Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 90 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:43

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

R2D2 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:49:
[...]
Heel mooi verhaal over BJ vs HE
Dat is inderdaad best nog een aardig verschil en ik ben het met je eens dat de meeste pedalen rond dit budget sowieso allemaal niet heel erg verschillen qua looks en hoe het mechanisch werkt kun je ook maar op beperkte manieren toepassen. Daarom vond ik de Meca Cup1 pedalen ook wel interessant, vanwege de manier ze het rempedaal hebben gemaakt.
Doubleoz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:29:
Uiteindelijk is het ook gewoon persoonlijke smaak. Ik had de mogelijkheid om zowel de sprints als de VRS pedalen te testen. Beide sets zijn top, maar vond de VRS toch prettiger rijden maar wellicht geldt voor een ander juist het tegenovergestelde.

Dus heb je de mogelijkheid om ze beide te testen, doe dit en maak dan je keuze :)
Mijn broertje heeft zelf Sprints en daarom was de eerste neiging ook om voor Sprints te gaan en uiteraard had hij zoiets van: ja, maar wat ik heb zijn goede pedalen dus zou ik die ook nemen als ik jou was. Ik wil zelf de gok wel wagen met wat anders.
Evertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:05:
Wat is de toegevoegde waarde om Fanatec te voorzien van een noodstop.
Als je DD1-2 op hol slaat gok ik, maar vraag me af hoe vaak dat daadwerkelijk gebeurt.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
rsnubje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:18:
Als je DD1-2 op hol slaat gok ik, maar vraag me af hoe vaak dat daadwerkelijk gebeurt.
Weliswaar heb ik geen Fanatec maar Simucube, maar die sloeg laatst op hol en bleef naar 1 kant draaien. Als een propellor zeg maar. En toen was ik blij dat ik op de noodknop kon drukken, want hij ging best hard :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Wauw, ok. Hoe gebeuren dat soort dingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rsnubje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:33:
Wauw, ok. Hoe gebeuren dat soort dingen dan?
Kan van alles zijn, uiteindelijk wordt het ding aangestuurd door software en daar kan altijd wat grandioos mis gaan... knoop er een motor aan die pak hem beet 20Nm of meer levert, eindeloos 1 kant op kan blijven draaien en je houd er op zijn minst een pijnlijke hand aan over maar een vingertje breken is ook een reële optie.

Ik had het 2 of 3 weken geleden, was tussen het beta testen van de nieuwe Podium DD1/2 firmware door (na 2 ****** jaar heeft Fanatec eindelijk een oplossing die niet alleen de jolts fixed maar ook het motor gedrag flink verbeterd maar dat terzijde) wat aanpassingen aan het maken in de Heusinkveld profielen toen bij het opslaan van het profiel voor de Sprints mijn Formula V2 / DD2 vanuit het niets op volle kracht een volle rotatie maakte.

Nu bleef het gelukkig bij 1 rotatie en had ik mijn handen niet op het stuur maar daar wordt je niet vrolijk van als dat opeens gebeurd. Eerder was het ook altijd zo bij iRacing dat je in het geval van een crash die je aan zag komen maar beter de handen van het stuur kon trekken en de noodstop in kon drukken want anders werd het een pijnlijk verhaal (door schade en schande wordt men wat wijzer :+ ).

Dat de DD2 vanuit het niets een keer een rotatie maakte is me overigens maar 1 keer gebeurd sinds ik hem heb, echt op hol geslagen is hij ook nog nooit maar naast een "emergency stop" is het ook een handige aan / uit schakelaar, zonder de noodstop moet je namelijk aan de achterzijde van de wheelbase op zoek naar een aan/uit knop.

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 20-04-2022 14:17 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:33
Evertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:05:
Wat is de toegevoegde waarde om Fanatec te voorzien van een noodstop.
Je hebt toch al een aan/uit knop aan de voorkant van de Fanatec GT DD Pro?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:16:
[...]

Op een CSL-DD / GT-DD Pro kun je sowieso geen kill switch monteren als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Daar kom je nou niet echt lekker bij, als je achter je stuur zit. Helemaal als je stuur op hol is geslagen en als een malle ronddraait.
Op een CSL-DD / GT-DD Pro kun je sowieso geen kill switch monteren als ik het me goed herinner.
Je kan er natuurlijk altijd een zelfgemaakt schakelaar tussen maken. Zo'n noodknop lijkt me niets anders dan dat, om de stroom eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:44
Iemand een idee hoe de asetek pedalen vs de sprints het doen? Ik vind die invicta set er wel heeeel gelikt uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:32
Bedankt voor jullie informatie.
Niet bij stil gestaan dat bij een crash of dat de DD pro op hol slaat veel krachten op komen staan.
Toch maar even over nadenken om zo noodstop te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Hupske schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:54:
[Afbeelding]

Hier is vandaag ook nieuw speelgoed binnen gekomen.

Dit is toch wel weer een andere ervaring. Dit is letterlijk het gevoel hebben dat je tegen een muur aan trapt met remmen, maar daar ben ik al vrij snel aan gewend na enkele rondjes.
Gaspedaal is mij op moment nog te licht. Wordt nog wat spelen met de afstelling dus of wachten tot hun een setje aanbieden met een sterkere veer. Ook vervelend dat de stop nog geen rubber heeft, dus nu is het einde metaal op metaal wat qua geluid en gevoel niet heel prettig is.
Voor de rest tot nu toe erg tevreden. Sterk in in de afwerking en kwaliteit.

Hier voor had ik overigens zelfbouw pedalen. Op basis hiervan: https://grabcad.com/library/pedals-v2-1 wat natuurlijk weer op de heusinkvelds lijkt.
@Xenophoben Deze meneer hier heeft een setje. Ben ook wel benieuwd. Boosted Media was er erg over te spreken in ieder geval. Alleen is vergelijking niet het sterkste vak van de meeste youtubers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

R2D2 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:12:
[...]

Kan van alles zijn, uiteindelijk wordt het ding aangestuurd door software en daar kan altijd wat grandioos mis gaan... knoop er een motor aan die pak hem beet 20Nm of meer levert, eindeloos 1 kant op kan blijven draaien en je houd er op zijn minst een pijnlijke hand aan over maar een vingertje breken is ook een reële optie.

Ik had het 2 of 3 weken geleden, was tussen het beta testen van de nieuwe Podium DD1/2 firmware door (na 2 ****** jaar heeft Fanatec eindelijk een oplossing die niet alleen de jolts fixed maar ook het motor gedrag flink verbeterd maar dat terzijde) wat aanpassingen aan het maken in de Heusinkveld profielen toen bij het opslaan van het profiel voor de Sprints mijn Formula V2 / DD2 vanuit het niets op volle kracht een volle rotatie maakte.

Nu bleef het gelukkig bij 1 rotatie en had ik mijn handen niet op het stuur maar daar wordt je niet vrolijk van als dat opeens gebeurd. Eerder was het ook altijd zo bij iRacing dat je in het geval van een crash die je aan zag komen maar beter de handen van het stuur kon trekken en de noodstop in kon drukken want anders werd het een pijnlijk verhaal (door schade en schande wordt men wat wijzer :+ ).

Dat de DD2 vanuit het niets een keer een rotatie maakte is me overigens maar 1 keer gebeurd sinds ik hem heb, echt op hol geslagen is hij ook nog nooit maar naast een "emergency stop" is het ook een handige aan / uit schakelaar, zonder de noodstop moet je namelijk aan de achterzijde van de wheelbase op zoek naar een aan/uit knop.
Zelf een SC2 Sport maar ik heb mezelf aangeleerd de noodknop in te drukken wanneer ik niet rijd. Ik heb helemaal in het begin eens gehad dat de motor vlak na een crash nog een jolt gaf en toen heb ik echt een paar dagen last gehad van mijn vinger. Zodoende mezelf maar aangeleerd de noodknop ten alle tijden te gebruiken wanneer ik niet aan het rijden ben.

Sowieso kun je geen stuurtjes wisselen op een SC2 zonder dat de noodknop ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Xenophoben schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:11:
Iemand een idee hoe de asetek pedalen vs de sprints het doen? Ik vind die invicta set er wel heeeel gelikt uit zien.
Erg mooie set vind ik. Heb er diverse "reviews" van gezien.

Enige nadeel vind ik dat er niets aan te verstellen is. Maar dan ook echt niets. Leuk dat de eigenaar van Asetek zelf veel geracet heeft maar dat geldt natuurlijk niet voor de gemiddelde simracer waar comfort (lijkt me) toch ook zeker een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:20
dawg schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:36:
[...]

Erg mooie set vind ik. Heb er diverse "reviews" van gezien.

Enige nadeel vind ik dat er niets aan te verstellen is. Maar dan ook echt niets. Leuk dat de eigenaar van Asetek zelf veel geracet heeft maar dat geldt natuurlijk niet voor de gemiddelde simracer waar comfort (lijkt me) toch ook zeker een rol speelt.
Dat er helemaal niets af te stellen is klopt niet.
Pedal angle etc. is gewoon in te stellen.
Of bedoel je wat anders?

Gebruik ze nu een maand of 2 en moet zeggen zeer puike pedalen, bouwkwaliteit is uitstekend en software doet wat het moet doen. En natuurlijk RGB voor de extra tijdwinst 😋
Enige ding is het metaal op metaal geluid bij het vol indrukken van het gaspedaal, maar dat is zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dissidend schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:44:
[...]

Dat er helemaal niets af te stellen is klopt niet.
Pedal angle etc. is gewoon in te stellen.
Of bedoel je wat anders?

Gebruik ze nu een maand of 2 en moet zeggen zeer puike pedalen, bouwkwaliteit is uitstekend en software doet wat het moet doen. En natuurlijk RGB voor de extra tijdwinst 😋
Enige ding is het metaal op metaal geluid bij het vol indrukken van het gaspedaal, maar dat is zo opgelost.
Van wat ik gezien heb zijn de aanpassingsmogelijkheden minimaal, zeker t.o.v. HE en aanverwanten.
Maar aangezien jij ze hebt neem ik het van je aan. :)

Mooi vind ik ze in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dhrto schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:28:
[...]

Je kan er natuurlijk altijd een zelfgemaakt schakelaar tussen maken. Zo'n noodknop lijkt me niets anders dan dat, om de stroom eraf te halen.
Ligt er aan wat je bedoeling is, als je echt een noodstop wil hebben voor (de CSL-DD) in het geval dat kun je beter gewoon je wheelbase op een stekkerblok met schakelaar aansluiten, een stuk simpeler en goedkoper, net zo doeltreffend.

Fanatec "kill switch" heeft overigens meerdere functies, de noodstop (alle stroom er af), FFB uitschakelen (kort op de aan / uit knop drukken) en de wheelbase in en uitschakelen door de knop langer ingedrukt te houden, aangezien de CSL-DD / GT-DD Pro geen aansluiting heeft voor een "kill switch" lijkt het stekkerblok me de meest handige oplossing ;)

[ Voor 30% gewijzigd door R2D2 op 20-04-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:16

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

dawg schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:30:
[...]

Sowieso kun je geen stuurtjes wisselen op een SC2 zonder dat de noodknop ingeschakeld is.
Je kunt toch ook gewoon je SC2 uitschakelen met de knop aan de achterzijde? Daar heb je geen noodknop voor nodig.

Heb zelf in 1 jaar die noodknop nog nooit gebruikt…

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Doubleoz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:27:
[...]

Je kunt toch ook gewoon je SC2 uitschakelen met de knop aan de achterzijde? Daar heb je geen noodknop voor nodig.

Zou ook kunnen maar dat vind ik wel omslachtig eigenlijk. Noodknop is veel makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Doubleoz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:27:
[...]
Ik gebruik 'm elke GoT-avond wel een paar keer. Zodra ik spin vliegt m'n hand na de noodknop omdat het ding anders helemaal heen en weer klappert. Ik zou niet meer zonder willen rijden zelfs, tenzij de FFB een klap lager staat en ik het stuur kan vasthouden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat1973
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:33
https://www.nuosimulation.com/ ook mooi setje pedalen uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:33
Luckeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:43:
[...]

Ik gebruik 'm elke GoT-avond wel een paar keer. Zodra ik spin vliegt m'n hand na de noodknop omdat het ding anders helemaal heen en weer klappert. Ik zou niet meer zonder willen rijden zelfs, tenzij de FFB een klap lager staat en ik het stuur kan vasthouden.
Ik heb die handsoff detection op medium staan. Die schiet enkel in gang als ik spin en zorgt er voor dat mijn stuur niet heen en weer klappert. Dat kan je misschien ook proberen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnzoF
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06-2023

EnzoF

Heusinkveld Engineering

rsnubje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:18:
Ik heb ook niet heel vaak (nooit) een ongeluk met de auto, ben toch blij dat er airbags in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

EnzoF schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb ook niet heel vaak (nooit) een ongeluk met de auto, ben toch blij dat er airbags in zitten.
Oh, zeker. Was ook vooral een vraag die ik hardop stelde uit nieuwsgierigheid, omdat zelf geen DD base heb die zo krachtig is dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-09 18:06
Evertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:16:
Bedankt voor jullie informatie.
Niet bij stil gestaan dat bij een crash of dat de DD pro op hol slaat veel krachten op komen staan.
Toch maar even over nadenken om zo noodstop te maken.
Volgens mij geld dat alleen voor de DD1 en DD2 en niet voor de DD Pro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnzoF
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06-2023

EnzoF

Heusinkveld Engineering

R2D2 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:49:
maar volgens mij is het nou ook niet zo dat Heusinkveld de grondlegger is van de pedalen in deze vorm...
Dit zijn we (Niels in ieder geval) zeker wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door EnzoF op 21-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Pelota71 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:12:
[...]

Volgens mij geld dat alleen voor de DD1 en DD2 en niet voor de DD Pro.
Klopt maar 8nm kan ook hard aan komen als het op hol slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Laatst online: 23-09 12:29
Evertt schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:16:
[...]

Klopt maar 8nm kan ook hard aan komen als het op hol slaat.
CSL DD heeft de on/off op de voorkant zitten, dan lijkt mij een losse killswitch overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

kosz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:48:
[...]

CSL DD heeft de on/off op de voorkant zitten, dan lijkt mij een losse killswitch overbodig.
Ja, achter je stuurwiel. Daar kom je niet echt lekker bij hoor als hij op hol slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

EnzoF schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:17:
[...]

Dit zijn we (Niels in ieder geval) zeker wel :)
Als ik kijk naar het mechaniek van de Heusinkveld clonen, lijken ze vaak een Loadcell op moment te belasten.
Bij de heusinkveld sprints en VRS pedalen zit er een extra draaipunt waardoor dat juist niet gebeurt.
Geen idee hoe groot dit effect is (misschien dat ik ze nog een keer in mijn FEA gooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Mij ervaring met de DD pro is nog steeds geweldig. Van de week een voeding gemaakt voor de 8nm. Ik wil niet meer terug naar 5nm.
Hiervoor t300 gehad ik had na 10 minuten last van mij handen. Bij de DD Pro heb ik dit helemaal niet meer en de race handschoenen zijn nu overbodig.

Ik wil naast de DD pro stuur nog een stuur aanschaffen.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 en de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5.

De Mclaren heeft koppeling pabbles maar mist toerental ledjes. DD pro heeft dit ook maar weet niet of ik dat gaat missen. De Clubsport heeft wel toerental ledjes maar geen extra paddles dat moet ik bij nemen.

Ik speel formule auto's en soms GT auto's.

Wel spijt dat ik niet voor een losse set met de CSL heb gekozen was wat goedkoper geweest. De DD Pro heb ik nog niet aangesloten op de ps5 want heb ik besloten dat ik GT7 links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Evertt schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:37:
Mij ervaring met de DD pro is nog steeds geweldig. Van de week een voeding gemaakt voor de 8nm. Ik wil niet meer terug naar 5nm.
Hiervoor t300 gehad ik had na 10 minuten last van mij handen. Bij de DD Pro heb ik dit helemaal niet meer en de race handschoenen zijn nu overbodig.

Ik wil naast de DD pro stuur nog een stuur aanschaffen.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 en de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5.

De Mclaren heeft koppeling pabbles maar mist toerental ledjes. DD pro heeft dit ook maar weet niet of ik dat gaat missen. De Clubsport heeft wel toerental ledjes maar geen extra paddles dat moet ik bij nemen.

Wel spijt dat ik niet voor een losse set met de CSL heb gekozen was wat goedkoper geweest. De DD Pro heb ik nog niet aangesloten op de ps5 want heb ik besloten dat ik GT7 links laat liggen.
Ik heb zelf de losse CSL DD aangeschaft met de Mclaren GT3 V2. Ik vind het een heel erg fijn stuurtje. Mijn broertje heeft de formula V2.5 en heb dus met beide gereden. De formula voelt was meer solide aan, maar met de metalen QR op de Mclaren valt dat verschil wel mee. De schakelaars van de Formula V2.5 zijn net wat smoother denk ik. Met de 8nm voeding kan ik wel de metalen quick release aanraden overigens en dan zit je er qua prijs niet bijzonder ver vandaan. Dat maakt de keuze niet echt makkelijker. Denk het enige wat je zou kunnen overtuigen is dat de knopjes op de Mclaren wat makkelijker hanteerbaar zijn met je handen op het wiel.

Ohja en die extra flippers voor een 2 stage clutch kan ik eigenlijk wel aanraden als je serieus races gaat rijden met staande start. Plus, je kan de bitepoint van tevoren afstellen in een profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door rsnubje op 24-04-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:10
ik ben compleet nieuw in het simracen en wil gaan starten. Uiteraard gestart met zoeken op marktplaats, maar wat mij opvalt is dat prijzen daar echt hoog liggen. Is dit nu door het chip tekort of zijn de simracing spullen altijd wel redelijk waardevast geweest?

Ik heb momenteel voornamelijk gekeken naar de Fanatec lineup. Welke merken zijn nog meer goed om naar te kijken voor een beginner?

Wat zou een pc moeten kosten om o.a. iracing goed te kunnen draaien?

Mijn budget zou zo'n 1000 a 1500 zijn excl pc

Momenteel twijfel ik of ik alles nieuw wil kopen of toch besluit om marktplaats voor sommige zaken te gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door QuickH op 25-04-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Voor zover ik heb begrepen (ben ook nog maar een beginner) zijn simracing spullen inderdaad redelijk waardevast.

Je andere vragen zal iemand met meer ervaring antwoord op moeten geven vrees ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

QuickH schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:24:
ik ben compleet nieuw in het simracen en wil gaan starten. Uiteraard gestart met zoeken op marktplaats, maar wat mij opvalt is dat prijzen daar echt hoog liggen. Is dit nu door het chip tekort of zijn de simracing spullen altijd wel redelijk waardevast geweest?

Ik heb momenteel voornamelijk gekeken naar de Fanatec lineup. Welke merken zijn nog meer goed om naar te kijken voor een beginner?

Wat zou een pc moeten kosten om o.a. iracing goed te kunnen draaien?

Mijn budget zou zo'n 1000 a 1500 zijn excl pc

Momenteel twijfel ik of ik alles nieuw wil kopen of toch besluit om marktplaats voor sommige zaken te gebruiken
Door de lockdown is het simracing enorm populair geworden. Hierdoor is de markt veel lucratiever geworden. Door leverproblemen bij fabrikanten, is daardoor de 2de hands markt ook erg in trek, waarbij de prijzen soms boven nieuwprijzen uitkomen, omdat sommigen niet willen wachten totdat er wat beschikbaar is. Moet zelf ook nog mijn oude base te koop zetten. :9

Op de PC kan je met onderdelen mixen en matchen. Je zit dan niet persé vast aan 1 merk voor pedalen, base en stuur. Wil je een dedicated rig met apart scherm, stoel, enz of moet je stuur aan een bureau vast gemaakt worden? Dit is wel een behoorlijk verschil voor het verdelen van je budget. Een basic alu rig met stoel varieert tussen 300-500€, afhankelijk of je een autostoel van de sloop haalt of een racekuip nieuw wil hebben.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17
Pas Fanatec clubsport pedals, die ik in 2011 voor 200 euro nieuw gekocht heb op marktplaats gezet.

Uiteindelijk is er 250 voor geboden, en ook betaald.

Dus waardevast klopt wel :)

(My iRacing)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GiggySmalls
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-04 08:48
Zojuist mailtje ontvangen dat mijn CSL DD binnenkort de deur uit zal gaan! _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja_oh9QBLLw0Ll6-2q3vsKni500=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YfsMau5AVCPRszbrWg0LiPG.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen weekje vrijaf ingepland om er vol gas tegenaan te gaan volgende week :*)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Zondag wheelstand 2.0
Maandag Fanatec GT DD 8nm
Clubsport pedalen
Clubsport hub v2
En podium rim R300

Gelukkig is mijn broer een sim iracer veteraan.
En bouwpakket van stuur in mekaar gezet.
Deed het niet settings verkloot.
Op PS4

Firmware update op PC gedaan met factory defaults.
Daarna deed ie het op de PS4 met GT7.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 01:08
Evertt schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:37:

Ik heb zelf de Formula 2.5 op de CSL DD en ben daar heel tevreden over (voorheen Porsche 918 RSR, ook een prima stuur, maar wat te weinig knoppen:). Vooral de magnetic shifters en het grote aantal knoppen vond ik een goede verbetering, maar die heeft de McLaren ook geloof ik.
De ledjes zou ik me niet al te druk over maken, die zie je toch amper als je aan het racen bent. Die ga je echt niet missen. (Disclaimer: dat is mijn ervaring. Geen feit. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 22:28
sverzijl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:46:
[...]
Die ga je echt niet missen.
Ik denk dat dit persoonlijk is, je zet dit wel erg feitelijk neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 01:08
Schuey schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat dit persoonlijk is, je zet dit wel erg feitelijk neer :)
Ik geef inderdaad mijn mening/ervaring weer, dat mag toch wel ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 22:28
Zolang dat maar duidelijk is voor onervaren toetreders d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaasje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 12:49
Gents,

Sinds de load-cell op mijn inmiddels antieke ClubSport v1 pedalen weer is overleden ben ik op zoek naar een nieuwe set load-cell pedalen.

De prijs van de Heusinkveld Sprints incl. baseplate staat mij een beetje tegen dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Wat is jullie ervaring met het bestellen / gebruiken van een van de volgende sets?

BJ Simracing Formula / GT
DCSimracing AD2

Ik heb contact gezocht met DCS maar tot op heden geen reactie. Ik heb enkele Nederlandse resellers gevonden maar de voorraad is beperkt.

Het alternatief is om een baseplate te maken van een dik stuk hout (Fofofu one rig). Dan kan ik de pedalen evt. los bestellen.

Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

Thanks voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:05
Speculaasje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:21:
Gents,

Sinds de load-cell op mijn inmiddels antieke ClubSport v1 pedalen weer is overleden ben ik op zoek naar een nieuwe set load-cell pedalen.

De prijs van de Heusinkveld Sprints incl. baseplate staat mij een beetje tegen dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Wat is jullie ervaring met het bestellen / gebruiken van een van de volgende sets?

DCSimracing AD2

Ik heb contact gezocht met DCS maar tot op heden geen reactie. Ik heb enkele Nederlandse resellers gevonden maar de voorraad is beperkt.

Het alternatief is om een baseplate te maken van een dik stuk hout (Fofofu one rig). Dan kan ik de pedalen evt. los bestellen.

Ik heb zelf een losse set BJ pedalen gekocht, ook zonder plate. Deze heb ik op een 18mm dikke MDF plaat geplaatst en met boutjes en moeren vastgezet. Daar is geen beweging in te krijgen. De plaat heb ik in een hoek staan op mijn houten rig. In de plaat en in de pedale is geen beweging in te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppriRa9kNczWaacE-pxXq8N5j4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4UzIIr7981jirJePXto24lI.jpg?f=fotoalbum_large

Over de pedalen zelf ben ik ook heel erg tevreden. Je kunt met de software de loadcell fijnmazig instellen. De BJ heeft een loadcell van 100 kilo, maar volgens mij hebben de meeste mensen hem maar op 50-60% staan, afhankelijk hoeveel kracht je in je benen hebt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls

DCSimracing AD2

Ik heb zelf ook de DCSimRacing pedals (DC3 wel nog destijds) en ben hier op zich wel aardig tevreden van. De enige minpuntjes zijn mss dat de pedalen na een tijdje ongebruikt te zijn wat stroef worden, maar dat verhelp je met wat olie (die er al bij zit). Daarnaast is de veer in de accelerator misschien net niet hard genoeg voor mij, maar dat is persoonlijke voorkeur en kan altijd nog aangepast indien nodig.

Wanneer ik ze bestelde was de set nog zonder een cover voor de rubbertjes in de rem. Vervolgens achteraf contact opgenomen met de Nederlandse reseller voor een SZ-elastomeer kitje en daar kreeg ik dan meteen ook de onderdelen die aan de nieuwe versie toegevoegd waren gewoon zomaar bij. Over het algemeen dus heel tevreden van de NL reseller!
De Spaanse kant is inderdaad onbereikbaar voor zover ik weet 8)7

Ik kan me voorstellen dat deze pedalen misschien niet on-par zijn met de highest end oplossingen, maar voor het bedrag vind ik dit echt een prachtige set!

Voor de baseplate heb ik bij een lokale metaalhandelaar een plaat laten snijden voor 5 euro en daar 4 gaatjes in gemaakt om op de rig te monteren. Die plaat dient dan puur als steunplaat voor mijn voeten terwijl de pedalen rechtstreeks op de alu profielen van de rig gemonteerd zitten, om ze verstelbaar naar links of rechts te houden. (kan evt wel een foto maken straks indien gewenst)

[ Voor 17% gewijzigd door GiggySmalls op 27-04-2022 10:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02

DCSimracing AD2

Ik heb mijn BJ pedalen in Nederland gekocht, ook zonder de baseplate. Bij mij meer omdat dat een 10mm dikke stalen plaat is en weer snel 20kg extra weegt. Wil mijn rig verplaatsbaar houden en dus niet te zwaar maken. Pedalen zitten nu op een stuk multiplex en zit geen beweging in. Heb ze zelfs nog een beetje verstelbaar gemaakt door er sleuven in te frezen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
GiggySmalls schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:58:
[...]

Ik heb zelf ook de DCSimRacing pedals (DC3 wel nog destijds) en ben hier op zich wel aardig tevreden van. De enige minpuntjes zijn mss dat de pedalen na een tijdje ongebruikt te zijn wat stroef worden, maar dat verhelp je met wat olie (die er al bij zit). Daarnaast is de veer in de accelerator misschien net niet hard genoeg voor mij, maar dat is persoonlijke voorkeur en kan altijd nog aangepast indien nodig.

Wanneer ik ze bestelde was de set nog zonder een cover voor de rubbertjes in de rem. Vervolgens achteraf contact opgenomen met de Nederlandse reseller voor een SZ-elastomeer kitje en daar kreeg ik dan meteen ook de onderdelen die aan de nieuwe versie toegevoegd waren gewoon zomaar bij. Over het algemeen dus heel tevreden van de NL reseller!
De Spaanse kant is inderdaad onbereikbaar voor zover ik weet 8)7

Ik kan me voorstellen dat deze pedalen misschien niet on-par zijn met de highest end oplossingen, maar voor het bedrag vind ik dit echt een prachtige set!

Voor de baseplate heb ik bij een lokale metaalhandelaar een plaat laten snijden voor 5 euro en daar 4 gaatjes in gemaakt om op de rig te monteren. Die plaat dient dan puur als steunplaat voor mijn voeten terwijl de pedalen rechtstreeks op de alu profielen van de rig gemonteerd zitten, om ze verstelbaar naar links of rechts te houden. (kan evt wel een foto maken straks indien gewenst)
Hier ook de DC's, zeer tevreden over voor het geld.

Heb je de preload van het gaspedaal eventueel al een keer aangedraaid? Dat scheelt namelijk echt behoorlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
Sinny schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:26:
[...]

Hier ook de DC's, zeer tevreden over voor het geld.

Heb je de preload van het gaspedaal eventueel al een keer aangedraaid? Dat scheelt namelijk echt behoorlijk ;)
Nog niet nee, heb ze destijds erop geknald en een tijdje geraced maar het heeft even stil gelegen nu omwille van defect stuur. CSL DD komt eind deze week of begin volgende week eindelijk aan en dan nog eens alles goed bijstellen naar wens 8) Thank voor de tip wel want had er eigenlijk niet meer aan gedacht om dat te proberen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-03 17:36
Stel dat ik op mijn Fanatec DD pro andere pedalen wil anders dan de voor de hand liggende Clubsport v3.
Wat zijn dan mijn opties die compatibel zijn met mijn opstelling en een PS5?
Van DC heb ik al gevonden dat deze enkel voor PC zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GK86
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 10:36

GK86

Heusinkveld Engineering

Voor zover ik weet geen andere opties die direct PS5 compatible zijn (die geen downgrade van de V3's zijn).

Tenzij je aan de slag zou gaan met een DriveHub o.i.d., dan wordt je keuze iets uitgebreider, maar dan ben je nog steeds een pc nodig voor calibratie/updates. Kost wel wat meer moeite dan.

[ Voor 6% gewijzigd door GK86 op 28-04-2022 09:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
GK86 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:24:
Voor zover ik weet geen andere opties die direct PS5 compatible zijn (die geen downgrade van de V3's zijn).

Tenzij je aan de slag zou gaan met een DriveHub o.i.d., dan wordt je keuze iets uitgebreider, maar dan ben je nog steeds een pc nodig voor calibratie/updates. Kost wel wat meer moeite dan.
Voor updates etc ben je sowieso afhankelijk van een pc, ongeacht welke devices je aan elkaar knoopt.

Maar idd, zonder iets als een Drivehub ben je gebonden aan het Fanatec ecosysteem, omdat je de pedalen via je base aan moet sluiten. Dus V3, CSL, CSL Elite and CSL LC. Ik heb zelf een Drivehub gehad maar alleen gebruikt voor omzeilen PS/Xbox vendor lock. Dus weet niet in hoeverre eea compatible is met het aan elkaar knopen van verschillende merken, daar zou je even in moeten duiken. Hoe dan ook is een Drivehub wel meteen ~100 euro extra kosten.

[ Voor 0% gewijzigd door Beempje op 28-04-2022 11:14 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiggySmalls
Beempje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:50:
[...]
Dus V3, CLS, CLS Elite and CLS LC.
CSL dus 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

N_E_R_V85 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:00:
Stel dat ik op mijn Fanatec DD pro andere pedalen wil anders dan de voor de hand liggende Clubsport v3.
Wat zijn dan mijn opties die compatibel zijn met mijn opstelling en een PS5?
Van DC heb ik al gevonden dat deze enkel voor PC zijn.
Denk dat als je de V3 pedalen ontgroeid bent, dat je dan ook je PS5 wil gaan vervangen voor PC. Binnen het Playstation ecosysteem heb je denk ik weinig aan de extra mogelijkheden van andere pedalen, als je deze via een drivehub gaat aansluiten. Vooral omdat je dan nog steeds een emulatie draait met de drivehub, om de PS5 te laten denken dat je wat anders (iets compatible) aangesloten hebt.

Ben zelf ook PS5 only aan het racen en vind de V3 pedalen meer dan goed genoeg. Wel de BPK erin doen. De geruchten gaan alleen dat er mogelijk nieuwe pedalen aankomen bij Fanatec, omdat de V3's al een paar jaartjes meegaan en dat er nog geen Podium pedalen zijn. Maar of en wanneer ze dan gaan komen, dat weet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
Voorlopig rijd ik nog rond met de standaard CSL pedalen en na wat te hebben bijgeklust heb ik voldoende opzij gezet om mezelf nu te verwennen met een paar degelijke pedalen.

Tegenwoordig word ik op FB om de oren geslagen met de pedalen van Asetek.
Dus speelde ik met het idee welke pedalen er eigenlijk de beste zijn aangezien er verschillende merken in de prijscategorie van de V3’s liggen en of deze verschillende merken compatibel met elkaar zijn.

Ik moet jullie natuurlijk wel gelijk geven dat voor consolegaming het gemakkelijkst van al is om bij hetzelfde merk te blijven.
En dat het de pc-racers zijn optimaal kunnen combineren.
Bedankt voor jullie reacties!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
GiggySmalls schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:19:
Zojuist mailtje ontvangen dat mijn CSL DD binnenkort de deur uit zal gaan! _/-\o_ _/-\o_

[Afbeelding]

Meteen weekje vrijaf ingepland om er vol gas tegenaan te gaan volgende week :*)
Had je hem als bundel met een stuur of los gepreorderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
thunder8 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]

Door de lockdown is het simracing enorm populair geworden. Hierdoor is de markt veel lucratiever geworden. Door leverproblemen bij fabrikanten, is daardoor de 2de hands markt ook erg in trek, waarbij de prijzen soms boven nieuwprijzen uitkomen, omdat sommigen niet willen wachten totdat er wat beschikbaar is. Moet zelf ook nog mijn oude base te koop zetten. :9

Op de PC kan je met onderdelen mixen en matchen. Je zit dan niet persé vast aan 1 merk voor pedalen, base en stuur. Wil je een dedicated rig met apart scherm, stoel, enz of moet je stuur aan een bureau vast gemaakt worden? Dit is wel een behoorlijk verschil voor het verdelen van je budget. Een basic alu rig met stoel varieert tussen 300-500€, afhankelijk of je een autostoel van de sloop haalt of een racekuip nieuw wil hebben.
Ik wil een dedicated rig inderdaad. Mijn idee is om te starten op de Xbox en dan indien ik het leuk vind door te stappen naar de pc.

Daarmee lijk ik dan even vast te zitten aan Fanatec of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
QuickH schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:53:
[...]

Had je hem als bundel met een stuur of los gepreorderd?
Ik had de CSL DD met boost kit als "bundle" en dan los zowel de Mclaren als het WRC stuurtje erbij, met gratis QR1
-> 4 losse pakketjes wel, vraag me toch af of die QR1 echt gwn los in een doosje komt haha, morgen komt ie binnen!!! _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

GiggySmalls schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:00:
[...]

Ik had de CSL DD met boost kit als "bundle" en dan los zowel de Mclaren als het WRC stuurtje erbij, met gratis QR1
-> 4 losse pakketjes wel, vraag me toch af of die QR1 echt gwn los in een doosje komt haha, morgen komt ie binnen!!! _/-\o_
QR1 komt apart. hoe heb je de gratis QR1? dacht dat de mclaren en WRC standaard met de "lite" kwam.

Ik heb een csl DD + clubsport steering wheel RS met QR1. 1 doos zat de csl dd en boostkit apart in. en het stuur en QR1 met aparte dozen.

Mijne zou ook morgen komen. maar is net al binnen gekomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
Nutral schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:04:
[...]

QR1 komt apart. hoe heb je de gratis QR1? dacht dat de mclaren en WRC standaard met de "lite" kwam.

Ik heb een csl DD + clubsport steering wheel RS met QR1. 1 doos zat de csl dd en boostkit apart in. en het stuur en QR1 met aparte dozen.

Mijne zou ook morgen komen. maar is net al binnen gekomen :D
Ja weet ook niet hoe dat komt maar wanneer ik het bestelde zat er plots de QR1 bij... hoor je mij niet klagen O-)
Ik zou hem normaal ook vandaag ontvangen maar was niet thuis dus naar morgen verzet, vandaar. Veel installatieplezier gewenst :D !

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
GiggySmalls schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:00:
[...]

Wanneer heb je hem besteld? Hij stond met pre order datum 27ste. Nu ergens in Juni. Had jij hem als pre order ook gekocht of gisteren om 12u kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

QuickH schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:53:
[...]

Wanneer heb je hem besteld? Hij stond met pre order datum 27ste. Nu ergens in Juni. Had jij hem als pre order ook gekocht of gisteren om 12u kunnen bestellen?
Ik heb in november de CLS DD 8nm set besteld en ik had em na 2-3 weken al binnen. Geen idee hoe dat nu is tho, maar zal vast wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
thunder8 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ben zelf ook PS5 only aan het racen en vind de V3 pedalen meer dan goed genoeg. Wel de BPK erin doen. De geruchten gaan alleen dat er mogelijk nieuwe pedalen aankomen bij Fanatec, omdat de V3's al een paar jaartjes meegaan en dat er nog geen Podium pedalen zijn. Maar of en wanneer ze dan gaan komen, dat weet niemand.
Als er nieuwe pedalen om komst zijn zal het prijskaartje er ook naar zijn 🤑
Aan de reacties te zien zou ik dus beter opteren om bij Fanatec te blijven.
Het enige wat ik me nog afvraag van die Clubsport is of de pedalen ver genoeg staan.
Ik zie namelijk ook geregeld foto’s van gebruikers die het koppelingspedaal verwijderd hebben en dan met een mod het rempedaal dan hebben opgeschoven naar de plaats waar het koppelingspedaal stond.
Zijn er hier mensen die dit al gedaan hebben en die eventueel een Europese verkoper kennen die dit verkoopt ipv de Amerikaanse aanbieder op Etsy?
Ik stel deze vragen omdat ik de brede opstelling van de CSL pedalen niet mis vond en een koppeling eigenlijk nooit zal gebruiken.
De bijgevoegde foto is enkel maar als voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L0bqenQsaS2eWp-XMBHkKWg-NQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EOfhT3Lig4IOb1c090jqmer6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
N_E_R_V85 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:20:
[...]

die eventueel een Europese verkoper kennen die dit verkoopt ipv de Amerikaanse aanbieder op Etsy?
Ik stel deze vragen omdat ik de brede opstelling van de CSL pedalen niet mis vond
Je kan ook gewoon de koppeling en rem omwisselen, dan heb je geen extra spacers nodig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

CrashOverDrive schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:28:
[...]

Je kan ook gewoon de koppeling en rem omwisselen, dan heb je geen extra spacers nodig :P
Dat voelt natuurlijk niet hetzelfde he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
rsnubje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:32:
[...]

Dat voelt natuurlijk niet hetzelfde he.
Ik denk dat @CrashOverDrive bedoelt dat de opstelling dan als volgt gemonteerd zou zijn: rem-koppling-gas
Dus koppeling en rem demonteren en deze van plaats wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

N_E_R_V85 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat @CrashOverDrive bedoelt dat de opstelling dan als volgt gemonteerd zou zijn: rem-koppling-gas
Dus koppeling en rem demonteren en deze van plaats wisselen.
Ahja, kan ook nog. Gaat ie dan niet in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
rsnubje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:39:
[...]

Daar vrees ik ook wat voor. Daarom dat ik zoek naar een alternatief met spacers.
Ondertussen heb ik nog een goedkopere aanbieder gevonden.
https://www.etsy.com/be/l...arch_click=1&bes=1&sts=1#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTH-34
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:57
rsnubje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:39:
[...]

Nee hoor, ik gebruik de V3 zo al jaren. Geen enkel probleem mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
MTH-34 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:15:
[...]

Nee hoor, ik gebruik de V3 zo al jaren. Geen enkel probleem mee gehad
Ging het demonteren en opnieuw monteren vlot?
Waren de kabels alsook lang genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
Iemand hier ervaring met verschil tussen de V3 pedalen en de CSL? Ik kart al jaren en heb ook wel het eea in autosport gedaan. Ben bang dat ik de CSL pedalen niet goed genoeg ga vinden, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N_E_R_V85
QuickH schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:43:
Iemand hier ervaring met verschil tussen de V3 pedalen en de CSL? Ik kart al jaren en heb ook wel het eea in autosport gedaan. Ben bang dat ik de CSL pedalen niet goed genoeg ga vinden, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
Zelf kan ik enkel maar uit ervaring spreken over de standaard csl pedalen. De voornaamste reden dat ik verander is om een wat meer waarheidsgetrouwe gaspedaal te hebben. De gaspedaal van de csl vind ik moeilijk om te doseren (een soort botsauto gaspedaal; niet zoals die van de weerstand als bij een auto)
Er zit zelfs een extra veer in om de weerstand nog iets hoger te maken.
Over de loadcell rempedaal kan ik nog geen mening geven.

Waarschijnlijk zullen er wel nog enkele ervaringsdeskundigen ook hun ervaringen delen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
Wel goede feedback, want zo’n items waren juist de zaken waar ik bang voor was.

Jij hebt hem dus zonder load cell?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MTH-34
N_E_R_V85 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:25:
[...]

Ging het demonteren en opnieuw monteren vlot?
Waren de kabels alsook lang genoeg?
Ja, alles paste. Het kostte mij 15minuten ofzo. Alle kabels zijn lang genoeg voor de switch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjiGX9mcRUSsW2DF7O-BpQw591w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdfUgABF5H0NRYVGbEBjGehC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto heb ik al eerder gepost op dit forum. Maar hierop is goed te zien dat het allemaal past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Vroeg me, kun je neit gewoon van de clutch dat rode laten zitten, de rest er tussenuit halen en de faceplate eraf halen en de stang achterover leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:17
Ook ik rijd al een tijdje met mijn V3 rem-koppeling-gas pedaal. Geen last van de clutch en het is inderdaad zo gepiept. Als je wilt kun je de clutch een deel demonteren als je bang bent dat het in de weg zit maar zou eerst proberen om enkel te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
QuickH schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:53:
[...]

Ik had op 1 maart besteld, toen stond er op de website 27 april. Eind maart veranderde dit op de website naar 28 april maar ik nam even contact op omdat mijn datum verdwenen was bij het order waarna ze me garandeerden dat ik bij de batch van 27 april zat en het zou opgestuurd worden wanneer het binnen kwam. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

QuickH schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:55:
[...]

Ik wil een dedicated rig inderdaad. Mijn idee is om te starten op de Xbox en dan indien ik het leuk vind door te stappen naar de pc.

Daarmee lijk ik dan even vast te zitten aan Fanatec of niet?
Naja er zijn meer merken die sets aanbieden met spullen voor de consoles, maar ik denk dat Fanatec de beste keus heeft qua delen, ook voor de Xbox. Je kan bijvoorbeeld de GT DD Pro base bestellen, daar een Xbox compatible stuur op doen en een setje pedalen en je dan kan op elk platform spelen waar je maar wil, PS, Xbox of PC. Als je niets met Playstation hebt, kan je de GT DD Pro vervangen door de CSL DD, scheelt weer 120€. Dat is het mooie van Fanatec, zij hebben ruime keus qua delen, waarbij je zelf kan kiezen wat je graag wil, zolang je maar zorgt dat het compatible is. Bij de Playstation zit dat in de Base, bij de Xbox in het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N_E_R_V85
Diegene die zei dat simracing een kostelijke hobby is moet ik toch stilaan gelijk beginnen geven.
Wat voor mij begon als een probeersel om Gran Turismo Sport uit te proberen voor maar 7€ is nu toch al een kostelijk grapje aan het worden.
-Gran Turismo 7 : 100€
-Playseat Challenge 130€
-Fanatec DD pro 700€
En nu nog eens een bestelling geplaatst voor de Clubsport V3’s: 400€
Dat is nu toch al een grapje geworden van 1330€ op 2maanden 😅

Nog een geluk dat zolang de kinderen nog niet volwassen zijn en ik hun kamer niet kan innemen als hobbykamer; ik nog geen permanente rig kan kopen; anders ging de rekening nog verder oplopen 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
N_E_R_V85 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:36:
Diegene die zei dat simracing een kostelijke hobby is moet ik toch stilaan gelijk beginnen geven.
Wat voor mij begon als een probeersel om Gran Turismo Sport uit te proberen voor maar 7€ is nu toch al een kostelijk grapje aan het worden.
-Playseat Challenge 130€
-Fanatec DD pro 700€

Nog een geluk dat zolang de kinderen nog niet volwassen zijn en ik hun kamer niet kan innemen als hobbykamer; ik nog geen permanente rig kan kopen; anders ging de rekening nog verder oplopen 😄
pro tip: koop een groter huis met ook een extra garage 😉. Heb ik er ook voor gedaan (voor vr en hobbies).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beempje
N_E_R_V85 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:36:
-Playseat Challenge 130€
-Fanatec DD pro 700€

Echt he.... twee weken geleden zat ik nog op een campingstoeltje achter een G29. Inmiddels volledige Fanatec set met rig. Prijzen durf ik hier niet eens te noemen voor het geval m'n partner meeleest :D

Maar het is wel tof :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
Darkangle schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:46:
[...]
pro tip: koop een groter huis met ook een extra garage 😉. Heb ik er ook voor gedaan (voor vr en hobbies).
Niks daarvan! Gewoon in de huiskamer plaatsen. Gewoon laten zien wie er thuis de baas is! :X _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

powerboat schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:32:
[...]

Niks daarvan! Gewoon in de huiskamer plaatsen. Gewoon laten zien wie er thuis de baas is! :X _O-
Juist! Ik ben de baas! 8) (Niet zo moeilijk als je alleen woont. :D ) Maar mijn verrijdbare rig staat inderdaad in de woonkamer. Niet alleen omdat ik hem daar gebruik, maar ook omdat ik hem niet uit de woonkamer kan rijden, zonder deels te demonteren of te kantelen naar de korte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
powerboat schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:32:
[...]

De huiskamer is al bezet met entertainment center en consoles (hobby vrouw) en voor als we met zijn allen quest spellen spelen. Pick your battles wisely 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:37
Da's het voordeel met alleen wonen :P
Heb mooie hobby kamer waar m'n cockpits in staan B-) *O*

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
Nou, CSL DD in ontvangst maar kan hem momenteel niet mounten met mijn huidige oplossing. Mounting brackets bestellen dus...

Heeft er iemand ervaring met onderstaande mounting oplossing van Aluxprofiel?
https://www.aluxprofiel.nl/fanatec-csl-dd-dd1-dd2-side-mount/a3955

De brackets aan de buitenkant lijken me mogelijk een beetje wankel, maar dat kan gezichtsbedrog zijn uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

GiggySmalls schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:40:
Nou, CSL DD in ontvangst maar kan hem momenteel niet mounten met mijn huidige oplossing. Mounting brackets bestellen dus...

Heeft er iemand ervaring met onderstaande mounting oplossing van Aluxprofiel?
https://www.aluxprofiel.nl/fanatec-csl-dd-dd1-dd2-side-mount/a3955

De brackets aan de buitenkant lijken me mogelijk een beetje wankel, maar dat kan gezichtsbedrog zijn uiteraard.
Jup, ik heb die! Kan ik wel aanraden hoor. Is zeer stevig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsiS_igkBZP-tKEZ6bd-SM_KeCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtKHZFTiBRYlE7HnORshjXaR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gry8JTVEL8ThcIcQJIAwLruDkBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bskNpYoyRQ1JY9S8hfCg3Xz2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
rsnubje schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:43:
[...]

Jup, ik heb die! Kan ik wel aanraden hoor. Is zeer stevig.
Super, goed om te horen. Wanneer je de 500mm neemt wil dit toch zeggen dat de hele mounting met stuur 500mm is om tussen je rechtopstaande pilaren te plaatsen en die pilaren dus niet meegeteld, correct?

Zat er iets van bouten bij de montage? Passen er M8 bouten door de buitenkant want ik geloof dat je voor de CSL DD zelf nog 6mm nodig heb?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

GiggySmalls schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:49:
[...]

Super, goed om te horen. Wanneer je de 500mm neemt wil dit toch zeggen dat de hele mounting met stuur 500mm is om tussen je rechtopstaande pilaren te plaatsen en die pilaren dus niet meegeteld, correct?

Zat er iets van bouten bij de montage? Passen er M8 bouten door de buitenkant want ik geloof dat je voor de CSL DD zelf nog 6mm nodig heb?
Klopt, 500mm is de hele breedte incl stuur. Bijv een Sim-lab GT1 Evo rig na 2019? is 500mm. Alle bouten zitten bij de mounting of zaten al bij de CLS DD. Het is even uitvogelen, maar is prima te doen. Wellicht helpen de foto's die ik geplaatst heb. Ik zou evt wel washers plaatsen, zoals ik gedaan heb bij de wheelbase. Is toch net wat fijner.

[ Voor 6% gewijzigd door rsnubje op 30-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
rsnubje schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:56:
[...]

Klopt, 500mm is de hele breedte incl stuur. Bijv een Sim-lab GT1 Evo rig na 2019? is 500mm. Alle bouten zitten bij de mounting of zaten al bij de CLS DD. Het is even uitvogelen, maar is prima te doen. Wellicht helpen de foto's die ik geplaatst heb.
Heb zelf een rig ineen geknutseld maar wel gebaseerd op GT1 Evo inderdaad, hij is 500 breed. Perfect, dan bestel ik hem meteen. Bedankt voor je feedback!! _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

GiggySmalls schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:02:
[...]

Heb zelf een rig ineen geknutseld maar wel gebaseerd op GT1 Evo inderdaad, hij is 500 breed. Perfect, dan bestel ik hem meteen. Bedankt voor je feedback!! _/-\o_
Graag gedaan :) Ook wel tof om zelf te doen. Wel wat meer uitzoekwerk. Ik ga mogelijk wel zelf mn stand-alone monitor stand zelf bij elkaar zoeken bij Alux. Scheelt weer onderdelen die ik niet wil gebruiken en kan ik het zelf customizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:58

Mef

Gisteren ook mijn CSL DD, LC pedalen en Formula 2.5 stuur mogen ontvangen en gemonteerd op de rig. Enkel pedalen staan nog niet helemaal zoals het moet. Ontbreek nog 2 schroeven om die helemaal vast te zetten, straks nog even naar de doe-het-zelf. 2x een klein uurtje gereden en alle functies zowat zitten bekijken/uitzoeken. Komende van een G27 een hele wijziging en moet zeggen toch wel een grote aanpassing, maar wel een aangename ervaring. Op F1 2021 kom ik momenteel nog niet in de buurt van mijn vorige tijden.
Wel 2 kleine minpunten die ik ervaren heb:
- de leds en het beeldscherm op mijn stuurtje heb ik in game nog niet aan de praat gekregen. Volgens de eerste "oplossingen" die ik via Google daarover vind, zou zowel in Fanalab als in-game alles goed staan.
- Na enige tijd/rondjes begint mijn linker shifter slecht te reageren. De eerste ronden werkt die perfect, na verloop van tijd moet ik bij het aanremmen soms meerdere keren shiften om een versnelling lager te gaan. In Fanalab herkent de software echter wel mooi de input elke keer ik de shifter gebruik. Dus ik vermoed wel dat de shifter op zich goed werkt.

Als er mensen zijn die dit herkennen of mogelijks enige oplossingen hebben, altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr50.50
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:24
Wat betreft de leds en display op het stuur; speel je op de Xbox? Want daar werken deze zaken niet (ligt aan Microsoft).

[ Voor 9% gewijzigd door Mr50.50 op 30-04-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:58

Mef

Ja dom van mij om dat er niet bij te vermelden: alles op PC. Vandaar ook het formula 2.5 stuur en niet de 2.5x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Telemetry in Fanalab moet sowieso aan staan, dus zou daar even mee beginnen. Je moet even googlen wat je daarvoor moet instellen in F1. Dat weet ik niet uit mn hoofd.

Wat betreft het niet willen terug schakelen herken ik het probleem van bij mijn Mclaren GT3 V2, in iracing, maar kan ook zijn dat je gewoon nog te snel rijdt, want als ik daar op let heb ik het minder.

[ Voor 13% gewijzigd door rsnubje op 30-04-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
Kan iemand me vertellen hoe goed de CSL sets van Fanatec zijn? Is het echt een budget set wat snel gaat vervelen of is het een prima set om kennis te maken met het simmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://forum.fanatec.com...-and-compatible-pc-driver

Companion app voor de Fanatec gebruikers waarmee je via de telefoon settings aan kunt passen maar ook een “dash” functionaliteit hebt.

Nu heb ik zelf al een simhub dash draaien maar op zich een leuke gimmick voor de mensen die nog geen dash hebben icm een Treq telefoon houdertje.

Nieuwe firmware die de jolts gaat fixen op de podium bases laat nog even op zich wachten. Laatste weken al met een beta rond gereden op de DD2 en die verbeterd het motor gedrag aanzienlijk (naast jolts hebben ze nog veel meer aangepakt) maar er zijn nog wat plooien glad te strijken op driver vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

QuickH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:15:
Kan iemand me vertellen hoe goed de CSL sets van Fanatec zijn? Is het echt een budget set wat snel gaat vervelen of is het een prima set om kennis te maken met het simmen?
Meer dan prima om kennis te maken met simracing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
QuickH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:15:
CSL is de 'instap'-serie van Fanatec, maar staat met kop en schouders m.i. boven alles van spul zoals van Thrustmaster & Logitech enzo.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTH-34
rsnubje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:23:
Vroeg me, kun je neit gewoon van de clutch dat rode laten zitten, de rest er tussenuit halen en de faceplate eraf halen en de stang achterover leggen?
Geen idee eigenlijk. Alle delen zijn nodig om het uit te lijnen.
Maar de bij het gaspedaal zou het wel kunnen, maar ja, daar heb je niets aan. Bij de koppeling volgens mij niet. Maar ik zal er volgende week eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
MTFDarkEagle schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:55:
[...]

CSL is de 'instap'-serie van Fanatec, maar staat met kop en schouders m.i. boven alles van spul zoals van Thrustmaster & Logitech enzo.
Ik had mijn zinnen gezet op een tweedehands clunsport setje, maar omdat de marktplaats prijzen zo hoog zijn twijfel ik nu. Ben wel veeleisend vaak, dus weet niet of ik tevreden ja zijn met de CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

QuickH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:17:
[...]

Ik had mijn zinnen gezet op een tweedehands clunsport setje, maar omdat de marktplaats prijzen zo hoog zijn twijfel ik nu. Ben wel veeleisend vaak, dus weet niet of ik tevreden ja zijn met de CSL
Ik heb nog Clubsport V3's over met brake kit en dampers erop ^^
MTH-34 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:33:
[...]

Geen idee eigenlijk. Alle delen zijn nodig om het uit te lijnen.
Maar de bij het gaspedaal zou het wel kunnen, maar ja, daar heb je niets aan. Bij de koppeling volgens mij niet. Maar ik zal er volgende week eens naar kijken.
Nja dat rode deel met de spacer van de clutch blijft zitten, dus zal wel kunnen wellicht.

[ Voor 36% gewijzigd door rsnubje op 30-04-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
QuickH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:17:
[...]

Wat heb je nu?

Gegroet! Lukas

Pagina: 1 ... 90 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.