rsnubje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:13:
Tot dusver kan ik eigenlijk niet echt meepraten over gezeik met de QR1. Ik heb nu de CSL DD gehad en sinds deze week de DD2 in gebruik genomen, maar ik merk weinig van enige speling op het stuur in ieder geval. Enige is dat je bij de DD2 die ring nog moet aandraaien voor een neat fit.
Inderdaad, in het gros van de gevallen is de QR1 niet het probleem.
Probleem met betrekking tot de flex bij de QR1 is tweeledig, je hebt de toleranties tussen QR wheelbase en stuur zijde EN je hebt de gebruikers die de boel gewoon niet helemaal juist monteren.
1) Kun je weinig aan doen en ook al gebeurd het heel weinig dat de toleranties dusdanig uiteenlopen, de mensen die er last van hebben zijn er wel. Hier op het forum zijn ze ook wel eens voorbij gekomen.
2) Met uitzondering van de Podium wheelbases kun je bij de montage weinig verkeerd doen, het enige wat vaak wel wil helpen om net dat laatste beetje speling te verwijderen is de "
lock screw" gebruiken. Maakt de QR iets minder quick maar ik heb eerlijk gezegd nooit helemaal gesnapt waarom die hooguit 30 extra seconden bij het wisselen van het stuur zo'n groot probleem zijn... een beetje spijkers op laag water zoeken wat mij betreft.
Bij de Podium wheelbases komt de montage echter wel iets nauwer, als je daar niet exact de beschreven procedure volgt zoals in de handleiding eindig je met flex op het stuur. Daarnaast houd je ook op de Podium wheelbases wel iets last van speling zonder de "
locking screw".
De QR1 is niet zo slecht als vaak geclaimed wordt maar je moet wel gewoon even opletten en hij is niet zo "idiot proof" als de QR2 zal gaan zijn.
Overigens gebruik ik bij de DD2 in tegenstelling tot wat vaak geadviseerd wordt geen "
dry lube" maar gewoon witte vaseline (is immers ook veilig voor het rubber). Nadeel van "
dry lubes" is dat ze weliswaar smeren maar in tegenstelling tot een iets dikker vet GEEN dempende werking hebben op de kogellagers IN de QR en die willen nog wel eens een "rammeltje" geven onder load en omdat het toch om een "afgesloten" geheel gaat wanneer de boel is gemonteerd valt het voordeel van een "
dry lube" welke geen vuiligheid aantrekt / vasthoud wat mij betreft ook wel weg.
Enige irritant is dat je die locking screw eens in de paar uur even een klein slagje moet geven met de inbus want die komt na verloop van tijd wel los.
Razkin schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:08:
[...]
0 flex vind ik toch moeilijk te geloven. Ik heb 4 QR1's van verschillende productie datums in gebruik gehad en er is altijd wel wat flex. Lang niet zoveel als Simracing garage, maar zeker niet 0. Dit alles met een DD1 die stamt uit de release van de Podium bases.
Barry van SRG heeft in die video waarschijnlijk niet helemaal de juiste manier gevolgd van monteren (gezien hij het met praktisch alle sturen heeft), wanneer je de rubber gasket niet eerst fixeert zonder er spanning op te zetten VOOR je het stuur er op schuift krijg je dergelijke speling al draai je de ring vervolgens aan met olifanten kracht (wat zelfs een averechts effect heeft).
Hand vast is genoeg, locking screw er in en je bent in 99 van de 100 gevallen van de speling af. Die ene die er wel last van houd heeft gewoon belachelijk veel pech vermoed ik ;-)
[
Voor 17% gewijzigd door
R2D2 op 07-12-2022 11:30
]