Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

corné325i schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Ff in de bios kutten dus, of werkt dat met jumpers bij zo eentje?
Gewoon niet gelezen wat hierboven gelinkt werd dus ;)
Jumpers. Docs staan in de link.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:39
The Eagle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Gewoon niet gelezen wat hierboven gelinkt werd dus ;)
Jumpers. Docs staan in de link.
Zal morgen ff uitgebreider lezen is niet echt handig op m’n telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Als het moederbord usb headers heeft is zoiets als dit veel makkelijker vind ik.

https://www.startech.com/nl-be/kabels/usbplate

En als het je echt alleen om de muis te doen is kan je ook een een serieel naar ps2 adapter kopen. Ps2 muizen zijn echt nog volop te vinden. Serieel zijn ietsje zeldzamer tegenwoordig, maar ook prima te vinden nog.

https://www.amazon.nl/BeM...-vrouwelijk/dp/B007CLSJGM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:14

Thandor

SilverStreak

[...]

Als ik de tabellen op het moederbord zie (op jouw foto’s) is het jumperen geblazen :). Misschien kun je een handleiding downloaden waar het duidelijker in staat.

edit:
paar reacties gemist zo te zien!

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 03-02-2025 21:25 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corné325i schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Ja ik heb een heleboel 3dfx kaarten hier liggen 😃 (stuk of 10/15 denk) heb alleen weinig vga doorluskabels, heb jij die toevallig nog liggen?

Als ik de Specs pagina van het moederbord zie zou deze ook pentium 166 en 200mmx processoren enzo moeten pakken, dit doet hij alleen niet. Zit nu een pentium 120mhz in heb er een 133, 166 en 200mmx in gehad maar hij blijft 120mhz aangeven.
Waar geeft het aan dat het Pentium MMX zou doen? Dit is een single-voltage moederbord, terwijl Pentium MMX split-voltage nodig heeft (2.8V core vs 3.3V I/O). Je zou hooguit een (zeldzame) MMX Overdrive kunnen gebruiken.

Dat gezegd, P55C Pentium MMX CPUs zijn zo idioot over-engineered dat ze lange tijd op 3.3V core kunnen overleven op zo'n bord, maar goed idee is het niet.
Heb ook een amd k6/2 200mhz erin gehad en die gaf ie aan als 486 dx2 80 ofzo 😂
K6-2 200? Die zie je niet vaak. Die zie je ook niet lang als je het hierin stopt - de K6-2 heeft 2.2V nodig in de core, 50% overvolten naar 3.3V is echt geen goed idee. Zeker dat het niet een K6-200 was? Dat is een 2.9V CPU, die waarschijnlijk ook niet blij wordt van 3.3V, maar niet gelijk in rook op gaat.

Een K6-233 zou daarentegen wel kunnen, die draait nominaal op 3.2V, dus 3.3V is binnen marge daarvan. Slechts een uitdaging: dit bord heeft een vrij gammele linear voltage regulator (die transistor die aan een heatsink geschroefd zit onderaan het bord) die berekend is op max 15.5W = 4.7A. De K6-233 slurpt 28.2W op 3.2V, dus trekt het 8.8A. Grote kans dat dat niet de CPU maar het moederbord doorbrandt :o

TLDR: dit is een oud beestje, als je veel sneller wilt gaan ben je beter af met een ander moederbord. Wat je wel kunt doen: verhoog bussnelheid van 60 naar 66MHz. Dat geeft je 10% meer snelheid, want alles (cache, RAM, PCI etc) draait ook zoveel sneller, en is desondanks nog in-spec. Vrijwel iedere P120 trekt op die manier 133MHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:01

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

Front side bus en multiplier stel je inderdaad in met jumpers.

J11, J13 en J14 lijken de feb aan te sturen, mogelijk gaat dit bord prima als je de onofficiële combinaties probeert en op 75 uit komt.
Voor de cpu heb je ook een hele reeks jumpers J17ben omhoog, om in te stellen.

Wat ik ook zie in de link die @dion_b al gaat: de manual spreker over een MMX overdrive, maar heeft geen jumpers voor 2,8 of 2,9 volt Vcore die een mmx nodig heeft. Een gewone mmx zal best even draaien, maar op een veel te hoog voltage (3,3v). Vind ie niet prettig, krijgt ie het erg warm van.

Kun je een overdrive of een non-mmx vinden, zet die er dan op. Een overdrive heeft een eigen vrm die het voltage goed zet. Een 166 of 200 non-mmx is ook zeer sterk, scheelt slechts 3 of 4% performance maar houdt het wel langer vol op 3,3v. En klokken ook prima door op een bus van 75 of 83MHz.

(En ja, een Pentium 200 op 83x3=250MHz blaast een K6-2 op 100x3=300MHz omver)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Front side bus en multiplier stel je inderdaad in met jumpers.

J11, J13 en J14 lijken de feb aan te sturen, mogelijk gaat dit bord prima als je de onofficiële combinaties probeert en op 75 uit komt.
Denk het niet. Die jumpers sturen een PLL aan en de PLL is op de foto op TheRetroWeb te zien: ICS9159C.

Datasheet vind je hier.

Twee pins, FS0 en FS1 geven vier combinaties: 50, 60 en 66MHz en "Test mode". Wat de input is voor die Test mode is minder duidelijk, maar ik vermoed dat het gewoon de X1 crystal is (die op 14.318MHz draait). Dat maakt deze setting niet voor meer maar juist voor minder snelheid interessant: CPU wordt op TCLK/2 gedraaid, dus ik vermoed dat je op 7.159MHz uit zou komen. Leuk voor oude XT games ;)

Interessant is dan de vraag waarom er drie en niet twee jumpers zijn. De mapping van J11 en J12 komt overeen met FS0 en FS1 in die datasheet. Wat J14 doet is dan de vraag. Ik zie het in de ICS9159C datatheet niet terugkomen. Mogelijk is het een ISA divider - op 50MHz zou het 1/4 doen, op 60 en 66MHz 1/5
Voor de cpu heb je ook een hele reeks jumpers J17ben omhoog, om in te stellen.
Dat is Intel vs Cyrix ("M1" is codenaam voor de Cx6x86 CPU), ws dingen als linear burst mode. AMD K6 gedraagt zich op dit niveau meestal hetzelfde als Intel. K5 zou moeten werken, maar handleiding biedt geen tips voor hoe dat zou moeten.

Multiplier is J27 en 28. Die sturen CPU pins BF0 en BF1 aan. De handleiding is uitermate onduidelijk, maar het komt neer op:
1-2 1-2 = 1.5x (of 3.5x bij P55C/K6)
1-2 2-3 = 2.0x
2-3 2-3 = 2.5x
2-3 1-2 = 3.0x

Dus nu heb je J11 closed, J12 open, J27 1-2, J28 2-3. Om naar 133MHz te gaan hoef je alleen J11 en 12 om te wisselen, dus J11 open, J12 closed.
Wat ik ook zie in de link die @dion_b al gaat: de manual spreker over een MMX overdrive, maar heeft geen jumpers voor 2,8 of 2,9 volt Vcore die een mmx nodig heeft. Een gewone mmx zal best even draaien, maar op een veel te hoog voltage (3,3v). Vind ie niet prettig, krijgt ie het erg warm van.

Kun je een overdrive of een non-mmx vinden, zet die er dan op. Een overdrive heeft een eigen vrm die het voltage goed zet. Een 166 of 200 non-mmx is ook zeer sterk, scheelt slechts 3 of 4% performance maar houdt het wel langer vol op 3,3v. En klokken ook prima door op een bus van 75 of 83MHz.

(En ja, een Pentium 200 op 83x3=250MHz blaast een K6-2 op 100x3=300MHz omver)
P200 non-MMX die je op 250MHz krijgt? Indrukwekkend. P200MMX kun je daarentegen vaak op 300MHz draaien en dan is het inderdaad sneller.

Let wel: niet in alles. de FPU (denk: Quake) van de Pentium is sneller, maar de ALU van K6-2 (denk: Doom. Of trouwens 99% van games die geen Quake waren) is sneller, en alles wat de AMD 3DNow instructies gebruikt veel sneller (Quake 2).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Denk het niet. Die jumpers sturen een PLL aan en de PLL is op de foto op TheRetroWeb te zien: ICS9159C.

Datasheet vind je hier.

Twee pins, FS0 en FS1 geven vier combinaties: 50, 60 en 66MHz en "Test mode". Wat de input is voor die Test mode is minder duidelijk, maar ik vermoed dat het gewoon de X1 crystal is (die op 14.318MHz draait). Dat maakt deze setting niet voor meer maar juist voor minder snelheid interessant: CPU wordt op TCLK/2 gedraaid, dus ik vermoed dat je op 7.159MHz uit zou komen. Leuk voor oude XT games ;)

Interessant is dan de vraag waarom er drie en niet twee jumpers zijn. De mapping van J11 en J12 komt overeen met FS0 en FS1 in die datasheet. Wat J14 doet is dan de vraag. Ik zie het in de ICS9159C datatheet niet terugkomen. Mogelijk is het een ISA divider - op 50MHz zou het 1/4 doen, op 60 en 66MHz 1/5

[...]

Dat is Intel vs Cyrix ("M1" is codenaam voor de Cx6x86 CPU), ws dingen als linear burst mode. AMD K6 gedraagt zich op dit niveau meestal hetzelfde als Intel. K5 zou moeten werken, maar handleiding biedt geen tips voor hoe dat zou moeten.

Multiplier is J27 en 28. Die sturen CPU pins BF0 en BF1 aan. De handleiding is uitermate onduidelijk, maar het komt neer op:
1-2 2-3 = 2.0x
2-3 2-3 = 2.5x
2-3 1-2 = 3.0x

Dus nu heb je J11 closed, J12 open, J27 1-2, J28 2-3. Om naar 133MHz te gaan hoef je alleen J11 en 12 om te wisselen, dus J11 open, J12 closed.

[...]

P200 non-MMX die je op 250MHz krijgt? Indrukwekkend. P200MMX kun je daarentegen vaak op 300MHz draaien en dan is het inderdaad sneller.

Let wel: niet in alles. de FPU (denk: Quake) van de Pentium is sneller, maar de ALU van K6-2 (denk: Doom. Of trouwens 99% van games die geen Quake waren) is sneller, en alles wat de AMD 3DNow instructies gebruikt veel sneller (Quake 2).
Uitpluizen vs diagonaal scannen, check d:)b

Hier liggen twee mooie exemplaren 166 een en 200 die op een super7 bord (pc hips M577, mVP3) een fsb van 95 trekken bij 2,5x multi of 83 bij 3,0x. Een fsb van 100 lukt me ook enkel op mmx'en (en 3,0v). En inderdaad, die verschillen qua benchmarks zijn niet volledig realworld representatief maar geven en beeld van de mogelijkheden ;)
Maar welke mafkees gast er nou met GOLDGOLDRARETROVONTAGEUNIQUEWAYTOOEXPENSIVEONCEINALIFETIMEprocessors overklokken..... 7(8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:27:
[...]

Uitpluizen vs diagonaal scannen, check d:)b

Hier liggen twee mooie exemplaren 166 een en 200 die op een super7 bord (pc hips M577, mVP3) een fsb van 95 trekken bij 2,5x multi of 83 bij 3,0x. Een fsb van 100 lukt me ook enkel op mmx'en (en 3,0v). En inderdaad, die verschillen qua benchmarks zijn niet volledig realworld representatief maar geven en beeld van de mogelijkheden ;)
Maar welke mafkees gast er nou met GOLDGOLDRARETROVONTAGEUNIQUEWAYTOOEXPENSIVEONCEINALIFETIMEprocessors overklokken..... 7(8)7
:P

Zijn dat CPGA of PPGA P166/P200?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Datasheet vind je hier.

[...]

1-2 2-3 = 2.0x
2-3 2-3 = 2.5x
2-3 1-2 = 3.0x

[...]

heb j11 en j12 omgewisseld en hij geeft nu idd 133mhz aan _/-\o_ zou die p120 processor dat trekken op de lange termijn of kan ik dat beter niet doen?

Heb net een p166 gemonteerd en de multiplier op 2.5 gezet ipv 2.0 (j27 en j28 2-3 2-3 = 2.5x zoals je vertelde) maar dan geeft ie geen beeld... en als ik de multiplier weer terug op 2.0 zet dan geeft ie m aan als p133, wat ook logisch is :+ Heb je enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik die p166 op 166mhz kan laten draaien?

sorry voor al mn vragen trouwens terwijl alles gewoon online te lezen valt maar zit op dit moment met een burnout thuis en die lange stukken tekst lezen gaat me nu niet goed af. Dan loopt mn eigen computer vast zeg maar en het blijft ook gewoon allemaal niet hangen op het moment |:( :X
Heb nu wel het voordeel dat ik tijd in overvloed heb dus zodoende dat ik al mn oude computers weer van zolder aan het halen ben :P

[ Voor 8% gewijzigd door corné325i op 04-02-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:35:
[...]

:P

Zijn dat CPGA of PPGA P166/P200?
Alles ppga, de cpga heb ik niet boven de 150 momenteel (en de laatste ook op 166 draaiend overigens).
Ik zal eens kijken welke codes er op staan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:52:
[...]

heb j11 en j12 omgewisseld en hij geeft nu idd 133mhz aan _/-\o_ zou die p120 processor dat trekken op de lange termijn of kan ik dat beter niet doen?

Heb net een p166 gemonteerd en de multiplier op 2.5 gezet ipv 2.0 (j27 en j28 2-3 2-3 = 2.5x zoals je vertelde) maar dan geeft ie geen beeld... en als ik de multiplier weer terug op 2.0 zet dan geeft ie m aan als p133, wat ook logisch is :+ Heb je enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik die p166 op 166mhz kan laten draaien?

sorry voor al mn vragen trouwens terwijl alles gewoon online te lezen valt maar zit op dit moment met een burnout thuis en die lange stukken tekst lezen gaat me nu niet goed af. Dan loopt mn eigen computer vast zeg maar en het blijft ook gewoon allemaal niet hangen op het moment |:( :X
Heb nu wel het voordeel dat ik tijd in overvloed heb dus zodoende dat ik al mn oude computers weer van zolder aan het halen ben :P
Een P120 is door Intel als 120MHz beoordeeld, dat kan ook uiteenlopende redenen zijn.
  • Intel had tot doel een 120 maken en dat doet deze
  • De cpu trekt 133 niet zonder doen te geven
  • De vraag naar 120's was groter zodat er minder als 133 zijn gemarkeerd
  • Deze is er doorheen geslipt
Of jouw specifieke cpu behoort tot welke groep is nu niet makkelijk met zekerheid te zeggen. Wel kun je een P120 veilig testen op 133; je zal er niks mee verbranden. Hooguit zal het systeem niet werken of vast lopen.

Overigens ook een mooier test: draai deze cpu ook eens op 1,5 x 66 en op 2,5 x 50. Dan kun je met de tests van Philscomputerlab mooi meten wat dat onderling doet.
https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
*knip* dit hoort in V&A thuis

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 08-02-2025 00:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Gisteren voor € 1,50 een HDD op de kop getikt met een opslag capaciteit van 2GB. Dat ding heb ik op de gok gekocht, want ik wist niet of de HDD in orde was en ik weet nog steeds niet of mijn Compaq Prolinea 4/33s pc hem gaat herkennen... Maar goed, hdd-tune heeft zijn werk gedaan (aangesloten via zo'n u hoeft hem maar één maal extern aan te sluite oplossing) en ik had mazzel: geen bad sectors... :*) :D

Maar toen eens naar de data gekeken en het verbaast mij elke keer weer hoeveel data men aan straat zet zonder na te denken, ook deze hdd was voor 3 kwart op zijn minst gevuld... 8)7 Niet over nagedacht door de vorige eigenaar en ook de betreffende kringloop winkel zou eigenlijk de disk een full- format moet geven voor verkoop... ;)

Enfin, straks maar eens kijken of ik geluk heb en mijn Compaq de HDD wil herkennen... ;)

Daarnaast nog een L2 cache uitbreidingsmodule van Compaq gespot op marktplaats, bod gedaan en helaas net naast de boot gevist, och ja, volgende keer beter! :)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 09-02-2025 08:22 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@rcor tja (oude) hdds hit or miss :p wat ik zelf altijd doe is eerst de smart uitlezen, als die goed genoeg is minstens 1 pass zeros wipen en daarna smart nog eens bekijken.

Bij echt oude schijven werkt smart niet. Dan doe ipv smart uitlezen uitgebreide blokkenscan met hdtune

Qua data, ja tis slordig. Aan de andere kant een hd van 2 gb dateert uit het windows 95/98 tijdperk. De vraag is hoeveel mensen toen echt boeiende data op hun pc hadden. Tegelijkertijd (zeker als kringloop) hadden ze hem minstens 1 pass zeros moeten geven (eigenlijk meer, vanwege andere data dichtheid dan tegenwoordig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
dennis_rsb schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:39:
@rcor tja (oude) hdds hit or miss :p wat ik zelf altijd doe is eerst de smart uitlezen, als die goed genoeg is minstens 1 pass zeros wipen en daarna smart nog eens bekijken.

Bij echt oude schijven werkt smart niet. Dan doe ipv smart uitlezen uitgebreide blokkenscan met hdtune

Qua data, ja tis slordig. Aan de andere kant een hd van 2 gb dateert uit het windows 95/98 tijdperk. De vraag is hoeveel mensen toen echt boeiende data op hun pc hadden. Tegelijkertijd (zeker als kringloop) hadden ze hem minstens 1 pass zeros moeten geven (eigenlijk meer, vanwege andere data dichtheid dan tegenwoordig)
Zo'n 2GB disk is mogelijk wel of niet uitgerust met smart status. Ik heb de disk zoals al te lezen was allang uitgelezen met hdtune (full disk scan op badsectors) en geconstateerd dat deze dik in orde is...

Daarom hem nu ingebouwd in de Compaq met succes: hij wordt herkend met de volle 2GB en dat is erg prettig! Nu kan ik nog meer spelletjes kwijt op deze computer! Gewoon super gaaf! _/-\o_

Oh ja, iemand nog een tip om de oude HDD fatsoenlijk uit te kunnen lezen? ik gebruik zo'n usb oplossing met losse voeding en die herkend de disk wel, maar toont de inhoud niet.... Ik vermoed dat er wat compatibliteits probleempjes op spelen tussen het oude FAT16 bestandssysteem (of wellicht nog ouder bestandssysteem) en mijn moderne Windows 11 computer... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 09-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@rcor Ja ik had wel gelezen dat je hdtune had gedraaid, maar ik gaf min of meer aan dat ik het herkende en dat ik zelf 2 opties heb om te testen, afhankelijk wat voor schijf het is :P Maar fijn dat het werkt! Ik heb er laatst nog een van 820 mb getest en geformatteerd :P

Als ik even snel google lijkt het erop dat FAT16 opzich compatible is met win11. Maar of het verloopje met alle hd's werkt is de vraag. Zelf heb ik test/wipe pc met allerlei losse kabels, gebaseerd op een socket 775 systeem. Maar zelfs daar heb ik wel eens (ondanks géén gebruik van verloopjes) dat sommige hd's niet eens herkend worden terwijl ze wel werken in retro systeem. Laatst had ik er 1 die wel gedetecteerd werd in de bios, maar niet in schijfbeheer. Maar werkte wel in een systeem van 25 jaar oud :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb naar aanleiding van het Tech Tangents filmpje van een paar weken terug over een MFM emulator zo'n ding besteld, en daar ben ik nu mee aan het spelen. Een ST421 van 10 megabyte wordt foutloos gelezen, en na wat puzzelen kan ik de data vervolgens in 86box laden. Op dit moment hangt er een kneitergare ST151 aan, ik ben erg benieuwd naar wat ervan af gaat komen maar het stuk hardware is echt ontzettend indrukwekkend!

Edit: Ik heb deze: https://decromancer.ca/mfm-emulator/

Morgen maar eens zolder op op zoek naar meer MFM disken :D

[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 09-02-2025 19:46 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@rcor
Oude schijven worden vaak met een min of meer native CHS gelezen, tot ca 512MB. Daarna kwam LBA om een en ander toekomst bestendig te maken qua ondersteunde formaten. Die LBA interpretatie wringt nog wel eens tussen verschillende controllers/biossen. Te vaak gaat dat niet goed.

Vooral de usb controllers zijn hier slecht in omdat ze eigen interpretaties hebben en eigenlijk LBA afdwingen.

Je beste gok is een systeem te pakken met native ide poort of een pci slot om er een in te steken.
Of te werken met een CF kaartje als 2e ide schijf en een volle kopie maken van de harde schijf in een computer waarin deze wel werkt.

Qua fat systemen... In principe heb je:
Fat12 voor alles tot 32MB en diskettes op Dos t/m 3.30
Fat16 voor alles tot 2GB op DOS 3.31 t/m 6.22
Fat32 voor alles dat op win9x of DOS 7+ draait
Ntfs voor alles dat op WinNT draait (incl XP en hoger)

@mentalmadnizz stevig geïnvesteerd! Maar wel cool speelgoed

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:16:
@rcor
Oude schijven worden vaak met een min of meer native CHS gelezen, tot ca 512MB. Daarna kwam LBA om een en ander toekomst bestendig te maken qua ondersteunde formaten. Die LBA interpretatie wringt nog wel eens tussen verschillende controllers/biossen. Te vaak gaat dat niet goed.

Vooral de usb controllers zijn hier slecht in omdat ze eigen interpretaties hebben en eigenlijk LBA afdwingen.

Je beste gok is een systeem te pakken met native ide poort of een pci slot om er een in te steken.
Of te werken met een CF kaartje als 2e ide schijf en een volle kopie maken van de harde schijf in een computer waarin deze wel werkt.

Qua fat systemen... In principe heb je:
Fat12 voor alles tot 32MB en diskettes op Dos t/m 3.30
Fat16 voor alles tot 2GB op DOS 3.31 t/m 6.22
Fat32 voor alles dat op win9x of DOS 7+ draait
Ntfs voor alles dat op WinNT draait (incl XP en hoger)

Fat64 ((T)exFAT) voor flash storage, journaled of niet.

Good old Fat. Wat een gestoei voor de optimale kleine cluster size destijds. Fat16 gaat tot 64 KB clusters en dat is zeer inefficiënt. De Fat32 conversietool ging voor 4 KB clusters en dat was een betere optie dan DriveSpace of DoubleSpace. Het daadwerkelijke compressieratio was zeer laag als je het vergat wat slack space voor rekening nam op 32 KB clusters. De truuc was om bestanden op sectorbase te laten schrijven wat al efficiënt was, dus 512 bytes. De data zelf comprimeren is niet zo lucratief omdat er destijds een simpel algoritme moest plaatsvinden om de computer van destijds niet teveel te vertragen.

Had je ruimte zat op je multi-gigabyte harde schijf? Dan was Fat32 met 32 KB clusters de weg om in te gaan. Niet heel efficiënt, maar wel snel en het fragmenteerde veel minder (factor 8 minder vergeleken met 4 KB clusters). Dus ook minder defragmenteren en slijtage van je schijf voor dat beetje ruimte wat uiteindelijk meer kost ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:21
Over oude harddisks gesproken, vandaag een 20MB MFM geformatteerd. Wat een pracht geluid, zo'n stepper

(video staat er maar 24u)

https://jmp.sh/s/7HLjLWVQBPHuqlmv5GGv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Waterbeesje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:16:

Tsja, beter duur dan niet te koop, en nu was het te koop en ik had er even een use case voor. Heb tegelijkertijd ook een BlueSCSI2 besteld en een convertertje om mijn IBM terminal keyboard aan een USB poort te hangen. Voorlopig weer even genoeg uitgegeven aan de hobby...

Oh, en dan kwam ik afgelopen vrijdag nog een Siemens Nixdorf Scenic Mobile 700 tegen in de kringloopwinkel, en die heb ik maar meegenomen... Hoe vaak kom je nu een knalgroene laptop tegen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44
mentalmadnizz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Oh, en dan kwam ik afgelopen vrijdag nog een Siemens Nixdorf Scenic Mobile 700 tegen in de kringloopwinkel, en die heb ik maar meegenomen... Hoe vaak kom je nu een knalgroene laptop tegen?
Grappig, ik heb thuis nog een Scenic Mobile 300 liggen die op zn minst problemen heeft. Heb er nog weinig tijd/moeite in gestoken, hij gaat wel aan maar scherm doet niets en via de VGA poort krijg ik ook geen signaal. Kan zijn dat ie "dead as a dodo" is, heb t ding volgens mij ook bijna gratis gekregen.

Edit: Over Siemens Nixdorf gesproken, vandaag nog een leuke toevoeging aan de collectie binnengekomen vanuit Italië:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvCotShot4DDTUsgejvsitowNLY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JXcza5Ro3eZ3O5qi5AzweSto.jpg?f=user_large

Een Siemens Nixdorf Scenic 4H, 66Mhz aan 486DX2 geweld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN6bfLqFmn0JCs1SgBBgRDaUrIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKScZ9TYzZnfGrIBkm7JflSH.jpg?f=user_large

Per toeval tegengekomen voor een heel schappelijke prijs, aangezien dergelijk oude Siemens Nixdorf spullen vaak voor 500, 1000 of nog veel meer euro worden aangeboden.
De reden van de aanschaf is dat ik nog altijd twijfel of dit het exacte model was van mijn eerste pc, of de Siemens Nixdorf PCD-4H. Vrijwel dezelfde hardware, alleen een andere frontje. Ik heb van mijn vader een complete gedigitaliseerde backup van (zo goed als) al zijn foto's, wat er enkele duizenden zijn van grofweg 1970 tot nu. Hierin kan ik helaas nergens een foto van mijn eerste pc vinden, alleen mijn tweede (een Pentium 1 100Mhz in een bigtower). Wellicht nog eens bij mijn vader door de fysieke fotoalbums gaan zoeken van 1991, 1992 of 1993 want ergens in die jaren kreeg ik die pc voor Sinterklaas. Het zou me ook niet verbazen als mijn vader ergens in een ordner nog de factuur heeft van die computer. Wordt nog een leuke speurtocht. Maar linksom of rechtsom, heb nu beide modellen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5Fwar_pGOIpCAhgtkTMyIyJZTs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0oEEr4KXXTRNzvjokfVTH4FQ.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Moi_in_actie op 11-02-2025 21:12 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht. Mijn DOS-kennis is roestig. Ik heb meer dan een dag zitten kloten met een netwerkkaart aan de praat te krijgen in mijn nieuwste build, een low-profile kast met uATX bord met Cyrix MediaGX (=Cx5x86 met SDRAM controller, integrated video en geluid) CPU.

Het bord heeft ISA en PCI sloten, maar low-profile ISA kaarten zijn niet echt een ding (ooit wel een 3C509B-TPO gezien met low-profile bracket, maar dat was een unicorn en mogelijk huisvlijt). Ergens zou ik nog een Intel PCI LP kaart moeten hebben, maar niet kunnen vinden. Dan een 3C905CX-TX-M geprobeerd. Heeft het welgeteld een keer gedaan, daarna initialiseerde de packet driver wel maar liep het systeem vast zodra ik er iets mee probeerde te doen zonder dat ik config veranderd had. Ik vermoed een IRQ conflict, maar dit bord heeft weinig mogelijkheden om daarin te sturen.
Ik vond nog een Realtek RTL8110-based kaart, maar daar zijn geen DOS packet drivers voor.

Tenslotte toch een lage ISA kaart, een SMC 8416, gepakt. Ben erg te spreken over de software ervoor - PnP kaart, maar geen init nodig: de packet driver PKT8000.COM doet dat er gelijk ook bij. Maar foutmelding: other software already occuipes adapter RAM. Urenlang hoofd gebroken erover tot ik door kreeg dat deze kaarten in I/O mapped maar ook memory mapped mode konden werken en dat ze per default op 0xC800 zitten - en dat als je dat niet in EMM386.EXE uitsluit gaat die er vrolijk overheen. Na aha-moment X=C800-CBFF ingevuld, foutmelding weg en alles werkte :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Grappig, ik heb thuis nog een Scenic Mobile 300 liggen die op zn minst problemen heeft. Heb er nog weinig tijd/moeite in gestoken, hij gaat wel aan maar scherm doet niets en via de VGA poort krijg ik ook geen signaal. Kan zijn dat ie "dead as a dodo" is, heb t ding volgens mij ook bijna gratis gekregen.

Edit: Over Siemens Nixdorf gesproken, vandaag nog een leuke toevoeging aan de collectie binnengekomen vanuit Italië:

[Afbeelding]

Een Siemens Nixdorf Scenic 4H, 66Mhz aan 486DX2 geweld:
[Afbeelding]

Per toeval tegengekomen voor een heel schappelijke prijs, aangezien dergelijk oude Siemens Nixdorf spullen vaak voor 500, 1000 of nog veel meer euro worden aangeboden.
De reden van de aanschaf is dat ik nog altijd twijfel of dit het exacte model was van mijn eerste pc, of de Siemens Nixdorf PCD-4H. Vrijwel dezelfde hardware, alleen een andere frontje. Ik heb van mijn vader een complete gedigitaliseerde backup van (zo goed als) al zijn foto's, wat er enkele duizenden zijn van grofweg 1970 tot nu. Hierin kan ik helaas nergens een foto van mijn eerste pc vinden, alleen mijn tweede (een Pentium 1 100Mhz in een bigtower). Wellicht nog eens bij mijn vader door de fysieke fotoalbums gaan zoeken van 1991, 1992 of 1993 want ergens in die jaren kreeg ik die pc voor Sinterklaas. Het zou me ook niet verbazen als mijn vader ergens in een ordner nog de factuur heeft van die computer. Wordt nog een leuke speurtocht. Maar linksom of rechtsom, heb nu beide modellen :+

[Afbeelding]
Gaaf, die Siemens-Nixdorf computers... Allemaal van voor het Fujitsu en het Fujitsu-Siemens tijdperk... Deudelijke machines, gaan zelden stuk...

Beter dan de Fujitsu-Siemens E5720 machnies die wij op het werk hadden in het verleden: die hadden allemaal op het moederbord een condensator zitten die kapot ging (bol staan)... In garantie destijds nog gerepareerd, maar toch... Als je er een had die het probleem niet vertoonde kon je je klok er op zetten dat die gegarandeerd nog aan de beurt waren, puur geluk dat die nog in orde waren... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
rcor schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Gaaf, die Siemens-Nixdorf computers... Allemaal van voor het Fujitsu en het Fujitsu-Siemens tijdperk... Deudelijke machnies, gaan zelden stuk...

Beter dan de Fujitsu-Siemens E5720 machnies die wij op het werk hadden in het verleden: die hadden allemaal op het moederbord een condensator zitten die kapot ging (bol staan)... In garantie destijds nog gerepareerd, maar toch... Als je er een had die het probleem niet vertoonde kon je je klok er op zetten dat die gegarandeerd nog aan de beurt waren, puur geluk dat die nog in orde waren... ;)
Deugelijke machines waren het zeker, gebouwd als een tank. Je hoort reviewers nu over hoe zwaar al die 3rd party RTX5090s wel niet zijn...pff...de bovenplaat (met zijpanelen) van die Siemens 486 weegt aanzienlijk meer. Mijn vader heeft op zolder nog een Siemens 486 tower staan, formaatje mid- tot bigtower. Zit qua hardware niet eens zoveel in (5.25" en 3 1/4floppies en een tapedeck), maar die kast weegt 20-25 kilo. 1.5-2mm dik plaatstaal alles, echt belachelijk.

En ja, toen het spul destijds niet meer onder de vlag van Siemens Nixdorf ging, maar verder ging onder Fujitsu Siemens ging de kwaliteit hard achteruit. Kan deels ook komen door het tijdperk, zijn jaren geweest waar capacitors op moederborden en in voedingen heel slecht waren, maar toch. Heb zelf ook nog een Pentium 2 Siemens staan en een Pentium 4 Fujitsu Siemens, staan op bovenstaande foto net buiten beeld links. En heb nog een leuke Siemens Nixdorf Dot Matrix printer staan, doet het zover ik weet nog moet alleen een nieuwe band in. Gek genoeg zijn die banden nog altijd nieuw te krijgen. Kom ik ooit ook wel aan toe om dat te fixen, nu eerst kijken of mijn oude Mustek scanner uit de jaren 90 nog leeft (lees: ergens bij mn pa op zolder ligt) of anders achterhalen welk model het precies was en die ergens zien te vinden :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ik heb even een psu tester gekocht, heb nu een paar voedingen getest (wel met 2 hdds eraan vanwege ballast op de 5 &12v)

Maar bij 1 psu geeft de 12v- aan 1.9 volt. Dit is natuurlijk ver buiten de tolerantiewaarden. Dus even voor de zekerheid, die voeding is niet te vertrouwen meer zonder grondige renovatie lijkt mij?

Edit: ff met multimeter de -12v gemeten en dan geeft ie wel keurig een voltage van 11.9x :p

Nou voor mij is het wel helder. Zon psu test blokje prima als indicator, maar bij afwijkingen toch ff nog checken met multimeter. En wellicht ook af en toe steekproeven doen met multimeter ook al klopt de psu test :p

Lang leve meerdere meetinstrumenten :D

[ Voor 35% gewijzigd door dennis_rsb op 13-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Gisteren in de US geshopt voor een setje drive rails voor mijn compaq pc... De dvd speler moet ik nog vast zetten, want die zit nog los in de behuizing...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9sg08wrA2OhW-gXDNzou1MvqQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gicoi8gGn8N9hByNuYZtQzav.jpg?f=fotoalbum_large

Nou mensen, de at naar atx verloopjes zijn vandaag binnengekomen! Ik ben dus als eerste aan de slag gegaan met die pentium 90 mhz pc (krap kastje dat wel) en zoals idd verwacht is die kabelschoen kabel te kort. Overigens ben ik 10 min ofzo bezig geweest om die p8 en p9 stekker te plaatsen, ik kreeg ze er niet in😂en eerlijk: was eerste keer 😂

Maar ik dacht weetje wat, ik knip hem door en klik hem in een wagotje. Sneller dan solderen (sowieso soldeert dat zilver/aluminium ook niet echt lekker) en hij doet het! Aan/uit zetten van pc kan via de stekker eruit halen, of knopje op voeding. En wellicht dat ik in een later stadium de kabel verleng naar de fysieke knop vooraan. (Solderen of wago of kroonsteentje)

De psu zie je aan de zijkant, fsp psu met 15a op de 5v+ lijn. Ik wou eerst een HP voeding pakken waarvan de fan aan de achterkant zit, maar die voeding is wat groot in dit kastje en bepaalde luchtroosters worden dan bedekt.

Anyway, maakt niet uit. Dit werkt ook. Even nog een snelle test gedaan met psu tester, en was prima. En optisch binnenin gechecked op stof en bolle caps.

Nu nog dit weekend ff alles aansluiten, en misschien nog een cf adapter aan de achterkant bevestigen voor snelle data uitwisseling. Maar eerst eens kijken of het past. 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:44:
[Afbeelding]

Nou mensen, de at naar atx verloopjes zijn vandaag binnengekomen! Ik ben dus als eerste aan de slag gegaan met die pentium 90 mhz pc (krap kastje dat wel) en zoals idd verwacht is die kabelschoen kabel te kort. Overigens ben ik 10 min ofzo bezig geweest om die p8 en p9 stekker te plaatsen, ik kreeg ze er niet in😂en eerlijk: was eerste keer 😂

Maar ik dacht weetje wat, ik knip hem door en klik hem in een wagotje. Sneller dan solderen (sowieso soldeert dat zilver/aluminium ook niet echt lekker) en hij doet het! Aan/uit zetten van pc kan via de stekker eruit halen, of knopje op voeding. En wellicht dat ik in een later stadium de kabel verleng naar de fysieke knop vooraan. (Solderen of wago of kroonsteentje)

De psu zie je aan de zijkant, fsp psu met 15a op de 5v+ lijn. Ik wou eerst een HP voeding pakken waarvan de fan aan de achterkant zit, maar die voeding is wat groot in dit kastje en bepaalde luchtroosters worden dan bedekt.

Anyway, maakt niet uit. Dit werkt ook. Even nog een snelle test gedaan met psu tester, en was prima. En optisch binnenin gechecked op stof en bolle caps.

Nu nog dit weekend ff alles aansluiten, en misschien nog een cf adapter aan de achterkant bevestigen voor snelle data uitwisseling. Maar eerst eens kijken of het past. 😂
Kroonsteentjes, wago's... Help! Noem me een pietje precies maar bij mij gaat daar eerst een klodder tin en een krimpkous naartoe :')

Hier staat nu iets anders in de hobbyruimte: een 22" elektronenkanon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_xsY4kdxVYFMZLPBHOtNrhu3Jg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8lwJySEstVW7rLcmuFv0wHP.jpg?f=fotoalbum_medium

Een Diamondtron buis aan de binnenkant. Neusje van de zalm!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje nja weetje tis in elk geval voor nu even. Maar wago 221 heb ik gebruikt, is geschikt voor soepele draad. Dus veel beter dan kroonsteentjes. En er loopt gelukkig geen 230 volt door de draad, in tegenstelling tot de normale at kabel voor aan uit schakelaar 😂

Ik wil eerst in elk geval de onderdelen inbouwen, testen en windows/dos installeren. Gpu is al vervangen zoals je misschien nog weet, omdat die andere kapot was en krom getrokken. Waarschijnlijk door een gare psu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Kroonsteentjes, wago's... Help! Noem me een pietje precies maar bij mij gaat daar eerst een klodder tin en een krimpkous naartoe :')

Hier staat nu iets anders in de hobbyruimte: een 22" elektronenkanon
[Afbeelding]

Een Diamondtron buis aan de binnenkant. Neusje van de zalm!
Als je toch eieren gaat bakken : 2stuks, op witbrood, dooier door graag :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Als je toch eieren gaat bakken : 2stuks, op witbrood, dooier door graag :9
Valt mee, een 5090 verbruikt 3x zo veel :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Valt mee, een 5090 verbruikt 3x zo veel :')
De 5090 is bijna geen functionele kaart, maar een techdemo van hoe extreem het kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mrU8lUxf7b9NjXbI46v35QYbQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyHnkXLn9G0MYjAfytbmetPp.jpg?f=fotoalbum_large

Zo het zit nu ongeveer zoals ik wil. Was best een gepruts omdat het een kleine kast is, en omdat ik wat verloopjes nodig heb. En ook doordat het geen modulaire voeding is.

Wat heb ik uiteindelijk veranderd: voeding, gpu, hdd (was aan eind van zn latijn gezien speedtest en bloktest) tevens heb ik bovenin een cf adapter geplaatst voor data uitwisseling. (Flexibeler dan cds) Maar ik heb wel de flop en cd drive ook aangesloten op de primairy controller.

Ik moet wel zeggen, die voeding lijkt aan de buitenkant van de kast (bij die kleine gaatjes) lucht aan te zuigen, met papiertestje. Terwijl ie juist daar de warme lucht naar buiten zou moeten blazen. Maar goed, ik zal t wel verkeerd zien, afgaande op wat jullie zeiden. Daarnaast is eigenlijk het enige afwijkende dat de voeding op zijn kop ligt tov traditionele pc kasten van jaren 00. Maar dat moet wel, omdat de psu op de bodem ligt :p

Maar kben in iig blij dat t werkt. En dan misschien binnenkort nog ff de powerbutton aan de voorkant versleutelen ipv wago. Windows 95 en dos staan er nu op al :d

Edit: ff snel paar voedingen opengemaakt en bekeken, en die waren wel normaal qua blaas/zuigrichting. Dus wss heb ik een keer perongeluk fan gedraaid. Heb t alsnog gefixt! Dus nu trekt de psu fan de (warme) lucht uit de kast door de voeding heen en blaast het langs de gaatjes aan de stekkerkant van voeding er uit :p

[ Voor 10% gewijzigd door dennis_rsb op 15-02-2025 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Zojuist nog even bij computer winkel Xarmac Systems in het Limburgse Horst geweest... Even een uitdaging opgelost: de oude Seagate HDD uit mijn Compaq pc is uitgelezen in een oude computer die ze nog hadden staan met IDE controller... De computer in kwestie heeft Windows XP als OS en dus kon ik na aankoop (om de beste man ook wat aan deze actie te laten verdienen) van een 128 GB usb-stick een backup draaien.. De inhoud van deze stick staat nu op mijn HDD en straks ook op mijn nas...

Voor nu de inhoud op een CD-schijf geplaatst zodat ik de inhoud dadelijk op de nieuwere HDD kan plaatsen... En dan zijn de geluidskaart drivers in Windows 3.1 ook weer in orde! ;)

Dat soort lokale computer winkels zijn goudwaard en waar vindt je ze nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Levix in Den Bosch/ Oss en omgeving :)
Kun je ook nog lekker nerden met de verkopers.

Jaar of 10 terug kocht ik er iets, werd ik door een meid van een jaar of 20 geholpen. Bleek HBO information security te doen. Leuk mee staan kletsen, LinkedIn verzoek gestuurd. Ze is inmiddels interim CISO ergens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:59:
[...]

De 5090 is bijna geen functionele kaart, maar een techdemo van hoe extreem het kan.
Allemaal in beslag nemen en dan naar mij sturen voor een verantwoorde verwerking...kuch...echt....zal de kaart(en) ééécht niet zelf gebruiken kuch... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:45
Ik heb hier een moederbordje of 2 liggen en een PSU die ik zou moeten/willen recappen.

Waar bestellen jullie jullie spulletjes daarvoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

n0sTRa schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:02:
Ik heb hier een moederbordje of 2 liggen en een PSU die ik zou moeten/willen recappen.

Voor de dingen die niet te kritisch komen en geduld mogen hebben, kan AliExpress prima voorzien. Houd er dan rekening mee dat zon 10 tot 30% al nieuw out of spec zit.
Voor de dingen die kritischer zijn (elco's en zo) is Mouser mijn favoriet. Prijzig, maar goed en garantie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Conrad kan ook als particulier. Maar dan is het vaak handiger om meerdere dingen in 1x te bestellen ivm verzendkosten. Levertijd is vaak wat langer dan een NL shop, en vaak zijn ze behoorlijk aan de prijs (al valt dat met dingen als elco's, weerstandjes en dergelijke nog wel mee).

Soms kan m'n broer ook aan dat soort dingen komen via z'n werk, maar dat gaat dan via bedrijfsaccount enzo, dus moet je altijd maar weer kunnen verantwoorden / gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
Deze week eens uitbouwen en opschrijven wat ik allemaal nodig heb... to be continued ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:48:
[Afbeelding]

Zo het zit nu ongeveer zoals ik wil. Was best een gepruts omdat het een kleine kast is, en omdat ik wat verloopjes nodig heb. En ook doordat het geen modulaire voeding is.

Wat heb ik uiteindelijk veranderd: voeding, gpu, hdd (was aan eind van zn latijn gezien speedtest en bloktest) tevens heb ik bovenin een cf adapter geplaatst voor data uitwisseling. (Flexibeler dan cds) Maar ik heb wel de flop en cd drive ook aangesloten op de primairy controller.

Ik moet wel zeggen, die voeding lijkt aan de buitenkant van de kast (bij die kleine gaatjes) lucht aan te zuigen, met papiertestje. Terwijl ie juist daar de warme lucht naar buiten zou moeten blazen. Maar goed, ik zal t wel verkeerd zien, afgaande op wat jullie zeiden. Daarnaast is eigenlijk het enige afwijkende dat de voeding op zijn kop ligt tov traditionele pc kasten van jaren 00. Maar dat moet wel, omdat de psu op de bodem ligt :p

Maar kben in iig blij dat t werkt. En dan misschien binnenkort nog ff de powerbutton aan de voorkant versleutelen ipv wago. Windows 95 en dos staan er nu op al :d

Edit: ff snel paar voedingen opengemaakt en bekeken, en die waren wel normaal qua blaas/zuigrichting. Dus wss heb ik een keer perongeluk fan gedraaid. Heb t alsnog gefixt! Dus nu trekt de psu fan de (warme) lucht uit de kast door de voeding heen en blaast het langs de gaatjes aan de stekkerkant van voeding er uit :p
Zo'n foto geeft mijn ideale retrogevoel terug, en ik maar connectors afknippen (wel zorgvuldig) om irritatie te voorkomen als je een glas side panel had. Wat een dradensoep.

Maar ja, een heel groot voordeel was dat je geen last had van smeltende 12vhpwr kabels en connectors. :X

Dan was die 'dradensoep' zo slecht nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@jimh307 Overbodige draden afknippen ben ik niet zo'n fan van :P is nogal definitief zegmaar. Daarnaast moet je het dan eigenlijk afplakken met isolatietape. Maar tape gaat vroeg of laat ook plakken op plekken waar je het niet wil is mijn ervaring :P Nee dan is een modulaire voeding nog beter.

Maar je hebt gelijk dat er echt veel veranderd is. Alle moderne pc kasten alleen al hebben zoveel trucjes en locaties om kabels fatsoenlijk te verstoppen en/of ordenen.

Maar deze kabelbrei past idd wel in het retroverhaal. Zeker icm met die kleine baby at kastjes :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:08:
@jimh307 Overbodige draden afknippen ben ik niet zo'n fan van :P is nogal definitief zegmaar. Daarnaast moet je het dan eigenlijk afplakken met isolatietape. Maar tape gaat vroeg of laat ook plakken op plekken waar je het niet wil is mijn ervaring :P Nee dan is een modulaire voeding nog beter.

Maar je hebt gelijk dat er echt veel veranderd is. Alle moderne pc kasten alleen al hebben zoveel trucjes en locaties om kabels fatsoenlijk te verstoppen en/of ordenen.

Maar deze kabelbrei past idd wel in het retroverhaal. Zeker icm met die kleine baby at kastjes :P
Cd tray niet in het bovenste vak, maar een er onder plaatsen. Dan heb je bovenop de cd speler ruimte om alle hulpeloze kabels te verstoppen. Netjes opbinden en compact houden, een zwart gespoten stuk karton op maat vouwen om het te verbergen... Niks mis mee!

En als je toch knipt, pak dan een krimpkousje. Die gaat niet plakken en komt clean er af.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje Ik heb er op deze manier geen problemen mee hoor. Het is alleen tijdens het monteren en aansluiten een gepruts. Maar het zit voorlopig goed zat :p

https://tweakers.net/i/CK...tjqm3wkd.jpg?f=user_large

Dit is de case, zoals je ziet zitten álle drives onderaan, dat is feitelijk inherent aan deze case. Dat zwarte ding bovenaan is het display voor ''turbosnelheid'' en dergelijke.

[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 16-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die kasten met de 5,25 drives laag vind ik altijd wel iets cools hebben :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje jep, vooral ook omdat ik er nooit zo een gehad heb :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:02:

Reichelt.nl en sinuss.nl zijn vaak ook goede.

Voor kleine hoeveelheden wegen verzendkosten relatief zwaar, dus ik zou vooral kijken waar je alles wat je nodig hebt in een keer kunt kopen en daar bestellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• n0sTRa
Gisteren nog een retro systeempje binnen gehad, 2004 a 2005 tijdperk. Socket 939, voor mij wel de periode waar ik leukste herinneringen aan heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKoAN2tvkl1TnDSTLggT-ghkmIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w16eJbmSnsTjBmmL517BJkvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pq82ARX7Z8WJjo6R8l33KVnRAzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsMouZ0zxXMvYbiHUCKI7xXC.jpg?f=fotoalbum_large

20€ + verzending, Leuke chieftec kast, S939 nforce4 mobo, Athlon64 3500+, 2x5212 ram en leuke plextor rw. Minder is de 6600 videokaart.

Zowat het systeem die ik in 2004 kocht...

Plannen, opkuisen, mss cpu upgrade (fx55 ? ) of een opteron die ik nog liggen heb. DDR geheugen heb ik wel leuke setjes liggen. Goeie 6 of 7 reeks Geforce of mss X800 ofzo. Even zien wat we nog allemaal tijds correct rond slingeren hebben. Voeding gaat er uit, kan ik voor Athlon XP systeempjes gebruiken, waarschijnlijk wel iets van OCZ liggen of anders goedkoop seasonic erin.

Watercooling zou ik mss ook wel willen erin zetten, maar zal nog zoektocht worden naar tweedehands spul, niet van zin om fortuin daar aan uit te geven nieuw.

Nog fotootje uit de oude doos hoe men S939 systeem er destijds uit zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3uKOvvK2yvZ58nAtRZZ5uK4HmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1dlTryRNNKwQsGPv1iqTpsek.jpg?f=user_large

Zie net dat foto's op de dag 20 jaar geleden genomen zijn.... Had toen nog wel wat te leren om systeem netjes te bouwen.

En dan nog eentje van even later na wat upgrades...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCd52q9Be_YDZ9YxgRg_cspN4-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mq4znjLyyS0K0pxrZ73vOB9h.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Zojuist gespot op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n...alist-multimedia-keyboard

Dit is een zeldzaam mechanisch toetsenbord met ingebouwde speakers van Compaq... Zeker omdat hij ongebruikt zou zijn volgens de verkoper issie extra zeldzaam...

Om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt (of beter gezegd opgelicht wordt) zou ik wel bij interesse erop aandringen om hem op te halen... Mocht de verkoper hier niet mee akkoord: lekker links laten liggen, want deze advertentie is haast te mooi om waar te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ongebruikt zal idd wat zeldzamer zijn. Tegelijkertijd: staat er ook gewoon een op eBay voor 60 euro. Die is wel gebruikt en vergeeld, maar dat is op te lossen.

Daarbij: waarom zou je in godsnaam zo'n klein prutspeakertje willen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:08:
Ongebruikt zal idd wat zeldzamer zijn. Tegelijkertijd: staat er ook gewoon een op eBay voor 60 euro. Die is wel gebruikt en vergeeld, maar dat is op te lossen.

Daarbij: waarom zou je in godsnaam zo'n klein prutspeakertje willen gebruiken?
Nou, dit toetsenbord heeft een eigen aparte stekker... Geen PS/2 of dikke din... Dus behoort tot een bepaalde computer(s) uit het verleden van Compaq waar deze specifieke stekker gebruikt is... Dan heb je wellicht geen keus en is dit het toetsenbord wat je moet gebruiken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier staat er wat leuks in wording: een redelijk simpele 486 SX25 computer. Deze heeft een TK 82c491 moederbord met klokkristal om de frequentie van de cpu te fixeren ipv jumpers. Leuk, er zat al een 40MHz kristal op. Ik was in de veronderstelling dat deze gehalveerd werd om op 20MHz uit te komen.

Niet dus, ik heb nu een 486SX40 draaien en nog stabiel ook :')

Verder is het systeem OK met een 512MB cf kaart, C&T 451 videokaart en Avance ALS007 geluidskaart.
En een heuse Escom branded computerkast :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rcor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:52:
Zojuist gespot op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n...alist-multimedia-keyboard

Dit is een zeldzaam mechanisch toetsenbord met ingebouwde speakers van Compaq... Zeker omdat hij ongebruikt zou zijn volgens de verkoper issie extra zeldzaam...

Om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt (of beter gezegd opgelicht wordt) zou ik wel bij interesse erop aandringen om hem op te halen... Mocht de verkoper hier niet mee akkoord: lekker links laten liggen, want deze advertentie is haast te mooi om waar te zijn...
Weer je zeker dat dat een mechanisch toetsenbord is? Heb geprobeerd info over de switches te vinden maar nul gevonden. Naar mijn weten waren alleen een aantal Compaq branded Cherry borden (G80 series) mechanisch, verder gebruikten ze vooral dome met sliders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:39
Nog wat leuks tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A36Ho_NKnW2PxQFN946F2UhWjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEiswAcHq2D5Af4AW00xck9t.jpg?f=fotoalbum_large

Compaq Intel 820i slot1 moederbord
Intel Pentium III 733MHz
256MB RIMM (2x128)

Moet nog even schoongemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:04:
Nog wat leuks tegengekomen:

[Afbeelding]

Compaq Intel 820i slot1 moederbord
Intel Pentium III 733MHz
256MB RIMM (2x128)

Moet nog even schoongemaakt worden.
Leuk buitenbeentje! De i820 zie je niet zo veel. Is het gegeven 533 of 800 MHz?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
350MHz is het geheugen (PC700).

[ Voor 3% gewijzigd door Acid Vendetta op 22-02-2025 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

n0sTRa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:40:
Gisteren nog een retro systeempje binnen gehad, 2004 a 2005 tijdperk. Socket 939, voor mij wel de periode waar ik leukste herinneringen aan heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

20€ + verzending, Leuke chieftec kast, S939 nforce4 mobo, Athlon64 3500+, 2x5212 ram en leuke plextor rw. Minder is de 6600 videokaart.

Plannen, opkuisen, mss cpu upgrade (fx55 ? ) of een opteron die ik nog liggen heb. DDR geheugen heb ik wel leuke setjes liggen. Goeie 6 of 7 reeks Geforce of mss X800 ofzo. Even zien wat we nog allemaal tijds correct rond slingeren hebben. Voeding gaat er uit, kan ik voor Athlon XP systeempjes gebruiken, waarschijnlijk wel iets van OCZ liggen of anders goedkoop seasonic erin.

Watercooling zou ik mss ook wel willen erin zetten, maar zal nog zoektocht worden naar tweedehands spul, niet van zin om fortuin daar aan uit te geven nieuw.

[Afbeelding]

Zie net dat foto's op de dag 20 jaar geleden genomen zijn.... Had toen nog wel wat te leren om systeem netjes te bouwen.

[Afbeelding]
Wel mooi spul, zo'n 6600 is zo slecht nog niet, erg populaire kaart in die tijd (al dan niet in SLI). De 6000 serie was best goed, vergeleken hoe matig de 5000 (FX) serie was. Zelf had ik een 6800GT AGP, geweldige kaart, jammer dat die kapot ging (soldeerbreukjes, paar keer gefixed, maar is onbetrouwbaar).

Zelf had ik een Antec AMG in die periode, in de basis hadden Chieftec en Antec dezelfde kasten, alleen het uiterlijk (frontje) was soms wat anders. In de tijd dat computerkasten nog leuk én praktisch waren. Die terrariums van tegenwoordig vind ik echt 10x niks, ziet er niet uit, stront duur, en kan (qua drives) niks in...

Oude kasten zijn net als Porche's. Eerst is het allemaal wat gewoontjes, maar daarna komt er steeds lelijker spul uit en dan is het ineens zo slecht niet meer :+ (ik vind de meeste moderne auto's ook helemaal niks qua looks).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• n0sTRa
Ondertussen even gezocht en toch al wat onderdeeltjes liggen om potent systeempje te bouwen.

Opteron 165, Ocz ram, Radeon X1900XT, 2x raptor in Raid0,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwkxe81g7XztMnUG0pOue-WktyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUY5THEku4cLYmqSFX1XBToy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat was eigenlijk de opvolger van de Radeon 9800 pro?
Zou eigenlijk mijn P4 wel weer in ere willen herstellen, maar die 9800pro lijkt een beetje heel erg unobtainium te zijn.

Vergelijkbare of betere AGP kaart kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
The Eagle schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:54:
Wat was eigenlijk de opvolger van de Radeon 9800 pro?
Zou eigenlijk mijn P4 wel weer in ere willen herstellen, maar die 9800pro lijkt een beetje heel erg unobtainium te zijn.

Vergelijkbare of betere AGP kaart kan natuurlijk ook :)
Radeon 9800 XT bijvoorbeeld? Een volgende generatie met de X850 XT PE?

Goed werkende kaarten van dit type zijn wat lastig inderdaad.

Radeon 9700 Pro en 9800 Pro zijn idd wel mooie kaarten voor een P4 Northwood systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

9800 XT even gekeken, maar die is net zo duur.
Reken 150-250 voor een werkende kaart :/

X850 lijkt vnl in PCI-e geleverd te zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 22-02-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Een Radeon 9600 XT is nog wel een redelijk alternatief. Stukje betaalbaarder ook.

offtopic:
Daar heb ik twee stuks van in mijn webshop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acid Vendetta schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:42:
Een Radeon 9600 XT is nog wel een redelijk alternatief. Stukje betaalbaarder ook.

offtopic:
Daar heb ik twee stuks van in mijn webshop staan.
Stukje langzamer ook, en dat was nou net niet het idee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
dion_b schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Weer je zeker dat dat een mechanisch toetsenbord is? Heb geprobeerd info over de switches te vinden maar nul gevonden. Naar mijn weten waren alleen een aantal Compaq branded Cherry borden (G80 series) mechanisch, verder gebruikten ze vooral dome met sliders.
Nee, maar deze advertentie op Ebay gaf dat aan:
https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:17:
9800 XT even gekeken, maar die is net zo duur.
Reken 150-250 voor een werkende kaart :/

X850 lijkt vnl in PCI-e geleverd te zijn...
Die zijn inderdaad onbetaalbaar, maar gek genoeg ook je een HD3650 agp nog wel eens voor veel minder tegen.
Minder snel dan de HD3850 en niet de laatste agp kaart zoals de HD4650 dus 'less desirable ' denk ik ...

Ik heb er twee, precies om die reden (en de 9800 XT is minder snel op een obscuur Dual core AGP systeem)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Gisteren binnen gekomen en direct aan mijn DVD-drive in de Compaq bevestigd: reproductie drive railsen... Eindelijk zit mijn DVD brander vast op zijn plek!

Verder is er vandaag nog een originele installatie schijf van Windows ME op de deurmat gevallen... Deze ga ik voor nu even testen in VMWare om tee zien of de disk goed is.... Ondertussen heb ik ook al de Windows ME dos opstart diskette opgepikt op internet zodat ik in VMWare in ieder geval in dos kan opstarten vanuit daar de virtuele HDD in te richten en Windows ME te installeren... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Testen in vmware kan problemen geven als je dat op een moderne PC doet die niets te maken hebben met de disk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
n0sTRa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:08:
Ondertussen even gezocht en toch al wat onderdeeltjes liggen om potent systeempje te bouwen.

[Afbeelding]
Mooi spul, blijft ook mijn favoriete tijdperk... heb dan ook heel wat retro pc's van om en nabij de Athlon64 en Pentium 4 tijd :+ Ik heb destijds voor mijn eerste custom retro pc op basis van het Athlon64 platform ook gekeken naar CPU's als een FX-55 of liefst nog een FX-57, maar die zijn (en waren het altijd al) zeldzaam en ze zijn duur. Ik ben toen op een gegeven moment voor een redelijke prijs een Athlon64 FX-60 tegengekomen, dat was voor mij een afdoende topend model. Als ik ooit nog een FX-57 tegen kom voor een schappelijke prijs zal ik zeker niet aarzelen die aan de collectie toe te voegen, maar hard op zoek ben ik allang niet meer.

In een andere Athlon64 build, wat voor 80% mijn oude game pc uit die tijd was, daar zat destijds een Athlon64 4000+ in, maar nu een Athlon64 X2 4800+. De originele 4000+ heb ik nog liggen, was een heerlijke overclocker; draaide 24/7 op 3.0Ghz (van 2.4Ghz base), bij benchmark runs was 3.2Ghz ook prima te doen. Dergelijke OC's haalt mijn X2 4800+ niet, na 2.8Ghz is de boel toch wel op en tegenwoordig loopt ie dacht ik ofwel op de standaard 2.4Ghz of een 2.6Ghz.
Bij de X2 4800+ zit nu dacht ik een HD3870 erin maar die wil ik weer gaan downgraden naar een X1950XTX. De HD3870 zat erin vanwege een driver/monitor issue wat ik had, waarbij de iets afwijkende resolutie van 1680x1050 maar niet wilde werken op de oudere GPU. Uiteindelijk had ik dat probleem ook op de HD3870, heb ik het opgelost maar de GPU nooit teruggezet.

In mijn build met de Athlon64 FX-60 zat lange tijd 2x8800GTX in SLI, maar op dit moment zit er 1 enkele GTX285 in, puur omdat die qua looks (zwart/groene GPU past goed in een groene DFI build) beter past.

Oh en mocht je nog iets van hardware zoeken voor een build uit dat tijdperk, stuur me maar een DM. Ik ben wel bijna klaar met nieuwe builds toevoegen aan de collectie, heb best wel wat hardware "over" en niet alles hoef ik te bewaren/ter display te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
n0sTRa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:08:

Die raptors blijven toch heerlijke schijven, alleen al om het geluid!
Later als je wat meer de rust en stilte gaat waarderen, was het niet altijd zo prettig meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
TheInsider schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Later als je wat meer de rust en stilte gaat waarderen, was het niet altijd zo prettig meer :)
In die tijd wist je wel dat je computer aan stond. Tegenwoordig moet je goed kijken want een goede build is haast geluidloos. Het eerste waar ik serieus heel lang aan moest wennen was dat er geen harddisk-ledje meer staat te knipperen. Tegenwoordig heb je dat niet meer en is het raden of je HDD/SSD bezig is met iets. Wel is daar weer aparte hardware voor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Idd. Mijn P200 heeft een 250w FSP voeding en das al een redelijke stofzuiger.
Maar kan me nog herinneren dat ie heerlijk stil was vergeleken bij de 286 die we daarvoor hadden :+

Ah, good times :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

n0sTRa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie behuizing!

Ik zit nog/weer in dubio wat ik met mijn S939 systeem ga doen. Afgelopen jaren al 2x eerder een DFI nF4 systeem gehad, 1x ook met 2x 6600GT in SLI maar dan dus uiteindelijk weggedaan.
Een jaar of 2-3 geleden een MSI K8N Neo 2 gekregen met 3000+ en een Radeon 9700 (Pro), systeem een beetje netjes gemaakt met spullen die ik had liggen, wel heel uit de tijd op een SSD laten draaien ipv raptors.
Zelfs nog 2 setjes Ballistix met Samsung TCCD gekocht maar dat lijkt niet helemaal lekker te draaien en moet ik nog steeds testen.
Sindsdien ligt het maar te liggen en doen ik er eigenlijk niets mee. Wegdoen gaat me aan het hart maar ik kan de ruimte goed gebruiken komende jaren :X
Drie systemen werkend staan en een doos onderdelen :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
[...]

Ja, zalig, in 2005/06 had ik 2 raptors in RAID0, dan later die Velociraptors in RAID0. Op gegeven moment moest ik plaats maken voor kinderkamertje en over gaan op een laptop. Had een 5400rpm schijf, wat een teleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
sapphire schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Mooie behuizing!

Ik zit nog/weer in dubio wat ik met mijn S939 systeem ga doen. Afgelopen jaren al 2x eerder een DFI nF4 systeem gehad, 1x ook met 2x 6600GT in SLI maar dan dus uiteindelijk weggedaan.
Een jaar of 2-3 geleden een MSI K8N Neo 2 gekregen met 3000+ en een Radeon 9700 (Pro), systeem een beetje netjes gemaakt met spullen die ik had liggen, wel heel uit de tijd op een SSD laten draaien ipv raptors.
Zelfs nog 2 setjes Ballistix met Samsung TCCD gekocht maar dat lijkt niet helemaal lekker te draaien en moet ik nog steeds testen.
Sindsdien ligt het maar te liggen en doen ik er eigenlijk niets mee. Wegdoen gaat me aan het hart maar ik kan de ruimte goed gebruiken komende jaren :X
Drie systemen werkend staan en een doos onderdelen :X
Als je er vanaf wilt mag je altijd PB doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:21
Welke kast van Escom is dat precies?
Waterbeesje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:05:
Hier staat er wat leuks in wording: een redelijk simpele 486 SX25 computer. Deze heeft een TK 82c491 moederbord met klokkristal om de frequentie van de cpu te fixeren ipv jumpers. Leuk, er zat al een 40MHz kristal op. Ik was in de veronderstelling dat deze gehalveerd werd om op 20MHz uit te komen.

Niet dus, ik heb nu een 486SX40 draaien en nog stabiel ook :')

Verder is het systeem OK met een 512MB cf kaart, C&T 451 videokaart en Avance ALS007 geluidskaart.
En een heuse Escom branded computerkast :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

marklinfan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:00:
Welke kast van Escom is dat precies?
[...]
Dit type: Afbeeldingslocatie: http://www.amoretro.de/ebay/2014/10/escom60_1.jpg
http://www.amoretro.de/ebay/2014/10/escom60_1.jpg

Daarover gesproken, het mobo speelt dood ineens. Heb piepjes, geen lampjes en de postcard geeft streepjes, ook op een paar andere cpu's.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje misschien met een multimeter de continuïteit van soldeerverbindingen doormeten? En voeding/ram/cpu checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

The Eagle schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Stukje langzamer ook, en dat was nou net niet het idee ;)
Wat met de X19xx serie?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:48:
@Waterbeesje misschien met een multimeter de continuïteit van soldeerverbindingen doormeten? En voeding/ram/cpu checken?
Voeding, ram en cpu's heb ik allemaal al stoelendans gedaan en getest op een ander bordje maar die zijn allemaal in orde. Voltages voeding zitten allemaal 2 a 3% boven nominaal dus erg netjes. Een willekeurig Pentium bordje draait ook prima met deze voeding.

Misschien dat ik dat pentium bordje er in plemp en het hele ding er uit doe, ik heb al meer dan genoeg computertjes om deze categorie :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

[...]

Ik heb laatst wat zitten rommelen met een AMD K6-2 350 systeem waar ik BeOS5 op geinstalleerd heb. Ik had er een 8GB Quantum Bigfoot in zitten en dat zijn misschien wel m'n favoriete disken qua geluid, Die dingen klinken echt mooi.

Überhaupt hebben al mijn builds een mechanische disk om van te booten, met eventueel een compactflash kaart ernaast voor de snelle storage en de uitwisselbaarheid. Dat geluid is toch onderdeel van ervaring voor mij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nieuwe aanwinst: Commodore 1084S-P1!

Gedeeltelijk recapped en nieuwe power button.
Aansluitmogelijkheden: Composite of Luma/Chroma & RGB-I of Analog RGB via DB-9.

:9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKBGl3_T917x_e9dmoFX844XO1A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/un5eNdK3Tmq8IOLiqo9m9CWJ.png?f=user_large

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
mentalmadnizz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik heb laatst wat zitten rommelen met een AMD K6-2 350 systeem waar ik BeOS5 op geinstalleerd heb. Ik had er een 8GB Quantum Bigfoot in zitten en dat zijn misschien wel m'n favoriete disken qua geluid, Die dingen klinken echt mooi.

Überhaupt hebben al mijn builds een mechanische disk om van te booten, met eventueel een compactflash kaart ernaast voor de snelle storage en de uitwisselbaarheid. Dat geluid is toch onderdeel van ervaring voor mij.
Qua geluid snap ik het wel, maar qua snelheid zijn die bigfoot HDD's echt uit den bozen... Die zijn zo sloom dat ik er persoonlijk ziek van werd indertijd... Voor mij nooit een bigfoot HDD, hoe mooi hij ook klinkt... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Qua geluid snap ik het wel, maar qua snelheid zijn die bigfoot HDD's echt uit den bozen... Die zijn zo sloom dat ik er persoonlijk ziek van werd indertijd... Voor mij nooit een bigfoot HDD, hoe mooi hij ook klinkt... ;)
De grap is dat ze qua prijs zeer gunstig waren destijds, en waren ontwikkeld als opslag voor data. Niet als boot disk.
Dat veel oems dat wel deden, want prijs, is gewoon raar.

De snelheid was eigenlijk niet eens zo belabberd als je de factor formaat meeneemt: de kop moet op een 5,25"schijf veel verder heb en weer en met die wetenschap is zijn schijf eigenlijk behoorlijk vlot ten opzichte van reguliere 3,5"schijven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:50:
[...]

De grap is dat ze qua prijs zeer gunstig waren destijds, en waren ontwikkeld als opslag voor data. Niet als boot disk.

De snelheid was eigenlijk niet eens zo belabberd als je de factor formaat meeneemt: de kop moet op een 5,25"schijf veel verder heb en weer en met die wetenschap is zijn schijf eigenlijk behoorlijk vlot ten opzichte van reguliere 3,5"schijven.
Ja, ooit zo'n bigfoot van 4 gig met een Fat16 - 64 kB clusters met Windows NT 4 voor mijn vader geïnstalleerd. Een jaar later heb ik hem omgezet naar NTFS en dat was de grootste fout die ik kon maken met Windows NT 4: Clustersize van 512 bytes op een bigfoot en het systeem was heel zijn potentie kwijt. Door deze zeer intensieve manier van fragmentatie en schrijven ging de schijf ook eerder kapot, zeker in de toen dichte kasten zonder veel airflow. Fat16 met 64 kB clusters is veel sneller en fragmenteert factor 128 minder (512 - 65536 byte/clus) dan NTFS :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
[...]

Ja, ze zaten regelmatig in de compaq pressario pc's als bootdisk, maar daar waren ze inderdaad niet geschikt voor... ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Ik heb weer eens wat gerepareerd.

Ik heb enige tijd geleden een Acorn RiscPC opgedoken, bij thuiskomst bleek er een 233MHz Intel StrongARM cpu upgrade in te zitten, een 10GB Seagate harde schijf, de VRAM-upgrade was aanwezig en er zit een netwerkcontroller in. In de cd-romspeler zat nog een RiscOS 4 CD en de RiscOS4-ROMs zijn ook aanwezig op het moederbord. Cool, deze is van een enthousiast geweest dus.

Helaas hebben al deze Acorns last van serieuze batterijlekkage, en deze was helaas geen uitzondering. Na verwijdering van de batterij en het schoonmaken van de print met azijn en isopropanol startte de machine wel op, maar gaf superbrak beeld, alsof er iets echt heel erg kapot is. Na een paar pogingen gebeurde er niks meer en leek de machine wel op te starten, maar geen beeld. Uit tijdgebrek de machine op zolder gezet en bewaard voor een regenachtige dag, en die was ergens deze week dus.

Microscoop erbij, multimeter gepakt en prikken maar. Uiteindelijk een en ander doorgesoldeerd, wat via's vrijgemaakt en een rotte trace gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrj0mZepb-CuizKXcQrxTxQGJkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVTO03kU4TXx4srqeaS9ZYEr.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de crappy foto's, ik gebruik een Zeiss stereomicroscoop en de enige manier die ik heb om foto's te maken is de telefoon door het oculair richten.

Precies op de overgang van printspoor naar pad was de trace onderbroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkxvIu0qgSzMAuzSAWsBdkceo-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml0gwImWKElm8twQpNEHEB0m.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje litze vertind, en over de trace heengelegd.

Nu kreeg ik in ieder geval weer beeld, maar dat was het dan ook. Alleen een groen scherm, verder niks. Aangezien er een StrongARM cpu in zit werkt de standaard diagnostics niet, dus dan wordt het gokken. Twee nieuwe SIMM's erin, en hop! Beeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx3IZX1VqtWf8KGvwe65bQTAbwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYVazSfauGtssdAJiUTECnC5.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het volgende issue, de floppydrive. Die weigerde, met de standaard "kabel zit verkeerd om"-symptomen. Blijkbaar klopt de keying van de standaard kabel niet, want een kabel zonder key die andersom in de drive past werkt wel.

Anyway, machine gefixed dus! Op naar het volgende project :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gezocht: speurneuzen!

Voor m'n verhuizing ben ik alle oude hardware aan het verpakken en labelen maar soms kom je wat tegen dat praktisch "onvindbaar" is. Ik heb een typenummer "WOP3334NI-S1" maar geen merk en online kan ik er niets over vinden.
Ik denk zelf dat ik het bord eens in een partijtje van een verkoper uit Odesa (Oekraïne) gekocht heb.

Iemand een idee welk bord het is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U0glMzG.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SC2NiCV.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nuizvfd.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqZbJuU.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7qIkWW3.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LXUbB4B.jpeg

Het lijkt me geen echte hoogvlieger maar wel iets om nog eens een DX25 op te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-03-2025 13:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

[...]
Als ik m'n HDTune benchmarks vergelijk, waren de Quantum Fireball TM en de Bigfoot ongeveer even snel/langzaam, een Fireball SE was bijna 2x zo snel (klinkt heel heftig, maar je praat over 4 a 5MB/s tegenover 9 a 10 MB/s :P ).

Volgens mij heb ik ook wel die Bigfoot's als bootdisk gebruikt, omdat ik heel lang zonder grote schijven zat. Dus dan was het een 250MB (of minder) HDD, of zo'n 1,6 of 2GB grote Bigfoot, dan was de keus snel gemaakt.

Krijg nu ook helemaal de 'urge' om zo'n Bigfoot als bootdisk te gaan gebruiken >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als we het toch over Bigfoot hebben, daar heeft Redhill een mooie uiteenzetting over geschreven.

http://redhill.net.au/d/125.php (Engels)

Eigenlijk komt het erop neer dat het fysieke formaat de schijf de das om doet op zoekopdrachten over verschillende sporen. Groter bestanden schrijven was juist goed vlot zoals je merkt bij de tests :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:04:
Als we het toch over Bigfoot hebben, daar heeft Redhill een mooie uiteenzetting over geschreven.

http://redhill.net.au/d/125.php (Engels)

Eigenlijk komt het erop neer dat het fysieke formaat de schijf de das om doet op zoekopdrachten over verschillende sporen. Groter bestanden schrijven was juist goed vlot zoals je merkt bij de tests :)
Schoolvoorbeeld van engineers die iets zinnigs verzinnen (schijf die per GB goedkoop is voor opslag, niet OS) en vervolgens door sales en marketing ingezet wordt voor dingen waar het nooit voor bedoeld is en uitermate slecht in presteert (OS in low-end systemen), want sale=sale en op korte termijn halen ze daarmee hun targets, maar vervolgens op lange termijn hele bedrijf aan onderuit gaat door reputatieschade.

Zie ook Cyrix CPUs, SiS integrated video chipsets etc.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:38:
Gezocht: speurneuzen!

Voor m'n verhuizing ben ik alle oude hardware aan het verpakken en labelen maar soms kom je wat tegen dat praktisch "onvindbaar" is. Ik heb een typenummer "WOP3334NI-S1" maar geen merk en online kan ik er niets over vinden.
Ik denk zelf dat ik het bord eens in een partijtje van een verkoper uit Odesa (Oekraïne) gekocht heb.

Iemand een idee welk bord het is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt me geen echte hoogvlieger maar wel iets om nog eens een DX25 op te testen.
Dat is een lastige. Sowieso interessant om een 386/486 chipset als deze op een PGA132-only bord te zetten. Ik zou eerder een onboard Am386DX-40 en PGA168 socket verwachten...

Functioneel is dit bord ws identiek: https://theretroweb.com/m...ert-opti496-386dx-ver-1.1

Heb je alleen weinig aan omdat de settings anders zijn - maar goed, jouw bord heeft maar twee jumpers, JP1 en JP2. Andere borden met 82C496 met twee jumpers hebben eentje voor mono/colour display en de andere voor clear CMOS. Ik zou gokken dat JP2 de CMOS-jumper is, en foute setting op de mono/colour zou boot niet in de weg zitten, dus zou je met twee opties proberen (of vier als mijn gok fout is) moeten kunnen booten - als het bord tenminste werkt.

Edit: implicatie is dat CPU speed bepaald wordt door de oscillators, niet jumpers (laat staan BIOS); jij hebt een 50MHz can erin zitten, wat bij 386 inderdaad een 25MHz clock geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 03-03-2025 16:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Dat is een lastige. Sowieso interessant om een 386/486 chipset als deze op een PGA132-only bord te zetten. Ik zou eerder een onboard Am386DX-40 en PGA168 socket verwachten...

Functioneel is dit bord ws identiek: https://theretroweb.com/m...ert-opti496-386dx-ver-1.1

Heb je alleen weinig aan omdat de settings anders zijn - maar goed, jouw bord heeft maar twee jumpers, JP1 en JP2. Andere borden met 82C496 met twee jumpers hebben eentje voor mono/colour display en de andere voor clear CMOS. Ik zou gokken dat JP2 de CMOS-jumper is, en foute setting op de mono/colour zou boot niet in de weg zitten, dus zou je met twee opties proberen (of vier als mijn gok fout is) moeten kunnen booten - als het bord tenminste werkt.

Edit: implicatie is dat CPU speed bepaald wordt door de oscillators, niet jumpers (laat staan BIOS); jij hebt een 50MHz can erin zitten, wat bij 386 inderdaad een 25MHz clock geeft.
Je had in die tijd zoveel bordjes die op elkaar leken maar toch net anders waren. Lastig te identificeren.
Heb het bord nog niet getest, het zit nu in een krat met 19 andere bordjes en "nog testen" er op ;)

De meeste andere borden heb ik nu wel geïdentificeerd, maar een paar zijn nog wat onduidelijk.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
Vandaag een belangrijke upgrade/ fix toegepast op de Compaq computer: de lege bios batterij vervangen... Compaq had een voor die tijd moderne oplossing toegepast met een 3V lithium knoopcel batterij, helaas hadden ze hem wel met metalen stripjes vastgemaakt aan het moederbord en niet met een knoopcel batterij houder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmwlXwBj-p75JVhKTbzAgN9MqU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0ne9PXSqVOdCvwPecWw8cIx.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien zitten de stripjes met spotlaspunten vast aan de batterij...

Daar ben ik niet handig genoeg in en dus heb ik de hulp van Xarmac Systems in het Limburgse Horst maar eens gevraagd...
Eenmaal daar heb ik de computer uit elkaar gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTb9ZPKsJfRea7pkAbn1Gd-v_ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng9AQNXondO90yevSP6CrqfZ.jpg?f=fotoalbum_large

De bestaande lege batterij door Xarmac laten los solderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vctzIUAsX_4b11eX_N6EuS8_I7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbgE5hzuWWucqF66Xec1pAzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxaRaWxsf8x5VrxQ1s-4LpU4p9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9ZTDdj0ah5TQ4DrCD7F9PQw.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen een foto gemaakt van de netwerkkaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA50B0aA6s1hByvYdqMKgqlaRq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWacP83RWJxTigaWzFE82TQy.jpg?f=fotoalbum_large
Hmm, welk merk en model zou dit zijn? Ik wil 'm werkend proberen te krijgen...

Maar dan toch effe terug naar de hoofdtaak van vandaag: bios batterij vervangen...
Even na denken en iets verzinnen om hem te vervangen.. Hmm... Bingo! Een oud moederbord die defect is zou wel eens een bruikbaar component hebben: een CR2032 knoop cel batterijhouder... Dus die was snel los gemaakt van een defect moederbord door Roland en vervolgens bleek deze nog best redelijk te passen op het Compaq moederbord, waardoor we geen trucjes met losse kabeltjes hoefden toe te passen (en dat scheelt een "gaat mogelijk kortsluiting maken in de toekomst"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ2cKNqxljrDgOZ3JlTi_bnMnyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmHDu5jsa7mtRK4EAfbJMffd.jpg?f=fotoalbum_large
Gauw de boel vast gesoldeerd door Roland... Hij zit niet helemaal recht... MAAR: hij zit wel vast EN ik hoef niet meer te solderen in de toekomst om de batterij te vervangen... Ook prettig: de CR2032 batterijtje in de houder had nog dik 3V spanning, dus dat komt goed uit voor de test die ik nog moest doen...

Dus pc weer in elkaar gezet en de stroom erop... Datum + tijd ingesteld, stroom er vanaf, computer inschakelen om er zeker van te zijn dat de spanning echt weg is en dan weer de stroom erop... In schakelen en dan het belangrijkste moment: heeft hij de datum en tijd onthouden? Antwoord: JA! _/-\o_ Of te wel: job Done!

Later boven in de zaak nog even de kap teruggeplaatst, want die had ik daar laten liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSljeC4SQglw8mVEWwLNyDL2k-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njDvPFHqBsPPGySTnrqunYxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de laatste drie schroeven (die in het zakje op de kap zaten) ook weer vast gezet en klaar! :D

Dikke dank aan Roland en Wim Manders (zoon en vader) voor de geweldige hulp, want voor 10 euro ben ik weer het mannetje! Zoals ik al eerder aangaf: waar vindt je dit soort winkels nog!

Toen ik thuis kwam van dit avontuur lag er ook nog een pakketje klaar die Pieter Post had bezorgd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuY-9JW1OkdI4xGYxyadD0LeKME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INDdRoueoaLzaEUmSWTMdIWB.jpg?f=fotoalbum_large

Twee legale versies van Windows... Windows 3.11 for workgroups en Windows 3.1 voor normaal gebruik... Die kunnen mij nog van pas komen bij de Compaq in de toekomst! Nu niet nodig, maar fijn voor het geval dat... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@rcor exact. Veel shops (die nog bestaan... vele zijn al kopje onder) zullen zeggen "te oud apparaat, doen we niks meer aan meneer"

Dan zijn dit soort bedrijfjes fantastisch. Zeker als je zelf niet goed kan solderen. Of heel misschien een repaircafe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Levix in Den Bosch heeft een eigen TD lokaal. Die verdenk ik er ook sterk van dat ze als het moet echt de soldeerbout wel ter hand kunnen en willen nemen.
Zelf nooit gevraagd btw, ik heb zelf zo'n ding :P

En vwb die netwerkkaart: ziet er heel erg uit als een realtek 8019 Isa kaartje. Maar das volgens mij niet wat compaq toen standaard leverde.
D-link de-220p ct rev-d1 :)
Kreeg de rev d2 als eerste hit op dat lange nummer dat op de chip staat. Kan vrijwel niet missen :)

Of je er blij van wordt is vers 2 btw :P

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2025 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

De FCC ID zegt dat het een D-Link is. Waarschijnlijk is een DE-220. Ik gok dat 'ie gewoon NE2000-compatible is en Windows for Workgroups 'm ook als zodanig herkent en ondersteunt.

Edit: Ah kijk, spuit-11 en vergeten te refreshen :D

Zo belabberd zal 'ie ook weer niet zijn, want waarschijnlijk ga je 'm alleen gebruiken voor wat bestandsoverdracht en niet keihard multitasken terwijl je MOD files streamt van je HP NetServer met NT3.51.

[ Voor 43% gewijzigd door mentalmadnizz op 05-03-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:01:
Levix in Den Bosch heeft een eigen TD lokaal. Die verdenk ik er ook sterk van dat ze als het moet echt de soldeerbout wel ter hand kunnen en willen nemen.
Zelf nooit gevraagd btw, ik heb zelf zo'n ding :P

En vwb die netwerkkaart: ziet er heel erg uit als een realtek 8019 Isa kaartje. Maar das volgens mij niet wat compaq toen standaard leverde.
D-link de-220p ct rev-d1 :)
Kreeg de rev d2 als eerste hit op dat lange nummer dat op de chip staat. Kan vrijwel niet missen :)

Of je er blij van wordt is vers 2 btw :P
Dank voor je reactie The Eagle... Inmiddels was ik hier zelf ook al achter... Helaas tot op heden geen Windows 3.1 drivers gevonden, wel die van Windows 3.11 for Workgroups, maar daar heb ik niets aan en die werkt ook niet onder Windows 3.1 zover ik nu kan beoordelen uit eigen tests...

Conclusie: nog wat meer onderzoek gaan doen naar die kaart en de drivers voor Windows en Dos...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjcZ6g1X7imq7n5MIi6n5jNxb2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfKI5UbyO9fnoj7OfgEeNTQ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLbWun_2njAiI3MpeX83r665RWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxs0k0dwYw4rOz1DHwA81hLA.jpg?f=fotoalbum_tile

Gigabyte GA-7NNXP incl. Dual Power System (DPS) gescoord, conditie zag er goed uit op 1 condensator na. Meestal kom je ze toch snel tegen rondom de CPU socket.
Ik heb geen condensator en/of soldeer kennis maar wil het toch eens gaan proberen gezien het voor de hobby wel erg handig is om langer van de hardware te genieten.

Wat hier in het topic word besproken komt het eigenlijk neer op preventief vervangen. (Waarde noteren, opzoeken en vervangen) Zijn dat incl. alle overige condensators of houden jullie het eerst bij de probleem gevallen gezien het aardig in kosten kan lopen?

Genoteerde waarde van het lekkende exemplaar (totaal 22 stuks): Sanyo 1000uF 6.3v 105°

Reichelt geeft de volgende opties:
Panasonic 40 cent of Samwha 11 cent

Kwaliteit ligt van Panasonic hoger lijkt mij of is dit te verwaarlozen voor de hobby spielerei?
Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste