Ik heb mijn SHH Newt shifter binnen en redelijk kunnen testen met Assetto Corsa en rFactor 2 hoewel de sim verder niet zoveel uitmaakt voor een shifter natuurlijk.

De SHH Newt shifter is het nieuweste model van SHH en is recent door Barry van SRG besproken ( zie
YouTube: SHH "NEWT" H-Pattern/Sequential Shifter Review )
Ik kan geen reviews maken zoals Barry dat doet dus dat ga ik niet eens proberen, wat ik wel kan is kort mijn ervaring over deze shifter delen.
Het kost je 112 euro euro om de shifter met L bracket bij je thuis te krijgen. Het geheel komt net verpakt in een kleine doos, na verzenden vanuit noord Spanje duurde het voor mij 4 dagen voordat ik hem in huis had.
De installatie is eenvoudig, je krijgt er een USB controller met tig knoppen bij waarbij elke knop een versnelling is.
Doordat Barry meteen alles op maximale weerstand had gezet verwachte ik een zeer lage weerstand tijdens het schakelen, ik heb de shifter op dit moment nog op de standaard lage weerstand staan en ik moet zeggen dat dit mij helemaal niet tegenvalt komende van de G25 shifter.
Komende van de G25 shifter (en volgens mij is de H-pattern mode van de G27 identiek) kan ik zeggen dat dit echt een leuke upgrade is. De extra weerstand van de shifter geeft je het gevoel van vertrouwen. Je hebt meer travel zonder dat het traag aanvoelt. Ik heb uren gereden en 1x een fout van mezelf te pakken wilde naar 5 maar kwam in 7 terecht. Ik denk dat dit meteen de meest gemaakt fout zal zijn aangezien je niet centraal zit (2 en 3) waar de veer je naartoe brengt en ook niet tegen een stop zit (zoals links van 1 en 2, en rechts van 7 en R).
Ik dacht dat ik vrij snel een andere shifter knob zou gaan bestellen maar dit werkt prima, ik rij met handschoenen en dan voel je niet dat je een 3d geprint iets in je handen hebt.
Je voelt, als je oplet, dat hij in de versnelling valt maar dit voel je niet tijdens het rijden, dan duw je hem tegen het einde van de faceplate en is het gevoel niet heel helder, het in de versnelling vallen is dus wat vaag.
Wanneer je uit de versnelling gaat voel je hem heel duidelijk uit eruit komen en redelijk krachtig centreren tussen 2 en 3.
Het geheel voelt behoorlijk solide en hoewel het minder degelijk zal zijn dan de bijna 3x zoveel kostende Fanatec shifter met USB adapter geeft het mij het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt met deze shifter.
Wellicht zal ik over een paar jaar upgraden naar een Heusinkveld H-pattern als ze met iets moois komen maar tot die tijd denk ik dat ik met deze shifter de beste bang voor de buck in huis heb gehaald, ik ben er erg over te spreken.
Als je naar sequential mode gaat (wat ongelofelijk makkelijk en snel is) heb je voor mijn gevoel op de standaard lage weerstand een prima sequentiële bak te pakken, ook hier niets om over te klagen en de weerstand is in het begin stevig maar als je die breekt schiet hij makkelijk door, precies zoals je met zo'n bak graag ziet.
Hier een video waarbij ik de standaard (lage) weerstand probeer te laten zien, echt goed gaat dat niet maar ik vind het zichtbaar dat deze veer in de laagste weerstand stand al aardig wat doet.
YouTube: SHH newt shifter default stiffness
Het leuke van de video is dat het voor mijn gevoel de kracht van de veer aardig weergeeft maar dat komt mogelijk omdat ik de video heb gemaakt en de veer ken, het zou zomaar kunnen dat het jullie helemaal niets zegt.