Psqld schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:24:
[...]
Komt mogelijk omdat de meeste een standaard industriele motor gebruiken. Misschien zijn die gewoon niet korter te krijgen.
Fanatec gebruikt een eigen ontworpen outrunner. Dat zou kunnen betekenen dat ze hem ook een stuk korter kunnen ontwerpen en laten maken. Hier door levert ie wel minder kracht maar kan die wel makkelijker kleiner gemaakt worden. Je ziet dit ook in de modelbouw dat die outrunner motoren in vele verschillende maten worden gemaakt. Dus waarom zou Fanatec dat niet kunnen zeker omdat het al een eigen ontwerp is.
De motor die Fanatec nu gebruikt kan niet zo maar even korter gemaakt worden, tenzij men flink in gaat leveren op prestaties, daarnaast moet je het "zelf ontworpen" ook met een korreltje (lees een flink pak) zout nemen want het hele outrunner principe bestaat al even zoals je zelf al aanhaalde in o.a. de modelbouw / rc wereld
Wat Fanatec bedoeld met "zelf ontworpen" is naar alle waarschijnlijkheid de data transmissie / aansturing van de motor maar fabrikanten hebben altijd de neiging om oude wijn in nieuwe zakken te gieten en te claimen dat ze iets revolutionairs bedacht hebben, zal wel beter verkopen
Afgaande op de afbeeldingen gok ik eerder dat men de huidige outrunner op de plank laat liggen voor de DD1/2 en een inrunner gaat gebruiken ivm actieve koeling en de ruimte die zoiets kost bij outrunners. Inrunners zijn met vergelijkbare specs als de DD1/2 vaak wel een stukje langer dan een outrunner maar wanneer zo'n motor maar 8Nm aan torque hoeft te leveren kan hij een heel stuk kleiner, de vraag is dan alleen of dat klein genoeg is om alle elektronica er ook bij in te proppen of dat je met een losse unit voor de aansturing komt te zitten.
Naast een in / outrunner zou men ook nog kunnen kiezen voor een stepper, die kunnen nog weer wat kleiner, zijn een stuk goedkoper en zouden theoretisch gezien ook prima moeten kunnen voor het simracen... niet zo goed als een in / outrunner maar voor een entry level base best een optie.
Als men de boel in 1 behuizing weet te proppen, de motor voldoende kracht kunnen laten leveren (8Nm) en de boel ook nog op snelheid kunnen krijgen, de prijs iets boven de huidige CSW kunnen houden hebben ze een "goudmijntje" in handen en is het afwachten waar de concurrenten mee komen (in mijn ogen alleen Granite die daar de mogelijkheden voor heeft).
Darkangle schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:50:
[...]
Ik denk dat er meer gekeken word voor de "bang for your buck" factor, zowel vannuit de bedrijven als consument. Ik zou juist het ontwijken totdat de drivers wat meer volwassen worden. Het is allemaal mooi spul, maar als na een (firmware) update de boel het weer eens niet doet zou ik me persoonlijk een beetje benadeeld voelen ongeacht of de hardware mooi, strak en goed is.
Het voordeel van firm/software is dat je terug kan naar een vorige versie. Daarnaast hebben ze bij Fanatec inmiddels ook dat verhaal wel weer redelijk op poten als je kijkt naar de release cycle.
Het enige wat mij zorgen zou baren is een heel klein ontwikkelteam, bij Fanatec is er volgens mij een heel klein team (enkele personen), bij een Granite zal het niet veel meer zijn maar ik vraag me af of het bij bijvoorbeeld een VRS met hun DirectForce niet een "one man band" is die daar de boel aan elkaar knoopt. Op zich nog steeds geen ramp... tot zo'n iemand een andere baan vind en men niet de middelen heeft om zo'n iemand in hele korte tijd te vervangen.
[
Voor 37% gewijzigd door
R2D2 op 04-01-2021 13:32
]