Aangezien ik van plan ben een wat grotere uitgave te doen bij Fanatec, heb ik mij even verdiept in het bedrijf. Als je diverse fora belest, piept en kraakt het her en der een beetje. Maar het bedrijf lijkt mij financieel erg gezond. Als je naar de financiële cijfers kijkt, groeit het bedrijf ontzettend de laatste paar jaren. Ik denk ook dat de problemen het afgelopen jaar voornamelijk te wijten zijn aan de groeispurt die ze nu maken. Vorig jaar waren ze ook slachtoffer van een hack (matige beveiliging) en hebben ze zowel de front-end als back-end informatiesystemen vervangen.
Fanatec
Omzet 2018: €22.1M
Omzet 2019: €39.4M (
+78%)
Groepswinst 2018: €900k
Groepswinst 2019: €4M (+400%). Voorlopige schatting, jaarverslag komt in mei.
Full-time FTE: 78 (2018: 56, +40%)
Totaal aantal werknemers (incl. freelancers): 115 (2018: 81, +40%)
Het R&D budget in 2018 was €2.2 miljoen. Dus 10% van hun omzet in 2018 werd besteed aan ontwikkeling van nieuwe devices.
Bronnen:
jaarrekening 2018 en het
persbericht van Endor van gisteren over de voorlopige cijfers van 2019.
2020 heeft toch wel een onzekerheidje. Fanatec produceert namelijk vrijwel alles in China. Daar komt de export langzamerhand stil te liggen vanwege het Coronavirus. Gezien de levertijden (een container is 7-8 weken onderweg naar Duitsland), zal het effect pas later voelbaar zijn hier in Europa. Maar ik zou niet verbaasd zijn als ze leveringsproblemen gaan krijgen vanaf medio maart. Dit geldt natuurlijk voor veel meer bedrijven met een grote logistieke footprint in China.