Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 52 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 16:31
Orphu schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:52:
[...]

Eind 2021, mede omdat ik zelf eerst wil verbeteren en meer tijd investeren in het simracen.
Als je het over eind 2021 hebt, dan heb je nog alle tijd om te onderzoeken wat er gaat veranderen op de markt.
Een CSW2.5 is een mooi product, maar je hebt zomaar de kans dat Fanatec nog met een nieuwere base op de markt gaat komen. 2 weken geleden zag ik namelijk op de stream van een iRacer (Pablo Araujo), wat voorbij komen over geruchten over een goedkopere DD base die de CSW2.5 moet gaan vervangen.

Of het klopt, geen idee, maar eind 2021 is nog ver 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 19:57

Orphu

(Space)nerd

Madhouse1979 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:54:
[...]

Dan zou ik me nu nog niet bezig houden met een upgrade. In een jaar tijd kan er veel veranderen en ik vermoed dat Fanatec ook nog wel met nieuwe dingen gaat komen ;)
Ja klopt wel, het is nog ver weg. Maar ik wilde voor mijzelf even duidelijk hebben waar ik rekening mee te houden heb voor het budget en wat een beter upgrade is.

Bedankt voor je reactie en @JPM85 ook :)

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-04 19:07
Orphu schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:59:
[...]

Ja klopt wel, het is nog ver weg. Maar ik wilde voor mijzelf even duidelijk hebben waar ik rekening mee te houden heb voor het budget en wat een beter upgrade is.

Bedankt voor je reactie en @JPM85 ook :)
Dat is natuurlijk slim!

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 19:46
Orphu schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:33:
Even een kort vraagje,

Ik race al een tijdje, en begin in februari met mijn 3de seizoen in de online league waar ik aan deelneem.

Ik wil eind van volgend jaar een upgrade doen en overstappen naar een Fanatec wheelbase. Ik heb al pedalen van fanatec vorig jaar van een medetweaker overgenomen via V&A.

Welke stuurtje ik zou willen is mij al reeds bekend, maar ik vraag mij af met welke wheelbase ik zou moeten instappen bij Fanatec.
Is bijvoorbeeld de meerprijs van een clubsport wheelbase het waard in vergelijking met een CSL Elite? Ook in vergelijking met mijn huidige hardware? Ik heb eigenlijk niets te klagen, de force feeback van de Thrustmaster TX servo vind ik erg goed, maar Fanatec lokt vooral qua opties met het scala aan stuurtjes.

Mijn huidige hardware:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1GamecontrollersThrustmaster Open Wheel Add-on Zwart€ 150,11€ 150,11
1GamecontrollersThrustmaster TX Racing Wheel Leather Edition Zwart€ 379,-€ 379,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,11

-CSL Elite pedals + loadcell kit.
Als rig heb ik een GT Omega ART cockpit

Zelf heb ik het idee dat de clubsport de extra €150 wel waard is. Dus wellicht is dit een retorische vraag. ;)
Mag ik vragen waarom je nu al de Fanatec pedalen hebt gekocht? Hoe gebruikt je die precies?

Ik zou dus evt ook deze Fanatec CSL pedalen kunnen aanschaffen en gebruiken icm mijn Thrustmaster T300?

iRacing profile | Racing rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
lethal pi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:49:
[...]

Mag ik vragen waarom je nu al de Fanatec pedalen hebt gekocht? Hoe gebruikt je die precies?

Ik zou dus evt ook deze Fanatec CSL pedalen kunnen aanschaffen en gebruiken icm mijn Thrustmaster T300?
Rij je op PC? Dan kan het. Je kunt de CSL pedalen met de optionele USB adapter aansluiten. Als je de loadcell kit er bij koopt dan heb je de USB adapter niet nodig omdat deze al in de controller van de loadcell kit zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Madhouse1979 op 29-12-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 19:57

Orphu

(Space)nerd

lethal pi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb de pedalen gewoon via USB direct op de pc aangesloten, kwestie van de driversoftware downloaden voor de loadcell.

Over de waarom, tweedehands viel de prijs mij toen mee. Nieuw had ik het niet zo snel gedaan namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Orphu op 29-12-2020 12:08 ]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Orphu schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:07:
[...]

Ik heb de pedalen gewoon via USB direct op de pc aangesloten, kwestie van de driversoftware downloaden voor de loadcell.

Over de waarom, tweedehands viel de prijs mij toen mee. Nieuw had ik het niet zo snel gedaan namelijk.
Toch valt er wel het nodige voor te zeggen om naar USB over te gaan in plaats van via de base. De base stuurt max op 10bit de informatie door, terwijl dat voor de USB-verbinding 12 of 16 bits betreft. Dat lijkt een klein verschil, maar in de praktijk kan je daar best wel het nodige van merken. Op 10 bits heb je daarmee 210 = 1024 stappen detail over de totale travel van je pedaal. Ga je naar 12bits, dan is dat 212 = 4096 stappen detail over dezelfde totale travel en dus aanzienlijk gedetaileerdere response van je pedaal. Ga je naar 16 bits, dan wordt dat nog aanzienlijk verder verhoogd, namelijk tot 216 = 65536 stappen, wederom over dezelfde afstand. Da's een vrij stevig gat t.o.v. 1024 bij 10bits. In de praktijk merk je dat verschil echter alleen als je een erg gevoelige voet van remmen hebt en dus kom je met 10bits in de praktijk vaak wel weg, maar er is dus best wel een groot verschil tussen bitrates

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-06 18:45
True, maar uitgaande van een loadcell die op 30 kilo staat, zijn de stapjes dus 30 gram. Via USB zijn er 4x meer stappen, dus stapjes van 7.5 gram. Ik zou het knap vinden als je dat verschil merkt.

Maar goed, een stukje headroom kan natuurlijk nooit kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-07 18:14
Arfalas schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:18:
True, maar uitgaande van een loadcell die op 30 kilo staat, zijn de stapjes dus 30 gram. Via USB zijn er 4x meer stappen, dus stapjes van 7.5 gram. Ik zou het knap vinden als je dat verschil merkt.

Voor de gas- en koppelingspedaal is er wel een groot verschil denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:04

Hoogie2004

Whohooooo

Ok. De hele base nog eens open gehad, en de motoren voorzien van wat contact-spray. Dat hielp flink. Ik ben dus nu op zoek naar vervangende motoren (heb er 2 besteld, maar twijfel of die niet te zwaar zijn voor de aanstuur electronica).

Als iemand tips heeft waar ik vervangende motoren voor de CSW v1 (of v1.5) kan vinden, please do!

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Arfalas schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:18:

Vandaar dat ik ook aangeef dat het met name voor de mensen met een zeer gevoelige voet opgaat. De meeste mensen zullen (nagenoeg) geen verschil merken tussen 10bits, 12bits of 16bits resolutie van de rem, en naar mate je de rem stijver afstelt zal dat verschil alleen maar kleiner worden (de travel van het pedaal neemt af, dus de afstand om te overbruggen van 1 stap wordt kleiner). Uiteraard is niet alleen je eigen (on)kunde hierin een factor, maar ook hoeveel flex er in het pedaal zelf zit, hoe stijf het frame is waarop de meuk gemonteerd is, of er nog andere factoren meespelen (storingen op de USB-kabel bijvoorbeeld), doorvoersnelheden etc. Naarmate de resolutie hoger wordt, zullen dergelijke zaken steeds meer het resultaat beinvloeden. Daarom is boven de 10bit het verschil allemaal wat gerommel in de marge en redelijk theoretisch verschil dan daadwerkelijk een echt verschil in de praktijk, maar er zitten dus wel degelijk verschillen in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
  • Laatst online: 07-07 14:32
Beste tweakers,

Na af en toe alleen maar wat rondjes rijden wilde ik vandaag eindelijk dan eens een complete race gaan rijden.
Tot mijn grote schrik merkte ik dat het rempedaal niet meer werkt. Het gaat om Fanatec CSR-Elite pedalen die ik denk ik al vanaf 2013 in mijn bezit heb en altijd perfect hebben gefunctioneerd.
Kan het zijn dat de loadcell het heeft begeven en hoe kan ik dit controleren?
Is de loadcel van nieuwere pedalen zoals de CSL ook te gebruiken op de oudere CSR Elite's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat is het max gewicht wat aan de dwarsbalk in de Simlab GT Evo waaraan de stuurbase is bevestigd kan worden?
Nu hangt de Simucube en een 49 inch Ultrawidescreen er aan, maar wil nog een extra scherm voor data bovenop de 49 inch installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Pelota71 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:49:
Beste tweakers,

Na af en toe alleen maar wat rondjes rijden wilde ik vandaag eindelijk dan eens een complete race gaan rijden.
Tot mijn grote schrik merkte ik dat het rempedaal niet meer werkt. Het gaat om Fanatec CSR-Elite pedalen die ik denk ik al vanaf 2013 in mijn bezit heb en altijd perfect hebben gefunctioneerd.
Kan het zijn dat de loadcell het heeft begeven en hoe kan ik dit controleren?
Is de loadcel van nieuwere pedalen zoals de CSL ook te gebruiken op de oudere CSR Elite's ?
Ik zou er eens een mailtje richting Fanatec aan wagen; die kunnen je dan zo vertellen welke replacement-parts je nodig hebt

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Simbob schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:59:
Wat is het max gewicht wat aan de dwarsbalk in de Simlab GT Evo waaraan de stuurbase is bevestigd kan worden?
Nu hangt de Simucube en een 49 inch Ultrawidescreen er aan, maar wil nog een extra scherm voor data bovenop de 49 inch installeren.
Je bedoelt de 50-60cm dwars balkjes, of de lange liggers?
Ik heb een GT Evo, met daarop een triple setup hangend aan de lange liggers, een DD op aparte opstaande liggers en dit alles gemonteerd op wielen. Ik weeg zelf ongeveer 80kg. Voorheen zat er nog een 4e scherm bovenop.

In de 2 jaar dat hij hier staat is hij een paar millimeter doorgebogen. (80x40 profiel). Ik denk zo'n 3mm in totaal als je in he midden meet. Grotendeels verwaarloosbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Luckeh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:36:
[...]

Je bedoelt de 50-60cm dwars balkjes, of de lange liggers?
Ik heb een GT Evo, met daarop een triple setup hangend aan de lange liggers, een DD op aparte opstaande liggers en dit alles gemonteerd op wielen. Ik weeg zelf ongeveer 80kg. Voorheen zat er nog een 4e scherm bovenop.

In de 2 jaar dat hij hier staat is hij een paar millimeter doorgebogen. (80x40 profiel). Ik denk zo'n 3mm in totaal als je in he midden meet. Grotendeels verwaarloosbaar.
Het betreft de dwarsbalk voor onze neus van 50 cm lang, 4080 profiel.
Ik kan deze nog iets verstevigingen met hoekjes en eventueel nog 2 4040 plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
ach, als ik er (met 65kilo) op kan gaan zitten zal een monitor meer of minder het probleem niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 09:52
Hoogie2004 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:58:
Ok. De hele base nog eens open gehad, en de motoren voorzien van wat contact-spray. Dat hielp flink. Ik ben dus nu op zoek naar vervangende motoren (heb er 2 besteld, maar twijfel of die niet te zwaar zijn voor de aanstuur electronica).

Als iemand tips heeft waar ik vervangende motoren voor de CSW v1 (of v1.5) kan vinden, please do!
Ik heb mijn v2 een upgrade gegeven naar 2.5. Je krijgt motor en alle electronica erbij. Misschien past dit ook wel in een v1/1.5. Zou je even moeten checken bij Fanatec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Remco Tr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:29:
[...]

Ik heb mijn v2 een upgrade gegeven naar 2.5. Je krijgt motor en alle electronica erbij. Misschien past dit ook wel in een v1/1.5. Zou je even moeten checken bij Fanatec.
Ik vermoed dat dat niet werkt, verschillende mod-makers hebben daarnaar gevraagd in het verleden. Reden is onder andere dat de electronica compleet verschilt, omdat de motor zo anders is. De motoren van v1 zijn schijnbaar niet meer leverbaar (aldus posts uit 2016). Ik zal het eens aankaarten bij support, wie weet vinden ze naast de sensoren voor mijn pedalen, ook nog een setje motoren vinden voor een CSW v1 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 09:52
Hoogie2004 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:32:
[...]

Ik vermoed dat dat niet werkt, verschillende mod-makers hebben daarnaar gevraagd in het verleden. Reden is onder andere dat de electronica compleet verschilt, omdat de motor zo anders is. De motoren van v1 zijn schijnbaar niet meer leverbaar (aldus posts uit 2016). Ik zal het eens aankaarten bij support, wie weet vinden ze naast de sensoren voor mijn pedalen, ook nog een setje motoren vinden voor een CSW v1 :+
Ah zie het jij hebt 2 motoren en die belt gaat daar okk langs. Vanaf v2 was het 1 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Remco Tr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:34:
[...]

Ah zie het jij hebt 2 motoren en die belt gaat daar okk langs. Vanaf v2 was het 1 motor.
Correct. Tevens is de v2 motor een brushless, en zijn de v1 motoren brushed. Heb support toch maar even gemaild of ze er niet toevallig 1 hebben liggen, of een passend model weten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolverine3141
Madhouse1979 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:59:
[...]

Rij je op PC? Dan kan het. Je kunt de CSL pedalen met de optionele USB adapter aansluiten. Als je de loadcell kit er bij koopt dan heb je de USB adapter niet nodig omdat deze al in de controller van de loadcell kit zit.
Ik heb de knoop doorgehakt en besloten om langzaam naar Fanatec over te stappen. Door bovenstaande kon ik alvast beginnen met de pedalen dus ik heb er geen gras over laten groeien en gisteren avond 2e hands een setje Fanatec CSL Elite LC pedals weten te bemachtigen. Het enige wat ik nu niet kan is straks op de PS5, daarvoor moet ik ook de Thrustmaster T300 gaan vervangen. Dat komt nog wel. :)

Ik heb wel gelijk de trottle en clutch omgedraaid. De trottle vond ik te licht en clutch is wat stugger wat ik fijner vind. De eerste rondjes moest ik even wennen maar ik heb al het idee dat ik meer controle heb bij de bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
@Fatantec owners, welk Formula stuur zouden jullie aanbevelen? Als base komt er waarschijnlijk een CSL Elite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
lethal pi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:08:
@Fatantec owners, welk Formula stuur zouden jullie aanbevelen? Als base komt er waarschijnlijk een CSL Elite.
Dat ligt aan je budget. De CSL en Carbon zijn prima stuurtjes. De v2 heeft wat meer opties en mogelijkheden. De v2 heeft thumb en rotary encoders als extra welke zeer handig kunnen zijn tijdens het rijden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de Magnetic Paddle Module en Advanced Paddle Module te installeren zonder dat je modificaties moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:12:
[...]

Dat ligt aan je budget. De CSL en Carbon zijn prima stuurtjes. De v2 heeft wat meer opties en mogelijkheden. De v2 heeft thumb en rotary encoders als extra welke zeer handig kunnen zijn tijdens het rijden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de Magnetic Paddle Module en Advanced Paddle Module te installeren zonder dat je modificaties moet gaan doen.
Oke thanks! En met CSL bedoel je denk ik de CSL Elite McLaren GT3 v2?
https://fanatec.com/eu-en...ring-wheel-mclaren-gt3-v2

Dat lijkt de goedkoopste te zijn, voor €199.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
lethal pi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:27:
[...]

Oke thanks! En met CSL bedoel je denk ik de CSL Elite McLaren GT3 v2?
https://fanatec.com/eu-en...ring-wheel-mclaren-gt3-v2

Dat lijkt de goedkoopste te zijn, voor €199.
Nee ik bedoelde eigenlijk het F1 eSports stuur, maar ik zie deze niet meer op de website staan. Wellicht gaan er nog meer nieuwe dingen komen de aankomende periode.

De goedkoopste F1 optie is de Carbon en anders de V2.

Het McLaren GT3 v2 stuur heb ik hier ook, die is wat groter (300mm) dan de F1 stuurtjes. Je kunt er wel F1 mee rijden maar het stuur is meer geschikt voor de GT auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolverine3141
Bedankt voor de uitleg. Ik ben nog redelijk nieuw in de (sim) race wereld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Geeft niet, we zijn er om elkaar te helpen toch. Vraag maar raak! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfalas
Toch iets om rekening mee te houden: een formule stuurtje (bijv de formula V2) is met 27 cm toch behoorlijk kleiner dan bijv een porsche stuur met ~32 cm, ook al lijkt het verschil klein.
De grootte is op zich niet zo'n issue, beide liggen prima in de hand. Maarrrr, met de grotere (en zwaardere) sturen merk je wel duidelijk verschil in de FFB. De FFB is met de kleinere stuurtjes beduidend directer, zwaarder en gedetailleerder. Ik heb beide stuurtjes op een CSL elite gebruikt, en was zeer tevreden met het formule stuurtje, maar met het porsche 918 stuurtje vond ik het enigszins tegenvallen (nog steeds goed, maar niet de wow-factor die ik met de formula V2 had)

Met de DD1 die ik nu gebruik schroef ik de FFB ook op met het porsche stuur

--
edit
Crap, lethal pi vroeg expliciet om een formula stuur.. Lezen is ook een vak...
Maar goed, bovenstaande geld toch nog steeds.

OT dan:
Ik ben blij dat ik destijds voor de V2 ben gegaan, is nog altijd mijn go-to stuurtje. Veel knoppen/schakelaars die je gaanderweg toch best veel gaat gebruiken (brake balance, abs, TC, engine mapping, lichten, ruitenwissers, ignition, starter, DRS, pit limiter zijn zo wat dingen die ik bijna iedere race gebruik)

[ Voor 23% gewijzigd door Arfalas op 30-12-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:36:
[...]

Nee ik bedoelde eigenlijk het F1 eSports stuur, maar ik zie deze niet meer op de website staan. Wellicht gaan er nog meer nieuwe dingen komen de aankomende periode.

De goedkoopste F1 optie is de Carbon en anders de V2.

Het McLaren GT3 v2 stuur heb ik hier ook, die is wat groter (300mm) dan de F1 stuurtjes. Je kunt er wel F1 mee rijden maar het stuur is meer geschikt voor de GT auto's.
Zag ik niet een DD-lite voorbij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Darkangle schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:35:
[...]

Zag ik niet een DD-lite voorbij komen?
Daarover gaan geruchten. Het zou ook een dummy kunnen zijn. Ik weet dat Fanatec met het e.e.a. bezig maar meer laten ze daar ook niet over los. Soms is het een verrassing, het McLaren GT3 V2 stuur lag hier al een paar dagen voor de aankondiging van Fanatec. Maar bijv. het nieuwe BMW stuur is al ruim van tevoren aangekondigd en pas in Q2 2021 beschikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Madhouse1979 op 30-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauluzmuller
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 21:08
Ik heb dan eindelijk mij Heusinkveld Sprints binnen.
Nu start ik SmartControl op om de pedals te calibreren, maar als ik throttle indruk wordt mijn brake gecalibreerd?

Iemand een idee hoe dit kan? uiteraard zit mijn throttle aan de rechterkant van de brake en is ook zo ingeplugd?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:42:
[...]

Daarover gaan geruchten. Het zou ook een dummy kunnen zijn. Ik weet dat Fanatec met het e.e.a. bezig maar meer laten ze daar ook niet over los. Soms is het een verrassing, het McLaren GT3 V2 stuur lag hier al een paar dagen voor de aankondiging van Fanatec. Maar bijv. het nieuwe BMW stuur is al ruim van tevoren aangekondigd en pas in Q2 2021 beschikbaar.
Ik heb het meer over proto's (meer mijn ding), dacht dat ik een proto zag en dat dit al openbaar is. Geen idee welk gerucht er rond gaat, deels vanwegen dat eerlijk gezegd boeit het eco systeem van Fanatec mij persoonlijk (nog) niet vanwegen de onvolwassenheid (verre van robuust) van de software.

Maarja, proto betekend alleen dat iemand een brainfart had, ik zie zoveel dat nooit uitkomt (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
@Darkangle je bedoelt deze toch? Deze is opgedoken bij het noemen van de QR2. Niemand weet verder nog wat dit te betekent, maar er wordt geroepen dat dit een DD-lite zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sVTdPIwTrDLe-GgeN4qNLUKsOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5oho0IiLlDlCvAn93A826G0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psqld
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-03-2021
Ze zullen deze maanden 3 producten aankondigen. Waarvan er nu 2 bekend zijn. Dus ergens begin januari zou dus nog een 3de product aangekondigd moeten worden. Mogelijk inderdaad zo’n DD-lite. Zou beetje tegen vallen als dat alleen de QR2 zou worden qua aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Psqld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:20:
Ze zullen deze maanden 3 producten aankondigen. Waarvan er nu 2 bekend zijn. Dus ergens begin januari zou dus nog een 3de product aangekondigd moeten worden. Mogelijk inderdaad zo’n DD-lite. Zou beetje tegen vallen als dat alleen de QR2 zou worden qua aankondiging.
Het viel mij wel op dat de CSL F1 eSports niet meer op de site staat. Ook de CSL Elite 1.1 wheelbase is weg. Een aantal bundels staan sold-out en komen niet meer terug. Ik ben heel benieuwd wat er komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psqld
Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:23:
[...]

Het viel mij wel op dat de CSL F1 eSports niet meer op de site staat. Ook de CSL Elite 1.1 wheelbase is weg. Een aantal bundels staan sold-out en komen niet meer terug. Ik ben heel benieuwd wat er komen gaat.
Dat had ik ook al langs zien komen. Maar zou zo maar kunnen zijn dat de F1 licentie afgelopen is. Dan zou ik eerder verwachten ergens bij de F1 2021 game release rond mei dat eventueel een nieuwe CSL F1 eSports versie komt of voorlopig helemaal geen F1 licentie stuurtjes meer.

Afwachten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Vanmiddag de Puma BMW Cat Drift schoenen binnengekregen, maar poeh dat is andere koek, rijden met schoenen aan. Ik zit nog niet aan mijn snelle tijden :'(

Maar ze zitten echt als gegoten _/-\o_ En met een dunne zool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
  • Laatst online: 07-07 14:32
kroegtijger schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:05:
[...]

Ik zou er eens een mailtje richting Fanatec aan wagen; die kunnen je dan zo vertellen welke replacement-parts je nodig hebt
Het is voorlopig even niet meer nodig. Heb de usb kabel eruit gehaald en toen weer ingeplugd en voila, de pedalen werken gelukkig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Pelota71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:00:
[...]

Het is voorlopig even niet meer nodig. Heb de usb kabel eruit gehaald en toen weer ingeplugd en voila, de pedalen werken gelukkig weer.
Hoe simpel kan het zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Pelota71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:00:
[...]

_o-

iRacing Profiel

• Darkangle
Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:09:
@Darkangle je bedoelt deze toch? Deze is opgedoken bij het noemen van de QR2. Niemand weet verder nog wat dit te betekent, maar er wordt geroepen dat dit een DD-lite zou zijn.

[Afbeelding]
ziet er niet hetzelfde uit als wat ik gezien heb, maar dat zegt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ok, mijn CSW is officieel dood verklaard. Zelfs met gereviseerde originele motoren geen leven meer in te krijgen.

De vraag is nu, waarmee vervangen...
Ik twijfel tussen de CSW v2.5 of de DD1. Maar het prijsverschil is wel heel erg groot, en ik vraag me af of het te verantwoorden is.

Bij de CSW zou ik het budget wel hebben om er de v2 formula wheel en advanced paddles bij te doen (heb nu de normale formula wheel) of bijv. het Porsche wheel. Dat wordt bij de DD1 wat lastig qua verantwoording thuis :+

Iemand ervaringen met beide bases die er wat licht op kan laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Hoogie2004 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:59:
Ok, mijn CSW is officieel dood verklaard. Zelfs met gereviseerde originele motoren geen leven meer in te krijgen.

Ik twijfel tussen de CSW v2.5 of de DD1. Maar het prijsverschil is wel heel erg groot, en ik vraag me af of het te verantwoorden is.

Bij de CSW zou ik het budget wel hebben om er de v2 formula wheel en advanced paddles bij te doen (heb nu de normale) of bijv. het Porsche wheel. Dat wordt bij de DD1 wat lastig qua verantwoording thuis :+

Dat is echt iets persoonlijks. Ik zou zeggen, als je elke dag rijdt en van plan bent dat nog jaren te doen, dan is een DD1 prima te verantwoorden. Het gaat om de prijs per uur. En verder natuurlijk afhankelijk van je financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Sja, een CSW 2.5 is 'meer dan genoeg'. De CSL elite die ik had (nu een dd1) was eigenlijk ook al 'goed genoeg'. Dat wil niet zeggen dat ik spijt heb van de aankoop van de DD1, maar gezien de prijs snap ik de overweging.

De geruchten gaan ook van een kleinere (en dus goedkopere) direct drive van fanatec, maar ik durf niet te zeggen wanneer die er gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Playa del C. schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Dat is echt iets persoonlijks. Ik zou zeggen, als je elke dag rijdt en van plan bent dat nog jaren te doen, dan is een DD1 prima te verantwoorden. Het gaat om de prijs per uur. En verder natuurlijk afhankelijk van je financiën.
Tja, hoeveel ik rijd is lastig... Normaliter 1 a 2 avonden per week, dus zeker niet elke dag.

Daarnaast wordt het misschien weer minder na een tijdje, moeilijk te voorspellen. Het is nu ook wel deels door corona dat ik meer tijd heb om te racen, al moet ik wel zeggen dat ik het plezier erin wel heb teruggevonden.

Ik ben wel het type, koop in 1x goed, zeker bij dit soort bedragen. Maar de afweging base + stuur vs base alleen is toch erg lastig merk ik.
Arfalas schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:18:
Sja, een CSW 2.5 is 'meer dan genoeg'. De CSL elite die ik had (nu een dd1) was eigenlijk ook al 'goed genoeg'. Dat wil niet zeggen dat ik spijt heb van de aankoop van de DD1, maar gezien de prijs snap ik de overweging.

De geruchten gaan ook van een kleinere (en dus goedkopere) direct drive van fanatec, maar ik durf niet te zeggen wanneer die er gaat komen
De geruchten heb ik gehoord, en dat zou leuk zijn. Maar ik wil niet nog 2 maanden wachten op een aankondiging (als die er komt) en dan nog op de levering.

Maar, het gerucht zet me wel aan het denken, want als ik nu een csw haal, dan zou het erg jammer zijn als er een qua prijs vergelijkbare (of iets duurdere) komt die hem vervangt... Moeilijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
aan de andere kant, het verkoopt ook tegen goede prijzen. De CSL elite 1.1 (nieuwprijs 349 euro) heb ik voor 250 weer verkocht na ongeveer een jaar
Maar ik ben met je eens, ik ben ondertussen ook van het in 1 keer goed kopen. Destijds ben ik wel voor de CSL als 'tussenoplossing' gegaan omdat ik niet de ruimte had voor een rig voor een DD, anders had ik de CSL misschien overgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Arfalas schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:36:
aan de andere kant, het verkoopt ook tegen goede prijzen. De CSL elite 1.1 (nieuwprijs 349 euro) heb ik voor 250 weer verkocht na ongeveer een jaar
Maar ik ben met je eens, ik ben ondertussen ook van het in 1 keer goed kopen. Destijds ben ik wel voor de CSL als 'tussenoplossing' gegaan omdat ik niet de ruimte had voor een rig voor een DD, anders had ik de CSL misschien overgeslagen
Die hoge 2e hands prijzen waren me ook al opgevallen. Vandaar dat ik liever nieuw koop met garantie.

Ik moet er nog bij vermelden dat ik het moet mounten op mijn bureau met de table clamp v2 (die als het goed is compatible is met beide bases).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Persoonlijk vind ik voor een 'amateur' een rig met een CSL setup en een loadcell wel genoeg. Een DD is zeker nog vetter, maar ik kan niet zeggen dat je met een CSL iets mist ofzo. Je wordt ook niet sneller verder.

Een DD is voor de normale simracer puur een verwenning. Dat mag best en is ook geweldig leuk, maar ik denk niet dat mensen met een DD significant meer plezier halen uit de hobby dan mensen met een CSL.

Ik heb zelf liever een leuke extra ernaast als er toch geld bij moet. Zoals een ander stuur of een H-shifter. Of licentie/content op iracing aankopen. Of een nieuwe pc met nieuwe VR setup. Dingen die echt iets toevoegen. Maar eerlijk is eerlijk, een DD is wel heel vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Dan ben ik bang dat je de voordelen van een DD deels teniet doet, de fijne details gaan misschien verloren en dat zou zonde zijn. De switch van CSL naar DD is bij mij gepaard gegaan met de switch van playseat challenge naar een ululiminiminium rig en dat voeg zeker heel veel feedback toe. Die DD op die strandstoel was niet goed gekomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Arfalas schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:46:
Dan ben ik bang dat je de voordelen van een DD deels teniet doet, de fijne details gaan misschien verloren en dat zou zonde zijn. De switch van CSL naar DD is bij mij gepaard gegaan met de switch van playseat challenge naar een ululiminiminium rig en dat voeg zeker heel veel feedback toe. Die DD op die strandstoel was niet goed gekomen :D
Dit.
Een DD moet wel op minstens een alu-rig of vergelijkbaar. Heb zelf een SimLab GT1. Beste investering ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Klopt inderdaad helemaal wat je zegt Tjeerd, Maar ik merk wel dat ik (veel) vaker race nu ik een goeie rig heb. Waar het eerst een beetje behelpen was met die strandstoel, rij ik nu de rig naar de computer en kan ik aan de slag. Dus in die zin heb ik er nu meer plezier in. Sneller wordt je niet, ik tuf nu ook vaak nog achteraan rond.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik wel gevoelig ben voor het high end spul ... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ik denk dat de keus qua base dan wel gemaakt is. De CSL sla ik overigens bewust over, dat is naar mijn mening dezelfde base als ik heb, en als ik hem vervang wil ik er wel op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
dat lijkt me ook. Dat beetje extra koppel van de CSW komt ook wel van pas.
Het enige 'nadeel' van de CSL elite was dat de koppel wat beperkt is, en dat merk je voornamelijk met de grotere en zwaardere sturen. Met een relatief klein fomule stuurtje had ik niks te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
Ik heb mijn vrs dfp met mounting brackets vast gemaakt aan mijn zwevend keukenblad. Dit blad heb ik d.m.v. ALFER Plankdragers Profi 45x50 cm gepolijst aluminium aan een muur vast gemaakt. Draagkracht per stuk: 160 kg. Rock solid. Merk niks van trillingen op/aan het blad. Mijn rig is een eigen gemaakte van 38 mm blank mdf (incl. 4 wielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Hoogie2004 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:50:
Ik denk dat de keus qua base dan wel gemaakt is. De CSL sla ik overigens bewust over, dat is naar mijn mening dezelfde base als ik heb, en als ik hem vervang wil ik er wel op vooruit gaan.
Goede keuze toch! De v2.5 is echt een enorm goede wheelbase. Ik heb hem met veel plezier gebruikt.

Ik zou ook niet wachten op de geruchten van een goedkopere DD. Ik heb het nagevraagd aan de PR manager en die laat helaas ook niets los. Maar ik vermoed dat Fanatec dit jaar wel met een hoop nieuws gaat komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Madhouse1979 op 02-01-2021 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Madhouse1979 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Goede keuze toch! De v2.5 is echt een enorm goede wheelbase. Ik heb hem met veel plezier gebruikt.

Ik zou ook niet wachten op de geruchten van een goedkopere DD. Ik heb het nagevraagd aan de PR manager en die laat helaas ook niets los. Maar ik vermoed dat Fanatec dit jaar wel met een hoop nieuws gaat komen.
Wachten is niet racen, dus dat is niet echt een optie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Hoogie2004 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:59:

Bij de CSW zou ik het budget wel hebben om er de v2 formula wheel en advanced paddles bij te doen (heb nu de normale formula wheel) of bijv. het Porsche wheel. Dat wordt bij de DD1 wat lastig qua verantwoording thuis :+

Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit met een DD heb gereden en ik geloof gelijk dat de ervaring nog beter is dan met de CSW v2.5. Maar ik heb uiteindelijk met het zelfde dilemma te maken gehad. Ik had een Thrustmaster T300 en twijfelde om over te stappen naar een CSW v2.5 of direct naar een DD. Uiteindelijk voor een CSW v2.5 i.c.m. Formula V2 gekozen en sinds afgelopen maandag ook een set clubsport magnetic paddle module op aangesloten. Dat is sowieso een prettige verbetering t.o.v. die standaard shifters die op de Formula V2 zitten, maar dat terzijde.

Mijn belangrijkste overwegingen om uiteindelijk voor de CSW v2.5 te kiezen:
- Tijd die ik aan de hobby kan besteden (circa 4 - 6 uur per week).
- Forse prijsverschil tussen een CSW v2.5 - DD1. Alternatief zou nog een andere DD zijn, bijvoorbeeld VRS Direct Force Pro.
- CSW v2.5 was al een forse verbetering t.o.v. mijn Thrustmaster.
- Met een DD zal ik t.o.v. een CSW v2.5 niet ineens veel sneller worden.
- Tweedehands blijft het product (voorlopig) nog relatief veel waard waardoor ik naar verhouding weinig afschrijving heb wanneer ik toch wil overstappen naar een DD. Dan zou een DD1 van Fanatec logisch zijn omdat ik dan mijn stuur kan blijven gebruiken, daarom ben ik ook direct voor de Formula V2 gegaan. Als een goedkoper DD systeem van Fanatec komt dan zal dat ook wel gevolgen hebben voor de restwaarde van mijn CSW.

Tot op heden heb ik nog geen enkele spijt gehad van mijn aanschaf. De beleving is al zoveel beter t.o.v. mijn oude Thrustmaster dat ik echt met veel meer plezier race. Maar uiteindelijk zal je toch voor jezelf moeten bepalen of je het prijsverschil kunt rechtvaardigen. Wellicht zou het je helpen om bij twee andere rijders langs te gaan om met beide systemen te rijden en dan te kiezen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik heb alle Fanatec wheelbases (alleen de DD2 komt er nog aan) mogen reviewen en de CSW v2.5 is gewoon veel bang for bucks!

En war @Doubleoz zegt, die Magnetic Paddle Module op de v2 zijn echt top!

[ Voor 48% gewijzigd door Madhouse1979 op 04-01-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Ik vond persoonlijk zelfs de standaard shifters van mijn Thrustmaster T300 beter dan de standaard shifters op de Formula V2. Die upgrade kan ik iedereen eigenlijk wel aanbevelen en de extra geluid van de Fanatec magnetic shifter vind ik persoonlijk te verwaarlozen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Doubleoz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:21:
Ik vond persoonlijk zelfs de standaard shifters van mijn Thrustmaster T300 beter dan de standaard shifters op de Formula V2. Die upgrade kan ik iedereen eigenlijk wel aanbevelen en de extra geluid van de Fanatec magnetic shifter vind ik persoonlijk te verwaarlozen.
De standaard F1 shifters zijn allemaal ruk. Ik heb op alle 4 mijn F1 stuurtjes of de MPM (2x, waarbij ze standaard op het LE stuurtje zitten) of de APM (2x, waarbij ze standaard op het blauwe stuurtje zitten).

Ik heb de rubbertjes er tussenuit gehaald, ze maken dab iets meer geluid maar het gevoel is nog beter. Je kunt ze overigens ook makkelijk weer terug stoppen hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Madhouse1979 op 02-01-2021 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Madhouse1979 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:24:
[...]

Ik heb de rubbertjes er tussenuit gehaald, ze maken dab iets meer geluid maar het gevoel is nog beter. Je kunt ze overigens ook makkelijk weer terug stoppen hoor.
Ik had de optie gezien in de review van SRG, maar laat het voorlopig nog even zo. Rij naast de kamer van mijn dochtertje met een dunne wand dus beperk het geluid graag tot het minimale aangezien ik nu al erg tevreden ben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Doubleoz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit met een DD heb gereden en ik geloof gelijk dat de ervaring nog beter is dan met de CSW v2.5. Maar ik heb uiteindelijk met het zelfde dilemma te maken gehad. Ik had een Thrustmaster T300 en twijfelde om over te stappen naar een CSW v2.5 of direct naar een DD. Uiteindelijk voor een CSW v2.5 i.c.m. Formula V2 gekozen en sinds afgelopen maandag ook een set clubsport magnetic paddle module op aangesloten. Dat is sowieso een prettige verbetering t.o.v. die standaard shifters die op de Formula V2 zitten, maar dat terzijde.

Mijn belangrijkste overwegingen om uiteindelijk voor de CSW v2.5 te kiezen:
- Tijd die ik aan de hobby kan besteden (circa 4 - 6 uur per week).
- Forse prijsverschil tussen een CSW v2.5 - DD1. Alternatief zou nog een andere DD zijn, bijvoorbeeld VRS Direct Force Pro.
- CSW v2.5 was al een forse verbetering t.o.v. mijn Thrustmaster.
- Met een DD zal ik t.o.v. een CSW v2.5 niet ineens veel sneller worden.
- Tweedehands blijft het product (voorlopig) nog relatief veel waard waardoor ik naar verhouding weinig afschrijving heb wanneer ik toch wil overstappen naar een DD. Dan zou een DD1 van Fanatec logisch zijn omdat ik dan mijn stuur kan blijven gebruiken, daarom ben ik ook direct voor de Formula V2 gegaan. Als een goedkoper DD systeem van Fanatec komt dan zal dat ook wel gevolgen hebben voor de restwaarde van mijn CSW.

Tot op heden heb ik nog geen enkele spijt gehad van mijn aanschaf. De beleving is al zoveel beter t.o.v. mijn oude Thrustmaster dat ik echt met veel meer plezier race. Maar uiteindelijk zal je toch voor jezelf moeten bepalen of je het prijsverschil kunt rechtvaardigen. Wellicht zou het je helpen om bij twee andere rijders langs te gaan om met beide systemen te rijden en dan te kiezen?
Dank voor je uitgebreide tekst. Ik denk dat de CSW v2.5 het moet worden, ook omdat ik alles op mijn bureau klem, en niet fixed in een rig zet.

Qua stuur blijft het nog even nadenken. Ik heb dus de originele Formula rim, en vraag me af of de v2 zoveel verschil geeft. Ja, gruwelijk veel knopjes maar verder hetzelfde als wat ik heb. Misschien dat een Porsche wheel dan wat meer varietie biedt.

Andere optie is om het stuur maar even te laten voor wat het is... dan valt het portemonnee wise nog wel mee :) ik heb nog wat denkwerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:58
Hoogie2004 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Andere optie is om het stuur maar even te laten voor wat het is... dan valt het portemonnee wise nog wel mee :) ik heb nog wat denkwerk te doen.
Nog een andere optie, je kan ook nog voor de Magnetic Paddle Module gaan en die op je oude F1 wiel schroeven. :P Want die maakt imo het grootste verschil en is het geld absoluut waard. Die paar extra encoders van de V2 minder, of je moet ze echt nodig hebben.

Want hoewel hij officieel niet compatibel is, past het mechanisch allemaal prima, 't is alleen de plug die anders is (die MPM gebruikt een 6 pin plug waarbij 3 draden niet gebruikt worden (de APM gebruikt ze wel allemaal), de oude is een 2 pins plug). Dus je kan de oude eraf knippen en de draden zelf aan elkaar solderen. Of een kant en klaar adaptertje kopen zoals deze of er zelf eentje maken met de instructies van dezelfde link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
Ik vind de shifter van de formula V2 eigenlijk wel prima, ik zie niet echt een reden om te upgraden. Maar het is wel een veel gehoord ding, dat die shifters niet bevallen

Ik heb ook het porsche 918 stuur. Wat mij betreft is dit een top combinatie. Het formula stuur gebruik ik toch wel het meest, maar soms is een rond stuur gewoon prettiger. Een ander stuur zou voor mij niks toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Hoogie2004 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Dank voor je uitgebreide tekst. Ik denk dat de CSW v2.5 het moet worden, ook omdat ik alles op mijn bureau klem, en niet fixed in een rig zet.

Qua stuur blijft het nog even nadenken. Ik heb dus de originele Formula rim, en vraag me af of de v2 zoveel verschil geeft. Ja, gruwelijk veel knopjes maar verder hetzelfde als wat ik heb. Misschien dat een Porsche wheel dan wat meer varietie biedt.

Als het stuur verder nog prima is, dan zou ik ook serieus overwegen om nu alleen een base aan te schaffen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
CrashOverDrive schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:43:
[...]
Want hoewel hij officieel niet compatibel is, past het mechanisch allemaal prima, 't is alleen de plug die anders is (die MPM gebruikt een 6 pin plug waarbij 3 draden niet gebruikt worden (de APM gebruikt ze wel allemaal), de oude is een 2 pins plug). Dus je kan de oude eraf knippen en de draden zelf aan elkaar solderen. Of een kant en klaar adaptertje kopen zoals deze of er zelf eentje maken met de instructies van dezelfde link.
Mocht je de kabels van de Magnetic Paddle Module niet door willen knippen of niet willen of durven te solderen dan zijn deze adapters van Simmakerz ook nog een optie.

[ Voor 23% gewijzigd door Madhouse1979 op 03-01-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
wat achterlijk duur... dan is er vast wel iemand in de buurt die 2 kabeltjes kan solderen

Heck, kabeltje bestellen bij aliexpress, aangetekend versturen naar mij, laten solderen en aangetekend terug versturen is nog goedkoper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
@Arfalas dat het duur is ben ik met je eens. Maar er zijn er genoeg die het niet kunnen en toch de MPM zouden willen gebruiken. Het ging om de oplossing.

Mooi gebaar van je voor de mede-tweakers d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
Arfalas schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:03:
wat achterlijk duur...
Heck, kabeltje bestellen bij aliexpress
Als iemand die dat een paar maanden geleden gedaan heeft. Ook dat loopt vrij rap op door de verzendkosten en doordat je er meteen veel meer krijgt dan je nodig hebt.
€5,50 voor 50 stuks JST kabeltjes uit China en dan was ik nog rond de €11 euro voor 10 van die 6-pins molex Pico headertjes uit het VK kwijt, omdat die niet te krijgen waren bij Ali.

Al is het nog steeds goedkoper dan kant en klaar, en je hebt direct reserve spullen voor nog 4 andere stuurtjes :+

[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 03-01-2021 12:34 . Reden: linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
Voor mijn Fanatec Porsche 918 RSR stuurtje overweeg ik de standaard schakel flippers te upgraden. Helaas zijn de magnetische van Fanatec zelf niet compatible.
Neem aan dat de aansluiting anders is?
Heb zelf het nog niet in detail bekeken.

Naar aanleiding van een van de bovenstaande posts kwam ik deze tegen: https://www.simmakerz.com...ybrid-gt-for-fanatec.html

Deze zijn wel compatible en zijn ook nog goedkoper dan de Fanatec's, iemand bekend met de kwaliteit eventueel t.o.v. de Fanatec magnetische flippers?

Nog andere goede, betaalbare alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 16:00
Hey allemaal,

Ik ben een beginnende simracer, heb mijn stuur en pedalen al wel een aantal jaar maar pas de laatste maanden veel bezig met simracen.
Als stuur heb ik de Thrustmaster T150, het stuur opzich dient me nog goed, en is ook zeker nog voldoende op dit moment, maar helaas is er wel een deel van de fixation kit afgebroken, nl dit stuk: https://shop.thrustmaster...crew-fixation-system.html

Helaas is dit uitverkocht en ik vroeg me af of ik dit onderdeel kon gebruiken:
https://shop.thrustmaster...g-wheel-fixation-kit.html

Het is in principe voor de T300 etc, maar mij lijkt het toch dat het ook zou werken voor de T150. Het enigste waar ik mogelijks een probleem in zie is als de dikte van die schroef anders is dan de mijne... Iemand die evt kan bevestigen dat dit OK gaat zijn en dat dit onderdeel dus geschikt gaat zijn voor mij?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Vince23 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:14:
Hey allemaal,

Ik ben een beginnende simracer, heb mijn stuur en pedalen al wel een aantal jaar maar pas de laatste maanden veel bezig met simracen.
Als stuur heb ik de Thrustmaster T150, het stuur opzich dient me nog goed, en is ook zeker nog voldoende op dit moment, maar helaas is er wel een deel van de fixation kit afgebroken, nl dit stuk: https://shop.thrustmaster...crew-fixation-system.html

Helaas is dit uitverkocht en ik vroeg me af of ik dit onderdeel kon gebruiken:
https://shop.thrustmaster...g-wheel-fixation-kit.html

Het is in principe voor de T300 etc, maar mij lijkt het toch dat het ook zou werken voor de T150. Het enigste waar ik mogelijks een probleem in zie is als de dikte van die schroef anders is dan de mijne... Iemand die evt kan bevestigen dat dit OK gaat zijn en dat dit onderdeel dus geschikt gaat zijn voor mij?

Bedankt!
Veel voorkomend probleem. Als het goed is, is de T300 inderdaad hetzelfde verder, maar als je een 3d printer hebt, kan je ook zelf even een nieuwe printen. Staan genoeg designs op thingiverse. Alternatief is om een boutje ervoor te nemen en die met een rateltje even vast te zetten. Wel oppassen dat je de boel niet te vast draait; het blijft allemaal plastic

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Er lijkt iets fishy aan de hand te zijn met Cube Controls en UltimateGamerTech.

Sinds een paar dagen werkt de updater niet meer van de UGT software. Dit is de software die gebruikt wordt op het Cube CSX 2 / en het nieuwe GTX wheel van Cube Controls.

Als je naar de UGT website gaat, wordt je geredirect naar Asetek SimSport. Deze website biedt de UGT hardware niet meer te koop aan.

Maar ze lijken ook niet meer aan Cube te leveren. Als ik nu op de Cube site kijk, lijken de CSX 2 en de GTX niet meer in het assortiment te zitten.

Weet iemand iets meer?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Zelf nog even verder gezocht. Het lijkt erop dat Asetek in de markt van simhardware wil gaan stappen.

UGT is afgelopen November overgenomen door Asetek voor het bedrag van 1M Euro. overgenomen. Een bedrijf wat o.a. in CPU koeling al een tijdje actief is.
Separately, also motivated by Gaming and Enthusiast opportunities, Asetek in November closed the acquisition of UK-based UltimateGameTech and its software and hardware solutions for approximately GBP 1 million in cash. Asetek has retained one software engineer following the transaction.
Maar er is nog meer. Ze hebben ook een groot aandeel genomen in Granite devices in ruil voor IP. Ze hebben hier 6.8M EUR voor op de tafel gelegd. Zie hiervoor dit persbericht. Granite devices is het moederbedrijf van Simucube.
quote: Persbericht
Aalborg, Denmark, 1 January 2021 – Asetek A/S today announces the signing of an agreement for the acquisition of intellectual property from Finland-based Granite Devices Inc. to support the continued development of the company’s Gaming and Enthusiast offering led by the Asetek eSports Academy.

The acquisition includes software, consultancy, hardware and mechanical designs.

Asetek will as a part of the capital transaction pay a total consideration of $6.8 million, of which $3.4 million is paid in in cash and the remaining consideration by virtue of newly issued shares in Asetek.
Asetek zelf is een Deens bedrijf wat (blijkbaar) al 20jr bestaat.

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat betekenen voor de Cube stuurtjes. Ik vermoed dat ze met een reden uit de beschikbaarheid zijn gehaald. De laatste twee maanden heeft Cube ook geen enkele marketing meer gedaan voor de GTX/CSX stuurtjes.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Madhouse1979
@Luckeh dat is zeker interessant. Cube heeft mijn blog per 1 januari op de PR lijst gezet. En bij Granite stond ik daar al een tijdje op. Ik weet van Granite (PR manager) dat er dit jaar een stuur uit gaat komen. Weet overigens niet of ik dat wel mag zeggen, maar hij heeft ook niet gezegd dat ik dat niet zou mogen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Madhouse1979 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:30:
@Luckeh dat is zeker interessant. Cube heeft mijn blog per 1 januari op de PR lijst gezet. En bij Granite stond ik daar al een tijdje op. Ik weet van Granite (PR manager) dat er dit jaar een stuur uit gaat komen. Weet overigens niet of ik dat wel mag zeggen, maar hij heeft ook niet gezegd dat ik dat niet zou mogen zeggen.
Ik heb Cube maar een mailtje gestuurd om opheldering. Ik maak me wel zorgen over future support/compatibility van de huidige stuurtjes.

Jij ging zowel de PSE als de Cube display stuurtjes naast elkaar leggen toch? Zou je ook eens kunnen kijken na het verschil in de CPU-verbruik van de bijbehorende software? Ik heb 't idee dat de UGT-software best heavy is qua CPU-verbruik.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
@Luckeh voor nu kan ik je nog nergens antwoord op geven. Zodra de vakanties voorbij zijn zal ik wel van Cube horen wat er gaat gebeuren en wat ze op gaan sturen. Komt goed, zodra ik meer weet laat ik je het weten.

Edit: PSE stuurtjes ga ik niet testen overigens. Ik ben ook niet benaderd door hun om iets te gaan reviewen. Er zitten nog wel een hoop andere dingen aan te komen maar tot nu toe nog niets met een display.

Lijkt me overigens niet dag ze geen support/compatibility meer leveren op stuurtjes. Dat kunnen ze niet maken.

[ Voor 45% gewijzigd door Madhouse1979 op 03-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 03-07 22:40
Dit was voor mij precies de reden dat ik voor het Cube stuurtje zonder schermpje ben gegaan. In het verleden een soortelijk iets meegemaakt met Virtual Performance Parts. Overgenomen, afgesplitst (iets van die orde) en weg ondersteuning.

De losse simdash bevalt prima. Stuurtje ligt overigens al 6 dagen bij de douane ergens in Italië dus ik hoop dat ik deze week een pakketje ontvang ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQUeZARHRC40EnCUXr49cYBR1CA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UTAdJFanBL4ANh9v2hCGDppa.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Nielsracing op 03-01-2021 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:34
Nielsracing schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:39:
Dit was voor mij precies de reden dat ik voor het Cube stuurtje zonder schermpje ben gegaan. In het verleden een soortelijk iets meegemaakt met Virtual Performance Parts. Overgenomen, afgesplitst (iets van die orde) en weg ondersteuning.

De losse simdash bevalt prima. Stuurtje ligt overigens al 6 dagen bij de douane ergens in Italië dus ik hoop dat ik deze week een pakketje ontvang ;)

[Afbeelding]
Dat is effe een strakke Dash, is die van Cube?

Mooi setje straks met dat stuurtje, Dash en IFlag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 03-07 22:40
mr.DJ95 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Dat is effe een strakke Dash, is die van Cube?

Mooi setje straks met dat stuurtje, Dash en IFlag.
Nope, van Sim.Dash (heeft alleen een Instagram pagina en zit, als ik het me goed herinner, in Portugal). Voor ca. €300 heb je een mooi schermpje. Compatibel met SimHub e.d. en, voor mij een voorwaarde, LED lampjes :)

Edit:
https://instagram.com/sim.dash?igshid=z7vmqu0bvrao

[ Voor 7% gewijzigd door Nielsracing op 03-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikyM
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 11:59
Wellicht ben ik hier aan het juiste adres. heb sinds een paar weken dat het gevoel in mijn Accuforce V1 stuur wat minder vloeiend lijkt te worden. Dit gevoel ontstaat na 40-50 minuten gebruik. De ventilatoren op de controllerbox beginnen steeds harder te blazen (heb hier geen last van, speel met headphones en vr). Wat mij wel opviel is dat als ik de base een power cycle geef tussendoor dat het lijkt of de as niet helemaal meer recht is, dit is alleen te zien zonder het stuurwiel bevestigd. Tevens wil de base af en toe een soort Cloink geluid maken.

In bijgevoegd filmpje in het eerste gedeelte de wobble, dit zonder stuur. Het tweede gedeelte stopt het stuur halverwege de powercycle en in het laatste gedeelte de cloink als het stuur naar rechts draait. Nu mijn vraag, zijn er hier misschien mensen die ditzelfde hebben ervaren? En zo ja, wat was de eventuele oplossing. Een simpele reparatie of het eventueel vervangen van de motor?

YouTube: Issues met mijn accuforce V1

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-07 06:42

Appie

F1RST Racing

Madhouse1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:23:
[...]

In de US store zijn ze nog te koop

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MaikyM schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:54:
Wellicht ben ik hier aan het juiste adres. heb sinds een paar weken dat het gevoel in mijn Accuforce V1 stuur wat minder vloeiend lijkt te worden. Dit gevoel ontstaat na 40-50 minuten gebruik. De ventilatoren op de controllerbox beginnen steeds harder te blazen (heb hier geen last van, speel met headphones en vr). Wat mij wel opviel is dat als ik de base een power cycle geef tussendoor dat het lijkt of de as niet helemaal meer recht is, dit is alleen te zien zonder het stuurwiel bevestigd. Tevens wil de base af en toe een soort Cloink geluid maken.

In bijgevoegd filmpje in het eerste gedeelte de wobble, dit zonder stuur. Het tweede gedeelte stopt het stuur halverwege de powercycle en in het laatste gedeelte de cloink als het stuur naar rechts draait. Nu mijn vraag, zijn er hier misschien mensen die ditzelfde hebben ervaren? En zo ja, wat was de eventuele oplossing. Een simpele reparatie of het eventueel vervangen van de motor?

YouTube: Issues met mijn accuforce V1
Die "kloink" hebben alle bases wel eens onder het rijden, het is ook nogal lomp geweld. Tijdens een relatief rustige opstart cycle zou je het weer niet moeten hebben, ik zou even dubbelchecken of alles nog wel heel goed vast zit.

2 dingen,

1 - Terugval motor vermogen is te verklaren door het "warmer" worden van de motor, wat je zou kunnen doen is de boel eens goed door blazen met wat perslucht. Op het moment dat een DD niet meer goed gekoeld wordt ga je dit heel duidelijk terug zien in de prestaties. Ik ken de AccuForce V1 verder niet maar ik zou dit als eerste eens nalopen.

2 - De "wobble", waarschijnlijk zit de mount van je stuur niet helemaal meer gecentreerd op de as,. Ik zou hem eens los halen en opnieuw monteren. Kan zijn dat de boel op den duur iets verschuift, een kwart mm in het midden zie je niet maar naarmate je verder naar buiten gaat kijken wordt dat natuurlijk steeds meer.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Appie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:56:
[...]

In de US store zijn ze nog te koop
Wellicht nog US voorraad? Zodra deze uitverkocht zijn dan zijn ze misschien daar ook niet meer verkrijgbaar.

Op de EU site zijn de producten al niet meer zichtbaar. Als je ze rechtstreeks via de link benaderd dan staat er deze melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le9NW5ZLzH6Fpns9dTb9JXUf7qU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xyf5Oh1NiM75EgfrosnxyU8.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Madhouse1979 op 04-01-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikyM
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 11:59
R2D2 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Die "kloink" hebben alle bases wel eens onder het rijden, het is ook nogal lomp geweld. Tijdens een relatief rustige opstart cycle zou je het weer niet moeten hebben, ik zou even dubbelchecken of alles nog wel heel goed vast zit.

2 dingen,

1 - Terugval motor vermogen is te verklaren door het "warmer" worden van de motor, wat je zou kunnen doen is de boel eens goed door blazen met wat perslucht. Op het moment dat een DD niet meer goed gekoeld wordt ga je dit heel duidelijk terug zien in de prestaties. Ik ken de AccuForce V1 verder niet maar ik zou dit als eerste eens nalopen.

2 - De "wobble", waarschijnlijk zit de mount van je stuur niet helemaal meer gecentreerd op de as,. Ik zou hem eens los halen en opnieuw monteren. Kan zijn dat de boel op den duur iets verschuift, een kwart mm in het midden zie je niet maar naarmate je verder naar buiten gaat kijken wordt dat natuurlijk steeds meer.
Bedankt voor je snelle reactie, zal de base vandaag eens open schroeven en nalopen/schoonmaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EightGear
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik lees hier af en toe geruchten over een 'DD Lite' van Fanatec. Online kom ik er echter niks over tegen. Waar zijn die geruchten op gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:46
EightGear schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:26:
Ik lees hier af en toe geruchten over een 'DD Lite' van Fanatec. Online kom ik er echter niks over tegen. Waar zijn die geruchten op gebaseerd?
Ik geloof op basis van de teaser video van het bmw gt3 wheel. In die teaser was een nog niet aangekondigde kleine wheelbase te zien.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psqld
EightGear schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:26:
De geruchten zijn gebaseerd op de BMW Esports live stream van tijdje terug waar het BMW GT3 stuurtje werd aangekondigd. Maar er werd ook een soort kleinere DD wheel base geteased en zelfs misschien wel pedals.

Zie dit filmpje (Begint bij 1:20:00):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:41
Psqld schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:54:
[...]

De geruchten zijn gebaseerd op de BMW Esports live stream van tijdje terug waar het BMW GT3 stuurtje werd aangekondigd. Maar er werd ook een soort kleinere DD wheel base geteased en zelfs misschien wel pedals.

Zie dit filmpje (Begint bij 1:20:00):
[YouTube: BMW SIM LIVE 2020.]
Dat ziet er wel uit als een heel kleine base! Die is ongeveer net zo lang als mijn CSW 2.5, maar lang niet zo breed. Als ik mij niet vergis zijn de DD bases altijd behoorlijk lang, vraag me af of hoe de techniek hier achter dan gaat werken. Die bases zullen met een reden zo lang zijn.

Dat BMW stuurtje ziet er wel echt héél gaaf uit hoor. :9~ Al ben ik bang dat die ook weer een flink prijskaartje gaat krijgen. Vermoed nog een tikje meer dan het Porsche stuurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:46
Ik vraag me af of de hoogte nog veel scheelt met een CSL elite of DD1.

Volgens mij is een DD1 even hoog als mijn huidige CSL elite, alleen met een iets langere verbinding naar het stuur, wat mij goed zou passen.

Omdat ik mijn stuurtje graag onder het bureau wil kunnen rollen is elke CM die ik kan winnen in hoogte belangrijk. Ik zit namelijk bijna met mijn knieën tegen de wheelbase aan. Oplossing is langere mount stang (kan de wheelbase wat naar achteren) en dunnere wheelbase.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
oorspronkelijk zou de DD1 een kleinere motor hebben dan de DD2. Om verschillende redenen heeft hij echter dezelfde motor gekregen maar wordt hij softwarematig gedowntuned.

Het zou dus zomaar kunnen dat die kleinere motor nu in de 'DD-lite' zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Die rig is vet onhandig... kijk hoe zijn benen zitten als hij in de 'race' positie zit, helemaal geen ondersteuning. Ik wacht ook nog even op de 'DD Lite' voordat ik wat nieuws ga kopen, mijn T300RS doet het nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psqld
Pyr0_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Dat ziet er wel uit als een heel kleine base! Die is ongeveer net zo lang als mijn CSW 2.5, maar lang niet zo breed. Als ik mij niet vergis zijn de DD bases altijd behoorlijk lang, vraag me af of hoe de techniek hier achter dan gaat werken. Die bases zullen met een reden zo lang zijn.

Dat BMW stuurtje ziet er wel echt héél gaaf uit hoor. :9~ Al ben ik bang dat die ook weer een flink prijskaartje gaat krijgen. Vermoed nog een tikje meer dan het Porsche stuurtje...
Komt mogelijk omdat de meeste een standaard industriele motor gebruiken. Misschien zijn die gewoon niet korter te krijgen.

Fanatec gebruikt een eigen ontworpen outrunner. Dat zou kunnen betekenen dat ze hem ook een stuk korter kunnen ontwerpen en laten maken. Hier door levert ie wel minder kracht maar kan die wel makkelijker kleiner gemaakt worden. Je ziet dit ook in de modelbouw dat die outrunner motoren in vele verschillende maten worden gemaakt. Dus waarom zou Fanatec dat niet kunnen zeker omdat het al een eigen ontwerp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Arfman

Drome!

Er is imho nog steeds een markt voor relatief "zwakke" (tussen de 6-10 Nm) DD bases. Ik heb (komende vanaf een CSWv2) nog nooit kracht gemist bij non-DD sturen maar wel snelheid en precisie. Ik zou een Fanatec DDLite stuur zeker overwegen, helemaal omdat je dan in het uitgebreide Fanatec ecosysteem stapt qua stuurtjes.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Arfman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:47:
Er is imho nog steeds een markt voor relatief "zwakke" (tussen de 6-10 Nm) DD bases. Ik heb (komende vanaf een CSWv2) nog nooit kracht gemist bij non-DD sturen maar wel snelheid en precisie. Ik zou een Fanatec DDLite stuur zeker overwegen, helemaal omdat je dan in het uitgebreide Fanatec ecosysteem stapt qua stuurtjes.
Ik denk dat er meer gekeken word voor de "bang for your buck" factor, zowel vannuit de bedrijven als consument. Ik zou juist het ontwijken totdat de drivers wat meer volwassen worden. Het is allemaal mooi spul, maar als na een (firmware) update de boel het weer eens niet doet zou ik me persoonlijk een beetje benadeeld voelen ongeacht of de hardware mooi, strak en goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psqld schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Komt mogelijk omdat de meeste een standaard industriele motor gebruiken. Misschien zijn die gewoon niet korter te krijgen.

Fanatec gebruikt een eigen ontworpen outrunner. Dat zou kunnen betekenen dat ze hem ook een stuk korter kunnen ontwerpen en laten maken. Hier door levert ie wel minder kracht maar kan die wel makkelijker kleiner gemaakt worden. Je ziet dit ook in de modelbouw dat die outrunner motoren in vele verschillende maten worden gemaakt. Dus waarom zou Fanatec dat niet kunnen zeker omdat het al een eigen ontwerp is.
De motor die Fanatec nu gebruikt kan niet zo maar even korter gemaakt worden, tenzij men flink in gaat leveren op prestaties, daarnaast moet je het "zelf ontworpen" ook met een korreltje (lees een flink pak) zout nemen want het hele outrunner principe bestaat al even zoals je zelf al aanhaalde in o.a. de modelbouw / rc wereld ;)

Wat Fanatec bedoeld met "zelf ontworpen" is naar alle waarschijnlijkheid de data transmissie / aansturing van de motor maar fabrikanten hebben altijd de neiging om oude wijn in nieuwe zakken te gieten en te claimen dat ze iets revolutionairs bedacht hebben, zal wel beter verkopen ;)

Afgaande op de afbeeldingen gok ik eerder dat men de huidige outrunner op de plank laat liggen voor de DD1/2 en een inrunner gaat gebruiken ivm actieve koeling en de ruimte die zoiets kost bij outrunners. Inrunners zijn met vergelijkbare specs als de DD1/2 vaak wel een stukje langer dan een outrunner maar wanneer zo'n motor maar 8Nm aan torque hoeft te leveren kan hij een heel stuk kleiner, de vraag is dan alleen of dat klein genoeg is om alle elektronica er ook bij in te proppen of dat je met een losse unit voor de aansturing komt te zitten.

Naast een in / outrunner zou men ook nog kunnen kiezen voor een stepper, die kunnen nog weer wat kleiner, zijn een stuk goedkoper en zouden theoretisch gezien ook prima moeten kunnen voor het simracen... niet zo goed als een in / outrunner maar voor een entry level base best een optie.

Als men de boel in 1 behuizing weet te proppen, de motor voldoende kracht kunnen laten leveren (8Nm) en de boel ook nog op snelheid kunnen krijgen, de prijs iets boven de huidige CSW kunnen houden hebben ze een "goudmijntje" in handen en is het afwachten waar de concurrenten mee komen (in mijn ogen alleen Granite die daar de mogelijkheden voor heeft).
Darkangle schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat er meer gekeken word voor de "bang for your buck" factor, zowel vannuit de bedrijven als consument. Ik zou juist het ontwijken totdat de drivers wat meer volwassen worden. Het is allemaal mooi spul, maar als na een (firmware) update de boel het weer eens niet doet zou ik me persoonlijk een beetje benadeeld voelen ongeacht of de hardware mooi, strak en goed is.
Het voordeel van firm/software is dat je terug kan naar een vorige versie. Daarnaast hebben ze bij Fanatec inmiddels ook dat verhaal wel weer redelijk op poten als je kijkt naar de release cycle.

Het enige wat mij zorgen zou baren is een heel klein ontwikkelteam, bij Fanatec is er volgens mij een heel klein team (enkele personen), bij een Granite zal het niet veel meer zijn maar ik vraag me af of het bij bijvoorbeeld een VRS met hun DirectForce niet een "one man band" is die daar de boel aan elkaar knoopt. Op zich nog steeds geen ramp... tot zo'n iemand een andere baan vind en men niet de middelen heeft om zo'n iemand in hele korte tijd te vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door R2D2 op 04-01-2021 13:32 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
R2D2 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Het voordeel van firm/software is dat je terug kan naar een vorige versie. Daarnaast hebben ze bij Fanatec inmiddels ook dat verhaal wel weer redelijk op poten als je kijkt naar de release cycle.

Het enige wat mij zorgen zou baren is een heel klein ontwikkelteam, bij Fanatec is er volgens mij een heel klein team (enkele personen), bij een Granite zal het niet veel meer zijn maar ik vraag me af of het bij bijvoorbeeld een VRS met hun DirectForce niet een "one man band" is die daar de boel aan elkaar knoopt. Op zich nog steeds geen ramp... tot zo'n iemand een andere baan vind en men niet de middelen heeft om zo'n iemand in hele korte tijd te vervangen.
Firmware test je, QC/QA. Zit/zat gedeeltelijk in mijn hoek en als een bedrijf dat niet op orde heeft dan doe ik een stapje terug; releases van firmware die niet deugen zouden alleen zeer per ongeluk verexcuseerbaar zij, en niet een forum kennis ding onder het mom van "oh, gebruik x.xx release, die doet het nog wel!". Stukje beroeps deformatie weer gok ik zo, maar meestal heb ik dan een aardig beeld van hoe men kookt in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Arfman

Drome!

Ik heb letterlijk bij elk stuur wat ik ooit heb gehad (Thrustmaster, Logitech, Fanatec en SimXperience) problemen gehad met drivers en deze ook weer opgelost zien worden. Daar ben ik niet zo bang voor.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 52 ... 138 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.