Toon posts:

Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste
Acties:

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

thunder8

Het gedonder begint weer.

Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
[...]

En natuurlijk alleen als set met dat spuuglelijke stuur erbij vrees ik. Maar goed, speel op PC, dus no worries hier. :P
Dat stuur kan mij niet boeien, heb toch de 2020 F1 LE die ik gebruik. Als ik de CSL-DD voor de PS5 heb, gaat de CSL Elite+ met het bijgeleverde stuur in de verkoop. Dat stuur heb ik ook nog geen uur gebruikt.

PSN-ID: Thunder76nl

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
breaker.evert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:08:
Ik heb besloten om voor de Thurstmaster t300 te gaan.
Omdat ik de race stuur te weinig gaat gebruik om te kiezen voor een Fanatec of een andere prof merk.
De t300 heeft ook ondersteuning voor de pc en de playstation bij Fanatec heb ik dit niet gezien.

Alleen wil ik een Playseat deze moet na gebruik snel opgeborgen kunnen worden wegens de ruimte.
Next Level Racing F-GT Lite of de PlaySeat Challenge. Zijn er nog meer merken die zulke race stoelen kunnen leveren?
Ik zou bij de T300 wel voor de T300 RS GT of de Ferrari Integrali gaan. Dan krijg je gelijk de T3PA pedalen erbij en die zijn een stuk fijner dan de standaard pedalen bij de T300 RS (en dat voor relatief weinig extra). De standaard pedalen van de T300 werd ik niet heel vrolijk van. Je kunt ook gelijk voor de T-LCM pedalen (met loadcell) gaan, maar dan ben je wel wat duurder uit en kom je weer richting Fanatec prijzen.

Qua eenvoudig in te klappen stoelen heb je volgens mij alleen de twee die je noemt. Anders kom je uit bij een wheelstand, die kun je ook eenvoudig aan de kant schuiven, maar dan heb je nog geen stoel.

Ik gebruik zelf de Playseat Challenge en ondanks dat hij er als campingstoel uitziet is hij erg stevig en zit ook prima. Het enige nadeel vind ik (tov de Next Level) dat de pedalen niet onder een hoek te plaatsen zijn, dat vind ik een stuk prettiger rijden. Ik heb eerst een tijdje een Ikea voetensteun gebruikt om de pedalen toch iets onder een hoek te zetten, maar inmiddels gebruik ik een T-pedals stand (pricewatch: Thrustmaster T-Pedals Stand) die ik aan de Challenge heb vast geknoopt met tie-wraps. Dat werkt een stuk steviger en fijner.

Ik heb destijds ook getwijfeld tussen de Playseat en de Next Level. Van de Next Level heb ik echter veel klachten gelezen dat het opbergen veel moeite en tijd kost. Dat vond ik wel een dealbreaker, omdat je juist met zo'n oplossing graag wilt dat het snel klaar te zetten en weer op te ruimen is. De Playseat klap je letterlijk als een campingstoeltje in, is in een minuut klaar.

• GiggySmalls
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 01:00
SimRam schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
Zijn hier mensen met ervaring met de Fanatec CSL DD die hem op de table/deskmount gebruiken?
Vriend van me heeft de CSL DD sinds vorige week met table clamp en zegt dat die wel prima is.

iRacing Profiel

• MTFDarkEagle
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:05
SimRam schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
Zijn hier mensen met ervaring met de Fanatec CSL DD die hem op de table/deskmount gebruiken?

Ik heb geen rig momenteel en ook nog niet direct van plan te kopen. Wil hier staps gewijs in door gaan. Heb momenteel een Logitech Driving force GT waarbij in ACC over/onderstuur gewoon extreem lastig te corrigeren is door gebrek aan gevoel in de FFB.
Geen ervaring zelf, maar is het een mogelijkheid om in je huidige bureau gaten te boren?
Dan zou je een ding kunnen bouwen waar de CSL-DD in/aan komt en die bevestig je dan aan je bureau.

Gegroet! Lukas

• R2D2
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 08:20
sverzijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:06:
[...]

Het schijnt voor sommigen (de meesten?) wel goed te gaan, maar niet bij iedereen met de 410 drivers. Ik denk dat er wel ergens staat 'please install the latest drivers' en normaal doe ik dat ook gewoon. Maar aangezien ik al een CSL Elite had met drivers heb ik dit in al mijn enthousiasme niet geupdate toen ik de CSL-DD ontving.
Inmiddels is in de tussentijd 415 en 423 al gereleased. Vorige week v423 geïnstalleerd en anders dan de bekende issues geen gekke dingen in combinatie met een DD2
- Stuur calibreren (geen drivers nodig, kan via het stuur (https://simracingsetup.co.../how-to-setup-fanatec-pc/)
Nee maar drivers heb je wel nodig om de boel werkend te krijgen op een pc ;)
- Tuning settings op je stuur aanpassen waar nodig (https://fanatec.com/eu-en/faq/details/id/170)
Laat je niet gek maken door de hoeveelheid verschillende settings. Om te beginnen kan je de meeste settings gewoon op default laten staan. Alleen de BRF (Brake Force) setting is wel belangrijk. Hoe lager de BRF waarde, hoe minder remdruk je hoeft uit te oefenen voor volledige remuitslag. Dit is vrij persoonlijk wat je het fijnste vindt. Uitproberen in je favoriete race game dus.

Alle FF related settings liet ik voor de CSL Elite gewoon op 100% staan. Evt aanpassingen via in-game settings ipv op het stuur.

(Speel je Assetto Corsa Competizione, dan SEN op 900 graden zetten en in-game ook op 900 werkt het beste volgens velen. Maar ook dit is vrij persoonlijk)
Of het hele tuning menu gewoon links laten liggen en je profielen maken in Fanalab wanneer je op een pc gamed. Dat tuning menu moet je eigenlijk alleen willen gebruiken wanneer je op een console gamed, in alle andere gevallen ben je echt beter af met Fanalab wanneer je meer aan wil kunnen passen dan alleen de force feedback waarden. Denk aan revleds, info op het display van een Formula V2.x of PBME.

Dan kun je voor iedere game en voor iedere auto een aparte set aan instellingen opslaan en het heeft ook als bijkomend voordeel dat je ze niet verliest wanneer je een firmware upgrade uit voert op de wheelbase. En ja, tegenwoordig zouden die bewaard moeten blijven bij een firmware upgrade maar de praktijk wijst helaas vaak wat anders uit ;)

Fanalab is dus de "way to go" als je Fanatec hardware hebt en geen console gamer bent naar mijn mening.

Voor het mooie zou Fanatec eigenlijk alles in 1 programma af moeten vangen en dat staat geloof ik ooit op een lijstje bij de developers daar maar vooralsnog is het aanklooien in 2 verschillende stukjes software. Ik gebruik het tuning menu eigenlijk alleen om functionaliteit te testen (werken knoppen naar behoren e.d.) en voor firmware upgrades maar de rest gaat allemaal in Fanalab. Grootste voordeel daarvan is dat je profielen kunt exporteren en dus ook makkelijk kunt delen... ik heb die van mij zelfs in Git staan zodat ik de historie van changes bij kan houden.

[Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 04-11-2021 17:07]

iRacing profiel

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:16
Wtf zeg. Vandaag vervangende CSL-DD binnen gekregen. Dit keer niet gebricked bij update firmware.
Maar na 1 uur ACC kapte ie ermee (tijdens race poef weg). Gaat nu nog wel aan, stuur draait 2x heen en weer en dan niets meer dan een zwak flikkerend rood power ledje. Dat wordt waarschijnlijk weer terugsturen. Gaat lekker zo.

• Tamegotchi
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:20
sverzijl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:46:
Wtf zeg. Vandaag vervangende CSL-DD binnen gekregen. Dit keer niet gebricked bij update firmware.
Maar na 1 uur ACC kapte ie ermee (tijdens race poef weg). Gaat nu nog wel aan, stuur draait 2x heen en weer en dan niets meer dan een zwak flikkerend rood power ledje. Dat wordt waarschijnlijk weer terugsturen. Gaat lekker zo.
Woow dat is balen :(

iRacing Profiel

• richards3
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:48
R2D2 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:04:
[...]

Inmiddels is in de tussentijd 415 en 423 al gereleased. Vorige week v423 geïnstalleerd en anders dan de bekende issues geen gekke dingen in combinatie met een DD2

[...]
Is 4.15 niet de laatste versie, ik zie op de site van fanatec geen 4.23 staan?

• sverzijl
richards3 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:43:
[...]

Is 4.15 niet de laatste versie, ik zie op de site van fanatec geen 4.23 staan?
415 is de huidige stable driver, hier kan je de laatste nieuwe (beta) drivers vinden : https://forum.fanatec.com/categories/beta-drivers

• sverzijl
Ja nogal. Ik had hierna de power nog aan laten staan toen ik even m'n jongste naar bed ging brengen. Komt m'n oudste in lichte paniek naar boven : papa er is iets met je nieuwe stuur! kom snel!
Bleek het stuur ineens met een enorme snelheid aan het ronddraaien was. Power er maar afgehaald, durfde het stuur niet met m'n handen te stoppen :)
Support ticket #2 dan maar..

• breaker.evert
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01-12 14:42
Klinkt als een voeding probleem.

• sverzijl
breaker.evert schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:25:
[...]

Klinkt als een voeding probleem.
Ik heb hem tijdje uit laten staan, daarna deed ie het ineens weer. Maar na 30 minuten gebruik weer exact zelfde. Reageert niet meer, power led blijft rood en hij kan niet meer uitgezet worden of van mode switchen. Weer half uur later kan ik hem wel weer bedienen. Overheating issue wellicht ? Ik weet het ook niet.
Alles gemeld aan support in ieder geval.

• MTFDarkEagle
Gadverdarrie zeg :(
Hopelijk kun je snel (weer) racen...

Gegroet! Lukas

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap even iets niet aan de aansluiting van mijn fanatec pedalen (CSL met load cell).

Heb al die tijd met zowel de USB kabel als de RJ12 (via wheel base) aangesloten gehad.
Wilde van de RJ12kabel over mijn bureau af, dus USB adapter besteld.

Maar wat schetst mijn verbazing; er staan nu twee apparaten in, en zonder de RJ12 lijkt ie het ook te doen... ? Hoe kan dit? Dacht dat USB nodig was voor stroom oid?

Kan ik de USB adapter terug sturen?

In de handleiding staat:
The CSL Elite Pedals can be used on PC USB port only by a ClubSport USB.

Maar als ik deze eruit haal, doet ie het gewoon nog...

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 09:36]

• sverzijl
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:27:
Ik snap even iets niet aan de aansluiting van mijn fanatec pedalen (CSL met load cell).

Heb al die tijd met zowel de USB kabel als de RJ12 (via wheel base) aangesloten gehad.
Wilde van de RJ12kabel over mijn bureau af, dus USB adapter besteld.

Maar wat schetst mijn verbazing; er staan nu twee apparaten in, en zonder de RJ12 lijkt ie het ook te doen... ? Hoe kan dit? Dacht dat USB nodig was voor stroom oid?
Je kan de pedalen zowel direct via USB aansluiten, maar ook via RJ12 aan de base. Allebei is overbodig (had eerlijk gezegd niet eens verwacht dat dat goed zou werken, omdat je hem nu eigenlijk 2x hebt aangesloten)

Alleen voor het updaten van de firmware moet ie wel direct via USB aangesloten zijn op je PC.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sverzijl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:47:
[...]

Je kan de pedalen zowel direct via USB aansluiten, maar ook via RJ12 aan de base. Allebei is overbodig (had eerlijk gezegd niet eens verwacht dat dat goed zou werken, omdat je hem nu eigenlijk 2x hebt aangesloten)

Alleen voor het updaten van de firmware moet ie wel direct via USB aangesloten zijn op je PC.
Hmm... Weird... De melding in de handleiding doet anders suggereren...

Dus voor Jan L*l die usb adapter aangeschaft lijkt het?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Allebei tegelijk werd toch afgeraden ivm mogelijke schade aan de pedalen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sverzijl
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]
Dat is correct :)
IMPORTANT!Use only the cables packaged with the ClubSport Pedals V3 to avoid damage to the USB and RJ12 ports. Connect the ClubSport Pedals either by USB cable OR by RJ12 cable to a wheel (base). Never connect both ways in parallel to avoid hardware damages!

Brake force adjustment is only available if you connect the pedals to the base with RJ12 ONLY.
Dit vond ik voor de Fanatec Clubsport V3 pedals. Maar zelfde zal ook gelden voor de CSL pedals.

[Voor 55% gewijzigd door sverzijl op 05-11-2021 09:54]

• MTFDarkEagle
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]

Hmm... Weird... De melding in de handleiding doet anders suggereren...

Volgens de CSL elite product pagina (https://fanatec.com/eu-en...te-pedals-load-cell-kit):
With installed Loadcell Kit, the pedals are not compatible to the ClubSport USB Adapter. Please use the included USB connector (PC only).

Gegroet! Lukas

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed verhaal, lekker kort ;)

Iemand interesse in een Clubsport adapter? :D

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 11:17]

• MTFDarkEagle
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:16:
[...]

Goed verhaal, lekker kort ;)

Iemand interesse in een Clubsport adapter? :D
Toevallig niet :+
Ik heb mijn CSL elite LC pedalen gewoon via 't bijgeleverde USB kabeltje aangesloten O-)

Gegroet! Lukas

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MTFDarkEagle schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:18:
[...]

Toevallig niet :+
Ik heb mijn CSL elite LC pedalen gewoon via 't bijgeleverde USB kabeltje aangesloten O-)
Haha, ja ik heb dus al die tijd beide kabels aangesloten gehad. Viel me nu pas op dat ie het nog deed zonder de RJ12 erin.

• MTFDarkEagle
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:19:
[...]

Haha, ja ik heb dus al die tijd beide kabels aangesloten gehad. Viel me nu pas op dat ie het nog deed zonder de RJ12 erin.
Is dat een "Vidi, Vici, Veni" momentje geweest? :+

Gegroet! Lukas

• kroegtijger
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:23
sverzijl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:47:
[...]

Je kan ze beter via USB aansluiten. De pedalen hebben een 12bit resolutie, maar alleen via USB. Als je via de RJ12 ze aan de base hangt, kom je niet verder dan 8bit. Geldt voor zowel de CSL Elite als voor de Club Sport V3. Of je er echt veel verschil in zal merken valt te betwijfelen, maar als je de keuze hebt, dan voor USB kiezen dus.
Alle twee aansluiten is overigens een bijzonder slecht plan, omdat je ze dan ook van 2x voeding voorziet en dat kan nog wel eens mis lopen dan. Altijd dus via slechts 1 manier aansluiten.

iRacing Profiel

• sverzijl
kroegtijger schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:51:
[...]

Je kan ze beter via USB aansluiten. De pedalen hebben een 12bit resolutie, maar alleen via USB. Als je via de RJ12 ze aan de base hangt, kom je niet verder dan 8bit. Geldt voor zowel de CSL Elite als voor de Club Sport V3. Of je er echt veel verschil in zal merken valt te betwijfelen, maar als je de keuze hebt, dan voor USB kiezen dus.
Alle twee aansluiten is overigens een bijzonder slecht plan, omdat je ze dan ook van 2x voeding voorziet en dat kan nog wel eens mis lopen dan. Altijd dus via slechts 1 manier aansluiten.
"Brake force adjustment is only available if you connect the pedals to the base with RJ12 ONLY."

Dan lijkt het me dat RJ12 toch handiger is, zodat je de BRF eenvoudig kan wijzigen. (en 8 bits resolutie is volgens mij ook ruim voldoende voor de pedalen). Heb de V3's echter nog nooit via USB gebruikt. Zal het nog wel eens vergelijken (als ik eindelijk eens een werkende CSL-DD heb), maar verwacht eerlijk gezegd niks.

edit: Die max resolution van 8-bits geldt niet voor de wat nieuwere bases. Daar heb je via RJ12 ook gewoon 12-bit :
Max resolution depending on the connection:

through PWT / PWTS / CSR / CSR Elite wheel: 8 bit (256 values) on all axes

through CSW B V1 / CSW B V2 / CS WB V2.5 / CSL E WB / CSL E WB+ / CSL E WB V1.1 / CSL E RW PS4: 12 bit (4096 values) / P WB DD1 & DD2 on all axes

USB direct connection (PC): 12 bit (4096 values) on all axes

[Voor 18% gewijzigd door sverzijl op 05-11-2021 12:13]

• MTFDarkEagle
sverzijl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:02:
[...]

"Brake force adjustment is only available if you connect the pedals to the base with RJ12 ONLY."

Dan lijkt het me dat RJ12 toch handiger is, zodat je de BRF eenvoudig kan wijzigen. (en 8 bits resolutie is volgens mij ook ruim voldoende voor de pedalen). Heb de V3's echter nog nooit via USB gebruikt. Zal het nog wel eens vergelijken (als ik eindelijk eens een werkende CSL-DD heb), maar verwacht eerlijk gezegd niks.

edit: Die max resolution van 8-bits geldt niet voor de wat nieuwere bases. Daar heb je via RJ12 ook gewoon 12-bit :

[...]
Dat is dan een hele gekke zin... Mijn CSL Elite LC pedalen met USB aangesloten kan ik gewoon de brake level instellen... Lijkt me héél bijzonder als dit met de V3's niet zo zou kunnen eigenlijk...

Gegroet! Lukas

• sverzijl
MTFDarkEagle schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:57:
[...]

Dat is dan een hele gekke zin... Mijn CSL Elite LC pedalen met USB aangesloten kan ik gewoon de brake level instellen... Lijkt me héél bijzonder als dit met de V3's niet zo zou kunnen eigenlijk...
Ik heb het zelf niet geprobeerd, dus kan het je niet met zekerheid zeggen. Maar las wel dat iemand die hem via USB had aangesloten niet de BRF setting kon veranderen. Nou ja, wel veranderen, maar had geen effect. Alleen via de drivers was de brake level dan aan te passen (min/max aanpassen).

https://forum.fanatec.com...e-v3-to-the-dd1-usb-or-rj

[Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 05-11-2021 14:05]

• SantinoNL
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-12 18:34
Klopt het dat je voor het McLaren GT3 V2 stuur icm een CSL DD de metalen quick release nodig hebt om het volledige potentieel uit de CSL DD te halen?

• sverzijl
SantinoNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:39:
Klopt het dat je voor het McLaren GT3 V2 stuur icm een CSL DD de metalen quick release nodig hebt om het volledige potentieel uit de CSL DD te halen?
Zou gewoon moeten werken met die QR1 lite. Alleen op de DD1/DD2 niet volledig (high torque mode)

• richards3
SantinoNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:39:
zou beide moeten werken, zag in reviews dat er niet erg veel verschil is.

Wat me met deze combinatie wel opvalt dat als je van richting veranderd met een wat grotere beweging dat er in de release een moment zit dat er ruimte in zit en dat het beweegt.
Ik voel het en je hoort hem ook verschuiven en klikken op de andere kant.
Lijkt of de gleuf in het midden breder is dan hetgeen wat je erin schuift in de QR1 Lite.

Meer mensen deze ervaring en hoort dat zo?

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Geadviseerd wordt om sowieso de borgschroef te gebruiken.

• MTFDarkEagle
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:43:
Kan die gebruikt worden met de lite QR van het mclaren stuur? Meen me te herinneren dat daar geen mogelijkheid was/is voor die borgschroef... But I could be mistaken...

Gegroet! Lukas

• richards3
MTFDarkEagle schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:25:
[...]

Kan die gebruikt worden met de lite QR van het mclaren stuur? Meen me te herinneren dat daar geen mogelijkheid was/is voor die borgschroef... But I could be mistaken...
heb inderdaad die optie niet gezien, misschien toch maar gaan voor de Quick release gaan of w88 op de QR2.

jeetje als ik de QR1 koop ipv de Lite is de weer 99 eurie extra, kan ik nog mee leven al wordt het stuur dan best wel duur, maar er komt ook nog eens een whopping 26 euro aan verzendkosten bij, da's echt belachelijk.

[Voor 21% gewijzigd door richards3 op 05-11-2021 20:10]

• richards3
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:43:
zit de schroef bij de CLS DD base of komt die met de QR1?

• sverzijl
richards3 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:13:
[...]

zit de schroef bij de CLS DD base of komt die met de QR1?
Bij de QR1

• Sporedd
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:32

Sporedd

Gang is alles

richards3 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:26:
[...]

zou beide moeten werken, zag in reviews dat er niet erg

Meer mensen deze ervaring en hoort dat zo?
Ik had dit ook, probleem is bekend bij fanatec, in december komt er misschien een oplossing.

Ik heb hem terug gestuurd om deze reden.

Don't trust an atom, they make up everything.

• breaker.evert
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01-12 14:42
Heb via MP een Thurstmaster t300 Gt aangeschaft.

Kan nu weer racen mij oude Logitech g27 was kapot gegaan. Dan is deze stuur een verbetering.
Nu kan ik weer racen.

Wil kijken om een hoekje in te richten voor een playseat. Of om een vouwbare playseat in de woonkamer neer te zetten en daar te racen voor de tv.

En gelijk te kiezen voor een prof setje van Fanatec.

• SantinoNL
Niet bedelen om codes s.v.p..

[Voor 79% gewijzigd door Ircghost op 08-11-2021 09:18]

• Thodekroo
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 01-12 18:24
Die heb ik niet eerder voorbij zien komen. Beste wat je misschien nog kan doen is wachten op black friday. Maar ik moet nog zien dat ze dan met knallende aanbiedingen gaan komen...

[Voor 21% gewijzigd door Ircghost op 08-11-2021 09:18]

• Madhouse1979
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10:53
SantinoNL schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:53:
Weet iemand toevallig een kortingscode voor Fanatec? Ik ga daar morgen een redelijk grote bestelling plaatsen, dus iedere procent korting helpt. >:)
Die bestaan niet, Fanatec doet daar niet aan.

Wat hierboven al gezegd wordt kun je wachten tot Black Friday, er zitten vaak wel leuke aanbiedingen tussen. Dit waren de BF aanbiedingen van vorig jaar: https://www.simrace-blog.nl/fanatec-black-friday-2020/

De jaren daarvoor waren vergelijkbaar.

Simracing gear nieuws en reviews >>> www.simraceblog.nl (NL) / www.simrace.blog (EN)

• Szwoar
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 01-12 16:57

Szwoar

En door

Ik wil al een tijdje een sim-rig gaan bouwen, aangezien dit mij zo'n gave hobby lijkt. Heb in het verleden al een T300RS GT gehad. Ondanks dat dit erg vet was in bijv. F1 en DiRT Rally vond ik het vastmaken aan het bureau elke keer zo onhandig en gebruikte ik hem niet genoeg. Deze heb ik daarom na verloop van tijd weer verkocht.

Omdat het weer kriebelt ben ik mij wat aan het inlezen in sim-rigs en dergelijke en vroeg me af of jullie advies hebben. Ik zie dat er op bijvoorbeeld MP genoeg te vinden is qua hardware, dus ik denk dat ik daar binnenkort ga kijken om een CSL Elite setje met loadcell te scoren. PC voor het aansturen heb ik al en ik ben waarschijnlijk van plan met iets van een USB-hub de rig op deze PC aan te sluiten. Alleen de rig zelf daar twijfel ik nog over. Een aantal opties die ik zie zijn bijvoorbeeld:
  • Playseat Evo: Ziet er uit als een okay rig voor beginners, alleen schijnt wel wat flex te hebben. Ook zal ik dan zelf nog iets van een mount moeten bedenken voor de monitor
  • Kant-en-klare simrig van bijvoorbeeld SIMLAB: Veel keuze en is ongetwijfeld een mooie te vinden, alleen zijn van wat ik zie erg prijzig voor alleen een rig.
  • Zelf een 80/20 alu simrig bouwen: Blijkbaar zijn er ook buildplans beschikbaar (https://opensimracing.com/collections/metal-sim-rig-plans deze zag ik bijvoorbeeld voorbij komen), die je kan gebruiken om zelf je eigen rig te bouwen.
Vooral de laatste optie is iets waar ik naar neig. Ik heb alleen geen ervaring met bedrijven in NL die dit soort dingen op maat maken en ben ook benieuwd wat de prijs daarvan is. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere opties die ik nog niet heb overwogen? Alvast bedankt voor de input! :D

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• Madhouse1979
Deze discussie is hier al regelmatig voorbij gekomen. Voor elke optie is wat te zeggen al zou ik de Playseat persoonlijk links laten liggen. Met een degelijke alu rig kun je uiteindelijk meer en is een stuk steviger.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een rig van Sim-Lab of TREQ. Ik vond het qua kosten niet zo heel veel schelen met zelfbouw en daarnaast bieden een Sim-Lab/TREQ een degelijke pedaalplaat en houder voor je wheelbase.

Simracing gear nieuws en reviews >>> www.simraceblog.nl (NL) / www.simrace.blog (EN)

• Szwoar

Szwoar

En door

Madhouse1979 schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:59:
Deze discussie is hier al regelmatig voorbij gekomen. Voor elke optie is wat te zeggen al zou ik de Playseat persoonlijk links laten liggen. Met een degelijke alu rig kun je uiteindelijk meer en is een stuk steviger.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een rig van Sim-Lab of TREQ. Ik vond het qua kosten niet zo heel veel schelen met zelfbouw en daarnaast bieden een Sim-Lab/TREQ een degelijke pedaalplaat en houder voor je wheelbase.
Bedankt voor je reactie! TREQ had ik nog niet gezien, maar een TREQ One + Monitor mount lijkt bijvoorbeeld precies wat ik zoek. Misschien dat dat een verstandigere optie is inderdaad. Leuke bijkomstigheid is dat het een Nederlands bedrijf is natuurlijk :).

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• R2D2
Szwoar schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor je reactie! TREQ had ik nog niet gezien, maar een TREQ One + Monitor mount lijkt bijvoorbeeld precies wat ik zoek. Misschien dat dat een verstandigere optie is inderdaad. Leuke bijkomstigheid is dat het een Nederlands bedrijf is natuurlijk :).
Nog een Nederlands bedrijf dan maar, https://www.simxpro.shop/...0-Silver-Black-p244263030

En de prijs is op het moment wel heel erg aantrekkelijk (€280,-), voor dat geld kun je zelfs nog overwegen de "versterkte" pedal plate er bij te bestellen mocht je ooit met Heusinkveld pedalen of een soortgelijk iets willen gaan rijden.

iRacing profiel

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Sim Lab is ook Nederlands dus wat dat betreft zit je goed ;)

De verschillen zijn vaak enkele tientjes, en de feitelijke verschillen ook, maar denk aan kleur, kwaliteit hoekstukken, wieltjes etc. Uiteindelijk zou ik gewoon even proefzitten, ook voor de keuze qua stoel onontbeerlijk, bijv bij Biesheuvel. Scheelt gelijk paar tientjes verzenden ;)

• Thodekroo
Kijk anders ook even bij SimXpro, zij hebben een 20% black friday discount. Dit geldt geloof ik op de eerste 50 stuks die ze verkopen. Ik heb zelf de x80 en ben er erg tevreden over.

Edit: Ah ik zie dat R2D2 het hierboven ook al meldde...

[Voor 13% gewijzigd door Thodekroo op 08-11-2021 17:00]

• Szwoar

Szwoar

En door

R2D2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:51:
[...]

Nog een Nederlands bedrijf dan maar, https://www.simxpro.shop/...0-Silver-Black-p244263030

En de prijs is op het moment wel heel erg aantrekkelijk (€280,-), voor dat geld kun je zelfs nog overwegen de "versterkte" pedal plate er bij te bestellen mocht je ooit met Heusinkveld pedalen of een soortgelijk iets willen gaan rijden.
Deze is wel heel interessant met de extra 20% BF korting. Kans is groot dat dit hem gaat worden, bedankt voor de tips allemaal :D

• Luckeh
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Thodekroo schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:39:
Kijk anders ook even bij SimXpro, zij hebben een 20% black friday discount. Dit geldt geloof ik op de eerste 50 stuks die ze verkopen. Ik heb zelf de x80 en ben er erg tevreden over.
Hebben die niet veel zijwaartse flex met zulke plak plates erover heen?

iRacing Profiel

• Thodekroo
Luckeh schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:40:
[...]

Het is me met mijn simucube 2 pro in ieder geval nog niet opgevallen... Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus misschien scheelt het wel iets. Maar je kan uiteraard altijd voor kiezen om ze met corner brackets vast te zetten.

• R2D2
Luckeh schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:40:
[...]

Nee, althans niet zolang je er geen DD1/2 of SimeCube op schroeft en met 20Nm rond gaat rijden ;)

En mocht je toch het zeker voor het onzekere willen nemen is er altijd de optie er 4 corner brackets bij te bestellen voor een paar euro en ben je nog steeds een pak voordeliger uit dan bij de concurrentie ;)

iRacing profiel

• Szwoar

Szwoar

En door

Op de productpagina van Simxpro staat wel dat er nog 20% extra korting is bij het invoeren van een kortingscode. Ik zie bij het afrekenen alleen nergens een optie om een code in te voeren :S. Heb support maar een berichtje gestuurd om te kijken hoe dat zit.

Verder denk ik dat qua stoel iets als https://www.winparts.nl/i...-rugleuning/p1428800.html ook wel een mooie optie zou zijn? Weet niet of er überhaupt wezenlijk verschil zit tussen een simrace-stoel en een die bedoeld is voor een auto.

EDIT: De link voor het invoeren van een code heb ik gevonden. Had dezelfde opmaak als de rest van de tekst, dus had hem gemist :+

[Voor 10% gewijzigd door Szwoar op 08-11-2021 18:26]

• kroegtijger
Szwoar schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:48:
Ik wil al een tijdje een sim-rig gaan bouwen, aangezien dit mij zo'n gave hobby lijkt. Heb in het verleden al een T300RS GT gehad. Ondanks dat dit erg vet was in bijv. F1 en DiRT Rally vond ik het vastmaken aan het bureau elke keer zo onhandig en gebruikte ik hem niet genoeg. Deze heb ik daarom na verloop van tijd weer verkocht.

Omdat het weer kriebelt ben ik mij wat aan het inlezen in sim-rigs en dergelijke en vroeg me af of jullie advies hebben. Ik zie dat er op bijvoorbeeld MP genoeg te vinden is qua hardware, dus ik denk dat ik daar binnenkort ga kijken om een CSL Elite setje met loadcell te scoren. PC voor het aansturen heb ik al en ik ben waarschijnlijk van plan met iets van een USB-hub de rig op deze PC aan te sluiten. Alleen de rig zelf daar twijfel ik nog over. Een aantal opties die ik zie zijn bijvoorbeeld:
  • Playseat Evo: Ziet er uit als een okay rig voor beginners, alleen schijnt wel wat flex te hebben. Ook zal ik dan zelf nog iets van een mount moeten bedenken voor de monitor
  • Kant-en-klare simrig van bijvoorbeeld SIMLAB: Veel keuze en is ongetwijfeld een mooie te vinden, alleen zijn van wat ik zie erg prijzig voor alleen een rig.
  • Zelf een 80/20 alu simrig bouwen: Blijkbaar zijn er ook buildplans beschikbaar (https://opensimracing.com/collections/metal-sim-rig-plans deze zag ik bijvoorbeeld voorbij komen), die je kan gebruiken om zelf je eigen rig te bouwen.
Vooral de laatste optie is iets waar ik naar neig. Ik heb alleen geen ervaring met bedrijven in NL die dit soort dingen op maat maken en ben ook benieuwd wat de prijs daarvan is. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere opties die ik nog niet heb overwogen? Alvast bedankt voor de input! :D
De playseat evo heb ik zelf ook, en na (heel) veel modificaties gaat ie er nu echt uit. Hij is heel leuk om mee te beginnen met bijvoorbeeld een T150 of vergelijkbare base erop, en geen loadcell rem. Een DirectDrive is

Alles met loadcell gaat er niet op werken, want je trapt in no time de steun voor de pedalen plat. "Fix" ervoor is een plaatje multiplex met 2 balkjes eronder die de krachten naar de vloer doen geleiden. Niet ideaal en spuuglelijk, maar het werkt wel.

Het design met een stang tussen de benen is voor een 2 pedal setup acceptabel, maar met 3 pedalen (koppeling) is het geen doen zonder dat je bij elke keer remmen je knieschijf er bijna uit moet draaien.

De stabiliteit van het stuur is matigjes; er zit behoorlijk wat speling overal in de constructie. Da's een stuk lastiger op te lossen zonder dat je daar een hele constructie omheen bouwt om de flex op te vangen.

De mounting van een T150 of TMX (maar vermoedelijk ook vele andere bases) is crappy te noemen omdat deze geen mountings aan de onderkant hebben en je dus met een klem de boel vast moet zetten. Daar is het plaatje van de playseat eigenlijk te dun voor. Er bestaan wel after-market adapters, maar die zijn zwaar overpriced. Eenvoudige fix is dus een plaatje MDF waar je met een speedboortje de plaat half inboort, dan past de base er netjes overheen en aan de onderkant kan je m dan met een grote bout (op de plek waar normaal de tafelklem zit) vast zetten. Met een paar boutjes kan je dan de plaat MDF weer op je rig monteren.

Deze maand gaat bij mij de bestelling voor de SIm-Lab GT1 Evo eruit, zodat ik daar eindelijk afscheid van kan gaan nemen. Die kent alle bovenstaande probleempunten als het goed is niet. In eerste instantie neem ik de stoel van de playseat mee, maar die gaat er uiteindelijk ook uit (nog een probleempuntje van de Playseat... 't ding kraakt nogal, maar zit wel prima). De reden om voor Sim-Lab te kiezen is, naast de vele postieve reviews, voor mij hun hoogwaardige kwaliteit onderdelen (dikke alu profielen, T-nuts met kogelvering etc).

Zelfbouw heb ik ook even overwogen, maar al met al ben je niet veel voordeliger uit dan met een GT1. Daarnaast weet je met een kant-en-klare rig ook zeker dat je alle onderdelen bij elkaar hebt, en alles ook netjes past. Met zelfbouw kom je altijd wel weer erachter dat je het een of ander vergeten bent.

iRacing Profiel

• BarryS
  • Registratie: september 2010
kroegtijger schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:01:
[...]

De playseat evo heb ik zelf ook, en na (heel) veel modificaties gaat ie er nu echt uit. Hij is heel leuk om mee te beginnen met bijvoorbeeld een T150 of vergelijkbare base erop, en geen loadcell rem. Een DirectDrive is

Alles met loadcell gaat er niet op werken, want je trapt in no time de steun voor de pedalen plat. "Fix" ervoor is een plaatje multiplex met 2 balkjes eronder die de krachten naar de vloer doen geleiden. Niet ideaal en spuuglelijk, maar het werkt wel.

Het design met een stang tussen de benen is voor een 2 pedal setup acceptabel, maar met 3 pedalen (koppeling) is het geen doen zonder dat je bij elke keer remmen je knieschijf er bijna uit moet draaien.

De stabiliteit van het stuur is matigjes; er zit behoorlijk wat speling overal in de constructie. Da's een stuk lastiger op te lossen zonder dat je daar een hele constructie omheen bouwt om de flex op te vangen.

De mounting van een T150 of TMX (maar vermoedelijk ook vele andere bases) is crappy te noemen omdat deze geen mountings aan de onderkant hebben en je dus met een klem de boel vast moet zetten. Daar is het plaatje van de playseat eigenlijk te dun voor. Er bestaan wel after-market adapters, maar die zijn zwaar overpriced. Eenvoudige fix is dus een plaatje MDF waar je met een speedboortje de plaat half inboort, dan past de base er netjes overheen en aan de onderkant kan je m dan met een grote bout (op de plek waar normaal de tafelklem zit) vast zetten. Met een paar boutjes kan je dan de plaat MDF weer op je rig monteren.

Deze maand gaat bij mij de bestelling voor de SIm-Lab GT1 Evo eruit, zodat ik daar eindelijk afscheid van kan gaan nemen. Die kent alle bovenstaande probleempunten als het goed is niet. In eerste instantie neem ik de stoel van de playseat mee, maar die gaat er uiteindelijk ook uit (nog een probleempuntje van de Playseat... 't ding kraakt nogal, maar zit wel prima). De reden om voor Sim-Lab te kiezen is, naast de vele postieve reviews, voor mij hun hoogwaardige kwaliteit onderdelen (dikke alu profielen, T-nuts met kogelvering etc).

Zelfbouw heb ik ook even overwogen, maar al met al ben je niet veel voordeliger uit dan met een GT1. Daarnaast weet je met een kant-en-klare rig ook zeker dat je alle onderdelen bij elkaar hebt, en alles ook netjes past. Met zelfbouw kom je altijd wel weer erachter dat je het een of ander vergeten bent.
Ik heb paar maanden terug ook de stap gemaakt van een PlaySeat naar een alu rig. Ik heb toen ook de GT1-Evo van SimLab overwogen. Echter door een tip van een mede Tweaker ben ik uiteindelijk voor de Treq One gegaan. Super kwaliteit en ik ben echt mega tevreden. Dus kan die ook een zeerste aanraden.

Ik ben voor de Treq One gegaan in combinatie met de Shifter arm en caster wheels. Voordeel van die shifter arm van Treq is dat deze een L profiel is en dus ook op de basis van de rig zit gemonteerd. Dit geeft den shifter arm een stuk meer stevigheid en geen flex. Daarnaast verstevigd het ook nog eens de stuurbase.

De pedal mounting is ook van alu profielen ipv een pedal plate. En zag op een paar reviews dat met een sterke load cell de pedal plate van de GT1-Evo toch wel een beetje flex vertoonde. Zie je ook terug op de video's van Barry Roland. De Treq One geeft echt nul flex op de pedals.

https://www.treq-sim.com/product/treq-one/

[Voor 4% gewijzigd door BarryS op 08-11-2021 18:23]

AMD Ryzen 9 5900X - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• Madhouse1979
Szwoar schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:59:
Verder denk ik dat qua stoel iets als https://www.winparts.nl/i...-rugleuning/p1428800.html ook wel een mooie optie zou zijn? Weet niet of er überhaupt wezenlijk verschil zit tussen een simrace-stoel en een die bedoeld is voor een auto.
Kijk hier eens: https://lynxmotorsport.nl...ieur#!/STOELEN/c/23737679

De LCD stoelen zijn echt super fijn, velen zijn je al voorgegaan hier op Tweakers.

• Szwoar

Szwoar

En door

Madhouse1979 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:00:
[...]

Kijk hier eens: https://lynxmotorsport.nl...ieur#!/STOELEN/c/23737679

De LCD stoelen zijn echt super fijn, velen zijn je al voorgegaan hier op Tweakers.
Die zien er ook goed uit. Mijn oog is gevallen op deze https://lynxmotorsport.nl...9370546/category=26324530.

Het is me dan alleen niet helemaal duidelijk wat ik nodig heb om deze op een rig te monteren. https://lynxmotorsport.nl...iging-en-rails/c/26891055 hier staan namelijk 8 soorten zijbevestiging, maar anders neem ik morgen wel contact op om te kijken wat ik precies nodig heb.

• Madhouse1979
De meesten gaan voor een LCD Pro Drift. Ik heb deze ook in een custom versie.

Deze beugels zijn voldoende om hem op een Sim-Lab/TREQ/SimXPro etc. te monteren: https://lynxmotorsport.nl...8448369/category=26891055

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Na elke Windows update werkt mijn Fanatec spul niet en moet ik de driver opnieuw installeren. Meer mensen daar last van?

• SantinoNL
Nou, de CSL DD is onderweg.

The status of your order xxxxxxx placed on 30/09/2021 has changed to “warehouse processing“. :)

Ik zit in de wave van 12-11 trouwens, voor de mensen die ook op de CSL DD aan het wachten zijn..

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Die hebben allemaal dat bericht gehad vermoed ik ik ook. ;) Net nu ik een druk weekend voor de boeg heb. Is ie er straks eindelijk, kan ik hem niet inrijden. :P Kan ik ook eindelijk mijn F1 2021 stuur uit de doos halen.

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 09-11-2021 10:26]

• lappiehero
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01-12 22:13
Jay-v schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:17:
Na elke Windows update werkt mijn Fanatec spul niet en moet ik de driver opnieuw installeren. Meer mensen daar last van?

[Afbeelding]
Ik heb dit ook, durf niet te zeggen of het door windows updates komt. Maar dat zou best nog wel eens kunnen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand weleens gekeken naar een opvouwbare rig?

Kwam deze tegen in een video van Mark Priestly (F1Elvis, oud McLaren monteur)

https://www.thefrenchie.co/products/speed-cockpit-desk-chair

Ziet er in de basis wel aardig uit. Maar vraag me af of dit met een LC pedaal ook lang goed gaat.
Hoewel hij ook niet de lulligste spullen erop heeft.
lappiehero schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:35:
[...]

Ik heb dit ook, durf niet te zeggen of het door windows updates komt. Maar dat zou best nog wel eens kunnen.
Hier geen enkel probleem. Wel nog op win10 ;)

[Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2021 11:04]

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-12 17:34
MikeyMan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:02:
Iemand weleens gekeken naar een opvouwbare rig?

Kwam deze tegen in een video van Mark Priestly (F1Elvis, oud McLaren monteur)

https://www.thefrenchie.co/products/speed-cockpit-desk-chair

Ziet er in de basis wel aardig uit. Maar vraag me af of dit met een LC pedaal ook lang goed gaat.
Hoewel hij ook niet de lulligste spullen erop heeft.
Ja wel eens gekeken maar besloten om niet te doen, hoofdzakelijk omdat ik de ruimte toch heb.

Het ziet er leuk uit maar betwijfel hoe comfortabel en stevig alles is. Hij heeft zijn scherm ook wel heeeeel ver weg hangen, als hij de POV goed zet ziet hij enkel recht vooruit, niet erg praktisch.

• Hugo
  • Laatst online: 10:54
Na ruim anderhalf jaar met mijn playseat challenge stoel en Thrustmaster T150 pro rondjes gereden te hebben ben ik toe aan iets professioneler. Gisteren heb ik voor het eerst ervaren hoe direct drive aanvoelt en ik was meteen verkocht. Wat een gevoel en ik zette meteen betere tijden neer. Nu ben ik mij aan het oriënteren naar een nieuwe setup.

Nu richt ik mij op de CSL DD met een McLaren stuur en Quick release adapter en CSL Pedals. Is dit een mooie set om mee verder te gaan of raden jullie mij iets anders aan? (Volledige budget is +/- 1200 eurp met cockpit/base)

[Voor 33% gewijzigd door Hugo op 11-11-2021 16:49. Reden: soms leer je door meer te lezen]

• Gekke henk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:18
Precies dezelfde set waar ik net naar aan het kijken was...Wat ik lees is dat een prima set. Dus ben beniuewd wat de reacties hier zijn...
Echter ik moet er ook nog een racing rig bij kopen...Die keuze vind ik moeilijker...:) hierboven stonden al een aantal opties, dus komend weekend maar eens rustig kijken.

• Madhouse1979
Ik heb de CSL DD, het McLaren stuur en CSL pedalen allemaal hier staan. Eigenlijk zijn we over alles erg tevreden en heb je een mooie set voor een goede prijs. De boost kit voor de CSL DD is eigenlijk wel een must maar gezien het budget wellicht een leuke toekomstige upgrade.

Qua cockpit kun je kijken naar Sim-Lab GT1 Evo, TREQ One of een SimXpro, allemaal een goede en stabiele basis. Een stoel is persoonlijk en je kunt vast wel ergens iets voor een leuk prijsje oppikken. Een stoel is ook weer wat makkelijker te upgraden als je basis rig goed is.

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:15
Jemig, zoveel stuurtjes voor Fanatec!

Kan iemand een rond stuur aanraden voor een CSL DD? Ik wil er graag mee driften, rallyen (flippers) en een leuke selectie aan knoppen op het stuur voor verschillende dingen zou wel chill zijn.

Het WRC wiel is niet al te duur en lijkt prima features te bevatten, verder lijkt alles een flinke stap omhoog in budget.

• kroegtijger
Hugo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:29:
Na ruim anderhalf jaar met mijn playseat challenge stoel en Thrustmaster T150 pro rondjes gereden te hebben ben ik toe aan iets professioneler. Gisteren heb ik voor het eerst ervaren hoe direct drive aanvoelt en ik was meteen verkocht. Wat een gevoel en ik zette meteen betere tijden neer. Nu ben ik mij aan het oriënteren naar een nieuwe setup.

Nu richt ik mij op de CSL DD met een McLaren stuur en Quick release adapter en CSL Pedals. Is dit een mooie set om mee verder te gaan of raden jullie mij iets anders aan? (Volledige budget is +/- 1200 eurp met cockpit/base)
Waarom zou je de quick release er nu bij doen als je met maar 1 stuurtje start? Lijkt me toch alleen zinvol als je nog wel eens van stuur wisselt, maar da's nog niet aan de orde bij je geloof ik

iRacing Profiel

• Hugo
Iedereen bedankt voor de tips
kroegtijger schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:15:
[...]

Waarom zou je de quick release er nu bij doen als je met maar 1 stuurtje start? Lijkt me toch alleen zinvol als je nog wel eens van stuur wisselt, maar da's nog niet aan de orde bij je geloof ik
Klopt! Heb je gelijk in. Ik dacht dat het er bij hoorde en dat zonder het niet werkt. Nu even ingelezen en inderdaad heb ik deze nog niet nodig. Scheelt weer geld! :) _/-\o_

• Wyhi
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 01-12 15:35
Er schijnt wel iets van speling op het Mclaren stuur te zitten zonder quick release...
Is wel iets om rekening mee te houden.

• thunder8
  • Nu online

thunder8

kroegtijger schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:15:
[...]

De standaard quickrelease op de McLaren is slecht van kwaliteit. Beter nu iets meer betalen voor een metalen QR, dan straks met een defect stuur te zitten. Het McLaren stuur is echt een instapper, maar erg populair vanwege het iets grotere formaat.

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:29
thunder8 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:21:
[...]

De standaard quickrelease op de McLaren is slecht van kwaliteit. Beter nu iets meer betalen voor een metalen QR, dan straks met een defect stuur te zitten. Het McLaren stuur is echt een instapper, maar erg populair vanwege het iets grotere formaat.
Of nu even standaard houden en straks de QR2 aanschaffen, die zou er ook binnen niet al te lange tijd aan moeten komen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Himalaya schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:58:
[...]

Of nu even standaard houden en straks de QR2 aanschaffen, die zou er ook binnen niet al te lange tijd aan moeten komen.
Kan, maar schat dat die een stukje duurder wordt en deze moet je dan ook nog aanschaffen voor op de base. voor de CSL DD met lagere NM tov de DD1/2 is die denk ik overkill.

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:29
Ik heb ook gewoon het McLaren stuur met de QR op een CSL DD zitten. Heb de kunstof QR ook liggen maar nog nooit gebruikt. En ik hou het voorlopig ook nog bij de QR1 maar vind zelfs daar wel wat speling in zitten. Je draait hem niet vast zoals op de DD1 en DD2 waar je een rubber "ring" opspant.

Dus als de QR2 dat oplost heb ik het vermoeden dat ik die stap wel zal maken...

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Madhouse1979
thunder8 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:21:
[...]

Klopt! Er zit wel wat speling op en op een CSL DD met 5Nm voeding zou het prima moeten werken. Maar beter de metalen QR aanschaffen, dan heb je een stuk steviger geheel.
Himalaya schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:58:
[...]

Q2 dit jaar samen met het BMW stuur werd vorig jaar geroepen. We zitten nu in Q4 en beiden zijn er nog niet. Ik denk overigens zelf ook dat ze er snel aan komen hoor. Op de SimExpo waren ze al te zien.

Ik heb ook al een mail van Fanatec marketing gehad over releases maar die hebben nog geen concrete datum genoemd.

• Kalder
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01-12 20:25
Sinds kort Windows 11 geïnstalleerd, natuurlijk werken de drivers voor de G29 niet 1,2,3 op windows 11.
Ik heb het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen door "Core isolation" uit te schakelen in win11, maar dat kun je daarna niet meer aan zetten nadat de drivers geïnstalleerd zijn.
Ik hoop dat Logitech snel windows 11 gaat ondersteunen, want core isolation klinkt als een belangrijke beveiligingsfunctie...

The pen is mightier than the sword, except in games.

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:01

Hoogie2004

Whohooooo

Er begint langzaam maar zeker schot in te komen. Eerste test fitting van de losse onderdelen:

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Eindelijk de CSL DD binnen. Dus hele rig ombouwen, drivers installeren. CSL toont tekenen van leven... maar toen het stuur niet. -O- :( Enkel een keer bij draaien van het wiel een enkele reactie, telkens firmware willen installeren, etc. 1x een spel gestart en toen 'caution, upgrade firmware'.

Googlen en blijkt veel voorkomend probleem. NOOOOO, ik wil na 5 maanden racen met dat ding en niet langer wachten. Dus zelf aan de slag.
  • QR uit de CSL gehaald en opnieuw gemonteerd: niks
  • QR en de inbussen rond de pinnen aandraaien: niks
  • Inbussen rond de pinnen iets losgedraaid: iets meer reactie, maar niks bruikbaars. Wel een hint dat contactpunten het basedeel van de QR niet halen.
  • Vervolgens de QR van het stuur gehaald en wat karton tussen het plastic van het stuurwiel en het deel waar de pinnen inzitten: Jeej, it's alive. *O*
Rondje Zandvoort op F1-2020, maar een paar keer per ronde valt het stuur uit... dus geen schakelen meer etc. Weer alles losgehaald en wat dikkere spacers van plastic (ca 1,5mm) geplaatst. Weer gemonteerd en sinsdien geen klap verkeerd. Alleen nu past de borgbout niet meer, maar het stuur geeft toch geen krimp. :P Zou dus iets dunnere spacers kunnen gebruiken, maar soit. Het werkt nu goed en ik wil racen.

Uiteindelijk een klusje van niks. De F1-2021 LE stuur was uit voordat de CSL-DD uitkwam, dus ik denk dat daar een foutje gemaakt is of een spacer vergeten. De QR1 is al wat ouder dan dat. De 4 boutjes hebben namelijk een dubbele ring van dun metaal aan de bovenkant, maar niks tussen wiel en pin.

• tomolino
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:44
https://blackfriday.fanatec.com/

De fanatec Black Friday is begonnen, site lag er na een kwartiertje al uit.
Geen bijzondere aanbiedingen wat mij betreft.

iRacing Profiel

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Als iemand ze kan posten als ie even op de site kan .;)

Enne, post ze hier: Black Friday / Cyber Monday 2021 (26 & 29 november)

• Hugo
CSL Steering Wheel P1 V2 van 119,95 voor 99,95
CSL Steering Wheel R300 299,95 voor 199,95
CSL Pedals Load Cell Kit van 139,95 voor 119,95
CSL Pedals Tuning Kit voor 34,95 (special Launch)

Stay tuned for a special product launch!!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Allemaal CSL spulletjes... dat is weleens beter geweest.

• Thodekroo
Volgens verwachting geen noemenswaardige aanbiedingen, waarom zouden ze ook...

• rsner17
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:09
Die special launch, zou dat iets van een buttkicker kunnen zijn afgaande op de teaser?

iRacing Profiel

• Madhouse1979
rsner17 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:01:
Die special launch, zou dat iets van een buttkicker kunnen zijn afgaande op de teaser?
Ik denk een CSL DD Playstation

• Thodekroo
Dat moet haast wel om de GT versie gaan inderdaad. Grand Turismo gebruikt #findyourline en Fanatec teased nu #feelyourline.

• R2D2
Señor Sjon schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:19:
Eindelijk de CSL DD binnen. Dus hele rig ombouwen, drivers installeren. CSL toont tekenen van leven... maar toen het stuur niet. -O- :( Enkel een keer bij draaien van het wiel een enkele reactie, telkens firmware willen installeren, etc. 1x een spel gestart en toen 'caution, upgrade firmware'.

Googlen en blijkt veel voorkomend probleem. NOOOOO, ik wil na 5 maanden racen met dat ding en niet langer wachten. Dus zelf aan de slag.
  • QR uit de CSL gehaald en opnieuw gemonteerd: niks
  • QR en de inbussen rond de pinnen aandraaien: niks
  • Inbussen rond de pinnen iets losgedraaid: iets meer reactie, maar niks bruikbaars. Wel een hint dat contactpunten het basedeel van de QR niet halen.
  • Vervolgens de QR van het stuur gehaald en wat karton tussen het plastic van het stuurwiel en het deel waar de pinnen inzitten: Jeej, it's alive. *O*
Rondje Zandvoort op F1-2020, maar een paar keer per ronde valt het stuur uit... dus geen schakelen meer etc. Weer alles losgehaald en wat dikkere spacers van plastic (ca 1,5mm) geplaatst. Weer gemonteerd en sinsdien geen klap verkeerd. Alleen nu past de borgbout niet meer, maar het stuur geeft toch geen krimp. :P Zou dus iets dunnere spacers kunnen gebruiken, maar soit. Het werkt nu goed en ik wil racen.

Uiteindelijk een klusje van niks. De F1-2021 LE stuur was uit voordat de CSL-DD uitkwam, dus ik denk dat daar een foutje gemaakt is of een spacer vergeten. De QR1 is al wat ouder dan dat. De 4 boutjes hebben namelijk een dubbele ring van dun metaal aan de bovenkant, maar niks tussen wiel en pin.
Ik zou toch echt Fanatec ook even contacten met dit probleem want de F1-2021 LE is niets anders dan een Formula V2 met een iets andere handgreep maar verder gewoon identiek en die van mij heeft vorige week nog prima gewerkt op een CSL-DD bij een bekende (die wilde even een formule stuurtje proberen ipv de McLaren). En ik zou je oplossing ook niet direct vermelden bij het aanmaken van een ticket want dan zul je net zien dat ze het gaan gooien op "eigen geknutsel".

iRacing profiel

• siepeltjuh
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Heb al een tijdje een G923 die prima werkt. Ssinds afgelopen week een update naar Windows 11 uitgevoerd, vandaag wou ik F1 2021 maar weer eens opstarten en die kwam ook met een update. Resultaat is nu dat force feedback niet meer werkt.

Zijn er meer met die ervaring? De Logitech G-Hub wordt formeel nog niet onder Windows 11 ondersteund. Dus ja, niet echt een poot om op te staan, maar vind het wel heel raar dat alleen het FFB deel niet meer werkt.

Zodra ik F1 2021 start, wordt het stuur 'slap' en komt hij niet meer tot leven.

Can`t live without the mods

• ikt
siepeltjuh schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:54:
Heb al een tijdje een G923 die prima werkt. Ssinds afgelopen week een update naar Windows 11 uitgevoerd, vandaag wou ik F1 2021 maar weer eens opstarten en die kwam ook met een update. Resultaat is nu dat force feedback niet meer werkt.

Zijn er meer met die ervaring? De Logitech G-Hub wordt formeel nog niet onder Windows 11 ondersteund. Dus ja, niet echt een poot om op te staan, maar vind het wel heel raar dat alleen het FFB deel niet meer werkt.

Zodra ik F1 2021 start, wordt het stuur 'slap' en komt hij niet meer tot leven.
Herkalibreer je stuur in F1 2021, misschien dat je stuur een andere identifier heeft gekregen en F1 2021 dit niet herkent.

Werkt dat niet, herinstalleer de drivers voor het stuur en/of G Hub.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

R2D2 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ik zou toch echt Fanatec ook even contacten met dit probleem want de F1-2021 LE is niets anders dan een Formula V2 met een iets andere handgreep maar verder gewoon identiek en die van mij heeft vorige week nog prima gewerkt op een CSL-DD bij een bekende (die wilde even een formule stuurtje proberen ipv de McLaren). En ik zou je oplossing ook niet direct vermelden bij het aanmaken van een ticket want dan zul je net zien dat ze het gaan gooien op "eigen geknutsel".
Dan moeten ze niet alles met inbusjes uitvoeren.
:p Als ik een QR2 ooit zou kopen zijn het dezelfde handelingen.

Maar goed, net weer even 1,5 uur kunnen rijden en het gaat zoveel beter dan met de G29. Wel veel meer indrukken tijdens het rijden en de veel betere feedback helpt een hoop crashes voorkomen doordat je veel eerder aanvoelt op de rand te zitten. Bij de G29 krijg je die feedback niet tot het te laat is. :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
tomolino schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:33:
De fanatec Black Friday is begonnen, site lag er na een kwartiertje al uit.
Pas vanaf 26 november toch?

• siepeltjuh
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
ikt schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:03:
[...]

Herkalibreer je stuur in F1 2021, misschien dat je stuur een andere identifier heeft gekregen en F1 2021 dit niet herkent.

Werkt dat niet, herinstalleer de drivers voor het stuur en/of G Hub.
Kalibreren gaat niet echt, dat doet ie denk ik via de G-Hub software. Hoe dan ook drivers verwijderd opnieuw geïnstalleerd. Hardware profielen/settings van F1 2021 weggegooid. Geen resultaat.
Het stuur doet het verder prima, op force feedback na. (en ja heb de stekker er wel in ;-) )

Ah gevonden: https://forums.codemaster...eedback-on-logitech-g923/ iedereen heeft er last van. Dank voor de hulp. Nu wachten op een nieuwe patch.

[Voor 13% gewijzigd door siepeltjuh op 15-11-2021 23:02. Reden: typo's]

Can`t live without the mods

• ikt
Blijkbaar hebben ze de aanbiedingen nu al aangekondigd.

Ben wel geïnteresseerd in de CSL Steering Wheel P1 V2, misschien mijn CSL DD aankoop met de WRC uitstellen tot 26 november voor deze. Is toch €100 minder :o

(En leer! Scheelt ook weer handschoentjes aan te moeten)

[Voor 6% gewijzigd door ikt op 15-11-2021 23:13]

• Aikon
  • Niet online
@ikt Zou ik zeker doen, is praktisch hetzelfde stuur volgens mij.

Ik heb gister eindelijk m'n stuurtje ontvangen, de ClubSport Steering Wheel RS. De CSL DD had ik al een paar maanden in de kast liggen. Wat een fijne combinatie zeg, ik kom van een Thrustmaster 458 en het is toch wel een flink verschil. Al is het ook weer niet zo bizar groot als ik had verwacht, maar wellicht iets te hoge verwachtingen gekweekt voor mezelf ;) Hoe dan ook, een flinke verbetering, tja, alles is gewoon veel degelijker. Wel nog erg wennen, een groter stuur, het inregelen van de ffb, de ergonomie. Voelt wel gek dat de as geen wrijving meer heeft (van de riem en tandwielen), dat was wel soort van een realistisch gevoel. Het valt me vooral ook op dat de ffb gewoon sneller (te voelen) is en je daardoor ook sneller kan reageren.

Als ik de borgschroef van de QR niet monteer heb ik wel wat speling, met de schroef is het zeer minimaal of eigenlijk gewoon weg. Is dat normaal?

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Geen speling hier, maar had dan ook andere issues met de QR. :P

Het grote verschil is imo de nuance die je veel beter doorkrijgt. Dat verbetert je rijden. En natuurlijk is ie iets van 3x sterker dan de G29.

• Aikon
  • Niet online
Ja precies, in neutraal voel ik de motor draaien, dat was er eerst gewoon niet.

• Turner_7
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:48
Aikon schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:23:
@ikt

Als ik de borgschroef van de QR niet monteer heb ik wel wat speling, met de schroef is het zeer minimaal of eigenlijk gewoon weg. Is dat normaal?
Ik heb de csl DD met formula V2.5 en qr1. Zat idd ook iets speling op. Met de borgschroef echter 0,0 speling.

iRacing Profiel

• tomolino
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:44
Klopt, bedoel eigenlijk ook dat ze de acties online hebben staan.
;)

iRacing Profiel

• richards3
ik had de mclaren GT3 V2 stuur op mijn CLS DD zitten in combinatie met een QR1 lite.
Wat een drama is dat, zit bij sturen van links naar rechts en vica versa gewoon speling in, zeer irritant.

Opgelost door een Clubsport QR1 aan te schaffen.
Echt raar dat standaard zo een dure oplossing zo slecht is, bied dat dan gewoon niet aan.

Het ergste is nog dat je maar liefst 26 euro verzendkosten moet betalen om alsnog dat kleine doosje met een QR1 te laten opsturen :(

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

R2D2 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:53:
[...]

Heb toch even contact opgenomen:
Thanks for your inquiry. I'm sorry to see that you were having some issues with your F1 steering wheel being detected properly. I'm glad to see that you managed to solve the issue, but to be honest I'm not sure why your solution worked as this isn't something we've come across before.

If it's not too much trouble, could you send me a picture of the pins in the steering wheel, as well as of the hub of the wheelbase so we can take a better look at it? If needed, we can also call your steering wheel in for an inspection.

• Generaal Pep
  • Registratie: december 2020
  • Nu online
Hi (sim)race liefhebbers,

Zojuist eindelijk mijn eerste Fanatec setup mogen ontvangen op werk. Zo nieuwsgierig als ik ben moest ik dus toch even mijn stuur uit de doos trekken.

Het viel me gelijk op dat het sturen (het gaat om een DD1 + F1 wheel) in stappen gaat, niet geteld maar pak 'm beet 16 stappen rondom. Is het normaal bij Fanatec sturen dat het sturen in een soort van stappen gaat of gebeurt dit alleen wanneer er geen stroom is aangesloten?

Het Fanatec stuur draait nog niet half zo soepel als mijn 'oude' Logitech G29 stuur...

Ik heb hier niks over gehoord in de tientallen reviews die ik heb gezien. Hopelijk kan iemand hier mij duidelijkheid geven... Als dit namelijk echt zo is ga ik vanavond het stuur niet eens aansluiten en testen maar direct retour sturen.

Ik kan het probleem niet heel duidelijk omschrijven maar kortom draait mijn Logitech stuur zo soepel als het stuur op mijn luxe wagen en het Fanatec stuur verre van soepel.

01010000 01100101 01110000 01100101

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee