Goed, de vraag is waarschijnlijk al 100 keer gesteld hier, en uiteraard heb ik al een en ander opgezocht (zowel hier als Google) maar ik kom er niet uit.
Situatie: lange tijd gamer (weinige race games) maar het kan mijn aandacht de laatste tijd niet lang vasthouden en ben snel verveeld. Gran Turismo best veel gespeeld, en zo nu en dan een potje vind ik nog steeds leuk, maar ook dat niet voor heel erg lang. Ik denk er de laatste tijd, ook door mijn omgeving, steeds vaker aan om eens te investeren in een stuurtje. En dus de sim wereld, om te kijken of dat iets voor me is
Momenteel twijfel ik tussen 3 stuurtjes:
- Thrustmaster T150 Pro
- Thrustmaster T300 GT
- Logitech G29
De T300 GT is normaal gesproken volgens mij superieur aan de andere 2, maar is zo'n stuur nu echt nodig als beginner, of voldoet 1 van de andere 2 stuurtjes dan ook? Ik heb totaal geen ervaring met FFB sturen, dus wellicht voelt een T150 of G29 dan ook gewoon goed aan. Aan de andere kant: ik wil een prima ervaring en als ik van bijvoorbeeld de G29 verhalen lees over een dead zone en ratelende tandwielen, daar word ik niet vrolijk van

Waar ik bij de Thrustmasters niet vrolijk van word is verhalen over matige betrouwbaarheid en oververhitting, maar misschien is dit inmiddels verleden tijd.
Max is eigenlijk 300 Euro, omdat ik wil zien of Sim racing iets voor mij is, daarnaast wil ik ook nog of een wheel stand of een playseat aanschaffen, totaal max 500 Euro dan.
Kijk, ik snap dat een T300 objectief gezien de beste keuze is, maar biedt een G29 + Playseat Challenge ook een goede ervaring voor een beginnend simmer? Of is die T300 echt wel z'n extra geld waard?
Ter info: ik zal voornamelijk op de PS4 spelen. En dan met name Gran Turismo Sport maar Dirt Rally (ik heb een PSVR

) en F1 is ook zeker een optie.