Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Niches, niches en niches :p
Zo had ik ooit een IBM pl 300 of iets in dat formaat, met pentium 1 en enkel 168 pin sloten maar het ding vertikte een teken van leven te geven met SDRAM er in. Enkel 168p EDO unbuffered.

En een pc hips pentium bord dat niet draait met whatever op 168pin latjes, enkel met 72p dingen boot ie. Of zou dat aan het merk liggen?
Toevallig de M559? Dat was een van drie borden met de Utron UT501X chipset. Tevens enige chipset van die vendor, en daar was een reden voor. Maar het DIMM-probleem was zowaar niet gerelateerd aan het chipset, maar aan feit dat het bord alleen 5V EDO DIMMs ondersteunde - maar de slots keyed waren voor 3.3V 8)7

PC Chips is vanuit retro-perspectief uitermate interessant, want de meest vage meuk die je anders niet zag, maar als je ervan afhankelijk was voor je daily driver... good luck :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:05

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Toevallig de M559? Dat was een van drie borden met de Utron UT501X chipset. Tevens enige chipset van die vendor, en daar was een reden voor. Maar het DIMM-probleem was zowaar niet gerelateerd aan het chipset, maar aan feit dat het bord alleen 5V EDO DIMMs ondersteunde - maar de slots keyed waren voor 3.3V 8)7

PC Chips is vanuit retro-perspectief uitermate interessant, want de meest vage meuk die je anders niet zag, maar als je ervan afhankelijk was voor je daily driver... good luck :+
Iets in de M5xx lijn sowieso, maar wel met een Intel 430nogwat chipset (tenminste het ziet er heel echt Intel uit).

Over het algemeen heeft een PC Hips wel een goede support voor verschillende cpu's en zo. Ook de Vx Pro bordjes zijn onwaarschijnlijk stabiel en het super7 bord met "AGP Pro" chipset is gewoon een mVP3 met 10% interne vertraging. Slikt als van P75 via Cyrix tot k6+ zonder mokken.
Dan komen de socket/slot oplossingen en zo, AGP/PCIe combo's die ik enkel ken van pc hips en asrock.

Any way, andere bord dat ik hier nu heb liggen, een M530, zo dood als een pier. Ander bord, een M810, draait enkel met Duron, met Athlon struikelt hij over de bussnelheid. Gewoon doorsnee pc hips perikelen dus :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:40
Vandaag weer zitten hobbyen met mijn Compaq 4/33S computer... We wilden internet op met dit oude beestje en dat wilde maar niet echt lukken... Telkens liep de installatie van Internet Explorer vast... Zowel de laatst beschikbare versie van Internet Explorer (versie 5.01) als de oudere versie 3.0 voor Windows 3.11 for Workgroups kreeg ik er maar niet op...

Hmm... In VMware werkte dit toch met slechts 16MB geheugen, maar ja... Dat is toch anders dan fysiek... Dus toen ik op Marktplaats 2x8MB geheugen vond en ik het geluk had om elders ook nog 3x16MB FPM geheugen te vinden heb ik wat zitten goochelen met de modules... Uiteindelijk 1x16MB + 1x8MB + 1x4MB geheugen modules geplaatst naast de 4MB onboard geheugen met succes... Of te wel: deze Compaq zit nu op zijn maximale hoeveelheid geheugen van 32MB:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNJgSKYciz5KsyGwiuNLma8QoqcZs24tt1H2FkLu1aewTBbJFDnQZmT1bEULBibkgVdN91DxxuAucb1tAXYmLYO5k6moeWjXpACzLlDDUyCmQ3CpSVD=w2400

Oké, ik ben er nog niet... Dus Windows geladen en de installatie van Internet Explorer 5.01 gestart... Nou, ik had weinig hoop... MAAR, ik kreeg hoop! De installatie startte en kwam verder dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM43-D3UMCMrX0gqF93n1q4_Ah9GygoOsDHLWk6P9pizNuGvWE2PI-L01CAKTApAz5vV_JxPAQkjWZYUwDMkvzlYJrImqeMbjzoc0AEafVAF-DIxIWJ=w2400

Zou het dan lukken deze keer? De iconen zijn in ieder geval aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMJ6AlGHhkRMAxn5kCEdsYFI_rxhpsby78w6XoycwMKV34FhWYG-sWNa9vTzyGFtVRLcUSJ48wKxn3dTd_PxdY0w5usIoOLaA4-n40Rx_xI5wznYa3D=w2400

Antwoord: JA! We krijgen www.google.nl netjes geopend nadat ik heb aangegeven via een local area network online wenst te gaan... Of te wel: Job done!:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPWPKvrvGGd4fZdkkipjTk4Vvp0k4aWfZ0EhwnzABBQ3pECmzoxo5CCNWN4Ukb04OOaKxDMY-1XOP_GI6JoWJjaVothmeqiftNbSNbSEomMaEALD4uz=w2400

Nu deel 2 klaar krijgen: een nas zo inrichten dat deze vanuit dos of Windows 3.11 te benaderen is... Wordt een hele uitdaging met het oude SMB V1.0 protocol...Geen garantie dat het gaat werken, maar het kan wel bewijst dit filmpje:

Ik ga wel een NAS gebruiken die ik nog heb liggen van LG, dit is een wat oudere NAS en wellicht heb ik geluk en zit er SMB V1.0 ondersteuning op met de juiste protocol ondersteuning er op en kan ik daarna via DOS of WFW 3.11 deze NAS benaderen om bestanden heen en weer te kopiëren... Dan heb ik wat minder vaak een DVD-brander nodig om bestanden op de NAS te krijgen... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uldHZdNl_e5zrFmCmdAkx9QPfjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSnH3oMfCWhyOJcWv2dTpFLk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3BEoU70Dzgtdr6D5oGbRa4Mu24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI33OQnE4lAWLnMaae05WJNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iy8jPAf6AGbzy6r9lxwAWvdogI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNmGeca9pXmqmGQPg2rprJxT.jpg?f=fotoalbum_large

Is iemand toevallig bekend met dit type scherm? Krijg er online nagenoeg niks over gevonden. Lijkt me sowieso wel een tof scherm voor die ouwe meuk, 21 inch 👌 zit zelfs een ventilator in voor de koeling schijnt 😂😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:34
@rcor Leuke tip, Windows Server 2003 Small Business is vrij makkelijk in te richten en dan heb je een netwerk die out of the box werkt met Windows 98. Gebruik het zelf in vmware voor een virtueel retro lab. Het is redelijk next next finish voor zowel AD als Exchange. Kan een leuk alternatief voor exchange zijn. Wil er nog een keer een uitgebreidere post voor maken maar het was leuk om Windows 98 met policies te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
henk717 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 02:33:
@rcor Leuke tip, Windows Server 2003 Small Business is vrij makkelijk in te richten en dan heb je een netwerk die out of the box werkt met Windows 98. Gebruik het zelf in vmware voor een virtueel retro lab. Het is redelijk next next finish voor zowel AD als Exchange. Kan een leuk alternatief voor exchange zijn. Wil er nog een keer een uitgebreidere post voor maken maar het was leuk om Windows 98 met policies te gebruiken.
Maar ik ben nu niet bezig met Windows 98, maar met Windows 3.11 For Workgroups op een oude Compaq Prolinea 4/33s uit 1992/ 1993... Of te wel: leuk, maar niet voor nu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier weer even een juweeltje op het bureau gehad deze week: een PC Hips M726.

In de basis een mooi obscuur ding met een ongebruikelijke form factor en nog ongebruikelijker chipset. Alleen, de bios chip mist. De bios file is aanwezig op Theretroweb en ik heb nog wel een mooie 1024kb flash chip liggen, dus flitsen maar!

Nu lag op de grond een Vx Pro+ moederbord (ook pc hips) en die gebruikt eveneens een 1024kb chip. Uniflash gestart, hotswap, bios chip opnieuw gedetecteerd en bios overschreven. En terugswap.

Verse bios terug op de M726, P3-300 er op, 32MB SDRAM pc100 en een cf kaart er bij en.... Precies het gedrag dat je bij PC Hips kunt verwachten. Geen teken van leven.

Cpu fan gaat draaien, post card geeft -- -- weer.

grmpf.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59

frapex

got r00t

@Waterbeesje je schrijft (vaak) PC Hips, maar het is toch PCChips? :?

Ik had eens (korte tijd) een PCChips M747 moederbord, wat een rommel :'). Traag en niet stabiel te krijgen met een Intel Celeron 300A (SL2WM) op de standaard 2,0V. Met een Chaintech 6BTM moederbord draaide diezelfde processor prima op 464MHz (103MHz x 4,5) <3. Voor mij nooit meer een PCChips.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:03:
@Waterbeesje je schrijft (vaak) PC Hips, maar het is toch PCChips? :?

Ik had eens (korte tijd) een PCChips M747 moederbord, wat een rommel :'). Traag en niet stabiel te krijgen met een Intel Celeron 300A (SL2WM) op de standaard 2,0V. Met een Chaintech 6BTM moederbord draaide diezelfde processor prima op 464MHz (103MHz x 4,5) <3. Voor mij nooit meer een PCChips.
Jup, pc chips, dezelfde rommel van dezelfde generatie in een net even andere layout op het bord ;) en precies vanwege de perikelen die je beschrijft (en dion_b daarvoor) is het eerste klas rommel. Meestal dan, want een paar procent van de pc hips borden is daadwerkelijk prima :)
De M537DMA33 Vx Pro+ is dan weer hartstikke stabiel, maar speelt dood zodra er SDRAM in gaat. De M577 slikt iedere s7 cpu van de traagste 6x86 tot de snelste K6-3+ maar is zon 10% trager dan je zou verwachten van een mVP3 bord.
De M810 draait prima zolang het een Duron of Sempron is, maar een Athlon struikelt ie over.
En daar houdt mijn goede ervaring met PC Chips wel een eindje op, altijd gedoe en instabiliteit bij een leuke cpu.

Deze M726 is juist een grappig ding want slot 1, Ali chipset en baby-AT vorm.

Oh ja, laat dan ook alle ECS / Elitegroup bordjes maar links liggen, die zijn gefuseerd met pc hips.

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 27-03-2025 20:20 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:17:
[...]

...

Oh ja, laat dan ook alle ECS / Elitegroup bordjes maar links liggen, die zijn gefuseerd met pc hips.
Nou....... de EliteGroup K7S5A heeft toch wel een plekje in mijn hart hoor. Wat een beest van een bord was dat! Een bloedsnelle SiS735-chipset, Socket A, SDR en DDR ondersteuning, ontzettend stabiel, moddable en overclockbaar (officieel maximaal 133MHz FSB, maar stabiel overclockbaar naar 166MHz). Dat bord heeft het nog lang uitgehouden in mijn setup, terwijl het bord destijds in mijn config begon als basis voor mijn Duron 800MHz. :)

Vervolgens een tijd geleden een K7S5A Pro op de kop kunnen tikken voor weinig. Dat bord heeft als enige upgrade een on-board NIC, wat in die tijd een fijne toevoeging zou zijn geweest.

Verder wisselden de audio chips nog wel eens in verschillende revisies. Ik moest het helaas doen met een C-Media CMI8738, wat echt een gedrocht van een chip is. Het ironische was dat, voordat ik een SoundBlaster Live! 5.1 van iemand overgenomen had, ik alsnog een 5.1 geluidskaart nodig had voor mijn nieuwe budget 5.1 geluidsset. Daarom kocht ik toen een 5.1 capable kaart van het merk Trust......... met dezelfde chip... |:( Je bent jong en je wilt wat........ :+

TL;DR

De EliteGroup/ECS K7S5A (Pro) is een meer dan prima bord! O+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Na de fusie met ECS was het inderdaad een stuk beter :) hier zeker ook een ECS bord of drie rond van na de eeuwwisseling, volgens mij ook allen prima. De hoogtij van misstanden was rond de 486, bleef slecht tot de fusie met ECS en daarna hoorde je er niet veel meer van (de naam ECS had nog een een reputatie)

Leuke anekdote: pc chips was zelf maar al te goed op de hoogte van zijn eigen reputatie en waardoor dat kwam. Fake cache, instabiele erg trage chipsets en zeer lage kwaliteit onderdelen. Daardoor kwamen er allerlei sub merknamen (elpina, amptron etc) in de hoop dat mensen daar wel in trapten. Toen de Pentium 3 aftrad was die reputatie zo laag dat ze met ECS en nieuwe koers wilden inslaan. Pc chips zijn reputatie moesten ze dus vanaf en tijdens de overgangsperiode zijn er best wat borden geweest die beide namen meekregen. Die borden waren meestal ook prima, te meer doordat de echt slechte chipsets langzaamaan verdwenen waren en de kwaliteitsstandaarden van ECS nu gehanteerd werden (en worden).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Nou....... de EliteGroup K7S5A heeft toch wel een plekje in mijn hart hoor. Wat een beest van een bord was dat! Een bloedsnelle SiS735-chipset, Socket A, SDR en DDR ondersteuning, ontzettend stabiel, moddable en overclockbaar (officieel maximaal 133MHz FSB, maar stabiel overclockbaar naar 166MHz). Dat bord heeft het nog lang uitgehouden in mijn setup, terwijl het bord destijds in mijn config begon als basis voor mijn Duron 800MHz. :)

Vervolgens een tijd geleden een K7S5A Pro op de kop kunnen tikken voor weinig. Dat bord heeft als enige upgrade een on-board NIC, wat in die tijd een fijne toevoeging zou zijn geweest.

Verder wisselden de audio chips nog wel eens in verschillende revisies. Ik moest het helaas doen met een C-Media CMI8738, wat echt een gedrocht van een chip is. Het ironische was dat, voordat ik een SoundBlaster Live! 5.1 van iemand overgenomen had, ik alsnog een 5.1 geluidskaart nodig had voor mijn nieuwe budget 5.1 geluidsset. Daarom kocht ik toen een 5.1 capable kaart van het merk Trust......... met dezelfde chip... |:( Je bent jong en je wilt wat........ :+

TL;DR

De EliteGroup/ECS K7S5A (Pro) is een meer dan prima bord! O+
Ja en nee...

Het was voor Tweakers een geniaal bord. Dat ding kostte destijds werkelijk geen drol terwijl het op moment van verschijnen het snelste Athlon bord was (dankzij een van de beste SiS chipsets ooit). Maar... op moment van verschijnen zat er een gare BIOS op vol bugs.Irritantste was eentje die de CMOS batterij veel te snel leeg liet lopen. Gevaarlijkste was corrupte floppy reads. Oplossing was een BIOS flash. Instructies van ECS waren om daarbij vanaf floppy te flashen :X

Verder extreem dunne PCB en gare condensatoren.

Dus met juiste gebruiksaanwijzing ()*&^(&*^%(^& BIOS vanaf HDD flashen, niet vanaf FDD. Oh, en niet vanaf secondary IDE als je een Netgear PCI NIC gebruikt...) kon je er een geweldig systeem van maken. Zonder had je een gaar systeem dat mogelijk zou overlijden als je instructies om het te fixen volgde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 23:36
Weinig ECS borden heb in hier, maar wel de illustere P6S5AT. Tualatin en DDR, en de mogelijkheidn via een tweaked bios om die op 166 MHz FSB te kunnen draaien (al heb ik dat nog niet aangedurfd).

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:03
Waterbeesje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:12:
Na de fusie met ECS was het inderdaad een stuk beter :) hier zeker ook een ECS bord of drie rond van na de eeuwwisseling, volgens mij ook allen prima. De hoogtij van misstanden was rond de 486, bleef slecht tot de fusie met ECS en daarna hoorde je er niet veel meer van (de naam ECS had nog een een reputatie)

Leuke anekdote: pc chips was zelf maar al te goed op de hoogte van zijn eigen reputatie en waardoor dat kwam. Fake cache, instabiele erg trage chipsets en zeer lage kwaliteit onderdelen. Daardoor kwamen er allerlei sub merknamen (elpina, amptron etc) in de hoop dat mensen daar wel in trapten. Toen de Pentium 3 aftrad was die reputatie zo laag dat ze met ECS en nieuwe koers wilden inslaan. Pc chips zijn reputatie moesten ze dus vanaf en tijdens de overgangsperiode zijn er best wat borden geweest die beide namen meekregen. Die borden waren meestal ook prima, te meer doordat de echt slechte chipsets langzaamaan verdwenen waren en de kwaliteitsstandaarden van ECS nu gehanteerd werden (en worden).
Een moederbord staat of gaat om bouwkwaliteit. Met goedkopere onderdelen is de kans op een defect sneller dan op een moederbord met A-class componenten. Toch had PCChips een goede strategie en dat was om moderne features te verkopen tegen een concurrerende prijs. Dat had wel wat, maar de kans dat dergelijke moederborden oud werden was statistisch kleiner dan een moederbord van een A-merk.
Hoe je het wendt of keert: een duur moederbord gaat vaak langer mee en deze moederborden zijn hun tijd vaak vooruit. Als ik het voor mezelf mocht invullen kies ik een klasse-A moederbord waarbij ellende zeldzamer was, maar to be honest, in die tijd had je géén (snel)internet om alles naadloos op te zoeken en kocht je een systeem met de kennis van toen; daar werd gebruik of misbruik van gemaakt. Dit was een niet te onderschatten probleem destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
rcor schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:39:
Vandaag weer zitten hobbyen met mijn Compaq 4/33S computer... We wilden internet op met dit oude beestje en dat wilde maar niet echt lukken... Telkens liep de installatie van Internet Explorer vast... Zowel de laatst beschikbare versie van Internet Explorer (versie 5.01) als de oudere versie 3.0 voor Windows 3.11 for Workgroups kreeg ik er maar niet op...
Leuk om te zien dat er weer iemand actief bezig is met WfW en de installatie van IE en daar screenshots van post en zelfs filmpjes op Youtube?
Er is niet perse 32 Mb vereist (want dat is zo ongeveer het maximum wat 3.1x daadwerkelijjk gebruikt}.
Voor IE is 4Mb het minimum als ik het goed heb, dus ligt het waarschijnlijk aan iets anders.

Win3x.org is een leuke site die ook met oude browsers bekeken kan.

Krijg wat inspiratie om weer wat te doen met 3.1x en wat screenshots te posten, dus wellicht dat ik een (fysiek) machientje aanzwengel.
Een SMB 1.0 share kan idd benaderd met WfW en latere Windows versie, maar kan ook gecreeerd en benaderd met MS-DOS. en alle Windows versies die erna kwamen.

Misschien minder veilig dan een Windows 10 of 11 share, maar retesnel. :*)

Met Windows 10 heb je kans dat Windows Explorer uit het niets minutenlang doet om slechts wat bestandjes te listen, zoals ik onlangs weer eens meemaakte.
Vroeger was dat niet.

Hier nog wat eerdere posts met WfW screenshot van mij uit dit forum:

soedesh in "Het grote Retro Game PC topic"

[ Voor 7% gewijzigd door soedesh op 02-04-2025 05:20 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
soedesh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 04:56:
[...]

Leuk om te zien dat er weer iemand actief bezig is met WfW en de installatie van IE en daar screenshots van post en zelfs filmpjes op Youtube?
Er is niet perse 32 Mb vereist (want dat is zo ongeveer het maximum wat 3.1x daadwerkelijjk gebruikt}.
Voor IE is 4Mb het minimum als ik het goed heb, dus ligt het waarschijnlijk aan iets anders.

Win3x.org is een leuke site die ook met oude browsers bekeken kan.

Krijg wat inspiratie om weer wat te doen met 3.1x en wat screenshots te posten, dus wellicht dat ik een (fysiek) machientje aanzwengel.
Een SMB 1.0 share kan idd benaderd met WfW en latere Windows versie, maar kan ook gecreeerd en benaderd met MS-DOS. en alle Windows versies die erna kwamen.

Misschien minder veilig dan een Windows 10 of 11 share, maar retesnel. :*)

Met Windows 10 heb je kans dat Windows Explorer uit het niets minutenlang doet om slechts wat bestandjes te listen, zoals ik onlangs weer eens meemaakte.
Vroeger was dat niet.

Hier nog wat eerdere posts met WfW screenshot van mij uit dit forum:

Inmiddels ben ik al een paar stappen verder met mijn acties om via Dos of Windows naar een netwerk share te gaan... Na het activeren van SMB v1 op mijn Qnap TS-219PII nas via SSH kon ik de nas benaderen vanuit MS-DOS met het commando "net view \\NASNAAM", maar ik kwam er nog niet in. Ik kreeg een "Access Denied" melding omwille van mijn credentials...

Het kan nu twee kanten op gaan:
- Useraccount komt niet overeen waardoor inloggen niet lukt
- Het verkeerde protocol wordt aangesproken over SMB v1 (er zou Lanman1 gebruikt moeten worden in dos zoals ik zag in het filmpje).

Ik hoop op dat laatste, maar hoe controleer ik dat en hoe krijg ik dat dan geactiveerd via SSH of de grafische webpagina van mijn Qnap nas?

Alle hulp is welkom en wordt gewaardeerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Even een Quickreply wat het SMB probleem betreft: Is het met de QNAP mogelijk om een SMB 1.0 share te maken waarbij geen credentials zijn vereist? Ik heb zelf een Synology en zal eens kijken of het lukt om daarvan de share te benaderen vanuit WfW. Volgens mij moet dat wel kunnen. Ikzelf deel vaak de standaard Openbare map op veel (oude) Windows machines zonder dat er credentials zijn vereist (danwel de c:\Windows\temp map), omdat ik zo snel bestandjes kan overzetten zonder te hoeven klungelen met andere opslagmedia (zoals CD-ROMS, Diskettes of USB sticks). Niet veilig, maar who cares.;-)

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

soedesh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:41:
Even een Quickreply wat het SMB probleem betreft: Is het met de QNAP mogelijk om een SMB 1.0 share te maken waarbij geen credentials zijn vereist? Ik heb zelf een Synology en zal eens kijken of het lukt om daarvan de share te benaderen vanuit WfW. Volgens mij moet dat wel kunnen. Ikzelf deel vaak de standaard Openbare map op veel (oude) Windows machines zonder dat er credentials zijn vereist (danwel de c:\Windows\temp map), omdat ik zo snel bestandjes kan overzetten zonder te hoeven klungelen met andere opslagmedia (zoals CD-ROMS, Diskettes of USB sticks). Niet veilig, maar who cares.;-)
Ik heb “voor de simpliciteit” een speciaal retro VLAN opgezet waar mijn servertje met docker een SMBv1 share op host. Diezelfde share wordt ook via FTP gehost. Daarbij overigens ook een Archive.org proxy opgezet, maar nog niet werkzaam.

Ik wil eigenlijk ook nog een aantal andere diensten op dat VLAN opzetten:
- Iets met een archive.org proxy,
- HTTPS>HTTP proxy,
- HTML5 > plain HTML proxy,
- misschien nog een BBS,
- Windows Update server (of iets wat iig in de buurt komt)
- domain controller en misschien Novell
- IRC

Allemaal leuke projectjes waar ik waarschijnlijk te weinig tijd voor ga nemen en daardoor mogelijk niet van de grond komen! :+

Proxy en FTP draaien al enigszins, maar er is nog wat fine-tuning nodig. :)

Wat ik overigens met deze post wil zeggen: je kan een simpele raspberry pi nemen, deze voorzien van een UBS netwerk adapter (of gebruik maken van VLAN’s) en op een switch aansluiten met je retro/vintage apparatuur. Vervolgens is die pi dan verbonden met je “productie” omgeving (thuisnetwerk), en dient de Raspberry Pi als “tussenschot” voor je retro netwerk dat hiermee afgeschermd is van de buitenwereld. Dus een veilige omgeving om oude diensten op te zetten. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39
Socket 7 AMD kom je wat minder vaak tegen. Oa dit binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAZxw8oYcbetD6fvr21gspGqGVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZpljIdJHbneuZcdtEpvEzqR.jpg?f=fotoalbum_large

Asus P5A REV. 1.04
AMD-K6-2/350AFR
512MB PC-100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:37:
Socket 7 AMD kom je wat minder vaak tegen. Oa dit binnen:

[Afbeelding]

Asus P5A REV. 1.04
AMD-K6-2/350AFR
512MB PC-100
En nog wel een erg mooi bordje ook! Brede ondersteuning voor eigenlijk alles dat socket 7 genoemd wordt :) ook erg snel met een K6-3+ er op, een P3-killer!

Is die cpu uit de CxT club? Dan zit er nog wel muziek in om de multiplier omhoog te gooien denk ik!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39
Waterbeesje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:45:
[...]

En nog wel een erg mooi bordje ook! Brede ondersteuning voor eigenlijk alles dat socket 7 genoemd wordt :) ook erg snel met een K6-3+ er op, een P3-killer!

Is die cpu uit de CxT club? Dan zit er nog wel muziek in om de multiplier omhoog te gooien denk ik!
Het is de 26351 en daarmee voor zover ik begrijp de CXT..

Een andere AMD-K6-2/380AFR met 26351 heb ik ook nog liggen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Acid Vendetta op 04-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrxhIL7PEYVXeYKxD_TqNTohu4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dur2j51YU67oiZsYEUbn3Ryo.jpg?f=fotoalbum_large

Tjonge jonge :p ik dacht ik ga nog eens kijken naar die pc. De originele voeding had een geblazen cap. Dus ik dacht ik pak een andere, maar dan zit dat clipje van die 20/24 pins van psu tegen de cap waardoor de stekker niet past. Dus ik dacht slim te zijn, had op ome alie een verloopje met smallere clip gekocht. Pastie nog niet.

Volgens mij heb ik nu vier opties: 1. Originele voeding reviseren, op zijn minst die ene lekke cap. 2. Andere voeding zoeken die wel past (thuis heb ik die niet denk ik, de meeste hebben allemaal te brede clipjes 3. Ander verloopje zoeken. 4. Stukje van clipje afvijlen, maar denk dat dat lastig wordt, datie dan niet meer klikt (of afbreekt)

Jullie nog tips toevallig? :p

Edit: ik hang er zolang een crs voeding van 300 watt in. Weegt minder dan een crs van 400watt. Maar caps zijn heel, voltages zijn goed. Wordt wel lichtjes warm. Maar ik durft t wel aan. Hij past wel qua clipje iig.

Dan is ie iig werkend, kan ik altijd nog op een later moment veranderen..

Edit 2: labels eens goed vergeleken. Die ene die zwaarder is komt ook omdat ie 2x 12v rails heeft. En totaal hogere 12v

[ Voor 21% gewijzigd door dennis_rsb op 05-04-2025 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Nieuwe condensator op mobo met langere pootjes dat je hem kan wegbuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@manzonderdas daar had ik niet eens aan gedacht. Maar das ook een goede optie, dan bypassed die cap eigenlijk het clipje. Alleen dan moet ik dat wel laten doen, zelf ben ik heel slecht met multilayer printplaten 😂

Edit: ik hang er zolang een crs voeding van 300 watt in. Weegt minder dan een crs van 400watt. Maar caps zijn heel, voltages zijn goed. Wordt wel lichtjes warm. Maar ik durft t wel aan. Hij past wel qua clipje iig.

Edit 2: labels eens goed vergeleken. Die ene die zwaarder is komt ook omdat ie 2x 12v rails heeft. En totaal hogere 12v

[ Voor 50% gewijzigd door dennis_rsb op 05-04-2025 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 16:44

Brothar

meester

Contra-clipje op het verloopje dusdanig wegvijlen, dat het past?

Anders een Pico-PSU gebruiken?

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Brothar schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:05:
Contra-clipje op het verloopje dusdanig wegvijlen, dat het past?

Anders een Pico-PSU gebruiken?
Pico psu met oudere hardware is een uitdaging, die hebben weinig oemf op de 5v lijn zitten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:04:
[Afbeelding]

Tjonge jonge :p ik dacht ik ga nog eens kijken naar die pc. De originele voeding had een geblazen cap. Dus ik dacht ik pak een andere, maar dan zit dat clipje van die 20/24 pins van psu tegen de cap waardoor de stekker niet past. Dus ik dacht slim te zijn, had op ome alie een verloopje met smallere clip gekocht. Pastie nog niet.

Volgens mij heb ik nu vier opties: 1. Originele voeding reviseren, op zijn minst die ene lekke cap. 2. Andere voeding zoeken die wel past (thuis heb ik die niet denk ik, de meeste hebben allemaal te brede clipjes 3. Ander verloopje zoeken. 4. Stukje van clipje afvijlen, maar denk dat dat lastig wordt, datie dan niet meer klikt (of afbreekt)

Jullie nog tips toevallig? :p

Ik zou dat clipje van de psu connector afsnijden met een breekmesje oid. Ook al kun je ze dan niet meer fysiek aan elkaar zetten, who gives als dit de voeding is voor deze computer? En later is het blokje met de 4 extra punten gewoon bruikbaar, alleen moet je het apparaat in het mobo pluggen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet het niet, maar wat is er mis met een simpele oplossing zoals een verloopkabeltje :?
Clip lijkt mij bij onderstaand voorbeeld ook meer dan smal zat om goed te passen.

uitvoering: Startech.com 15cm 20-pins Moederbord naar 24-pins ATX-voeding Ada...

[ Voor 8% gewijzigd door Vinnie op 05-04-2025 20:16 ]

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Dank voor de opties, zoals gezegd heb ik t nu gefixt al. Alleen het is/was wel een opmerkelijk probleem wat je ook limiteer in keuze van voedingen. Afvijlen is een optie idd, maar de vraag is dan wel of hij nog ''klikt'' ik bedoel je wil wel dat de connector stevig vastzit natuurlijk.

@Vinnie Zo te zien op die foto's op tweakers zijn die clipjes ook te groot (breed vooral)

Ik had deze gekocht

https://nl.aliexpress.com...yr38&gatewayAdapt=glo2nld

en die paste ook niet out of the box.

Maar goed ik heb nu een psu die past en goed is (goede voltages, geen bad caps en redelijke kwaliteit zo te zien) Mocht ik een keer een andere voeding nodig hebben, dan ga ik denk ik voor de vijloptie (of oude psu reviseren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:48

Nemesizz

Untouchable

Plaatsing van die power connectors (vaak bij ATX) is toch een dingetje.

Of de connector zit op een onhandige plek, of allerlei prullaria er omheen waardoor er te weinig ruimte is.

Zoals dat Asus bord (met die AMD cpu paar posts boven), denk je "mooi, ruimte voor de connector niks in de weg" , plaats je het bord in de kast, zit die te dicht op de voeding waardoor het een rotwerk is om die connector weer los te halen (heb ook wat borden gehad met de connector op zo'n locatie).

Bij m'n P3 (Abit BH6), mooi ruim... denk je, maar er gaat een Slot CPU in, dus moet je achter de processor langs prutsen om bij die connector te komen. Toegegeven, met een normaal Slot1 formaat processor wil het wel, maar als je een andere koeler erop hebt, of wat ik nu gebruik met zo'n S370 > slot1 adapter is het wat prutsen.

M'n P4 had dus ook het probleem dat een 24 pin ATX bijna niet past, zit ook onderdelen te dicht bij de connector. Bord zelf is dus 20 pin, dus de 4 pin kun je losklikken, maar dan komt ie nog tegen vanalles en nog wat aan.

Overigens niet alleen ATX stekkers, maar merk het ook met moderne videokaarten. Dingen zijn enorm groot (als je de higher-end modellen hebt), in het slot drukken wil wel, maar oh wee oh wee als je die kaart er een keer weer uit moet halen, kun je bijna niet bij dat vervloekte vergrendel lipje komen :+

Goed, ik kan het die bedenkers van die borden ook niet al te kwalijk nemen, lijkt me lastig genoeg om een printplaat zoals een moederbord te maken, moet ook allemaal maar net uitkomen met componenten. Al krijg je soms het idee van "ja geweldig bord, goed werk... maar eh, waar moet de power connector?" "oh ja, is waar ook!" hatseflats "zo klaar" .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:10

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kwam bij de kringloop een niet vergeeld setje tegen voor €10.
Waarschijnlijk zelfs ongebruikt, gezien de staat.

Ik zag wel al in de winkel dat het de versie zonder tweeters is (zit een stukje plastic voor) maar de behuizing is nog prachtig dus kan wss wel één en ander overzetten van een lelijk setje dat ik hier nog heb.

De "woofers" die normaal in deze speakers zitten, zijn gelijk aan die van een bepaalde Roland speakerset, heb ik al eens ontdekt (MA-8 of MA-12 geloof ik, moet het weer eens opzoeken).

edit: MA-8 -> https://imgur.com/a/rolan...nside-electronics-1aRymDg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rSVdHHr.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-04-2025 17:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Oh wauw wat een gaaf setje speakers, gefeliciteerd! Toffe find!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:19:

Ik zag wel al in de winkel dat het de versie zonder tweeters is (zit een stukje plastic voor) maar de behuizing is nog prachtig dus kan wss wel één en ander overzetten van een lelijk setje dat ik hier nog heb.

De "woofers" die normaal in deze speakers zitten, zijn gelijk aan die van een bepaalde Roland speakerset, heb ik al eens ontdekt (MA-8 of MA-12 geloof ik, moet het weer eens opzoeken).

[Afbeelding]
Gave set! Zelf heb ik de Primax versie van deze speakerset met tweeter erin... Tip: open maken en dan wat geluids demping aanbrengen met dat akoestisch noppenschuim... Dan gaat hij nog beter klinken...😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mooie vondst! @BlueTooth76 Dé luidspreker set als je geen blikkerig geluid wilde in de 90s!

Hier staat ook een setje (met tweeter) van U.S. Blaster. Mooi white label spul. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4015HzE-SiefotoctJ7DFd-K4XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tKMuqCPE8U9OEYRhv4xO5rw.jpg?f=fotoalbum_large
Thandor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:35:
Leuk! “Het grote show-dezelfde-speakers” topique! Ik heb ze ook! :P

[Afbeelding]
Precies dat model setje staan dan weer bij mijn ouders. :+

[ Voor 29% gewijzigd door PD2JK op 09-04-2025 17:01 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:35:
[...]

Ik houd het lekker bij mijn mooie "ESCOM Power Speaker 80W" (zie ook de eerdere post van @BlueTooth76 ). Dat setje heb ik vorig jaar eindelijk (opnieuw) kunnen bemachtigen, nadat ik er mijn hele jeugd mee heb mogen doen. :)
[Afbeelding]

Daar staat overigens alleen mijn AMD K6 bak op aangesloten.

De rest van de retro/vintage gear gaat via een (toen €31,82) cheap mengpaneeltje naar een oude Sony STR-D565 receiver met 2 kleine 5inch drivers/4 Ohm no-name speakers, waar nog prima geluid uit komt. :9

[Afbeelding][Afbeelding]
@PD2JK @Waterbeesje I'm joining the club! :D

Met een setje van deze prachtige ESCOM units weliswaar. Ik geniet er nog steeds van. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW4ISofT5pJlThDCwyEzll1Pjeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aqp410P5IrN9fmA23tWCy4t.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:44

[Afbeelding]
Als ik dit soort dingen voorbij zie komen baal ik er steeds meer van dat de kringloopwinkel hier in de buurt steeds minder en minder electronica heeft en nu hoofdzakelijk kleding, random prullaria (vaasjes, kleedjes, lampjes) en inmiddels veel te duren boeken heeft. Aanvankelijk daar nog best een paar leuke IT items vandaan gehaald, maar de laatste keer is toch zeker weer 2 jaar geleden.

Maar goed, ik heb eenzelfde setje ook al meer dan 25 jaar in mijn bezit, in dit geval met de "Target" merknaam erop geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIPMd7tAtfhuxsV1C9cbPBNAd1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2jlFHSYhD1ji2zm5UGjPPun.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Grappig, ik heb van Target de iets luxere versie, de TRG-S160:
Afbeeldingslocatie: https://ru.pc-history.com/wp-content/uploads/Kolonki__Target_TRG-S160.jpg
Die dingen worden nog steeds regelmatig naar retro-LAN parties met vrienden meegesleept.

Bij m'n ouders staat ook nog de nóg iets dikkere versie van Trust, met een 3D-sound knopje erop :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 13:10
Zijn dit diegene die zo heel schuin aflopen aan de achterkant? Die hadden wij vroeger ook thuis, volgens mij niet van Target maar ik herken de kleine draaiknopjes :D

Edit: Ik kan natuurlijk zelf ook even Googlen voor foto's, dit zijn ze inderdaad :D

[ Voor 20% gewijzigd door Xilvaro op 09-04-2025 14:27 ]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb in 1996 eens een middag en avond meegeholpen op school om harddrives in te bouwen in Tulip VisionLine 486 desktop computers'.

En als beloning kreeg ik een speakerset (zelf uitgezocht) en dat was onderstaande :)
Een hele upgrade vanaf die Quickshot speakers die ik eerst had.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9F59J1n.jpeg
mentalmadnizz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:25:
Grappig, ik heb van Target de iets luxere versie, de TRG-S160:
[Afbeelding]
Die dingen worden nog steeds regelmatig naar retro-LAN parties met vrienden meegesleept.

Bij m'n ouders staat ook nog de nóg iets dikkere versie van Trust, met een 3D-sound knopje erop :D
Die heb ik ook nog een tijdje gehad, uiteindelijk naar m'n zus gegaan. Deed er inderdaad niet voor onder.

[ Voor 57% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-04-2025 14:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307

[Afbeelding]
Dit is wel een mooi pareltje voor je retrosystemen. Voor die tijd klonken ze inderdaad heel aardig en ik heb ze zelf jaren gehad. Het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn Edifier S3000pro speakers, maar dat is ook helemaal niet nodig. Vroeger speelde je muziek vooral af via je Hi-Fi setup en niet via computerspeakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:43:
[...]

Dit is wel een mooi pareltje voor je retrosystemen. Voor die tijd klonken ze inderdaad heel aardig en ik heb ze zelf jaren gehad. Het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn Edifier S3000pro speakers, maar dat is ook helemaal niet nodig. Vroeger speelde je muziek vooral af via je Hi-Fi setup en niet via computerspeakers.
Heb er sowieso nog 4 andere setjes van liggen, o.a. Trust, Escom en Target (?) zo uit m'n hoofd.
Ze zitten al ingepakt voor de verhuizing dus kan het nu niet bekijken.

Heb straks meerdere werkplekken voor retro-machines dus dan wil je ook een voldoende speakersets hebben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-04-2025 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
BlueTooth76 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:46:
[...]

Heb er sowieso nog 4 andere setjes van liggen, o.a. Trust, Escom en Target (?) zo uit m'n hoofd.
Ze zitten al ingepakt voor de verhuizing dus kan het nu niet bekijken.

Heb straks meerdere werkplekken voor retro-machines dus dan wil je ook een voldoende speakersets hebben ;)
Dan heb je ná je verhuizing nog iets leuks te doen ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:51

Thandor

SilverStreak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LKoy5P8uNVgslUMxAjO8NYUuCQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mvGmliCWGxopdigsY5RnLOj.jpg?f=fotoalbum_medium

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
BlueTooth76 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:43:
Heb in 1996 eens een middag en avond meegeholpen op school om harddrives in te bouwen in Tulip VisionLine 486 desktop computers'.

En als beloning kreeg ik een speakerset (zelf uitgezocht) en dat was onderstaande :)
Een hele upgrade vanaf die Quickshot speakers die ik eerst had.

[Afbeelding]

[...]

Die heb ik ook nog een tijdje gehad, uiteindelijk naar m'n zus gegaan. Deed er inderdaad niet voor onder.
Zie ik daar toevallig niet een Canon BJ-200 inkjet printer? Die hadden wij vroeger ook namelijk... 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rcor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:57:
[...]

Zie ik daar toevallig niet een Canon BJ-200 inkjet printer? Die hadden wij vroeger ook namelijk... 😉
Nope, zal een BJC-xxxx zijn verwacht ik. Wat op dat plaatje staat is een kleurenprinter, duidelijk te herkennen aan het gekleurde vinkje midden op de printer boven waar de afdruk uit komt.

Maar dat moet je idd maar net weten :P
Ex BJC-2000 eigenaar hier :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

rcor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:57:
[...]

Absoluut een BJ-200ex.
Simpel, betaalbaar en betrouwbaar.
En traag (voor een inkjet).

Daarna had ik een Epson Stylus kleurenprinter, ook zeker 8 jaar gehad.
The Eagle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:46:
[...]
duidelijk te herkennen aan het gekleurde vinkje midden op de printer boven waar de afdruk uit komt.
Is een vlekje op de foto }:O :P

[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-04-2025 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:48

Nemesizz

Untouchable

[Afbeelding]
...(voelt zich buitengesloten).... :+

Als je denkt aan speakers uit die periode, denk je eigenlijk meteen aan dat model. Volgens mij hadden ze bij m'n oom en tante die dingen wel.

Zelf hadden we van die boxjes van Trust. Moeten er nog wel zijn...volgens mij, maar de potmeters waren niet zo best meer. Heb ook nog andere speakers in de kast liggen, maar die hebben volgens mij ook dezelfde kwaal, potmeters niet goed meer, last van ruis, en tja, dan gaan ze de kast in.

Eigenlijk is dat nog een geluk, want heel vaak is het " 't is niet goed meer, weg ermee!" .

Heb helaas ook geen ruimte voor een fatsoenlijke retro setup met speakers, moet het dus meestal zonder geluid doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
BlueTooth76 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:45:
[...]

Absoluut een BJ-200ex.
Simpel, betaalbaar en betrouwbaar.
En traag (voor een inkjet).

Daarna had ik een Epson Stylus kleurenprinter, ook zeker 8 jaar gehad.

[...]

Is een vlekje op de foto }:O :P
Zat ik er niet ver naast... Ik herkende de vormgeving direct... En bij het zien van dit filmpje kwam dat nostalgische geklikklak van deze printer weer helemaal terug in mijn geheugen:
https://www.tiktok.com/@b...webapp=1&sender_device=pc

En onder dat kleine klepje trof je geheel in stijl van die tijd wat dip-switches aan om 'm te configureren... >:)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 09-04-2025 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:44

[Afbeelding]
Ik weet dat deze speakers onder tal van merknamen verkocht zijn, maar ik vraag me af onder hoeveel wel niet. Als ik hier op de laatste pagina kijk van alle reacties zie ik al minimaal 5 verschillende varianten en er zijn er gegarandeerd nog meer.
Weet eerlijk gezegd niet eens meer waar ik die dingen destijds vandaan heb. Kan zijn dat ik ze als een cadeau gekregen heb voor mijn verjaardag/Sinterklaas/Kerst, of ik heb ze zelf gekocht ergens. Dat moet dan ofwel bij de HCC Beurs in het Mecc in Maastricht zijn geweest, of bij een computer speciaalzaak ergens in de buurt. Bedacht me net dat ik die speakers al gebruikte i.c.m. mijn Pentium 1 pc, dus dat zal ergens midden tot eind jaren 90 zijn geweest (25 tot 30 jaar geleden).

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moi_in_actie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:44:
[...]

Ik weet dat deze speakers onder tal van merknamen verkocht zijn, maar ik vraag me af onder hoeveel wel niet. Als ik hier op de laatste pagina kijk van alle reacties zie ik al minimaal 5 verschillende varianten en er zijn er gegarandeerd nog meer.
Weet eerlijk gezegd niet eens meer waar ik die dingen destijds vandaan heb. Kan zijn dat ik ze als een cadeau gekregen heb voor mijn verjaardag/Sinterklaas/Kerst, of ik heb ze zelf gekocht ergens. Dat moet dan ofwel bij de HCC Beurs in het Mecc in Maastricht zijn geweest, of bij een computer speciaalzaak ergens in de buurt. Bedacht me net dat ik die speakers al gebruikte i.c.m. mijn Pentium 1 pc, dus dat zal ergens midden tot eind jaren 90 zijn geweest (25 tot 30 jaar geleden).
Je had ook nog een kleine versie van dat model speaker en één met front uit 1 stuk (dus geen metalen roosters) van speakermerk Arowana geloof ik. Die versies verkochten we rond ~2000 dus toen liep dat model al wat op z'n eind.

edit: de kleine versie die we zelf ook verkochten, aan de kleuren van de systeemkasten kan je het jaar wel ongeveer raden ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yixWbe1.jpeg

Oh ja, en nog de Primax Soundstorm versie met zwarte roosters. Dat stond best goed. Geen idee van welke periode die zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-04-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:32:
[...]

Oh ja, en nog de Primax Soundstorm versie met zwarte roosters. Dat stond best goed. Geen idee van welke periode die zijn.
Dat was, correctie, is de versie van die speakers zoals ik 'm heb... Blijft gaaf!

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 11-04-2025 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Goed, vandaag geen Compaq verhalen... De computer is even aan de kant gezet om mijn gedachten op iets anders te vestigen zodat ik op een later moment met mogelijk een goede ingeving (met dank aan een frisse blik) tot een oplossing ben gekomen...

Maar wat dan wel? Nou, er is vandaag een oud spel van Microsoft gearriveerd: Midtown Madness... Leuk spel van weleer, maar ja, die werkt niet onder Windows 10 of 11... Dus een oude computer of laptop is dus nodig... Nou, dan steek ik even een lege sata SSD in mijn HP Probook 450 G1 laptop en kijken we hoever we terug in de tijd kunnen qua OS...

Kwam helaas niet verder terug dan Windows 7, dus die gok gaan we nemen want ouder werkt niet...
Ik ben wel benieuwd of ik het spel straks in compatibiliteitsmodus aan de gang krijg...

Och ja, we zien wel hoever we komen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:36
Hallo, heeft iemand hier wel eens een Asus A7N8X (deluxe) voorzien van nieuwe condensators? Cpu VRM sectie.

Ik wil zelf een poging wagen want eentje is letterlijk geploft en de rest staat ook ineens bol. Bord werkt nog prima maar dit gaat niet lang meer goed denk ik :)

Ik lees verschillende dingen over polymeer en electrolyt en verschillende waardes. Heb er zelf weinig kaas van gegeten.

Kan iemand mij wijzen welke ik het beste kan bestellen en WAAR ze te krijgen zijn?

BVD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

meljor schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:57:
Hallo, heeft iemand hier wel eens een Asus A7N8X (deluxe) voorzien van nieuwe condensators? Cpu VRM sectie.

Ik wil zelf een poging wagen want eentje is letterlijk geploft en de rest staat ook ineens bol. Bord werkt nog prima maar dit gaat niet lang meer goed denk ik :)

Ik lees verschillende dingen over polymeer en electrolyt en verschillende waardes. Heb er zelf weinig kaas van gegeten.

Kan iemand mij wijzen welke ik het beste kan bestellen en WAAR ze te krijgen zijn?

BVD!
Waar ze te krijgen zijn is oa Mouser.com en Aliexpress. De eerste vind ik zelf erg prettig voor componenten die gewoon goed moeten zijn (zoals elco's). De laatste is vooral voor dingen die enigszins buiten spec mogen zijn (tantaaltjes voor pull up/down).

Welke je precies het beste kan nemen, hebben anderen meer kaas van gegeten ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:20:
[...]

Waar ze te krijgen zijn is oa Mouser.com en Aliexpress. De eerste vind ik zelf erg prettig voor componenten die gewoon goed moeten zijn (zoals elco's). De laatste is vooral voor dingen die enigszins buiten spec mogen zijn (tantaaltjes voor pull up/down).

Welke je precies het beste kan nemen, hebben anderen meer kaas van gegeten ;)
Mouser, Conrad, DigiKey, Farnell, Reichelt. Dat zijn allemaal prima winkels.

AliExpress heeft veelal junk condensators waarvan het omhulsel vaak alsnog niet goed afsluit, waardoor de condensators uitdrogen. De kwaliteit loopt daarin ook echt flink achter. Let dan ook op de generieke Chinese merken als CapXon, Teapo, Samxon (sommige ok), Jamicon, Lelon, en GF. Deze worden vaak in goedkope voedingen en “bad cap” scenario’s gevonden. Evenals de rebrands zonder specificatie zoals “Chang”, “Xunda” of ongedocumenteerde OEM-caps.

Er zijn bij de eerdergenoemde (prima) webwinkels echt goede condensators te verkrijgen.

Zoek naar o.a. de volgende merken voor hoogwaardige condensators:
- Panasonic
- Nichicon
- Rubycon
- United Chemi-Con (NCC)
- Elna
- Murata
- TDK (ook bekend als EPCOS)
- WIMA
- Kemet
- Vishay
- Cornell Dubilier

- Kijk naar datasheets: ESR, ripple current, levensduur bij 105°C.
- Voor voedingstoepassingen is low ESR + hoge ripple current cruciaal.
- In audio zijn filmcondensatoren vaak beter voor signaalpaden dan elektrolytisch.
- Check altijd of een “solid polymer” variant beschikbaar is als upgrade. Dit heet ook wel een "poly-mod". Die polymer condensators kunnen niet uitdrogen, waar een elektrolytische dat wel makkelijk kan. De enige nadelen die je hierin zou kunnen vinden zijn:
-- Meestal alleen 50V of lager te vinden met een hoge capacitance
-- Ze zijn soms wat groter dan de elektrolytische condensators die je kan vinden met dezelfde capacitance. Hier merk je echter weinig van bij het vervangen van oude condensators (die sowieso groter zijn dan hedendaagse condensators)
-- kunnen minder goed tegen spanningspieken. Bij overspanning kunnen ze falen, waarbij ze kortsluiting veroorzaken. Een fix daarvoor:
---- neem voor de 12V lijn dus 25V condensators ipv de oude 16V die je voor een elektrolytische condensator zou gebruiken.
---- neem voor de 5V lijn dus 16V condensators ipv de oude 6,3V die je voor een elektrolytische condensator zou gebruiken.

Er bestaat ook een 12V mod voor de A7N8X -serie, zodat het bord een stabieler voltage kan behouden voor de CPU: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=912463#p912463 :)

Ik heb nog een A7N8X-X en een A7N8X-E Deluxe liggen waarmee ik dat mogelijk eens wil gaan proberen. Condensators zijn ooit al eens vervangen, maar die wil ik ook nog een poly-mod gaan geven. :9~

[ Voor 0% gewijzigd door InjecTioN op 18-04-2025 14:54 . Reden: Reichelt (terecht) toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik bestel altijd alles bij Reichelt. En dan koop ik voornamelijk Panasonic elco's.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mentalmadnizz schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:49:
Ik bestel altijd alles bij Reichelt. En dan koop ik voornamelijk Panasonic elco's.
Ah goeie inderdaad! Die was ik nog vergeten. Daar heb ik de laatste keer zelfs condensators (en een Google Coral TPU) besteld. Dat ging erg goed. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupke1
Gisternacht een Dell Precision T7500 bakbeest uitgerust voor een win7 feestbeest met SLI of Physx. Maar wat een gevaarte is me dat ... ik ben nu toch aan het nadenken om een Z77 of Z87 hiervoor te gebruiken ipv die dubbele 6-core Xeon. Al heeft een systeem uit 2012 met 96 GB ram en 24 threads ook wel bragging power.

Volgende systeem op stapel wordt een Midi station om eindelijk de lang geleden eens gekochte MT-32 te testen met Sierra en LucasArts spelletjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:23:
Gisternacht een Dell Precision T7500 bakbeest uitgerust voor een win7 feestbeest met SLI of Physx. Maar wat een gevaarte is me dat ... ik ben nu toch aan het nadenken om een Z77 of Z87 hiervoor te gebruiken ipv die dubbele 6-core Xeon. Al heeft een systeem uit 2012 met 96 GB ram en 24 threads ook wel bragging power.

Volgende systeem op stapel wordt een Midi station om eindelijk de lang geleden eens gekochte MT-32 te testen met Sierra en LucasArts spelletjes.
Is die T7500 inclusief pompwagen? :')

Dat is inderdaad een brute bak zo, veel moderne systemen hebben nogal wat minder ram

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Waterbeesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:42:
[...]

Dat is inderdaad een brute bak zo, veel moderne systemen hebben nogal wat minder ram
Ik krijg nu subsidies van de kernenergiesector voor hun overschotten op te gebruiken :+

Die 96 GB ga ik opsplitsen in 32 GB of 16 GB werkgeheugen (al meer dan voldoende voor een spelletjesbak) en de rest in ramdisk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Waterbeesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:42:
[...]

De hoeveelheid ram is voor elk doeleinde weer anders. Voor een gamer is 32gb doorgaans genoeg, maar 64gb aan ram is geen zeldzaamheid meer. Servers en zware workstations (cad/cam/rendering) hebben veel meer behoefte aan veel ram en dan kan 64gb wel eens krap gaan worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:50:
[...]

De hoeveelheid ram is voor elk doeleinde weer anders. Voor een gamer is 32gb doorgaans genoeg, maar 64gb aan ram is geen zeldzaamheid meer. Servers en zware workstations (cad/cam/rendering) hebben veel meer behoefte aan veel ram en dan kan 64gb wel eens krap gaan worden ;)
In dat laatste opzicht kan ik het alleen beamen. Met een beetje deftig project trek ik ook richting de 50-60GB ram vol en heel soms uitschieters naar de 100. Dat zijn dan wel absurde projecten naar toch :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:36
Bedankt voor de suggesties mannen, ik zal me de komende tijd verdiepen in de condensator mods.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Zelf stilaan ook in de retro wereld aan het duiken en zien wat ik hier van mijn oude hardware nog kan redden. Ik wou beginnen met het oudste wat ik in huis heb, maar besef dat ik vooral moet beginnen met nagaan wat er nog werkt zodat we zeker niet te veel tijd verliezen met dingen die mogelijks niet werken.

Dus die 286-16 van Commodore even aan de kant gezet en gestart met een Pentium 166MMX. Moderne ATX voeding met adapter naar de oude P8-P9 genomen voor een stabiele stroomvoorziening en na wat opkuiswerk en contacten te reinigen en alles uitmeten dat ik zeker geen kortgesloten condensatoren heb het moederbord opgebracht. Het heeft me wat moeite gekost om een werkende setup te maken. Nadat ik eenmaal de grafische kaart had terug gevonden in huis dacht ik dat het wel eenvoudig zou worden. Maar niet dus.

De floppy controller is afgeschreven zpijtig genoeg. De IDE controller lijkt het wel redelijk goed te doen, al worstelde deze met alle optische drives in huis. Ik heb geen harde schijf meer klein genoeg voor het bord op dit moment, dus een SD naar IDE adapter gekocht en daarmee toch al een OS werkend gekregen. Netwerkkaart doet het ondertussen ook, maar de ISA geluidskaart die ik in huis heb wil het systeem niet eens mee opstarten.

Maar mijn grootste probleem op dit moment is de behuizing. Die is er bijna niet meer. Het frame is er nog, de omkasting is weg, het frontpaneel ontbreekt de schakelaars, ... . Iemand enkele goede modellen waarmee ik eens op tweedehands sites wat gerichter kan zoeken dan de generische termen die me bijna nergens brengen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
@Blokker_1999 Kasten in AT zijn niet zo eenvoudig meer te vinden, maar nu en dan vind je ze wel op 2dehands. Echte merken als Antec of Aopen ga je niet vinden bij de AT's. De grootste Amerikaanse fabrikanten hadden hun eigen ontwerpen, de grotere Europese fabrikanten koopten massaal in. Je kan zoeken per merk (Tulip, Vobis, compaq) of generieke zoektermen (vieux brol). Het aanbod van pre pentium4-machines droogt wel snel op (tenzij je dik betaalt). Daarentegen zijn de Win7 systemen (10 jaar oud) wel zeer competitief: onlangs voor 50 euro onder meer een i7 4790 + GTX780 kunnen op de kop tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Vandaag ook gelezen dat vele AT borden in de basis ook in een ATX behuizing kunnen passen, zeker als het een baby AT is zoals in mijn geval. Morgen eens passen door een ander, moderner systeem dat ik in huis heb te demonteren. Dat het niet periode correct zal zijn is dan spijtig, maar ook niet rampzalig. Het gaat uiteindelijk primair om de achterliggende technologie, en op termijn kan ik dan nog altijd op zoek gaan naar betere behuizingen.

Vandaag ook ontdekt dat het volgende bord dat ik had niet is wat ik dacht. Ik dacht een Athlon 2600+ te hebben, maar het blijkt een computer ouder te zijn, een AMD 1400 waarvan ik ooit de magische rook uit de CPU heb laten ontsnappen. Jonger en dommer zullen we maar zeggen. Gelukkig zijn die CPUs nog betaalabar op eBay te vinden en zitten we vanaf dat moment wel in het ATX tijdperk. Al merkte ik vandaag ook bij het rondkijken voor recente voedingen dat het ook daar bij nieuwe voedingen al niet meer eenvoudig is om nog iets met de oude 4 pins connectoren voor FDD/HDD te vinden, maar ze zijn er gelukkig nog wel :)

Hopelijk tegen kerstmis een aangename collectie van wat oudere, werkende computers in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:54:
Vandaag ook gelezen dat vele AT borden in de basis ook in een ATX behuizing kunnen passen, zeker als het een baby AT is zoals in mijn geval. Morgen eens passen door een ander, moderner systeem dat ik in huis heb te demonteren. Dat het niet periode correct zal zijn is dan spijtig, maar ook niet rampzalig. Het gaat uiteindelijk primair om de achterliggende technologie, en op termijn kan ik dan nog altijd op zoek gaan naar betere behuizingen.

Vandaag ook ontdekt dat het volgende bord dat ik had niet is wat ik dacht. Ik dacht een Athlon 2600+ te hebben, maar het blijkt een computer ouder te zijn, een AMD 1400 waarvan ik ooit de magische rook uit de CPU heb laten ontsnappen. Jonger en dommer zullen we maar zeggen. Gelukkig zijn die CPUs nog betaalabar op eBay te vinden en zitten we vanaf dat moment wel in het ATX tijdperk. Al merkte ik vandaag ook bij het rondkijken voor recente voedingen dat het ook daar bij nieuwe voedingen al niet meer eenvoudig is om nog iets met de oude 4 pins connectoren voor FDD/HDD te vinden, maar ze zijn er gelukkig nog wel :)

Hopelijk tegen kerstmis een aangename collectie van wat oudere, werkende computers in huis.
Je bent lekker op dreef zo te zien, nize!
Als je een baby AT bord in een ATX kast wilt zetten, gaat dat inderdaad meestal goed. Het bord plaats je dan zo ver mogelijk naar onderen, zodat de sloten vanaf onder uitlijnen. Aan de bovenkant, ter hoogte van de atx i/o backplate geen je dan enkel de keyboard connector en een hoop lege ruimte in de kast. Sommige kasten ondersteunen het zelfs om de bovenste spacers goed te zetten voor AT borden. Anders dit deel lekker laten zweven.

Voor de harde schijf is een SD kaart gewoon prima als je het wisselbestand kunt uitzetten. Daarvoor heb je voldoende ram nodig. Welke chipset draait jouw moederbord? En Intel chipset is waarschijnlijk op cache dekking gelimiteerd tot 64MB ram, voor veel toepassingen voldoende om dit te kunnen doen. Mocht je het wisselbestand toch nodig hebben of willen gebruiken, kijk dan eens naar industriële compactflash katten; die zijn gemaakt voor zo veel i/o activiteit. Een gewone 'consumenten' CF of SD kaart niet, dus die zit te snel aan zijn max qua schrijfbewerkingen.

Verder heb je het over een defecte floppy controller. Is dat het moederbord deel of de drive zelf? Je zou de drive voorzichtig kunnen schoonmaken met een wattenstaafje en IPA. Vooral de leeskoppen. En diskettes zijn tegenwoordig berucht om het vergaan. Gotek is je vriend.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Op mijn 486-projectje heb ik de oude AT-voeding uitgelezen en de 12V-rail haalt de 10V niet. Op 5V geen probleem, dat is met beperkte load stabiel 4,9V. Hebben jullie ervaring met het recappen van een AT-voeding? Is het sop de kolen waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Nou ik heb (iig voor mezelf ) wederom een bevestiging gekregen dat sleutelen aan laptops voor mij niet altijd goed afloopt. Desktops is 10 x makkelijker.

Het punt was: vd week een laptop getest die eigenlijk niks deed. Ander ram hielp niet, lader was goed. Dus verder kijken, er zat een nimh batterijpack in, die wat gelekt had.

Ik dacht verdorie ik ga nog een paar laptops checken die nu nog goed werken. Die ene had zowel een knoopcel als een nimh batterijpack. Batterijpack verwijderd. Knoopcel laten zitten, kon er slecht bij en 99% kan zon knoopcel weinig kwaad. Nou gelukt.

Ik dacht nu de volgende. En dat is slecht afgelopen, cpu perongeluk los gekomen en wat pinnen krom blijkbaar. Daarnaast zat er een oplaadbare knoopcel in (zon kleintje) die er voor zekerheid uit gehaald. Daarna deed de laptop nauwelijks iets meer

Ik ga er verder geen tijd meer aan besteden. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik blijf nog liever in ongewis over eventuele batterijj binnenin, dan dat ik het risico bij voorbaat al loop dat ik meer sloop dan me lief is.

En bovenal ben ik gesterkt in de keuze voor desktops. Makkelijker sleutelen, overzichtelijker, minder verschillende schroefjes, en grotere kans op repareerbaarheid. Bijv: stel tobo of scherm van zon retro laptop is kapot: succes om een compatibele vervanger te vinden. Bij een desktop is alles los.

Dus beetje treurig, maar soms is het goed dat je over enthousiasme en overbezorgdheid (relatief dan, t blijven computers maar) je met de neus op de realiteit drukken. Dus erkennen dat je niet alles even goed kan, hoevaak je ook oefent. En ik wil niet elke keer voor mn hobby een ander t klusje laten opknappen 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:51:
Op mijn 486-projectje heb ik de oude AT-voeding uitgelezen en de 12V-rail haalt de 10V niet. Op 5V geen probleem, dat is met beperkte load stabiel 4,9V. Hebben jullie ervaring met het recappen van een AT-voeding? Is het sop de kolen waard?
Dat staat of valt met de kwaliteit van de voeding zelf. Is het een op gevoel erg lichte voeding met kleine koellichamen en lege plekken op het pcb, kun je hem met zo goed aan de kant leggen. Voor een 486 volstaat iedere moderne voeding.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:03:
Nou ik heb (iig voor mezelf ) wederom een bevestiging gekregen dat sleutelen aan laptops voor mij niet altijd goed afloopt. Desktops is 10 x makkelijker.

Het punt was: vd week een laptop getest die eigenlijk niks deed. Ander ram hielp niet, lader was goed. Dus verder kijken, er zat een nimh batterijpack in, die wat gelekt had.

Ik dacht verdorie ik ga nog een paar laptops checken die nu nog goed werken. Die ene had zowel een knoopcel als een nimh batterijpack. Batterijpack verwijderd. Knoopcel laten zitten, kon er slecht bij en 99% kan zon knoopcel weinig kwaad. Nou gelukt.

Ik dacht nu de volgende. En dat is slecht afgelopen, cpu perongeluk los gekomen en wat pinnen krom blijkbaar. Daarnaast zat er een oplaadbare knoopcel in (zon kleintje) die er voor zekerheid uit gehaald. Daarna deed de laptop nauwelijks iets meer

Ik ga er verder geen tijd meer aan besteden. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik blijf nog liever in ongewis over eventuele batterijj binnenin, dan dat ik het risico bij voorbaat al loop dat ik meer sloop dan me lief is.

En bovenal ben ik gesterkt in de keuze voor desktops. Makkelijker sleutelen, overzichtelijker, minder verschillende schroefjes, en grotere kans op repareerbaarheid. Bijv: stel tobo of scherm van zon retro laptop is kapot: succes om een compatibele vervanger te vinden. Bij een desktop is alles los.

Dus beetje treurig, maar soms is het goed dat je over enthousiasme en overbezorgdheid (relatief dan, t blijven computers maar) je met de neus op de realiteit drukken. Dus erkennen dat je niet alles even goed kan, hoevaak je ook oefent. En ik wil niet elke keer voor mn hobby een ander t klusje laten opknappen 😂
Vintage laptops zijn inderdaad weer een heel andere categorie. Mede om die reden heb ik er 'maar' 3. En dat zijn er ook zonder zo'n varta bom op het moederbord (1 met Dallas, 1 met Cr2032 en 1 zonder batterij).

De verbogen pinnetjes, zijn die van een gesoldeerde cpu? Die kun je misschien terugbuigen met een scalpel.

Qua batterijen is om de regel een lithium batterij veilig, die van niet zwellen als de oud worden. Een Cr2032 bijvoorbeeld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje Nee het is in feite een desktop cpu in een laptop. Dus mer losse socket enzo.

Maar het verbaasde mij dat laptops van +- 2000 nog nimh dingen hadden. Bij die ene was het als aanvulling op de normale knoopcel. Schijnbaar zijn die nimh vaak voor slaapstandachtige dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@flupke1 Over het algemeen kan je er gerust nog eens naar kijken. Mocht je de originele voeding willen behouden, dan kan dat simpelweg door de condensators te vervangen. Maar wees er bij een lichte voeding alert op dat je ook de weerstanden en diodes nog even goed onderzoekt. Als ze (of de printplaat eronder) er “krokant” uitzien, dan doe je er erg wijs aan om dat component te vervangen voor een zwaardere variant en/of extra koeling.

Condensators naast een component dat heet geworden is, zijn in bijna alle gevallen als eerste aan het falen.
Waterbeesje schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:20:
[...]

Dat staat of valt met de kwaliteit van de voeding zelf. Is het een op gevoel erg lichte voeding met kleine koellichamen en lege plekken op het pcb, kun je hem met zo goed aan de kant leggen. Voor een 486 volstaat iedere moderne voeding.
@Waterbeesje dat ligt naar mijn ervaring iets genuanceerder: het kwam nogal eens voor dat men een geluidskaart gebruikte uit een oudere build (of periode), waarbij er -5V nodig was om die te laten werken. Ook daar zijn gelukkig oplossingen voor. :)

De moderne voedingen zijn overigens vaak prima, en meestal zwaar overpowered op de 12v rail. Maar gezien de regelgeving om hedendaagse PSU’s, zijn er een stuk minder variabelen die mis kunnen gaan voor je vintage hardware. Zorg wel ervoor dat er “SCP” (Short Circuit Protection) op zit. Veel voedingen hebben dit gelukkig wel, maar de kans op een kortsluitende tantalum is bij een 486 nog steeds aanwezig, waardoor dit een fijne feature is om te hebben.

486-systemen zijn daarbij overigens ook vaak gevoeliger voor spanningsschommelingen, omdat ze gebouwd zijn rond eenvoudiger spanningsregulatiecircuits. Let daarom op:
  • +5V rail is cruciaal voor moederbord, RAM en CPU.
  • Sommige moderne voedingen zijn geoptimaliseerd voor +12V en leveren nog maar beperkt vermogen op +5V. Controleer of er minstens 15–20A beschikbaar is op de +5V-rail.
  • Spanning op de +5V- en +12V-rails moet binnen ±5% blijven, ±3% is ideaal.
Mocht je overigens de hele print van de voeding alsnog niet meer vertrouwen, maar wel graag een AT voeding blijven gebruiken, zoek dan naar een Meanwell voeding om in de behuizing in te bouwen. Ook alle bekabeling zou je zo kunnen behouden. Die Meanwell voedingen zijn waanzinnig goede voedingen met hedendaagse techniek, gebouwd voor industriële toepassingen.

Laat bij het ombouwen overigens wel de ventilator in de behuizing zitten, want Meanwell heeft er meestal geen ingebouwd. Airflow is echter bij alle PC voedingen cruciaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dennis_rsb schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:28:
@Waterbeesje Nee het is in feite een desktop cpu in een laptop. Dus mer losse socket enzo.

Maar het verbaasde mij dat laptops van +- 2000 nog nimh dingen hadden. Bij die ene was het als aanvulling op de normale knoopcel. Schijnbaar zijn die nimh vaak voor slaapstandachtige dingen.
Toshiba toevallig? ;)

Die hebben een 2e accu-tje voor een vroege “suspend in RAM” implementatie. Erg vette feature, als die niet lekt… _O-

Waar je waarschijnlijk veel aan kan hebben, zijn de disassembly guides voor die modellen. De meeste business class laptops hebben/hadden die gelukkig wel. Kijk bijvoorbeeld naar HP, Dell en Toshiba.

De inhoud van de accu’s kan je overigens prima neutraliseren met huishoudazijn, en verder verwijderen met IPA. De vraag is alleen of de sporen op de printplaat nog heel zijn. Als die vergaan zijn, dan zit er niet veel anders op dan ze te repareren of te vervangen met draadjes.

Either way: succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@InjecTioN Nope het ging om een fujitsu. Maar die heb ik weer goed in elkaar gekregen. Met azijn wat groen spul weggepoetst en daarna geneutraliseerd met schoonmaakalcohol.

Maar die andere was ook een fujitsu, die had blijkbaar geen accupack, maar alleen een hele kleine oplaadbare knoopcel. Dus zullen denk ik niet zo snel gaan lekken, althans een normale knoopcel heb ik in elk geval nooit zien lekken, dus een oplaadbare ook niet zou je denken. Maar goed dit is dus die laptop die mislukt is.

Over die manuals. Natuurlijk heb ik van te voren gezocht op YT en op andere sites. Vaak bestaan die manuals wel, maar zeggen ze niet of er een nimh in zit, of een normale knoopcel etc. Bij een dell pas geleden was dat wel, daar stond alles duidelijk beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
InjecTioN schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:30:
[...]
Mocht je overigens de hele print van de voeding alsnog niet meer vertrouwen, maar wel graag een AT voeding blijven gebruiken, zoek dan naar een Meanwell voeding om in de behuizing in te bouwen. Ook alle bekabeling zou je zo kunnen behouden. Die Meanwell voedingen zijn waanzinnig goede voedingen met hedendaagse techniek, gebouwd voor industriële toepassingen.

Laat bij het ombouwen overigens wel de ventilator in de behuizing zitten, want Meanwell heeft er meestal geen ingebouwd. Airflow is echter bij alle PC voedingen cruciaal.
@InjecTioN Dank voor de heldere uitleg. Ik heb momenteel de oude voeding vervangen door een "nieuwe" AT-voeding, eentje die vers uit de doos komt en dus nog niet had gedraaid. Mijn multimeter gaf veel betere waarden aan op -5, +5 en +12, en dus heb ik het er maar op gewaagd. De 486 boot (het blijkt dus een DX2/66 te zijn) en de Conner schijf van 105 MB werkt ook nog.

Jouw suggestie van Meanwell-voedingen is wel een zeer interessante optie. Zou een RT125A bijvoorbeeeld een optie zijn? Ik heb nog een Tyan Dual Socket 7 moederbord waar ik graag een heel erg betrouwbare voeding wil op zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Sommige AT-voedingen moeten belast worden anders kloppen de voltages niet. Hang er dus een harde schijf aan en meet opnieuw. Mocht je dat al gedaan hebben dan mag je dit bericht negeren... :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door frapex op 21-04-2025 12:24 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
@frapex Ik heb een dikke 12cm ventilator laten draaien op 5V en op verschillende snelheden met een pot. Er was een duidelijke spanningsval bij de ene voeding en niet bij de andere, dus dat sterkt me in de overtuiging dat de huidige wel ok is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@frapex goeie inderdaad!
flupke1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:40:
@frapex Ik heb een dikke 12cm ventilator laten draaien op 5V en op verschillende snelheden met een pot. Er was een duidelijke spanningsval bij de ene voeding en niet bij de andere, dus dat sterkt me in de overtuiging dat de huidige wel ok is.
Ik moet zeggen dat zoiets sterk verschilt per voeding. De ene voeding heeft een ingebouwde dummy-load, en de ander niet. Een dummy load moet bij de ene ook groter zijn dan bij de ander, om de voltages stabiel te trekken. Je doet er dus wijs aan om eens 2 harddisks (bij voorkeur kapotte, die netjes op spinnen) aan te sluiten. En dan wel minimaal 3,5" disks. Anders belast je de +12V rail alsnog amper.

Een goed voorbeeld is overigens ook de voeding uit de XT en AT lijn van IBM. De 5150, 5160 en 5170 reeks heeft dat "probleem" bij bijna iedere stock voeding.

Een bay15d -lamp voor een auto (niet LED) heeft 2 gloeidraden, die samen goed zijn voor 26W. Die werkt vaak prima als belasting. Wel even zorgen voor wat dikkere draden. Oja, en de lamp wordt heet. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

flupke1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:45:
[...]

@InjecTioN Dank voor de heldere uitleg. Ik heb momenteel de oude voeding vervangen door een "nieuwe" AT-voeding, eentje die vers uit de doos komt en dus nog niet had gedraaid. Mijn multimeter gaf veel betere waarden aan op -5, +5 en +12, en dus heb ik het er maar op gewaagd. De 486 boot (het blijkt dus een DX2/66 te zijn) en de Conner schijf van 105 MB werkt ook nog.

Jouw suggestie van Meanwell-voedingen is wel een zeer interessante optie. Zou een RT125A bijvoorbeeeld een optie zijn? Ik heb nog een Tyan Dual Socket 7 moederbord waar ik graag een heel erg betrouwbare voeding wil op zetten.
Meanwell heeft verschillende voedingen voor verschillende voltages. De voltages kloppen wel, de amperages helaas niet. Zo is de multi-voltage PSU RT-125A mogelijk iets te beperkt op de +12V rail. Die kan slechts 1A (12 watt) leveren. Met een HDD zit je dan mogelijk al aan het limiet.

Een alternatief zou al kunnen zijn om voor een RPT(G)-160B te gaan. Die heeft een+5V@14A, maar ook een 12V@5A. Daarbij ook een -12V@1A. Mocht je nog -5V nodig hebben, dan kan je dat met een VoltageBlaster doen, of een 7905 voltage regulator. :)

Mocht het allemaal teveel van het goeie zijn, dan is een PicoPSU of een SFF ATX PSU natuurlijk ook een oplossing.

Hoe dan ook, kan het best prijzig worden met een originele PSU ombouwen. Ik ga daarom meestal ook gewoon voor het repareren van een PSU. Duurt wat langer, maar leer ik meer van en is leuker... als het werkt... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Waterbeesje schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:41:
[...]
Verder heb je het over een defecte floppy controller. Is dat het moederbord deel of de drive zelf? Je zou de drive voorzichtig kunnen schoonmaken met een wattenstaafje en IPA. Vooral de leeskoppen. En diskettes zijn tegenwoordig berucht om het vergaan. Gotek is je vriend.
Dat is spijtig genoeg het moederbord. Heb een 5-tal diskettestations gevonden in huis en allen geven ze dezelfde fout, heb online ook een FDD naar USB device gekocht in de hoop van images te kunnen inladen, maar ook die geeft simpelweg een fout tijdens de boot.

De installatie in de behuizing is relatief goed gedaan. Die moderne Intel eruit (geen idee welk bord of CPU het was, maar de GPU was wel een 650GTI) en het bord ging relatief eenvoudig in de behuizing die gelukkig ook een ingebouwde fan controller heeft zodat ik ook iets heb om mijn CPU fan op aan te sluiten. Ook nog ergens een oude LG CD-RW gevonden die iets minder schreeuwerig is dan de CD speler die ik eerst had geselecteerd :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djt5Ry2vpXDd2ucGy4CmvRVa8aM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caM54sHJhrSCdNzqnbpipRpQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1KeMPOJMweTkTQSNs4prkgrlh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc2WLiaqd6bfy8UV8PTGr1yW.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zie alleen wel op de foto dat mijn CPU ineens overklokt is, vermoedelijk ergens een jumper die niet goed staat. Al lijkt het systeem wel stabiel te draaien 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Blokker_1999 er zijn neem ik aan wel ergens floppycontrollers (pci of isa) te vinden? Zie je geen schade bij soldeerpunten oid? En andere kabel?

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 21-04-2025 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@dennis_rsb, verschillende kabels geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat spijtig genoeg. De controller is geintegreerd in de chipset van VIA die het voor de rest vrij goed lijkt te doen. Als er op een dag een noodzaak is aan die floppy kan ik inderdaad nog op zoek gaan naar een ISA kaart met floppy controller (de PCi sloten zullen snel vol zitten daar ik aan de ene kant graag nog bijkomende USB poorten wens maar ook nog twijfel over wat voor geluidskaart ik er in ga steken daar de huidige ISA kaart het ook niet onmiddelijk lijkt te doen). Maar daar het OS op een SD kaart staat en het systeem ook aan het netwerk kan (al is het met een RTL8139) is er ook niet direct een grote noodzaak om een werkend diskette station op dit systeem te hebben. Er zijn andere manieren om data over te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@Blokker_1999 daar heb je een en puntje te pakken zonder dat je het zelf door hebt volgens mij.
Jouw overklok draait volgens mij op 83x2,5. Als je niet de juiste pci divider hebt, draait pci op 42MHz. Dat is buiten specificatie en kan allerlei gekke dingen veroorzaken waaronder een flopy controller die gek doet.
Als je de instellingen op 66x3 zet (of 66x2,5) heb je kans dat de controller weer werkt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Volgens de handleiding is het inderdaad 66x2,5. Vreemd genoeg staat in de handleiding niet eens een optie voor 83MHz als bus snelheid, dus geen idee hoe dat nu weer kan, al is er natuurlijk altijd de optie dat men dit in die tijd niet nodig had, en daarom niet gedocumenteerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:31:
Volgens de handleiding is het inderdaad 66x2,5. Vreemd genoeg staat in de handleiding niet eens een optie voor 83MHz als bus snelheid, dus geen idee hoe dat nu weer kan, al is er natuurlijk altijd de optie dat men dit in die tijd niet nodig had, en daarom niet gedocumenteerd had.
83 en vaak ook 75 zijn overklok instellingen, die meestal niet officieel ondersteund zijn. Als je 66 hebt ingesteld en 83 wordt geregistreerd kan het zijn dat je een slecht contact heeft op een Jumper.
Bijvoorbeeld: close-close maakt 60MHz bussnelheid, open-close voor twee jumpers maakt 66, close-open maakt 75 en open-open maakt 83.
Als dan de close voor 66 slecht contact maakt, heb je automatisch 83 te pakken :)
Kun je een andere instelling proberen? Bijvoorbeeld 75 of 60? Vast werken 50 en misschien 55 ook op jouw bord?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:07:
[...]

83 en vaak ook 75 zijn overklok instellingen, die meestal niet officieel ondersteund zijn. Als je 66 hebt ingesteld en 83 wordt geregistreerd kan het zijn dat je een slecht contact heeft op een Jumper.
Bijvoorbeeld: close-close maakt 60MHz bussnelheid, open-close voor twee jumpers maakt 66, close-open maakt 75 en open-open maakt 83.
Als dan de close voor 66 slecht contact maakt, heb je automatisch 83 te pakken :)
Kun je een andere instelling proberen? Bijvoorbeeld 75 of 60? Vast werken 50 en misschien 55 ook op jouw bord?
Er zijn inderdaad maar 2 jumpers die iets met de 66MHz FSB te maken hebben. Die zitten op JP6, waarvan de volgende jumpers erop moeten zitten:
  • [2-4]
  • [3-5]
Omdat alle jumper settings die mogelijk zijn, reeds gedefinieerd zijn in de handleiding, is de kans erg groot dat een van de jumpers inderdaad helemaal geen (goede) verbinding maakt.

Open contact is in dit geval redelijk aannemelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Waterbeesje schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:09:
@Blokker_1999 daar heb je een en puntje te pakken zonder dat je het zelf door hebt volgens mij.
Jouw overklok draait volgens mij op 83x2,5. Als je niet de juiste pci divider hebt, draait pci op 42MHz. Dat is buiten specificatie en kan allerlei gekke dingen veroorzaken waaronder een flopy controller die gek doet.
Als je de instellingen op 66x3 zet (of 66x2,5) heb je kans dat de controller weer werkt.
Zonet even alle jumpers afgegaan die met de kloksnelheid te maken hebben. Uiteraard de laatste jumper die je vastpakt blijkt de jumper te zijn die de baseclock verhoogd moet hebben. Daarna ook weer even de floppy kabel erin geprutst (de connector zit tussen de power en IDE connector) maar helaas, geen succes. Blijft een fail (C0). Maar dat zal voor een andere dag zijn om op te lossen. Heb nu wel zin om een overclock naar 200MHz te doen door de multiplier van 2,5 naar 3 te brengen. >:) CPU lijkt er niet veel last van te hebben.

@InjecTioN, de jumper die vermoedelijk openstond was niet JP6, maar wel JP2. Zowel JP6 als JP2 lijken een invloed te hebben op de baseclock, terwijl JP3, 4 en 5 de multiplier beinvloeden. Trouwens heel dankbaar voor alle mensen die ervoor gezorgd hebben dat deze handleidingen gewoon beschikbaar zijn _/-\o_ alsook voor de adviezen hier d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Blokker_1999 op 22-04-2025 19:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

En Pentium mmx 166 wordt pas echt leuk op 250MHz. 2,5x100 dus :P
Die zet een K6-300 nog te kijk!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Blokker_1999 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:17:
[...]

Zonet even alle jumpers afgegaan die met de kloksnelheid te maken hebben. Uiteraard de laatste jumper die je vastpakt blijkt de jumper te zijn die de baseclock verhoogd moet hebben. Daarna ook weer even de floppy kabel erin geprutst (de connector zit tussen de power en IDE connector) maar helaas, geen succes. Blijft een fail (C0). Maar dat zal voor een andere dag zijn om op te lossen. Heb nu wel zin om een overclock naar 200MHz te doen door de multiplier van 2,5 naar 3 te brengen. >:) CPU lijkt er niet veel last van te hebben.

@InjecTioN, de jumper die vermoedelijk openstond was niet JP6, maar wel JP2. Zowel JP6 als JP2 lijken een invloed te hebben op de baseclock, terwijl JP3, 4 en 5 de multiplier beinvloeden. Trouwens heel dankbaar voor alle mensen die ervoor gezorgd hebben dat deze handleidingen gewoon beschikbaar zijn _/-\o_ alsook voor de adviezen hier d:)b
Hah! Dat heb ik gemist zo te zien. Dat klopt helemaal. Alleen voor 66 en 60MHz. Nou ben ik stiekem wel erg benieuwd wat alle settings met de FSB doen op dat bord :9

Nog een check list wat betreft de C0 met de floppy:
  • Twist in de kabel tussen floppy disk drive en moederbord?
  • BIOS setting “floppy controller” op [Enabled]?
  • LED op floppy disk drive blijft niet constant verlicht?
  • Wel een “floppy seek” geluid waar te nemen (wanneer dit in het BIOS op [Enabled] staat)?
  • Zitten er jumpers op de floppy disk drive? (Oudere drives kunnen mogelijk jumper settings verkeerd hebben staan).
  • Als je achter het klepje van de floppy disk drive kijkt, zie je dan links en rechts een knopje of sensor? Daarmee wordt read/write en floppy grootte bepaald. Wanneer er echter maar 1 switch/sensor aanwezig is, dan kan dat een C0 error veroorzaken wanneer je een 1.44MB drive in het BIOS gedefinieerd hebt, terwijl dat een 720KB drive is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Cross post vanuit het grote minidisc topic:

Data op een minidisc vlak voor halverwege jaren '90: wie dacht dat net MD een eerste poging was had het mis... Leuk voor een retro pc build! >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
rcor schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:52:
Data op een minidisc vlak voor halverwege jaren '90: wie dacht dat net MD een eerste poging was had het mis... Leuk voor een retro pc build! >:)
Jij gaat je geduld op de proef stellen :Y De video van LGR laat zien hoe een MD moeite heeft om Duke3D van data te voorzien. Nu is MD meer voor muziek in Atrac formaat welke lage datastromen nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
Je hebt ook zips. Maar zelf hou ik het bij flops, cds, usb en cf. beetje afhankelijk van het systeem. Die p1 bak bv heeft geen usb poorten, dus heb aan de achterkant een cf slotplaatje. Als soorr verwisselbare opslag :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
Het was dan ook een niche markt voor dataopslag. Ik hield het destijds altijd van cd's branden op 2 speed met mijn peperdure Philips brander. Ik had altijd een redelijk vertrouwen in Sony cd's, die dingen doen het nu nog steeds. Lang gedaan met die brander en heel wat cd's gebrand voor het dorp (van cassettebandjes). :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoveel mooie manieren van opslag die nooit zijn doorgebroken bij het gewone volk... Terwijl het principe een goede stap vooruit was.

Ik denk wel eens wat het geweest zou zijn om een dergelijk systeem uit te bouwen.

En CD boven de 48x gaat makkelijk kapot met een paar viesjes er op. Dat beperkt de snelheid. En cd drive met 4 lasers ipv 1 zou dat misschien kunnen helpen... Maar dat is nooit gebeurd geloof ik.
Net als met harde schijven trouwens (hoewel daar wel wat geëxperimenteerd is met 2 armen op de Conner Chinook).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Iets met kleedjesmarkten vandaag! Voor 2 euro deze kunnen scoren, als ie werkt zou het leuk zijn. :9
Edit: hij doet het d:)b

Diamond Monster Fusion PCI (3Dfx Banshee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5b7XYqBu9pUebDIt9E6cEV5cRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwBAFmX4vWnkb30EGNNZ1OPG.jpg?f=fotoalbum_large

De VGA connector heeft wel wat aandacht nodig.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:39:
En CD boven de 48x gaat makkelijk kapot met een paar viesjes er op. Dat beperkt de snelheid. En cd drive met 4 lasers ipv 1 zou dat misschien kunnen helpen... Maar dat is nooit gebeurd geloof ik.
Net als met harde schijven trouwens (hoewel daar wel wat geëxperimenteerd is met 2 armen op de Conner Chinook).
Er is wel een Kenwood TrueX 72x geweest met 7 laserstralen. Op YouTube heeft LGR er een video over gemaakt: YouTube: The World's Fastest CD-ROM: Kenwood True-X 72x.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flupke1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLxv5hLKxk4EdnkyjiIouOU5MOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MlvzrbCHYlDxbyidoDuknNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUzvG3WxoyPXCUIfNiPqjzJAYCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cN7VP7qP0pEhdxfSmxwTJW0L.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je eindelijk een ML350 op de kop getikt, blijken de 2 P!!! Xeons 900/100/2MB 5v/12V, die je al 20 jaar hebt liggen voor een dergelijk projectje, door Compaq's restricties in de BIOS niet door te starten ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan heb je eindelijk een ML350 op de kop getikt, blijken de 2 P!!! Xeons 900/100/2MB 5v/12V, die je al 20 jaar hebt liggen voor een dergelijk projectje, door Compaq's restricties in de BIOS niet door te starten ...
And they said, Evil it be, long time for he, who wants it the most, floats in like a ghost.

Ik heb een IBM NetVista gehad die dat deed met een Pentium 3. De ene 800/133 deed het prima, de andere 800/133 (and typenr) gaf een bios foutmelding waarbij de hele bios instellingen werden gereset en je geforceerd de bios setup in moest. Bij elke soft reboot na instellen van de bios.

Wel een vet system verder, nogal high end in zijn tijd!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:02
Kwam deze tegen op zolder van mijn ouders.
Doos komt niet overeen met wat erin zit,kan mij niet meer herinneren dat wij deze hebben gerbruik en het merk zegt mij al helemaal niks. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7heorSONVey6LfjQB527CYeL0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jma47g7hdsagkXg72KHtIvFL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA59tkmwrsAucaqS1DojXsuNjlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nvXiSHYE45qGMR8eb1OrFeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtcGETubY38JPzoofqHP1flZLgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wwHVzfCe4n36hEhIYsxVygw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHL9F874S1bJA7uijjHipGZbiYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsUa9K4KZ3i3b0zQwPSdop2L.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste