Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 103 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flying Hawkic schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:00:
[...]

Euh, op het moment dat hij zegt "no flex" en hij beweegt met het stuurtje, zie ik toch duidelijk net iets meer flex dan volgens mij het resultaat van optisch bedrog zou kunnen zijn? Ik zie precies toch meer beweging in het stuurtje dan aan de base zelf. Moeilijk te zien op het filmpje, maar ik ben niet helemaal overtuigd. Ook in de reacties op Reddit moet je eens zoeken op "flex".
Design van de QR is "goed geleend" van de Krontec QR-03 welke een vrij goede naam heeft als het gaat om een betrouwbare en duurzame QR en van wat ik er van mee heb gekregen in de "beta" kanalen (op de in het begin bijna hilarische blunders na) is de QR2 wel een stap voorwaarts, zeker als het gaat om het oplossen van de "toleranties" tussen QR aan stuur en wheelbase zijde. Dat was namelijk het grootste probleem bij de QR1 waardoor sommige mensen de boel niet "flex" vrij kregen.

De Rennsport cockpit van Fanatec is denk ik de grootste oorzaak van de beweging die je ziet op het filmpje. Ik moet zelf heel eerlijk bekennen dat IK een klein beetje flex niet eens het grootste probleem vind, de irritante "klik" die je voelt bij abrupte stuurbewegingen wanneer de QR niet vastgezet wordt met de locking screw wel (en die schroef moet ik vaak weer een beetje vaster draaien na een avondje racen).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
thunder8 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:03:
[...]

Voor sommigen is het gewoon geen issue qua geld. Asetek heeft ook een set Pagani Huayra R pedalen van 2000 Euro. Als jij een sim van 40-50k hebt dan zal een setje pedalen van 2-6k niet het grootste issue zijn. Maar zoals je al aangaf, dat is de niche van de niche.
Klopt, het is allemaal perspectief, maar dat neemt niet weg dat veel mensen erg ontgoocheld waren dat de Active Pedal duurder was dan ze hadden gehoopt of gedacht. De verwachtingen die daar door Simucube werden gewekt waren niet helemaal correct (wellicht om wat hype te creëren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
R2D2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:11:
[...]

Design van de QR is "goed geleend" van de Krontec QR-03 welke een vrij goede naam heeft als het gaat om een betrouwbare en duurzame QR en van wat ik er van mee heb gekregen in de "beta" kanalen (op de in het begin bijna hilarische blunders na) is de QR2 wel een stap voorwaarts, zeker als het gaat om het oplossen van de "toleranties" tussen QR aan stuur en wheelbase zijde. Dat was namelijk het grootste probleem bij de QR1 waardoor sommige mensen de boel niet "flex" vrij kregen.

De Rennsport cockpit van Fanatec is denk ik de grootste oorzaak van de beweging die je ziet op het filmpje. Ik moet zelf heel eerlijk bekennen dat IK een klein beetje flex niet eens het grootste probleem vind, de irritante "klik" die je voelt bij abrupte stuurbewegingen wanneer de QR niet vastgezet wordt met de locking screw wel (en die schroef moet ik vaak weer een beetje vaster draaien na een avondje racen).
Ik mag hopen dat de QR2 minstens een stap voorwaarts is. Maar betekent dat dan ook flexvrij? Het is wellicht allemaal complexer dan ik mij voorstel, maar waarom gebruiken ze geen "eenvoudige" QR zoals Simucube zonder flex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Flying Hawkic schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:18:
[...]

Klopt, het is allemaal perspectief, maar dat neemt niet weg dat veel mensen erg ontgoocheld waren dat de Active Pedal duurder was dan ze hadden gehoopt of gedacht. De verwachtingen die daar door Simucube werden gewekt waren niet helemaal correct (wellicht om wat hype te creëren).
Wat bedoel je precies met de verwachtingen die door Simucube waren gewekt? Voor zover ik weet hebben ze vanaf het begin af aan geen prijs genoemd en hebben ze altijd aangegeven een compromisloos ontwerp te hebben gemaakt, met alleen de beste componenten. Ik denk dat de verwachtingen puur zijn gewekt door alle discussies van mensen op het forum.

Ben het met je eens dat het een niche product geworden is nu. Maar goed, daar zullen ze van te voren over na hebben gedacht. Lees ook genoeg berichten op de discord van mensen die al wel hebben pre-ordered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flying Hawkic schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:21:
[...]

Ik mag hopen dat de QR2 minstens een stap voorwaarts is. Maar betekent dat dan ook flexvrij? Het is wellicht allemaal complexer dan ik mij voorstel, maar waarom gebruiken ze geen "eenvoudige" QR zoals Simucube zonder flex?
Fanatec heeft een "wireless" QR systeem wat natuurlijk helemaal niet wireless is maar wat wel de voordelen ervan brengt zonder hele grote nadelen, geen bungelende USB kabel tussen de beentjes en toch stuurtje gewoon van prik kunnen voorzien via de wheelbase.

Daarnaast is de "wireless" connectie zoals Fanatec hem heeft best betrouwbaar te noemen en heb je geen last van pairing / connectie issue zoals je die wel met een echte wireless verbinding zou kunnen hebben (in de praktijk gebeurd dat zelden). En omdat het eco systeem van wheelbases en stuurtjes nogal zwaar leunt op dit principe is men er bij Fanatec niet heel happig op op dit hele systeem zo maar even om te gaan gooien (iets met eigen glazen in gooien).

Simagic (en ook een Moza, Immsource en nog wat andere Chinese fabrikanten) hebben een systeem wat vergelijkbaar is als dat van Fanatec MAAR die hebben een push pin / ball connectie zoals je ze ook veel ziet op de lenzen van bijvoorbeeld spiegelreflex / systeem camera's. Volgens de Fanatec mensen niet een heel betrouwbaar systeem maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over dat systeem... ik vind het eigenlijk op papier een van de meest ingenieuze en complete QR systemen die er is, geen idee hoe het in de praktijk presteert om eerlijk te zijn maar de "nadelen" lijken marginaal ten opzichte van de alternatieven.

YouTube: Simagic Quick Release | Why it makes me smile | Quick Easy QR system

Daarnaast is zelfs het meest simpele systeem zoals dat van Simucube niet helemaal vrij van ongemakken, https://community.granite...when-the-qr-is-stuck/7745. Ik heb het ook wel eens met de SC2 sport en het Cube stuurtje, tik aan de onderkant van de QR lost het vaak op maar een mep verkopen op je te duur betaalde gear voelt toch nooit helemaal OK ondanks dat hij het prima hebben kan ;)

Overigens hoor je nooit iemand klagen over de speling van QR systemen in de echte race wagens (en daar zit best vaak een bak beweging in)... dus als immersie een belangrijke factor is zou je juist de QR1 moeten hebben van Fanatec :+

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 05-12-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 15:17

flip_eg4

Youtube: PhMotorsports

R2D2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:05:
[...]

Overigens hoor je nooit iemand klagen over de speling van QR systemen in de echte race wagens (en daar zit best vaak een bak beweging in)... dus als immersie een belangrijke factor is zou je juist de QR1 moeten hebben van Fanatec :+
Naja was voor mij reden om te wisselen van QR in de echte racert.

https://www.youtube.com/@PhMotorsports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Hier nog iemand die verder ingaat op de QR2 en Bentley stuur (wel in het duits):

[ Voor 8% gewijzigd door Kalder op 06-12-2022 14:51 ]

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Heb niet volledig uit kunnen kijken, maar checkt ie ook de flex of durft hij dat niet met iemand van Fanatec achter hem :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Flying Hawkic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:16:
[...]

Heb niet volledig uit kunnen kijken, maar checkt ie ook de flex of durft hij dat niet met iemand van Fanatec achter hem :)?
Hij zegt geloof ik wel ergens dat het meer solide aanvoelt als de QR1, maar er echt aan trekken en duwen tegelijk doet ie niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:12

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Tot dusver kan ik eigenlijk niet echt meepraten over gezeik met de QR1. Ik heb nu de CSL DD gehad en sinds deze week de DD2 in gebruik genomen, maar ik merk weinig van enige speling op het stuur in ieder geval. Enige is dat je bij de DD2 die ring nog moet aandraaien voor een neat fit.

[ Voor 15% gewijzigd door rsnubje op 06-12-2022 19:14 ]

Uplay: Red--Death

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
rsnubje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:13:
Tot dusver kan ik eigenlijk niet echt meepraten over gezeik met de QR1. Ik heb nu de CSL DD gehad en sinds deze week de DD2 in gebruik genomen, maar ik merk weinig van enige speling op het stuur in ieder geval. Enige is dat je bij de DD2 die ring nog moet aandraaien voor een neat fit.
Als je het doet zoals de handleiding het aangeeft heb je 0 flex. Het vermoeden is daar dat een boel vd mensen die er last van hebben het niet doen zoals word aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
Darkangle schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:24:
[...]

Als je het doet zoals de handleiding het aangeeft heb je 0 flex. Het vermoeden is daar dat een boel vd mensen die er last van hebben het niet doen zoals word aangegeven.
Nou, dat is misschien het geval met de nieuwere bases. Waarschijnlijk hebben ze de toleranties verbeterd ofzo.
Op de CSL Elite base die ik had (toch niet de meest krachtige van alle) rammelde die qr1 als een malle, ook met schroef. Heb vanalles geprobeerd (ja ook rtfm ;) ), maar niets hielp. Geen problemen meer nu op de SC2 (met nog steeds de geconverteerde Fanatec formula v2) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
correcto schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:56:
[...]

Nou, dat is misschien het geval met de nieuwere bases. Waarschijnlijk hebben ze de toleranties verbeterd ofzo.
Op de CSL Elite base die ik had (toch niet de meest krachtige van alle) rammelde die qr1 als een malle, ook met schroef. Heb vanalles geprobeerd (ja ook rtfm ;) ), maar niets hielp. Geen problemen meer nu op de SC2 (met nog steeds de geconverteerde Fanatec formula v2) d:)b
geen idee. Ik heb een dd2 met f1 stuur, 0 flex.

Wel zag ik vorige week iets leuks in duitsland dat ik ga kopen denk ik, de wrc box. Sparco stuurtje erop zetten en eindelijk een leuk rally stuur voor fanatec!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:28
Darkangle schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:01:
[...]
geen idee. Ik heb een dd2 met f1 stuur, 0 flex.

Wel zag ik vorige week iets leuks in duitsland dat ik ga kopen denk ik, de wrc box. Sparco stuurtje erop zetten en eindelijk een leuk rally stuur voor fanatec!
Er komt ook iets leuks van Fanatec zelf binnenkort

https://rally.fanatec.com/

Stuur gemaakt in samenwerking met het M sport ford rally team.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 07-12-2022 01:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
schumi1986 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 01:48:
[...]

Er komt ook iets leuks van Fanatec zelf binnenkort

https://rally.fanatec.com/

Stuur gemaakt in samenwerking met het M sport ford rally team.
Dat was waar ik het over had ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

correcto schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:56:
[...]

Mijn Elite had ook geen issues met de QR. Eerste Formula stuur dat ik had en verkocht heb, vanwege de aanschaf van de LE 2020 versie, had wel issues bij de koper. Met de schroef was het probleem wel opgelost. Als je pech hebt, zit je as aan de ene kant van de toleranties en de stuur aan de andere kant. Dan heb je speling. Mogelijk dat bij de duurdere bases de toleranties kleiner zijn en daarmee de kans op speling minder is. Des te kleiner de toleranties, des te duurder het product wordt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

thunder8 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:18:
[...]

Mijn Elite had ook geen issues met de QR. Eerste Formula stuur dat ik had en verkocht heb, vanwege de aanschaf van de LE 2020 versie, had wel issues bij de koper. Met de schroef was het probleem wel opgelost. Als je pech hebt, zit je as aan de ene kant van de toleranties en de stuur aan de andere kant. Dan heb je speling. Mogelijk dat bij de duurdere bases de toleranties kleiner zijn en daarmee de kans op speling minder is. Des te kleiner de toleranties, des te duurder het product wordt.
Naja, de DD1 en DD2 hebben een rubber gasket die je aan kunt draaien en dan zit je stuur behoorlijk snug. Moet je dat alleen wel doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51
Darkangle schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:24:
[...]

0 flex vind ik toch moeilijk te geloven. Ik heb 4 QR1's van verschillende productie datums in gebruik gehad en er is altijd wel wat flex. Lang niet zoveel als Simracing garage, maar zeker niet 0. Dit alles met een DD1 die stamt uit de release van de Podium bases.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Razkin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:08:
[...]

0 flex vind ik toch moeilijk te geloven. Ik heb 4 QR1's van verschillende productie datums in gebruik gehad en er is altijd wel wat flex. Lang niet zoveel als Simracing garage, maar zeker niet 0. Dit alles met een DD1 die stamt uit de release van de Podium bases.
Ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rsnubje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:13:
Inderdaad, in het gros van de gevallen is de QR1 niet het probleem.

Probleem met betrekking tot de flex bij de QR1 is tweeledig, je hebt de toleranties tussen QR wheelbase en stuur zijde EN je hebt de gebruikers die de boel gewoon niet helemaal juist monteren.

1) Kun je weinig aan doen en ook al gebeurd het heel weinig dat de toleranties dusdanig uiteenlopen, de mensen die er last van hebben zijn er wel. Hier op het forum zijn ze ook wel eens voorbij gekomen.

2) Met uitzondering van de Podium wheelbases kun je bij de montage weinig verkeerd doen, het enige wat vaak wel wil helpen om net dat laatste beetje speling te verwijderen is de "lock screw" gebruiken. Maakt de QR iets minder quick maar ik heb eerlijk gezegd nooit helemaal gesnapt waarom die hooguit 30 extra seconden bij het wisselen van het stuur zo'n groot probleem zijn... een beetje spijkers op laag water zoeken wat mij betreft.

Bij de Podium wheelbases komt de montage echter wel iets nauwer, als je daar niet exact de beschreven procedure volgt zoals in de handleiding eindig je met flex op het stuur. Daarnaast houd je ook op de Podium wheelbases wel iets last van speling zonder de "locking screw".

De QR1 is niet zo slecht als vaak geclaimed wordt maar je moet wel gewoon even opletten en hij is niet zo "idiot proof" als de QR2 zal gaan zijn.

Overigens gebruik ik bij de DD2 in tegenstelling tot wat vaak geadviseerd wordt geen "dry lube" maar gewoon witte vaseline (is immers ook veilig voor het rubber). Nadeel van "dry lubes" is dat ze weliswaar smeren maar in tegenstelling tot een iets dikker vet GEEN dempende werking hebben op de kogellagers IN de QR en die willen nog wel eens een "rammeltje" geven onder load en omdat het toch om een "afgesloten" geheel gaat wanneer de boel is gemonteerd valt het voordeel van een "dry lube" welke geen vuiligheid aantrekt / vasthoud wat mij betreft ook wel weg.

Enige irritant is dat je die locking screw eens in de paar uur even een klein slagje moet geven met de inbus want die komt na verloop van tijd wel los.
Razkin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:08:
[...]

Barry van SRG heeft in die video waarschijnlijk niet helemaal de juiste manier gevolgd van monteren (gezien hij het met praktisch alle sturen heeft), wanneer je de rubber gasket niet eerst fixeert zonder er spanning op te zetten VOOR je het stuur er op schuift krijg je dergelijke speling al draai je de ring vervolgens aan met olifanten kracht (wat zelfs een averechts effect heeft).

Hand vast is genoeg, locking screw er in en je bent in 99 van de 100 gevallen van de speling af. Die ene die er wel last van houd heeft gewoon belachelijk veel pech vermoed ik ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door R2D2 op 07-12-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51
Ja, Barry had z'n spul idd niet goed gemonteerd. Verder heb ik er ook geen last van en vind het ook niet nodig om de extra lockscrew te gebruiken, maar per QR1 zit er wel degelijk ruimte in. Ik heb nu 4 nieuwe vanwege de BF aanbieding, ben benieuwd of ze beter zullen zijn m'n huidige meest recente van 2 jaar oud.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb nu eindelijk mijn Fanatex Formula wheel v2.5 binnen omdat ik met mijn esport F wheel te weinig mappings op het stuur kon maken. Nu wil ik dat met dit stuur gaan doen, en ontdek ik toch weer dat 1 cntrale knop helemaal loos is. "no output to game". Wtf is dat toch. Ik snap dat je dit met wat fantasie nog wel onder 'speelgoed' kan zetten, maar knoppen op een stuur maken die niks doen vind ik echt nergens op slaan.

Gaat om deze: https://fanatec.com/media...ormula_V2-5_1280x1280.jpg

En dan de 4 way draaiknop recht onder het Fanatec logo. Kan iemand bevestigen dat je die helemaal niet kan benutten, of is de handleiding niet up-to-date en kan je dit in spellen zelf wel configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Laatst online: 09:21
superduper schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:33:
Ik heb nu eindelijk mijn Fanatex Formula wheel v2.5 binnen omdat ik met mijn esport F wheel te weinig mappings op het stuur kon maken. Nu wil ik dat met dit stuur gaan doen, en ontdek ik toch weer dat 1 cntrale knop helemaal loos is. "no output to game". Wtf is dat toch. Ik snap dat je dit met wat fantasie nog wel onder 'speelgoed' kan zetten, maar knoppen op een stuur maken die niks doen vind ik echt nergens op slaan.

En dan de 4 way draaiknop recht onder het Fanatec logo. Kan iemand bevestigen dat je die helemaal niet kan benutten, of is de handleiding niet up-to-date en kan je dit in spellen zelf wel configureren?
Misschien is het handig om even aan te geven welke base, of het een console betreft of een pc, en als het een pc is, of je in de configuratie wel de knop kan gebruiken. Dan kan iemand hier mogelijk ook nog iets zinvols verder over zeggen. Nu is het wel erg koffiedik kijken natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

kroegtijger schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:37:
[...]

Misschien is het handig om even aan te geven welke base, of het een console betreft of een pc, en als het een pc is, of je in de configuratie wel de knop kan gebruiken. Dan kan iemand hier mogelijk ook nog iets zinvols verder over zeggen. Nu is het wel erg koffiedik kijken natuurlijk.
Het zit aan een PC vast die ik voor VR racing gebruik op een CSL elite wheelbase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@superduper Je bedoelt die middelste rotary encoder? Die kun je niet gebruiken omdat die niet bedoeld is om iets op te mappen. Die kun je enkel gebruiken om settings van je stuur te veranderen. Bijvoorbeeld als je de Podium pedal kit er op zet kun je daarmee instellen of je de clutch die daar op zit wilt gebruiken als Bite-point clutch, of dat je de pedals wilt gebruiken als rem en gas, etc. Daar is het voor bedoeld en daar gebruik ik het ook voor. De rotary encoders rechts en links van de middelste encoder kun je wel gebruiken.

Wat zou je er op willen mappen dan? Want dit stuur heeft meer dan genoeg opties om dingen op te mappen. Eigenlijk alles wat je zou willen gebruiken in een race kan je op dit stuur mappen.

[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 08-12-2022 12:54 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DAMAGE schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:52:
@superduper Je bedoelt die middelste rotary encoder? Die kun je niet gebruiken omdat die niet bedoeld is om iets op te mappen. Die kun je enkel gebruiken om settings van je stuur te veranderen. Bijvoorbeeld als je de Podium pedal kit er op zet kun je daarmee instellen of je de clutch die daar op zit wilt gebruiken als Bite-point clutch, of dat je de pedals wilt gebruiken als rem en gas, etc. Daar is het voor bedoeld en daar gebruik ik het ook voor. De rotary encoders rechts en links van de middelste encoder kun je wel gebruiken.

Wat zou je er op willen mappen dan? Want dit stuur heeft meer dan genoeg opties om dingen op te mappen. Eigenlijk alles wat je zou willen gebruiken in een race kan je op dit stuur mappen.
balen.. vond ik juist een mooie selector voor HUD layouts of in-car menu. Voor die settings die je noemt kan je toch gewoon die zaken in het setup menu aanpassen? Dat wil je toch nooit on-the-fly doen?

In VR kan je je stuur niet zien en heb je wat meer zaken te mappen dan standaard (center view etc) en aangezien je ook geen toetsenbord kan bedienen wil ik er nog meer op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
superduper schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:33:

Het is de instellingencoder voor de APM. Je hebt links van het scherm ook een klein knopje zitten die je niet kan mappen. ;)

Buiten de PC om kan je wel meer toetsen niet gebruiken en het is ook erg game-afhankelijk wat wel/niet werkt. Zo krijg ik in AC bv de linker joystick niet voor elkaar om als view te gebruiken in de auto zodat je makkelijker om je heen kan kijken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0caQqAR-2ajPxz8hfu1rIEmHb-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kvU58Z3DL2TUfPEskdiaU6wN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986

Acties:
  • 0 Henk 'm!
QR2 zit er trouwens nu echt aan te komen, van de week de discussie gevoerd over welk icoontje nou het meest geschikt is in de handleiding om aan te duiden dat je hem niet nat moet reinigen en na iedere 100x wisselen van een stuur even af moet nemen met een zachte doek. ;)

Manuals zijn dus al in de maak. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
R2D2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:00:
QR2 zit er trouwens nu echt aan te komen, van de week de discussie gevoerd over welk icoontje nou het meest geschikt is in de handleiding om aan te duiden dat je hem niet nat moet reinigen en na iedere 100x wisselen van een stuur even af moet nemen met een zachte doek. ;)

Werk je bij Fanatec :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soji
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-11-2023
R2D2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:00:

Met alle coming soon meldingen uit het verleden van Fanatec zal een release in 2024 wel mogelijk zijn voor QR2 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Eindelijk een DD PRO, V3 pedalen en een V2.5 stuur bemachtigd!

Nu nog een rig en tv en we kunnen aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee zeker niet, beta tester en door de tijd heen wat “handige” contacten opgebouwd dus dan hoor je wel eens wat ;)
Soji schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:01:
[...]

Met alle coming soon meldingen uit het verleden van Fanatec zal een release in 2024 wel mogelijk zijn voor QR2 :+
Ergens tussen nu en kerst gok ik (jaartal zullen we er maar niet bij noemen maar dat zal dit jaar niet meer zijn ;) ).

Maar het feit dat de QR2 inmiddels al op diverse events ingezet is en manuals nu daadwerkelijk klaar gemaakt worden zou je doen vermoeden dat het nu ook echt een keer gaat gebeuren.

[ Voor 49% gewijzigd door R2D2 op 11-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soji
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-11-2023
R2D2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:49:
[...]

Ergens tussen nu en kerst gok ik (jaartal zullen we er maar niet bij noemen maar dat zal dit jaar niet meer zijn ;) ).

Maar het feit dat de QR2 inmiddels al op diverse events ingezet is en manuals nu daadwerkelijk klaar gemaakt worden zou je doen vermoeden dat het nu ook echt een keer gaat gebeuren.
Blijft gokken bij ze. Want ze rijden inmiddels ook al bijna 2 jaar met de QR2 in de echte BMW M4 GT3.

Maar als ik op het bericht af moet gaan wat de CEO maandje geleden heeft gemeld, hebben ze wel wat problemen om echt in productie te krijgen. In dat bericht durft de CEO nog geen datums te noemen. Die handleiding kunnen ze wat dat betreft maar gemaakt hebben natuurlijk.

Al hoop ik zelf wel dat de QR2 snel komt. Ben mijn QR1 behoorlijk zat. Stuurtjes zijn bijna niet van mijn DD1 te krijgen en ondanks dat nog steeds speling. Dan gebruik ik ook nog juiste manier om stuurtje te plaatsen. Ook dat gaat moeizaam. Ik hoop alleen dat de prijs een beetje schappelijk word. Maar je bent zo al €400 kwijt voor 3 stuurtjes ben ik bang als je uit gaat van QR1 prijzen, maar grote kans dat het meer word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Soji schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:11:
[...]

Blijft gokken bij ze. Want ze rijden inmiddels ook al bijna 2 jaar met de QR2 in de echte BMW M4 GT3.

Maar als ik op het bericht af moet gaan wat de CEO maandje geleden heeft gemeld, hebben ze wel wat problemen om echt in productie te krijgen. In dat bericht durft de CEO nog geen datums te noemen. Die handleiding kunnen ze wat dat betreft maar gemaakt hebben natuurlijk.

Al hoop ik zelf wel dat de QR2 snel komt. Ben mijn QR1 behoorlijk zat. Stuurtjes zijn bijna niet van mijn DD1 te krijgen en ondanks dat nog steeds speling. Dan gebruik ik ook nog juiste manier om stuurtje te plaatsen. Ook dat gaat moeizaam. Ik hoop alleen dat de prijs een beetje schappelijk word. Maar je bent zo al €400 kwijt voor 3 stuurtjes ben ik bang als je uit gaat van QR1 prijzen, maar grote kans dat het meer word.
Gaat idd vast niet goedkoop worden. Met als nadeel dat een stuk van de output schaft vervangen moet worden wat dus betekend, alle stuurtjes naar QR2 of allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 18:40

OFV

Ik gebruik sinds enkele weken de cls elite pedalen. Ik blijf met schoenen aan achter randjes hangen. Een bekend probleem?

Overigens kocht ik die op mp over voor 99 euro. Dat was de retail prijs toch? Zie nu iets anders op de fanatec site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:16
@OFV met welke schoenen rij je? Ik rij zelf met sokken, als je met schoenen rijd "moeten" het wel dunne zijn. Met normale schoenen rijden is niet aan te raden omdat je wat gevoel kunt missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Card Nox schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:44:
@OFV met welke schoenen rij je? Ik rij zelf met sokken, als je met schoenen rijd "moeten" het wel dunne zijn. Met normale schoenen rijden is niet aan te raden omdat je wat gevoel kunt missen.
Ik zelf heb Sparco karting schoenen, die hebben ook vrij dunne zolen. Maar ik heb van Cube controls ook de sokken met extra grip en steunen bij de hielen. Die rijden ook heel chill en waren niet al te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:40
Card Nox schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:44:
Ter info (algemeen): Puma heeft hier goede schoenen voor. Als je zoekt op 'Puma Cat' kom je deze momenteel tegen aan redelijke kortingen op bepaalde sites. Neem wel minstens 2 maten groter tov 'gewone' schoenen (of je kan ze terug sturen owv te klein)

Destijds ,na een tip hier, een paar gekocht voor +-€40-45 (owv de loadcell en scherpe randje aan de pedalen), bevallen me zeer goed.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb volgens mij in dit topic ook wel eens de waterschoenen van Decathlon voorbij zien komen voor een vriendelijkere prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
Nadat ik ben overgestapt van CSL naar v3 pedalen heb ik ook de Puma schoenen en deze zijn echt ontzettend fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A1_8LWI1ap2UtQgmlqbL2njjhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3Go1LgR2vpST1rDK01ciXnA.jpg?f=fotoalbum_large

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:10

ikt

R2D2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:15:
Maakt de QR iets minder quick maar ik heb eerlijk gezegd nooit helemaal gesnapt waarom die hooguit 30 extra seconden bij het wisselen van het stuur zo'n groot probleem zijn... een beetje spijkers op laag water zoeken wat mij betreft.
Niche gebruiksscenario: Ik haal mijn stuur redelijk vaak van de base. Het rig-scherm is groter en fijner dan mijn desktopscherm, de stoel zit heerlijk, maar het stuurtje verbergt een deel van het scherm, dus ik haal 'm redelijk vaak eraf en zet 'm er weer op als ik wil rijden :+

Kan ook snel dingen doen als modding + sim tegelijkertijd zonder heen en weer te moeten springen, bijvoorbeeld het snel aanpassen van configs of een build maken, het stuurtje erop zetten, testen, stuurtje er weer af, volgende wijziging, etc.

De huidige QR1 Lite bevalt me goed, in dat opzicht, maar nog sneller is altijd beter.
ikt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:59:
[...]

Niche gebruiksscenario: Ik haal mijn stuur redelijk vaak van de base. Het rig-scherm is groter en fijner dan mijn desktopscherm, de stoel zit heerlijk, maar het stuurtje verbergt een deel van het scherm, dus ik haal 'm redelijk vaak eraf en zet 'm er weer op als ik wil rijden :+

Kan ook snel dingen doen als modding + sim tegelijkertijd zonder heen en weer te moeten springen, bijvoorbeeld het snel aanpassen van configs of een build maken, het stuurtje erop zetten, testen, stuurtje er weer af, volgende wijziging, etc.

De huidige QR1 Lite bevalt me goed, in dat opzicht, maar nog sneller is altijd beter.
Maar als je zo vaak en zo snel van stuur wisselt is dat laatste beetje speling waarschijnlijk ook niet het grootste probleem, in dat scenario kun je die locking screw er natuurlijk prima uit laten... en gaat de QR2 qua snelheid weinig opleveren wanneer je een CSL DD, Elite of CSW hebt.

Als je een Podium wheelbase hebt zou het daarentegen wel weer schelen want daar is er niks "quick" aan de QR1 aangezien je altijd even moet zorgen dat het rubber aan de wheelbase kant netjes zit. Al zou je dan ook de z-ring kunnen overwegen, heb je dat hele"probleem" met die rubber ring niet meer.

Maar valide case die je aanhaalt inderdaad al is het wel een edge case :+

• schumi1986
Omdat de DD Pro mijn eerste Fanatec product was en daar de QR1 op gebruikte verbaasde ik mij dat toen ik de overstap naar de DD1 maakte er een extra rubberen ring op zat.

Daarmee heeft Fanatec toch eigenlijk al meteen aangegeven dat de QR1 vanaf het begin toch niet helemaal perfect was? Of is de QR1 eerder uitgekomen dan de DD1?

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:10

ikt

R2D2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:05:
[...]

Maar als je zo vaak en zo snel van stuur wisselt is dat laatste beetje speling waarschijnlijk ook niet het grootste probleem, in dat scenario kun je die locking screw er natuurlijk prima uit laten... en gaat de QR2 qua snelheid weinig opleveren wanneer je een CSL DD, Elite of CSW hebt.

Als je een Podium wheelbase hebt zou het daarentegen wel weer schelen want daar is er niks "quick" aan de QR1 aangezien je altijd even moet zorgen dat het rubber aan de wheelbase kant netjes zit. Al zou je dan ook de z-ring kunnen overwegen, heb je dat hele"probleem" met die rubber ring niet meer.

Maar valide case die je aanhaalt inderdaad al is het wel een edge case :+
CSL DD, dus is nuttig :)

Vooral die draaiende speling is problematisch, want rally games waar de force feedback redelijk agressief is, dus snel én vaak van richting verandert, je de hele tijd klak-klak-klak x 100 hoort.

Maar ja, het is een behoorlijke edge case voor vaak QR gebruiken voor de release + áls die erin zit, geen speling willen hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi1986 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:09:
Omdat de DD Pro mijn eerste Fanatec product was en daar de QR1 op gebruikte verbaasde ik mij dat toen ik de overstap naar de DD1 maakte er een extra rubberen ring op zat.

Daarmee heeft Fanatec toch eigenlijk al meteen aangegeven dat de QR1 vanaf het begin toch niet helemaal perfect was? Of is de QR1 eerder uitgekomen dan de DD1?
QR1 bestond toen al even, zat al op de CSW V1 als ik me niet vergis.

En op zich is er ook weinig mis met de QR1, als je geen last hebt van grote toleranties tussen wheelbase en stuur dan is de QR1 prima spelingsvrij te maken. Perfect? Verre van maar het is ook geen absolute "bagger" zoals men soms wel eens voor doet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

schumi1986 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:09:

Je hebt te maken met toleranties bij het maken van de as en van de QR aan de stuurzijde. Je kan deze toleranties kleiner maken, maar dat kost meer geld en je wil natuurlijk wel een concurrerend product op de markt zetten. Je kan geluk en pech hebben. Heb je een as die bijvoorbeeld 0.1mm dikker is en een QR die 0.1mm kleiner is, dan heb je een strakke verbinding zonder speling. Is het andersom, dan kan het zijn dat je 0.2mm speling hebt. Daarnaast moet je ook rekening houden met krimp en uitzetten van materialen bij verschillende temperaturen. Des te kleiner de toleranties zijn, des te minder speelruimte je hebt om dit soort temperatuurverschillen op te vangen. Je wil natuurlijk wel dat sturen er nog af kunnen. Met het uitbrengen van de DD1/2 komen er meer krachten op de QR te staan, waardoor de toleranties meer problemen kunnen veroorzaken dan met een CSW 2.5 of een CSL Elite. Als je dat kan opvangen met een rubberen ring, dan is dat een easy fix. En dat is ook de reden dat men aan het zoeken is naar een alternatief, want de gehele markt beweegt naar bases met meer krachten. En dan komen dergelijke "gebreken" meer aan het licht.

QR systemen in auto's zijn ook niet compleet spelingsvrij. Mede doordat de bovengenoemde problemen ook in die wereld voorkomen. Misschien nog wel meer, omdat in een raceauto de omgeving vijandiger is.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 14-09 11:12
Goed, nadat ik onlangs een Trakracer TR8 Pro had gekocht en daar mijn ouwe 65 inch LG TV die over was op gemonteerd had samen met een Thrustmaster T300 heb ik gister een tweedehands Fanatec CSL DD met 8nm boostkit en een Mclaren GT3 V2 stuur en een WRC stuur op marktplaats gekocht.

Zojuist maar de knoop doorgehakt en een setje pedalen erbij besteld bij Fanatec. De CSL Elite V2's.

Dat alles zal een hele upgrade van de T300 met T3pa pedalen met conical brakemod zijn gok ik zo.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flying Hawkic
vosss schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:47:
Goed, nadat ik onlangs een Trakracer TR8 Pro had gekocht en daar mijn ouwe 65 inch LG TV die over was op gemonteerd had samen met een Thrustmaster T300 heb ik gister een tweedehands Fanatec CSL DD met 8nm boostkit en een Mclaren GT3 V2 stuur en een WRC stuur op marktplaats gekocht.

Zojuist maar de knoop doorgehakt en een setje pedalen erbij besteld bij Fanatec. De CSL Elite V2's.

Dat alles zal een hele upgrade van de T300 met T3pa pedalen met conical brakemod zijn gok ik zo.

Ben benieuwd :)
Ik ben net overgeschakeld van een T300 naar een Simucube Pro. Natuurlijk is de Simucube beter, maar dan valt ook op dat de T300 helemaal niet slecht was vergeleken met de kostprijs. De Simucube is met een stuurwiel ongeveer 7 keer duurder denk ik. Wellicht is het zo'n typisch gevalletje van: als je geen DD gewoon bent, mis je het niet. Maar eens je het hebt en gewoon bent, kan je niet meer terug. Zo werkt het ook met opties in een echte auto. Opties die je niet hebt, mis je niet. Maar eens je ze gewoon bent, kan je ze bij een volgende auto niet meer missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 16:54

H-Alien

aka Schenk

Jep, had destijds dezelfde ervaring van csw 2.5 naar simucube pro. Tuurlijk het is gedetailleerder en vooral sneller qua feedback maar ook weer niet een -blown out of the water- verschil :D

www.simsport-racing.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Ik weet niet of ik mijn ervaringen al had gedeeld. T300RS > CSW2.5 (wow wat een upgrade, dag en nacht, sneller, sterker, beter auto gevoel, makkelijker op de limiet te rijden en te corrigeren wanneer je er overheen gaat) > DD1 (meh, na de hele DD hype vind ik het bijna tegenvallen, heb niet het idee dat er veel veranderd is tov de CSW2.5 behalve dat mijn portomonne wat lichter aan voelde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:16
Card Nox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:08:
Ik weet niet of ik mijn ervaringen al had gedeeld. T300RS > CSW2.5 (wow wat een upgrade, dag en nacht, sneller, sterker, beter auto gevoel, makkelijker op de limiet te rijden en te corrigeren wanneer je er overheen gaat) > DD1 (meh, na de hele DD hype vind ik het bijna tegenvallen, heb niet het idee dat er veel veranderd is tov de CSW2.5 behalve dat mijn portomonne wat lichter aan voelde).
Ben je ook wat wendbaarder :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkangle
G29, DD2.

Was wel merkbaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Ik ben van T300 -> DD Pro -> DD1 gegaan.

Ik speel vooral F1 en kan mijn tijden dus makkelijk vergelijken in Time Trial, met de T300 nooit Time Trial gereden maar waar ik met de DD Pro met CSL pedalen gemiddeld top 15% op de meeste circuits behaalde is dit na de upgrade naar de DD1 met V3 pedalen naar top 4-6% van de leaderboards gegaan.

Ik merk wel wat verschil van DD naar DD1 maar denk dat mijn snellere tijden vooral door de V3 pedalen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Dinsdag komt mijn TR80 LITE binnen met stoel, hopelijk een beetje op tijd zodat ik kan beginnen met installeren.

Vorige week de DD PRO, V3 pedalen en V2,5 stuur opgehaald. Bijna alles dus compleet, alleen nog een tv...
Aangezien de hele mikmak al best aan de prijs is, wil ik een beetje opletten met de tv. '
Ik denk zelf aan een 43" LG, maar heen idee of er nou echt zoveel verschil zit in tv's. Deze bv, LG 43UQ91006LA heeft 100Hz, maar Oled oid.
Misschien dat de huidige tv die in de woonkamer staat nog ooit dienst gaat doen als game tv, maar tot dan moet ik het even met iets mindere kwalitiet doen.. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
pilskes schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:24:
Dinsdag komt mijn TR80 LITE binnen met stoel, hopelijk een beetje op tijd zodat ik kan beginnen met installeren.

Vorige week de DD PRO, V3 pedalen en V2,5 stuur opgehaald. Bijna alles dus compleet, alleen nog een tv...
Aangezien de hele mikmak al best aan de prijs is, wil ik een beetje opletten met de tv. '
Ik denk zelf aan een 43" LG, maar heen idee of er nou echt zoveel verschil zit in tv's. Deze bv, LG 43UQ91006LA heeft 100Hz, maar Oled oid.
Misschien dat de huidige tv die in de woonkamer staat nog ooit dienst gaat doen als game tv, maar tot dan moet ik het even met iets mindere kwalitiet doen.. Tips?
Je hebt niets aan een 4K 100hz tv zonder hdmi 2.1 omdat een ps5 daar niet mee overweg kan. Overigens zie ik bij de specificaties van die tv staan dat het gewoon een 60hz tv is?

Naar mijn mening is juist de tv/monitor niet iets om op te besparen. Van de hele sim rig is juist dat het onderdeel wat het langst mee gaat.

Als je echt moet besparen zou ik nu niet 400+ uitgeven aan een TV die je op korte termijn gaat vervangen. Voor het dubbele heb je een Oled TV met HDMI 2.1/120hz/VRR waar een Ps5 juist wel erg geschikt voor is.

EDIT: bedenk mij nu dat jij het voor een Ps4 wilde gaan gebruiken? Dan zou ik nu een goedkope tv/monitor kopen en zsm een ps5 gaan kopen.

Omdat een ps4 met racegames maar 1080p 60fps aan kan zou ik eerder voor een kleine monitor gaan dan voor een grote tv, je zit er aardig kort op en dan valt 1080p op een grote 4K tv behoorlijk tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 18-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:38
Gisteravond en vanmorgen bezig geweest met de nieuwe Logitech G pro wheel en pedalen ipv mijn DD pro. Ja jullie lezen het goed, de reden is dat ik snowrunner nogal verslavend vind en met de DD pro dat spel niet fatsoenlijk aan de gang kreeg.

Tot nu toe is mijn bevinding dat het een meer dan prima stuur is. De base is groot maar persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee. De FFB is prima met ACC/ F1 2022, met R Factor moet ik het nog uit proberen maar ook daar verwacht ik geen problemen mee. De trueforce geeft net dat beetje extra in samenwerking met de FFB en dan hoor je hem iets zoemen maar zeker niet hinderlijk. Ik heb hem op 9NM staan en dat is voor nu zwaar zat.

De pedalen zijn voor mij ook meer dan goed. Zowel de koppeling als het gaspedaal kun je zwaarder of lichter maken door de veren te veranderen en het rempedaal kun je ook aan je eigen voorkeuren aanpassen.

Verder zijn de instellingen in het stuur eigenlijk hetzelfde als bij de DD pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
schumi1986 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:58:
[...]

Je hebt niets aan een 4K 100hz tv zonder hdmi 2.1 omdat een ps5 daar niet mee overweg kan. Overigens zie ik bij de specificaties van die tv staan dat het gewoon een 60hz tv is?

Naar mijn mening is juist de tv/monitor niet iets om op te besparen. Van de hele sim rig is juist dat het onderdeel wat het langst mee gaat.

Als je echt moet besparen zou ik nu niet 400+ uitgeven aan een TV die je op korte termijn gaat vervangen. Voor het dubbele heb je een Oled TV met HDMI 2.1/120hz/VRR waar een Ps5 juist wel erg geschikt voor is.

EDIT: bedenk mij nu dat jij het voor een Ps4 wilde gaan gebruiken? Dan zou ik nu een goedkope tv/monitor kopen en zsm een ps5 gaan kopen.

Omdat een ps4 met racegames maar 1080p 60fps aan kan zou ik eerder voor een kleine monitor gaan dan voor een grote tv, je zit er aardig kort op en dan valt 1080p op een grote 4K tv behoorlijk tegen.
Heb inderdaad een PS4 op dit moment, maar een upgrade zal wel.ooit komen.

Heb je tips voor een tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@schumi1986 Netjes! Waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Misschien wel interessant om eens naar te kijken.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
schumi1986 schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:24:
Ik ben van T300 -> DD Pro -> DD1 gegaan.

Ik speel vooral F1 en kan mijn tijden dus makkelijk vergelijken in Time Trial, met de T300 nooit Time Trial gereden maar waar ik met de DD Pro met CSL pedalen gemiddeld top 15% op de meeste circuits behaalde is dit na de upgrade naar de DD1 met V3 pedalen naar top 4-6% van de leaderboards gegaan.

Ik merk wel wat verschil van DD naar DD1 maar denk dat mijn snellere tijden vooral door de V3 pedalen komen.
Een DD heeft mij niet sneller gemaakt denk ik. Over het algemeen maakt beter materiaal je niet per se sneller. Ik ken er die met een T300 sneller zijn dan anderen met een DD. Het is een beetje zoals in de F1. Zet Latifi in een Red Bull, maar dat maakt hem nog niet sneller dan Verstappen :).

De ervaring is vooral veel leuker met high end materiaal, vind ik. En normaal gezien maakt het je ook iets consistenter omdat je veel beter kan voelen wat de auto doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Grootste winst van G29 naar CSL DD was bij mij dat je veel eerder voelt dat iets misgaat en je nog kan corrigeren. Bij de G29 voelde je pas wat in het stuur als je al niet meer kon corrigeren. De resolutie van de tandwielen en 'grindy' gevoel ervan hielpen echt niet mee in het weggevoel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Flying Hawkic schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:57:
[...]

Een DD heeft mij niet sneller gemaakt denk ik. Over het algemeen maakt beter materiaal je niet per se sneller. Ik ken er die met een T300 sneller zijn dan anderen met een DD. Het is een beetje zoals in de F1. Zet Latifi in een Red Bull, maar dat maakt hem nog niet sneller dan Verstappen :).

De ervaring is vooral veel leuker met high end materiaal, vind ik. En normaal gezien maakt het je ook iets consistenter omdat je veel beter kan voelen wat de auto doet
Maar dat is voor mij juist de grootste winst, ronde op ronde steeds dicht bij een snelle tijd zitten waardoor ik veel makkelijker weet waar ik nog meer winst kan behalen en dus snellere tijden neer zet, daarnaast voel ik veel beter wanneer ik grip drijg te verliezen en kan dat dan nog corrigeren, wanneer ik op de T300 merkte dat ik grip verloor was ik te laat om het te corrigeren. Ook rem ik een stuk zekerder met de v3 pedalen.

Dat maakt voor mij dat beter materiaal mij wel sneller maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09
Sinds een paar weken ben ik gestart met iRacing, en vind het erg leuk. Ik gebruik nog steeds m'n oude G25 (die overigens nog als nieuw is) maar ik kan mij goed voorstellen dat er enorme upgrades zijn.

Ik zit te kijken naar de Moza stuurtjes en pedalen, en dan specifiek de R5 (sinds kort is die los te bestellen, en ik verwacht dat 5NM zat is voor mij) of R9, in combinatie met het ES Steering Wheel en de SR-P pedalen (want die hebben een load cell). Ik lees goede verhalen en de software is schijnbaar ook prettig. Daarnaast vind ik het fijn dat de wheelbase compact is want ik race aan m'n bureau (het bureau staat muurvast tussen 3 muren).

Wat is echter de beste plek om Moza spullen te bestellen? Ik zie onder andere https://simracingstore.nl/, Informatique en Caseking, maar de beschikbaarheid laat te wensen over. Is het aan te raden om direct bij Moza te bestellen, of krijg je dan nog een lading importkosten voor de kiezen? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
schumi1986 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:30:
[...]

Maar dat is voor mij juist de grootste winst, ronde op ronde steeds dicht bij een snelle tijd zitten waardoor ik veel makkelijker weet waar ik nog meer winst kan behalen en dus snellere tijden neer zet, daarnaast voel ik veel beter wanneer ik grip drijg te verliezen en kan dat dan nog corrigeren, wanneer ik op de T300 merkte dat ik grip verloor was ik te laat om het te corrigeren. Ook rem ik een stuk zekerder met de v3 pedalen.

Dat maakt voor mij dat beter materiaal mij wel sneller maakt.
Klopt inderdaad. Consistentie is zo belangrijk. Liever elke ronde 3 tienden trager dan 3 tienden sneller en vervolgens 10 seconden kwijt spelen met een ritje door het grind (of erger). Maar het is zo verleidelijk om sneller te gaan om de anderen bij te houden (die soms ook gewoon consistent sneller zijn). Het is inderdaad dat moment dat je op het randje van grip rijdt dat een DD je kan (niet altijd zal) redden. Maar als je overdrijft ga je er met een DD natuurlijk ook gewoon af. Ik heb inderdaad het idee dat ik met een DD net iets beter op de limiet kan rijden dan met mijn T300 waar je, zoals je zegt, meer op het visuele af moet gaan. Mijn V3 pedalen heb ik sinds mei van dit jaar. Mijn DD sinds vorige week. Pedalen laten je met meer vertrouwen remmen en in de pedalen is inderdaad het meeste tijd te winnen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
TheJVH schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:43:
Sinds een paar weken ben ik gestart met iRacing, en vind het erg leuk. Ik gebruik nog steeds m'n oude G25 (die overigens nog als nieuw is) maar ik kan mij goed voorstellen dat er enorme upgrades zijn.

Ik zit te kijken naar de Moza stuurtjes en pedalen, en dan specifiek de R5 (sinds kort is die los te bestellen, en ik verwacht dat 5NM zat is voor mij) of R9, in combinatie met het ES Steering Wheel en de SR-P pedalen (want die hebben een load cell). Ik lees goede verhalen en de software is schijnbaar ook prettig. Daarnaast vind ik het fijn dat de wheelbase compact is want ik race aan m'n bureau (het bureau staat muurvast tussen 3 muren).

Wat is echter de beste plek om Moza spullen te bestellen? Ik zie onder andere https://simracingstore.nl/, Informatique en Caseking, maar de beschikbaarheid laat te wensen over. Is het aan te raden om direct bij Moza te bestellen, of krijg je dan nog een lading importkosten voor de kiezen? Iemand ervaring?
Er zijn zeker mensen hier in het topic die Moza spullen hebben, alleen weet ik niet van buiten wie. Kan je eens op "Moza" zoeken in het topic? Dan ga je misschien een naam vinden die je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
DAMAGE schreef op maandag 19 december 2022 @ 01:20:
@schumi1986 Netjes! Waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Misschien wel interessant om eens naar te kijken.
Bedoel je de Puma schoenen?

https://eu.puma.com/nl/nl...tml?dwvar_307040_color=03

[ Voor 45% gewijzigd door schumi1986 op 19-12-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
Edwinlzv schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:11:
Gisteravond en vanmorgen bezig geweest met de nieuwe Logitech G pro wheel en pedalen ipv mijn DD pro. Ja jullie lezen het goed, de reden is dat ik snowrunner nogal verslavend vind en met de DD pro dat spel niet fatsoenlijk aan de gang kreeg.

Tot nu toe is mijn bevinding dat het een meer dan prima stuur is. De base is groot maar persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee. De FFB is prima met ACC/ F1 2022, met R Factor moet ik het nog uit proberen maar ook daar verwacht ik geen problemen mee. De trueforce geeft net dat beetje extra in samenwerking met de FFB en dan hoor je hem iets zoemen maar zeker niet hinderlijk. Ik heb hem op 9NM staan en dat is voor nu zwaar zat.

De pedalen zijn voor mij ook meer dan goed. Zowel de koppeling als het gaspedaal kun je zwaarder of lichter maken door de veren te veranderen en het rempedaal kun je ook aan je eigen voorkeuren aanpassen.

Verder zijn de instellingen in het stuur eigenlijk hetzelfde als bij de DD pro.
Af en toe slinger ik dat spel ook weer even aan. Ondanks dat ik de opzet en de graphics top vind kan ik er niet zo van genieten. Duurt me allemaal te lang :z . Met stuurtje (Fanatec CSL) lukt het wel maar ik mis toch wat buttons, een paar versnellingen aan de Fanatec shifter gekoppeld maar dan nog moet ik af en toe de controller er bij pakken. Geen heel groot succes helaas.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:38
FSSF schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:59:
[...]

Af en toe slinger ik dat spel ook weer even aan. Ondanks dat ik de opzet en de graphics top vind kan ik er niet zo van genieten. Duurt me allemaal te lang :z . Met stuurtje (Fanatec CSL) lukt het wel maar ik mis toch wat buttons, een paar versnellingen aan de Fanatec shifter gekoppeld maar dan nog moet ik af en toe de controller er bij pakken. Geen heel groot succes helaas.
Ik heb een maand of twee geleden een buttonbox gekocht die ik bij mijn spellen gebruik. Er zit een hoofdschakelaar op, een startknop, 8 drukknoppen en 4 draaiknoppen. Is een prima toevoeging al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
De DD Pro base is beschikbaar en verschillende DD Pro bundels zijn beschikbaar voor preorder, wees er snel bij zou ik zeggen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIuj3Ot3nIsvLxvbNuKhpxRMNSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MC5mbThj4CP3U51c9TIqkC4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc023hmoRSJJ1QcHiVWy2Ez5nbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV3pwvmXr5XVxRiFVYUVjgpi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door schumi1986 op 20-12-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
schumi1986 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:40:
De DD Pro base is beschikbaar en verschillende DD Pro bundels zijn beschikbaar voor preorder, wees er snel bij zou ik zeggen :p

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://fanatec.com/eu-en...mo-dd-pro-wheel-base-8-nm

Voorlopig nog beschikbaar, maar zal wellicht niet lang duren inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Flying Hawkic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:00:
[...]

https://fanatec.com/eu-en...mo-dd-pro-wheel-base-8-nm

Voorlopig nog beschikbaar, maar zal wellicht niet lang duren inderdaad :)
Zag onlangs een interview met de CEO van Fanatec waarin hij aangaf dat de leveringsproblemen die ze hebben gehad opgelost zijn, dus voorraden weer "normaal" zouden moeten worden komende tijd.

Maar voor de zekerheid misschien toch niet te lang wachten als je wilt bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Beempje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:17:
[...]

Zag onlangs een interview met de CEO van Fanatec waarin hij aangaf dat de leveringsproblemen die ze hebben gehad opgelost zijn, dus voorraden weer "normaal" zouden moeten worden komende tijd.

Maar voor de zekerheid misschien toch niet te lang wachten als je wilt bestellen ;)
Voor mij niet maar ik weet dat er veel mensen zijn die hierop zaten te wachten (in dit topic); Alhoewel dat er velen wellicht al naar alternatieven hebben gekeken (en gekocht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat hij weer op voorraad is, maar ik blijf erbij, neem GÉÉN GT DD Pro bundel!!!!
Als je +/- een uurtje per dag speelt is het gebundelde stuur na een jaar al aan vervanging toe (afhankelijk van hoe hard je het stuur grijpt en hoe hoog de FFB staat natuurlijk wel).

Bij mij was hij na 9 maanden zo versleten dat onder het rubber al het plastic tevoorschijn kwam. En ik heb "nog" niet eens de boost kit voor 8nm, dus zit nog op 5nm.

Dus mijn tip aan iedereen met interesse in de GT DD Pro: stel gewoon zelf een pakket samen met een ander stuur.

Volgens mij zijn alle los te verkrijgen sturen van Fanatec wel redelijk van degelijke kwaliteit, maar dat gebundelde stuurtje is echt slecht, wel leuk dat je veel knoppen erop hebt, maar in GT7 waar het stuur voor gemaakt is worden niet eens alle knoppen gebruikt, de 5-way switches gebruik je eigenlijk maar voor 2/5e, had verwacht dat je wel de knopjes in kon drukken om dan naar het desbetreffende MFD scherm te gaan zonder dat je een MFD instelling hoeft te wijzigen. Ook hadden de links en rechts knoppen dan ook allemaal voor wisselen MFD scherm kunnen dienen, nu moet dat per se met de gele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Kalder schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:23:
[...]

Mooi dat hij weer op voorraad is, maar ik blijf erbij, neem GÉÉN GT DD Pro bundel!!!!
Als je +/- een uurtje per dag speelt is het gebundelde stuur na een jaar al aan vervanging toe (afhankelijk van hoe hard je het stuur grijpt en hoe hoog de FFB staat natuurlijk wel).

Bij mij was hij na 9 maanden zo versleten dat onder het rubber al het plastic tevoorschijn kwam. En ik heb "nog" niet eens de boost kit voor 8nm, dus zit nog op 5nm.

Dus mijn tip aan iedereen met interesse in de GT DD Pro: stel gewoon zelf een pakket samen met een ander stuur.

Volgens mij zijn alle los te verkrijgen sturen van Fanatec wel redelijk van degelijke kwaliteit, maar dat gebundelde stuurtje is echt slecht, wel leuk dat je veel knoppen erop hebt, maar in GT7 waar het stuur voor gemaakt is worden niet eens alle knoppen gebruikt, de 5-way switches gebruik je eigenlijk maar voor 2/5e, had verwacht dat je wel de knopjes in kon drukken om dan naar het desbetreffende MFD scherm te gaan zonder dat je een MFD instelling hoeft te wijzigen. Ook hadden de links en rechts knoppen dan ook allemaal voor wisselen MFD scherm kunnen dienen, nu moet dat per se met de gele.
zou ook gewoon een probleem kunnen zijn met de eerste batch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Darkangle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:49:
[...]
zou ook gewoon een probleem kunnen zijn met de eerste batch.
Denk het niet, het rubber is gewoon veel te zacht, ook bij het vervangende exemplaar dat ik van Fanatec gekregen heb nadat ik mijn stuurtje ter reparatie aangeboden had, Fanatec heeft wel zeer sportief mij een nieuwe gestuurd maar deze heeft exact weer hetzelfde probleem dus nee, het is geen slechte batch issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm jammer dat ik dit nu pas zie. Had paar dagen geleden de bundle besteld. Die heeft een langere lever tijd

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

In de basis zou je alle sturen welke standaard met een QR lite geleverd worden (met uitzondering van de McLaren GT3 V2 al ben ik daar persoonlijk ook niet laaiend over) links moeten laten liggen. Het zijn instap stuurtjes en daar zul je het best een poosje mee uit kunnen zingen maar de kwaliteit ervan is niet te vergelijken met de stuurtjes uit de clubsport serie.

Goedkopere stuurtjes gebruiken bijvoorbeeld "Snapdomes" op de shifters en die scheuren vroeg of laat waarna ze dienst weigeren. Ik had (op de P1 V1 waar ik ooit mee begon) ook veel vaker mis shifts dan ik ooit met de Formula V2 (zelfs met de originele shifters) of Podium Porsche heb gehad. En ook het materiaal waar de stuurtjes mee worden bekleed is vaak van "matige" kwaliteit. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat het suede op de Podium Porsche er ook niet perse heel florissant uit ziet na een jaartje maar die is na een poetsbeurt met een borsteltje (ondanks dat ik altijd met handschoenen race) weer "als nieuw".

Aan de andere kant, hoeveel mag je verwachten van stuurtjes < 200 euro? Daarnaast, speel je op console of op PC? Ik vermoed op console en daar is het heel vervelend dat je niet alle knoppen kunt gebruiken maar dat is wel een beperking die je hebt wanneer je een console gamer bent en niet perse de "schuld" van Fanatec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
[...]

Je vergeet één belangrijk deel te vermelden. Als je ook op een PS4/5 wilt spelen, dan werkt een CSL DD bijvoorbeeld niet. Verder ben ik het wel met je eens, het stuurtje wat standaard bij de GT DD Pro geleverd wordt is niet geweldig. Ik heb ‘m enkele maanden gebruikt en nog geen gebruikssporen bij mij (ik draag handschoenen), maar ik vind het stuur niet zo fijn in de hand liggen. Ik heb nu een maandje een McLaren GT3 v2 (met QR1) en dat stuurt veel fijner. Voor de prijs vind ik dat echt een erg fijn stuurtje. :)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

R2D2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:47:
[...]

In de basis zou je alle sturen welke standaard met een QR lite geleverd worden (met uitzondering van de McLaren GT3 V2 al ben ik daar persoonlijk ook niet laaiend over) links moeten laten liggen. Het zijn instap stuurtjes en daar zul je het best een poosje mee uit kunnen zingen maar de kwaliteit ervan is niet te vergelijken met de stuurtjes uit de clubsport serie.

Goedkopere stuurtjes gebruiken bijvoorbeeld "Snapdomes" op de shifters en die scheuren vroeg of laat waarna ze dienst weigeren. Ik had (op de P1 V1 waar ik ooit mee begon) ook veel vaker mis shifts dan ik ooit met de Formula V2 (zelfs met de originele shifters) of Podium Porsche heb gehad. En ook het materiaal waar de stuurtjes mee worden bekleed is vaak van "matige" kwaliteit. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat het suede op de Podium Porsche er ook niet perse heel florissant uit ziet na een jaartje maar die is na een poetsbeurt met een borsteltje (ondanks dat ik altijd met handschoenen race) weer "als nieuw".

Aan de andere kant, hoeveel mag je verwachten van stuurtjes < 200 euro? Daarnaast, speel je op console of op PC? Ik vermoed op console en daar is het heel vervelend dat je niet alle knoppen kunt gebruiken maar dat is wel een beperking die je hebt wanneer je een console gamer bent en niet perse de "schuld" van Fanatec.
Ik speel GT7 op de PS5 inderdaad, maar volgens mij gebruikt ACC op PS5 zelfs nog meer knoppen, maar ACC speel ik op de PC, en daar zijn alle knoppen te mappen. Heb ACC wel op PS5 via PS+ Extra maar echt veel meer dan even uitproberen heb ik daarmee niet gedaan.

En bedankt voor de info over de sturen, ik was zelf al aan het kijken naar het Formula 2.5 stuur, die met leer, maar is wel weer een flinke uitgave dus moet er even voor sparen, ik bestel daar dan ook gelijk de load cell rem en de boostkit bij want die heb ik nog niet.

@PatrickC, dat was ik niet vergeten ;) dat is informatie die vrij makkelijk zelf te vinden is en ik ga ervan uit dat over het algemeen de mensen wel weten welke ze moeten hebben, er zullen er vast bij zijn die dat niet weten en daardoor in de war raken en de verkeerde bestellen, maar mijn bericht was meer een waarschuwing zodat mensen weten dat het stuur snel slijt wat nog niet heel veel besproken wordt op internet, maar je moet maar eens het stuur van theKie25 op YouTube zien, hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35mZmOwm3owpmV6MoP0bBVC4EL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdqIdqgjYdJoPhFUQif4mEOW.jpg?f=fotoalbum_large
Door en door versleten, het rubber op de plek waar je normaal het stuur vast houdt is bij hem bijna helemaal weg. En hij racet altijd met handschoenen, daarom begin ik nu te denken dat wat Fanatec mij schreef, over dat handschoenen juist meer slijtage kunnen veroorzaken bij dit rubber, nog weleens waar kan zijn ook.
Alhoewel soms denk ik weleens dat Kie in z'n simulator woont en gewoon als hij niet slaapt in z'n rig hij aan het racen is :+

[ Voor 4% gewijzigd door Kalder op 21-12-2022 13:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• schumi1986
Tijdens BF het Porsche stuur besteld, maar nu was eindelijk het moment om het te mogen gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdWkZ_unlO-W2_iQ2IV_BzHfwN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y210pnuvsAYEJljiTmvJtJyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 10:13
Heeft iemand nog een aanbeveling voor een kwalitatief goed formula achtig stuurtje? Heb een Simucube 2 en heb al een lange tijd een Thrustmaster GT28 Leather met een mooi cnc gefreesde adapter van simracing coach, maar rij vooral GT3 etc dus wil een ander stuurtje.

Zat te kijken naar een Fanatec Formula V2.5 maar inclusief adapter van Sim racing machines ben je ook al gauw 650,- kwijt inclusief verzend-en-invoerkosten. Dan vraag ik me af of er voor dat geld of iets meer niet iets beter te vinden is?

Een display is niet nodig omdat ik veel in VR race, maar wel genoeg knoppen want daar loop ik nu tegen aan dat ik niet alles kan mappen.

Edit: Iemand ervaring met de Leoxz XF1-Sport?

[ Voor 3% gewijzigd door Pandanl op 25-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Pandanl schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:25:
Heeft iemand nog een aanbeveling voor een kwalitatief goed formula achtig stuurtje? Heb een Simucube 2 en heb al een lange tijd een Thrustmaster GT28 Leather met een mooi cnc gefreesde adapter van simracing coach, maar rij vooral GT3 etc dus wil een ander stuurtje.

Zat te kijken naar een Fanatec Formula V2.5 maar inclusief adapter van Sim racing machines ben je ook al gauw 650,- kwijt inclusief verzend-en-invoerkosten. Dan vraag ik me af of er voor dat geld of iets meer niet iets beter te vinden is?

Een display is niet nodig omdat ik veel in VR race, maar wel genoeg knoppen want daar loop ik nu tegen aan dat ik niet alles kan mappen.

Ik wilde net reageren met die LEOXZ :P Ziet er wel tof uit.

[edit] Misschien deze nog? https://www.simraceshop.de/simline-720s.html

[ Voor 4% gewijzigd door rsnubje op 25-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
rsnubje schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:07:
[...]

Ik wilde net reageren met die LEOXZ :P Ziet er wel tof uit.
Ga hem bestellen, er is een spaanse review op youtube en het ziet er allemaal keurig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Pandanl schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:09:
[...]

Ga hem bestellen, er is een spaanse review op youtube en het ziet er allemaal keurig uit.
Cool, ben benieuwd naar je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
Mocht je hem toch overwegen, simraceshop.de heeft de adapter van SRM ook. En daar betaal je dan geen invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic

Ascher formula stuurtje wordt veel gebruikt, maar niet goedkoop en zelf geen ervaring mee.
https://ascher-racing.com/de/steering-wheels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Die heb ik woensdag binnen gekregen. Ik heb me enorm verbaasd over hoe goed de kwaliteit is van dit stuur.

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Pandanl schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:09:
[...]

Ga je geen spijt van krijgen :) Heb hem zelf via Simufy gekocht.

Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NL1Kck-3sO9Pi8KKHJE9CzUtTQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIvo8x4FQTutcilxrq7tEHfO.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ4nr-YFH2yTln8wODG-dpjjOKE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqeGyG3lzuWJYPyiUydpY9oj.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmRmjKb6ngC1bTr8a0vnMg5vqNU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HrhB6aMGwWwOT1cOssz1Fc0.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo0ovcIDFEA5EXKH9vTKSsx3FTI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Psdq81T7yOYmtnx1arbjK0dF.jpg?f=fotoalbum_small

Echt nog versteld van de kwaliteit die je krijgt voor zo een prijs. Houd wel rekening mee dat het redelijk klein stuur is met zijn 270mm. Bij je duimen kan je wellicht wat grip te kort komen waardoor je wat last kan krijgen bij de rand. Shifters kunnen ook wel een extra spacer gebruiken. Kan nog wel eens in de weg komen te zitten bij je duim.
Maar, poeh wat een kwaliteit verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Hupske op 25-12-2022 22:36 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
@Hupske Top, dat stelt mij in ieder geval gerust dat ik een goede gok heb genomen.

Heb nu ook een 280mm stuur dus dat komt wel goed. Heb hem zonder de extra shifters besteld maar zie dat die later los besteld kunnen worden. Bevallen de shifters een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Nu online
Pandanl schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:14:
@Hupske Top, dat stelt mij in ieder geval gerust dat ik een goede gok heb genomen.

Heb nu ook een 280mm stuur dus dat komt wel goed. Heb hem zonder de extra shifters besteld maar zie dat die later los besteld kunnen worden. Bevallen de shifters een beetje?
De shifters zijn dikke prima. Klikken lekker en zijn mooi kort in aanslag.

De clutches zijn voor mij ook goed. De veertjes die gebruikt worden zijn niet te licht, dus je kan er best veel gevoel in kwijt. Gebruiken volgens mij de zelfde soort veertjes als die bij 3D printers rond de extruder worden gebruikt.

Vind dat ze er ook wel een mooi slim systeem voor hebben bedacht. De shifters en clutches hebben aan de onderkant een soort van magneet uitstupsel zitten. Dus zodra je de lever beweegt, wordt de positie tenopzichte aangepast aan de hall sensor die ze op de PCB hebben zitten. Door dit zo te doen konden ze shifter en clutches ook erg klein maken. Normaal zit het namelijk in de shifter zelf allemaal verwerkt en dan is er meer ruimte nodig. Tevens gebruikt straks het nieuwe stuurtje van Asetek het zelfde principe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xB3F8fbtNvXjZmXCMHwa9_KSP0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1bOYenIqfKVU2YCkskCpOj0.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esr8qh5pjEsnDoIghX9tsqZs54s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx3ZRst9TIZiGtQSI9d14Ht6.jpg?f=fotoalbum_small

Verder die extra cams niet echt de moeite waard om die als 'option' te gebruiken. Je krijgt namelijk dan de clutch variant, terwijl je daar toch eigenlijk dan graag juist de shifter variant zal willen met een klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Tip: sla de USB kabel een keer om de QR, dan slingert hij niet zo rond en kan hij niet in de weg zitten tijdens het rijden.

Ik had overigens nooit deze kwaliteit van de XF1 verwacht. Ik heb hier bijv. ook een P1Sim en daarvan vind ik hem niet van onder doen. Misschien zelfs wel beter op sommige fronten. Zoals bijv. de shifters, die vind ik niet goed van de P1Sim en heel goed van de XF1. P1Sim heeft ondertussen wel verbeterde shifters op hun stuur zitten, deze krijg ik volgende week ook binnen.

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Nu online
Madhouse1979 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:28:
[...]

Tip: sla de USB kabel een keer om de QR, dan slingert hij niet zo rond en kan hij niet in de weg zitten tijdens het rijden.

Ik had overigens nooit deze kwaliteit van de XF1 verwacht. Ik heb hier bijv. ook een P1Sim en daarvan vind ik hem niet van onder doen. Misschien zelfs wel beter op sommige fronten. Zoals bijv. de shifters, die vind ik niet goed van de P1Sim en heel goed van de XF1. P1Sim heeft ondertussen wel verbeterde shifters op hun stuur zitten, deze krijg ik volgende week ook binnen.
Dat weet ik :+ Dit was net na een snelle test. Stuur staat daar ook niet meer in het midden. Kabel die erbij zit is overigens nog best wel lang. Had van mij alleen wat soepeler mogen zijn. Zo een kabel van Bodnar was mooier geweest.

Wissel zelf met regelmaat van stuur, alleen al die stuurtjes kunnen met de zelfde kabel. Had Leoxz bericht met de vraag welk soort connector ze gebruiken en wat de pin lay-out er van is. Maar krijg ik helaas geen antwoord op.
Idee is dan om even mijn andere stuurtjes om te bouwen naar die connector, zodat ik weer maar 1 kabel hoef te gebruiken :)

• MikeVM
  • Laatst online: 12:41

MikeVM

- Baloo -

laatst mijn oude en getrouwe simrig verhuisd en weer opnieuw aangesloten. maar mijn 10jaar oude Fanatec Clubsport pedalen hebben dringend wat onderhoud nodig.

alle 3 pedalen voelen troef aan, de potentiometer van de clutch is wsl ook wat vuil en de rem voelt inconsistent aan. alsof het rubber versleten is ofzo. de loadcel zelf lijkt nog 100% goed te werken.

voordat ik aan de klus begon dacht ik even aan fanatec te vragen welke onderdelen ik zeker moest onder handen nemen en wat ik prefentief zou moeten vervangen. zodat ik het geheel maar 1 keer moet uit elkaar halen.

Mail
Problem description:
Hi, i recently rebuilt my old Simrig after buying a new wheel in 2020. but my 10yo old fanatec clubsport pedals are in dire need of maintenance.

all 3 pedals feel off. clutch and accelerator do not feel smooth, and the potentiometers are a bit unreliable. probably needs some cleaning and wd40.
the brake feels even worse than the other two, in addition to not feeling smooth, the rubber feels like it doesnt have a gradient response, could the rubber have gone bad after such a long time. the loadcell looks to be working perfectly fine tho.

before i take it all apart and clean it, i was hoping you could give me a detailed list of everything i need to check, clean, replace and repair. i do not want to take everything apart twice if i can help it.
i have extensive knowledge in elektronics, so soldering new potentiometers on the clutch and accelerater are no big task for me.
reply
Fanatec Support <e-support@fanatec.com> Unsubscribe
Dec 21, 2022, 10:13 AM (8 days ago)
to me

Hi Michiel,

Thank you for your request and sorry to hear about your issue with the ClubSport Pedals V2.

Unfortunately, we have no more spare parts or any other parts left over from this version, as the pedals are not being produced anymore.

Regarding the flickering of the potentiometer, I can only give you the advice to clean them with a bit of pressed air or some electronics spray.

I hope I was able to address all your concerns. In case you need more support or something remains unclear, do not hesitate to contact us again via email or via phone. We will be glad to assist you further!

Have a nice day and stay safe.

Best regards / Freundliche Grüße
Claudia-Irina
mag ik zeggen dat ik dit zeer jammer vind dat er maar weinig trots is te bespeuren bij fanatec dat een klant 10jaar oude pedalen wil blijven inzetten in zijn rig? die dingen zijn 'built to last' maar dat is meer marketing gelul dan diepe overtuiging lijkt mij.

als iemand mij wat tips kan geven hoor ik dat graag, ik kijk er tegenop om deze klus te doen. en ik hoopte op een goede guide zodat ik van de eerste keer weer good-as-new pedalen heb.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
MikeVM schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:47:
laatst mijn oude en getrouwe simrig verhuisd en weer opnieuw aangesloten. maar mijn 10jaar oude Fanatec Clubsport pedalen hebben dringend wat onderhoud nodig.

alle 3 pedalen voelen troef aan, de potentiometer van de clutch is wsl ook wat vuil en de rem voelt inconsistent aan. alsof het rubber versleten is ofzo. de loadcel zelf lijkt nog 100% goed te werken.

voordat ik aan de klus begon dacht ik even aan fanatec te vragen welke onderdelen ik zeker moest onder handen nemen en wat ik prefentief zou moeten vervangen. zodat ik het geheel maar 1 keer moet uit elkaar halen.

Mail

[...]

reply

[...]

mag ik zeggen dat ik dit zeer jammer vind dat er maar weinig trots is te bespeuren bij fanatec dat een klant 10jaar oude pedalen wil blijven inzetten in zijn rig? die dingen zijn 'built to last' maar dat is meer marketing gelul dan diepe overtuiging lijkt mij.

als iemand mij wat tips kan geven hoor ik dat graag, ik kijk er tegenop om deze klus te doen. en ik hoopte op een goede guide zodat ik van de eerste keer weer good-as-new pedalen heb.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Fanatec gear built-to-last is.

Heb je de input gemeten in de kalibratie software van Fanatec? Voelt het alleen stroef aan of wordt de input ook verkeerd of slecht gedetecteerd in de software?

Misschien moet je ook weer wennen?

Heb je ze op kamertemperatuur bewaard? Als ze op een koude zolder hebben gelegen, of een kelder, zou het mij niet verbazen dat het rubber inderdaad ondertussen niet meer in goede staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

MikeVM schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:47:

Mail

[...]

reply

[...]

Zou je de rubbertjes van de brake performance kit kunnen gebruiken van de V3 denk je? Lijkt wel wat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ik heb in mijn V2 set alle asjes schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Het rubber/plastic van de rem heb ik vervangen door een setje van BBJ Simracing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 12:41

MikeVM

- Baloo -

Flying Hawkic schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:11:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik niet dat Fanatec gear built-to-last is.

Heb je de input gemeten in de kalibratie software van Fanatec? Voelt het alleen stroef aan of wordt de input ook verkeerd of slecht gedetecteerd in de software?
de clutch input in de software is niet echt goed, meestal ziet hij 0-70%, als ik heel traag ga, dan meet hij 0-100%, daarom dat ik vermoed dat die potentiometer vuil/stuk is.
Misschien moet je ook weer wennen?
nee, ik denk dat alle smering is opgedroogd en dat het metaal op metaal is, de pedalen voelen stroef aan, je voelt het gewoon als je de 3 pedalen indrukt,
Heb je ze op kamertemperatuur bewaard? Als ze op een koude zolder hebben gelegen, of een kelder, zou het mij niet verbazen dat het rubber inderdaad ondertussen niet meer in goede staat is.
heeft 5 jaar in de kelder gestaan, misschien eens de performance kit v3 bestellen dan.
rsnubje schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:30:
[...]

Zou je de rubbertjes van de brake performance kit kunnen gebruiken van de V3 denk je? Lijkt wel wat hetzelfde.
thx for the tip.
EVog schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:40:
Ik heb in mijn V2 set alle asjes schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Het rubber/plastic van de rem heb ik vervangen door een setje van BBJ Simracing
ik kan ze niet zo 1-2-3 vinden, hij verkoopt enkel via ebay denk ik, en daar zie ik geen active listing voor rubbers in zijn shop. thx for the tip anyway

[ Voor 24% gewijzigd door MikeVM op 30-12-2022 20:23 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
de clutch input in de software is niet echt goed, meestal ziet hij 0-70%, als ik heel traag ga, dan meet hij 0-100%, daarom dat ik vermoed dat die potentiometer vuil/stuk is.
Welke potmeter bedoel je eigenlijk? De V2 pedalen hebben volgens mij Hall-sensoren, die zijn contactloos. Ik zou zeggen eerst maar eens de pedalen uit elkaar halen, asjes enzo goed schoonmaken en smeren. En dan weer proberen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Cosworth komt met een Simracing variant van hun stuur. Dit het stuur waar veel Tweakers inmiddels een Pokorny variant van gemaakt hebben.

.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmRAwu9WAAUBNj_?format=jpg&name=small (click Tweet voor grotere pic).

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 103 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.