Anders even een inkijkje:
Links op het kastje staat de AMD Thunderbird 1400. Deze zit trouwens in een moderne Antec behuizing, maar alle andere onderdelen, inclusief voeding zijn wel netjes ouderwets. Ook het OS heb ik terug op XP gezet. Hoewel ik het originele moederbord nog heb, en dat werkt ook nog, heb ik het toch gewisseld met een ander bord dat ik in huis had omdat daar een nForce2 chipset op zit. Toch net iets beter dan de VIA chipset van het originele bord.
Op de werktafel bevindt zich het 286 bord. Achter het scherm dat tegen de muur hangt bevind zich trouwens nog een Intel NUC 10de generatie zodat ik toch altijd iets modern bij de hand heb
De CRT monitor is een Commodore 1930. Deze heeft ook al 20 jaar geen licht meer gezien en heb hem nog niet getest. Wil hem eerst even openmaken om te inspecteren (en reinigen indien nodig), zeker zijn dat er geen slechte condensatoren inzitten doe boem gaan doen. En omdat deze al zo lang spanningsloos staat, kan dat in principe zeer veilig. De borden die op het scherm liggen zijn van de tweede 286, voor de monitor ligt mijn oud Pentium moederbord en daarboven op nog een ISA grafische kaart.
Panning right:
De Pentium in een oudere ATX behuizing. Heb al geen idee meer welke computer daar origineel in zat, al kon dat wel eens de Thunderbird zijn geweest, misschien die 2 later weer eens met elkaar samenvoegen nadat ik voor de Pentium een nieuwe behuizing heb. Past wel zo goed daar deze behuizing temperatuursensoren heeft

. Het systeem draait op dit moment Windows 98SE
Muis en toetsenbord zijn bij elkaar geraapt om toch maar iets werkends te hebben. Daar moet ik vroeg of laat eens een alternatief voor zoeken. Zeker nu ik de laatste jaren van onze

azerty ben over moeten stappen (dankjewel werkgever) naar qwerty en dus alles in huis heb omgezet naar die layout. De speakers zijn wel gloednieuw. Te veel slechte ervaringen met oude, goedkope speakers. Ik weet dat er ook goede bestaan, maar prioriteiten stellen, weet je wel.
Het LCD Paneel is eigenlijk te nieuw, maar zou nog eens een goede maar compate CRT monitor moeten zoeken om deze te vervangen, vermoedelijk een 15" daar een 17" te veel diepte zal nodig hebben. Hoewel deze verdomd goed schaalt naar zowel 800x600 en 1024x768 ondanks dat ie native 1280x1024 doet. Ik heb 2 van die 4:3 schermen maar 1 van de 2 heeft een verticale groene lijn door het paneel lopen

. Deze 2 behoren eigenlijk toe aan mijn modernere systemen waar ik vroeger dus een dual screen setup mee had. Waarvan de volgende 1 van de laatste was om ermee te werken.
Want schuiven we door naar rechts op het bureau, dan hebben we iets wat minder thuishoort in dit topic, een AMD Phenom II X6 systeem. De originele specs van deze build zou ik echt niet meer kunnen opnoemen, al was dit wel het laatste systeem waarvan ik dacht het in de eerder genoemde Stacker gebruikt te hebben, niet dus

. Wel herinner ik mij dat dit systeem gebruikt is met de 2x 4:3 LCD schermen en zowat altijd op Linux gedraaid heeft. Daarom ook dat er nu opnieuw Debian 12 op is gezet.
Op het kastje zien we links de Tecra
8100 8000 (had me blijkbaar vergist). Deze lag op het werk in een kast, was de eerste laptop die mijn werkgever ooit had aangekocht. Ook na aankoop nog eens geupgrade daar de sticker onderaan weergeeft 64MB RAM te hebben, maar het in werkelijkheid om 256MB gaat. Een Pentium II 366 dus (en geen PIII zoals ik gisteren dacht). We verschoten op het werk toen die van de eerste keer gewoon opstarte. Wel heb ik de HDD vervangen door een SSD, ook voor het geval de werkgever ooit de laptop toch zou terugvragen. Op die SSD staat 98SE, 2000 en XP. Yep, een tripple boot. had er graag ook NT4 op gezet, maar die installer heeft het een stuk moeilijker met de grote SSD die er in zit.
In het midden een Thinkpad X200t. Mijn eerste ervaring met een touchscreenlaptop. Ook deze komt van een voormalige werkgever waar we een aantal van deze systemen voor een project hadden aangekocht. Heb ook nog ergens een T410 rondslingeren die uit dezelfde kast komt als de Tecra en van 1 van onze klanten was die hem nooit heeft teruggevraagd. Heb van die T410 wel het defecte scherm al vervangen, maar het nieuwe scherm is geen origineel, en dat zie je aan de ondersteunde resoluties. Geen idee wat de originele resolutie van dat vervangscherm is, maar goed krijg ik het niet.
En rechts hebben we een Surface Book, 1ste generatie. Pracht van een ontwerp met dat scharnier, spijtig genoeg heb ik hem ooit dichtgeklapt, in de rugzak gestoken en vertrokken met de wagen naar Munchen. Na een dag in de wagen kom ik aan in mijn hotelkamer en haal ik een hete laptop uit de rugzak, die was dus blijven aanstaan. Resultaat: 2 brandplekken in het scherm die naar boven komen als het scherm enkele minuten aanstaat
En tegen de laatste muur, waar te veel rommel staat, dus geen foto, bevind zich de "stock" met o.a. vele oude borden waaronder een Core 2 Duo, verschillende 4de en 6de generatie i5 systemen, een Sempron, een Phenom, een 1st gen i7, en nog een resem andere systemen. En voldoende RAM om ze bijna allemaal up and running te krijgen

. Als ik alles bij elkaar tel dan lijkt het wel alsof ik bijna elk jaar een nieuwe computer kocht
[
Voor 0% gewijzigd door
Blokker_1999 op 09-06-2025 16:01
. Reden: typo ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.