Ik weet natuurlijk niet hoe dat geluid precies klinkt bij jou maar de kracht die vrij komt bij een plotselinge rotatie wisseling met een flink aantal Nm zorgt er natuurlijk wel voor dat het één en ander flink door "galmt" aangezien het roterende deel natuurlijk wel in verbinding staat met de behuizing door o.a. de ophanging van de motor en het lager. De behuizing fungeert daarbij ook nog eens als een klankkast dus dat er wat "kabaal" gegenereerd wordt is natuurlijk niet heel vreemd.
Normaliter zijn in servo motoren de draaidende as aan beide kanten voorzien van een lager(zijn normaliter dan ook geen buitenrotor motoren). Industrieel lager of niet, elk lager gaat kapot als het krachten in een richting op moet vangen dan waarvoor het ontworpen is of de te verwerken krachten groter zijn dan berekend. De arm op het lager bij gebruik van de Xbox hub is toch best aanzienlijk.
Outrunners zijn (voor zover ik net terug kon vinden bij vergelijkbare motoren) altijd aan 1 kant gelagerd, een inrunner zit wat dat betreft ook echt anders in elkaar waarbij het binnenste deel roteert. Wat betreft de krachten van "alle kanten" dat valt op zich wel mee natuurlijk, het is niet dat je tijdens het racen vol aan de zijkant of bovenkant om maar een voorbeeld te noemen aan het duwen bent.
Vanuit mijn oude "dj gear review" verleden heb ik de nodige outrunners gezien in draaitafels (ja das heel lang geleden

) en daar hebben dj's altijd de neiging om lekker hard op een platter te duwen, dan komt er ook aardig wat kracht op een heel lullig gelagerd spindle'tje en daar heb ik er eigenlijk nooit 1 van zien sneuvelen. Nu staat er op een DD1/2 natuurlijk heel wat meer kracht maar daar is het allemaal ook wel vrij lomp uitgevoerd om heel eerlijk te zijn. Ik kwam van de week de teardown video tegen van Will Ford (voor het eerst dat ik een filmpje zag van de beste man die ik de moeite vond om ook echt te bekijken) en daar is goed te zien dat de motor van een DD1/2 best over engineered is.
Technisch gezien is de DD1/2 best een verrekte goed in elkaar gezet product en ook echt een puik stukje engineering, het is alleen zo jammer dat men de software niet 100% krijgt op alle vlakken. In de basis werkt alles prima maar er zijn nog een hoop losse eindjes die men echt eens aan elkaar moet gaan knopen.
Zolang je jezelf dus niet uit de rig hijst aan je stuur zal dat dus wel los lopen naar mijn mening. Overigens heb je gelijk dat het altijd stuk kan, ik had bij mijn eerste CSW ook een lager wat niet helemaal 100% was... en die was wel aan voor en achterzijde gelagerd.
Ik voel meer en meer een slecht lager(putten in de lager ring van de kogels/kegels) naar mate de tijd voorschrijdt. De putten zijn niet rondom even voelbaar, waardoor ik begin te twijfelen of het de wisseling tussen de polen van de magneten is. Als ik een slinger aan m'n stuur geef, dan hoor je ook een duidelijk een geluid afhankelijk van de snelheid, niet per se rot lager geluid maar elke standaard servo die ik heb rond gedraaid maakten geen geluid(zo hard kan je ze ook niet rond gooien met de hand) en gingen veel soepeler rond. Echter de DD1 is de enige buitenrotor die ik ooit in handen heb gehad.
Je voelt bij een outrunner altijd "oneffenheden" tijdens het rond draaien, dat is nou eenmaal de eigenschap van een outrunner, zodra je er spanning op zet is dat voor een deel al weer weg en Fanatec heeft dat middels een filter nog verder proberen te elimineren maar ook daar is het niet helemaal goed gegaan, zelfs de beta testers geven aan dat het eigenlijk fijner is zonder calibratie van de motor rond te rijden omdat het anti cogging filter weer andere nadeligheden met zich mee brengt.
Mijn DD2 hoor ik ook iets als ik hem een slinger geef, dat is echter al het geval sinds hij nieuw uit de doos kwam. Nogmaals, een outrunner heeft gewoon wat andere eigenschappen dan een inrunner en dat ze niet helemaal soepel aanvullen wanneer er geen spanning op staat is zo'n eigenschap, gelukkig heb je er weinig last van als je er eenmaal mee aan het rijden bent.
Mocht je het echt niet vertrouwen, gewoon een ticket aanmaken bij Fanatec, het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je wel een exemplaar hebt wat niet 100% is maar dat kan de beste overkomen.
Bij het uitzetten hoor ik het nog maar licht (373 tov 3.56), maar de "kloenken" zijn bij het crashen of curbs ook harder dan het uitzetten ooit is geweest.
Bij versie 389 had ik ook dat er weer een hardere "kloenk" was hij het uitzetten maar sinds versie 400 is die eigenlijk helemaal weg, nu is het een subtiel tikje geworden wat je amper hoort. Overigens draait sinds v400 ook het stuur niet meer eerst 3/4 rond en dan weer terug maar maakt hij nog maar 1 volledige rotatie naar rechts en dan is hij "klaar" voor gebruik.
Welke driver versie gebruik je? Zo'n hard geluid als dat ik heb wanneer ik hem bij iRacing (en die mogen daar ook wel eens iets aan doen want ik blijf het absurd vinden dat je je handen van je stuur af moet trekken bij een crash omdat je anders geheid langs de eerste hulp mag met pijnlijke handjes... immersion is leuk maar wel tot op bepaalde hoogte

) vol in de muur hang heb ik nooit gehad bij het aan en uitzetten in ieder geval.
[
Voor 6% gewijzigd door
R2D2 op 04-02-2021 20:39
]