Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik vervang ze meestal gewoon allemaal.

Of je het prijsverschil waard vind kan ik niet voor je bepalen, meestal bestel ik een heel bakje vol (en ik koop altijd Panasonic) en dan heb ik wat voorraad.

Wel een tip: Als je geen/weinig soldeerervaring hebt, ga eerst oefenen op iets wat je kunt missen. Zo'n moederbord kan best tricky zijn voor de onervaren knutselaar, omdat die condensatoren vaak aan grote massavlakken zitten die veel hitte absorberen.

[ Voor 3% gewijzigd door mentalmadnizz op 06-03-2025 09:44 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 20:40
vraagje, heb hier redelijk wat systeempjes staan en om alles bij te houden laat men geheugen me soms in de steek.

Vroeger in een ver verleden hield ik dit bij op got, toen dit stopte op hardware.info maar ondertussen is dit ook gestopt.

Excel fille kan ook maar beetje saai...

pcpartpicker kwam ik tegen maar lijkt me meer voor oude systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rcor schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:15:
[...]

Dank voor je reactie The Eagle... Inmiddels was ik hier zelf ook al achter... Helaas tot op heden geen Windows 3.1 drivers gevonden, wel die van Windows 3.11 for Workgroups, maar daar heb ik niets aan en die werkt ook niet onder Windows 3.1 zover ik nu kan beoordelen uit eigen tests...

Conclusie: nog wat meer onderzoek gaan doen naar die kaart en de drivers voor Windows en Dos...
Ik heb wel eens NIC's gezien die je met een tooltje om kon zetten van native naar NE2000. Zou eens in de docs duiken, wellicht dat je met dos drivers iets om kunt zetten om hem in Windows aan de praat te krijgen.
En anders de .inf van de 311 driver aanpassen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

n0sTRa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
vraagje, heb hier redelijk wat systeempjes staan en om alles bij te houden laat men geheugen me soms in de steek.

Vroeger in een ver verleden hield ik dit bij op got, toen dit stopte op hardware.info maar ondertussen is dit ook gestopt.

Excel fille kan ook maar beetje saai...

pcpartpicker kwam ik tegen maar lijkt me meer voor oude systemen
Misschien ben ik ook een beetje saai, maar een spreadsheet werkt voor mij perfect!
Om dat spannender te maken kun je kijken naar Lotus123 :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zelf heb ik een odt bestandje (dus Libre Office writer, MS tegenhanger) dan heb je wat meer ruimte om details gewoon toe te voegen. Zoals systeem specificaties.

En dan bv 1 of 2 systemen per pagina. En als je veel systemen hebt kun je ook een inhoudspagina maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Misschien ben ik ook een beetje saai, maar een spreadsheet werkt voor mij perfect!
Om dat spannender te maken kun je kijken naar Lotus123 :p
Of om het practisch te maken Google Sheets, zodat je het gelijk in the cloud hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:34
Ik vind het altijd leuk om iets onverwachts maar nostalgisch te brengen naar dit topic.
Het is 2005 en je geniet van je game PC terwijl het nieuwste computerblad op de mat valt. "Maak kennis met Linux" is het hoofdstuk, op de CD is Knoppix bijgeleverd.

Knoppix had altijd een verborgen installatie commando knoppix-installer waarmee je deze als een soort van Debian kon installeren (Heel veel opties boot die niet dus je wil voor de Debian optie gaan, niet voor de knoppix achtige opties). Dan heb je Linux uit 2005 met een hele bak applicaties en games uit dat tijdperk. En gezien Knoppix een LiveCD is kan dit ook leuk zijn op machines die je intact wil laten.

Eenmaal op mijn schijf was er nog 1 uitdaging, de videokaart. Dat werkte vroeger nooit want er zit geen Nvidia driver bij. Dus ik ben gaan zoeken, met resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JPBRVzF0b-yrHCw5g2XDzPOon4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpHhnrVVom1Sa8VQ1u4MTF1J.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mijn 6800GT is dit de nieuwste driver : https://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/304.137/ deze werkt top. Knoppix is zo oud dat het installeren van het .run bestand vrijwel next next finish is, je moet het enkel vanaf de console login doen.

Eenmaal weer binnen X11 kun je dan via het nvidia configuratie scherm de resolutie instellen (Ik heb geen idee waar het anders zit, ik kon nergens een universeel resolutie paneel vinden).

Heb je een oudere kaart dan die van mij kijk dan even in de readme van de driver die ik heb gelinkt, daar staat welke versie je nodig hebt en die zijn ook aanwezig in de zelfde site als je een map omhoog gaat.

Veel linux plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
ah Knoppix! Volgens mij had mijn neef dat rond 2004/2005/2006 dat op de computer gezet waar mijn nichtje altijd opzat. Daar stond XP op, maar zij kreeg het voor elkaar in binnen de korste keer heel die pc vol te gooien met allerlei soorten malware. Hij was er op gegeven helemaal klaar mee en knalde er Linux op, Knoppix ook dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
In mijn geval had ik mijn eigen partitie op mijn vaders PC, er mocht ook een Linux partitie op als Boot Magic maar bleef werken. Knoppix was een van de weinige distro's die ik via magazines had die de bootloader binnen de partitie laat installeren en dus naast Boot Magic kon werken. Dus als kind veel plezier gehad zowel vanaf cd en vanaf de partitie. Deze PC nu draait bootit dus ook daar kwam dit weer van pas. Al is bootit wel beter in het draaien naast bootloaders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mafiatounes
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben mijn eerste eigen pc de Compaq Presario 5xxx (5390EA exact) aan het opknappen naar de originele systeem specs. Wou dit even delen hier.

Deze had de volgende specs:
Processor "een slechte willamette" Pentium 4 2,0 ghz
Videokaart Geforce3 ti200 agp (originele was stuk dus had tijdelijk een fx5200 pci erin) net een vervang ti200 gekocht Voor 5€ en een extra GTX 285 erbij gekregen!
512mb sdram, 2x 256mb
80gb ide schijf (vervangen door een 120gb ide schijf)
16x dvd drive
16x cd rw drive
Creative sb live 5.1 Live (moet nog een vervanger zoeken, oude was stuk)
Originele 250w voeding
Origineel draaide deze op XP maar heb deze omgezet naar 98se. enige wat ik nog zoek is een herstelschijf met de Compaq bloatware aangezien ik deze op 98se draai is dit niet zo makkelijk.
Verder een schoonmaak en nieuwe pasta overal waar het nodig was en enkele capacitors vervangen.

Loopt nog altijd als vanouds, en is nog niet erg vergeeld.

Multiple pc builds in progress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mafiatounes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:08:
Ik ben mijn eerste eigen pc de Compaq Presario 5xxx (5390EA exact) aan het opknappen naar de originele systeem specs. Wou dit even delen hier.

Videokaart Geforce3 ti200 agp (originele was stuk dus had tijdelijk een fx5200 pci erin) net een vervang ti200 gekocht Voor 5€ en een extra GTX 285 erbij gekregen!
512mb sdram, 2x 256mb
16x dvd drive
16x cd rw drive
Originele 250w voeding
Origineel draaide deze op XP maar heb deze omgezet naar 98se. enige wat ik nog zoek is een herstelschijf met de Compaq bloatware aangezien ik deze op 98se draai is dit niet zo makkelijk.
Verder een schoonmaak en nieuwe pasta overal waar het nodig was en enkele capacitors vervangen.

toon volledige bericht
Voor XP of 98SE is dat niet eens zon verkeerd systeem. Zeker als je die Ti200 er in hebt. Williamette heeft zijn slechts naam te danken aan het feit dat de P3-1,4 sneller was dan de P4-1,5. Pas op 1,7 kon P4 hem enigszins bijbenen, maar de 2GHz is zeker geen slechte cpu :)
Wees blij dat de Fx5200 er uit gaat, die is niet bepaald vlot ;)

Maar ehm... Pics? :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mafiatounes
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Voor XP of 98SE is dat niet eens zon verkeerd systeem. Zeker als je die Ti200 er in hebt. Williamette heeft zijn slechts naam te danken aan het feit dat de P3-1,4 sneller was dan de P4-1,5. Pas op 1,7 kon P4 hem enigszins bijbenen, maar de 2GHz is zeker geen slechte cpu :)
Wees blij dat de Fx5200 er uit gaat, die is niet bepaald vlot ;)

Maar ehm... Pics? :p
:) Absoluut is dit niet zo slecht op 2.0 maar herinner me dat de Williamette reeds afgeschreven was bij release, inderdaad zoals je aangeeft was de Tualatin zo goed. Heb erover nagedacht om een Compaq P3 moederbordje erin te ploppen van de iets eerdere reeks met een 1.4 Tualatin, maar zou de originaliteit enkel verpesten.

Hou deze op 98se omdat ik reeds 2 recent gebouwde builds heb voor Xp
Een early met Pentium D930 op een Asrock Agp en PCIE moederbordje, 2gb ddr2 en een Ti 4200 agp.
En een iets latere XP met C2D e8600 op een P35 moederbord en 3,5gb ddr2 en een R6850 of nu ook GTX285 :*) .

Zal morgen wat fotos nemen van de Compaq en als het lukt ook mijn andere builds.

Multiple pc builds in progress

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:03
dennis_rsb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:31:
ah Knoppix! Volgens mij had mijn neef dat rond 2004/2005/2006 dat op de computer gezet waar mijn nichtje altijd opzat. Daar stond XP op, maar zij kreeg het voor elkaar in binnen de korste keer heel die pc vol te gooien met allerlei soorten malware. Hij was er op gegeven helemaal klaar mee en knalde er Linux op, Knoppix ook dacht ik.
Toen een goed idee, maar tegenwoordig is zelfs Linux niet meer veilig en al helemaal niet als de factor tussen bureaustoel en scherm niet weet waar ie mee bezig is.

Terzijde: in Windows XP kon je een gast-account selecteren waarmee je bij elke wijziging het admin-wachtwoord moest invullen. Dat was behoorlijk hufterproof, maar een update van een willekeurig programma had adminrechten nodig. Wie wat verder was kon rechten instellen op NTFS zodat dit nadeel deels teniet werd gedaan, maar Windows XP had die mogelijkheden zeker, al vanaf Windows NT.

Het punt was?? Mensen wisten helemaal niet dat het ook zo kon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 mwa als je een hedendaagse linux versie gebruikt is dat veiliger dan Windows by default. Door andere opzet, en minder doelwit (want minder gebruikers)

Maar idd de gebruiker is een belangrijke factor. Als je allerlei gekke dingen gaat installeren buiten de store om bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb hier iets leuks waar jullie eens op mogen schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVj2fBIYQLccVE53cx0ymhozvDk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3RnV89NVZXAgXg2MiIHAoWG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpBASwvTFNjmilaia-a332pwgiI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pkWB39aMFclZ9xherNsytKV.jpg?f=fotoalbum_medium

Wie ziet de leuke grapjes?

Edit:
spoiler:
Het is dus en PC Chips socket 7 moederbord dat fake cache heeft. Zie de geheugentest uit de 2e afbeelding, de snelheid zakt na 8kB volledig in elkaar. De processor is een Pentium-S voor socket 5 met snelheid van 75MHz (50x1.5) waar een lichte overklok (fsb naar 55) op zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Waterbeesje op 09-03-2025 17:16 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een pentium op 83 MHz :? :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Das 1 ;)
Een Pentium-S zelfs

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waterbeesje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Das 1 ;)
Een Pentium-S zelfs op 55MHz bus

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gezien je op een 55MHz bus draait, en PCI allang moord en brand zou roepen... zou het me niet verbazen als de grafische kaart een VLB variant betreft.

De Trident TGUI9440 AGi was er in zowel VLB als PCI.

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Waterbeesje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:22:
Ik heb hier iets leuks waar jullie eens op mogen schieten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie ziet de leuke grapjes?
Niet Y2K compliant ... het is 2025 ... little Easter egg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:00:
Gezien je op een 55MHz bus draait, en PCI allang moord en brand zou roepen... zou het me niet verbazen als de grafische kaart een VLB variant betreft.

De Trident TGUI9440 AGi was er in zowel VLB als PCI.
Deze vind ik leuk! De Triton 2 chipset ondersteunt geen VLB en de PCI bus loopt keurig in spec met de /2 divider. De grafische kaart is de PCI variant dus, en heeft een zeer relaxte bus klok.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Niet Y2K compliant ... het is 2025 ... little Easter egg :+
Redelijk gebruikelijk bij bordjes van deze klasse, de huidige datum verklapt de productiedatum :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:53

Nemesizz

Untouchable

Pentium op 83Mhz dacht ik eerst aan een Overdrive, maar dat komt dan weer niet overeen met het moederbord/chipset (83Mhz Overdrive was dan voor socket 3, 486 borden, niet voor een socket 5/7 bord met 430 chipset).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:09:
Pentium op 83Mhz dacht ik eerst aan een Overdrive, maar dat komt dan weer niet overeen met het moederbord/chipset (83Mhz Overdrive was dan voor socket 3, 486 borden, niet voor een socket 5/7 bord met 430 chipset).
Inderdaad!
Spoiler: het is een socket 5 processor, een Pentium-S 75 die licht is overgekookt met de bus snelheid van 50 naar 55MHz en de normale multiplier van 1,5.
Het moederbord heeft de Triton II chipset (i430VX) welke ook de P200 zonder problemen draait.

Er is nog een kleinigheidje over dat hier als bijzonderheid kan worden aangemerkt, zoek die eens bij het geheugen. En dan bedoel ik niet dat er geen SDRAM op zit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En waar is de L2 cache. :D

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bingo! De zwarte blokjes op het moederbord doen niet echt veel. In de bios staat L2 ingeschakeld maar Speedsys verraadt de waarheid.

Bonus: Raad het merk moederbord.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Oei, bij nep-cache denk ik meteen aan PC Chips.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:21:
Oei, bij nep-cache denk ik meteen aan PC Chips.
Bingo! Volgens mij de laatste die dit soort praktijken nog uitvoerde in het s5 / s7 tijdperk

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Amai amai, mijn kennis over retro-hardware is niet meer wat het geweest was :'( ;)

Maar wat het meest telt is dat mijn geheugen best goed is want ik weet nog wel heel veel over vroeger en dan veel meer over software dan over hardware terwijl ik menig PC voor een ander in elkaar heb gezet. Ik weet nog hoe moeilijk mijn vader het vond om aan mij te vragen om voor hem een PC te bouwen en in te richten. We waren min of meer rivalen op PC gebied. Menig discussie over gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:44
mafiatounes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:08:

512mb sdram, 2x 256mb
16x dvd drive
16x cd rw drive
Originele 250w voeding

toon volledige bericht
Op Archive.org staan recovery disks voor de Compaq Presario 5000 series:
https://archive.org/details/quickrestore1

Staat bij dat de disks Spaans zijn, maar het is onduidelijk of er ook een andere taal geselecteerd kan worden. Maar is altijd een poging waard denk ik.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ergens moet ik toch 66 MHz kristallen hebben liggen om deze op 100 MHz te laten werken... Bijzonder dat het bord nog met een vervangbare oscillator werkt, bij tweede generatie Pentium zou je denken dat hier allang van afgestapt zijn. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEE7AXPW0m3Rj2umzUhsUca_YmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFOm9tZa0PMKjSXwc653nY2M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2qbCfN-DxJ1ajteYSyfL_3XxKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfPd8XZUtYcYovazxPMYRhGW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:57:
Ergens moet ik toch 66 MHz kristallen hebben liggen om deze op 100 MHz te laten werken... Bijzonder dat het bord nog met een vervangbare oscillator werkt, bij tweede generatie Pentium zou je denken dat hier allang van afgestapt zijn. :)

[Afbeelding][Afbeelding]
NT4 materiaal :)
Mooi speelgoed, zeer primitief opgezet met die wissel oscillator en dipjes cache. Een beetje onverwacht gezien de Dual cpu borden zeker in die tijd een dure niche voor servers waren.

(Ik zou gaan spelen met een 72 of 75 MHz oscillator)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:39
huh heeft dat bord nou 2 Dallas RTC's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marklinfan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:27:
huh heeft dat bord nou 2 Dallas RTC's?
Het is een EISA bord - eentje is voor de reguliere BIOS CMOS settings, de tweede is voor de EISA settings. Soort van plug&play, maar dan anders ;)

Overigens, aan die sceenshot te zien moet daar nog eea geconfigureerd worden :+

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 15-03-2025 00:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 04:32
dennis_rsb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:15:
@jimh307 mwa als je een hedendaagse linux versie gebruikt is dat veiliger dan Windows by default. Door andere opzet, en minder doelwit (want minder gebruikers)

Maar idd de gebruiker is een belangrijke factor. Als je allerlei gekke dingen gaat installeren buiten de store om bijvoorbeeld.
Microsoft had hier vroeger een tool voor, volgens mij zat dat onder Windows Essentials.
Je stelde de instellingen in, iedereen kon kloten wat hij wilde, maar als je opnieuw opstarte stond alles weer zoals jij het had ingesteld. Alleen de admin kon dat account aanpassen. Ik ga eens zoeken

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@DaRk PoIsOn volgens mij heette dat deepfreez. Dat hadden ze op het ROC waar ik zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ooit had je ook Reborn PCI kaartjes die dat regelen onafhankelijk van software.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:00:
[...]
Overigens, aan die sceenshot te zien moet daar nog eea geconfigureerd worden :+
Klopt! Ik krijg alleen de floppy controller van een Adaptec 2742 (EISA) met geen mogelijk aan de praat als bootable device, binnenkort met een ISA controller de boel maar configureren.

Ergens had ik verwacht dat de floppy controller op de 2742 kaart native ISA zou zijn, want dit is een kip/ei verhaal. Hoe configureer je EISA als je EISA-diskettecontroller niet werkt. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 15-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
dennis_rsb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:47:
@DaRk PoIsOn volgens mij heette dat deepfreez. Dat hadden ze op het ROC waar ik zat.
Waarbij je absoluut zeker moe(s)t zijn om het systeem zogenaamd te bevriezen:
>het is een walhalla als je een virus mee bevriest
>updates doorvoeren vergt extra handelingen van de operator
>alleen bedoeld voor stationaire workstations (Windows updates komen regelmatig)

Er zijn nogal wat nadelen aan dergelijke software. En als je netwerk op de zaak in orde is is het niet meteen nodig. Loopt een workstation in de soep dan rollen we zo een image terug. Dit hoeft niet vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 nja t idee is in feite, als je de pc afsluit, en daarna opstart dat je met een schone lei begint. Nu heb/had ik geen hoge pet op van ict in combinatie met roc’s. Maar het was een flinke verbetering tov eerst.

Want daarvoor konden mensen zelfs downloaden via torrentsites. En autorun virussen verspreidde zich gretig via usb sticks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Klopt! Ik krijg alleen de floppy controller van een Adaptec 2742 (EISA) met geen mogelijk aan de praat als bootable device, binnenkort met een ISA controller de boel maar configureren.

Ergens had ik verwacht dat de floppy controller op de 2742 kaart native ISA zou zijn, want dit is een kip/ei verhaal. Hoe configureer je EISA als je EISA-diskettecontroller niet werkt. 8)7
KEYBOARD ERROR. PRESS ANY KEY TO CONTINUE. :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:03
Hey ff een vraagje, weet iemand toevallig een goeie en niet al te dure KVM switch waarmee ik mijn ouwe meuk en ook mijn goeie pc op 1 set schermen/toetsenbord/muis kan aansluiten?
Heb namelijk nogal veel computers hier staan en die staan gewoon stof te happen omdat ik gewoonweg de ruimte niet heb om ze aan te sluiten met een eigen scherm enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@dennis_rsb @Waterbeesje @jimh307

Nee, het was geen deep-freeze.
Het was echt software van Microsoft zelf.
Die Reborn kaartjes ken ik idd nog van het ROC.
Wat een verschrikking.
Ik heb vannacht 1,5 uur lopen zoeken naar de naam. Zelfs 2 oude Comfraks opgestart om te kijken of daar het programma nog op stond. Wel Windows Essentials, maar niet het programma 😥

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:44
corné325i schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:23:
Hey ff een vraagje, weet iemand toevallig een goeie en niet al te dure KVM switch waarmee ik mijn ouwe meuk en ook mijn goeie pc op 1 set schermen/toetsenbord/muis kan aansluiten?
Heb namelijk nogal veel computers hier staan en die staan gewoon stof te happen omdat ik gewoonweg de ruimte niet heb om ze aan te sluiten met een eigen scherm enz
Ik gebruik voornamelijk Aten KVM's. Heb meerdere varianten staan, sommigen op basis van VGA, meesten op DVI basis en ook daar nog variaties bij (meesten met audio erbij, alleen PS/2 of ook USB, soms zelfs 5.1 audio). Ik heb er b.v. een van deze staan:
https://www.aten.com/eu/e...top-kvm-switches/cs1764a/

Maar ook genoeg soortgelijkigen. Is soms even zoeken naar een voor een schappelijke prijs, maar ik heb nog nooit meer dan 50 euro uitgegeven aan een KVM (met adapter en kabels erbij), meestal nog een stuk minder. Let wel: koop er een MET de adapter erbij. Dit zijn dingen met een raar/apart voltage van 5.3V en die kosten los, 2e hands, soms al meer dan een complete KVM. Heb wel eens geprobeert een van de Aten KVM's met een instelbare adapter op 5V of 6V aan de gang te krijgen, maar helaas... dat ging dus niet.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kan ik vanalles over roepen, maar vertel eerst maar eens of je DIN / serieel / PS2 / USB nodig hebt. Anders wordt het letterlijk overloos gelul ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:12:

Wat een verschrikking.
Ik heb vannacht 1,5 uur lopen zoeken naar de naam. Zelfs 2 oude Comfraks opgestart om te kijken of daar het programma nog op stond. Wel Windows Essentials, maar niet het programma 😥
SteadyState? Dat gebruikte ik in de bibliotheek waar ik vrijwillig systeembeheer deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb een prachtige IBM 1735 set staan, die kwam ik ooit goedkoop tegen en werkt als een zonnetje.
Twee varianten dongels:
VGA, usb of VGA, ps/2

Goed opletten en je vind ze vanzelf :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals gezegd, voor we advies kunnen gegven moeten we weten welke aansluitingen je nodig hebt.

Sowieso: ga voor oude high-end spullen, niet nieuwe crapware. SInds ~2005 zijn geen goede KVM's voor VGA meer gemaakt, aangezien vanaf die tijd iedereen die behoefte had aan goede beeldkwaliteit overgestapt was op digitale aansluitingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 17:39
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 03:22:
[...]

Microsoft had hier vroeger een tool voor, volgens mij zat dat onder Windows Essentials.
Je stelde de instellingen in, iedereen kon kloten wat hij wilde, maar als je opnieuw opstarte stond alles weer zoals jij het had ingesteld. Alleen de admin kon dat account aanpassen. Ik ga eens zoeken
Bedoel je Illusion?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
mentalmadnizz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:57:
[...]

SteadyState? Dat gebruikte ik in de bibliotheek waar ik vrijwillig systeembeheer deed :)
Jij EINDBAAS!!!!!
Dat is hem idd.
Even kijken waar ik die vandaan kan trekken, dan kunnen die mooi op de P2 en P3.
Kan mijn visite het nooit verkloten als ze weer eens "goeie" ideeën hebben. (Retro-avonden gaan gepaard met onmeunig veuleuh bier en wijn).

Ik denk dat ik de P2-300 terug gooi naar W98SE.
Op de P3-1000 draait nu Windows XP en daar ben ik best tevreden mee. Ik moet alleen weer even in de bak met videokaarten duiken om daar 2 leuke voor ze uit te zoeken.
Krijg nu echt zin in Delta Force, F22 TAW en NFS:U2.
Red Alert 2+ Yuri's Revenge en MOH:AA speel ik al op de P3.
@Haas Nee, het was SteadyState

Toch meen ik toch echt dat dit in 1 van de Windows Essentials zat. Misschien als extra optie. Ik weet nog dat ik het programma ken uit een Computer Idee of Computer Totaal.
Helaas na het leeghalen van mijn moeders huis vergeten de dozen mee te nemen. Had 7 jaargangen Computer Totaal en Computer Idee 😥😥

[ Voor 18% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 15-03-2025 23:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik heb daar nog een leuke anekdote over. Zoals gezegd deed ik op vrijwillige basis systeembeheer voor een aantal bibliotheken ergens in het zuiden van Nederland. In 1 vestiging kwam iedere vrijdag een man die zelf thuis geen internet had (want "te duur") en dus gebruikte hij de lokale internet-PC in de bieb als zijn persoonlijke torrentbak. Iedere vrijdag kwam hij langs met een USB disk om de films die die machine voor hem downloadde mee naar huis te nemen, en een paar nieuwe torrents aan te zetten.
Toen ik daar achter kwam heb ik de PC meegenomen, een ander exemplaar neergezet "voor tijdelijk" en die internet-PC helemaal opnieuw geinstalleerd met een lokaal beperkt useraccount (voorheen was de klant gewoon local admin) en SteadyState.

Je moet het zo zien: zelfs de "systeembeheerder" van die toko had er niet echt verstand van, en die mensen zaten al snel met de handen in het haar als er ook maar de kleinste problemen optraden. Die kerel begon al tegen de bibliothecaresse te klagen over die tijdelijke machine, en de bibliothecaresse verzekerde hem ervan dat de oude pc binnenkort weer terug was.

Dat was 'ie, en ik ging achter de balie zitten met mijn laptop om even in de gaten te houden wat er gebeurde. Hij kwam binnen, logde in, stak zijn USB stick erin (alle downloads waren weg) en probeerde een torrentclient te installeren (ging niet, geen rechten). Toen heeft die kerel al mopperend de bibliotheek verlaten en heeft daarna een klacht ingediend bij de directie, die mij kwamen vragen wat ik gedaan had. Uiteindelijk heeft die kerel volgens mij z'n lidmaatschap beeindigd maar daar was niemand verder rouwig om.

SteadyState heeft me in ieder geval een hele hoop "beheerwerk" (ik deed het 1 dag in de week) bespaard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@mentalmadnizz

Geweldig!
SteadyState heeft mij in het verleden ook veel gered, bij mijn ouders en hun overburen.
Ondertussen iets verder met de zoektocht:
Het werkte alleen met de 32 bit versies van XP en Vista.
https://www.schoonepc.nl/tools/windowssteadystate.html

Ik weet ondertussen ook waarom ik dacht dat het ik Essentials zat, bij de installatie wordt gevraagd om de Windows Live Toolbar te installeren.

Nu we toch zo bezig zijn, ik heb nog maar een wijntje gepakt en de Siemens Nixdorf PCD-4L van mijn moeder even aangesloten.
Die moet ik straks maar eens gaan schoonmaken, dikke rookaanslag, netwerkkaart er uit.
Geluidskaart is iets met een Opti 82c931
Draait met Windows 95 SR 2.5 en Microsoft Plus!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqHSr8WTTxoxp7TJWDOKwKGPalw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH120OnYbcSPvOMgE8NYt99b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 16-03-2025 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
The Eagle schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Kan ik vanalles over roepen, maar vertel eerst maar eens of je DIN / serieel / PS2 / USB nodig hebt. Anders wordt het letterlijk overloos gelul ;)
Zo een zal er wel niet zijn maar de schermen zijn displayport/hdmi en toetsenbord en muis beide usb en de computers die er op aangesloten moeten worden:

- mijn dagelijkse goede pc (i9 9900k met 6900xt 16gb videokaart) dus die heeft alleen hdmi/dp aansluitingen voor het scherm en usb voor toetsenbord en muis.

Een deel van mijn retro vloot:
- 1.4ghz Thunderbird
- 1.4ghz p3 tualatin
- dual p3 1ghz
- dual p2 350mhz

Deze hebben alle 4 usb aansluitingen voor toetsenbord en muis en vga en of dvi voor het scherm. Dus dat lijkt me makkelijk op te lossen dmv van een paar verloopjes ertussen van vga/dvi naar dp of hdmi.

En wil er graag nog mijn dual p1 200mmx op aansluiten maar die heeft voor de muis ps2/seriële aansluiting en voor het toetsenbord die antieke grote aansluiting dus dat wordt een lastige denk ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
dion_b schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Zoals gezegd, voor we advies kunnen gegven moeten we weten welke aansluitingen je nodig hebt.

Sowieso: ga voor oude high-end spullen, niet nieuwe crapware. SInds ~2005 zijn geen goede KVM's voor VGA meer gemaakt, aangezien vanaf die tijd iedereen die behoefte had aan goede beeldkwaliteit overgestapt was op digitale aansluitingen.
Heb ondertussen een reactie geplaatst zie post hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@corné325i

Voor die dual P1 kun je hier vast wel iets mee:

https://www.mm-parts.nl/AT-Keyboard-to-PS/2-Adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
En dan voor allebei een verloop van ps2 naar usb bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@corné325i bij dual ga ik uit van 2 processors op 1 moederbord. Maar, zoals jij het typt zijn het blijkbaar 2 pc's? In het laatste geval dan idd 2x ps2 naar usb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
DaRk PoIsOn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:39:
@corné325i bij dual ga ik uit van 2 processors op 1 moederbord. Maar, zoals jij het typt zijn het blijkbaar 2 pc's? In het laatste geval dan idd 2x ps2 naar usb
Met dual bedoel ik uiteraard een computer met 2 processors op 1 moederbord zoals iedereen :+
Maar ik heb gewoon meerdere dual systemen haha :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@corné325i
Ik denk dat ik me maar ff in feutis houding in de hoek van de douche ga liggen schamen. Ik ben echt nog niet wakker...

idd:
PS/2 => USB
AT => PS/2 => USB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:12:

Wat een verschrikking.
Dan ben ik nog steeds benieuwd hoe het zich aanpast als er updates doorgevoerd moeten worden, dan hebben we het nog niet over de recentste Defender updates die zeker 2 maal daags uitkomen. Windows is progressief. Dan nog de vele updates via de store die dagelijks komen. In mijn ogen lijkt me zulke hardware dan een beperking of je moet elke keer weer wachten totdat Windows up to date is. Misschien mis ik iets dus enlighten me :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Dan ben ik nog steeds benieuwd hoe het zich aanpast als er updates doorgevoerd moeten worden, dan hebben we het nog niet over de recentste Defender updates die zeker 2 maal daags uitkomen. Windows is progressief. Dan nog de vele updates via de store die dagelijks komen. In mijn ogen lijkt me zulke hardware dan een beperking of je moet elke keer weer wachten totdat Windows up to date is. Misschien mis ik iets dus enlighten me :+
Voor dit soort toepassingen weten updates marginaal doorgevoerd. Eens per kwartaal een model computer laten bijwerken en dan een image op alle computers plaatsen. De noodzaak van updates was vaker onderschat dan gezond is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
DaRk PoIsOn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:04:
@corné325i
Ik denk dat ik me maar ff in feutis houding in de hoek van de douche ga liggen schamen. Ik ben echt nog niet wakker...

idd:
PS/2 => USB
AT => PS/2 => USB
haha kan gebeuren, toevallig nog suggesties voor een goeie switch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@jimh307
Zoals waterbeesje al zei, updates??
Ik heb in die 4 jaar op dat ROC 3x een update meegemaakt, waarvan de 3de van 98SE naar XP was. De 2de heeft een week ons netwerk naar de galemiezen geholpen en onze netwerk schijven (ZET AL JE BELANGRIJKE BESTANDEN OP DE "H SCHIJF" ZODAT JE HET ALTIJD BIJ JE HEBT OP SCHOOL) waren leeg. Gelukkig ftp'de (dat kon omdat ik mijn ouders eindelijk zo ver kreeg, dat we ADSL kregen van Speedlinq ❤️) ik alles door naar huis, voordat ik de computer afsloot.

In 2000 hadden we Windows 98SE op die bakken staan met Office 97 en Novel Netware 4.X
Onze lesboeken gingen over NT4 terwijl we slimme roms met Windows 2000 Server moesten kopen. In het tweede jaar kregen we dan uiteindelijk Linux, maar voor dat 2de jaar was 87% van de klas al afgehaakt.
Met de open dag vroeg de leraar of we iets leuks hadden voor de IT hoek. Dus ik zei: laten we een Multimonitor systeem neerzetten. Die gast keek me aan alsof ik van een andere planeet kwam. Uiteindelijk als een malle lopen zoeken naar 5x dezelfde S3 virge videokaart want anders ging Windows 98 zwaar over zijn nek 😅😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
corné325i schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:49:
[...]

haha kan gebeuren, toevallig nog suggesties voor een goeie switch?
Nee, eigenlijk niet, maar ik ben ook op zoek.
Mocht ik wat tegenkomen laat ik het weten!
En vise versa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik heb deze KVM:
https://www.aten.com/eu/e...top-kvm-switches/cs1734b/
met daarbij twee USB kabelsets, en twee PS/2 kabelsets. Ideaal want hij doet ook audio.

Helaas had 'ie een of andere issue dat 'ie bij het vasthouden van een knop op het toetsenbord geen repeat deed, dus veel spellen waren onspeelbaar. Geen idee waar dat nu precies aan lag, heb tijdens Corona de opstelling afgebroken omdat die ruimte nodig was voor thuiswerkplek en sindsdien gebruik ik nog maar 1 machine tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:05:
Ik heb deze KVM:
https://www.aten.com/eu/e...top-kvm-switches/cs1734b/
met daarbij twee USB kabelsets, en twee PS/2 kabelsets. Ideaal want hij doet ook audio.

Helaas had 'ie een of andere issue dat 'ie bij het vasthouden van een knop op het toetsenbord geen repeat deed, dus veel spellen waren onspeelbaar. Geen idee waar dat nu precies aan lag, heb tijdens Corona de opstelling afgebroken omdat die ruimte nodig was voor thuiswerkplek en sindsdien gebruik ik nog maar 1 machine tegelijk.
Dat ziet eruit als een - op papier - fantastische oplossing, mits je tenminste de juiste (non-standaard) kabels erbij hebt.

Maar vaag gedrag van KVM's is wel een ding ja. Ik had een Compaq switch die op zich perfect was, maar niet genoeg stroom over PS/2 kon leveren voor mijn IBM Model M toetsebord (inderdaad een notoire veelslurper), elk ander toetsenbord werkte. En KVM's die door het toetsenbord bediend worden met hotkeys lijken inderdaad vaker problemen te geven met games of andere dingen waarbij je potentieel alle toetsen voor je host systeem en dus niet de KVM nodig hebt.

Ik heb momenteel twee in gebruik, een nieuwere 8-poort Aten met VGA en 2x PS/2 en een oudere Startech Starview (zonder duidelijke modelnr :X ) die zowel PS/2 als DIN+serial heeft, en een ingebouwde serial-PS/2 converter heeft zodat je ook je oudste meuk met PS/2 muis (of via adapter: USB) kunt bedienen. Dat is een generatie later dan wat @corné325i zoekt, maar wel meest bulletproof KVM die ik heb gehad. Nul intelligentie (behalve dan serial->PS/2 omzetting), je drukt op een knop en bedient wat daarachter zit.

Wat dat betreft zou mijn advies zijn om vooral zo oud mogelijke high-end switch met PS/2 te zoeken zodat je niet allerlei poespas met hotkeys moet zien te omzeilen. Alle systemen die je noemt hebben PS/2 of kunnen via adapter ermee werken; wil je de boel met USB toetsenbord of muis aansturen, dan kan dat met een enkele adapter upstream van de KVM.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
wat denken jullie van deze kvm switch?

https://www.marktplaats.n...OJTJGelVwUk9qdyUzRCUzRA..

lijkt me wel een geschikte, vooral omdat deze ook met fysieke knoppen te bedienen is ipv via het toetsenbord.

[ Voor 8% gewijzigd door corné325i op 16-03-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:07:
wat denken jullie van deze kvm switch?

https://www.marktplaats.n...OJTJGelVwUk9qdyUzRCUzRA..

lijkt me wel een geschikte, vooral omdat deze ook met fysieke knoppen te bedienen is ipv via het toetsenbord.
Zo te zien heb je hem al gekocht ;)
Hier is niets mis mee op het eerste gezicht. Kun je mooi 4 computers aansluiten inclusief geluid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Zo te zien heb je hem al gekocht ;)
Hier is niets mis mee op het eerste gezicht. Kun je mooi 4 computers aansluiten inclusief geluid.
Heb m al gekocht idd, had 20 euro geboden voor de gein en had m gelijk aan m’n broek hangen 😂😂 btw wat het geluid betreft, hoe komt het dat je op geen enkele kvm switch een surroundset kunt aansluiten?
En is hier toevallig een andere oplossing dmv een extra kastje oid?
Heb in 2 van m’n systemen soundblaster audigy/audigy 2 platinum sets zitten dus vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik kwam er net achter dat in mijn amd athlon 800 bakkie een condensator in de voeding gelekt heeft.

Voor nu wil ik die voeding vervangen.

Maar ik heb 3 vragen.

1. Als ik het me goed herriner zijn de amd athlon 800 en de amd athlon xp enzo nog cpus die een zware 5v nodig hebben he? Zou je kunnen stellen dat alles vanaf athlon dual core en pentium 4 of hoger geen zware 5v nodig hebt? En hoe zwaar is zwaar? Is dat 30 ampere, 40? 25?

2. Stel je hebt toch een keer misgerekend, wat gebeurd er dan? Ploft dan de voeding? Valt de pc uit?

3. De voeding die er nu inzit is een qtec (rommel denk ik) en die kan 30 ampere leveren staat op het label. Hoe eerlijk zijn die labels? Ik heb nog een crs voeding die ook 30 ampere kan leveren volgens het label. Maar ja hoe vertrouwelijk is dat? En crs ken ik verder niet echt. maar ik meer sowieso de voeding ff door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Heb m al gekocht idd, had 20 euro geboden voor de gein en had m gelijk aan m’n broek hangen 😂😂 btw wat het geluid betreft, hoe komt het dat je op geen enkele kvm switch een surroundset kunt aansluiten?
En is hier toevallig een andere oplossing dmv een extra kastje oid?
Heb in 2 van m’n systemen soundblaster audigy/audigy 2 platinum sets zitten dus vandaar.
Surround op iets dat in de basis is ontworpen voor basic computer beheer is zeker mogelijk, maar zon kleine niche dat ik de kans klein schuur dat dat ooit is gemaakt.
Als die audio lijnen gewoon elektrische doorgeefluiken zijn zou je nog een kunnen kopen met een digitaal elektrisch signaal. Maar dan moeten een alle computers daarop kunnen inhaken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:34
dennis_rsb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:47:
Waterbeesje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:52:
Ooit had je ook Reborn PCI kaartjes die dat regelen onafhankelijk van software.
Op het AOC waar ik toen stage liep werden juist de reborn kaarten gebruikt. :D

Kan me nog herinneren dat als we soms doorhadden dat de studenten spelletjes deden we meekeken met RDPC en dan te vroeg op spatie drukten ofzo, zodat hun karakter in een gat of water sprong

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
DaRk PoIsOn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:06:
@jimh307
Zoals waterbeesje al zei, updates??
Lees nu via de link dat het Windows XP/Vista 32-bit ondersteund en geen Windows 11 meer. Het is dus in principe een supervorm van herstelpunten. Ik zie dat ik even rustig moet gaan zitten om de link te lezen (interessant, dank je). (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:23:
Ik kwam er net achter dat in mijn amd athlon 800 bakkie een condensator in de voeding gelekt heeft.

Maar ik heb 3 vragen.

1. Als ik het me goed herriner zijn de amd athlon 800 en de amd athlon xp enzo nog cpus die een zware 5v nodig hebben he? Zou je kunnen stellen dat alles vanaf athlon dual core en pentium 4 of hoger geen zware 5v nodig hebt? En hoe zwaar is zwaar? Is dat 30 ampere, 40? 25?

2. Stel je hebt toch een keer misgerekend, wat gebeurd er dan? Ploft dan de voeding? Valt de pc uit?

3. De voeding die er nu inzit is een qtec (rommel denk ik) en die kan 30 ampere leveren staat op het label. Hoe eerlijk zijn die labels? Ik heb nog een crs voeding die ook 30 ampere kan leveren volgens het label. Maar ja hoe vertrouwelijk is dat? En crs ken ik verder niet echt. maar ik meer sowieso de voeding ff door.
Deze gaat inderdaad vol op de tv lijn :)
Een makkelijke zijn voor wat je nodig hebt op tv:
Cpu tdp / 5 = ..A
Mobo 2A
Video 4A (20W tdp ongeveer)
Per insteekkaat 1A
Per drive 1A

Die cpu van 65W / 5 = 13A
Video netwerk geluid = 6A
Fdd, hdd en ex cd = 4A
Dan moet je met 23A uit komen.

Reken dat de cijfertjes op de voeding kloppen, maar bij voor belasting zakt de 5v lijn in elkaar tot 4,5v. Dat wil je niet, want dat geeft een instabiel systeem. Dus overhead maakt dat 27A en veiliger keuze is. Dus die 30A voeding is zo gek nog niet :)

Als je voeding het niet trekt zal er eerst een val in voltage plaatsvinden en in het ergste geval zal het systeem niet starten. Een beetje voeding uit die tijd heeft wat beveiligingen tegen temperaturen en kortsluiting, dus je blaast het waarschijnlijk niet meteen op.

Of je voeding goed is, merk je aan een paar dingen.
Gewicht: een groter gewicht betekent grotere koelvinnen. Een goede indicatie dat hij het amperage aan kan.
Op het pcb missen geen componenten, aka er zijn geen plaatsen waar extra componenten kunnen komen. Vaak filters.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:23:

Maar ik heb 3 vragen.

Klopt dat Athlon 800 z'n stroom van de 5V lijn trekt. Hoeveel? Hangt af van exact welke versie je hebt - zoek de TDP op van je CPU in Watt, deel dat door vijf en je weet wat het aan stroom op de 5V lijn trekt. Dat zal bij een Athlon 800 best meevallen, het wordt pas een ding bij de snelste Athlons en AthlonXPs, en natuurlijk bij de dual CPU AthlonMP systemen.
Als je meer trekt dan de voeding kan leveren, zal in ieder geval de voltage op de 5V lijn dalen, mogelijk onder de ondergrens van de spec, waardoor je systeem instabiel zal worden.

Een erg goede voeding zal gewoon doorgifte stoppen als het teveel wordt, een slechtere voeding zal overbelast blijven wat levensduur componenten in voeding zal verminderen. Catastrofaal falen zou niet mogen gebeuren, maar is een grotere risico als je de voeding overbelast dan wanneer je dat niet doet.
Lies, damned lies and PSU labels. :+

Wat er op het etiket staat is even betrouwbaar als de reputatie van het bedrijf dat het erop zet. Iirc gebruikte QTEC sowieso het piekvermogen, niet het (lagere) max continuvermogen dat je eigenlijk moet nemen.

Als je kwaliteit van voedingen snel wilt vergelijken: weeg ze. Een slechte voeding heeft weinig en slechte componenten, een goede voeding doorgaan stukken meer (zwaardere condensatoren, diodes en FETs, en grotere heatsinks om ze koel te houden). CRS ken ik als naam uit de serverwereld. Als dat klopt, verwacht ik een aanzienlijk betere - en zwaardere - PSU dan de QTEC. Is het even licht? Zoek iets beters...

Ik geef zelf de voorkeur aan FSP voedingen (vaak onder AOpen naam verkocht in de Benelux), die zijn meestal degelijk. Ze zijn wel decennia oud in de meeste gevallen. Nadeel van het alternatief - een nieuwe PSU gebruiken is het ontbreken van o.a. -5V, wat bij veel ISA geluidskaarten mis gaat. Met een Athlon 800 is het mogelijk dat je nog DOS en ISA gebruikt. Heb je alleen PCI? Dan maakt dat niet uit en kun je prima een ATX 2.x PSU gebruiken. Ook bij nieuwe PSU: liever een goed merk dan een hoog vermogen op een sticker van een slecht merk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje thanks! Wat bedoel je met tv?

@dion_b gewicht is idd een maatstaaf. En dat voelt wel goed bij beide. Maar ik dacht dat qtec altijd ruk was? Nja miss weer per model verschillend. Maar doordat ik nu wat voedingen meet met multimeters en caps check voelt het wat veiliger. Misschien pleur ik er nog een keer een nieuwe corsair ofzo in, maar ik heb best veel systemen. Dus om nou in elk systeem een nieuwe voeding te doen, kost best wat :p

En aan jullie beide: als ik jullie zo hoor krijg je normaal gesproken geen extreme ongelukken bij een mismatch, maar wel ongelooflijke instabiliteit. En de voeding krijgt meer te verduren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
dennis_rsb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:48:
@Waterbeesje thanks! Wat bedoel je met tv?

@dion_b gewicht is idd een maatstaaf. En dat voelt wel goed bij beide. Maar ik dacht dat qtec altijd ruk was? Nja miss weer per model verschillend. Maar doordat ik nu wat voedingen meet met multimeters en caps check voelt het wat veiliger. Misschien pleur ik er nog een keer een nieuwe corsair ofzo in, maar ik heb best veel systemen. Dus om nou in elk systeem een nieuwe voeding te doen, kost best wat :p

En aan jullie beide: als ik jullie zo hoor krijg je normaal gesproken geen extreme ongelukken bij een mismatch, maar wel ongelooflijke instabiliteit. En de voeding krijgt meer te verduren.
Een voeding mag nooit slecht zijn. In deze huidige tijd is geen een voeding te zwaar en je voeding moet overkill zijn. Des te lager de relatieve belasting van de voeding des te langer hij mee gaat en des te efficiënter hij is.

Voorbeeld: een 500 watt voeding gaat moeite krijgen met de sli-setups van toen vooral nu; nogmaals, koop een voeding way oversized!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@jimh307 ik heb het niet over hedendaagse hardware.. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:40
Oeps, verkeerd topic! Ik dacht dat ik al in het vinyl topic was toen ik het bericht typte.

[ Voor 160% gewijzigd door rcor op 16-03-2025 23:43 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
rcor schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:25:
Nieuwe aanwinsten:
[Afbeelding]

Wat zien we:
- Neven Project - Totem Poal:
Die ontbrak nog in mijn Rowwen Hèze of aanverwante zaken. Jack Poels van Rowwen Hèze heeft samen met zijn jonge Neven wat muziek gemaakt en gezamenlijk uitgebracht op LP. Vorig jaar op Bospop nog gehoord en echt een leuk album.

- Trackback Säck - Laeve In De Brouwerie:
Ook deze een paar jaar terug gehoord op Bospop. Leuke muziek en ook deze had ik nog niet... Ik wilde 'm op LP, maar die was niet meer op voorraad bij Sounds in Venlo. Ook deze is in de categorie Rowwen Hèze en aanverwante: in de formatie zit accordeonist Tren van Enckevort uit Rowwen Hèze... Zeer leuk en aan te raden album!

- Normaal- Recht Toe Recht An:
Dit album had ik al maar de 50 joar Normaal uitgave had twee bonus tracks die niet op de oorspronkelijke LP persing te vinden zijn... Dus deze bij Riddim Recordstore gekocht en de oude gaan we daar inleveren... het is wachten op buigen of Basten, die staat ook op mijn Normaal vinyl wish list...

Rcor is weer happy! :)
toon volledige bericht
Verkeerde topic of mis ik iets hier?

Trouwens, de muziek is briljant!!! ❤️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:25:
Nieuwe aanwinsten:
[Afbeelding]

Wat zien we:
- Neven Project - Totem Poal:
Die ontbrak nog in mijn Rowwen Hèze of aanverwante zaken. Jack Poels van Rowwen Hèze heeft samen met zijn jonge Neven wat muziek gemaakt en gezamenlijk uitgebracht op LP. Vorig jaar op Bospop nog gehoord en echt een leuk album.

- Trackback Säck - Laeve In De Brouwerie:
Ook deze een paar jaar terug gehoord op Bospop. Leuke muziek en ook deze had ik nog niet... Ik wilde 'm op LP, maar die was niet meer op voorraad bij Sounds in Venlo. Ook deze is in de categorie Rowwen Hèze en aanverwante: in de formatie zit accordeonist Tren van Enckevort uit Rowwen Hèze... Zeer leuk en aan te raden album!

- Normaal- Recht Toe Recht An:
Dit album had ik al maar de 50 joar Normaal uitgave had twee bonus tracks die niet op de oorspronkelijke LP persing te vinden zijn... Dus deze bij Riddim Recordstore gekocht en de oude gaan we daar inleveren... het is wachten op buigen of Basten, die staat ook op mijn Normaal vinyl wish list...

Rcor is weer happy! :)
toon volledige bericht
Ik denk dat je die beter in het vinyl topic kunt plaatsen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@dion_b @Waterbeesje Nou moe :p Ik had 2 crs voedingen (1 van 300w andere van 400w) die van 400w was zwaarder en had grotere heatsinks. Wel kunnen ze beide 30a op de 5v. Dus ik dacht ik pak die van 400w. Dus ik meten, prima. Inbouwen en toen.. De 20pins kreeg ik niet in het moederbord. Ik de stekker omdraaien, maakte niks uit. Ik beetje ruw doorduwen, ik hoorde een vreemd geluidje. Wat bleek nou, dat plastic clipje van de 20pins was te breed en kwam tegen een condensator aan.

Nu zag ik het clipje van een wat nieuwere seasonic voeding ook wat breder was. Dus ik moet of die crs van 300w nemen, die past wel. Of misschien een verloopje ofzo. Ik heb overigens die van 300w nog wel even kort aangesloten, om te kijken of ie uberhaubt nog aanging (omdat ik dat krakje hoorde) maar hij ging nog wel aan.

Dus hier ga ik op een later moment nog verder aan knutselen. Ik heb recent al de condensators bekeken van de medion p4, fujitsu p3 pc, HP brio p2 en nu dus deze aopen big tower. Zowel caps van psu, mobo, isnteekkaarten gechecked. En dus ook voor het eerst de pinnen van de 20pins uitgemeten (met 2 a 3 hdd's voor belasting)

Volgende stap is (als de voedingen een tijdje spanningsloos zijn geweest en als ik tijd en zin heb) proberen condensators die geblazen zijn of gelekt om die te vervangen in een voeding. Ik heb soms voedingen waar één enkele condensator gaar is. Het is het proberen waard, die printplaten zien er vrij enkellaags uit. Meerlaags zoals bij moederborden is tot op heden geen succes voor mij, wat ik ook probeerde :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
dennis_rsb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:04:
@jimh307 ik heb het niet over hedendaagse hardware.. 😂
...gaat moeite krijgen met de sli-setups van toen...

Ook toen een dingetje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik heb sinds vandaag een 4 ports kvm switch van gembird (vga+ps2) dus je kan er 4 pcs op aansluiten.

Ik had al een 2 ports kvm switch van eminent. Maar ik dacht tis handig om ook een 4 poorts te kopen. Nu het nog kan, nieuw..

Dus gekocht via onlinekabelshop. Ik had enigzins het idee dat het herpakt was. Maar goed ik sluit alles aan, beeld gaat prima. Maar toetsenbord werkt niet, ledje op toetsenbord brand heel kort daarna niks meer. Ander toetsenbord hielp niet.

Heb toen voor de zekerheid dezelfde ps2>ps2 kabels en hetzelfde toetsenbord getest op de 2 ports switch. En daar werkt het wel op.

Dus het lijkt erop dat het aan de switch ligt. Wat denken jullie. Terugsturen kan, tenzij ik me er bij neerleg en genoegen neem met alleen de vga switch optie.

https://www.onlinekabelsh...enborden-en-muizen-p.html

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 21-03-2025 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:14:
Ik heb sinds vandaag een 4 ports kvm switch van gembird (vga+ps2) dus je kan er 4 pcs op aansluiten.

Ik had al een 2 ports kvm switch van eminent. Maar ik dacht tis handig om ook een 4 poorts te kopen. Nu het nog kan, nieuw..

Dus gekocht via onlinekabelshop. Ik had enigzins het idee dat het herpakt was. Maar goed ik sluit alles aan, beeld gaat prima. Maar toetsenbord werkt niet, ledje op toetsenbord brand heel kort daarna niks meer. Ander toetsenbord hielp niet.

Heb toen voor de zekerheid dezelfde ps2>ps2 kabels en hetzelfde toetsenbord getest op de 2 ports switch. En daar werkt het wel op.

Dus het lijkt erop dat het aan de switch ligt. Wat denken jullie. Terugsturen kan, tenzij ik me er bij neerleg en genoegen neem met alleen de vga switch optie.

https://www.onlinekabelsh...enborden-en-muizen-p.html
Mijn mening: je betaalt het voor pond dus moet het ook goed werken. Deze is kapot.
Als het een tweedehands is en het wordt vermeld is het een keuze.

Mailen dus dat hij niet werkt en je graag een goede wilt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje daar neig ik ook naar. Tis wel een gedoe, maar dit is ook maar halve werking nu. Nee het werd niet verkocht als tweedehands.

Ik zal straks nog even in de handleiding bladeren, want ik zag wel een methode om de kvm switch te resetten (proberen kan altijd) en zal eens andere kabels proberen. Misschien wil deze switch liever dikkere kabels dan die andere. En als dat niks uithaalt denk ik dat ik idd ff een mail stuur naar ze.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henk717
Eindelijk een video gemaakt van mijn retro PC, ontworpen voor zoveel mogelijk tijdperken aan games.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Project WARP - My retro gaming setup

Specs:
Moederbord: ASUS A8V
CPU: Athlon 64 X2 4200+
Geheugen: 4GB (3.5GB functioneel)
GPU's : Nvidia 6800GT + Voodoo 2
Geluidskaarten : Audigy 1 + ESS Solo-1
Storage : 300GB WD HDD + OCZ 128GB SSD
CD-Drive: ND-2500 met Herrie firmware (ja, de oude firmware van een tweaker)

[ Voor 11% gewijzigd door henk717 op 23-03-2025 03:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
henk717 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:06:
Eindelijk een video gemaakt van mijn retro PC, ontworpen voor zoveel mogelijk tijdperken aan games.
[YouTube: Project WARP - My retro gaming setup]

Specs:
Moederbord: ASUS A8V
Geheugen: 4GB (3.5GB functioneel)
GPU's : Nvidia 6800GT + Voodoo 2
Geluidskaarten : Audigy 1 + ESS Solo-1
Storage : 300GB WD HDD + OCZ 128GB SSD
Niet meteen tijd om je video te zien, maar dat ga ik zeker weten doen. Heel leuk dat jij jouw bevindingen zo met ons deelt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Heeft iemand toevallig nog een leuk 486 bord liggen met pci en edo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:56:
Heeft iemand toevallig nog een leuk 486 bord liggen met pci en edo?
Dat zijn stevige eisen op een 486 bord!
Een Pentium met PCI of 486 met VLB is een stuk makkelijker aan te komen :')
Over t algemeen is een 486 het ideale platform voor de niche genaamd VLB. In die periode was PCI nog echt glas ijs.

Maar ehm filosofeer eens over wat er verder op komt¿

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Dat zijn stevige eisen op een 486 bord!
Een Pentium met PCI of 486 met VLB is een stuk makkelijker aan te komen :')
Over t algemeen is een 486 het ideale platform voor de niche genaamd VLB. In die periode was PCI nog echt glas ijs.

Maar ehm filosofeer eens over wat er verder op komt¿
Klopt maar pentium 1 heb ik al een paar 😋
En 486 met pci en edo is makkelijk aangezien isa vga kaarten kut zijn en lastig te vinden en ook omdat ik pci vga/videokaarten en edo ram in overvloed heb 😇

Ohja en ik heb nog 2 voodoo 1 kaarten liggen daar wil ik er evt ook eentje van in zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door corné325i op 23-03-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 19:56
corné325i schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Klopt maar pentium 1 heb ik al een paar 😋
En 486 met pci en edo is makkelijk aangezien isa vga kaarten kut zijn en lastig te vinden en ook omdat ik pci vga/videokaarten en edo ram in overvloed heb 😇

Ohja en ik heb nog 2 voodoo 1 kaarten liggen daar wil ik er evt ook eentje van in zetten.
Eerste versies van PCI op een 486 draaide volgens mij ook niet op 66 maar 33mhz, tevens heeft het vrijwel geen zin om een voodoo 1 3dfx kaart op een 486 te draaien dat is al zo vaak gedaan/gebenchmarkt en zinloos bevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn Intel Ninja is er zo eentje.

Een hogere bus dan 33MHz kan niet omdat pci dat niet trekt. Een divider daarop was nog niet bedacht of uitgevoerd, dus geen hoge klok.

Daarnaast heb ik een MSI 4134 die wel wat meer slikt, maar met hogere bus ook pci uit zijn specs trekt. Bovendien is een Trio32 op VLB een stuk sneller dan PCI (ca 15%).

Toch nog even een vraag, bedoel je met EDO ram toevallig niet 'alles dat 72 pinnen heeft’?
Er zit nogal een verschil tussen fast page en edo, beiden zijn uitgebracht op 72 pinnen. Edo is op 486 platforms meestal niet echt goed ondersteund en nauwelijks sneller dan het oudere fast page (dat vrij universeel ondersteund is). Uitzonderingen daargelaten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad - als je echt EDO bedoelt: geef aan waarom dat specifiek? Het maakt de keuze niet makkelijker.

Bedoel je 72p SIMM en is FP ook goed genoeg: besef dat er een verschil is tussen form factor en type geheuden. Met name bij 72p SIMM en 168p DIMM kom je meerdere tegen, en je kunt lang niet altijd alle sorten geheugen op alle borden gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Bedoel idd 72 pins, hoe zie je het verschil tussen edo en fp? Heb btw ook nog edo geheugen wat eruit ziet als sdram (168 pins) en daar staat wel gewoon edo op. Denk dat dat voor servers is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:04:
Bedoel idd 72 pins, hoe zie je het verschil tussen edo en fp? Heb btw ook nog edo geheugen wat eruit ziet als sdram (168 pins) en daar staat wel gewoon edo op. Denk dat dat voor servers is
Het verschil zie je als er een sticker op zit uiteraard, maar ook de datasheet van de chips kun je opzoeken.
De makkelijkste manier is om een Pentium bord te pakken, en in de bios samenvatting uit te lezen of het fast page of edo is. Veel borden hebben het specifiek weer als het edo is.

Er is inderdaad ook 168 pin edo. En ram met verschillende voltages. De sparingen tussen de contacten verklappen het type :)
Maar de meeste pc's met 168 pin slot slikken standaard SDRAM gelukkig.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Het verschil zie je als er een sticker op zit uiteraard, maar ook de datasheet van de chips kun je opzoeken.
Dat. Clou is dat form factor SIMM, aantal chips of form factor chips het in ieder geval niet aangeeft.

Overigens zie je in die datasheets meestal alleen EDO. Als er geen EDO in staat moet je doorgaans maar aannemen dat Fast Page Mode ondersteund wordt. Dat zal bij 72p SIMM bijna altijd het geval zijn. Je zult geen datasheet vinden die zegt dat een chip geen EDO is.
De makkelijkste manier is om een Pentium bord te pakken, en in de bios samenvatting uit te lezen of het fast page of edo is. Veel borden hebben het specifiek weer als het edo is.

Er is inderdaad ook 168 pin edo. En ram met verschillende voltages. De sparingen tussen de contacten verklappen het type :)
En buffered/registered vs unbuffered. En BEDO. En VC-SDRAM (waarbij die laatste twee doorgaans 3.3V unbuffered zijn en dus in zelfde DIMM sloten passen als SDR-SDRAM) O-)
Maar de meeste pc's met 168 pin slot slikken standaard SDRAM gelukkig.
De meeste desktop-PC's inderdaad. Zodra het daarvan afwijkt (server/workstation-borden of non-PC architectuur met 168p DIMM sloten) zijn aannames gevaarlijk.

Oh, en met PC-Chips moederborden die sloten hebben die 3.3V keyed zijn maar een jumper hebben om 3.3V vs 5V te selecteren. Tenzij je magische rook wilt zien is het af te raden om 5V te selecteren als je 3.3V SDRAM erin hebt zitten :+

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-03-2025 12:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even uit mijn hoofd: moederborden die 72 pin SIMM ondersteunen, snappen vaak zowel EDO als gewoon Fastpage ram. Meestal heb je 4 slots (2 bankjes), of 8 slots (4 bankjes). Combineren EDO en FP kan, maar binnen de bank moet het het zelfde zijn.
Mijn P1 bord snapt iig prima dat ie 64MB aan EDO heeft en 32MB aan FP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:11:
Even uit mijn hoofd: moederborden die 72 pin SIMM ondersteunen, snappen vaak zowel EDO als gewoon Fastpage ram. Meestal heb je 4 slots (2 bankjes), of 8 slots (4 bankjes). Combineren EDO en FP kan, maar binnen de bank moet het het zelfde zijn.
Ben bang dat je geheugen het deels goed heeft voor Pentium-achtige CPUs met 64b brede geheugenbus, maar dat het nadrukkelijk niet voor 486 opgaat:

- meeste 72p SIMM moederborden kunnen enkel met FP overweg. De 72p SIMM form factor is in 1987 met de IBM PS/2 geintroduceerd. EDO support is pas bij de SiS 501 en Intel i430FX in 1995 geintroduceerd, dus de eerste 8 jaar van 72p SIMMs was EDO niet ondersteund. In 1995 zijn er ook een paar zeer late 486 chipsets uitgebracht met EDO support (bijv SiS 496), maar dat was eerder uitzondering dan regel en bij sommige chipsets verschilde support per chipset revisie (UMC UM8881F....). Na introductie van EDO zijn 72p SIMMs maar een jaar of 3 een ding geweest, dus voor >70% van de periode van het bestaan van 72p SIMMs was het FPM only.

- In de regel zal een bord dat geen EDO snapt niet booten met EDO en een memory error geven.

- hoeveel slots je minimaal nodig hebt hangt af van de breedte van de geheugenbus. Een 72p SIMM is 32b breed. 386(DX) en 486 hebben 32b brede bus, dus bij dergelijke systemen kun je enkele SIMMs plaatsen. Pentium en consorten hebben een 64b brede bus en vereisen doorgaans dus banks van 2 SIMMs, al bestaan er chipsets die alsnog draaien op 32b toestaan, zij het tegen erbarmelijke performance.

- maximaal aantal slots wordt bepaald door de geheugencontroller. Dat zal doorgaans 2 of 3 banks zijn. Bij 486 kom je dan uit op 2 or 3 72p SIMM sloten - of vaker: 2 72p SIMM sloten en 4 30p SIMM sloten (elk 8b breed). Bij Pentium doorgaans 2 banks / 4 sloten, behalve bij workstation/server grade chipsets die 3 of 4 banks aankunnen (denk i430HX of i440FX).
Mijn P1 bord snapt iig prima dat ie 64MB aan EDO heeft en 32MB aan FP
Jouw P1 bord is dus eentje uit de laatste drie jaar van de 72p SIMM slots, prima representatitef voor die periode, maar gaat zeker niet op voor 386 of dus 486, zoals waar corné325i mee wil spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Dat. Clou is dat form factor SIMM, aantal chips of form factor chips het in ieder geval niet aangeeft.

Overigens zie je in die datasheets meestal alleen EDO. Als er geen EDO in staat moet je doorgaans maar aannemen dat Fast Page Mode ondersteund wordt. Dat zal bij 72p SIMM bijna altijd het geval zijn. Je zult geen datasheet vinden die zegt dat een chip geen EDO is.

[...]

En buffered/registered vs unbuffered. En BEDO. En VC-SDRAM (waarbij die laatste twee doorgaans 3.3V unbuffered zijn en dus in zelfde DIMM sloten passen als SDR-SDRAM) O-)

[...]

De meeste desktop-PC's inderdaad. Zodra het daarvan afwijkt (server/workstation-borden of non-PC architectuur met 168p DIMM sloten) zijn aannames gevaarlijk.

Oh, en met PC-Chips moederborden die sloten hebben die 3.3V keyed zijn maar een jumper hebben om 3.3V vs 5V te selecteren. Tenzij je magische rook wilt zien is het af te raden om 5V te selecteren als je 3.3V SDRAM erin hebt zitten :+
toon volledige bericht
Niches, niches en niches :p
Zo had ik ooit een IBM pl 300 of iets in dat formaat, met pentium 1 en enkel 168 pin sloten maar het ding vertikte een teken van leven te geven met SDRAM er in. Enkel 168p EDO unbuffered.

En een pc hips pentium bord dat niet draait met whatever op 168pin latjes, enkel met 72p dingen boot ie. Of zou dat aan het merk liggen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste