Toon posts:

Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste
Acties:

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:34
pat1973 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Ik weet dat je het in kan stellen maar ik ben gewoon heel voorzichting en ruil liever de voeding om.
Rubbertegelkleinkinderen en curlinggrootouders. Polsfracturen word je hard van :P

Maar serieus: ik denk dat je overdrijft en wat te voorzichtig bent. Zet die DD firmwarematig op 50% en je kunt prima met 1 voeding af.

iRacing Profiel

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:06
pat1973 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Medelijden hoef je met mij echt niet te hebben maar teleustellend is het wel .
Is een pure veiligheids keuze geweest en aangezien het zo wordt aan geboden is het natuurlijk makkelijk om nu te zeggen had je de 8nm versie maar moeten nemen,je kunt ook anders denken en je afvragen waarom ze zoiets dan aanbieden en te vroeg uitleveren als ze nog niet alles in orde hebben. 8)7
Tja, ik denk dat er meer mensen juist blij zijn met de snellere uitlevering dan teleurgesteld. En wat hebben ze dan nog niet op orde?

Ik ben er wel erg blij mee, ook al is mijn oude setje nu sneller minder waard geworden. Ik ga er wel iemand blij mee maken, heeft de nieuwe eigenaar ook een voordeeltje en zijn we allebei blij :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• pat1973
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:55
Thodekroo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

Als ik je goed begrijp baal je er dus vooral van dat je zelf de verkeerde keus hebt gemaakt? Dat je niet meer de hoofdprijs krijgt voor je CSW zodra je CSL DD geleverd werd lijkt me niet meer dan logisch. Of de levering nou zgn te vroeg is of niet.

Edit: In juni vorig jaar vertelde je dat je kleinzoon 1,5 jaar oud was. De urgentie lijkt me op dit moment dus meer bij jou te liggen dan bij je kleinzoon :)
Tuurlijk baal ik een beetje ik was al bezig de csw te verkopen en ik hoef ook echt niet de hoofdprijs.
Er was al 425 geboden en dat vind ik eigenlijk ook de prijsklasse van de csw op dit moment.
Maar aangezien niemand denk ik zonder spullen wil zitten wacht je het liefst zo lang mogelijk mee en verwacht je in deze tijd niet dat ze in eens een maand van te voren gaan uitleveren en je base in eens maar 350 waard is.

Urgentie is er in zoverre dat ik binnekort verhuis naar duitsland en er voor wil zorgen dat ik alles helemaal "klaar" wil hebben omdat ik daarna gewoon weinig tijd heb om me met de opbouw van de rig bezig te houwen..
Ik heb de rig hoofdzakkelijk voor mijn kleinzoon gebouwd maar de rig mag en gaat door een hoop mensen gebruikt worden kinderen ,vrouwen en mannen en dan staat voor mijn veiligheid voor op,overdreven?misschien maar iedereen zijn ding toch.

• pat1973
Himalaya schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Tja, ik denk dat er meer mensen juist blij zijn met de snellere uitlevering dan teleurgesteld. En wat hebben ze dan nog niet op orde?

Ik ben er wel erg blij mee, ook al is mijn oude setje nu sneller minder waard geworden. Ik ga er wel iemand blij mee maken, heeft de nieuwe eigenaar ook een voordeeltje en zijn we allebei blij :*)
Ik zeg ook niet dat ik niet blij ben met de snelle uitvoering die wil ik ook daar om ben ik beetje teleurgesteld omdat je die alleen kan preorderen voor 23 nov.
En ik gun iemand echt wel iets ik heb al mijn spullen en dat zijn er best wat geweest door mijn geupgrade en alles voor minder verkocht als dat ik het gekocht heb juist omdat ik de mensen wat gun.
Niet in orde bedoelde ik bv de losse voeding verkoop en wat kleine dingen waar door schijn baar toch genoeg mensen kleinen problemen hebben. bv op fanatec forum.

Niks wereld schokkendes maar net wat ik zeg voor mij toch klein beetje teleurstellend.

• pat1973
SlaadjeBla schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Rubbertegelkleinkinderen en curlinggrootouders. Polsfracturen word je hard van :P

Maar serieus: ik denk dat je overdrijft en wat te voorzichtig bent. Zet die DD firmwarematig op 50% en je kunt prima met 1 voeding af.
Lol ja misschien ben ik te voorzichtig maar zou me zelf het nooit vergeven als er wel iets zou gebeuren.
Tuurlijk kan ik het instellen,maar dan vraag ik mij alleen af waarom verkoopt fanatec dan 2 voedingen ,terwijl je er maar 1 nodig hebt en die in kan stellen tot 5 nm.
Eigenlijk wilde ik de dd1 en kan ik die eigenlijk ook halen want die is dus als ik het uit jouw woorden haal ook geschikt voor kinderen?

[Voor 10% gewijzigd door pat1973 op 25-08-2021 22:24]

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

pat1973 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

Lol ja misschien ben ik te voorzichtig maar zou me zelf het nooit vergeven als er wel iets zou gebeuren.
Tuurlijk kan ik het instellen,maar dan vraag ik mij alleen af waarom verkoopt fanatec dan 2 voedingen ,terwijl je er maar 1 nodig hebt en die in kan stellen tot 5 nm.
Eigenlijk wilde ik de dd1 en kan ik die eigenlijk ook halen want die is dus als ik het uit jouw woorden haal ook geschikt voor kinderen?
In principe wel, en misschien zelfs nog makkelijker… achterin de dd1 moet je een plugje steken om de volle ffb te activeren. Die zou je er dus uit kunnen halen op het moment dat de kids er mee spelen ;)

Dat er voor de CSL DD 2 voedingen zijn is natuurlijk gewoon een stukje marketing; de 5nm is om mensen relatief goedkoop het fanatec ecosysteem in te trekken, zodat ze daarna meer ander spul kunnen kopen. (En de base sterker kunnen maken zonder het hele ding te hoeven vervangen)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:50

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Voor ca 40 euro heb je zelf een werkende 24V 200W voeding gemaakt. :)
Op YT zijn al tutorials te vinden, maar een goede Meanwell 24V-200W voeding met een ATX 4 pin verlengkabel en 230V stekker is in basis wat je nodig hebt naast wat klein elektrotechnisch spul..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jimmy J.
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:31
Een van m'n CSL DD's is gebricked, lijkt wel. Bij de firmware update kwam er een foutmelding, en na 100 reboots en driver installs doet de wheelbase helemaal niks meer. Ik weet niet hoeveel van die dingen ze al uitgeleverd hebben, maar Reddit en de Fanatec forums staan er al vol mee. Slechte zaak.

Tip: werkt je stuur, vooral niks updaten.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

• Orphu
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22:04

Orphu

(Space)nerd

Ik vraag mij af of het nou beter is om een tweedehands Fanatec clubsport 2.5 te kopen via V&A of iets bijleggen en een CSL DD + poweradapter te bestellen.

Los van of de ervaring nou 'beter' zou zijn, zal deze CSL kwalitatief net zo goed zijn als de Clubsport?

Toevoeging: Eerlijk, anders dan van wat huidige CSW eigenaren vinden, heb ik niet meer dan 300-350 euro over voor een tweedehands nu de CSL DD er is, en ook scherp geprijsd.

[Voor 27% gewijzigd door Orphu op 26-08-2021 10:06]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

• SlaadjeBla
Jimmy J. schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:42:

Fanatec being Fanatec. Mooie hardware, gebrekkige firmware. Hopelijk fixen ze dat sneller dan ze bij de Podium DD's doen, daar zijn ze al 2 jaar mee aan het prutsen. Of delen deze bases dezelfde firmware?

iRacing Profiel

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Orphu schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:59:
Ik vraag mij af of het nou beter is om een tweedehands Fanatec clubsport 2.5 te kopen via V&A of iets bijleggen en een CSL DD + poweradapter te bestellen.

Los van of de ervaring nou 'beter' zou zijn, zal deze CSL kwalitatief net zo goed zijn als de Clubsport?

Toevoeging: Eerlijk, anders dan van wat huidige CSW eigenaren vinden, heb ik niet meer dan 300-350 euro over voor een tweedehands nu de CSL DD er is, en ook scherp geprijsd.
Je blijft belt vs dd houden. Ik zie ook CSW's weer aangeboden worden na een paar maanden schaarste, maar het zijn wel lompe dingen naast het kleine CSL DD doosje. :+

• richards3
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Ha, de verwachte levering van mijn CLS DD is van 23 nov naar 19 oct gegaan. Hier wordt ik blij van. Hopelijk trekken ze hem nog een keer naar voren.

• R2D2
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22:54
Een van m'n CSL DD's is gebricked, lijkt wel. Bij de firmware update kwam er een foutmelding, en na 100 reboots en driver installs doet de wheelbase helemaal niks meer. Ik weet niet hoeveel van die dingen ze al uitgeleverd hebben, maar Reddit en de Fanatec forums staan er al vol mee. Slechte zaak.

Er is inmiddels al weer een nieuwe versie V411 inclusief nieuwe versie van Fanalab, misschien nog de moeite waard een poging te wagen.

Andere suggestie, probeer eens een andere pc/laptop. Ik had laatste hetzelfde bij een bekende met een CSL-Elite, deed helemaal niets meer op de pc waar hij altijd prima op gewerkt had, andere laptop er aan, firmware er opnieuw op geflashed en wonder boven wonder werkte het weer naar behoren (ook op de pc waar hij eerder dienst weigerde).

iRacing profiel

• Jimmy J.
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:31
R2D2 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Er is inmiddels al weer een nieuwe versie V411 inclusief nieuwe versie van Fanalab, misschien nog de moeite waard een poging te wagen.

Andere suggestie, probeer eens een andere pc/laptop. Ik had laatste hetzelfde bij een bekende met een CSL-Elite, deed helemaal niets meer op de pc waar hij altijd prima op gewerkt had, andere laptop er aan, firmware er opnieuw op geflashed en wonder boven wonder werkte het weer naar behoren (ook op de pc waar hij eerder dienst weigerde).
Bedankt voor de tips! Heb hem even snel aangesloten op een andere PC, maar hij is echt volledig bricked. Je krijgt niet eens meer een USB ploinkje. Ben al in contact met Fanatec en dit wordt waarschijnlijk een RMA'tje.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

• pat1973
GeleFles schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:02:
[...]

In principe wel, en misschien zelfs nog makkelijker… achterin de dd1 moet je een plugje steken om de volle ffb te activeren. Die zou je er dus uit kunnen halen op het moment dat de kids er mee spelen ;)

Dat er voor de CSL DD 2 voedingen zijn is natuurlijk gewoon een stukje marketing; de 5nm is om mensen relatief goedkoop het fanatec ecosysteem in te trekken, zodat ze daarna meer ander spul kunnen kopen. (En de base sterker kunnen maken zonder het hele ding te hoeven vervangen)
Tuurlijk weet ik dat het marketing is maar dan kunnen ze ook verwachten dat mensen daarna de booster kit bestellen nu moet je wachten tot 23 nov en gaan de enkele mensen die de 5nm hebben besteld misschien naar andere oplossingen zoeken,en aan de reacties te merken ben ik een van de weinige denk ik dus hadden ze aan 2 dozen met extra voedingen genoeg. :P

• ZFLaSH
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-09 09:41
Ook de CSL DD heeft last van EMI en dan met name met mijn Valve Index. Als de base voeding heeft, verdwijnt het beeld zodra ik met mijn vinger de Index aanraak. Heeft de base geen stroom, dan is er niets aan de hand. Ik hoop morgen een paar mooie ferriet kernen binnen te krijgen om een RF Choke te maken. Werkt dat goed, dan zal ik dat hier even melden.

• pat1973

Gelukkig was ik al teleurgesteld :9 Maar is slechte zaak.
Hier is hetzelfde gebeurt ,niks meer.
Voordeel is wel dat ik nu weer extra blij ben met mijn 400 euro csw 2.5. _O-

• R2D2
ZFLaSH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:02:
Ook de CSL DD heeft last van EMI en dan met name met mijn Valve Index. Als de base voeding heeft, verdwijnt het beeld zodra ik met mijn vinger de Index aanraak. Heeft de base geen stroom, dan is er niets aan de hand. Ik hoop morgen een paar mooie ferriet kernen binnen te krijgen om een RF Choke te maken. Werkt dat goed, dan zal ik dat hier even melden.
Er zijn meer mensen die inderdaad hetzelfde probleem ervaarden en het op hebben kunnen lossen met wat ferriet kernen.

pat1973 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Tuurlijk weet ik dat het marketing is maar dan kunnen ze ook verwachten dat mensen daarna de booster kit bestellen nu moet je wachten tot 23 nov en gaan de enkele mensen die de 5nm hebben besteld misschien naar andere oplossingen zoeken,en aan de reacties te merken ben ik een van de weinige denk ik dus hadden ze aan 2 dozen met extra voedingen genoeg. :P
Ik denk dat Fanatec echt niet wakker zal liggen van die paar mensen die naar een andere oplossing gaan zoeken als je ziet hoeveel CSL-DD's er al verscheept zijn tijdens de eerste wave en dat het gros ervan meteen de Boosterkit mee heeft besteld.

Ik snap ook niet helemaal waarom mensen hem niet meteen mee besteld hebben anders dan dat het budgettair misschien niet uit zou komen, je weet dat je vroeg of laat toch die Boosterkit wil hebben en hem "later" bestellen levert je weinig op anders dan dubbele verzendkosten en een voeding die vervolgens niets ligt te doen. In Fanalab is het heel makkelijk profielen maken, je kunt er dan zelfs voor kiezen om een profiel met een laag aantal Nm's standaard in te laden als game x, y, z start en mocht je dan wel de volle Nm's tot je beschikking willen hebben selecteer je handmatig even een ander profiel.

2 voedingen voor 1 base levert uiteindelijk weinig gemak op ben ik bang, daarnaast denk ik dat veelvuldig wisselen van de voedingsstekker op de base ook niet heel bevorderlijk is voor de levensduur. Sneller kans op kabelbreuk, kans op connectors die het begeven e.d.

[Voor 30% gewijzigd door R2D2 op 27-08-2021 15:06]

iRacing profiel

• AtlAntA
  • Laatst online: 20:02

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

R2D2 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:54:
[...]

Er zijn meer mensen die inderdaad hetzelfde probleem ervaarden en het op hebben kunnen lossen met wat ferriet kernen.

[Afbeelding]

[...]

Ik denk dat Fanatec echt niet wakker zal liggen van die paar mensen die naar een andere oplossing gaan zoeken als je ziet hoeveel CSL-DD's er al verscheept zijn tijdens de eerste wave en dat het gros ervan meteen de Boosterkit mee heeft besteld.

Ik snap ook niet helemaal waarom mensen hem niet meteen mee besteld hebben anders dan dat het budgettair misschien niet uit zou komen, je weet dat je vroeg of laat toch die Boosterkit wil hebben en hem "later" bestellen levert je weinig op anders dan dubbele verzendkosten en een voeding die vervolgens niets ligt te doen. In Fanalab is het heel makkelijk profielen maken, je kunt er dan zelfs voor kiezen om een profiel met een laag aantal Nm's standaard in te laden als game x, y, z start en mocht je dan wel de volle Nm's tot je beschikking willen hebben selecteer je handmatig even een ander profiel.

2 voedingen voor 1 base levert uiteindelijk weinig gemak op ben ik bang, daarnaast denk ik dat veelvuldig wisselen van de voedingsstekker op de base ook niet heel bevorderlijk is voor de levensduur. Sneller kans op kabelbreuk, kans op connectors die het begeven e.d.
De mensen die de 5nm versie bestellen zullen (denk ik) snugger genoeg zijn om door die booster pack bullshit marketing en prijs heen te prikken en zelf een andere voeding voor minder geld bij elkaar sprokkelen.

Avatar does not reflect reality. *much*

• ZFLaSH
ZFLaSH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:02:
Even heel vlug een choke gemaakt (ik maak hem nog netjes) om te testen en het werkt:

• pmpone
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:23
Misschien domme vraag maar dit is de powercable van de cls dd die je door het ferriet hebt heen gewikkeld?

• ZFLaSH
pmpone schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:43:
Misschien domme vraag maar dit is de powercable van de cls dd die je door het ferriet hebt heen gewikkeld?
Nee, dit is de kabel naar de bril toe. De Index heeft een kabel met 2 gedeeltes. Het eerste gedeelte is een gesplitste kabel met USB, DP en Power, die samenkomt in een DP connector waarin je de kabel van de headset stopt. De kabel die naar je headset gaat is de kabel die ik om deze ferriet kernen heb gewikkeld. Ik ga eens proberen of 1 ook voldoende werkt, aangezien dit behoorlijk sterke kernen zijn en ik er nog 1 nodig heb voor een mantelstroom filter.

• pmpone
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:23
Ah, bedankt voor je antwoord.
Kan het ook nog helpen om om de voedingskabel van de csl dd ferriet te maken?
(of is dat een mantelstroom filter)

• Fentomized
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20-09 20:47
YouTube: Thrustmaster T248 - Viperconcept's Review

Nieuwe Thrustmaster PS5 stuurtje met 'hybrid drive'

• Darkangle
  • Registratie: juni 2002
Marketing bs, of echt wat?

• DaitoX
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:42
Hybrid? Volgens mij is dat gewoon gear + belt combo. Dit is gewoon het nieuwe budget stuurtje, leuk als je naar een G29 / G920 of een T150 zit te kijken, anders niet.

edit: even de review gekeken. Lijkt wel een stap omhoog van de G29 / T150 op basis van deze review, zeker wat pedalen betreft, maar voor de prijs valt het me tegen. Zie niet echt in waarom je dan niet gewoon de T300 RS GT zou halen die net zo duur is.

[Voor 29% gewijzigd door DaitoX op 29-08-2021 20:09]

• Darkangle
Thanks!

Tsja, er zal wel een redo vd lijn aan komen gok ik zo. Ik ben wel stiekem benieuwd naar hun dd versie, de rest laat ik maar lekker even links liggen qua interresse.

• dhrto
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Sinny schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

En? Toevallig al getest? ;)

Als je de comments op YT mag geloven zou optie 3 met verloopstekker moeten werken.

YouTube: Fanatec CSL DD - Ultimate Power Supply GUIDE - get 8 Nm for $10 and ...
Zo, dit weekend eindelijk tijd gehad om te knutselen!
En ik kan melden, het werkt. Zelf een verloopstukje geknutseld:
- P4 verlengkabeltje doormidden geknipt.
- wegens licht OCD de kabels gewisseld, zodat het overeen komt met de pinout van de CSL-DD voeding (zie achterkant voeding, de pinout wijkt af van die van de 'standaard' P4-stekker voor je moederbord).
- aan de andere kant een vrouwelijk 2.1/5.5 stekker eraan gezet, zodat ik de voeding van mijn CSL Elite hierop kan pluggen.

Eerst de boel netjes aangesloten met de officiele boost kit voeding en drivers en firmware updates geinstalleerd. Software is duidelijk niet de sterkste kant van de Fanatec (voelt echt nog als beta aan vind ik, en waarom nou opeens weer een ander control panel, helemaal nergens voor nodig naar mij mening. Want mijn V3 pedalen moet ik nog steeds via de oude interface configureren (los met USB aangesloten, niet op wheelbase)), maar dat is een ander verhaal...

Daarna wat rondjes gereden in ACC. Vervolgens de voeding gewisseld naar die van de CSL Elite en opnieuw rondjes gereden. Voor zover ik kan beoordelen, merk ik geen verschil.
Wat ik overigens apart vind, is dat ik nergens in de software kan zien of er nou 5 of 8 NM actief is. Of ik moet het over het hoofd zien? Iemand hier ervaring mee?

EDIT
Bijna helemaal vergeten wat ik er nou van vind haha. --> een duidelijke verbetering t.o.v. de CSL Elite wat mij betreft. Veel meer detail in de force feedback! Stuur is op één of andere manier een stuk 'soepeler'. En lekker stil! Geen blazende fan meer na een paar rondjes stevig sturen. Ook iets meer kracht, maar dat vind ik zelf maar redelijk marginaal.

Al met al voor mij zeker de moeite waard als side-/upgrade van mijn CSL Elite :)

[Voor 6% gewijzigd door dhrto op 29-08-2021 22:55]

• Sinny
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18:33
dhrto schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

- wegens licht OCD de kabels gewisseld, zodat het overeen komt met de pinout van de CSL-DD voeding (zie achterkant voeding, de pinout wijkt af van die van de 'standaard' P4-stekker voor je moederbord).
- aan de andere kant een vrouwelijk 2.1/5.5 stekker eraan gezet, zodat ik de voeding van mijn CSL Elite hierop kan pluggen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Eerst de boel netjes aangesloten met de officiele boost kit voeding en drivers en firmware updates geinstalleerd. Software is duidelijk niet de sterkste kant van de Fanatec (voelt echt nog als beta aan vind ik, en waarom nou opeens weer een ander control panel, helemaal nergens voor nodig naar mij mening. Want mijn V3 pedalen moet ik nog steeds via de oude interface configureren (los met USB aangesloten, niet op wheelbase)), maar dat is een ander verhaal...

Daarna wat rondjes gereden in ACC. Vervolgens de voeding gewisseld naar die van de CSL Elite en opnieuw rondjes gereden. Voor zover ik kan beoordelen, merk ik geen verschil.
Wat ik overigens apart vind, is dat ik nergens in de software kan zien of er nou 5 of 8 NM actief is. Of ik moet het over het hoofd zien? Iemand hier ervaring mee?

EDIT
Bijna helemaal vergeten wat ik er nou van vind haha. --> een duidelijke verbetering t.o.v. de CSL Elite wat mij betreft. Veel meer detail in de force feedback! Stuur is op één of andere manier een stuk 'soepeler'. En lekker stil! Geen blazende fan meer na een paar rondjes stevig sturen. Ook iets meer kracht, maar dat vind ik zelf maar redelijk marginaal.

Al met al voor mij zeker de moeite waard als side-/upgrade van mijn CSL Elite :)
Goed bezig, d:)b heb inmiddels ook met alternatieve 180-200w voedingen succes verhalen gezien. Ben hier ook op zoek naar een adapter om de boel te testen. Twijfel alleen nog of ik een verloopstuk ga maken of dat ik de boel gewoon volledig op de voeding aansluit.

Het stuk waar je kan zien of het 5nm of 8nm is mij ook nog steeds onbekend, hoe herkent de base of hij 90w of 180w mag trekken...? Iemand een idee?

• dhrto
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de pinout van de 'standaard' 90W voeding anders is dan die van de boost kit 180W voeding. 1x 24V en 3x nul <> 2x24V en 2x nul. Misschien dat er hier iemand is die de 'standaard' voeding heeft en een fotootje wil maken van de achterkant / het schema op de voeding?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

dhrto schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:35:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de pinout van de 'standaard' 90W voeding anders is dan die van de boost kit 180W voeding. 1x 24V en 3x nul <> 2x24V en 2x nul. Misschien dat er hier iemand is die de 'standaard' voeding heeft en een fotootje wil maken van de achterkant / het schema op de voeding?
Hier staat een plaatje van de pinout:
https://www.reddit.com/r/...u_appears_to_be_the_same/

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:48

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is de cls elite niet meer te bestellen met loadcell en koppelingspedaal?

• dhrto
Thanks! Maar het gaat juist om de pinout van de niet-boostkit voeding ;)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

dhrto schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

ah excuus ;)

Niet een multimeter in huis om hem door te meten?

• dhrto
Wel een multimeter in huis, maar geen niet-boostkit voeding dus ;)
Heb namelijk de set met boostkit besteld en ontvangen, en dit knutselprojectje was meer ter lering en vermaak :)

• schraal
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:57
dhrto schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Deze is in de review van Boosted Media te zien op ongeveer 15:50.

[Voor 0% gewijzigd door schraal op 30-08-2021 10:24. Reden: typo]

iRacing Profiel

• dhrto
Thanks @schraal !
Dus idd 1 pin positief en 3 pinnen nul op de niet-boostkit voeding. Hieronder een screencap uit het filmpje

• Sinny
dhrto schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:25:
Thanks @schraal !
Dus idd 1 pin positief en 3 pinnen nul op de niet-boostkit voeding. Hieronder een screencap uit het filmpje

[Afbeelding]
Klopt inderdaad, even gechecked hier op de voeding, 1 om 3, dat zal het verschil maken dan. (y) Zou toch handig zijn als ze daar in het setup menu een of andere melding van maken lijkt me.

Inmiddels een vervangingsvoeding voor de originele csl/csw voeding gekocht, stekkertje erbij en dan maar eens knutselen van de week. :Y) zou toch mooi zijn als je de boost kit voor 40 euro in elkaar kan draaien _O-

[Voor 18% gewijzigd door Sinny op 30-08-2021 11:03]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat hebben we toch al vaker aangegeven hier? Bv hier: Señor Sjon in "Racesturen, servo's en pedalen"

• Darkangle
Staat alleen in dat het kan, niet de specifieke verschillen tussen hoe de base het weet.

• Sinny
Klopt, zelf ook al aangegeven dat er al voorbeelden stonden op YT. :+

@dhrto heb je trouwens eindhulzen gebruikt, om de draden samen te voegen?

[Voor 11% gewijzigd door Sinny op 30-08-2021 11:44]

• dhrto
Nee, ik heb de draden samengedraaid en in de klem van de vrouwelijke 2.1/5.5 connector vastgezet.
Eindhulzen zou wel een nettere optie zijn, maar die had ik niet zo liggen.

• dhrto
Overigens merk ik dat de CSL DD storing geeft op mijn V3 pedalen, in de rem.
Bij ronddraaien stuur zie ik een lichte uitslag in het rempedaal, zonder dat ik dat pedaal aanraak. Overige pedalen geen invloed, misschien omdat het rempedaal het enige pedaal is met een loadcell sensor? Nu tijdelijk 'opgelost' door de min. grens van het pedaal iets op te schuiven, maar dit is geen permanente oplossing.

@ZFLaSH jij had ook last van EMI? Heb je dit uiteindelijk op kunnen lossen? Ben erg benieuwd.

De USB kabel naar mijn V3 pedalen is al voorzien van een RF-kern aan beide uiteinden (af fabriek).

• ZFLaSH
dhrto schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:52:
Overigens merk ik dat de CSL DD storing geeft op mijn V3 pedalen, in de rem.
Bij ronddraaien stuur zie ik een lichte uitslag in het rempedaal, zonder dat ik dat pedaal aanraak. Overige pedalen geen invloed, misschien omdat het rempedaal het enige pedaal is met een loadcell sensor? Nu tijdelijk 'opgelost' door de min. grens van het pedaal iets op te schuiven, maar dit is geen permanente oplossing.

@ZFLaSH jij had ook last van EMI? Heb je dit uiteindelijk op kunnen lossen? Ben erg benieuwd.

De USB kabel naar mijn V3 pedalen is al voorzien van een RF-kern aan beide uiteinden (af fabriek).
In mijn vorige post zie je hoe ik de emi heb opgelost met ferriet kernen voor de vr bril.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Heeej, de boot met nieuwe CSL's is vertraagd. 23 november is nu naar 30 november gesprongen. De boost kit blijft op 23-11 staan.

• richards3
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Señor Sjon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:07:
Heeej, de boot met nieuwe CSL's is vertraagd. 23 november is nu naar 30 november gesprongen. De boost kit blijft op 23-11 staan.
Dat is vreemd, bij mij is die juist vorige week van 23-11 naar 19-10 gegaan. Mijn pakketje ligt blijkbaar op de speedboot.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gaat om nieuwe bestellingen. Ik weiger nog steeds drie maanden te pre-orderen. :P

• Sinny
Señor Sjon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:44:
Gaat om nieuwe bestellingen. Ik weiger nog steeds drie maanden te pre-orderen. :P
Dan kan je als je pech hebt wachten tot je een ons weegt :+

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:44:
Waarom eigenlijk?

Niet dat ik er fan van ben, integendeel, maar je kunt tegenwoordig bijna niet anders lijkt wel, of je moet tot in de eeuwigheid willen wachten op spullen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

dawg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

Waarom eigenlijk?

Niet dat ik er fan van ben, integendeel, maar je kunt tegenwoordig bijna niet anders lijkt wel, of je moet tot in de eeuwigheid willen wachten op spullen. :)
Omdat ik een hekel heb aan anderen voorfinancieren en het is ook geen aanbieding waarbij dat het wel waard zou kunnen zijn

• Sinny
Señor Sjon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:13:
[...]

Omdat ik een hekel heb aan anderen voorfinancieren en het is ook geen aanbieding waarbij dat het wel waard zou kunnen zijn
Tja, ik denk dat je er dan stiekem vanuit mag gaan dat je hem in het voorjaar van 2022 een keer binnen hebt ;) er komen nog steeds orders binnen dus die datum wordt ook steeds verder vooruit geschoven ben ik bang :+

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik ben net terug van vakantie en m'n DD is al binnen ipv over 2 weekjes :) Ziet er goed uit en ik lees dat je idd een goedkope voeding kan gebruiken. Maar ja, m'n stuur komt pas 6 oktober... Mocht er iemand een stuurtje te leen hebben hou ik me zeker aanbevolen, ik woon in regio Rotterdam. Dat hoeft niet gratis uiteraard, maar voor een mooi flesje whisky? :9 oh en een borg twv het stuur evt.

[Voor 6% gewijzigd door Aikon op 31-08-2021 11:19]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Aikon schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:04:
Ik ben net terug van vakantie en m'n DD is al binnen ipv over 2 weekjes :) Ziet er goed uit en ik lees dat je idd een goedkope voeding kan gebruiken. Maar ja, m'n stuur komt pas 6 oktober... Mocht er iemand een stuurtje te leen hebben hou ik me zeker aanbevolen, ik woon in regio Rotterdam. Dat hoeft niet gratis uiteraard, maar voor een mooi flesje whisky? :9
Breng je DD maar langs. :+

Oh wacht. :P

• WiseGuy!
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Zo, in het kader van sharing is caring. Ik heb m'n rig eindelijk in elkaar en zelfs de seat slider (zie topic rigs) gemonteerd gekregen.

Dus ik mooi m'n CSL DD en m'n Clubsport F1 2021 LE aangesloten. Klaar om eindelijk weer eens lekker te grinden in ACC...

Ik zal wel weer een maandagochtendproduct hebben want het stuurwiel werkt de helft van de tijd niet. Disconnect de hele tijd van de base en geeft dan de melding: "CAUTION Please update the firmware!". Knoppen, shifters, joystick niks werkt dan.. dat duurt een paars seconden. Dan mag je upshiften en dan doet ie hetzelfde riedeltje nog een keer. Totaal waardeloos en onbruikbaar dus.

Zijn er meer mensen met issues met stuurwiel connecties op de CSL DD (of andere base)?

Heb al contact gehad met support en die hadden alleen het aandraaien van de schroeven in het stuurwiel als mogelijke fix. Helpt ook niet. Dan moet u maar een support-ticket aanmaken. Ok, gedaan. Krijg je binnen 7 dagen antwoord... 8)7

[Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 16:40]

we only make way for the man who boldly pushes past us

• dawg
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Breng je DD maar langs. :+

Oh wacht. :P
Als je nou preordered had, had jij dit kunnen zijn. ;)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:37:
Zo, in het kader van sharing is caring. Ik heb m'n rig eindelijk in elkaar en zelfs de seat slider (zie topic rigs) gemonteerd gekregen.

Dus ik mooi m'n CSL DD en m'n Clubsport F1 2021 LE aangesloten. Klaar om eindelijk weer eens lekker te grinden in ACC...

Ik zal wel weer een maandagochtendproduct hebben want het stuurwiel werkt de helft van de tijd niet. Disconnect de hele tijd van de base en geeft dan de melding: "CAUTION Please update the firmware!". Knoppen, shifters, joystick niks werkt dan.. dat duurt een paars seconden. Dan mag je upshiften en dan doet ie hetzelfde riedeltje nog een keer. Totaal waardeloos en onbruikbaar dus.

Zijn er meer mensen met issues met stuurwiel connecties op de CSL DD (of andere base)?

Heb al contact gehad met support en die hadden alleen het aandraaien van de schroeven in het stuurwiel als mogelijke fix. Helpt ook niet. Dan moet u maar een support-ticket aanmaken. Ok, gedaan. Krijg je binnen 7 dagen antwoord... 8)7
Dat is wel zuur :(
Geen andere zut op je USB wat in de weg kan zitten? Je hebt zeker geen ander stuurwiel waar je mee kan testen, het kan natuurlijk ook iets in de CSL DD zijn.

• SlaadjeBla
Je hebt het vast al geprobeerd, maar probeer eens andere USB poorten en sluit eens alleen de CSL DD aan.
USB hubs moet je al helemaal mee uitkijken, dat gaat ook niet altijd goed.

iRacing Profiel

• WiseGuy!
GeleFles schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Dat is wel zuur :(
Geen andere zut op je USB wat in de weg kan zitten? Je hebt zeker geen ander stuurwiel waar je mee kan testen, het kan natuurlijk ook iets in de CSL DD zijn.
Zeker zuur… er is verder niks aangesloten, meerdere poorten geprobeerd. Helaas ook geen ander stuurwiel om eea uit te sluiten.

Kleine google levert wel meer mensen met het issue op. Niet zozeer gerelateerd aan de CSL DD. Probleem lijkt in het stuurwiel te zitten.

[Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 17:38]

• WiseGuy!
Kijkend naar de changelog van de vorige software versie is dit een functie om aan te geven dat wheelbase en wheel niet compatible zijn:

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:57
Hoe is dat toch mogelijk? Heb je ze als bundle gekocht of had je het wheel al eerder?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• EnzoF
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 21-09 15:56

EnzoF

Heusinkveld Engineering

WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:37:

Ik zie het niet expliciet in je bericht staan dus ik vraag het toch even ;)

Heb je al geprobeerd de firmware te updaten?

• WiseGuy!
EnzoF schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Ik zie het niet expliciet in je bericht staan dus ik vraag het toch even ;)

Heb je al geprobeerd de firmware te updaten?
Alle firmware is up to date idd. Dus de 411 driver van Fanatec. Firmware versie van het stuur is 41.

• WiseGuy!
stormbreaker schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:06:
Hoe is dat toch mogelijk? Heb je ze als bundle gekocht of had je het wheel al eerder?
Wheel werd geleverd in juli, de CSL DD begin deze maand. Beide zaten keurig nog in de doos, tot ik m'n rig op ging opbouwen (vorige week).

Toch zonde, nu staat het daar een beetje werkloos te zijn:

• R2D2
@WiseGuy! check ook de inbus IN de klem van de QR aan base zijde. Die zat bij mijn CSL-DD ook niet goed vast waardoor er toch iets van speling op de connector komt van QR en base intern met als gevolg uitval van het stuur wanneer er een hoge load op staat.

Wat je ook nog even kunt checken, aan de onderzijde van het stuur zit een kapje wat je los kunt halen (2x inbus aan de voorzijde los draaien), check even of de connectors van je schakel flippers goed vast zitten. Kans is klein dat dat het is want als ze echt niet vast zitten hoor je het wel rammelen maar ik heb ooit eens de stekkers van de APM module toen ik de standaard shifters verving op mijn Formula V2 niet goed aangedrukt en dat gaf ook rare issues.

Connectie issues spelen overigens bij meerdere gebruikers met verschillende bases, vandaar dat ik de DD2 nog lekker met oude firmware en drivers draai, bovenstaand is dus alles behalve garantie voor succes maar het kan de moeite van het proberen waard zijn.

Nog een tip die wel werkt, bel morgen tussen 14:00 en 16:00 direct naar Fanatec en kies de optie voor tech support, als je al een ticket nummer hebt kun je die doorgeven en dan gaat het een stuk sneller dan wachten op een reply via email. Ik heb het 2x op die manier gedaan en in beide gevallen was er een oplossing geregeld in 10 minuten tijd.

Een beller is sneller wanneer het gaat om RMA’s / support bij Fanatec. Legaal voorkruipen in de wachtrij zullen we maar zeggen ;)

[Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 31-08-2021 23:12]

iRacing profiel

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

dawg schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Als je nou preordered had, had jij dit kunnen zijn. ;)
Ik zou in wave 3 zitten, mijn 2021 LE bestelling liep parallel met de launch van de DD. Dus het was in juni ook al november. :P

• WiseGuy!
R2D2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:54:
@WiseGuy! check ook de inbus IN de QR aan base zijde. Die zat bij mijn CSL-DD ook niet goed vast.
IN de QR zie ik geen inbus, maar alleen de plastic fitting waar de pins in vallen? Of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 12% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 23:02]

• dhrto
ZFLaSH schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

In mijn vorige post zie je hoe ik de emi heb opgelost met ferriet kernen voor de vr bril.
Even nog een update van mijn zijde. Heb wat ferrietkernen/hulzen besteld en inmiddels heb ik het flutterende rempedaal wanneer ik aan het stuur draai (CSL DD) kunnen verhelpen met deze *ahem* geweldige constructie.

Een USB verlengkabel met 4 kernen eraan gezet op de USB-kabel van de V3 pedalen.

• R2D2
WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:00:
[...]

IN de QR zie ik geen inbus, maar alleen de plastic fitting waar de pins in vallen? Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Nee ik omschreef het verkeerd (en was dingen door elkaar aan het halen… paar lange werkdagen en korte nachten ;) ) de shaft wordt op zijn plek gehouden met de klem om de QR heen, die zat bij mij niet vast. Ik zit net te kijken naar mijn CSL-DD en er zit inderdaad geen inbus in de QR.

De klem zat bij mij niet goed vast waardoor de USB-C connector welke de shaft aan de base koppelt waarschijnlijk toch iets last had van de speling, wanneer er flink kracht op kwam had ik ook uitval van het stuur. De shaft even los halen, opnieuw inprikken en de klem goed vast draaien (let wel het is composiet dus vast is vast) heeft het toen bij mij verholpen.

iRacing profiel

• WiseGuy!
R2D2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:09:
[...]

Nee ik omschreef het verkeerd (en was dingen door elkaar aan het halen… paar lange werkdagen en korte nachten ;) ) de shaft wordt op zijn plek gehouden met de klem om de QR heen, die zat bij mij niet vast. Ik zit net te kijken naar mijn CSL-DD en er zit inderdaad geen inbus in de QR.

De klem zat bij mij niet goed vast waardoor de USB-C connector welke de shaft aan de base koppelt waarschijnlijk toch iets last had van de speling, wanneer er flink kracht op kwam had ik ook uitval van het stuur. De shaft even los halen, opnieuw inprikken en de klem goed vast draaien (let wel het is composiet dus vast is vast) heeft het toen bij mij verholpen.
Ah check. Ik snap wat je bedoelt. Zou natuurlijk kunnen dat de usb-c connector daarvan idd wat naar buiten is gekomen along the way. Ga ik morgen even checken nog. En dan 's middags maar even een belletje met Fanatec.

Vond deze idd op Fanatec forum:

[Voor 5% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 23:53]

• WiseGuy!
Heb de boel los gehad en nog een keer geconnect. Probleem lijkt wel in het stuurwiel te zitten. De ene keer verschijnt ie als CSL elite P1, dan weer als 'oude' clubsport, dan als de juiste Formule wheel v2. Knoppen werken niet. Na een paar keer drukken, verschijnt weer de melding "CAUTION Please update the firmware!" op het oled-display. De wheelbase ziet het stuur dus als niet-compatibel.

Stuur-rotatie ziet ie wel, maar dat is natuurlijk de shaft en niet het stuurwiel. Ik vermoed dat er ergens iets in de firmware van het stuurtje stuk is. Manual flash zou ik wel willen, maar welke HEX file voor mijn stuurwiel is? Geeeeeen idee...

Ik hou m'n hart vast voor al die anderen die met dit stuurtje in de doos zitten te wachten tot hun CSL DD uitgeleverd wordt. :X

Maar hoe ruk is het dat je voor een flink bedrag nu een wheelbase en een wheel hebt waar je nog geen meter mee kan rijden?!

[Voor 31% gewijzigd door WiseGuy! op 01-09-2021 10:59]

• R2D2
@WiseGuy! ik zag hem vanochtend voorbij komen in de V411 thread op het Fanatec forum inderdaad. Had een van de developers er al op geattendeerd dat ik het probleem ervaarde op de CSL-DD de dag nadat ik hem binnen had maar dat werd toen afgedaan als "kan niet en als het al zo is dan gaat het om een uniek geval".

Zo uniek is het echter niet dat Fanatec soms wat vergeet aan te draaien (en zo te lezen zijn er meer), bij de eerste Formula V2 die ik kocht zat de QR niet goed vast op het stuur wat resulteerde in een "tik" wanneer je flinke stuuruitslag had. Heb toen de CSW V2.5 welke ik toen had helemaal na gelopen, hielp niks. Alles op de rig nog eens vast gezet, wederom geen resultaat. Toen het stuur maar eens van de CSW af gehaald en verrekt, 2 van de 2 inbus boutjes op de achterzijde zaten niet goed vast, klein slagje met de inbussleutel en nooit geen last meer van gehad.

Blijft echter een bende als het gaat om drivers en software als ik die V411 thread zo door lees, de focus ontbreekt echt volledig bij het development team en het lijkt er soms wel op of ze liever nieuwe bugs introduceren dan bestaande op te lossen.
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:10:
Heb de boel los gehad en nog een keer geconnect. Probleem lijkt wel in het stuurwiel te zitten. De ene keer verschijnt ie als CSL elite P1, dan weer als 'oude' clubsport, dan als de juiste Formule wheel v2. Knoppen werken niet. Na een paar keer drukken, verschijnt weer de melding "CAUTION Please update the firmware!" op het old-display. De wheelbase ziet het stuur dus als niet-compatibel.

Stuur-rotatie ziet ie wel, maar dat is natuurlijk de shaft en niet het stuurwiel. Ik vermoed dat er ergens iets in de firmware van het stuurtje stuk is. Manual flashes zou ik wel willen, maar welke HEX file voor mijn stuurwiel is? Geeeeeen idee...

Ik hou m'n hart vast voor al die anderen die met dit stuurtje in de doos zitten te wachten tot hun CSL DD uitgeleverd wordt. :X
Ik zou mezelf de moeite besparen van het flashen en vanmiddag gewoon een belletje naar support doen. Als je slim bent maak je alvast een filmpje van het probleem en voeg je die nog toe aan het ticket, iets waar ze namelijk standaard naar vragen.

[Voor 33% gewijzigd door R2D2 op 01-09-2021 10:16]

iRacing profiel

• WiseGuy!
R2D2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:14:
Ik zou mezelf de moeite besparen van het flashen en vanmiddag gewoon een belletje naar support doen. Als je slim bent maak je alvast een filmpje van het probleem en voeg je die nog toe aan het ticket, iets waar ze namelijk standaard naar vragen.
Ja, I know. Toevallig had ik de naam van de support guy genoemd in het ticket. Ik kreeg zelfs vanochtend al een mail van support met het verzoek om de video. Deze had ik gisteren al gemaakt, maar de file upload bij het aanmaken van het ticket was behoorlijk brak, dus dat lukte niet. Inmiddels maar een nieuwe video gemaakt en deze naar ze toe gewetransfered.

Voor wie geïnteresseerd is in het gedrag, ik heb het filmpje even geüpload.

• R2D2
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:52:
[...]

Ja, I know. Toevallig had ik de naam van de support guy genoemd in het ticket. Ik kreeg zelfs vanochtend al een mail van support met het verzoek om de video. Deze had ik gisteren al gemaakt, maar de file upload bij het aanmaken van het ticket was behoorlijk brak, dus dat lukte niet. Inmiddels maar een nieuwe video gemaakt en deze naar ze toe gewetransfered.

Voor wie geïnteresseerd is in het gedrag, ik heb het filmpje even geüpload.

[Streamable: clubsport_error]
Ziet er inderdaad uit als een connectie issue tussen stuurwiel en wheelbase (en geen EMI issue waar sommigen ook last van hebben met als resultaat vage meldingen op het stuur). Zal waarschijnlijk een RMA worden van zowel stuur als base, één mazzel, ze zijn vrij snel met het oplossen van dergelijke zaken.

Nog een tipje, als je ze belt een klein beetje teleurgesteld doen dat nou uitgerekend JOU dit moet overkomen e.d. (wel netjes en begripvol blijven dat de support medewerker er ook niets aan kan doen blablabla). Toen ik de Formula V2 terug moest sturen wegens een weigerende funky switch was men zo aardig om de nieuwe alvast toe te sturen en als ik die dan had ontvangen ik de oude terug kon sturen. ;)

iRacing profiel

• WiseGuy!
R2D2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:14:
[...]

Ziet er inderdaad uit als een connectie issue tussen stuurwiel en wheelbase (en geen EMI issue waar sommigen ook last van hebben met als resultaat vage meldingen op het stuur). Zal waarschijnlijk een RMA worden van zowel stuur als base, één mazzel, ze zijn vrij snel met het oplossen van dergelijke zaken.

Nog een tipje, als je ze belt een klein beetje teleurgesteld doen dat nou uitgerekend JOU dit moet overkomen e.d. (wel netjes en begripvol blijven dat de support medewerker er ook niets aan kan doen blablabla). Toen ik de Formula V2 terug moest sturen wegens een weigerende funky switch was men zo aardig om de nieuwe alvast toe te sturen en als ik die dan had ontvangen ik de oude terug kon sturen. ;)
Ha, je bent door schade en schande wijs geworden hoor ik wel. ;)

Wel balen, want:

1) De CSL DD is geen voorraad van
2) De F1 2021 is uitverkocht, dus ook geen nieuwe van
3) Mijn vrouw heeft gisteren de omdoos van de CSL DD naar het oud-papier gebracht :(

ZUCHT

• R2D2
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:17:
[...]

Ha, je bent door schade en schande wijs geworden hoor ik wel. ;)

Wel balen, want:

1) De CSL DD is geen voorraad van
2) De F1 2021 is uitverkocht, dus ook geen nieuwe van
3) Mijn vrouw heeft gisteren de omdoos van de CSL DD naar het oud-papier gebracht :(

ZUCHT
1 - Ze hebben altijd voorraad voor RMA gevallen
2 - Zie hierboven
3 - Even een nieuwe doos opscharrelen en hem daarin terug sturen. Opvullen met oude kranten (ok, die zullen ook wel bij het oud papier liggen dus even wachten op de nieuwe weekfolders :+ ).

En ja, schade en schande inderdaad. Ik heb het volgende al eens terug gestuurd naar Fanatec wegens issues:

CSW V2.5
Achterste lager van de shaft was niet helemaal in orde, resulteerde in een beetje speling. Niet heel erg maar voor dat geld niet acceptabel en dat vond men bij Fanatec ook.

Formula V2
Eerste keer terug gestuurd vanwege een encoder waarvan de shaft waarschijnlijk een opdonder had gekregen tijdens de productie, die brak af de eerste keer dat ik er aan draaide.

Tweede keer een funky switch die niet werkte. Uitsparing van het handvat was net niet ruim genoeg waardoor de funky switch niet altijd helemaal de uitslag naar onderen kon maken. Door het handvat even los te halen en weer opnieuw vast te zetten was het tijdelijk opgelost maar na verloop van tijd kwam het toch weer terug. Ik heb toen voorgesteld een handvat swap uit te voeren maar men vond het bij Fanatec handiger me een nieuwe op te sturen en de oude te laten retourneren als ik hem binnen had.

PBME
Horizontale lijn over het scherm, rotte soldering die ik zelf ook wel had kunnen fixen maar ging hetzelfde als bij de Formula V2, nieuwe werd opgestuurd en de oude mocht retour zodra de nieuwe binnen was en goed was bevonden.

Ik ben dus niet altijd heel gelukkig geweest maar het zijn eigenlijk allemaal QC issues die gewoon voor kunnen komen bij massa productie maar wel goed opgelost zijn door Fanatec. Het hele RMA proces heeft bij Fanatec nooit langer dan een week geduurd, in de gevallen dat men nieuwe spullen opstuurde en de oude vervolgens retour moesten was het binnen 3 dagen al gefixt.

Bij Cube ben ik echter langer bezig geweest met het omgeruild krijgen van een stuur, die is 3x heen en weer gegaan voor een knop die dienst weigerde en toen ik eindelijk een werkende terug kreeg bleek dat niet het stuur te zijn wat ik opgestuurd had maar een opgelapte RMA met handvatten die er niet uit zagen. Ik was toen dus wel even klaar met Cube en hun RMA proces.

[Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 01-09-2021 11:37]

iRacing profiel

• Sinny
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:10:

Nergens last van hier, maar de goede ervaringen hoor je natuurlijk bijna nooit. ;)

• WiseGuy!
Ach, sommige zijn geboren voor het geluk. Anderen... tja, wat minder.

Ik heb nog even iets geprobeerd. Terwijl in het Fanatec Control Panel zit waar het stuur steeds connectieproblemen geeft heb ik gekeken of het nog effect heeft of ik in het hart van het stuur (in het verlengde van de as dus) druk zet met mijn handen. Dit resulteerde tot mijn verbazing in stabiel gedrag. Althans, de rev leds werken en alle knoppen werken ook. Zelfs de "CAUTION" melding verschijnt niet op het display. Op basis daarvan toch nog een keer de inbus van de QR nagelopen en nog een tandje bij weten te draaien. Echt mega mega vast zitten die nu. Zou het dan toch...? dacht ik heel even. :7 Niets is natuurlijk minder waar.

Ik ACC opgestart (wel in compatibility mode, want schijnt PC mode nog niet te ondersteunen). En verhip ik kon zelfs met het stuur door de menus navigeren en wegrijden uit de box. Geen leds en snelheid op het stuur overigens, dat werkte dan weer niet? Een rondje gereden en geen issues gevonden. Het stuur lijkt gewoon te werken. Maar ja... toen aanremmen voor een tweede rondje, insturen, bocht uit gas erop en opschakelen :w nope, geen reactie op de flippers en daar was het Fanatec logo weer op het display.. gevolgd door de CAUTION melding. Er zit dus zeker weten ergens hardwarematig in de connectie niet goed. Dat kan of in de wheelbase of in het stuur zijn. Mijn vermoeden is dat het in allebei zit.

• WiseGuy!
Nou, even gebeld met Fanatec. "U heeft al contact met support via e-mail, wacht u daar maar op een antwoord"....

• powerboat
  • Registratie: december 2003
Als ik jullie zo hoor kan ik blij zijn dat ik ongeduldig was en de podium dd1 :/ gekocht heb i.p.v. csl dd.

Is volgens mij wel een trend, de reviews bij de DD1 was destijds bij de release ook een drama wat ik overal heb gelezen. :?

[Voor 4% gewijzigd door powerboat op 01-09-2021 14:17]

• WiseGuy!
powerboat schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:16:
Als ik jullie zo hoor kan ik blij zijn dat ik ongeduldig was en de podium dd1 :/ gekocht heb i.p.v. csl dd.

Is volgens mij wel een trend, de reviews bij de DD1 was destijds ook een drama wat ik overal heb gelezen
Mwah, ik weet niet of ik regel of uitzondering ben hoor. Er zijn er ook die nergens problemen mee hebben.

• dhrto
Ik zat ook bij Wave1 van de CSL DD. Afgezien van de issue met EMI met de V3-pedalen, werkt de base hier naar behoren met een Xbox One Universal Hub. Zoals Sinny ook zegt, meestal hoor je weinig op fora van users zonder enige problemen...

Wel moet ik zeggen dat ik de mening deel van R2D2 dat software niet echt hun sterkste kant is. Driver versie 411 met de nieuwe interface voelt voor mij heel erg buggy. Ook heb ik gemerkt dat ik bijvoorbeeld niet meer handmatig de min/max kan instellen (handmatige calibratie) van mijn V3 pedalen in de nieuwe interface, als ik die via de wheelbase aansluit met de RJ12 stekker. Sluit ik de pedalen (zoals ik ze al had) los aan via USB, werk ik nog met de oude interface en kan ik dit wel prima instellen.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hier ook alleen maar blij met de CSL DD!

• R2D2
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:11:
Echt mega mega vast zitten die nu.
Mega vast zou niet nodig moeten zijn, vind de achterkant van het stuur (wat van plastic is) ook niet heel leuk, vast zou goed genoeg moeten zijn. Draai je ze TE vast loop je het risico dat het plastic aan de achterzijde barst / scheurt op den duur. Ik houd voor mezelf altijd aan "zo vast als ik hem vast kan draaien met de korte zijde van de inbus in de hand"
Ik ACC opgestart (wel in compatibility mode, want schijnt PC mode nog niet te ondersteunen).
Klopt, daarin is men afhankelijk van Kunos die een update uit moet brengen, compatibility mode zou echter geen enkele invloed op de performance van de wheelbase moeten hebben.
Mijn vermoeden is dat het in allebei zit.
Ik denk dan toch echt je stuur en waarschijnlijk een rotte connectie bij iets wat niet goed gesoldeerd is OF in de kabel die de pinnen in de QR verbind met de print in het stuur. Aan de base kant blijft eigenlijk alleen de USB-C connector over van de shaft.

Aan de andere kant, dit soort dingen is heel lastig testen wanneer je maar 1 stuur tot je beschikking hebt.
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:14:
Nou, even gebeld met Fanatec. "U heeft al contact met support via e-mail, wacht u daar maar op een antwoord"....
Dat is toch wel weer jammer dat dan weer niet lukt! Ze zullen het wel verrekte druk hebben met een wagonlading aan CSL-DD's die er uit is gegaan in combinatie met de driver / firmware issues die nu spelen. In tegenstelling tot DD1/2/CSW en Elite gebruikers moesten de CSL-DD gebruikers wel v409/410/411 gaan gebruiken en ook deze release gaat weer niet van een leien dakje.
powerboat schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:16:

Is volgens mij wel een trend, de reviews bij de DD1 was destijds bij de release ook een drama wat ik overal heb gelezen. :?
Nou de reviews waren destijds bijzonder positief, de gebruikers ervaringen wat minder ;) Daarnaast is de DD1 jaren na de release ook niet zoals hij hoort te zijn, ding zit nog steeds met de nodige bugs die er sinds dag 1 van de release in zitten (en dat geld ook voor de DD2).

@WiseGuy! heeft gewoon "domme pech" denk ik. In mijn direct omgeving ken ik 3 man die een CSL-DD heeft en waar hij zonder problemen functioneert, mijn CSL-DD moest de shaft even goed van vast gezet worden maar daarna ook geen issues meer gehad althans ik heb nog geen klachten gehoord van degene aan wie ik hem momenteel uitgeleend heb.

iRacing profiel

• WiseGuy!
R2D2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:49:

Aan de andere kant, dit soort dingen is heel lastig testen wanneer je maar 1 stuur tot je beschikking hebt.

[...]
Ja, bijzonder lastig is dat. Ik kan eigenlijk nu niets uitsluiten. Iedereen in mijn directe omgeving die iets van racen doet, zit op T300, G29, dat soort spul. Maar ja, die rijden wel :'( ;)

• MTFDarkEagle
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:44
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:57:
[...]

Ja, bijzonder lastig is dat. Ik kan eigenlijk nu niets uitsluiten. Iedereen in mijn directe omgeving die iets van racen doet, zit op T300, G29, dat soort spul. Maar ja, die rijden wel :'( ;)
Weet niet óf het verschil zal maken...
Maar zou het het proberen waard zijn om het op een andere pc/laptop te proberen?

Gegroet! Lukas

• maniac2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:59
Mijn CSL-DD lijkt grotendeels probleemvrij. Enige wat ik momenteel heb is dat ik de Fanatec H-shifter niet kan kalibreren. Zal ook eens van die ferrietkernen kopen. Wellicht dat dat het verhelpt want het is sinds de CSL-DD.
In principe kan ik mijn ZGAN CSW2.5 in de verkoop doen, maar 100% zeker ben ik nog niet :)
Driver v411 en de nieuwe Fanalab installatie ging zonder problemen gisteravond.

• R2D2
maniac2003 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:22:
Mijn CSL-DD lijkt grotendeels probleemvrij. Enige wat ik momenteel heb is dat ik de Fanatec H-shifter niet kan kalibreren. Zal ook eens van die ferrietkernen kopen. Wellicht dat dat het verhelpt want het is sinds de CSL-DD.
In principe kan ik mijn ZGAN CSW2.5 in de verkoop doen, maar 100% zeker ben ik nog niet :)
Driver v411 en de nieuwe Fanalab installatie ging zonder problemen gisteravond.
Check het Fanatec forum, er zijn er meer die er last van hebben, https://forum.fanatec.com...mment/69858#Comment_69858

CSL-DD lijkt nogal voor wat EMI issues te zorgen bij diverse mensen.

iRacing profiel

• maniac2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:59
R2D2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:58:
[...]

Check het Fanatec forum, er zijn er meer die er last van hebben, https://forum.fanatec.com...mment/69858#Comment_69858

Had al wat gelezen inderdaad toen ik op zoek was naar waarom ik mijn shifter niet kon kalibreren.

• WiseGuy!
MTFDarkEagle schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:08:
[...]

Weet niet óf het verschil zal maken...
Maar zou het het proberen waard zijn om het op een andere pc/laptop te proberen?
Enige andere optie voor mij is dan op een macbook met bootcamp. Geen idee hoe representatief dat is, maar is natuurlijk simpel te proberen..

Kreeg al mail van support. Dat ik zowel stuur als wheelbase op moet sturen. Aangezien ik geen ander stuur heb om uit te sluiten dat het niet aan de wheelbase ligt. Wat een gedoe

[Voor 18% gewijzigd door WiseGuy! op 01-09-2021 18:15]

• ZFLaSH
dhrto schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Even nog een update van mijn zijde. Heb wat ferrietkernen/hulzen besteld en inmiddels heb ik het flutterende rempedaal wanneer ik aan het stuur draai (CSL DD) kunnen verhelpen met deze *ahem* geweldige constructie.

[Afbeelding]

Een USB verlengkabel met 4 kernen eraan gezet op de USB-kabel van de V3 pedalen.
Hartstikke goed gedaan en er is niemand die naar die kabels lijkt :D

• dawg
  • Niet online
R2D2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:58:
[...]

Toch vervelend, zoveel mensen uitgekeken naar de CSL DD, lang moeten wachten, en dan dit.

Al lijkt het dat dit soort launch problemen vaker bij Fanatec voorkomen, toch apart voor zo'n grote speler. Vind ik. :)

Anyhow. Iedereen veel plezier met de DD, is echt een andere, meer immersieve rijervaring.

• Darkangle
dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:25:
[...]

Toch vervelend, zoveel mensen uitgekeken naar de CSL DD, lang moeten wachten, en dan dit.

Al lijkt het dat dit soort launch problemen vaker bij Fanatec voorkomen, toch apart voor zo'n grote speler. Vind ik. :)

Anyhow. Iedereen veel plezier met de DD, is echt een andere, meer immersieve rijervaring.
Als het doa gehalte 1 a 2% is zitten ze zeer netjes. Gezien we niet weten welk getal het is en alleen wat anecdotal verhaaltjes horen is dat allemaal onderbuik gebrabbel in dat opzicht.

Klinkt hard maar is niet naar bedoeld.

• WiseGuy!
M'n MacBook met bootcamp maar eens geprobeerd. Fanatec 411 drivers geïnstalleerd en de wheelbase aangesloten. Het issue in het Fanatec Control Panel lijkt wel opgelost te zijn met mijn laatste keer schroeven in de QR aandraaien, maar dat was op m'n pc ook al het geval.

Heb Project Cars 2 aangeslingerd op de MacBook en met de laptop op schoot een paar rondjes gereden, totdat hetzelfde weer gebeurde. Knoppen reageren niet, Fanatec logo in beeld (volgens mij doet ie dat als wheel reboot ofzo) en de CAUTION melding er weer bij.. Helaasch. Sowieso doet helemaal niks van het wiel het (rev leds niet, display niet). Hebben anderen dit ook (in ACC, PC2, ...)?

Omdat ik nu op m'n laptop zat en geen headphone op had, hoorde ik nog iets wat me nóg meer zorgen baarde. Er kwam een harde *clunk* uit de wheelbase toen die in game uitviel. Als er binnenin iets tegen de shaft beukte. Het was een soort metaal-op-metaal geluid.

• Sinny
dhrto schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

EDIT

Wat een verschil..... 8)7 180+ watt powerbrick van amazon 32 euro, een kabeltje + koppelstuk 8 euro, verschil in gevoel... onbetaalbaar, voor de rest masterc4rd zullen we maar zeggen. 8)

• dhrto
Sinny schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:12:
[...]

Wat een verschil..... 8)7 180+ watt powerbrick van amazon 32 euro, een kabeltje + koppelstuk 8 euro, verschil in gevoel... onbetaalbaar, voor de rest masterc4rd zullen we maar zeggen. 8)
Nice! Gelukt zo te horen en ook duidelijk verschil tussen 5 en 8 Nm dus? Heb jij nog kunnen ontdekken of het ergens in de software te zien is in welke 'mode' de wheelbase draait, of is dit kennelijk echt alleen een hardware dingetje met het verschil in pinout tussen de voedingen?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:04:
M'n MacBook met bootcamp maar eens geprobeerd. Fanatec 411 drivers geïnstalleerd en de wheelbase aangesloten. Het issue in het Fanatec Control Panel lijkt wel opgelost te zijn met mijn laatste keer schroeven in de QR aandraaien, maar dat was op m'n pc ook al het geval.

Heb Project Cars 2 aangeslingerd op de MacBook en met de laptop op schoot een paar rondjes gereden, totdat hetzelfde weer gebeurde. Knoppen reageren niet, Fanatec logo in beeld (volgens mij doet ie dat als wheel reboot ofzo) en de CAUTION melding er weer bij.. Helaasch. Sowieso doet helemaal niks van het wiel het (rev leds niet, display niet). Hebben anderen dit ook (in ACC, PC2, ...)?

Omdat ik nu op m'n laptop zat en geen headphone op had, hoorde ik nog iets wat me nóg meer zorgen baarde. Er kwam een harde *clunk* uit de wheelbase toen die in game uitviel. Als er binnenin iets tegen de shaft beukte. Het was een soort metaal-op-metaal geluid.
Voor de revleds en display heb ik ook wat moeten spelen met instellingen om ze werkend te krijgen, voor F1 2021 en acc werkt dat native en heb je geen fanalab nodig, bij mij zat fanalab juist in de weg.

Die clunk heb ik ook als ik m’n auto hard tegen een muur parkeer, geen idee of dat een ‘defect’ is…

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:57
Als ik ooit naar Fanatec overstap qua stuur en base ga ik gelijk 2 wheels kopen, dan heb ik nooit dit probleem dat ik weer weken moet wachten.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• R2D2
WiseGuy! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:04:

Gebeurd ook wel eens bij de DD1/2, kan op zich geen kwaad en klinkt ernstiger dan het is. Het is allemaal metaal daarbinnen en een abrupte onderbreking van de FFB / ontkoppelen zorgt voor een "kloink" die nog eens een keer versterkt wordt doordat veel bases op een rig gemonteerd zijn. Het klinkt dus erger dan het is, ik had het bij de laatste V3xx firmware iedere keer als ik de base uit zette.

Zolang alles gewoon soepel draait als je een slinger aan het stuur geeft niets om je zorgen over te maken in ieder geval.
stormbreaker schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:29:
Als ik ooit naar Fanatec overstap qua stuur en base ga ik gelijk 2 wheels kopen, dan heb ik nooit dit probleem dat ik weer weken moet wachten.
Overdrijven is ook een vak :+. Als je in de States o.i.d. woont kan het soms lang duren maar hier in Europa is Fanatec vrij snel met het oplossen van hardware gerelateerde RMA's. De keren dat ik iets terug heb moeten sturen heeft dat nooit langer dan een week geduurd en geen "weken".
dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:25:
[...]

Problemen heeft iedere fabrikant, ook een Simucube, VRS, Ascher of een Cube (die laatste misschien nog wel de meeste verhoudingsgewijs). Vergeet niet dat Fanatec niet alleen meer aantal weg zet dan praktisch alle bovengenoemde fabrikanten bij elkaar en dat dat dus ook als resultaat heeft dat je OOK heel veel gebruikers aan trekt die misschien niet zo'n heel groot probleem oplossend vermogen hebben of verder zoeken zoals een @WiseGuy! maar die meteen richting Facebook rennen om daar te gaan roepen hoe waardeloos Fanatec wel niet is.

En het grote probleem bij Fanatec is de software / drivers en de problemen die daar uit voortvloeien. Qua hardware mankeert er echt weinig aan, de software is de achilleshiel en dat blijkt ook maar weer met de CSL-DD en het gehaast waarmee men dan een nieuwe set drivers en firmware uit brengt.

In plaats van gewoon pas uit te gaan leveren op de geplande datum besluit men de uitlevering een maand naar voren te trekken terwijl de nieuwe drivers en firmware nog niet echt af en goed getest waren. Ik vind dat persoonlijk een hele vreemde keuze van Fanatec, waarom niet gewoon nog even die 3 weken pakken om zaken echt GOED door te testen en dan een week eerder uitleveren als gepland, worden mensen nog steeds heel blij van (want eerder dan gepland in huis).

iRacing profiel

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Aangezien het waarschijnlijk bij een hoop testers wel goed werkte, kan het zijn dat dat gewoon niet gevonden is voor release.

• MTFDarkEagle
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:44
Señor Sjon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:34:
Aangezien het waarschijnlijk bij een hoop testers wel goed werkte, kan het zijn dat dat gewoon niet gevonden is voor release.
Idd..

Plus, als consument krijg je nooit een goed beeld van de verhouding tussen wel- en niet werkende systemen.
De "het werkt niet!"-roepers hoor je. Die gene waar het prima werkt, zul je veel minder (vocaal) horen.

Om die balans dan maar een klein beetje bij te trekken ( :+ ): de mijne werkt vooralsnog, hard- & software matig perfect *O*

Gegroet! Lukas

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee