Pedalen zijn niet Fanatec's sterkste kan. Wheel bases doen het al wat beter. Er zitten wat ontwerpfouten in de CSL elite en in de V3's.
Ontwerpfouten in de V3's? Heb je daar iets van een bron van? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, heb ze zelf ook en kan me niet herinneren daar ooit iets over gelezen te hebben.
Je hebt aan de achterkant metaal op metaal dat erg vaak piept dus heeft regelmatig wat grease nodig. Met een beetje pech zit je elke week grease te spuiten.Pyr0_ schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:29:
Ontwerpfouten in de V3's? Heb je daar iets van een bron van? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, heb ze zelf ook en kan me niet herinneren daar ooit iets over gelezen te hebben.
Bovendien als je de brake performance kit will installeren is er geen mogelijkheid om de rumble kabel los te koppelen, want het kopstukje kan er niet af. En zodoende schaaf/druk je de kabel kapot door de kracht van de rem. Dus wat je moet doen is het koppelstuk afknippen, kabel losmaken en langszij vast zetten ipv onder de rem.
Geen idee waar je bedoelt, maar als ik zo naar mijn eigen setje kijk dan ik geen plek vinden waar metaal metaal raakt. Ik heb dit setje nou een dikke 3 maanden en ik ben echt allergisch voor bijgeluiden (autist), en als dit zo zou zijn dan had ik dat al lang gemerkt.Ivysaur schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:37:
[...]
Je hebt aan de achterkant metaal op metaal dat erg vaak piept dus heeft regelmatig wat grease nodig. Met een beetje pech zit je elke week grease te spuiten.
Ik heb net nog even gauw de review van SRG doorgekeken, en Barry maakt de rumblemotor niet eens los. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n probleem door quality review zou komen... Ik vraag me een beetje af hoe je aan deze 'informatie' komt tbh.Ivysaur schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:37:
[...]
Bovendien als je de brake performance kit will installeren is er geen mogelijkheid om de rumble kabel los te koppelen, want het kopstukje kan er niet af. En zodoende schaaf/druk je de kabel kapot door de kracht van de rem. Dus wat je moet doen is het koppelstuk afknippen, kabel losmaken en langszij vast zetten ipv onder de rem.
`@Pyr0_ Heb zelf een V3 gehad
Hier is Barry bezig met de stang van de rem terugzetten. Daar loopt het kabeltje en die kan je zo kapot schaven of drukken. Sowieso na een aantal keer als je brake kit wil testen of niet tevreden bent met hoe het remt.
YouTube: ClubSport Pedals V3 Brake Performance Kit Review
Hier is Barry bezig met de stang van de rem terugzetten. Daar loopt het kabeltje en die kan je zo kapot schaven of drukken. Sowieso na een aantal keer als je brake kit wil testen of niet tevreden bent met hoe het remt.
YouTube: ClubSport Pedals V3 Brake Performance Kit Review
[ Voor 83% gewijzigd door Ivysaur op 13-09-2019 13:18 ]
ach fanatec is met hun assortiment gewoon een goede tussenstap. Vandaar ook dat ik de fanatec pedalen heb met loadcell.
Ben begonnen met een logitech G27 jaren terug op de PS3. Toen kwam de PS4 en was het niet compatible en speelde ik niet echt veel gran turismo etc (pc gaming stond helemaal op laag pitje ivm de hardware upgrades die je elk jaar wel moest doen
Dus heel de handel van G27 incl wheelstand verkocht.
Sinds een tijd eigenlijk meer pc gaming gana doen ipv ps4 (op de exclusives na) en begon weer te kriebelen met racen (met controller was toch niet heel leuk).
Dus maar een t300RS aangeschaft (ivm meer opties dan logitech en schijnbaar iets betere FFB).
Maar die standaard pedalen zijn leuk maar echt plastic en simpel. (je kan er overigens als beginner prima mee uit de voeten).
Maarja je wil dat iets meer als je games als AC, ACC, RF2 in je steam library hebt staan.
Loadcell is dan hetgene wat je moet hebben als je overal leest en op youtube kijkt naar reviews.
Omdat je er toch gene ervaring mee hebt maar wel wil proberen of het wat is kom je snel uit op de fanatec varianten. En mbt prijs/kwaliteit zijn die zeker niet mis en bieden echt een upgrade. Ben er ook nog steeds tevreden over mbt hoe de loadcell voelt etc.
Tuurlijk nu na een jaar en meer sim racing (simetik rig, stoel etc gekocht) begint het ook weer te kriebelen.
Dus de volgende stap zal dan ook wel meer richting Heusinkveld gaan worden en een DD wheel etc.
Maarja dat praat je direct over andere prijsklasse hardware.
Ben begonnen met een logitech G27 jaren terug op de PS3. Toen kwam de PS4 en was het niet compatible en speelde ik niet echt veel gran turismo etc (pc gaming stond helemaal op laag pitje ivm de hardware upgrades die je elk jaar wel moest doen
Dus heel de handel van G27 incl wheelstand verkocht.
Sinds een tijd eigenlijk meer pc gaming gana doen ipv ps4 (op de exclusives na) en begon weer te kriebelen met racen (met controller was toch niet heel leuk).
Dus maar een t300RS aangeschaft (ivm meer opties dan logitech en schijnbaar iets betere FFB).
Maar die standaard pedalen zijn leuk maar echt plastic en simpel. (je kan er overigens als beginner prima mee uit de voeten).
Maarja je wil dat iets meer als je games als AC, ACC, RF2 in je steam library hebt staan.
Loadcell is dan hetgene wat je moet hebben als je overal leest en op youtube kijkt naar reviews.
Omdat je er toch gene ervaring mee hebt maar wel wil proberen of het wat is kom je snel uit op de fanatec varianten. En mbt prijs/kwaliteit zijn die zeker niet mis en bieden echt een upgrade. Ben er ook nog steeds tevreden over mbt hoe de loadcell voelt etc.
Tuurlijk nu na een jaar en meer sim racing (simetik rig, stoel etc gekocht) begint het ook weer te kriebelen.
Dus de volgende stap zal dan ook wel meer richting Heusinkveld gaan worden en een DD wheel etc.
Maarja dat praat je direct over andere prijsklasse hardware.
@Paulus07 Klinkt vergelijkbaar met mij. Leuk om te lezen
Voor mij ook herkenbaar, ik moet alleen nog een nieuwe pedalen set met loadcell kopen, als ik dit zo lees moet ie er maar komenIvysaur schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:57:
@Paulus07 Klinkt vergelijkbaar met mij. Leuk om te lezen
Mocht iemand trouwens willen downgraden. Mijn pedalen zijn te ruilen voor eventuele HE sprints......
nou, waar zal ik eens beginnen? 
ik had dus nog nooit met een direct drive geraced. maar wauw!
echt wauw. het eerste uur wist ik even niet zeker of ik wel echt een direct drive gebruikte, op de kracht na. maar na het tweaken van de settings ben ik daarna er eens goed voor gaan zitten.
als ffb benchmark moet je natuurlijk sebring testen, wat toevallig in rfactor 2 ook nog eens mijn favoriete track is, ongelooflijk leuk en ook nog eens erg goed gemaakt. in de mclaren 720s gt3 gesprongen, wachten tot de oranje mannetjes de groene vlaggen naar beneden zwaaiden, en off we went!
ik wist niet wat ik meemaakte. ik voelde voor het eerst echt goed de kerbs! en onderstuur! en oneffenheden op het wegdek! en och och die laatste bocht op sebring. wat een hoeveelheid aan ffb informatie mis je eigenlijk met een beltdrive, met de direct drive voelde ik dingen die ik nog niet eerder had gevoeld in de sim, ongekend.
v.w.b. het stuur, nu begrijp ik waarom magnetic shifters zo fijn zijn. de feedback die die dingen geven is echt heel fijn.
morgen eens assetto corsa proberen. hoewel een wat oudere sim, zijn er nu ineens een aantal bakken/tracks die ik weleens met een direct drive uit wil proberen.
ik weet nog niet wat ik een grotere upgrade vind; de he pedals of de sc2 base. ik denk eerlijk gezegd de combi. fantastisch dit, maakt racen ineens zoveel leuker, en het was al heel erg leuk!
ik had dus nog nooit met een direct drive geraced. maar wauw!
als ffb benchmark moet je natuurlijk sebring testen, wat toevallig in rfactor 2 ook nog eens mijn favoriete track is, ongelooflijk leuk en ook nog eens erg goed gemaakt. in de mclaren 720s gt3 gesprongen, wachten tot de oranje mannetjes de groene vlaggen naar beneden zwaaiden, en off we went!
ik wist niet wat ik meemaakte. ik voelde voor het eerst echt goed de kerbs! en onderstuur! en oneffenheden op het wegdek! en och och die laatste bocht op sebring. wat een hoeveelheid aan ffb informatie mis je eigenlijk met een beltdrive, met de direct drive voelde ik dingen die ik nog niet eerder had gevoeld in de sim, ongekend.
v.w.b. het stuur, nu begrijp ik waarom magnetic shifters zo fijn zijn. de feedback die die dingen geven is echt heel fijn.
morgen eens assetto corsa proberen. hoewel een wat oudere sim, zijn er nu ineens een aantal bakken/tracks die ik weleens met een direct drive uit wil proberen.
ik weet nog niet wat ik een grotere upgrade vind; de he pedals of de sc2 base. ik denk eerlijk gezegd de combi. fantastisch dit, maakt racen ineens zoveel leuker, en het was al heel erg leuk!
offtopic:
morgen eens foto's maken van mijn fanatec csl lc set en te koop zetten
morgen eens foto's maken van mijn fanatec csl lc set en te koop zetten
Vandaag mn fanatec podium F1 ps4 met clubsport v3 en brake performance kit ontvangen en op mn GT1 evo gezet.
Voor de grap evwn de maximale ffb op 20nm gezet. Dat is echt absurd!
Maar wat een upgrade als je van een G29 komt.
En de flex zoals Barry van Sim Racing Garage had met zijn DD2 heb ik totaal niet.

En de flex zoals Barry van Sim Racing Garage had met zijn DD2 heb ik totaal niet.

Mooi hoor @Spunky25, ik ben jaloers!
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Ik zit al een tijdje met Heusinkveld Sprint pedals, maar heb die nooit kunnen gebruiken omdat dankzij foutive informatie op het DriveHub forum, deze niet te gebruiken waren op de Xbox (en ik heb verder (nog) geen game-PC).
Tot gisteren! Er is een nieuwe firmware update uitgekomen die het mogelijk maakt de Sprint Pedals nu óók te gebruiken op de Xbox One en de PS4, met behulp van een DriveHub dus. Awesome!
Nu kan ik eindelijk de T3Pa's voorgoed losschroeven
Tot gisteren! Er is een nieuwe firmware update uitgekomen die het mogelijk maakt de Sprint Pedals nu óók te gebruiken op de Xbox One en de PS4, met behulp van een DriveHub dus. Awesome!
Nu nog een mooie game pc kopen en "echt" gaan racenJimmy J. schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:05:
Ik zit al een tijdje met Heusinkveld Sprint pedals, maar heb die nooit kunnen gebruiken omdat dankzij foutive informatie op het DriveHub forum, deze niet te gebruiken waren op de Xbox (en ik heb verder (nog) geen game-PC).
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
gebruiken jullie eigenlijk handschoenen?
ik moet zeggen dat met een direct drive het me toch wel fijn lijkt. voorheen nooit over nagedacht maar met de krachten van een direct drive zie ik er wel brood in.
meningen, tips, welke zijn aan te raden?
ik moet zeggen dat met een direct drive het me toch wel fijn lijkt. voorheen nooit over nagedacht maar met de krachten van een direct drive zie ik er wel brood in.
ja ik heb nu al een beginnende blaar, en dan heb ik pas 2 dagen een dd. 
zit te kijken naar de sparco land rg-3.1 of iets vergelijkbaars.
zit te kijken naar de sparco land rg-3.1 of iets vergelijkbaars.
[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 15-09-2019 16:13 ]
Ik gebruik wel handschoenen van @SIMDRIVE. Ik heb een matchend setje schoenen en handschoenen van Abruzzi (link https://www.abruzzi.co.uk/shop) besteld/gekregen. Deze zijn onderweg en de bedoeling is dat ik er een review van maak.
ik heb veel setjes geprobeerd.
Uiteindelijk vind ik die van feel het prettigst.
erg dun, dus niet te warm, en veel grip
https://www.f33l.gg/shop/sr2-sim-racing-gloves-new
Uiteindelijk vind ik die van feel het prettigst.
erg dun, dus niet te warm, en veel grip
https://www.f33l.gg/shop/sr2-sim-racing-gloves-new
Misschien moet ik er ook een paar kopen om mn stuur mooi te houden.
Heb net in AC online op spa gereden met de Mazda 787B. Met de G29 is dat ding niet uit de vangrail te houden.
Met de fanatec podium zonder problemen. Wat een genot deze combinatie.
Het is ook echt niet normaal hoe veel detail je voelt met een dd stuur.
Ik heb vandaag ook de brake performance kit op mn clubsport v3 gezet.
Dat voelt nog beter, echt lekker remmen zo en veel constanter dan met een potmeter.
Ik ben het volledig eens dat een dd stuur vooral beleving is en een loadcel echt voor consistentie in laptimes zorgt.
Daarbij kan je met de hogere resolutie van de pedalen tov de g29 ook veel beter trailbraken.
Heb net in AC online op spa gereden met de Mazda 787B. Met de G29 is dat ding niet uit de vangrail te houden.
Met de fanatec podium zonder problemen. Wat een genot deze combinatie.
Het is ook echt niet normaal hoe veel detail je voelt met een dd stuur.
Ik heb vandaag ook de brake performance kit op mn clubsport v3 gezet.
Dat voelt nog beter, echt lekker remmen zo en veel constanter dan met een potmeter.
Ik ben het volledig eens dat een dd stuur vooral beleving is en een loadcel echt voor consistentie in laptimes zorgt.
Daarbij kan je met de hogere resolutie van de pedalen tov de g29 ook veel beter trailbraken.
Dit weekend dus voor het eerst met de Heusinkveld Sprints kunnen spelen.
Wow. Wat een verschil met de T3PA's die ik hiervoor gebruikte! Ik lees her en der dat de overstap naar load cell mensen sneller maakt, maar dat is denk ik voor mij niet perse het geval (ik was een aardige potentiometer-veteraan en kon goed trailbraken) maar de hele beleving is enorm veranderd. Je moet echt werken om je auto stil te krijgen nu, en de hele belevinging/gevoel is een stuk realistischer geworden.
Een 'nadeel': het Thrustmaster TX stuurtje voelt nu aan als speelgoed. Waar ik voorheen het meeste moest werken met mijn armen, moet ik nu onherroepelijk meer werk verrichten met mijn voeten. 80% van mijn energie gaat nu naar de remvoet en daardoor voelt het stuurtje ineens slap/niet immersive genoeg. En het Playseat stoeltje die nu nog op de Sim-Lab zit kraakt ook aan alle kanten als je de rem vol intrapt.
Ik was gelukkig al aan het sparen voor een DD en nieuwe stoel
Wow. Wat een verschil met de T3PA's die ik hiervoor gebruikte! Ik lees her en der dat de overstap naar load cell mensen sneller maakt, maar dat is denk ik voor mij niet perse het geval (ik was een aardige potentiometer-veteraan en kon goed trailbraken) maar de hele beleving is enorm veranderd. Je moet echt werken om je auto stil te krijgen nu, en de hele belevinging/gevoel is een stuk realistischer geworden.
Een 'nadeel': het Thrustmaster TX stuurtje voelt nu aan als speelgoed. Waar ik voorheen het meeste moest werken met mijn armen, moet ik nu onherroepelijk meer werk verrichten met mijn voeten. 80% van mijn energie gaat nu naar de remvoet en daardoor voelt het stuurtje ineens slap/niet immersive genoeg. En het Playseat stoeltje die nu nog op de Sim-Lab zit kraakt ook aan alle kanten als je de rem vol intrapt.
Dat sneller worden met load cell komt vanzelf! gemakkelijker om muscle memory mee te creëren.
Overigens ben ik zelf van TPA3 -> CSL ELITE LC -> Sprints gegaan, hierdoor was de WoW factor ietsje minder.
Eigenlijk zijn de CSL Elite's best een leuke prijs/kwaliteit verhouding maar de sprints voelen gewoon degelijker. Vooral de gaspedaal vind ik een grote improvement. de LC's van de CSL elite en de Sprints als je eenmaal in de game zit gezogen merk ik weinig verschil. Het is voornamelijk dat de veer van de sprints beter aanvoelt voor de initial pad to disk dan zon suf geel schuimrubbertje dat Fanatec gebruikt.
Voor mij is nu de volgende stap een DD wheel. Aangezien de Fanatec Formula V2 rim mij goed bevalt neig ik sterk naar de DD1. De Simucube Sport is een goed alternatief maar om daar dan ook een Formula rim en oval rim bij te kopen betekend dat het een veel duurder verhaaltje wordt helaas.
Maar over de DD1 gesproken, het zit mij nog steeds niet lekker dat de Kill switch niet included is. Echter zie ik in de show your rig topic enorm veel mensen zonder een kill switch. is het de 99 euro waard?
Overigens ben ik zelf van TPA3 -> CSL ELITE LC -> Sprints gegaan, hierdoor was de WoW factor ietsje minder.
Eigenlijk zijn de CSL Elite's best een leuke prijs/kwaliteit verhouding maar de sprints voelen gewoon degelijker. Vooral de gaspedaal vind ik een grote improvement. de LC's van de CSL elite en de Sprints als je eenmaal in de game zit gezogen merk ik weinig verschil. Het is voornamelijk dat de veer van de sprints beter aanvoelt voor de initial pad to disk dan zon suf geel schuimrubbertje dat Fanatec gebruikt.
Voor mij is nu de volgende stap een DD wheel. Aangezien de Fanatec Formula V2 rim mij goed bevalt neig ik sterk naar de DD1. De Simucube Sport is een goed alternatief maar om daar dan ook een Formula rim en oval rim bij te kopen betekend dat het een veel duurder verhaaltje wordt helaas.
Maar over de DD1 gesproken, het zit mij nog steeds niet lekker dat de Kill switch niet included is. Echter zie ik in de show your rig topic enorm veel mensen zonder een kill switch. is het de 99 euro waard?
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Rijden de Sprint/loadcell gebruikers hier trouwens op sokken, blote voeten of met schoenen? Ik reed altijd met sokken, maar merk dat dat niet heel comfortabel is met de kracht die je moet zetten. Maar elke keer schoenen aantrekken heb ik ook niet echt zin in. Mij lijken simpele loafers wel wat eigenlijk. Of sloffen met een harde zool. Iemand tips?
Ik rij met Sparco Kart schoenen.Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:08:
Rijden de Sprint/loadcell gebruikers hier trouwens op sokken, blote voeten of met schoenen? Ik reed altijd met sokken, maar merk dat dat niet heel comfortabel is met de kracht die je moet zetten. Maar elke keer schoenen aantrekken heb ik ook niet echt zin in. Mij lijken simpele loafers wel wat eigenlijk. Of sloffen met een harde zool. Iemand tips?
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Op blote voeten zoveel remdruk doen kan erg pijnlijk zijn. Dus ik heb schoenen aan. In eerste instantie normale sportschoenen, maar toen ik deze verving door de Fanatec CSP pedalen moest ik naar kart "schoentjes" omdat ik de Fanatec pedaaltjes te klein waren.Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:08:
Zo'n setje kart schoenen gaat jaren lang mee. Je hebt geen "mode" nodig; dus koop wat lekker zit en goed voor je portefeuille is.
Ik zou er geen 99 euro aan uitgeven maar wel een stop willen.Melkaz schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:46:
Je kan zelf ook een normale "industriele" noodstop schakelaar kopen voor 15-25 euro en die er tussen verwerken.
De kans dat je hem nodig gaat hebben is zeer klein, er moet een rare foutsituatie ontstaan die het wiel op hol doet slaan, zeker als de fout het wiel buiten de normale (door firmware beperkte) parameters doet gaan kan het stuur gevaarlijk zijn.
Het probleem is dat de potentiele kracht van een DD pas echt duidelijk wordt als je de boel in huis hebt en op 100% z'n ding laat doen en dan nog zit er firmware tussen die bv de versnelling en maximale snelheid van de motor vaak beperkt, zo gebruikt de DD1 dezelfde motor als de DD2 en is het firmware die er een DD1 van maakt, wat als die de fout in gaat?
Ik heb laatst met mijn max 16NM DD mijn duim licht gekneust omdat ik in een bocht mijn duim wat raar in het stuur liet rusten, toen ging ik eraf en ging ik met een harde klap in de muur, je moet op hoge krachten echt je stuur loslaten of correct vasthouden want je krijgt een tik als je dat niet doet met mijn zwakkere DD.
Dat is dan nog ver verwijderd van een noodstop nodig hebben en zeer waarschijnlijk ga je hem nooit gebruiken, ik vind 99 euro dan wel echt veel maar ik heb er wel schakelaar tussen zitten omdat ik met een op hol geslagen stuur bijna niet kan uitstappen zonder weer een klap te krijgen als ik hem niet kan stoppen.
Maar dat is mijn mening en vele hier denken er anders over en dat is prima.
Dit is voor mij ook wel de eerstvolgende upgrade denk ik. Zou wel gaaf zijn om ze een keer te proberen, want zonder dat je het hebt ervaren is het lastig om voor te stellen. En dan zit ik daarna nog met mijn 300GT stuurtje, wat dan ook aan gaat voelen als speelgoed denk ikJimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:30:
Dit weekend dus voor het eerst met de Heusinkveld Sprints kunnen spelen.
Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik overstapte van m'n Logitech setje naar m'n V3s. Heb toen uiteindelijk dit setje schoenen gekocht. Bevallen goed voor de prijs. Zool is erg dun dus geeft een goeie feel van de pedalen.Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:08:
Na een tip op het iRacing forum gebruik ik nu al een paar jaar deze Mechanix handschoenen: https://www.amazon.de/MEC...chanix%2Caps%2C149&sr=8-4dawg schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:09:
gebruiken jullie eigenlijk handschoenen?
Gaan bij mij ong 2-3 jaar mee, dan een paar nieuwe.
Cube Nuroad Race (2022)
Even een vraag. ik ben ook van plan deze komende week te bestellen voor mijn nieuwe race simulator. Echter lees ik nu veel dingen over de kracht van het stuur etc. Mijn zoon van 9 rijd net zo veel (zelfs meer) op de racesimulator als dat ik dat doe. Daarom ook de reden van de upgrade, dat ik hem betere hardware neerzet. Maar is het stuur qua kracht ook zo in te stellen dat het "veilig" is voor jongere kinderen?Spunky25 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:22:
Vandaag mn fanatec podium F1 ps4 met clubsport v3 en brake performance kit ontvangen en op mn GT1 evo gezet.
@Raikkonen_WC
Je kan de FFB instellen op een acceptabel niveau.
Als je bij de Fanatec de TORQ key eruit laat kan hij zelfs niet hoger dan een bepaalde waarde. (door Fanatec als veilig bepaald)
Ik wil niemand deze onthouden, uiteraard zelf beslissen wat relevant is voor jezelf
Je kan de FFB instellen op een acceptabel niveau.
Als je bij de Fanatec de TORQ key eruit laat kan hij zelfs niet hoger dan een bepaalde waarde. (door Fanatec als veilig bepaald)
Ik wil niemand deze onthouden, uiteraard zelf beslissen wat relevant is voor jezelf
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ja, zeker.Raikkonen_WC schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:04:
[...]
Maar is het stuur qua kracht ook zo in te stellen dat het "veilig" is voor jongere kinderen?
Je kan alles helemaal maar wens instellen.
De kracht kan je van 0 tot 100 procent per 1% regelen.
En inderdaad, als je de torque key er uit haalt kan hij niet boven 6nm uit.
Mijn kinderen van 4 en 8 rijden er ook veilig mee.
Voor die kleine zet ik de dual clutch op stand C, dan is rechts gas en links rem, want hij kan niet bij de pedalen.
Net besteld Fanatec ClubSport Steering Wheel Formula V2

Ah kijk, dat kun je dus ook nog helemaal instellen? Gaaf!Spunky25 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:37:
[...]
Ja, zeker.
Je kan alles helemaal maar wens instellen.
De kracht kan je van 0 tot 100 procent per 1% regelen.
En inderdaad, als je de torque key er uit haalt kan hij niet boven 6nm uit.
Mijn kinderen van 4 en 8 rijden er ook veilig mee.
Voor die kleine zet ik de dual clutch op stand C, dan is rechts gas en links rem, want hij kan niet bij de pedalen.
Ik moet mij echt verder in gaan verdiepen lees ik dus. Ik race zelf altijd op de Playseat met een G29, laatste 1,5 jaar eigenlijk niet meer door nieuw huis etc. E0 nu ik een echte game kelder heb, wil ik het goed gaan aanpakken. Dus nu allerlei ouwe meuk ana het verkopen, en hiermee financier ik het nieuwe speelgoed (zou het ook zo kunnen doen, maar dit helpt als motivatie spullen eindelijk eens weg te doen
Ik heb wel al het standaard F1 stuurtje besteld voor mijn zoon. Die blauwe is nog wat te heftig (en ik vind hem te mooi
Die kwam ik gisteren ook (toevallig) tegen ja..Eigenlijk was ik er al uit dat het een DD1 ging worden voor mij maar de SC2 lijkt toch wel een fan favorite te zijn.raymondw schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:24:
[YouTube: SimuCUBE 2 vs Fanatec DD2 vs OSW explaned from basic user point of view]
Het verschil is alleen ik race redelijk casual, ben alleen belt driven gewend en ik ben ben ontzettend tevreden met mijn Fanatec Formula V2 stuur. Dan lijkt mij elke DD een super upgrade maar zeker als ik mijn huidige stuur kan blijven gebruiken. Het is alleen balen dat Fanatec nou juist weer besloten heeft om de kill switch niet erbij te leveren.

Na wat onderzoek naar de SC2 + oval rim + Formula rim kon ik toch wel aan een heel stuk hoger bedrag uit dan de DD1. Als ik elke avond uren zou racen + online competitief zou het een ander verhaal zijn denk ik.
Edit: Hmm Fanatec levert ook bij de Podium Racing Wheel F1 géén kill/emergency switch mee. Wat een rare keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door Melkaz op 16-09-2019 14:22 ]
@Melkaz Ik snap helemaal je gevoel en gedachte!
Ik heb zelf ook heeeel lang getwijfeld tussen de AF, DD1/2 en SC2
Na lange overweging en gezeur van mijn vriendin dat ik eens een keuze moest maken de SC2 PRO gekozen.
- AF is ook redelijk duur icm BTW en verzendkosten, relatief gedateerde hardware
+ AF komt met stuur
- DD1 en 2 zit je vast aan Fanatec, en ik onderbouw de mening van de Youtuber
+ Fanatec Eco systeem
- SC2 dure eerste aanschaf en geen stuur
+ Eigen stuurwiel keuze en open systeem
Op dit moment zijn de reviews voor de SC2 erg positief.
Zegt niet dat de Fanatec DD1 slecht is, maar als je toch al zoveel geld uitgeeft...
Ik heb zelf ook heeeel lang getwijfeld tussen de AF, DD1/2 en SC2
Na lange overweging en gezeur van mijn vriendin dat ik eens een keuze moest maken de SC2 PRO gekozen.
- AF is ook redelijk duur icm BTW en verzendkosten, relatief gedateerde hardware
+ AF komt met stuur
- DD1 en 2 zit je vast aan Fanatec, en ik onderbouw de mening van de Youtuber
+ Fanatec Eco systeem
- SC2 dure eerste aanschaf en geen stuur
+ Eigen stuurwiel keuze en open systeem
Op dit moment zijn de reviews voor de SC2 erg positief.
Zegt niet dat de Fanatec DD1 slecht is, maar als je toch al zoveel geld uitgeeft...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@Melkaz Elke DD oplossing gaat een gigantische upgrade zijn en als je je comfortabel voelt in het Fanatec ecosysteem is een DD1 de logische keuze.
Als je twijfelt daaraan of over het bedrijf zelf en het is (met wat langer doorsparen) financieel te doen is een stap richting de SC2 te overwegen.
Als je de SC2 gewoonweg niet kan betalen zonder teveel er voor te moeten laten zou ik het los laten en genieten van een DD1, er zijn altijd betere spullen te krijgen maar dat maakt die van jouw niet ineens slecht.
Persoonlijk zou ik als ik heftig in het Fanatec ecosysteem zou zitten ook een DD1 halen als het alternatief mijn vele honderden meer zou kosten, gewoonweg omdat ik dan liever andere dingen doe met dat geld.
Echter, als ik het geld had staan en het vrij kon besteden aan mijn hobby dan had ik 100% zeker de SC2 pro gehaald met mooie Ascher Racing spullen erbij, dit omdat ik persoonlijk meer neig naar (meer) open systemen en meer geloof in de visie van SC.
Als je twijfelt daaraan of over het bedrijf zelf en het is (met wat langer doorsparen) financieel te doen is een stap richting de SC2 te overwegen.
Als je de SC2 gewoonweg niet kan betalen zonder teveel er voor te moeten laten zou ik het los laten en genieten van een DD1, er zijn altijd betere spullen te krijgen maar dat maakt die van jouw niet ineens slecht.
Persoonlijk zou ik als ik heftig in het Fanatec ecosysteem zou zitten ook een DD1 halen als het alternatief mijn vele honderden meer zou kosten, gewoonweg omdat ik dan liever andere dingen doe met dat geld.
Echter, als ik het geld had staan en het vrij kon besteden aan mijn hobby dan had ik 100% zeker de SC2 pro gehaald met mooie Ascher Racing spullen erbij, dit omdat ik persoonlijk meer neig naar (meer) open systemen en meer geloof in de visie van SC.
Ik sta op het punt om mijn eerste stuur + pedalen aan te schaffen. Heb uiteraard wat onderzoek gedaan en wat mensen om advies gevraagd.
Mijn gevoel zegt dat ik uiteindelijk met een Fanatec combo ga eindigen en rond de 1.500 - 2000 ga uitgeven maar dat is op dit moment ver boven mijn budget en heb geen zin om nog een jaar met controller te spelen. Mijn vraag is dan ook of mensen ervaring hebben met het verschil tussen een T150 Pro/G29 (+/- 170 euro) en een T300 GT/Alcantera (+/- 315 - 350 euro). Is dat verschil 2x de prijs waard of kan ik gewoon beter met instap beginnen en dan direct de grote sprong maken naar een kwaliteit Fanatec set ergens volgend jaar als het budget er daadwerkelijk is om het goed aan te pakken. Krijg het idee (o.a. op basis van de videos van Sim Racing Garage) dat een T300/TX een relatief dure tussenstap is die uiteindelijk net niet een top ervaring geeft, en dan zet ik het geld dat die extra kost liever opzij richting uiteindelijk een Fanatec set. Ben dus even benieuwd naar jullie ervaringen/bevindingen met T150/300 en G29.
Spellen die ik speel zijn F1 2019, Dirt Rally 2.0 en Assetto Corsa: Competizione allemaal in singleplayer. Als ik lekker gewend ben aan mijn stuur wil ik met iRacing multiplayer gaan beginnen.
Mijn gevoel zegt dat ik uiteindelijk met een Fanatec combo ga eindigen en rond de 1.500 - 2000 ga uitgeven maar dat is op dit moment ver boven mijn budget en heb geen zin om nog een jaar met controller te spelen. Mijn vraag is dan ook of mensen ervaring hebben met het verschil tussen een T150 Pro/G29 (+/- 170 euro) en een T300 GT/Alcantera (+/- 315 - 350 euro). Is dat verschil 2x de prijs waard of kan ik gewoon beter met instap beginnen en dan direct de grote sprong maken naar een kwaliteit Fanatec set ergens volgend jaar als het budget er daadwerkelijk is om het goed aan te pakken. Krijg het idee (o.a. op basis van de videos van Sim Racing Garage) dat een T300/TX een relatief dure tussenstap is die uiteindelijk net niet een top ervaring geeft, en dan zet ik het geld dat die extra kost liever opzij richting uiteindelijk een Fanatec set. Ben dus even benieuwd naar jullie ervaringen/bevindingen met T150/300 en G29.
Spellen die ik speel zijn F1 2019, Dirt Rally 2.0 en Assetto Corsa: Competizione allemaal in singleplayer. Als ik lekker gewend ben aan mijn stuur wil ik met iRacing multiplayer gaan beginnen.
Het ligt echt aan je budget! Stel dit vast en kies het beste wat je kunt krijgen. Eventueel op de 2e hands markt.sohus schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:45:
Ik sta op het punt om mijn eerste stuur + pedalen aan te schaffen. Heb uiteraard wat onderzoek gedaan en wat mensen om advies gevraagd.
Ik heb zelf de stap van een Playseat Alcatara met Thrustmaster T150 naar een Playseat F1 met Thrustmaster T300 RS met F1 stuur gemaakt en de T300 was echt wel het geld waard.
Ik heb nu de stap naar Fanatec gemaakt en dat is echt wel een niveautje hoger. Maar kost ook 3x zoveel in mijn geval.
@sohus Ik ben het volledig eens met het advies van @Madhouse1979 dat het volledig aan het budget is gerelateerd, en dat je ook eens op de tweede hands markt kan neuzen.
De T150 is best een aardig stuurtje om mee te beginnen, maar hou er rekening mee dat de pedalen die erbij zitten wel echt heel erg slecht zijn. De T300 is al een redelijke stap erboven wat dat betreft, maar kijk je met een schuin oog naar een DD-setup, dan gaat zo ongeveer elk vergelijk mank. De T150 en T300 zijn leuk om race-spelletjes te spelen en voldoen daarmee prima aan de doelgroep. De Direct Drives van Simucube, Fanatec etc zijn gemaakt voor simulatie en zijn daarmee een totaal andere klasse. Vergelijk het met een Lada en een Ferrari. Alle twee zijn auto's die je van A naar B brengen, maar de lada is een vervoersmiddel uit noodzaak en de ferrari is een vervoersmiddel voor je plezier. Daarmee kan je dus niet stellen dat een Ferrari dus per definitie beter is dan een Lada, maar het is wel totaal anders.
De T150 is best een aardig stuurtje om mee te beginnen, maar hou er rekening mee dat de pedalen die erbij zitten wel echt heel erg slecht zijn. De T300 is al een redelijke stap erboven wat dat betreft, maar kijk je met een schuin oog naar een DD-setup, dan gaat zo ongeveer elk vergelijk mank. De T150 en T300 zijn leuk om race-spelletjes te spelen en voldoen daarmee prima aan de doelgroep. De Direct Drives van Simucube, Fanatec etc zijn gemaakt voor simulatie en zijn daarmee een totaal andere klasse. Vergelijk het met een Lada en een Ferrari. Alle twee zijn auto's die je van A naar B brengen, maar de lada is een vervoersmiddel uit noodzaak en de ferrari is een vervoersmiddel voor je plezier. Daarmee kan je dus niet stellen dat een Ferrari dus per definitie beter is dan een Lada, maar het is wel totaal anders.
Ik heb 1 maand geleden voor precies dezelfde keuze gestaan. Ik ben uiteindelijk voor de T300 GT gegaan (mede dankzij de adviezen hier) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. De pedalen zijn echt beter (3 ipv 2 en met de Brakemod krijg je weerstand tijdens het remmen) en zeker hun geld waard.sohus schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:45:
Als je dan de T150 voelt (toevallig gisteren bij mijn neefje gedaan, zelfde game en dezelfde settings) is dat al een wereld van verschil. Het brengt mij echt (veel) meer plezier tijdens iRacing. En daar doe ik het uiteindelijk voor
Ik denk dat je met de T300 GT qua belt-driven op een mooie sweet spot zit qua prijs/kwaliteit. Duurder wordt beter, maar tegen welke prijs?
Daarna kan je een mooie stap omhoog maken, als je de hobby na 1 jaar nog steeds ziet zitten
Dank. 2e hands lijkt me enorm tricky gezien de hoeveelheid problemen/mankementen met Thrustmaster sturen waar ik over lees. Mijn budget is 150 - 350 euro max. Wat ik me dus vooral afvraag is of een T300 de dubbele prijs waard is of dat in deze klasse de verschillen vrij minimaal zijn en een betere ervaring pas echt in de 500 - 1000 euro klasse te vinden is (denk aan zaken als all-metal in plaats van beetje metaal en veel plastic). Op basis van de Sim Garage Reviews van de 3 sturen die ik overweeg (T150 Pro/G29/T300 RS Ferrari Alcantara) krijg ik niet dat idee gezien hij ze alle 3 "goede instapsturen" noemt. Die +/- 200 euro meer kan ik dan alvast opzij zetten voor een Fanatec. Maar goed, ik twijfel dus vandaar mijn vraag!
Hou er rekening mee dat dit de levensduur van je Thrustmaster pedalen niet ten goede komt. Het is en blijft allemaal plastik met een veer er in. Ik heb dit (helaas) zelf ondervonden.StealthyPeanut schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:11:
[...]
en met de Brakemod krijg je weerstand tijdens het remmen) en zeker hun geld waard.
Uit ervaring: Ik heb met de T300 meer plezier gehad dan met de T150. Ik vond het de meerprijs zeker waard.sohus schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:18:
Dank. 2e hands lijkt me enorm tricky gezien de hoeveelheid problemen/mankementen met Thrustmaster sturen waar ik over lees. Mijn budget is 150 - 350 euro max. Wat ik me dus vooral afvraag is of een T300 de dubbele prijs waard is of dat in deze klasse de verschillen vrij minimaal zijn en een betere ervaring pas echt in de 500 - 1000 euro klasse te vinden is (denk aan zaken als all-metal in plaats van beetje metaal en veel plastic). Op basis van de Sim Garage Reviews van de 3 sturen die ik overweeg (T150 Pro/G29/T300 RS Ferrari Alcantara) krijg ik niet dat idee gezien hij ze alle 3 "goede instapsturen" noemt. Die +/- 200 euro meer kan ik dan alvast opzij zetten voor een Fanatec. Maar goed, ik twijfel dus vandaar mijn vraag!
En daar maak ik me dus een beetje zorgen over. Door voor absolute instap te gaan met een G29 bijvoorbeeld weet je wat je krijgt en kan je verwachtingen bijstellen, pedalen schijnen ook redelijk te zijn. Als je 350 euro uitgeeft zijn de verwachtingen gelijk alweer een stuk hoger, en ben ik bang dat mijn gevoel "dit is het net niet" gaat zijn. Maar goed, dat is dus een aanname.Madhouse1979 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:19:
[...]
Hou er rekening mee dat dit de levensduur van je Thrustmaster pedalen niet ten goede komt. Het is en blijft allemaal plastik met een veer er in. Ik heb dit (helaas) zelf ondervonden.
Op basis van mijn research:
- G29 is een mooi stuur, maar door de tandwiel aansturing wat lawaaieriger met wat tandwiel ruis. Van wat ik zie in review op verschillende sites/webstores zijn ze wel wat duurzamer dan Thrustmaster sturen waar meer gezeik mee is
- T150 is een combo van riem- en tandwielaansturing. Iedereen heeft het over 2 pedalen maar de Pro versie (https://www.amazon.de/dp/B01LX4V2YV/ lijkt dezelfde pedalen te hebben als de T300 GT)
- T300GT/T300 Ferrari Alcantara edition. Ik begrijp een redelijk goede ervaring, maar veel gedoe met warm worden en alle problemen die dat veroorzaakt, en super slechte ervaringen met Thrustmaster support als je het nodig hebt. De Ferrari Alcantara edition heeft van wat ik begrijp een 30cm stuur in plaats van de standaard 28.
De vraag is dus kies ik voor de route T150 Pro / G29 > Fanatec DD of ga ik voor T300 > Fanatec DD. Doel is uiteindelijk absoluut "simulatie" en geen "game". Speel op PC en heb bewust voor Assetto Corsa Competizione gekozen gezien de fantastische physics, tyre models en authentieke motor geluiden.
@sohus ik rijd vaak in een groepje van 10 man waarin praktisch iedereen een Thrustmaster heeft. Vroeger was er veel gezeik met de TX/300/GT base, maar volgens mij is dat aardig opgelost. Afgelopen 2 jaar heeft niemand meer iets gehad in ieder geval.
Qua stappenplan > Als je overstapt naar DD verkoop je natuurlijk je -dan- huidige stuur. Je kunt even kijken op Marktplaats wat het verschil in waarde nu is. Misschien is de afschrijving gelijk tussen een T150 en een T300 en kun je dus het iets duurdere stuurtje kopen, zonder dat het je later geld kost.
Qua stappenplan > Als je overstapt naar DD verkoop je natuurlijk je -dan- huidige stuur. Je kunt even kijken op Marktplaats wat het verschil in waarde nu is. Misschien is de afschrijving gelijk tussen een T150 en een T300 en kun je dus het iets duurdere stuurtje kopen, zonder dat het je later geld kost.
Dank. Denk dat ik dan voor de Thrustmaster T300 Ferrari Integral Alcantara Edition ga tenzij de GT versie voordelen heeft die ik over het hoofd zie. Ga hem op PC gebruiken (heb ook een Xbox One maar zie mezelf daar niet snel op racen gezien de belabberde framerates, AI en FFB implementatie).Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:47:
@sohus ik rijd vaak in een groepje van 10 man waarin praktisch iedereen een Thrustmaster heeft. Vroeger was er veel gezeik met de TX/300/GT base, maar volgens mij is dat aardig opgelost. Afgelopen 2 jaar heeft niemand meer iets gehad in ieder geval.
Luckeh schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:28:
[...]
Op blote voeten zoveel remdruk doen kan erg pijnlijk zijn. Dus ik heb schoenen aan. In eerste instantie normale sportschoenen, maar toen ik deze verving door de Fanatec CSP pedalen moest ik naar kart "schoentjes" omdat ik de Fanatec pedaaltjes te klein waren.
Zo'n setje kart schoenen gaat jaren lang mee. Je hebt geen "mode" nodig; dus koop wat lekker zit en goed voor je portefeuille is.
Dit zijn wel allemaal schoenen die je echt aan moet trekken. Ik ben daar natuurlijk veel te lui voor als ik even een half uurtje wil rijdenPyr0_ schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:33:
[...]
Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik overstapte van m'n Logitech setje naar m'n V3s. Heb toen uiteindelijk dit setje schoenen gekocht. Bevallen goed voor de prijs. Zool is erg dun dus geeft een goeie feel van de pedalen.
Wat let je om het te proberen.Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:53:
[...]
[...]
[...]
Dit zijn wel allemaal schoenen die je echt aan moet trekken. Ik ben daar natuurlijk veel te lui voor als ik even een half uurtje wil rijdenOok neem ik aan dat ze brandveilig zijn en dus ook warm? Zou zoiets niet gewoon een prima ervaring bieden?
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dan haal je de finish op je sloffen....Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:53:
[...]
[...]
[...]
Dit zijn wel allemaal schoenen die je echt aan moet trekken. Ik ben daar natuurlijk veel te lui voor als ik even een half uurtje wil rijdenOok neem ik aan dat ze brandveilig zijn en dus ook warm? Zou zoiets niet gewoon een prima ervaring bieden?
Zoiets zoek ik eigenlijk ook nog; snelle instappers om te racen. En ik heb snel zweetvoeten, dus ik wil graag geen hele schoenen. En ja; waarom niet proberen? Die kan je bij de Action voor een paar centen meenemenJimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:53:
[...]
[...]
[...]
in de zomer race ik gewoon op sokken, in de winter op pantoffels met een rubber zool. 
werkt uitstekend.
werkt uitstekend.
Iemand dit geprobeerd qua schoeisel: http://us.vibram.com/shop...k%20%2F%20Dayglow#start=1 Wilde deze sowieso graag halen, wellicht werkt het ook voor racen.
Ik ben zelf 2 jaar terug voor de T300 RS GT gegaan. De G29 vond ik veel te plastic en speelgoedachtig aanvoelen. Vooral door de tandwielen.sohus schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:50:
[...]
Dank. Denk dat ik dan voor de Thrustmaster T300 Ferrari Integral Alcantara Edition ga tenzij de GT versie voordelen heeft die ik over het hoofd zie. Ga hem op PC gebruiken (heb ook een Xbox One maar zie mezelf daar niet snel op racen gezien de belabberde framerates, AI en FFB implementatie).
Uiteindelijk heb ik via loadcellmod.com de pedalen geüpgraded omdat ik de conical brake mod niet lekker vond remmen. Je hebt dan geen tot nauwelijks travel in je pedaal maar je kan dan perfect op kracht remmen. Ook heb ik het Ferrari F1 stuur gekocht, omdat ik graag in F1 auto's rijdt.
Wat ik juist lees over thrustmaster is dat er wel eens slechte bases tussen zitten maar dat juist de customer service top is.
Zo te zien zijn er dus veel verschillende ervaringen.
Ik ben echt dolblij met mijn thrustmaster, echter ben ik steeds meer verslaafd geraakt aan het racen en ben nu toch naar een serieuze upgrade aan het kijken.
Ik zou persoonlijk niet snel voor een Alcantara stuur kiezen omdat met je zweet handen en viezigheid dit stuur snel af is. Dit kan je weer ondervangen door met handschoenen te gaan rijden.
Al met al zijn er een hoop keuzes en zal je zelf de knoop moeten doorhakken.
Succes
Mijn youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCy-23p6kSmP2n7O7v8_eMQQ/
Afgelopen weekend m'n nieuwe 2e handse Simucube 1 (large mige+biss-c) gemonteerd.
Tering wat rijdt dat lekker. Wat een verschil tov de CSW v2
Heb hem niet heel zwaar staan (omgerekend zo'n 10-12Nm), maar het gevoel van onderstuur/overstuur is zoveel beter. Voelt bijna als cheaten
Had er ook de srm adapter met Fanatec qr bij, dus m'n stuurtjes werken gewoon perfect. Zit ook echt totaal geen speling in. Die adapter is een stuk strakker dan de qr op m'n csw. Kan Fanatec nog wat van leren ;p Morgen in iRacing de hpd eens aan de tand voelen, maar de tcr en de skip zijn iig perfect. Heb met de skip Al drifts gemaakt die ik met m'n csw nooit opgevangen zou hebben. Enige nadeel is dat ik nu echt zelf een mount voor m'n monitoren moet gaan bouwen om de dichter bij te krijgen. De mige is "ietsjes" langer dan m'n csw, waardoor m'n monitoren nu eigenlijk te ver af staan.
Tering wat rijdt dat lekker. Wat een verschil tov de CSW v2
Heb hem niet heel zwaar staan (omgerekend zo'n 10-12Nm), maar het gevoel van onderstuur/overstuur is zoveel beter. Voelt bijna als cheaten
Had er ook de srm adapter met Fanatec qr bij, dus m'n stuurtjes werken gewoon perfect. Zit ook echt totaal geen speling in. Die adapter is een stuk strakker dan de qr op m'n csw. Kan Fanatec nog wat van leren ;p Morgen in iRacing de hpd eens aan de tand voelen, maar de tcr en de skip zijn iig perfect. Heb met de skip Al drifts gemaakt die ik met m'n csw nooit opgevangen zou hebben. Enige nadeel is dat ik nu echt zelf een mount voor m'n monitoren moet gaan bouwen om de dichter bij te krijgen. De mige is "ietsjes" langer dan m'n csw, waardoor m'n monitoren nu eigenlijk te ver af staan.
Cube Nuroad Race (2022)
Niks
Dank allemaal voor jullie advies! Bij deze de knoop doorgehakt:
Thank you for ordering at Fanatec.
Podium Wheel Base DD1
Podium Kill Switch
Uiteindelijk toch maar de Kill Switch erbij gedaan, 99 euro blijft in mijn ogen teveel geld maar ik las dat ze de firmware gaan updaten dat de emergency knop niet meer de volledige power eraf haalt maar alleen de FF op 0 zet.
Zo ben ik binnen één jaar van een T300 setup gegaan naar Fanatec CSL elite en nu de DD1. Voorlopig zijn we we wel even klaar (ook al ziet een button box er ook wel uit als een leuk project...sh*t).
Podium Wheel Base DD1
Podium Kill Switch
Uiteindelijk toch maar de Kill Switch erbij gedaan, 99 euro blijft in mijn ogen teveel geld maar ik las dat ze de firmware gaan updaten dat de emergency knop niet meer de volledige power eraf haalt maar alleen de FF op 0 zet.
Zo ben ik binnen één jaar van een T300 setup gegaan naar Fanatec CSL elite en nu de DD1. Voorlopig zijn we we wel even klaar (ook al ziet een button box er ook wel uit als een leuk project...sh*t).
Damn, mooie upgrade!Melkaz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:16:
Dank allemaal voor jullie advies! Bij deze de knoop doorgehakt:
Podium Wheel Base DD1
Podium Kill Switch
Op DD-gebied is Fanatec gewoon een goede speler toch? Of zitten hierboven weer de DD2 stuurtjes?
Mooi upgrade @Melkaz !!!
Een button box project zie ik ook wel zitten. Zit er al een beetje naar te kijken ook en DIY is wel het leukste. Moet in mijn geval wel een een button box voor de PS4 zijn.
Een button box project zie ik ook wel zitten. Zit er al een beetje naar te kijken ook en DIY is wel het leukste. Moet in mijn geval wel een een button box voor de PS4 zijn.
Betreft schoenen zou ik een harde zool nemen. Sportschoenen voldoen al vaak niet omdat de zool bij de hiel en tenen niet hard is, maar meeveert.
Vandaag twee tweakers aan mooie sprints geholpen, ze zijn nog steeds op voorraad mocht iemand ze nog willen kopen vandaag.
https://heusinkveld.com/p...ls-sprint/?v=796834e7a283
https://heusinkveld.com/p...ls-sprint/?v=796834e7a283
Een button box is inderdaad leuk om te bouwen en niet heel ingewikkeld voor PC althans. Voor PS4 zal vast niet heel erg veel lastiger zijn, maar geen ervaringen mee verder.Madhouse1979 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:14:
Mooi upgrade @Melkaz !!!
Een Arduino Micro doet wonderen wat dat betreft, zeker in combinatie met SimHub. En je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben zelf nu druk bezig de laatste solderingen op mijn button box te maken. Die is iets uitgebreider geworden dan gepland was en heeft in totaal 5 encoders, 10 buttons en een 20x4 LCD display. Is nog best wel aardig geworden al zeg ik het zelf
--edit--
Zo te lezen op (onder meer https://forums.codemaster...box-ps4-done-and-working/) moet je een Arduino Pro Micro gebruiken om compatible te zijn met een PS4. Op die link vind je ook meteen een sketch die je als voorbeeld kan gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door kroegtijger op 17-09-2019 18:30 ]
Ik zag hem ook. Moet inderdaad niet zo heel moeilijk zijn. Ik twijfel echter nog wel om gewoon een kant en klare van BBJ SimRacing te bestellen.kroegtijger schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:26:
[...]
Zo te lezen op (onder meer https://forums.codemaster...box-ps4-done-and-working/) moet je een Arduino Pro Micro gebruiken om compatible te zijn met een PS4. Op die link vind je ook meteen een sketch die je als voorbeeld kan gebruiken.
Probleem bij mij is altijd dat ik geen geduld heb voor dit soort dingen alhoewel ik het wel heel erg leuk vind.
[ Voor 9% gewijzigd door Madhouse1979 op 17-09-2019 19:02 ]
Wat houd je tegen om niet er ook een te bouwen? Een Pro Micro kost je een euro'tje of 3 bij onze vrienden in China, en qua buttons / switches / encoders kan je het zo gek maken als je zelf wil. Van een paar cent per stuk (china) tot een tientje per stuk (leo bodnar), alle is mogelijk. Je kan een plaatje MDF van 4mm nemen voor een paar euro, of een carbon plaat op maat laten maken voor hoe gek je het zelf wil hebben.Madhouse1979 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:01:
[...]
Ik zag hem ook. Moet inderdaad niet zo heel moeilijk zijn. Ik twijfel echter nog wel om gewoon een kant en klare van BBJ SimRacing te bestellen.
Probleem bij mij is altijd dat ik geen geduld heb voor dit soort dingen alhoewel ik het wel heel erg leuk vind.
Ik zou zelf er simpel mee beginnen, en een Uno nemen (nangenoeg alles wat je op een Pro Micro kan, kan ook op een Uno, maar dan kan je met jumperkabeltjes en een breadboardje een test-setup maken zonder te hoeven solderen) met wat rotary encoders en buttons uit china vandaan. Kan je in ieder geval een proof of concept maken voor grofweg 15,- totaal, en daarna kan je alsnog besluiten om kwalitatief goede onderdelen ervoor te nemen mocht je willen, of je schrapt het hele project in totaal en je hebt voor 15 euro een spotgoedkope zelf-studie-cursus gevolgd
Je hebt ook wel gelijk hoor. Vaak ben je te bang. Ik zal eens een lijstje gaan maken
desnoods even langs de action voor een simpele box (om mee te testen) en desnoods carbon folie erover voor de looks
https://www.action.com/nl-nl/p/zelfklevende-carbonfolie/
Ik zou het gewoon eens proberen. Het is allemaal lang niet zo complex als het lijkt.Madhouse1979 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:13:
Je hebt ook wel gelijk hoor. Vaak ben je te bang. Ik zal eens een lijstje gaan maken
Voor je boodschappenlijstje nog wel wat tips. Neem encoders die al op een printplaatje zitten met 10k weerstandjes, anders moet je die er nog zelf bij solderen. Kant en klaar maakt het leven een stuk makkelijker. Rotary encoders kunnen nog wel eens het nodige aan hoofdbrekens opleveren met debouncing. (het veranderen van positie van de encoder wordt direct gevolgd door een evengrote verandering in tegengestelde richting). Vaak is dat het resultaat van hoe je de bedrading hebt weggewerkt. Hou voeding en data zoveel mogelijk gescheiden van elkaar om problemen daarmee te voorkomen.
Bedenk bij het kiezen van je buttons dat je deze ook nog moet kunnen bevestigen. Sommige buttons zijn dermate klein dat het de nodige moeite kost om te plaatsen en solderen. buttons met een gat-diameter van 7mm vond ik zelf wel de ondergrens. 12mm is een stukje makkelijker. Wil je veel buttons gaan gebruiken, maak dan gebruik van een matrix. Dat scheelt aanzienlijk in het aantal digitale pinnen dat je nodig hebt.
Prop het bordje niet te vol met buttons. Je wil het makkelijk kunnen bedienen zonder dat je moet zoeken om de juiste knop te vinden. Je ogen wil je op je scherm houden, en niet naar je button box moeten kijken. In het verlengde daarvan is het dus ook handig om rekening met de bevestiging te houden. Je stuur los moeten laten is al niet ideaal, maar als je ook nog eens met pijn en moeite erbij moet zien te komen schrijf je al snel je button box af. Niet alleen positie is dus van belang, maar ook dat deze stevig bevestigd is. In the heat of the moment ga je meestal niet heel erg voorzichtig met zoiets om, en halverwege je button box van de grond moeten rapen is verre van ideaal te noemen.
Zelf vond ik een stukje plexiglas van 4mm prima, alhoewel sommige buttons nog maar net passen met een 4mm plaat. Je kan met een vinyl-wrap vervolgens elke look eraan geven die je wil.
Mooier is om 3 of 4mm alu te gebruiken maar is wel weer wat duurder. Eventueel kan je ook (online) op maat laten maken bij bijvoorbeeld metalpoint.nl Je bent dan grofweg 25,- kwijt voor een frontje op 3mm alu maar dan weet je wel 100% zeker dat alle gaten op de juiste maat zijn, op een rechte lijn met elkaar zitten etc. Dat geeft het een stuk professionelere afwerking.
Mooie uitleg. Wat bedien je zoal met die buttonbox, Is dit vooral voor als je stuur geen/niet genoeg knoppen heeft? Ik als sim racing noob vind het wel leuk om zoiets te knutselen maar kan me voor mezelf geen voorstelling maken waar ik het dan daadwerkelijk voor zou moeten gebruikenkroegtijger schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:49:
[...]
Ik zou het gewoon eens proberen. Het is allemaal lang niet zo complex als het lijkt.
Voor je boodschappenlijstje nog wel wat tips. Neem encoders die al op een printplaatje zitten met 10k weerstandjes, anders moet je die er nog zelf bij solderen. Kant en klaar maakt het leven een stuk makkelijker. Rotary encoders kunnen nog wel eens het nodige aan hoofdbrekens opleveren met debouncing. (het veranderen van positie van de encoder wordt direct gevolgd door een evengrote verandering in tegengestelde richting). Vaak is dat het resultaat van hoe je de bedrading hebt weggewerkt. Hou voeding en data zoveel mogelijk gescheiden van elkaar om problemen daarmee te voorkomen.
Bedenk bij het kiezen van je buttons dat je deze ook nog moet kunnen bevestigen. Sommige buttons zijn dermate klein dat het de nodige moeite kost om te plaatsen en solderen. buttons met een gat-diameter van 7mm vond ik zelf wel de ondergrens. 12mm is een stukje makkelijker. Wil je veel buttons gaan gebruiken, maak dan gebruik van een matrix. Dat scheelt aanzienlijk in het aantal digitale pinnen dat je nodig hebt.
Prop het bordje niet te vol met buttons. Je wil het makkelijk kunnen bedienen zonder dat je moet zoeken om de juiste knop te vinden. Je ogen wil je op je scherm houden, en niet naar je button box moeten kijken. In het verlengde daarvan is het dus ook handig om rekening met de bevestiging te houden. Je stuur los moeten laten is al niet ideaal, maar als je ook nog eens met pijn en moeite erbij moet zien te komen schrijf je al snel je button box af. Niet alleen positie is dus van belang, maar ook dat deze stevig bevestigd is. In the heat of the moment ga je meestal niet heel erg voorzichtig met zoiets om, en halverwege je button box van de grond moeten rapen is verre van ideaal te noemen.
Zelf vond ik een stukje plexiglas van 4mm prima, alhoewel sommige buttons nog maar net passen met een 4mm plaat. Je kan met een vinyl-wrap vervolgens elke look eraan geven die je wil.
Mooier is om 3 of 4mm alu te gebruiken maar is wel weer wat duurder. Eventueel kan je ook (online) op maat laten maken bij bijvoorbeeld metalpoint.nl Je bent dan grofweg 25,- kwijt voor een frontje op 3mm alu maar dan weet je wel 100% zeker dat alle gaten op de juiste maat zijn, op een rechte lijn met elkaar zitten etc. Dat geeft het een stuk professionelere afwerking.
Ik gebruik het zelf met name voor de brake balance aan te passen (geen encoder op het stuur) en voor functies die je incidenteel gebruikt zoals ruitenwissers, verlichting etc. Daarnaast wordt op het display informatie als bandentemperatuur, brandstof, rondetijden etc getoond. Via een encoder naast het display kan je kiezen welke informatie er getoond wordt (eventueel onderbroken door ronde of sector-tijden). Knoppen die je veel gebruikt, zoals drs, kers etc, kan je beter op je stuur plaatsen.MBgek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:05:
[...]
Mooie uitleg. Wat bedien je zoal met die buttonbox, Is dit vooral voor als je stuur geen/niet genoeg knoppen heeft? Ik als sim racing noob vind het wel leuk om zoiets te knutselen maar kan me voor mezelf geen voorstelling maken waar ik het dan daadwerkelijk voor zou moeten gebruiken
Er zijn vaak enorm veel opties die je nu niet gebruikt omdat je een praktische manier van input geven tekort komt, dat een button box uitkomst kan bieden. In een echte auto zit je ook niet te wachten op dat je Ctrl+shift+w moet indrukken tijdens het rijden om de ruitenwissers aan te zetten; dat wil je met 1 handeling kunnen doen. Dat is in een sim niet anders. Daar wil je ook zonder na te hoeven denken een handeling kunnen doen, bij voorkeur blindelings want je moet je ogen op de weg / circuit houden. (overigens is dat bij spelen in VR nog veel meer van belang; daar moet alles blindelings te vinden zijn natuurlijk)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Begint nu wel een beetje te kriebelen om iets te knutselen, zal de instellingen in AC eens doorspitten of ik dingen zie die me handig lijken.kroegtijger schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:13:
[...]
Ik gebruik het zelf met name voor de brake balance aan te passen (geen encoder op het stuur) en voor functies die je incidenteel gebruikt zoals ruitenwissers, verlichting etc. Daarnaast wordt op het display informatie als bandentemperatuur, brandstof, rondetijden etc getoond. Via een encoder naast het display kan je kiezen welke informatie er getoond wordt (eventueel onderbroken door ronde of sector-tijden). Knoppen die je veel gebruikt, zoals drs, kers etc, kan je beter op je stuur plaatsen.
Er zijn vaak enorm veel opties die je nu niet gebruikt omdat je een praktische manier van input geven tekort komt, dat een button box uitkomst kan bieden. In een echte auto zit je ook niet te wachten op dat je Ctrl+shift+w moet indrukken tijdens het rijden om de ruitenwissers aan te zetten; dat wil je met 1 handeling kunnen doen. Dat is in een sim niet anders. Daar wil je ook zonder na te hoeven denken een handeling kunnen doen, bij voorkeur blindelings want je moet je ogen op de weg / circuit houden. (overigens is dat bij spelen in VR nog veel meer van belang; daar moet alles blindelings te vinden zijn natuurlijk)
Hoe hebben jullie overigens alles aangesloten op de PC mbt USB.
Gewoon alles direct in de pc of via PCI usb ivm extra voeding, of powered usb hubs......
Alle extra's vergen natuurlijk ook meer stroom mbt usb toch?
Gewoon alles direct in de pc of via PCI usb ivm extra voeding, of powered usb hubs......
Beetje afhankelijk van wat het is. Stuur heeft bijvoorbeeld eigen voeding en vraagt niet veel bandbreedte dus kan je prima combineren. M'n rift lust qua stroom en data een behoorlijke slok en heeft eigen controller. De arduinos hangen op een powered USB hub bij elkaar maar kan denk ik ook unpowered wel. Dat vraagt allemaal maar heel weinig. Voeg je leds toe, dan is al snel additionele voeding nodig maar dat doe je dan op de leds. Niet op de Arduino anders blaas je ze op. Max 800mA en dan push je het al redelijk op wat kan.Paulus07 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:30:
Hoe hebben jullie overigens alles aangesloten op de PC mbt USB.
Belangrijk is dat je de kabels kort houdt. Dat voorkomt veel storingen
@kroegtijger bedankt voor alle tips! DIY is erg leuk en ga me er binnenkort aan wagen. Solderen is overigens geen probleem. Ik ga dna voor de Arduino Pro Mini.
Ik ga eerst kijken wat ik te kort kom met mijn nieuwe stuur (Fanatec Clubsport F1 v2), daarna een button box ontwerpen voor de ontbrekende knoppen/functies. Ik wil hem zo minimalistisch als nodig houden zodat hij snel en blindelings te bedienen is.
Een vriend van mij kan carbon bewerken, de top plaat zal dan ook van carbon worden.
Ik ga eerst kijken wat ik te kort kom met mijn nieuwe stuur (Fanatec Clubsport F1 v2), daarna een button box ontwerpen voor de ontbrekende knoppen/functies. Ik wil hem zo minimalistisch als nodig houden zodat hij snel en blindelings te bedienen is.
Een vriend van mij kan carbon bewerken, de top plaat zal dan ook van carbon worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Madhouse1979 op 17-09-2019 21:53 ]
Ik heb net een buttonbox gemaakt.
Was in totaal 40 euro kwijt voor een plastic doos, 10 encoders met drukknop, 10 pushbuttons, 10 on-off-on switches, soldeer, draad, usb kabel en arduino pro micro.
De sketches kan je zo downloaden of via simhub instellen.
Voor pc neem je een controller output sketch en voor ps4 een keyboard sketch.
Ik ga mn buttonbox nog uitbreiden met een switch waarbij in stand 0 de pc sketch actief is en in stand 1 de keyboard sketch.
Het bouwen is echt simpel, alleen het spacen en uitlijnen van de knoppen is wat tricky.
Was in totaal 40 euro kwijt voor een plastic doos, 10 encoders met drukknop, 10 pushbuttons, 10 on-off-on switches, soldeer, draad, usb kabel en arduino pro micro.
Ik ga mn buttonbox nog uitbreiden met een switch waarbij in stand 0 de pc sketch actief is en in stand 1 de keyboard sketch.
Het bouwen is echt simpel, alleen het spacen en uitlijnen van de knoppen is wat tricky.
Ik was ook een tijdje van plan zo’n ding te maken, qua spacen en uitlijnen wilde ik mm papier gebruiken daardoor tikken op het materiaal waar ze in komen te zitten en daarna de gaten boren precies op die plekken die ik had gemarkeerd.
Je hebt ook van die kastjes waar in de binnenkant al van die center puntjes zitten. Waar zouden die te krijgen zijn?
Rond 4:15
Rond 4:15
[ Voor 30% gewijzigd door Madhouse1979 op 18-09-2019 10:39 ]
Ik zou het zelf ook willen, maar ben niet technisch opgeleid en maak me dan ook zorgen over brandveiligheid enzovoort.
Met alleen USB wat hem van stroom voorziet?Ivysaur schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:43:
Ik zou het zelf ook willen, maar ben niet technisch opgeleid en maak me dan ook zorgen over brandveiligheid enzovoort.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Je weet het maar nooit.Hupske schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:47:
[...]
Met alleen USB wat hem van stroom voorziet?
Als je m op pc wil gebruiken werkt een Arduino Leonardo nog veel gemakkelijker aangezien daarop de Joystick Library op gebruikt kan worden. Je Arduino wordt dan als joystick in Windows herkent en werkt nagenoeg overal binnen. Met een Pro micro is dat niet het geval en ben je (erg) afhankelijk van SimHub in dat verband om emulatie te realiseren. (overigens heeft de leonardo dan weer geen I2C interfacing waardoor alle I2C / IIC hardware niet gaat werken. Met name displays kunnen dan een probleem geven)Spunky25 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:30:
Ik heb net een buttonbox gemaakt.
De Micro en de Leonardo gebruiken allebei de ATmega32u4 MCU..kroegtijger schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:10:
[...]
Als je m op pc wil gebruiken werkt een Arduino Leonardo nog veel gemakkelijker aangezien daarop de Joystick Library op gebruikt kan worden. Je Arduino wordt dan als joystick in Windows herkent en werkt nagenoeg overal binnen. Met een Pro micro is dat niet het geval en ben je (erg) afhankelijk van SimHub in dat verband om emulatie te realiseren. (overigens heeft de leonardo dan weer geen I2C interfacing waardoor alle I2C / IIC hardware niet gaat werken. Met name displays kunnen dan een probleem geven)
Oh sorry, ja dat klopt inderdaad. Ik was even in de war met de Pro mini (en dus ook de Uno en mega) die dat niet doet. De micro en de leonardo zijn daar inderdaad wel weer voor geschikt. De Leonardo heeft dacht ik trouwens wel weer I2C pinsjohnnyverhoeff schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:36:
[...]
De Micro en de Leonardo gebruiken allebei de ATmega32u4 MCU..
Ben zelf een Fan van de Teensy devices
Programmeren via de standaard Arduino interface (als je dat wil)
Joystick opties aanwezig in de software
En als je het echt ver doortrekt kun je alles in een custom design bouwen
De MK20DX256 is met de hand te solderen
https://www.pjrc.com/store/teensy32.html
En als je het echt ver doortrekt kun je alles in een custom design bouwen
Goeie tip zeg, ik zat ook al een tijdje te zoeken naar schoenen maar vond brandvertragende schoenen zo overkill op een sim setup!Jimmy J. schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:54:
[...]
NiksGisteren voor €2,99 een setje bij de Action gehaald, en dat raced een stuk fijner dan op sokken. Dat zijn de betere simrace investeringen!
Ik heb zojuist dus de baas thuis op pad gestuurd om ook een setje te halen en dit uit te gaan proberen.
Ik wilde toch ook hier even mijn nieuwe avontuur kwijt, het is tenslotte het 'Racesturen' topic
Sinds de aanschaf van mijn DD1 van Fanatec en het gebruik van de Mclaren GT3 Wheel met QR (Fantastisch stuur btw!!) merkte ik wat gekraak van het plastic en was ik het een beetje zat aan het worden.
Het klopte niet helemaal, een high end wheelbase met dat stuurtje. Maar omdat ik er nog erg tevreden over, vooral het formaat en de button layout, besloten dit stuur te behouden erop en het gekraak voor lief te nemen. Een Formula V2 bijv. vond ik veel te klein en lag mij niet lekker in de hand. De opties waren naast de GT3 niet of nauwelijks dus aanwezig.
Totdat er weer eens een impuls beslissing om de hoek kwam kijken bij mij...
Ik besloot op een dag dus om mijn allereerste eigen custom wheel te gaan bouwen, nog geen 3 uur later waren alle onderdelen besteld en kon het allemaal niet snel genoeg gaan.
Om een custom stuur werkend te krijgen op een Fanatec Podium DD1 heb je helaas wel een vrij prijzige Podium Hub nodig.

Oké of de nieuwe Fanatec Emulator van SimracingMachines maar voor de geringe meerprijs heb ik maar een Podium Hub besteld. Deze wordt als 't goed is rond 1 oktober geleverd.
Zonder al te veel details prijs te geven hier alvast een sneak peek van mijn eerste custom Wheel.
Alles is zelf gemaakt (met de 3d printer) op het stuur zelf na uiteraard. Dit is een DimSim R1
.

Kan het beter? Ja, ongetwijfeld
Kan het sneller? Ja, ongetwijfeld
Zal het resultaat vlekkeloos zijn? Zeer waarschijnlijk niet
Maar wat is dit leuk om te doen, ik ben nu al aan het denken voor een volgend project terwijl deze nog niet eens af is
Eerdaags het soldeerwerk afmaken, aansluiten op de Arduino Micro, backplate met magnetische shifters erop en dan de Podium hub erop schroeven en we kunnen los. Helaas is de realiteit dat er wat meer werk in zit dan gedacht maar het geeft wel voldoening
Sinds de aanschaf van mijn DD1 van Fanatec en het gebruik van de Mclaren GT3 Wheel met QR (Fantastisch stuur btw!!) merkte ik wat gekraak van het plastic en was ik het een beetje zat aan het worden.
Het klopte niet helemaal, een high end wheelbase met dat stuurtje. Maar omdat ik er nog erg tevreden over, vooral het formaat en de button layout, besloten dit stuur te behouden erop en het gekraak voor lief te nemen. Een Formula V2 bijv. vond ik veel te klein en lag mij niet lekker in de hand. De opties waren naast de GT3 niet of nauwelijks dus aanwezig.
Totdat er weer eens een impuls beslissing om de hoek kwam kijken bij mij...
Ik besloot op een dag dus om mijn allereerste eigen custom wheel te gaan bouwen, nog geen 3 uur later waren alle onderdelen besteld en kon het allemaal niet snel genoeg gaan.
Om een custom stuur werkend te krijgen op een Fanatec Podium DD1 heb je helaas wel een vrij prijzige Podium Hub nodig.

Oké of de nieuwe Fanatec Emulator van SimracingMachines maar voor de geringe meerprijs heb ik maar een Podium Hub besteld. Deze wordt als 't goed is rond 1 oktober geleverd.
Zonder al te veel details prijs te geven hier alvast een sneak peek van mijn eerste custom Wheel.
Alles is zelf gemaakt (met de 3d printer) op het stuur zelf na uiteraard. Dit is een DimSim R1
Zal het resultaat vlekkeloos zijn? Zeer waarschijnlijk niet
Maar wat is dit leuk om te doen, ik ben nu al aan het denken voor een volgend project terwijl deze nog niet eens af is

Eerdaags het soldeerwerk afmaken, aansluiten op de Arduino Micro, backplate met magnetische shifters erop en dan de Podium hub erop schroeven en we kunnen los. Helaas is de realiteit dat er wat meer werk in zit dan gedacht maar het geeft wel voldoening
Nee, hoor op de pro micro kan je ook joystick sketches zetten. Zo heb ik hem nu staan, omdat ik voornamelijk op pc race. Windows herkent hem als joystick/controllerkroegtijger schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:10:
[...]
Als je m op pc wil gebruiken werkt een Arduino Leonardo nog veel gemakkelijker aangezien daarop de Joystick Library op gebruikt kan worden. Je Arduino wordt dan als joystick in Windows herkent en werkt nagenoeg overal binnen. Met een Pro micro is dat niet het geval en ben je (erg) afhankelijk van SimHub in dat verband om emulatie te realiseren. (overigens heeft de leonardo dan weer geen I2C interfacing waardoor alle I2C / IIC hardware niet gaat werken. Met name displays kunnen dan een probleem geven)
Edit, was al gezegd
Ik zit zelf ook al een tijdje naar dat stuur te kijken, en het plastic schrikt me voor alsnog een beetje af, maar de prijs van een alternatief wat wel kwalitatief goed is, is ook niet iets om vrolijk van te worden. Een Augury F1S zou ik bijvoorbeeld een knap alternatief vinden, maar kost 2,5x zoveel. Barry van SRG had nog niet zo lang geleden een review van de McLaren GT3 (of liever gezegd van de conversion kit van SRM), en die opperde om de ruimtes tussen de plastic mountingholes op te vullen met epoxy. Leek mee een zeer aannemelijk alternatief. Dat haalt vast niet 100% van het gekraak en de feeling weg, maar voor de prijs van het stuurtje neem je dat nog wel voor lief dan lijkt me. Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om een behuizing te laten namaken van aluminium. Als je een beetje handig bent met CAD en een design kan maken ervan, is dat vast wel tegen een redelijke prijs bij een CNC-boer te laten fabriceren.MichaelJ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:20:
Ik wilde toch ook hier even mijn nieuwe avontuur kwijt, het is tenslotte het 'Racesturen' topic![]()
Die zijn meestal funest voor de bankrekeningTotdat er weer eens een impuls beslissing om de hoek kwam kijken bij mij...
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Op de foto zie ik volgens mij nu 4 buttons, 3 switches en 4 rotary encoders, klopt dat? En had je nog meer in de planning staan? (shifter-leds? sevseg-display voor versnelling of snelheid? Oled-display? is nog genoeg leuks te verzinnen natuurlijkIk besloot op een dag dus om mijn allereerste eigen custom wheel te gaan bouwen, nog geen 3 uur later waren alle onderdelen besteld en kon het allemaal niet snel genoeg gaan.
[Afbeelding]
Alles is zelf gemaakt (met de 3d printer) op het stuur zelf na uiteraard. Dit is een DimSim R1.
[Afbeelding]
Zal het resultaat vlekkeloos zijn? Zeer waarschijnlijk niet![]()
![]()
Maar wat is dit leuk om te doen, ik ben nu al aan het denken voor een volgend project terwijl deze nog niet eens af is![]()
Heb ik ook al wel eens naar zitten kijken, maar ik kreeg er vrij weinig hoogte van. Ik kwam niet zoveel documentatie tegen erover en is volgens mij ook niet compatible met SimHub, dus uiteindelijk ben ik toch maar voor de Arduino gegaan, mede ook vanwege de Chinese imitatie die er verkrijgbaar is en erg goed werkt.raymondw schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:41:
Ben zelf een Fan van de Teensy devices
En als je het echt ver doortrekt kun je alles in een custom design bouwen![]()
Wat is de meerwaarde precies om voor een Teensy te kiezen t.o.v. Arduino? Ik hou de optie natuurlijk graag open om weer nieuw speelgoed te kunnen bestellen
Ik denk niet dat dat het veel beter zal maken, maar wellicht als ik de shifters eens ga vervangen en het stuur open heb dat ik er gelijk epoxy in doe maar vraag me af of het uberhaupt effect heeft. Het is en blijft kunststof.kroegtijger schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:06:
[...]
Opperde om de ruimtes tussen de plastic mountingholes op te vullen met epoxy. Leek mee een zeer aannemelijk alternatief. Dat haalt vast niet 100% van het gekraak en de feeling weg
[...]
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Op de foto zie ik volgens mij nu 4 buttons, 3 switches en 4 rotary encoders, klopt dat? En had je nog meer in de planning staan? (shifter-leds? sevseg-display voor versnelling of snelheid? Oled-display? is nog genoeg leuks te verzinnen natuurlijk). Ziet er in ieder geval veel belovend uit voor alsnog
8 buttons, 3 toggle switches, 4 rotarys met push en 2 shifters. Totaal 28 functies dus.
Verder heb ik er bewust voor gekozen om er geen displays/leds etc etc op te doen. Waarom zul je denken? omdat ik er toch niets van zie met een VR bril op, dus waarom zou je
Ah, da's wel een sterk argument natuurlijkMichaelJ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:03:
[...]
Ik denk niet dat dat het veel beter zal maken, maar wellicht als ik de shifters eens ga vervangen en het stuur open heb dat ik er gelijk epoxy in doe maar vraag me af of het uberhaupt effect heeft. Het is en blijft kunststof.
8 buttons, 3 toggle switches, 4 rotarys met push en 2 shifters. Totaal 28 functies dus.
Verder heb ik er bewust voor gekozen om er geen displays/leds etc etc op te doen. Waarom zul je denken? omdat ik er toch niets van zie met een VR bril op, dus waarom zou je
Hoe bedoel je precies met "M'n rift lust qua stroom en data een behoorlijke slok en heeft eigen controller." of welke optie/hardware gebruik je hiervoor?kroegtijger schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:37:
[...]
Beetje afhankelijk van wat het is. Stuur heeft bijvoorbeeld eigen voeding en vraagt niet veel bandbreedte dus kan je prima combineren. M'n rift lust qua stroom en data een behoorlijke slok en heeft eigen controller. De arduinos hangen op een powered USB hub bij elkaar maar kan denk ik ook unpowered wel. Dat vraagt allemaal maar heel weinig. Voeg je leds toe, dan is al snel additionele voeding nodig maar dat doe je dan op de leds. Niet op de Arduino anders blaas je ze op. Max 800mA en dan push je het al redelijk op wat kan.
Belangrijk is dat je de kabels kort houdt. Dat voorkomt veel storingen
De Oculus Rift S heeft maar 1 USB3 aansluiting, maar dat is voor zowel data als alle voeding. Om die reden zit er een aparte USB3 controller op PCIe erbij in, zodat die meer dan genoeg bandbreedte heeft en z'n voeding niet deelt met andere devices. Het ding is al storingsgevoelig genoeg, dus daar wil ik echt niet nog iets bij hangen.Paulus07 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:21:
[...]
Hoe bedoel je precies met "M'n rift lust qua stroom en data een behoorlijke slok en heeft eigen controller." of welke optie/hardware gebruik je hiervoor?
Coolkroegtijger schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:25:
[...]
De Oculus Rift S heeft maar 1 USB3 aansluiting, maar dat is voor zowel data als alle voeding. Om die reden zit er een aparte USB3 controller op PCIe erbij in, zodat die meer dan genoeg bandbreedte heeft en z'n voeding niet deelt met andere devices. Het ding is al storingsgevoelig genoeg, dus daar wil ik echt niet nog iets bij hangen.
Welke controller gebruik je?
Ik heb nu nog een oude pricewatch: Asus U3S6 erin zitten, maar die hoop ik er morgen uit te mogen gooien als het nieuwe bordje met CPU binnen komtPaulus07 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:28:
[...]
Coolben hier nu voor een zelfde optie aan het kijken. Merk dat de rift het erg zwaar kan hebben op die enkele usb en dan last gaat geven mbt de tracking. Vaak ben ik dan weer minuten verder voor het weer werkend is en ik een race kan starten (mits ik dan nog zin heb...
)
Welke controller gebruik je?
Ik heb vandaag mijn Fanatec Clubsport F1 v2 binnen gekregen, wat een geweldig stuur is dit zeg! Ik kan alle belangrijke functies in F1 2019 nu op het stuur bedienen, echt heel fijn. Ik mis nu nog 8 functies en daarvoor ga ik een buttonbox bouwen.
Ik heb zojuist het volgende besteld
- 2x Arduino Pro Micro
- 16x Push Button Red
- 1x on/off switch (zitten er 5 in een verpakking)
- 1x Encoder (zitten er 3 in een verpakking)
Ik moet alleen nog 2 behuizingen vinden, ik wil het liefst de versie uit eerder gepost filmpje. Daarnaast moet ik nog carbon folie en bedrading bestellen en dan ben ik er wel.
Ik heb eigenlijk bijna alles dubbel besteld, ik wil eigenlijk wat meer op de buttonbox bouwen dan alleen de 8 missende functies maar hij moet wel overzichtelijk blijven. Voor het geld hoef je het ook niet te laten. Van de overgebleven spullen bouw ik nog een 2e buttonbox, just for fun en die schenk ik wel aan een vriend van me.
Ik heb zojuist het volgende besteld
- 2x Arduino Pro Micro
- 16x Push Button Red
- 1x on/off switch (zitten er 5 in een verpakking)
- 1x Encoder (zitten er 3 in een verpakking)
Ik moet alleen nog 2 behuizingen vinden, ik wil het liefst de versie uit eerder gepost filmpje. Daarnaast moet ik nog carbon folie en bedrading bestellen en dan ben ik er wel.
Ik heb eigenlijk bijna alles dubbel besteld, ik wil eigenlijk wat meer op de buttonbox bouwen dan alleen de 8 missende functies maar hij moet wel overzichtelijk blijven. Voor het geld hoef je het ook niet te laten. Van de overgebleven spullen bouw ik nog een 2e buttonbox, just for fun en die schenk ik wel aan een vriend van me.
Dat is lief van je!Madhouse1979 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:47:just for fun en die schenk ik wel aan een vriend van me.
Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.