Oxellaar schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:17:
[...]
Dit is dus absoluut niet waar. Er word tijdens een transmissieverlies berekening totaal niet naar de energieprijs gekeken, door niemand.
Er word niet in gas gerekend of € gerekend, maar in Watts.
De CW5 ketel is vaak overkill, maar heel vaak is er zelfs een wens van de bewoners zelf om voor CW6 te gaan. De CW5 word gekozen vanwege een nipt hogere EPC score tov CW4. In de specs heeft een CW5 een iets hoger rendement op tapwater dan een CW4.
Of dit echt voordeel oplevert of de juiste rekenmethode is, daar kun je vraagtekens bij zetten.
Maar dit is het echte verhaal ipv jouw bewering.
[quote] Ben ik het mee eens hoor.., Denk niet dat we ver uit elkaar liggen, Wat ik zei, pin me niet vast op graden, maar watts is toch omgerekend naar ruimteverwarming op -10 buiten enz enz. Mijn ervaring is dat er vaak genoeg een radiator gemonteerd werd/wordt de mooier past onder een raam....[ dus eerder groter dan kleiner [/quote]
[quote] Dus een Cv ketel zou makkelijk kleiner kunnen zijn, omdat er ALLEEN voor tapwater een zwaarder systeem gekozen wordt, al dan niet door de bewoner.. . Maar meestal kan een cv toch veel kleiner zijn.
Dus ook mee eens....?[ en een WPB zou misschien de juiste oplossing zijn. In ieder geval een gescheiden systeem] Wta kost het comfort knopje op een cv jaarlijks aan gas?[ voor 5 sec eerder warm water ]
[/quote]
[...]
Op E kachels en ir panelen zitten weinig mensen te wachten. En heel heel erg veel mensen stoken hun hele huis op 20 en hoger. Tot de slaapkamers aan toe. Ik moet er niet aan denken, maar geloof me, het is zo. Wij installeren een paar honderd woningen per jaar en bij velen kom ik later over de vloer voor uitleg en eventuele nazorg. Ik ken dus redelijk de wensen van de gemiddelde huiseigenaar in een groot gedeelte van Nederland.
En één ding willen ze eige
nlijk allemaal...Dat het werkt en hoe zal ze een zorg zijn, als het maar zonder mitsen en maren gaat. Dus geen losse installaties her en der in huis, geen aparte voorzieningen voor extreem weer oid. Men wil daar helemaal niet mee bezig zijn en gelijk hebben ze.
[quote] Dus zijn we het ook eens dat deze mensen anders zouden kunnen/moeten denken. Dat ze er niet op zitten te wachten, omdat het gas zo goedkoop is? stel dat gas 3x duurder wordt dan misschien wel? ] Alleen een warm hokje..? [ of een paar ] En tsja die mensen moeten dan ook niet zeuren over hogere vaste lasten. Maar in een beetje een slim huis, is dit een koud kunstje. En helpt zeker weten mee aan besparing... En voor de [ misschien wel helaas ] paar strenge dagen vorst die we de laatste 10 jaar hebben gehad, een vraag. Waarom laten we het hele jaar alle radiatoren mee lopen, met de ramen open?.
[/quote]
[...]
Jouw keuze, maar hier hoef je echt niet mee aan te komen bij 9 van de 10 mensen.
Waarom zo moeilijk doen over die 2 of 3 kW extra, terwijl je die gewoon nodig hebt bij een beetje strenge winter.
[quote] MMm kijk of een Pana 5 of een pana 7, scheelt je wat €, gee groot probleem. Als je de specs leest is een pana 5 niet altijd slechter. Maar hier ben ik het ook wel met je eens, dit is geen probleem. Misschien meer een uitdaging. met zo min mogelijk zoveel mogelijk kunnen doen.. trias energetica, punt 1,2 en 3 En ook hier zou een slimmer systeem heel simpel een oplossing kunnen zijn.......Als buiten -10 dan radiator x & Y open enz enz
[/quote]
En wat ik me eige
nlijk het meeste afvraag, hoe doen al die mensen het in niet gasgebieden op deze bol.
Misschien wel belangrijker, waarom werden er de afgelopen 10 jaar niet meer huizen gebouwd die geld opleveren? In mijn buurt staat een rijtje met zoveel panelen op het dak dat ze stroom over houden. De winst die over is, blijft voor de huurder!!! [ er wonen mensen bijna voor niets!! ]
De mensen stoken vele malen zuiniger [ WP ] en gebruiken spaarzaam energie.
huizen zijn passief gebouwd, en hebben een hele hoge Rc. dus verlies is er bijna niet.
1 rijtje in een wijk [ KAN gebied ] waar er afgelopen jaren een paar honderd gebouwd zijn....?
Over overheid visie gesproken..
Ps:
Deze mensen zitten echt niet in de kou. Maar gaan wel heel bewust om met energie.
En warmen met minimaal maximaal op. Dat zou toch iedereen moeten willen..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520