Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Bij een QR1 houd je die tikjes ook, althans het Podium Porsche wheel icm de DD2 op een wat hogere FFB houd je een voelbare "click" bij een snelle "direction change". Als je even flink slingert op een recht stuk bijvoorbeeld is het voelbaar, tijdens het rijden zelf merk je het amper. Bij een wat kleiner stuur als de Formula V2.x heb ik er praktisch geen last van.PatrickC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Fanatec biedt toch wel b.v. de GT DD Pro bundle aan met 8nm boost kit. Ik heb deze ook en ervaar ook af en toe deze voelbare ‘tikjes’ als de forces hoog zijn en van richting wordt veranderd. Ik twijfel nu om ook maar die QR1 aan te schaffen dan, maar ik vind eigenlijk dat Fanatec dan maar een QR1 had moeten aanbevelen (of zelfs verplichten voor garantie) als de boost kit gebruikt wordt.
Het is gewoon het QR design an sich van Fanatec wat dit "probleem" veroorzaakt, groter het stuurwiel hoe voelbaarder het wordt.
Ja en nee. Er zit een marge in de afmetingen van die QR en ook van de 'rod' waar die op gaat en als je pech hebt, zitten ze allebei precies aan de verkeerde kant van het spectrum en heb je speling. Die van mij is dan weer heel strak en heeft praktisch 0 speling.R2D2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Bij een QR1 houd je die tikjes ook, althans het Podium Porsche wheel icm de DD2 op een wat hogere FFB houd je een voelbare "click" bij een snelle "direction change". Als je even flink slingert op een recht stuk bijvoorbeeld is het voelbaar, tijdens het rijden zelf merk je het amper. Bij een wat kleiner stuur als de Formula V2.x heb ik er praktisch geen last van.
Het is gewoon het QR design an sich van Fanatec wat dit "probleem" veroorzaakt, groter het stuurwiel hoe voelbaarder het wordt.
Uplay: Red--Death
Nee, die speling voelt echt anders aan dan het "klikje" bij een snelle "direction change". De speling die jij aanhaalt voel je echt altijd en is wanneer de tolerantie echt groot is zelfs niet weg te moffelen met de fixatie schroef.rsnubje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:46:
[...]
Ja en nee. Er zit een marge in de afmetingen van die QR en ook van de 'rod' waar die op gaat en als je pech hebt, zitten ze allebei precies aan de verkeerde kant van het spectrum en heb je speling. Die van mij is dan weer heel strak en heeft praktisch 0 speling.
Ik heb onder "normale" omstandigheden ook 0 speling met de Formula V2 en Podium Porsche, maar omdat de Podium Porsche een grotere diameter heeft en een behoorlijke stukje zwaarder is gaat de FFB omhoog op de DD2. De hoge FFB en grotere diameter van het stuurwiel maken het voelbaar bij hele heftige stuurbewegingen, schroef ik de FFB omlaag naar +/_ 65% of lager is het ook weg.
Nu is N=1 natuurlijk geen maatstaaf maar ik ben het ook al bij 2 bekenden van me gemerkt die met een vergelijkbare setup rijden (DD1/2 met een grotere diameter stuurwiel), bij 1 van die 2 is de shaft zijde vand e QR overigens onlangs vervangen omdat de goudkleurige coating los kwam en die had stille hoop dat het dan verdwenen zou zijn (is iemand die echt met belachelijk hoge FFB rijd) maar helaas.
Op de CSL-DD wordt er natuurlijk maar 8Nm piekvermogen gegenereerd dus kan is groot dat het daar amper voelbaar is, sowieso ga je er niet op achteruit ten opzichte van een QR Lite want dat ding buigt echt door aan alle kanten.
[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 13-06-2022 12:17 ]
Die tape ‘oplossing’ heb ik ook al vaker voorbij zien komen op andere forums, maar die tape gaat dan toch ‘opstropen’ op het moment dat je het stuur op de base schuift? Ik vond dat bij mij GT DD Pro stuurtje al behoorlijk stroef gaan zonder die tape namelijk.MrHaas schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Same here, wat helpt is een beetje isolatietape over die inkeping plakken, zorgt dat het veel minder vaak voorkomt. Is voor mij iig de tijdelijke oplossing tot ik een QR1 aanschaf.
[Afbeelding]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Nee de marge rond dat punt is in veel gevallen best "ruim", dus een enkel laagje tape gaat in veel gevallen helemaal prima.PatrickC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:15:
[...]
Die tape ‘oplossing’ heb ik ook al vaker voorbij zien komen op andere forums, maar die tape gaat dan toch ‘opstropen’ op het moment dat je het stuur op de base schuift? Ik vond dat bij mij GT DD Pro stuurtje al behoorlijk stroef gaan zonder die tape namelijk.
Ik heb vrijdag een refund aangevraagd en heb nu 30 dagen de tijd om alles terug te sturen, heb gisteren een QR1 besteld en deze zou morgen al binnen moeten komen.
Als het probleem daarmee is opgelost ben ik heel blij en kan ik eindelijk echt gaan genieten, zo niet dan stuur ik alles retour.
Zoals het nu is is het voor mij gewoon onacceptabel, omdat ik merk dat ik tijdens het racen telkens op die voelbare klik aan het letten ben
Heb hem intussen dus vaster gedraaid en eigenlijk sindsdien nog geen klik ervaren, zelfs niet wanneer ik tijdens ACC een game bug kreeg waardoor alle feedback heel even wegviel (game lag) en weer trug kwam terwijl ik midden in een snelle bocht zat. Voorlopig lijkt het bij mij dus opgelost.MrHaas schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Same here, wat helpt is een beetje isolatietape over die inkeping plakken, zorgt dat het veel minder vaak voorkomt. Is voor mij iig de tijdelijke oplossing tot ik een QR1 aanschaf.
[Afbeelding]
Om de QR1 zo stil en spelingsvrij mogelijk te maken,
- Gebruik de fixatie schroef
- Paar stukjes krimpkous om de fixatie schroef helpt tegen het "kloinken" van de buitenste QR ring op de schroef
- Gebruik een iets dikker vet bij de QR, ik ben inmiddels over van de dry lube van WD40 naar old fashion vaseline. Dry lube is op papier de betere optie omdat het geen vuil e.d. aan trekt / vast houd maar aangezien de QR1 nou niet echt bloot staat aan de invloeden van buitenaf en anders dan bij pedalen er ook niet van alles in valt (zeker waneer je op sokken rijdt beland er ongemerkt een hoop zooi op je pedalen) merkte ik dat lagers in de QR1 een stuk minder van zich lieten horen bij wat dikker vet... houd wel in het achterhoofd, less = more en je hoeft er geen portie friet in te kunnen bakken
en let op dat het vet geen rubbers aantast, witte vaseline is wat dat betreft prima.
- Stukje electro tape op de bovenzijde van de shaft in de gleuf kan helpen, plak deze wel VOOR je een beetje vaseline smeert.
- Hopen dat de QR2 snel komt, dan zijn we van de QR1 af
Nieuwe drivers en firmware zijn echt een peut beter geworden, ik heb hem als beta tester al een tijdje draaien maar de jolts in de DD1/2 zijn pleitte en de damper is van 4 naar 8 bit gegaan wat de boel een stuk smoother maakt.
[ Voor 40% gewijzigd door R2D2 op 13-06-2022 17:59 ]
Die schroef is wel te klein voor de CSL DD. Daarvoor zou je de podium schroef voor moeten gebruiken. Die heeft een iets langer schroefdraad. Ik merk wel dat de CSL DD met de schroef minder speling heeft en dat dat voor mij het spelen fijner maakt. Alleen Fanatec wil zelf niet alleen niet toegeven dat het beter is met de fixation screw dan zonder, dan zouden ze iedereen zo'n schroef moeten geven. Dus voor de CSL DD gebruikers wil Fanatec die schroef niet leveren en de schroef die standaard bij stuurtjes wordt geleverd past alleen maar op de belt driven bases.(Hij zal wel passen maar pakt eigenlijk te weinig schroefdraad, zelf ervaring mee dat die nu niet meer gepakt wordt.)R2D2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:21:
Overigens nog wel een side note, bij de QR1 kan het zijn dat de buitenste ring ook nog wel eens heel hard op de fixatie schroef wil "kloinken" (wanneer je bijvoorbeeld tijdens een week 13 in iRacing vol geramd wordt door iemand die denkt een seconde dicht te kunnen remmen bij een hairpin). Dat geeft een naar geluid wat verder niet ernstig is maar als je dat er ook uit wil hebben, paar stukjes krimpkous om het omlijnde gedeelte en je bent er vanaf, https://share.cleanshot.com/IkWsyIqUkJUjHRqnLjSM
Om de QR1 zo stil en spelingsvrij mogelijk te maken,Nog een tip voor de CSL-DD/DD1/2 gebruikers, https://forum.fanatec.com...-and-podium-wb-all-wheels
- Gebruik de fixatie schroef
- Paar stukjes krimpkous om de fixatie schroef helpt tegen het "kloinken" van de buitenste QR ring op de schroef
- Gebruik een iets dikker vet bij de QR, ik ben inmiddels over van de dry lube van WD40 naar old fashion vaseline. Dry lube is op papier de betere optie omdat het geen vuil e.d. aan trekt / vast houd maar aangezien de QR1 nou niet echt bloot staat aan de invloeden van buitenaf en anders dan bij pedalen er ook niet van alles in valt (zeker waneer je op sokken rijdt beland er ongemerkt een hoop zooi op je pedalen) merkte ik dat lagers in de QR1 een stuk minder van zich lieten horen bij wat dikker vet... houd wel in het achterhoofd, less = more en je hoeft er geen portie friet in te kunnen bakken
en let op dat het vet geen rubbers aantast, witte vaseline is wat dat betreft prima.
- Stukje electro tape op de bovenzijde van de shaft in de gleuf kan helpen, plak deze wel VOOR je een beetje vaseline smeert.
- Hopen dat de QR2 snel komt, dan zijn we van de QR1 af
Nieuwe drivers en firmware zijn echt een peut beter geworden, ik heb hem als beta tester al een tijdje draaien maar de jolts in de DD1/2 zijn pleitte en de damper is van 4 naar 8 bit gegaan wat de boel een stuk smoother maakt.
Volgens mij moet de standaard schroef gewoon passen, bij de podium bases is dat niet het geval maar wordt de langere schroef gewoon meegeleverd bij de wheelbase. Wat ik me van de CSL-DD kan herinneren die ik een week of 2 in huis heb gehad is dat de QR gelijk is aan die van de CSL Elite / CSW (alleen niet 100% zeker of er nou wel of geen rubber 0 ringetje op zat) en dan zou de schroef die bij de sturen met QR1 geleverd wordt gewoon moeten passen.Daniel. schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:21:
[...]
Die schroef is wel te klein voor de CSL DD. Daarvoor zou je de podium schroef voor moeten gebruiken. Die heeft een iets langer schroefdraad. Ik merk wel dat de CSL DD met de schroef minder speling heeft en dat dat voor mij het spelen fijner maakt. Alleen Fanatec wil zelf niet alleen niet toegeven dat het beter is met de fixation screw dan zonder, dan zouden ze iedereen zo'n schroef moeten geven. Dus voor de CSL DD gebruikers wil Fanatec die schroef niet leveren en de schroef die standaard bij stuurtjes wordt geleverd past alleen maar op de belt driven bases.(Hij zal wel passen maar pakt eigenlijk te weinig schroefdraad, zelf ervaring mee dat die nu niet meer gepakt wordt.)
De DD1/DD2 hebben een afwijkend shaft design waardoor er wel een langere fixatie schroef nodig is maar die wordt in dat geval ook gewoon meegeleverd met de wheelbase.
Ik heb dus zowel bij mijn DD2 als ook bij de Formula V2 als ook bij het Podium Porsche wheel altijd een fixatie schroef meegeleverd gekregen, lijkt mij dus niet een geval van wel / niet toegeven maar het maakt de QR wel wat minder "quick" wanneer je wil wisselen, maarja die 30s extra voor het los / vast draaien vind ik persoonlijk een veel minder groot probleem dan wat speling
Ik heb persoonlijk contact gehad met Fanatec en die geeft zelf aan dat de schroef die standaard meegeleverd wordt alleen op de belt driven base past en Fanatec geeft ook aan dat de schroef die bij de Podium Bases wordt geleverd niet past op de CSL DD wat natuurlijk flauwekul is. Ik gebruik zelf die van de Podium Base op de CSL DD en die past perfect die standaard fixation screw pakt niet meer die schroef is gewoon te kort.R2D2 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Volgens mij moet de standaard schroef gewoon passen, bij de podium bases is dat niet het geval maar wordt de langere schroef gewoon meegeleverd bij de wheelbase. Wat ik me van de CSL-DD kan herinneren die ik een week of 2 in huis heb gehad is dat de QR gelijk is aan die van de CSL Elite / CSW (alleen niet 100% zeker of er nou wel of geen rubber 0 ringetje op zat) en dan zou de schroef die bij de sturen met QR1 geleverd wordt gewoon moeten passen.
De DD1/DD2 hebben een afwijkend shaft design waardoor er wel een langere fixatie schroef nodig is maar die wordt in dat geval ook gewoon meegeleverd met de wheelbase.
Ik heb dus zowel bij mijn DD2 als ook bij de Formula V2 als ook bij het Podium Porsche wheel altijd een fixatie schroef meegeleverd gekregen, lijkt mij dus niet een geval van wel / niet toegeven maar het maakt de QR wel wat minder "quick" wanneer je wil wisselen, maarja die 30s extra voor het los / vast draaien vind ik persoonlijk een veel minder groot probleem dan wat speling
Vreemd, ik heb het nog eens nagevraagd in beta testers discord en volgens de mensen van Fanatec moet de schroef die met de sturen mee komt gewoon passen, de Podium DD heeft een afwijkende maat omdat hij door het rubber heen moet, de CSL-DD / GT-DD pro heeft dat niet.Daniel. schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb persoonlijk contact gehad met Fanatec en die geeft zelf aan dat de schroef die standaard meegeleverd wordt alleen op de belt driven base past en Fanatec geeft ook aan dat de schroef die bij de Podium Bases wordt geleverd niet past op de CSL DD wat natuurlijk flauwekul is. Ik gebruik zelf die van de Podium Base op de CSL DD en die past perfect die standaard fixation screw pakt niet meer die schroef is gewoon te kort.
Maar kreeg ook nog deze er achter aan:
Dus mocht je daar behoefte aan hebben zie ik de dm wel verschijnen.There were some different iterations for the QR1 for the CSL DD, the first one wasn't good and had play because of tolerance issues, in later units it was exchanged for a better one and the screw hole for the fixation screw was slightly adjusted as well. I can then check which one he probably has. In case its the old/worse QR, support would provide him the newer/better one
Kan me niet herinneren dat ik in heb moeten vullen dat dit op een CSL-DD komt..?
Gegroet! Lukas
Eindelijk geen vage knik meer in elke bocht waardoor ik nu met veel meer vertrouwen een bocht in duik
Wel een dure upgrade overigens voor het goedkope DD pro stuurtje, maar nu dit het probleem heeft opgelost ga ik eindelijk het formula v2.5 stuur kopen..
:strip_exif()/f/image/l6uxm1vIl0bo4jmY3uYKjYkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zul je geen spijt van krijgenschumi1986 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:18:
[...] maar nu dit het probleem heeft opgelost ga ik eindelijk het formula v2.5 stuur kopen..
Vind 'm echt enorm fijn!
Gegroet! Lukas

Iemand ervaring met de Quick Release 1 Lite van Fanatec? Dat plastic draaisysteem, zeg maar.
Ik ben aan het kijken voor een (relatief) goedkoop stuurtje voor erbij, voor af en toe een rally game of arcade racer. Het stuur dat ik voor ogen heb is het WRC stuurtje, maar die heeft standaard aan QR1 Lite. Werkt dat een beetje okee? Geen zin om nog weer 100 eu uit te geven voor een metalen QR als dat niet nodig is.
[ Voor 37% gewijzigd door Beempje op 16-06-2022 08:31 ]
Zo te zien liggen de meeste QRL problemen bij de CSL DD?
Die knik heb ik dus ook... misschien toch maar de QR1 bestellen.schumi1986 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:18:
Zo… QR1 binnen en het verschil is echt niet normaal groot, zo groot zelfs dat ik mij af vraag of de tolerantie van mijn QR lite wel klopt.
Eindelijk geen vage knik meer in elke bocht waardoor ik nu met veel meer vertrouwen een bocht in duik
Wel een dure upgrade overigens voor het goedkope DD pro stuurtje, maar nu dit het probleem heeft opgelost ga ik eindelijk het formula v2.5 stuur kopen..
[Afbeelding]
Zit eraan te denken deze te vervangen voor mijn Ascher Racing F28-SC V2, die bevalt heel goed. Maar wat meer knoppen en dual clutch is fijn (heb nu geen koppeling).

Ik irriteerde me aan de volgende punten:
- Out of the box last van misshifts
- knoppen voelen en klinken cheap
- Schroefdraad quick release draaide direct dol bij eerste gebruik
- Cheape plastic connector met pinnetjes die snel ombuigen, maar daar heeft deze wireless geen last van uiteraard
De Ascher vind ik kwalitatief echt van een veel hoger niveau. Daar leverde ik graag wat functionaliteit voor in.
Toevallig liep ik van de week met dezelfde gedachte rond. Uiteindelijk vooralsnog toch besloten om bij mijn Ascher te blijven en een apart clutch pedal aan te schaffen waardoor ik de dual clutch niet nodig heb. De Ascher bevalt echt super, behalve dat de shifters voor de mede bewoners wel wat zachter zouden mogen klinkentalkatoo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:20:
Heeft iemand hier toevallig de F-Pro van cubecontrols? Hoe bevalt ie?
Zit eraan te denken deze te vervangen voor mijn Ascher Racing F28-SC V2, die bevalt heel goed. Maar wat meer knoppen en dual clutch is fijn (heb nu geen koppeling).
[Afbeelding]
Die F-Pro is wel weer een upgrade t.o.v. de oude versie en vind het beslist een mooi stuur. Zou hem ook zeker wel eens willen proberen, maar vooralsnog aanschaf dus maar even uitgesteld.
Ja daar stoorde ik me ook aan, ik heb dit opgelost door van die antikras plakkers voor onder de stoel bij te knippen en te halveren in dikte en dat op de voor en achterkant van de shifter te plakken. Daar waar het metaal elkaar raakt bij een shift. Fluisterstil zijn ze nu!Doubleoz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:13:
[...]
De Ascher bevalt echt super, behalve dat de shifters voor de mede bewoners wel wat zachter zouden mogen klinken
De shifters van de Cubecontrols zijn minstens zo luid als die van Ascher overigens.
Thodekroo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:42:
Ik heb de vorige (USB) variant van die Cube Controls gehad. En het grappige is... Ik heb hem teruggestuurd en geruild voor een F28-SC V2.
Ik irriteerde me aan de volgende punten:
- Out of the box last van misshifts
- knoppen voelen en klinken cheap
- Schroefdraad quick release draaide direct dol bij eerste gebruik
- Cheape plastic connector met pinnetjes die snel ombuigen, maar daar heeft deze wireless geen last van uiteraard
De Ascher vind ik kwalitatief echt van een veel hoger niveau. Daar leverde ik graag wat functionaliteit voor in.
Dank beide. De reviews zijn wel goed en de problemen uit de voorgaande zouden opgelost moeten zijn. Ook een nieuwe solide connector. Ik ga het toch maar proberen, heb zojuist een bestelling geplaatst. Als hij binnen is zal ik mijn ervaring plaatsenDoubleoz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:13:
[...]
Toevallig liep ik van de week met dezelfde gedachte rond. Uiteindelijk vooralsnog toch besloten om bij mijn Ascher te blijven en een apart clutch pedal aan te schaffen waardoor ik de dual clutch niet nodig heb. De Ascher bevalt echt super, behalve dat de shifters voor de mede bewoners wel wat zachter zouden mogen klinken
Die F-Pro is wel weer een upgrade t.o.v. de oude versie en vind het beslist een mooi stuur. Zou hem ook zeker wel eens willen proberen, maar vooralsnog aanschaf dus maar even uitgesteld.
Ik verwacht dat het gewoon een top stuur is, maar ik zou nog wel even wachten met het verkopen van de Ascher zodat je goed kunt vergelijken. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring!talkatoo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:52:
[...]
[...]
Dank beide. De reviews zijn wel goed en de problemen uit de voorgaande zouden opgelost moeten zijn. Ook een nieuwe solide connector. Ik ga het toch maar proberen, heb zojuist een bestelling geplaatst. Als hij binnen is zal ik mijn ervaring plaatsen
[ Voor 9% gewijzigd door Doubleoz op 18-06-2022 19:14 ]
De bouwkwaliteit van Simagic is werkelijk waar top. Rock solid, draadloos en nooit een probleem waargenomen.
/f/image/3THrbjSMrzTgSRGXIuu4mwue.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KrMYQU8KPACtfx0x1eBr4ao6.png?f=fotoalbum_large)
Hier staan meer foto's van de nieuwe stuurtjes:
www.facebook.com/simwear.eu/posts%2F757297939036530
[ Voor 5% gewijzigd door GAEvakYD op 19-06-2022 09:27 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Nou helpt mijn leds wel op mijn stuur maar ik vroeg mij af of dit gewoon gewenning is of dat ik verder moet sluitelen aan betere afstelling. Preload staat op 4,5.
Ik heb een brake kit eventueel nog liggen.
Ik zou sowieso de brake-kit erin doen. Dan merk je al een stuk sneller wanneer je echt hard trapt. En je kan in Fanalab als het goed is ook instellen dat de motors op je pedalen gaan 'rumblen' als je wielen blokkeren.Genestealer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:43:
Ik heb een Fanatec V3 setje zonder performance brake kit gemonteerd. Is voor mij de eerste keer dat ik met een loadcell aan het racen ben maar ik merk dat ik het remmen beetje gevoelloos is tegenover in het echt. Ik voel niet wanneer mijn banden blokkeert.
Nou helpt mijn leds wel op mijn stuur maar ik vroeg mij af of dit gewoon gewenning is of dat ik verder moet sluitelen aan betere afstelling. Preload staat op 4,5.
Ik heb de koppeling en rempedaal omgewisseld, dat hielp al enorm. En inderdaad, brake-kit is erg fijn. Brake Sensitiviteit op 100% gezet. Nu lijkt het al meer op.rsnubje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Ik zou sowieso de brake-kit erin doen. Dan merk je al een stuk sneller wanneer je echt hard trapt. En je kan in Fanalab als het goed is ook instellen dat de motors op je pedalen gaan 'rumblen' als je wielen blokkeren.
Hoe helpen de leds op jouw stuur om te weten of je wielen blokkeren?Genestealer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:43:
Ik heb een Fanatec V3 setje zonder performance brake kit gemonteerd. Is voor mij de eerste keer dat ik met een loadcell aan het racen ben maar ik merk dat ik het remmen beetje gevoelloos is tegenover in het echt. Ik voel niet wanneer mijn banden blokkeert.
Ik ben zelf onlangs overgestapt naar V3 pedalen en moet de brake-kit ook nog installeren. Op mijn Thrustmaster pedalen (die bij de T300RS GT edition zaten) zat een canonical brake mod. Het verschil met de V3 pedalen is voorlopig niet bijzonder groot, omdat de canonical brake mod eigenlijk een beetje het effect van een loadcell kon nabootsen. V3's zijn natuurlijk sowieso wel beter.
Goh die trilling is toch echt wel miniem, stelt weinig voor eerlijk gezegd. Subtiel.rsnubje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Ik zou sowieso de brake-kit erin doen. Dan merk je al een stuk sneller wanneer je echt hard trapt. En je kan in Fanalab als het goed is ook instellen dat de motors op je pedalen gaan 'rumblen' als je wielen blokkeren.
Die knipperen dan, in mijn geval, blauw (formula v2.5 stuur). Al ben ik nu met simhub bezig om de rumble motors op de V3 beter te laten trillen op momenten dat ik dit wil zoals dus wielen blokkeren.Flying Hawkic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Hoe helpen de leds op jouw stuur om te weten of je wielen blokkeren?
Ik ben zelf onlangs overgestapt naar V3 pedalen en moet de brake-kit ook nog installeren. Op mijn Thrustmaster pedalen (die bij de T300RS GT edition zaten) zat een canonical brake mod. Het verschil met de V3 pedalen is voorlopig niet bijzonder groot, omdat de canonical brake mod eigenlijk een beetje het effect van een loadcell kon nabootsen. V3's zijn natuurlijk sowieso wel beter.
Ze trillen inderdaad niet heel heftig. Ik zelf denk eraan om buttkicker via simhub te configureren om nog beter het gevoel te krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Genestealer op 23-06-2022 11:09 ]
Ik zet de discussie hier even verder. Ligt eraan wat je noemt "beginnen met de hobby". Ik heb vroeger veel racing gedaan maar ben pas terug begonnen sinds ik in corona een Quest 2 heb gekocht. Dat heeft voor mij een hele nieuwe wereld geopend. Dan ben ik terug gestart met het kopen van een rig, sturen, pedalen enz. Het racen is voor mij met andere woorden niet nieuw en denk ook niet dat het een hobby is die ik volledig ga laten vallen. Investeren in goed materiaal is voor mij dus geen probleem en koop liever iets goeds dan vaststellen binnen een bepaalde termijn dat je toch een upgrade wilt.Card Nox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:08:
@Flying Hawkic, mijn mening: als je begint met de hobby en je kunt het missen is de CSL DD + Formula een mooie combi. Vind het het teveel geld kijk dan naar een TM T300RS GT. Kan het je niet gek genoeg kijk dan vooral naar de meer high end DD bases en mooiere stuurtjes 😊
EDIT: Even je post terug gelezen. Hoe vond je de upgrade van de TM pedalen naar de V3s? Zoiets mag je zeker ook verwachten van de T300 naar een CSL DD.
Persoonlijk vind ik de CSL DD beter in balans met de V3 dan een duurdere base. Dan zou ik qua pedalen eerder naar Heusinkveld of een van de alternatieve zijn gegaan.
Anyway, dit is niet het juiste.topic hiervoor, dit wel: Racesturen, servo's en pedalen
Over mijn upgrade naar de V3, zie hierboven
Kan je die rumble motors instellen met Simhub? Ik dacht van niet. Ik heb wel twee transducers (bass shakers) op mijn stoel gemonteerd, dat helpt wel.Genestealer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Die knipperen dan, in mijn geval, blauw (formula v2.5 stuur). Al ben ik nu met simhub bezig om de rumble motors op de V3 beter te laten trillen op momenten dat ik dit wil zoals dus wielen blokkeren.
Ze trillen inderdaad niet heel heftig. Ik zelf denk eraan om buttkicker via simhub te configureren om nog beter het gevoel te krijgen.
Aha dat wist ik niet. Nu, die lampjes zijn wel geen meerwaarde als je in VR zitGenestealer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Die knipperen dan, in mijn geval, blauw (formula v2.5 stuur). Al ben ik nu met simhub bezig om de rumble motors op de V3 beter te laten trillen op momenten dat ik dit wil zoals dus wielen blokkeren.
Ja dat kan, maar ze zijn idd redelijk waardeloos. Ik heb de pedalen weleens teruggestuurd daarom. Je voelt met name de rem amper, en het is erg afhankelijk van hoe ver het pedaal fysiek is ingedrukt in welke mate je de trillingen voelt. Zonde, want voelen wanneer je wielen (beginnen te) blokkeren zou erg fijn zijnFlying Hawkic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:17:
[...]
Kan je die rumble motors instellen met Simhub? Ik dacht van niet. Ik heb wel twee transducers (bass shakers) op mijn stoel gemonteerd, dat helpt wel.
En wat zeiden ze bij Fanatec?Aikon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:11:
[...]
Ja dat kan, maar ze zijn idd redelijk waardeloos. Ik heb de pedalen weleens teruggestuurd daarom. Je voelt met name de rem amper, en het is erg afhankelijk van hoe ver het pedaal fysiek is ingedrukt in welke mate je de trillingen voelt. Zonde, want voelen wanneer je wielen (beginnen te) blokkeren zou erg fijn zijn
Wat je beschrijft is exact ook wat bleek uit mijn tests. Hoe verder je het rempedaal intrapt, hoe minder je de trilling voelt, terwijl dat net het moment is waar je de trilling nodig hebt! Zonde. Er zijn wel andere oplossingen die je op je pedalen kunt zetten, maar geen idee of je daar ervaring mee hebt.
Je hebt wel deze bv. https://www.sim-3d.co.uk/product/pedal-rumble-motor-kit/6Aikon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:42:
Dat alles in orde was en hij kwam weer retour. Ik heb nog gevraagd hoeveel ampere de pedalen kunnen aansturen, met de gedachte om simpelweg de trilmotor met een grotere te vervangen, maar dat konden ze me niet vertellen helaas.
Karl Gosling heeft er ook een review van.
[ Voor 5% gewijzigd door Flying Hawkic op 23-06-2022 14:32 ]
Ik heb een setje Fanatec Clubsport V2 pedalen op de kop getikt. Is nog in prima conditie, alles werkt goed, en weinig gebruikssporen. Olielekke van de externe demper was snel verholpen. Alhoewel ik niet het idee heb dat die demper veel bijdraagt aan het remgevoel.
Het enige wat verbetering kan gebruiken is de rubber demper in de rem. Die ziet er wat gebruikt uit. Fanatec heeft geen reservedelen voor de V2’s.
Weet iemand welke diameter deze rubbers origineel hebben gehad?
Niet zeker wat je bedoelt, maar kan je niet gewoon de brake performance kit gebruiken? Weet wel niet of die compatibel is met de V2. De V2 staat niet bij compatibiliteit.EVog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:21:
Hallo.
Ik heb een setje Fanatec Clubsport V2 pedalen op de kop getikt. Is nog in prima conditie, alles werkt goed, en weinig gebruikssporen. Olielekke van de externe demper was snel verholpen. Alhoewel ik niet het idee heb dat die demper veel bijdraagt aan het remgevoel.
Het enige wat verbetering kan gebruiken is de rubber demper in de rem. Die ziet er wat gebruikt uit. Fanatec heeft geen reservedelen voor de V2’s.
Weet iemand welke diameter deze rubbers origineel hebben gehad?
Uitgepakt, paddle module geïnstalleerd en wat meters gemaakt in GT7.schumi1986 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:52:
Nou hier is het dan, mooi op tijd voor F122
[Afbeelding]
Hoewel de brouwkwaliteit echt super is ligt het stuur eigenlijk helemaal niet zo lekker in mijn handen

Mijn vorige setup was een Thrustmaster T300 met het goedkope F1 stuur en die lag wel echt heerlijk in de handen
:strip_exif()/f/image/j859XBKHRVMd3K8nWMmB2Opm.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende week maar eens uitgebreid met F122 testen. hopelijk gaat het wat wennen, anders spat mijn droom aardig uitelkaar
Aangezien ik de complete setup a 3500 euro voornamelijk heb gekocht voor het spelen van F1 games
Edit: had binnen 30min met dit stuur wel mijn ronde record verbroken
Cool, ben benieuwd naar jouw setupschumi1986 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Uitgepakt, paddle module geïnstalleerd en wat meters gemaakt in GT7.
Hoewel de brouwkwaliteit echt super is ligt het stuur eigenlijk helemaal niet zo lekker in mijn handen![]()
Mijn vorige setup was een Thrustmaster T300 met het goedkope F1 stuur en die lag wel echt heerlijk in de handen
[Afbeelding]
Volgende week maar eens uitgebreid met F122 testen. hopelijk gaat het wat wennen, anders spat mijn droom aardig uitelkaar![]()
Aangezien ik de complete setup a 3500 euro voornamelijk heb gekocht voor het spelen van F1 games
Edit: had binnen 30min met dit stuur wel mijn ronde record verbroken
Weet wel niet of het verbreken van jouw ronde record te maken heeft met het stuur? Misschien eerder toeval
Mijn setup is verre van speciaalFlying Hawkic schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:37:
[...]
Cool, ben benieuwd naar jouw setup.
Weet wel niet of het verbreken van jouw ronde record te maken heeft met het stuur? Misschien eerder toeval
LG 48inch C1 Oled 999
PlayStation 5. 500
Headset. 180
DD Pro Premium bundel + QR1 1100
Formula V2.5 + paddle module 600
Next level racing wheelstand. 230
Aaha ik dacht 3,5K enkel voor de rig, maar je telt ook jouw console en tv mee :)! De foto die je stuurde was van een Thrustmaster, niet van een Fanatec, toch?schumi1986 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Mijn setup is verre van speciaal
LG 48inch C1 Oled 999
PlayStation 5. 500
Headset. 180
DD Pro Premium bundel + QR1 1100
Formula V2.5 + paddle module 600
Next level racing wheelstand. 230
Haha ja ik tel alles mee omdat ik dit allemaal speciaal heb gekocht om boven te kunnen racenFlying Hawkic schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Aaha ik dacht 3,5K enkel voor de rig, maar je telt ook jouw console en tv mee :)! De foto die je stuurde was van een Thrustmaster, niet van een Fanatec, toch?
Wat ik in mijn post uitleg is dat ik deze week mijn formula v2.5 stuur met paddle module in gebruik heb genomen maar deze dus helemaal niet lekker in mijn handen vind liggen
Daarbij een foto van het stuur van mijn oude setup van een aantal jaar geleden die juist wel erg fijn was.
TLDR: mijn eerste indruk van het Formula V2.5 is dus niet zo positief
Ah inderdaad, de foto sloeg op jouw vorige stuur. Het stuur ligt gewoon niet zo goed in de hand? Je bent dus ook naar een DD gegaan van een T300? Merk je een groot verschil?schumi1986 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Haha ja ik tel alles mee omdat ik dit allemaal speciaal heb gekocht om boven te kunnen racen
Wat ik in mijn post uitleg is dat ik deze week mijn formula v2.5 stuur met paddle module in gebruik heb genomen maar deze dus helemaal niet lekker in mijn handen vindt liggen
Daarbij een foto van het stuur van mijn oude setup van een aantal jaar geleden die juist wel erg fijn was.
TLDR: mijn eerste indruk van het Formula V2.5 is dus niet zo positief
Ja, het is een enorm verschilFlying Hawkic schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:07:
[...]
Ah inderdaad, de foto sloeg op jouw vorige stuur. Het stuur ligt gewoon niet zo goed in de hand? Je bent dus ook naar een DD gegaan van een T300? Merk je een groot verschil?
Ik heb mijn stuur nu bevestigd aan een Playseat Challenge maar wil op termijn (kan paar maanden tot paar jaar zijn) overstappen op een alu frame of iets dergelijks. Gebruik je voor de bevestiging op alu frame niet de tafel klem lijkt me toch?
Nee die tafelklem heb je dan niet nodig. Je schroeft de wheelbase aan de onderkant vast op het alu frame.Shinji schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:18:
Kort vraagje, iemand vroeg in de V&A een tafel houder voor de T300. Nu heb ik die en gebruik ik die niet.
Ik heb mijn stuur nu bevestigd aan een Playseat Challenge maar wil op termijn (kan paar maanden tot paar jaar zijn) overstappen op een alu frame of iets dergelijks. Gebruik je voor de bevestiging op alu frame niet de tafel klem lijkt me toch?
Veel meer detail in de FFB, ook is de FFB veel krachtiger.
Nu een paar uurtjes het Formula V2.5 stuur gebruikt, en zie dat de coating aan het afbrokkelen is, nu nog maar een klein stukje maar ben bang dat dit de komende tijd veel erger gaat worden..
:strip_exif()/f/image/7epA1t23ZGa1VhKYZU8rVdLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand met het Formula V2,5 stuurtje die hier ook last van heeft?
Ik heb er nu enkele uren mee geraced. Ziet er nog goed uit maar het lijkt erop dat de coating ook bij mij al begint te slijten. Nu haast niet zichtbaar.schumi1986 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Veel meer detail in de FFB, ook is de FFB veel krachtiger.
Nu een paar uurtjes het Formula V2.5 stuur gebruikt, en zie dat de coating aan het afbrokkelen is, nu nog maar een klein stukje maar ben bang dat dit de komende tijd veel erger gaat worden..
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1zHTo8uaL98yqfjjeQw1aFNA.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt bij jou idd ook te beginnen..Genestealer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:16:
[...]
Ik heb er nu enkele uren mee geraced. Ziet er nog goed uit maar het lijkt erop dat de coating ook bij mij al begint te slijten. Nu haast niet zichtbaar.[Afbeelding]
Goed om te horenMTFDarkEagle schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:
Hier geen last van...
Samen met de paddle module heb ik er 600 aan uitgegeven, Misschien dat ik toch maar even contact op ga nemen met Fanatec om te kijken wat hun er van vinden..
Met of zonder handschoenen?schumi1986 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:15:
[...]
Lijkt bij jou idd ook te beginnen..
[...]
Goed om te horen![]()
Samen met de paddle module heb ik er 600 aan uitgegeven, Misschien dat ik toch maar even contact op ga nemen met Fanatec om te kijken wat hun er van vinden..
Ik speel (nog) zonder namelijk.
Genestealer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:55:
[...]
Met of zonder handschoenen?
Ik speel (nog) zonder namelijk.
[ Voor 57% gewijzigd door schumi1986 op 27-06-2022 13:03 ]
Even checken of wellicht het gebrek aan handschoenen dit probleem optreed. Ook bij jou de vraag, met of zonder handschoenen?Mef schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:51:
Even mijn stuur gecontroleerd: ik heb er ook geen last van.
Idd, als dit na 2 uurtjes gebruik al ontstaat wil ik niet weten hoe dit stuurtje er naar 100+ uur uit ziet.Beempje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:15:
Overigens zou het wel of niet dragen van handschoenen natuurlijk niet uit moeten maken. Zulke "slijtage" hoort niet, in ieder geval niet al na een paar weken.
Ik heb Fanatec een mailtje met foto gestuurd, ben benieuwd
En vrijwel dagelijks gebruik(t) sinds ik 'm heb gekocht november '21
Gegroet! Lukas
Zonder handschoenen.Genestealer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:08:
[...]
Even checken of wellicht het gebrek aan handschoenen dit probleem optreed. Ook bij jou de vraag, met of zonder handschoenen?
Ik heb de V2 maar zal vanavond eens kijken, volgens mij heeft die heel die coating niet overigens. Maar het gewoonweg hoort niet, gewoon ticket aanmaken en ze het maar op laten lossen.schumi1986 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Uiteindelijk wil ik er niet teveel aan uitgeven voor af en toe wat racen (doe het niet elke dag). Ben van plan
een GT Omega Apex wheelstand erbij te halen en zal op de bank zitten icm een PS5 + 65" TV. Soms ook achter de PC, maar ben tegenwoordig meer een console gamer (veel relaxter op de bank).
[ Voor 12% gewijzigd door Sakete op 27-06-2022 21:37 ]
De T300RS GT is veel beter dan de Logitech. Ik heb de T300RS GT, gebruik mijn pedalen niet meer wegens upgrade naar V3 van Fanatec en binnenkort wil ik ook graag mijn stuur upgraden. Ik kan de T300RS GT zeker aanbevelen als je een balans zoekt tussen budget en kwaliteit. Sowieso te verkiezen boven Logitech.Sakete schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:48:
Is een G923 nog aan te raden? Fanatec uitverkocht met bijna alles (behalve hun top of the line spul, nee dankje), en lees het eea over kwaliteitsproblemen. Thrustmaster schijnt ook niet echt duurzaam te zijn met hun nieuwer spul (maar is een T300RS GT nog goed?)
Uiteindelijk wil ik er niet teveel aan uitgeven voor af en toe wat racen (doe het niet elke dag). Ben van plan
een GT Omega Apex wheelstand erbij te halen en zal op de bank zitten icm een PS5 + 65" TV. Soms ook achter de PC, maar ben tegenwoordig meer een console gamer (veel relaxter op de bank).
In een "echte" racewagen valt er met een paar uurtjes racen ook wel eens een stukje verf af of loopt het stuur een krasje op. Ik zou er niet wakker van liggen persoonlijk. Anders wordt het natuurlijk als het stuur na een paar uur al begint te piepen en kraken of er iets van af valt...R2D2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:07:
[...]
Ik heb de V2 maar zal vanavond eens kijken, volgens mij heeft die heel die coating niet overigens. Maar het gewoonweg hoort niet, gewoon ticket aanmaken en ze het maar op laten lossen.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Ik denk hier toch wel anders over,Dev0o schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:37:
[...]
In een "echte" racewagen valt er met een paar uurtjes racen ook wel eens een stukje verf af of loopt het stuur een krasje op. Ik zou er niet wakker van liggen persoonlijk. Anders wordt het natuurlijk als het stuur na een paar uur al begint te piepen en kraken of er iets van af valt...
Jaren lang heb ik gebruik gemaakt van een Thrustmaster TX(T300) met het Ferrari F1 stuurtje, waar ik in totaal 500 euro voor betaald heb.
Omdat ik zuinig op mijn spullen ben zag dat setje er bij verkoop nog zo goed als nieuw uit.
Nu een maandje in het bezit van een Fanatec DD Pro en een Formula V2.5 waar ik in totaal 1600 euro voor betaald heb.
Het stuurtje inbegrepen bij de DD pro bundel heeft een knop die niet werkt en bij het Formula v2.5 stuur laat de coating na 2 uur racen los.
Fanatec zet zich hoog in de markt met spul gemaakt van hoge kwaliteit, daar mag dan ook best wel wat van verwacht worden.
Volledig mee akkoord, kan niet anders dan een productiefout zijn zou ik zeggen. Zeker gezien de prijs die je betaaltschumi1986 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Ik denk hier toch wel anders over,
Jaren lang heb ik gebruik gemaakt van een Thrustmaster TX(T300) met het Ferrari F1 stuurtje, waar ik in totaal 500 euro voor betaald heb.
Omdat ik zuinig op mijn spullen ben zag dat setje er bij verkoop nog zo goed als nieuw uit.
Nu een maandje in het bezit van een Fanatec DD Pro en een Formula V2.5 waar ik in totaal 1600 euro voor betaald heb.
Het stuurtje inbegrepen bij de DD pro bundel heeft een knop die niet werkt en bij het Formula v2.5 stuur laat de coating na 2 uur racen los.
Fanatec zet zich hoog in de markt met spul gemaakt van hoge kwaliteit, daar mag dan ook best wel wat van verwacht worden.
Dan ben je een van de weinige.Dev0o schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:37:
[...]
In een "echte" racewagen valt er met een paar uurtjes racen ook wel eens een stukje verf af of loopt het stuur een krasje op. Ik zou er niet wakker van liggen persoonlijk. Anders wordt het natuurlijk als het stuur na een paar uur al begint te piepen en kraken of er iets van af valt...
Netjes!schumi1986 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:13:
Krijg net reactie van Fanatec dat ze het stuurtje graag willen vervangen
yep, ik weet het.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Helaas heb ik ook al meerdere kapotte spullen gehad van Fanatec. Wat mij heeft doen besluiten om af te stappen van het hele ecosysteem.Flying Hawkic schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Volledig mee akkoord, kan niet anders dan een productiefout zijn zou ik zeggen. Zeker gezien de prijs die je betaalt
Dit heb ik inderdaad ook gehad. De service daarin tegen is wel super netjes.schumi1986 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:13:
Krijg net reactie van Fanatec dat ze het stuurtje graag willen vervangen
Maarja liever van beginsafaan een goed product wanneer je er een hoop geld voor neerlegt.
[ Voor 31% gewijzigd door Jeffrey168 op 28-06-2022 16:55 . Reden: extra quote ]
Het is (helaas) iets waar Fanatec op in heeft gezet op een gegeven moment, meer retouren voor lief nemen en de productie zo ver mogelijk opschroeven (terug te vinden in de jaarverslagen van Endor (als ik me niet vergis) het moederbedrijf van Fanatec).Jeffrey168 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Dit heb ik inderdaad ook gehad. De service daarin tegen is wel super netjes.
Maarja liever van beginsafaan een goed product wanneer je er een hoop geld voor neerlegt.
Het is overigens niet dat de producten an sich "slechter" zijn geworden, de QC is zeker bij de "entry level" producten wel minder geworden.
Ik werk zelf in een QC omgeving. Wij mogen een zeker % van de afgewerkte producten hebben die foutief zijn en uiteindelijk door de mazen van het net door toch bij de klant terecht komen en die dus resulteren in klachten. Ga je boven dat % en krijg je teveel klachten binnen, escaleert de zaak en moet je ingrijpen. En ik denk dat dat bij Fanatec even goed zo is, die zullen zich wel aan soortgelijke europese kwaliteitstandaarden moeten houden. Dus uiteindelijk kan het 2 kanten op: ofwel is de verhouding klachten/totaal afgewerkt nog goed en zijn er dus heel veel tevreden mensen (waar je op internet meestal niet van hoort en de klagers dus wel) ofwel zijn er echt wel teveel klachten en dan moeten ze daadwerkelijk gaan ingrijpen in de processen om die klachten onder controle te krijgen. Er zijn wel redelijk wat klachten bij fanatec, maar ik vermoed dat het aantal afgewerkte producten die geleverd worden ook zeer groot zal zijn. En als dat groot is betekent dat dus ook dat het aantal klachten ook groter kan (en mag) zijn terwijl het % zelf gelijk blijft.R2D2 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Het is (helaas) iets waar Fanatec op in heeft gezet op een gegeven moment, meer retouren voor lief nemen en de productie zo ver mogelijk opschroeven (terug te vinden in de jaarverslagen van Endor (als ik me niet vergis) het moederbedrijf van Fanatec).
Het is overigens niet dat de producten an sich "slechter" zijn geworden, de QC is zeker bij de "entry level" producten wel minder geworden.
Ik denk dat je echt niet mag onderschatten hoeveel stukken daar buitengaan: hun hele upscaling proces, hele coronacrisis die mensen aan het gamen gezet heeft, de CSL-DD die heel wat mensen naar DD trekt, Thrustmaster die niet met hun DD (laat staan enig nieuws erover) naar buiten komen, de vele reclame in praktisch elke race serie tegenwoordig die toch betaald moet worden. Ik denk dat de zaken daar bij fanatec zeer goed gaan gezien alle factoren.
Van Thrustmaster lees je ook wel redelijk wat problemen en daar denk ik dat het probleem groter is dan bij Fanatec. Enige waar je minder leest over problemen is Logitech, maar die maken al 20 jaar hetzelfde stuur. Als ze het nu nog niet perfect kunnen...
Daar zit ook de crux in het hele verhaal. Ik denk dat Fanatec door Corona mega heeft moeten upscalen en dat gaat nu eenmaal met groeipijnen. En de productie van Fanatec is in China, niet Duitsland. Maar scale je nu niet op en laat je de markt aan de concurrentie, dan mis je een enorme kans om marktleider qua verkopen te worden en met het ecosysteem hopelijk ook binnen te houden. Enige wat je dan wel goed voor elkaar moet hebben is dat je aftersales ook goed voor elkaar moet zijn. Voor Europa schijnt het nog aardig mee te vallen, in de VS voornamelijk lijkt de aftersales wel regelmatig de bal te laten vallen. Tenminste als ik de reactie in de facebookgroepen mag geloven. Maar zoals gezegd, je leest alleen de slechte verhalen, zelden tot nooit de goede verhalen.Mef schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:37:
[...]
Ik werk zelf in een QC omgeving. Wij mogen een zeker % van de afgewerkte producten hebben die foutief zijn en uiteindelijk door de mazen van het net door toch bij de klant terecht komen en die dus resulteren in klachten. Ga je boven dat % en krijg je teveel klachten binnen, escaleert de zaak en moet je ingrijpen. En ik denk dat dat bij Fanatec even goed zo is, die zullen zich wel aan soortgelijke europese kwaliteitstandaarden moeten houden. Dus uiteindelijk kan het 2 kanten op: ofwel is de verhouding klachten/totaal afgewerkt nog goed en zijn er dus heel veel tevreden mensen (waar je op internet meestal niet van hoort en de klagers dus wel) ofwel zijn er echt wel teveel klachten en dan moeten ze daadwerkelijk gaan ingrijpen in de processen om die klachten onder controle te krijgen. Er zijn wel redelijk wat klachten bij fanatec, maar ik vermoed dat het aantal afgewerkte producten die geleverd worden ook zeer groot zal zijn. En als dat groot is betekent dat dus ook dat het aantal klachten ook groter kan (en mag) zijn terwijl het % zelf gelijk blijft.
Ik denk dat je echt niet mag onderschatten hoeveel stukken daar buitengaan: hun hele upscaling proces, hele coronacrisis die mensen aan het gamen gezet heeft, de CSL-DD die heel wat mensen naar DD trekt, Thrustmaster die niet met hun DD (laat staan enig nieuws erover) naar buiten komen, de vele reclame in praktisch elke race serie tegenwoordig die toch betaald moet worden. Ik denk dat de zaken daar bij fanatec zeer goed gaan gezien alle factoren.
Van Thrustmaster lees je ook wel redelijk wat problemen en daar denk ik dat het probleem groter is dan bij Fanatec. Enige waar je minder leest over problemen is Logitech, maar die maken al 20 jaar hetzelfde stuur. Als ze het nu nog niet perfect kunnen...
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Dat Fanatec al jaren één van de grotere zo niet de grootste speler is in de sim racing markt is geen geheim maar Fanatec heeft zelf aangegeven (zal nog eens kijken of ik het terug kan vinden in het investor report) maximaal in te zetten op groei en de eventuele keerzijde daarvan te accepteren.Mef schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:37:
[...]
Ik werk zelf in een QC omgeving. Wij mogen een zeker % van de afgewerkte producten hebben die foutief zijn en uiteindelijk door de mazen van het net door toch bij de klant terecht komen en die dus resulteren in klachten. Ga je boven dat % en krijg je teveel klachten binnen, escaleert de zaak en moet je ingrijpen. En ik denk dat dat bij Fanatec even goed zo is, die zullen zich wel aan soortgelijke europese kwaliteitstandaarden moeten houden. Dus uiteindelijk kan het 2 kanten op: ofwel is de verhouding klachten/totaal afgewerkt nog goed en zijn er dus heel veel tevreden mensen (waar je op internet meestal niet van hoort en de klagers dus wel) ofwel zijn er echt wel teveel klachten en dan moeten ze daadwerkelijk gaan ingrijpen in de processen om die klachten onder controle te krijgen. Er zijn wel redelijk wat klachten bij fanatec, maar ik vermoed dat het aantal afgewerkte producten die geleverd worden ook zeer groot zal zijn. En als dat groot is betekent dat dus ook dat het aantal klachten ook groter kan (en mag) zijn terwijl het % zelf gelijk blijft.
Heel simpel voorbeeld, de eerste batches CSL-DD's die verscheept werden met een QR waar de fixatie schroef niet eens in past (vorige week nog iemand mee op weg geholpen hier op het forum), support zegt vervolgens kunnen we niets mee en zo gaat men van het kastje naar de muur. Het is dan toeval dat we hier een discussie hebben over de fixatie schroef, ik met die persoon in contact kom en hem via de "beta tester" ingang die ik heb verder kan helpen maar anders had ie nu nog in conclaaf gelegen met support waarschijnlijk
Fanatec is dus maximaal gegroeid, heeft daar op ingezet en heeft ook budgetten gereserveerd om dit zoveel mogelijk recht te breien (en dat doen ze over het algemeen prima) maar de QC is wel degelijk minder geworden dan hij was. En dat is prima verklaarbaar, en zolang men het op lost niet meteen een ramp maar Fanatec is nou ook weer niet het braafste jongetje van de klas op dat vlak
Hier duurt de afhandeling van een RMA vaak minder dan 8 werkdagen (van aanmelden tot aan vervanging in huis hebben, althans dat is mijn ervaring) maar als je in de VS woont inderdaad mag je van die dagen eerder weken maken. Als FedEx de spullen niet kwijt is geraakt tijdens transport... dat schijnt ook aan de orde van de dag te zijn daarthunder8 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:34:
[...]
Voor Europa schijnt het nog aardig mee te vallen, in de VS voornamelijk lijkt de aftersales wel regelmatig de bal te laten vallen. Tenminste als ik de reactie in de facebookgroepen mag geloven. Maar zoals gezegd, je leest alleen de slechte verhalen, zelden tot nooit de goede verhalen.
[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 29-06-2022 09:48 ]
Dus geen QR lite erop standaard, of wat? Ik heb mijne besteld met de metalen versie, maar ik heb toen wel beide adapters aangevinkt, want de QR lite kostte niks extra. Ik mis de hele context van meerdere mensen die hem missen, dus vat het niet verkeerd op. Mijn bestelling was ook best groot, dus er zat sowieso meer in 1 doos en dus geen klein doosje dat zoek kan raken.voog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:32:
Zondag het Fanatec Mclaren gt3 stuur besteld, vandaag binnen! Alleen (zoals bij zo velen) geen QR adapter.. Grrrrrrrr Kunnen we nog steeds niet racenHier moeten ze toch echt iets op gaan verzinnen, kan dat niet gewoon in een omdoos?
Die QR Dingen worden altijd in een aparte zending verzonden. Kwamen bij mij overigens wel op dezelfde dag binnen. Mocht je in de omgeving West Brabant wonen dan heb ik nog wel een extra liggen.voog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:32:
Zondag het Fanatec Mclaren gt3 stuur besteld, vandaag binnen! Alleen (zoals bij zo velen) geen QR adapter.. Grrrrrrrr Kunnen we nog steeds niet racenHier moeten ze toch echt iets op gaan verzinnen, kan dat niet gewoon in een omdoos?
Die QR lite wordt op het zelfde moment verstuurd, alleen met een ander verzendnummer, en zit niet in de zelfde verpakking. Ik heb op meerdere fora (volgens mij ook hier) gelezen dat die dingen vaak niet gelijktijdig met het stuur aankomen. Hier kreeg ik vanmorgen bericht dat een vd twee pakketjes opeens vertraagd was, terwijl ze tot Eindhoven tegelijk geregistreerd zijn.rsnubje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:54:
[...]
Dus geen QR lite erop standaard, of wat? Ik heb mijne besteld met de metalen versie, maar ik heb toen wel beide adapters aangevinkt, want de QR lite kostte niks extra. Ik mis de hele context van meerdere mensen die hem missen, dus vat het niet verkeerd op. Mijn bestelling was ook best groot, dus er zat sowieso meer in 1 doos en dus geen klein doosje dat zoek kan raken.
En dat kom ik even ventileren
Die houd ik in gedachten, mocht ik morgen of zaterdag nog niets hebben ontvangenRacing-Paradise schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Die QR Dingen worden altijd in een aparte zending verzonden. Kwamen bij mij overigens wel op dezelfde dag binnen. Mocht je in de omgeving West Brabant wonen dan heb ik nog wel een extra liggen.
[ Voor 18% gewijzigd door voog op 29-06-2022 15:16 ]
Duidelijkvoog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Die QR lite wordt op het zelfde moment verstuurd, alleen met een ander verzendnummer, en zit niet in de zelfde verpakking. Ik heb op meerdere fora (volgens mij ook hier) gelezen dat die dingen vaak niet gelijktijdig met het stuur aankomen. Hier kreeg ik vanmorgen bericht dat een vd twee pakketjes opeens vertraagd was, terwijl ze tot Eindhoven tegelijk geregistreerd zijn.
En dat kom ik even ventileren
[...]
Die houd ik in gedachten, mocht ik morgen of zaterdag nog niets hebben ontvangen
Heb je inmiddels je nieuwe Cube Controls stuur al ontvangen? Was wel benieuwd hoe die bevalttalkatoo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:52:
Dank beide. De reviews zijn wel goed en de problemen uit de voorgaande zouden opgelost moeten zijn. Ook een nieuwe solide connector. Ik ga het toch maar proberen, heb zojuist een bestelling geplaatst. Als hij binnen is zal ik mijn ervaring plaatsen
Ik heb het F-Pro stuur gister binnen gekregen en i.v.m. werk nog niet een uitgebreide test sessie gedaan. Morgen is altijd mijn 'race-dag' dus dan zal ik er een paar uren mee doorbrengen. Vooralsnog heb ik wel een eerste indruk die vooral gebaseerd is op mijn enige referentie (de Ascher Racing F28-SC V2).Doubleoz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Heb je inmiddels je nieuwe Cube Controls stuur al ontvangen? Was wel benieuwd hoe die bevalt
(Ik gebruik dit stuur overigens met een SC2 Pro base).
Het stuur voelt lichter aan en dat is logisch door het vele carbon in tegenstelling tot de Ascher die vooral van staal is gemaakt. Qua stevigheid is de F-Pro daardoor een heel solide stuur en doet echt op geen enkel vlak qua kwaliteit onder voor de Ascher, maar ik vind de Ascher over het algemeen hoogwaardiger aanvoelen. Het kan gewenning zijn maar ik vind het minder fijn dat de F-Pro lichter is, de FFB lijkt daardoor iets beter door te komen maar ik vond het wel fijn om 'wat vast te hebben'. De handgrepen voelen echt aan als plastic (in tegenstelling tot de Ascher die echt als grippy rubber aanvoelt, wat sommige mensen overigens associeren met vies plakkerig, ik niet). De handgrepen voelen ook iets smaller aan en de schakel slag is iets zachter, korter en lichter. Ik had in de eerste training rondjes zelfs een dubbele shift doordat ik twee keer perongeluk de shifter indrukte na het te enthousiast pakken van een curb. Ik heb daarna de shifter iets naar binnen geplaatst waardoor het hefboom effect minder is en de shifter weer wat zwaarder aanvoelt, dat vind ik beter. Maar nog niet zo goed als de Ascher. Het is overigens wel fijn dat je van alles kunt aanpassen aan de F-Pro achterkant. Maar ik keek toch even tijdens het schroeven terug naar mijn Ascher met een blik van: 'daar was het gewoon precies goed'.
Het geluid van de shifters klinkt naar mijn mening een beetje alsof het doorklinkt in de 'holle' behuizing. Terwijl de Ascher meer voelde als een geweer wat je afvuurde. Puur subjectief allemaal want aan het materiaal ligt het niet maar ik vind in het gevoel de Ascher hoogwaardiger aanvoelen.
De grepen van de F-Pro zijn ook iets gladder en ik twijfel of die bij een ingestelde FFB van 55nm of lager speelbaar blijft zonder handschoenen, helemaal in een wat langere sessie.
Waar de F-Pro wel hoogwaardiger aanvoelt is in de knoppen. Bij de Ascher vind ik die als goedkoop klikje voelen waarbij er ook wat speling zit in de knopjes als je deze heen en weer beweegt. De F-Pro knoppen zitten heel solide/stevig in de behuizing en voelen als een solide klik (vergeleken met de Ascher). De draadknoppen voelen ook heel hoogwaardig. Wel vind ik dat de bovenste knoppen rij van de F-Pro een scherp plastic omhulsel om zich heen heeft. Dat is handig zodat je niet per ongeluk een knop indrukt maar bij 180 graden overstuur snijdt dit deel plastic vervelend op de bovenkant van je hand/duim. Daar vind ik niet goed over na gedacht. Ik had dit meer afgerond.
De clutch op de F-Pro voelt heel stevig en hoogwaardig.
De de magnetische stekker op de achterkant had ik bij de eerste keer aansluiten wat strakker langs de onderkant van de base lopen, bij een test draai aan het stuur (180 graden). Klikte deze tot mijn verbazing heel soepel los. Na nog een keer proberen schoot deze meteen weer los.. Dit kan natuurlijk liggen aan het te strak leggen van de kabel al vond ik deze helemaal niet zo strak liggen (helemaal met het uitrekbare deel wat nog helemaal niet uitgerekt was). Maar ik vind dat de zijwaartse kracht die nodig is om de stekker los te krijgen te los is, dat had ik zelf anders ontworpen. Als je recht naar achteren trekt is er een behoorlijke kracht nodig maar ja in de praktijk komen er meer zijwaartse krachten op die kabel. In ieder geval: na het losser leggen van de kabel (laten bungelen tussen mijn benen), is deze niet meer los gekomen ook niet na een paar keer het stuur roteren. Dus het kan gewoon liggen aan mijn manier van aansluiten.
De software daar begin ik niet over. Ik had in een week iets beters geschreven, ongelooflijk. Kan er een boekwerk over schrijven dus dat ga ik niet doen. Laat ik positief zijn, als je eenmaal alles aan de praat hebt dan kun je er ver uit de buurt blijven. Het periodieke updaten is verder goed te doen. Verder zo min mogelijk tijd daar spenderen. Cube Controls brengt volgens mij wel regelmatig updates uit dus ik het vertrouwen dat de UX wordt verbetert (de functies zijn prima).
Goed dat zijn denk ik mijn eerste bevindingen die zo in mij opkomen. Conclusie is denk ik, hoog kwalitatief stuur die mij nog meer laat beseffen hoe fijn ik de Ascher vond. Dat kan natuurlijk voor een deel heel goed subjectief én gewenning zijn. Ik heb verschillende reviews bekeken van het F-Pro stuur die sommige dingen anders ervaren dan ik. Maar goed, ik ben niet gesponsord.
Ik ga hem denk ik wel houden en het Ascher stuur verkopen, vanwege de dual clutch en het vertrouwen dat ik er wel aan ga wennen. Maar het verbaast mij niks als ik deze volgend jaar weer inruil voor een USB Ascher met dual clutch als deze beschikbaar zijn. Ik vind het simpele maar ergonomische design van de Ascher wel zijn charme hebben. De lichtgevende kleurtjes op de F-Pro doen mij ook niet zoveel, vind ze eerder afleiden dus heb ze uitgezet.
Ok, nu stop ik. Succes met de keuze, stuur me een berichtje als je nog vragen hebt. Misschien denk ik er na morgen anders over.
Voor mij persoonlijk had ik inmiddels al wel besloten dat ik bij mijn Ascher blijf. Ik ben over dat stuur uitermate tevreden behalve dat de shifters wel wat zachter hadden mogen klikken. Al helpt vilt al wel een deel tegen het geluid. Ter compensatie dat ik geen dual clutch heb ik gebruik mijn koppelingspedaal i.c.m. een knop op mijn stuur hiervoor en dat werkt in de praktijk op zich prima. Wireless vind ik persoonlijk wel erg fijn dus dat is eigenlijk voor mij wel een vereiste, maar ook daar zou de Cube wel aan voldoen.
Veel plezier er in ieder geval mee en nogmaals dank voor je reactie!
Gelukkig gister binnen gehad! Dank voor het aanbod iigRacing-Paradise schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Die QR Dingen worden altijd in een aparte zending verzonden. Kwamen bij mij overigens wel op dezelfde dag binnen. Mocht je in de omgeving West Brabant wonen dan heb ik nog wel een extra liggen.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Ik gebruik mijn koppelingspedaal ook maar niet i.c.m. een knop?Doubleoz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:25:
Ter compensatie dat ik geen dual clutch heb ik gebruik mijn koppelingspedaal i.c.m. een knop op mijn stuur hiervoor en dat werkt in de praktijk op zich prima.
Zie: YouTube: Standing Start in Iracing, how to nail it!dawg schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:47:
[...]
Hoe moet ik me dit voorstellen? Ik gebruik mijn koppelingspedaal ook maar niet i.c.m. een knop?
Op 3:05 zie je een voorbeeld start en vanaf 4:45 zie je de configuratie in iRacing. Enige verschil is dat ik niet de Joycalib file aanpas maar in mijn VRS pedal software heb ingesteld wat de max force is per auto. Zo heb ik dus per auto een apart profiel.
Ik weet niet wat voor pedalen jezelf gebruikt, maar volgens mij kan je dit ook instellen in de Heusinkveld software.
Heb je nog vragen, laat het gerust weten.
Ben benieuwd wanneer 't allemaal binnenkomt (woon in de VS).
[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 01-07-2022 21:59 ]
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.