Zoveel nieuwe interesse van hardware fabrikanten in simracing tegenwoordig. Dat is leuk om te zien en voor ons als consumenten alleen maar positief.Luckeh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
Cosworth komt met een Simracing variant van hun stuur. Dit het stuur waar veel Tweakers inmiddels een Pokorny variant van gemaakt hebben.
[Twitter].
[Afbeelding] (click Tweet voor grotere pic).
Ik overweeg binnenkort de Sim Lab GT1-EVO in combinatie met de Logitech G Pro aan te schaffen om te gebruiken in GT7 en wellicht nog wat andere race simulatie games op PS of PC waar ik nog geen ervaring mee heb.
Sim Lab kan echter niet bevestigen dat deze combinatie compatibel met elkaar is. Is wellicht iemand deze combi al tegen gekomen?
De Logitech lijkt gebouwd te zijn om aan een bureau te bevestigen, ik kan mij niet voorstellen dat ze zo dom zijn om sim racing gear uit te sluiten, maar je weet maar nooit aangezien het een behoorlijk afwijkend formaat heeft van de concurrentie.
Sim Lab kan echter niet bevestigen dat deze combinatie compatibel met elkaar is. Is wellicht iemand deze combi al tegen gekomen?
De Logitech lijkt gebouwd te zijn om aan een bureau te bevestigen, ik kan mij niet voorstellen dat ze zo dom zijn om sim racing gear uit te sluiten, maar je weet maar nooit aangezien het een behoorlijk afwijkend formaat heeft van de concurrentie.
@PHiXioN Ik heb een treq one en daar past het stuur perfect op, misschien is dat ook een optie.
TREQ One of Sim-Lab GT1 Evo zijn beiden gewoon degelijke rigs. We hebben beiden rigs hier gehad 
De G Pro pas volgens mij perfect op beiden aangezien ze beiden een vergelijkbare wheeldeck gebruiken. Van de TREQ One weet ik het 100% zeker (zoals hierboven ook al is aangegeven).
De G Pro pas volgens mij perfect op beiden aangezien ze beiden een vergelijkbare wheeldeck gebruiken. Van de TREQ One weet ik het 100% zeker (zoals hierboven ook al is aangegeven).
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Goede tip, treq had ik nog niet op de radar. Ik keek eerst naar NLR maar als er alternatieven uit NL zijn die even goed of beter zijn heeft dat wel een streepje voor.
Zo lang de wheelbase schroefdraad heeft voor bouten en de wheeldeck voldoende groot is, is het een kwestie van paar extra gaten boren op de juiste plek zou ik zeggen...
Ik krijg over een maandje mijn PS VR2 en aangezien de volledige GT7 game te spelen is op de PS VR2 wil ik nu toch ook een stuur met pedalen. En dit moet dan allemaal gemonteerd worden op een playseat die je makkelijk kan inklappen/opbergen want ik wil mijn vriendin niet helemaal gek maken.
Ik kreeg van iemand anders 2 opties te horen. Thrustmaster T300 of de Logitech G923. Welke raden jullie aan voor gewoon zo nu en dan lekker te racen? En ik denk dan gewoon met de pedalen die bij de set zitten of is dat niet aan te bevelen?
En volgens mij is er maar 1 playseat geschikt en dat is de playseat challenge of zijn er nog meer goeie opties
Alles bij elkaar heb ik er wel iets van 500 voor over
Ik kreeg van iemand anders 2 opties te horen. Thrustmaster T300 of de Logitech G923. Welke raden jullie aan voor gewoon zo nu en dan lekker te racen? En ik denk dan gewoon met de pedalen die bij de set zitten of is dat niet aan te bevelen?
En volgens mij is er maar 1 playseat geschikt en dat is de playseat challenge of zijn er nog meer goeie opties
[ Voor 4% gewijzigd door Jesp_J op 19-01-2023 23:58 ]
T300 by far. Wellicht dat je wel ooit nog apart loadcell pedals wilt kopen, hetzij van TM of Fanatec ofzo.Jesp_J schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:57:
Ik krijg over een maandje mijn PS VR2 en aangezien de volledige GT7 game te spelen is op de PS VR2 wil ik nu toch ook een stuur met pedalen. En dit moet dan allemaal gemonteerd worden op een playseat die je makkelijk kan inklappen/opbergen want ik wil mijn vriendin niet helemaal gek maken.
[ Voor 5% gewijzigd door rsnubje op 20-01-2023 08:53 ]
Uplay: Red--Death
Probeer ook can de T300 de rs GT variant te krijgen, die heeft betere pedalen.Jesp_J schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:57:
500 gaat nipt worden. T300 is 350 ongeveer en Playseat Challenge 200 ongeveer.Jesp_J schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:57:
Ik heb deze combinatie gehad in het verleden. Ondertussen een upgrade van rig, stuur en pedalen. Ik was met dezelfde reden begonnen met een Challenge, maar als je het leuk vindt zal je toch ooit upgraden, ongeacht wat je vriendin zegt
T300 is net een stapje hoger dan de Logitech. Prima om mee te starten en een lange tijd erna. Mijn stuur was het laatste wat een upgrade kreeg dus.
De Logitech is luidruchtiger (vervelend voor jouw vriendin) en "hakt" meer. De T300 is smoother.
Ik spreek over de T300 RS GT inderdaad. Die heeft een optionele brake mod op de rem wat heel nuttig is om een beetje een loadcell gevoel te krijgen. Ik heb mijn T300 RS GT net verkocht op V&A voor 200 EUR inclusief verzending. Was in perfecte staat en met originele verpakking. Dus als je het in het oog houdt, kan je misschien wel tweedehands op de kop tikken. Ze komen regelmatig wel op de markt van mensen die ofwel stoppen ofwel upgraden.
[ Voor 13% gewijzigd door Flying Hawkic op 20-01-2023 09:19 ]
Dat helpt zeker mee in de gunningsfactor. Los daarvan neig ik nu sowieso meer naar de One omdat ze expliciet aangeven dat het werkt met de G Pro.Simbob schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:34:
TREQ bestaat uit een aantal mensen van hier.
Bij Sim Lab heb ik navraag gedaan en krijg ik als reactie dat het zou moeten werken maar dat ze het niet zeker weten. Dan denk ik toch wel van jongens, zoveel serieuze sturen zijn er niet. Volgens mij hoeven ze Logitech alleen maar te vragen en krijgen ze zo een demo opgestuurd. Zo niet had er op zijn minst 1 besteld om te testen en retour te sturen zodat je dit mee kan geven in de compatibility specs.
Doen danPHiXioN schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:18:
[...]
Los daarvan neig ik nu sowieso meer naar de One
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Ik heb een jaar geleden een aluminium profiel rig gekocht bij aluxprofiel, die waren destijds flink de goedkoopste, heb er nog steeds veel plezier aan en het is kwalitatief zeer hoogwaardig (en ook compatibel met dingen voor andere merken rigs, zolang het aluminum profiel is, heb er laatst nog nieuwe seat brackets op gezet van trakracer)PHiXioN schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:18:
[...]
Dat helpt zeker mee in de gunningsfactor. Los daarvan neig ik nu sowieso meer naar de One omdat ze expliciet aangeven dat het werkt met de G Pro.
Bij Sim Lab heb ik navraag gedaan en krijg ik als reactie dat het zou moeten werken maar dat ze het niet zeker weten. Dan denk ik toch wel van jongens, zoveel serieuze sturen zijn er niet. Volgens mij hoeven ze Logitech alleen maar te vragen en krijgen ze zo een demo opgestuurd. Zo niet had er op zijn minst 1 besteld om te testen en retour te sturen zodat je dit mee kan geven in de compatibility specs.
[ Voor 7% gewijzigd door Kalder op 20-01-2023 16:08 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ik heb gisteren mijn tweedehands T300RS GT en playseat challenge opgehaald/binnen gekregen. Heb direct het stuur geupdate naar firmware versie 34.
Daarna heb ik hem aan de PS5 gehangen en heb ik daar de volgende settings gebruikt in GT7:
Steering sensitivity 7
Force Feedback max torque 4
Force Feedback sensitivity 1
Ik moet zeggen dat ik het nog best wel lastig vind zo rijden met een stuur op de PS5. Ik dacht dat ik in het echt beter kon rijden (maar dan rijd ik eigenlijk ook nooit harder dan 130). Maar ook mijn ronde tijden die ik met de dualsense heb gehaald heb ik nog niet kunnen verbreken.
Zijn mijn settings goed of moet ik daar iets aan veranderen? En zijn er nog andere settings die ik moet aanpassen om mijn ronde tijden te verbeteren met het stuur?
Daarna heb ik hem aan de PS5 gehangen en heb ik daar de volgende settings gebruikt in GT7:
Steering sensitivity 7
Ik moet zeggen dat ik het nog best wel lastig vind zo rijden met een stuur op de PS5. Ik dacht dat ik in het echt beter kon rijden (maar dan rijd ik eigenlijk ook nooit harder dan 130). Maar ook mijn ronde tijden die ik met de dualsense heb gehaald heb ik nog niet kunnen verbreken.
Zijn mijn settings goed of moet ik daar iets aan veranderen? En zijn er nog andere settings die ik moet aanpassen om mijn ronde tijden te verbeteren met het stuur?
Is het de eerste keer dat je een stuur gebruikt ipv een controller?Jesp_J schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:54:
Ik heb gisteren mijn tweedehands T300RS GT en playseat challenge opgehaald/binnen gekregen. Heb direct het stuur geupdate naar firmware versie 34.
Daarna heb ik hem aan de PS5 gehangen en heb ik daar de volgende settings gebruikt:
Steering sensitivity 7
In het begin is het gewoon heel veel oefenen, wanneer je redelijk goed bent met een controller duurt het best een tijdje om die tijden te kunnen evenaren met een stuur.
Speel je GT7? De force feedback van GT7 is helemaal om zeep geholpen en bied geen goede speel ervaring met stuur helaas.
Ongeacht de game waarover het gaat moet je zien dat de stuurinput bij voorkeur liniair is. Welke sensitivity je daarvoor moet instellen kan per game verschillen (meestal 50 of 'het midden')Jesp_J schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:54:
Daarna heb ik hem aan de PS5 gehangen en heb ik daar de volgende settings gebruikt:
Steering sensitivity 7
Als het de eerste keer is dat je een stuur gebruikt, is het even aanpassen. Maar eens je het gewoon bent, ga je niet meer terug kunnen. Kan ook afhangen van de game; Welke speel je?Jesp_J schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:54:
Steering sensitivity 7
O ja dat was ik nog vergeten te melden de settings die ik schreef zijn bij de game GT7.
Ik lees nu hierboven dat ze de Force Feedback van GT7 hebben verpest in een update. Kunnen ze dat dan niet weer fixen in nieuwe update?
Ik ben wel heel erg benieuwd naar GT7 met stuur en PS VR2 straks. Zonder stuur GT7 in VR spelen kan gewoon niet naar mijn mening.
Ik lees nu hierboven dat ze de Force Feedback van GT7 hebben verpest in een update. Kunnen ze dat dan niet weer fixen in nieuwe update?
Ik ben wel heel erg benieuwd naar GT7 met stuur en PS VR2 straks. Zonder stuur GT7 in VR spelen kan gewoon niet naar mijn mening.
Toen ik overschakelde van controller naar stuur heeft het ongeveer 2 maand geduurd voordat ik mijn controller tijden haalde. Zal natuurlijk afhangen van hoe vaak je speelt maar het duurt dus evenJesp_J schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:54:
Steering sensitivity 7
Even op de tanden bijten
Ik denk dat het grootste deel van VR spelers straks gewoon nog steeds met controller zal spelen.Jesp_J schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:41:
O ja dat was ik nog vergeten te melden de settings die ik schreef zijn bij de game GT7.
Aan de andere kant als je de PSVR2 kunt verantwoorden, kun je lijkt me ook wel een simpel stuurtje verantwoorden, maar dan moet je er alsnog ruimte voor hebben.
Mocht GT7 beschikbaar zijn voor PCVR, dan zou ik overwegen om hem te kopen om wat casual te racen.
Benieuwd of de nieuwe Forza PCVR zal ondersteunen. Ik vrees ervoor want het blijft op dat vlak zeer stil.
Benieuwd of de nieuwe Forza PCVR zal ondersteunen. Ik vrees ervoor want het blijft op dat vlak zeer stil.
Ik kwam voor de TLC m pedalen een goedkope mod tegen https://www.youtube.com/watch?v=OmA11LLa9Yo Ik heb nu grotendeels de veren door silicone rubber ringen vervangen en dat voelt een stuk realistischer en vooral met trail braking
Ook wel gek eigelijk toch? Dan gebruik je VR vanwege, neem ik aan, immersie. En dan ga je zogenaamd met een controller sturen.Kalder schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:26:
[...]
Ik denk dat het grootste deel van VR spelers straks gewoon nog steeds met controller zal spelen.
Aan de andere kant als je de PSVR2 kunt verantwoorden, kun je lijkt me ook wel een simpel stuurtje verantwoorden, maar dan moet je er alsnog ruimte voor hebben.
Ik kan me dit nauwelijks voorstellen.
Ik voelde me toch vrij immersed met Driveclub VR met alleen maar een controllertje, in die tijd had ik nog geen stuur.Schuey schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Ook wel gek eigelijk toch? Dan gebruik je VR vanwege, neem ik aan, immersie. En dan ga je zogenaamd met een controller sturen.
Ik heb vroeger eens een keer geprobeerd om rechtstaand met een controller in VR Project Cars 2 te spelen.Schuey schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Ook wel gek eigelijk toch? Dan gebruik je VR vanwege, neem ik aan, immersie. En dan ga je zogenaamd met een controller sturen.
Ik was misselijk na twee rondjes.
Dus ik denk ook dat je een grotere kans hebt op misselijkheid als je geen stuur gebruikt, omdat je bewegingen totaal niet kloppen met de bewegingen die je hersenen denken dat je maakt door hetgeen je ziet. Door je bewegingen in het echt zoveel mogelijk te laten overeenstemmen met wat je in VR ziet, kan je je hersenen goed foppen en de kans op misselijkheid best verkleinen.
Ik denk dat het vooral is wat je gewend bent, als je gewend bent om met controller te racen zal het in VR ook wel lukken mits je er niet te misselijk van wordt, maar die motion sickness is per persoon verschillend, de een is er gevoelig voor de ander niet, maar denk dat als je er last van hebt, je met stuur er ook last van zult hebben, en staand racen heb ik nog nooit gedaan XD je kunt in VR prima met controller zitten spelen, er is geen reden om ervoor te moeten staan. Kan me wel voorstellen dat het in VR dan wel heel raar wordt, aangezien je normaal in de auto zit.Flying Hawkic schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb vroeger eens een keer geprobeerd om rechtstaand met een controller in VR Project Cars 2 te spelen.
Ik was misselijk na twee rondjes.
Dus ik denk ook dat je een grotere kans hebt op misselijkheid als je geen stuur gebruikt, omdat je bewegingen totaal niet kloppen met de bewegingen die je hersenen denken dat je maakt door hetgeen je ziet. Door je bewegingen in het echt zoveel mogelijk te laten overeenstemmen met wat je in VR ziet, kan je je hersenen goed foppen en de kans op misselijkheid best verkleinen.
[ Voor 14% gewijzigd door Kalder op 31-01-2023 14:25 ]
offtopic:
Mochten er nog luitjes op zoek zijn naar de Fantatec Gran Turismo DD Pro 8nm. Deze is weer op voorraad bij Fanatec
Mochten er nog luitjes op zoek zijn naar de Fantatec Gran Turismo DD Pro 8nm. Deze is weer op voorraad bij Fanatec
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
InteressantMalle-piet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:46:
Ik kwam voor de TLC m pedalen een goedkope mod tegen https://www.youtube.com/watch?v=OmA11LLa9Yo Ik heb nu grotendeels de veren door silicone rubber ringen vervangen en dat voelt een stuk realistischer en vooral met trail braking
Over de nieuwe pedalen: ik heb laatst mijn TS-PC vervangen door een VRS DirectForce (bevalt prima) en zat te dubben om ook mijn T-LCM te upgraden. Na een afgeketste deal voor een set BJ Steel pedalen bedacht ik me dat ik misschien toch beter eerst kon gaan wennen aan het nieuwe stuur voordat ik alles zou upgraden, maar het bleef in m'n hoofd zitten - en als iets eenmaal in m'n hoofd zit... Gisteren zag ik een aanbieding voor een nieuwe Meca Cup 1 3-pedaal set voor €459 (via Simraceshop.nl, was kennelijk de laatste set die ze hadden) en heb ik toch maar toegeslagen. Volgens mij wel een prima deal. Ook nog wel met een schuin oog naar VRS gekeken en die zullen nog wel wat beter zijn, maar dit zal ook een mooie upgrade zijn. Ben heel benieuwd!
[ Voor 34% gewijzigd door Piggen op 31-01-2023 16:29 ]
Wellicht zijn de mensen die dat eens hebben geprobeerd ook dun gezaaid. Je mist niets!Kalder schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:07:
[...]
Ik denk dat het vooral is wat je gewend bent, als je gewend bent om met controller te racen zal het in VR ook wel lukken mits je er niet te misselijk van wordt, maar die motion sickness is per persoon verschillend, de een is er gevoelig voor de ander niet, maar denk dat als je er last van hebt, je met stuur er ook last van zult hebben, en staand racen heb ik nog nooit gedaan XD je kunt in VR prima met controller zitten spelen, er is geen reden om ervoor te moeten staan. Kan me wel voorstellen dat het in VR dan wel heel raar wordt, aangezien je normaal in de auto zit.
Nou, ik had nog medium soft rubber cones die ik van een m6 gat heb voorzien en op maat gesneden, m6 ringen ertussen en bovenin de rode veer. Ik ben er over te spreken al moet ik eerst nog wennen, maar het voelt wel als een echt rempedaal aan, je kunt goed ofwel beter dan de veren doseren.Piggen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:45:
[...]
InteressantIk stuitte hier ook ooit eens op, maar ik kon die rubbers toen nergens vinden. Toen maar een andere mod gekocht. Ik zie de rubbers nu wel weer bij Amazon - wel één negatieve review over de duurzaamheid tov de zwarte uitvoering, al zegt dat misschien niet alles. Het is dat ik net nieuwe pedalen heb besteld, anders had ik het graag geprobeerd.
Over de nieuwe pedalen: ik heb laatst mijn TS-PC vervangen door een VRS DirectForce (bevalt prima) en zat te dubben om ook mijn T-LCM te upgraden. Na een afgeketste deal voor een set BJ Steel pedalen bedacht ik me dat ik misschien toch beter eerst kon gaan wennen aan het nieuwe stuur voordat ik alles zou upgraden, maar het bleef in m'n hoofd zitten - en als iets eenmaal in m'n hoofd zit... Gisteren zag ik een aanbieding voor een nieuwe Meca Cup 1 3-pedaal set voor €459 (via Simraceshop.nl, was kennelijk de laatste set die ze hadden) en heb ik toch maar toegeslagen. Volgens mij wel een prima deal. Ook nog wel met een schuin oog naar VRS gekeken en die zullen nog wel wat beter zijn, maar dit zal ook een mooie upgrade zijn. Ben heel benieuwd!
Zag nu ook dat andere varianten van de CSL DD weer te pre-orderen zijn. Verwachte leverdata:mydogisgone schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:23:
offtopic:
GT DD Pro Wheel Base: 10 maart
WRC bundle: 24 maart
CSL DD 8 Nm: 24 maart
CSL DD 5 Nm: 11 april
Ik speel met een DD pro set met V3 pedalen, maar ik heb het idee dat ik heel snel niks meer in het stuur voel als ik stuuruitslag heb. Het voelt hetzelfde als onderstuur (glijden over de voorwielen) maar ik denk niet dt het dat is.
Staat er iets fout bij de instellingen ofzo? Iemand die correcte instellingen heeft voor de wheelbase?
Ik speel vooral F1 22 op een PS4
Staat er iets fout bij de instellingen ofzo? Iemand die correcte instellingen heeft voor de wheelbase?
https://forum.fanatec.com...atec-recommended-settingspilskes schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:50:
Ik speel met een DD pro set met V3 pedalen, maar ik heb het idee dat ik heel snel niks meer in het stuur voel als ik stuuruitslag heb. Het voelt hetzelfde als onderstuur (glijden over de voorwielen) maar ik denk niet dt het dat is.
Meestal werkt dat wel redelijk wat er staan op het forum.
De data schuiven al weer op zo te zien, gisteravond eenn CSL DD 5Nm besteld met een verwachte leverdatum van 24 maart.Piggen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51:
[...]
Zag nu ook dat andere varianten van de CSL DD weer te pre-orderen zijn. Verwachte leverdata:
GT DD Pro Wheel Base: 10 maart
WRC bundle: 24 maart
CSL DD 8 Nm: 24 maart
CSL DD 5 Nm: 11 april
Is dat niet clipping wat je daar beschrijft?pilskes schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:50:
Nope, of je moet wat anders bedoelen dan dit:
clipping is a term used by F1 teams to describe the harvesting of energy that takes place.
clipping is a term used by F1 teams to describe the harvesting of energy that takes place.
Ja, clipping bij wheel bases betekent dat de base FFB genereert die over zijn kunnen heen gaat en daardoor de FFB niet goed meer kan overbrengen aan de gebruiker. Vaak uit zich dat in 1 grote tril actie ipv meerdere, maar met meer of minder trilling, zoals zou moeten bijv, bij het over een curb rijden. Vaak gebeurt dat als de FFB op max staat.pilskes schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:01:
Nope, of je moet wat anders bedoelen dan dit:
Misschien kan iemand het beter uitleggen dan dit, maar ik heb het geprobeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door rsnubje op 03-02-2023 15:06 ]
vergelijk het met een luidspreker die je veel te hard hebt gezet: een vervormde geluidsbrei waar weinig muzikaals in te herkennen valt. Met clipping doe je hetzelfde: je vraagt teveel van de wheelbase waardoor individuele effecten niet meer te herkennen zijn. Probeer het eerst eens door de settings wat terug te schroeven (ffb op 80% bijvoorbeeld)rsnubje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Ja, clipping bij wheel bases betekent dat de base FFB genereert die over zijn kunnen heen gaat en daardoor de FFB niet goed meer kan overbrengen aan de gebruiker. Vaak uit zich dat in 1 grote tril actie ipv meerdere, maar met meer of minder trilling, zoals zou moeten bijv, bij het over een curb rijden. Vaak gebeurt dat als de FFB op max staat.
Misschien kan iemand het beter uitleggen dan dit, maar ik heb het geprobeerd.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Clippen uit zich inderdaad in een 'dood' gevoel. Je base stuurt 100% kracht uit, waardoor de details verloren gaan. Zeg maar kort door de bocht: de basis kracht in een bocht zit op 100%, je rijdt over een hobbel waardoor hij 105% moet uitsturen, maar dat kan niet, dus je voelt een monotome constante kracht van 100%.
Het helpt inderdaad door de ffb iets terug te schroeven. Dat kan in je wheel base, maar ook in game
Ik heb met de fanatec DD in ACC bij de ffb van de base op 45% staan, en in game op 60% (ongeveer, zo uit m'n hoofd). Het is even proberen wat een goede waarde is
Het helpt inderdaad door de ffb iets terug te schroeven. Dat kan in je wheel base, maar ook in game
Ik heb met de fanatec DD in ACC bij de ffb van de base op 45% staan, en in game op 60% (ongeveer, zo uit m'n hoofd). Het is even proberen wat een goede waarde is
Als complete race newbie heb ik onlangs geprobeerd met toetsenbord & muis een virtuele auto te besturen. Niet echt een succes, dus nu ben ik aan het kijken naar een stuur. Het hoeft absoluut niks high-end te zijn met schakelen in microseconden of wat dan ook. Sturen, gasgeven en remmen, that's it.
Maar...ik kan mijn benen niet gebruiken. Een set met pedalen gaat het dus niet worden voor mij. Ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoop dat de kenners hier wellicht tips hebben. Misschien zoek ik wel iets wat er gewoon niet is, of wat niet mogelijk is. Dan ben ik snel klaar
Maar...ik kan mijn benen niet gebruiken. Een set met pedalen gaat het dus niet worden voor mij. Ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoop dat de kenners hier wellicht tips hebben. Misschien zoek ik wel iets wat er gewoon niet is, of wat niet mogelijk is. Dan ben ik snel klaar
Wellicht dat een Fanatec CSL DD in combinatie met een McLaren v2 stuurtje dan wat voor je is. Daar kun je de twee extra flippers op het stuur gebruiken als gaspedaal en rempedaal. Zelf geen ervaring mee maar weet dat er mensen zijn die het op die manier gebruiken.WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
Als complete race newbie heb ik onlangs geprobeerd met toetsenbord & muis een virtuele auto te besturen. Niet echt een succes, dus nu ben ik aan het kijken naar een stuur. Het hoeft absoluut niks high-end te zijn met schakelen in microseconden of wat dan ook. Sturen, gasgeven en remmen, that's it.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Of een controler proberen. Dan heb je ook al analoge input met de joystick voor sturen en met de trigger buttons voor gas/rem. Niet dezelfde ervaring als een stuur natuurlijk maar werkt voor mij ook vele malen beter dan een toetsenbord dat alleen binaire knoppen heeft.WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
Dat ziet er wel erg interessant uit. Nog even een beetje buiten budget, maar ik ga het zeker onthouden. Dank!Himalaya schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Wellicht dat een Fanatec CSL DD in combinatie met een McLaren v2 stuurtje dan wat voor je is. Daar kun je de twee extra flippers op het stuur gebruiken als gaspedaal en rempedaal. Zelf geen ervaring mee maar weet dat er mensen zijn die het op die manier gebruiken.
Een controller is eigenlijk wel een heel slimme, laagdrempelige optie. Ga ik ook mee puzzelenPhilip Ross schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:57:
[...]
Of een controler proberen. Dan heb je ook al analoge input met de joystick voor sturen en met de trigger buttons voor gas/rem. Niet dezelfde ervaring als een stuur natuurlijk maar werkt voor mij ook vele malen beter dan een toetsenbord dat alleen binaire knoppen heeft.
[ Voor 0% gewijzigd door WheeleE op 07-02-2023 07:26 . Reden: typo ]
@WheeleE, zoek een stuurtje met 2 analoge inputs, veel stuurtjes met een onboard clutch hebben dat.
Ik herinner me dat Nils de Logitech DD heeft gereviewed en zo heeft gereden.
YouTube: PRO Sim Racer tests NEW Logitech PRO Wheel! It has only ONE WEAKNESS
Ik herinner me dat Nils de Logitech DD heeft gereviewed en zo heeft gereden.
YouTube: PRO Sim Racer tests NEW Logitech PRO Wheel! It has only ONE WEAKNESS
[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 08-02-2023 11:17 ]
zoek een stuurtje met 2 analyse analoge inputs, veel stuurtjes met een onboard clutch hebben dat
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Kostentechnisch is dit denk ik de meest voordelige optie.WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Een controller is eigenlijk wel een heel slimme, laagdrempelige optie. Ga ik ook mee puzzelen
Weet niet op welk platform je speelt, maar eventueel heb ik nog wel een antieke Logitech Momo Racing voor je. De flippers achter het stuur zijn analoog, dan kan die gebruiken voor rem en gas. Maar denk dat die mogelijk alleen nog op PC werkt of helemaal niet meer. Als ik hem in mijn chaoskamer terug kan vinden mag je hem van mij hebben voor de verzendkosten.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Wat suggesties,WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
Misschien zoek ik wel iets wat er gewoon niet is, of wat niet mogelijk is. Dan ben ik snel klaar
https://www.simability.com/
https://teambrit.co.uk/hand-control-technology/
https://www.3drap.it/prod...brake-gaming-is-possible/
https://www.racedepartmen...physical-handycap.175177/
Fanatec heeft wat sturen met analoge paddles (weet het 100% zeker van de McLaren en de APM module) die je kunt gebruiken als rem / gaspedaal. Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik bakte er helemaal niets van... maar ik heb mensen met een handicap snellere rondjes neer zien zetten dan mij waarschijnlijk ooit gaat lukken met een volledig functioneel fysiek gestel
Je kan vrij simpel wel met arduino iets in elkaar zetten wat in ieder geval je wat op weg kan helpen. ik zag hierboven al de oplossing voorbij komen. 2 flippers op het stuur. Zon stuur is vrij prijzig maar als voorstap of tussenstap zou je dus met arduino en 3d printen wel vrij makkelijk iets kunnen maken.WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
Mocht het je tegenvallen om informatie te vinden dan zou ik je er wel mee willen helpen om iets te ontwikkelen/te maken.
zoiets als DIT kan altijd nog
[ Voor 5% gewijzigd door WeeDzi op 07-02-2023 13:00 ]
Zojuist zitten prutsen met een controller en daar zit zeker potentie in heb ik het gevoel. Het sturen met de joystick voelt nog heel houterig maar dat is een kwestie van oefenen. Ik kan gewoon nog totaal niet racen, dat is de hoofdoorzaak.
Mocht ik de smaak écht te pakken krijgen, beter worden, én meer budget hebben dan ga ik zeker de andere hier genoemde opties proberen.
Mocht ik de smaak écht te pakken krijgen, beter worden, én meer budget hebben dan ga ik zeker de andere hier genoemde opties proberen.
Hier wonen twee kinderen die niet met hun voeten bij de pedalen kunnen. Als voorbeeld mijn vorige stuur waarbij ik de rode knop instelde als gas en de gele als rem. Een prima oplossing met vele stuurtjes haalbaar verwacht ik.WheeleE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gARTqZz7JGnLnQ7Shz9j4PkH.jpg?f=user_large)
Ps. Met een controller racen vind ik totaal niet vergelijkbaar met een stuurtje qua beleving en lijkt me ook lastig in te schatten of je simracen dus leuk vind. Ik ben echt verliefd geworden op simracen toen ik een stuurtje ging gebruiken ipv arcade style controller. Zou het op zijn minst proberen ergens te testen.
[ Voor 12% gewijzigd door OFV op 07-02-2023 23:32 ]
Voor zover ik de techniek begrijp zijn een stuur en controllerjoystick soort van analoog (een beetje signaal, heel veel signaal), en zijn knoppen aan of uit. Hoe bruikbaar/handig zijn knoppen voor gasgeven en remmen in vergelijking met triggers/joysticks?OFV schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:30:
[...]
Hier wonen twee kinderen die niet met hun voeten bij de pedalen kunnen. Als voorbeeld mijn vorige stuur waarbij ik de rode knop instelde als gas en de gele als rem. Een prima oplossing met vele stuurtjes haalbaar verwacht ik.
[Afbeelding]
Ps. Met een controller racen vind ik totaal niet vergelijkbaar met een stuurtje qua beleving en lijkt me ook lastig in te schatten of je simracen dus leuk vind. Ik ben echt verliefd geworden op simracen toen ik een stuurtje ging gebruiken ipv arcade style controller. Zou het op zijn minst proberen ergens te testen.
In de regen op Spa gaat een aan/uit knop best lastig worden denk ikWheeleE schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:01:
[...]
Voor zover ik de techniek begrijp zijn een stuur en controllerjoystick soort van analoog (een beetje signaal, heel veel signaal), en zijn knoppen aan of uit. Hoe bruikbaar/handig zijn knoppen voor gasgeven en remmen in vergelijking met triggers/joysticks?

Het was een beetje onhandig geformuleerd inderdaadHimalaya schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:07:
[...]
In de regen op Spa gaat een aan/uit knop best lastig worden denk ik
Ik bedoelde dat een knop óf een signaal stuurt, óf niks. Dus een beetje gasgeven of remmen lukt daar niet mee. Met pedalen of analoge flippers/triggers kan dat wel. Hoe merkbaar en bezwaarlijk is dat verschil?
Daar heb je gelijk in dat werkt inderdaad niet. Niet aan gedacht. Heb nu het fanatec gt3 stuur en die heeft inderdaad achterop wel pedals die je gedeeltelijk indrukt. Echter krijg ik die op bijvoorbeeld mijn xbox niet werkend als gas/rem.WheeleE schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:01:
[...]
Voor zover ik de techniek begrijp zijn een stuur en controllerjoystick soort van analoog (een beetje signaal, heel veel signaal), en zijn knoppen aan of uit. Hoe bruikbaar/handig zijn knoppen voor gasgeven en remmen in vergelijking met triggers/joysticks?
Ja, dat bedoelde ik met aan/uit, alles of niks. En dat is best bezwaarlijk bij het racen. Zowel bij het remmen als het gasgeven gebruik je toch erg veel tussenliggende standen. Ik zou dan ook echt kijken of je iets met een analoog signaal kunt krijgen.WheeleE schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Het was een beetje onhandig geformuleerd inderdaad.
Ik bedoelde dat een knop óf een signaal stuurt, óf niks. Dus een beetje gasgeven of remmen lukt daar niet mee. Met pedalen of analoge flippers/triggers kan dat wel. Hoe merkbaar en bezwaarlijk is dat verschil?
Ik weet nog dat ik in het PS2 tijdperk vaak speelde met 1 joystick om te sturen en 1 voor het gas/remmen, misschien dat dat iets is? Mocht je een controller hebben natuurlijk en dit nog mogelijk zijn.
Daarnaast hebben nieuwe(re) controllers dacht ik ook analoge triggers, maar dit weet ik niet zeker.
Daarnaast hebben nieuwe(re) controllers dacht ik ook analoge triggers, maar dit weet ik niet zeker.
De Nacon PS4/PC controller die ik gisteren heb geprobeerd heeft analoge triggers. De joystick voor het sturen is nog een beetje behelpen/oefenen. Voor nu om een beetje feeling met racen te krijgen vind ik het prima. Upgraden kan altijd nog.
Ligt natuurlijk sterk aan het soort games dat je speelt.Himalaya schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Ja, dat bedoelde ik met aan/uit, alles of niks. En dat is best bezwaarlijk bij het racen. Zowel bij het remmen als het gasgeven gebruik je toch erg veel tussenliggende standen. Ik zou dan ook echt kijken of je iets met een analoog signaal kunt krijgen.
In arcade is dat meestal geen probleem (wat de meeste kinderen toch spelen).
In een sim is het natuurlijk onmogelijk. In simcade zoals Forza of Gran Turismo hangt het ervan af welke in-game hulpmiddelen je inschakelt.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen Logitech en Fanatec. Hebben jullie wellicht ervaring met de compatibiliteit van Fanatec sturen op de PS4 en 5 die niet onderdeel zijn van de GT bundel?
Ik begrijp dat de kwaliteit van het wiel niet best is en na een jaar versleten is, daarom denk ik aan iets als de ClubSport RS. Er staan echter allemaal disclaimers bij qua compatibiliteit en online lees ik ook wat mensen die rapporteren dat knoppen niet naar behoren werken in bvb ACC.
Ik heb wel een snelle laptop waar ik ook op kan racen maar de voorkeur gaat voor nu naar PlayStation om te gamen aangezien die pc meer voor videobewerking is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik begrijp dat de kwaliteit van het wiel niet best is en na een jaar versleten is, daarom denk ik aan iets als de ClubSport RS. Er staan echter allemaal disclaimers bij qua compatibiliteit en online lees ik ook wat mensen die rapporteren dat knoppen niet naar behoren werken in bvb ACC.
Ik heb wel een snelle laptop waar ik ook op kan racen maar de voorkeur gaat voor nu naar PlayStation om te gamen aangezien die pc meer voor videobewerking is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Als je de DD pro (Fanatec) los koopt en er een stuur bij koopt zit je altijd wel goed. Op de Fanatec site staat precies welk stuur op welk platvorm werkt.PHiXioN schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:18:
Ik ben nog aan het twijfelen tussen Logitech en Fanatec. Hebben jullie wellicht ervaring met de compatibiliteit van Fanatec sturen op de PS4 en 5 die niet onderdeel zijn van de GT bundel?
Met de Logitech heb je eigenlijk ook geen miskoop. Maar zodra mensen Logitech lezen is het bij de meesten bij voorbaat al minder als Fanatec.
Ik heb ze allebei en heb over Fanatec maar ook over de Logitech niets te klagen. De Logitech heb ik gekocht omdat er spellen zijn zoals Snowrunner die heel slecht met Fanatec stuurtjes omgaan. Sindsdien ligt de Fanatec werkloos toe te kijken en race ik lekker met de Logitech.
Zowel op de PC als Playstation 5 werken ze allebei erg goed.
Ik ben vergeten te vermelden dat ik nu de Logitech G pro racing wheel heb inc de pedalen. Het is alleen jammer dat er (nog) geen formule stuur is anders was ik helemaal happy.
[ Voor 5% gewijzigd door Edwinlzv op 14-02-2023 21:31 ]
Ik heb verschillende stuurtjes en allerlei andere stuff gehad van logitech, altijd met veel plezier mee gespeeld, ik ga nu de G923 kopen 🤗Edwinlzv schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:59:
[...]
Als je de DD pro (Fanatec) los koopt en er een stuur bij koopt zit je altijd wel goed. Op de Fanatec site staat precies welk stuur op welk platvorm werkt.
Met de Logitech heb je eigenlijk ook geen miskoop. Maar zodra mensen Logitech lezen is het bij de meesten bij voorbaat al minder als Fanatec.
Ik heb ze allebei en heb over Fanatec maar ook over de Logitech niets te klagen. De Logitech heb ik gekocht omdat er spellen zijn zoals Snowrunner die heel slecht met Fanatec stuurtjes omgaan. Sindsdien ligt de Fanatec werkloos toe te kijken en race ik lekker met de Logitech.
Zowel op de PC als Playstation 5 werken ze allebei erg goed.
Voor PlayStation geldt dat compatibiliteit in de base zit. Daar hoef je in dit geval dus alleen op te letten. Als je een GT DD Pro neemt, zal je met elk stuur verder af kunnen en hoef je daar verder dus niet over na te denken.PHiXioN schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:18:
Qua kwaliteit is het bij Fanatec altijd wel dik in orde, maar valt of staat natuurlijk ook wel met hoe je de rommel behandelt. Ga je er netjes mee om, dan kan het echt wel lang mee gaan. Rij je dagelijks meerdere uren, geen handschoenen, scherpe voorwerpen zoals ringen, dan zal het allemaal veel sneller slijten. Kies je voor de duurdere stuurtjes met leer, dan kan het nog veel langer mee uiteraard.Ik begrijp dat de kwaliteit van het wiel niet best is en na een jaar versleten is, daarom denk ik aan iets als de ClubSport RS. Er staan echter allemaal disclaimers bij qua compatibiliteit en online lees ik ook wat mensen die rapporteren dat knoppen niet naar behoren werken in bvb ACC.
ik heb zelf jarenlang met veel plezier gebruik gemaakt van Thrustmaster, wat redelijk in dezelfde hoek als Logitech zit. Werkt prima, maar als je eenmala met een DD van Fanatec onderweg bent, dan voelt zo'n Thrustmaster of Logitech plots toch wat als een gamecontroller, terwijl Fanatec meer naar een simulatie voelt.Ik heb wel een snelle laptop waar ik ook op kan racen maar de voorkeur gaat voor nu naar PlayStation om te gamen aangezien die pc meer voor videobewerking is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Bedankt voor de reacties. De Logitech G Pro waar ik naar kijk is schijnbaar een enorme step up van de andere range van ze of ten opzichte van bvb thrustmaster. Zelfs beter dan de Fanatec instappers op veel fronten. Het voornaamste wat me tegen staat aan de Logitech is dat je geen keus hebt qua sturen en pedalen. Verder is het wel aan de prijs maar als je de GT DD Pro combineert met een ClubSport stuur en pedalen komt je ook aardig in de buurt van hetzelfde bedrag. True force hoor je ook zeer uiteenlopende reacties over dus weet niet of dat een deal maker gaat zijn.
Voornaamste reden voor mij om voor Fanatec te gaan is dat je met een beetje mix and match compatible bent met PC, PS4/5 en Xbox. Ik race vooral op Xbox, maar nu met GT7 op PS5 kan ik gewoon hetzelfde stuur gebruiken.
De nieuwe Logitech schijnt inderdaad wel goed te zijn, maar je bent enorm afhankelijk van een eco-systeem dat nog niet bestaat en mogelijk ook niet gaat komen, inclusief alle kinderziektes die bij zo'n nieuw project horen. De ervaringen die Fanatec de laatste jaren heeft opgedaan zijn wat dat betreft heel wat waard imho. Zo kan je bij Fanatec altijd nog upgraden naar een andere base bijvoorbeeld, maar bij Logitech zit je al aan de top van hun range en is het niet waarschijnlijk dat je daar op korte termijn verandering in zal zien.PHiXioN schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:21:
Bedankt voor de reacties. De Logitech G Pro waar ik naar kijk is schijnbaar een enorme step up van de andere range van ze of ten opzichte van bvb thrustmaster. Zelfs beter dan de Fanatec instappers op veel fronten. Het voornaamste wat me tegen staat aan de Logitech is dat je geen keus hebt qua sturen en pedalen. Verder is het wel aan de prijs maar als je de GT DD Pro combineert met een ClubSport stuur en pedalen komt je ook aardig in de buurt van hetzelfde bedrag. True force hoor je ook zeer uiteenlopende reacties over dus weet niet of dat een deal maker gaat zijn.
Voor wat betreft welke base beter is (G Pro of GT DD Pro) is het maar net waar je waarde aan hecht. De GT DD Pro is geweldig qua precisie en feeling, maar de G Pro schijnt weer iets intenser in FFB te zijn.
Er is al een hoop over geschreven door anderen maar ook nog even mijn 2 cents...PHiXioN schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:21:
Waar heb je gelezen dat de Logitech G Pro op heel veel fronten beter zou zijn dan de Fanatec CSL-DD (en ik ben oprecht benieuwd)? Momenteel is de CSL-DD de instapper bij Fanatec en de Logitech mag dan een paar Nm meer leveren aan torque, dat betekent niet dat het ook meteen een betere keuze is.
Het zou een betere keuze zijn als Logitech ook andere stuurwielen aan zou bieden die bijvoorbeeld het formaat / gewicht hebben van een Podium Porsche GT3 wiel want die trekt de CSL-DD slecht maar guess what.... Logitech heeft wel geroepen dat er aanvullende hardware aan komt aan stuurtjes maar voorlopig is er nog helemaal niets beschikbaar
En qua pedalen, de CSL V2 pedalen zijn naar mijn persoonlijke mening een stuk beter dan al het andere wat er aan de "onderkant" van de markt beschikbaar is.
Op papier is de Logitech dus best een leuk ding maar in de praktijk mis je het eco systeem en de mogelijkheden om je systeem uit te breiden. Als je die intentie niet hebt natuurlijk helemaal prima maar ik denk dat het gros van de mensen hier ooit begon met die intentie maar inmiddels tot de conclusie gekomen is dat dat een "kansloze" missie is gebleken
Ik zou juist kiezen voor een product met een wat uitgebreider eco systeem wanneer je gaat beginnen met sim racen, het geeft je namelijk een hoop meer vrijheid in de toekomst en je hoeft niet meteen alles te vervangen wanneer blijkt dat je toch liever Rally games speelt en dat Formule stuurtje toch ineens een verkeerde keuze blijkt te zijn.
Als je dus een casual gamer bent en nu al weet dat je het hier ook bij gaat houden qua wensen op hardware is de Logitech zeker een optie, bij enige twijfel lekker voor een Fanatec CSL gaan of bijvoorbeeld de Asetek La Prima bundle gaan, https://www.asetek.com/si...a-wheel-wheelbase-bundle/ wanneer je geen console gamer bent. Moeten er alleen nog pedalen bij maar die kunnen dan van ieder willekeurig merk zijn.
Hoe zijn hier de ervaringen met de Logitech G923 Trueforce? Ik ben op zoek naar een optie in de 300 euro~ range ter voorbereiding van m'n PSVR2 i.c.m. GT7.
Is dat een leuk 'instapmodel'? Of zijn er betere opties in die prijsklasse?
Mijn eigen ervaring (bij anderen, dus misschien niet lang genoeg gespeeld) is dat het echt een gimmick is.
Het voegt voor mij niet echt iets toe, al zullen er vast mensen zijn die het geweldig vinden.
Laat je keuze dus zeker niet van Trueforce afhangen imho.
Mocht je alternatieven zoeken kan je kijken bij thrustmaster. Volgens mij moet je met die prijs wel richting een T300(RS) kunnen gaan. Zelf vind ik de thrustmasters wel fijner qua FFB en daarnaast heb je de mogelijkheid om eventueel een stuur te wisselen.
Ervaringen:
- Logitech bij vrienden / kennissen
- Thrustmaster; zelf T150 en nu T300RS met SF1000 stuur en Fanatec pedalen.
Het voegt voor mij niet echt iets toe, al zullen er vast mensen zijn die het geweldig vinden.
Laat je keuze dus zeker niet van Trueforce afhangen imho.
Mocht je alternatieven zoeken kan je kijken bij thrustmaster. Volgens mij moet je met die prijs wel richting een T300(RS) kunnen gaan. Zelf vind ik de thrustmasters wel fijner qua FFB en daarnaast heb je de mogelijkheid om eventueel een stuur te wisselen.
Ervaringen:
- Logitech bij vrienden / kennissen
- Thrustmaster; zelf T150 en nu T300RS met SF1000 stuur en Fanatec pedalen.
Ik dacht even dat je het over een stuur in het algemeen had, maar volgens mij doel je specifiek op de trueforce feature. Van wat ik hoor is dat inderdaad niet echt iets dat veel toevoegt, maar een stuur met ffb doet dat zeker wel imo, en dan maakt het weinig uit of het een G29 of Fanatec Podium is, imo is racen met stuurtje sowieso veel leuker/immersiever dan met een controller. En er is imo weinig verschil tussen DD ffb en belt/gear ffb, DD is wel muisstil, en kan sterkere krachten uitoefenen en kan het stuur sneller laten draaien, ook zijn de effecten misschien iets directer maar in GT7 merk ik daar maar weinig van (GT7 heeft nou ook niet bepaald hele goede ffb effecten vergeleken met bijvoorbeeld ACC), maar om te beginnen zou ik zeker niet voor een DD stuur gaan (tenzij geld echt geen issue is misschien), helemaal als je nog niet zeker weet of je het wel vaak gaat gebruiken of dat je na een paar weken alweer uitgekeken bent op racen.Nederlandhc schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:04:
Mijn eigen ervaring (bij anderen, dus misschien niet lang genoeg gespeeld) is dat het echt een gimmick is.
Helemaal mee eens.Kalder schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:39:
[...]
Ik dacht even dat je het over een stuur in het algemeen had, maar volgens mij doel je specifiek op de trueforce feature. Van wat ik hoor is dat inderdaad niet echt iets dat veel toevoegt, maar een stuur met ffb doet dat zeker wel imo, en dan maakt het weinig uit of het een G29 of Fanatec Podium is, imo is racen met stuurtje sowieso veel leuker/immersiever dan met een controller. En er is imo weinig verschil tussen DD ffb en belt/gear ffb, DD is wel muisstil, en kan sterkere krachten uitoefenen en kan het stuur sneller laten draaien, ook zijn de effecten misschien iets directer maar in GT7 merk ik daar maar weinig van (GT7 heeft nou ook niet bepaald hele goede ffb effecten vergeleken met bijvoorbeeld ACC), maar om te beginnen zou ik zeker niet voor een DD stuur gaan (tenzij geld echt geen issue is misschien), helemaal als je nog niet zeker weet of je het wel vaak gaat gebruiken of dat je na een paar weken alweer uitgekeken bent op racen.
Ik had het inderdaad over Trueforce specifiek.
Een stuur met FFB (al is het een oude momo) is altijd vele malen beter als een controller of, misschien nog wel erger, kb+muis.
Ik zou dan eerder voor de T300RS GT edition gaan. Niet veel duurder maar veel soepeler en stiller.yinx84 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:58:
Hoe zijn hier de ervaringen met de Logitech G923 Trueforce? Ik ben op zoek naar een optie in de 300 euro~ range ter voorbereiding van m'n PSVR2 i.c.m. GT7.
Ik heb gisteren een T300 RS GT stuur besteld en ga mezelf met GT7 en PS VR2 onder dompelen in de racewereld 
Nu zit ik even aan de indeling van mijn Mancave te denken, en mogelijk komt het het mooiste uit als ik het stuur op zo'n 4-5 meter van de PS5 heb staan. Dat gaat de standaard USB kabel uiteraard niet redden, maar ik kan daar uiteraard wel een verlengkabel voor kopen. Hebben jullie enig idee of een standaard kabel voldoende is, of moet het een actieve (met versterker) zijn?
Nu zit ik even aan de indeling van mijn Mancave te denken, en mogelijk komt het het mooiste uit als ik het stuur op zo'n 4-5 meter van de PS5 heb staan. Dat gaat de standaard USB kabel uiteraard niet redden, maar ik kan daar uiteraard wel een verlengkabel voor kopen. Hebben jullie enig idee of een standaard kabel voldoende is, of moet het een actieve (met versterker) zijn?
4 a 5 meter? Is dat ook 4 a 5 meter van het scherm? Dat lijkt me niet echt praktisch...Denman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:22:
Ik heb gisteren een T300 RS GT stuur besteld en ga mezelf met GT7 en PS VR2 onder dompelen in de racewereld
Lees even over Field of View
Ik denk dat hij van plan is met de PSVR2 te gaan racen, dan zal het natuurlijk worst zijn wat voor scherm er aan je PS5 hangt. Alleen is de kabel van de PSVR2 ook maar 4,5 meter, deze schijnt dan wel tot minstens 2 meter te verlengen te zijn.kroegtijger schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:18:
[...]
4 a 5 meter? Is dat ook 4 a 5 meter van het scherm? Dat lijkt me niet echt praktisch...
Lees even over Field of View
Voor je stuur verwacht ik dat je ook wel een verlengkabel nodig hebt als je zo ver van de PS5 af zit, geen idee hoe lang je die kan verlengen, maar ik zou in jou geval eerst proberen te verlengen zonder actieve kabel, sowieso schijnt dat bij de PSVR2 niet te werken, maar dat stuur durf ik je niet te zeggen of dat werkt.
Aah op die maier. Dan maakt het niet uit inderdaad, maar is het dan niet praktischer om de PS5 bij de stoel te plaatsen en de kabel naar je tv langer te maken?Kalder schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:29:
[...]
Ik denk dat hij van plan is met de PSVR2 te gaan racen, dan zal het natuurlijk worst zijn wat voor scherm er aan je PS5 hangt. Alleen is de kabel van de PSVR2 ook maar 4,5 meter, deze schijnt dan wel tot minstens 2 meter te verlengen te zijn.
Voor je stuur verwacht ik dat je ook wel een verlengkabel nodig hebt als je zo ver van de PS5 af zit, geen idee hoe lang je die kan verlengen, maar ik zou in jou geval eerst proberen te verlengen zonder actieve kabel, sowieso schijnt dat bij de PSVR2 niet te werken, maar dat stuur durf ik je niet te zeggen of dat werkt.
Ik neig na lang tobben toch weer naar het kamp Fanatec en overweeg nu:
- Treq One of Simlab GT1-evo
- Fanatec DD pro 8nm
- Fanatec CSL elite v2 pedals
- Fanatec Clubsport RS stuur (of R330 v2)
De Logitech G Pro spreekt me ook aan maar de toekomst van het ecosysteem is nog niet duidelijk. Verder heb ik ze nog niet echt vergeven voor het killen van Slimdevices / Squeezebox.
Iemand ervaring hiermee of tips wat ik nog mis?
Ik ben nog niet uit het volgende:
- Bucket Seat of recliner seat
- wheel plate of side mount. Als het geen verschil maakt neig ik naar het eerste omdat dat breder compatibel is. Bij geen een supplier staat op de website waarom je voor het een of het ander zou moeten gaan.
Ik verwacht niet de enige gebruiker te zijn dus zal ook naar sliders voor pedalen en/of stoel kijken zodat hij te verstellen is.
Tips zijn van harte welkom!
- Fanatec DD pro 8nm
De Logitech G Pro spreekt me ook aan maar de toekomst van het ecosysteem is nog niet duidelijk. Verder heb ik ze nog niet echt vergeven voor het killen van Slimdevices / Squeezebox.
- wheel plate of side mount. Als het geen verschil maakt neig ik naar het eerste omdat dat breder compatibel is. Bij geen een supplier staat op de website waarom je voor het een of het ander zou moeten gaan.
Ik verwacht niet de enige gebruiker te zijn dus zal ook naar sliders voor pedalen en/of stoel kijken zodat hij te verstellen is.
[ Voor 8% gewijzigd door PHiXioN op 18-02-2023 18:54 ]
De rig maakt niet zo heel veel uit, beide zijn goed dus kijk welke beschikbaar is. Je zou ook nog kunnen kijken bij Aluxprofiel en Trakracer. Zelf vond ik de sidemount voor de CSL DD wel chiller. Het beperkt je wel tot die base, maar mag aannemen dat je die niet 1-2-3 weer veranderd.PHiXioN schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:53:
- Fanatec DD pro 8nm
Kuip stoel is verder volgens mij het lekkerste en meest stabiel. Sliders kan ik wel aanraden inderdaad.
Bij de treq zit de wheelplate er standaard bij, de site mount moet je er dan los bij kopen. Ik heb de wheelplate met de DD pro nooit gebruikt en met de side mount ziet het er ook beter uit vind ik.
Dat zou mij ook logischer klinken, maar ik ken zijn speelruimte niet of wat hij er precies mee van plan is, er zijn in ieder geval al mensen geweest die 2 x1 meter verlengsnoertjes hebben getest met de PSVR2 en dat scheen te werken alleen een actief verlengsnoer deed het er niet mee.kroegtijger schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:52:
[...]
Aah op die maier. Dan maakt het niet uit inderdaad, maar is het dan niet praktischer om de PS5 bij de stoel te plaatsen en de kabel naar je tv langer te maken?
Verwacht dat een stuurtje minder problemen zal geven met verlengen, maar geen idee hoe dat zit met actieve snoeren maar ik zou het eerst zonder proberen als je echt de USB's langer wilt maken.
Dat en je houdt wat meer ruimte over eronder voor je benen.Edwinlzv schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:16:
Bij de treq zit de wheelplate er standaard bij, de site mount moet je er dan los bij kopen. Ik heb de wheelplate met de DD pro nooit gebruikt en met de side mount ziet het er ook beter uit vind ik.
Mijn wheelplate is 0,5cm dik, dus voor die beenruimte hoef ik het niet te laten, met een sidemount heb je hooguit naast de wheelbase nog wat extra ruimte want 0,5cm onder de wheelbase noem ik in deze verwaarloosbaar, ik kom er ook nooit tegenaan. Dus behalve dat het er misschien stoerder uit ziet, zie ik geen echte voordelen van zo'n sidemount.rsnubje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Dat en je houdt wat meer ruimte over eronder voor je benen.
Wellicht dat het de flex minder maakt, maar met mijn plaat moet je wel heel gek doen om er merkbare flex van te krijgen, alleen stevige verticale krachten van boven naar beneden (of vice versa) zorgen ervoor dat de base ongeveer maximaal 1mm beweegt, maar daar merk ik dus echt 0,0 van tijdens het racen omdat ik dan niet echt verticale kracht uitoefen
[ Voor 24% gewijzigd door Kalder op 18-02-2023 19:58 ]
Ik heb denk ik een jaar of 2 een T150 over een 5 meter lange USB-kabel van de action laten werken. Geen enkel probleem mee gehad. Dat zal wel lukken dusKalder schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Dat zou mij ook logischer klinken, maar ik ken zijn speelruimte niet of wat hij er precies mee van plan is, er zijn in ieder geval al mensen geweest die 2 x1 meter verlengsnoertjes hebben getest met de PSVR2 en dat scheen te werken alleen een actief verlengsnoer deed het er niet mee.
Verwacht dat een stuurtje minder problemen zal geven met verlengen, maar geen idee hoe dat zit met actieve snoeren maar ik zou het eerst zonder proberen als je echt de USB's langer wilt maken.
Als we het hebben over deze wheel plate, scheelt dat de hele hoogte van een dwarsbalk, maar okKalder schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Mijn wheelplate is 0,5cm dik, dus voor die beenruimte hoef ik het niet te laten, met een sidemount heb je hooguit naast de wheelbase nog wat extra ruimte want 0,5cm onder de wheelbase noem ik in deze verwaarloosbaar, ik kom er ook nooit tegenaan. Dus behalve dat het er misschien stoerder uit ziet, zie ik geen echte voordelen van zo'n sidemount.
Wellicht dat het de flex minder maakt, maar met mijn plaat moet je wel heel gek doen om er merkbare flex van te krijgen, alleen stevige verticale krachten van boven naar beneden (of vice versa) zorgen ervoor dat de base ongeveer maximaal 1mm beweegt, maar daar merk ik dus echt 0,0 van tijdens het racen omdat ik dan niet echt verticale kracht uitoefen
:fill(white):strip_exif()/f/image/w6DGPD0oHJDrcc2B5V3VgKjW.png?f=user_large)
Ja die van mij is van aluxprofiel, gewoon een plaat van 0,5cm dik, 60cm breed, met strak omgebogen zijkanten waar hij mee aan de staanders van mijn rig gemonteerd zit, door de sleuven aan de zijkant kan je hem ook zo schuin monteren als je maar wil en je kan hem een beetje voor/achteruit zetten, hoogte is natuurlijk ook gewoon te regelen door het alu profielrsnubje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:38:
[...]
Als we het hebben over deze wheel plate, scheelt dat de hele hoogte van een dwarsbalk, maar ok[Afbeelding]
(https://www.aluxprofiel.n...geplaat-staal-600mm/a3921 gelukkig is die van mij zonder dat lelijke merk logo)
Wat jij post is wel een heel raar design, dan heb je ook nog een onnodig stuk extra alu profiel nodig...
[ Voor 24% gewijzigd door Kalder op 18-02-2023 23:18 ]
Ohja, das heel wat anders, maar wat ik liet zien is best standaard op een aantal rigs. Ik heb het ook niet verzonnen xDKalder schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:06:
[...]
Ja die van mij is van aluxprofiel, gewoon een plaat van 0,5cm dik, 60cm breed, met strak omgebogen zijkanten waar hij mee aan de staanders van mijn rig gemonteerd zit, door de sleuven aan de zijkant kan je hem ook zo schuin monteren als je maar wil en je kan hem een beetje voor/achteruit zetten, hoogte is natuurlijk ook gewoon te regelen door het alu profiel
(https://www.aluxprofiel.n...geplaat-staal-600mm/a3921 gelukkig is die van mij zonder dat lelijke merk logo)
Wat jij post is wel een heel raar design, dan heb je ook nog een onnodig stuk extra alu profiel nodig...
Zoals @rsnubje laat ziet zit het ook standaard op de SimLab GT1 Evo. Ik heb die rig en eerste met een Fanatec CSW2.5 op gereden, nu sinds een paar maanden met een DD1. Geen merkbare flex, maar kijk toch siekem naar die sidemount, nu in de aanbieding trouwens
Waarom?Card Nox schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:42:
Zoals @rsnubje laat ziet zit het ook standaard op de SimLab GT1 Evo. Ik heb die rig en eerste met een Fanatec CSW2.5 op gereden, nu sinds een paar maanden met een DD1. Geen merkbare flex, maar kijk toch siekem naar die sidemount, nu in de aanbieding trouwens
@Ragnar9999, daar heb ik helaas geen goed antwoord op behalve : ziet er sjieker uit. Als het echt veel beter was had ik het wel gedaan maar dat is het niet...
Het is geen raar design, maar veel makkelijker, omdat je op deze wijze niet vastzit aan een bepaalde breedte van je rig. Of deze nu 50-55-60-xx cm breed is, boeit niet, want het wheeldeck kan je altijd aan de horizontale balk vastmaken, zonder dat je meerdere versies van het wheeldeck moet maken.Kalder schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:06:
[...]
...
Als alternatief voor op je lijst met rigs, https://www.simxpro.shop/...0-Silver-Black-p244263030PHiXioN schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:53:
- Fanatec DD pro 8nm
Ik zou zelf (ondanks dat ik een bucket seat heb) voor een recliner gaan, zit gewoon comfortabeler en voor de G krachten heb je die bucket seat niet nodig
Met een wheeldeck houd je altijd een klein beetje verticale flex over, zeker met de verstelbare wheeldecks. Door de boel met een sidemount te monteren heb je echt 0 last van enige vorm van flex als het gaat om de montage van de wheelbase.
Met een CSL-DD zou ik persoonlijk gewoon voor de voordeligste optie kiezen en dat zal in het gros van de gevallen een wheeldeck zijn. Ik heb een klein jaartje met de DD2 gemonteerd op een SimLab wheeldeck rond gereden en dat was echt helemaal prima. Toen ik over ging naar de SimXPro XT160 zat daar de side to front mount bij en werd er instant 2s per ronde sneller door (onzin natuurlijk... misschien dat het met motion rigs iets zal schelen qua merkbare flex maar in een statische rig met een relatief "lichte wheelbase" als de CSL-DD ga je er niets van merken
Vermoedelijk omdat de prijs lager is dan wat deze normaal moet kosten
Maar de side-mount is ietsjes stijver dan de mount via het wheeldeck. Nadeel is wel weer dat je het punt van flex verplaatst naar onderin de staande profielen. Dat is wel aanmerkbaar minder flex overigens dan via het wheeldeck.
Ik ga ervanuit dat je daar wel rekening mee houdt als je een alu profiel rig zelf gaat bouwen/ontwerpen...thunder8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:08:
[...]
Het is geen raar design, maar veel makkelijker, omdat je op deze wijze niet vastzit aan een bepaalde breedte van je rig. Of deze nu 50-55-60-xx cm breed is, boeit niet, want het wheeldeck kan je altijd aan de horizontale balk vastmaken, zonder dat je meerdere versies van het wheeldeck moet maken.
Vandaar dat je dus bij sommige sidemounts aan moet geven hoe breed je rig is? Dat is dus geen vast gegeven en daarom is een los wheeldeck met een stukje alu profiel erachter de makkelijkere oplossing. Zeker voor wheelbases onder de 10Nm. Een aluprofiel als rig is juist dat het flexibiel qua maken is, omdat je precies zo kan bouwen als jij wil. Alleen dan wel jammer dat je kan bedenken wat je wil, zolang je maar sidemounts hebt die of instelbaar zijn of je rig moet aanpassen naar die breedte.Kalder schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:33:
[...]
Ik ga ervanuit dat je daar wel rekening mee houdt als je een alu profiel rig zelf gaat bouwen/ontwerpen...
Maar buiten dat, dat was niet waar ik op reageerde. Een wheeldeck als deze heeft niets met raar ontwerp te maken. Het is gewoon een simpele oplossing voor een simpel probleem. Ipv het wheeldeck had ik ook 2 2020 profielen met hoekstukken kunnen maken om mijn wheelbase te mounten. Dit is makkelijker dan die profielen onder de juiste hoek krijgen.
Voor zware FFB wheelbases hebben sidemounts het grote voordeel dat het makkelijker de krachten van de wheelbase in bedwang kan houden. Waar een wheeldeck als deze slechts op 1 zijde de krachten moet trotseren, kan je met sidemounts de krachten vanaf 2 zijden in bedwang houden. En dit resulteert in minder flex en verlies van details in de FFB.
Dan verschillen we van mening, ik vind het een vreemd ontwerp waar je een stuk minder beenruimte aan over houdt, mijn oplossing is een stuk eenvoudiger imo, maar ja dan moeten je staanders wel precies 60cm uitelkaar zitten, niet dat dat voor mij een probleem is.thunder8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:58:
[...]
Maar buiten dat, dat was niet waar ik op reageerde. Een wheeldeck als deze heeft niets met raar ontwerp te maken. Het is gewoon een simpele oplossing voor een simpel probleem. Ipv het wheeldeck had ik ook 2 2020 profielen met hoekstukken kunnen maken om mijn wheelbase te mounten. Dit is makkelijker dan die profielen onder de juiste hoek krijgen.
Overigens zul je voor dat ontwerp dan ook nog een stukje extra alu profiel nodig hebben van 50 - 55 - 60 - xx cm
[ Voor 7% gewijzigd door Kalder op 20-02-2023 14:27 ]
Minder beenruimte valt ook heel erg mee, want de staanders kunnen een stuk verder naar achteren, want het wheeldeck komt veel verder naar je toe, dan een sidemount. Daarmee is niet alleen de beenruimte nauwelijks anders, de instap is met een wheeldeck groter dan met een sidemount. En ja, je moet 1 extra stukje aluprofiel kopen, echter is dat vele malen goedkoper icm dit wheeldeck dan een sidemount oplossing. En zoals ik al meerdere malen aangaf, is een sidemount oplossing voor alles onder de 10 Nm zware overkill. Daarboven is de stevigheid een pré om een heftige wheelbase in bedwang te houden. Beide oplossingen kennen hun budget en werkterrein. En daarmee dus geen vreemd ontwerp.Kalder schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Dan verschillen we van mening, ik vind het een vreemd ontwerp waar je een stuk minder beenruimte aan over houdt, mijn oplossing is een stuk eenvoudiger imo, maar ja dan moeten je staanders wel precies 60cm uitelkaar zitten, niet dat dat voor mij een probleem is.
Overigens zul je voor dat ontwerp dan ook nog een stukje extra alu profiel nodig hebben van 50 - 55 - 60 - xx cm
Ik heb het niet over een side mount, maar ik bedoel mijn oplossing, die van aluxprofiel, ik heb zelf ook geen side mount, het is niet alsof dit en een side mount je enige opties zijn.thunder8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:40:
[...]
Minder beenruimte valt ook heel erg mee, want de staanders kunnen een stuk verder naar achteren, want het wheeldeck komt veel verder naar je toe, dan een sidemount. Daarmee is niet alleen de beenruimte nauwelijks anders, de instap is met een wheeldeck groter dan met een sidemount. En ja, je moet 1 extra stukje aluprofiel kopen, echter is dat vele malen goedkoper icm dit wheeldeck dan een sidemount oplossing. En zoals ik al meerdere malen aangaf, is een sidemount oplossing voor alles onder de 10 Nm zware overkill. Daarboven is de stevigheid een pré om een heftige wheelbase in bedwang te houden. Beide oplossingen kennen hun budget en werkterrein. En daarmee dus geen vreemd ontwerp.
Op basis van de discussie neig ik er naar om uiteindelijk voor de Treq One te gaan en te kijken hoe het wheel deck bevalt. Als hij storend is kan ik alsnog de side-mount erbij kopen.
Verder vraag ik mij af of ik niet beter meteen voor de Ace moet gaan. Ik denk niet dat ik de rigidity nodig heb, maar ik lees op hun website dat zowel de pedalen als de stoel met een hendel te verstellen zijn.
Als ik zowel de seat als pedal slider qua kosten optel bij de prijs van de One, kom ik al aardig in de buurt van de One. Wellicht dat het iets minder gemakkelijk is maar ziet er toch uit als iets wat redelijk eenvoudig moet lukken.
Decisions decisions...
Verder vraag ik mij af of ik niet beter meteen voor de Ace moet gaan. Ik denk niet dat ik de rigidity nodig heb, maar ik lees op hun website dat zowel de pedalen als de stoel met een hendel te verstellen zijn.
Als ik zowel de seat als pedal slider qua kosten optel bij de prijs van de One, kom ik al aardig in de buurt van de One. Wellicht dat het iets minder gemakkelijk is maar ziet er toch uit als iets wat redelijk eenvoudig moet lukken.
Decisions decisions...
@PHiXioN, hoeveel mensen gaan er in je rig rijden? Pedal slider zie ik persoonlijk voor enkel simracing geen grote meerwaarde...stoel slider ook maar deels. Heb hem zelf maar gebruik hem enkel tijdens endurance races als ik wat verder van mijn schermen af wil zitten. Afhankelijk van je setup kan het wel handig zijn met eventueel in en uitstappen.
Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.