Ik las ergens dat sommige Fanatec sturen ook trilmotoren in de handvaten van het stuur hebben. Klopt dat? Zo ja, is dat een meerwaarde en hebben ook andere merken dat (bv. Ascher, Simucube...)?
De clubsport / podium formule stuurtjes zijn de enigen die dat hebben volgens mij, persoonlijk vind ik de toegevoegde waarde niet bijzonder groot. Ik zou er in ieder geval de keuze niet vanaf laten hangen.Flying Hawkic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:17:
Ik las ergens dat sommige Fanatec sturen ook trilmotoren in de handvaten van het stuur hebben. Klopt dat? Zo ja, is dat een meerwaarde en hebben ook andere merken dat (bv. Ascher, Simucube...)?
Idd geen meerwaarde. Ik kan verkeerd zijn maar als je SHO aanzet krijg je tijdens het remmen de feedback van de Club Sport V3 rempedalen op je stuur (zoals mijn F1 Esports). Zelf verkies ik dat ik de feedback tijdens het remmen op de pedalen krijg.R2D2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:23:
[...]
De clubsport / podium formule stuurtjes zijn de enigen die dat hebben volgens mij, persoonlijk vind ik de toegevoegde waarde niet bijzonder groot. Ik zou er in ieder geval de keuze niet vanaf laten hangen.
Ik heb V3 maar de trilmotoren zijn toch echt een teleurstellingN_E_R_V85 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:41:
[...]
Idd geen meerwaarde. Ik kan verkeerd zijn maar als je SHO aanzet krijg je tijdens het remmen de feedback van de Club Sport V3 rempedalen op je stuur (zoals mijn F1 Esports). Zelf verkies ik dat ik de feedback tijdens het remmen op de pedalen krijg.
Even gecheckt net, maar ik heb 0,0 speling op het gaspedaal (ook niet op de andere pedalen). Is dus niet helemaal normaal, maar of het kwaad kan is een andere vraag natuurlijkFlying Hawkic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:52:
[...]
Ik heb V3 maar de trilmotoren zijn toch echt een teleurstelling. Heb op mijn V3s trouwens ook een lichte horizontale flex op mijn gaspedaal, is dat normaal? Op de koppeling en rem is dat niet.
Het is miniem maar zou niet mogen bij dit product denk ik.kroegtijger schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:23:
[...]
Even gecheckt net, maar ik heb 0,0 speling op het gaspedaal (ook niet op de andere pedalen). Is dus niet helemaal normaal, maar of het kwaad kan is een andere vraag natuurlijk
Normaal gesproken niet nee. Ik had een gebruikte en zelfs die deed dat niet
Uplay: Red--Death
Er zal altijd iets van speling zijn, anders kan het niet bewegen. Een filmpje zou meer duidelijkheid geven
Horizontaal niet. En daar heb je van die spring washers voor die ervoor zorgen dat het nog wel netjes draait, maar niet kan schuiven.GK86 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:17:
Er zal altijd iets van speling zijn, anders kan het niet bewegen. Een filmpje zou meer duidelijkheid geven
Filmen, aanmelden bij fanatec.Flying Hawkic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:52:
[...]
Ik heb V3 maar de trilmotoren zijn toch echt een teleurstelling. Heb op mijn V3s trouwens ook een lichte horizontale flex op mijn gaspedaal, is dat normaal? Op de koppeling en rem is dat niet.
Het is zo minimaal dat je het moeilijk ziet, maar je voelt het vooral met jouw voet en het wordt meer naarmate je het pedaal lichtjes induwt. Niet dat het erg hinderlijk is voor mij, maar ik vroeg mij af of het normaal was, niet dus.
Ga volgende week een filmpje posten hier.
Ga volgende week een filmpje posten hier.
ik dacht ook: leuk, extra feedback. Maar de 'gewone' force feedback overstemt de trilmotor ruim waardoor je er niks aan hebt.Flying Hawkic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:17:
Ah thanks, dus niets om mijn beslissing van te laten afhangenArfalas schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:25:
[...]
ik dacht ook: leuk, extra feedback. Maar de 'gewone' force feedback overstemt de trilmotor ruim waardoor je er niks aan hebt.
Het gaat hier over Fanatec V3 pedalen toch?rsnubje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Horizontaal niet. En daar heb je van die spring washers voor die ervoor zorgen dat het nog wel netjes draait, maar niet kan schuiven.
Daar zitten volgens mij helemaal geen schotelveren tussen.
De 3 pedalen zitten opgesloten op een as tussen 2 aluminium platen, met als afstandhouders kunststof/aluminium bussen.
Dit is een enorme opstapeling van toleranties van 5 afstandsbussen, 1 stuk plaat die beide assen verbind naast de rem, 3 pedaalarmen en 6 glijlagers. Dit zijn 15 onderdelen. Dan kan het voorkomen dat er horizontale speling ontstaat. Ik heb zelf ook jaren met V3's gereden, wellicht zat daar ook iets speling op, maar ik heb er nooit last van gehad tijdens gebruik.
Hoe erg is die speling, dat hangt af van de hoeveelheid speling, maar daarvoor is een filmpje van het euvel een enorme verduidelijking.
Voel voor de grap eens met je hand aan de pedalen in een auto, en wiebel die eens wat kanten op, het zal je opvallen dat pedalen voor simulators/simracing een stuk strakker zijn qua speling.
[ Voor 21% gewijzigd door GK86 op 07-07-2022 17:39 ]
Ging inderdaad om V3s. Het viel mij op dat de rempedaal en de koppeling het niet haddenGK86 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:22:
[...]
Het gaat hier over Fanatec V3 pedalen toch?
De 3 pedalen zitten opgesloten op een as tussen 2 aluminium platen, met als afstandhouders kunststof/aluminium bussen.
Dit is een enorme opstapeling van toleranties van 5 afstandsbussen, 1 stuk plaat die beide assen verbind naast de rem, 3 pedaalarmen en 6 glijlagers. Dit zijn 15 onderdelen. Dan kan het voorkomen dat er horizontale speling ontstaat. Ik heb zelf ook jaren met V3's gereden, wellicht zat daar ook iets speling op, maar ik heb er nooit last van gehad tijdens gebruik.
Hoe erg is die speling, dat hangt af van de hoeveelheid speling, maar daarvoor is een filmpje van het euvel een enorme verduidelijking.
Voel voor de grap eens met je hand aan de pedalen in een auto, en wiebel die eens wat kanten op, het zal je opvallen dat pedalen voor simulators/simracing een stuk strakker zijn qua speling.
Blijft de vraag of het kwaad kan... geen idee hoe groot de toleranties zijn hierin, maar lijkt me dat het wel redelijk nauwkeurig dient te zijn allemaal.GK86 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:22:
[...]
Het gaat hier over Fanatec V3 pedalen toch?
Gisteren mijn TLCM pedals nog eens opnieuw gemod.
En dat voor 20 euro, hemels gevoel en zoveel beter dan die veren.
Raad het iedereen aan die TLCM pedals heeft.
Ik heb ook wat 3d geprinte dingen voor mijn TLCm pedalen geprobeerd maar dat werkte niet echt fijn. Kan je mij vertellen waar je dit spul hebt besteld?KBE91 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:23:
Gisteren mijn TLCM pedals nog eens opnieuw gemod.
[YouTube: 'Easy' DIY Thrustmaster T-LCM Brake Mod Upgrade! 🤩DO THIS NOW FOR THE BEST FEEL!!!!🤩]
Edit:
De rubber spacers: https://www.amazon.nl/M6-...ess+45+%2Caps%2C77&sr=8-1
Bushings: https://skatezone.nl/clou...rrel-x2-clear-purple.html
Sluitringen: https://www.rvspaleis.nl/ringen/sluitring/ws-9240/ws-9240-[-]-a2/ws-9240-[-]-a2-[-]-m6/9240-2-6x25_1
Tenminste dat denk ik.
[ Voor 31% gewijzigd door AtlAntA op 09-07-2022 15:39 ]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Toch maar besloten om een Fanatec QR1 aan te schaffen voor mijn GT DD Pro stuur, want ik begon me steeds meer te storen aan de kraakjes (ook voelbaar in het stuur) van de QR Lite adapter die standaard bijgeleverd is. Ik heb ook het idee dat deze kraakjes steeds frequenter werden. Naar mijn mening voldoet deze QR Lite niet icm de GT DD Pro + 8nm Boost Kit en had Fanatec deze als standaard mee moeten leveren. Maar ze weten verdomd goed dat de echte sim race enthousiast wel bereid is nog eens extra 100 EUR neer te tellen (excl. verzendkosten) voor de QR1.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Net na een tijdje stof te liggen happen m'n CSL elite geupdate. Nieuwe drivers en nieuwe firmware.
Maar waar zijn alle settings heen? In het instellingsmenu heb ik alleen nog SEN en FF... De rest is foetsie en ook niet in de driver te vinden...
Maar waar zijn alle settings heen? In het instellingsmenu heb ik alleen nog SEN en FF... De rest is foetsie en ook niet in de driver te vinden...
Als het goed is maakt de QR lite gebruik van een 5nm modus en maak je pas gebruik van de 8 als je een QR1 gebruikt (of een bepaald pinnetje afvijlt van de QR litePatrickC schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:03:
Toch maar besloten om een Fanatec QR1 aan te schaffen voor mijn GT DD Pro stuur, want ik begon me steeds meer te storen aan de kraakjes (ook voelbaar in het stuur) van de QR Lite adapter die standaard bijgeleverd is. Ik heb ook het idee dat deze kraakjes steeds frequenter werden. Naar mijn mening voldoet deze QR Lite niet icm de GT DD Pro + 8nm Boost Kit en had Fanatec deze als standaard mee moeten leveren. Maar ze weten verdomd goed dat de echte sim race enthousiast wel bereid is nog eens extra 100 EUR neer te tellen (excl. verzendkosten) voor de QR1.
Dat geldt volgens mij alleen maar voor sturen als de McLaren GT3 v2 als je deze op wheelbases gebruikt die nog sterker zijn dan de 8nm van mijn GT DD Pro (= CSL DD + Sony chip voor PS4/5).voog schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:31:
[...]
Als het goed is maakt de QR lite gebruik van een 5nm modus en maak je pas gebruik van de 8 als je een QR1 gebruikt (of een bepaald pinnetje afvijlt van de QR lite) wel eens dat het raar is dat je dus niet gelijk gebruik van de 8nm kan maken op het moment dat je de set aanschaft
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Die rubber spacers zijn het inderdaad, bushings maken niet zo uit welke hardheid.AtlAntA schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Ik heb ook wat 3d geprinte dingen voor mijn TLCm pedalen geprobeerd maar dat werkte niet echt fijn. Kan je mij vertellen waar je dit spul hebt besteld?
Edit:
Sluitringen: https://www.rvspaleis.nl/ringen/sluitring/ws-9240/ws-9240-[-]-a2/ws-9240-[-]-a2-[-]-m6/9240-2-6x25_1
Tenminste dat denk ik.
De sluitringen in elke doe het zelf zaak, ik had er toevallig nog liggen van die grote.
Bron?voog schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:31:
[...]
Als het goed is maakt de QR lite gebruik van een 5nm modus en maak je pas gebruik van de 8 als je een QR1 gebruikt (of een bepaald pinnetje afvijlt van de QR lite) wel eens dat het raar is dat je dus niet gelijk gebruik van de 8nm kan maken op het moment dat je de set aanschaft
De CSL DD heeft geen verschilende torque modi. Wel zie ik dat veel mensen met de QR lite toch problemen hebben op 8nm, zoals kapotte pinnen.
Iemand enig idee hoe lang Fanatec doet over het verzenden van producten op voorraad wanneer je met een bank overschrijving betaald hebt?
Ik heb afgelopen donderdag een DD2 met Formula 2.5 stuur en de Advanced Padle Module besteld en via overschrijving betaald wat allemaal op voorraad was. Alleen is bank transfer denk ik niet de snelste betaalmethode achteraf…
Ik heb afgelopen donderdag een DD2 met Formula 2.5 stuur en de Advanced Padle Module besteld en via overschrijving betaald wat allemaal op voorraad was. Alleen is bank transfer denk ik niet de snelste betaalmethode achteraf…
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 10-07-2022 13:10 ]
Ik heb het idd fout, de DD pro rim kun je niet in high Torque mode gebruiken op de DD 1/2, daar ging mijn gedachtegang spaak.
Let op. dat zijn de verkeerde rubber spacers. die zijn 85 hardness ipv 45!AtlAntA schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Ik heb ook wat 3d geprinte dingen voor mijn TLCm pedalen geprobeerd maar dat werkte niet echt fijn. Kan je mij vertellen waar je dit spul hebt besteld?
Edit:
Tenminste dat denk ik.
Alleen in amazon UK te bestellen..
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s01?ie=UTF8&psc=1
Ik heb er nog over, anders dm me maar en stuur ik de rest op. Die zijn wel 45 hardheid.
Zijn niet meer te koop op amazon blijkbaar. Dacht dat allemaal 45 was ipv 85.
Ik heb er nog over, anders dm me maar en stuur ik de rest op. Die zijn wel 45 hardheid.
Zijn niet meer te koop op amazon blijkbaar. Dacht dat allemaal 45 was ipv 85.
Bij mij duurde het versturen van de GT DD Pro ook bijna een week terwijl deze op voorraad was en ik had met credit card betaald…ik222 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:09:
Iemand enig idee hoe lang Fanatec doet over het verzenden van producten op voorraad wanneer je met een bank overschrijving betaald hebt?
Ik heb al een jaartje of 3 een Fanatec Podium voor de PS4 en nu PS5. Echter die clubsport pedalen (3 naast elkaar) vind ik echt vervelend racen. Ik gebruik de koppeling nooit. Dus wilde gaan kijken voor een 2 pedalen set, maar de Fanatec CSL set is een downgrade tov de Clubsport V3.
Nu kwam ik uit op de Heusinkveld Pro serie, en evt een drivehub. Omdat dit best een grote investering is was ik benieuwd of er tweakers zijn die deze combi ook gebruiken op de PS5, samen met spellen als F1 22 en GT7?
Nu kwam ik uit op de Heusinkveld Pro serie, en evt een drivehub. Omdat dit best een grote investering is was ik benieuwd of er tweakers zijn die deze combi ook gebruiken op de PS5, samen met spellen als F1 22 en GT7?
Is dit niet gewoon een optie?Raikkonen_WC schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:24:
Ik heb al een jaartje of 3 een Fanatec Podium voor de PS4 en nu PS5. Echter die clubsport pedalen (3 naast elkaar) vind ik echt vervelend racen. Ik gebruik de koppeling nooit. Dus wilde gaan kijken voor een 2 pedalen set, maar de Fanatec CSL set is een downgrade tov de Clubsport V3.
https://www.isrtv.com/for...ubsport-pedal-v3-2-pedal/
Je kan het koppelingspedaal verwijderen op de V3 en met spacers je rempedaal zo plaatsen als je wil. Scheelt een hoop geld.Raikkonen_WC schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:24:
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
voog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Is dit niet gewoon een optie?
https://www.isrtv.com/for...ubsport-pedal-v3-2-pedal/
Dat is misschien ook wel een optie ja. En dan evt de damperkit op beide pedalen om meer gevoel te krijgen?thunder8 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:46:
[...]
Je kan het koppelingspedaal verwijderen op de V3 en met spacers je rempedaal zo plaatsen als je wil. Scheelt een hoop geld.
Zou de damper kit alleen op het gaspedaal doen. Op de rem voelt het raar aan en is de brake performance kit meer dan voldoende.Raikkonen_WC schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:20:
[...]
[...]
Dat is misschien ook wel een optie ja. En dan evt de damperkit op beide pedalen om meer gevoel te krijgen?
Als je de BPK op de rem hebt, is de damperkit overbodig. Die heeft geen slag om mee te werken dan. Ik heb de damper op het gaspedaal, maar weet niet of ik hem weer zou kopen. Vind het gevoel fijn, maar de demper is best aan de prijs voor het kleine beetje gevoel.Raikkonen_WC schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:20:
[...]
[...]
Dat is misschien ook wel een optie ja. En dan evt de damperkit op beide pedalen om meer gevoel te krijgen?
Ik ben helaas ervaringsdeskundige, maar de Heusinkveld Pro set werkt niet op de Drive HUB. De sprints wel.
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Goed om te weten. Dank je!MeShell schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:02:
Ik ben helaas ervaringsdeskundige, maar de Heusinkveld Pro set werkt niet op de Drive HUB. De sprints wel.
Hier al gebruikers van Moza gear?
Woon in China dus betaal geen belasting omdat het een domestisch product is en heb extra kortingen gekregen.
€850 voor:
Moza R9
Moza GS
Moza S-PR
Desk clamp
:strip_exif()/f/image/MbTDYEKRucQ6H0Zfk9ZkhJZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YzJGHzIE9lRsBUkknDP5V6gD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DuNSYM0DApIYGR2I5mnh7SGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UivKr2bLzpwttyCRqY8t4tqQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar kleine productie foutjes maar niks ernstigs. Ben enorm blij met de upgrade over de T300RS+T-LCM+TM Open Wheel Addon. Das echt plastic meuk. Heb dan liever een gemodificeerde G29/G920/G923 weer. Nooit meer Thrustmaster voor mij. Kraakt, buigt, wiebelt en matige FFB zelfs in verhouding tot de Logitech setjes.
Woon in China dus betaal geen belasting omdat het een domestisch product is en heb extra kortingen gekregen.
€850 voor:
Moza R9
Moza GS
Moza S-PR
Desk clamp
:strip_exif()/f/image/MbTDYEKRucQ6H0Zfk9ZkhJZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YzJGHzIE9lRsBUkknDP5V6gD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DuNSYM0DApIYGR2I5mnh7SGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UivKr2bLzpwttyCRqY8t4tqQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar kleine productie foutjes maar niks ernstigs. Ben enorm blij met de upgrade over de T300RS+T-LCM+TM Open Wheel Addon. Das echt plastic meuk. Heb dan liever een gemodificeerde G29/G920/G923 weer. Nooit meer Thrustmaster voor mij. Kraakt, buigt, wiebelt en matige FFB zelfs in verhouding tot de Logitech setjes.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Klinkt een beetje alsof je deze setjes gewoonweg bent ontgroeid en je eisen hoger zijn komen te liggen. Volstrekt logisch natuurlijk, maar bang-for-buck doet Thrustmaster het nog altijd helemaal niet gek... ze hebben het inmiddels wel wat zwaarder gekregen met de goedkope(re) direct drives, maar geldt net zo hard voor Logitech uiteraard.Cidious schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:20:
Neen. Heb ook G25 en G920 gehad en was daar vele malen blijer mee. De Thrustmaster 'meuk' leefde in een monopoly positie in middenklasse maar heeft het nooit gedaan voor mij. Te plastic en krakend. Heb een hekel aan de standaard pedalen maar de wiebelige T-LCM pedalen waren niet veel beter. Heb vele uren Dirt Rally op de G25 gedaan en Horizon 4 uitgespeeld op de G923. Enorm veel fun. Heb Horizon 5 op de T300 geprobeert. Dirt Rally 2.0 ook. FFB is zompig en enorm veel details missen die de Logitech sets wel doen.kroegtijger schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:41:
[...]
Klinkt een beetje alsof je deze setjes gewoonweg bent ontgroeid en je eisen hoger zijn komen te liggen. Volstrekt logisch natuurlijk, maar bang-for-buck doet Thrustmaster het nog altijd helemaal niet gek... ze hebben het inmiddels wel wat zwaarder gekregen met de goedkope(re) direct drives, maar geldt net zo hard voor Logitech uiteraard.
Enige voordeel van de T300 over de Logitech G series wielen is dat hij aanzienlijk stiller en soepeler loopt. Maar puur competitief en consistentheid kan de T300 niet meten met de goedkopere logitech setjes.
Thrustmaster heeft wel meer modulaire opties dan Logitech.
En dat gezegd te hebben. Voor mijn hele Thrustmaster kit heb ik hier ook €950 euro betaald niet zo heel lang geleden toen Thrustmaster nog een monopoly in het midden segment had. Dus op prijs waar ik ben zou ik het ook mogen vergelijken met wat ik nu heb. Dit gaat natuurlijk niet op voor Nederlandse prijzen dus laat ik dit dan ook achterwege.
:strip_exif()/f/image/r8XH67BpR8RK9SAzasfhbcso.jpg?f=fotoalbum_large)
Good riddance haha!
Voor mij nooit geen Thrustmaster meer. Gelukkig ook geen Fanatec met hun oplichters praktijken om schaamteloos een adapter van een paar knaken voor $149 op de markt te drukken. Monopoly posities zijn nooit goed voor de consument.
Ben dus enorm blij dat er nu meer voordelige alternatieven op de markt komen. Moza heeft al een goed werkend ecosysteem en de software is enorm functioneel en stabiel. Simagic is er nog 1 met goede kwaliteit. De Thrustmaster Fanatec wereld orde gaat niet lang stand meer houden haha. Logitech heeft nog steeds een unieke positie en zou nog steeds mijn go to aanbeveling zijn onder €400. De extra power van de T300 is verwaarloosbaar tegen het gebrek aan detail dat de Logitech biedt door zijn directe tandwiel overbrenging. Slechts mijn mening uiteraard. Maar heb wel alle producten zelf gehad en uitvoerige mee gespeeld.
Waar Thrustmaster en Fanatec nu nog hun waarde hebben is compatibiliteit met XBOX/PS en makkelijke game configuratie presets. Met de wat meer nieuwe producten van andere fabrikanten is het veelal handmatig mappen en instellen wat gebruikers kan afshrikken.
Dat is een mooi prijsje zeg, poah. Ben ondertussen op zoek gegaan naar meer reviews:
YouTube: CAMMUS 15Nm Direct Drive Wheel Base | First Impressions
In zijn eigen discord spreekt hij over problemen met de stuurwielen, ondertussen aan de 3e bezig. Op de Discord van Cammus zelf zie ik ook wel wat problemen met connectiviteit issues (niet herkennen van pedalen en stuurwiel bijvoorbeeld).
Lijkt alsof er nog wel wat kinderziektes zijn die eruit moeten. Daarnaast geeft de review die je post ook aan dat de FFB in ACC matig is, terwijl deze in andere games weer goed presteert. Jammer.
Deze merken hebben nog een beetje meer tijd nodig met hun software.Panini schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:10:
[...]
Dat is een mooi prijsje zeg, poah. Ben ondertussen op zoek gegaan naar meer reviews:
In zijn eigen discord spreekt hij over problemen met de stuurwielen, ondertussen aan de 3e bezig. Op de Discord van Cammus zelf zie ik ook wel wat problemen met connectiviteit issues (niet herkennen van pedalen en stuurwiel bijvoorbeeld).
Lijkt alsof er nog wel wat kinderziektes zijn die eruit moeten. Daarnaast geeft de review die je post ook aan dat de FFB in ACC matig is, terwijl deze in andere games weer goed presteert. Jammer.
Simagic en Moza zijn al een stuk verder daarmee. En realistisch gezien, heb je echt meer dan 8-10nm nodig?
Ga het voor nu in ieder geval wel in de gaten houden. Mooie optie wellicht.Cidious schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Deze merken hebben nog een beetje meer tijd nodig met hun software.
Simagic en Moza zijn al een stuk verder daarmee. En realistisch gezien, heb je echt meer dan 8-10nm nodig?
Nope, ik ga dan ook niet puur voor de nm. Ben slechts op zoek naar de beste 'bang-for-buck'. Dat setje van jou ziet er ook erg goed uit moet ik zeggen! Lees ook goede dingen over de klantenservice van Moza. Hoe tevreden ben je zelf over de set voor de rest, wat voor kleine productiefoutjes vielen je op?
Trouwens geen rig? Lijkt alsof je gewoon aan je bureau zit; schuif je dan niet flink naar achter als je druk moet zetten op de rem?
En dat oranje op de Moza R16 ziet er wel erg mooi uit
[ Voor 8% gewijzigd door Panini op 13-07-2022 14:32 ]
Asetek is ook met een DD stuur bezig, in samen werking met Kevin Magnussen.
https://www.asetek.com/bl...f1-feeling-to-sim-racing/
Hun pedalen schijnen dan wel top te zijn als ik zo beetje afga op reviews.
https://www.asetek.com/bl...f1-feeling-to-sim-racing/
Hun pedalen schijnen dan wel top te zijn als ik zo beetje afga op reviews.
"nodig" is relatief. 99% van de tijd blijf je (ruim) onder die 8Nm. Zit je structureel daarboven, dan is het wel extreem zwaar om een race uberhaupt te volbrengen. De reden dat je (ruim) boven die grens zou willen zitten is om clipping te ondervangen, dus kortstondige hoge hoeveelheden torque die worden gevraagd, die wel ruim boven die 10Nm en zelfs soms boven de 20Nm uitkomen.Cidious schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:13:
[...]
En realistisch gezien, heb je echt meer dan 8-10nm nodig?
Die hebben wij inmiddels ook ter review, moet zeggen dat we er best van onder de indruk zijn.Panini schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:10:
[...]
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Wanneer komt de review eraan? Als je die hier post: voel je vrij om mij te taggen, ben benieuwdMadhouse1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Die hebben wij inmiddels ook ter review, moet zeggen dat we er best van onder de indruk zijn.
Heb de bureau stoel op de perfecte hoogte tegen de muur erachter staan. Compleet stabiel. Heb geluk met de positie maar ongeluk dat ik niet meer ruimte heb voor een rig momenteel. Werkt perfect zo momenteel.Panini schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Ga het voor nu in ieder geval wel in de gaten houden. Mooie optie wellicht.
Nope, ik ga dan ook niet puur voor de nm. Ben slechts op zoek naar de beste 'bang-for-buck'. Dat setje van jou ziet er ook erg goed uit moet ik zeggen! Lees ook goede dingen over de klantenservice van Moza. Hoe tevreden ben je zelf over de set voor de rest, wat voor kleine productiefoutjes vielen je op?
Trouwens geen rig? Lijkt alsof je gewoon aan je bureau zit; schuif je dan niet flink naar achter als je druk moet zetten op de rem?
En dat oranje op de Moza R16 ziet er wel erg mooi uit.
Kleine productie foutjes:
GS wiel heeft twee analoge sticks welke niet geheel neutraal op de PCB zijn gesoldeert en dus onder een zeer kleine maar toch afwijkende hoek van elkaar zijn gemonteerd. Was niet nodig geweest als de switch gewoon goed in de PC was gestoken voordat deze gesoldeerd werd.
LEDs links boven op GS wiel pulseren een beetje
Toen ik de GS uit de doos haalde rammelde er iets binnen in. Bij verdere inspectie bleek dit een losse moer te zijn van de meest linkse schakelaar. Montage slordigheidje.
R9 alumnium voorplaat is scheef tenopzichte van de rest van de behuizing. een milimeter naar links. Productie fout.
Overal geen grote dingen. Kit werkt perfect. Kwaliteits controlle vele malen hoger dan Thrustmaster bijvoorbeeld.
FFB in AC en ACC is gewoon goed, heb alleen geen feedback in F1 21Panini schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:10:
[...]
:strip_exif()/f/image/uk7pPvZBptlI2hYZb3ZMDzvA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bl2dJTc98IBYrB8qzcOupoxe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit. Hoe bevalt het setje je tot nu toe? Dingen die opvallen of beter kunnen? Via waar heb je het eigenlijk besteld? Via de officiele Cammus site kom ik bij https://shop.windbooster.com/ uit.triskele10 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:38:
[...]
FFB in AC en ACC is gewoon goed, heb alleen geen feedback in F1 21[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar heb je het 2e wiel vandaan? Ik moet zeggen dat hetgeen wat mij ook tegen houdt om de Cammus te kopen is de (enige) optie van het stuurwiel. Ik vind het nogal kaal ogen en vroeg mij af of je makkelijk een ander stuur erop kan plaatsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 14-07-2022 08:24 ]
Cidious schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:15:
[...]
Kleine productie foutjes:
GS wiel heeft twee analoge sticks welke niet geheel neutraal op de PCB zijn gesoldeert en dus onder een zeer kleine maar toch afwijkende hoek van elkaar zijn gemonteerd. Was niet nodig geweest als de switch gewoon goed in de PC was gestoken voordat deze gesoldeerd werd.
LEDs links boven op GS wiel pulseren een beetje
Toen ik de GS uit de doos haalde rammelde er iets binnen in. Bij verdere inspectie bleek dit een losse moer te zijn van de meest linkse schakelaar. Montage slordigheidje.
R9 alumnium voorplaat is scheef tenopzichte van de rest van de behuizing. een milimeter naar links. Productie fout.
No offence maar na je eerdere verhaal (bovenste quote) is de QC dus gewoon ronduit slecht en een reden om alles linea recta terug te sturen en niet vele malen hoger dan een Thrustmaster zoals je beweerd…Overal geen grote dingen. Kit werkt perfect. Kwaliteits controlle vele malen hoger dan Thrustmaster bijvoorbeeld.
Fabrikanten als Moza verdienen een kans maar dan moet je de basale zaken als een redelijke QC wel op orde hebben met de aantallen die ze nu weg zetten, sterker nog als je het een Fanatec lastig wil gaan maken in de toekomst moet iedere doos die er uit gaat “spot on” zijn want qua prijs zitten ze op een vergelijkbaar niveau.
Zeker als je nagaat dat Fanatec veel meer producten levert dan Moza momenteel. (zowel in aantallen als verschillende producten) Als je nu al de QC niet 100% op orde hebt, dan is te verwachten dat dit zeker niet beter wordt als de productieaantallen flink gaan oplopen.R2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:20:
[...]
[...]
No offence maar na je eerdere verhaal (bovenste quote) is de QC dus gewoon ronduit slecht en een reden om alles linea recta terug te sturen en niet vele malen hoger dan een Thrustmaster zoals je beweerd…
Fabrikanten als Moza verdienen een kans maar dan moet je de basale zaken als een redelijke QC wel op orde hebben met de aantallen die ze nu weg zetten, sterker nog als je het een Fanatec lastig wil gaan maken in de toekomst moet iedere doos die er uit gaat “spot on” zijn want qua prijs zitten ze op een vergelijkbaar niveau.
Niet dat een nieuwkomer geen kans hoort te krijgen. Uiteindelijk is het voor de markt alleen maar goed dat er meer concurrentie is/komt. Des te meer keuze, des te beter de fabrikanten hun werk moeten doen en des te beter het voor de prijzen is.
Over markt gesproken, blijft toch jammer dat de Console markt zo slecht wordt vertegenwoordigd. Tuurlijk, deels ook door Sony/Playstation zijn licentie eisen, maar je bent zeer beperkt qua keuzes. Wil best investeren in goed materiaal voor alles, maar je bent heel beperkt met alleen de keuzes van Sommige Fanatec spullen, zonder diverse extra kastjes etc ertussen te zetten om iets werkends te krijgen....
Fanatec heeft het juist wel voor elkaar. Daar is het duidelijk welke bases op de Playstation werken. En dan ook alle sturen, alle pedalen, shifter en handbrake, als deze via de compatible base worden aangesloten. Geen extra kastjes nodig. Enige wat van de sturen niet werkt is de endurance module qua extra informatie op het scherm, omdat dat een PC only feature is, die Fanalab nodig heeft. Wat jammer is trouwens, maar dat is niet anders. Voor de console markt mag er wat mij betreft zeker ook meer keuze komen. Maar zoals je al aangaf zal de sony/microsoft licensing een aardige drempel zijn, zeker voor de (nu nog) kleinere fabrikanten.Raikkonen_WC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:13:
Over markt gesproken, blijft toch jammer dat de Console markt zo slecht wordt vertegenwoordigd. Tuurlijk, deels ook door Sony/Playstation zijn licentie eisen, maar je bent zeer beperkt qua keuzes. Wil best investeren in goed materiaal voor alles, maar je bent heel beperkt met alleen de keuzes van Sommige Fanatec spullen, zonder diverse extra kastjes etc ertussen te zetten om iets werkends te krijgen....
Maar gaat meer erom dat je producten als Heusinkveld pedalen hierdoor niet kunt aansluiten, aangezien de Clubsport V3 niet naar wens is bijvoorbeeld (voor mij niet dan). Je bent doordat je niks anders kan aansluiten aan consoles dus beperkt bij Fanatec als "top" line. En dus enorm beperkt in je opties.thunder8 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Fanatec heeft het juist wel voor elkaar. Daar is het duidelijk welke bases op de Playstation werken. En dan ook alle sturen, alle pedalen, shifter en handbrake, als deze via de compatible base worden aangesloten. Geen extra kastjes nodig. Enige wat van de sturen niet werkt is de endurance module qua extra informatie op het scherm, omdat dat een PC only feature is, die Fanalab nodig heeft. Wat jammer is trouwens, maar dat is niet anders. Voor de console markt mag er wat mij betreft zeker ook meer keuze komen. Maar zoals je al aangaf zal de sony/microsoft licensing een aardige drempel zijn, zeker voor de (nu nog) kleinere fabrikanten.
Tja dat is inderdaad een beperking, echter dat ligt niet aan Fanatec, maar aan Sony. Persoonlijk denk ik dan ook weer dat het ook wel weer losloopt, want als je echt naar top end gear gaat, dat ook een PC veel vanzelfsprekender is. Niet alleen vanwege de mogelijkheid om hardware te mixen and matchen, maar ook een veel grotere keus hebt qua simracing software. Ik race ook puur op de PS5, omdat ik geen zin heb duizenden euro's extra stuk te slaan op een PC met triples en alle andere hardware. Daarvoor race ik te weinig en is mijn huidige setup meer dan voldoende.Raikkonen_WC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:45:
[...]
Maar gaat meer erom dat je producten als Heusinkveld pedalen hierdoor niet kunt aansluiten, aangezien de Clubsport V3 niet naar wens is bijvoorbeeld (voor mij niet dan). Je bent doordat je niks anders kan aansluiten aan consoles dus beperkt bij Fanatec als "top" line. En dus enorm beperkt in je opties.
Je overdrijft nu. De dingen die ik heb gevonden zijn echt minimaal en mierenneuken. Fanatec heeft bakken met problemen met hun QC en voornamelijk de quickconnect. Als je dit compleet wilt negeren en over die kleine dingen die ik geb gevonden wilt vallen dan ga je gang.R2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:20:
[...]
[...]
No offence maar na je eerdere verhaal (bovenste quote) is de QC dus gewoon ronduit slecht en een reden om alles linea recta terug te sturen en niet vele malen hoger dan een Thrustmaster zoals je beweerd…
Maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met gebroken quick connects en kapotte pinnen in je Fanatec rim.. Of Thrustmaster met enorme speling op de as en allemaal vreemde bijgeluiden na een paar maanden gebruk.
De paar kleine dingen die ik vond doen niks af aan de functie. De ring die niet goed was aangedraait was slordig. Absoluut. maar de rest is niet echt een issue. Als je mij verkeerd hebt begrepen betreft de analoge sticks.. dit is zeer minimaal en absoluut mierenneuken van mijn kant.
Heb gewoon opgesomd wat ik aan kleine dingen heb gevonden. Je trekt het uit verband door te zeggen dat Moza QC slecht is op dat alleen gebaseerd. Kan de forums wel opentrekken nu hoe slecht Thrustmaster en Fanatec het dan doen maar het is geen wedstrijd.
Vind het jammer dat je mijn constatering uit verband trekt en er een hele negatieve conclusie aan hangt die absoluut te generaal en misplaatst is.
Moza QC is niet super slecht. Niet gebaseerd op deze paar producten die ik heb en alle andere reviews. Keep it real.
Volg je hierin, maar moet dan toevoegen dat je zelf ook zo overkomt als het over TM gaat.Cidious schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Je overdrijft nu. De dingen die ik heb gevonden zijn echt minimaal en mierenneuken. Fanatec heeft bakken met problemen met hun QC en voornamelijk de quickconnect. Als je dit compleet wilt negeren en over die kleine dingen die ik geb gevonden wilt vallen dan ga je gang.
Maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met gebroken quick connects en kapotte pinnen in je Fanatec rim.. Of Thrustmaster met enorme speling op de as en allemaal vreemde bijgeluiden na een paar maanden gebruk.
De paar kleine dingen die ik vond doen niks af aan de functie. De ring die niet goed was aangedraait was slordig. Absoluut. maar de rest is niet echt een issue. Als je mij verkeerd hebt begrepen betreft de analoge sticks.. dit is zeer minimaal en absoluut mierenneuken van mijn kant.
Heb gewoon opgesomd wat ik aan kleine dingen heb gevonden. Je trekt het uit verband door te zeggen dat Moza QC slecht is op dat alleen gebaseerd. Kan de forums wel opentrekken nu hoe slecht Thrustmaster en Fanatec het dan doen maar het is geen wedstrijd.
Vind het jammer dat je mijn constatering uit verband trekt en er een hele negatieve conclusie aan hangt die absoluut te generaal en misplaatst is.
Moza QC is niet super slecht. Niet gebaseerd op deze paar producten die ik heb en alle andere reviews. Keep it real.
Heb verschillende TM producten gehad, en er valt genoeg over te zeggen. Maar zo dramatisch als jij het verwoorde is het ook allemaal niet.
(Ze hebben de boot ondertussen ook compleet gemist, en staan bijna volledig buitenspel voor het 'mid-end' segment. Mijn volgende stuur zal zoals het er nu naar uit ziet geen TM meer worden, niet owv de kwaliteit of QC, maar owv de nieuwe gear vd concurrentie....)
Vertel, welke structurele problemen hebben ze met de QR? Want dat het product niet perfect is wil ook niet zeggen dat het een waardeloos stuk brol is waar iedere gebruiker last mee ervaart.Cidious schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Je overdrijft nu. De dingen die ik heb gevonden zijn echt minimaal en mierenneuken. Fanatec heeft bakken met problemen met hun QC en voornamelijk de quickconnect. Als je dit compleet wilt negeren en over die kleine dingen die ik geb gevonden wilt vallen dan ga je gang.
Thrustmaster heb ik geen mening over, onvoldoende tijd mee doorgebracht om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen. Wat betreft de pin issues bij Fanatec, dat gebeurd niet wanneer je het product gebruikt zoals omschreven, onmogelijk dat er dan pinnen breken. Dat het product niet helemaal fool proof is en dat het mis KAN gaan zijn we het snel over eens maar hier gaat wel een user dingetje aan voorafMaar is natuurlijk niet vergelijkbaar met gebroken quick connects en kapotte pinnen in je Fanatec rim.. Of Thrustmaster met enorme speling op de as en allemaal vreemde bijgeluiden na een paar maanden gebruk.
Wat betreft Thrustmaster, die gaan al even wat jaren mee en ondanks dat het geen top notch is is het wel een fabrikant die al jaren lang een vaste waarde is in de sim racing wereld, dat lukt je niet als je absolute bagger produceert. Er is daar een uitspraak voor, "alle waar naar zijn geld" en bij Thrustmaster ben je over het algemeen voor een schappelijke prijs best lekker op weg als je geen hele hoge eisen stelt.
Maar de QR van Moza moet nog blijken hoe dat over een langere termijn gaat met de grotere aantallen, op papier ben ik gecharmeerd van de QR die ze gebruiken maar ik heb ook nog wel een aantal vraagtekens.
Ik trek niets uit zijn verband, ik zeg dat IK het linea recta terug gestuurd zou hebben want voor dat bedrag hoort alles gewoon goed te zijn, zelfs de kleinste dingen of het nou een functioneel probleem is of niet, en dat het geen wedstrijd is... je komt zelf met dat Fanatec en Thrustmaster waardeloos zijn terwijl Moza zich pas net meld in de sim racing wereld en het nog maar moet blijken wat hun "track record" gaat zijn over de langere termijn.De paar kleine dingen die ik vond doen niks af aan de functie. De ring die niet goed was aangedraait was slordig. Absoluut. maar de rest is niet echt een issue. Als je mij verkeerd hebt begrepen betreft de analoge sticks.. dit is zeer minimaal en absoluut mierenneuken van mijn kant.
Qua gear ziet het er allemaal veelbelovend uit maar dingen die los zitten in een stuur, de funky / joysticks die niet helemaal recht zitten e.d. zijn geen dingen die bij gear uit deze prijsklasse horen, het is namelijk ook niet zo dat het allemaal zo spotgoedkoop is en ze daar het verschil op maken.
Ik denk dat je een beetje overdrijft en een beetje last hebt van buyers bias maar wees gerust, daar hebben we allemaal wel eens last van. Als jij er blij mee bent prima maar ik vind het toch vrij slordig van een fabrikant als ze de concurrentie aan willen gaan met de grotere merken en dat niet zozeer op prijs doen maar dan niet in staat zijn iedere doos die het magazijn verlaat 100% spot on is. Er kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien worden maar het is nou ook weer niet dat ze Fanatec aantallen omzettenVind het jammer dat je mijn constatering uit verband trekt en er een hele negatieve conclusie aan hangt die absoluut te generaal en misplaatst is.
Nogmaals, ik heb helemaal NIETS tegen Moza, ik heb al een paar keer contact met ze gehad en dat verliep best goed, ze reageren snel e.d. en het lijkt me een serieus bedrijf te zijn wat niet perse de sim wereld in is gestapt vanwege de hype maar ze hebben ook nog een hoop meters te maken... en dat geven ze zelfs ook gewoon toe
[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 14-07-2022 14:33 ]
Heb gewoon geen goede ervaring met TM. Vind de producten ondermaats voor de prijs. Heb ook aangegeven dat ik me bewust ben dat dit voornamelijk voort kwam uit de monopoly positie die ze hadden. En nu met de vernieuwde competitie toont zich dat destemeer inderdaad.TiezZ_BE schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:22:
[...]
Volg je hierin, maar moet dan toevoegen dat je zelf ook zo overkomt als het over TM gaat.
Heb verschillende TM producten gehad, en er valt genoeg over te zeggen. Maar zo dramatisch als jij het verwoorde is het ook allemaal niet.
(Ze hebben de boot ondertussen ook compleet gemist, en staan bijna volledig buitenspel voor het 'mid-end' segment. Mijn volgende stuur zal zoals het er nu naar uit ziet geen TM meer worden, niet owv de kwaliteit of QC, maar owv de nieuwe gear vd concurrentie....)
Welke monopoly positie? Logitech zit ook al jaren in die markt en ze hebben altijd met hun "hogere segment" vrij dicht tegen de CSL lijn van Fanatec aan geschuurd.Cidious schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:34:
[...]
Heb gewoon geen goede ervaring met TM. Vind de producten ondermaats voor de prijs. Heb ook aangegeven dat ik me bewust ben dat dit voornamelijk voort kwam uit de monopoly positie die ze hadden. En nu met de vernieuwde competitie toont zich dat destemeer inderdaad.
Dat jij een slechte ervaring hebt met Thrustmaster wil natuurlijk niet zeggen dat het hele merk afgeschreven moet worden, zeker niet als ze al jaren lang een van de "gevestigde" namen zijn in een bepaald segment. Dat ze weinig vernieuwend meer zijn de laatste paar jaar kan ik niet anders dan eens met je zijn, dat het hele assortiment wat ze hebben wel een beetje gedateerd begint te raken ook maar ze hebben toch ook heel wat jaren de markt voorzien van "leuke" spul in de wat lagere prijsklasse.
Ik ben het heus wel eens met de algehele verantwoording die je hier geeft. Jouw eerdere reactie was alleen ook niet zo genuanceerd. Vandaar mijn reactie.R2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:30:
[...]
Vertel, welke structurele problemen hebben ze met de QR? Want dat het product niet perfect is wil ook niet zeggen dat het een waardeloos stuk brol is waar iedere gebruiker last mee ervaart.
[...]
Thrustmaster heb ik geen mening over, onvoldoende tijd mee doorgebracht om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen. Wat betreft de pin issues bij Fanatec, dat gebeurd niet wanneer je het product gebruikt zoals omschreven, onmogelijk dat er dan pinnen breken. Dat het product niet helemaal fool proof is en dat het mis KAN gaan zijn we het snel over eens maar hier gaat wel een user dingetje aan vooraf
Wat betreft Thrustmaster, die gaan al even wat jaren mee en ondanks dat het geen top notch is is het wel een fabrikant die al jaren lang een vaste waarde is in de sim racing wereld, dat lukt je niet als je absolute bagger produceert. Er is daar een uitspraak voor, "alle waar naar zijn geld" en bij Thrustmaster ben je over het algemeen voor een schappelijke prijs best lekker op weg als je geen hele hoge eisen stelt.
Maar de QR van Moza moet nog blijken hoe dat over een langere termijn gaat met de grotere aantallen, op papier ben ik gecharmeerd van de QR die ze gebruiken maar ik heb ook nog wel een aantal vraagtekens.
[...]
Ik trek niets uit zijn verband, ik zeg dat IK het linea recta terug gestuurd zou hebben want voor dat bedrag hoort alles gewoon goed te zijn, zelfs de kleinste dingen of het nou een functioneel probleem is of niet, en dat het geen wedstrijd is... je komt zelf met dat Fanatec en Thrustmaster waardeloos zijn terwijl Moza zich pas net meld in de sim racing wereld en het nog maar moet blijken wat hun "track record" gaat zijn over de langere termijn.
Qua gear ziet het er allemaal veelbelovend uit maar dingen die los zitten in een stuur, de funky / joysticks die niet helemaal recht zitten e.d. zijn geen dingen die bij gear uit deze prijsklasse horen, het is namelijk ook niet zo dat het allemaal zo spotgoedkoop is en ze daar het verschil op maken.
[...]
Ik denk dat je een beetje overdrijft en een beetje last hebt van buyers bias maar wees gerust, daar hebben we allemaal wel eens last van. Als jij er blij mee bent prima maar ik vind het toch vrij slordig van een fabrikant als ze de concurrentie aan willen gaan met de grotere merken en dat niet zozeer op prijs doen maar dan niet in staat zijn iedere doos die het magazijn verlaat 100% spot on is. Er kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien worden maar het is nou ook weer niet dat ze Fanatec aantallen omzetten
Nogmaals, ik heb helemaal NIETS tegen Moza, ik heb al een paar keer contact met ze gehad en dat verliep best goed, ze reageren snel e.d. en het lijkt me een serieus bedrijf te zijn wat niet perse de sim wereld in is gestapt vanwege de hype maar ze hebben ook nog een hoop meters te maken... en dat geven ze zelfs ook gewoon toe
Betreft MOZA, Ik heb net een hele review geschreven voor de producten. Geen buyers bias. Wacht op een reactie van MOZA wat ik gevonden heb. Ben zelf zeer kritisch in de review. Maar ik moet gewoon eerlijk zijn dat de kwaliteit echt heel behoorlijk is en dat de kleine dingen die ik vond zeker niet weggemoffeld hoeven te worden zoals ik dat ook niet heb gedaan in de opvolgende post. De gehele ervaring is gewoon positief met de producten. Boven gemiddeld tevreden. Zeker in verhouding to TM.
Waar ik me meer zorgen over maak is de customer support. Heb verscheidene keren naar ze uitgereikt en tot op heden niet veel voor elkaar gekregen. Generieke reacties en niet echt een reactie op mijn vragen en opmerkingen. Heb dus nu wat harder aan de bel getrokken bij ze en wel aangegeven dat ik een review geschreven heb betreft de producten inclusief de positieve en kleinere negatieve dingen. Ook aangegeven dat ik de support zover maar matig vind en graag echt contact zou willen hebben. Ik wacht nog op een bruikbare reactie voordat de review online gaat.
@GK86 @DarkangleFlying Hawkic schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Ging inderdaad om V3s. Het viel mij op dat de rempedaal en de koppeling het niet hadden. Ik post binnenkort een filmpje.
Bij deze het filmpje. Zoals je ziet is het miniem en enkel wanneer je de pedaal indrukt. Maar het gaat toch zeker over een verschil van één millimeter en met de voet is dat goed te voelen. Op beeld misschien minder goed zichtbaar, maar wel hoorbaar.
Thrustmaster had wel degelijk grip op een bepaald deel van de markt waar geen competitie aanwezig was. €300-600 was absoluut een monopoly positie voor TM. CSL Elite met pedalen en rim was toch al gauw meer.R2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Welke monopoly positie? Logitech zit ook al jaren in die markt en ze hebben altijd met hun "hogere segment" vrij dicht tegen de CSL lijn van Fanatec aan geschuurd.
Dat jij een slechte ervaring hebt met Thrustmaster wil natuurlijk niet zeggen dat het hele merk afgeschreven moet worden, zeker niet als ze al jaren lang een van de "gevestigde" namen zijn in een bepaald segment. Dat ze weinig vernieuwend meer zijn de laatste paar jaar kan ik niet anders dan eens met je zijn, dat het hele assortiment wat ze hebben wel een beetje gedateerd begint te raken ook maar ze hebben toch ook heel wat jaren de markt voorzien van "leuke" spul in de wat lagere prijsklasse.
Logitech was prijs technisch daar onder gepositioneerd en levert naar mijn mening betere kwaliteit.
De kracht van TM was een meer modulair ecosysteem, dat je eigenlijk anders alleen in veel hogere prijsklasses kon vinden. Neemt niet weg dat de kwaliteit van veel van deze producten niet echt om over naar huis te schrijven is. Enige product dat ik van hen in handen heb gehad dat echt solide is, is de TM Open Wheel Addon. De rest kraakt en wiebelt.
Anyway het is hier geen wedstrijd zoals ik al aangaf. Ben geen TM fan. Zal ook nooit meer hen producten aanschaffen. Wat een ander doet heb ik nooit iets over te zeggen gehad.. Heb niet gezegd dat anderen dit ook niet moeten doen.
Ik zou onder €400 a €500 gewoon lekker een Logitech G series wiel halen en anders lekker doorsparen voor een DD (Fanatec, Moza, Simagic etc). Dat is slechts mijn mening.
Blijft ook markt afhankelijk. Ik heb hier in China het volgende betaald voor mijn Thrustmaster kit:
Thrustmaster T300RS GT: €370
T-LCM: €280
TM Open Wheel: €250
DIY Quick Release: €75
DIY RPM LEDs: €50
Samen: €1025
Voor de Moza kit heb ik meer korting gekregen maar zal de originele prijs eerst zetten:
Moza R9: €370 (met korting €320)
Moza GS: €450 (met korting €380)
Moza S-RP: €120 (met korting €105)
Moza desk clamp: €45 (met korting €40)
Samen: €985 (met korting €845)
Moza kit biedt alle opties van de Thrustmaster kit behalve een rond extra stuur en geen PS support.
Dus voor deze markt ben ik zeker wel kritisch en vergelijk ik ze 1 op 1 omdat dat prijstechnisch eerlijk is. Voor de Nederlandse markt is het uiteraar een andere geval. Met import kosten etc.
[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 14-07-2022 15:04 ]
Thrustmaster T-LCM had hier ook enorm last van. Is het erg vervelend tijdens het rijden met deze pedalen? Ik kon het goed merken met de T-LCM.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
Bij deze het filmpje. Zoals je ziet is het miniem en enkel wanneer je de pedaal indrukt. Maar het gaat toch zeker over een verschil van één millimeter en met de voet is dat goed te voelen. Op beeld misschien minder goed zichtbaar, maar wel hoorbaar.
[YouTube: Fanatec Clubsport V3 | Horizontal flex]
Die flex zit er bij mij zeker niet inFlying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
hoei dat lijkt mij vervelend.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
Was het bij de T-LCM vergelijkbaar?Cidious schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Thrustmaster T-LCM had hier ook enorm last van. Is het erg vervelend tijdens het rijden met deze pedalen? Ik kon het goed merken met de T-LCM.
@Darkangle ik let er niet op tijdens het rijden, maar het zou niet erger mogen worden na een tijd.
Ik race ook alleen op de PS5, en ondertussen wekelijks met 18 man hierdoor in de F1 en daarna GT7 competitie. Maar juist omdat we best veel racen, wil ik echt het betere spul hebben, zoals Heusinkveld Ultimates, omdat voor mij de Clubsports echt niet fijn voelen (sowieso al niet door de 3 pedalen).thunder8 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Tja dat is inderdaad een beperking, echter dat ligt niet aan Fanatec, maar aan Sony. Persoonlijk denk ik dan ook weer dat het ook wel weer losloopt, want als je echt naar top end gear gaat, dat ook een PC veel vanzelfsprekender is. Niet alleen vanwege de mogelijkheid om hardware te mixen and matchen, maar ook een veel grotere keus hebt qua simracing software. Ik race ook puur op de PS5, omdat ik geen zin heb duizenden euro's extra stuk te slaan op een PC met triples en alle andere hardware. Daarvoor race ik te weinig en is mijn huidige setup meer dan voldoende.
Dus ik hoop dat Fanatec dan maar snel met een Podium Pedalenset komt die ik wel kan aansluiten
Of dat Heusinkveld eindelijk eens een licentie gaat bemachtigen van Sony, zodat het gebruikt kan worden. Weet zeker dat alleen bij onze groep al de helft zou overstappen op Heusinkveld als het support werd. Dan komt Marktplaats vol te staan met de Clubsport pedalen
T-LCM had meer speling haha.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:20:
[...]
Was het bij de T-LCM vergelijkbaar?
@Darkangle ik let er niet op tijdens het rijden, maar het zou niet erger mogen worden na een tijd.
ik denk dat daadwerkelijk marktonderzoek een compleet ander beeld zal schetsen, maar dat zal Niels vast al gedaan/laten doen hebben.Raikkonen_WC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
[...]
Ik race ook alleen op de PS5, en ondertussen wekelijks met 18 man hierdoor in de F1 en daarna GT7 competitie. Maar juist omdat we best veel racen, wil ik echt het betere spul hebben, zoals Heusinkveld Ultimates, omdat voor mij de Clubsports echt niet fijn voelen (sowieso al niet door de 3 pedalen).
Dus ik hoop dat Fanatec dan maar snel met een Podium Pedalenset komt die ik wel kan aansluiten![]()
Of dat Heusinkveld eindelijk eens een licentie gaat bemachtigen van Sony, zodat het gebruikt kan worden. Weet zeker dat alleen bij onze groep al de helft zou overstappen op Heusinkveld als het support werd. Dan komt Marktplaats vol te staan met de Clubsport pedalen
Hoeveel mensen lees je wel niet die de vraag stellen bij Fanatec, of ze Heusinkveld compatible kunnen krijgen. Hoeveel mensen kopen wel geen drivehun of GIMX "converters" om ze aangesloten te krijgen op een Playstation (niet goed werkend).Darkangle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:48:
[...]
ik denk dat daadwerkelijk marktonderzoek een compleet ander beeld zal schetsen, maar dat zal Niels vast al gedaan/laten doen hebben.
Hoeveel competities zijn er nu ook niet gaande in Console land? Dit is echt een hele grote markt aan het worden, als het dat al niet is. Dus het is heel vreemd dat men er juist niet naar kijkt....
Mijn Fanatec Formula V2.5 welke ik RMA heb gestuurd ligt ondertussen al 1,5 week bij Fanatec zonder bericht dat er een nieuw stuurtje onderweg is.
Ik had gehoopt dat het wat sneller zou gaan, gezien het stuurtje niet ter reparatie ging maar gewoon omgewisseld zou worden voor een nieuwe maar helaas.
Mocht het nog ooit nog eens voor komen dat er iets binnen zicht termijn kapot gaat van Fanatec bestel ik beter gewoon een nieuw stuurtje en stuur ik de defecte retour.
Ik had gehoopt dat het wat sneller zou gaan, gezien het stuurtje niet ter reparatie ging maar gewoon omgewisseld zou worden voor een nieuwe maar helaas.
Mocht het nog ooit nog eens voor komen dat er iets binnen zicht termijn kapot gaat van Fanatec bestel ik beter gewoon een nieuw stuurtje en stuur ik de defecte retour.
hoeveel tegenover hoeveel het niet doen? Zonder goed markt onderzoeknis dat allemaal onderbuik geneuzel gebaseerd op de vocale minderheid die hun ongenoegen jegens dit om meerdere redenen posten. Laten we leuk mee doen zonder cijfers als een excercise in futility en ik zeg 0,2%, waar een r.o.i nodig is van (ook nodeloos verzonnen nummer gezien dit de trend is) van minimaal 8% van alle spelers van zulks een spel. In een markt waar maar 3.9% van de racers daadwerkelijk niet met een controller spelen.Raikkonen_WC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:57:
[...]
Hoeveel mensen lees je wel niet die de vraag stellen bij Fanatec, of ze Heusinkveld compatible kunnen krijgen. Hoeveel mensen kopen wel geen drivehun of GIMX "converters" om ze aangesloten te krijgen op een Playstation (niet goed werkend).
Hoeveel competities zijn er nu ook niet gaande in Console land? Dit is echt een hele grote markt aan het worden, als het dat al niet is. Dus het is heel vreemd dat men er juist niet naar kijkt....
Wat een onzin allemaal. Aannames.
Is er nog zo'n groot verschil tussen de V3s en de Heusinkvelds?Raikkonen_WC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
[...]
Voor die pak hem beet 600 euro had je ook een CSL elite incl pedalen, geen loadcell e.d. maar gewoon de absolute instap.Cidious schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
Thrustmaster had wel degelijk grip op een bepaald deel van de markt waar geen competitie aanwezig was. €300-600 was absoluut een monopoly positie voor TM. CSL Elite met pedalen en rim was toch al gauw meer.
Logitech was prijs technisch daar onder gepositioneerd en levert naar mijn mening betere kwaliteit.
Daaronder had je inderdaad alleen de Logitech en de Thrustmaster maar zoals al eerder aangehaald, alle waar naar zijn geld.
Beetje appels met peren, de prijzen die jij voor je Moza set betaald hebt ga je hier in Europa niet redden. De R9 om maar een voorbeeld te noemen zit hier in Europa gemiddeld al op zo’n 475 euro, en dat is fors meer dan wat jij betaald hebt.Blijft ook markt afhankelijk. Ik heb hier in China het volgende betaald voor mijn Thrustmaster kit:
Thrustmaster T300RS GT: €370
T-LCM: €280
TM Open Wheel: €250
DIY Quick Release: €75
DIY RPM LEDs: €50
Samen: €1025
Voor de Moza kit heb ik meer korting gekregen maar zal de originele prijs eerst zetten:
Moza R9: €370 (met korting €320)
Moza GS: €450 (met korting €380)
Moza S-RP: €120 (met korting €105)
Moza desk clamp: €45 (met korting €40)
Samen: €985 (met korting €845)
Een Logitech G29 kan praktisch ook hetzelfde als de Podium DD2 / SC2 met bijbehorend stuur die ik hier heb staan… en dat voor een veel lagere prijs, maakt dat de G29 dan een betere keuze? Features alleen zeggen natuurlijk vrij weinig.Moza kit biedt alle opties van de Thrustmaster kit behalve een rond extra stuur en geen PS support.
Dus voor deze markt ben ik zeker wel kritisch en vergelijk ik ze 1 op 1 omdat dat prijstechnisch eerlijk is. Voor de Nederlandse markt is het uiteraar een andere geval. Met import kosten etc.
Zoals je zelf ook al aanhaalt, voor het geld wat jij hebt betaald is de Moza ongetwijfeld een betere keuze maar een beetje context en nuance is in dit geval wel op zijn plaats. Als Moza de producten voor hetzelfde geld aan zou bieden in Europa zou het een non discussie zijn maar dat kunnen ze niet en ik zie het ook niet gebeuren, Fanatec zit met de CSL DD al met een flinterdunne marge waar ze nog wat goed op proberen te maken met de booster kit… bij Fanatec weet men echter ook dat wanneer je eenmaal in het eco systeem zit de vervolg aankopen waarschijnlijk ook bij Fanatec gedaan zullen worden en dus was het daar waarschijnlijk een hele simpele rekensom, we “kopen” gewoon dat extra beetje markt aan de onderkant en dat pakken we later wel terug met de rest van de gear uit het eco systeem.
En dat laatste is iets wat Moza nog niet heeft, een eco systeem en de massa om de markt te kunnen “kopen”. Ik zie dat ook niet zo 1-2-3 veranderen, voor het geld bouwt Fanatec heel fatsoenlijk spul, ze hebben console support en goede banden met game ontwikkelaars en een track record. Een Simagic, Moza of ImmSource gaat dat niet zomaar veranderen zolang verschillen in kwaliteit minder of marginaal beter zijn… hoe jammer ook want 1 grote fabrikant die de touwtjes stevig in handen heeft is nooit het beste voor de eindgebruiker.
Normaal gaat zoiets binnen enkele dagen en zeker niet over 1,5 week. Ik zou support eens contacten via chat en vragen of ze dan toch eens haast willen gaan maken.schumi1986 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:59:
Mijn Fanatec Formula V2.5 welke ik RMA heb gestuurd ligt ondertussen al 1,5 week bij Fanatec zonder bericht dat er een nieuw stuurtje onderweg is.
Maar support heeft het daar ontzettend druk en ze zijn onderbezet en dat is niet pas sinds kort maar iets wat al een behoorlijke tijd aan de gang is en waar ze ook geen fatsoenlijke oplossing voor lijken te kunnen vinden. Ook in Duitsland is het schijnbaar lastig mensen te vinden.
Kort antwoord, ja een heel behoorlijk verschil. De V3’s zijn niet slecht maar inmiddels wel wat gedateerd (voornamelijk de control unit) maar wat ik uit de beta kanalen heb vernomen zit er wel iets met pedalen aan te komen, de vraag is alleen hoe lang dat gaat duren want Fanatec heeft er net als Thrustmaster een handje van om iets aan te kondigen en vervolgens een eeuwigheid te wachten met iets daadwerkelijk op de markt te brengen. Ik zou er dus niet op wachten bij FanatecFlying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:12:
[...]
Is er nog zo'n groot verschil tussen de V3s en de Heusinkvelds?
Maar lang verhaal kort, Heusinkvelds zijn een pak beter dan V3’s.
[ Voor 20% gewijzigd door R2D2 op 14-07-2022 18:08 ]
En hoe vertaalt die control unit zich dan juist bij het spelen? Ik heb onlangs pas V3s gekocht - hopelijk geen miskoop gedaanR2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:58:
[...]
Kort antwoord, ja een heel behoorlijk verschil. De V3’s zijn niet slecht maar inmiddels wel wat gedateerd (voornamelijk de control unit) maar wat ik uit de beta kanalen heb vernomen zit er wel iets met pedalen aan te komen, de vraag is alleen hoe lang dat gaat duren want Fanatec heeft er net als Thrustmaster een handje van om iets aan te kondigen en vervolgens een eeuwigheid te wachten met iets daadwerkelijk op de markt te brengen. Ik zou er dus niet op wachten bij Fanatec
Maar lang verhaal kort, Heusinkvelds zijn een pak beter dan V3’s.
Nee dat is het niet eens zozeer maar wel de beperkingen met updaten, dat gaat bijvoorbeeld alleen wanneer je hem connect met usb om maar een voorbeeld te noemen en de resolutie zou wat omhoog kunnen. Maar dat zijn allemaal kleine dingetjes waar je weinig van merkt tijdens gebruik, maar wat het dan wel weer makkelijker maakt voor randzaken.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:43:
[...]
En hoe vertaalt die control unit zich dan juist bij het spelen? Ik heb onlangs pas V3s gekocht - hopelijk geen miskoop gedaan.
De RJ connector bijvoorbeeld zou men prima kunnen laten vervallen en er voor kunnen kiezen om hem direct via USB op de wheelbase aan te sluiten (moeten ze die wel ook op de bases gaan implementeren) OF op de PC.
Randzaken dus, voor het geld zijn de V3’s best ok en de “beste” keuze die je hebt wanneer je op console gamed.
Kwaliteit is eigenlijk zeer goed. Mijn vorige is een Thrustmaster TS-PC, maar dit rijd en voelt vele malen beter.Panini schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:05:
[...]
Ziet er goed uit. Hoe bevalt het setje je tot nu toe? Dingen die opvallen of beter kunnen? Via waar heb je het eigenlijk besteld? Via de officiele Cammus site kom ik bij https://shop.windbooster.com/ uit.
Waar heb je het 2e wiel vandaan? Ik moet zeggen dat hetgeen wat mij ook tegen houdt om de Cammus te kopen is de (enige) optie van het stuurwiel. Ik vind het nogal kaal ogen en vroeg mij af of je makkelijk een ander stuur erop kan plaatsen.
De Cammus QR heb ik gewisseld voor een paar goedkope van Amazon.
YouTube: One of the BEST CAMMUS DD Wheel Features!!! (Mod)
Kopen kan ook via Alibaba, ik heb zelf in februari besteld via email.
https://m.dutch.alibaba.c...lShare%22%7D&from=Android
Of via Duitsland https://shop.dsh-simracing.de/
Stuur is de R305 van https://www.turnracing.com/en-nl met button box.
:strip_exif()/f/image/RTbc4eHDKaPayzOHVmxKnxwP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mtfc0POwaNmpG5a14jCBkEP8.jpg?f=fotoalbum_large)
Da's best veel speling wat daarin zit... kan denk ik niet veel kwaad in de zin dat je er iets mee sloopt, maar het zou mij best irriteren denk ik.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
Ik zou eigenlijk alleen de v3's kiezen als je een koppeling erbij wil hebben. Voldoen 2 pedalen, dan kan je voor hetzelfde geld beter krijgen en zit er nog wat rek in je budget, dan zit je ook niet zo gek ver van een 2-pedal setje Heusinkveld Sprints af (goed, het scheelt nog steeds 200,- maar het valt thuis nog enigszins te verdedigenR2D2 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:26:
[...]
Nee dat is het niet eens zozeer maar wel de beperkingen met updaten, dat gaat bijvoorbeeld alleen wanneer je hem connect met usb om maar een voorbeeld te noemen en de resolutie zou wat omhoog kunnen. Maar dat zijn allemaal kleine dingetjes waar je weinig van merkt tijdens gebruik, maar wat het dan wel weer makkelijker maakt voor randzaken.
De RJ connector bijvoorbeeld zou men prima kunnen laten vervallen en er voor kunnen kiezen om hem direct via USB op de wheelbase aan te sluiten (moeten ze die wel ook op de bases gaan implementeren) OF op de PC.
Randzaken dus, voor het geld zijn de V3’s best ok en de “beste” keuze die je hebt wanneer je op console gamed.
Mits je op een PC gamed, want zoals hierboven al door mij gezegd, kun je niks anders dan Fanatec pedalen kopen als je met een Fanatec base op Consoles gamed....kroegtijger schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Ik zou eigenlijk alleen de v3's kiezen als je een koppeling erbij wil hebben. Voldoen 2 pedalen, dan kan je voor hetzelfde geld beter krijgen en zit er nog wat rek in je budget, dan zit je ook niet zo gek ver van een 2-pedal setje Heusinkveld Sprints af (goed, het scheelt nog steeds 200,- maar het valt thuis nog enigszins te verdedigen)
Ik zou een filmpje met bovenstaande uitleg naar Fanatec support sturen. Lijkt op teveel speling tussen glijlagers en as, alleen dan is het apart dat de andere 2 pedalen het niet hebben. Je zou ervan uitgaan dat ze daarvoor dezelfde batch lagers gebruikt hebben.Flying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
Je zou de zwarte sterkere gasveer nog kunnen proberen, die heeft denk ik een iets hogere pre-load. Die wellicht de speling minder voelbaar maakt.
Dit vergelijk zie ik wel vaker, maar 200€ verschil is toch substantieel op een setje V3. Die kost 400€ en dan is 200€ extra toch 50% meer geld. Beide producten bedienen hun eigen markt in mijn ogen en met beide is weinig mis. Op de PC heb je inderdaad meer keuze qua pedalen, ook van andere merken die dichter in de buurt zitten van de V3 pedalen. Maar die zijn vaak ook niet helemaal zonder kleine tekortkomingen. De wat goedkopere Heusinkveld clonen moet je vaak zelf nog even aan de gang met schuurpapier om de scherpe randjes te verwijderen van de pedalen en de software laat vaak ook nog wel te wensen over. Ook heb je vaak nog een stevige pedaltray nodig, waar je een setje V3 op 2 stukjes profiel kan monteren. Per saldo kennen alle setjes wel hun sterke en zwakke punten.kroegtijger schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Ik zou eigenlijk alleen de v3's kiezen als je een koppeling erbij wil hebben. Voldoen 2 pedalen, dan kan je voor hetzelfde geld beter krijgen en zit er nog wat rek in je budget, dan zit je ook niet zo gek ver van een 2-pedal setje Heusinkveld Sprints af (goed, het scheelt nog steeds 200,- maar het valt thuis nog enigszins te verdedigen)
uiteraard jaRaikkonen_WC schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:30:
[...]
Mits je op een PC gamed, want zoals hierboven al door mij gezegd, kun je niks anders dan Fanatec pedalen kopen als je met een Fanatec base op Consoles gamed....
Klopt, maar je kan ook stellen dat de v3 33% goedkoper slechts is... zelfde resultaat maar klinkt al een stuk aantrekkelijker. Het is maar net hoe je er naar kijkt, en hoeveel je te besteden hebt. De een moet een tijd lang sparen om 400,- bij elkaar te krijgen, en de ander geeft dat zonder enige pijn uit.thunder8 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:57:
[...]
Dit vergelijk zie ik wel vaker, maar 200€ verschil is toch substantieel op een setje V3. Die kost 400€ en dan is 200€ extra toch 50% meer geld.
Je krijgt uiteraard waar je voor betaald. Dubbeltje eerste rang bestaat vrijwel nietBeide producten bedienen hun eigen markt in mijn ogen en met beide is weinig mis. Op de PC heb je inderdaad meer keuze qua pedalen, ook van andere merken die dichter in de buurt zitten van de V3 pedalen. Maar die zijn vaak ook niet helemaal zonder kleine tekortkomingen. De wat goedkopere Heusinkveld clonen moet je vaak zelf nog even aan de gang met schuurpapier om de scherpe randjes te verwijderen van de pedalen en de software laat vaak ook nog wel te wensen over. Ook heb je vaak nog een stevige pedaltray nodig, waar je een setje V3 op 2 stukjes profiel kan monteren. Per saldo kennen alle setjes wel hun sterke en zwakke punten.En op console heb je nu eenmaal weinig keus en daar zal je eerder zorgvuldig moeten kijken naar welk ecosysteem het beste bij jouw budget en wensen past. Op de PC heb je nu eenmaal veel meer vrijheid om te mixen en matchen.
Jup ben er nu ze thuis zijn aangekomen ook achter dat dit net wat te hard isOzza schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Let op. dat zijn de verkeerde rubber spacers. die zijn 85 hardness ipv 45!
Alleen in amazon UK te bestellen..

@KBE91 je hebt een DM
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat is de meerprijs voor jezelf goedpraten. Iedereen zal normaal gesproken zeggen dat duurder product x% duurder is, niet dat goedkoper product x% goedkoper is. Zeggen dat het maar 200€ meer is, is misschien peanuts als je over een product van 2000€ praat, maar niet als het andere product 400€ kost. Ik zeg alleen dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is, omdat het 2 verschillende producten betreft die een andere markt bedienen met een andere prijsstelling. Met beide producten is weinig mis binnen het prijssegment waarin ze zich bewegen.kroegtijger schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:37:
[...]
Klopt, maar je kan ook stellen dat de v3 33% goedkoper slechts is... zelfde resultaat maar klinkt al een stuk aantrekkelijker. Het is maar net hoe je er naar kijkt, en hoeveel je te besteden hebt. De een moet een tijd lang sparen om 400,- bij elkaar te krijgen, en de ander geeft dat zonder enige pijn uit.
Als je geld als water hebt, dan is een setje HE misschien ook niet je ding, misschien dat je dan liever voor een setje Aseteks gaat. Die zijn ook maar weer 200-250€ duurder dan de HE.
[quote]thunder8 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:14:
[...]
Dat is de meerprijs voor jezelf goedpraten. Iedereen zal normaal gesproken zeggen dat duurder product x% duurder is, niet dat goedkoper product x% goedkoper is. Zeggen dat het maar 200€ meer is, is misschien peanuts als je over een product van 2000€ praat, maar niet als het andere product 400€ kost.
[quote]
Ik begon dan ook het statement met dat je de stap naar sprints daarmee thuis nog wel kan verdedigen. Dus ja, da's 100% het voor jezelf goed praten.
[...]
Dat is de meerprijs voor jezelf goedpraten. Iedereen zal normaal gesproken zeggen dat duurder product x% duurder is, niet dat goedkoper product x% goedkoper is. Zeggen dat het maar 200€ meer is, is misschien peanuts als je over een product van 2000€ praat, maar niet als het andere product 400€ kost.
[quote]
Ik begon dan ook het statement met dat je de stap naar sprints daarmee thuis nog wel kan verdedigen. Dus ja, da's 100% het voor jezelf goed praten.
Klopt. Dat is ook het mooie van onze hobby imhoIk zeg alleen dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is, omdat het 2 verschillende producten betreft die een andere markt bedienen met een andere prijsstelling. Met beide producten is weinig mis binnen het prijssegment waarin ze zich bewegen.
Als je geld als water hebt, dan is een setje HE misschien ook niet je ding, misschien dat je dan liever voor een setje Aseteks gaat. Die zijn ook maar weer 200-250€ duurder dan de HE.En zo kan je bezig blijven.
Bevallen wel echt super moet ik zeggenthunder8 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:14:
[...]
misschien dat je dan liever voor een setje Aseteks gaat. Die zijn ook maar weer 200-250€ duurder dan de HE.En zo kan je bezig blijven.

Misschien een beetje laat, maar ik had dit probleem ook toen ik zat te prutsen met de pedaal. Uiteindelijk heb ik dit weer kunnen oplossen door de zilvere rod in/uit te schroeven. Hiermee verander je ook de pedal throw naar je wens (korter of langer), gewoon niet vergeten om de calibratie opnieuw te doenFlying Hawkic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]
@GK86 @Darkangle
Barry van Sim Racing Garage legt dit ook netjes uit:
YouTube: Fanatec Club Sport Pedals V3 Review
Thanks, moet ik eens proberen!Fentomized schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Misschien een beetje laat, maar ik had dit probleem ook toen ik zat te prutsen met de pedaal. Uiteindelijk heb ik dit weer kunnen oplossen door de zilvere rod in/uit te schroeven. Hiermee verander je ook de pedal throw naar je wens (korter of langer), gewoon niet vergeten om de calibratie opnieuw te doen.
Barry van Sim Racing Garage legt dit ook netjes uit:
YouTube: Fanatec Club Sport Pedals V3 Review
Vandaag de QR1 op m’n Fanatec GT DD Pro stuur gemonteerd. Gaan kraakjes en ‘schokjes’ meer in het stuur
bij momenten met hoge force feedback… sturen voelt ook directer aan (denk dat de plastic QR Lite wel wat ‘flex’ heeft). Het kostte een ‘paar’ duiten, maar ik ben blij dat ik de stap genomen heb om ‘m aan te schaffen.
bij momenten met hoge force feedback… sturen voelt ook directer aan (denk dat de plastic QR Lite wel wat ‘flex’ heeft). Het kostte een ‘paar’ duiten, maar ik ben blij dat ik de stap genomen heb om ‘m aan te schaffen.
Hi all! Niet 100% zeker of dit het juiste topic is, maar ik denk het wel.
Na jaren geracet te hebben met mijn instap Logitech G29 stuurtje (en daar veel plezier aan te hebben beleefd), wil ik nu de volgende stap zetten. Ik race overigens alleen op PS5 tegenwoordig en doe vooral F1 2022 en iets minder Gran Turismo 7 en Asetto Corsa Competizione. Ik zit nu te denken aan een Direct Drive.
Nu zag ik bij Fanatec dat die Gran Turismo DD Bundle uitverkocht is, dus dacht ik dat het misschien handiger is om zelf een en ander samen te stellen. Maar, ik heb er ook weer niet heel veel verstand van, dus iemand die misschien kan vertellen of dit een beetje een setup is waar je goed mee uit de voeten kunt, dat een realistische race-ervaring biedt en waar je dus véél fun mee kan hebben?
De Gran Turismo DD Pro Wheel Base (8nm) https://fanatec.com/eu-en...mo-dd-pro-wheel-base-8-nm
+
Clubsport Steering Wheel F1 Esports V2 https://fanatec.com/eu-en...ering-wheel-f1-esports-v2
+
CSL Pedals https://fanatec.com/eu-en/pedals/csl-pedals
+
CSL Pedals Load Cell kit https://fanatec.com/eu-en.../csl-pedals-load-cell-kit
Bij alle onderdelen staat dat het PlayStation compatible is, dus ik ga ervanuit dat al deze producten prima met elkaar zijn te combineren en dus ook heel eenvoudig - plug & play - te gebruiken zijn op de PS5?
Of hebben jullie wellicht hele andere tips? Betere combinaties? Bovenstaande combinatie kost circa 1100 euro, en veel verder wil ik eigenlijk ook niet gaan qua budget.
In principe wil ik het dan monteren op een PlaySeat Challenge: https://www.coolblue.nl/p...0NFJcytBFjSRoCcUMQAvD_BwE
Is dat een beetje te doen, of is dat niet stevig genoeg?
Ik hoor graag, alle hulp is welkom!
Na jaren geracet te hebben met mijn instap Logitech G29 stuurtje (en daar veel plezier aan te hebben beleefd), wil ik nu de volgende stap zetten. Ik race overigens alleen op PS5 tegenwoordig en doe vooral F1 2022 en iets minder Gran Turismo 7 en Asetto Corsa Competizione. Ik zit nu te denken aan een Direct Drive.
Nu zag ik bij Fanatec dat die Gran Turismo DD Bundle uitverkocht is, dus dacht ik dat het misschien handiger is om zelf een en ander samen te stellen. Maar, ik heb er ook weer niet heel veel verstand van, dus iemand die misschien kan vertellen of dit een beetje een setup is waar je goed mee uit de voeten kunt, dat een realistische race-ervaring biedt en waar je dus véél fun mee kan hebben?
De Gran Turismo DD Pro Wheel Base (8nm) https://fanatec.com/eu-en...mo-dd-pro-wheel-base-8-nm
+
Clubsport Steering Wheel F1 Esports V2 https://fanatec.com/eu-en...ering-wheel-f1-esports-v2
+
CSL Pedals https://fanatec.com/eu-en/pedals/csl-pedals
+
CSL Pedals Load Cell kit https://fanatec.com/eu-en.../csl-pedals-load-cell-kit
Bij alle onderdelen staat dat het PlayStation compatible is, dus ik ga ervanuit dat al deze producten prima met elkaar zijn te combineren en dus ook heel eenvoudig - plug & play - te gebruiken zijn op de PS5?
Of hebben jullie wellicht hele andere tips? Betere combinaties? Bovenstaande combinatie kost circa 1100 euro, en veel verder wil ik eigenlijk ook niet gaan qua budget.
In principe wil ik het dan monteren op een PlaySeat Challenge: https://www.coolblue.nl/p...0NFJcytBFjSRoCcUMQAvD_BwE
Is dat een beetje te doen, of is dat niet stevig genoeg?
Ik hoor graag, alle hulp is welkom!
Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.