Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 57 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:46
Razkin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Hmm, de opmerking van Fanatec dat het "kloenken" bij het uitzetten geen kwaad kan begin ik steeds minder in te geloven. Dat kan niet anders zijn dan dat de stator de rotor raakt, wat er ook op duidt dat het enkele(!) lager alle krachten onder vele mogelijke hoeken dient op te vangen. Zelf heb ik ook bij wat forsere FF last van "kloenken" zoals bij simpelweg crashen of stuiteren over flinke curbstones.

Naar mijn idee heb ik de kloenken steeds vaker en had ik het idee dat er een lager in m'n DD1 het aan het opgeven was. Dit gevoel wordt door die interne opbouw alleen maar meer versterkt.
Bij de DD is dit een bekend euvel. De oplossing is om the OLED display te laten staan op het 'home screen' dus wanneer er groot FANATEC in beeld staat. Op het moment dat je gebruik maakt van de andere schermen met bijv rondetijden of stats van de basis, gaat hij significant meer kloenken. Als hij op het homescherm staat gebeurt dat nagenoeg niet meer. Verre van ideaal, maar het is niet anders

volgens fanatec:
Podium wheel base jolts can happen on ITM or analysis screens of the wheel base display. A workaround is to use the default screen with “Fanatec” logo while driving. Last year we could solve the jolts which happened also on the default screen, we will now work on the remaining jolts but I can't give a timeline or promise a date yet.

[ Voor 14% gewijzigd door Arfalas op 04-02-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Hmm, de opmerking van Fanatec dat het "kloenken" bij het uitzetten geen kwaad kan begin ik steeds minder in te geloven. Dat kan niet anders zijn dan dat de stator de rotor raakt, wat er ook op duidt dat het enkele(!) lager alle krachten onder vele mogelijke hoeken dient op te vangen. Zelf heb ik ook bij wat forsere FF last van "kloenken" zoals bij simpelweg crashen of stuiteren over flinke curbstones.

Naar mijn idee heb ik de kloenken steeds vaker en had ik het idee dat er een lager in m'n DD1 het aan het opgeven was. Dit gevoel wordt door die interne opbouw alleen maar meer versterkt.
Dat hij hem raakt is praktisch onmogelijk, het is gewoon de motor die ineens een flinke opdoffer geeft aan alles er omheen. Zeker bij crashes e.d. gaat de rotatie in heel rap tempo van de ene naar de andere kant, dat in combinatie met de massa van de motor en de kracht die er op staat geeft de welbekende "kloenk".

Wat betreft het lager, dat is een industrieel lager wat echt wel wat kan hebben. De opbouw van servo motoren is al aardig wat jaren vrijwel gelijk, motoren van deze omvang worden voor wel wat zwaardere industriële klussen ingezet, een potje sim racen raakt zo'n motor echt niet van overstuur... die heeft een luizenleven.

Overigens is bij mij het "kloenken" met de laatste driver / firmware update verholpen bij het uitzetten van de DD2.
Arfalas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Bij de DD is dit een bekend euvel. De oplossing is om the OLED display te laten staan op het 'home screen' dus wanneer er groot FANATEC in beeld staat. Op het moment dat je gebruik maakt van de andere schermen met bijv rondetijden of stats van de basis, gaat hij significant meer kloenken. Als hij op het homescherm staat gebeurt dat nagenoeg niet meer. Verre van ideaal, maar het is niet anders

volgens fanatec:

[...]
Dat is wat anders, dat zijn de jolts en die hoeven niet gepaard te gaan met het "kloenken". Fanatec heeft een serieus probleem schijnbaar als het gaat om aansturing van het scherm met data welke dus om wat voor reden dan ook een negatieve invloed heeft op de motor.

Probleem is er al anderhalf jaar (en een oplossing is niet in zicht) en het mooie is, je hoort geen enkele "reviewer" er over want de DD1/2 is helemaal geweldig maar echt iedere gebruiker heeft er last van. Ik heb begrepen dat het nog steeds op een "roadmap" staat maar dat staat het inmiddels al anderhalf jaar en er is tot op heden 0 progressie geboekt... behalve dan het scherm niet gebruiken. Wat ik er van begrepen heb is dat er grote delen van de code herschreven moeten worden en men dan nog steeds niet weet of ze het probleem op kunnen lossen.

En ieder keer als je er naar vraagt wanneer ze weer eens een "beta driver" op het forum plaatsen wordt je vakkundig genegeerd. Volgens mij hebben de beta testers inmiddels zelfs ook opdracht gehad er niets meer over te zeggen want op hun eigen forum blijven die ook angstvallig stil als het onderwerp weer eens aangehaald wordt.

Eigenlijk zouden we als DD1/2 gebruikers ons eens moeten verenigen en een oplossing moeten eisen want het is eigenlijk vrij absurd dat Fanatec op de product pagina het scherm breed uit meet als een feature... maar je hem niet kunt gebruiken omdat het een nadelige werking heeft op de werking van het product.

Overigens ben ik aan het uitzoeken of je op basis daarvan niet gewoon een product terug kunt sturen of compensatie kunt krijgen wegens non conformiteit, het probleem is er immers al anderhalf jaar, er is 0 uitzicht op een oplossing maar het wordt nog wel steeds verkocht als een feature. Zou toch mooi zijn als een fabrikant op die manier op een gegeven moment wel actie moet ondernemen omdat ze weinig trek hebben in het alternatief.

[ Voor 45% gewijzigd door R2D2 op 04-02-2021 17:46 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:50
@R2D2 Als het niet de stator en rotor zijn, wat zou anders in de base dan metaal contact geluid voor elkaar kunnen krijgen?

Normaliter zijn in servo motoren de draaidende as aan beide kanten voorzien van een lager(zijn normaliter dan ook geen buitenrotor motoren). Industrieel lager of niet, elk lager gaat kapot als het krachten in een richting op moet vangen dan waarvoor het ontworpen is of de te verwerken krachten groter zijn dan berekend. De arm op het lager bij gebruik van de Xbox hub is toch best aanzienlijk.

Ik voel meer en meer een slecht lager(putten in de lager ring van de kogels/kegels) naar mate de tijd voorschrijdt. De putten zijn niet rondom even voelbaar, waardoor ik begin te twijfelen of het de wisseling tussen de polen van de magneten is. Als ik een slinger aan m'n stuur geef, dan hoor je ook een duidelijk een geluid afhankelijk van de snelheid, niet per se rot lager geluid maar elke standaard servo die ik heb rond gedraaid maakten geen geluid(zo hard kan je ze ook niet rond gooien met de hand) en gingen veel soepeler rond. Echter de DD1 is de enige buitenrotor die ik ooit in handen heb gehad.

Bij het uitzetten hoor ik het nog maar licht (373 tov 3.56), maar de "kloenken" zijn bij het crashen of curbs ook harder dan het uitzetten ooit is geweest.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Bij mij voelt het kloenken tijdens de race en uitzetten vrijwel gelijk. Maar je hebt gelijk dat het waanzin is dat ze geen oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:54:
@R2D2 Als het niet de stator en rotor zijn, wat zou anders in de base dan metaal contact geluid voor elkaar kunnen krijgen?
Ik weet natuurlijk niet hoe dat geluid precies klinkt bij jou maar de kracht die vrij komt bij een plotselinge rotatie wisseling met een flink aantal Nm zorgt er natuurlijk wel voor dat het één en ander flink door "galmt" aangezien het roterende deel natuurlijk wel in verbinding staat met de behuizing door o.a. de ophanging van de motor en het lager. De behuizing fungeert daarbij ook nog eens als een klankkast dus dat er wat "kabaal" gegenereerd wordt is natuurlijk niet heel vreemd.
Normaliter zijn in servo motoren de draaidende as aan beide kanten voorzien van een lager(zijn normaliter dan ook geen buitenrotor motoren). Industrieel lager of niet, elk lager gaat kapot als het krachten in een richting op moet vangen dan waarvoor het ontworpen is of de te verwerken krachten groter zijn dan berekend. De arm op het lager bij gebruik van de Xbox hub is toch best aanzienlijk.
Outrunners zijn (voor zover ik net terug kon vinden bij vergelijkbare motoren) altijd aan 1 kant gelagerd, een inrunner zit wat dat betreft ook echt anders in elkaar waarbij het binnenste deel roteert. Wat betreft de krachten van "alle kanten" dat valt op zich wel mee natuurlijk, het is niet dat je tijdens het racen vol aan de zijkant of bovenkant om maar een voorbeeld te noemen aan het duwen bent.

Vanuit mijn oude "dj gear review" verleden heb ik de nodige outrunners gezien in draaitafels (ja das heel lang geleden ;) ) en daar hebben dj's altijd de neiging om lekker hard op een platter te duwen, dan komt er ook aardig wat kracht op een heel lullig gelagerd spindle'tje en daar heb ik er eigenlijk nooit 1 van zien sneuvelen. Nu staat er op een DD1/2 natuurlijk heel wat meer kracht maar daar is het allemaal ook wel vrij lomp uitgevoerd om heel eerlijk te zijn. Ik kwam van de week de teardown video tegen van Will Ford (voor het eerst dat ik een filmpje zag van de beste man die ik de moeite vond om ook echt te bekijken) en daar is goed te zien dat de motor van een DD1/2 best over engineered is.

Technisch gezien is de DD1/2 best een verrekte goed in elkaar gezet product en ook echt een puik stukje engineering, het is alleen zo jammer dat men de software niet 100% krijgt op alle vlakken. In de basis werkt alles prima maar er zijn nog een hoop losse eindjes die men echt eens aan elkaar moet gaan knopen.

Zolang je jezelf dus niet uit de rig hijst aan je stuur zal dat dus wel los lopen naar mijn mening. Overigens heb je gelijk dat het altijd stuk kan, ik had bij mijn eerste CSW ook een lager wat niet helemaal 100% was... en die was wel aan voor en achterzijde gelagerd.
Ik voel meer en meer een slecht lager(putten in de lager ring van de kogels/kegels) naar mate de tijd voorschrijdt. De putten zijn niet rondom even voelbaar, waardoor ik begin te twijfelen of het de wisseling tussen de polen van de magneten is. Als ik een slinger aan m'n stuur geef, dan hoor je ook een duidelijk een geluid afhankelijk van de snelheid, niet per se rot lager geluid maar elke standaard servo die ik heb rond gedraaid maakten geen geluid(zo hard kan je ze ook niet rond gooien met de hand) en gingen veel soepeler rond. Echter de DD1 is de enige buitenrotor die ik ooit in handen heb gehad.
Je voelt bij een outrunner altijd "oneffenheden" tijdens het rond draaien, dat is nou eenmaal de eigenschap van een outrunner, zodra je er spanning op zet is dat voor een deel al weer weg en Fanatec heeft dat middels een filter nog verder proberen te elimineren maar ook daar is het niet helemaal goed gegaan, zelfs de beta testers geven aan dat het eigenlijk fijner is zonder calibratie van de motor rond te rijden omdat het anti cogging filter weer andere nadeligheden met zich mee brengt.

Mijn DD2 hoor ik ook iets als ik hem een slinger geef, dat is echter al het geval sinds hij nieuw uit de doos kwam. Nogmaals, een outrunner heeft gewoon wat andere eigenschappen dan een inrunner en dat ze niet helemaal soepel aanvullen wanneer er geen spanning op staat is zo'n eigenschap, gelukkig heb je er weinig last van als je er eenmaal mee aan het rijden bent.

Mocht je het echt niet vertrouwen, gewoon een ticket aanmaken bij Fanatec, het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je wel een exemplaar hebt wat niet 100% is maar dat kan de beste overkomen.
Bij het uitzetten hoor ik het nog maar licht (373 tov 3.56), maar de "kloenken" zijn bij het crashen of curbs ook harder dan het uitzetten ooit is geweest.
Bij versie 389 had ik ook dat er weer een hardere "kloenk" was hij het uitzetten maar sinds versie 400 is die eigenlijk helemaal weg, nu is het een subtiel tikje geworden wat je amper hoort. Overigens draait sinds v400 ook het stuur niet meer eerst 3/4 rond en dan weer terug maar maakt hij nog maar 1 volledige rotatie naar rechts en dan is hij "klaar" voor gebruik.
Arfalas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:30:
Bij mij voelt het kloenken tijdens de race en uitzetten vrijwel gelijk. Maar je hebt gelijk dat het waanzin is dat ze geen oplossing hebben.
Welke driver versie gebruik je? Zo'n hard geluid als dat ik heb wanneer ik hem bij iRacing (en die mogen daar ook wel eens iets aan doen want ik blijf het absurd vinden dat je je handen van je stuur af moet trekken bij een crash omdat je anders geheid langs de eerste hulp mag met pijnlijke handjes... immersion is leuk maar wel tot op bepaalde hoogte :+) vol in de muur hang heb ik nooit gehad bij het aan en uitzetten in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 04-02-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:50
R2D2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:16:

Ik weet natuurlijk niet hoe dat geluid precies klinkt bij jou maar de kracht die vrij komt bij een plotselinge rotatie wisseling met een flink aantal Nm zorgt er natuurlijk wel voor dat het één en ander flink door "galmt" aangezien het roterende deel natuurlijk wel in verbinding staat met de behuizing door o.a. de ophanging van de motor en het lager. De behuizing fungeert daarbij ook nog eens als een klankkast dus dat er wat "kabaal" gegenereerd wordt is natuurlijk niet heel vreemd.
In de montage zou geen speling horen te zitten en het roteren zou geheel contactloos moeten zijn en dus zou in de basis er geen metaal op metaal kloenken hoorbaar moeten zijn. Dat de behuizing als klankkast kan werken en het geluid groter maakt dan de oorsprong ervan is zeker zo.

Outrunners zijn (voor zover ik net terug kon vinden bij vergelijkbare motoren) altijd aan 1 kant gelagerd, een inrunner zit wat dat betreft ook echt anders in elkaar waarbij het binnenste deel roteert. Wat betreft de krachten van "alle kanten" dat valt op zich wel mee natuurlijk, het is niet dat je tijdens het racen vol aan de zijkant of bovenkant om maar een voorbeeld te noemen aan het duwen bent.

Vanuit mijn oude "dj gear review" verleden heb ik de nodige outrunners gezien in draaitafels (ja das heel lang geleden ;) ) en daar hebben dj's altijd de neiging om lekker hard op een platter te duwen, dan komt er ook aardig wat kracht op een heel lullig gelagerd spindle'tje en daar heb ik er eigenlijk nooit 1 van zien sneuvelen. Nu staat er op een DD1/2 natuurlijk heel wat meer kracht maar daar is het allemaal ook wel vrij lomp uitgevoerd om heel eerlijk te zijn. Ik kwam van de week de teardown video tegen van Will Ford (voor het eerst dat ik een filmpje zag van de beste man die ik de moeite vond om ook echt te bekijken) en daar is goed te zien dat de motor van een DD1/2 best over engineered is.

Technisch gezien is de DD1/2 best een verrekte goed in elkaar gezet product en ook echt een puik stukje engineering, het is alleen zo jammer dat men de software niet 100% krijgt op alle vlakken. In de basis werkt alles prima maar er zijn nog een hoop losse eindjes die men echt eens aan elkaar moet gaan knopen.

Zolang je jezelf dus niet uit de rig hijst aan je stuur zal dat dus wel los lopen naar mijn mening. Overigens heb je gelijk dat het altijd stuk kan, ik had bij mijn eerste CSW ook een lager wat niet helemaal 100% was... en die was wel aan voor en achterzijde gelagerd.
Mijn base staat onder een hoek van 15 a 20 graden en curbs/crashes gebeuren niet altijd met het stuur in dezelfde stand. Op het moment dat je het stuur stil wil houden terwijl de motor z'n best doet om te bewegen tordeert de boel, vandaar de opmerking "krachten van alle kanten". Het is dat torderen waarvan ik verdenk dat dit contact tussen rotor en stator veroorzaakt. Ik hijs mezelf niet aan het stuur uit m'n rig of belast het stuur niet buiten het gewone. Ik heb ook een SFX-100 en die kan behoorlijk heen en weer gaan stuiteren als ik niet netjes op het asfalt blijf, daarvan zou je kunnen zeggen dat ik het stuur extra belast om goed op m'n stoel te blijven zitten.

Je voelt bij een outrunner altijd "oneffenheden" tijdens het rond draaien, dat is nou eenmaal de eigenschap van een outrunner, zodra je er spanning op zet is dat voor een deel al weer weg en Fanatec heeft dat middels een filter nog verder proberen te elimineren maar ook daar is het niet helemaal goed gegaan, zelfs de beta testers geven aan dat het eigenlijk fijner is zonder calibratie van de motor rond te rijden omdat het anti cogging filter weer andere nadeligheden met zich mee brengt.

Mijn DD2 hoor ik ook iets als ik hem een slinger geef, dat is echter al het geval sinds hij nieuw uit de doos kwam. Nogmaals, een outrunner heeft gewoon wat andere eigenschappen dan een inrunner en dat ze niet helemaal soepel aanvullen wanneer er geen spanning op staat is zo'n eigenschap, gelukkig heb je er weinig last van als je er eenmaal mee aan het rijden bent.

Mocht je het echt niet vertrouwen, gewoon een ticket aanmaken bij Fanatec, het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je wel een exemplaar hebt wat niet 100% is maar dat kan de beste overkomen.
Het kan goed zijn dat ik af fabriek gewoon een slecht lager heb, dat eerder speling/slijtage aan het vertonen is. Tijd zou moeten uitwijzen of het kloenken blijft toenemen. Op het moment ben ik overigens verre van zeker dat er 100% iets mis is. Als we de draaicirkel van het lager opdelen in zes stukken, dan is de eerste 60 graden het "notchiest", de tweede en derde iets minder, het vierde veel minder, het vijfde voelt als het eerste deel en het zesde tot slot als het tweede en derde. Ook lijkt het niet alsof elke "notch" dezelfde afstand tot de volgende heeft, wat je wel zou verwachten als je de poolparen zou voelen.
Met de base aan of uit voel ik op dezelfde plekken meer of minder "notchiness". Met de base aan, heb je echter geen last dat het stuur in een notch wil gaan pendelen, dat wordt gedempt door de actieve aansturing van de magneten.
Bij versie 389 had ik ook dat er weer een hardere "kloenk" was hij het uitzetten maar sinds versie 400 is die eigenlijk helemaal weg, nu is het een subtiel tikje geworden wat je amper hoort. Overigens draait sinds v400 ook het stuur niet meer eerst 3/4 rond en dan weer terug maar maakt hij nog maar 1 volledige rotatie naar rechts en dan is hij "klaar" voor gebruik.
Vanuit het nulpunt(stuur recht) draait 3.73 +/- 150 graden rechtsom en terug ter calibratie. Stuur draait altijd eerst naar het nulpunt, dat was bi 3.46 en 3.56 ook zo. Het kan goed dat we hetzelfde bedoelen, maar kan net zo goed een verschil tussen DD1 en DD2 zijn. 3.73 stuurt fijn, alles werkt en wil dan ook niet echt updaten. Als er iets mis is met m'n base, waardoor ik detail mis door de extra rol weerstand van het lager, is dat al zo lang zo dat ik het niet mis. Daarentegen heb ik al sinds dag 1 dat ik qua detail er nauwelijks verschil ervoer tussen m'n CSW V2.5 en de DD1.

Welke driver versie gebruik je? Zo'n hard geluid als dat ik heb wanneer ik hem bij iRacing (en die mogen daar ook wel eens iets aan doen want ik blijf het absurd vinden dat je je handen van je stuur af moet trekken bij een crash omdat je anders geheid langs de eerste hulp mag met pijnlijke handjes... immersion is leuk maar wel tot op bepaalde hoogte :+) vol in de muur hang heb ik nooit gehad bij het aan en uitzetten in ieder geval.
Ik heb nu al bijna een maand last van m'n middelvinger gewricht, door de tik die m'n schakelflipper hem heeft gegeven toen ik niet oplette en met het stuur losjes in de hand door een curb haaks de muur in werd gegooid. |:(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 20:22
Ik gebruik momenteel een sparco r100 op een simlab p1x
Ik een paar uurtjes te lezen in de tactile thread in het racedepartment forum, wil ik tactile voorzien in de vorm van 4 of 6 Dayton DAEX32EP-4 exciters op de achterkant van de seat.
Enige probleem is dus dat dit geen hardshell is, maar textiel.

Om deze reden ben ik aan het uitkijken om de stoel te vervangen, en ik kwam op aanraden van @Madhouse1979 op de lcd pro drift uit.
Op de foto's lijkt de shell achter en langs de zijkanten niet helemaal vlak te zijn.

Heeft iemand een idee of op deze stoel makkelijk de exciters kunnen bevestigd worden met de 3M tape?
Later zou ik onderaan de seat ook een buttkicker willen hangen, dus deze mag onderaan ook niet te curved zijn...

Eventueel andere seats in deze prijsklasse die ideaal zijn voor tactile?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wel erg veel flex in die hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
Ondanks dat het te verwachten is als je de prijs in ogenschouw neemt toch wel wat verrassend. Als je ziet hoe enthousiast iedereen is over de Mclaren Gt3 V2. Die is maar €50,- meer en daar zit een stuk meer op.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psqld
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-03-2021
Maverick schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Ondanks dat het te verwachten is als je de prijs in ogenschouw neemt toch wel wat verrassend. Als je ziet hoe enthousiast iedereen is over de Mclaren Gt3 V2. Die is maar €50,- meer en daar zit een stuk meer op.
Dan ben je voor die 149€ nog niet eens klaar, je zult ook nog een stuur moeten toevoegen, die zijn al snel meer als 50€. Wil je meer torque op een DD1 ofzo komt er nog eens 100€ bij. Er zijn ook nog geen combi deals waardoor je als je bij Fanatec ook een stuurtje kiest als snel richting de 380€ gaat. Ik zou even 2 tientjes doorsparen en voor de Clubsport Universal Hub gaan. Kun je eventueel later nog upgraden naar de magnetische shifters en werkt eventueel ook nog op de Xbox.

Vind het ook wel bijzonder dat ze dezelfde membraan knoppen voor de shifters gebruiken die op de oude Mclaren GT3 veel problemen gaven. Dan nog inderdaad de flex in het geheel zeker met wat grotere stuurtjes. Ik vind hem toch wat over priced met deze niet al te beste eigenschappen. Dan nog maar afwachten wat het allemaal gaat doen als het een paar jaar oud is met al dat plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maverick schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Maar ik vind het enthousiasme voor de McLaren GT3 V2 ook wat vreemd, het is een leuk stuur maar als je daar een clubsport QR op moet gaan zetten ben je al meer kwijt dan voor de instap formule sturen en die zitten technisch echt beter in elkaar en je zit qua prijs ineens ook wel heel dichtbij de Formula V2 wat naar mijn mening echt een bijzonder goed stuur is voor het geld.

Fanatec is echter ook op oorlogspad in de instap markt en het gerucht dat men de aanval zou willen openen op Logitech en Thrustmaster begint zo steeds meer vorm te krijgen. Gezien de prijzen die men voor o.a. de CSL hub durft te vragen zou het mij niet verbazen als straks de CSL en CSW wat in prijs gaan stijgen, concurrentie in die prijsklasse is heel dun dus ze kunnen zicht het veroorloven want eenmaal een “klant” in het ecosysteem betekent vaak een gebruiker die ook wel weer het upgrade pad omhoog neemt binnen dat eco systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07
R2D2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:18:
[...]

Maar ik vind het enthousiasme voor de McLaren GT3 V2 ook wat vreemd, het is een leuk stuur maar als je daar een clubsport QR op moet gaan zetten ben je al meer kwijt dan voor de instap formule sturen en die zitten technisch echt beter in elkaar en je zit qua prijs ineens ook wel heel dichtbij de Formula V2 wat naar mijn mening echt een bijzonder goed stuur is voor het geld.
De Mclaren vult een bepaald gat, deze goedkope hub heeft dat een stuk minder.

Vergeet niet dat de McLaren ook nog de koppeling paddles heeft om F1 launches te kunnen doen. Bij de V2 moet je dan eerst nog een APM erbij kopen en zit je op 370+180= €550, tegenover de 200+100=€300 voor de McLaren met clubsport adapter.

En de magnetische shifter van de McLaren is ook een stukje beter dan de standaard shifters van de V2 (al zijn de magnetische shifters van de APM weer een heel stuk beter dan die van de McLaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrashOverDrive schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:34:
[...]

De Mclaren vult een bepaald gat, deze goedkope hub heeft dat een stuk minder.

Vergeet niet dat de McLaren ook nog de koppeling paddles heeft om F1 launches te kunnen doen. Bij de V2 moet je dan eerst nog een APM erbij kopen en zit je op 370+180= €550, tegenover de 200+100=€300 voor de McLaren met clubsport adapter.
Maar is die clutch zo belangrijk? Ik zou hem als eerste opofferen ten behoeve van een degelijker stuurwiel. Ik heb de McLaren nu een paar keer in de handen gehad en ik vind hem gewoon “mwuah” en vooral heel erg plastic. Hij is niet slecht maar ik zou er zelf het geld niet voor over hebben en dan die clutch opofferen en instappen op een Formula stuur welke in ieder geval nog de mogelijkheid heeft er upgrades aan te doen en die upgrades later ook weer mee te nemen wanneer je bijvoorbeeld over zou willen stappen naar een Formula V2.

Wat betreft het gat wat de McLaren vult ben ik met je eens, een alternatief is er inderdaad niet echt voor die 200 euro.
En de magnetische shifter van de McLaren is ook een stukje beter dan de standaard shifters van de V2 (al zijn de magnetische shifters van de APM weer een heel stuk beter dan die van de McLaren).
Die mening deel ik dan weer iets minder, het principe hoe de shifter zijn werkt doet is wel een goede vinding maar de kwaliteit ervan heb ik nog zo mijn bedenkingen over op de langere termijn. De standaard shifters op de formula stuurwielen zijn mede dankzij hun simpelheid wel oerdegelijk (en luidruchtig :+ ), het enige wat er aan kapot zou kunnen gaan is de micro switch (nog nooit iets over gelezen dat die sneuvelden) terwijl het bij de McLaren V2 toch vooral plastic fantastic is. Out of de box zal dat misschien wat lekkerder aanvoelen maar ik vraag me af hoe zoiets houd over langere termijn.

Laten we het er op houden dat ik altijd mijn bedenkingen heb als Fanatec op de budget tour gaat. Ze maken mooi spul maar ik moet nog maar zien of alles uit het lagere segment het ook net zo lang gaat vol houden als de gemiddelde Logitech die ook èèn en al plastic zijn maar over het algemeen wel heel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-07 22:40
Barry is in zijn reviews enorm uitgebreid maar laat op een nette manier altijd zien wat wel en niet goed is. Zo ook bij deze hub. Wat mij betreft slecht stukje hardware van Fanatec maar wat wil je voor €149.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Eerlijk gezegd denk ik dat Fanatec lekker in het hogere segment moet blijven. De CSL mag dan de 'goedkopere' lijn zijn (vergeleken bij de clubsport en podium series), maar dat is al uitstekend spul. Ik heb met veel plezier de CSL elite wheelbase en pedalen gebruikt en ik had daar eigenlijk niks over te klagen. Al met al een hele upgraden ten opzichte van mijn t300.
Je weet dat als je fanatec spul koopt dat je goed materiaal krijgt waar je wel voor betaalt. Als je op een budget zit is de t300 of g29 een prima oplossing. Deze hub mag dan goedkoop zijn, maar er moet wel een stuur aan, een wheelbase bij, pedalen enz. Al met al heb je dan al voor aardig wat centen iets staan (vergeleken bij een alles in 1 set zoals de T300), waar je dan een 'goedkope' hub op aansluit.
Nee, dit voelt voor mij een beetje als een dikke sportwagen kopen en dan bandjes van 4 tientjes eronder leggen om de kosten te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BozeBever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-07 22:03
Dit is simpelweg geen goed product van Fanatec! een vergeefse poging om in het lagere segment ook wat te bieden (met een dito winstmarge). Slaat echter volledig de plank mis. Ben bang dat dit een 'McLaren V1'-tje gaat worden en dus na een paar maanden spontaan van de markt wordt gehaald om vervolgens met een V2 te komen die de schade mag dichten. Welliswaar iets duurder, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaep
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-07 15:56
Ik snap ook niet waarom de shifters van dat goedkope plastic moeten, je gaat me niet vertellen dat het verschil in marge zo groot is en je daarom maar van deze plastic rotflippers kiest. Ik vind 150 euro voor een stuk plastic met knopjes echt heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Two_can
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 12:32
fjskmdl2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:30:
Ik gebruik momenteel een sparco r100 op een simlab p1x
Ik een paar uurtjes te lezen in de tactile thread in het racedepartment forum, wil ik tactile voorzien in de vorm van 4 of 6 Dayton DAEX32EP-4 exciters op de achterkant van de seat.
Enige probleem is dus dat dit geen hardshell is, maar textiel.

Om deze reden ben ik aan het uitkijken om de stoel te vervangen, en ik kwam op aanraden van @Madhouse1979 op de lcd pro drift uit.
Op de foto's lijkt de shell achter en langs de zijkanten niet helemaal vlak te zijn.

Heeft iemand een idee of op deze stoel makkelijk de exciters kunnen bevestigd worden met de 3M tape?
Later zou ik onderaan de seat ook een buttkicker willen hangen, dus deze mag onderaan ook niet te curved zijn...

Eventueel andere seats in deze prijsklasse die ideaal zijn voor tactile?

Alvast bedankt
De onderkant van de Pro Drift is redelijk vlak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpqQnjNwPQ_1iT78iZfcydDdytY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGa5puMEHzr0ohCcXhS1VOCD.jpg?f=fotoalbum_large

In de achterkant zit inderdaad een lichte glooiing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS1hEawyKmrAcsplARa8lFG5bMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZVTp04TxrwsId8tDkoyEREp.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik geen ervaring met exciters. Mocht je nog meer foto’s willen hebben, laat maar weten. De stoel
en ik zijn aan het wachten op een GT1-rig, dus ik kan nu nog overal makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-07 19:03
Weet iemand hier of en zoja hoe je de post travel van de shifters kan tweaken op de fanatec universal hub? Ik merk dat de post travel op mijn downshift een stuk langer is dan bij mijn upshift. Dat is behoorlijk irritant. Ik kom er op internet verder geen problemen over tegen eigenlijk...

Ik heb het op proberen op beeld te zetten, ben niet helemaal tevreden met het resultaat maar hopelijk zien jullie wat ik bedoel:
YouTube: fanatec shifter post travel

Ik vraag me dus af of ik dit zelf kan aanpassen en zo nee, is dit RMA waardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Zitten er stelschroefjes in? Anders kan je misschien zorgen dat de linker minder ver terug klikt. En anders misschien intern een stukje carbon plakken oid, zodat je minder travel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Er is wel een stelschroefje, maar daarmee kan ik alleen de pre-travel aanpassen. Ik heb de pre-travel zo aangepast dat hij vlak na het 'reset-click' bij het loslaten stopt. Dat zou ik dus ook willen doen voor de travel ná de 'activation-click'. Het lijkt er echter op dat dat (van buitenaf) geen optie voor is. Vind het ook erg vreemd en slecht dat hier zoveel verschil tussen de 2 shifters zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@Two_can bedankt voor de feedback!

Lijkt het jou mogelijk om hier exciters vlak tegen te monteren? (Cirkelvormig ongeveer 20cm schat ik)
Bovenaan links/rechts , onder links / rechts en de zijkanten.

Is het evtentueel mogelijk om nog 1 foto van de zijkant te nemen zodat ik de vlakke g goed zie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Two_can
fjskmdl2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:51:
@Two_can bedankt voor de feedback!

Lijkt het jou mogelijk om hier exciters vlak tegen te monteren? (Cirkelvormig ongeveer 20cm schat ik)
Bovenaan links/rechts , onder links / rechts en de zijkanten.

Is het evtentueel mogelijk om nog 1 foto van de zijkant te nemen zodat ik de vlakke g goed zie?

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCEEPkNvOLsfRf3cxtBMcnuEPHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKSnfbJIj09DFbrSIjBxMcpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHiF3plwmVkWI0LgU11DkXB91Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0aJVHG9LW3sXW6Z9WnOfGAP.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier wat aan? Diameter van de door jou genoemde exciters is 60mm volgens de website van Dayton. Hoe kom je aan die 20cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010

Thrustmaster komt met een nieuw stuurtje zo te zien. En ook nog eens van een iets hogere kwaliteit dan dat ze eerder gemaakt hebben.

Ben benieuwd.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Zouden ze eindelijk een tegenhanger hebben voor de Formula V2?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-07 19:30
Zou leuk zijn als Fanatec ook ooit met een stuur afkomt dat een groot scherm heeft. Ik denk dat dat iets is dat Fanatec nog altijd zo een beetje mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie wel constructies langskomen met oude smartphone op een frame, een beetje de Williams cockpit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hupske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:51:
[YouTube: You're about to Own The Race | Thrustmaster]

Thrustmaster komt met een nieuw stuurtje zo te zien. En ook nog eens van een iets hogere kwaliteit dan dat ze eerder gemaakt hebben.

Ben benieuwd.
Beetje jammer weer dat ze daar mee komen nu ik net een DD2 base heb gekocht :+

Maar zonder dollen, goed te zien dat een merk als Thrustmaster de grens weer wat verder legt, een beetje meer keuze in de regionen van de Fanatec CSL lijn zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusSim
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03-2021
Eh jongens. Volgens mij is er iets niet helemaal goed. Heb de Sprints sinds Juni 2020. En deze twee bouten zijn zwart en verroest. Als ik de website er op na pleus horen ze grijs/silver te zijn. Heb er nooit met een nat of zoutig doekje over heen geweest. Wellicht verroest door de warmte van het remmen? Of Heusinkveld te hard aangedraaid of verkeerde bouten er in geschroeft? Is het normaal? Kan het kwaad? Heb met een wattenstaafje de meeste roest er van af kunnen halen, dus tja. Mijn arme hart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI4CAX_0t8QZW0RUkNmA-y0reCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEE7dNbbhsgPPl7Xfcni0Pev.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens eindigt het filmpje met een graphic die F1 ook gebruikt. Aangezien Fanatec overal geplaveid staat in de F1 spellen, zou TM de aanval geopend hebben op het wat lucratievere, hogere segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:21
MariusSim schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:36:
Eh jongens. Volgens mij is er iets niet helemaal goed. Heb de Sprints sinds Juni 2020. En deze twee bouten zijn zwart en verroest. Als ik de website er op na pleus horen ze grijs/silver te zijn. Heb er nooit met een nat of zoutig doekje over heen geweest. Wellicht verroest door de warmte van het remmen? Of Heusinkveld te hard aangedraaid of verkeerde bouten er in geschroeft? Is het normaal? Kan het kwaad? Heb met een wattenstaafje de meeste roest er van af kunnen halen, dus tja. Mijn arme hart.

[...]
Kun je zien waar die boutjes in bouten?
Je kan er eventueel eentje losdraaien, verzinkte of RVS boutjes voor aanschaffen en dan vervangen?
(en dan een boutje laten zitten, de ander vervangen en vastdraaien en dan de ene die je eerst liet zitten)

Maar OT -> dit zijn gezwarte boutjes. Zijn (dus) gewoon van staal, maar het zwarten zou het roesten wel groot deels tegen moeten gaan. Echter waar jij nu achter komt is dat dit ook niet 100% altijd werkt.
Kwaad kan het op zich niet, het is misschien alleen wat lelijk.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusSim
MTFDarkEagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Kun je zien waar die boutjes in bouten?
Je kan er eventueel eentje losdraaien, verzinkte of RVS boutjes voor aanschaffen en dan vervangen?
(en dan een boutje laten zitten, de ander vervangen en vastdraaien en dan de ene die je eerst liet zitten)

Maar OT -> dit zijn gezwarte boutjes. Zijn (dus) gewoon van staal, maar het zwarten zou het roesten wel groot deels tegen moeten gaan. Echter waar jij nu achter komt is dat dit ook niet 100% altijd werkt.
Kwaad kan het op zich niet, het is misschien alleen wat lelijk.
Haha, dat durf ik niet aan. Als ik de handleiding er ook op na pleus mag ik die schroefjes niet aanraken. Durf het echt niet. Ben er veel te schijterig voor. Volgens mij is Enzo hier actief dus die weet het misschien te zeggen. Vind het niet heel mooi, maar ja. Als het niet kwaad kan dan laat ik het zo zitten, af en toe even met een wattenstaafje er overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:53
MariusSim schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Haha, dat durf ik niet aan. Als ik de handleiding er ook op na pleus mag ik die schroefjes niet aanraken. Durf het niet. Volgens mij is Enzo hier actief dus die weet het misschien te zeggen. Vind het niet heel mooi, maar ja. Als het niet kwaad kan dan laat ik het zo zitten, af en toe even met een wattenstaafje er overheen.
Mijn sprints zijn een week oud en die waren geleverd met zwarte schroefjes op die plaats. Zou me niet teveel zorgen maken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
[...]

Haha, dat durf ik niet aan. Als ik de handleiding er ook op na pleus mag ik die schroefjes niet aanraken. Durf het niet. Volgens mij is Enzo hier actief dus die weet het misschien te zeggen. Vind het niet heel mooi, maar ja. Als het niet kwaad kan dan laat ik het zo zitten, af en toe even met een wattenstaafje er overheen.
Kwaad kan het niet echt.
En wat je ook kan doen is een doekje, wat WD40 opspuiten en daarmee wat wegwrijven.
Perfect is het niet, maar je zult een deel ervan wel weg krijgen.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
[...]

Haha, dat durf ik niet aan. Als ik de handleiding er ook op na pleus mag ik die schroefjes niet aanraken. Durf het echt niet. Ben er veel te schijterig voor. Volgens mij is Enzo hier actief dus die weet het misschien te zeggen. Vind het niet heel mooi, maar ja. Als het niet kwaad kan dan laat ik het zo zitten, af en toe even met een wattenstaafje er overheen.
Ik zou gewoon Heusinkveld ff mailen. Die reageren snel en als er iets niet klopt zullen ze met een oplossing komen is mijn ervaring. Hun pedalen zijn misschien niet het goedkoopste alternatief, maar hun service is heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusSim
correcto schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ik zou gewoon Heusinkveld ff mailen. Die reageren snel en als er iets niet klopt zullen ze met een oplossing komen is mijn ervaring. Hun pedalen zijn misschien niet het goedkoopste alternatief, maar hun service is heel goed.
Ook gedaan. Nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:05:
Ik zie wel constructies langskomen met oude smartphone op een frame, een beetje de Williams cockpit.
Heb ik ook gedaan, een houdertje gekocht en smartphone zo ver mogelijk gemonteerd, dus aan de achterkant vd base. Dat is veel makkelijker dan op het stuur vind ik, want scherpstellen gaat wat sneller en het scherm beweegt niet. Niet dat ik er echt op kijk want ik heb hem zo dat ik de toerenteller en versnelling groot zie (knipperen), ook als ik er net bovenlangs kijk. Echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@Two_can bedankt.
Ik deed een gok IVM exciters grootte ;)
Ben toch wat aan het twijfelen of deze stoel hier geschikt voor zou zijn. Ik bekijk eventuele andere mogelijkheden nog eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12

Raimond613

Simracer

Heusinkveld heeft een nieuwe versie van de Sprint pedal software Smart control uitgebracht:

https://heusinkveld.com/d...ontrol-configuration-tool

iracing profile

• Buffalo_magic
  • Laatst online: 23-07 21:07
Ik sta op het punt om een sim lab GT1 Evo te bestellen met een fanatec F1 podium wiel.
Is er ook een wiel die ik op deze basis kan monteren om rally games te spelen? Dit mag heel erg basis zijn want is voor RbR te spelen. Hier zijn zeker geen waslijst aan knoppen op het stuur bij nodig.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Buffalo_magic schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:52:
Ik sta op het punt om een sim lab GT1 Evo te bestellen met een fanatec F1 podium wiel.
Is er ook een wiel die ik op deze basis kan monteren om rally games te spelen? Dit mag heel erg basis zijn want is voor RbR te spelen. Hier zijn zeker geen waslijst aan knoppen op het stuur bij nodig.
https://fanatec.com/eu-en/steering-wheels/

Keuze genoeg toch?

• Buffalo_magic
  • Laatst online: 23-07 21:07
Oepsie sorry, ik had niet door dat al deze sturen ook pasten op dezelfde base..

Meer dan genoeg keuze in ieder geval dan.
Thanks.

• Arfalas
inderdaad zat keuze van fanatec zelf. Eventueel kan je ook de fanatec podium hub halen en daar een aftermarket stuur op schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20

MazeWing

The plot thickens...

R2D2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:02:
[...]

Maar is die clutch zo belangrijk? Ik zou hem als eerste opofferen ten behoeve van een degelijker stuurwiel. Ik heb de McLaren nu een paar keer in de handen gehad en ik vind hem gewoon “mwuah” en vooral heel erg plastic. Hij is niet slecht maar ik zou er zelf het geld niet voor over hebben en dan die clutch opofferen en instappen op een Formula stuur welke in ieder geval nog de mogelijkheid heeft er upgrades aan te doen en die upgrades later ook weer mee te nemen wanneer je bijvoorbeeld over zou willen stappen naar een Formula V2.

Wat betreft het gat wat de McLaren vult ben ik met je eens, een alternatief is er inderdaad niet echt voor die 200 euro.

[...]

Die mening deel ik dan weer iets minder, het principe hoe de shifter zijn werkt doet is wel een goede vinding maar de kwaliteit ervan heb ik nog zo mijn bedenkingen over op de langere termijn. De standaard shifters op de formula stuurwielen zijn mede dankzij hun simpelheid wel oerdegelijk (en luidruchtig :+ ), het enige wat er aan kapot zou kunnen gaan is de micro switch (nog nooit iets over gelezen dat die sneuvelden) terwijl het bij de McLaren V2 toch vooral plastic fantastic is. Out of de box zal dat misschien wat lekkerder aanvoelen maar ik vraag me af hoe zoiets houd over langere termijn.

Laten we het er op houden dat ik altijd mijn bedenkingen heb als Fanatec op de budget tour gaat. Ze maken mooi spul maar ik moet nog maar zien of alles uit het lagere segment het ook net zo lang gaat vol houden als de gemiddelde Logitech die ook èèn en al plastic zijn maar over het algemeen wel heel blijven.
Ik heb het stuur nu een kleine maand (zat bij de eerste lichting) en ben meer dan tevreden over het stuur!
Ik denk dat het heel belangrijk is dat men in het achterhoofd op welk segment dit stuur gericht is en de daarbij horende prijs. Voor die €200 kan ik me nauwelijks een beter en completer stuur voorstellen. Het is gericht op de CSL-serie (zoals de naam al doet vermoeden) en typerend voor CSL is plastic. Het is echter wel “goed” plastic en doet niet goedkoop aan. Het stuur heeft een goede deel en voelt (en ziet) er duurder uit dan ie zou verwachten. Zeker als je kijkt naar het laagste segment van Fanatec en de wheels (zoals het standaard CSL wheel). Voor €50 meer krijg je dus heel wat “meer” stuur.

Is het vergelijkbaar met een Formula V2 wheel? Nee, natuurlijk niet! Echter is die heel wat duurder en eigenlijk overkill voor iemand met een CSL wheelbase. En juist daar is de McLaren V2 voor: voor de mensen met een CSL wheel (of mensen met een CSW2.5 die niet heel veel willen uitgeven).

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MazeWing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Ik heb het stuur nu een kleine maand (zat bij de eerste lichting) en ben meer dan tevreden over het stuur!
Ik denk dat het heel belangrijk is dat men in het achterhoofd op welk segment dit stuur gericht is en de daarbij horende prijs. Voor die €200 kan ik me nauwelijks een beter en completer stuur voorstellen. Het is gericht op de CSL-serie (zoals de naam al doet vermoeden) en typerend voor CSL is plastic. Het is echter wel “goed” plastic en doet niet goedkoop aan. Het stuur heeft een goede deel en voelt (en ziet) er duurder uit dan ie zou verwachten. Zeker als je kijkt naar het laagste segment van Fanatec en de wheels (zoals het standaard CSL wheel). Voor €50 meer krijg je dus heel wat “meer” stuur.

Is het vergelijkbaar met een Formula V2 wheel? Nee, natuurlijk niet! Echter is die heel wat duurder en eigenlijk overkill voor iemand met een CSL wheelbase. En juist daar is de McLaren V2 voor: voor de mensen met een CSL wheel (of mensen met een CSW2.5 die niet heel veel willen uitgeven).
Dan verschillen we van mening (en dat is helemaal prima) ;)

Ik heb hem ook meerdere keren in handen gehad en er ook mee gereden en ja hij is goedkoop, en voor het geld heb je best een heel leuk stuur maar het hoge plastic gehalte en de tool less QR kan ik gewoon niet warm voor lopen. Daarnaast is hij niet te vergelijken met de CSL P1 want die is er volgens mij niet meer en vervangen voor het WRC exemplaar die gelijk is qua prijs.

Als je de tool less QR vervangt voor een Clubsport QR zit je op de prijs van een Formula Carbon en ik blijf er bij dat dat kwalitatief en constructie technisch toch echt een beter stuur is en ik die persoonlijk veel liever zou nemen ondanks de kleinere form factor. En ik zie niet helemaal in waarom de Formula V2 overkill zou zijn voor iemand met een CSL, het is het stuur in de Fanatec line-up die een geweldige bang for buck heeft, technisch gezien heel degelijk in elkaar zit, de mogelijkheid heeft te upgraden qua shifters en die op zowel een CSL tot aan een DD2 niet misstaat.

En of het goed plastic is zal na verloop van tijd moeten blijken, de eerste McLaren GT3 V1 was ook ontzettend gewild in het begin en na verloop van tijd waren er toch wel heel veel gebruikers met problemen. Ik heb al een aantal berichten voorbij zien komen van mensen die haarscheurtjes hadden in de tool less QR (met een CSL wheelbase). En dat is misschien wel het grootste onderdeel wat me heel erg tegen staat aan de goedkopere Fanatec sturen, de tool less QR.

Ik hoop echter voor iedere gebruiker die zo'n stuur heeft gekocht dat ik gewoon een azijnpisser ben er ontzettend naast zit en het stuur gewoon jaren mee gaat. Ik heb echter geen blind vertrouwen in Fanatec wanneer ze de budget tour op gaan.

Dat betekent overigens niet dat ik alles "ruk" vind aan de onderkant van het Fanatec segment, de CSL pedalen, wheelbase e.d. ben ik namelijk wel weer een "fan" van want dat zijn gewoon hele goede producten voor het geld die ook op langere termijn al bewezen hebben hun "mannetje te staan".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

R2D2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:24:
[...]

Dan verschillen we van mening (en dat is helemaal prima) ;)

Ik heb hem ook meerdere keren in handen gehad en er ook mee gereden en ja hij is goedkoop, en voor het geld heb je best een heel leuk stuur maar het hoge plastic gehalte en de tool less QR kan ik gewoon niet warm voor lopen. Daarnaast is hij niet te vergelijken met de CSL P1 want die is er volgens mij niet meer en vervangen voor het WRC exemplaar die gelijk is qua prijs.

Als je de tool less QR vervangt voor een Clubsport QR zit je op de prijs van een Formula Carbon en ik blijf er bij dat dat kwalitatief en constructie technisch toch echt een beter stuur is en ik die persoonlijk veel liever zou nemen ondanks de kleinere form factor. En ik zie niet helemaal in waarom de Formula V2 overkill zou zijn voor iemand met een CSL, het is het stuur in de Fanatec line-up die een geweldige bang for buck heeft, technisch gezien heel degelijk in elkaar zit, de mogelijkheid heeft te upgraden qua shifters en die op zowel een CSL tot aan een DD2 niet misstaat.

En of het goed plastic is zal na verloop van tijd moeten blijken, de eerste McLaren GT3 V1 was ook ontzettend gewild in het begin en na verloop van tijd waren er toch wel heel veel gebruikers met problemen. Ik heb al een aantal berichten voorbij zien komen van mensen die haarscheurtjes hadden in de tool less QR (met een CSL wheelbase). En dat is misschien wel het grootste onderdeel wat me heel erg tegen staat aan de goedkopere Fanatec sturen, de tool less QR.

Ik hoop echter voor iedere gebruiker die zo'n stuur heeft gekocht dat ik gewoon een azijnpisser ben er ontzettend naast zit en het stuur gewoon jaren mee gaat. Ik heb echter geen blind vertrouwen in Fanatec wanneer ze de budget tour op gaan.

Dat betekent overigens niet dat ik alles "ruk" vind aan de onderkant van het Fanatec segment, de CSL pedalen, wheelbase e.d. ben ik namelijk wel weer een "fan" van want dat zijn gewoon hele goede producten voor het geld die ook op langere termijn al bewezen hebben hun "mannetje te staan".
Zodra je zaken aan het stuurtje gaat toevoegen, zoals een clubsport quick-release, dan gaat de prijs absurd omhoog en hoef je nog maar een "beetje" (€70) bij te betalen om meteen een heel stuk beter stuur te hebben. Ik vind dat niet de fout van het Mclaren stuur, maar de idiote prijsstelling die Fanatec hanteert van de quick-release. Een bedrag van max €30-40 zou meer dan voldoende moeten zijn...

Maar als je het stuurtje gewoon "as is" pakt en er verder niets aan toevoegt, heb je toch wel heel veel stuur voor die €200. Het stuurtje dat qua features en vorm het meest in de buurt komt is het officiële F1 stuurtje van €249 (op dit moment niet zichtbaar als los stuur op de site). Die mist echter een boel knoppen, toggles, switches en een OLED schermpje. Het enige verschil in het voordeel van dat stuurtje is de bouwkwaliteit.

Maar ervan uitgaande dat bij normaal gebruik op een CSL wheelbase beide stuurtjes gewoon prima blijven werken (en je het verschil in bouwkwaliteit dus niet gaat merken) is het Mclaren stuur toch wel heel aantrekkelijk. Als ik het vergelijk met het standaard CSL stuur (de opvolger van de P1, maar qua bouwkwaliteit vergelijkbaar) dan krijg ik zoveel meer stuur (qua knoppen, toggles, etc.) en is de beleving een heel stuk beter als je inderdaad in auto's gaat rijden die dit soort sturen gebruiken (F1, GT3, etc.). En als ik zie hoeveel beter mijn beleving is door "maar" €200 dan kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn. Alles voelt zeer solide, de pedals zijn fijn, de toggles en switches voelen goed, etc.
Indien ik een soortgelijke ervaring had willen hebben dan was ik bijna het dubbele kwijt geweest (Formula V2). Voor mij, op dit moment, nog niet te verantwoorden als ik kijk hoeveel tijd ik in deze hobby steek.

Uiteraard kan (en zal) mijn mening nog veranderen wanneer ik over een x-tijd overstap op duurdere stuurtjes en meer en meer naar bouwkwaliteit ga kijken. Maar op dit moment is de bouwkwaliteit, ondanks dat het plastic is, meer dan voldoende en voelt het stuur robuuster aan dan het standaard CSL stuur, ondanks dat de basis van dat stuur metaal is...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

MazeWing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Totaal mee oneens. De V2 is zeker geen overkill op een CSL wheelbase. De vraag is alleen of je alle knoppen, switches en rotaries nodig hebt. Zo niet, dan heb je nog het goedkopere F1 wheel die de rotaries niet heeft of inderdaad de McLaren GT3. Echter als je een F1 spel speelt, dan zijn alle switches en buttons zeker welkom op het stuur. Dat heeft uiteindelijk niets met de wheelbase te maken, maar eerder met welke spellen je speelt en of je de extra's nodig hebt ja of nee. Ik ben superblij met mijn F1 2020 Limited edition, die eigenlijk permanent op mijn CSL Elite + zit.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
Ik zal jullie binnenkort vertellen wat ik vind van de GT3 V2.. want
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aJ576QowcAZ4sXjT5cAgFaZzxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xdB4ToqFvR1hn04AeV9jpcq.png?f=user_large
Hij komt er aan *O*

Maar nu mijn vraag. Hij is eigenlijk wat te vroeg. Ik ga over 1,5 week verhuizen en ben nog niet op mijn nieuwe adres aanwezig om het pakketje in ontvangst te nemen. Weet iemand met welke vervoerder Fanatec die dingen in Nederland aanbiedt? Dan kan ik even inventariseren of ik hem ergens anders af kan laten geven.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-07 03:55
Maverick schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]
Hij komt er aan *O*

Maar nu mijn vraag. Hij is eigenlijk wat te vroeg. Ik ga over 1,5 week verhuizen en ben nog niet op mijn nieuwe adres aanwezig om het pakketje in ontvangst te nemen. Weet iemand met welke vervoerder Fanatec die dingen in Nederland aanbiedt? Dan kan ik even inventariseren of ik hem ergens anders af kan laten geven.
bij was het UPS....en is binnen 2 dagen bezorg.....

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfalas
thunder8 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Totaal mee oneens. De V2 is zeker geen overkill op een CSL wheelbase. De vraag is alleen of je alle knoppen, switches en rotaries nodig hebt. Zo niet, dan heb je nog het goedkopere F1 wheel die de rotaries niet heeft of inderdaad de McLaren GT3. Echter als je een F1 spel speelt, dan zijn alle switches en buttons zeker welkom op het stuur. Dat heeft uiteindelijk niets met de wheelbase te maken, maar eerder met welke spellen je speelt en of je de extra's nodig hebt ja of nee. Ik ben superblij met mijn F1 2020 Limited edition, die eigenlijk permanent op mijn CSL Elite + zit.
Ik dacht in eerste instantie ook: Wie gebruikt nou al die knoppen? Toen ben ik ACC gaan doen en had ik de helft al nodig om de auto uberhaubt te starten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Maverick schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]
Hij komt er aan *O*

Hij werd bij mij (ook) bij UPS bezorgd.
En dat was best snel nadat ik datzelfde bericht kreeg.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:33

Grouchy

meep meep

De GT3 V2 kwam hier ook via UPS.
Binnenkort krijg je een 'UPS-update: pakket is gepland voor aflevering morgen' email. In die mail kan je de aflevering omleiden/wijzigen

[ Voor 7% gewijzigd door Grouchy op 12-02-2021 11:47 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

thunder8 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Ik kan je helemaal volgen. Er zullen ongetwijfeld zat mensen zijn die stuurtjes op de CSL wheelbase zetten die misschien wel duurder zijn dan de base zelf.
Kijk ik echter puur naar mezelf, dan heb ik iets te vaak m'n neus gestoten door veel te fanatiek (lees: veel te duur spul te kopen) te starten en het uiteindelijk stof te laten vangen en weer met verlies te verkopen.
Daarom dat ik het wat rustiger aan heb gedaan en liever een stuurtje koop van €200 dan meteen all-in voor een dubbel zo duur stuur.

Maar dat is volgens mij het punt ook niet. Het punt is dat, zeker gezien de andere stuurtjes in Fanatec hun assortiment, je "veel" stuur krijgt voor €200 en het kwalitatief allemaal in orde lijkt, ondanks het vele (goede) plastic, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Ik kan je helemaal volgen. Er zullen ongetwijfeld zat mensen zijn die stuurtjes op de CSL wheelbase zetten die misschien wel duurder zijn dan de base zelf.
Kijk ik echter puur naar mezelf, dan heb ik iets te vaak m'n neus gestoten door veel te fanatiek (lees: veel te duur spul te kopen) te starten en het uiteindelijk stof te laten vangen en weer met verlies te verkopen.
Daarom dat ik het wat rustiger aan heb gedaan en liever een stuurtje koop van €200 dan meteen all-in voor een dubbel zo duur stuur.

Maar dat is volgens mij het punt ook niet. Het punt is dat, zeker gezien de andere stuurtjes in Fanatec hun assortiment, je "veel" stuur krijgt voor €200 en het kwalitatief allemaal in orde lijkt, ondanks het vele (goede) plastic, etc.
Met deze reactie ben ik het niet oneens. Ik was het ook alleen oneens met de stelling dat het V2 overkill is voor de CSL base. En daar ben ik het (nog steeds) niet mee eens. Dit stuur biedt voor mij precies wat ik wil, omdat het volledig gebruikt kan worden bij F1. Helaas niet in GT Sport, omdat de ontwikkelaar daar geen zin in heeft blijkbaar.

Voor mij is de keus sowieso makkelijker, omdat ik op de PS4 race. Dan heb je qua base alleen de keus tussen de CSL Elite plus of de speciale DD1 voor Playstation die meer dan 1000€ duurder is. De CSW kan alleen met omwegen gebruikt worden op de PS4 en daar heb ik geen zin aan. Maar uiteindelijk is dit ook een andere discussie dan de discussie over de sturen zelf.

Fanatec biedt voor heel veel mensen met verschillende budgetten apparatuur. Van instap met een McLaren GT3 stuur tot een Porsche stuur met Endurance module. Ook qua bases, van de CSL Elite tot de DD2. En het mooie is dat je het duurste stuur op de goedkoopste base kan zetten en andersom. Dat is de kracht van het ecosysteem. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn Logitech G29 pedalen. Heb de Fanatec V3's overwogen, maar omdat het bij deze pedalen niet mogelijk is om de onderlinge afstand aan te passen ben ik verder gaan kijken. HE Sprints lijken mij mooie pedalen maar deze vallen buiten mijn budget. Uiteindelijk overweeg ik nu twee pedalen: De stalen GT pedalen van BJ Racing of de Kapral/KRE pedalen. Uit eerdere posts maak ik op dat er weinig verschil is tussen deze twee pedalen, BJ Racing pedalen schijnen iets minder mooi afgewerkt te zijn. Paar vragen:

- Zijn er wezelijke verschillen tussen deze twee pedaalsets? Of is het lood om oud ijzer?
- Zijn er nog andere pedalen (max 500 euro) die het overwegen waard zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07 14:39
Two_can schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:00:
Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn Logitech G29 pedalen. Heb de Fanatec V3's overwogen, maar omdat het bij deze pedalen niet mogelijk is om de onderlinge afstand aan te passen ben ik verder gaan kijken. HE Sprints lijken mij mooie pedalen maar deze vallen buiten mijn budget. Uiteindelijk overweeg ik nu twee pedalen: De stalen GT pedalen van BJ Racing of de Kapral/KRE pedalen. Uit eerdere posts maak ik op dat er weinig verschil is tussen deze twee pedalen, BJ Racing pedalen schijnen iets minder mooi afgewerkt te zijn. Paar vragen:

- Zijn er wezelijke verschillen tussen deze twee pedaalsets? Of is het lood om oud ijzer?

Je kan de Fanatec CSL Elite LC's overwegen. Die zijn wel in afstand (in de breedte) aanpasbaar en een heel stukje goedkoper dan de Heusinkvelds. Zet je die twee echter tegen elkaar af, dan zijn de HE's wel een hele sloot beter te noemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik kon het in het topic niet vinden, maar zijn de Kaprals in onderlinge afstand verstelbaar? En zou je een traanplaat nemen ipv een vlakke plaat? Of staan dan de vormen in je hakken (rij nu met sokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
kroegtijger schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Je kan de Fanatec CSL Elite LC's overwegen. Die zijn wel in afstand (in de breedte) aanpasbaar en een heel stukje goedkoper dan de Heusinkvelds. Zet je die twee echter tegen elkaar af, dan zijn de HE's wel een hele sloot beter te noemen.
Dank, die heb ik inderdaad niet meegenomen. Dacht dat die pedalen weer een trede op de goed-beter-best ladder stonden, onder de BJ/Kapral pedalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zijn de laagste fatsoenlijke LC's toch? Ze hebben potmeters ipv sensorsen, iets waar ik nog wel wat issues mee lees.

Mijn oog is op de Kapral gevallen (gas/rem, geen koppeling). Soort goedkope Heusinkveld voor hetzelfde geld als de CSW V3. Ik gebruik toch de koppeling niet met gamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:43:
Ik kon het in het topic niet vinden, maar zijn de Kaprals in onderlinge afstand verstelbaar? En zou je een traanplaat nemen ipv een vlakke plaat? Of staan dan de vormen in je hakken (rij nu met sokken).
Ja, prima verstelbaar, zowel in de breedte als ook het naar voren / achteren schuiven op de base plate. En ik zou gewoon een vlakke plaat nemen, dat traanplaat ziet er vast heel geinig uit maar dat gaat (ben ik bang) bij langere ritten pijnlijke hakken op leveren.

Ik heb ze beide, had gister in de planning staan de BJ's te demonteren en de Kaprals te monteren maar de Kaprals zijn even uitgeleend aan een bekende van me die eigenlijk Heusinkvelds in de planning had staan maar dit toch ook wel een interessante optie vond.

1) Lood om oud ijzer, als ik zou moeten kiezen zou ik voor de Kaprals gaan, gaspedaal lijkt net wat "stiller" zijn werk te doen door de gekozen montage en de afwerking is wat beter.Bij de BJ pedal set krijg je een massievere base plate en beschikt het rempedaal over een 200kg loadcell ipv een 100kg loadcell zoals bij de Kapral pedalen.

Kapral pedalen zijn een iets voordeligere keuze momenteel overigens, kan ook nog een factor zijn.

Tipje, neem als je maar een 2 pedalen setup rijdt ook lekker een brede voetplaat voor het gaspedaal wanneer je met sokken rijdt. Ik heb bij de BJ pedalen na 1 avondje als de voetplaat van de koppeling (die in de kast ligt) omgeruild met de voetplaat van het gaspedaal. Ronduit irritant zo'n smal pedaalplaatje.

2) Alien Zadrotti: https://www.alienzadrotti...age/2-pedal-set-no-clutch
DC Simracing: https://iovaluetech.com/dc-simracing-dc3/

[ Voor 55% gewijzigd door R2D2 op 15-02-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Two_can schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Dank, die heb ik inderdaad niet meegenomen. Dacht dat die pedalen weer een trede op de goed-beter-best ladder stonden, onder de BJ/Kapral pedalen?
Da's afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Vergelijk je deze 1 op 1 met elkaar zonder prijs erin mee te nemen, dan staan ze er inderdaad onder ja. Kijk je ook naar de prijs, dan is bang for buck het misschien wel de meest interessante oplossing. Mocht je de potmetertjes niet zo zien zitten, dan kan je die eventueel ook vervangen natuurlijk. Potmeters hoeven geen enkel probleem te zijn en is een zeer beproefde techniek (Goedkoop, en bij defect eenvoudig vervangbaar) maar het kan een reden zijn om voor andere pedalen te kiezen.

Wil je echt een goed overwogen keuze maken vanaf papier (dus zonder ze zelf eerst te proberen), dan zal je alle specs die ook maar enigszins relevant zijn tegen elkaar af moeten zetten. Denk daarbij aan de bouw-materiale, de aanpasbaarheid, maar ook bijvoorbeeld aan de bit-rate, de software, support etc. en neem dan uiteraard ook de prijs in overweging ervan mee. Onderaan de streep zal je zien dat je uiteindelijk krijgt waar je voor betaald. Wil je top of the line, dan betaal je ook top of the line. Het is maar net waar je zelf genoegen mee neemt dus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
R2D2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Ja, prima verstelbaar, zowel in de breedte als ook het naar voren / achteren schuiven op de base plate. En ik zou gewoon een vlakke plaat nemen, dat traanplaat ziet er vast heel geinig uit maar dat gaat (ben ik bang) bij langere ritten pijnlijke hakken op leveren.

[...]

Ik heb ze beide, had gister in de planning staan de BJ's te demonteren en de Kaprals te monteren maar de Kaprals zijn even uitgeleend aan een bekende van me die eigenlijk Heusinkvelds in de planning had staan maar dit toch ook wel een interessante optie vond.

1) Lood om oud ijzer, als ik zou moeten kiezen zou ik voor de Kaprals gaan, gaspedaal lijkt net wat "stiller" zijn werk te doen door de gekozen montage en de afwerking is wat beter.Bij de BJ pedal set krijg je een massievere base plate en beschikt het rempedaal over een 200kg loadcell ipv een 100kg loadcell zoals bij de Kapral pedalen.

Kapral pedalen zijn een iets voordeligere keuze momenteel overigens, kan ook nog een factor zijn.

Tipje, neem als je maar een 2 pedalen setup rijdt ook lekker een brede voetplaat voor het gaspedaal wanneer je met sokken rijdt. Ik heb bij de BJ pedalen na 1 avondje als de voetplaat van de koppeling (die in de kast ligt) omgeruild met de voetplaat van het gaspedaal. Ronduit irritant zo'n smal pedaalplaatje.

Top, bedankt voor het meedenken! Neem de twee andere pedalen ook mee in mijn afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
kroegtijger schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Da's afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Vergelijk je deze 1 op 1 met elkaar zonder prijs erin mee te nemen, dan staan ze er inderdaad onder ja. Kijk je ook naar de prijs, dan is bang for buck het misschien wel de meest interessante oplossing. Mocht je de potmetertjes niet zo zien zitten, dan kan je die eventueel ook vervangen natuurlijk. Potmeters hoeven geen enkel probleem te zijn en is een zeer beproefde techniek (Goedkoop, en bij defect eenvoudig vervangbaar) maar het kan een reden zijn om voor andere pedalen te kiezen.

Wil je echt een goed overwogen keuze maken vanaf papier (dus zonder ze zelf eerst te proberen), dan zal je alle specs die ook maar enigszins relevant zijn tegen elkaar af moeten zetten. Denk daarbij aan de bouw-materiale, de aanpasbaarheid, maar ook bijvoorbeeld aan de bit-rate, de software, support etc. en neem dan uiteraard ook de prijs in overweging ervan mee. Onderaan de streep zal je zien dat je uiteindelijk krijgt waar je voor betaald. Wil je top of the line, dan betaal je ook top of the line. Het is maar net waar je zelf genoegen mee neemt dus.
Duidelijk verhaal, dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kroegtijger schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Helemaal mee eens, enige kanttekening is natuurlijk wel dat er aan de stand van de pedalen weinig tot niets is aan te passen op je moet de hele boel gaan kantelen op je rig. Ik vond dat geen probleem en de stand van de pedalen onder een lichte hoek gemonteerd op de rig prima maar wel handig om je vooraf te realiseren.

Wat betreft de potmeters, ik denk dat als je daar eens in de zoveel tijd even wat perslucht langsheen haalt en de boel een beetje schoon houd je daar best een poos plezier van kan hebben zonder al teveel problemen en dat mochten ze aan vervanging toe zijn je ook over kan stappen op een DIY (DIY zit in het zelf vervangen) hall sensor kitje.

Het mooiste aan de CSL pedalen vond ik overigens dat ze heerlijk stil zijn. Veel van de pedalen die er boven zitten maken toch meer herrie tijdens het rijden.
Volgens mij zijn alle pedalen die je via USB aan sluit wel zo'n beetje 16 bit, qua software zit er inderdaad wel wat verschil in maar doen ze het volgens mij allemaal goed genoeg (aan een CSL valt weinig in te stellen overigens) en is de vraag natuurlijk ook wat je er mee zou willen winnen, ten opzichte van een wheelbase bijvoorbeeld veranderd het gevoel in pedalen niet echt.

Aan de andere kant heb je gewoon een punt, lijstje maken en punten tegen elkaar afstrepen is de "slimste" manier om op de geschikte kandidaat uit te komen.

Ik denk overigens voor veel mensen de Kapral / BJ Simracing pedalen e.d. wel de "slimste oplossing" zijn wanneer men op zoek is naar een stapje hoger qua pedalen maar niet de hoofdprijs wil betalen (en men niet op console raced want dat gaat hem sowieso niet worden met deze pedalen). Het verschil met de Heusinkvelds zit hem met name in de afwerking en de software maar de vraag is of je daar heel veel van merkt tijdens het racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
R2D2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:31:

[...]

Aan de andere kant heb je gewoon een punt, lijstje maken en punten tegen elkaar afstrepen is de "slimste" manier om op de geschikte kandidaat uit te komen.

Ik denk overigens voor veel mensen de Kapral / BJ Simracing pedalen e.d. wel de "slimste oplossing" zijn wanneer men op zoek is naar een stapje hoger qua pedalen maar niet de hoofdprijs wil betalen (en men niet op console raced want dat gaat hem sowieso niet worden met deze pedalen). Het verschil met de Heusinkvelds zit hem met name in de afwerking en de software maar de vraag is of je daar heel veel van merkt tijdens het racen.
En dat is ook precies de reden dat ik bij de BJ/Kapral pedalen ben uitgekomen. Na slechts vier maanden simracen ben ik erachter gekomen dat het Simracen een behoorlijke bodemloze put kan zijn waar je een hoop geld in kan gooien. 😂.. geen ramp, hobby’s mogen geld kosten maar zolang ik er mijn geld niet mee verdien blijft het niet meer dan dat.. een hobby en moet het wel leuk blijven.

Denk dat de BJ/Kapral pedalen precies de ‘sweetspot’ zijn voor mij, net een stapje hoger dan de V3’s zonder er meteen een astronomisch bedrag voor te hoeven neerleggen. Ondanks dat ik zie dat Fanatec redelijk waardevast is, is het in mijn ogen ook beter om het “meteen goed te doen”.. i.p.v. nu een CSL/V3 te kopen en over een jaar de boel weer te moeten verkopen omdat ik nog één stapje hoger wil. Zonder iets af te doen aan de kwaliteit van de CSL/V3. Om de één of andere reden moet het altijd de hoofdprijs kosten als ik iets koop en voor een bodemprijs weg als ik het verkoop.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even heel wat anders, iemand dit ooit al wel eens tegen gekomen?

http://www.i33tclub.com/col.jsp?id=103

Lijkt toch wel verdacht veel op o.a. de CSW V2.5, BMW stuur en de V3 pedalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

R2D2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:32:

Oops, Fanatec laat hun spullen in China maken, zoals zo'n beetje elke fabrikant dat doet. Zou iemand wat producten van dezelfde lijn geplukt hebben? Of is er een ijverige Chinees stickers wezen plakken/vervangen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
R2D2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:32:

Is goedkoper om het hier te kopen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luckeh schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Oops, Fanatec laat hun spullen in China maken, zoals zo'n beetje elke fabrikant dat doet. Zou iemand wat producten van dezelfde lijn geplukt hebben? Of is er een ijverige Chinees stickers wezen plakken/vervangen?
Nou dat is geen geheim aangezien het met koeienletters op hun om dozen staat (ik zou er raar van staan te kijken als het niet uit Azie / China kwam :+ ). Wat me wel verbaasd is dat er schijnbaar producten uit de lijn zijn die onder een andere naam verkocht worden, die CSW base zou ook goed op basis van een V1 kunnen zijn natuurlijk (mijn Chinees is niet zo best) en de prijzen zijn ook niet heel interessant maar vond het wel opvallend dat dit aangeboden wordt onder een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-07 22:56

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

R2D2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Nou dat is geen geheim aangezien het met koeienletters op hun om dozen staat (ik zou er raar van staan te kijken als het niet uit Azie / China kwam :+ ). Wat me wel verbaasd is dat er schijnbaar producten uit de lijn zijn die onder een andere naam verkocht worden, die CSW base zou ook goed op basis van een V1 kunnen zijn natuurlijk (mijn Chinees is niet zo best) en de prijzen zijn ook niet heel interessant maar vond het wel opvallend dat dit aangeboden wordt onder een andere naam.
Wat ik me dan afvraag hoe je op een dergelijke site terecht komt. Je spreekt geen chinees maar kunt wel deze site vinden:)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Laatst online: 09:12

Raimond613

Simracer

Dit lijkt me gewoon namaak. Zo zijn er ook chinese exacte kopien van bijv. Heusinkveld pedalen te vinden. Triest maar waar.

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Raimond613 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:47:
Dit lijkt me gewoon namaak. Zo zijn er ook chinese exacte kopien van bijv. Heusinkveld pedalen te vinden. Triest maar waar.
Kan namaak zijn, maar ze zijn duurder dan het origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik denk niet dat het namaak is. Daarvoor is de gelijkenis voor zo'n niche product te groot. En daarbij, voor de CSW is natuurlijk een firmware en bijbehorende software nodig. Dat valt niet zomaar na te maken. Ik denk eerder dat het een rebrand is, of dat ze gewoon stiekem van de productielijn worden gehaald voor een lokale business. Chinezen nemen het niet zo nauw met copyright.

edit:

Ze staan ook op Amazon. Met wat meer foto's ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Luckeh op 16-02-2021 21:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doubleoz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Wat ik me dan afvraag hoe je op een dergelijke site terecht komt. Je spreekt geen chinees maar kunt wel deze site vinden:)
Laten we het op research houden :+

Bezig met een soort van configurator waar je naar aanleiding van ingegeven budget en eisen resultaten krijgt die daar binnen passen.

Projectje review / tutorial site maar of het ooit live gaat is nog maar afwachten want ik ben altijd met teveel tegelijk bezig ;). Laten we het er op houden dat ik een plek mis waar men een ongezouten mening heeft over producten en men zich niet beperkt tot wat een fabrikant graag hoort / leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
Je hebt al wel https://tiendasimracing.com/. Dat heeft een redelijk overzicht van wat er allemaal is.
Hier en daar mist er nog wel wat, maar daar moet je dan ook wel heel wat langer voor op de markt zijn :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arfalas
R2D2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:24:
[...]
Laten we het er op houden dat ik een plek mis waar men een ongezouten mening heeft over producten en men zich niet beperkt tot wat een fabrikant graag hoort / leest.
Dan moet je eens youtuben op 'Boosted Media'. Altijd suuuuuuuuperkritisch en zal ook alle negatieve punten van iets bespreken als die er zijn

*sarcasme modus uit*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Two_can

Het zijn toch de HE Sprint pedalen geworden.

@kroegtijger @Señor Sjon @R2D2 nogmaals bedankt voor de feedback!👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-07 22:56

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

[quote]Two_can schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:04:
[...]

----

Proficiat, ga je absoluut geen spijt van krijgen!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Two_can schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Fraaie keuze waar je nog jarenlang plezier aan kan beleven :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfalas
1x huilend pinnen en dan iedere keer weer genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Two_can
Arfalas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
1x huilend pinnen en dan iedere keer weer genieten
😂..Dat was ook mijn redenatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Two_can schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Ook alles behalve een verkeerde keuze, en dat geld mis je maar 1 keer inderdaad.

Ik had het ook met de DD2 maar het grote voordeel is dat ik mezelf achteraf altijd pas de vraag stel "is dit nou echt nodig" als het toch al te laat is ;) Aan de andere kant, je bent nu in 1 keer wel van de gedachte af "wat als ik nou nog een stapje beter had gekocht", scheelt weer overpeinzingen in de toekomst, ook wat waard :+
Hupske schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:34:
Je hebt al wel https://tiendasimracing.com/. Dat heeft een redelijk overzicht van wat er allemaal is.
Hier en daar mist er nog wel wat, maar daar moet je dan ook wel heel wat langer voor op de markt zijn :P
Is een begin, ik wil het nog wat verder uitwerken. In de zin van "ik heb bedrag x beschikbaar" en ik wil graag een "rig, stoel, wheelbase e.d" als opties om aan te vinken, daarna aangeven wat je het belangrijkste onderdeel gaat vinden zodat je daar zo min mogelijk concessies op hoeft te doen binnen een budget, wat voor soort games je voorkeur hebben (zodat er niet een Formula V2 uit komt rollen als je rally games speelt) en dat er dan een lijst met suggesties uit komt rollen aan het einde.

[ Voor 37% gewijzigd door R2D2 op 17-02-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:26
Klinkt interessant @R2D2, ben benieuwd wanneer je een proto hebt, zijn vast genieg man die iets willen testen en feedback kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2024
MariusSim schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:36:

[...]
Lijkt me een typisch gevalletje galvanische corrosie.. Potentiaal verschil tussen bout en overige materialen. De minst edele wordt opgeofferd. Coating of afstemming materiaalselectie kan dit voorkomen. Voor deze toepassing niet kritisch.

In de scheepsbouw zie je vaak een zink blok naast de bronzen schroef hangen, deze fungeert als opoffer anode, deze voorkomt dat er de stroom vanaf het edeler brons het schip waaraan het vast zit laat wegrotten :+ Tegenwoordig wordt dit vaak opgelost met een tegenstroom (gelijk aan het potentiaal verschil om dit te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusSim
aph3x schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Lijkt me een typisch gevalletje galvanische corrosie.. Potentiaal verschil tussen bout en overige materialen. De minst edele wordt opgeofferd. Coating of afstemming materiaalselectie kan dit voorkomen. Voor deze toepassing niet kritisch.

In de scheepsbouw zie je vaak een zink blok naast de bronzen schroef hangen, deze fungeert als opoffer anode, deze voorkomt dat er de stroom vanaf het edeler brons het schip waaraan het vast zit laat wegrotten :+ Tegenwoordig wordt dit vaak opgelost met een tegenstroom (gelijk aan het potentiaal verschil om dit te voorkomen).
Dank je wel. Dat was interessant om te lezen. Wat kan ik er aan doen, en wat kan Heusinkveld er in de toekomst aan doen om dit te voorkomen? Enkel de juiste materialen kiezen? :o

Enzo zei dat hij dit wel eens bij klanten uit Maleisie ziet, maar niet in Nederland. Heb zelf een Hygrometer en de vochtheidheidsgraad is keurig binnen de perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 21-07 15:50
Ik lees hier alweer een tijdje mee en hoewel ik telkens denk dat ik 1 van die vele mensen ga worden die deze hobby oppakt , een tijd leuk vindt en er dan helaas weer op uitgekeken raakt krijg ik het aanschaffen van een stuurtje en een leuke game maar niet uit mijn hoofd. Nu zie ik dat over twee weken https://www.amazon.nl/Thr...x=t300%2Caps%2C160&sr=8-1 het hier veel aangeraden stuurtje aanzienlijk goedkoper (EUR40) dan normaal te koop lijkt te komen. Heeft amazon vaker van dit soort acties gehad of eindigt mijn bestelling hoogstwaarschijnlijk in een wekenlange backorder?

Ik lees hier veel dat " minder" dan een G29 aanschaffen, zelfs voor een beginner, waarschijnlijk de ervaring niet ten goede doet. Vandaar dat ik toch maar mik op de set die hier enorm veel aangeraden wordt. Stel nu dat je er echt een maand later op uitgekeken bent wat is jullie ervaring, ben je er in no time voor 15% minder weer vanaf op bijv V&A? Ik refresh daar al een tijdje maar zie eigenlijk zelden T300 RS voorbij komen (Wel losse stuurtjes of pedalen). Dat kan betekenen dat de meeste mensen de hobby zo geslaagd vinden dat ze hem nooit meer verkopen, of de 2e hands markt in deze dingen is niet best omdat mensen te bang zijn voor schade, onzorgvuldig gebruik etc. Wat is jullie beeld? " Gewoon doen " en bij twijfel kom je er wel weer vanaf? En ljikt de Amazon aanbieding dan de moeite of kun je beter gewoon bij een ' normale' webshop morgen er 1 ophalen.

[ Voor 3% gewijzigd door twit op 20-02-2021 21:48 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 20:43
twit schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:47:
Ik lees hier alweer een tijdje mee en hoewel ik telkens denk dat ik 1 van die vele mensen ga worden die deze hobby oppakt , een tijd leuk vindt en er dan helaas weer op uitgekeken raakt krijg ik het aanschaffen van een stuurtje en een leuke game maar niet uit mijn hoofd. Nu zie ik dat over twee weken https://www.amazon.nl/Thr...x=t300%2Caps%2C160&sr=8-1 het hier veel aangeraden stuurtje aanzienlijk goedkoper (EUR40) dan normaal te koop lijkt te komen. Heeft amazon vaker van dit soort acties gehad of eindigt mijn bestelling hoogstwaarschijnlijk in een wekenlange backorder?

Ik lees hier veel dat " minder" dan een G29 aanschaffen, zelfs voor een beginner, waarschijnlijk de ervaring niet ten goede doet. Vandaar dat ik toch maar mik op de set die hier enorm veel aangeraden wordt. Stel nu dat je er echt een maand later op uitgekeken bent wat is jullie ervaring, ben je er in no time voor 15% minder weer vanaf op bijv V&A? Ik refresh daar al een tijdje maar zie eigenlijk zelden T300 RS voorbij komen (Wel losse stuurtjes of pedalen). Dat kan betekenen dat de meeste mensen de hobby zo geslaagd vinden dat ze hem nooit meer verkopen, of de 2e hands markt in deze dingen is niet best omdat mensen te bang zijn voor schade, onzorgvuldig gebruik etc. Wat is jullie beeld? " Gewoon doen " en bij twijfel kom je er wel weer vanaf? En ljikt de Amazon aanbieding dan de moeite of kun je beter gewoon bij een ' normale' webshop morgen er 1 ophalen.
Ik heb mijn T300RS (niet GT dus) laatst verkocht, en dat ging inderdaad ook enorm snel (binnen een uur) en voor een imho mooi bedrag. Ik was zo iemand die impulsief stuff had aangeschaft (T300RS, T3PA, TH8A) maar in een half jaar tijd nog geen 10 uur gebruikt en dus maar verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Waarom niet zelf gelijk 2e hands kopen? Dan kan je het waarschijnlijk voor dezelfde prijs weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:00

Helemaal geen gekke prijs en daar zul je eventueel tweedehands niet veel op bij hoeven leggen (er vanuit gaande dat niet alle webwinkels deze prijs gaan volgen).

Mooie set ook, goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 09:45

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben mijn DOF-reality H3 aan het monteren maar ik merk dat ik met mijn playseat te ver weg zit van het stuur, ik moet mijn armen helemaal strekken en dat is niet prettig.Maar voorzover ik kan zien kan ik dat niet meer dichterbij elkaar brengen (zonder helemaal nieuwe gaten in het DOF frame te boren).

iemand daar een idee voor?

Dit is één figuur uit de handleiding, precies zoals ik het zo willen. In de rode circle de 2rijene gaatjes die aan de voorkant 'over' zijn -om het stuur verder weg te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SBKdVodn8GqDJldq4YzLa6Kdd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ljIRWtz0RKNbWepQXW0bVvB.png?f=fotoalbum_large

Dit is het plaatje uit de handleiding van de eigenlijk montage: let op dat je nu de voorst gaatjes MOET gebruiken; de rode pijl geeft aan dat je op het laatste gaatje zit van de rechterarm.

Ook de achterste bevestiging van de seat zelf zit vrij duidelijk op één positie, helemaal aan het uiteinde van de main support.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvKoXkXElBdHnj9kWiA2A6jOgCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SA7O0KoVKTLQ3cUSOWJ2tKzR.png?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door superduper op 21-02-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
superduper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:41:
Ik ben mijn DOF-reality H3 aan het monteren maar ik merk dat ik met mijn playseat te ver weg zit van het stuur, ik moet mijn armen helemaal strekken en dat is niet prettig.Maar voorzover ik kan zien kan ik dat niet meer dichterbij elkaar brengen (zonder helemaal nieuwe gaten in het DOF frame te boren).

iemand daar een idee voor?

Dit is één figuur uit de handleiding, precies zoals ik het zo willen. In de rode circle de 2rijene gaatjes die aan de voorkant 'over' zijn -om het stuur verder weg te zetten.

[Afbeelding]

Dit is het plaatje uit de handleiding van de eigenlijk montage: let op dat je nu de voorst gaatjes MOET gebruiken; de rode pijl geeft aan dat je op het laatste gaatje zit van de rechterarm.

Ook de achterste bevestiging van de seat zelf zit vrij duidelijk op één positie, helemaal aan het uiteinde van de main support.

[Afbeelding]
Kun je geen seat slider monteren? ik zou in dat frame ook niet graag gaten boren, je wilt t zo stijf mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 09:45

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

evuijtert schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Kun je geen seat slider monteren? ik zou in dat frame ook niet graag gaten boren, je wilt t zo stijf mogelijk.
Die zou ik even moeten kopen dan, maar dat zou idd helpen. wilde alleen checken of ik niets over het hoofd zag tijdens montage, want imho is het niet kunnen bepalen van die afstand (terwijl er wel veel extra gaten zijn) wel wat raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aph3x
  • Laatst online: 30-04-2024
MariusSim schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Dank je wel. Dat was interessant om te lezen. Wat kan ik er aan doen, en wat kan Heusinkveld er in de toekomst aan doen om dit te voorkomen? Enkel de juiste materialen kiezen? :o
Bij hoge luchtvochtigheid zal het corroderen sneller zichtbaar worden. Maar ook in NL kennen we zeer hoge luchtvochtigheid in het najaar, zeker als de CV op zolder nog niet aan staat.

Bij niet/ slecht gecoate bouten helpt een kunststof carrosserie ring al aardig. zink zou wellicht kunnen mits dit het potentiaal verschil opheft. te berekenen middels spanningsreeks:
Afbeeldingslocatie: https://files.mastervolt.com/images/content/galvanische-corrosie-nl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 21-07 15:50
Dank voor de reacties gisteravond heren! (en dames).

Een en ander kan snel gaan en inmiddels staat hier een T300 RS GT, met wheelstand aangesloten op mijn pc. Eigenlijk zo snel gegaan dat ik nu nog wat achter loop met het uitzoeken wat ik allemaal nodig heb qua software en evt andere tools maar de basis is er: een race setup aan mijn pc. Blij mee! Benieuwd hoe ver ik meegesleurd ga worden in deze prachtige hobby, ik lees al maanden de enthousiaste posts van zelfbouw rigs en andere mooie projectjes die je naast het racen "erbij krijgt" .

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusSim
@aph3x Toppie. Hoop dat Enzo meeleest. Kan die het doorgeven aan HE. Vind het zelf wat zonde. Hoop dat de eventuele verkoopwaarde er niet van daalt. Beetje lullig. Maar ga het niet verkopen, hoor. Wie weet ooit in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-07 14:32
twit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:18:
Dank voor de reacties gisteravond heren! (en dames).

Een en ander kan snel gaan en inmiddels staat hier een T300 RS GT, met wheelstand aangesloten op mijn pc. Eigenlijk zo snel gegaan dat ik nu nog wat achter loop met het uitzoeken wat ik allemaal nodig heb qua software en evt andere tools maar de basis is er: een race setup aan mijn pc. Blij mee! Benieuwd hoe ver ik meegesleurd ga worden in deze prachtige hobby, ik lees al maanden de enthousiaste posts van zelfbouw rigs en andere mooie projectjes die je naast het racen "erbij krijgt" .
Het leuke aan deze hobby is het beetje bij beetje upgraden. M.i veel leuker dan in 1 keer duizenden euro's uit te geven en er na 3 maanden achter komen dat het toch niet zo leuk was. T300 RS is een prima stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
Pelota71 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Het leuke aan deze hobby is het beetje bij beetje upgraden. M.i veel leuker dan in 1 keer duizenden euro's uit te geven en er na 3 maanden achter komen dat het toch niet zo leuk was. T300 RS is een prima stuur.
Helemaal waar! Paar jaar veel plezier gehad van mijn t300rs gt. Vorig jaar de pedalen geupgrade naar csl+loadcell en zojuist geupgrade naar de clubsport V2.5. Volgende stap wordt een vervanger voor de Playseat challange. Maar vooralsnog zit die eigenlijk nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
R2D2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:01:
[...]

[...]

De DC's gebruiken een hall sensor voor het gaspedaal, Kapral gebruikt loadcell. Waarom zou je loadcell gebruiken voor gas? Gaspedaal is normaal gesproken afhankelijk van positie (openen gasklep) en rem van druk. De DC's zouden dan een logischer keuze zijn. Ik rij nu met een oude G25, maar het gevoelloze remmen helpt niet mee om de ABS los te laten in de opties. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:55:
[...]

De DC's gebruiken een hall sensor voor het gaspedaal, Kapral gebruikt loadcell. Waarom zou je loadcell gebruiken voor gas? Gaspedaal is normaal gesproken afhankelijk van positie (openen gasklep) en rem van druk. De DC's zouden dan een logischer keuze zijn. Ik rij nu met een oude G25, maar het gevoelloze remmen helpt niet mee om de ABS los te laten in de opties. :+
De BJ simracing pedals gebruiken ook een hall sensor. Nu heb ik de Kaprals maar heel even uit de doos gehad en er eigenlijk ook niet op gelet maar ik vraag me af waarom men een loadcell gebruikt... heeft namelijk weinig toegevoegde waarde als je het mij vraagt.

Moet van de week nog even langs bij degene aan wie ik ze uitgeleend heb, zal is kijken of het verschil merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
Hall sensor of loadcell maakt weinig uit. Zijn beide vormen van registratie hoever je het pedaal in drukt.

Meca cups gebruikt ook lc op alle pedalen en volgens mij Heusinkveld zelfs ook sommige sets.

Hall sensor is goedkoper omdat je geen amplifier nodig hebt. Kan alleen wat gevoeliger zijn voor de omgeving omdat het om een magnetisch veld gaat wat gemeten wordt.
De lc heeft weer als nadeel dat je opgegeven moment hebt dat het kleine veertje wat ervoor gebruikt wordt beetje zijn kracht verliest en dus de registratie wat lastiger wordt omdat de loadcell dan minder ingedrukt wordt.

Verder hebben ze beide even grote resolutie als ik het goed heb.

Pagina: 1 ... 57 ... 138 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.