Dit is een 9800 kwaal. Die lopen/liepen vaak veel te warm voor wat gezond is. Dit zorgt dat de BGA het zwaar te verduren krijgt en die broos kan worden en scheuren. Dikke kans dus dat een recap niet werkt maar eerder een reflow nodig is. Als dat werkt.Skire schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:04:
Wilde vandaag mijn oude PCtje weer eens aanslingeren. Twee jaar terug voor het laatst werkend weggezet na een opfrisbeurt (repaste, nieuwe CMOS batterij, SoundBlaster X-FI erbij gezet, nieuwe GPU koeler erop gezet incl. heatsinks voor alle ram modules)
Pentium 4 3 GHz met HT (socket 478, 800 MHz FSB)
Club3D ATI Radeon 9800 Pro 128MB
Intel D865GLC
4x256MB DDR400
Sluit ik hem vandaag aan: geen post. Dacht eerst dat het aan de DVI -> HDMI adapter lag. Daarna VGA geprobeerd maar hetzelfde probleem. Geprobeerd zonder HDD/DVD drivers en met verschillende losse RAM modules: geen resultaat. Uiteindelijk de 9800 Pro eruit en de iGPU gebruikt: post en boot naar Windows.
Visueel ziet de kaart er perfect uit. Zou natuurlijk kunnen dat hij een recap nodig heeft na 22 jaar. Mijn vermoeden is echter dat de vBIOS corrupt geraakt is (leeftijd, zonder stroom staan). Wat kan ik het beste proberen? Zo'n CH341A programmer proberen of op zoek gaan naar een goedkope PCI kaart en de vBIOS op die manier flashen?
Mocht iemand nog andere suggesties hebben: graag. Wil dit kaartje graag in ere herstellen
Toevallig heb ik afgelopen week een 9800 zijn hoedje gelicht en een compleet nieuwe koeler gegeven.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
:strip_exif()/f/image/QRSo2KIbYgQU4zyVyalbpb0x.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G1D1OUEMczbkzyifl5XEm6Q6.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/7sSfAtCYN42Athw6Zcr6EDMp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zvxQeQf7XfhQ8DSrfTIsc2Zi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3KhWkbqPurNXv6xlrOLbUxyt.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OmL4EB6kqDy1qkI7Q9LzNLDy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0w85acEvWsvd1PfFM0XdunkZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YS5TZdzTUffqZOaJCeFvAgTb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P8Bb8vmyO2vKLCqK3kboU0sU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RQ73K12pgMxvu6H2Djvnhzlu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/buIHmC92S9Eke9fwLf6vhP34.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UTRs7zuaPpkfVDr6llsJV78F.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jf2K8Fk2l6xQAEUZOpncKLP7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rbwfSGWuueXoJasBtKM8gUGc.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/N25oWnTuf2XXslyxz3QfumFu.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Wemwjzb29tH6kZoTYlYMldpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bhHaV4wacMkaOtFgjyZV2yhz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IgIt9UFTFcUcUihvqyGUCONb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/meZyY3qdGC9elH8c815sM7ZO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pwJr9wW3dBU13W1joUrtgqbu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qBNiofsdGxdWxuzWL3w5i286.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HR9yfmry2Y7tZLULjI0z0HG3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q7otVUhHFpYFVGKs4p0Kvqh8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIx3VGqBd8dj9QQF6MX2Up8t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jRFnRYRNIzxI20oSOms6sms4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uvaxtnXpXBSoe03RiparNELE.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/JVcvHKuTANOXWIcKfleC4UJK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/1gvtLVIASHDok8WvPQsvK4kh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lxV5Wc7oupqOo0T2CqEW9ssR.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nxdrDffyEkav8LtAXuofRznh.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/olVmutsYFB4u7PPDVjb4gJ3U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5MXb5Y31Jm1ceeZfA65Hlqvt.jpg?f=fotoalbum_tile)