Szwoar schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:48:
Ik wil al een tijdje een sim-rig gaan bouwen, aangezien dit mij zo'n gave hobby lijkt. Heb in het verleden al een T300RS GT gehad. Ondanks dat dit erg vet was in bijv. F1 en DiRT Rally vond ik het vastmaken aan het bureau elke keer zo onhandig en gebruikte ik hem niet genoeg. Deze heb ik daarom na verloop van tijd weer verkocht.
Omdat het weer kriebelt ben ik mij wat aan het inlezen in sim-rigs en dergelijke en vroeg me af of jullie advies hebben. Ik zie dat er op bijvoorbeeld MP genoeg te vinden is qua hardware, dus ik denk dat ik daar binnenkort ga kijken om een CSL Elite setje met loadcell te scoren. PC voor het aansturen heb ik al en ik ben waarschijnlijk van plan met iets van een USB-hub de rig op deze PC aan te sluiten. Alleen de rig zelf daar twijfel ik nog over. Een aantal opties die ik zie zijn bijvoorbeeld:
- Playseat Evo: Ziet er uit als een okay rig voor beginners, alleen schijnt wel wat flex te hebben. Ook zal ik dan zelf nog iets van een mount moeten bedenken voor de monitor
- Kant-en-klare simrig van bijvoorbeeld SIMLAB: Veel keuze en is ongetwijfeld een mooie te vinden, alleen zijn van wat ik zie erg prijzig voor alleen een rig.
- Zelf een 80/20 alu simrig bouwen: Blijkbaar zijn er ook buildplans beschikbaar (https://opensimracing.com/collections/metal-sim-rig-plans deze zag ik bijvoorbeeld voorbij komen), die je kan gebruiken om zelf je eigen rig te bouwen.
Vooral de laatste optie is iets waar ik naar neig. Ik heb alleen geen ervaring met bedrijven in NL die dit soort dingen op maat maken en ben ook benieuwd wat de prijs daarvan is. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere opties die ik nog niet heb overwogen? Alvast bedankt voor de input!

De playseat evo heb ik zelf ook, en na (heel) veel modificaties gaat ie er nu echt uit. Hij is heel leuk om mee te beginnen met bijvoorbeeld een T150 of vergelijkbare base erop, en geen loadcell rem. Een DirectDrive is
Alles met loadcell gaat er niet op werken, want je trapt in no time de steun voor de pedalen plat. "Fix" ervoor is een plaatje multiplex met 2 balkjes eronder die de krachten naar de vloer doen geleiden. Niet ideaal en spuuglelijk, maar het werkt wel.
Het design met een stang tussen de benen is voor een 2 pedal setup acceptabel, maar met 3 pedalen (koppeling) is het geen doen zonder dat je bij elke keer remmen je knieschijf er bijna uit moet draaien.
De stabiliteit van het stuur is matigjes; er zit behoorlijk wat speling overal in de constructie. Da's een stuk lastiger op te lossen zonder dat je daar een hele constructie omheen bouwt om de flex op te vangen.
De mounting van een T150 of TMX (maar vermoedelijk ook vele andere bases) is crappy te noemen omdat deze geen mountings aan de onderkant hebben en je dus met een klem de boel vast moet zetten. Daar is het plaatje van de playseat eigenlijk te dun voor. Er bestaan wel after-market adapters, maar die zijn zwaar overpriced. Eenvoudige fix is dus een plaatje MDF waar je met een speedboortje de plaat half inboort, dan past de base er netjes overheen en aan de onderkant kan je m dan met een grote bout (op de plek waar normaal de tafelklem zit) vast zetten. Met een paar boutjes kan je dan de plaat MDF weer op je rig monteren.
Deze maand gaat bij mij de bestelling voor de SIm-Lab GT1 Evo eruit, zodat ik daar eindelijk afscheid van kan gaan nemen. Die kent alle bovenstaande probleempunten als het goed is niet. In eerste instantie neem ik de stoel van de playseat mee, maar die gaat er uiteindelijk ook uit (nog een probleempuntje van de Playseat... 't ding kraakt nogal, maar zit wel prima). De reden om voor Sim-Lab te kiezen is, naast de vele postieve reviews, voor mij hun hoogwaardige kwaliteit onderdelen (dikke alu profielen, T-nuts met kogelvering etc).
Zelfbouw heb ik ook even overwogen, maar al met al ben je niet veel voordeliger uit dan met een GT1. Daarnaast weet je met een kant-en-klare rig ook zeker dat je alle onderdelen bij elkaar hebt, en alles ook netjes past. Met zelfbouw kom je altijd wel weer erachter dat je het een of ander vergeten bent.