dennis_rsb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:23:
Ik kwam er net achter dat in mijn amd athlon 800 bakkie een condensator in de voeding gelekt heeft.
Voor nu wil ik die voeding vervangen.
Maar ik heb 3 vragen.
1. Als ik het me goed herriner zijn de amd athlon 800 en de amd athlon xp enzo nog cpus die een zware 5v nodig hebben he? Zou je kunnen stellen dat alles vanaf athlon dual core en pentium 4 of hoger geen zware 5v nodig hebt? En hoe zwaar is zwaar? Is dat 30 ampere, 40? 25?
Klopt dat Athlon 800 z'n stroom van de 5V lijn trekt. Hoeveel? Hangt af van exact welke versie je hebt - zoek de TDP op van je CPU in Watt, deel dat door vijf en je weet wat het aan stroom op de 5V lijn trekt. Dat zal bij een Athlon 800 best meevallen, het wordt pas een ding bij de snelste Athlons en AthlonXPs, en natuurlijk bij de dual CPU AthlonMP systemen.
2. Stel je hebt toch een keer misgerekend, wat gebeurd er dan? Ploft dan de voeding? Valt de pc uit?
Als je meer trekt dan de voeding kan leveren, zal in ieder geval de voltage op de 5V lijn dalen, mogelijk onder de ondergrens van de spec, waardoor je systeem instabiel zal worden.
Een erg goede voeding zal gewoon doorgifte stoppen als het teveel wordt, een slechtere voeding zal overbelast blijven wat levensduur componenten in voeding zal verminderen. Catastrofaal falen zou niet mogen gebeuren, maar is een grotere risico als je de voeding overbelast dan wanneer je dat niet doet.
3. De voeding die er nu inzit is een qtec (rommel denk ik) en die kan 30 ampere leveren staat op het label. Hoe eerlijk zijn die labels? Ik heb nog een crs voeding die ook 30 ampere kan leveren volgens het label. Maar ja hoe vertrouwelijk is dat? En crs ken ik verder niet echt. maar ik meer sowieso de voeding ff door.
Lies, damned lies and PSU labels.
Wat er op het etiket staat is even betrouwbaar als de reputatie van het bedrijf dat het erop zet. Iirc gebruikte QTEC sowieso het piekvermogen, niet het (lagere) max continuvermogen dat je eigenlijk moet nemen.
Als je kwaliteit van voedingen snel wilt vergelijken: weeg ze. Een slechte voeding heeft weinig en slechte componenten, een goede voeding doorgaan stukken meer (zwaardere condensatoren, diodes en FETs, en grotere heatsinks om ze koel te houden). CRS ken ik als naam uit de serverwereld. Als dat klopt, verwacht ik een aanzienlijk betere - en zwaardere - PSU dan de QTEC. Is het even licht? Zoek iets beters...
Ik geef zelf de voorkeur aan FSP voedingen (vaak onder AOpen naam verkocht in de Benelux), die zijn meestal degelijk. Ze zijn wel decennia oud in de meeste gevallen. Nadeel van het alternatief - een nieuwe PSU gebruiken is het ontbreken van o.a. -5V, wat bij veel ISA geluidskaarten mis gaat. Met een Athlon 800 is het mogelijk dat je nog DOS en ISA gebruikt. Heb je alleen PCI? Dan maakt dat niet uit en kun je prima een ATX 2.x PSU gebruiken. Ook bij nieuwe PSU: liever een goed merk dan een hoog vermogen op een sticker van een slecht merk.