This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sjon, zoals je weet zat ik vorige week ook te wikken en te wegen tussen de Kaprals en de HE. Ook ik vond het prijsverschil groot, maar aangezien ik een kei ben in mijzelf een budget te geven en het budget 5 minuten later lachend te overschrijden toch maar voor de HE’s gegaan.Señor Sjon schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:48:
Maar gas is in principe niet afhankelijk van druk zoals remmen dat wel zijn.
Mijn shortlist (van variabele lengte) hangt nu een beetje tussen Kapral en DC. Zou om een duosetup gaan van gas/rem. Heusinkvelds zijn gelijk 200 euri duurder.
En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.. nu was (bijna) alles een verbetering t.o.v. mijn G29 pedalen waar ik voorheen mee reed, maar dat het zo’n groot verschil was had ik niet durven denken. Wat ik ook mee heb laten wegen is dat HE een Nederlands bedrijf is, waardoor het, waarschijnlijk makkelijker/sneller is om zaken geregeld te krijgen.. mocht er in de toekomst iets aan de pedalen mankeren.
Kon zelf bij de Kapral pedalen ook niet achterhalen hoelang zij garantie geven.
We meten bij het gaspedaal en de koppeling gewoon de afstand, maar we doen het met loadcells.Señor Sjon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:55:
[...]
De DC's gebruiken een hall sensor voor het gaspedaal, Kapral gebruikt loadcell. Waarom zou je loadcell gebruiken voor gas? Gaspedaal is normaal gesproken afhankelijk van positie (openen gasklep) en rem van druk. De DC's zouden dan een logischer keuze zijn. Ik rij nu met een oude G25, maar het gevoelloze remmen helpt niet mee om de ABS los te laten in de opties.
Al onze pedalen gebruiken loadcells. (Niels was overigens de eerste met pedalen waarbij alle 3 pedalen loadcells gebruiken)Hupske schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:38:
Meca cups gebruikt ook lc op alle pedalen en volgens mij Heusinkveld zelfs ook sommige sets.
Loadcell en hall zijn toch even onverslijtbaar? Een potmeter daarentegen niet.Arfalas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:18:
@EnzoF Puur ter interesse, is dat omdat een loadcell niet/minder slijt dan bijv een hall sensor of potmeter?
https://fanatec.com/eu-en/mediagallery
Toch benieuwd of er wat nieuws in de nabije pijplijn zit...
Iemand op reddit had support gemaild op de 14e
"Due to the great popularity of this product, it is currently sold out in your region. To accommodate demand for this item, our supply chain process requires replanning, while still ensuring availability of other products. Since this is a complex process – especially in light of corona complications and delays – we cannot provide you with an exact availability date any time soon. We do, however, want you to know we’re working hard on making products available to our customers and keeping our warehouses stocked."
What's missing from @Simucube ?#soon #simucube pic.twitter.com/WxwF8O5y1e
— SIMUCUBE (@Simucube) 24 februari 2021
/f/image/PPK7i3LIadPvILdbZTZJxlPW.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee wat dat moet voorstellen.
Even wat anders, wat doen jullie met de USB draadjes van de stuurtjes? Bij mij zit de aansluiting (usb verlengsnoer) aan de zijkant van de rig en plug ik hem er zo in. Maar hij schiet er nogal snel uit bij wat heftigere bewegingen. Weet niet of het verstandig is om het met een tie rib vast te zetten? Maar switchen van stuur kost dan wat meer tijd.
Vaak wordt een krulsnoer gebruikt om iets meer 'rek' te krijgen zonder dat er direct een hele lange kabel aan hangt...evuijtert schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:13:
[...]
Geen idee wat dat moet voorstellen.
Even wat anders, wat doen jullie met de USB draadjes van de stuurtjes? Bij mij zit de aansluiting (usb verlengsnoer) aan de zijkant van de rig en plug ik hem er zo in. Maar hij schiet er nogal snel uit bij wat heftigere bewegingen. Weet niet of het verstandig is om het met een tie rib vast te zetten? Maar switchen van stuur kost dan wat meer tijd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnM4A8oglZEGiLKRJsxjK1SK.jpg?f=user_large)
Zoeken op Google: https://www.google.nl/sea...l=nl#imgrc=BrxVBO4_B4q7DM
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat de plug los schiet. Daarom gebruiken sommige fabrikanten ook DIN-connectors. Die schieten niet "zomaar" los. Zie onder meer https://www.simracingmach...y-din-connector-usb-cablealexbl69 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:06:
[...]
Vaak wordt een krulsnoer gebruikt om iets meer 'rek' te krijgen zonder dat er direct een hele lange kabel aan hangt...
[Afbeelding]
Zoeken op Google: https://www.google.nl/sea...l=nl#imgrc=BrxVBO4_B4q7DM
Is een wat duurdere maar wel robustere oplossing. Alternatief is wireless uiteraard, maar ook dat komt met een prijskaartje
Mijn stuur heeft een usb coil snoer. Op het stuur zelf zit ie vast met een din connector inderdaad, die schiet niet los.
ik vind dat de coil snoer al slap hangt en voldoende speling heeft, hij hang al bijna op mijn benen. ik plug hem aan de zijkant tegen de opstaande profiel in aan.
misschien dat ik hem eens naar achteren moet hangen ipv opzij.
Klopt, die heb ik ook aan m'n simucube. Maar als een stuur enkel een 'normale' usb stekker heeft heb je daar toch niets aan?kroegtijger schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:36:
[...]
Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat de plug los schiet. Daarom gebruiken sommige fabrikanten ook DIN-connectors. Die schieten niet "zomaar" los. Zie onder meer https://www.simracingmach...y-din-connector-usb-cable
Is een wat duurdere maar wel robustere oplossing. Alternatief is wireless uiteraard, maar ook dat komt met een prijskaartje
is wel om te bouwen, maar ziptie werkt ook danalexbl69 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:26:
[...]
Klopt, die heb ik ook aan m'n simucube. Maar als een stuur enkel een 'normale' usb stekker heeft heb je daar toch niets aan?
De handige tweaker kan m natuurlijk ombouwen, maar het is handiger om er bij aanschaf al rekening mee te houden de volgende keeralexbl69 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:26:
[...]
Klopt, die heb ik ook aan m'n simucube. Maar als een stuur enkel een 'normale' usb stekker heeft heb je daar toch niets aan?
ik ga er eens naar kijken in ieder geval, bedankt vd tip!kroegtijger schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:00:
[...]
De handige tweaker kan m natuurlijk ombouwen, maar het is handiger om er bij aanschaf al rekening mee te houden de volgende keer
Hoe dan? Ik zie niet zo snel iets wat een magnetisch veld opwekt die dat kan verstoren.EnzoF schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:15:
Wij vinden een loadcell gewoon een stuk makkelijker om mee te werken. Een hall effect sensor is ook een goede optie, maar je moet dan bijvoorbeeld wel meer rekening houden met de omgeving aangezien dit invloed kan hebben op het magnetisch veld dat gemeten wordt.
Ik hoef echt niet achterover te liggen maar zou wel echt willen merken als ik omhoog rij... Verwacht ik te veel?
Overigens is het een ander soort cueing wat je doet, waar jij naar vraagt wordt soms beschreven als 'terrain cueing', dat moet maar net in de software zitten lijkt me. Je bent nu toch aan het simuleren wat de vering doet het meeste van de tijd. In jouw geval zou je dit dus denk ik enkel zo extreem voelen als je virtueel een te zwaar/verkeerd geladen aanhangwagen achter je hebt hangen die je achteras zo omlaag trekt dat de bumper over het wegdek schraapt.
Bedenk trouwens ook dat die maximale graden of slag altijd wel met een 'maar' komt. De boel moet ook weer afgeremd worden of van richting veranderd kunnen worden. Je kunt dus mechanisch wel een bepaalde slag kunnen maken, maar in gebruik zou ik daar niet raar van staan te kijken als daar de helft of 3/4 van overblijft
[ Voor 69% gewijzigd door Schuey op 02-03-2021 10:43 ]
Bedankt dat je dit meld.superduper schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:02:
Ik heb nu een week of zo mijn DOF-H3 en ik moet zeggen dat het enorm snel went. Negatief gezien zou je dus kunnen zeggen dat het leuke er snel vanaf gaat. Misschien komt het omdat ik de 'uitslag' van de rig wat vind tegenvallen. met name de pitch (neus op en neer) voelt heel beperkt. Ik heb al veel zitten tunen in de SRS en die uitslag staat al op maximaal. Volgens de specs zou het 20° zijn (zal eens nameten of hij dat ook haalt), maar dat is in de praktijk blijkbaar niet zo indrukwekkend.
Ik hoef echt niet achterover te liggen maar zou wel echt willen merken als ik omhoog rij... Verwacht ik te veel?
Overweeg in een gekke bui wel eens om zo'n systeem te kopen maar twijfels over de immersion hielden me tegen (en de kosten natuurlijk
Heb er al tig filmpjes op Youtube over gezien, maar daar is iedereen (testers en kopers) razend enthousiast. Logisch natuurlijk, reviewers willen vaker spullen testen en zijn dus niet kritisch, terwijl iemand die net privé 10K heeft gespendeerd aan een speeltje er ook met een roze bril naar kijkt.
G-krachten simuleren klinkt altijd gaaf tot je er over gaat nadenken. Met de kleine slag van de huis motion setjes beweeg je in principe niet meer dan de vering. Natuurlijk voel je ook wat 'g-kracht' omdat er dus door het principe van beweging een massa vertraagd of versneld wordt.Fucitol schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:02:
Je wilt toch juist g-krachten simuleren, niet zozeer of alleen wat de vering doet? Want dan ervaar je g-krachten namelijk heel anders afhankelijk v/d auto aangezien een formule auto met zeer stugge vering hoge g-krachten genereert maar heel weinig vering-travel heeft. Het zou lijkt mij een combinatie moeten zijn van vering (voor bumps etc.) en g-krachten toch?
Het in principe simuleren van g-krachten is niet echt de bedoeling van dit soort simulatoren. Vandaar dat je vaak hoort spreken dat alleen de 'onsets' belangrijk zijn, de initiele beweging. Ook daar zit je voor thuisgebruik gebonden aan een kleine maximale kracht. Langdure kracht in een bepaalde of wisselende richting is dus niet mogelijk, want je hebt fysieke limitaties en de natuurwetten zijn ook nog een ding.
Ik heb zowel SXF100 als dbox systemen gereden en ik vond ze echt heerlijk om vooral de vering te simuleren. Meer dan dat wil/kan ik niet van ze verwachten. En wat ze doen, doen ze echt wel goed!
[ Voor 10% gewijzigd door Schuey op 02-03-2021 11:26 ]
Maar als je verwacht steil eau-rouge op te vliegen, neuh. Oval racen is ook wel lachen, maar niet echt mijn ging..
De DOF set ligt rond de 2 k€; waar je nu sommige mensen dat ziet neerleggen voor een GPU zou ik de keus echt voor de beleving van de DOF maken.
Was ook in de veronderstelling dat juist het 'hangen' (in alle richtingen) zorgt voor gevoel van g-kracht; je wordt je stoel ingedrukt wanneer je achterover hangt, zoiets. Afgezien daarvan denk ik dat iets als een GS-5 G-seat misschien beter is voor de 'sustained g-forces'.Schuey schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:22:
[...]
G-krachten simuleren klinkt altijd gaaf tot je er over gaat nadenken. Met de kleine slag van de huis motion setjes beweeg je in principe niet meer dan de vering. Natuurlijk voel je ook wat 'g-kracht' omdat er dus door het principe van beweging een massa vertraagd of versneld wordt.
Zelf twijfel ik nog tussen een SFX-100 of eerst een goede seatbelt-tenstioner, dat schijnt - zeker in VR - ook echt veel toe te voegen, vooral natuurlijk bij het aanremmen.
Op een paar punten op de Nordschleife overigens, voegt dat wel degelijk iets toe
Ik ben het zeker eens met je opmerking over de g-seat. Het is dat of een ontzettend grote bedrijfshal met een sim op een XY tafel a la Toyota. En ook daar komen ze workspace te kort
Als je een sfx100 geprobeerd hebt vs een enkel een seat tensioner dan is het no contest denk ik in het voordeel van de sfx100
Als er weer een SimRace Expo is ben je welkom op de Sim-Lab stand om een dbox te proberen hooralexbl69 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Overweeg in een gekke bui wel eens om zo'n systeem te kopen maar twijfels over de immersion hielden me tegen (en de kosten natuurlijk).
[ Voor 76% gewijzigd door Schuey op 02-03-2021 11:45 ]
Zal dat zeker doenSchuey schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:28:
Als er weer een SimRace Expo is ben je welkom op de Sim-Lab stand om een dbox te proberen hoor
het is niet geschikt om g krachten te simuleren imo, dan moet je denken aan g-seat, wind, belt
@Fucitol ga eerst voor tactile, daarna sfx100 en daarna voor belt imo; op discord van simfeedback staan ook veel manuals om zelf belt tensioners te maken die aanvullend werken op sfx100
tactile is imo belangrijker nog dan motion of iets anders, als de hele rig mee vibreert met de RPMs van je motor geeft dat een goede immersie imo!
Vergelijk je nu een seat mover met een platform mover? Sfx is een platform mover, als ik rem blijft de afstand tot het rempedaal hetzelfde.LogLeg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:38:
Wat ik ervaar op basis van de motionrig die ik zelf gebouwd heb is dat het zitten bovenop het knikpunt de immersie verlaagt. Ik ben inmiddels op zoek naar een manier om aan een knikpunt te "hangen". Het probleem is namelijk dat als je alleen G-krachten gebruikt om je stoel te bewegen dat bij het remmen de stoel naar voren kantelt om je met de neus naar beneden te richten. Dit heeft alleen het effect dat de stoel je een klein stukje naar voren accelereert. Hetzelfde geldt voor de andere kanten op, de acceleratie is precies omgekeerd als je bovenop het knikpunt zit. De SFX100 heeft dit "probleem" ook volgens mij. Wanneer je aan een knikpunt "hangt" zal de acceleratierichting kloppen. Echter vereist hangen een compleet andere constructie dan een relatief simpel systeem als SFX100 of die van DOF.
Dat en geeft problemen aan die software matig een vinkje zijn.evuijtert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:11:
[...]
Vergelijk je nu een seat mover met een platform mover? Sfx is een platform mover, als ik rem blijft de afstand tot het rempedaal hetzelfde.
De surge moet na de initiele beweging weer de rig terug naar 'het midden' gaan bewegen om weer workspace vrij te maken voor nieuwe bewegingen.
Dit gaat je niet lukken met een 3DOF apparaat als een sfx100, die kan namelijk helemaal geen translaties doen in XY waar je naar zoekt. Dat zou hem namelijk een 65 dof maken
Dit is wat ik bedoel ja. Het kan met 6DOF of met een schommelconstructie, maar dat laatste maakt het geheel erg grootSchuey schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:57:
Je wilt het eigelijk allebei en onafhankelijk. De kanteling moet constant blijven met je veren zodat je weet dat je neus naar beneden blijft voor het insturen.
De surge moet na de initiele beweging weer de rig terug naar 'het midden' gaan bewegen om weer workspace vrij te maken voor nieuwe bewegingen.
Dit gaat je niet lukken met een 3DOF apparaat als een sfx100, die kan namelijk helemaal geen translaties doen in XY waar je naar zoekt. Dat zou hem namelijk een 6 dof maken
Gat in de markt! Zeker als je daar traction loss inbouwd die met 2 actuators werkt zodat je beter onderstuur van overstuur onderscheid omdat je dan het draaipunt kan verleggen.
Alleen hoe de boel aan te sturen, geen idee
[ Voor 65% gewijzigd door Schuey op 03-03-2021 15:02 ]
Niet om nu SFX100 per se te promoten, maar de software Simfeedback ondersteunt dit allemaal prima. Er zijn diverse mensen die surge toegvoegd hebben (4DOF) Er zijn er ook bij die traction control al toegevoegd hebben (5DOF). In de discord staan een heleboel howto en handleidingen om het verder uit te breiden.Schuey schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:01:
Of je maakt een XY platform voor de SFX100
Gat in de markt! Zeker als je daar traction loss inbouwd die met 2 actuators werkt zodat je beter onderstuur van overstuur onderscheid omdat je dan het draaipunt kan verleggen.
Alleen hoe de boel aan te sturen, geen idee
Er zijn ook diverse mensen die bezig zijn geweest met een Gseat alternatief deze bijvoorbeeld: https://www.rowanhick.com/motion-simulator al is dit wel een stuk gecompliceerder
Ik heb zelf gewoon 3dof en wat ik van een paar mensen hoor is dat het effect van surge en onderstuur/overstuur allemaal minder aanvoelt dan het standaard 3dof, dit is 'belangrijker' zo ik heb begrepen
[ Voor 10% gewijzigd door evuijtert op 03-03-2021 18:26 ]
Over jouw laatste opmerking, snap ik wel een beetje. Voor goede translaties heb je gewoon genoeg slag en kracht nodig. Ik denk dat je die moeilijk effectief haalt zonder grote footprint/dure hardware. Beetje translatie moet die langere duw in de rug zijn en niet even een knietje van het vervelende kind achter je in de bus
Ook dan kom ik weer terug bij mijn Toyota voorbeeld. Het is zelden écht genoeg. Dan kun je beter een auto kopen
Uiteindelijk is de geometrie van een opstelling best belangrijk. Je kunt iets wat als 3dof bedacht is wel uitbreiden, maar mechanisch loop je erg snel tegen design limitaties. Met een beetje Steward platform krijg je gratis 6 vrijheidsgraden, omdat die aan de voorkant zo is bedacht.
Zou het voor het geld wel weten, met SFX100 de vering doen en goed instellen en daarvan genieten
[ Voor 42% gewijzigd door Schuey op 03-03-2021 19:07 ]
Dat gaat wel werken. Enige vereiste is dat je voor iedere transducer een kanaal beschikbaar hebt. Sim Hub is een aanrader voor het configureren van de effecten.Eddye schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:
Ik zit nu te kijken naar transducers voor mijn simrig. Ik heb een oude Marantz 5.1 receiver. Ik wil die gebruiken voor het aansturen van de transducers. Die receiver sluit ik dan aan via HDMI aan de videokaart en het geluid komt via de onboard soundkaart. Is dit zo mogelijk of zie ik iets over het hoofd?
Dat moet wel lukken. Ik zat te denken aan 3 stuks; 2 bij de pedalen en 1 onder de stoel. Dan kan ik evt nog uitbreiden naar 5.SlaadjeBla schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:24:
[...]
Dat gaat wel werken. Enige vereiste is dat je voor iedere transducer een kanaal beschikbaar hebt. Sim Hub is een aanrader voor het configureren van de effecten.
Ik zit te denken aan 3 Dayton Audio TT25 Puckjes.
Herstel, het zijn 2 TT25 en een BST-2 geworden. Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen v.w.b. gevoel.
[ Voor 10% gewijzigd door Eddye op 05-03-2021 14:02 ]
Ik speel F1 2020 en de opvolgers en dacht zelf aan een Logitech stuur maar las laatst dat Trustmaster ook erg goed moest zijn?
Had zelf deze op het oog :
G920
[ Voor 25% gewijzigd door G_Dragon op 07-03-2021 19:00 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik heb de thrustmaster TX, reden om die te kiezen is wisselbare sturen, pedalen zijn tegenwoordig ook een loadcell variant voor en belt driven ipv gears. Op marktplaats zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar, dus dat was geen issue wat speelde. Staat nu een op v&a, misschien kan daar wat van af, en koop dan de loadcells.G_Dragon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:36:
Welk racestuur raden jullie aan voor de Xbox One?
Ik speel F1 2020 en de opvolgers en dacht zelf aan een Logitech stuur maar las laatst dat Trustmaster ook erg goed moest zijn?
Had zelf deze op het oog :
G920
Bedankt voor de reactie,voog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:00:
[...]
Ik heb de thrustmaster TX, reden om die te kiezen is wisselbare sturen, pedalen zijn tegenwoordig ook een loadcell variant voor en belt driven ipv gears. Op marktplaats zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar, dus dat was geen issue wat speelde. Staat nu een op v&a, misschien kan daar wat van af, en koop dan de loadcells.
Even een noobvraag: Wat zijn loadcells bij stuurtjes en pendalen?

✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
https://flowracers.com/blog/load-cell-pedals-benefits/G_Dragon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:15:
[...]
Bedankt voor de reactie,
Even een noobvraag: Wat zijn loadcells bij stuurtjes en pendalen?
hele korte TL;DR
Loadcells meten de hoeveelheid druk die er op de pedaal worden gezet, potentiometers hoe ver je het pedaal intrapt.
Thanks, ik ga hem zo even doorlezen!Mathijs14 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:35:
[...]
https://flowracers.com/blog/load-cell-pedals-benefits/
hele korte TL;DR
Loadcells meten de hoeveelheid druk die er op de pedaal worden gezet, potentiometers hoe ver je het pedaal intrapt.
Heb gisteren ook gekeken naar die Thrustmaster TX, zag er goed uit.
Wil wel gelijk een goeie kopen voor dat geld, dus twijfel nog wat naast die Thrustmaster TX een goed stuurtje is.
EDIT:
Doorgelezen en dat klinkt goed
Ik heb ook nog de Logitech G920 op het oog, hoe is die vergeleken bij de Thrustmaster TX.
Hoor graag ervaringen en tips
[ Voor 26% gewijzigd door G_Dragon op 08-03-2021 10:54 ]
Hopelijk komen ze snel met iets, zoek eigenlijk een stuurtje wat met de ps4/ps5 overweg kan en zat eigenlijk naar de CSL Elite Racing Wheel te kijken en dan de elite LC pedals er bij ook (en dan later nog een keer een shifter). Maar iedere keer als ik check is er niks.Blissstick schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:46:
Zat zojuist wat te kijken op de website van Fanatec. Daar kwam ik op een pagina waarop je kon kiezen voor ´products´ en ´discontinued products´. Enigszins verbaasde het mij dat de CSL Elite base niet meer onder ´Products´ staat, maar enkel onder ´discontinued products´.... Net als een aantal toch aardig recente CSL stuurwielen...
https://fanatec.com/eu-en/mediagallery
Toch benieuwd of er wat nieuws in de nabije pijplijn zit...
Zat ondertussen ook naar een Thrustmaster T300 RS GT te kijken maar, maar vraag me af of dat de moeite waard is. Heb momenteel een Logitech G27, maar die werkt niet op de ps4/ps5 helaas.
Kan hem namelijk voor 100 euro van iemand overnemen en ia nog maar 3 keer gebruikt.
![]() | ![]() |
[ Voor 68% gewijzigd door G_Dragon op 08-03-2021 20:47 ]
De TMX is volgens mij hetzelfde als de T150, maar dan de PC/Xbox-versie ipv PC/PS3/PS4. Dat is een prima stuurtje om mee te beginnen. De pedalen zijn wel echt heel slecht ervan, dus als je het echt leuk blijkt te vinden is dat imho je eerst punt voor upgrade, maar voor 100 euro kan je er amper mee op je bek gaan.G_Dragon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:45:
Is de thrustmaster TMX een goed instap stuurtje voor als je het wil kijken of een stuurtje wel wat voor je is?
Kan hem namelijk voor 100 euro van iemand overnemen en ia nog maar 3 keer gebruikt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Sporedd op 09-03-2021 13:54 ]
Don't trust an atom, they make up everything.
Is de T150 Pro beter dan de TMX?Sporedd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:48:
T300RS GT is momenteel de beste prijs kwaliteit daar onder zit en T150 PRO en een G920.
De TMX is (denk ik) het zelfde als de 150
Weet niet of dit duur is maar kwam deze in mijn eigen zoektocht nog tegen en aangezien deze net werd aangeraden door @Sporedd.celine.visser schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:
welk stuur is een aanrader als gemiddeld 10 dagen in maand maar race en niet al te duur is maar wel waar je prima mee kan racen?
Logitech G920
TMX en T150 (pro) zijn qua base verder gelijk. Verschil met de Pro vs TMX/T150 zijn de pedalen. Naar mijn mening ben je beter af met de TMX zoals je die nu voor 100,- kan kopen en later upgraden naar bijvoorbeeld Fanatec CSL Elite LC's, dan nu meer investeren voor iets waarvan je het ofwel niet leuk blijkt te vinden, ofwel later alsnog een upgrade wil gaan doen.
kroegtijger schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:35:
[...]
De TMX is volgens mij hetzelfde als de T150, maar dan de PC/Xbox-versie ipv PC/PS3/PS4. Dat is een prima stuurtje om mee te beginnen. De pedalen zijn wel echt heel slecht ervan, dus als je het echt leuk blijkt te vinden is dat imho je eerst punt voor upgrade, maar voor 100 euro kan je er amper mee op je bek gaan.
Oh ten eerste sorry dat niet op uw bericht van eerder heb geantwoord, ben momenteel meer dan 50 uur wakker dus vergeet het een en anders (waarom? kon niet in slaap komen afgelopen nachten). Maar bedankt voor uw reactie, ik ben zelf dan ook heel erg benieuwd hoe mijn ervaring zal zijn met een stuurtje.kroegtijger schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:35:
[...]
De TMX is volgens mij hetzelfde als de T150, maar dan de PC/Xbox-versie ipv PC/PS3/PS4. Dat is een prima stuurtje om mee te beginnen. De pedalen zijn wel echt heel slecht ervan, dus als je het echt leuk blijkt te vinden is dat imho je eerst punt voor upgrade, maar voor 100 euro kan je er amper mee op je bek gaan.
Speel nu al 7 jaar lang de F1 games met controller, zal het verschil echt zo onwijs groot zijn?
Wat ik overal lees wel
Hij speelt op Xbox, dus upgraden naar fanatec is geen optie.kroegtijger schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:10:
[...]
TMX en T150 (pro) zijn qua base verder gelijk. Verschil met de Pro vs TMX/T150 zijn de pedalen. Naar mijn mening ben je beter af met de TMX zoals je die nu voor 100,- kan kopen en later upgraden naar bijvoorbeeld Fanatec CSL Elite LC's, dan nu meer investeren voor iets waarvan je het ofwel niet leuk blijkt te vinden, ofwel later alsnog een upgrade wil gaan doen.
Want Fanatac ondersteunt geen xbox...?voog schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Hij speelt op Xbox, dus upgraden naar fanatec is geen optie.
Ja, dat verschil is groot (alhoewel er ook wel racers te vinden zijn die met de controller wel heel erg ver komen; het kan dus wel...). En met een TMX / T150 zit je dan zelfs nog maar op de bodem van wat mogelijk is met FFB-stuurtjes.G_Dragon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:14:
[...]
[...]
Oh ten eerste sorry dat niet op uw bericht van eerder heb geantwoord, ben momenteel meer dan 50 uur wakker dus vergeet het een en anders (waarom? kon niet in slaap komen afgelopen nachten). Maar bedankt voor uw reactie, ik ben zelf dan ook heel erg benieuwd hoe mijn ervaring zal zijn met een stuurtje.
Speel nu al 7 jaar lang de F1 games met controller, zal het verschil echt zo onwijs groot zijn?
Wat ik overal lees wel, ben dus erg benieuwd.
Het is met name de continuïteit in rondetijden die het verschil maken, maar om dat écht goed te ondervinden zijn pedalen misschien nog wel belangrijker dan het stuur zelf. (er zijn bijvoorbeeld zelfs nog genoeg sim-racers op serieus hoog niveau met stuurtjes zonder FFB. Met name voor ovals met indycars. Het is geen must dus)
Da's waar, dan moet je ook de wheelbase upgraden, dan kan het weer wel maar wordt het al snel een dure onderneming. Gokje is dat er dan ook nog wel een degelijke rig bij moet gaan komen.voog schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Hij speelt op Xbox, dus upgraden naar fanatec is geen optie.
De Xbox ondersteunt geen thrustmaster icm Fanatec pedalen, omdat je deze niet op de base kunt aansluiten. En losse pedalen via USB ook niet.
Ahh op die fiets!voog schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:52:
[...]
De Xbox ondersteunt geen thrustmaster icm Fanatec pedalen, omdat je deze niet op de base kunt aansluiten. En losse pedalen via USB ook niet.
Ik denk wel dat een T150 iets fijner stuurt omdat deze belt driven is.G_Dragon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:05:
[...]
Weet niet of dit duur is maar kwam deze in mijn eigen zoektocht nog tegen en aangezien deze net werd aangeraden door @Sporedd.
Logitech G920
YouTube: Sim Racing Wheels & Wheel Bases - Buyer's Guide
Hij reviewt veelal het hogere segment, maar bevat als nog wel nuttige info
Thanks die moet ik thuis even kijken, hebben geen geluid op de computers hier op me werk.Sporedd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Ik denk wel dat een T150 iets fijner stuurt omdat deze belt driven is.
YouTube: Sim Racing Wheels & Wheel Bases - Buyer's Guide
Hij reviewt veelal het hogere segment, maar bevat als nog wel nuttige info
Was al even deze aan het kijken:
Ongeveer 3 weken geleden heb ik dezelfde vraag gesteld, best wat reactie op gehad. Als je zoekt op Bj in dit topic vind je de replies.Dirkdr schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:09:
Iemand ervaring met BJ pedalen en zijn ze beter dan de fanatec v3?
Er zitten 3 merken heel dicht bij elkaar qua prijs.
400 Kapral
https://kapral.store/coll...g-3-pedals-kit-pv2-by-kre
420 BJ (380 ex baseplate)
http://bjsimracing.com/in...rsal_bj-base_universal_bj
351 DC
https://www.dcsimracing.com/en-gb
Allen ex verzenden, vreemd genoeg 2x Spaans en in basis hetzelfde model. Jammer dat Heusinkvelds zoveel duurder zijn. *wink* *wink*
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 09-03-2021 21:13 ]
Ik zal maar niet meer inhoudelijk reageren hè?😉Señor Sjon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:12:
Ik zit nog steeds te dubben over de Kaprals. Uitgangspunt 2 pedals met base.
400 Kapral
351 DC
Allen ex verzenden, vreemd genoeg 2x Spaans en in basis hetzelfde model. Jammer dat Heusinkvelds zoveel duurder zijn. *wink* *wink*
688 met baseplate... Ik moet ook nog een CSW, F1 v2 en buttoncaps hebben, dus voor die 300 euro meer heb ik vrijwel helemaal het stuurtje betaald.
Koop ze alle drieSeñor Sjon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:12:
Ik zit nog steeds te dubben over de Kaprals. Uitgangspunt 2 pedals met base.
400 Kapral
351 DC
DC heeft mijn voorkeur aangezien ze hun eigen software erbij hebben waarmee je makkelijk een curve kan aanpassen.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Je zou haast denken dat aangezien ze allemaal gebruik maken van dezelfde Leo Bodnar bordjes die software misschien ook wel eens op de BJ pedalen zou kunnen werken, zelfs het merk loadcell wat ze gebruiken is hetzelfde (alleen gebruiken ze bij BJ een 200kg loadcell).Hupske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:57:
[...]
DC heeft mijn voorkeur aangezien ze hun eigen software erbij hebben waarmee je makkelijk een curve kan aanpassen.
En besteld. Ik ga het gewoon proberen. Deze kwam als goedkoopste van de varianten uit de bus en ik zie in de constructie weinig verschillen tussen de verschillende fabrikanten in deze range. Hier wel wat mooie close-ups: https://imgur.com/a/cP4yaU9
[ Voor 55% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2021 00:00 ]
Heb ook dinsdag de DC2 besteld na wat emails met de eigenaar Daniel.Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:03:
DC wil een aanbetaling van 50 euro en heeft 4-6 weken levertijd door hoge vraag. Verzenden NL is ca 25 euri.
En besteld. Ik ga het gewoon proberen. Deze kwam als goedkoopste van de varianten uit de bus en ik zie in de constructie weinig verschillen tussen de verschillende fabrikanten in deze range. Hier wel wat mooie close-ups: https://imgur.com/a/cP4yaU9
Lees op een duits forum ook alleen maar goede berichten en heb wat reviews van spaanse landgenoten bekeken.
Website ziet er niet erg professioneel uit maar uitgaande van het bovenstaande ben ik er toch maar voor gegaan.
Zal het laten weten als ze binnen zijn
[ Voor 90% gewijzigd door BM op 15-03-2021 12:14 ]
Ben zelf even bezig bij fanatec omdat ik het getril in het stuur op idle irritant vind. als mijn dd2 aan staat en of er nou een rim op zit, aangesloten zit aan de pc of een game aanstaat zit er een soort zoekende hardeschijf gevoel in het stuur en as. blijkbaar is dat normaal, kan het me alleen niet herinneren dat dit eerst ook zo was. het gekloenk had ik al een idee dat het de driver was die een brainfart had. ik heb dat soms op de meest rare momenten maar het klopt inderdaad dat ik op het base screen er minder last van heb!R2D2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:27:
[...]
Dat hij hem raakt is praktisch onmogelijk, het is gewoon de motor die ineens een flinke opdoffer geeft aan alles er omheen. Zeker bij crashes e.d. gaat de rotatie in heel rap tempo van de ene naar de andere kant, dat in combinatie met de massa van de motor en de kracht die er op staat geeft de welbekende "kloenk".
Wat betreft het lager, dat is een industrieel lager wat echt wel wat kan hebben. De opbouw van servo motoren is al aardig wat jaren vrijwel gelijk, motoren van deze omvang worden voor wel wat zwaardere industriële klussen ingezet, een potje sim racen raakt zo'n motor echt niet van overstuur... die heeft een luizenleven.
Overigens is bij mij het "kloenken" met de laatste driver / firmware update verholpen bij het uitzetten van de DD2.
Ow en PS is het dus beter om anti cog te verwijderen of te kalibreren?
[...]
Dat is wat anders, dat zijn de jolts en die hoeven niet gepaard te gaan met het "kloenken". Fanatec heeft een serieus probleem schijnbaar als het gaat om aansturing van het scherm met data welke dus om wat voor reden dan ook een negatieve invloed heeft op de motor.
Probleem is er al anderhalf jaar (en een oplossing is niet in zicht) en het mooie is, je hoort geen enkele "reviewer" er over want de DD1/2 is helemaal geweldig maar echt iedere gebruiker heeft er last van. Ik heb begrepen dat het nog steeds op een "roadmap" staat maar dat staat het inmiddels al anderhalf jaar en er is tot op heden 0 progressie geboekt... behalve dan het scherm niet gebruiken. Wat ik er van begrepen heb is dat er grote delen van de code herschreven moeten worden en men dan nog steeds niet weet of ze het probleem op kunnen lossen.
En ieder keer als je er naar vraagt wanneer ze weer eens een "beta driver" op het forum plaatsen wordt je vakkundig genegeerd. Volgens mij hebben de beta testers inmiddels zelfs ook opdracht gehad er niets meer over te zeggen want op hun eigen forum blijven die ook angstvallig stil als het onderwerp weer eens aangehaald wordt.
Eigenlijk zouden we als DD1/2 gebruikers ons eens moeten verenigen en een oplossing moeten eisen want het is eigenlijk vrij absurd dat Fanatec op de product pagina het scherm breed uit meet als een feature... maar je hem niet kunt gebruiken omdat het een nadelige werking heeft op de werking van het product.
Overigens ben ik aan het uitzoeken of je op basis daarvan niet gewoon een product terug kunt sturen of compensatie kunt krijgen wegens non conformiteit, het probleem is er immers al anderhalf jaar, er is 0 uitzicht op een oplossing maar het wordt nog wel steeds verkocht als een feature. Zou toch mooi zijn als een fabrikant op die manier op een gegeven moment wel actie moet ondernemen omdat ze weinig trek hebben in het alternatief.
Iemand op het fanatec forum zegt trouwens dat het een karakterestiek is van de outrunner motor, tijdens het rijden merk ik het niet, tis alleen wel irritant als je het stuur vast hebt als je niet rijd bijvoorbeeld in menu's.
Valt nu extra op omdat ik naast mijn GT wheel nu ook een formula carbon heb en het daar meer doortrilt (want kleiner oppervlak)
Kan er dus vanuit gaat dat het normaal is? Zou fijn zijn als je manueel de firmware in kan laden. ik kan alleen nergens de firmware los krijgen.
|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|
Als je de boel uit hebt staan kun je het heel minimaal voelen maar echt storend moet het niet zijn, als dat wel het geval is wanneer de base uit staat zou ik inderdaad Fanatec even contacten.sjepper schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Ben zelf even bezig bij fanatec omdat ik het getril in het stuur op idle irritant vind. als mijn dd2 aan staat en of er nou een rim op zit, aangesloten zit aan de pc of een game aanstaat zit er een soort zoekende hardeschijf gevoel in het stuur en as. blijkbaar is dat normaal, kan het me alleen niet herinneren dat dit eerst ook zo was. het gekloenk had ik al een idee dat het de driver was die een brainfart had. ik heb dat soms op de meest rare momenten maar het klopt inderdaad dat ik op het base screen er minder last van heb!
Wanneer de base aan staat voel ik het overigens amper meer, mocht je het dan nog wel heel duidelijk voelen probeer eens het volgende.
- Wheelbase uitzetten
- Stuur verwijderen van de wheelbase
- Wheelbase aan zetten en Fanatec driver panel opstarten
- Motor calibratie + anti cogging wissen (verwijderen van de motor calibratie wist beide)
- Wheelbase weer uitzetten en stuur weer monteren
- [liWheelbase weer aan en nu nog eens voelen of dat het probleem op lost][/li]
De rare "jolts" (vanuit het niets een schokkende / trekkende stuurbeweging) staan hier overigens los van en zouden NIET op moeten treden wanneer je het display op de DD1/2 alleen het Fanatec logo laat weergeven en de ITM functies in Fanalab uit zet.
Ik herken jouw probleem niet, mijn stuur is gewoon trillingsvrij wanneer ik stil sta, het enige wanneer ik voel dat er een outrunner in de DD2 zit is wanneer de base uit staat, zodra er spanning op staat is dat "probleem" niet meer aanwezig. Het filter is er denk ik alleen ingezet om de "haters op outrunners" de mond te snoeren maar A) er is helemaal niets maar dan ook echt NIETS mis met het gebruik van een outrunner (typische gevalletje klok en klepel bij de fanboys van concurrerende merken) enIemand op het fanatec forum zegt trouwens dat het een karakterestiek is van de outrunner motor, tijdens het rijden merk ik het niet, tis alleen wel irritant als je het stuur vast hebt als je niet rijd bijvoorbeeld in menu's.
Probeer eerst het wissen van de motor kalibratie eens, niet na het wissen opnieuw kalibreren... gewoon wissen en klaar. Mocht dat niet helpen kan het natuurlijk ook nog in een Fanalab setting zitten, ik zal anders wel eens een profiel exporteren mocht je probleem niet verholpen zijn na het wissen van de motor kalibratie. Vooral de INT (interpolation) & FEI (force effect intensity) settings hebben een behoorlijke impact op het gevoel van de motor.Kan er dus vanuit gaat dat het normaal is? Zou fijn zijn als je manueel de firmware in kan laden. ik kan alleen nergens de firmware los krijgen.
Daarnaast welke driver / firmware combo draai je? Ik zou zelf de laatste 402 pakken als ik jou was, gelijk aan V381 maar dan wel met support voor o.a. de McLaren V2 e.d.
Allereerst dank voor het meedenken! Het komt dus ook voor wanneer er nog geen driver bij komt kijken (dus ook als pc uit staat en ik via de emergency button hem aan zet.R2D2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:54:
[...]
Als je de boel uit hebt staan kun je het heel minimaal voelen maar echt storend moet het niet zijn, als dat wel het geval is wanneer de base uit staat zou ik inderdaad Fanatec even contacten.
Wanneer de base aan staat voel ik het overigens amper meer, mocht je het dan nog wel heel duidelijk voelen probeer eens het volgende.De motor calibratie zorgt namelijk ook voor het toepassen van een "anti cogging" filter maar helaas maakt dat het gedrag van de motor er niet beter op. Zelfs alle beta testers en de ontwikkelaars adviseren zonder te rijden en waarom het er ooit is in gefietst door de ontwikkelaars is mij nog steeds een raadsel. Het probleem wat men er mee probeert op te lossen is namelijk helemaal geen probleem wanneer je aan het rijden bent.
- Wheelbase uitzetten
- Stuur verwijderen van de wheelbase
- Wheelbase aan zetten en Fanatec driver panel opstarten
- Motor calibratie + anti cogging wissen (verwijderen van de motor calibratie wist beide)
- Wheelbase weer uitzetten en stuur weer monteren
- [liWheelbase weer aan en nu nog eens voelen of dat het probleem op lost][/li]
De rare "jolts" (vanuit het niets een schokkende / trekkende stuurbeweging) staan hier overigens los van en zouden NIET op moeten treden wanneer je het display op de DD1/2 alleen het Fanatec logo laat weergeven en de ITM functies in Fanalab uit zet.
[...]
Ik herken jouw probleem niet, mijn stuur is gewoon trillingsvrij wanneer ik stil sta, het enige wanneer ik voel dat er een outrunner in de DD2 zit is wanneer de base uit staat, zodra er spanning op staat is dat "probleem" niet meer aanwezig. Het filter is er denk ik alleen ingezet om de "haters op outrunners" de mond te snoeren maar A) er is helemaal niets maar dan ook echt NIETS mis met het gebruik van een outrunner (typische gevalletje klok en klepel bij de fanboys van concurrerende merken) enhet is totaal zinloos om dergelijke filters toe te gaan passen want je gaat juist de motor "smoothen" met een filter wat weer ten koste gaat van de directheid (al is het allemaal minimaal) terwijl het totaal niet nodig is aangezien niemand na 30 seconden rijden het verschil gaat voelen tussen een inrunner en outrunner in deze omstandigheden.
[...]
Probeer eerst het wissen van de motor kalibratie eens, niet na het wissen opnieuw kalibreren... gewoon wissen en klaar. Mocht dat niet helpen kan het natuurlijk ook nog in een Fanalab setting zitten, ik zal anders wel eens een profiel exporteren mocht je probleem niet verholpen zijn na het wissen van de motor kalibratie. Vooral de INT (interpolation) & FEI (force effect intensity) settings hebben een behoorlijke impact op het gevoel van de motor.
Daarnaast welke driver / firmware combo draai je? Ik zou zelf de laatste 402 pakken als ik jou was, gelijk aan V381 maar dan wel met support voor o.a. de McLaren V2 e.d.
Gedaan wat je bedoelde en het voelt misschien wat minder ernstig (kan ook een placebo effect zijn), als ik het moet vergelijken voelt het als of je een tuinslang vast pakt waar water door heen loopt. (sorry voor de slechte vergelijkingen) dus als ik mijn stuur vast pak voelt alsof er stroom(ing) in zit.
Ik draai trouwens 402 met de de bijpassende firmware (684 en 40). Ik speel voornamelijk ACC en de instellingen van het de official post van het forum van fanatec gebruik ik.
Oh en ik hoor bij mij bij het uitzetten nog wel een jolt, al is die niet heel hard.
[ Voor 4% gewijzigd door sjepper op 18-03-2021 22:57 ]
Als ik m'n stuur even vast pak, stopt het meestal wel, dus ik heb er nooit echt aandacht aan besteed.
Die jolts zijn bij mij inderdaad 90% minder geworden sinds ik het scherm gewoon op het fanatec logo laat staan. Heel af en toe komt er nog 1 tussendoor.
Fanatec weet er van, maar het wordt al heel lang vooruit geschoven om te fixen... Het schijnt in elk geval geen kwaaad te kunnen.
Er is wat ruimte voor verbetering, maar met rijden heb ik er nagenoeg geen last van, dus ik vind het wel goed voor nu
[ Voor 11% gewijzigd door Arfalas op 18-03-2021 23:01 ]
Ik zal morgen even uitgebreid reageren, heb nog wel een lijstje met dingen die je kunt proberen. Ik houd een lijstje bij met known issues, eventuele oplossingen en zaken die al een eeuwigheid geleden gefixt hadden moeten zijn maar nog steeds op een backlog bij Fanatec staan.sjepper schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Allereerst dank voor het meedenken! Het komt dus ook voor wanneer er nog geen driver bij komt kijken (dus ook als pc uit staat en ik via de emergency button hem aan zet.
Gedaan wat je bedoelde en het voelt misschien wat minder ernstig (kan ook een placebo effect zijn), als ik het moet vergelijken voelt het als of je een tuinslang vast pakt waar water door heen loopt. (sorry voor de slechte vergelijkingen) dus als ik mijn stuur vast pak voelt alsof er stroom(ing) in zit.
Ik draai trouwens 402 met de de bijpassende firmware (684 en 40). Ik speel voornamelijk ACC en de instellingen van het de official post van het forum van fanatec gebruik ik.
Oh en ik hoor bij mij bij het uitzetten nog wel een jolt, al is die niet heel hard.
Wat betreft de jolt bij het uitzetten, bij driver v381 gaf mijn DD2 een serieuze *kloink* bij het uitzetten, sinds v400 is dat nagenoeg weg en is het een laf tikje geworden.
Ik zal morgen mijn DD2 eens even goed inspecteren op de klachten die jij ervaart, ik merk er in dagelijks gebruik in ieder geval niets van en ik ben een “zeikerd” als het op dit soort dingen aan komt dus kan me niet voorstellen dat ik het gemist zou hebben maar dubbel checken kan nooit kwaad.
Dat is het ding ik ben echt een neuroot met dit soort dingen en kan me irriteren aan de kleinste stomme dingetjes(dat stromend gevoel/trillen) is dus zonder te draaien alleen het stuur vast houden. Geheel werkt perfect tijdens het rijden en ik zou de turnoff jolt bij mij ook lafjes noemen btw soms iets sterker maar zeker lafjes beetje alsof hij laatste teken van leven geeft.R2D2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:05:
[...]
Ik zal morgen even uitgebreid reageren, heb nog wel een lijstje met dingen die je kunt proberen. Ik houd een lijstje bij met known issues, eventuele oplossingen en zaken die al een eeuwigheid geleden gefixt hadden moeten zijn maar nog steeds op een backlog bij Fanatec staan.
Wat betreft de jolt bij het uitzetten, bij driver v381 gaf mijn DD2 een serieuze *kloink* bij het uitzetten, sinds v400 is dat nagenoeg weg en is het een laf tikje geworden.
Ik zal morgen mijn DD2 eens even goed inspecteren op de klachten die jij ervaart, ik merk er in dagelijks gebruik in ieder geval niets van en ik ben een “zeikerd” als het op dit soort dingen aan komt dus kan me niet voorstellen dat ik het gemist zou hebben maar dubbel checken kan nooit kwaad.
Nogmaals dank voor het meedenken. Ik laat hem in de tussentijd ook op het logo scherm staan, ik kijk tijdens het rijden er toch nooit op.
[ Voor 3% gewijzigd door sjepper op 18-03-2021 23:30 ]
Ik wilde zojuist weer eens even een uitstapje maken naar simracing (speel vrijwel uitsluitend DCS World in de vrije uurtje die ik beschikbaar heb)
Nu gebruik ik voor mijn flightsim een SimShaker JetPad met SimShaker for Aviators als software. In het verleden had iemand mij hier al het advies gegeven om voor race sims gebruik te maken van SimHub.
Dat werkt inderdaad prima, echter.. Tijdens het racen voelt het alsof mij JetPad de hele tijd aan en uit schakelt. Dus 1sec vibreren, 1 sec niks, 1 sec vibreren, 1 sec niks, etc..
Nu zie ik onderaan het Simhub scherm "test licensed full speed" en als ik dat aan zet (mag dan 5 minuten testen) dan blijft mijn JetPad wel continu vibreren.
Lange inleiding
Klopt het dat ik een SimHub licentie nodig heb? Of mis ik ergens een instelling?
ik wil best €5,- betalen (race maar heel sporadisch), maar is bovenstaande probleem dan wel verholpen?
Ik durf m'n hand er niet voor in het vuur te steken, maar ik verwacht van wel dan. Imho denk ik dan ook dat het de 5 euro proberen waard is, maar goed, da's slechts mijn meningBloedvat schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:01:
Sorry als ik hier verkeerd zit, maar ik wilde niet meteen een nieuw topic starten hiervoor. Ik heb een vraagje over SimHub
Ik wilde zojuist weer eens even een uitstapje maken naar simracing (speel vrijwel uitsluitend DCS World in de vrije uurtje die ik beschikbaar heb)
Nu gebruik ik voor mijn flightsim een SimShaker JetPad met SimShaker for Aviators als software. In het verleden had iemand mij hier al het advies gegeven om voor race sims gebruik te maken van SimHub.
Dat werkt inderdaad prima, echter.. Tijdens het racen voelt het alsof mij JetPad de hele tijd aan en uit schakelt. Dus 1sec vibreren, 1 sec niks, 1 sec vibreren, 1 sec niks, etc..
Nu zie ik onderaan het Simhub scherm "test licensed full speed" en als ik dat aan zet (mag dan 5 minuten testen) dan blijft mijn JetPad wel continu vibreren.
Lange inleidingmaar..
Klopt het dat ik een SimHub licentie nodig heb? Of mis ik ergens een instelling?
ik wil best €5,- betalen (race maar heel sporadisch), maar is bovenstaande probleem dan wel verholpen?
Goed puntkroegtijger schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:56:
[...]
Ik durf m'n hand er niet voor in het vuur te steken, maar ik verwacht van wel dan. Imho denk ik dan ook dat het de 5 euro proberen waard is, maar goed, da's slechts mijn mening
In een tijd waar GPU's als warme broodjes voor €1300 over de toonbank gaan
Anyways.. net even getest en de betaalde versie werkt wel gewoon goed
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Dit geeft me een behoorlijke Next Level Racing vibe.Simbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:11:
Wheelstand van Simlab
Zonder Simlabs erbij als tekst dacht ik dat het NLR was. Beter goed gejat dan slecht ontwikkeld.Spunky25 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:08:
[...]
Dit geeft me een behoorlijke Next Level Racing vibe.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Prima pedalen volgens mij (zelf geen ervaring mee). Je hebt ook nog de Fanatec CSL Elite LC pedalen, absolute bang for the buck (zelf gehad voordat ik overstapte naar HE Sprint).Malle-piet schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:59:
Ik rij nog steeds met een G27 en zit te broeden op een upgrade en ik zit te denken om eerst de pedalen te vervangen voor de Thrusmaster T-LCM pedalen, iemand enige ervaring mee?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Die T-lcm's bevallen hier na een jaar nog steedsMalle-piet schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:59:
Ik rij nog steeds met een G27 en zit te broeden op een upgrade en ik zit te denken om eerst de pedalen te vervangen voor de Thrusmaster T-LCM pedalen, iemand enige ervaring mee?
Ik zou graag voor een latere upgrade een 'butterfly'-style steering wheel van Fanatec (of eentje die compatibel is met Fanatec) kopen. Ik was overtuigd dat ik voor de McLaren GT3 V2 Wheel zou gaan, maar nu dat het al paar maanden uit is zie ik toch wel (vrij veel) mensen problemen hebben met de nieuwe plastic quick release system, waar er vrij veel speling en 'slip' gebeurt na paar maanden tijd. Heeft er iemand hier ook een probleem mee? De Metal Quick Release blijkt dit te verhelpen, maar dan stijgt de totale prijs wel een beetje boven m'n budget.
Ik doe ook zowel Formula/openwheel als GT/LMP-style racing en ik vroeg me af of dat de McLaren misschien een beetje te groot zou zijn voor een openwheeler. Ik denk niet dat 270mm een probleem zou zijn aangezien ik van een G29 kom, die 280mm is. Is er hierover een mening?
Ik zie wel dat Fanatec geen Formula Wheel meer verkoopt (op 1 na de V2), dus het gaat heel waarschijnlijk tweedehands zijn of totdat Fanatec eentje uitbrengt met F1 2021 als ik niet voor de McLaren ga
Bedankt,
Fentomized
[ Voor 10% gewijzigd door Fentomized op 24-03-2021 13:46 ]
https://virtualracingschool.com/dfp/
[ Voor 5% gewijzigd door IKON op 24-03-2021 16:34 ]
Ik heb de T-LCM zelf sinds een half jaar en het is een hele vooruitgang op mn standaard Thrustmaster pedalen. Je zult even moeten wennen aan de kracht, verencombo en pedaaldruk via de software, maar met mn beperkte simervaring kan ik zelfs veel constantere ronden rijden (Nu het beter nogMalle-piet schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:59:
Zorg wel voor een vaste ondergrond als een rig of zelfbouwplateau dat niet kan verschuiven, want je moet veel meer kracht zetten.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.