Don't trust an atom, they make up everything.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Bij mij was de rig inderdaad verkeerd in elkaar gezet. (De rig is eentje die ik had overgenomen)GeleFles schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Als je de beugeltjes aan de zijkant van het wheeldeck omdraait, kan je deze naar boven kantelen ipv naar beneden. Zo heb ik het opgelost op mijn GT1 EVO met CSL-DD.
De bevestiging van de wheelplate was omgekeerd. De beugel die op het alu profiel staat, staat stond aan de binnenkant, ipv aan de buitenkant.
Zoals het hier staat is het wel correct, maar andersom is de hoek die je kan maken heel beperkt. En je hebt die hoek wel nodig als je van bijv een CSL Elite komt.
/f/image/WRHegOXFiN2IIjqe4e5HCSGc.png?f=fotoalbum_large)
Die Elite base heeft al een hoek op zich, terwijl de DD echt puur horizontaal is.
Ik heb trouwens de hele verticale profiel constructie waar het stuur op staat, dus naar achter moeten schuiven, om de lengte van de stuur as te compenseren. Die is ongeveer een 9cm, wat echt lang lijkt, tov van de 4 cm van de CSL Elite base. Ik vraag me eigenlijk ook af wat door het idee achter is.
Vroeger hing het scherm halverwege over de CSL ELite base, maar deze komt nu hoger.
Daardoor had ik dus 2 opties met het scherm (34" Benq) :
- mee naar achter schuiven, en dus verder van het scherm kom te zitten
 - omhoog gaan om over de DD te hangen en dus de afstand naar mijn stoel gelijk te houden

Je kan het schem perfect voor de tussen de CSL DD en het stuur monteren dan heb ik hier nog een 5tal cm over achter de shifters op een P1 wheel.Sporedd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:08:
Hmm zou het mogelijk zijn om je scherm tussen het stuur en de base te plaatsen? dan zou nice zijn voor de fov!
Dat is echt het gevolg van die lang uitstekende stuuras van de CSL DD. Maar het kan dus perfect.
Ik heb het effe geprobeerd, en mss ga ik het eens wat langer proberen, maar het is wel effe wennen.
Voorlopig heb ik gekozen om het scherm dus iets verder te plaatsen, maar dat kan dit weekend nog wel es veranderen.
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
Maar dat dash komt dan toch ook nog es voor je scherm, waardoor je een deel mist ? Of ga je dan hoger met het schem als compensatie ?Señor Sjon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:17:
Het lijkt mij functioneler om er een dash tussen te hebben ipv het scherm zo dichtbij?
Voor beschadiging van het schem hoef je in mijn ogen niet te vrezen. Of je moet veel ringen, of heel lange nagels hebben. En dan nog, je krast een monitor niet zomaar...
Simhub geeft veel verschilende dashes, dus de ingame dash missen is vaak niet zo erg.
Volgens mij is de totale lengte van de CSL DD niet heel anders dan die van de CSL Elite. Ik heb in ieder geval niks aan mijn scherm en stoel hoeven doen en heb mijn scherm strak achter de DD zitten net als ik bij de Elite had. De as is inderdaad veel langer maar de behuizing weer korter. Net even gemeten en zit inderdaad maar een paar millimeter verschil tussen beide bases, 26cm lang zijn ze van achterkant tot flens van de quick release op het stuur.Jimster21 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:15:
Ik heb trouwens de hele verticale profiel constructie waar het stuur op staat, dus naar achter moeten schuiven, om de lengte van de stuur as te compenseren. Die is ongeveer een 9cm, wat echt lang lijkt, tov van de 4 cm van de CSL Elite base. Ik vraag me eigenlijk ook af wat door het idee achter is.
Vroeger hing het scherm halverwege over de CSL ELite base, maar deze komt nu hoger.
Daardoor had ik dus 2 opties met het scherm (34" Benq) :
- mee naar achter schuiven, en dus verder van het scherm kom te zitten
 - omhoog gaan om over de DD te hangen en dus de afstand naar mijn stoel gelijk te houden

Ook de hoogte van de behuizing scheelt echt maar een paar mm, beide zo rond de 7,5cm boven het hart van de as gemeten halverwege de base.
[ Voor 5% gewijzigd door Himalaya op 14-10-2021 13:20 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Maar als je dezelfde mounting points gebruikt, dan komt het toch veel dichter naar je toe ?Himalaya schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:17:
[...]
Volgens mij is de totale lengte van de CSL DD niet heel anders dan die van de CSL Elite. Ik heb in ieder geval niks aan mijn scherm en stoel hoeven doen en heb mijn scherm strak achter de DD zitten net als ik bij de Elite had. De as is inderdaad veel langer maar de behuizing weer korter. Net even gemeten en zit inderdaad maar een paar millimeter verschil tussen beide bases, 26cm lang zijn ze van achterkant tot flens van de quick release op het stuur.
Ook de hoogte van de behuizing scheelt echt maar een paar mm, beide zo rond de 7,5cm boven het hart van de as gemeten halverwege de base.
Bij mij staat die gelijk met de rand van het wheel deck, zelfde mounting points (3) als de CSL Elite. Achteraan is die dan idd veel korter, maar het stuur staat bij mij dan toch een heel stuk dichter door die lange as.
Mijn idee was dat mijn niveau wat omhoog zou gaan doordat ik preciezer word met gas, rem en stuur. Maar het tegenovergestelde is waar: mijn rondetijden zijn slechter dan met een controller of, in het beste geval, gelijk. Met Forza7 heb ik gevoelsmatig helemaal geen controle over de auto's. Eigenlijk lukt het me niet eens om normale rondes te rijden zonder buiten de baan te raken (met controller lukt dat wel
(concreet voorbeeld uit F7: flauwe bocht. Met controller rustig insturen, niets aan de hand. Met stuurtje, rustig insturen, gelijk overstuur, beetje zelfde gevoel als aquaplainen en ik schiet van de baan)
Het vervelende is: waar kan dat aan liggen? Het zal technisch niet aan de G920 liggen. Het zit of in de instellingen of in mijn manier van rijden met een stuur. Twee dingen heb ik aangepast in de instellingen van het stuurtje:
- rempedaal, zodat ik iets minder hard op het pedaal hoef te staan
- stuuruitslag, zodat ik niet 360 graden hoef te draaien als ik een maximale bocht naar links/rechts maak (staat nu op 180 of 270 geloof ik)
In-game settings heb ik hetzelfde met stuur of met controller (ABS, traction control etc)
Heb er echt al tientallen uren inzitten en ben best wel gefrustreerd, omdat ik gewoon casual wil gamen (ben niet heel erg getalenteerd
tl;dr - beviel een stuurtje jullie gelijk goed? En zo nee, wat heb je daaraan gedaan om met plezier te kunnen racen?
Ja, heb je gelijk in, ik heb een (in de basis) Motedis rig waarbij de wheeldeck verschuifbaar is en dan heb je er geen last van. De CSL DD heeft natuurlijk geen vaste schroef gaten meer maar werkt met t-nuts waardoor je wel iets flexibel bent maar of dat voldoende is kon wel eens tegenvallen.Jimster21 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
Maar als je dezelfde mounting points gebruikt, dan komt het toch veel dichter naar je toe ?
Bij mij staat die gelijk met de rand van het wheel deck, zelfde mounting points (3) als de CSL Elite. Achteraan is die dan idd veel korter, maar het stuur staat bij mij dan toch een heel stuk dichter door die lange as.
Maar de hoogte van je monitor, als je die nu midden boven je CSL Elite hebt kan wel gelijk blijven
Ik ben overigens overgestapt naar een Sim-lab CSL-DD mount, en daarmee ben je erg flexibel en ziet er ook nog eens mooi uit (vind ik), maar dat kost je natuurlijk weer extra.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zijn er niet ook wat settings die ingame of de console zelf) die uitgaan zodra je een stuur aansluit aangezien een controller nooit zo nauwkeurig is. Zeker met gasgeven, remmen en stuuruitslag. Wellicht stuur je als een hark in en krijg je daardoor overstuur.
Stuuruitslag staat bij F1 games meestal op 180 naar links en 180 naar rechts, totaal 360 graden uitslag en loopt gelijk met het stuurtje ingame.
Ik zou dan eens beginnen om je stuur terug te zetten naar 360 graden. Vanuit de standaard center is dat dan een halve slag links en rechts. Mogelijk met 180 graden dat een kleine uitslag van het stuur een te grote correctie in de game veroorzaakt, waardoor je gaat slippen. Vergeet niet: Des te lager je je stuuruitslag instelt, des te minder controle dat je hebt.Sleepoog schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:09:
...
(concreet voorbeeld uit F7: flauwe bocht. Met controller rustig insturen, niets aan de hand. Met stuurtje, rustig insturen, gelijk overstuur, beetje zelfde gevoel als aquaplainen en ik schiet van de baan)
...
- stuuruitslag, zodat ik niet 360 graden hoef te draaien als ik een maximale bocht naar links/rechts maak (staat nu op 180 of 270 geloof ik)
...
Als het met 360 graden wel goed gaat, kan je rustig gaan finetunen als je persoonlijk de stuuruitslag nog teveel vindt. Dan vind je uiteindelijk wel een sweetspot waar je genoeg finesse hebt, maar toch niet overmatig hoeft te sturen in de scherpe bochten.
Ik gebruik dan geen Logitech G920, maar met mijn Fanatec CSL Elite + met F1 stuur heb ik de instelling rond de 280-290 staan en pas het aan qua profiel aan het spel en wat nodig is. Maar in de basis geldt toch echt dat je je stuuruitslag niet te ver naar beneden moet bijstellen, ongeacht merk. Hoop voor je dat het helpt.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Dat sluit ik zeker niet uit, maar dat deed ik met een controller ook. Maar point taken. Ik kan daar wel kritischer zijn.Señor Sjon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:22:een hark in en krijg je daardoor overstuur.
Stuuruitslag staat bij F1 games meestal op 180 naar links en 180 naar rechts, totaal 360 graden uitslag en loopt gelijk met het stuurtje ingame.
Dank beiden. Ik ga dat vanavond eens proberen. En moeilijk veel rondjes op dezelfde baan rijden om te zien of het verbetert.thunder8 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:43:[...]
Ik zou dan eens beginnen om je stuur terug te zetten naar 360 graden.
[...]
Maar in de basis geldt toch echt dat je je stuuruitslag niet te ver naar beneden moet bijstellen, ongeacht merk. Hoop voor je dat het helpt.
Dat gezegd hebbende, ik kon prima rondjes rijden met G920 in FM7, lag beetje aan de auto en setup, maar het was zeker te doen. Ik zou ook eens even zoeken naar wat recommended settings met de G920 en ingame ffb settings. Dat maakt ook nog wel een verschil. En zeker niet teveel stuuruitslag! Ik meen me te herinneren dat ik dat op standaard heb laten staan (auto of 900, dno). F1 kan je beste op 360 zetten, maar daar is je uitslag ook veel kleiner.
Persoonlijk hoop ik écht dat FM8 een héle grote stap zet en zich kan gaan meten met hedendaagse sims, ik heb zóveel plezier uit de Forza serie gehaald, de afwisseling, hoeveelheid auto's, giga career mode om aan te werken, tuning, livery's, dat deden ze allemaal heel goed. Geef mij maar een nieuwe Forza met goede physics en FFB en ik ben wss honderden uren eraan zoet!
Moet ik hem in CSW 2.5 modus zetten? Ook geprobeerd maar ook dan werkt het niet. Knoppen werken maar hij registreert geen stuuruitslag.
Vond het ook raar dat dat zwart blokje, waar is het voor eigenlijk, met de platte kant naar rechts uitsteekt. Daardoor staat het stuur nooit in het midden als je hem loslaat (als het stuur uit staat of als er geen kracht op staat). Door dat blokje zakt ie altijd iets naar rechts.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
In veel games moet je hem inderdaad in de CSW 2.5 compatibiliteits modus zetten. Komt straks vast goed maar nu nog wel handig. Verder moet ik hem aan zetten en de juiste modus en dan pas mijn pc aanzetten anders gaat het ook niet goed. Dat zwarte blokje, de klem om de as vast te zetten, is bij mij echt niet zwaar genoeg om de as te laten bewegen, herken je probleem dan ook niet.Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:35:
Gisteravond de CSL DD gemonteerd op mijn sim-lab TR1. Net alle updates gedaan maar het stuur werkt in geen enkel spel.
Moet ik hem in CSW 2.5 modus zetten? Ook geprobeerd maar ook dan werkt het niet. Knoppen werken maar hij registreert geen stuuruitslag.
Vond het ook raar dat dat zwart blokje, waar is het voor eigenlijk, met de platte kant naar rechts uitsteekt. Daardoor staat het stuur nooit in het midden als je hem loslaat (als het stuur uit staat of als er geen kracht op staat). Door dat blokje zakt ie altijd iets naar rechts.
Met ACC werkte het eigenlijk gelijk, met rFactor 2 moest ik iets meer prutsen maar ook daar werkt het nu prima.
Nou ja misschien is het niet het blokje maar centreren lukt dus niet. Hij valt altijd daarna weer een tikje naar rechts. Je voelt hem dan in een bepaald slot glijden.Himalaya schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:51:
[...]
In veel games moet je hem inderdaad in de CSW 2.5 compatibiliteits modus zetten. Komt straks vast goed maar nu nog wel handig. Verder moet ik hem aan zetten en de juiste modus en dan pas mijn pc aanzetten anders gaat het ook niet goed. Dat zwarte blokje, de klem om de as vast te zetten, is bij mij echt niet zwaar genoeg om de as te laten bewegen, herken je probleem dan ook niet.
Met ACC werkte het eigenlijk gelijk, met rFactor 2 moest ik iets meer prutsen maar ook daar werkt het nu prima.
Het is natuurlijk een grote elektromotor met magneten, dat zal het gevoel zijn dat je hebt. Vooral als hij uit staat voel je dat als een soort schokkerig draaien. Als hij aan staat heb ik daar eigenlijk geen last van, en tijdens het rijden heb ik het stuur vast dus dan al helemaal nietPhusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:29:
[...]
Nou ja misschien is het niet het blokje maar centreren lukt dus niet. Hij valt altijd daarna weer een tikje naar rechts. Je voelt hem dan in een bepaald slot glijden.
Maar het centreren binnen de driver lukt wel? Daar kun je ook gelijk zien of er überhaupt beweging van het stuur wordt gedetecteerd. Als je daar ook niets ziet heb je een defect, werkt het daar wel dan is het waarschijnlijker een configuratie fout in de game
Dat blokje is dus de klem waarmee de stuuras vast zit op de as van de motor. Fanatec komt binnenkort met een nieuwe quick release voor de stuurtjes waar een andere vorm as voor nodig is, vandaar dat ze hem alvast verwisselbaar hebben gemaakt.
Heb alles opnieuw geïnstalleerd en in de spellen alle instellingen gereset.
Jammer dat ik niks heb waarin de DD werkt zonder in compatibiliteitsmodus te staan.
Verder vind ik de vooruitgang vanaf de CSL elite niet echt groot. Heb mijn CSL Elite goed kunnen verkopen anders zou ik het de upgrade niet waard vinden.
Blij ook dat ik de boost kit heb want zonder was het te licht geweest vrees ik. Volgens mij is de voeding trouwens hetzelfde, buiten de aansluiting, als die van de CSL elite viel me. Zelfde typenummer op de sticker, zelfde gegevens.
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 15-10-2021 07:04 ]
Heb ik ook, is in het begin even wennen maar wil echt niet meer terug.Jimster21 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:15:
Je kan het schem perfect voor de tussen de CSL DD en het stuur monteren dan heb ik hier nog een 5tal cm over achter de shifters op een P1 wheel.
Dat is echt het gevolg van die lang uitstekende stuuras van de CSL DD. Maar het kan dus perfect.
Ik heb het effe geprobeerd, en mss ga ik het eens wat langer proberen, maar het is wel effe wennen.
                    Balen, want zou toch die CSL DD weleens willen gebruikenwe would like to provide you with a status update on your ClubSport Steering Wheel RS order. We have just learned your shipment will be delayed until 10th November 2021.
Een scherm dichtbij weerhoud je er overigens niet van om te crashen tijdens de formation lapCard Nox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:19:
[...]
Heb ik ook, is in het begin even wennen maar wil echt niet meer terug.
[Afbeelding]
Maar ik gebruik ze ook rustig 20-30x achter elkaar om specifieke bochten te oefenen.
Geen idee wat je bedoeld 😝Wyhi schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Een scherm dichtbij weerhoud je er overigens niet van om te crashen tijdens de formation lap
Goed om te horen. Blij dat je nu kan genieten van een bestuurbare auto.Sleepoog schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:06:
Dank voor jullie antwoorden gisteren, @Señor Sjon @Pyr0_ @thunder8. Gisteravond eerst alle instellingen gereset en stuuruitslag teruggezet naar 360. Auto gekozen en dertig rondjes Hockenheim gereden. Rondje na rondje werd het beter gelukkig. Daarna nog heel wat andere tracks en auto's gereden: geslaagde avond dus en smaakt weer naar meer.
Nu heb ik als pedalen de t-lcm van trustmaster, maar als ik die aansluit geeft dit aan:
:strip_exif()/f/image/UzR33xElqZGprpeWzp3t6hqB.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik dan naar drivers ga zoeken staat er dit bij trustmaster op de site:
:strip_exif()/f/image/F8Wfvc938ao4j0YVLzdXMGk2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu alle oude software van trustmaster eraf gehaald en opnieuw gedownload. Maar blijkbaar moet je dus een wheelbase van trustmaster hebben om de pedalen te gebruiken. Pedalen zijn met USB aangesloten direct op pc.
Doe ik iets verkeerds? Heeft iemand een oplossing?
Of is de oplossing fanatec pedalen kopen?
Ik gebruik deze pedal set ook. Je moet hun software downloaden. Verder naar beneden scrollen....Daarin kun je je pedal set finetunen naar wens. (Pedal pressure etc...)multynoob schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:18:
Vandaag wilde ik mijn cls dd in gebruik nemen nadat ik de hele week er nog geen tijd voor heb gehad.
Nu heb ik als pedalen de t-lcm van trustmaster, maar als ik die aansluit geeft dit aan:
[Afbeelding]
En als ik dan naar drivers ga zoeken staat er dit bij trustmaster op de site:
[Afbeelding]
Ik heb nu alle oude software van trustmaster eraf gehaald en opnieuw gedownload. Maar blijkbaar moet je dus een wheelbase van trustmaster hebben om de pedalen te gebruiken. Pedalen zijn met USB aangesloten direct op pc.
Doe ik iets verkeerds? Heeft iemand een oplossing?
Of is de oplossing fanatec pedalen kopen?
                                                [ Voor 12% gewijzigd door Thaam op 16-10-2021 13:52 ]
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
De paar die er binnen zijn gekomen waren zo weg inderdaad...stormbreaker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:27:
Onlangs bij Informatique een pre order voor de TM SF1000 wheel add on gedaan, iemand enig idee wanneer deze uitkomt?
Staan er genoeg in backorder iig.
Verwachting is einde van de maand weer een paar te mogen ontvangen.
Alle USB-poorten al geprobeerd zo onderhand.Aikon schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:19:
Blijkbaar hoeft dat nietEr staat if, dus kan ook zonder... Andere usb-poort geprobeerd? Heb helaas ook weinig andere ideeën behalve idd zorgen dat oude drivers écht helemaal weg zijn.
Dit heb ik ook geprobeerd maar heeft helaas niks geholpen. Computer weer opnieuw opstarten ook niet.Thaam schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Ik gebruik deze pedal set ook. Je moet hun software downloaden. Verder naar beneden scrollen....Daarin kun je je pedal set finetunen naar wens. (Pedal pressure etc...)
[Afbeelding]
Als ik op internet kijk lijkt dit het meeste erop, maar daar staat geen oplossing bij.
:strip_exif()/f/image/9X4ZRcN7YdvSy2p6AKbSP4y9.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt vervelend dit als je je nieuwe speeltje wil proberen.
Edit: toch maar csl pedals besteld. Dan maar helemaal over naar ecosysteem van fanatec.
[ Voor 3% gewijzigd door multynoob op 16-10-2021 18:19 ]
Dank voor je antwoord.Dissidend schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
De paar die er binnen zijn gekomen waren zo weg inderdaad...
Staan er genoeg in backorder iig.
Verwachting is einde van de maand weer een paar te mogen ontvangen.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Ik zie nu nog 1 reservering in het systeem staan, ik vermoed dat deze van jou is. Deze gaat vandaag de deur uit!
Oh dat is fijn! Leuk dat er medewerkers van Informatique op Tweakers zitten. Heb 11-10 besteld, zal 'm wel zijn. [edit] het klopt want op de site staat dat ie zsm verzonden zal worden en uitleverbaar is. Heel fijn, want bij Fanatec hoor ik vaak dat t een partij lang duurt.Dissidend schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Ik zie nu nog 1 reservering in het systeem staan, ik vermoed dat deze van jou is. Deze gaat vandaag de deur uit!
[ Voor 18% gewijzigd door stormbreaker op 17-10-2021 16:26 ]
Ben er van plan een G27 op te zetten tot de CSL DD beschikbaar is/eraan komt.
Heb recent de T-LCM pedalen aangeschaft. Bij mij geven de pedalen exact hetzelfde aan...multynoob schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:41:
[...]
Alle USB-poorten al geprobeerd zo onderhand.![]()
[...]
Dit heb ik ook geprobeerd maar heeft helaas niks geholpen. Computer weer opnieuw opstarten ook niet.
Als ik op internet kijk lijkt dit het meeste erop, maar daar staat geen oplossing bij.
[Afbeelding]
Echt vervelend dit als je je nieuwe speeltje wil proberen.
Edit: toch maar csl pedals besteld. Dan maar helemaal over naar ecosysteem van fanatec.
Ondanks dat ik beschik over een Thrustmaster wheelbase (T150), heb ik de pedalen gewoon via USB aangesloten. Even calibreren met de tool was dan ook geen probleem. Ze werken in mijn geval perfect met ETS2, F1 2021, ACC en AC.
Hmm ja ik heb alleen ams2 geprobeerd, zal vanavond is ac proberen. Bedankt voor het meedenken iig.eXec schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:37:
[...]
Heb recent de T-LCM pedalen aangeschaft. Bij mij geven de pedalen exact hetzelfde aan...
Ondanks dat ik beschik over een Thrustmaster wheelbase (T150), heb ik de pedalen gewoon via USB aangesloten. Even calibreren met de tool was dan ook geen probleem. Ze werken in mijn geval perfect met ETS2, F1 2021, ACC en AC.
Same here. Zal nu wel wat eerder worden dan de 8 nov waarop hij eerder gepland was.Thaam schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:18:
Gister heb ik van Fanatec een "Invoice" email gehad, en dat mijn producten spoedig worden verzonden. Geen idee hoe lang ik nog moet wachten, maar het is fijn om in ieder geval weer wat van Fanatec te vernemen.
[edit] Sneller dan ik verwacht had, UPS bezorgt morgen al.
[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 21-10-2021 15:48 ]
DIe van mij staat nog op "The order has been processed." ik zie ook nog geen tracking codesverzijl schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:38:
[...]
Same here. Zal nu wel wat eerder worden dan de 8 nov waarop hij eerder gepland was.
[edit] Sneller dan ik verwacht had, UPS bezorgt morgen al.
Bij mij hetzelfde. Ook geen verandering.Sporedd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:51:
[...]
DIe van mij staat nog op "The order has been processed." ik zie ook nog geen tracking code
mee stoppen? Voegt helemaal niks toe, totaal oninteressant
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Is al jaren hetzelfde, en het is ook wel begrijpelijk. Ze zijn hyped en blij. Lees er gewoon overheen zou ik zeggen, het hoort erbij als mensen heel erg naar iets uit zien en die enthousiastme willen delen lijkt me.MeShell schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:05:
Hoeveel orderstatussen moeten we nog hier nog voorbij zien komen? Zullen we afspreken dat we daar
Ben jij moderator? Ik denk dat dit aan het oordeel van de moderator is, niet aan dat van de (individuele) leden. Ik vind het leuk deze statussen te lezen, dat is mijn mening.MeShell schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:05:
Hoeveel orderstatussen moeten we nog hier nog voorbij zien komen? Zullen we afspreken dat we daar
Eens. Je zou bijna denken dat dit het Fanatec levertijden topic is.MeShell schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:05:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
DitDarkangle schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Is al jaren hetzelfde, en het is ook wel begrijpelijk. Ze zijn hyped en blij. Lees er gewoon overheen zou ik zeggen, het hoort erbij als mensen heel erg naar iets uit zien en die enthousiastme willen delen lijkt me.
Gegroet! Lukas
Voor jouw voegt het niks toe. Maar van fabrikanten krijg je heel weinig tot geen info meer. Dus een beetje feedback van mede tweakers is best wel fijn. En zo erg vervuild is het niet IMO. Ik lees ook graag de andere berichten.MeShell schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:05:
Helemaal mee eens. Kan dat niet in een apart topic?MeShell schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:05:
En meteen even een niet Fanatec-vraag.
Iemand tips voor olie om Heusinkveld Sprints te smeren? Mijn gaspedaal begint een beetje te piepen namelijk. En zijn er plekken op het pedaal welke absoluut vrij moeten blijven van olie?
Alvast dank.
[ Voor 28% gewijzigd door dawg op 23-10-2021 17:09 ]
Daarvoor moet je deze hebben:dawg schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:07:
Iemand tips voor olie om Heusinkveld Sprints te smeren? Mijn gaspedaal begint een beetje te piepen namelijk. En zijn er plekken op het pedaal welke absoluut vrij moeten blijven van olie?
Alvast dank.
https://www.toolstation.n...hhjoQ8Yy99HhoCRRsQAvD_BwE
Staat volgens mij ook in de handleiding.
Ik ben niet handig genoeg om deze zelf te maken, en de g-belt kost 999$ zonder tax & douanekosten, dus dat wordt wat te duur.
Zijn er nog andere bekende merken hiervoor, of eventueel diy-ers die ze op vraag maken?
FOV correct instellen.ikt schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:10:
Is het leuker om een groot beeld te hebben, of om een brede FOV te hebben? Ik moet nog een monitor (of TV?) voor op de GT Omega ART.
Groter beeld met de zelfde afstand naar je ogen = grotere FOV.
In race games heb je over het algemeen meer aan pixels in de breedte van in de hoogte aangezien daar meer relevant info komt.
Zijn er ook Nederlandse of in ieder geval betrouwbare Europese leveranciers voor die hiervoor een baseplate aanbieden waar ik het T300RS binnenwerk op kan monteren?
https://acelith.com/jichem schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:26:
Van de week is mijn thrustmaster t-gt 2 geleverd, hij moet alleen nog op de nieuwe f-gt geplaatst worden en dan kan ik los. Nou heb ik ook een t300rs stuurtje los bijgekocht, deze wil ik graag, als dat enigszins voordelig kan (als in rond de 100 euro, eventueel meer voor een topmodel) ombouwen naar een stuur in de stijl van de csl elite mcLaren gt3.
Zijn er ook Nederlandse of in ieder geval betrouwbare Europese leveranciers voor die hiervoor een baseplate aanbieden waar ik het T300RS binnenwerk op kan monteren?
Al 2 keer een plate besteld zonder problemen.
Die site had ik inderdaad al een aantal keer bekeken, maar goed om te horen dat de ervaring hiermee goed is.Boomboom118 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
https://acelith.com/
Al 2 keer een plate besteld zonder problemen.
Als ik de filmpjes bekijk dan is het er op plaatsten echt super simpel. Jammer dat veel van het materiaal out of stock is, is dit altijd zo of heb ik gewoon pech.
Kwaliteit is wat je kunt verwachten voor rond de 60 euro, niet perfect maar wel 95%.
Het wisselen is 7 schroeven, stelt dus echt niets voor.
Iets duurder dan de kunststof grip, maar ziet er wel mooier uit (denk ik).
Ga het over een weekje meemaken hoe het er uit ziet. In die tijd kan ik mooi alles in elkaar zetten en afwerken.
Bedankt voor de hulp!
Eerste indruk: veel kracht, super veel detail in FFB, super snel, super smoooooth. Wat een wereld van verschil zeg vergeleken een CSW V2, die trouwens helemaal niet slecht is!
Ik ben helemaal niet sterk maar heb altijd mijn vorige stuurtjes op 100% gebruikt en miste altijd nog net wat meer vooral vergeleken mijn eigen (weekend) sport auto's. Tot nu toe de base maar tussen de 50% en 65% force gebruikt.
Helaas werkt mijn USB conversie voor de Fanatec Formula stuur niet, krijg vandaag of morgen een nieuwe en kan dan hopelijk wat meer rondjes rijden.
                    Leuke setup! Wat voor monitoren gebruik je?Svennixx schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:51:
Een dag geleden de Fanatec CSW V2 base vervanger binnengekregen, mijn eerste DD. De VRS DirectForce, maar een paar rondjes in training sessies op iRacing kunnen rijden.
Eerste indruk: veel kracht, super veel detail in FFB, super snel, super smoooooth. Wat een wereld van verschil zeg vergeleken een CSW V2, die trouwens helemaal niet slecht is!
Ik ben helemaal niet sterk maar heb altijd mijn vorige stuurtjes op 100% gebruikt en miste altijd nog net wat meer vooral vergeleken mijn eigen (weekend) sport auto's. Tot nu toe de base maar tussen de 50% en 65% force gebruikt.
Helaas werkt mijn USB conversie voor de Fanatec Formula stuur niet, krijg vandaag of morgen een nieuwe en kan dan hopelijk wat meer rondjes rijden.
[Afbeelding]
Dankje! De Gigabyte G32QC A.Tamegotchi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Leuke setup! Wat voor monitoren gebruik je?
Hallo Svennixx,Svennixx schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:51:
Een dag geleden de Fanatec CSW V2 base vervanger binnengekregen, mijn eerste DD. De VRS DirectForce, maar een paar rondjes in training sessies op iRacing kunnen rijden.
[Afbeelding]
Met welke front mount zit de DD aan jouw rig?
Het is de treq-sim simucube front mount. De 500mm versie, past perfect op de simlab gt1evo!Two_can schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:06:
[...]
Hallo Svennixx,
Met welke front mount zit de DD aan jouw rig?
Dank, goed om te horen. Dit is precies wat ik zocht voor de GT1 evo.Svennixx schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:42:
[...]
Het is de treq-sim simucube front mount. De 500mm versie, past perfect op de simlab gt1evo!
Of kan ik beter voor de t300 gaan alleen dan de vraag de normale versie of de GT versie?
In plaats van Thurstmaster t300 of een andere thurstmaster stuur.
En wat meer geld uit te geven.
Zijn er sites die sets kopen. Er is zo veel keus met dit merk.
Je kan Fanatec alleen op de fanatec site kopen, je zult het dus niet op een andere site kunnen bestellen. (al zie je dat ze op sommige sites je doorlinken naar fanatec met hun refcode zodat ze er alsnog wat aan verdienen)Evertt schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:18:
Heb besloten om te kijken naar een Fantec set.
In plaats van Thurstmaster t300 of een andere thurstmaster stuur.
En wat meer geld uit te geven.
Zijn er sites die sets kopen. Er is zo veel keus met dit merk.
Dank zij jouw post heb ik ze ook maar even besteld inderdaad levering Januari 2022Tamegotchi schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:09:
[Afbeelding]
Nou, het wachten is begonnen, na eerst de datum op december te zien staan ineens, en nu al januari, toch maar besteld.... Vraag me alleen af waarom er 2x een QR lite opstaat?
Boosterpack volgt als ook de plates voor de pandalen beschikbaar zijn. Of eerder als de loadcell er is.
Had nog gehoopt ze in de kerst van vakantie te kunnen gebruiken.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Ja bizar heDark Angel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:06:
[...]
Dank zij jouw post heb ik ze ook maar even besteld inderdaad levering Januari 2022![]()
Had nog gehoopt ze in de kerst van vakantie te kunnen gebruiken.
Ik heb er een stand bij gekocht met 2 stangen links en rechts. Dat lijkt me fijner dan 1 in het midden.
Waar ik wel wat last van lijk te hebben is dat ik als ik met de rechter flap schakel ik in plaats van mijn linker been juist mijn rechter been wil gebruiken om de koppeling in te drukken. (In de auto is het simpel omdat schakelen gewoon altijd met de rechterarm is ongeacht of je op of neer schakelt. Werkt voor mijn hersenen dus anders of zo.)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Haha, héél herkenbaar!Aikon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:55:
Wacht maar tot je dadelijk in de auto probeert te schakelen met de flippers
Gelukkig heeft mijn daily ze.Aikon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:55:
Zorg er in ieder geval voor dat je alvast de laatste drivers (415) hebt geinstalleerd voordat je de CSL-DD aansluit.Tamegotchi schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:09:
[Afbeelding]
Nou, het wachten is begonnen, na eerst de datum op december te zien staan ineens, en nu al januari, toch maar besteld.... Vraag me alleen af waarom er 2x een QR lite opstaat?
Boosterpack volgt als ook de plates voor de pandalen beschikbaar zijn. Of eerder als de loadcell er is.
Ik had dit niet gedaan, had enthousiast na het lange wachten de CSL-DD aangesloten een kreeg meteen de melding van de huidige (410) driver 'do you want to update'. Yes geklikt en na foutmelding was mn CSL-DD gebricked, deed niets meer. Ben niet de enige geweest die dit is overkomen gezien een aantal reddit threads.
Teruggestuurd en krijg als het goed is morgen een nieuwe, maar was wel even zuur.
Die boosterpack is overigens exact dezelfde voeding/model nr als die van de CSL Elite, met als enige verschil de connector. Een hele dure connector dus
Ik moet nog 9 dagen... jammer dat ze deze wave niet sneller hebben.
Thx voor de tip, ga ik voor zorgen!sverzijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:34:
[...]
Zorg er in ieder geval voor dat je alvast de laatste drivers (415) hebt geinstalleerd voordat je de CSL-DD aansluit.
Ik had dit niet gedaan, had enthousiast na het lange wachten de CSL-DD aangesloten een kreeg meteen de melding van de huidige (410) driver 'do you want to update'. Yes geklikt en na foutmelding was mn CSL-DD gebricked, deed niets meer. Ben niet de enige geweest die dit is overkomen gezien een aantal reddit threads.
Teruggestuurd en krijg als het goed is morgen een nieuwe, maar was wel even zuur.
Die boosterpack is overigens exact dezelfde voeding/model nr als die van de CSL Elite, met als enige verschil de connector. Een hele dure connector dus
Of plots met je linkervoet begint te remmen, kan ook wel eens verschieten zijnAikon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:55:
Gelukkig gordel om
Goed dat ik dit lees. Thanks voor de tip! Zegt Fanatec hier zelf niks over?? Wat slecht als dat zo is...sverzijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:34:
[...]
Zorg er in ieder geval voor dat je alvast de laatste drivers (415) hebt geinstalleerd voordat je de CSL-DD aansluit.
Zijn er als nieuwe Fanatec gebruiker nog meer van dit soort dingen waar ik op moet letten tijdens de eerste installatie, bijvoorbeeld met het stuur of de pedalen? Ik krijg binnenkort de CSL DD, V3 pedalen en McLaren stuur.
Het schijnt voor sommigen (de meesten?) wel goed te gaan, maar niet bij iedereen met de 410 drivers. Ik denk dat er wel ergens staat 'please install the latest drivers' en normaal doe ik dat ook gewoon. Maar aangezien ik al een CSL Elite had met drivers heb ik dit in al mijn enthousiasme niet geupdate toen ik de CSL-DD ontving.SantinoNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:13:
[...]
Goed dat ik dit lees. Thanks voor de tip! Zegt Fanatec hier zelf niks over?? Wat slecht als dat zo is...
- Stuur calibreren (geen drivers nodig, kan via het stuur (https://simracingsetup.co.../how-to-setup-fanatec-pc/)Zijn er als nieuwe Fanatec gebruiker nog meer van dit soort dingen waar ik op moet letten tijdens de eerste installatie, bijvoorbeeld met het stuur of de pedalen? Ik krijg binnenkort de CSL DD, V3 pedalen en McLaren stuur.
- Pedals calibreren via de Fanatec driver (voornamelijk min/max van je rempedaal instellen en wat ik zelf handig vind een kleine 'dead-zone'. Zodat je je voet kan laten rusten op rempedaal zonder dat je daarbij daadwerkelijk remt. Voor max setting de rem zo hard indrukken als je kunt. Je kan daarna via de BRF setting op je stuur finetunen hoeveel remdruk je wilt toepassen voor maximale brakeforce)
- Tuning settings op je stuur aanpassen waar nodig (https://fanatec.com/eu-en/faq/details/id/170)
Laat je niet gek maken door de hoeveelheid verschillende settings. Om te beginnen kan je de meeste settings gewoon op default laten staan. Alleen de BRF (Brake Force) setting is wel belangrijk. Hoe lager de BRF waarde, hoe minder remdruk je hoeft uit te oefenen voor volledige remuitslag. Dit is vrij persoonlijk wat je het fijnste vindt. Uitproberen in je favoriete race game dus.
Alle FF related settings liet ik voor de CSL Elite gewoon op 100% staan. Evt aanpassingen via in-game settings ipv op het stuur.
(Speel je Assetto Corsa Competizione, dan SEN op 900 graden zetten en in-game ook op 900 werkt het beste volgens velen. Maar ook dit is vrij persoonlijk)
Top man, dit gaat zeker helpen! Thanks voor je uitgebreide reactie!sverzijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:06:
[...]
Het schijnt voor sommigen (de meesten?) wel goed te gaan, maar niet bij iedereen met de 410 drivers. Ik denk dat er wel ergens staat 'please install the latest drivers' en normaal doe ik dat ook gewoon. Maar aangezien ik al een CSL Elite had met drivers heb ik dit in al mijn enthousiasme niet geupdate toen ik de CSL-DD ontving.
[...]
- Stuur calibreren (geen drivers nodig, kan via het stuur (https://simracingsetup.co.../how-to-setup-fanatec-pc/)
- Pedals calibreren via de Fanatec driver (voornamelijk min/max van je rempedaal instellen en wat ik zelf handig vind een kleine 'dead-zone'. Zodat je je voet kan laten rusten op rempedaal zonder dat je daarbij daadwerkelijk remt. Voor max setting de rem zo hard indrukken als je kunt. Je kan daarna via de BRF setting op je stuur finetunen hoeveel remdruk je wilt toepassen voor maximale brakeforce)
- Tuning settings op je stuur aanpassen waar nodig (https://fanatec.com/eu-en/faq/details/id/170)
Laat je niet gek maken door de hoeveelheid verschillende settings. Om te beginnen kan je de meeste settings gewoon op default laten staan. Alleen de BRF (Brake Force) setting is wel belangrijk. Hoe lager de BRF waarde, hoe minder remdruk je hoeft uit te oefenen voor volledige remuitslag. Dit is vrij persoonlijk wat je het fijnste vindt. Uitproberen in je favoriete race game dus.
Alle FF related settings liet ik voor de CSL Elite gewoon op 100% staan. Evt aanpassingen via in-game settings ipv op het stuur.
(Speel je Assetto Corsa Competizione, dan SEN op 900 graden zetten en in-game ook op 900 werkt het beste volgens velen. Maar ook dit is vrij persoonlijk)
Er zit best wel verschil in settings voor bijvoorbeeld RFactor 2 en ACC, merk het ook altijd direct als ik de verkeerde setting gebruik in een game.
Thanks! Die pagina heb ik alvast gebookmarked.Himalaya schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:15:
Fanatec heeft op z’n forum voor veel games recommended settings staan, zoals hier https://forum.fanatec.com...atec-recommended-settings voor Assetto Corsa. In de rechter balk op deze pagina de links naar andere games.
Er zit best wel verschil in settings voor bijvoorbeeld RFactor 2 en ACC, merk het ook altijd direct als ik de verkeerde setting gebruik in een game.
Omdat ik de race stuur te weinig gaat gebruik om te kiezen voor een Fanatec of een andere prof merk.
De t300 heeft ook ondersteuning voor de pc en de playstation bij Fanatec heb ik dit niet gezien.
Alleen wil ik een Playseat deze moet na gebruik snel opgeborgen kunnen worden wegens de ruimte.
Next Level Racing F-GT Lite of de PlaySeat Challenge. Zijn er nog meer merken die zulke race stoelen kunnen leveren?
De PS4/5 ondersteuning zou “binnenkort” wel komen voor een nieuwe CSL-DD. Maar wanneer deze uitkomt geen idee.Evertt schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:08:
Ik heb besloten om voor de Thurstmaster t300 te gaan.
Omdat ik de race stuur te weinig gaat gebruik om te kiezen voor een Fanatec of een andere prof merk.
De t300 heeft ook ondersteuning voor de pc en de playstation bij Fanatec heb ik dit niet gezien.
Ik heb gelezen dat dit rond december zou zijn... Ik kan me indenken dat ze deze liefst uit brengen nog voor dat de nieuwe GT uit komt, maar je weet nooit met Fanatec...sverzijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:11:
[...]
De PS4/5 ondersteuning zou “binnenkort” wel komen voor een nieuwe CSL-DD. Maar wanneer deze uitkomt geen idee.
Er zijn geruchten dat de release van de CSL DD PS5 tegelijk zou zijn met GT7 dus dan zou het nog wel even kunnen duren. Ik kan me voorstellen dat de CSL DD PS5 dan een eigen release date krijgt. Wanneer dit precies is dat blijft koffiedik kijken. En dan hebben we nog niet over verkrijgbaarheid.
Ikzelf ga hier wel op wachten aangezien ik groot fan ben van de GT franchise maar ook graag ACC op de pc speel. Beetje zonde om dan twee wheel bases aan te schaffen.
Zelfde probleem, wil ACC / iRacing op PC maar ook GT op PS4/5... Hopelijk valt de prijs een beetje mee aangezien ze er de licentiekost bij moeten rekenenPantoHuit schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:29:
Ikzelf ga hier wel op wachten aangezien ik groot fan ben van de GT franchise maar ook graag ACC op de pc speel. Beetje zonde om dan twee wheel bases aan te schaffen.
Dat hoop ik ook. Even afwachten maar.GiggySmalls schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:32:
[...]
Hopelijk valt de prijs een beetje mee aangezien ze er de licentiekost bij moeten rekenen
En natuurlijk alleen als set met dat spuuglelijke stuur erbij vrees ik. Maar goed, speel op PC, dus no worries hier.GiggySmalls schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:32:
[...]
Zelfde probleem, wil ACC / iRacing op PC maar ook GT op PS4/5... Hopelijk valt de prijs een beetje mee aangezien ze er de licentiekost bij moeten rekenen
Ik heb geen rig momenteel en ook nog niet direct van plan te kopen. Wil hier staps gewijs in door gaan. Heb momenteel een Logitech Driving force GT waarbij in ACC over/onderstuur gewoon extreem lastig te corrigeren is door gebrek aan gevoel in de FFB.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.

:strip_exif()/f/image/QRed2DWdaTVpU9aoeUpOgVWV.jpg?f=fotoalbum_large)