Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 80 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 19:02

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nelizmastr schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Een van de weinige uitzonderingen is de Intel TC430HX van vroege revisies. De 233MHz wordt expliciet niet ondersteund op de revisie die ik heb en geloof me, ik heb ‘t geprobeerd :+

Ach ja, 200MHz is voor het meeste DOS spul en vroege Win95 zooi dikke prima :)
Dat is dan zo'n smerige frats die kunstmatig eea blokkeert op het mobo, want normaal gezien moet dat gewoon werken... By cpu design.

Praktisch gezien te het verschil tussen 200 een 233 niet erg groot, dus dikke prima. Wil je echt sneller ga je naar een volgende generatie toe.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Waterbeesje schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Dat is dan zo'n smerige frats die kunstmatig eea blokkeert op het mobo, want normaal gezien moet dat gewoon werken... By cpu design.
Juist. Je snapt dan ook mijn gezichtsuitdrukking toen ik hierachter kwam :|

Heb er toen toch maar 200MHz in gedouwd, een awe64, virge dx 4mb. Gaat heel best met het echt late DOS spul, voor alles daarna ligt hier nog allerhande andere meuk….. O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sja, een echte beul zet zijn MMX op een super7 bord en laat m op 300 tot 350MHz draaien... En de Kazesjes een voor een voorbij wandelen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 15:32
Moi_in_actie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:27:
[...]

Google Image search heb ik al gedaan, helaas niets. Ook al redelijk wat afgezocht op Google, Marktplaats, Ebay, Kleinanzeigen, 2eHands.be en nog wat van die dingen, kijken of je toevallig die kast tegenkomt. Ik denk/vrees ook dat het een 13 in een dozijn noname kast was. Maar goed, wellicht komt hier iemand voorbij en zegt "oh die ken ik, dat is X" of "die heb ik nog wel liggen"... de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)

Edit: ter aanvulling, een kleinere variant c.q. een midtower die er veel op lijkt heb ik gevonden:
https://www.ebay.ph/itm/1...1J2ZXAA39DNFE6WHGR23CR0WT

Ook een andere bigtower die onder de merknaam *.sys gaat:
https://www.ebay.com/itm/386127006337

Je zou zeggen dat deze beide kasten van dezelfde fabrikant zijn gezien de led "balk" en de powerbutton, maar dat zijn ze niet. Vandaar dat ik ook vrees dat mijn gezochte kast een noname ding is die onder tal van namen verkocht is, mogelijk vrij kleinschalig.

Edit 2: Kijk eens aan wat ik op de NAS vind tussen de complete backup van alle foto's:

[Afbeelding]

Daar staat het beest, de mijne had dus een extra/andere power button (AT power button versie). Ik vermoed dat die in het filmpje hierboven een ATX versie is van dezelfde kast. Maar helaas, op mijn kast stond geen merk/logo (dat paarse ding was een stikker die ik erop geplakt had), dus geen aanknopingspunten... dammit.
Het heeft even geduurd, uren en uren Ebay, Marktplaats, Kleinanzeigen wat niet allenaal doorpluizen op zoek naar mijn oude kast. Was schijnbaar een Eagle 4000T Type 2 kast, model ooit ontworpen voor de Amiga. Daarna onder tal van (deels noname) merken verkocht. Stond al lange tijd 1, maar dan ook maar 1, op Ebay met een Amiga erin voor 2000 dollar. En ja, dat ga ik echt niet betalen voor alleen een kast.. 7(8)7

Tot een goede week geleden. Op de kast na(a)m(en) nog altijd niets kunnen vinden, dus gewoon maar weer eens "retro pc" intikken en door de talloze pagina's bladeren. En opeens bij de Duitse Kleinanzeigen, 1 dag eerder gepost....ja het is hem toch echt...mijn oude kast :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT79aTrIgclgVciHW5VLvFrI0oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tbuFnB8AtuGpJkUxxOLyd3s.jpg?f=fotoalbum_large

Zat een AMD K6 systeempje in, best leuk retro pctje. Enige nadeel: stond ergens in Duitsland en de verkopende partij wilde/kon hem niet versturen. Dus ja...wat doe je dan. Afstand was niet absurd ver, kleine 250km en de prijs was heel schappelijk (70 euro voor alles, heel wat beter dan 1999 dollar). Heb toen maar een afspraak gemaakt en ben t ding gaan ophalen; rond 9.30u vertrokken en even na 14u alweer terug (lekker rustige Duitse snelweg op een zondag helpt).

En ja...nu heb ik al mijn "eigen" oude pc's weer compleet :/ :D Morgen maar eens beginnen met de hardware (alles wat erin hoort had ik nog, draaiende in een andere kast) ombouwen naar deze kast en dan kan ik dit weer van de bucketlist afstepen. Wellicht dat ik het frontje nog eens wat ga "retrobrighten", aangezien hij best vergeeld is, maar dat komt wel een keer.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:53
Moi_in_actie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Het heeft even geduurd, uren en uren Ebay, Marktplaats, Kleinanzeigen wat niet allenaal doorpluizen op zoek naar mijn oude kast. Was schijnbaar een Eagle 4000T Type 2 kast, model ooit ontworpen voor de Amiga. Daarna onder tal van (deels noname) merken verkocht. Stond al lange tijd 1, maar dan ook maar 1, op Ebay met een Amiga erin voor 2000 dollar. En ja, dat ga ik echt niet betalen voor alleen een kast.. 7(8)7

Tot een goede week geleden. Op de kast na(a)m(en) nog altijd niets kunnen vinden, dus gewoon maar weer eens "retro pc" intikken en door de talloze pagina's bladeren. En opeens bij de Duitse Kleinanzeigen, 1 dag eerder gepost....ja het is hem toch echt...mijn oude kast :o

[Afbeelding]

Zat een AMD K6 systeempje in, best leuk retro pctje. Enige nadeel: stond ergens in Duitsland en de verkopende partij wilde/kon hem niet versturen. Dus ja...wat doe je dan. Afstand was niet absurd ver, kleine 250km en de prijs was heel schappelijk (70 euro voor alles, heel wat beter dan 1999 dollar). Heb toen maar een afspraak gemaakt en ben t ding gaan ophalen; rond 9.30u vertrokken en even na 14u alweer terug (lekker rustige Duitse snelweg op een zondag helpt).

En ja...nu heb ik al mijn "eigen" oude pc's weer compleet :/ :D Morgen maar eens beginnen met de hardware (alles wat erin hoort had ik nog, draaiende in een andere kast) ombouwen naar deze kast en dan kan ik dit weer van de bucketlist afstepen. Wellicht dat ik het frontje nog eens wat ga "retrobrighten", aangezien hij best vergeeld is, maar dat komt wel een keer.
Is dat een speciale kast of? Ik heb de kleine variant van deze kast. Daar woont mijn pentium 60 in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Is dat een speciale kast of? Ik heb de kleine variant van deze kast. Daar woont mijn pentium 60 in
Heel speciaal: nee. Er zijn een aantal varianten/revisies, sommigen in bigtower formaat, anderen in normaler atx formaat. Maar puur voor mijn verzameling wilde ik exact dezelfde kast als vroeger en die bleek zeer lastig te vinden. Al met al nu voor een paar tientjes gekocht en een paar uurtjes een leuk autoritje gehad.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is nu wachten op een post hier "he, die heb ik nog op zolder staan, mag je zo van me hebben" :P

* The Eagle rent

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
The Eagle schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:45:
Het is nu wachten op een post hier "he, die heb ik nog op zolder staan, mag je zo van me hebben" :P

* The Eagle rent
Haha oh zoiets heb ik wel in mn achterhoofd gehouden hoor. Maar die paar tientjes was het probleem niet, het grootste "struikelblok" was de lange autorit. En ook al zie ik eenzelfde kast nu ineens hier of op Marktplaats verschijnen, dat maakt me niet uit. Voor hetzelfde geld zie ik zo'n ding jaren niet meer.
Kijk, als ik zo gek was geweest om dat andere ding voor 2000 dollar op Ebay te kopen en hij stond ineens "gratis" op Tweakers/Marktplaats, ja dan zou ik wel enorm balen. Maar alleen al de hardware in deze kast was de prijs wel waard en dat systeem bouw ik wel in een andere kast of ik verkoop de onderdelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Een van de weinige uitzonderingen is de Intel TC430HX van vroege revisies. De 233MHz wordt expliciet niet ondersteund op de revisie die ik heb en geloof me, ik heb ‘t geprobeerd :+
Zucht, Intel OEM borden. Wat de boer niet expliciet tot in minst significant bit van S-Spec kent, boot hij niet :r

Zelfs de Dell OEM BIOS van Intel borden is breder compatibel...
Ach ja, 200MHz is voor het meeste DOS spul en vroege Win95 zooi dikke prima :)
Kan me weinig dingen voorstellen die je kunt draaien op 2x 233MHz dat niet prima op 2x 200MHz werkt.

* dion_b zou nog een keer een dual HX bord stevig onder handen willen nemen met PLL mod om 75MHz of 83MHz mogelijk te maken om 2x 262MHz of hoger te proberen te draaien :P

Ondertussen trouwens nog steeds die 8TB aan het scannen, helaas wel al wat bad sectors, dus denk dat dit enkeltje kliko wordt - maar ik laat het wel uitdraaien om te kijken of ik de bad sectors als unavailable kan markeren en dan wel een succesvolle scan draaien.

Heb ook weer naar m'n EGA kaarten gekeken. Ik heb hier de QuadRAM EGAVGA die netjes doet wat ik ervan had mogen verwachten als er geen "VGA" in de naam had gestaan. Ik heb echter ook twee Philips kaarten met Paradise chips ironisch/vooruitkijkend gezien Paradise in 1995 door Philips opgekocht werd en een - verder niet te googlen "PDPE" sticker op de BIOS. Nu heb ik nog nooit goed beeld uit deze twee kunnen krijgen (via m'n MCE2VGA), maar een systeem met een van hen erin boot netjes door, dus leken ze te werken. Ik heb ze aan de oscilloscoop gehangen en zag gelijk het probleem: output is niet 15.7 of 21.8kHz maar 25kHz :o

Dat is wat in arcade-wereld voor "EGA" doorgaat, maar klopt niet met PC EGA en verklaart waarom de MCE2VGA er weinig van snapt. Interessante van deze kaarten is dat ze twee oscillators gesoldeerd hebben, namelijk 27.256MHz en 24.000MHz. Geen 16.257MHz. Ze hebben wel een socket voor een derde oscillator. Ik heb geen losse en ga m'n werkende Quadram board niet riskeren door het los te solderen, dusss... op eBay nog eentje besteld. Zou vrij snel binnen moeten zijn (verzending vanuit FR), dus volgende week zien we verder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• corné325i
Thandor schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:12:
Zet ‘m eens op 66x1.5x en kijk of ‘ie remapped naar 3.5x :).
Gedaan en het werkt!!! Bedankt voor de tip! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :*) :*) :*) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1o3VvJSAHQ2YtqcX1PD-Tvzq2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8bwk1iEBYqwpwOFITbu0mH7.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand toevallig nog 4x 64mb edo ram modules heeft liggen 😇😜

[ Voor 8% gewijzigd door corné325i op 20-05-2025 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Moi_in_actie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Heel speciaal: nee. Er zijn een aantal varianten/revisies, sommigen in bigtower formaat, anderen in normaler atx formaat. Maar puur voor mijn verzameling wilde ik exact dezelfde kast als vroeger en die bleek zeer lastig te vinden. Al met al nu voor een paar tientjes gekocht en een paar uurtjes een leuk autoritje gehad.
ik snap m :9 de mijne is trouwens wel iets anders, ik heb een display in de mijne met turbo knop. Buiten dat is de mijne exact hetzelfde maar dan de midi tower variant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:22:
[...]

ik snap m :9 de mijne is trouwens wel iets anders, ik heb een display in de mijne met turbo knop. Buiten dat is de mijne exact hetzelfde maar dan de midi tower variant.
De miditower variant heb ik ook wel een paar keer voorbij zien komen; zowel de exacte midi variant van de tower die ik zocht, als een met iets andere knoppen (denk dat revisie was met een ATX voeding ipv AT).

Gisteren her en der tussendoor al wat tijd besteed en mijn oude Pentium 1 100Mhz omgebouwd naar de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1MuqbbG9ICK248v8w3H142nWfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vNGyf2SuZfmPzUPIQMu9Vcs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ah3SlU5mUMV03RBT6ystkOTDEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhOfOt8Fy9VQCOmWUnPravCu.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 2e foto staat de kast niet, die staat onder dit bureau. Het frontje is wel nog redelijk vergeeld. De lege slotcovers zijn uit mijn originele kast, die zijn schijnbaar nooit verkleurd en dat zou het eigenlijk moeten zijn. Was eerst voornemens om te kijken om het met waterstofperioxide te behandelen, maar ik las/zag bij verschillende fora en Youtube filmpjes dat, gek genoeg, het spul enkele dagen in de volle zon leggen het vergeelde proces ook (groten)deels terug kon draaien. Niet zo goed als met perioxide behandelen, maar het is een stuk minder ingrijpend, minder risico en gratis... dus maar eens proberen. Helemaal perfect in originele staat hoeft het van mij niet, iets minder geel zou wel mooi zijn.

Moet wel nog met drivers en hardware nog even flink aan de slag. Gisteren werden beide CD-ROM drives niet herkend en werkte de 3.5" floppydrive niet (meer). Floppydrive is vervangen en met de CD-ROM drives ben ik ook al wat verder; de 36x Philips drive bleek jong genoeg dat ie gewoon als secondary IDE aangesloten te kunnen worden. De andere 2 speed CR-563-B drive moet echt een passende controllerkaart hebben. Die werkte eerst ook, ik had een Creative Soundblaster kaart via waar hij werkte. Echter, die geluidskaart had ik destijds nooit in die pc en zat er dus als 2e kaart bij (puur voor de CD-ROM aansturing) en dit gaf wat DMA/IRQ problemen. Hierdoor werkte de originele soundcard niet lekker, een Pro Audio Spectrum 16. En daarbij had ik ook nog wat IRQ/DMA conflicten met een onboard en add-in LTP poorten etc etc.

Kan me de komende dagen dus wel even flink uitleven hierop, wil dit systeem weer volledig functioneel krijgen met geluid en al, zodat ik deze pc weer kan gebruiken voor enkele Windows 95/DOS games die ik vroeger veel speelde (Red Alert, Roller Coaster Tycoon, Whacky Wheels, Keen, Hocus Pocus) _/-\o_ Recent de printer die op de 2e foto te zien is, mijn oude HP 820CXI, weer leven in geblazen. Deed even wat raar/moeilijk in het begin, maar wat nieuwe inktpatronen erin en hij print nog altijd haarscherp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik moet echt vaker mijn 'to do' stapel uitmesten...

Ik blijk nu niet minder dan drie Terratec EWS64 kaarten te hebben 8)7

Een verzamelaar zou blij zijn aangezien eentje 'L' is (card only), eentje 'XL" (card + passieve 5.25" breakout box) en eentje 'XXL' (card + actieve 5.25" breakout box met Waldorf Microwave XT synth erin). Ben alleen niet zo'n verzamelaar, dus als ik de XXL eenmaal goed aan de praat heb gaan de andere twee ws richting Amibay ofzo. Blijft geweldige Dream SAM9407 wavetable op die dingen :)

Verder ook een 240GB PCIe SSD gevonden, ideaal voor systemen die te oud zijn om NVMe M.2 slots te hebben. Niet dat ik op dit moment een retro-systeem heb in die categorie maar wel met PCIe slots - maar dat kan nog veranderen.

Ben ook aan het experimenteren geslagen met een FIC KA19+ slot 1 i820 bord met ISA bridge. Ding zou volgens spec DMA ondersteunen maar werkte in praktijk niet. TLDR: aan de praat gekregen, maar alleen voor DMA3...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:23

frapex

got r00t

Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Op de 2e foto staat de kast niet, die staat onder dit bureau. Het frontje is wel nog redelijk vergeeld. De lege slotcovers zijn uit mijn originele kast, die zijn schijnbaar nooit verkleurd en dat zou het eigenlijk moeten zijn. Was eerst voornemens om te kijken om het met waterstofperioxide te behandelen, maar ik las/zag bij verschillende fora en Youtube filmpjes dat, gek genoeg, het spul enkele dagen in de volle zon leggen het vergeelde proces ook (groten)deels terug kon draaien. Niet zo goed als met perioxide behandelen, maar het is een stuk minder ingrijpend, minder risico en gratis... dus maar eens proberen. Helemaal perfect in originele staat hoeft het van mij niet, iets minder geel zou wel mooi zijn.
Zonder waterstofperioxide (retrobright) de vergeling van het plastic (grotendeels) ongedaan maken door het in de volle zon te leggen (bleken) werkt prima, weet ik uit ervaring. Het duurt inderdaad veel langer, maar de aanhouder wint.

Het gaat het snelst als het koel en kraakhelder is, met van dat scherpe zonlicht. Na een dag in de zon zie je al verbetering. Maar hagelwit zal het plastic niet worden. En het plastic vergeeld ook weer langzaam.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
frapex schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Zonder waterstofperioxide (retrobright) de vergeling van het plastic (grotendeels) ongedaan maken door het in de volle zon te leggen (bleken) werkt prima, weet ik uit ervaring. Het duurt inderdaad veel langer, maar de aanhouder wint.

Het gaat het snelst als het koel en kraakhelder is, met van dat scherpe zonlicht. Na een dag in de zon zie je al verbetering. Maar hagelwit zal het plastic niet worden. En het plastic vergeeld ook weer langzaam.
Van wat ik las zou je het 5-7 dagen moeten doen en zou je grofweg 80-90% van het resultaat kunnen behalen, zonder eventuele gevaren van retrobrighten met peroxide (kans dat het plastic broos wordt etc). Frontje heeft gisteren de hele dag op een bankje in de tuin gelegen, vandaag helaas niet (ben op kantoor), morgen maar weer eens doen. Perfect hoeft sowieso niet, de CD-ROM spelers zijn ook niet meer helemaal mooi grijs/beige, het contrast is nu alleen wat groot tussen het front en de slotcover/metalen behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
zijn er hier trouwens mensen die AT voedingen kan repareren? Heb nog 2/3 kasten staan met kapotte voeding.
Bij een ATX kast trap je er gewoon een andere voeding in maar dat is bij een AT kast niet zo makkelijk helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:18:
zijn er hier trouwens mensen die AT voedingen kan repareren? Heb nog 2/3 kasten staan met kapotte voeding.
Bij een ATX kast trap je er gewoon een andere voeding in maar dat is bij een AT kast niet zo makkelijk helaas.
PD2JK schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:21:
Als je een ATX voeding wil gebruiken met een moederbord voorzien van een P8-P9 / AT connector, heb je deze nodig:

[Afbeelding]

Zwart + groen verbinden, en je ATX voeding springt aan. Vóór het inschakelen, zou ik wel eerst met een multimeter het moederbord checken op kortsluiting. Zet je meter op piepjes-test (diode-stand) Het zwarte meetsnoer aan GND, en met de rode alle +V punten aantikken. Bij continu piep = kortsluiting.
Probeer zo'n kabel en je wilt niks anders meer :)

Wel opletten, als je een obscure insteekkaart hebt die -5v wilt hebben, daarvoor heb je hoogstwaarschijnlijk een andere frats nodig...
Ik bestel ze altijd bij ome Ali, geen centje pijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Waterbeesje

Voltage Blaster to the rescue :Y)
Wel inderdaad op Ali, of eBay en weet ik waar nog meer te vinden.

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:53:
Ik blijk nu niet minder dan drie Terratec EWS64 kaarten te hebben 8)7

Een verzamelaar zou blij zijn aangezien eentje 'L' is (card only), eentje 'XL" (card + passieve 5.25" breakout box) en eentje 'XXL' (card + actieve 5.25" breakout box met Waldorf Microwave XT synth erin). Ben alleen niet zo'n verzamelaar, dus als ik de XXL eenmaal goed aan de praat heb gaan de andere twee ws richting Amibay ofzo. Blijft geweldige Dream SAM9407 wavetable op die dingen :)
Die kaart stond hier in de lokale muziekwinkel in de vitrine, heb er lang bij staan kwijlen :9~. Mooie kaart voor musici. Dankzij het onboard SIMM slot kun je ook een lekker grote wavetable inladen. Mooi alternatief voor de Creative Sound Blaster AWE kaarten :9.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 17:54
Goed, nieuwe aanwinsten voor mijn komende Pentium 2 game computer:
- Creative Soundblaster Audigy LS geluidskaart
- Nvidia Geforce FX5200 (zat inbegrepen in een koop met de Creative geluidskaart)
- Heel veel geheugen modules, enkele Sim geheugen modules (veelal edo varianten), veelal SD-ram modules op 100/ 133Mhz in 32, 64, 128 en 256MB varianten
- Enkele processoren waar helaas enkele pennetjes krom zijn geraakt (AMD Athlon 64 X2, Pentium 4 3.00Ghz en een Pentium Dual Core)
- Apple 256KB cache geheugen module (geen idee voor welk model Apple pc)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM4N4nFXHSuSsYvVES4Q_leYeQ9cbP8Bg66TBIDbC_DJf2X0bgvhFX3zz1R4XV8blz8uA9GZeUgbHHdSUBcUKHL6ve1iYKuL9djC2BQzreUBMq06Rdh=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOj5sphFzveT-EX_0u3m8CKg9z5rCM9ZjXQskBZnmwRF0gVMvuJVezCUQxnGQixkkS_d3RfvS72JVUBHdcCwMX_S5XH-0jVnypMVetgccurs75ahykQ=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMbVcD_hfhMBFZm5bZIIb_7w8KSzEBJFp8SlysD0agvecLClUAX-_cRkB8FxpPmnxakeCL1fkD3Fm7Jsm-m_GgQo4ljtRoYLlovE3PlqITKF48LNV2D=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO3ltXzO2r-gwJkJ_RMCG20XXsXdm3K9KneJ5KOzpy1zu_q3Gm8VUwWyZ2oM8vY4BTNTM_4Fa2UB9IXWgLhEuO5Yx6T-0UgMlcHGo3BEqdBX7-mtCRX=w2400

Al deze componenten hebben mij echt slecht 30 euro gekost (CPU, cache geheugen en normale geheugen modules zaten in een zak voor 20 euro) en de grafische kaart zat samen met de geluidskaart bij een andere verkoper in de zak als één koop voor 10 euro...

Komt nog binnen:
- 1,44MB diskettestation in zwarte kleur
- ASUS AGP-V3800/32M Nvidia TNT VGA grafische kaart (was de eerste betaalbare optie na de Voodoo kaarten die niet meer te betalen zijn op Ebay of Markplaats)
- 3com 3C905C-TX-M 10/100Mbit netwerkkaart
- Sata controller met PCI aansluiting: https://www.marktplaats.n...-card-met-sil3114-chipset (om mijn bestaande DVD-branders te kunnen aansluiten met SATA aansluiting)

Nog te zoeken:
- Moederbord met slot 1 socket en 4 geheugensloten die diversen Fsb's ondersteund (bijv. Gigabyte GA-BX2000 / Gigabyte GA-BX2000+ / Asus P2B/ P2B-F)
- Hardeschijven met IDE aansluiting die Fat32 ondersteunen
- Sata controller met PCI aansluiting: https://www.marktplaats.n...-card-met-sil3114-chipset (om mijn bestaande DVD-branders te kunnen aansluiten met SATA aansluiting) Zojuist bestelt...

Al in bezit:
- Coolermaster CM690II pc behuizing
- 2x Sony-Nec DVD-branders
- Coolermaster pc voeding (van een nieuwere generatie waarvan ik hoop dat hij samen gaat met de gekozen spullen straks, want die 5volt lijn gaat belangrijker worden in zo'n oude pc dan in een nieuwe)...

Gaat dus nog een leuke klus worden en ja, die FX5200 gaat waarschijnlijk weer in de verkoop... Volgens ChatGPT was die kaart wel mogelijk, maar qua compatibiliteit wilde je een andere kaart (dus zo'n Riva TNT2 kaart bijv.)... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 23-05-2025 00:12 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:22

Petuhr

FreeBSD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCw0J4-2IEOLRWjf0Z60Ze3f-p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFICHCWhG6HaWKqAG4kPriUB.jpg?f=fotoalbum_large

Kringloop had weer eens een leuk kastje staan, niet meegenomen want te groot en de hardware is mij te nieuw :)

Maar voor net geen 20,- zeker geen slechte prijs.

Wel wat compaq pci 100mbit kaartjes ( intel chipset ) meegenomen voor 50ct/st.
Dat is altijd handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Petuhr op 22-05-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:30:
Goed, nieuwe aanwinsten voor mijn komende Pentium 2 game computer:
- Creative Soundblaster Audigy LS geluidskaart
- Nvidia Geforce FX5200 (zat inbegrepen in een koop met de Creative geluidskaart)
- Heel veel geheugen modules, enkele Sim geheugen modules (veelal edo varianten), veelal SD-ram modules op 100/ 133Mhz in 32, 64, 128 en 256MB varianten
- Enkele processoren waar helaas enkele pennetjes krom zijn geraakt (AMD Athlon 64 X2, Pentium 4 3.00Ghz en een Pentium Dual Core)
- Apple 256KB cache geheugen module (geen idee voor welk model Apple pc)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al deze componenten hebben mij echt slecht 30 euro gekost (CPU, cache geheugen en normale geheugen modules zaten in een zak voor 20 euro) en de grafische kaart zat samen met de geluidskaart bij een andere verkoper in de zak als één koop voor 10 euro...

Komt nog binnen:
- 1,44MB diskettestation in zwarte kleur
- ASUS AGP-V3800/32M Nvidia TNT VGA grafische kaart (was de eerste betaalbare optie na de Voodoo kaarten die niet meer te betalen zijn op Ebay of Markplaats)
- 3com 3C905C-TX-M 10/100Mbit netwerkkaart

Nog te zoeken:
- Moederbord met slot 1 socket en 4 geheugensloten die diversen Fsb's ondersteund (bijv. Gigabyte GA-BX2000 / Gigabyte GA-BX2000+)
- Hardeschijven met IDE aansluiting die Fat32 ondersteunen
- Sata controller met PCI aansluiting: https://www.marktplaats.n...-card-met-sil3114-chipset (om mijn bestaande DVD-branders te kunnen aansluiten met SATA aansluiting)

Al in bezit:
- Coolermaster CM690II pc behuizing
- 2x Sony-Nec DVD-branders
- Coolermaster pc voeding (van een nieuwere generatie waarvan ik hoop dat hij samen gaat met de gekozen spullen straks)

Gaat dus nog een leuke klus worden en ja, die FX5200 gaat waarschijnlijk weer in de verkoop... Volgens ChatGPT was die kaart wel mogelijk, maar qua compatibiliteit wilde je een andere kaart (dus zo'n Riva TNT2 kaart bijv.)... ;)
Stevige set spulletjes!
Die set ram kun je nog eens goed bekijken of er stiekem een wolf in schaapskleren tussen zit, door naar de snelheid van de chips te kijken. Soms zijn chips sneller dan het stickertje zegt. En met benchmarks bepalen waar de sweet spot zit :)

Die FX5200 is inderdaad niet de beste kaart uit zijn generatie, maar wel een van de laatste die een stevige Vesa support heeft. Daarmee is het voor mij niet perse een slechte kaart voor een Pentium 2. Voor een Pentium 4 zou ik wel wat snellere kiezen, en voor de p2 is het niet bepaald periode correct.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Die FX5200 heb ik ook nog gehad. Ik had de 256 MB versie waarvan men zei dat deze kaart die 256 MB niet waard was. Heb ik nog veel mee zitten klooien om games toch goed te laten lopen. Ik besef serieus hoe luxe ik het heb nu. Games gaan hier hedendaags zonder vraag naar ultra settings met een vloeiende framerate. Destijds wist ik niet hoe blij ik was dat ik toch kon gamen met die kaart.

Als verwend nest eis ik nu dat games standaard naar ultra settings gaan zonder zorgen. Mijn geheim? Ik game op 1080p op een 360Hz monitor met een 4080 kaart. Destijds had ik het geld er niet voor en was ik blij als een game überhaupt lekker liep zonder me druk te maken over de framerate. Duke 3D op een 80486; ik was blij met soms 3 a 4 fps op 320*240 bij een eindbaas. Dat kan ik me nog heel goed herinneren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:42:
[...]

Stevige set spulletjes!
Die set ram kun je nog eens goed bekijken of er stiekem een wolf in schaapskleren tussen zit, door naar de snelheid van de chips te kijken. Soms zijn chips sneller dan het stickertje zegt. En met benchmarks bepalen waar de sweet spot zit :)

Die FX5200 is inderdaad niet de beste kaart uit zijn generatie, maar wel een van de laatste die een stevige Vesa support heeft. Daarmee is het voor mij niet perse een slechte kaart voor een Pentium 2. Voor een Pentium 4 zou ik wel wat snellere kiezen, en voor de p2 is het niet bepaald periode correct.
Ik moet de parels er nog uitvissen bij het geheugen... Maar als ik alles uitgezocht heb vliegt er ook een deel in verkoop zodra de pc in elkaar staat en werkt, ga daar maar vanuit...

Qua grafische kaart wilde ik toch meer periode correct gaan zonder er honderden euro tegen aan te gooien.. Zo'n Voodoo kaart van 3DFX is natuurlijk The Holy Grale, maar ja de prijs inmiddels ook en dan is zo'n Nvidia Riva TNT2 van Asus die indertijd goed gereviewd werd bij Hardware.info door Koen Crijns zo gek nog niet...
jimh307 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:11:
Die FX5200 heb ik ook nog gehad. Ik had de 256 MB versie waarvan men zei dat deze kaart die 256 MB niet waard was. Heb ik nog veel mee zitten klooien om games toch goed te laten lopen. Ik besef serieus hoe luxe ik het heb nu. Games gaan hier hedendaags zonder vraag naar ultra settings met een vloeiende framerate. Destijds wist ik niet hoe blij ik was dat ik toch kon gamen met die kaart.
Ja, de FX-5200 heb ik destijds ook gehad in een Pentium 4 build op 2,8Ghz... Leuke grafische kaart op budget, maar geen diepgaande gaming kaart voor het gevoel...

Mocht de Riva TNT2 van Nvidia (in Asus variant) goed bevallen zal deze grafische kaart ook te koop komen te staan, want ik heb er verder geen doel voor... Ik moest 'm afnemen samen met de geluidskaart en ja, voor 10 euro ga ik niet moeilijk doen...

Sterker nog: die kaart brengt in verkoop dat zeker alleen al op en met wat geluk nog iets meer! Idem voor de geheugen modules ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Petuhr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Kringloop had weer eens een leuk kastje staan, niet meegenomen want te groot en de hardware is mij te nieuw :)

Dat is altijd handig.
Wat mij dan weer opvalt is dat Microsoft curved toetsenbord met PS/2 connector... Ook altijd leuk voor de ergonomie! Maar niet handig bij het gamen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Wat mij dan weer opvalt is dat Microsoft curved toetsenbord met PS/2 connector... Ook altijd leuk voor de ergonomie! Maar niet handig bij het gamen... ;)
Meh, dat waren plastic fantastic rubber dome borden; de vorm was leuk maar typte als een dode kwal.

.me is keyboard snob :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 01:30:
[...]

Meh, dat waren plastic fantastic rubber dome borden; de vorm was leuk maar typte als een dode kwal.

.me is keyboard snob :P
Klopt, maar daar ging het mij niet om... Het ging mij om dat curved gebeuren... Zelf gebruik ik op het werk een modernere variant hierop en voor normaal type werk is het wel erg prettig zodra je er aan gewend bent...

En dus heb ik daarom nog een tweede nog nieuwere variant als reserve al klaar liggen... Maar voor gaming is het niets en geen mechaniekjes die je leven lang mee gaan... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Zojuist opgehaald bij mijn DHL servicepunt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMdfdW3wB47CaDyPOa9u5BVoJZG2TzVm5ChRhsqmR6k9w92doSfPPkU_e2oICHRJDtLRIeKFNMDjbagrJInycFR-6pMvdatUHlC9ctBZ84ovQPiPAIf=w2400

Een 3COM 3C905C-TX-M netwerkkaart voor mijn Pentium 2 game pc... Als ik zou willen kunnen we een lan-party houden met dit ding... Ik heb ook nog een HP 24 poorts managed switch liggen om helemaal (qua netwerk snelheid) periode correct aan de slag te gaan... ;)

Oh ja, wel echt retro dat witte connectortje waar je dan je Wake On Lan stekker kon prikken om zo je pc in te kunnen schakelen of uit schakelen op afstand... 8)

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 23-05-2025 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:50:
Zojuist opgehaald bij mijn DHL servicepunt:
[Afbeelding]

Een 3COM 3C905C-TX-M netwerkkaart voor mijn Pentium 2 game pc... Als ik zou willen kunnen we een lan-party houden met dit ding... Ik heb ook nog een HP 24 poorts managed switch liggen om helemaal (qua netwerk snelheid) periode correct aan de slag te gaan... ;)

Oh ja, wel echt retro dat witte connectortje waar je dan je Wake On Lan stekker kon prikken om zo je pc in te kunnen schakelen of uit schakelen op afstand... 8)
Die etherlink is een goeie keuze, stabiel en lief voor je cpu ;)
Ga je de wake on lan ook echt inzetten?

Die curved tikplanken zou ik echt niks mee kunnen... Ik ben gewend met 1 hand over het toetsenbord te vliegen terwijl de andere de muis bedient (op het werk, CAD modelleren). Toch heb ik hier ook een liggen, omdat het kan en destijds een ding was.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik heb van de week wat spullen meegenomen bij mijn vrijwilligerswerk. Ik zei tegen de teamleider dat ik thuis eerst ff wat dingen bekijk en dan kies wat ik koop. Het zijn eigenlijk allemaal socket 478 gebaseerde systemen. Er zat ook nog een windows 95 laptop bij, moet ik nog naar kijken (geeft geen beeld)

1 pc was wel geinig. Een kant en klare asus. Echt een kleine mini pc voor die tijd. Pentium 4 op 2.8 ghz . Delta voeding , asus mobo. Caps waren goed, en spanningen uit de voeding waren top. Helaas is er flink gerookt, want veel rokersstof. Ik heb met name de fanbladen flink onderhanden genomen. Windows 98 of me wilde niet installeren, win2k wel. Waarschijnlijk door de 2 gb ram. Dus keertje ff wat ram eruit halen of bypassen softwarematig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSKmCODalbBW6HZzcAWH8LuKd6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RD6dNaS9STbrKpH3Ez11YRdV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:16:
[...]

Die etherlink is een goeie keuze, stabiel en lief voor je cpu ;)
Ga je de wake on lan ook echt inzetten?

Die curved tikplanken zou ik echt niks mee kunnen... Ik ben gewend met 1 hand over het toetsenbord te vliegen terwijl de andere de muis bedient (op het werk, CAD modelleren). Toch heb ik hier ook een liggen, omdat het kan en destijds een ding was.
Ik ken dit kaartje nog van weleer toen ik een (toch ook niet slechte) Sweex netwerkkaart (met Realtek 8139 chip) kon omruilen met deze 3com... Lekker legendarisch! ;) Maar WOL ga ik niet gebruiken, typisch zakelijk dingetje waar die 3om kaartjes van oudsher opgericht waren... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 23-05-2025 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:34:
[...]

Ik ken dit kaartje nog van weleer toen ik een (toch ook niet slechte) Sweex netwerkkaart (met Realtek 8139 chip) kon omruilen met deze 3com... Lekker legendarisch! ;)
Beiden goede netwerkkaartjes met stabiele drivers. De realtek is wat minder lief voor de cpu.

Ps.

Was hier trouwens nog iemand op zoek naar een HP XW4300? De mijne doe ik de deur uit...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Waterbeesje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:37:
[...]

Beiden goede netwerkkaartjes met stabiele drivers. De realtek is wat minder lief voor de cpu.

Ps.

Was hier trouwens nog iemand op zoek naar een HP XW4300? De mijne doe ik de deur uit...
De grap van zo'n RTL8139 kaartje van Realtek is dat hij ondersteuning heeft voor heel veel besturingssystemen, volgens mij vanaf Windows 95 t/m Windows 11 zelfs als ik het goed heb... Dat maakt 'm uniek... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:41:
[...]

De grap van zo'n RTL8139 kaartje van Realtek is dat hij ondersteuning heeft voor heel veel besturingssystemen, volgens mij vanaf Windows 95 t/m Windows 11 zelfs als ik het goed heb... Dat maakt 'm uniek... ;)
Ik vind ze voor de wat vlottere systemen ook geweldig, werken altijd ja. Vanaf de 600MHz zijn ze minder drukkend op de cpu dus Irina te doen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:37:
[...]

Niets vergeleken met een killerNIC ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 21:28

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Niets vergeleken met een killerNIC ;)
Die waren toch vooral 'killer' voor het RAM? (memoryleak). Zo gauw ik ergens bij een PC of laptop de KillerNIC in de specs zag staan was het al meteen een grote "Nope!" .

Vond de 3Com kaarten (ik had / heb ISA varianten daarvan) altijd wel fijn. Waren makkelijk te installeren in elk geval. Sommige netwerkkaarten waren wat lastiger om werkende drivers voor te vinden wat ik me herinner uit die tijd. Andere die ik had waren volgens NE2000, geen idee of dat nou een type of iets was, maar die kon ik ook aan de praat krijgen.

Realtek eigenlijk van Pentium 4 periode (PCI, en meestal onboard). Eigenlijk nooit problemen mee gehad met die dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:23:
Ik heb van de week wat spullen meegenomen bij mijn vrijwilligerswerk. Ik zei tegen de teamleider dat ik thuis eerst ff wat dingen bekijk en dan kies wat ik koop. Het zijn eigenlijk allemaal socket 478 gebaseerde systemen. Er zat ook nog een windows 95 laptop bij, moet ik nog naar kijken (geeft geen beeld)

1 pc was wel geinig. Een kant en klare asus. Echt een kleine mini pc voor die tijd. Pentium 4 op 2.8 ghz . Delta voeding , asus mobo. Caps waren goed, en spanningen uit de voeding waren top. Helaas is er flink gerookt, want veel rokersstof. Ik heb met name de fanbladen flink onderhanden genomen. Windows 98 of me wilde niet installeren, win2k wel. Waarschijnlijk door de 2 gb ram. Dus keertje ff wat ram eruit halen of bypassen softwarematig.

[Afbeelding]
Ah, daar heb ik er ook eentje van staan. Zit meen ik wel een iets lager geclockte P4 CPU in en meen dat ik er toen een GeForce 4MX GPU in heb gegooid. Heb er toen Windows MCE op gezet met als doel dit ding als mediapc te gebruiken. Weet even niet meer wat de exacte status is, wilde er liefst een Bluray speler in zetten maar dat is nogal lastig met WinXP gebaseerde systemen. Of die er nu (werkend) in zit of het "slechts" een DVD speler is weet ik al niet meer, pc al een tijd niet meer aangesloten gehad. Op dit moment staat mijn moderne, niet zo retro, game pc aan de tv gekoppeld (9950X3D en 9070XT is voorlopig nog niet "retro" :9 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Moi_in_actie ongetwijfeld zijn er meerdere revisies van :p zover ik zie zijn de eerste releases uit 2004.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:41:
[...]

Driver support gaat nog een stuk verder terug dan dat, DOS, OS/2, BeOS, SCO Unix, WinCE, QNX, etc etc etc.

Verder idd ranzig CPU slurpend, maar simpel en betrouwbaar. Exact tegenovergestelde van die Killer zooi dus ;)

Ik wil nog eens zo'n hele fancy Killer NIC om mee te rommelen en collegas op het werk lastig te vallen - die dingen waren op de helpdesk notoire bron van telefoontjes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Da's andere koek dan systemen aansluiten op een T-base coax 10 mbps netwerk :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:16:
@Moi_in_actie ongetwijfeld zijn er meerdere revisies van :p zover ik zie zijn de eerste releases uit 2004.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHhfZHJfHSjZ0X5fz4cEcZdXWGM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc9OzPc1a7JyyQWoDO7fsErt.jpg?f=fotoalbum_medium

Staat nu niet aangesloten, moet nog eens nieuwe kabels trekken vanaf dit kastje naar de tv (kast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Moi_in_actie ff uit interesse hoe doe je dat dan? Gewoon met tobo muis op schoot? Of op een bijzet tafel? En dan gamen? :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:53:
@Moi_in_actie ff uit interesse hoe doe je dat dan? Gewoon met tobo muis op schoot? Of op een bijzet tafel? En dan gamen? :p
Voor die Pentium 4 mediapc heb ik een simpel draadloos toetsenbord/touchpad combo ding, werkt prima om door een paar menu's van de DVD speler te gaan.

Bij mn nieuwe game pc heb ik een of ander draadloos 65% mechanisch keyboard en mn draadloze Logitech MX Master 2/3? muis, min of meer op schoot. Heb de pc tijdelijk onder aan de tv gehangen om wat Oblivion Remastered te spelen in 4K HDR, maar ik vermoed dat ik hem over een tijdje wel weer naar mn werk/hobbykamer verhuis waar mn oude game pc nog staat (denk dat ik die maar eens in de verkoop moet doen). Dit omdat ik ook zo nu en dan wat 3D software gebruik voor huizen/inrichtingen te maken. Dat programma draait in Java puur en alleen op de CPU, vandaar ook de keuze voor een 9950X3D ipv een 9800X3D. En dat soort designwerk gaat toch wat fijner achter een bureau met meerdere schermen.
Aan de andere kant wil ik altijd nog eens beginnen met wat simracing en heb boven niet echt plaats voor zo'n simrig, dan zou de pc wellicht beter onder kunnen blijven staan. Maar goed, voorlopig toch nog geen tijd om daaraan te beginnen, af en toe wat Oblivion spelen of een ontspannen potje Warcraft 3 Tower Defence (moet die nieuwe pc echt van zweten hoor...), lekker vanaf de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:20:
[...]

Driver support gaat nog een stuk verder terug dan dat, DOS, OS/2, BeOS, SCO Unix, WinCE, QNX, etc etc etc.

Verder idd ranzig CPU slurpend, maar simpel en betrouwbaar. Exact tegenovergestelde van die Killer zooi dus ;)

Ik wil nog eens zo'n hele fancy Killer NIC om mee te rommelen en collegas op het werk lastig te vallen - die dingen waren op de helpdesk notoire bron van telefoontjes.
Oh, dat heb ik dan niet meer zo goed op mijn vizier... 't is dan ook begin jaren 2000 toen ik zo'n kaartje inbouwde in mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300 die ik destijds had... Was ook hard nodig, want wie overstapt van een internet verbinding via de telefoonlijn naar @home internet had een netwerkkaart nodig...

Volgens mij had ik destijds de Sweex variant van die Realtek RTL8139 gekocht... ;)

Zo'n Killer NIC trekt mij nou totaal niet... Ik heb nooit meer waarde in die netwerkkaart gezien ten opzichte van een goede Realtek/ Intel netwerkkaart... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het maar NE2000 compatibel was dan draaide het overal :)

Genoeg realteks versleten, begonnen met de 10Mbit versie die ook nog coax ondersteunde. Op een Pentium I. Dat ie CPU bound was niks van gemerkt, maar dat was meer omdat ik hem gebruikte om het internet van mijn buurjongen te lenen. Dat waren de eerste Casema kabelmodems, die deden max 115k Baud. Dat trok zelfs een 386 nog :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Oh, dat heb ik dan niet meer zo goed op mijn vizier... 't is dan ook begin jaren 2000 toen ik zo'n kaartje inbouwde in mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300 die ik destijds had... Was ook hard nodig, want wie overstapt van een internet verbinding via de telefoonlijn naar @home internet had een netwerkkaart nodig...

Volgens mij had ik destijds de Sweex variant van die Realtek RTL8139 gekocht... ;)

Zo'n Killer NIC trekt mij nou totaal niet... Ik heb nooit meer waarde in die netwerkkaart gezien ten opzichte van een goede Realtek/ Intel netwerkkaart... ;)
Destijds stonden de Realteks bekend als behoorlijk low-end en Sweex was een ultieme low-end merk. Werd zeker niet in een adem met Intel genoemd. De Realteks waren meestal goed compatibel behalve als je een -C of -D revisie 8139 had die 3.3V in de PCI slot vereiste wat PCI 2.0 en 2.1 borden zoals alles met i440BX niet had, maar performance was hooguit middelmatig, er was geen CPU offload en geen server features zoals queue management. Wat Realtek had gedaan (en dat zie je met hun oudere chipsets zoals de 8129 goed terug) was de oude NE1000 klonen (RTL8009), dan de NE2000 (RTL8019), vervolgens dat van PCI bridge voorzien (RTL8029) en dan een upgrade naar 100Mbps, eerst met aparte PHY chip (RTL8129), daarna geintegreerd (RTL8139).

3Com, Intel & co gingen juist prat om uitgebreide optmialisaties en offload features (kijk maar naar de driver opties in 3C5X9CFG.EXE). Maar daar betaalde je wel voor, en porten naar andere OSsen was door complexere werking lastiger. Die chips zitten stukken dichter bij Killer qua concept dan bij RTL. Verschil is dat 3Com en Intel meestal wel goede drivers schreven en Killer dat nadrukkelijk niet voor elkaar kreeg :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:46:
Als het maar NE2000 compatibel was dan draaide het overal :)

Genoeg realteks versleten, begonnen met de 10Mbit versie die ook nog coax ondersteunde. Op een Pentium I. Dat ie CPU bound was niks van gemerkt, maar dat was meer omdat ik hem gebruikte om het internet van mijn buurjongen te lenen. Dat waren de eerste Casema kabelmodems, die deden max 115k Baud. Dat trok zelfs een 386 nog :+
Op de LAN-party merkte je het anders wel gelijk bij Q3A of UT :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:11:
[...]

Op de LAN-party merkte je het anders wel gelijk bij Q3A of UT :P
Geen last van. Lan party deden we op de hogeschool in de computer lokalen, waren hagelnieuwe P2's met Cisco backbone.
Met die bigtower van mij hoefde ik gelukkig niet te sjouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18
Petuhr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Dat is altijd handig.
Wat een tof ding! Mag ik vragen welke kringloop dat is? Bij mij (regio Utrecht) nemen ze nergens oudere computers meer aan en verkopen dus ook niet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Gaaf, Silverstone gaat terug in de tijd met hun moderne pc-kast:
Afbeeldingslocatie: https://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2025/05/Silverstone-FLP02-pcgh_artwork.jpg

Alles lijkt op zo'n 386 behuizing (de turbo knop en de ledjes om het aantal Mhz aan te geven), de grijze kast kleur en de nep 5,25 inch floppy drives die gewoon een afdek plaat zijn... Gewoon heerlijk!

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 24-05-2025 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wanneer komt de bigtower versie? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:14:
[Afbeelding]

Alles lijkt op zo'n 386 behuizing (de turbo knop en de ledjes om het aantal Mhz aan te geven), de grijze kast kleur en de nep 5,25 inch floppy drives die gewoon een afdek plaat zijn... Gewoon heerlijk!

[YouTube: I want one NOW - Silverstone FLP02 Retro Gaming Case]
Dit geeft inderdaad die oude vibes van de 386. Maar dan met moderne koeling, iets dat bij een 386 nauwelijks aanwezig was (en ook niet zozeer nodig)
Ik zag m al langs komen elders. Dit is zeker iets dat ik zou overwegen als de prijs 75% lager was :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Desktop versie is al langer beschikbaar zie ik: uitvoering: Silverstone FLP01
Amazon heeft hem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[Afbeelding]

Yep, zag hem al langskomen op de video van computex. Die is inderdaad wel erg gaaf te noemen. Nog gaver is het te noemen als je hem tussen werkelijke retrobakken verstopt.

*jimh307 ziet hier de ultieme sleeperbuild :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
jimh307 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Yep, zag hem al langskomen op de video van computex. Die is inderdaad wel erg gaaf te noemen. Nog gaver is het te noemen als je hem tussen werkelijke retrobakken verstopt.

*jimh307 ziet hier de ultieme sleeperbuild :Y
En dan gaan pronken: kijk eens hoe snel Windows 11 draait op mijn Intel 386DX processor... :P Hoeveel mensen zouden erin trappen als je 'm combineert met een 14 inch VGA-scherm? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben weer aan het opruimen en heb jullie mening nodig... :)

Ik heb 4 oude laptops verzameld, idealiter wil ik er maar eentje houden, de rest mag weg.

Welke van de 4 zouden jullie houden? Ik heb van deze dingen weinig verstand.

Het gaat om:

- Texas Instruments Extensa 460
- Toshiba Tecra 510CDT
- Compaq Presario 1207
- Compaq Armada 4120T

Alvast dank voor jullie inzicht :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVNqWwapYECJMBV1gPDPErBzbeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXvvkQYMwaQAdjQz9DoJnBeL.jpg?f=fotoalbum_large

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sp33dFr34k schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:19:

Ik heb 4 oude laptops verzameld, idealiter wil ik er maar eentje houden, de rest mag weg.

Het gaat om:

- Toshiba Tecra 510CDT
- Compaq Presario 1207
- Compaq Armada 4120T

Alvast dank voor jullie inzicht :)[Afbeelding]
Ze hebben ieder hun pluspunten en ik zou ze alle 4 houden omdat het niet zoveel ruimte inneemt.

Maar als ik moet kiezen, de Toshiba.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
[Afbeelding]

Heb m al her en der bij verschillende Youtube kanalen voorbij zien komen inderdaad. Aanvankelijk dacht ik nog: zucht, had ik een maand geleden geweten dat deze kast er kwam, had ik mijn nieuwe pc build daarin gemaakt.
Maar inmiddels heb ik al gelezen dat de kast waarschijnlijk 220 dollar (dus reken 200-250 euro) gaat kosten en pas in Q3 of Q4 beschikbaar komt. Voor zo'n prijs vergaat mij de fun, dan koop ik liever een echt oude kast bijna niets of een paar tientjes en mod ik die desnoods. En daarbij ben ik ook heel tevreden met de kast die ik nu gekozen heb, een Lian Li A3 mATX... ziet er top uit, relatief goedkoop (nog geen 75 euro), heel makkelijk om in te werken (bijna alles tool-less) en veel flexibiliteit met bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het gaat om:

- Toshiba Tecra 510CDT
- Compaq Presario 1207
- Compaq Armada 4120T

De TI is degene met de oudste cpu, die zou ik houden. De DX4 is de grootste trigger in die laptop.
De andere drie zijn "gewoon" met pentium uitgerust.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Heb m al her en der bij verschillende Youtube kanalen voorbij zien komen inderdaad. Aanvankelijk dacht ik nog: zucht, had ik een maand geleden geweten dat deze kast er kwam, had ik mijn nieuwe pc build daarin gemaakt.
Maar inmiddels heb ik al gelezen dat de kast waarschijnlijk 220 dollar (dus reken 200-250 euro) gaat kosten en pas in Q3 of Q4 beschikbaar komt. Voor zo'n prijs vergaat mij de fun, dan koop ik liever een echt oude kast bijna niets of een paar tientjes en mod ik die desnoods. En daarbij ben ik ook heel tevreden met de kast die ik nu gekozen heb, een Lian Li A3 mATX... ziet er top uit, relatief goedkoop (nog geen 75 euro), heel makkelijk om in te werken (bijna alles tool-less) en veel flexibiliteit met bouwen.
Wat hij ook zei in het filmpje is de vraag of zwaar modden de moeite waard zou zijn. Het zou anderzijds wel gaaf zijn als je zelf een retrocase kunt modden voor nieuwbouw. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat om:

- Toshiba Tecra 510CDT
- Compaq Presario 1207
- Compaq Armada 4120T

Alle vier mooi. Maar: hoe zijn de schermen?

Als er geen wezenlijk verschil is tussen de schermen zou ik uit oogpunt van ergonomie voor de Armada 4120T gaan. Maar is er wel verschil tussen de schermen dan zou ik zonder meer voor beste scherm gaan, zeker gezien ze elkaar verder weinig ontlopen (486DX4-Pentium1)

Vandaag trouwens iets grappigs ontdekt: Windows 11 ondersteunt wel degelijk USB floppy drives. Niet in de explorer. Maar als je naar command prompt gaat en A: intypt werkt het nog alsof we in 1981 waren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 25-05-2025 17:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@dion_b omgekeerd moet zelfs ook nog lukken; subdir met subst toewijzen aan A: via command line.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het gaat om:

- Toshiba Tecra 510CDT
- Compaq Presario 1207
- Compaq Armada 4120T

En ik vind nou juist de Compaq Presario het leukste :+

Doet me denken aan die dingen die je vroeger in de Dixons folders zag. Poah, als je toch zo'n ding had dan was je de bomb! (we zaten toen te lang vast aan een 486-SX 33 ....).

Misschien ben ik ook wat biased... toch een beetje voorkeur voor Compaq en HP machines 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b ik heb W11 al zon beetje sinds de release. En sinds ik flink aan het retro hobbyen ben heb ik ook 2 usb floppy drives. Een merkloze en een lenovo. En beide werken gewoon in de verkenner hoor :p ik gebruik het om met rawwrite images naar de diskettes te schrijven. Dus bv windows opstartdiskette, of dos diskettes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:48:
@dion_b ik heb W11 al zon beetje sinds de release. En sinds ik flink aan het retro hobbyen ben heb ik ook 2 usb floppy drives. Een merkloze en een lenovo. En beide werken gewoon in de verkenner hoor :p ik gebruik het om met rawwrite images naar de diskettes te schrijven. Dus bv windows opstartdiskette, of dos diskettes.
Hmm, ik heb een IBM-branded Toshiba drive en die verschijnt niet in Explorer. Beetje gegoogled en dat blijkt vaker het geval te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b Misschien heb ik dan geluk mijn drives :P Ik heb in elk geval geen extra drivers o.i.d te hoeven installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Hier ook de ervaring dat het gewoon werkt, behalve op een laptop met een ARM (Snapdragon) CPU. Die klaagt over een gebrek aan driver...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:22

Petuhr

FreeBSD

marklinfan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:04:
[...]

Wat een tof ding! Mag ik vragen welke kringloop dat is? Bij mij (regio Utrecht) nemen ze nergens oudere computers meer aan en verkopen dus ook niet...
Bovenkarspel, bij Enkhuizen.
Maar dit zijn uitzonderingen hoor, waarschijnlijk was weer iemand een huis aan het uitruimen oid.

Meestal is het i3 spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Gezien we het over It just works hebben...

Ik heb hier nog een Mac Pro 4,1 staan (als iemand interesse heeft, slinger maar een DM :P), en met weinig moeite kan ik alle MS besturingsystemen vanaf Windows XP werkend krijgen; getest tot Windows 11 21Hnogwat.

Dat is inclusief alle drivers voor chipset, USB, Video/geluidskaart. Alles.

Een dualboot met XP/11 zou denk ik ook goed moeten kunnen. XP op SATA en FAT32 en 11 op NVME en NTFS*

*Op een aantal plekken gelezen dat 11 automagisch oude NTFS versies upgrade en je datacorruptie krijgt als je weer het oude OS laadt. Geen idee in hoeverre dit waar is, maar het zou me niets verbazen.

De kaasschaaf Mac blijft echt het beste werkpaard die Apple heeft uitgebracht. Vooral in compatibiliteit met oude OS'en vanaf XP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vinnie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:48:

Een dualboot met XP/11 zou denk ik ook goed moeten kunnen. XP op SATA en FAT32 en 11 op NVME en NTFS*

*Op een aantal plekken gelezen dat 11 automagisch oude NTFS versies upgrade en je datacorruptie krijgt als je weer het oude OS laadt. Geen idee in hoeverre dit waar is, maar het zou me niets verbazen.
Dat is het en niet compatible met elkaar. NTFS voor Windows NT begrijpt NTFS voor Windows 11 niet en dan heb je kans op datacorruptie. Andersom kan ook lastig zijn als er een toekomstig besturingssysteem nieuwe technieken toepast op NTFS.

*typerend

Verder gebruikte ik ook FAT32 met Windows XP. De grote harde schijf van toen (40 GB) formatteerde ik met FAT32 - 32 KB clusters. Waarom?
>kleinere FAT (prestatiewinst!)
>8 keer minder fragmentatiegevoelig (32/4) dan met 4 KB clusters.
>minder IO's nodig dan op 4 KB clusters
=Uiteindelijk was Windows XP echt responsief en snappy. Veel slackspace? Wellicht, maar je harddisk was wel zo groot dat je niet weet hoe je die vol kon krijgen. Vooral in de begindagen van Windows XP was dit een hot topic. Je verspilde wel ruimte, maar je kreeg er prestaties voor terug. Dus ja, ik ben het met je eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

dion_b schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:10:
[...]

De Realteks waren meestal goed compatibel behalve als je een -C of -D revisie 8139 had die 3.3V in de PCI slot vereiste wat PCI 2.0 en 2.1 borden zoals alles met i440BX niet had,
Oooh. Is DAT de reden dat de cheapo Target-branded RTL8139 kaart 25 jaar geleden niet werkte in onze Asus P2B-F....

Damn, daar gaat even een la herinneringen open zeg.. :o

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:13:
[...]

Oooh. Is DAT de reden dat de cheapo Target-branded RTL8139 kaart 25 jaar geleden niet werkte in onze Asus P2B-F....

Damn, daar gaat even een la herinneringen open zeg.. :o
Yup. RTL8139 rev B FTW :P

Vanavond tussen testen van meuk voor verkoop door nog even gespeeld met EGA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LwElF9JpDJsSXTnoSSeAZU468s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ9yusrXMq2fRMCo89Gls3uR.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn twee wat afwijkende Philips-branded EGA kaarten, met twee kristallen van 24MHz en 27.256MHz, maar niet de reguliere 16.257MHz. En geen goed beeld via MCE2VGA want output op 25kHz en niet 15.75kHz of 21.85kHz. Dus 16.257MHz oscillator geregeld en in de bovenste kaart geprikt en jawel - modussen die het voorheen niet deden, doen het nu wel, met 15.75kHz output *O*

Output flink verschoven en deels buiten beeldm maar het is een begin..Jammer genoeg lijkt het op de tweede kaart niet te werken ondanks zelfde BIOS, chips en instelmogelijkheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:59:
[...]

Yup. RTL8139 rev B FTW :P
Mijn ervaringen met de Realtek RTL8139 rev B netwerkkaart waren juist zeer slecht. Die kaart wist altijd wel een andere PCI kaart onbruikbaar te maken :(. Een RTL8139 rev C werkte wel prima. Wellicht was het een fout in het ontwerp van de netwerkkaart.

Daarna overgestapt op een Winbond 840 netwerkaart (met 4 ledjes O+), dat werkte echt stukken beter. Daarna zoveel mogelijk 3Com, dat werkt nog beter :9~. Pas weer met Realtek in aanraking gekomen toen alles opeens onboard op het moederbord zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:55

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik heb diverse 'oude meuk' in mijn kast liggen zoals een SGI Indy, Atari portfolio en een Palm III maar dit zijn geen computers die binnen dit topic passen. In diezelfde kast ligt ook een Compaq LTE/286 inclusief voeding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjHA3tRN3ztVAVLnJzW74f7wb2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sI66o1S4ryJDrZxnwKsL4f7.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is jaren geleden werkend in de kast gegaan maar ook al die jaren niet naar omgekeken. De batterij zit er nog in maar daar durf ik eigenlijk niets mee te beginnen. Weten jullie hoe ik deze weer aan de praat kan krijgen? Is deze uberhaupt nog te starten?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:59:
[...]

Vanavond tussen testen van meuk voor verkoop door nog even gespeeld met EGA:

[Afbeelding]

Mijn twee wat afwijkende Philips-branded EGA kaarten, met twee kristallen van 24MHz en 27.256MHz, maar niet de reguliere 16.257MHz. En geen goed beeld via MCE2VGA want output op 25kHz en niet 15.75kHz of 21.85kHz. Dus 16.257MHz oscillator geregeld en in de bovenste kaart geprikt en jawel - modussen die het voorheen niet deden, doen het nu wel, met 15.75kHz output *O*
Poah! Crypto's minen met die dingen! >:) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18
Rincewind schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:02:
Ik heb diverse 'oude meuk' in mijn kast liggen zoals een SGI Indy, Atari portfolio en een Palm III maar dit zijn geen computers die binnen dit topic passen. In diezelfde kast ligt ook een Compaq LTE/286 inclusief voeding:[Afbeelding]

Deze is jaren geleden werkend in de kast gegaan maar ook al die jaren niet naar omgekeken. De batterij zit er nog in maar daar durf ik eigenlijk niets mee te beginnen. Weten jullie hoe ik deze weer aan de praat kan krijgen? Is deze uberhaupt nog te starten?
Leuk! Ik heb er ook 1 en die heb ik toevallig 2 weken geleden nieuw leven in geblazen. Er zit een Dallas RealTimeClock in. Nadeel is dat het gesoldeerd is en ze zijn niet meer goed leverbaar, voordeel is dat er vervangers voor zijn waar een knoopcel op kan. Het allergrootste voordeel is dat die Dallas niet lekken en dus niet je moederbord slopen.

Je kan hem gewoon opstarten, zonder schade, maar krijgt wrs de melding dat de settings weg zijn en je de Compaq setup disk moet gaan gebruiken. Edit: "de batterij zit er nog in", misschien bedoel je de accu? Die heb ik er niet bij. Die kan je er ook gewoon uit halen en gewoon op de adapter opstarten anders. Even kijken bij de connectie tussen batterij en laptop of dat schoon is, en indien ja zou ik gewoon proberen de accu op te laden, maar veel zul je er niet meer mee kunnen denk ik zonder adapter.

Toen ik mijn Dallas chip had vervangen, was het starten, configureren en lopen. Ook de 20mb hd werkt als een zonnetje met allerlei software van het bedrijf er nog op. Ik heb m een keer gekocht en weggelegd en nog niet eerder naar gekeken. Maar het is een leuk ding met mooi beeld! De eerste VGA laptop, zover ik weet.

Op de eerste foto heb ik een paar afdekkapjes nog niet terug geplaatst bij de scherm bevestiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdgNUUE-jCAgztXE1xFuZbSeLZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yMIozqPXmbrirs9ZxvxRXq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YciXRJK1OoLtrtKUMv58JMBkvJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng1NPIAGynw3PfqSnUnRPui3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIuw36rfhOiHVNcFj5PICuzQXZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSkQwrGLlUlfS8f3oVJ267KL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door marklinfan op 26-05-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb diverse 'oude meuk' in mijn kast liggen zoals een SGI Indy, Atari portfolio en een Palm III maar dit zijn geen computers die binnen dit topic passen. In diezelfde kast ligt ook een Compaq LTE/286 inclusief voeding:[Afbeelding]

Ik zou de batterij er uit halen om mee te beginnen. Waarschijnlijk is dat een inmiddels versteende NiCd type. Weinig spannend zolang het in elkaar is blijven zitten.

Je zou de voeding kunnen controleren met multimeter om te zien of daar nog het juiste sap (qua voltage) uit komt. 9 van de 10 keer is daar niks mee aan de hand. Dan is het een kwestie van aansluiten en hem aan zetten.

Waar voel je je onzeker bij mbt deze machine? :)

De Compaq setup diskette zijn images van. Volgens mij heb ik de files er voor zelf ook. Althans die van mijn Deskpro 386, maar ze werken voor meerdere Compaq typen aldus de documentatie.
De Dallas clock chip zijn vervangers en/of mods voor. Maar dat kan later altijd nog. Je zult voornamelijk het juiste hard disk type moeten weten en instellen om van de hard disk gebruik te kunnen maken.
De floppy drive zou op zich kuren kunnen vertonen doordat het oorspronkelijk vet zeer taai geworden kan zijn. Dat is schoon te maken en dan weer te smeren. Kijk eerst maar eens of de machine start. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 26-05-2025 15:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Staat er netjes bij zo te zien! Die kans dat er niet veel mee aan de hand is.
De Dallas zal inderdaad leg zijn, accu werkt niet meer en mogelijk moet de fdd worden schoongemaakt. Als er dezelfde Conner schijf in zit als de mijne zit je daarmee ook prima; ze zijn niet snel maar kwalitatief voldoende.

Die accu zou wel wat naars kunnen doen als deze helemaal lurp is, maar ik heb nog nooit gezien dat deze ook echt een moederbord van de laptop heeft gemold.

De SLT die ik heb staan, heb ik een Dallas mod op uitgevoerd (zonder te de solderen) en dat werkt perfect :)
Overigens heb ik er helaas ook geen accu bij zitten. Die zou ik graag hebben gehad om te moderniseren met nieuwe cellen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@BlueTooth76 @Waterbeesje @dion_b @Nemesizz dank voor jullie reacties, frappant dat jullie alle 4 een andere kiezen waardoor elke laptop 1 stem heeft, hebben jullie dat zo afgesproken?? :+

Maar met jullie comments kan ik in ieder geval wel iets. Ik ga ze binnenkort eens testen of ze überhaupt nog werken en of inderdaad de schermen nog goed zijn. Bij de Compaq Armada zag ik al barsten in het plastic bij de scharnieren helaas. De rest ziet er optisch nog goed uit. TBC.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik wil jullie toch ff een kleine waardevolle tip/waarschuwing.

Wederom heb ik een laptop aangetroffen (die uit de stapel spullen waar ik t afgelopen week over had) die een lekkend nimh batterijpack had. Sterker nog 2 packs. Het ging om een pentium 1 toshiba.

Het was niet een beetje oxidatie maar extreme. Was geen beginnen aan. Het zuur was door de kabels heen getrokken naar de printplaat, en heeft zich meerdere centimeters verspreid rondom (ongeveer 5 cm) en op bepaalde punten was het moederbord echt weggewreten.

Nu is dit een extreem geval (waarschijnlijk heeeeel lang niet gebruikt) maar ik heb ook laptops gezien waar het rondom de stekker zat maar waar ik nog op tijd bij was met alcohol en azijn.

Wel moet ik bekennen dat sleutelen aan laptops (in tegenstelling tot desktops) niet mijn sterkste kwaliteiten zijn. Dus ik heb er zelfs 1 helemaal gesloopt perongeluk. Maar kop in zand steken en niet inspecteren en/of preventief verwijderen is ook dom. Beetje hetzelfde als niet naar tandarts gaan, en pas gaan als t je extreme pijn krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sowieso wil voor laptops vaak de service manual hebben zodat je weet of zelfs kunt zien hoe ze uit elkaar gehaald moeten worden. Soms is het best duidelijk. Maar je komt ontwerpen tegen dat je het even moet weten en dan is het vaak wel te doen.

Plastics worden dikwijls bros en breekt snel af. Ik heb een Digital laptop nou... die hoef ik maar op te pakken of er kwam een breuk of scheur bij. :'(

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Ultraman die service manuals zoek ik ook altijd op, maar soms zijn ze online nergens te vinden, zelfs geen YT video. Alternatief kan zijn, zelf foto’s maken.

Broos plastic is idd een dingetje. Vaak zijn die plastic clipjes al zwak van zichzelf, en als zon laptop dan 20-30 jaar oud is wordt het plastic er niet sterker op zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Woohoo :D

Tussen het proberen te verkopen van meuk om ruimte te maken door kwam ik iets tegen waar ik geen nee tegen kon zeggen:

MCE2VGA is leuk, maar wat is leuker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRgAvyPzWSBlZoTUJZ1gySmKycM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/516qotaYXGLxfYCWEDO9WN2w.jpg?f=fotoalbum_large
AOC CM-312

Een lomp grote, ultiem strakke 14" EGA TTL scherm :9

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:46:

Tussen het proberen te verkopen van meuk om ruimte te maken door kwam ik iets tegen waar ik geen nee tegen kon zeggen:

[Afbeelding]
AOC CM-312

Vet ding, die staat er strak bij!
Wel ff wat geld bij verdienen voor de volgende zones ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Vet ding, die staat er strak bij!
Wel ff wat geld bij verdienen voor de volgende zones ;)
:P

Niet mijn stad, ik heb gewoon de eerste de beste hi-res EGA spel errbij gepakt om te testen ;)

Instellingen waren interessant: de scherm ondersteunt 15.75 en 21.85kHz modussen en schakelt er automatisch tussen, maar per modus heeft het aparte phase en height settings. 21.85kHz zat toen ik het aansloot al vrij goed, maar 15.75kHz leverde alleen troep op totdat ik flinke draai aan phase 1 gaf.

Ik moet kijken hoe dit ding het doet met mono/hercules input het doet (bijvoorbeeld van mijn ATi Small Wonder) .Als dat ook goed is kan ik mijn andere oude monitoren weg doen. Behalve dan de monitor van mijn Olivetti M24, want die doet 25kHz...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Komt ik aan met 2x cga mono scherm en daarna enkel vga... Ik zou graag mijn pc compact 2 naar ega gooien... De TEVA kaart heb ik liggen, een geschikt scherm niet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:46:

[Afbeelding]
AOC CM-312

Good old EGA. Heel wat diskettes heb ik destijds gekocht (proefversies van spellen) om maar CGA of EGA aan te kunnen. VGA was je van het met een deftige 640*480 met 16 kleuren. Hier begon het ditheren van kleuren in games (en in Windows 3 kleuren afstellen).

Toch vind ik sommige Amiga 500 games er nog best goed uitzien. 256 kleuren kan er nog best goed uitzien hedendaags, maar mijn vesa local bus kaart kon 640*480 met 24 bit weergeven en misschien was het beeld niet scherp, maar wel meer immersive dan met een kleiner kleurenpallet ;)

Nog steeds pas ik het hedendaags toe en dat is een van de reden dat ik op 1080p games speel. Wel met een hoge refreshrate tot 360Hz/fps. Het beeld lijkt dan op good old CRT. Alleen hedendaags met een monster GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 28-05-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:42:
Komt ik aan met 2x cga mono scherm en daarna enkel vga... Ik zou graag mijn pc compact 2 naar ega gooien... De TEVA kaart heb ik liggen, een geschikt scherm niet.
Functionele EGA schermen zijn inderdaad uitermate zeldzaam, of onmogelijk duur. Paar weken terug ging een IBM 5154 voor > EUR 300 als ik Marktplaats biedingen mag geloven. Maar soms heb je geluk. Dat had ik vandaag duidelijk :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Good old EGA. Heel wat diskettes heb ik destijds gekocht (proefversies van spellen) om maar CGA of EGA aan te kunnen. VGA was je van het met een deftige 640*480 met 16 kleuren. Hier begon het ditheren van kleuren in games (en in Windows 3 kleuren afstellen).

Toch vind ik sommige Amiga 500 games er nog best goed uitzien. 256 kleuren kan er nog best goed uitzien hedendaags, maar mijn vesa local bus kaart kon 640*480 met 24 bit weergeven en misschien was het beeld niet scherp, maar wel meer immersive dan met een kleiner kleurenpallet ;)

Nog steeds pas ik het hedendaags toe en dat is een van de reden dat ik op 1080p games speel. Wel met een hoge refreshrate tot 360Hz/fps. Het beeld lijkt dan op good old CRT. Alleen hedendaags met een monster GPU.
Daarom heb ik momenteel een iets te dikke Compaq P1220 met Diamondtron buis en 340MHz pixel klok staan. Maakt niet uit wat voor vga-achtige opschaling ik daar op werp, ding trekt alles met fatsoenlijke refresh rate en nog haarscherp op de kop toe :')

Neemt niet weg dat het vga mono scherm met whitepaper switch bij de Unitron 286 misschien nog wel coolerder is :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Functionele EGA schermen zijn inderdaad uitermate zeldzaam, of onmogelijk duur. Paar weken terug ging een IBM 5154 voor > EUR 300 als ik Marktplaats biedingen mag geloven. Maar soms heb je geluk. Dat had ik vandaag duidelijk :)
Pcies, dat is de grootste reden dat ik er geen heb

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Daarom heb ik momenteel een iets te dikke Compaq P1220 met Diamondtron buis en 340MHz pixel klok staan. Maakt niet uit wat voor vga-achtige opschaling ik daar op werp, ding trekt alles met fatsoenlijke refresh rate en nog haarscherp op de kop toe :')

Neemt niet weg dat het vga mono scherm met whitepaper switch bij de Unitron 286 misschien nog wel coolerder is :p
Snap het. CRT was niet eens zo slecht en zeker destijds niet. Ze waren superieur aan de TFT schermpjes van die tijd. In het prille begin van TFT was ghosting nogal een dingetje.

En nog steeds heb ik geen enkele TFT gezien die aantipt tegen de reactietijd van CRT.

[ Voor 15% gewijzigd door jimh307 op 28-05-2025 21:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 Oef dit is zo waar. Een vriend mij kocht (nja zijn moeder) een medion pc met medion tft scherm. Het scherm was slank (dat was toen vrij nieuw, meeste mensen hadden nog een crt) maar die ghosting viel mij toen al op idd. Dus ja het was mooi dun, en licht in gewicht. Maar verder zaten er nog wel haken en ogen aan. Net zoals nu, met IPS schermen enzo moet je echt goed opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:35:
@jimh307 Oef dit is zo waar. Een vriend mij kocht (nja zijn moeder) een medion pc met medion tft scherm. Het scherm was slank (dat was toen vrij nieuw, meeste mensen hadden nog een crt) maar die ghosting viel mij toen al op idd. Dus ja het was mooi dun, en licht in gewicht. Maar verder zaten er nog wel haken en ogen aan. Net zoals nu, met IPS schermen enzo moet je echt goed opletten.
Pff ja... de eerste generatie TFT schermen waren echt niet zo geweldig hoor. Ik heb lange tijd nog een oude 15" Siemens CRT gebruikt, terwijl een vriend van mij een 15" Dell TFT had gekregen bij zijn nieuwe Dell pc. Eerste indruk was wel zo van "sow, die schermen zijn dun", maar bij het gebruik viel inderdaad op dat de responstijden en de ghosting echt slecht waren, net als de kijkhoeken en de kleurweergave.
Ik kocht 1 of 2 jaar later een 19" Medion LCD scherm en dat was al weer een wereld van verschil; een heel stuk acceptabelere responstijden, betere kleurweergave, hogere resolutie. Op sommige vlakken was ie nog altijd niet beter dan mijn 15+ jaar oude CRT, maar de voordelen wogen inmiddels meer dan op tegen de nadelen (19" tegenover 15" was voor mij al genoeg reden).

Ik heb nog altijd een 14" Siemens CRT in gebruik (mijn vader en ik hadden een 14 en 15" CRT in huis, de 15" is ooit naar de stort gegaan), als ook de 19" Medion schermen (heb ik meerdere van inmiddels) bij mijn verschillende retro pc's en werken allemaal nog prima. Nu moet ik wel zeggen dat die 14" CRT inmiddels wel wat opstart moeilijkheden heeft...het duurt even voordat de helderheid dusdanig is dat je op een zonnige dag het scherm kunt aflezen. Maar na enkele minuten is het dikke prima en hij werkt nog super i.c.m. mijn 486 en Pentium 2 Siemens Nixdorf pctjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als we dan toch onder schermen bezig zijn... Hier staat een Dell Ultrascan 15" en die slikt 1200x1600 prima. Op 60Hz. Maar niet scherp genoeg om iets af te lezen. Op 1024x768 is dat wel zon fijn ding voor zijn formaat en periode :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Zojuist op Ebay een voltage blaster besteld op E-Bay... Mijn moderne PC-voeding heeft geen -5 volt meer die ik dadelijk in mijn Pentium 2 bak wil toepassen en sommige isa uitbreidingskaarten vereisen dat wel... Momenteel maakt het niet zoveel uit, daar een Creative Soundblaster Audigy LS geen -5 volt nodig heeft (is een PCI geluidskaart)...

Maar als ik in de toekomst een Soundblaster 16 ISA kaart ga toepassen omwille van enkele dos spellen die te nieuw en veeleisend zijn voor de Compaq pc wil ik daar wel geluid bij hebben en zonder -5 volt werken de meeste isa geluidskaarten niet...

Dit soort kaartjes pikt de -12 volt rail op en reguleert deze naar -5 volt en stuurt hem door... Daar alle isa kaarten hun lijnen delen gaat dit dus prima weken als ik de verhalen mag geloven... Zou geen gevolgen hebben voor het PCI slot pal langs dat tweede isa slot (ik bied mee op een Asus P2B-F op Ebay met twee isa sloten), want die heeft geen -5 volt beschikbaar (volgens de PCI specs)...

Info:
https://www.philscomputerlab.com/voltage-blaster--5v.html

Wie ook zo iets wil hebben check Ebay, er staan er genoeg te koop... Ik heb deze gekocht:
https://www.ebay.nl/itm/2...3D%7Ctkp%3ABk9SR-DXzYbjZQ

Dit is voor mijn gevoel betrouwbaarder dan een oude voeding uit de jaren '98/ '99 kopen en hopen dat de fan en condensators nog goed zijn... Ik ga dus mijn nieuwere voeding gebruiken die geen -5 volt meer heeft

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 29-05-2025 00:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Ik moet kijken hoe dit ding het doet met mono/hercules input het doet (bijvoorbeeld van mijn ATi Small Wonder) .Als dat ook goed is kan ik mijn andere oude monitoren weg doen. Behalve dan de monitor van mijn Olivetti M24, want die doet 25kHz...
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCj0Cnt8_MD147RLMkdBDqRzZwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O0u3RvANT6q3HT0ntJ1CVKU.jpg?f=fotoalbum_large

Hij kan ook rood (amber durf ik het niet te noemen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IjS9WpAJNrS8wkHm9K07C4HZno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYAukd1ZJawrjpLPZwxjOzZo.jpg?f=fotoalbum_large

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
dion_b schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:22:
[...]

Zo dus:
[Afbeelding]

Hij kan ook rood (amber durf ik het niet te noemen):
[Afbeelding]
Mooi EGA scherm! 't zou me niets verbazen als er op mijn werk ook nog een EGA of CGA scherm te vinden is tussen de oude zooi in een computer lokaal (ik werk in het onderwijs als ict-medewerker) waar ooit een (inmiddels al heel lang pensionado) informatica docent dat soort oude spullen spaarde om een computer netwerk mee te bouwen met leerlingen...

Iets wat die persoon uit eindelijk nooit gedaan heeft omdat hij de capaciteiten er niet voor had voor mijn gevoel (mijn voorganger moest bij hem thuis langs gaan om hem te helpen met het configureren van zijn router en switches, maar ja wat wil je: die was van oudsher docent Nederlands en ging ineens informatica geven)...

Ps.:
Uit die collectie pc's komt die Compaq Prolinea 4/33S pc namelijk ook... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mooi beeldkanon @dion_b. Lijkt wel een broertje van de Volleman hier in het magazijn. Ook met schakelaar achterop om een beeldmodus te kiezen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:40:
Mooi beeldkanon @dion_b. Lijkt wel een broertje van de Volleman hier in het magazijn. Ook met schakelaar achterop om een beeldmodus te kiezen?
Nee, voorop rechtsonder. Links groen, rechts rood, midden kleur. Bij mono geeft 'kleur' overigens exact zelfde beeld als 'groen'.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Mijn Commodore 1084S heeft ook zo'n knopje aan de voorkant, al kan ik alleen RGB of G kiezen, maar ach.. leuk dat het er op zit.

Opzich logisch, maar beetje jammer dat het scherm net geen VGA spec aan kan, anders was het ook nog wel leuk geweest voor een computer met VGA. CGA kan volgens de specs wel, maar ik heb verder geen computer met CGA, niet dat het mooi eruit zou zien met die 4 kleurtjes.. :+

Pagina: 1 ... 80 ... 87 Laatste