Ik heb sinds gisteren een Accuforce direct drive oplossing op mijn houten rig staan.
Ik heb deze van een tweaker in een (naar mijn mening) geweldige deal kunnen overnemen, ik heb niets met hem afgesproken over het vermelden van zijn nick dus dat doe ik maar niet.
Ik heb voor de nieuwprijs van een Fanatec CLI elite PS4 (incl. standaard rim, zonder verzendkosten, + 1 euro,(we moeten wel exact blijven)) een gebruikt direct drive systeem in huis gehaald incl. add-on cockpit achtige buttonbox die op de base past nieuw in de doos, een serieus mooi ding op zichzelf.
Hoewel ik met een oplossing, die buiten garantie valt, een risico neem zag ik dit als mijn kans om op redelijke termein een direct drive oplossing in huis te halen dus de keuze was snel gemaakt.
Ik was, tot ik deze kans kreeg, vooral met sim-plicity oplossingen aan het puzzelen maar er bleef wat onzekerheid mbt support in toekomstige titels en de stabiliteit/bereikbaarheid van dit kleine bedrijfje uit de UK, ik las ook over het niet reageren op vragen en problemen, dat was niet echt aantrekkelijk.
Toen kwam deze mogelijkheid en had ik zoiets van "Spaarvarken, dit is hamer."
Hoewel ik redelijk van de Accuforce oplossing op de hoogte was, ben ik terwijl we tot een afspraak over het ophalen aan het komen waren mezelf goed gaan ingelezen over de accuforce drive drive oplossing, over de voordelen (prijs in de US, support en software) en nadelen (niet zo goed, sterk en soepel als de andere bekende DD oplossingen).
Ok, dus het is zeker niet gelijk aan de nieuwe generatie en ook een 20 of 30NM OSW is objectief beter, ik zag (nieuw of gebruikt) geen mogelijk om die compleet (dus met stuur en buttonbox etc) voor een op dit moment realistisch bedrag in huis te halen, en dan zat hier nog dat hele cockpit gevaarte bij.
Gisteren de boel op mijn houten rig gemonteerd want dat is wat ik nu nog heb staan. Ik heb genoeg waarschuwingen gelezen over houten rigs en direct drive oplossingen om dit graag eens te proberen.

De cockpit laat ik nog maar even in de doos zitten, eerst maar even de basis goed neerzetten en kijken of/hoe alles werkt.
USB connectie van de controller naar mijn PC via USB hub ging niet goed, hij deed ontzettend raar en viel zelfs een paar keer helemaal weg, dan maar direct op de PC.
Hoppa, nu gaat het wel goed, calibratie start, zooeeemmmmm naar links, zooooeeemmmmm naar rechts....ohhh, spannend, wat snel, stil en soepel!!
Handschoentjes aan om het goed gebruikte alcantara zo lang mogelijk redelijk te houden, even snel alleen een paar basis dingen configureren en de FFB van Assetto Corsa op 20% in content manager, en dan hup met de cup porsche de baan op (racen we donderdag mee vanuit tweakers).
Ok, 20% is niet genoeg en dit kan mijn rig makkelijk hebben, hup, naar 40%. Now we're force feedbacking!
Mijn rig kan de 16NM accuforce prima hebben op 40%, ja, er zit wat beweging in maar dat had ik zelfs met de Logitech G25, ik accepteer dat gewoon tot ik een 80/20 rig heb staan en realiseer me dat ik dan qua FFB gevoel weer een stapje ga maken, nog iets om naar vooruit te kijken dus!
IMHO en op basis van mijn setup en wensen kan ik zeggen dat DD prima kan op een houten rig mits je het niet te gek gaat doen, als je denkt met een SC2 ultimate op 100% FFB te gaan rijden (omdat je jezelf graag pijn doet) dan gaat dat natuurlijk niet werken en stort waarschijnlijk de hele boel in maar binnen de grenzen van mijn geknutselde rig (genaamd "Jerry" hihi) gaat het prima en ervaar je toch meteen enorme voordelen van DD tov de G25.
En dan het gevoel, allemachtig wat een gevoel.
Mensen schrijven weleens dat je een direct drive oplossing niet met een niet-direct drive oplossing kan vergelijken.
Natuurlijk zijn ze wel te vergelijk, mensen bedoelen te zeggen dat er veel verschil tussen zit en niet de tijd voor je willen nemen om te proberen dit verschil te omschrijven.

Maar goed, alles wat hetzelfde doet is volgens mij (op de een of andere manier) met elkaar te vergelijken en dus ga ik dat proberen.
Waar mijn goed gebruikte G25 met subtiele feedback niet veel meer was dan een soort rumble motor in een game controller komt er bij de Accuforce iets binnen waar je wat mee kan, een kleine tik of een subtiele onstabiliteit, je voelt dat er iets gebeurt ipv dat je bijna alleen maar wat geratel hoort met soms een lichte vibratie.
De kortste kleine tikjes komen door en je voelt het verschil tussen de verschillende oneffenheden en wat ze met de auto doen, hoe subtiel ook.
Bij het draaien aan de G25 heb je het gevoel dat je met een handzaag aan het zagen bent qua geluid en eigenlijk ook in mindere mate qua gevoel, bij de accuforce voel je niets van dat alles wanneer de FFB niet bezig is.
Allemachtig wat is dit ding soepel en licht om mee te sturen.
De G25 kon ik met redelijk gemak op 100% FFB houden tussen duim en wijsvinger tegenhouden, je moet redelijke knijpen maar niet meer dan dat, dat hoefde ik niet te proberen met de Accuforce op 40%, dat gaat je gewoon niet lukken zonder enorm sterke handen en een soort death pinch. Z'n kracht speelt daarin de grootste rol maar ook de snelheid en acceleratie van een direct drive oplossing is enorm, dat maakt dat zelfs 16NM op 40% sterker aanvoelt dan je zou verwachten want de acceleratie en rotatiesnelheid is niet 40%, die blijft volledig beschikbaar met minder NM's.
Als je een curb raakt onder een bepaalde hoek krijg je, ook op 40%, echt een een tik van het stuur, niet hard maar wel vel.
Je merk dat de acceleratie van zo'n grote motor op een hoger voltage flink is, je voelt dat de auto een klap krijgt op een manier waarop een G25 dat echt niet kan doorgeven, het is direct en het is lichtelijk geweldadig...heerlijk!
Je voelt dat de demping van je auto in je sim keihard is, dat was voorheen niet op deze manier voelbaar doordat de kracht en snelheid dit niet kon weergeven op de G25.
Dit was voor mij nog een van de meest opvallende verschillen na een dag, je voelt via je stuur dat je op keiharde dempers staat.
En dan over het directe en nauwkeurige van een direct drive, je voelt alsof er 0,0 speling tussen je input en de stuurinrichting van je auto in sim zit.
Het is direct en super nauwkeurig, het voelt als een precisie instrument voor de meest delicate operatie waarbij de G25 voelt als een handzaag waarmee je dat been eraf zaagt. Ik kan niet zeggen dat ik vertraging voelde met de G25 maar toen ik hiermee ging rijden dacht ik meteen "wat is dit snel en nauwkeurig".
Deels door het grotere stuur natuurlijk maar het is merkbaar (maar voor mij lastig te verwoorden) voor iemand die vele uren in de cockpit heeft doorgebracht.
Zo ook het gevoel van grip van de voorkant van je wagen in een bocht.
Afhankelijk van de sim en de auto natuurlijk maar zwaar sturende auto's met veel grip voel je echt vastgrijpen aan het asvalt en wanneer de auto door een oneffenheid of het teveel vragen van je voorbanden het niet meer weet vol te houden, komt dat perfect door.
Wat een ongeloofelijk gevoel om weer echt in een bocht "te hangen" aan het stuur, dit is een gevoel wat een G25 totaal niet aankan, hij bied wel wat aan weerstand maar dit is echt zoveel meer dat je het niet kan vergelijken.

En om dan ook nog de effecten daarbovenop weer te geven die dat gevoel echt nuttig maken, dat kan de G25 niet aan op een niveau dat je er echt wat aan hebt, voor mijn gevoel dan. Bij de Accuforce moet je er op 40% al een beetje aan trekken, ik kan mij voorstellen dat dit later in mijn nieuwe rig helemaal een sensatie gaat worden waarbij je een kleine workout krijgt.
De shifters voelen goed en het stuur is qua omvang flink groter dan dat van de G25 en dat geeft een enorm gevoel van controle, de eerste paar rondjes voelde het alsof ik in een vrachtwagen zat komende van mijn kleine G25 maar het went zeer snel en maakt snel reageren makkelijker.
De knoppen op het stuur zijn niet geweldig en voelen een beetje sponzig, geven geen duidelijke feedback...is hij nou ingedrukt of niet? Dat zal je op een andere manier moeten achterhalen (feedback via het scherm) of de knop gewoon helemaal doordrukken tot de stop, voor een liefhebber van mechanische toetsenborden zoals ik voelt dat niet geweldig maar whatever, ik ga geen verhalen typen op mijn stuur.
Als ik een iets stevigers heb dan een frame op basis van palet hout denk ik dat de force richting de 60% zal gaan, daarmee zit ik dan rond de 10NM, ik denk dat dit een goede waarde zal zijn en dat meer, voor de meeste wagens, niet nodig zal zijn.
Al met al ben ik er na een aantal uur spelen zeer over te spreken en ik ben nog niet eens begonnen met de simcommander software waar andere Accuforce eigenaren zo over te spreken zijn met zijn eindeloze tuning mogelijkheden.
Wat een gave ervaring, ik kan iedereen die de kans krijgt zo'n upgrade aanbevelen.