www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Ja die heb ik gezien, heb namelijk de travel al op M gezet van de brake, vond de travel te veel namelijk.raymondw schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:22:
@Flamax
Dit is de veer met het rubber erin.
[Afbeelding]
Maar wat bedoel je precies met wat die veer doet ?
Als je die (te) licht hebt staan krijg je teveel travel zonder gevoel.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Aha en dat pas je aan door hem strakker te draaien vanaf bovenaf ?raymondw schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:33:
Het idee is dat de veer voor iets meer lichtere travel kan zorgen zodat de ruimte tussen de schijf en de klauw gesimuleerd word.
Als je die (te) licht hebt staan krijg je teveel travel zonder gevoel.
Met bijgeleverd sleuteltje zorgen dat de moer los is, dan met plastic handwiel draaien en als laatste moer weer vast zetten tegen plastic wiel.Flamax schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:34:
Aha en dat pas je aan door hem strakker te draaien vanaf bovenaf ?
Suc6 met tweaken
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Oké top, was ik al mee bezig geweest maar snap nu wat je bedoeld met de 25%.raymondw schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Met bijgeleverd sleuteltje zorgen dat de moer los is, dan met plastic handwiel draaien en als laatste moer weer vast zetten tegen plastic wiel.
Suc6 met tweaken
Morgen maar is mee verder tweaken.
Wat een kwaliteit though damn
Hij heeft het wel gedaan maar met een clean install lijkt het problematisch te zijn dat Windows hem herkent.
Het USB apparaat wordt niet herkent geeft Windows aan.
Nu heeft hij het wel gedaan op de oude install maar nooit van harte, ik kreeg hem eergisteren trouwens wel een paar uur aan de praat maar gisteren en vandaag weer USB issues.
Eergisteren in enkele van de verschillende pogingen herkende Windows (zonder thrustmaster drivers) het stuur als een fanatec stuur.
Nu heb ik het vermoeden dat de USB drivers van Thrustmaster niet geweldig zijn.
Ook drukt het stuur randomly knoppen in tijdens het racen, op zowel de pc als op de PlayStation (online heb ik meer mensen gesproken die hier last van hebben).
Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuw stuur... de T500rs (met Ferrari F1 wheel) heb ik al 8 jaar geloof ik.. Dus mag ook wel.
De G29 klinkt aanlokkelijk maar voelt wel als een stap terug vanaf de T500rs maar als die wel werkt en drukt geen random knoppen in is het toch een stap vooruit.
Nu zou ik best een fanatec of zo willen maar de goedkopere modellen zien er wat “basis” uit. Daarnaast heb ik geen flauw idee of die issues hebben qua installeren en hoe het support is (die van Thrustmaster is om te huilen)..
Iemand tips?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dit herken ik van mijn oude fanatec stuur. Uiteindelijk bleek de oorzaak kabelbreuk te zijn in de draadboom te zijn. Ik heb de draadboom los getrokken en stuur werkte vanouds. Maar geen buttons meer natuurlijk.nils7 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:16:
Ook drukt het stuur randomly knoppen in tijdens het racen, op zowel de pc als op de PlayStation (online heb ik meer mensen gesproken die hier last van hebben).
Iemand tips?
Draadboom loopt door stuurkolom en draaien aan het stuur gaf vreemde foutmeldingen.
Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH
Ik ben al een tijd lang op de markt voor mijn eerste DDW. Eigenlijk zie ik maar 2 opties die het beste aansluiten en dat zijn de fanatec dd1 en de simucube pro 2.
Nu heb ik eigenlijk wel de voorkeur voor de fanatec omdat deze volgens mij iets goedkoper is, maar ook gevoelsmatig het meest recht toe recht aan is. Ik lees alleen best veel negatiefs over de ddw's van Fanatec. Ik denk ook te zien dat men met elke update weer beter te spreken is.
Nu heb ik sowieso geen ervaring met ddw (rij met een G29) en ik ben eigenlijk benieuwd of er gebruikers zijn met een dd1 (of 2) en geen ervaring hebben met een simucube en wat de ervaring dam is. Missen jullie iets, of is voor jullie de dd1 gewoon echt goed?
Daarnaast ben ik ook heel benieuwd of er gebruikers zijn die beide systemen kennen en wat hun visie is.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet alle voorgaande 116 pagina's heb gelezen, maar dat is ook mede omdat ik begrijp dat de recente updates van fanatec voor de dd1 en 2 blijkbaar een positief verschil maken.
Groeten,
Lennart
Ik ben een zeer tevreden DD1 gebruiker. Meningen zijn wisselend uiteraard, zeker die van vóór de laatste firmware update, maar vergeet niet dat er veel meer Fanatecs dan Simucubes verkocht worden, dus je leest er ook meer (negativiteit) over.Giaccotto schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:02:
Dag Allemaal,
Ik ben al een tijd lang op de markt voor mijn eerste DDW. Eigenlijk zie ik maar 2 opties die het beste aansluiten en dat zijn de fanatec dd1 en de simucube pro 2.
Nu heb ik eigenlijk wel de voorkeur voor de fanatec omdat deze volgens mij iets goedkoper is, maar ook gevoelsmatig het meest recht toe recht aan is. Ik lees alleen best veel negatiefs over de ddw's van Fanatec. Ik denk ook te zien dat men met elke update weer beter te spreken is.
Nu heb ik sowieso geen ervaring met ddw (rij met een G29) en ik ben eigenlijk benieuwd of er gebruikers zijn met een dd1 (of 2) en geen ervaring hebben met een simucube en wat de ervaring dam is. Missen jullie iets, of is voor jullie de dd1 gewoon echt goed?
Daarnaast ben ik ook heel benieuwd of er gebruikers zijn die beide systemen kennen en wat hun visie is.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet alle voorgaande 116 pagina's heb gelezen, maar dat is ook mede omdat ik begrijp dat de recente updates van fanatec voor de dd1 en 2 blijkbaar een positief verschil maken.
Groeten,
Lennart
Qua werking laat de DD1 voor mij niks te wensen over. Qua bouw had hij misschien ietjes kleiner kunnen zijn. Zelf heb ik ook voor de keuze DD1 vs SC gestaan, en ben uiteindelijk voor Fanatec gegaan vanwege hun stuurtjes, 1 enkele voeding en toekomst-gerichtheid (mocht een volgende Forza of GT bizar goed worden, dan is de DD1 ook te gebruiken op de Xbox en PS4).
Eén ding weet ik wel: Van een G29 naar een DD1 is een gigantische stap, die zonder twijfel in goede aarde zal vallen.
Van G29 naar Fanatec CSL Elite is al een mega stap ( done that been there )Jimmy J. schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:12:
[...]
Ik ben een zeer tevreden DD1 gebruiker. Meningen zijn wisselend uiteraard, zeker die van vóór de laatste firmware update, maar vergeet niet dat er veel meer Fanatecs dan Simucubes verkocht worden, dus je leest er ook meer (negativiteit) over.
Qua werking laat de DD1 voor mij niks te wensen over. Qua bouw had hij misschien ietjes kleiner kunnen zijn. Zelf heb ik ook voor de keuze DD1 vs SC gestaan, en ben uiteindelijk voor Fanatec gegaan vanwege hun stuurtjes, 1 enkele voeding en toekomst-gerichtheid (mocht een volgende Forza of GT bizar goed worden, dan is de DD1 ook te gebruiken op de Xbox en PS4).
Eén ding weet ik wel: Van een G29 naar een DD1 is een gigantische stap, die zonder twijfel in goede aarde zal vallen.
Zelfs zo'n kleine overstap op papier scheelt al mega. Dat moet helemaal het geval zijn naar direct drive.
DD staat nog wel op mijn lijst, maar eerst maar eens een andere VR bril tegen het einde van jaar. Zit nu al bijna 4 jaar op een Oculus CV1 en dan 'mag' een upgrade wel weer van mezelf
[ Voor 50% gewijzigd door dhrto op 25-03-2020 13:05 ]
Ik ben van een T300RS naar de DD1 gegaan. Ik vind het een enorm grote stap voorwaarts. Veel meer gevoel, detail en response. Je hebt wel een wat steviger rig nodig voor de DD. Ik heb eerst de DD1 op een Next Level FGT gereden, op zich gaat dat meer dan prima, maar er zit toch wel iets flex in, waardoor je details verliest. Op mijn GT1-Evo is dat een heel stuk minder en ik denk dat het op een P1-X (of iets soortgelijks) nog minder is.Giaccotto schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:02:
Dag Allemaal,
Groeten,
Lennart
De Fanatec wheelbase en het stuur voelen super solide aan. Best een hoop geld, maar je ziet het er wel aan af. Succes met je keuze in ieder geval.
Goed te horen dat er ook genoeg positieve reacties over de dd1 zijn :-)
Wat betreft mijn rig. Ik heb een Next Level Racing F-GT, dus ik ben bang dat ik idd wat flex ga meemaken.
Mogelijk dat ik deze zelf hier en daar met een las iets kan verstevigen.
je kan hele dure base en pedalen kopen maar als alles mee beweegt haal je niet de ervaring die dergelijk spul eigenlijk wel verdiend.
Zo had ik voorheen mijn clubsport pedalen op een playseat wat gewoon totaal NIET werkt.
[ Voor 13% gewijzigd door Xenophoben op 25-03-2020 16:03 ]
Dat geloof ik graag ja. Het is nu eigenlijk voor het eerst dat ik hoor dat de F-GT ook wat flex geeft. Ik zal in eerste instantie proberen dit weg te halen door bijvoorbeeld een dikker metalen blad er op te plaatsen. Maar als dat geen oplossing is zal ik op zoek (moeten) gaan naar een beter alternatief.Xenophoben schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:45:
Ik persoonlijk moet wel zeggen dat een goede rig base wel echt een goede investering is... Het is een hoop geld maar bijvoorbeeld de sim-lab die ik heb heeft 0,0% flex.
je kan hele dure base en pedalen kopen maar als alles mee beweegt haal je niet de ervaring die dergelijk spul eigenlijk wel verdiend.
Zo had ik voorheen mijn clubsport pedalen op een playseat wat gewoon totaal NIET werkt.
:strip_exif()/f/image/njNj6bpfFk3a5WYxHGNvVUCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi dat ze ermee komen inderdaad. Hoewel ik voorstander ben van marktwerking vind ik dit echt krankzinnig. Uiteraard het is wat de gek er voor geeft, maar toch. Verhalen dat mensen van over de plas meer dan 50 euro moeten neerleggen voor wat caps en stickertjes omdat de verzendkosten exorbitant zijn, maken mij ook niet gelukkig.Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:39:
Fanatec heeft ook eindelijk ingezien dat niet iedereen met de standaard xbox/playstation knopjes wil spelen. Zijn natuurlijk aftermarket oplossingen voor te krijgen, maar goed dat Fanatec hier eindelijk zelf mee komt. Wel aan de prijzige kant, maar dat zijn we van Fanatec gewent natuurlijk.![]()
[Afbeelding]
Bij de dd1 bundel zitten ze ook bij. Was 1 van de eerste dingen waarvan ik zoiets had, als ik die bestel moeten de xbox dan wel ps4 knoppen er echt af.Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:39:
Fanatec heeft ook eindelijk ingezien dat niet iedereen met de standaard xbox/playstation knopjes wil spelen. Zijn natuurlijk aftermarket oplossingen voor te krijgen, maar goed dat Fanatec hier eindelijk zelf mee komt. Wel aan de prijzige kant, maar dat zijn we van Fanatec gewent natuurlijk.![]()
[Afbeelding]
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Ik ga binnenkort verhuizen waardoor ik een dedicated plek krijg om een rig beer te zetten. Heb nu fanatec pedalen met t300rs stuurtje en VR bril. In de toekomst wil ik naar DD. Welke rig heb jij goede ervaringen mee?Xenophoben schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:45:
Ik persoonlijk moet wel zeggen dat een goede rig base wel echt een goede investering is... Het is een hoop geld maar bijvoorbeeld de sim-lab die ik heb heeft 0,0% flex.
Het duurt 4 weken voordat je hem binnen hebt maar als hij eenmaal compleet staat is de sim-lab gt1 wel een aanrader!Isniedood schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:43:
[...]
Ik ga binnenkort verhuizen waardoor ik een dedicated plek krijg om een rig beer te zetten. Heb nu fanatec pedalen met t300rs stuurtje en VR bril. In de toekomst wil ik naar DD. Welke rig heb jij goede ervaringen mee?
raymondw in "Simracing Q&A topic" Mooi lijstje voor je.Isniedood schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:43:
[...]
Ik ga binnenkort verhuizen waardoor ik een dedicated plek krijg om een rig beer te zetten. Heb nu fanatec pedalen met t300rs stuurtje en VR bril. In de toekomst wil ik naar DD. Welke rig heb jij goede ervaringen mee?
Sim-lab iets duurder maar het meest gekocht door iedereen.
Motedis stuk goedkoper, maar net zo stevig en neemt iets minder ruimte in.
Simetik geen ervaring mee, maar behoord ook wel stevig te zijn.
Zelfbouw is goed te doen, alleen neem de tijd om je erin te verdiepen.
Osr handig als je zelf geen plan kan bedenken.
Mijn advies: kijk naar de bovenste 2. Kijk verder dit topic en simracing Q&A en Het grote 'show je race-rig' topic even door en je hebt genoeg informatie.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Leuk weetje: Sim-Lab is de .nl distributeur/dealer van Motedis
Cube Nuroad Race (2022)
- Motedis is 100,- goedkoper dan de gt1 evo (met de p1-x vergelijken heeft geen zin want prijsverschil van 300+)
- motedis gebruikt voor stuur base 40120 profielen tegenover 4080 van simlab wat je daarna bij simlab dan nog op een plaat moet plaatsen. Waar motedis je hem direct aan de profielen bevestigd wat stuk steviger is.
- motedis gebruikt bij de pedalen ook gewoon profielen ipv een plaat(die in beginsel flex had, nu aangepast)
- bij de pedalen zit op aan het uiteinde nog een 4080 profiel ter ondersteuning (niet op de foto te zien)
Ik durf het juist andersom te stellen. De motedis is steviger en robuuster dan de Simlab gt1 evo. En van die 100,- kan je veel leuke kopen om je rig nog meer op te leuken.
[ Voor 5% gewijzigd door Hupske op 03-04-2020 11:51 ]
De Motedis S-dream is inderdaad goedkoper dan de Sim-Lab GT1 Evo.Hupske schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:42:
Meen je dat?
- Motedis is 100,- goedkoper dan de gt1 evo (met de p1-x vergelijken heeft geen zin want prijsverschil van 300+)
- motedis gebruikt voor stuur base 40120 profielen tegenover 4080 van simlab wat je daarna bij simlab dan nog op een plaat moet plaatsen. Waar motedis je hem direct aan de profielen bevestigd wat stuk steviger is.
- motedis gebruikt bij de pedalen ook gewoon profielen ipv een plaat(die in beginsel flex had, nu aangepast)
- bij de pedalen zit op aan het uiteinde nog een 4080 profiel ter ondersteuning (niet op de foto te zien)
Ik durf het juist andersom te stellen. De motedis is steviger en robuuster dan de Simlab gt1 evo. En van die 100,- kan je veel leuke kopen om je rig nog meer op te leuken.
Zeker doordat deze enkel met profielen werkt en geen plaat voor wheel- & pedaldeck, zal dit het prijsverschil verklaren. Wheel- & pedaldeck hebben bij mij trouwens geen mm flex, dus zit zeer robuust.
Heb zelf ook gekeken naar samenstellen via Motedis, maar wilde een zwart frame hebben. Dit levert Motedis niet, wat wel jammer is, want zwart ziet er zoveel mooier uit.
Wat gebruik je bij Motedis als hielsteun / heel rest als je bijvoorbeeld Heusinkveld pedalen hebt?Hupske schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:42:
De pedaal profielen zitten alleen aan de voorkant vast, wordt dat door hefboomwerking geen probleem als je een loadcell pedaal hebt?
[ Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-04-2020 12:01 ]
Noem je idd wel het setje pedalen waarbij het van belang is. Verder in de Thrustmaster, Fanatec en Logitech lijn hoef je daar niet aan te denken.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:59:
[...]
Wat gebruik je bij Motedis als hielsteun / heel rest als je bijvoorbeeld Heusinkveld pedalen hebt?
De pedaal profielen zitten alleen aan de voorkant vast, wordt dat door hefboomwerking geen probleem als je een loadcell pedaal hebt?
Verder wat je kan doen is zelf aluminium plaat halen of mdf plaat (afhankelijk wat je ervoor kwijt wilt).
Maar idd je moet zelf iets handiger zijn. Sim-lab is in dit geval de versie die alles al voor je heeft bedacht.
En kan je uit meerdere ervaringen vertellen dat hij loadcell pedalen zonder een grijntje pijn aankan. En je bedoelt met het vast zitten dat hij alleen aan de stuurcontstructie vast zit? Want dat gaat niet op, want er zit ook nog 4080 profielen bij die aan de uiteinde plaatst en de grond staat (wat dus niet bij de productpagina staat) en dus duw je daar ook tegen aan.
Eigenlijk valt er niet te stellen welke er steviger is. Denk dat ze allebei gewoon even stevig zijn want in beide is geen beweging te krijgen.
Alleen de 1 heeft alles al voor je klaar en is dus gebruiksvriendelijk en kan je hem een in een kek kleurtje krijgen. Bij de andere moet je zelf iets meer na denken en maar klein beetje handiger zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Hupske op 03-04-2020 12:18 ]
Ik kende de S-Dream niet (my bad). Had alleen voorbeelden gezien van simrigs van Motedis profielen die er echt vrij dus uitzagen (met enkele 40x40 vertikale staanders enz.), die dan voor 200-250 aangeboden worden. Dan heb ik zoiets, voor een paar euro meer heb je iets waarvan je zeker weet dat het werkt (en goed werkt) met een DD.Hupske schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:42:
Meen je dat?
Maargoed, die S-Dream ziet er wel stevig uit idd. Wat ik wel zie is dat ie uitverkocht is. Dan moet je dus al een shopping list hebben om toch de goede items te kunnen bestellen.
Cube Nuroad Race (2022)
Hij is idd op dit moment uitverkocht, maar zal vast wel weer snel beschikbaar komen.derx666 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:33:
[...]
Ik kende de S-Dream niet (my bad). Had alleen voorbeelden gezien van simrigs van Motedis profielen die er echt vrij dus uitzagen (met enkele 40x40 vertikale staanders enz.), die dan voor 200-250 aangeboden worden. Dan heb ik zoiets, voor een paar euro meer heb je iets waarvan je zeker weet dat het werkt (en goed werkt) met een DD.
Maargoed, die S-Dream ziet er wel stevig uit idd. Wat ik wel zie is dat ie uitverkocht is. Dan moet je dus al een shopping list hebben om toch de goede items te kunnen bestellen.
Anders kan eventueel naar de handleiding kijken voor een vorm van shopping list.
Maar als je gaat voor zelfbouw, dan is het goedkoper om in Nederland te bestellen (ook in zwart 4040!)
Ben mijn eigen rig aan het samenstellen met May-CAD
Zowel de S-Dream als zelfbouw kun je als BOM bestellen bij de verschillende profiel leveranciers.
Het enige wat ik nog niet helemaal uitgevogeld heb is de mooie handgreep bevestiging van Motedis.
De rest is gewoon industriestandaard.
Bedoel je deze?raymondw schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:29:
Ik denk dat de S-dream competitief geprijsd is in de aanbieding.
Maar als je gaat voor zelfbouw, dan is het goedkoper om in Nederland te bestellen (ook in zwart 4040!)
Ben mijn eigen rig aan het samenstellen met May-CAD
Zowel de S-Dream als zelfbouw kun je als BOM bestellen bij de verschillende profiel leveranciers.
Het enige wat ik nog niet helemaal uitgevogeld heb is de mooie handgreep bevestiging van Motedis.
De rest is gewoon industriestandaard.
Waarvoor heb je het nodig dan? Ga je heel vaak je pedalen of iets verstellen dan?raymondw schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:22:
@Kabbie Ja, die bedoel ik deels.
De hendel is wel te krijgen in NL, maar het metalen deel heb ik nog niet gevonden.
Maar misschien moet ik die maar bestellen in DE.
Want het kan ook gewoon met de hoekverbinders. Eenmaal alles goed ingesteld zit je er toch niet meer aan.
Is dat niet deze? Not sure maar lijkt er best wel op. Je kunt ze ook even een mailtje sturen als je het zeker wilt weten.raymondw schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:22:
@Kabbie Ja, die bedoel ik deels.
De hendel is wel te krijgen in NL, maar het metalen deel heb ik nog niet gevonden.
Maar misschien moet ik die maar bestellen in DE.
Ik zit dus te denken om aan simracing te beginnen en dus op zoek naar een stuur & pedalen.
Nou als beginner zit ik dan te twijfelen tussen G29 of T150pro (incl t3pa pedalen).
Zijn ongeveer 190-210 eur, dus aan de prijs weinig verschil.
Heb wel begrepen dat de G29 ruig kan aanvoelen (hoe ruig?) en dat het moeilijker om onder de knie te krijgen.
En dat T150 smoother is maar dan ook wellicht te smooth?
Ik ga voornamelijk op pc spelen en qua games iets zoals de AC Comp o.i.d. (heb zelf de oude AC gekocht tijdens steam sale maar nooit geinstalleerd
Life is too short to drive boring cars
Ik heb zelf de g29 en is voor beginnen prima, je voelt idd wel de tandwielen. Stoor me eerder aan de pedalen, met name de rem, maar daar zijn oplossingen voor. Kwa prijs kwaliteit zit het wel goed iig.SirLct schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:16:
Goedeavond, hoop dat ik op de juiste plek ben..
Ik zit dus te denken om aan simracing te beginnen en dus op zoek naar een stuur & pedalen.
Nou als beginner zit ik dan te twijfelen tussen G29 of T150pro (incl t3pa pedalen).
Zijn ongeveer 190-210 eur, dus aan de prijs weinig verschil.
Heb wel begrepen dat de G29 ruig kan aanvoelen (hoe ruig?) en dat het moeilijker om onder de knie te krijgen.
En dat T150 smoother is maar dan ook wellicht te smooth?
Ik ga voornamelijk op pc spelen en qua games iets zoals de AC Comp o.i.d. (heb zelf de oude AC gekocht tijdens steam sale maar nooit geinstalleerd. PC is niet de gekste qua power maar ruim voldoende voor hedendaagse games.
Dankzij deze post erachter gekomen dat de reinforcement plate beschikbaar is. Gisteren gemonteerd en wereld van verschil. Ik zag het altijd wel gebeuren, maar wat het verschil zou zijn zonder flex, geen idee. Nu blijkt achteraf dat het een erg sponzig gevoel was, dit is nu volledig weg :-)Olaf van der Spek schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:15:
Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe GT1 Evo pedal plates daardoor alleen de nieuwe de Sprints ondersteund? Beide zijn 5mm dik dacht ik.
En ondersteunt de nieuwe plaat de G27 nog?
De beschrijving doet vermoeden van wel maar volgens mij is dat niet juist.
[...]
https://sim-lab.eu/product/gt1-evo/
https://sim-lab.eu/product/gt1-evo-reinforcement-plate/
Ik heb de nieuwe alleen dus kan niet oorrdelen over de oude maar de nieuwe heeft in ieder geval 0 flex met clubsport pedalenJoosth schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:30:
[...]
Dankzij deze post erachter gekomen dat de reinforcement plate beschikbaar is. Gisteren gemonteerd en wereld van verschil. Ik zag het altijd wel gebeuren, maar wat het verschil zou zijn zonder flex, geen idee. Nu blijkt achteraf dat het een erg sponzig gevoel was, dit is nu volledig weg :-)
Rempedaal voelt wat nep aan. Staat op YouTube heel veel over de g29.SirLct schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:32:
Wat zijn je klachten over de rempedaal? En is de fix makkelijk? Ik dacht dat die van logitech sowieso beter is dan de std van thrustmaster vandaar dat je altijd de t3pa bij moet kopen.
De https://fanatec.com/eu-en...steering-wheel-formula-v2 is natuurlijk een kanshebber maar ik ben ook wel gecharmeerd van de https://cubecontrols.com/product/formula-sport-classic/
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat je de Fanatec Hub nodig hebt, dus het is een beste prijs. Wellicht mijn BMW GT2 stuur verkopen. Maar daar denk ik nog over na.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
De gaan heel snel uitleveren, dus nog geen echte reviews, maar als er iets van inside info te vertellen is hoor ik dat graag.
De prijs ligt op 900 euro en met een steun plus een adapter wordt het 1000 euro.
https://virtualracingscho...ctforce-pro-announcement/
[ Voor 18% gewijzigd door Simbob op 06-04-2020 16:47 ]
Ik heb het Fanatec McLaren-stuur gekocht in de pre-order maar uiteindelijk nauwelijks gebruikt. Iets teveel plastic fantastic en daardoor flex. Heb hem tweedehands een klein jaar later verkocht voor €10 meer dan ik er voor betaald had, dus het was wel een prima investeringKloever schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:09:
Ik ben inmiddels zover dat ik eigenlijk wel een GT3 stuur erbij wil. Ik zat eerst te kijken naar de McLaten GT3 van Fanatec, maar gezien deze niet meer te vinden is ga ik verder kijken.
De https://fanatec.com/eu-en...steering-wheel-formula-v2 is natuurlijk een kanshebber maar ik ben ook wel gecharmeerd van de https://cubecontrols.com/product/formula-sport-classic/
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat je de Fanatec Hub nodig hebt, dus het is een beste prijs. Wellicht mijn BMW GT2 stuur verkopen. Maar daar denk ik nog over na.
Ik zou dus iets anders kopen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
@Scr33x0r heeft een Cube Controls stuurtje. Zijn van goede kwaliteit hoor.Kloever schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:09:
Ik ben inmiddels zover dat ik eigenlijk wel een GT3 stuur erbij wil. Ik zat eerst te kijken naar de McLaten GT3 van Fanatec, maar gezien deze niet meer te vinden is ga ik verder kijken.
Qua afwerking een onderdelen een klasse beter dan de V2 van Fanatec. Al is dat ook gewoon een prima stuurtje. Ik heb de open variant van de V2 en die bevalt super. €900 vs €550,- (als je de APM erbji neemt) is natuurlijk wel een verschil diie je moet willen accepteren.
Direct drive had ik al eens eerder naar gekeken maar los de lage latency werd snel duidelijk dat dit niet aan mij is besteed. Je hebt dan namelijk heel veel ruimte nodig in de vorm van een stevig frame, het schijnt 2 weken te duren om je stuur af te stellen en de instapprijs ligt met 1500 euro erg hoog.
De fanatec vond ik eingelijk te duur voor deze opvlieging. Zo'n CWS+f1 wiel+ pedalen zit je meteen op 900 euro. Veel geld voor iets dat ik over 3 maanden wellicht niet meer aanraak.
Als ik youtube mag geloven dan is het logitech>thrustmaster>fanatec (kort door de bocht) en hierdoor heb ik mij pak hem beet 6 uur verdiept in de line-up van thrustmaster. Samenvatting voor wie een zelfde zoektocht wil voorkomen...
- De T150 RS en de TMX zijn respectievelijk de playstation en Xbox variant. Deze hebben twee plastic pedalen met weinig tegendruk die snel verschuiven. Het stuur heeft een precisie van 12-bits en het is een combinatie van belt en gears. Na 20 minuten schijnt er een fan aan te gaan ivm de koeling. Kosten 155 euro.
- De TS150 Pro en TMX Pro zijn exact hetzelfde maar worden geleverd met de betere T3PA pedalen die bestaan uit 3 stuks; 2.5kg accelerator, 10-25kg brake met optionele rubberen inleg, 5kg clutch. Kosten 215 euro.
- De T300 RS / TX 438 Italia hebben een servo die een niveau hoger zit. Ook hier hebben we het over een playstation en een xbox variant. Deze worden geleverd met 2 pedalen die kwalitatief tussen de plastic eerste optie en de premium T3PA pedalen zitten. De nauwkeurigheid neemt toe tot 16-bit en het is een dual belt systeem dat volgens Thrustmaster silent is. Kosten 265-295 euro.
- De TX Pro Leather edition heeft dezelfde servo maar dit is een duurder pakket met daarbij een lederen stuur (tegen zweethanden, een klacht die ik tegen kwam) én de betere T3PA pedalen. Kosten 385 euro.
- Verder kun je eventueel ook de TX base los kopen á 250 euro, stuur kost dan circa 150 euro en de pedalen circa 100 euro. Praat je dus over 500 euro.
- Ook kun je de T3PA Pro pedalen kopen. Deze hebben verstelbare pedalen die te configureren zijn in stock, spring en conial (rubber) weerstand en daarmee elk tussen de 7 en 30KG weerstand opbouwen. Kosten 150 euro.
- Alle standaard wielen zijn 28cm, de van de hogere klasse zijn iets dikker.
- T150 / TMX viel af ivm pedalen.
- T150 Pro/ TMX Pro waren wel interessant door de betere pedalen. Nadelen die overbleven waren het opvallend aantal berichten over de beperkte levensduur. Verder nog wat luxe problemen als een fan voor de koeling die na 20 minuten aan schijnt te slaan. Het rubber schijnt zweethanden te geven. Er kan geen F1 style stuurtje op.
- Het pakket met de leren TX base geeft mij de mogelijkheid om het naast de pc op mijn xbox aan te sluiten, het leren stuur tegen de zweethanden, in theorie minder herrie, langere levensduur en de mogelijkheid om later het stuur te vervangen. Verder lijkt het op basis van marktplaats zijn waarde redelijk te houden.

[ Voor 69% gewijzigd door sdk1985 op 08-04-2020 04:21 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik ben zelf van een Logitech G27 (na 4,5 jaar trouwe dienst) overgestapt naar een Fanatec CSL (instap base van Fanatec) en wat een wereld van verschil is dat. In de tussenperiode heb ik ook weleens op een Thrustmaster RS500 van een vriend gereden, die werkt ook met een belt. Je krijgt gewoon een veel genuanceerdere feedback vergeleken met de G27, was / is mijn ervaring.
Ik ben zelf van een Thrustmaster T300 RS set (die ik al goed vond) naar een Fanatec CSL Elite set gegaan met loadcell kit, dit was een wereld van verschil. Qua nauwkeurigheid en feedback een enorme stap vooruit. Hierna ben ik van de CSL van de CSW over gestapt. Weer een stap beter maar niet zo enorm groot als de stap T300 RS naar de CSL Elite set.
[ Voor 56% gewijzigd door Madhouse1979 op 08-04-2020 09:07 ]
Die twee weken waren wellicht vroeger van toepassing voordat de huidige generatie DD beschikbaar kwam, tengenwoordig is het min of meer plug en play en is het qua afstellen niet zo gek veel meer werk dan een ander stuurtje imho. Je bent toch altijd wel even bezig, ook met niet direct-drive stuurtjes om het gevoel te krijgen zoals jij het wilt hebben.sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 04:00:
Direct drive had ik al eens eerder naar gekeken maar los de lage latency werd snel duidelijk dat dit niet aan mij is besteed. Je hebt dan namelijk heel veel ruimte nodig in de vorm van een stevig frame, het schijnt 2 weken te duren om je stuur af te stellen en de instapprijs ligt met 1500 euro erg hoog.
De fanatec vond ik eingelijk te duur voor deze opvlieging. Zo'n CWS+f1 wiel+ pedalen zit je meteen op 900 euro. Veel geld voor iets dat ik over 3 maanden wellicht niet meer aanraak.
Ik denk dat die twee weken waren met de oudere OSW's voordat deze qua profielen etc op orde waren en goede ondersteuning hadden in de sims.
Ik zou een gebruikte T300 of G27 van marktplaats halen en daar eerst een maand of 6 mee rondrijden om te kijken of het wat voor je is. Los van de techniek moet je achterhalen of de hobby zelf iets voor je is.
Als je voor 100-150 euro gebruikte spullen daarvoor haalt blijft dat die waarde ongeveer behouden en geloof me, ook met een G27 kan je enorm veel lol hebben en zeer snel worden.
Een duur nieuw stuur gaat je echt niet in de hobby houden als het niets voor je is, het gaat je alleen een rot gevoel geven als je die 20-25% verliest wanneer je het na een jaar of wat op marktplaats zet.
En dan stap je over naar Heusinkveld en denk je "Hmmm..dit is wel heel fijn".Madhouse1979 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:51:
@sdk1985 voor de volledigheid kun je ook de nieuwe Thrustmaster T-LCM pedalen mee nemen. Deze set is onlangs op de markt verschenen.
Ik ben zelf van een Thrustmaster T300 RS set (die ik al goed vond) naar een Fanatec CSL Elite set gegaan met loadcell kit, dit was een wereld van verschil. Qua nauwkeurigheid en feedback een enorme stap vooruit. Hierna ben ik van de CSL van de CSW over gestapt. Weer een stap beter maar niet zo enorm groot als naar de CSL Elite set.
En vervolgens de hydraulische pedals van Simcraft en denk "Whoa, waarom heb ik dit niet eerder gedaan".
En vervolgens kijk je naar je bankrekening en denk je "Ahh..daarom dus".
Barry heeft de ALL4SIM Meca loadcell pedals gereviewed. Wat een fraaie set is dit ook, en die enorme baseplate! Geen gezeur meer over flex
Idd dan stap je over naar Heusinkveld Sprints en dan gaat er een wereld voor je open. Ik laat het voor mijzelf hier ook bij, precies om de reden die jij in de laatste zin beschrijftLuckeh schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:12:
[...]
En dan stap je over naar Heusinkveld en denk je "Hmmm..dit is wel heel fijn".
En vervolgens de hydraulische pedals van Simcraft en denk "Whoa, waarom heb ik dit niet eerder gedaan".
En vervolgens kijk je naar je bankrekening en denk je "Ahh..daarom dus".
Ik heb sinds 2 weken de normale TMX (zonder de T3PA pedals) gekocht (2e hands 100 bucks) en ik vind het echt een top ding. Heb de FFB in de firmware op 65% gezet wat voor mij genoeg is. Het verschuiven van de pedalen kan ik tegenspreken. Is in 2 weken nog niet gebeurd. Dan duw ik mijn stoel (stoel met poten, geen wieltjes) naar achter inplaats van de pedalen naar voren. Dit is op laminaat, misschien dat het met een andere ondergrond anders is.sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 04:00:
Ivm de F1 racing league ben ik mij in stuurtjes gaan verdiepen.
[list]
• De T150 RS en de TMX zijn respectievelijk de playstation en Xbox variant. Deze hebben twee plastic pedalen met weinig tegendruk die snel verschuiven. Het stuur heeft een precisie van 12-bits en het is een combinatie van belt en gears. Na 20 minuten schijnt er een fan aan te gaan ivm de koeling. Kosten 155 euro.
Het rem pedaal geeft inderdaad weinig tegendruk, maar zolang je geen loadcell hebt blijft dat toch.
Die fan zou kunnen maar ik heb het nog niet gemerkt. Mogelijk komt dat ook doordat ik de FFB op 65% heb staan. Dan zou die minder warm worden.
[ Voor 0% gewijzigd door Arvado op 08-04-2020 10:41 . Reden: typo ]
Na controle van mijn history een video uit 2018 inderdaad: YouTube: Is A Direct Drive Wheel Worth The Money?R3m3d7 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:52:
[...]
Die twee weken waren wellicht vroeger van toepassing voordat de huidige generatie DD beschikbaar kwam, tengenwoordig is het min of meer plug en play en is het qua afstellen niet zo gek veel meer werk dan een ander stuurtje imho. Je bent toch altijd wel even bezig, ook met niet direct-drive stuurtjes om het gevoel te krijgen zoals jij het wilt hebben.
Ik denk dat die twee weken waren met de oudere OSW's voordat deze qua profielen etc op orde waren en goede ondersteuning hadden in de sims.
Momenteel staat er weinig interessants op marktplaats/V&A. Voor een TMX Pro (dus de T150 Pro) moet je al denken aan 110 tot 190 euro. De T300 / TMX kom je een bundel tegen met playseat challenge voor 450 euro, met f1 wiel voor 600 euro, enz. Op V&A staat er 1tje van een 0 star voor 175. Zal wel hard gaan nu velen thuis zitten.Ik zou een gebruikte T300 of G27 van marktplaats halen en daar eerst een maand of 6 mee rondrijden om te kijken of het wat voor je is. Los van de techniek moet je achterhalen of de hobby zelf iets voor je is.
Als je voor 100-150 euro gebruikte spullen daarvoor haalt blijft dat die waarde ongeveer behouden en geloof me, ook met een G27 kan je enorm veel lol hebben en zeer snel worden.
Een duur nieuw stuur gaat je echt niet in de hobby houden als het niets voor je is, het gaat je alleen een rot gevoel geven als je die 20-25% verliest wanneer je het na een jaar of wat op marktplaats zet.
Normaal zou ik er gewoon 2 of 3 via coolblue bestellen (150, 300, 500) en het zelf even uitvogelen of de meerprijs het waard is. Daar betaal ik met plezier enkele 10tjes extra voor en dan krijgen ze nog een review van me ook
Opvallend overigens dat de playstation variant zoveel populairder is dan de xbox variant. Op de pc ben ik eigenlijk al jaren te spreken over de implementatie van de gekleurde xbox knoppen (rood,groen,geel,blauw). Daarbij telt ook mee dat min of meer élke game en appstore standaard mapping voor een Xbox controller ondersteund, of dat met deze stuurtjes zo is blijft even afwachten. Hoe dan ook was die Xbox controller een verademing naar jaren lang bij elke nieuwe game "button 10" te binden. Momenteel race ik dan ook nog met de Xbox One controller.
[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 08-04-2020 13:42 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Deze misschien? https://sim-lab.eu/product/sim-shelf/anc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:42:
@JoepW ik zag op Facebook een foto van je rig voorbij komen en daarbij viel mij op dat je jouw computer boven je pedalen hebt staan. Ik heb gezocht naar jouw posting hier met je rig en zag het daar ook inc nog een nasje erbovenop? Maar ik kon niet zo goed zien hoe je die constructie gemaakt had. Heb je daar nog een foto van? Ik wil het graag nabouwen 😉 tnx!
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
en vroeg mij af of het verstandig is te updaten naar DD , natuurlijk heb ik al gekeken naar filmpjes op YT waar de meeste zeggen het kan maar niet op volle kracht , verstandig is tot ongeveer 8 nm.
Dus mijn vraag is eigenlijk zijn er hier mensen die een vergelijkbare stap hebben gedaan en wat hun ervaringen zijn.
En ben je als ik zou kiezen voor bijvoorbeeld een thrustmaster ts -pc stuurcockpit gebonden aan alleen sturen van thrustmaster of kunnen daar 3party sturen ook op dmv aanpassingen aan de koppeling.
ik ben alle opties aan het bekijken
-fanatec DD
-fanatec clubsport stuur of csl elite
-thrustmaster ts-pc
moet dus samen gaan met de gt omega apex wheelstand
alvast bedankt voor de reacties
Nee. Dat hele ding gaat omkukelen/verplaatsen.CatweazleNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:54:...
en vroeg mij af of het verstandig is te updaten naar DD
Bij Fanatec heb je een speciale adapter nodig (om het stuur te emuleren), bij Thrustmaster kun je eigenlijk alles er zo opschroeven als het maar vast zit.CatweazleNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:54:
En ben je als ik zou kiezen voor bijvoorbeeld een thrustmaster ts -pc stuurcockpit gebonden aan alleen sturen van thrustmaster of kunnen daar 3party sturen ook op dmv aanpassingen aan de koppeling.
@anc idd deze.Melkaz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:48:
[...]
Deze misschien? https://sim-lab.eu/product/sim-shelf/
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
1. Moet ik nog dingen weten voor het installeren en calibreren van de pedalen?
2. Gelieve geen V&A in de posts
[ Voor 31% gewijzigd door Ircghost op 08-04-2020 18:44 ]
Filmpje van Barry kijken en je bent good to go.AequitasII schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
Yes morgen komen mijn Heusinkveld Sprints binnen! Leuke vervanging voor mijn ClubSport V1 pedalen.
Zoals hierboven, Barry's video kijken EN het pinnetje erin steken als je de pedals gaat verstellen.AequitasII schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
Yes morgen komen mijn Heusinkveld Sprints binnen! Leuke vervanging voor mijn ClubSport V1 pedalen.
2. **knip, geen V&A in posts**
(had ik niet gedaan, eind resultaat de veer schoot eruit en ik mocht onderdelen rapen
[ Voor 14% gewijzigd door Ircghost op 08-04-2020 18:45 ]
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Jij refereert waarschijnlijk naar een blauwe webwinkel. Daar had ik hetzelfde dat de Thrustmaster T300 RS GT in een aantal maanden tijd met meer dan 30% in prijs was gestegen.SirLct schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:56:
Het moet natuurlijk net vandaag dat de prijs van de G29 van 209 naar 299 eur is. Moet natuurlijk net op de dag dat ik tijd heb en langs wasgegaan. Gisteren was ie nog 209. FML.
Mogelijk had je het al zelf gezien maar in de pricewatch wordt de G29 nog voor 220 aangeboden.
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Geen. Doe je door middel van de tafelklem. Of althans, zo had ik het. Nooit issue's mee gehad, af en toe ff opnieuw goed aandraaien en that's it.jordyyyys schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:39:
Iemand enig idee welke schroeven ik nodig heb om mijn G29 vast te schroeven aan mijn Challenge?
In de "quick release" zit standaard een schroefje in de kolom om het stuur extra vast te zetten. Ik heb zelf een TS-PC base en zonder dat schroefje gaat te kolom toch een beetje los zitten. Na één rondje op de Nordschleife voel ik het stuur weer een beetje wiebelen.
Na een tijd slijt de schroef van door het los- en vastdraaien.

Vanmiddag was ik even naar de bouwmarkt geweest voor iets beters en kwam toen dit tegen:

Eenmaal thuis was het moment van de waardheid, want ik kon nergens op internet de exacte maat van het origineel vinden. Het werkt perfect!
Wat gegevens van het ringetje:
Diameter: 3,5 mm
Lengte: 20 mm

[ Voor 3% gewijzigd door Niellie41 op 08-04-2020 19:38 ]
M6 geloof ik. En dan ongeveer 1.5cm lang. Ik had iets langere, dus ik heb er een moer omheen gedraaid voordat ik de G29 vastschroefde. Het is alweer een paar maandjes geleden dat ik m'n Challenge kocht (en dat ik m'n G29 verving), maar zaten er niet ook wat bouten bij de Challenge bijgeleverd?jordyyyys schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:39:
Iemand enig idee welke schroeven ik nodig heb om mijn G29 vast te schroeven aan mijn Challenge?
Ticking away, the moments that make up a dull day
Tafelklem kan, maar een paar bouten is nog wat steviger. De Challenge is er zelfs voor voorgeboordPyr0_ schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:40:
[...]
Geen. Doe je door middel van de tafelklem. Of althans, zo had ik het. Nooit issue's mee gehad, af en toe ff opnieuw goed aandraaien en that's it.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Echt! Waarom ik dan deze niet erbij besteld heb is mij echt een raadsel! Ga hem gelijk even opmeten en vervolgens bestellen. Tnx guys!Melkaz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:48:
[...]
Deze misschien? https://sim-lab.eu/product/sim-shelf/
Je kan een DD natuurlijk prima gebruiken zolang je hem maar beperkt qua NM’s.CatweazleNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:54:
momenteel rij ik met t150 stuur en heb mijn remmen pas geupdate naar de fanatec clubsport v3 versie ,deze staan ivm met ruimte op een gt omega apex wheel stand, ik wil nu een stuurupdate doen
en vroeg mij af of het verstandig is te updaten naar DD , natuurlijk heb ik al gekeken naar filmpjes op YT waar de meeste zeggen het kan maar niet op volle kracht , verstandig is tot ongeveer 8 nm.
Dus mijn vraag is eigenlijk zijn er hier mensen die een vergelijkbare stap hebben gedaan en wat hun ervaringen zijn.
ik ben alle opties aan het bekijken
-fanatec DD
-fanatec clubsport stuur of csl elite
-thrustmaster ts-pc
moet dus samen gaan met de gt omega apex wheelstand
alvast bedankt voor de reacties
Ik heb een houten DIY rig en een DD erop. Op vole kracht heb je het idee dat de wereld tot een einde komt maar als ik de force terugschroef naar lagere waardes gaat het prima en heb je toch de voordelen van een DD als het aankomt op snelheid. Als je het kan/wil betalen en hem goed kan monteren zou ik ervoor gaan. Sterker nog, dat heb ik gedaan en ik heb er geen spijt van en ik weet dat wanneer ik mijn rig upgrade ik ook betere feedback krijg en meer NM’s aan kan. Met 12NM kan je naar mijn mening alle wagens met stuurbekrachtiging prima rijden op wellicht een enkele piek na. Het zijn de uitzonderingen die meer dan dat vragen, oude racewagens vooral.
Het is pas echt zonde om een tussenoplossing te kopen als je weet dat je toch door wilt met de hobby.
Buy once, cry once zou ik aanhouden.
R3m3d7 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:45:
[...]
Je kan een DD natuurlijk prima gebruiken zolang je hem maar beperkt qua NM’s.
dat idee had ik dus ook
Als je het kan/wil betalen
dat is een afweging die ik nog moet maken

Kruising tussen verschillende modellen
Iets groter dan een SimLab en Motedis, vooral voor het instappen.
En verder de elektro motoren voor het SFX-100 deel in China
Met een deel van de benodigde draaiende delen
en als laatste een paar 100x100 profielen uit Duitsland om alles op te monteren

Zou je het ontwerp misschien willen delen? Ben wel benieuwd.raymondw schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:33:
Vandaag mijn zelfbouw/ontworpen rig besteld bij AluXprofiel![]()
Kruising tussen verschillende modellen
Iets groter dan een SimLab en Motedis, vooral voor het instappen.
En verder de elektro motoren voor het SFX-100 deel in China![]()
Met een deel van de benodigde draaiende delen
en als laatste een paar 100x100 profielen uit Duitsland om alles op te monteren
Rode winkel.. Het was wekenlang 209, twijfel twijfel, toch knoop doorgehakt, vanmiddag langs, en ja hoor 299.Doubleoz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:40:
[...]
Jij refereert waarschijnlijk naar een blauwe webwinkel. Daar had ik hetzelfde dat de Thrustmaster T300 RS GT in een aantal maanden tijd met meer dan 30% in prijs was gestegen.
Mogelijk had je het al zelf gezien maar in de pricewatch wordt de G29 nog voor 220 aangeboden.
Net vanaf vandaag 299 geworden. Ze doen aan zogenaamd price matching, dus wellicht de 209 was om een ander winkel te matchen. Maar helaas voor 299 kan ik beter een T300 halen.
En ja die 220 op pw is van plattetv en die heeft het niet op voorraad.
Na hier veel gelezen te hebben eindelijk ook een account aangemaakt!
Ben namelijk ook bezig met het bouwen van mijn rig en mbv Maycad zelf een cockpit ontworpen.
:strip_exif()/f/image/a4VQl6EuYJ2kSVN64LafhBpH.jpg?f=fotoalbum_large)
Programma Maycad werkt mooi! Vervolgens bestelt via Motedis.
Nu wachten tot de profielen binnenkomen
Erg gaaf!JS1990 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:45:
Goedemorgen allemaal,
Ben namelijk ook bezig met het bouwen van mijn rig en mbv Maycad zelf een cockpit ontworpen.
[Afbeelding]
Nu wachten tot de profielen binnenkomen. Kan niet wachten!
Ziet er goed uit! Heb je ook al een stoel op het oog?JS1990 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:45:
Goedemorgen allemaal,
[Afbeelding]
Nu wachten tot de profielen binnenkomen. Kan niet wachten!
Dank allemaal!dimako_ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:26:
[...]
Ziet er goed uit! Heb je ook al een stoel op het oog?
Ik zet er voorlopig een ASS autostoel op. Misschien ooit in de toekomst een kuipstoel, maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.
Als ik de hele rig af heb, zal ik een paar foto's plaatsen in het 'Show je rig' forum.
Nu rustig (wat moeilijk lukt) afwachten tot die profielen binnenkomen

Er staan namelijk al een paar doosjes klaar om erop te bouwen.
Had nog wat andere dingen die ik eerst moet regelenHathie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:48:
Zou je het ontwerp misschien willen delen? Ben wel benieuwd.
Dit is de rig, ik heb getwijfeld tussen een compactere rig en een (extreem) veel grotere rig.
Het ontwerp is uiteindelijk 145 lang en 88 breed.
Qua rig 10cm langer en 10cm breder dan een P1-X, plus 14cm voor de SFX-100 upgrade.
Twee profielen waar de SC2 op gemonteerd word ivm een "vreemde" 19cm breedte.
Verder heb ik een Motedis tripple screen stand, hierop komen alle losse usb hubs en voedingen.
Bedoeling is dat deze volledig los staat ivm de SFX-100 bewegingen.
Waarom geen fabrieks chassis : momenteel heeft niemand een chassis op voorraad wat ik zelf SFX proof vind, en uiteindelijk ga ik toch aanpassingen aan het chassis doen ivm mijn eigen wensen.
Als het in 1x goed gaat scheelt het +- 100 euro in kosten...
/f/image/PpCqmEC1gr7DCfykupTbsW9x.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit!raymondw schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:09:
[...]
Waarom geen fabrieks chassis : momenteel heeft niemand een chassis op voorraad wat ik zelf SFX proof vind, en uiteindelijk ga ik toch aanpassingen aan het chassis doen ivm mijn eigen wensen.
Als het in 1x goed gaat scheelt het +- 100 euro in kosten...
[Afbeelding]
Zelfde redenen voor deze optie gekozen als ik. Heb dan alleen meer gekeken naar de GT1 evo icm de S-dream.
Mocht ik bijv ooit naar DD willen dan kan ik de Simlab opties daarvoor gebruiken. Ideaal deze profielen.
[ Voor 7% gewijzigd door JS1990 op 10-04-2020 17:58 ]
Bij het afstellen in iracing heb ik het pedaal op 100% ingetrapt en heb demper 90 volgens mij gebruikt. Net even 85 erin gezet maar kom dan niet eens tot 100% remkracht. Dus dat was helemaal niks.
Maar als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag. Dank
Je hebt via de Fanatec software wel de juiste waardes ingesteld? Zet hem daar op 50 en doe de zwaarste demper erin. Dan kun je van daaruit gaan uitproberen.Doubleoz schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:26:
Nog iemand tips om loadcell van CSL Elite zo optimaal mogelijk in te stellen icm PlaySeat challenge? Ik blijf maar worstelen en inconsequent met het remmen. Met name als ik boven de 60% moet remmen heb ik onvoldoende gevoel waardoor ik vaak mijn rempunt mis.
Bij het afstellen in iracing heb ik het pedaal op 100% ingetrapt en heb demper 90 volgens mij gebruikt. Net even 85 erin gezet maar kom dan niet eens tot 100% remkracht. Dus dat was helemaal niks.
Dit werkte voor mij het beste op mijn Playseat Evolution.
Zitten je pedalen vast met tie-wraps? Of heb je die band gebruikt?Doubleoz schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:26:
Nog iemand tips om loadcell van CSL Elite zo optimaal mogelijk in te stellen icm PlaySeat challenge? Ik blijf maar worstelen en inconsequent met het remmen. Met name als ik boven de 60% moet remmen heb ik onvoldoende gevoel waardoor ik vaak mijn rempunt mis.
Ik heb op mijn stuur de settings van m'n abs naar 80 dan gaan de vibratie motors eerder aan.
Ook even in de fanatec software zelf even je rempedaal input checken en wijzigen kan helpen.
Kijk hier ook maar even naar: https://fanatec.com/eu-en/faq/details/id/36
[ Voor 9% gewijzigd door Rb88 op 11-04-2020 18:45 ]
Mijn youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCy-23p6kSmP2n7O7v8_eMQQ/
Dus dacht simpel dezelfde pedalen en pook te gebruiken.
Prima werkte het hoor, maar verwisselen op de Playseat erg moeilijk doordat alles onder de set zit, en het kabaal van de tandwielen begon me ook tegen te staan.
T300rs GT gekocht. Wat een verademing. Denk dat ik binnenkort er een tx bij gooi voor de Xbox. Veel eenvoudiger wisselen qua kabels omdat het achterop zit. Veel leuker uit te breiden, maar vooral goede ffb zonder dat lawaai. En dan dus ook weg die g920
En ja het zijn slechts de t3pa pedalen, maar voor mij goed zat. Vele kilo's drukken met een loadcell is voor mij helaas geen optie meer, en nee dat heeft niks met skippen van legdays te maken, maar een peesplaat probleem. Ontstaan door hardlopen.
Al die mensen die die twijfelen tussen een g29/920 en een t300/tx.. ga voor de t300/tx, is de meerprijs echt waard..
Voor mij was Thrustmaster qua merk gewoon een twijfelgeval. Ik kende ze vooral uit periode 2002-2010, waarin ze vooral plastic rommel verkochten en ze absoluut niet tegen mijn rode Logitech MOMO van toen aankonden, en ook op de g25 geen antwoord hadden.
Ik denk ook aan mijn 360modena stuurtje die uit elkaar brokkelde, of de Thrustmaster RGT die ik ooit binnenkreeg met een kapotte pook.
Maar dit.. Logitech heeft gewoon stilgestaan.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Welke auto en welke track?Doubleoz schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:26:
Heb je wel 100% nodig? is 70% niet genoeg?
Wat ik heb gedaan met de HS Sprints
- Calibreren zoals hoort
- Calibreren in iRacing zoals het hoort
- Remkracht terug geschroefd in de pedalen software zodat de auto niet blokkeert op de baan
Edit: @raymondw @StealthyPeanut @Rb88 ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Mijn Fanatec software was corrupt. Na herinstallatie en nieuwe calibratie lijkt het nu beter te gaan na een korte testdrive van 30min. Ben benieuwd hoe lang dit al was want reed al een tijd niet meer zo lekker... Maar dank in ieder geval voor het mee denken.
[ Voor 57% gewijzigd door Doubleoz op 12-04-2020 11:38 ]
Thrustmaster biedt zelf ook losse sturen aan en voor NASCAR bijvoorbeeld de R383.
Een nadeel van dit stuur is dat de ffb niet goed voelbaar is door de grootte van het stuur. De diameter is 30 cm en een stukje groter dan het standaard stuur.
Klopt dit als je een groter stuur neemt dat de ffb minder goed voelbaar wordt?
Kijkshop o.a.fietsbob schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:41:
Zijn er aanbieders die een stuurwiel aanbieden voor een Thrustmaster t300 rs?
https://kijkshop.nl/gamin...ation-4-xbox-one-koolstof
Of
https://kijkshop.nl/gamin...aystation-3xbox-one-zwart
Ik denk inderdaad dat hoe groter de diameter van het stuur, hoe minder kracht. Simpelweg een soort hefboomwerking.Thrustmaster biedt zelf ook losse sturen aan en voor NASCAR bijvoorbeeld de R383.
Een nadeel van dit stuur is dat de ffb niet goed voelbaar is door de grootte van het stuur. De diameter is 30 cm en een stukje groter dan het standaard stuur.
Klopt dit als je een groter stuur neemt dat de ffb minder goed voelbaar wordt?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ja die R383 had ik al gezien en op het lijstje gezet toen ik las dat de ffb minder goed voelbaar zou zijn.GAIAjohan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:49:
[...]
Kijkshop o.a.
https://kijkshop.nl/gamin...ation-4-xbox-one-koolstof
Of
https://kijkshop.nl/gamin...aystation-3xbox-one-zwart
[...]
Ik denk inderdaad dat hoe groter de diameter van het stuur, hoe minder kracht. Simpelweg een soort hefboomwerking.
Ik kan het geld beter apart zetten voor een dd
Ja idd gestoord he de rode winkel. Ineens binnen 2 dagen van 209 naar 299. Ik heb gelukkig de T150 pro voor 209 bij een andere (meer gespecialiseerde) computerwinkel gekocht.SirLct schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:10:
[...]
Rode winkel.. Het was wekenlang 209, twijfel twijfel, toch knoop doorgehakt, vanmiddag langs, en ja hoor 299.
Net vanaf vandaag 299 geworden. Ze doen aan zogenaamd price matching, dus wellicht de 209 was om een ander winkel te matchen. Maar helaas voor 299 kan ik beter een T300 halen.
En ja die 220 op pw is van plattetv en die heeft het niet op voorraad.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Weet iemand hoe het zit met ac-dc adapters? Ik ben mijn originele adapter voor de Logitech Driving Force GT https://tweakers.net/pric...ech-driving-force-gt.html kwijt. Deze was 24V 0,75A output en er staat op het stuur ook dat dit nodig is voor de force feedback (FF). Nu heb ik een beetje rond gesnuffeld en mensen zeggen dat je ook een sterkere voeding kan aansluiten, dat de een hogere stroomsterkte niet veel uitmaakt. Het stuur neemt gewoon de hoeveelheid die het nodig heeft. Ik heb dus mijn stoute schoenen aangetrokken en heb mijn oude power adapter voor mijn laptop (19V, 4A) aangesloten op het stuur. Zowaar deed de FF het gewoon, ondanks het mindere voltage.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe dit werkt. Waarom werkt het stuur nog gewoon met 19V, waar het 24V nodig heeft volgens de fabrikant? Heeft iemand ervaring met hoe laag je kan gaan met dit specifieke stuur? Ik wil mijn laptop aan mijn broertje geven, dus dan kan ik deze adapter niet blijven gebruiken met het stuur. Ik was aan het kijken op Aliexpress voor een vervangende adapter, zou 19V 1A genoeg zijn? Maakt met een lager voltage de stroomsterkte nog wat uit zolang deze hoger is dan 0,75A?
Ik hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft
Groet Willem
al contact gehad met logitech?Willempie98 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:15:
Beste Tweakers,
Weet iemand hoe het zit met ac-dc adapters? Ik ben mijn originele adapter voor de Logitech Driving Force GT https://tweakers.net/pric...ech-driving-force-gt.html kwijt. Deze was 24V 0,75A output en er staat op het stuur ook dat dit nodig is voor de force feedback (FF). Nu heb ik een beetje rond gesnuffeld en mensen zeggen dat je ook een sterkere voeding kan aansluiten, dat de een hogere stroomsterkte niet veel uitmaakt. Het stuur neemt gewoon de hoeveelheid die het nodig heeft. Ik heb dus mijn stoute schoenen aangetrokken en heb mijn oude power adapter voor mijn laptop (19V, 4A) aangesloten op het stuur. Zowaar deed de FF het gewoon, ondanks het mindere voltage.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe dit werkt. Waarom werkt het stuur nog gewoon met 19V, waar het 24V nodig heeft volgens de fabrikant? Heeft iemand ervaring met hoe laag je kan gaan met dit specifieke stuur? Ik wil mijn laptop aan mijn broertje geven, dus dan kan ik deze adapter niet blijven gebruiken met het stuur. Ik was aan het kijken op Aliexpress voor een vervangende adapter, zou 19V 1A genoeg zijn? Maakt met een lager voltage de stroomsterkte nog wat uit zolang deze hoger is dan 0,75A?
Groet Willem
In mijn ervaring zijn die erg behulpzaam en misschien hebben ze er nog wel eentje liggen.
https://www.google.com/se...&q=universeel+adapter+24vWillempie98 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:15:
Beste Tweakers,
Groet Willem
Nee, goeie, dat zal ik proberen. Ik ben eigenlijk ook gewoon nieuwsgierig hoe het werkt. 19V waar 24 nodig is zou toch al een tekort geven van zo'n 20%. Best veel vond ik zelf.Denniz0229 schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:02:
[...]
al contact gehad met logitech?
In mijn ervaring zijn die erg behulpzaam en misschien hebben ze er nog wel eentje liggen.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.