Afgelopen zaterdagavond dan eindelijk mijn 'SimMakerz Magnetic SimShifterZ Hybrid GT for Fanatec' mogen ontvangen. De Franse post hielp niet echt mee en dat leverde een paar weken vertraging op.
Dus tijd om te knutselen en het Porsche 918 RSR stuur te voorzien van magnetische flippers.
De set die je ontvangt omvat het volgende:
:strip_exif()/f/image/XO0FpQgnRud8SunhSw0ARtME.jpg?f=fotoalbum_large)
De flippers en verbinding met de 3D-geprinte behuizing zijn van carbon fibre, +- 2.6/2.8mm dikte. Fractie dunner dan de Fanatec's op mijn Fanatec F1 2020 L.E. stuur.
Helaas wordt er niet gespecificeerd welke microswitch is gebruikt, zal kijken of ik hier nog antwoord op kan krijgen.
Voor het beeld, de stock flippers:
en dan begint het knutselen.
De beschrijving van SimMakerz is goed te volgen en legt de stappen vrij duidelijk uit.
Dus eerst de kap eraf en demontage van de originele flippers:
Flippers gedemonteerd:
en daarna ook het schakelsysteem:
Dan volgt het pielen om het stekkertje van de nieuwe flippers aangesloten te krijgen, de ruimte is ehh... wat beperkt. Dus na wat gevloek is het uiteindelijk gelukt.
Klaar om te testen voordat ik de kap weer monteer:
Alles in een keer werkend. Tijd voor een testrondje met de Porsche 911 op Imola. Gevoel is erg goed en doet wat mij betreft niet onder voor de originele Fanatec shifters die helaas niet passen op dit stuur.
De 'snap' van het schakelen voelt een stuk beter dan de lange slag van de originele flippers. Na mijn testrondes was het voor het gevoel wel wat ver reiken naar de flippers. Ondertussen zijn ze wat breder gezet zodat het meer overeenkomt met de stock flippers qua greep.
Heeft de set nog aandachtspunten?
Ja. De originele flippers zitten vast aan een metalen behuizing, dat is in mijn beleving een stuk robuuster dan een 3D-geprinte behuizing. Dus ik hoop dat het plastic de tand des tijds overleeft.
Verder is het uitgesneden plusje in de rechterflipper wat scherp aan de blote vingers. Wanneer je met handschoenen rijd merk je er uiteraard niets van. Tot nu ben ben ik er nog niet achter blijven haken maar wat mij betreft mag dit iets beter worden afgewerkt.
Al met al erg blij mee.