregen voor een fles Hertog Jan Prestige die ik nog moet langs brengen... Nou, daar krijgt hij er wel twee van! Kan hij samen met z'n vader een biertje drinken (want zijn vader werkt ondanks zijn hogere leeftijd nog steeds in de zaak)... :D

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 05-06-2025 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:13:
zie zo, weer een stapje verder met mijn retro Pentium 2 machine... Als eerste ben ik na werktijd bij Xarmac Systems langs gegaan... Aldaar wat spullen geregeld en even naar de Asus FX-5200 laten kijken...

De Condensator is terug vast gesoldeerd en dus bij thuis komst de grafische kaart terug ingebouwd en ik had pech: geen beeld... Dus dat wordt wachten op de Asus V3800 Riva TNT2 kaart die onderweg is...

Verder had ik mazzel: er lag aldaar nog een 5,25 inch naar 3,5 inch omvormer met frontje die ik mee heb kunnen nemen en daar een 3,5 inch 1,44MB diskette station gevonden, allen in zwarte kleur.. Zo ziet het geheel er nu uit met de panels dicht:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook een ander leuk dingetje lag nog op het schap en ik dacht: die mag ook mee:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hadden al een Pentium 2 450Mhz, het moederbord kwam met een Pentium 2 400Mhz en nu heb ik dus ook een 450Mhz Pentium 3... Volgens ChatGPT (en dat moet ik verifiëren of het klopt) zou het grootste verschil de SSE instructie set zijn en dat je vooral in Windows 98 met bepaalde games er voordeel uit kunt halen... ;)

Enfin, deze spullen heb ik letterlijk meegekregen voor een fles Hertog Jan Prestige die ik nog moet langs brengen... Nou, daar krijgt hij er wel twee van! Kan hij samen met z'n vader een biertje drinken (want zijn vader werkt ondanks zijn hogere leeftijd nog steeds in de zaak)... :D
Staat er strak bij hoor :) die fdd maakt het wel helemaal af. Met zon zaak in de buurt mag je blij zijn!

Die pentium 3 is inderdaad een "pentium 2 met sse". Zelfde bouwmethoden, zelfde manier van cache plaatsen en een die shrink om nog even door te kunnen met het ontwerp (600MHz zelfs). Pas met coppermine ging het P3 ontwerp echt op zijn kop door cache in te bouwen in de cpu.
Ik zie ook dat het de SL37C is. Mogelijk is die uitgevoerd met hetzelfde cache als de 600, waardoor je effectief ruimte hebt ook over te klokken. En jouw moederbord is daar ook geschikt voor. Een van de betere 440BX borden, en die chipset gaat als de brandweer (mijn P3B-f haalt een fsb van 150MHz op dezelfde 440BX chipset)

En pak 3 flessen mee, kun je misschien extra ervaring en kennis uitwisselen. Die ouwe rotten zijn dol op levensverhalen vertellen :9~

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:30:
[...]

Staat er strak bij hoor :) die fdd maakt het wel helemaal af. Met zon zaak in de buurt mag je blij zijn!

Die pentium 3 is inderdaad een "pentium 2 met sse". Zelfde bouwmethoden, zelfde manier van cache plaatsen en een die shrink om nog even door te kunnen met het ontwerp (600MHz zelfs). Pas met coppermine ging het P3 ontwerp echt op zijn kop door cache in te bouwen in de cpu.
Ik zie ook dat het de SL37C is. Mogelijk is die uitgevoerd met hetzelfde cache als de 600, waardoor je effectief ruimte hebt ook over te klokken. En jouw moederbord is daar ook geschikt voor. Een van de betere 440BX borden, en die chipset gaat als de brandweer (mijn P3B-f haalt een fsb van 150MHz op dezelfde 440BX chipset)

En pak 3 flessen mee, kun je misschien extra ervaring en kennis uitwisselen. Die ouwe rotten zijn dol op levensverhalen vertellen :9~
Nee, helaas dat niet...

De specs van de SL37C:
https://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL37C.html

De specs van de SL43E:
https://www.cpu-world.com...0-%20BX80526H600256).html

De grap is dat de klok frequentie hoger ligt, maar het aantal KB cache minder is (256KB L2 ipv 512KB L2 cache)... Het bijzondere is (als ik het goed lees op CPU world) dat bij de 600Mhz slot 1 variant van de Pentium 3 processor de L2 is geïntegreerd en dat is bij de 450Mhz variant nog niet het geval..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

rcor schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:23:
[...]

Nee, helaas dat niet...

De specs van de SL37C:

De specs van de SL43E:

De grap is dat de klok frequentie hoger ligt, maar het aantal KB cache minder is (256KB L2 ipv 512KB L2 cache)... Het bijzondere is (als ik het goed lees op CPU world) dat bij de 600Mhz slot 1 variant van de Pentium 3 processor de L2 is geïntegreerd en dat is bij de 450Mhz variant nog niet het geval..
Je vergelijkt nu een P3 Katmai 450 met een P3 Coppermine 600 en niet met de Katmai 600:

https://www.cpu-world.com...2%20(BX80525U600512).html

Zoals je ziet is de opzet van de Katmai 600 gelijk aan de 450 qua cache e.d.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met cache geldt over het algemeen: meer is goed, sneller is beter.
Bij de Pentium 2 en Pentium 3 katmai ziet het cache los op de secc. Dat draait op halve snelheid van de cpu.
Bij de Pentium 3 coppermine heb je kleiner geïntegreerd cache dat op volle snelheid draait.
Als je de katmai en coppermine naar elkaar benchmarkt, zul je zien dat de coppermine sneller is, ondanks het kleinere cache.

Mede daarom is de tweede generatie celeron legendarisch. Kostte een fractie van de P2 en presteerde in verhouding erg goed na wat overklokken (en dat doen ze goed)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:01:
Met cache geldt over het algemeen: meer is goed, sneller is beter.

Bij de Pentium 3 coppermine heb je kleiner geïntegreerd cache dat op volle snelheid draait.
Als je de katmai en coppermine naar elkaar benchmarkt, zul je zien dat de coppermine sneller is, ondanks het kleinere cache.
Mijn inziens is dat een processorcache nooit groot en snel genoeg kan zijn. Cache gaat boven het geheugen en zo zie je (hedendaags) dat de X3D line-up van AMD goud waard is in games. Je kunt het belang van een ruime cache ook vergelijken met vroeger. Door de cache uit te schakelen werd het systeem merkbaar en zeer gevoelig trager (wat nodig was voor oude games destijds).

Mocht mijn keuze zo zijn:
>bloedsnel RAM en weinig cache
>minder snel RAM met een grote cache

Dan is mijn keus de 2e optie 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb hier een Asus K7M Slot A bord waar een Thunderbird ronduit beroerd draait, geen idee wat het kan zijn, maar op dit moment is een gelijk geklokte Pluto sneller.

Voorbeeld met SuperPi met een 128kB workload:

Een Athlon 700 Pluto is er na 94 seconden klaar mee, terwijl een Thunderbird er 104 seconden over doet.

Zal de BIOS versie eens checken...

Edit:

Er was serieus iets mis met de 'oude' BIOS. Met de laatste BIOS (1013.002 beta):

SuperPi 128K:
Pluto 700: 14 seconden
TB 700: 14 seconden

SuperPi 1MB:
Pluto 700: 4m 00s
TB 700: 3m 19s

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 06-06-2025 13:15 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:13:

[...]

Pas op met vertrouwen op ChatGPT voor retrocomputing. Ik heb laatst op het werk een AI training gehad en heb me tussendoor geamuseerd met een vergelijking te doen van resultaten voor een behoorlijk specifieke vraag over iets waar ik zelf goed van op de hoogte ben. TLDR, maar geen enkele AI kwam met geheel volledige en juiste info. ChatGPT was een van de ergste die niet alleen juiste info miste maar ook vrolijk erop los hallucineerde (bijv niet bestaande jumpersettings aan te raden :o ). Minst slechte was MS Copilot, deels omdat het in ieder geval geen foute info gaf maar zeker ook omdat het aan bronvermelding deed zodat je zelf kon checken hoe het zat met de info. Door een oudere versie van een van die bronnen te gebruiken (dmv archive.org) kon je de laatste ontbrekende info vinden.

In dit geval klopt het dat enig verschil tussen Deschutes en Katmai de SSE instructies is. Dat je er bij spellen wat aan zou hebben is echter Intel marketingblaat. Vustregel is dat nieuwe instructies pas serieus gebruikt worden op moment dat vrijwel iedereen CPUs ermee heeft, wat doorgaans neerkomt op 5 of 6 jaar later. Zo ook voor SSE: tegen de tijd dat er serieus gebruik van gemaakt werd had je spellen die met geen mogelijkheid op een Katmai zouden draaien.
Goede investering - en als het een goed fles is ook een prima ruil, van mij zou je dat soort spul ook ervoor mee kunnen krijgen :9

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:23:
[...]

Nee, helaas dat niet...

De specs van de SL37C:

De specs van de SL43E:

De grap is dat de klok frequentie hoger ligt, maar het aantal KB cache minder is (256KB L2 ipv 512KB L2 cache)...
Zoals al gemeld: je vergelijkt Katmai met Coppermine en snelle cache is belangrijker dan groter cache. Sterker nog, een Celeron 300A Mendocino met 128kB full-speed cache kon meestal naar 450MHz overclocked worden en zelfs met 1/4 van de cache kon het een P3-450 doorgaans prima bijbenen.
Het bijzondere is (als ik het goed lees op CPU world) dat bij de 600Mhz slot 1 variant van de Pentium 3 processor de L2 is geïntegreerd en dat is bij de 450Mhz variant nog niet het geval..
Je haalt hier een paar dingen door elkaar.

Snelheid en gebruikte core staan los van elkaar en uitgerekend op de 600MHz kwam je alle combinaties tegen:

Katmai core:
P3-600 - 512kB half-speed L2 en 100MHz FSB
P3-600B - 512kB half-speed L2 en 133MHz FSB

Coppermine core:
P6-600E - 256kB full-speed L2 en 100MHz FSB
P3-600EB - 256kB full-speed L2 en 133MHz FSB

Vuistregel is dat je alleen bij dezelfde core 1:1 kunt vergelijken met verschillende snelheden en hoeveelheden cache. Coppermine was een nieuwer ontwerp dat niet alleen sneller cache had maar ook een sloot aan optimalisaties had waardoor het sneller was op zelfde kloksnelheid en bovendien veel hoger geklokt kon worden, en daarbij ook nog eens koeler draaide (althans, op zelfde klok).

Coppermine (met geintegreerde L2 cache) had je al vanaf de P3-500E, Katmai ging tot de P3-600B, dus er was overlap tussen de twee. Idem met de Celera (Mendocino vs Coppermine) trouwens, maar dan alleen op 533MHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Pas op met vertrouwen op ChatGPT voor retrocomputing. Ik heb laatst op het werk een AI training gehad en heb me tussendoor geamuseerd met een vergelijking te doen van resultaten voor een behoorlijk specifieke vraag over iets waar ik zelf goed van op de hoogte ben. TLDR, maar geen enkele AI kwam met geheel volledige en juiste info. ChatGPT was een van de ergste die niet alleen juiste info miste maar ook vrolijk erop los hallucineerde (bijv niet bestaande jumpersettings aan te raden :o ). Minst slechte was MS Copilot, deels omdat het in ieder geval geen foute info gaf maar zeker ook omdat het aan bronvermelding deed zodat je zelf kon checken hoe het zat met de info. Door een oudere versie van een van die bronnen te gebruiken (dmv archive.org) kon je de laatste ontbrekende info vinden.

In dit geval klopt het dat enig verschil tussen Deschutes en Katmai de SSE instructies is. Dat je er bij spellen wat aan zou hebben is echter Intel marketingblaat. Vustregel is dat nieuwe instructies pas serieus gebruikt worden op moment dat vrijwel iedereen CPUs ermee heeft, wat doorgaans neerkomt op 5 of 6 jaar later. Zo ook voor SSE: tegen de tijd dat er serieus gebruik van gemaakt werd had je spellen die met geen mogelijkheid op een Katmai zouden draaien.

[...]

Goede investering - en als het een goed fles is ook een prima ruil, van mij zou je dat soort spul ook ervoor mee kunnen krijgen :9
Die 2 a 3 flessen zijn al onderweg als het aan mij ligt... Maar ja, nog geen tijd om langs te gaan... Gelukkig komt mijn compact flash naar IDE converter daar nog binnen: dat gaat het moment zijn dat ik de flesjes Grand Prestige van Hertog Jan daar ook af drop...

Voor wat betreft ChatGPT: die gebruik ik voor de fun...

Ik controleer altijd de output en toen ik op zoek was naar een moederbord kwam deze Asus P2B-F te voorschijn nadat ChatGPT zijn voorganger die iets ouder was mij voorschotelde (de P2B van Asus om precies te zijn)... De P2B had 3x ISA sloten en de P2B-F 2x ISA sloten... In dit era van het computer tijdperk heb ik liever wat meer PCI sloten dan ISA sloten, die laatst genoemde gebruik ik dan toch alleen voor een ISA geluidskaart die -5 volt nodig heeft (vandaar ook twee sloten, dan kan ik mijn oplossing voor de -5 volt gaan toepassen en heb ik voor de late DOS spellen een prima oplossing naast de PCI kaart)...

Ook de Tyan S1846S (Tsunami) stond op mijn lijstje... Die stonden indertijd bekend om hun hoogwaardige server en workstation moederborden... Dat ze hoogwaardig waren klopt: ik heb zelf dat moederbord in het verleden gehad nadat ik wat twijfels kreeg over de werking van het Siemens-Nixdorf moederbord... Die heeft de gehele rest van de levensduur van die Siemens PC-Nixdorf behuizing dienst gedaan zonder problemen... ;)

Helaas heb ik die kast niet meer, anders had ik die ook nog kunnen gebruiken... ;)

Ps.:
Van die Tyan staan er nu twee te koop op Ebay incl. processor en 128MB SD-RAM:
Pentium 3 500Mhz: https://ebay.us/m/xaCKvk

Pentium 2 350Mhz: https://ebay.us/m/CGK5oR

Oh ja, voor wat betreft Chatgpt:
Op die -5 volt lijn ging op een gegeven moment ChatGPT ook de mist in... Hij sprak over de -12 volt lijn die tegenwoordig zou missen (terwijl hij daarvoor wel correct over -5 volt sprak), nou die -12 volt is in alle pc generaties gewoon aanwezig! :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 06-06-2025 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rcor schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Voor wat betreft ChatGPT: die gebruik ik voor de fun...
Voor wat dat betreft is AI nog niet helemaal te vertrouwen lijkt me. Voor serieuze vragen kan het snel verkeerde informatie geven en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Heel de hype AI sla ik voor zolang het mogelijk is gewoon over. punt.

Ik schrik hier nogal van (niet naar jou gericht).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
jimh307 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:24:
[...]

Voor wat dat betreft is AI nog niet helemaal te vertrouwen lijkt me. Voor serieuze vragen kan het snel verkeerde informatie geven en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Heel de hype AI sla ik voor zolang het mogelijk is gewoon over. punt.

Ik schrik hier nogal van (niet naar jou gericht).
Ik soms ook... Zojuist ging ChatGPT weer de mist in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSQhkksflJMK2XtOdlyytn3NEpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uu4LouPujSQvE9v6lPrjrLc1.png?f=fotoalbum_large

Ow, klopt dit wel? Ik ken namelijk niet één hedendaags model van beiden merken die een -5 volt lijn hebben... Dus meteen gevraagd: "Welke modellen van Be Quiet! en Seasonic zijn dat dan precies?"

Krijg ik als reactie dat er geen modellen zijn die hier aan voldoen... Zoek dan maar naar een voeding uit die periode als reactie als conclusie... Nou, laten we ChatGPT maar eens confronteren met zijn antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2RGlxYQFnwZONKOjJ2HBTJ1c-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrlLDG6MWvsPPF3la0y7vGM5.png?f=fotoalbum_large

Dus ja, blijf alert! Daarom: ik gebruik ChatGPT voor de fun en niet om zijn accurate antwoord...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@rcor En dat moet de toekomst worden? Het is wellicht een mooie techniek, maar er valt nog veel te verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:53:
[...]

Ik soms ook... Zojuist ging ChatGPT weer de mist in:
[Afbeelding]

Ow, klopt dit wel? Ik ken namelijk niet één hedendaags model van beiden merken die een -5 volt lijn hebben... Dus meteen gevraagd: "Welke modellen van Be Quiet! en Seasonic zijn dat dan precies?"

Krijg ik als reactie dat er geen modellen zijn die hier aan voldoen... Zoek dan maar naar een voeding uit die periode als reactie als conclusie... Nou, laten we ChatGPT maar eens confronteren met zijn antwoord:
[Afbeelding]

Dus ja, blijf alert! Daarom: ik gebruik ChatGPT voor de fun en niet om zijn accurate antwoord...
En daar gaat het nog misserder. Gpt geeft een wenselijk antwoord. Er zijn wel degelijk nieuwe voedingen te krijgen volgens de AT specificatie of oude ATX standard met -5v. Ze zijn wel moeilijker te vinden, maar bij Evercase uit het UK zijn ze er sowieso nog :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

frapex schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:24:
Ik ben bezig met de reparatie van een moederbord dat beschadigd is geraakt door een lekkende GP barrel battery. Gelukkig was het geen Varta-bom :+.
Wil je wisselen? Ik heb hier namelijk wel een bord waar o.a. een Varta jarenlang plezier aan heeft beleefd. Heb er eigenlijk 2, maar nummer 2 is al helemaal niet meer te redden, kan misschien net wat reserveonderdelen opleveren als ze nodig blijken te zijn.

Vandaag wel mijn Pentium beginnen verbouwen naar een nieuw moederbord. Het oude werkte maar gedeeltelijk. Onder andere de ISA sloten deden het niet. Nu een XP55T2P4 erin, direct ook ATX, en later dit jaar koop ik er vermoedelijk een Silverstone FLP02 voor om die netjes in te bouwen, hoewel die er dan eigenlijk weer net iets te retro uitziet daar we in de tijd van de Pentium toch net iets meer vormgeving kregen in onze behuizingen.

Nu nog zien of ik ergens drivers kan scoren voor die onboard USB header om zo eenvoudiger filetransfers mogelijk te kunnen maken. Was al blij dat ik toch nog ergens een PS/2 toetsenbord en muis gevonden had daar ik geen DIN naar PS/2 omzetter heb (wel in omgekeerde richting)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00

frapex

got r00t

Blokker_1999 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Wil je wisselen? Ik heb hier namelijk wel een bord waar o.a. een Varta jarenlang plezier aan heeft beleefd. Heb er eigenlijk 2, maar nummer 2 is al helemaal niet meer te redden, kan misschien net wat reserveonderdelen opleveren als ze nodig blijken te zijn.
Nee :o. Ik heb al zoveel liefde in het moederbord gestoken dat ik 'em waarschijnlijk nooit meer weg doe O+.

Maar, een foto delen van jouw moederbord(en) om ons te laten gruwelen van de groene ellende wordt vast wel gewaardeerd, in ieder geval door mij :7. Vooral uit educatief oogpunt natuurlijk :P.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
[...]

Vandaag wel mijn Pentium beginnen verbouwen naar een nieuw moederbord. Het oude werkte maar gedeeltelijk. Onder andere de ISA sloten deden het niet. Nu een XP55T2P4 erin, direct ook ATX, en later dit jaar koop ik er vermoedelijk een Silverstone FLP02 voor om die netjes in te bouwen, hoewel die er dan eigenlijk weer net iets te retro uitziet daar we in de tijd van de Pentium toch net iets meer vormgeving kregen in onze behuizingen.
Je hebt wel een ATX voeding in gebruik die -5volt kan leveren? Sommige ISA kaarten vereisen dit en werken gewoon zonder -5 volt niet... Als je een modernere voeding hebt zonder -5volt kun je (net zoals ik) een voltage blaster kopen op Ebay en die lost dat op zonder dat je een oude voeding op moet snorren die werkt volgens de ATX v1.X standaard...

Deze heb ik gekocht:
https://ebay.us/m/cYOm1g

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

Nu nog zien of ik ergens drivers kan scoren voor die onboard USB header om zo eenvoudiger filetransfers mogelijk te kunnen maken. Was al blij dat ik toch nog ergens een PS/2 toetsenbord en muis gevonden had daar ik geen DIN naar PS/2 omzetter heb (wel in omgekeerde richting)
Asus Media bus :p
Ik heb de insteekkaarten daarvoor nog nooit in het echt gezien geloof ik, maar het ervan principe is cool :)
En ik zie dat het bord 2,5v als ondergrens heeft in de Jumper manual. Theoretisch kun je er dan een K6-2 CxT op kwijt die 2,4v vereist (meeste vereisen 2,2v) en toch binnen spec blijven. Zet die op 66x6 en het systeem vliegt :D

Voor file transfer zweer ik bij compactflash kaartje. Die zijn native ide dus heb je geen extra drivers voor nodig. On the fly wisselen is dan niet mogelijk, daarvoor moet je wel rebooten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:49:
[...]

Ik heb de insteekkaarten daarvoor nog nooit in het echt gezien geloof ik, maar het ervan principe is cool :)
Want?

Het is niet anders dan een kaart zowel ISA als PCI aansluitingen aanbieden, waar vervolgens twee verschillende chips gebruik van kunnen maken. Het zou in een extreem klein systeem mogelijk interessant kunnen zijn, maar de borden waar het op zit hebben minimaal 3 van zowel ISA als PCI, dus toegevoegde waarde is uitermate klein tenzij je werkelijk alle sloten al vol hebt zitten.

En dan de uitvoering:
- Asus heeft twee verschillende, niet met elkaar compatibele versies gemaakt (die desondanks exact hetzelfde doen), waardoor de vijver om in te vissen onnodig gehalveerd is.
- de kaarten die ervoor gemaakt zijn, zijn in de regel nogal meh low-end zaken.

Ik heb wel eens de PCI-AV264VT gehad in mijn toenmalige P55T2P4. Het was een bij uitkomen al verouderde Mach64 PCI VGA gecombineerd met een ISA SB16 Vibra. Geen van beide zaken die ik los zou willen. De SCSI kaart was iets interessanter, feitelijk een Adaptec AHA-2940UW met weer die Vibra eraan geplakt - maar de use case is nog steeds vergezocht, vooral omdat iemand die genoeg geld had voor een SCSI systeem in de jaren '90 als hij al een geluidskaart wilde, geld genoeg had voor iets veel beters dan die Vibra.
En ik zie dat het bord 2,5v als ondergrens heeft in de Jumper manual. Theoretisch kun je er dan een K6-2 CxT op kwijt die 2,4v vereist (meeste vereisen 2,2v) en toch binnen spec blijven. Zet die op 66x6 en het systeem vliegt :D
Als je helemaal wilt vliegen, pak een K6-3, ook een 2.4V CPU maar dan met 256kB L2 on-die.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

frapex schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Nee :o. Ik heb al zoveel liefde in het moederbord gestoken dat ik 'em waarschijnlijk nooit meer weg doe O+.

Maar, een foto delen van jouw moederbord(en) om ons te laten gruwelen van de groene ellende wordt vast wel gewaardeerd, in ieder geval door mij :7. Vooral uit educatief oogpunt natuurlijk :P.
U vraagt, wij draaien :9 . Het bord ziet zeer vuil, heeft 15 jaar relatief open in de kelder gelegen waar ongedierte en vocht ook hun werk hebben gedaan. Het tweede bord is in iets betere staat en daar ben ik iets meer hoopvol dat ik het werkende kan krijgen, al acht ik de kans daar nog altijd kleiner dan 50% op dit moment. Maar hey, ik weet ondertussen dat de VGA kaart het nog doet :*) . Al kan het feit dat de schade er minder zichtbaar is natuurlijk een vals gevoel van veiligheid geven. Wie weet wat er onder de grote ICs nog allemaal van schade te vinden is.
rcor schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:47:
[...]

Je hebt wel een ATX voeding in gebruik die -5volt kan leveren? Sommige ISA kaarten vereisen dit en werken gewoon zonder -5 volt niet... Als je een modernere voeding hebt zonder -5volt kun je (net zoals ik) een voltage blaster kopen op Ebay en die lost dat op zonder dat je een oude voeding op moet snorren die werkt volgens de ATX v1.X standaard...

Succes!
Uiteraard, spanningen ook effectief nagemeten met de multimeter
[...]

Voor file transfer zweer ik bij compactflash kaartje. Die zijn native ide dus heb je geen extra drivers voor nodig. On the fly wisselen is dan niet mogelijk, daarvoor moet je wel rebooten.
Voorlopig nog even bij men originele Pentium blijven, maar wie weet upgrade ik die in de toekomst wel. De stap naar men eerst volgende desktop is namelijk zeer groot. Dat is een AMD Thunderbird 1400, hoewel ik ook nog een Toshiba Tecra 8100 heb welke een PIII aan boord heeft. Het bord kwam zelf ook wel met een extra CPU, maar geen geheugen. Heb nu ook een IBM (Cyrix) 6x86 166+. Misschien eens wat RAM bijkopen en die op het oude bord zetten zodat ik daar achteraf wat troubleshooting op kan doen.

De CF adapter die ik heb past niet echt op dit bord. Deze zou zowel de FDD als de andere IDE connector blokkeren. Heb wel een SD adapter maar om een tot op heden onbekende reden weigerde het bord van die adapter op te starten ondanks mijn vorig bord er geen probleem mee had. Uiteindelijk een "oude" 200GB WD schijf eraan gehangen (iets tijdcorrect van een handvol GB heb ik niet op dit moment) en daar een install van Win98 op gedaan. Heb men USB probleem uiteindelijk wel gevonden. Ergens in de BIOS op een onlogische plaats een instelling gevonden voor de USB poort, die stond op disabled. 8)7 Maar ondertussen ook filetransfers via FTP opgezet nadat ik wat benodigde drivers eerst op een CD had gezet. Daarna eerst via de command prompt filezilla gedownload waarna het weer net wat eenvoudiger werd om andere bestanden op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:21:
[...]

U vraagt, wij draaien :9 . Het bord ziet zeer vuil, heeft 15 jaar relatief open in de kelder gelegen waar ongedierte en vocht ook hun werk hebben gedaan. Het tweede bord is in iets betere staat en daar ben ik iets meer hoopvol dat ik het werkende kan krijgen, al acht ik de kans daar nog altijd kleiner dan 50% op dit moment. Maar hey, ik weet ondertussen dat de VGA kaart het nog doet :*) . Al kan het feit dat de schade er minder zichtbaar is natuurlijk een vals gevoel van veiligheid geven. Wie weet wat er onder de grote ICs nog allemaal van schade te vinden is.

[...]

Uiteraard, spanningen ook effectief nagemeten met de multimeter

[...]

Voorlopig nog even bij men originele Pentium blijven, maar wie weet upgrade ik die in de toekomst wel. De stap naar men eerst volgende desktop is namelijk zeer groot. Dat is een AMD Thunderbird 1400, hoewel ik ook nog een Toshiba Tecra 8100 heb welke een PIII aan boord heeft. Het bord kwam zelf ook wel met een extra CPU, maar geen geheugen. Heb nu ook een IBM (Cyrix) 6x86 166+. Misschien eens wat RAM bijkopen en die op het oude bord zetten zodat ik daar achteraf wat troubleshooting op kan doen.

De CF adapter die ik heb past niet echt op dit bord. Deze zou zowel de FDD als de andere IDE connector blokkeren. Heb wel een SD adapter maar om een tot op heden onbekende reden weigerde het bord van die adapter op te starten ondanks mijn vorig bord er geen probleem mee had. Uiteindelijk een "oude" 200GB WD schijf eraan gehangen (iets tijdcorrect van een handvol GB heb ik niet op dit moment) en daar een install van Win98 op gedaan. Heb men USB probleem uiteindelijk wel gevonden. Ergens in de BIOS op een onlogische plaats een instelling gevonden voor de USB poort, die stond op disabled. 8)7 Maar ondertussen ook filetransfers via FTP opgezet nadat ik wat benodigde drivers eerst op een CD had gezet. Daarna eerst via de command prompt filezilla gedownload waarna het weer net wat eenvoudiger werd om andere bestanden op te halen.
Van een Pentium naar pentium 3 naar Thunderbird is dik prima :) daarmee heb je de grootste stappen wel te pakken. Alleen dan nog een P4-2.8 of Athlon XP 2800 er bij en je bent klaar met de Windows dekking :D

De eerder genoemde K6-3 doet trouwens in praktijk niet onder voor de Pentium 3 op gelijke klok (soms zelfs iets sneller) maar zal door dit moederbord wel iets worden teruggehouden.

Troubleshooting met een Cyrix M1 of M2 kan ik trouwens van harte afraden; die dingen hebben hun eigen gekheden die problemen kunnen veroorzaken (vooral vanwege de 95% compatibiliteit). Troubleshooting die je van oudsher met een Pentium 90/ 100 / 120 / 133, want die heeft een nagenoeg probleemloze compatibiliteit :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een Athlon XP had ik vroeger, geen idee waar ik die gelaten heb. Mijn allereerste eigen PC Was een Athlon XP 2600+ die ik een jaar later al weer had geupgrade naar een AMD64 3400+, toen nog met Linux want er was nog geen 64bit Windows XP. Van die laatste weet ik dat die niet meer in huis ligt. die heb ik jaren terug al weggegeven, maar die Athlon XP? Geen enkel idee waar die gebleven is. En heb ondertussen toch zowat alles afgezocht waar ik maar iets kan hebben liggen. Vermoedelijk is die dus ooit ook ergens bij iemand anders beland. Zijn behuizing heb ik nog wel, maar daar stak dan weer een moderner bord in.

Wel grappig, tijdens mijn toch om alles te catalogeren haal ik op een gegeven moment mijn CM Stacker case boven. De grootste case die ik in huis heb met de beste luchtkoeling over een moederbord. En wat zit daar dan in gemonteerd? Niet de AMD64 waarvoor ik hem gekocht had, maar een AMD LE-1640 _O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:02:
Een Athlon XP had ik vroeger, geen idee waar ik die gelaten heb. Mijn allereerste eigen PC Was een Athlon XP 2600+ die ik een jaar later al weer had geupgrade naar een AMD64 3400+, toen nog met Linux want er was nog geen 64bit Windows XP. Van die laatste weet ik dat die niet meer in huis ligt. die heb ik jaren terug al weggegeven, maar die Athlon XP? Geen enkel idee waar die gebleven is. En heb ondertussen toch zowat alles afgezocht waar ik maar iets kan hebben liggen. Vermoedelijk is die dus ooit ook ergens bij iemand anders beland. Zijn behuizing heb ik nog wel, maar daar stak dan weer een moderner bord in.

Wel grappig, tijdens mijn toch om alles te catalogeren haal ik op een gegeven moment mijn CM Stacker case boven. De grootste case die ik in huis heb met de beste luchtkoeling over een moederbord. En wat zit daar dan in gemonteerd? Niet de AMD64 waarvoor ik hem gekocht had, maar een AMD LE-1640 _O- .
Was die 1640 niet te unlocken naar een dual core in sommige gevallen? Volgens mij heb ik die ook nog liggen trouwens, op een A8V-VM SE moederbord.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Anders even een inkijkje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkxdEAtRhOMr8zfAZ3vaZKGMm7U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wjnCGmuxbOVzMpFYyoNfsETR.jpg?f=user_large

Links op het kastje staat de AMD Thunderbird 1400. Deze zit trouwens in een moderne Antec behuizing, maar alle andere onderdelen, inclusief voeding zijn wel netjes ouderwets. Ook het OS heb ik terug op XP gezet. Hoewel ik het originele moederbord nog heb, en dat werkt ook nog, heb ik het toch gewisseld met een ander bord dat ik in huis had omdat daar een nForce2 chipset op zit. Toch net iets beter dan de VIA chipset van het originele bord.

Op de werktafel bevindt zich het 286 bord. Achter het scherm dat tegen de muur hangt bevind zich trouwens nog een Intel NUC 10de generatie zodat ik toch altijd iets modern bij de hand heb >:)

De CRT monitor is een Commodore 1930. Deze heeft ook al 20 jaar geen licht meer gezien en heb hem nog niet getest. Wil hem eerst even openmaken om te inspecteren (en reinigen indien nodig), zeker zijn dat er geen slechte condensatoren inzitten doe boem gaan doen. En omdat deze al zo lang spanningsloos staat, kan dat in principe zeer veilig. De borden die op het scherm liggen zijn van de tweede 286, voor de monitor ligt mijn oud Pentium moederbord en daarboven op nog een ISA grafische kaart.

Panning right:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttIUAYaj2abZh0ULv28iVxj4B1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ndRFdxOcb2Iz4oOyoj3fmswa.jpg?f=user_large

De Pentium in een oudere ATX behuizing. Heb al geen idee meer welke computer daar origineel in zat, al kon dat wel eens de Thunderbird zijn geweest, misschien die 2 later weer eens met elkaar samenvoegen nadat ik voor de Pentium een nieuwe behuizing heb. Past wel zo goed daar deze behuizing temperatuursensoren heeft :+. Het systeem draait op dit moment Windows 98SE

Muis en toetsenbord zijn bij elkaar geraapt om toch maar iets werkends te hebben. Daar moet ik vroeg of laat eens een alternatief voor zoeken. Zeker nu ik de laatste jaren van onze :)B azerty ben over moeten stappen (dankjewel werkgever) naar qwerty en dus alles in huis heb omgezet naar die layout. De speakers zijn wel gloednieuw. Te veel slechte ervaringen met oude, goedkope speakers. Ik weet dat er ook goede bestaan, maar prioriteiten stellen, weet je wel. >:)

Het LCD Paneel is eigenlijk te nieuw, maar zou nog eens een goede maar compate CRT monitor moeten zoeken om deze te vervangen, vermoedelijk een 15" daar een 17" te veel diepte zal nodig hebben. Hoewel deze verdomd goed schaalt naar zowel 800x600 en 1024x768 ondanks dat ie native 1280x1024 doet. Ik heb 2 van die 4:3 schermen maar 1 van de 2 heeft een verticale groene lijn door het paneel lopen :( . Deze 2 behoren eigenlijk toe aan mijn modernere systemen waar ik vroeger dus een dual screen setup mee had. Waarvan de volgende 1 van de laatste was om ermee te werken.

Want schuiven we door naar rechts op het bureau, dan hebben we iets wat minder thuishoort in dit topic, een AMD Phenom II X6 systeem. De originele specs van deze build zou ik echt niet meer kunnen opnoemen, al was dit wel het laatste systeem waarvan ik dacht het in de eerder genoemde Stacker gebruikt te hebben, niet dus 8)7 . Wel herinner ik mij dat dit systeem gebruikt is met de 2x 4:3 LCD schermen en zowat altijd op Linux gedraaid heeft. Daarom ook dat er nu opnieuw Debian 12 op is gezet.

Op het kastje zien we links de Tecra 8100 8000 (had me blijkbaar vergist). Deze lag op het werk in een kast, was de eerste laptop die mijn werkgever ooit had aangekocht. Ook na aankoop nog eens geupgrade daar de sticker onderaan weergeeft 64MB RAM te hebben, maar het in werkelijkheid om 256MB gaat. Een Pentium II 366 dus (en geen PIII zoals ik gisteren dacht). We verschoten op het werk toen die van de eerste keer gewoon opstarte. Wel heb ik de HDD vervangen door een SSD, ook voor het geval de werkgever ooit de laptop toch zou terugvragen. Op die SSD staat 98SE, 2000 en XP. Yep, een tripple boot. had er graag ook NT4 op gezet, maar die installer heeft het een stuk moeilijker met de grote SSD die er in zit.

In het midden een Thinkpad X200t. Mijn eerste ervaring met een touchscreenlaptop. Ook deze komt van een voormalige werkgever waar we een aantal van deze systemen voor een project hadden aangekocht. Heb ook nog ergens een T410 rondslingeren die uit dezelfde kast komt als de Tecra en van 1 van onze klanten was die hem nooit heeft teruggevraagd. Heb van die T410 wel het defecte scherm al vervangen, maar het nieuwe scherm is geen origineel, en dat zie je aan de ondersteunde resoluties. Geen idee wat de originele resolutie van dat vervangscherm is, maar goed krijg ik het niet.

En rechts hebben we een Surface Book, 1ste generatie. Pracht van een ontwerp met dat scharnier, spijtig genoeg heb ik hem ooit dichtgeklapt, in de rugzak gestoken en vertrokken met de wagen naar Munchen. Na een dag in de wagen kom ik aan in mijn hotelkamer en haal ik een hete laptop uit de rugzak, die was dus blijven aanstaan. Resultaat: 2 brandplekken in het scherm die naar boven komen als het scherm enkele minuten aanstaat :'(

En tegen de laatste muur, waar te veel rommel staat, dus geen foto, bevind zich de "stock" met o.a. vele oude borden waaronder een Core 2 Duo, verschillende 4de en 6de generatie i5 systemen, een Sempron, een Phenom, een 1st gen i7, en nog een resem andere systemen. En voldoende RAM om ze bijna allemaal up and running te krijgen >:). Als ik alles bij elkaar tel dan lijkt het wel alsof ik bijna elk jaar een nieuwe computer kocht 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Blokker_1999 op 09-06-2025 16:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Blokker_1999 Wauw, wat een mooie retro mancave heb je daar op zolder _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:43
[...]

Ik moet ergens 1 (of wellicht zelfs 2) van die insteekkaarten hebben liggen, heb alleen geen bijpassend moederbord dus heb die kaart nooit kunnen testen...is zover ik weet een of andere Soundblaster / S3 hybride ding. Zal vanavond, als ik eraan denk, wel eens een foto plaatsen van de kaart.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eindelijk wat tijd gevonden om met het SS7 platform aan de slag te gaan. Dit draait goed op 2.5V! :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVd4tNsSullFOLfkPrtHUX8NIMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKfscoQ7FlUapbfs3OTawzQD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur-cgr-RdSepRKMMdpjwCWGQucc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TmMlX67Gz3Oaoc8H7Jy425j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id3VSXChqmOiCrjxVoTUrulT1Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULusi1R2CQswWDo94aFFTtn1.jpg?f=fotoalbum_tile

En er is ook nog iets anders binnen gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 10-06-2025 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:33:
Eindelijk wat tijd gevonden om met het SS7 platform aan de slag te gaan. Dit draait goed op 2.5V! :9

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heerlijk, ook maar een goede OC er op _/-\o_
Deze loopt de Pentium 2/3-450 dus voorbij op brute rekenkracht!

Heel wat anders dan de NEC V20 met ST238R die hier nu op de hobbytafel ligt :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Ik moet ergens 1 (of wellicht zelfs 2) van die insteekkaarten hebben liggen, heb alleen geen bijpassend moederbord dus heb die kaart nooit kunnen testen...is zover ik weet een of andere Soundblaster / S3 hybride ding. Zal vanavond, als ik eraan denk, wel eens een foto plaatsen van de kaart.
Ben benieuwd!
Ondanks het geheel correct en terecht tot de grond toe afbranden van nut, noodzaak en functie van deze kaartjes vind ik het basis principe van meerdere doelen op een enkel kaartje nog steeds prachtig!

True, een S3 Trio64 had iedereen, een Sb Vibra was ook niet bepaald een optimalisatie anders dan voor de productiekosten maar dat is een keuze... Overigens heb ik geen problemen met een Vibra16c maar het is niks meer dan een uitgeknepen platform om wat geluidjes er uit te pingelen in standaard settings.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Heeft iemand toevallig nog een leuke pentium 4 processor met hypertreading 3.2 of 3.4 liggen en een leuk bijpassend moederbord? Zoek nog zoiets om m’n verzameling compleet te maken. Wel met AGP sowieso pci express is te nieuw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
dennis_rsb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:08:
[Afbeelding]

Das zo te zien dezelfde als deze :p sinds vorig jaar in bezit. Zit een van de eerste athlons in 800 mhz. @Acid Vendetta
Zijn topkasten, heb er ook eentje😃 maar mist die van jou een voetje of?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Verdere vooruitgang in het Retro Pentium 2/3 pc project... Aller eerst even een mooie six-pack Hertog-Jan Grand Prestige afgeleverd bij Xarmac Systems... Kan Wim samen met z'n zoon 3 flesjes op drinken of alle zes zelf natuurlijk... ;)

Ik had gisteren al een poging gewaagd om de Pentium 2 400 Mhz te vervangen met de 450 Mhz Pentium 3, maar ik had niet voldoende ruimte en mee werking van de Cooler Master retention clip aan de bovenzijde (die zat muur vast en weigerde los te komen)... Bij Xarmac kreeg ik vervolgens de rention bracket mee waar die pentium 3 450Mhz op een moederbord vast zat, puur als reserve voor het geval mijn retention bracket zou sneuvelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y_VN2ab2YGF7xvdsrsIdTP3Sv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHniEZziOgc1QYJhD5zLs9IA.jpg?f=fotoalbum_large

Later vandaag met wat meer tijd even ruimte in en rond om de kast gemaakt...
Nou, ik had vandaag wat meer succes... Niet helemaal zoals gehoopt, maar als 't niet anders kan dan moet het soms op een wat minder mooie methode...

De clip aan gericht aan de binnenzijde van de computer kwam na heel veel geduld eindelijk los! Maar die andere kant weigerde...

En om erbij te komen moest het zelfs de deksel los, dat gaf mij de mogelijkheid om die overbodige fan van Cooler Master blijvend weg te halen (hij moest eruit om bij die retention bracket te komen)...
Geen succes hier, dat ding zat muur vast...

Uit eindelijk iets gedaan wat ik eigenlijk niet wilde doen: dat ding dan maar op een kort stukje door knippen met een zij-knip tang... ;w Toen had ik ruimte en kon ik de CPU eruit halen en viel de clip die er niet uit wilde er vanzelf uit toen ik 'm beet probeerde te pakken... Halleluja! God is met mij! Zonder de retention brackets te breken was de CPU er uit! _/-\o_

Niet veel later zat de Pentium 3 450Mhz op z'n plek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh-lHA29DRa0ovvLhnaZOZjrvNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCkL7AnVdUt7Yjr4pYvm0qHy.jpg?f=fotoalbum_large

Even de dip switches goed gezet volgens de handleiding en daarna de boel ingeschakeld: geen gepiep, geen beeld (want ja, die FX-5200 functioneert niet) maar ook geen rook of plof geluiden van componenten die de geest geven... Fijn detail: de koeler van die P3 450Mhz blijkt een stuk stiller te zijn dan die Cooler Master op de Pentium 2 van 400Mhz... :)

Voor nu operatie geslaagd! _/-\o_ :D

Morgen komt als het goed is de Asus V3800 Riva TNT2 binnen, als dit zo is hoop ik ook beeld te zien te krijgen... Ook komen de 20 pins ATX verlengkabel en de molex naar floppy drive stroom stekker binnen... Dan kan ik die atx kabel voor het moederbord beter weg werken, want dit ziet er niet netjes uit (ja ik hou van nette systeemkasten en dus hoe netter hoe beter)! Ondertussen wacht ik dus ook nog op de IDE compact flash module die ik graag via de voorzijde wil kunnen benaderen om bijv. van geheugenkaart te kunnen wisselen (om zo DOS te hebben voor de late MS-DOS games zoals Duke Nukem 3D en om images te kunnen maken en terug plaatsen op de geheugen kaarten)...

Het gat hiervoor heb ik al gecreëerd in de behuizing met de originele mesh 5.25 inch naar 3,5 inch panel die ik nog terug vond, zodat die daar mooi ingebouwd kan worden met de geheugenkaart naar buiten gericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBq9GZKNgaw__gASLE_-AVI25GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4cuPk4UP0f90c3AvQDE4C7g.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard heb ik nog 5.25 inch naar 3,5 inch rails liggen en die zijn al ingebouwd in de kast en dus die molex naar floppy drive stroom connector die nodig is voor om de CF -> IDE module van stroom te kunnen voorzien... ;)

Dit gaat 'm worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGqRjNbuSYQnfgMT_fO1DcU4Jk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sr3B76aMG5D90Y6UKuww39xF.png?f=user_large

To be continued! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@corné325i nee, maar hij zit naar binnen gedraaid op de foto. Ik had die kast op de dag van de foto net uit de auro gehaald, en verder daar niet opgelet :p

Maar zeker degelijke kasten; oersterk, fijne powerbutton, ruime inbouwmogelijkheden. Hij is wel erg hoog, en relatief zwaar :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.5V?!

Lukt het niet met 2.1V of 2.2V? Ik heb stabiel 600MHz gehaald met 2.1V, en heb instabiel 720MHz gehaald met 2.3V, waarbij stabiliteit niet verbeterde met voltage nog meer naar 2.4V verhoogde. Oh, en m'n P5A is overleden. Geen idee of het te maken had met het overvolten, maar ik ben wat voorzichtiger geworden met SS7 :o
Nice :)

Wat ga je als eerste beluisteren erop?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:04:
Heeft iemand toevallig nog een leuke pentium 4 processor met hypertreading 3.2 of 3.4 liggen en een leuk bijpassend moederbord? Zoek nog zoiets om m’n verzameling compleet te maken. Wel met AGP sowieso pci express is te nieuw
Dus uiteindelijk iets met i865PE of i865G chipset en de beste P3 op s478... klinkt een beetje zoals mijn eigen P4 gebakje:
Asus P4C800_e deluxe, P4-3.40E (HT), 2GB CL2 en ATI 9800 pro
Gaaf ding, mooie benchmark scores en stevige resoluties bij spelletjes :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@rcor welke drive is dat en is die er ook in beige? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:20:
[...]

2.5V?!

Lukt het niet met 2.1V of 2.2V? Ik heb stabiel 600MHz gehaald met 2.1V, en heb instabiel 720MHz gehaald met 2.3V, waarbij stabiliteit niet verbeterde met voltage nog meer naar 2.4V verhoogde. Oh, en m'n P5A is overleden. Geen idee of het te maken had met het overvolten, maar ik ben wat voorzichtiger geworden met SS7 :o
2,5V vond ik ook aan de hoge kant. Jammer dat de stap van 2,2 naar 2,5V zo groot is. Zal nog eens klooien op 2,2V. En anders is 5,5 x 100 ook prima...
Nice :)

Wat ga je als eerste beluisteren erop?
In bijna elk filmpje te vinden op YT over de MT-32 lijkt Monkey Island te zijn opgenomen, dus ik zat meer te denken aan:
-Dune
-Elf
-The Incredible Machine

Maar of het allemaal correct werkt en daadwerkelijk support heeft, dat wordt een experiment. Ik heb ergens een homebrew ISA kaart liggen die de MT-32 direct kan aanspreken, als het goed is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:28:
[...]

2,5V vond ik ook aan de hoge kant. Jammer dat de stap van 2,2 naar 2,5V zo groot is. Zal nog eens klooien op 2,2V. En anders is 5,5 x 100 ook prima...
AX59Pro toch? Die kan ook 2.3 en 2.4V doen...

Op de silkscreen staan er maar een paar mogelijkheden, maar met 5 jumpers kun je 32 opties instellen. Volgens deze jumper guide zou je met 4 on, 5 on, 6 off, 7off, 8 off 2.3V moeten krijgen.

Luister op de MT-32 ook Ultima 6 en 7. U6 is vooral voor AdLib gecomponeerd, maar MT-32 is niet slecht, 7 is juist voor MT-32 gecomponeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 10-06-2025 23:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Misschien mis ik iets (ik leer graag bij) maar wat is de fascinatie met voltages? Overklokken jullie? Of is de redenatie minder voltage is minder hitte en minder slijtage? Persoonlijk heb ik alleen met voltages bezig geweest als ik overklokte, bijv met een phenom x4 955 BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:11:
@rcor welke drive is dat en is die er ook in beige? :)
Dat is een StarTech.com 35BAYCF2IDE IDE cardreader... Ik ben 'm alleen nog niet in het beige tegen gekomen...
Amazon link

Mocht jij nog iets zoeken en als je het niet erg vindt om aan de achterzijde van de pc zoiets te hebben is deze ook wellicht een optie (is van het merk Delock):
Amazon link

Deze zit aan de achterzijde in een lege PCI/ ISA bracket slot... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 11-06-2025 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Was zelf ook al even aan het zoeken gegaan. Lijkt er op dat er prima 3D printjes voor 3,5" CF bays zijn ,(op eBay bood iemand ze aan), dus die optie is er ook nog. Thx iig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:38:
Misschien mis ik iets (ik leer graag bij) maar wat is de fascinatie met voltages? Overklokken jullie? Of is de redenatie minder voltage is minder hitte en minder slijtage? Persoonlijk heb ik alleen met voltages bezig geweest als ik overklokte, bijv met een phenom x4 955 BE.
@PD2JK is een CPU die officieel op 400MHz zou moeten draaien op 2.0V aan het draaien op 615.66MHz, dus meer dan 50% sneller. Dat is een redelijke overclock ja ;)

Nuance hier: dit gaat om een laptopCPU die effectief stock undervolted werd voor lager verbruik. De desktop-variant van een vergeljikbare CPU (maar dan zonder L2 cache on-die) draaide stock op 2.2V en snelheden tot 550MHz, en voorzover mij bekend kan iedere K6-2+ of K6-3+ die 550MHz halen, vaak op 2.0 of 2.1V. Maar als je harder gaat gaat de behoefte aan meer voltage snel omhoog. Tegelijk daalt de marge tussen stabiliteit en gebakken core, vandaar dat ik die 2.5V zorgwekkend vind.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 11-06-2025 00:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Ben benieuwd!
Ondanks het geheel correct en terecht tot de grond toe afbranden van nut, noodzaak en functie van deze kaartjes vind ik het basis principe van meerdere doelen op een enkel kaartje nog steeds prachtig!

True, een S3 Trio64 had iedereen, een Sb Vibra was ook niet bepaald een optimalisatie anders dan voor de productiekosten maar dat is een keuze... Overigens heb ik geen problemen met een Vibra16c maar het is niks meer dan een uitgeknepen platform om wat geluidjes er uit te pingelen in standaard settings.
Ah, het betreft een Asus PCI-AV264VT, een ATI Mach64 en Creative Vibra16 hybride kaartje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we77CyMlT0UrEt9tQySN2XoqG40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLNcZzuoVBDfrF2tgtq2svwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHIrgwmqdif2UYgOIvh5wtD0MNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgc4eNYKpVQBbZClOY2YQlxh.jpg?f=fotoalbum_large

Heb deze ooit in een bulkaankoop gekregen, eigenlijk gekocht zonder te zien. Het was een doos vol met allemaal insteekkaarten (bijna alles ISA en PCI, een enkele AGP), hoofdzakelijk geluidskaarten en GPU's die ik voor een appel en een ei kocht bij iemand die zijn collectie flink wilde reduceren en opruimen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Moi_in_actie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Ah, het betreft een Asus PCI-AV264VT, een ATI Mach64 en Creative Vibra16 hybride kaartje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb deze ooit in een bulkaankoop gekregen, eigenlijk gekocht zonder te zien. Het was een doos vol met allemaal insteekkaarten (bijna alles ISA en PCI, een enkele AGP), hoofdzakelijk geluidskaarten en GPU's die ik voor een appel en een ei kocht bij iemand die zijn collectie flink wilde reduceren en opruimen.
Retrospective; het is een prima DOS gaming kaart. Geen hoogvlieger, maar absoluut compatible met de meeste games. :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Nu moet ik ook met mijn 550MHz AMD K6-2+ aan de gang! :+ Ik hoop er eigenlijk ongeveer hetzelfde uit te halen met mijn P5A, of liever mijn P5A-b -build. Ook gelijk kijken of de K6-2+ naar K6-III+ mod interessant is. Ik verwacht dat het niet veel uitmaakt, maar tóch even proberen, onder het mom van "Dan hebben we dat ook eens geprobeerd". :9
O+ Ik heb een Roland RA-50 (Realtime Arranger) hiervoor gemod. Ongeveer hetzelfde effect als een MT-32, maar dan ook inzetbaar voor mijn midi keyboards.

Speaking of which: Ik heb afgelopen weekend een setje midi-compatible keyboards opgehaald via Marktplaats. Een Roland E-70 (met een ingebouwde Roland RA-90) en een M-Audio Keystation 88es -midi only (via USB en DIN5) keyboard. Beide ook ècht indrukwekkende toestellen! :9~ Zowel met elkaar te gebruiken op een dubbel standaard, als op de computer aan te sluiten.

Enige nadelen:
- De Roland E-70 stinkt naar sigarettenrook.
- De Roland E-70 z'n woofer speaker heeft geen rubber meer...

Iemand nog tips? :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De roland een tijdje laten luchten, bij voorkeur op een droge plaats. Evt afdoen met Dasty op een doek en dan met een doek met water er overheen en dan en droge doek zodat het er niet in kan trekken. Dat scheelt al veel.
Speaker kun je zelf refoamen of gewoon een andere voor kopen, dat zijn redelijke standaardmaten.

Maar dat heeft niks met Retro-PC's te maken :P

Zo'n M-audio is leuk, maar kun je alleen gebruiken icm een PC of iets anders. Ik heb ook twee M-Audio's thuis staan, maar die staan al jaren in een door omdat de drempel te hog is om er gewoon wat op te pingelen. De Yamaha DJX die ik heb staan is aanzetten en spelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit soort dingen dus! :D Geen idee waarom, maar ik vind dit soort concepten gewoon cool. Vooral ook omdat je de meest basic dingen kan minimaliseren in de systeemkast en je geen eindeloze stapels met insteekkaarten nodig hebt.

Ik weet, het zijn gewoon redelijk basic spullen en een ATI Mach en Vibra is wat iedereen zonder kennis van producten gewoon kocht die 'prima beeld en prima geluid' zocht. Maar dat was dan ook prima voor die mensen, en ik ben zelf ook vaak tevreden geweest met deze klasse spullen. Mijn eerste zelfgekochte geluidskaart was een "Avance ALS120" en ik heb het ook jaren moeten stellen met eerst een TVGA8900 en daarna een Rage IIc. Ging prima 8)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Retrospective; het is een prima DOS gaming kaart. Geen hoogvlieger, maar absoluut compatible met de meeste games. :)

[...]

Thanks! Nu moet ik ook met mijn 550MHz AMD K6-2+ aan de gang! :+ Ik hoop er eigenlijk ongeveer hetzelfde uit te halen met mijn P5A, of liever mijn P5A-b -build. Ook gelijk kijken of de K6-2+ naar K6-III+ mod interessant is. Ik verwacht dat het niet veel uitmaakt, maar tóch even proberen, onder het mom van "Dan hebben we dat ook eens geprobeerd". :9

[...]

O+ Ik heb een Roland RA-50 (Realtime Arranger) hiervoor gemod. Ongeveer hetzelfde effect als een MT-32, maar dan ook inzetbaar voor mijn midi keyboards.

Speaking of which: Ik heb afgelopen weekend een setje midi-compatible keyboards opgehaald via Marktplaats. Een Roland E-70 (met een ingebouwde Roland RA-90) en een M-Audio Keystation 88es -midi only (via USB en DIN5) keyboard. Beide ook ècht indrukwekkende toestellen! :9~ Zowel met elkaar te gebruiken op een dubbel standaard, als op de computer aan te sluiten.

Enige nadelen:
- De Roland E-70 stinkt naar sigarettenrook.
- De Roland E-70 z'n woofer speaker heeft geen rubber meer...

Iemand nog tips? :D
Wat ik wel eens heb gedaan met een onwelriekende simpele accu radio uit een schuur waar de frietpan onder stond: open schroeven, printplaat goed spoelen met dreftwater en de plastic delen een keertje mee in de vaatwasser. Nu zou ik met de Roland eerder spoelen met IPA, maar het kunststof een keer in de vaatwasser (boven lade, misschien zelfs zonder tablet) zal zeker helpen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
[Afbeelding]
Boeiende connector ... Het lijkt op PCI-X maar er zit wel een hele grote ruimte tussen het middelste en achterste deel van de connector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Dus uiteindelijk iets met i865PE of i865G chipset en de beste P3 op s478... klinkt een beetje zoals mijn eigen P4 gebakje:
Asus P4C800_e deluxe, P4-3.40E (HT), 2GB CL2 en ATI 9800 pro
Gaaf ding, mooie benchmark scores en stevige resoluties bij spelletjes :P
Aan zoiets zat ik te denken idd maar dan met 4/8 gb intern geheugen. En kwa videokaart een fx5900 ultra oid 😋 maar heb je nog wat liggen dan toevallig 😜?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:04:
Ik zou eens kunnen kijken wat ik nog allemaal heb liggen, neem aan dat je dan eerder s478 zoekt dan een s775 Pentium 4? Ik heb redelijk veel uit dat tijdperk, maar de leukste c.q. meest memorabele spullen heb ik al in builds verwerkt, dus kan ook zijn dat ik alleen maar doorsnee 2.66/2.8Ghz P4 CPU's heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:46:
[...]

Ik zou eens kunnen kijken wat ik nog allemaal heb liggen, neem aan dat je dan eerder s478 zoekt dan een s775 Pentium 4? Ik heb redelijk veel uit dat tijdperk, maar de leukste c.q. meest memorabele spullen heb ik al in builds verwerkt, dus kan ook zijn dat ik alleen maar doorsnee 2.66/2.8Ghz P4 CPU's heb liggen.
Als je zou willen kijken, graag 😃 en het liefste socket 478 inderdaad. Zoek kwa moederbord ook wat leuks met 4 geheugen sloten en sata en het liefste een asus oid😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 07:41
corné325i schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:30:
[...]

Aan zoiets zat ik te denken idd maar dan met 4/8 gb intern geheugen. En kwa videokaart een fx5900 ultra oid 😋 maar heb je nog wat liggen dan toevallig 😜?
8GB geheugen past niet op een S478 bord, de laatste chipset (i875) doet maximaal 4 GB. Wil je meer en toch AGP, dan kan je kijken naar de Athlon64, of 64-bit Xeons, maar die zijn in combo met AGP niet eenvoudig te vinden.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
flupke1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:08:
[...]

8GB geheugen past niet op een S478 bord, de laatste chipset (i875) doet maximaal 4 GB. Wil je meer en toch AGP, dan kan je kijken naar de Athlon64, of 64-bit Xeons, maar die zijn in combo met AGP niet eenvoudig te vinden.
4gb is ook prima ik probeer eigenlijk altijd Max ram overal in te doen, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
flupke1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:08:
[...]

En zoek specifiek een p4 ht want die heb ik nog niet. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Als je zou willen kijken, graag 😃 en het liefste socket 478 inderdaad. Zoek kwa moederbord ook wat leuks met 4 geheugen sloten en sata en het liefste een asus oid😋
Ik heb een s478 Asus bord liggen, een Asus P4S800-MX. Heeft wel maar 2 DIMM slots en geen SATA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1JGfGgRa7Uh14l09fVj4ZCA_sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9WwxSkLsGMVypOLX032GpJt.jpg?f=fotoalbum_large

Al het overige Pentium 4 spul wat ik heb liggen is socket 775 (zeker een stuk of 8 bordjes) en heel wat s939 Athlon64 borden. Qua CPU's heb ik van s478 niet heel veel en niet veel spannends; een 1.7Ghz die brak is, een 2.0Ghz en een 2.4Ghz. Van s775 heb ik dan wel veel meer, waaronder ook 3.4 en zelfs een 3.6Ghz Pentium 4. Die laatste moet ik nog eens wat leuks mee bouwen..maar ik heb al zoveel staan en zo weinig plaats nog maar :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 07:41
De 3,06/512/533 was de eerste met HT, dat is wel een mooie om te hebben. Dat in combinatie met het zeldzame, toendertijd pokkedure Rdram, heb je wel een legendarische combo (voor eind 2002). Doe daar nog een SCSI Plextor bij en een originele ATI Radeon 9700 Pro, en, waarom niet, dubbele WD Raptor 74GB in R0.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Afbeeldingslocatie: https://acidvendetta.nl/wp-content/uploads/2024/11/ASRock-P4VM800-P4-3.0GHz-2GB-DDR-FRONT.webp

ASRock P4VM800
3.0GHz met HT Prescott
2GB DDR

512MB was toen al prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb een s478 Asus bord liggen, een Asus P4S800-MX. Heeft wel maar 2 DIMM slots en geen SATA.
[Afbeelding]

Al het overige Pentium 4 spul wat ik heb liggen is socket 775 (zeker een stuk of 8 bordjes) en heel wat s939 Athlon64 borden. Qua CPU's heb ik van s478 niet heel veel en niet veel spannends; een 1.7Ghz die brak is, een 2.0Ghz en een 2.4Ghz. Van s775 heb ik dan wel veel meer, waaronder ook 3.4 en zelfs een 3.6Ghz Pentium 4. Die laatste moet ik nog eens wat leuks mee bouwen..maar ik heb al zoveel staan en zo weinig plaats nog maar :o
Mmm 3.4 en 3.6 is ook leuk😋 heb hier nog een lege bigtower staan en heb eigenlijk alles van 286 tot p3 dus vandaar dat ik nog een leuke p4 zoek 😃 maar wat heb je kwa borden liggen voor socket 775? En hebben die borden wel gewoon agp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
flupke1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:19:
De 3,06/512/533 was de eerste met HT, dat is wel een mooie om te hebben. Dat in combinatie met het zeldzame, toendertijd pokkedure Rdram, heb je wel een legendarische combo (voor eind 2002). Doe daar nog een SCSI Plextor bij en een originele ATI Radeon 9700 Pro, en, waarom niet, dubbele WD Raptor 74GB in R0.
Heb een radeon 9800 pro in m’n 1400 Thunderbird zitten, zijn top kaarten😊 heb ook een radeon 9700 pro gehad back in the day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Acid Vendetta schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:32:
[Afbeelding]

ASRock P4VM800
3.0GHz met HT Prescott
2GB DDR

512MB was toen al prima te doen.
Ja klopt maar heb bakken vol geheugen liggen dus doe altijd gewoon overal Max ram in 😋 is wel een leuk bord btw maar zoek echt een full atx aangezien het in een bigtower komt😊 en heb ook het liefste een asus bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
flupke1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:19:
Raptor waren toendertijd echt top schijven idd heb mijn oude 36gb raptor nog steeds liggen van vroeger, waren echt superduur toen en snel met z’n 10.000rpm 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb hier een Asus Terminator T2-P Deluxe op mijn bureau staan. :)

Prescott 3.2GHz 3.0GHz (met HT)
Asus P4P8T (uit mijn hoofd, waarvan de 820uF/6,3v condensators nog vervangen moeten worden met een PolyMod)
2GB PC-400 DDR
AGP ATI All-in-Wonder X800 Pro SE 256MB GDDR3
240GB Intel DC S3500 SSD (overkill, I know)
SoundBlaster Audigy 2 ZS Pro Platinum met externe unit en remote
Asus DVD-RW drive
Asus DVD lezer
FDD
front bezel met klok en card reader.
Standaard 200W voeding 🔥 (wordt spoedig vervangen door een 250W die ik vorige week heb ontvangen)
Windows XP Pro SP3

Echt, een beest van een machine! Mijn dochter speelt regelmatig The Sims erop :+

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 11-06-2025 22:31 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Mmm 3.4 en 3.6 is ook leuk😋 heb hier nog een lege bigtower staan en heb eigenlijk alles van 286 tot p3 dus vandaar dat ik nog een leuke p4 zoek 😃 maar wat heb je kwa borden liggen voor socket 775? En hebben die borden wel gewoon agp?
Nee, alles van s775 heeft alleen PCIe...op 1 bordje na, maar die gebruik ik als testbench. Dat is een ASRock 775DUAL-VSTA met AGP, PCIe, DDR1 en DDR2, IDE en SATA erop...dus zo'n beetje alles. En daarom ook verdomd handig als testbench om geheugen, GPUbs en HDDs mee te testen. En nee, die doe ik echt niet weg :+

Heb een redelijk aantal borden uit het Pentium 4 / Pentium D tijdperk en nog eens zoveel uit het Core2Duo tijdperk. En heb nog een stapeltje s939 borden en verder nog vanalles van socket 7, socket 370, socket 462, AM2, AM3, 1366 en wat nog allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Nee, alles van s775 heeft alleen PCIe...op 1 bordje na, maar die gebruik ik als testbench. Dat is een ASRock 775DUAL-VSTA met AGP, PCIe, DDR1 en DDR2, IDE en SATA erop...dus zo'n beetje alles. En daarom ook verdomd handig als testbench om geheugen, GPUbs en HDDs mee te testen. En nee, die doe ik echt niet weg :+

Heb een redelijk aantal borden uit het Pentium 4 / Pentium D tijdperk en nog eens zoveel uit het Core2Duo tijdperk. En heb nog een stapeltje s939 borden en verder nog vanalles van socket 7, socket 370, socket 462, AM2, AM3, 1366 en wat nog allemaal.
Hé dat is ook mijn test bord :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier liggen ook niet heel veel 478 dingen. Ik heb nog een reserve p4c800-e (die blijft :p ), P4Tnogwat en MSI 850pro5.
Die laatste is ook wel een heel dappere combinatie van sloten: s478, i850 chipset en rdram.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Acid Vendetta schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:12:
[...]

Hé dat is ook mijn test bord :p
Ja er zijn een aantal van die AGP + PCIe borden en ze zijn gewoon super handig. Je kunt er een lower end Pentium 4 in stoppen, maar ook Pentium D, Core2Duo en wellicht ook (weet het niet uit mn hoofd) Core2Quad. Dat is een behoorlijke performance range qua retro pc hardware, zeker als je helemaal terug kan naar oude AGP kaarten, tot aan de nieuwste PCIe kaarten. En met die range aan CPU's en GPU's kun je ook vanalles aan van OSen; Windows 95, 98, ME, 2000, NT4 en Windows 7 kan zeker, ouder of nieuwer werkt wellicht ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Maarja als je meer dan 512 mb ram hebt, loop je vaak tegen issues aan (stabiliteit, booten etc) bij win9x. Dus of max 512 mb ram, of softwarematig beperken. Ik weet alleen niet welke optie softwarematig het simpelste en/of beste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rev 1.2 kaartje. Als je ooit een bord zoekt met een Asus Media Bus, let dan op dat die standaard dus 2 revisies kent, 1.2 en 2.0, en die zijn niet compatibel met elkaar 8)7 . En ook enkel de rev 2.0 kaarten zijn volledig standards compliant met de PCI standaard, rev 1.2 gebruikt enkele signalen van de PCI connector voor het ISA gedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Blokker_1999 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Rev 1.2 kaartje. Als je ooit een bord zoekt met een Asus Media Bus, let dan op dat die standaard dus 2 revisies kent, 1.2 en 2.0, en die zijn niet compatibel met elkaar 8)7 . En ook enkel de rev 2.0 kaarten zijn volledig standards compliant met de PCI standaard, rev 1.2 gebruikt enkele signalen van de PCI connector voor het ISA gedeelte.
Was al bekend met het revisie fenomeen. Kwam die kaart laatst in een bak tegen en dacht "hey die is leuk, die ga ik in een Pentium 2 build stoppen". Toen bemerkte ik dat het een afwijkende Asus Media Bus kaart was, nog gekeken of ik een mobo had daarmee maar helaas. En met wat rondstruinen op het interwebs stuitte ik al snel op forumthreads over die revisie issues, van mensen die inderdaad een moederbord erbij gekocht hadden maar de boel werkte niet.

Voorlopig ligt die kaart hier in een vitrine, nog geen zin/tijd om aan een dergelijke build te beginnen. Komt wellicht ooit wel, heb nog een bigtower "over" waarin ik eigenlijk die Pentium 2 build wilde stoppen...leuke Siemens moederbordje gekocht...kwam ik erachter (lees: had er eerder nooit op gelet) dat deze kast alleen oude AT moederborden (socket 7 etc) aan kan en dat er geen normaal ATX moederbord in past met een I/O shield...zucht |:( Dus die hele Pentium 2 build staat nu on-hold, ben een kast aan het zoeken voor mn Siemens bordje (idealiter de originele Siemens Xpert Pentium 2 kast), in ieder geval iets beters passends dan alle kasten die ik heb staan; ofwel te saaie noname kasten, of veel te nieuwe kasten (P4 tijdperk of nog veel nieuwer).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:54:
Ik heb hier een Asus Terminator T2-P Deluxe op mijn bureau staan. :)

Prescott 3.2GHz 3.0GHz (met HT)
Asus P4P8T (uit mijn hoofd, waarvan de 820uF/6,3v condensators nog vervangen moeten worden met een PolyMod)
2GB PC-400 DDR
AGP ATI All-in-Wonder X800 Pro SE 256MB GDDR3
240GB Intel DC S3500 SSD (overkill, I know)
SoundBlaster Audigy 2 ZS Pro Platinum met externe unit en remote
Asus DVD-RW drive
Asus DVD lezer
FDD
front bezel met klok en card reader.
Standaard 200W voeding 🔥 (wordt spoedig vervangen door een 250W die ik vorige week heb ontvangen)
Windows XP Pro SP3

Echt, een beest van een machine! Mijn dochter speelt regelmatig The Sims erop :+
Nou, direct maar even woord bij daad. De voeding heb ik zojuist "even" vervangen, voor zover "even" werkt bij een micro build als deze O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnlFIcedbcqNLTYOqV_rayJ5SYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woW4NpJAcS0fnQZ83v4LQkte.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcfscDlkB4G5ZCZL9jvxm-6kAlg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFrRyNK03L3SAuSEiSS4pe1V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9HSgeTJB-IwqeZvhtYGjr4GQzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aMbGKI5l6xqSexlBhGP7gxR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZJUYRK2I3f7OFX1M1ZEQaV9bGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEkJtjgRn7Hsed3tw6qHDlXe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ05xgTITuCygYX6jwfljo-DCFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yry8rVB9k6isFBjmJt8GKh34.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiOFjZFWLxM50ptEBo_cXkcXByA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGsok50BvHuQPqi6ZdQ8t4Fi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hffGl7jAyQs63ibYc2-D6OK0Rlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etPowwQPDh4DMhctEsZ0XIA7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbSM_WOw_rNQlGOWlYaCiJDLBWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTXZpQsmKhJXxbREsi57OZ0a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoDQ3ZM8Q4LcRI_tV1LXxmbqXUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy8lpftcSOcjPLxXkLFoYkyO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZGbpqLZXGFm4g2MxM5K16seTtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOH50E0XC9J8T3bXe6QEtDcK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3mfv4TyFbGglE4C7GRGsJcehAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjgxDoDAZo23dcFVDx6gPUJk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddZDiKpFGKwCxuoesTfVg_R1Kq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3UDadx4yJn5T8Nslu7MqBXF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17ydtcwcTuMv7PnPvgmyMQ2-Y6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7aRAwj6AhCCPpafxUyQi60t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri7WW0vK9HOOtn7el8mQSDZ2-gs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grwkSneShwMVgB5Jaq5NHcQ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xniyB3iWsvHz0eZRt3qLMJing1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/295FY37JIp8MuLtTzoNRiiiC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a86L-Qf_EiM2rI6mOuJo6lXHpWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJZkA6DjicaYLWMkOY7gIcpf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUBsDP2iYWGVBW7S2cZplh5oGKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zd5aZaBcS8Z6TA8rRPEWreW4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhl2N5p3oqHCvhvVrb_Lsq99Law=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iyYeKewaReK4LVooTPIs5F1.jpg?f=fotoalbum_tile

Voldoende kiekjes vanuit verschillende hoeken. ;)

Er was wel een verlengkabel nodig voor de 10cm die de ATX stekker aan kabel had, maar het resultaat mag er zijn. :)

Nou lijkt Flatout 2 alsnog vast te lopen vanaf het moment dat ik een race wil starten, maar de voltages zijn nu wel binnen de juiste marges. :)

Die vastlopers betekenen simpelweg dat ik binnenkort die condensators echt moet gaan vervangen. Gelukkig kan ik vanuit de rechter kant simpelweg een aantal schroeven losdraaien om het mobo-tray eruit te halen. Het is echt een awesome case! O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@InjecTioN ik heb sinds kort dezelfde, laatst over gehad:p

Wat voor psu heb je erin? Want tis natuurlijk een afwijkend formaat. Bij mij zat er een delta in (dus oem, beetje van het kaliber fsp, aopen denk ik) caps waren goed, voltages ook. Dus schoongemaakt en verder alles zo gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lekker compact allemaal @InjecTioN !

Krijgt de X800 AIW het niet Spaans Taiwanees benauwd? :o

Pagina: 1 ... 81 ... 87 Laatste