Mocht je die 16 bit variant kwijt willen, PM dan even. Ik zoek al tijden iets voor 1 van mijn XT's, en krijg het maar niet gevonden.dion_b schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:56:
[...]
Ik heb een mooie 8b native VGA kaart gespot (mijn XT draait nu met 16b VGA in 8b slot, wat werkt maar minder mooi is)
Op een 40MB schijf was een 20/20 MB split, twee partitie voor een C en D schijf, gebruikelijk. Uiteraard kun je die split leggen waar je wilt tot een max van 32MB per partitie.
DOS 3.31 is juist een versie welke met partities groter dan 32MB overweg kan. Dat is geen officiële release van Microsoft noch IBM, maar een verbouwing door Compaq om die limiet op te rekken. Voor grotere harddisken welke inmiddels beschikbaar waren.
[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2026 11:27 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nu alleen nog wachten totdat alles binnen is en dan zal ik mijn build proces hier posten met een paar fotootjes.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Ik heb het voor dit moment maar even opgegeven. De laatste die ik via Ebay als werkend gekocht had heb ik een refund voor gekregen zonder dat ik hem terug hoefde te sturen naar de VS.dion_b schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:56:
[...]
Plastic vergaat na verloopt van tijd, rubber-achtige dingen verbrokkelen of veranderen in teerachtige moes. Structurele onderdelen worden bros en breken makkelijk. Zachte, buigzame onderdelen worden hard.
Alles waar een riem in zit zal vroeg of laat vervanging nodig hebben, maar ook drives zonder riemen kunnen subtiel af gaan wijken door veranderende materiaaleigenschappen. Oh ja, en metaal oxideert - dat kan ook roe(s)t in het eten gooien.
Betekent niet dat oude meuk maar weggegooid moet worden, wel dat je op gegeven moment onderhoud zult moeten doen om dingen werkend te krijgen. Ben ik alvast niet zo'n ster in, dat soort fijne mechanische dingen. Gaat bij mij zelden goed als ik ze binnen krijgn op repair cafeDat zijndan meestal cassette- en CD-spelers, niet DDS4 tapedrives, maar ik vermoed dat exact zelfde dingen spelen, een vermoeden dat gesterkt wordt door de sloot aan bedrijven die reparatiediensten voor die dingen aanbieden.
Op zich zou ik er alsnog wel eentje in mijn RS/6000 willen hebben omdat het lekker periode correct is, maar sinds ik een BlueSCSI heb gekocht merk ik dat ik toch minder noodzaak heb om een bootable backup te maken. Overigens kan BlueSCSI ook een tapestreamer emuleren, maar dan is het net zo makkelijk om gewoon even een backup van het .hda bestand te maken.
En waar haal je dan zo'n kast vandaan; kijk je dan op Marktplaats of bij een kringloop winkel, of...?
Zelf heb ik hier nog een los AT 386 moederbord liggen dat wel een (mini tower) computerkast verdient
Neemt natuurlijk wel weer (schaarse) ruimte in. Losse onderdelen in een doos bewaren is toch efficiënter
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Laat ik voorop stellen dat ik veel teveel hardware heb. Kort gezegd: nee, ik heb geen kast voor elk moederbord wat ik heb. Ik heb om en nabij de 35 gebouwde/werkende* (niet elke gebouwde pc werkt al/nog 100%) pc's staan, maar als ik het totale aantal moederborden zou moeten tellen wat hier rondzwerft dan kom ik makkelijk aan de 100. Er zijn een aantal redenen van uitleg hiervoor.frapex schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:18:
Hebben jullie eigenlijk voor elk moederbord dat je bezit ook een bijbehorende computerkast?
En waar haal je dan zo'n kast vandaan; kijk je dan op Marktplaats of bij een kringloop winkel, of...?
Zelf heb ik hier nog een los AT 386 moederbord liggen dat wel een (mini tower) computerkast verdiend.
Neemt natuurlijk wel weer (schaarse) ruimte in. Losse onderdelen in een doos bewaren is toch efficiënter.
- Ik vind bepaalde moederborden speciaal/bijzonder en heb ze ter display staan
- Een deel van deze moederborden is ook defekt, dus kan niet gebruikt worden (alleen voor de show)
- Ik heb moederborden in bulk aangeschaft voor een projectje, maar dat is er (nog) niet van gekomen (hele reeks ITX borden met integrated CPU)
- Moederborden die als reserve dienen. Met name voor bepaalde pc's/builds die mij heel dierbaar zijn heb ik soms reserve onderdelen, met name moederborden en GPU's. Dit omdat oude hardware toch wel eens stuk kan gaan.
- De rest, dingen die ik misschien ooit nog in een build wil gebruiken, of moederborden die ik gewoon een keer weg moet doen (ooit als setje van moederbord + CPU + RAM + ?? aangeschaft, maar geen nut/doel voor het moederbord).
Zo heb ik hier nog iets van 10 gelijke ITX bordjes met integrated CPU etc. Die waren ooit bedoeld voor een home automation projectje. Is er nooit van gekomen, is waarschijnlijk ook niet meer nodig. Zo heb ik ook nog een hele reeks verschillende 386/486/Pentium 1 compatible moederborden liggen. Die heb ik ooit in een grote doos bij een man gekocht, samen met een doos vol insteekkaarten (ISA/PCI GPU's, netwerkkaarten, soundkaarten, controllerkaarten). Zitten echt nog wel een paar leuke dingen bij, b.v. met een Pentium Overdrive, wellicht dat ik daar ooit nog een build van maak, voor mijzelf of een vriend. En anders gaan die dingen een keer in de verkoop. Maar ik heb nog niet de zin en tijd gehad om alles te koop aan te bieden, bij elke ding weer de verzending te regelen of een afhaalafspraak in te plannen. Dat komt wel een keer...
Hetzelfde verhaal heb ik met zo'n beetje alle soorten hardware, van GPU's tot koeler, van RAM geheugen tot HDD's en voedingen. Ik heb de ruimte ervoor, dus ik vind het wel fijn om flink wat in voorraad te hebben mocht ik aan een build willen beginnen. De enige zaken waar ik recentelijk wat in ben gaan opruimen is complete "moderne" pc's (mijn vorige main game pc), lege pc kasten en monitoren. Ik heb nog een paar kasten staan die ik 98% zeker niet meer ga gebruiken, dus dan kan ik die beter een keer te koop aanbieden. Hetzelfde geldt voor de monitoren; al mijn game stations zijn voorzien, heel soms wijzig ik bepaalde setups nog en dan soms ook de monitor, maar ik heb ook enkele monitoren staan die ik vrijwel zeker niet meer ga gebruiken.
Daarbij zijn kasten en monitoren hetgeen wat veruit de meeste ruimte in beslag neemt, vandaar dat ik daarin wat wil gaan opruimen. Of ik nu 10 SATA kabels heb of 100, dat scheelt niet zoveel in ruimte.
En ja waar haal ik kasten vandaan? Overal zo'n beetje. Soms hier op Tweakers, maar qua oudere kasten heb ik meestal meer geluk op andere platformen zoals Marktplaats, de Duitse Kleinanzeigen, soms Ebay of ook gewoon de lokale kringloop winkel. Heb er ook wel eens een meegenomen van het milieupark, alhoewel het bij ons in ieder geval eigenlijk niet is toegestaan om iets mee terug te nemen. Alleen ja, toen ik b.v. afgelopen jaar daar een kapotte monitor en een paar defekte voedingen kwam brengen en ik een in goede staat zijnde Nintendo NES zag liggen, dat kon ik daar niet laten liggen. Ding bleek het naderhand ook gewoon prima te doen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ja, het mag hier ook niet, maar de container waar het witgoed in staat, staat helemaal op het einde, ruim 50 meter verwijderd van het hokje waar de mannetjes van het milieupark zitten/rondhangen. Als het regent of wanneer het druk is valt het totaal niet op of je iets meeneemt... tenzij dat een 50+ inch tv is die je naar buiten loopt te sleurenmarklinfan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:05:
Oofff bij de milieustraat zou ik ook graag spullen meenemen, maar bij ons staat er helaas een heel streng meneertje bij de ingang van de containers met de WeCycle bakken....
Edit: en die hele regel vind ik ook vrij onzinnig, alhoewel ik het deels wel begrijp. Wanneer ik met een andere persoon buiten de poorten sta en ik zie dat die een NES weg wil gooien en ik zeg tegen die persoon "oh maar die wil ik wel hebben", dan is het prima. Maar legt die persoon het in de container en pak ik het er vervolgens weer uit, dan mag het niet. Ik snap het deels wel waarom ze het doen, want ander gaan mensen die hele kratten overhoop halen. En afhankelijk van welke opzichter daar is knijpen ze een oogje dicht, zeggen ze vriendelijk "dat is eigenlijk niet de bedoeling maar ga maar" of ze gaan vol op hun strepen staan en doen alsof je een moord begaat.
[ Voor 34% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-01-2026 16:24 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Enerzijds: geen noodzaak, heb genoeg systemen in omloop.
Twee: ik sla liever wat extra moederborden en gpu's op dan enorm veel volledige kasten en/of veel lege kasten. Scheelt ook best ruimte.
Maar geen zorgen: ik heb meer dan genoeg complete systemen, en nog een paar lege of bijna lege kasten. 😂
[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 16-01-2026 16:25 ]
![]() | ![]() | ![]() |
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Met zon 25 systemen opgebouwd is het al bijna het lot tarten rondom de W.A.F. Als dat nog meer systemen bij komen gaat dat niet goed komen vrees ikfrapex schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:18:
Hebben jullie eigenlijk voor elk moederbord dat je bezit ook een bijbehorende computerkast?
Zelf heb ik hier nog een los AT 386 moederbord liggen dat wel een (mini tower) computerkast verdient.
Neemt natuurlijk wel weer (schaarse) ruimte in. Losse onderdelen in een doos bewaren is toch efficiënter.
Maar buiten dat staan hier ook nog zon 14 kratten vol met allerlei onderdelen, goed om nog eens 20 laten je kunnen vullen. Ik heb nog een een aantal kasten extern staan daarvoor, maar geen idee of ik die nog ga gebruiken binnen nu en een paar jaar.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mwoeahaha, dan zou ik een groter huis nodig hebbenfrapex schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:18:
Nadeel van ingebouwde borden is dat het ook lastiger is om eraan te rommelen zie mijn XT waar ik nog steeds die 8b ISA VGA in moet vrotten, maar de moeite om de kast uit te bouwen, kaart te vervangen, weer in te bouwen en hopen dat alle kabels aan achterkant goed vast zitten, je kunt een stuk meer met een los bord op je bureau
Ja, en ja, en verder ogen open houden. Heel soms ligt er iets bij grofvuil. Soms gooien ze iets op het werk weg. Soms hoor je van familie of collega's iets.En waar haal je dan zo'n kast vandaan; kijk je dan op Marktplaats of bij een kringloop winkel, of...?
Minitower? AT steekt flink uit boven de keyboard connector en heeft al snel een bigtower nodig. Alleen baby-AT gaat in een minitower passen.Zelf heb ik hier nog een los AT 386 moederbord liggen dat wel een (mini tower) computerkast verdient.
Dat vooral.Neemt natuurlijk wel weer (schaarse) ruimte in. Losse onderdelen in een doos bewaren is toch efficiënter.
Oslik blyat! Oslik!
- Techno Overlord
- Registratie: Januari 2003
- Laatst online: 21:46
Nocturnal Metamorphoses™
Forever raver!
Of gewoon op een houten plank schoevendion_b schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 02:39:
Nadeel van ingebouwde borden is dat het ook lastiger is om eraan te rommelen zie mijn XT waar ik nog steeds die 8b ISA VGA in moet vrotten, maar de moeite om de kast uit te bouwen, kaart te vervangen, weer in te bouwen en hopen dat alle kabels aan achterkant goed vast zitten, je kunt een stuk meer met een los bord op je bureau
Het gaat om een Baby AT moederbord (PCChips M321), dus dat past dan primaMinitower? AT steekt flink uit boven de keyboard connector en heeft al snel een bigtower nodig. Alleen baby-AT gaat in een minitower passen.
Die hele grote AT moederborden word ik niet zo vrolijk van, is mij echt te groot
Hoewel, wellicht leuk voor aan de muur, in plaats van een schilderij
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Ik zet mijn eigen testopstelling(en) meestal op een kartonnen schoenendoos. Dan staat de testopstelling meteen wat hoger, het voorkomt krassen op de tafel en er kunnen (zonder problemen) expansiekaarten op het moederbord gedrukt worden (de slotplaatjes (brackets) hangen dan over de rand).
Ik heb vandaag de cache chips binnen gekregen.Ron79 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:27:
[...]
Het is nog erger, ik heb maar 128KB![]()
Stel, ik wil cache upgraden, dan ben ik volgens de handleiding 4 chips van 128Kx8 chips nodig
Volgens de handleiding zouden cache chips 20ns moeten zijn? Die erop zitten lijken 15ns te zijn.
Als ik dan toch naar die 512kb wil, om in elk geval 2 RAM sticks te kunnen gebruiken (64MB) en dit te kunnen cachen. Welke heb ik dan nodig? Weet jij toevallig type/modelnummers die ik zou kunnen kopen? incl de tag (32Kx8)?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Van 128K naar 512K
Zoals @dion_b aangaf, een "oude" chip naar de TAG positie, en de 4 nieuwe geplaatst.
Van de aanwezige 128MB RAM gaat 64MB eruit. Way too overkill voor een 486
![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Ron79 op 17-01-2026 18:14 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ik test ook wel eens mobos op een mobo doos, nu je t zegt 😂maar dan is het niet onder zware belasting zegmaar.
Dat kan mooi een ander of nep merk zijn, want het ISSI logo ziet er echt heel anders uitPD2JK schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:14:
En relatief nieuw cache ook, dit ISSI logo kende ik nog niet. Mooi dat het gelukt is.
https://www.issi.com/US/index.shtml
Dat betekent overigens niet dat het niet werkt of slecht is, ik heb hier ook chips (dram hier) die vast neppers zijn en prima werken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat is uiteindelijk het enige wat telt.Waterbeesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:38:
Dat betekent overigens niet dat het niet werkt of slecht is, ik heb hier ook chips (dram hier) die vast neppers zijn en prima werken
Het staat wel mooi, als er nieuwe logos opgedrukt zijn
Nu maar weer eens op zoek naar een leuke AT behuizing.
Ik wou dat er eens een producent opstond die dit kon oppakken.
Beetje als mijn Silverstone FLP02, maar dan echt de oude AT behuizingen, MHz display, turbo button, keylock etc.......
Gewoon een heruitgave van de oude generatie (2/386) kasten
[ Voor 29% gewijzigd door Ron79 op 18-01-2026 00:07 ]
Dan is deze advertentie bij V&A erg interessant:
https://tweakers.net/aanb...r-cm-stacker-atx-btx.html
Ik vind de grote Digikey/RS Components/soortgelijken redelijk duur met verzenden, en bij sites als AliExpress weet je nooit of wat je krijgt niet stiekem een opnieuw verpakt/gelabeld product is (zie condensators met als een matroskapop een kleintje in een grote). En bij sites als Bol heb ik vaak de indruk dat het alsnog bij AliExpress vandaan komt, maar dan voor 3x de prijs.
[ Voor 11% gewijzigd door NaoPb op 18-01-2026 06:00 ]
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
PD2JK in "Het grote Retro Game PC topic"
Verder heb je nog de zaken als Conrad / Mouser / Electro Andijk waar je zou kunnen zoeken.
De tantaaltjes op de (-)12 Volt voedingslijn gaan vaker kapot dan die op de (-)5 Volt voedingslijn.
Vaak omdat er tantaaltjes gebruikt worden met een maximale spanning van 16 Volt
Alhoewel, ik heb hier een 286 moederbord liggen met een ontplofte tantaal van 25 V 10 uF op de -12 V lijn, dus dat kan ook gebeuren
Je kan voor zover ik weet AT borden ook op een ATX moederbord plaat schroeven.frapex schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Of gewoon op een houten plank schoeven, lekker stevig en geen risico op kortsluiting.
JE hebt van die kasten waarbij je het geheel zo via de achterkant van de kast eruit trekt. Die zijn wel fijn als testopstelling te gebruiken
1 van mijn setups in een Skarkoon VS4, wegens gebrek aan AT behuizingen:
[ Voor 9% gewijzigd door Ron79 op 18-01-2026 15:45 ]
Dat had ik inderdaad reeds ondervonden jaRon79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Je kan voor zover ik weet AT borden ook op een ATX moederbord plaat schroeven.
JE hebt van die kasten waarbij je het geheel zo via de achterkant van de kast eruit trekt. Die zijn wel fijn als testopstelling te gebruiken
[Afbeelding]
Overigens geldt dat helaas niet voor alle behuizingen en moederbord -combo's.Sommige behuizingen hebben stand-off's die niet (zonder geweld) van de mobo-tray afgehaald kunnen worden. Nou heb ik daar bij mijn InWin case gelukkig geen last van.
Overigens biedt het een mogelijkheid om ook de CF-card reader achterin te monteren, zonder dat je een IO-slot hoeft op te offeren.
[ Voor 6% gewijzigd door InjecTioN op 18-01-2026 15:51 ]
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Nice systeem!InjecTioN schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Dat had ik inderdaad reeds ondervonden ja![]()
Overigens geldt dat helaas niet voor alle behuizingen en moederbord -combo's.Sommige behuizingen hebben stand-off's die niet (zonder geweld) van de mobo-tray afgehaald kunnen worden. Nou heb ik daar bij mijn InWin case gelukkig geen last van.![]()
Overigens biedt het een mogelijkheid om ook de CF-card reader achterin te monteren, zonder dat je een IO-slot hoeft op te offeren.
Welke Gotek's zijn geschikt voor de PC?
Ik zoek eigenlijk iets voor in een 5,25" slot en het moet beetje matchen met de retro behuizingen.
Cable management kwam toen nog niet in de dikke Van Dale voorRon79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Je kan voor zover ik weet AT borden ook op een ATX moederbord plaat schroeven.
[Afbeelding]
Vroeger knipte ik sommige draden weg om het netjes te laten lijken en nu heb ik een prachtige high-end rig staan met keurige cable management en staat ie onder het bureau
Er zijn nogal wat in omloop. Maar je wilt mogelijk eens zoeken op “keirf gotek”, of gewoon naar deze link gaan:Ron79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:11:
[...]
Nice systeem!
Ik zoek eigenlijk iets voor in een 5,25" slot en het moet beetje matchen met de retro behuizingen.
https://github.com/keirf/flashfloppy/wiki/Gotek-Models
Die gast maakt (met wat hulp hier en daar) nieuwe custom firmware die echt een hoop kan.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Ron79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:11:
[...]
Nice systeem!
Jup, die guide het prima aan welke je kunt gebruiken. En uit ervaring: volg ook de rest van de tutorial en zet er flashfloppy op. Dat is echt een musthave om makkelijk te werken met images. Incl. exotischer.InjecTioN schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Er zijn nogal wat in omloop. Maar je wilt mogelijk eens zoeken op “keirf gotek”, of gewoon naar deze link gaan:
https://github.com/keirf/flashfloppy/wiki/Gotek-Models
Die gast maakt (met wat hulp hier en daar) nieuwe custom firmware die echt een hoop kan.
En een oled display kan ik ook aanbevelen, dan zie je direct welke image je hebt ingeladen ipv een volgnummer.
Hier heb ik er nu 3 in omloop.
1 stokoude met de oude STM32F105 chip
1 met betere display en rotay knop en oude STM32F105
1 met betere display en rotay knop en nieuwe Artery AT32F435
In praktijk doen ze qua compatibiliteit niks voor elkaar onder en werken ze net zo goed. Pas met zeer exotische formats ga je misschien tegen issues aan lopen met de oudere versie of met de Artery 415 maar dat is zeker niet bij PC-achtige toepassingen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ben ook opzoek naar een zwarte 5.25" Gotek floppy emulator. Bij voorkeur deze omdat die rotary knop niet zo ver uitsteekt. Mijn Antec P182 case heeft een deur en met deze knop kan de deur gewoon dicht. Ik heb vorige week het contactformulier op gotek.nl ingevuld met de vraag of ik zo'n exemplaar kan kopen. Ik heb echter nog geen reactie gekregen helaas.Ron79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:11:
[...]
Nice systeem!
Forever raver!
Mening: shop op Ali voor zon ding. Daar heb je ze voor letterlijk de helft van het geld en zijn precies dezelfde.Techno Overlord schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Ik ben ook opzoek naar een zwarte 5.25" Gotek floppy emulator. Bij voorkeur deze omdat die rotary knop niet zo ver uitsteekt. Mijn Antec P182 case heeft een deur en met deze knop kan de deur gewoon dicht. Ik heb vorige week het contactformulier op gotek.nl ingevuld met de vraag of ik zo'n exemplaar kan kopen. Ik heb echter nog geen reactie gekregen helaas.
Ik ben voor de lokale handel, maar dit soort verschillen op een product dat sowieso uit China komt, vind ik dit verschil niet waard.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
- Techno Overlord
Nocturnal Metamorphoses™
Ik heb daar rondgezocht zoals al eerder getipt werd in dit topic om dat daar te doen. Maar ik vind helaas niet zo eentje die ik linkte in mijn vorige post.Waterbeesje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:08:
[...]
Mening: shop op Ali voor zon ding. Daar heb je ze voor letterlijk de helft van het geld en zijn precies dezelfde.
Ik ben voor de lokale handel, maar dit soort verschillen op een product dat sowieso uit China komt, vind ik dit verschil niet waard.
Edit: De zoekfunctie van Ali werkt erg slecht moet ik zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 18-01-2026 21:15 ]
Forever raver!
Nee, die heeft hij zelf gemaakt als ik het zo lees. Ik heb een aantal keren contact met hem gehad en hij denkt graag mee over wensen en wat er voor opties zijn. Dus als je het geld ervoor over hebt is het zeker een goeie optie.Techno Overlord schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:13:
[...]
Ik heb daar rondgezocht zoals al eerder getipt werd in dit topic om dat daar te doen. Maar ik vind helaas niet zo eentje die ik linkte in mijn vorige post.
Edit: De zoekfunctie van Ali werkt erg slecht moet ik zeggen.
Op aliexpress heb je soms nog weleens van die 5,25" naar 3,5" verloopstukken van zwart plastic. Als je daar een zwarte gotek in plaatst zou het misschien ook kunnen werken. Alleen zou je dan zelf op de gotek wat header pins moeten solderen en die nieuwe firmware erop flashen.
Dan mis je wel de draaiknop, oled display met meer info, en een klein speakertje dat diskettegeluiden probeert na te doen. Die zitten er bij die van gotek.nl dan wel op.
P.S.: bij dat verloopstuk is het wel handig om schroeven te zoeken die je in het plastic draaien kunt, zoals die voor je ventilators in je pc maar kleiner. De normale schroeven van je computer draaien daar niet lekker in.
[ Voor 9% gewijzigd door NaoPb op 19-01-2026 15:21 ]
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Net toevallig bericht gekregen. Gelijk het geld overgemaakt en wordt deze week nog verstuurd. Woohoo!NaoPb schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Nee, die heeft hij zelf gemaakt als ik het zo lees. Ik heb een aantal keren contact met hem gehad en hij denkt graag mee over wensen en wat er voor opties zijn. Dus als je het geld ervoor over hebt is het zeker een goeie optie.
Op aliexpress heb je soms nog weleens van die 5,25" naar 3,5" verloopstukken van zwart plastic. Als je daar een zwarte gotek in plaatst zou het misschien ook kunnen werken. Alleen zou je dan zelf op de gotek wat header pins moeten solderen en die nieuwe firmware erop flashen.
Dan mis je wel de draaiknop, oled display met meer info, en een klein speakertje dat diskettegeluiden probeert na te doen. Die zitten er bij die van gotek.nl dan wel op.
P.S.: bij dat verloopstuk is het wel handig om schroeven te zoeken die je in het plastic draaien kunt, zoals die voor je ventilators in je pc maar kleiner. De normale schroeven van je computer draaien daar niet lekker in.
Forever raver!
Inmiddels voor beide machines een andere moederbord besteld, voor de 150 eentje met CPU. In beide gevallen flink kunnen onderhandelen op de prijs maar met verzendkosten toch nog 200 euro per machine kwijt. Goed, leergeld. Als ik het wel geweten had dan had ik beide machines alsnog gekocht maar er wat minder voor betaald.
Omdat ik toch moet wachten maar eens begonnen met het demonteren en goed schoonmaken. De 150 lijkt sprekend op mijn 150 dus die trek ik helemaal los zonder me zorgen te hoeven maken dat ik alles op de juiste manier terugkrijg. Sowieso foto's vooraf en een service manual bij de hand dus dat komt wel goed.
Om de tijd te doden de videokaart uit de 150 maar eens in mijn 140 geduwd, blijkt een GXT2000P te zijn. Lijkt op een ATI Fire GL1, op zich niet heel bijzonder maar betekent wel dat ik KDE en CDE kon configureren voor 24-bits kleur. Dat ziet er toch een heel stuk beter uit!
:strip_exif()/f/image/FBDUtf9Cmn0C2rWgPDGsodNR.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een indruk te krijgen van de rest, dit is hoe vuil de 150 is. In principe geen onherstelbare schade en ik overweeg om de kap opnieuw zwart te spuiten. Kan voorlopig toch niets doen voordat ik de onderdelen heb.
[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 24-01-2026 13:35 ]
[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 24-01-2026 13:35 ]
1x Persyst PC/SM met 384kB ram:
9x 41256 chips die olwaardigwerken
18x 41256 chips die meedraaien als 4164 (dus een lijn zonder adresdata). Deze chips werken prima stabiel en de laatste adreslijn staat altijd in een vast voltage.
2x onbekende kaart met 72x 4164 chips. Ik heb deze geprobeerd met de 41256 chips, en dat blijft niet stabiel werken. Random fouten op verschillende adressen. Ondanks dat de laatste adres lijn verbonden is met een of andere weerstand, blijft hij zweven denk ik. Met de 4164 chips gewoon stabiel.
En 1x de Ram Deluxe 3000 met 3MB in 108x 41256 chips.
Dat chipjes prikken is stiekem best therapeutisch
Daarna kapotte chips isoleren is een volgend monnikenwerk, tabel er naast houden om de dooie rommel er tussenuit te vissen. Maar met 4 kapotte chips op de 300 hoor je mij niet klagen!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
:strip_exif()/f/image/isejYpPLJmbyyefQpMr6RfxX.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet precies wat er gebeurd is maar ben inmiddels 7 uur en 550 km. verder en de hoeveelheid RS/6000's in mijn kantoortje is geëxplodeerd!
Na de teleurstellende ervaring eerder deze week was dit helemaal top. De man had tientallen verhalen over waar de system voor gebruikt zijn, één van de 150's is gebruikt bij de ontwikkeling van de Toyota F1 auto in het ontwerpcentrum in Keulen. Helaas heb ik van drie systemen de harddisk daar moeten laten omdat er nog allerlei data van klanten op stond, kon de man niet overhalen om die ter plekke te wissen helaas.
Denk dat ik maar alvast een paar BlueSCSI's er bij moet kopen. Dat werkt helemaal perfect in mijn eigen 140, stuk sneller en vooral veel stiller. Was misschien al ter sprake gekomen hier, maar ze komen binnenkort met een Ultra SCSI variant: https://bluescsi.com/ultra
pics or it didn't happenWaterbeesje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:23:
Hier heb ik nu 4 ram kaarten tjokvol geheugenchips liggen
Ieder zijn hobbyDat chipjes prikken is stiekem best therapeutisch
Daarna kapotte chips isoleren is een volgend monnikenwerk, tabel er naast houden om de dooie rommel er tussenuit te vissen. Maar met 4 kapotte chips op de 300 hoor je mij niet klagen!
Mijn zeer beperkte voorraad hergebruik/herwonnen tantaaltjes slinkt wel wat snel zo. Bewaren jullie eigenlijk oude of vervangen tantaaltjes?
Spoedig
Ik bewaar nooit oude condensators. Elektrolytisch of tantaal, het is gewoon een halve eeuw oud en ze kosten nieuw geen drol meer. En ik durf best te gokken dat een tantaaltjr van ome Ali zijn werk prima doet binnen de voor het systeem acceptabele specsIeder zijn hobby. Ik heb gisteren nog een 286 moederbord aangestoken (aangezet)
. Er kwam me toch een vlam uit zo'n 25 V 10 uF tantaaltje op dat moederbord
. Ik ga 'em vervangen door een hergebruik-tantaaltje
.
Mijn zeer beperkte voorraad hergebruik/herwonnen tantaaltjes slinkt wel wat snel zo. Bewaren jullie eigenlijk oude/vervangen/afgeschreven/afgekeurde tantaaltjes?
Als het wat strakker in specs moet zitten pak ik ze van Mouser of zo, dan weet je dat het klopt, maar bij der meeste homebrew dingen mag je er gewoon 1000% vanaf zitten
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vooral die zwarte lijken mooi (vind ik). Zou er zelf een 'sleeper' (moderne hardware erin) van kunnen maken en er de hele dag naar kijken. Mooier dan menig moderne kast.Jazzy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:46:
[Afbeelding]
Weet niet precies wat er gebeurd is maar ben inmiddels 7 uur en 550 km. verder en de hoeveelheid RS/6000's in mijn kantoortje is geëxplodeerd!Heb er twee Model 140 en twee 150 bij, en nog eentje waarvan de voeding ontbreekt. Aangezien ik de 150 van afgelopen week een deepclean had gegeven zullen we die voeding zo eens in dit systeem drukken om te zien of dat het enige issue was.
Na de teleurstellende ervaring eerder deze week was dit helemaal top. De man had tientallen verhalen over waar de system voor gebruikt zijn, één van de 150's is gebruikt bij de ontwikkeling van de Toyota F1 auto in het ontwerpcentrum in Keulen. Helaas heb ik van drie systemen de harddisk daar moeten laten omdat er nog allerlei data van klanten op stond, kon de man niet overhalen om die ter plekke te wissen helaas.
Denk dat ik maar alvast een paar BlueSCSI's er bij moet kopen. Dat werkt helemaal perfect in mijn eigen 140, stuk sneller en vooral veel stiller. Was misschien al ter sprake gekomen hier, maar ze komen binnenkort met een Ultra SCSI variant: https://bluescsi.com/ultra
Maar dan ben ik ook iemand die toch al van de looks van die professionele workstations en servers houdt.
Ik heb ongeveer dezelfde maar zonder die front aansluitingen onderaan.
[ Voor 81% gewijzigd door marklinfan op 24-01-2026 23:29 ]
:strip_exif()/f/image/PD2FJ29HKBS3xjWpvL9Gl60s.jpg?f=fotoalbum_medium)
De rechtse is de Everex Ram 3000 Deluxe. Hij wijkt licht af van de versie op Theretroweb: de mijne heeft ruimte voor 1 Ems page en die op Theretroweb kan 2 pages instellen. Verder werkt hij hetzelfde.
De middelste is de onbekende kaart. Hier moet ik nog een wat betere omschrijving maken van de switches, dan kan jij worden toegevoegd op Theretroweb. Hier zit nu 384kB op en hij ondersteunt er 512. Ik ga de rest niet vullen omdat de meeste computers al minstens 256kB hebben en verreweg de meeste ook max 640kB kunnen gebruiken. Deze kaart heb ik dubbel, zelfde hoeveelheid chips en intussen ingebouwd in de Multitech waarmee dit is begonnen.
De linkse kaart is de Persyst PC/SM. Wederom niet meer dan 384kB terwijl 512 is ondersteund. Nou ja, eigenlijk 768kB aanwezig maar niet als zodanig geconfigureerd. Deze ga ik nog wel anders indelen, dat wel de 512kB er op is ingesteld en dan met een paar chips minder. Deze kaart is pas toegevoegd aan Theretroweb
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, ben het wel met je eens. Was al heel blij met de beige 140 rechts op de foto die werkelijk in nieuwstaat verkeert, maar in vergelijk met die zwarte kasten ziet al het andere er hopeloos ouderwets uit.Nemesizz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:54:
[...]
Vooral die zwarte lijken mooi (vind ik). Zou er zelf een 'sleeper' (moderne hardware erin) van kunnen maken en er de hele dag naar kijken. Mooier dan menig moderne kast.
Maar dan ben ik ook iemand die toch al van de looks van die professionele workstations en servers houdt.
Denk dat je hier wel iets moderns van zou kunnen maken zonder al te veel moeite, het is een ruime kast en een ATX-voeding is snel geplaatst. Wel zit er natuurlijk een heel ander moederbord in, dat vergt dus wat huisvlijt.
Dat is ook een mooi setje!marklinfan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:27:
Die AOpen kast die je links hebt staan is ook mooi.
Ik heb ongeveer dezelfde maar zonder die front aansluitingen onderaan.
Begin jaren 2000 bouwde ik hobbymatig computers voor vrienden en bekenden. Avondje koffie drinken om te horen wat mensen wilden, wat in de praktijk meer om budget ging en of er nog een printer oid. bij moest. Vervolgens onderdelen halen bij Gistron (op de grens bij de A12, wie herinnert zich dat nog), systeem in elkaar bouwen en bij de mensen installeren en beetje uitleg geven. Geloof dat ik er dan 150 euro aan over hield, wat voor ons jonge gezinnetje toen serieus extra geld was.
Deze AOpen heb ik op die manier ooit voor kennissen geleverd, daarna ingeruild bij een nieuw systeem, heeft een jaar of vijf bij mijn moeder gestaan, paar jaar bij mijn broertje en is nu alweer een tijdje mijn Windows XP systeem. Pas uit verveling voorzien van Antix Linux 23.3, Windows 2000 en Windows XP multiboot.
Dit systeem heeft eind jaren negentig 130.000 Dmark gekost, weliswaar inclusief een licentie voor de Catia ontwerpsoftware. Zo ziet de videokaart er dan uit:
Vant weekend het computer kamertje eens goed opgeruimd en alle kastjes en lades uitgezocht.
Ineens kwam ik nog wat originele kopieën tegen: Windows 98 en Microsoft Works, nog compleet in seal.
:strip_exif()/f/image/Wb2SBHQXqfVFjkCPK4I1Tz2b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zvZKVRQKhHZM0KPten7gBacM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zEsVMcZQsuG1KsE4mdDzhxPc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/znKKaEBHZhbjgxMIOqTjeGlK.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de liefhebber eventueel te koop (DM), anders ligt het ook maar te verstoffen.
I, a stranger and afraid in a world I never made...
Forever raver!
Ik kwam dit topic per toeval vandaag pas tegen maar ik had gelijk zelf weer het nostalgische gevoel, ooit door een radio oproep begonnen met een zolder vol oude meuk van 8088 tot en met 486 DX4 100mhz.Techno Overlord schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:03:
Nu ik nog steeds aan het wachten ben op onderdelen die moeten binnen komen voor mijn DOS/Win98 build, heb ik besloten om ook een WinXP machine te bouwen. Wellicht niet echte retro hardware (Dell OptiPlex 9010 met i7 3770, GTX 750 Ti en Creative Soundblaster X-Fi Elite Pro SB0550) maar wel een pc volledig WinXP compatible is en alle games van die periode met gemak kan draaien. Ik mis alleen nog een Socket 7 PC. Na mijn Commodore 64 een Packard Bell Pizza Tower met Pentium 133MMX van mijn ouders gekregen als eerste PC toen ik op de middelbare zat. Zo eentje komt er ooit ook nog wel als ik de Win98 en WinXP pc klaar heb. Ik zou van te voren niet kunnen zeggen dat ik weer zo hyped ben voor wat hardware. Erg leuk om weer bezig te zijn met dat, voor mij, oude spul.
De eerste familie PC was een AMD K6 166mhz met 16mb EDO-RAM en een 2mb gpu van ik meen Diamond. Daar later nog een voodoo 3dfx kaart bij gehangen en uitgebreid op de 2gb hdd.
Ik was er niet van weg te slaan! Toen wist ik het nog niet maar POD draaide vlekkeloos wat later vrij bijzonder bleek.
Alleen de CPU ligt er nog van in de la hier.
Enfin. Ik wil weer eens een soort van retromachine gaan bouwen, had destijds nog een plexiglas atx tower, helemaal met waterkoeling, grafisch display, proximity sensoren om de dvd lades met een swipe langs de kast te kunnen openen, heerlijk fast & furious trashy met ccfls enz.
De meeste componenten heb ik nog. Core2duo, 2x 8600gt kaarten in sli, Asus Striker mobo, 8gb ram enz.
Ok, niet helemaal retro nog maar, het komt an sich nog wel in de buurt.
Toch eens kijken of ik daar nog wat van kan maken.
Adjust non olet, plerumque...
Wuuut man, das mij daily driver onder de tv zo'n beetje, ik heb een HP Elite mobo met 3770, maar dan met Windows 11Techno Overlord schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:03:
Nu ik nog steeds aan het wachten ben op onderdelen die moeten binnen komen voor mijn DOS/Win98 build, heb ik besloten om ook een WinXP machine te bouwen. Wellicht niet echte retro hardware (Dell OptiPlex 9010 met i7 3770, GTX 750 Ti en Creative Soundblaster X-Fi Elite Pro SB0550) maar wel een pc volledig WinXP compatible is en alle games van die periode met gemak kan draaien.
Maar wel een mooi platform. Voor XP zeker een vlot platform waar je niks tekort gaat komen
Het socket 7 platform is ook zeer veelzijdig en dat maakt het een prachtig platform. Van de pentium 75 die door een vlotte 486 te schande werd gebracht tot de k6-3+ die dapper de 600MHz aantiktIk mis alleen nog een Socket 7 PC. Na mijn Commodore 64 een Packard Bell Pizza Tower met Pentium 133MMX van mijn ouders gekregen als eerste PC toen ik op de middelbare zat. Zo eentje komt er ooit ook nog wel als ik de Win98 en WinXP pc klaar heb. Ik zou van te voren niet kunnen zeggen dat ik weer zo hyped ben voor wat hardware. Erg leuk om weer bezig te zijn met dat, voor mij, oude spul.
Daar binnen is de p133 een stevig model, dankzij de 66MHz bus. Ben benieuwd wat het gaat worden!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mijn vorige PC was ook een i7 3770K. Die is pas vorig jaar vervangen...Waterbeesje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:07:
[...]
Wuuut man, das mij daily driver onder de tv zo'n beetje, ik heb een HP Elite mobo met 3770, maar dan met Windows 11
Maar wel een mooi platform. Voor XP zeker een vlot platform waar je niks tekort gaat komen
[...]
Het socket 7 platform is ook zeer veelzijdig en dat maakt het een prachtig platform. Van de pentium 75 die door een vlotte 486 te schande werd gebracht tot de k6-3+ die dapper de 600MHz aantikt![]()
Daar binnen is de p133 een stevig model, dankzij de 66MHz bus. Ben benieuwd wat het gaat worden!
Overigens is een i7 3770K ook wel echt een super CPU om te combineren met Windows XP. Samen met een Radeon HD 7970 is dit ook echt wel op het randje van officiële support
Dus lekker in elkaar sleutelen en van genieten
Wegens zwerft hier ook nog een Centrino laptop rond, met de dikste ati 1250m videokaart. Draait -jawel- XP sp2. Voor mn zoon ingericht met wat dos spellen in dosbox en wat gekheden als nfs2. Mooi voor de retro ervaring, perfect apparaat daarvoor
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Moet op een Asus P4800 Deluxe komen, das een AGP8x slot iirc.
De 9800 XT bedoel je?The Eagle schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
Wat was eigenlijk de Radeon kaart die boven de 9800pro kwam? Die is niet meer voor een fatsoenlijk bedrag te krijgen, maar een model hoger misschien wel.
Na de 9x00 drie kwam de X serie. X850 of zo is wat je dan wilt hebbenThe Eagle schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
Wat was eigenlijk de Radeon kaart die boven de 9800pro kwam? Die is niet meer voor een fatsoenlijk bedrag te krijgen, maar een model hoger misschien wel.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die werd in eerste instantie alleen geleverd met PCI-E zie ik, later pas in AGP. EN de PCI-E versies gaan ook al richting de 200+ euro zo lijkt het.Waterbeesje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Na de 9x00 drie kwam de X serie. X850 of zo is wat je dan wilt hebben
Wat zou met de 9800pro vergelijkbare performance kunnen hebben, op AGP en tegen een (stuk) lagere kosten?
Alternatief kun je kijken naar de 9700/9600/x600/gf6600 serie. Wel wat trager maar ook beter betaalbaar.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
- Techno Overlord
Nocturnal Metamorphoses™
:strip_exif()/f/image/hcKwI6EoN7lB5rzHOAzNXXbf.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pX7aq643LyUk3TgFdTK4Jhrs.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ZNm5UZT0AkA0sMoZsWDlXbqT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Of ik ze ooit allemaal nog eens ga spelen weet ik niet. Zoveel tijd als vroeger heb ik helaas niet meer. Maar alleen de nostalgie is mij al veel waard.
Forever raver!
Allemaal klassiekersTechno Overlord schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:27:
Wat is een retro game pc zonder games? Another World, Doom 1, Doom 2, Final Doom en Quake III Arena zijn nog onderweg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of ik ze ooit allemaal nog eens ga spelen weet ik niet. Zoveel tijd als vroeger heb ik helaas niet meer. Maar alleen de nostalgie is mij al veel waard.
Die Carmageddon is ook leuk als big box.
Originele CD's van Doom, Doom 2 en Master Levels heb ik nog. De Doom collectie big box heb ik helaas jaren geleden weggegooid.
[ Voor 5% gewijzigd door Acid Vendetta op 27-01-2026 12:45 ]
Precies. Zo heb ik een X600 Pro 256MB in een SFF behuizing zitten, samen met een Core2Duo E8600 en 2GB RAM, voor een low profile Windows 98 game pc. Ik moet zeggen dat het erg goed werkt. Al ben ik nog wel aan het stoeien met de juiste oplossing voor geluid, omdat het een SFF behuizing is.Waterbeesje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:16:
Dan zou je kunnen kijken naar iets van een x700 of x1700. Die zijn ook op AGP uitgekomen en zouden even snel moeten zijn. Of een nvidia gf6800 maar die kosten ook een rib.
Alternatief kun je kijken naar de 9700/9600/x600/gf6600 serie. Wel wat trager maar ook beter betaalbaar.
Als iemand nog goeie tips heeft, zijn ze welkom. Ik gebruik nu een low-profile PCIe1x kaartje met een CMI8738 chipset, wat enigszins werkt. Nog iets of wat buggy op sommige momenten, maar die neem ik voorlopig op de koop toe. Een ander compatible kaartje dat op z'n minst past in een low-profile case is echter toch wel erg welkom.
Sweetspot voor Socket 7 is wel Pentium/AMD K6 met MMX denk ik. Daarna kreeg je Socket 370 dacht ik.Waterbeesje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:07:
Het socket 7 platform is ook zeer veelzijdig en dat maakt het een prachtig platform. Van de pentium 75 die door een vlotte 486 te schande werd gebracht tot de k6-3+ die dapper de 600MHz aantikt![]()
Destijds nog het meeste plezier beleefd aan een systeem met AMD met Barton core, 3000+ met alles erop en eraan. Dat was Socket A meen ik me te herinneren.
Enfiin, ik denk dat ik, wanneer de tijd het toelaat, een systeem op ga tuigen met de Asus Striker mobo, Core2Duo (of Quad, ik heb nog een Quad liggen alhoewel die niet veel sneller is) met 8gb ram, 8600gt's in SLI (2x 512mb) enz. Daar maak ik dan een XP systeem van, dat lijkt me meerdere kanten op flexibel genoeg om retro spellen te spelen van allerlei pluimage. Ik meen me te herinneren dat GTA Vice City er ook uitstekend op ging. Ik heb nog wel wat knappe cases staan waar dat in kan, van retro tot iets minder retro.
Ik had ooit een ATI Radeon X850 XT AGP, die was significant sneller. Ooit verkocht maar, voor de liefhebber, ik heb er wél een waterkoelingblok voor liggen nog ergens voor gratisThe Eagle schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
In mijn beleving was AMD indertijd met de K6 en later Duron/Athlon echt huge! Toen ik zelf systemen bouwde voor mensen was dat vrijwel exclusief op basis van AMD. Toch lijkt het bij retro-builds vaker om Intel te gaan, eerlijk gezegd is mijn main retro machine ook een Pentium 4.1nsane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Sweetspot voor Socket 7 is wel Pentium/AMD K6 met MMX denk ik.
En dat is nu een beetje jammer nu 'retro' ineens 'big business' is geworden.The Eagle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:03:
[...]
Die werd in eerste instantie alleen geleverd met PCI-E zie ik, later pas in AGP. EN de PCI-E versies gaan ook al richting de 200+ euro zo lijkt het.
Wat zou met de 9800pro vergelijkbare performance kunnen hebben, op AGP en tegen een (stuk) lagere kosten?
Paar jaar geleden kon je hardware wat je vroeger niet kon betalen voor een prikkie aanschaffen, en nu laatste paar jaar schieten al die prijzen de pan uit want 'vitage' of 'retro' = $ $ $.
Zelfs kaarten als een TNT2 betaal je nu alweer richting 40 euro voor, terwijl een paar jaar terug kon je ze aan de straatstenen niet kwijt (of ze daadwerkelijk verkocht worden is een 2e, maar denk het wel).
Kijk ik voor de grap eens naar een Asus PC-DL (dual socket 604 bord), had ik paar jaar geleden hier op V&A voor 27 euro ofzoiets (moederbord + 1 CPU + een Radeon 9000). Als ik nu kijk op Ebay staat er een kaal bord op voor ruim 200 euro!
Om nog maar niet te spreken over (de voor mij) 'Holy Grail' ... de Geforce FX5800 Ultra (met originele koeler)...
Een FX 5800 Ultra is gewoon zeldzaam. Dat heeft invloed op de prijs. Zelfde geldt voor 3DFX kaarten.
Deze kaarten kom ik ook niet dagelijks tegen.
Laatst een GeForce 2 GTS Pro en GeForce 4 Ti 4800 nog tegenkomen. Maar dat is al uitzonderlijk..
:strip_exif()/f/image/5nuhyFpzXwgfNwNHb2wzY5oa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Sp33dFr34k op 27-01-2026 19:19 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Reviews gelezen en meer mensen die klagen dat de speedsensor niets doet, zit wel een derde draad op maar die is gewoon voor de sier.
:strip_exif()/f/image/QEaoliBmEglWve5v9YCAnjVu.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar op te letten om wel een goede te kopen? Is een speedsensor verder gewoon gestandaardiseerd?
Baal wel want heb net gisteren een werkend moederbord binnengekregen en sta te popelen om dit ding te kunnen gebruiken.
Das wel heul cheapy... Zelfs wat ik via ome Ali heb besteld heeft gewoon een werkende sensor.Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:47:
Goedkoop blijkt weer eens duurkoop. De fan op deze CPU van een RS/6000 44P Model 170 liep amper meer dus ik snel even de goedkoopste 60x60x15 met drie aansluitingen van Amazon gehaald. Stekkertje omgezet, in de server maar binnen no-time een foutmelding over een gestopte fan.
Reviews gelezen en meer mensen die klagen dat de speedsensor niets doet, zit wel een derde draad op maar die is gewoon voor de sier.
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar op te letten om wel een goede te kopen? Is een speedsensor verder gewoon gestandaardiseerd?
Baal wel want heb net gisteren een werkend moederbord binnengekregen en sta te popelen om dit ding te kunnen gebruiken.
Ik ga zelf voor dit soort dingen meestal wel voor de betere fans tegenwoordig. Niet per se Noctua, Hoewel die er ook tussen zitten. Bequiet is ook mooi.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Cheap? Heb er € 6,04 aan uitgegeven dus dat valt ook wel weer mee.Waterbeesje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Das wel heul cheapy... Zelfs wat ik via ome Ali heb besteld heeft gewoon een werkende sensor.
Ik ga zelf voor dit soort dingen meestal wel voor de betere fans tegenwoordig. Niet per se Noctua, Hoewel die er ook tussen zitten. Bequiet is ook mooi.
Zou het liefst op Amazon kopen omdat ik daar nog een tegoed heb staan. Noctua heeft ook een 60x60x15 versie, wat wel mijn voorkeur heeft omdat ik niet ook nog eens op zoek moet gaan naar langere schroeven, en dan in een uitvoering met drie pinnen: https://amazon.nl/-/en/No...ty-60x15mm/dp/B0DJMHV4RP/
Ik neem aan dat die speed sensor gestandaardiseerd is. https://www.noctua.at/en/...ration-do-noctua-fans-use
Besteld, we gaan het morgen meemaken.
[ Voor 10% gewijzigd door Jazzy op 27-01-2026 21:25 ]
Yep, ik heb die kaart ook gehad. Deed lekker 60+ fps in UT99GOTY op 1280*1024. Ook de tijd waarin ik cd-images op de harde schijf zette zodat ik niet bij elk spel de cd-rom in de drive moest stoppen, dankzij daemon toolsSp33dFr34k schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:14:
Ik heb destijds een 9800Pro Sapphire versie uit de USA gekocht vroeger, volgens mij via eBay toen het nog "hip" was. Geweldige kaart, was voor mij een droom na de Ti4200 en 9600Pro gehad te hebben. Hij werd wel behoorlijk warm, dus heb er toen nog zo'n overdreven huge Zalman koeler opgezet. Ik heb hem nog steeds, compleet in doos, met zowel de originele als Zalman koeler, heeft toch wel een speciaal plekje bij mij die kaart
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een tijden waren dat en dan games huren van de bib en even een image trekken
Ach, games waren niet zo groot en ze pasten op een cd of soms een dvd, maar tegenwoordig is een beetje game over de 100 GB met AC Valhalla die 158,77 GB doet
Tegenwoordig zou ik geen cracks meer downloaden. Het www is er niet minder gevaarlijk op geworden en koop ik mijn games gewoon braaf via Steam. Met een 1000/1000 internetabonnement is downloaden geen issue hier. Is het internet dan zoveel sneller geworden? Valt wel mee. Toen ik breedband kreeg van athome was dat 5 mbit en waren webpages niet veel trager dan nu met alle payload. Alleen down- en uploaden gaat als een speer, maar toch mis ik wel de nostalgie van toen. Ik was blijer met athome breedband dan nu met gigabit internet. Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.
Zeer herkenbaar, windows 2000 was ik ook erg blij mee, lang gebruikt ook!jimh307 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.
En het breedband internet, adsl hier, voelde wel een beetje als een verslaving, muziek, films, spellen, geweldig vond ik het! 😁
Alles was te krijgen, alle info te vinden etc.
Super mooie tijd, vooral veel downloaden ……om er niet perse wat mee te doen, gewoon hamsteren. ☺️
P4 heb ik nooit aangeraakt. M’n AMD setup was superieur qua snelheid en destijds hadden die P4’s allerlei problemen, vooral met temps. Dat was al een tijd waarin je niet meer elk jaar een andere cpu moest hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen, gpu’s werden toen steeds meer een ding, met een knappe gpu op een relatief oude cpu icm met voldoende ram, kon je prima uit de voeten. Enfin, ik ga binnenkort als ik tijd heb maar eens wat uit de kast trekken en kijken wat ik kan bouwen met wat ik heb.Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:17:
[...]
In mijn beleving was AMD indertijd met de K6 en later Duron/Athlon echt huge! Toen ik zelf systemen bouwde voor mensen was dat vrijwel exclusief op basis van AMD. Toch lijkt het bij retro-builds vaker om Intel te gaan, eerlijk gezegd is mijn main retro machine ook een Pentium 4.
Mocht ik eraan toekomen, deel ik het hier :-)
De spullen heb ik wel.
Wrijf het er nog maar een keer in, @Waterbeesje zette de XP2800 aan de kant voor een P4-3,4 en wat een tegenvaller was dat1nsane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:18:
[...]
P4 heb ik nooit aangeraakt. M’n AMD setup was superieur qua snelheid en destijds hadden die P4’s allerlei problemen, vooral met temps. Dat was al een tijd waarin je niet meer elk jaar een andere cpu moest hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen, gpu’s werden toen steeds meer een ding, met een knappe gpu op een relatief oude cpu icm met voldoende ram, kon je prima uit de voeten. Enfin, ik ga binnenkort als ik tijd heb maar eens wat uit de kast trekken en kijken wat ik kan bouwen met wat ik heb.
Mocht ik eraan toekomen, deel ik het hier :-)
De spullen heb ik wel.
Minder snappy en zo. Maar de X700 maakte veel goed tov de 9500.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Eerste breedband thuis was 115Kbit, meeliften op de Casema aansluiting van mijn bovenbuurman. En later zelf 512Kbit. De megabits kwamen pas veel later - ADSL was in 1999 net nieuw, en hoewel het 2Mbit down bood nog zo instabiel als de pest
Deze nostalgie kun je makkeljk weer bevredigen: zet een 10Mb Ethernet hub tussen je PC en je routerjimh307 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Toen ik breedband kreeg van athome was dat 5 mbit en waren webpages niet veel trager dan nu met alle payload. Alleen down- en uploaden gaat als een speer, maar toch mis ik wel de nostalgie van toen. Ik was blijer met athome breedband dan nu met gigabit internet. Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.
alhoewel 'makkelijk'... veel 2.5Gbps en hogere PHYs kunnen niet meer op 10Mbps werken
Ugh, die oude seriele Casema gedrochten. Hadden we toen ik bij de LSVb werkte mee te maken. Zodanig traag en onbetrouwbaar dat je om de haverklap iets niet kon laden en dan altijd moest nagaan of het daadwerklijk uitgevallen was of dat iemand iets zwaars aan het doen was als downloaden van een email met een attachment eraan. Iemand die je een simpel bericht met Incredimail (The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:17:
5 hele mbits aan breedband thuis, toe maar. Toen ik studeerde had de hogeschool een 2Mbit verbinding naar Surfnet.
Eerste breedband thuis was 115Kbit, meeliften op de Casema aansluiting van mijn bovenbuurman. En later zelf 512Kbit. De megabits kwamen pas veel later - ADSL was in 1999 net nieuw, en hoewel het 2Mbit down bood nog zo instabiel als de pest
Dat hadden we in Nijmegen bij de AKKU studentenvakbond beter voor elkaar - 10Mbps symmetrisch op campusnet. Zelfs toen ik thuis een Chello verbinding had met Com21 modem (iirc 2Mbps down, 200kbps up - speciale studentendeal) zat ik stiekem op de uni Napster te draaien
Over netwerkverbindingen gesproken - Ik had van de week een hallucinante combinatie op m'n bureau liggen: ik ben bezig een Mac SE/30 op te knappen (flink wat batterijschade) en als ik toch bezig ben het ook van netwerkverbinding te voorzien. Ik vond zowaar een van de weinige Ethernetkaarten ervoor op Marktplaats voor een mooi bedrag - maar het is een kaart in twee delen (controller voor in de PDS-slot en PHY die je aan achterkant behuizing klikt) en je raadt het al: alleen maar een van de twee (de PHY in dit geval). 10Mb half-duplex only. Die lag terwijl ik dat aan het uitzoeken was bovenop een Mellanox ConnextX-3 40Gbps Ethernet adapter waar ik iets minder retro mee aan het testen was zij het niet op volle snelheid - mijn PCIe bus was met 4 lanes de bottleneck bij 26Gbps
Oslik blyat! Oslik!
Dus mocht iemand er interesse in hebben laat maar wat weten. Ophalen is helaas de enige optie, maar hij mag in principe voor niets meegenomen worden (doosje chocolade of een flesje wijn mag altijd natuurlijk
![]() | ![]() | ![]() |
De HQ08 van Aopen is inderdaad een sublieme kast, veel ruimte om je thuis server te huisvesten, oerdegelijk en voor zijn leeftijd een behoorlijke airflow.Moi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Ik weet dat dit niet het V&A gedeelte is, maar alvorens ik het een en ander daar weer online gooi dacht ik vraag hier eens of iemand nog interesse heeft in een leuke bigtower. Is nog een nette staat gezien de leeftijd, op een van de zijpanelen wat krassen e.d. maar afgezien daarvan niets opmerkelijks. Heb er een tijd mijn Pentium 1 100Mhz build uit mijn jeugd in gehuisvest, maar sinds ik vorig jaar na lange tijd zoeken weer (eenzelfde exemplaar) van mijn originele bigtower heb weten te vinden heb ik voor dit ding geen nut meer.
Dus mocht iemand er interesse in hebben laat maar wat weten. Ophalen is helaas de enige optie, maar hij mag in principe voor niets meegenomen worden (doosje chocolade of een flesje wijn mag altijd natuurlijk). Is zeker nog een hele leuke en degelijk/prettige kast om een Pentium 1 of Pentium 2 systeem in te bouwen.
[Afbeelding]
Ik heb m zelf ook gehad en heb nu zijn broertje staan, de HX08. Zelfde binnenwerk, andere frontje. Als je deze kast vaker wilt verplaatsen, mag je je abo bij de sportschool wel opzeggen, zo zwaar.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Haha, het zou best kunnen dat deze ooit van jou vandaan gekomen is, ding staat al jaren en jaren hier en heb over de jaren zoveel hardware aangeschaft, geen idee meer wat van wie wasWaterbeesje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:32:
[...]
De HQ08 van Aopen is inderdaad een sublieme kast, veel ruimte om je thuis server te huisvesten, oerdegelijk en voor zijn leeftijd een behoorlijke airflow.
Ik heb m zelf ook gehad en heb nu zijn broertje staan, de HX08. Zelfde binnenwerk, andere frontje. Als je deze kast vaker wilt verplaatsen, mag je je abo bij de sportschool wel opzeggen, zo zwaar.
Hahaha, dat bedoel ik dusThe Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:17:
5 hele mbits aan breedband thuis, toe maar. Toen ik studeerde had de hogeschool een 2Mbit verbinding naar Surfnet.
@dion_b Ik ga nu niet meer terug naar 10 mbit
En mocht internet offline zijn (nog niet meegemaakt in mijn nieuwe woning) dan kan ik nog USB-tetheren met mijn telefoon.
Modem heb ik nog steeds, Microcom Deskporte Fast. Mooie van dat ding was dat ie ook op de paralelle poort kon, en initieel 28k8 maar flashbaar naar 36k6 was
Stabieler dan dat modem heb ik ze nooit gezien. Ding deed het gewoon _altijd_
[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 28-01-2026 17:21 ]
Het goedkoopste abonnement van athome was 64 kbit. Het was stabiel want mijn buren hadden die snelheid met 19,95 gulden per maand en ik betaalde 'geloof ik' 79,95 gulden per maand. Dat was peanuts want met inbellen zat ik rond de 100 gulden per maand.The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:21:
Mijn eerste stappen thuis op het www waren idd via een extern 28k8 modem. En HetNet, soort van afgescherm stukje internet van KPN waar je voornamelijk groene pagina's van henzelf en alles van Ilse (ook van KPN) kon doen
Modem heb ik nog steeds, Microcom Deskporte Fast. Mooie van dat ding was dat ie ook op de paralelle poort kon, en initieel 28k8 maar flashbaar naar 36k6 was
Stabieler dan dat modem heb ik ze nooit gezien. Ding deed het gewoon _altijd_
Deze onderstaande PC van destijds had een ethernet naar USB dongle want de netwerkaansluiting op mijn PC was niet stabiel. Via USB wel.
Een Slot 2 Xeon met SCSI zou daarin ook niet misstaanMoi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Is zeker nog een hele leuke en degelijk/prettige kast om een Pentium 1 of Pentium 2 systeem in te bouwen.
[Afbeelding]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
:strip_exif()/f/image/b1OJebV2TK9qCYOh1HSqRqGY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ff een paar extra schermpjes gehangen zodat ik de boel een beetje in de gaten kan houden hier 😂 wordt mn extreme ook nog is gebruikt 😋 heeft er iemand toevallig nog 2 Dell e2414h schermpjes staan? Wil er nog 2 schermen bijhangen maar dan wel graag nog 2 dezelfde 🤓 die schermpjes zijn ondertussen ook al retro (2014) Kan ze ook niet vinden online alleen de nieuwere versie met zwarte voet(de mijne zijn zilver) Maar dat maakt niet uit als de schermen wel hetzelfde zijn aangezien ik ze toch op ga hangen.
Ik kwam toevallig dit weekend tijdens het opruimen nog een 9800Pro tegen. Ooit gekocht zodat ik Windows 7 met Aero interface kon gebruiken. Iets werkte niet lekker dus niet veel later vervangen door een Medion Nvidia 4?00, dat werkte net wat beter.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:14:
Ik heb destijds een 9800Pro Sapphire versie uit de USA gekocht vroeger, volgens mij via eBay toen het nog "hip" was. Geweldige kaart, was voor mij een droom na de Ti4200 en 9600Pro gehad te hebben. Hij werd wel behoorlijk warm, dus heb er toen nog zo'n overdreven huge Zalman koeler opgezet. Ik heb hem nog steeds, compleet in doos, met zowel de originele als Zalman koeler, heeft toch wel een speciaal plekje bij mij die kaart
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel jammer dat ik mijn Voodoo 3 niet bewaard heb, die is in de recyclelaar gegaan. Wel nog een Soundblaster Live! en een orginele dvd van OS/2 warp tegen gekomen.
Heb je meerder videokaarten dan? Als je bijvoorbeeld een RTX 5090 hebt, ook al heeft deze 20 video outs, je kunt er maar 4 aansturen. Nog eentje extra als je een iGPU hebt in je CPU via bijvoorbeeld een USB-C port of HDMI poort van je moederbord. Een andere optie is een USB to Display adapter, maar die kunnen wel 100+ euro per stuk kosten. Of een extra dedicated videokaart.corné325i schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:53:
[Afbeelding]
Ff een paar extra schermpjes gehangen zodat ik de boel een beetje in de gaten kan houden hier 😂 wordt mn extreme ook nog is gebruikt 😋 heeft er iemand toevallig nog 2 Dell e2414h schermpjes staan? Wil er nog 2 schermen bijhangen maar dan wel graag nog 2 dezelfde 🤓 die schermpjes zijn ondertussen ook al retro (2014) Kan ze ook niet vinden online alleen de nieuwere versie met zwarte voet(de mijne zijn zilver) Maar dat maakt niet uit als de schermen wel hetzelfde zijn aangezien ik ze toch op ga hangen.
Been there, done that! Met een sim rig waar ik een Aorus RTX 3080 Xtreme, met 3 DisplayPorts en 3 HDMI 2.1 poorten in had zitten, 5 monitors willen aansluiten. 3 monitors via DisplayPort en een tourenteller via HDMI en nog een scherm voor telemetrie. Meer dan 4 gaat je met een enkele videokaart niet lukken.
Forever raver!
Hier ook voor het eerst ADSL gehad in de tijd van KPN met 64kb/s, Toen had je Direct Connect, een platform met hubs waar je bestanden kon delen. Ik was toen echt de baas van de wijk want wij hadden als een van de eerste mensen ADSL (met zo'n groene "rog" als modem). Dat was toen echt by far het snelste wat je kon krijgen. Kabelinternet bij Casema was echt rampzalig slecht, zo slecht zelfs dat de autoriteit besloten had dat Casema geen nieuwe leden mocht aannemen tot ze de problemen opgelost hadden.jimh307 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Het goedkoopste abonnement van athome was 64 kbit. Het was stabiel want mijn buren hadden die snelheid met 19,95 gulden per maand en ik betaalde 'geloof ik' 79,95 gulden per maand. Dat was peanuts want met inbellen zat ik rond de 100 gulden per maand.
Deze onderstaande PC van destijds had een ethernet naar USB dongle want de netwerkaansluiting op mijn PC was niet stabiel. Via USB wel.
[Afbeelding]
Dat modem was een USB ding, god wat was ik blij dat ik niet meer ruzie hoefde te maken over de telefoonlijn en de navenante rekeningen naderhand.
Je zou er nu haast geen YT filmpje fatsoenlijk overheen krijgen (alhoewel het ook met dialup kan nog altijd).
Wat een tijden.
Ik weet niet hoe picky dat ding is met fanspeed, maar ik had bijvoorbeeld bij m'n Asus PC-DL het 'probleem' dat als een ventilator te langzaam draaide dat je ook fan-fail krijgt. "Wat is te langzaam?" vraag je je dan af, in het geval met dat bord fans die onder de 2500 RPM kwamen. Dan geeft die gewoon 0 RPM aan en krijg je een fan-fail error (op dat bord is het gelukkig te negeren, maar de wat serieuzere server/workstation borden zijn vaak wat kritischer).Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:47:
Goedkoop blijkt weer eens duurkoop. De fan op deze CPU van een RS/6000 44P Model 170 liep amper meer dus ik snel even de goedkoopste 60x60x15 met drie aansluitingen van Amazon gehaald. Stekkertje omgezet, in de server maar binnen no-time een foutmelding over een gestopte fan.
[Afbeelding]
Ik wilde er toen een wat stillere fan op zetten, maar daar dacht het bord anders over, dus toen maar een 'server-grade' (lees: hoog rpm) fan erop gezet.
Dus dat is eventueel iets om ook rekening mee te houden, dat de ventilator mogelijk een bepaald minimum RPM moet hebben om 'uitleesbaar' te zijn.
Als ik je foto zo zie lijkt de fan connector ook aangepast te zijn en niet de standaard 3-pin connector in 'gewone' PC's , maakt qua werking waarschijnlijk niks uit (als je de pin-out maar goed hebt) maar anders had je het bord kunnen foppen door gewoon een andere ventilator op aan te sluiten en dan die kleine fan gewoon voor de koeling houden.
Heb zo'n 'fop-RPM-fan' ook op een bord aangesloten waar ik perongeluk een 4-pin (PWM) fan 1 tikje verkeerd had, fan connector werkt nog wel, maar geen snelheid meer te regelen (dus altijd 100%), dat was te lawaaig, dus andere connector gebruikt krijg je altijd fan-fail alarm. Dat opgelost door een case-fan (die zelfs op 100% niet hard draait of lawaai maakt) op de CPU-fan connector te zetten, en de daadwerkelijke CPU fan op een andere connector (als het nog te volgen is).
Nu maakt het in mijn geval niet echt uit of de fan wel of niet draait (het gaat om een Core2 bord, die kunnen zelfs zonder fan redelijk uithouden en hebben thermal throttle en shutdown beveiliging), maar nu weet ik niet hoe dat bij die RS/6000 zit (geen idee of zo'n CPU goede thermal protection heeft of hoe heet zo'n ding echt word...de heatsink lijkt erg klein dus zou zeggen dat het mee moet vallen).
Lang verhaal kort; probeer een fan met ongeveer dezelfde snelheid te nemen als het origineel
Meerdere computers, de 2 bovenste schermen staan op mn qx6850 en de onderste 2 op mn i9900ksTechno Overlord schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:04:
[...]
Heb je meerder videokaarten dan? Als je bijvoorbeeld een RTX 5090 hebt, ook al heeft deze 20 video outs, je kunt er maar 4 aansturen. Nog eentje extra als je een iGPU hebt in je CPU via bijvoorbeeld een USB-C port of HDMI poort van je moederbord. Een andere optie is een USB to Display adapter, maar die kunnen wel 100+ euro per stuk kosten. Of een extra dedicated videokaart.
Been there, done that! Met een sim rig waar ik een Aorus RTX 3080 Xtreme, met 3 DisplayPorts en 3 HDMI 2.1 poorten in had zitten, 5 monitors willen aansluiten. 3 monitors via DisplayPort en een tourenteller via HDMI en nog een scherm voor telemetrie. Meer dan 4 gaat je met een enkele videokaart niet lukken.
:strip_exif()/f/image/oBtGzMLS7WoxAL6HXejjRyW2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Hlr6a6FC6ycQmFWETZjW8iR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DRKVlVFWq4DG3MuN7ajuUmVL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XupKI5esXgd8065hUrneZEZQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mkMzweVkTPVYsawcf8JzvXu6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/B7gVznvABvhKiqhqFw5JPrYF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PzJIrbgbyMfqJO85kfl67cTP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OJsDemoJz6J5LooAYtcc2SHY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y4KtECPokjXsCXOFMGtjbWLh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N7IalLXfMOuBS59lC6EhBWJK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ncPo6CHykdUdmRy5QQKxUZqU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UU2j4n3pakAZpbCp28z1csv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xe5z5MlBE11n4T31VpWsXULa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eJDa3CqGMgcjeNWpRQbClNDY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PjZ7CIGtHtXEWUL1RemzR5HN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G38ZhP0ZiWNmWcIOK62GUEXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjniviXdNXyzfZG3kOmYeJQD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHpBv3SA5iyKdOGIOodAukrW.jpg?f=fotoalbum_large)