Wilco88nl schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:03:
[...]
Uiteraard zijn de sturen voor Simucube gewoon wat duurder. Alleen daar krijg je ook weer een hogere kwaliteit voor terug. Zoals de genoemde Ascher sturen, die zijn net een tandje mooier (mening) dan wat Fanatec te bieden heeft. Zelf kan ik de SRB BB Ultra aanraden en dan zelf op zoek naar mooi stuur dat jouw wensen waarmaakt..
Fanatec heeft een hele sterke line-up neergezet. Maar om nu al de CSL DD te gaan vergelijken met een Simucube slaat de plank denk ik wel grondig mis, natuurlijk is het goedkoper.. maar het is simpelweg niet het beste wat er te krijgen is, dat is wat mij betreft Simucube wel. En daar betaal je voor.
Hoe ervaar je het verschil trouwens tussen beide dd wheelbases ingame? Is er überhaupt iets merkbaar?
Waar lees je dat ik de CSL-DD vergelijk met Simucube? De CSL-DD gaat namelijk nooit een match zijn met de DD1/2 of SC2 al is het alleen al om de headroom die op die laatste velen malen groter is.
Daarnaast is de Ascher natuurlijk niet ietsje duurder maar gewoon bijna 2x zo duur als een V2.5 en dan lever ik nog in ook op functionaliteit bij de Ascher.
De Fanatec V2.5 (ge-update versie met MPM) heeft ook magnetische shifters, best wel wat meer features en ook nog een display. Is hij perfect? Nee de QR is natuurlijk een stuk minder dan bij de Ascher om maar een voorbeeld te noemen maar de Ascher is wel bijna een keer zo duur terwijl dat verschil in kwaliteit echt geen enkele rol gaat spelen in een sim.
Fanatec komt ook nog met 2 FIA gehomologeerde sturen op de proppen, allemaal heel leuk en aardig maar je hebt er echt helemaal niks aan met sim racen en als ik dan een BMW M4 GT3 zou kopen mag ik er vanuit gaan dat daar standaard een stuur in zit en zou ik die altijd nog kunnen gebruiken
Ascher maakt prachtig mooi spul maar het is in mijn ogen wel een paar honderd euro te duur en dat iemand anders daar anders over denkt is natuurlijk helemaal prima, nogmaals je zult mij nergens zien beweren dat het rotzooi is of inferieur aan een Fanatec stuur maar als ik de afweging moet maken tussen goede kwaliteit en misschien wat teveel knoppen vs ultieme kwaliteit en misschien net een knop te weinig kies ik voor het eerste.
Verschil tussen de wheelbases is er wel degelijk overigens. Door het type motor loopt de Simucube een stuk soepeler dan de DD1/2 wanneer de base uit staat… maar dat is irrelevant. Je merkt het ook wanneer er heel weinig load op staat, filtering van de SC2 is daar gewoon wat beter.
Onder aan de streep moet ik heel eerlijk bekennen dat ik het verschil amper merk, ja de eerste ronde lukt het nog wel om het verschil te voelen maar daarna merk je er weinig meer van en moet je echt op de details gaan letten wat in mijn geval altijd resulteert in de eerst volgende bocht op de kop in de muur belanden
Het verschil is er dus wel maar uiteindelijk is dat echt gekloot in de marge en gaat het nergens om en kun je veel beter kijken naar de randzaken zoals het eco systeem of support voor drivers en software. Dat eerste is echt iets wat Fanatec gewoon veel beter voor elkaar heeft, dat tweede wil ik het niet eens over hebben in het geval van Fanatec want de drivers, software en firmware zijn gewoonweg matig en sommige bugs staan al een kleine 2 jaar open.
Lang verhaal kort, ja er is een verschil maar onder aan de streep kost het je in beide gevallen een bak geld maar heb je ook wel echt iets goeds in handen (op hardware vlak dan).