fietsbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:56:
Omdat de usb apparaten door elkaar lopen via mijn rig ben ik opzoek naar een goede usb hub.
Maakt het uit of deze eigen power moet hebben of gewoon via een usb naar de pc?
Ik lees daar een beetje tegenstrijdige verhalen over.
Dat ligt eraan hoeveel apparaat zonder voeding je eraan gaat hangen. Per poort is er een restrictie in de amperage die de poort mag leveren volgens de USB specificatie.
Bijvoorbeeld, voor USB 3.0 geldt voor een SS-poort (aangegeven met "SS" of het bekende bliksemflitsje) er maximaal 900mA aan amperage getrokken mag worden. Dat is de specificatie waar de fabriek de poort mee heeft gecertificeerd. Het kan zijn dat de poort meer
kan leveren, maar dat is de fabrikant niet verplicht.
Als je weet wat je er aan apparaten aan gaat hangen, moet je voor de unpowered devices kijken wat ze aan amperage van het systeem vragen. Bijvoorbeeld; ik heb een USB-poort waaar een tweetal Arduino's en een USB-headset aan hangt. Een "naked" arduino is ongeveer 50 mA. Ik heb geen ledjes/displays in de Arduino dus dat die 50mA is wel het maximum ook.
Een Kingston Hyper X Cloud 2 trekt 150mA volgens de product specificatie. Maar met een totaal van 250mA zit ik ruim onder de spec van 900mA. Dus volstaat een unpowered hubje.
Amperage per USB type:
USB 2.0: 100mA
USB 2.0 SS: 500mA
USB 3.0: 150mA
USB 3.0 SS: 900mA