Waterbeesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:20:
[...]
Waar ze te krijgen zijn is oa Mouser.com en Aliexpress. De eerste vind ik zelf erg prettig voor componenten die gewoon goed moeten zijn (zoals elco's). De laatste is vooral voor dingen die enigszins buiten spec mogen zijn (tantaaltjes voor pull up/down).
Welke je precies het beste kan nemen, hebben anderen meer kaas van gegeten

Mouser, Conrad, DigiKey, Farnell, Reichelt. Dat zijn allemaal prima winkels.
AliExpress heeft veelal junk condensators waarvan het omhulsel vaak alsnog niet goed afsluit, waardoor de condensators uitdrogen. De kwaliteit loopt daarin ook echt flink achter. Let dan ook op de generieke Chinese merken als CapXon, Teapo, Samxon (sommige ok), Jamicon, Lelon, en GF. Deze worden vaak in goedkope voedingen en “bad cap” scenario’s gevonden. Evenals de rebrands zonder specificatie zoals “Chang”, “Xunda” of ongedocumenteerde OEM-caps.
Er zijn bij de eerdergenoemde (prima) webwinkels echt goede condensators te verkrijgen.
Zoek naar o.a. de volgende merken voor hoogwaardige condensators:
- Panasonic
- Nichicon
- Rubycon
- United Chemi-Con (NCC)
- Elna
- Murata
- TDK (ook bekend als EPCOS)
- WIMA
- Kemet
- Vishay
- Cornell Dubilier
- Kijk naar datasheets: ESR, ripple current, levensduur bij 105°C.
- Voor voedingstoepassingen is low ESR + hoge ripple current cruciaal.
- In audio zijn filmcondensatoren vaak beter voor signaalpaden dan elektrolytisch.
- Check altijd of een “solid polymer” variant beschikbaar is als upgrade. Dit heet ook wel een "poly-mod". Die polymer condensators kunnen niet uitdrogen, waar een elektrolytische dat wel makkelijk kan. De enige nadelen die je hierin zou kunnen vinden zijn:
-- Meestal alleen 50V of lager te vinden met een hoge capacitance
-- Ze zijn soms wat groter dan de elektrolytische condensators die je kan vinden met dezelfde capacitance. Hier merk je echter weinig van bij het vervangen van oude condensators (die sowieso groter zijn dan hedendaagse condensators)
-- kunnen minder goed tegen spanningspieken. Bij overspanning kunnen ze falen, waarbij ze kortsluiting veroorzaken. Een fix daarvoor:
---- neem voor de 12V lijn dus 25V condensators ipv de oude 16V die je voor een elektrolytische condensator zou gebruiken.
---- neem voor de 5V lijn dus 16V condensators ipv de oude 6,3V die je voor een elektrolytische condensator zou gebruiken.
Er bestaat ook een 12V mod voor de A7N8X -serie, zodat het bord een stabieler voltage kan behouden voor de CPU:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=912463#p912463
Ik heb nog een A7N8X-X en een A7N8X-E Deluxe liggen waarmee ik dat mogelijk eens wil gaan proberen. Condensators zijn ooit al eens vervangen, maar die wil ik ook nog een poly-mod gaan geven.
[
Voor 0% gewijzigd door
InjecTioN op 18-04-2025 14:54
. Reden: Reichelt (terecht) toegevoegd. ]