Allereerst de complimenten voor het bijzondere systeem met de 2 Slot 1 processoren.
Wat betreft het ontbreken van Windows 3.1x drivers voor systemen met een videokaart waarvoor de drivers ontbreken zit/zat ik met een soortgelijk probleem.
Ik heb namelijk een Dell Precision 670 waar een Nvidia Quadro FX 540 in zit en waar ik al een tijdje mee zit te rommelen. MS-DOS 6.22 was/is zo geïnstalleerd, maar het ontbreken van een Windows 3.1x driver heeft mij doen besluiten dat niet te installeren.
Echter heb ik begrepen dat er een universele driver genaamd SVGA.EXE bestaat (zie Google) die het mogelijk zou moeten maken om meer dan 16 kl
euren te krijgen.
Heeft iemand hier daar al ervaring mee?
Ikzelf ga dat waarschijnlijk niet doen, maar misschien is svga.exe een optie voor een volgend project.
Ik heb inmiddels al besloten om het voor deze machine bij 2000 en hoger te laten, omdat dit (net als bij jou systeem denk ik het geval is) makkelijker is en het meest passend. Voor Windows Me en lager kies ik liever een wat ouder machientje.
Op dit moment heb ik Dell SBS 2003 Premium op de machine gezet en dat draait prima.
Het ding functioneert nu zelfs als WSUS server voor alle Windows versies vanaf 2000 tot en met 2008 inclusief wat andere MS-Software (zoals Virtual PC, Virtual Server, Office XP/2000 etc.).
Aangezien ik nog genoeg schijfruimte heb ga ik dat waarschijnlijk zelfs uitbreiden naar Windows 7/2008R2, maar niet hoger.
Wat multi-boot betreft heeft F12 (specifiek voor Dell machines) mijn voork
eur, want zoals iemand anders al schreef is multi-boot erop zetten makkelijker dan er weer afhalen. Je kan met F12 kiezen vanaf welk medium je wilt opstarten. Helaas kan je bij de Precision 670 niet kiezen voor een aparte (SATA) schijf, dus moet ik SATA 0 of 1 in de Bios disable-en.
Als je wel ervoor kiest om meerdere (Microsoft) operating systemen te installeren op dezelfde schijf dan is dat wel te doen, maar dan moet je op een paar dingen letten zoals de juiste partities aanmaken en de juiste volgorde kiezen wat betreft installatie (van laag naar hoog wat betreft de versie van het OS). Met BCDEDIT kan je alles ook nog wel goed krijgen, maar dat is wat werk.