Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Arfman

Drome!

Precies. Het is in het belang van traditionele automakers om zo lang mogelijk de ICE uit te melken, al was het alleen maar omdat ze allemaal de grootste moeite hebben om een fatsoenlijk EV alternatief te bieden.

Wat dat betreft is het jammer dat Toyota inzet op waterstof en niet op EV. Ik rijd dagelijks een Prius en als ik zie hoe goed die auto de ICE en EV combineert en dat je gewoon een paar kilometer EV kunt rijden zonder dat het invloed heeft op de airco e.d. (iets wat bij veel fabrikanten leidt tot verminderde AC of zelfs botweg wordt uitgeschakeld) dan had Toyota misschien als enige een betaalbaar alternatief tegenover de Tesla's kunnen zetten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:00
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:04:
[...]

Het probleem is nooit de inkomsten geweest, maar de legacy. Er komen best veel fabrieken (toeleveranciers) en personeel kijken bij het maken van een brandstof aandrijflijn. Bij overgang naar elektrische ben je deze investeringen kwijt.
Die brandstof productie lijn is maar een klein onderdeel bij autobouw. Ze sluiten en verplaatsen in die wereld om de haverklap allerlei fabrieken, dus veel maakt het niet uit. Ze pakken zo 2 miljard verlies op 2,1 miljard te verdienen.

Tesla zelf heeft ook nooit een stuiver verdient. Het zal mij verbazen als daar ooit al het geld dat uitgegeven is terugverdiend wordt.

Met gestrekt been.

• E36E46
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-05 18:56
Arfman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:38:
Precies. Het is in het belang van traditionele automakers om zo lang mogelijk de ICE uit te melken, al was het alleen maar omdat ze allemaal de grootste moeite hebben om een fatsoenlijk EV alternatief te bieden.

Wat dat betreft is het jammer dat Toyota inzet op waterstof en niet op EV. Ik rijd dagelijks een Prius en als ik zie hoe goed die auto de ICE en EV combineert en dat je gewoon een paar kilometer EV kunt rijden zonder dat het invloed heeft op de airco e.d. (iets wat bij veel fabrikanten leidt tot verminderde AC of zelfs botweg wordt uitgeschakeld) dan had Toyota misschien als enige een betaalbaar alternatief tegenover de Tesla's kunnen zetten.
Ook Toyota is helaas jarenlang weggehoond door de Duitse automakers, op basis van hun 'schone' resultaten met hun sjoemeldiesels.

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:30
Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:51:
[...]

Die brandstof productie lijn is maar een klein onderdeel bij autobouw. Ze sluiten en verplaatsen in die wereld om de haverklap allerlei fabrieken, dus veel maakt het niet uit. Ze pakken zo 2 miljard verlies op 2,1 miljard te verdienen.

Tesla zelf heeft ook nooit een stuiver verdient. Het zal mij verbazen als daar ooit al het geld dat uitgegeven is terugverdiend wordt.
Qua banen gaat het wel hard hoor. Daimler zegt zo'n 80-90% minder mensen nodig te hebben (link). Die mensen ontslaan/omscholen kost ook bakken met geld.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:31
Arfman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:38:
Hier soortgelijke ervaring. De overstap van een Auris naar een Outlander was op dit punt een grote tegenvaller. Auris werkte naadloos als very short range EV, echt 0 invloed op andere systemen. Outlander was het verwarming+ICE of EV en koulijden (ook met volle accu, en geen mogelijkheid tot voorverwarmen). Ook was de Auris binnen een klein minuutje op temperatuur terwijl dat bij de Outlander echt wel een kwartier duurde in hartje winter. Wat dat betreft lijkt mijn Model 3 heel erg veel op een Toyota en dat is super!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
jip_86 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:08:
[...]

Qua banen gaat het wel hard hoor. Daimler zegt zo'n 80-90% minder mensen nodig te hebben (link). Die mensen ontslaan/omscholen kost ook bakken met geld.
Ik heb begrepen dat ook het onderhoud van een EV veel simpeler is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jip_86 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:08:
[...]

Ik heb Daimler niet horen klagen dat de invoering van robotisering en mechanisering gepaard ging met banenverlies. Toen werd het gebracht in de geest van efficiëntieverbetering.
Nu ze aan de verliezende hand zijn is het opeens een probleem.
Another potential drag on employment is overseas production of batteries
Ja? Dan bouw je hier toch een batterijfabriek? Of heb je die boot ook gemist.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
Ik zie net dat de Model Y inmiddels ook in NL te configureren is: https://www.tesla.com/nl_NL/modely/design

Levering vanaf 2021 voor de Performance, 2022 voor de LR RWD en AWD. Geen Autopilot standaard, gek genoeg.

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:31

acidfever

I am allready working!

vhal schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:13:
[...]

Tot 910 kilo is misschien een beetje karig maar beter iets dan niets, een Hobby DeLuxe zal je er niet mee kunnen trekken maar een meuie Holtkamper is wel fijn voor de kampeervakantie :P Vraag is echter wat het met de range doet...
Is die 910 kilo niet ongeremd?

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

acidfever schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Is die 910 kilo niet ongeremd?
nope 750 ongeremd, en 910 geremd.
Lijkt mij ook erg weinig.

Ben nog wel benieuwd naar waar die 910kg vandaan komt.

Gewoon sebastiaan

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:23
Smuggler schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:36:
[...]

nope 750 ongeremd, en 910 geremd.
Lijkt mij ook erg weinig.

Ben nog wel benieuwd naar waar die 910kg vandaan komt.
Batterij oververhitting.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:40:
[...]

Batterij oververhitting.
Dat zou wel jammer zijn. Maar goed, op Youtube is een filmpje te zien van iemand die in Duitsland met de Model 3 rijdt alsof hij met een ICE auto vol zou gassen, en die krijgt ook vermogenslimiteringen voor zijn kiezen.
Op een vlakke weg is dat niet zo'n groot probleem (met 60 kW kun je ook 3500 kg trekken), maar op een helling is dat wel een probleem.

Maasluip wijzigde deze reactie 09-05-2019 12:21 (4%)

Open Source landkaart

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:32
[...]

Batterij oververhitting.
Wat is daar de bron van?

• kdeboois
Logisch nadenken.

• Discipline

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
[...]

Batterij oververhitting.
Zou de Semi met dezelfde cellen daar ook last van hebben? Hoeveel warmte genereert 90 km/u met een aanhanger versus 260 km/u zonder?

Het is gewoon een Amerikaanse dingetje. 910 kg staat gelijk aan 2000 lbs oftewel een “class I” aanhanger.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heeft mogelijk daarmee te maken. Als je ziet hoe die Model 3 last krijgt van "autobahn-gate" en dan nog net aan de vrachtwagen in kan halen, dat is dat blijkbaar het vermogen dat ie nog toelaat bij een oververhitte accu.
Als je dan bergop met een max. beladen auto+aanhanger rijdt moet je nog wel omhoog kunnen komen natuurlijk. Hele extreme setting, maar kan me goed voorstellen dat ze daar rekening mee houden.
De Semi zouden ze natuurlijk met een betere koeling kunnen uitrusten als blijkt dat dat een issue vormt.
260km/u knallen slaat natuurlijk nergens op, leuk dat het even kan, maar alleen in Duitsland mag het (nog).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 09-05-2019 14:01 (20%)

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-05 12:20

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Maasluip schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:17:
[...]

Dat zou wel jammer zijn. Maar goed, op Youtube is een filmpje te zien van iemand die in Duitsland met de Model 3 rijdt alsof hij met een ICE auto vol zou gassen, en die krijgt ook vermogenslimiteringen voor zijn kiezen.
Op een vlakke weg is dat niet zo'n groot probleem (met 60 kW kun je ook 3500 kg trekken), maar op een helling is dat wel een probleem.
Mooi filmpje van de autobahn. Na 10x optrekken van 100 naar 220km/h krijgt hij powerlimit, dat is denk ik wel werkbaar voor de meeste mensen, op de vakantie ritten is het toch ook niet zo rustig als in de video.

TE KOOP: VW e-Golf juni 2018 zgan 10k km full option

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:34

mvdam

Tweaker-Gekkie

Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Zou de Semi met dezelfde cellen daar ook last van hebben? Hoeveel warmte genereert 90 km/u met een aanhanger versus 260 km/u zonder?
De semi heeft nogal een wat grotere accu, die ook specifiek gemaakt is om last te trekken.
Dus de koelcapaciteit zal daar dan ook wel op gemaakt zijn.

Ik kan me voorstellen dat de optimalisatie in een Model 3 heel anders is.

Rausen op hoge snelheid heb ik nog geen enkele tesla heel lang zien volhouden. Als je wat dingen van TeslaBjorn kijkt erover zie je dat er vrij vlot ingegrepen wordt met max snelheid.

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Het is gewoon een Amerikaanse dingetje. 910 kg staat gelijk aan 2000 lbs oftewel een “class I” aanhanger.
De cellen zijn het probleem niet, de koeling van de cellen wel.

Kijk naar de laadcurve van de Model 3 met de SC3.0

Waarom denk je anders dat bij 20% SoC het laadvermogen al begint te dalen ? Dat is 1 op 1 de beperkte koelcapaciteit.

Ik heb het zelf met de Opel Ampera gehad in de Alpen. Mooie zomerse dag (30°C) en volle zon op de auto. Snelweg met 12% naar boven en vol stroom de berg op. In dat scenario moet je veilig met de Model 3 je aanhanger naar boven kunnen krijgen zonder stil te vallen. De batterij, power electronics en de motor moeten daarna ook nog het einde van de garantie periode kunnen halen -> 910 kg maximaal.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou het geregistreerde "Nominaal continu maximumvermogen" van 65 kW er ook nog wat mee te maken hebben? Als in: dit is het vermogen wat Tesla garandeerd dat altijd ter beschikking staat?

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:51:
[...]

De cellen zijn het probleem niet, de koeling van de cellen wel.
Klopt, echter de batterijmodules zijn ook gelijk.
Kijk naar de laadcurve van de Model 3 met de SC3.0

Waarom denk je anders dat bij 20% SoC het laadvermogen al begint te dalen ? Dat is 1 op 1 de beperkte koelcapaciteit.
Omdat de accu de stroom niet verantwoord kwijt kan. Anders zou je niet structureel een dip zien bij 20% SoC, maar na 10-15 minuten ongeachte of je SoC 10% of 40% is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:09
mvdam schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:03:
[...]

De semi heeft nogal een wat grotere accu, die ook specifiek gemaakt is om last te trekken.
Dus de koelcapaciteit zal daar dan ook wel op gemaakt zijn.

Ik kan me voorstellen dat de optimalisatie in een Model 3 heel anders is.

Rausen op hoge snelheid heb ik nog geen enkele tesla heel lang zien volhouden. Als je wat dingen van TeslaBjorn kijkt erover zie je dat er vrij vlot ingegrepen wordt met max snelheid.
Buiten de batterijen heb je ook te maken met het opwarmen van de motor(en)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:15:
[...]

Klopt, echter de batterijmodules zijn ook gelijk.

[...]

Omdat de accu de stroom niet verantwoord kwijt kan. Anders zou je niet structureel een dip zien bij 20% SoC, maar na 10-15 minuten ongeachte of je SoC 10% of 40% is.
Gelijke modules maar meer parallel om de stroomcapaciteit en dus ook de koeling beter te regelen.

Alles heeft met warmte en dus de koeling te maken. Een lege cel kan altijd lading opnemen maar warmt daarbij op. Je zegt hetzelfde.

De Audi E-tron heeft de batterijen beter gekoeld en gebruikt andere cellen, maar ik weet zeker dat de koeling er voor zorgt dat hij langer zijn maximaal vermogen kan leveren en bij laden beter koelt. Zie de laadcurve.

Audi specificeert overigens ook een maximaal continue vermogen en een piek vermogen. Tesla komt niet verder dan een 0-100 km/h tijd en een topsnelheid.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:36:
[...]
Audi specificeert overigens ook een maximaal continue vermogen en een piek vermogen. Tesla komt niet verder dan een 0-100 km/h tijd en een topsnelheid.
Zoek maar een Model 3 op bij de RDW. "Nominaal continu maximumvermogen" = 65kW.

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Zoek maar een Model 3 op bij de RDW. "Nominaal continu maximumvermogen" = 65kW.
Precies. RDW heeft het wel te horen gekregen. De kopers van de Model 3 niet.

• E46RC51
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:21
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:57:
[...]

Precies. RDW heeft het wel te horen gekregen. De kopers van de Model 3 niet.
Netzoals ze exact weten wat ie verbruikt met en zonder aero’s en bij winter of zomertemp. Alleen besluit legal samen met de marketingafdeling wat er naar buiten komt.

• davidov2008
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-05 22:42
^^ Tja, ook op dat vlak is Tesla net als de Apple's in deze wereld.
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Gelijke modules maar meer parallel om de stroomcapaciteit en dus ook de koeling beter te regelen.

Alles heeft met warmte en dus de koeling te maken. Een lege cel kan altijd lading opnemen maar warmt daarbij op. Je zegt hetzelfde.

De Audi E-tron heeft de batterijen beter gekoeld en gebruikt andere cellen, maar ik weet zeker dat de koeling er voor zorgt dat hij langer zijn maximaal vermogen kan leveren en bij laden beter koelt. Zie de laadcurve.
De E-tron is waarschijnlijk beter gekoeld, maar de laadcurve heeft ook dat beloop omdat Audi ervoor kiest om een kleiner percentage van de totale accucapaciteit als bruikbare capaciteit in te stellen, vergelijkbaar met je Tesla zelf limiteren tot 85-90%. Helaas mede daardoor de vrij beroerde EPA-range.

Waarschijnlijk, omdat we de daadwerkelijke langetermijn prestaties van de accu niet kennen. Tesla kan met een softwareupdate het continu nominaal vermogen ook opschroeven van 65 naar 158kw net als Audi, maar wat doet dat met de accu... Daarom denk ik ook dat Audi de trade off heeft gemaakt om een stuk buffer van de batterij extra te reserveren, dan kan de accu meer degradatie oplopen door relatief veel hogere continue opname vermogens, los van koelings aspecten.

davidov2008 wijzigde deze reactie 09-05-2019 16:37 (19%)

• Deveon
  • Niet online
E46RC51 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Netzoals ze exact weten wat ie verbruikt met en zonder aero’s en bij winter of zomertemp. Alleen besluit legal samen met de marketingafdeling wat er naar buiten komt.
Volgens mij mogen ze niet eens andere waarde dan de WLTP communiceren, want als iedereen met zijn eigen tests en cijfers komt dan kan de consument de boel niet meer vergelijken.

• kdeboois
Dus: 910 kg beperking komt door de batterij.

• Deveon
  • Niet online
Ga nou geen meningen tot feiten verheven. Dat kan je helemaal niet weten tenzij je betrokken ben geweest bij de keuring ervan.

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:55:
Ga nou geen meningen tot feiten verheven. Dat kan je helemaal niet weten tenzij je betrokken ben geweest bij de keuring ervan.
Ik zal het de keurmeester vragen.

Het is een mening, en als je een betere mening hebt, laat maar horen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:08:
[...]

Ik zal het de keurmeester vragen.

Het is een mening, en als je een betere mening hebt, laat maar horen.
Uiteraard heb ik een betere mening. Mijn mening is namelijk de beste! Ik zal wel gek zijn als ik mijn eigen mening niet de beste vond. Echter hoeven we niet dezelfde mening te hebben, toch?

Ik denk dat, als er al een beperking is, dat deze in de carrosserie zit. Los van het gewicht in beweging krijgen en weer tot stilstand worden er namelijk flinke klappen gegeven op een trekhaak. Denk aan een drempel, gat in de weg of een slingerende caravan. Daarnaast heeft TeslaBjorn al aangetoond dat luchtweerstand een veel grotere rol speelt, ook bij 80 km/u, dan het gewicht van de aanhanger op het verbruik. Deze luchtweerstand veroorzaakt ook druk op de trekhaak.

De Model 3 is momenteel de nieuwste Tesla voorzien voor de nieuwste techniek. Om te voorkomen dat de Model 3 teveel de S kannibaliseert mag de trekhaak op de 3 hem niet té praktisch maken. Vergeet niet dat de S nog niet eens een trekhaak heeft terwijl de motoren en accu gelijk zijn aan de X.

Tot slot kan het nog time-to-market zijn. Verkoop in Q2 valt tegen en een trekhaak zorgt voor meer kopers. Aangezien er al een fabrikant is (EcoHitch) die een trekhaak maakt voor de Model 3 is het erg aantrekkelijk om die waardes aan te houden, zsm door RDW te laten keuren en tada de trekhaak optie is geboren. De VS socket vervangen voor een EU kogel is niet zo spannend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• E36E46
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:39:
[...]

Volgens mij mogen ze niet eens andere waarde dan de WLTP communiceren, want als iedereen met zijn eigen tests en cijfers komt dan kan de consument de boel niet meer vergelijken.
Zeker helemaal, waar maar als je vraagt hoe ver hij werkelijk komt in de winter wijzen ze nog steeds naar diezelfde gegevens. Terwijl echt wel duidelijk is hoe ver welk type komt. Ik ben een beetje klaar met die huichelarij merk ik.

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Uiteraard heb ik een betere mening. Mijn mening is namelijk de beste! Ik zal wel gek zijn als ik mijn eigen mening niet de beste vond. Echter hoeven we niet dezelfde mening te hebben, toch?
Prima mening. Wellicht komt daar exact het getal van 910 kg vandaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• E36E46
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:32:
[...]

Prima mening. Wellicht komt daar exact het getal van 910 kg vandaan.
Eerder genoemd door Deveon: Het is gewoon een Amerikaanse dingetje. 910 kg staat gelijk aan 2000 lbs oftewel een “class I” aanhanger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-05 11:31

DeFeCt

je wéét toch

Voor mijn komende leaseauto ben ik me aan het orienteren op een Tesla Model 3. Met de nieuwe standard range plus en trekhaak wordt deze steeds aantrekkelijker. Ik probeer alleen nog te bepalen of ik het verschil van 100,- per maand meer waard vind om voor de extra range en power te gaan. Daarbij speelt het premium vs. gedeeltelijk premium interieur ook mee. In het overzicht dat ik hier vond zit het grootste verschil in de audio en media opties, maar klopt het dat in-car streaming gedeelte en live traffic maar een jaar gratis zijn? En wat zijn de kosten daarna?

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:24

basdej

Student Business IT & Mgmt

DeFeCt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:08:
Voor mijn komende leaseauto ben ik me aan het orienteren op een Tesla Model 3. Met de nieuwe standard range plus en trekhaak wordt deze steeds aantrekkelijker. Ik probeer alleen nog te bepalen of ik het verschil van 100,- per maand meer waard vind om voor de extra range en power te gaan. Daarbij speelt het premium vs. gedeeltelijk premium interieur ook mee. In het overzicht dat ik hier vond zit het grootste verschil in de audio en media opties, maar klopt het dat in-car streaming gedeelte en live traffic maar een jaar gratis zijn? En wat zijn de kosten daarna?
Naar verluidt ongeveer 100 euro per jaar.

Hoi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• E36E46
DeFeCt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:08:
Er zijn naast t interieur vooral grote technische verschillen zoals laadsnelheid, range, torque, vermogen, tractie en stabiliteit (AWD/RWD) welke een keuze zouden kunnen beïnvloeden...

• kdeboois
E36E46 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:55:
[...]

Eerder genoemd door Deveon: Het is gewoon een Amerikaanse dingetje. 910 kg staat gelijk aan 2000 lbs oftewel een “class I” aanhanger.
Vraagje : waar zou die 2000 lbs vandaan komen ? Zou dat door de beperking van de batterijkoeling kunnen zijn ?

Een beetje boot of caravan zit volgens mij tegen de 1500 kg aan en daar zie je volgens mij ook een beetje de sweetspot in trekkerland. Ook in de US verwacht ik.

De auto heeft voldoende massa en de remmen zijn prima. De batterij zorgt voor een zeer goede carrosserie stijfheid. Denk toch de batterijkoeling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
kdeboois schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:25:
[...]

Vraagje : waar zou die 2000 lbs vandaan komen ? Zou dat door de beperking van de batterijkoeling kunnen zijn ?
Nee, die 2000 lbs heeft niets met batterijen te maken, dat is het maximum gewicht om nog van de kleinste variant trekhaak gebruik te kunnen maken. Vanaf 2001 lbs is in de USA een bolt verplicht, zoals ik het lees. (hier, onder kopje Hitch)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Een beetje boot of caravan zit volgens mij tegen de 1500 kg aan en daar zie je volgens mij ook een beetje de sweetspot in trekkerland. Ook in de US verwacht ik.

De auto heeft voldoende massa en de remmen zijn prima. De batterij zorgt voor een zeer goede carrosserie stijfheid. Denk toch de batterijkoeling.
Aangezien je niet op mijn argumenten in gaat en toch blijft herhalen heb ik een vraag voor je. Waarom de SR en LR DM beide 910kg? De LR DM heeft meer vermogen en meer cellen. Koeling is ook beter, want hij laad ook flink sneller (jou woorden, niet de mijne) en de krachtigste variant mag helemaal geen trekhaak op..

Om terug te komen op het snelladen. Dit is niet beperkt door de koeling. Van 10% tot 20% is sneller dan 50% naar 60% bij gelijke batterijtemperatuur. Lage SoC zorgt voor sneller lader en sinds de laatste update gaat een Tesla zelfs de accu voorverwarmen zodat je warme batterij sneller vol zit. Als koeling een probleem was zou je zien dat de batterij naar mate van tijd langzamer gaat laden en niet naar mate van SoC.

In de VS zal je niet snel een aanhanger van 1500 kg zien. Een beetje aanhanger weegt snel 500 kg en houd dan 1000kg laadgewicht over. Dat kan gewoon achterin de pick-up.. Je ziet daar ook veel demontabele camper-unit voor op een pick-up. Bij een caravan moet je moet meer denken aan een Airstream van 2500-3500kg.

Deveon wijzigde deze reactie 09-05-2019 20:56 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
[...]

Prima als je dat denkt, maar je kan het niet weten. Niemand hier in dit topic kan het weten tot er informatie is van een insider. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren waarbij Tesla heeft gekozen om een zeer veilige marge aan te houden. Of het is net op een randje, dat zou ook kunnen. Ik weet het niet, net zoals de anderen in dit topic.

Er zal vast wel een uitleg komen van iemand die bij Tesla werkt waarom dit de 910kg is gekozen en wat de factor is dat het (helaas) zo weinig is.

Het zou fijn zijn als iedereen geen meningen of hypotheses als feiten presenteert, dat houdt de discussie een stuk zuiverder.

• kdeboois
Is dat niet een belangrijk onderdeel van een discussie ? @Discipline Als je ergens echt van overtuigt bent stel je het wat steviger. Ik ben zeer bereid mijn mening bij te stellen hoor.

Ik probeerde zelf overigens naar mijn originele stelling terug te keren. Ik heb een boel geleerd overigens. Prima mijn inziens

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois algemene punt is dat je best wel “volgens mij”, “ik denk dat”, “m.i.”, “hoogstwaarschijnlijk”, “het ligt voor de hand” in je posts mag gebruiken. Om verwarring te voorkomen met daadwerkelijke feiten op basis van een verifieerbaar betrouwbare bron ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Het zilveren kapje van mijn zij-camera was eraf gevallen, zoals hier wel eens eerder gemeld.

Nu komt Tesla de hele unit vervangen (á 1800,-) omdat ze niet aan de kapjes los kunnen komen 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:31
PWM schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:02:
Het zilveren kapje van mijn zij-camera was eraf gevallen, zoals hier wel eens eerder gemeld.

Nu komt Tesla de hele unit vervangen (á 1800,-) omdat ze niet aan de kapjes los kunnen komen 8)7
Ok, lekker efficiënt :X.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:01
PWM schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:02:

Nu begin ik de constante prijswijzigingen ook beter te begrijpen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Arfman

Drome!

Phontana schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Nu begin ik de constante prijswijzigingen ook beter te begrijpen :P
De camera van PWM gaat gewoon weer in een andere Tesla (of als reserveonderdeel op de plank), als ze enemaal zo'n kapje hebben kunnen bemachtigen. Als ze dat niet doen zijn ze echt van de pot gerukt en als ik zie wat voor auto's ze bouwen, zijn ze dat niet ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:34:
@kdeboois algemene punt is dat je best wel “volgens mij”, “ik denk dat”, “m.i.”, “hoogstwaarschijnlijk”, “het ligt voor de hand” in je posts mag gebruiken. Om verwarring te voorkomen met daadwerkelijke feiten op basis van een verifieerbaar betrouwbare bron ;)
Dan kun je het topic wel sluiten denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Dan kun je het topic wel sluiten denk ik.
Pun intended?:+

Edit: Zojuist ook het "autobahn-gate" video bekeken, maar dat hij beperkt wordt is één ding (niet echt normaal gebruik, sorry voor de Duitsers). Waar ik mij meer aan stoor is dat je géén melding krijgt zoals in de S en X wel het geval is. Enne, mijn vorige auto had 90 pk oftewel +/- 65 KW en ging flink harder dan 90 km/u hoor ;) Daarnaast mocht die ook 1200kg trekken, al ging dat wel ten koste van zijn eigen laadcapaciteit.

Overigens denk ik niet dat overal bij genoemd hoeft te worden of het een mening of een aannemelijk feit is, maar ik doe het zelf wel om misinterpretatie te voorkomen. Het is denk ik meer van belang dat een mening enigszins onderbouwd wordt waarom je dat denkt en dus geen one-liner of reacties van enkele woorden. Dat nodigt niet echt uit om uitgebreid op te reageren. Van GoT verwacht ik toch wel meer als de gemiddelde Facebook, nu.nl, Telegraaf, Autoblog of zelfs de Tweakers Frontpage reacties.

Deveon wijzigde deze reactie 10-05-2019 13:09 (75%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 01:15
Arfman schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:44:
[...]

De camera van PWM gaat gewoon weer in een andere Tesla (of als reserveonderdeel op de plank), als ze enemaal zo'n kapje hebben kunnen bemachtigen. Als ze dat niet doen zijn ze echt van de pot gerukt en als ik zie wat voor auto's ze bouwen, zijn ze dat niet ;)
Dat betwijfel ik, de kosten van zo'n plank en de bijbehorende administratie zijn veel te hoog. Dat is dan namelijk geen plank, maar een warenhuis met personeel wat binnenkomende artikelen moet uitsorteren en opslaan. Het is vanuit Tesla (en veel andere bedrijven) veel logischer om alleen hele modules vanuit de fabriek te sturen. Per item is dat misschien duurder, als bedrijfsproces niet. Neemt niet weg dat het moreel gezien verkeerd aanvoelt. De productiekosten van zo'n cameramodule zijn natuurlijk ook geen €1800,-, dat is misschien €100,-.

Soort van relevant stukje video: YouTube: We Crashed Our Brand New Tesla & You Won't Believe How Much It Will ...

DaCoTa wijzigde deze reactie 10-05-2019 13:17 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:39:
[...]

Pun intended?:+

Edit: Zojuist ook het "autobahn-gate" video bekeken, maar dat hij beperkt wordt is één ding (niet echt normaal gebruik, sorry voor de Duitsers). Waar ik mij meer aan stoor is dat je géén melding krijgt zoals in de S en X wel het geval is. Enne, mijn vorige auto had 90 pk oftewel +/- 65 KW en ging flink harder dan 90 km/u hoor ;) Daarnaast mocht die ook 1200kg trekken, al ging dat wel ten koste van zijn eigen laadcapaciteit.

Overigens denk ik niet dat overal bij genoemd hoeft te worden of het een mening of een aannemelijk feit is, maar ik doe het zelf wel om misinterpretatie te voorkomen. Het is denk ik meer van belang dat een mening enigszins onderbouwd wordt waarom je dat denkt en dus geen one-liner of reacties van twee woorden. Dat nodigt niet echt uit om uitgebreid op te reageren. Van GoT verwacht ik toch wel meer als de gemiddelde Facebook, nu.nl, Telegraaf, Autoblog of zelfs Tweakers Frontpage reacties.
Hij rijdt op een vlakke weg zonder aanhanger en in koele omstandigheden.

In mijn uitgebreide uiteenzetting had ik een situatie geschetst waarin een continue zware belasting bij een hoge snelheid volgens mij uiteindelijk de batterij te zwaar gaat belasten. Als ondersteuning daarvoor heb ik de laadcurve er bij gehaald.

Dat jij dat nu als een Telegraaf one-liner gaat kenschetsen is een uiterst flauwe reactie. Je bent het er gewoon niet mee eens. Ik heb al aangegeven dat dit prima is. Dat ik niet punt voor punt inhoudelijk op jouw 'mening' in ga is mijn keuze.

De oneliner, die mijn mening als feit presenteerde, was een terugval naar de orginele discussie en mijn visie op de oorzaak van het beperkte trekvermogen.

Ik denk dat we Bjorn gewoon moeten tippen om zijn Model 3 met aanhanger in een overload scenario bij warm zomerweer een berg op te trekken tot falen >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:15:
[...]

Hij rijdt op een vlakke weg zonder aanhanger en in koele omstandigheden.
7:58 uphill met 210 km/u, iets nadat hij op beperkt was. Het ene moment 90 km/u kunnen rijden en nog geen 5 minuten daarna met 210 een heuvel op lijkt mij geen koelingsprobleem. Dit uiteraard op mijn persoonlijke ervaring met hoeveel energie die motoren verstoken om 200 km/u te rijden, want dan heb je het al snel over twee of drie maal zoveel als normale snelheid. En op basis van de resultaten van TeslaBjorn kunnen we toch wel vaststellen dat een aanhanger het verbruik niet met een factor drie verlaagd, hooguit twee bij 80 km/u.
Ik denk dat we Bjorn gewoon moeten tippen om zijn Model 3 met aanhanger in een overload scenario bij warm zomerweer een berg op te trekken tot falen >:)
Hij heeft een performance versie waar de trekhaak van Tesla niet geschikt voor is en hij wordt ook niet achteraf gemonteerd, dus zelfs als die het weet te regelen om die trekhaak gemonteerd te krijgen is nog maar de vraag hoe betrouwbaar dat is.

PS: Ik ga niet verder in op wat gezegd is en hoe, iedereen kan het lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:54:
[...]

7:58 uphill met 210 km/u, iets nadat hij op beperkt was. Het ene moment 90 km/u kunnen rijden en nog geen 5 minuten daarna met 210 een heuvel op lijkt mij geen koelingsprobleem. Dit uiteraard op mijn persoonlijke ervaring met hoeveel energie die motoren verstoken om 200 km/u te rijden, want dan heb je het al snel over twee of drie maal zoveel als normale snelheid. En op basis van de resultaten van TeslaBjorn kunnen we toch wel vaststellen dat een aanhanger het verbruik niet met een factor drie verlaagd, hooguit twee bij 80 km/u.

[...]

Hij heeft een performance versie waar de trekhaak van Tesla niet geschikt voor is en hij wordt ook niet achteraf gemonteerd, dus zelfs als die het weet te regelen om die trekhaak gemonteerd te krijgen is nog maar de vraag hoe betrouwbaar dat is.

PS: Ik ga niet verder in op wat gezegd is en hoe, iedereen kan het lezen.
Hoge snelheid is natuurlijk een ander scenario dan met een zwaar bepakte auto op een warme dag de berg op.

Vrijheid, blijheid op waar je wel en niet op in gaat maar ga mij dan ook niet indirect aanvallen. Laat dat dan ook achterwege.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hoge snelheid is anders, maar vergelijkbaar en dat geef ik ook aan.

Mijn voorkeur was om het juist niet persoonlijk te maken, maar ik geef het op. De reacties waar ik op het doel zijn als volgt:
[...]

Batterij oververhitting.
Daarvan mag ik toch wel vinden dat er weinig toegevoegde waarde in zit voor een discussie?

Deveon wijzigde deze reactie 10-05-2019 15:20 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• negahrev
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:35
Zojuist zag ik bij het configureren van de Tesla M3 SR+ dat de verwachte levering op Juni staat.
Deze was eerder niet zichtbaar volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:18:
Hoge snelheid is anders, maar vergelijkbaar en dat geef ik ook aan.

Mijn voorkeur was om het juist niet persoonlijk te maken, maar ik geef het op. De reacties waar ik op het doel zijn als volgt:

[...]

[...]

Daarvan mag ik toch wel vinden dat er weinig toegevoegde waarde in zit voor een discussie?
Hoge snelheid is niet vergelijkbaar met een zware last de berg op zeulen.

Hoge snelheid geeft veel koeling door de grote luchtverplaatsing. Veel massa een heling op trekken kost veel meer energie dan een hoge snelheid vol houden en er is minder koeling voorhanden.

De video van de autobahn rit geeft echter aan dat zelfs in dat, mijn inziens, veel lichtere scenario er al vermogensreductie plaats vindt.

In bijvoorbeeld Frankrijk, waar je met een aanhanger met 130 km/h de berg op mag rijden, zijn een aantal plekken te vinden waar de Tesla Model 3 (geen idee welke versie want ik denk elke) hard tegen de vermogensbeperking van de batterij aan gaat lopen.

Jij mag dat vinden en wellicht is dat zelfs zo. Het was echter wel hoe ik tot mijn inzicht, mening en voorlopige conclusie kwam.

Als je het niet me eens bent is dat vast een mooi punt om je op te gaan richten en zelfs om daar dan de basis voor de onwaardigheid van mijn mening voor GoT op te gaan baseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:50:
[...]

Hoge snelheid is niet vergelijkbaar met een zware last de berg op zeulen.

Hoge snelheid geeft veel koeling door de grote luchtverplaatsing. Veel massa een heling op trekken kost veel meer energie dan een hoge snelheid vol houden en er is minder koeling voorhanden.

De video van de autobahn rit geeft echter aan dat zelfs in dat, mijn inziens, veel lichtere scenario er al vermogensreductie plaats vindt.

In bijvoorbeeld Frankrijk, waar je met een aanhanger met 130 km/h de berg op mag rijden, zijn een aantal plekken te vinden waar de Tesla Model 3 (geen idee welke versie want ik denk elke) hard tegen de vermogensbeperking van de batterij aan gaat lopen.

[...]
Eens, al is er te weinig harde data om echt de "zwaarte" van het verschil te meten. Verbruik is er één, maar luchtverplaatsing is dan wat minder tastbaar door de afhankelijkheid van vele factoren (temperatuur, windrichting, windkracht, hoogte, snelheid en luchtdruk).

Vergeet ook niet dat Tesla's vooral voor de thuismarkt gemaakt worden en daar in Californië wordt het goed warm en natuurlijk rijden daar al flink wat Model X'en rond waarvan ik nog geen klachten heb gehoord of gelezen of koelingsproblemen met het trekken van aanhangers (55 mph speedlimit), wel veel over de impact op de range. De Model 3 is zelf niet alleen lichter en efficient, maar de cellen van de Model 3 zitten dichter op de koeling geplakt waardoor de temperatuurverschil tussen de cellen stabieler is.

Gezien de laadsnelheid en reviews van de Model 3 (nieuwe cellen) op het circuit (ook in Californië) in vergelijking met de S en X (oude cellen) blijf ik alleen overtuigt dat de koeling niet de beperking is, anders hadden we ook wel onderscheid gezien in trekgewicht tussen de LR en SR in plaats van alleen tussen de SR/LR en de Performance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinslo
  • Laatst online: 23:08
Even een half on-topic vraag. In dit topic omdat ik al op meerdere plekken heb gelezen dat verzekeren nog een zoektocht is. Serieus aan het oriënteren als consultant (ZZP'er eenmanszaak) op de Model 3, om zakelijk aan te schaffen.

Ik zal hem zakelijk gebruiken om van en naar klanten te reizen, waar ik vaak voor een langere periode ben ingehuurd, en andere bijeenkomsten zoals beurzen, congressen etc. Daarnaast ook privégebruik (meer dan 500km, dus bijtelling).

Hoe ga je in dit geval om met verzekering? Moet er een specifieke zakelijke verzekering worden afgesloten of is een privé autoverzekering voldoende? Ik probeer het online uit te zoeken maar vind het een beetje onduidelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-05 12:20

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Vinslo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:05:
Even een half on-topic vraag. In dit topic omdat ik al op meerdere plekken heb gelezen dat verzekeren nog een zoektocht is. Serieus aan het oriënteren als consultant (ZZP'er eenmanszaak) op de Model 3, om zakelijk aan te schaffen.

Ik zal hem zakelijk gebruiken om van en naar klanten te reizen, waar ik vaak voor een langere periode ben ingehuurd, en andere bijeenkomsten zoals beurzen, congressen etc. Daarnaast ook privégebruik (meer dan 500km, dus bijtelling).

Hoe ga je in dit geval om met verzekering? Moet er een specifieke zakelijke verzekering worden afgesloten of is een privé autoverzekering voldoende? Ik probeer het online uit te zoeken maar vind het een beetje onduidelijk.
Voor zo ver ik weet wordt dit volledig bepaald door op welke naam de auto staat. Staat hij op naam van de zaak (nodig voor MIA) dan moet je een zakelijke verzekering afsluiten.

TE KOOP: VW e-Golf juni 2018 zgan 10k km full option

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:50

Dat hangt van de verzekeringsmaatschappij af. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen ben je als ZZP'er gewoon een persoon, dus heb je ook die verzekering. Pas zodra je meerdere werknemers in jouw auto laat rijden, heb je een zakelijke verzekering nodig. Nogmaals; verschild per maatschappij.

Overigens wil je een goede verzekering hebben, zou ik even bij AllSecur checken. Die hebben een samenwerking met Tesla, waardoor bijvoorbeeld een los trackingssysteem geen vereiste meer is voor een all-risk verzekering. Staat niet op de website, maar is wel zo, ben er zelf ook verzekerd.

PSN: KeaveXL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:42
De model 3's die ik heb zien rijden hebben overdag geen dagrijverlichting achter aan. Weet iemand of dat wel kan?

Deze week heb ik een SR+ besteld en zou graag altijd met verlichting achter rijden i.c.m. dagrijverlichting voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• palthe
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:49
Ik heb de mogelijkheid om de standare range plus te leasen. Meer zit er ook niet in, ik zal het met de basis moeten doen. Ik zit regelmatig in het land maar ook weer niet heel vaak (woon in Groningen). Daarnaast 3 kids en we willen ook wel eens op vakantie naar bijvoorbeeld Kroatië. Ik rij nu Passat Variant, overigens. Ik ga van netto autokosten dan van 400 naar 170 euro, en lever in op ruimte en gemak(?).
Ik begrijp dat de SR+ ongeveer 250-300 km haalt op een lading in de praktijk. Wie kan mij uit ervaring zeggen of dit een verstandige keuze is (ik weet dat ik hem zelf moet maken), kortom wie heeft een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:55
palthe schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:28:
Ik heb de mogelijkheid om de standare range plus te leasen. Meer zit er ook niet in, ik zal het met de basis moeten doen. Ik zit regelmatig in het land maar ook weer niet heel vaak (woon in Groningen). Daarnaast 3 kids en we willen ook wel eens op vakantie naar bijvoorbeeld Kroatië. Ik rij nu Passat Variant, overigens. Ik ga van netto autokosten dan van 400 naar 170 euro, en lever in op ruimte en gemak(?).
Ik begrijp dat de SR+ ongeveer 250-300 km haalt op een lading in de praktijk. Wie kan mij uit ervaring zeggen of dit een verstandige keuze is (ik weet dat ik hem zelf moet maken), kortom wie heeft een vergelijkbare situatie?
Kroatië kom je zo met de supercharger. Na elke 2,5 uur een half uurtje pauze. Dat moet je toch wel met 3 kinderen achterin. En de auto heeft games om te spelen terwijl je geparkeerd staat.

Hoe praktisch het is voor je werk ligt er aan hoe vaak je meer dan 250km op een dag rijdt. En of je op de bestemming kan laden, of dat je dan zou moeten stoppen.

En heb je een oprit of garage om thuis te laden? Zo niet, hoe moeilijk is het om een openbare paal te krijgen? (verschilt erg per stad). Thuis of op je werk kunnen laden maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Financieel is het iig een gelopen race. Voor de bijtelling van een model 3 lease je nog geen aygo. En hij is een stuk beter dan andere EVs in de prijsklasse.

TheS4ndm4n#1919

• palthe
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:49
RocketKoen schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:57:
[...]

Kroatië kom je zo met de supercharger. Na elke 2,5 uur een half uurtje pauze. Dat moet je toch wel met 3 kinderen achterin. En de auto heeft games om te spelen terwijl je geparkeerd staat.

Hoe praktisch het is voor je werk ligt er aan hoe vaak je meer dan 250km op een dag rijdt. En of je op de bestemming kan laden, of dat je dan zou moeten stoppen.

En heb je een oprit of garage om thuis te laden? Zo niet, hoe moeilijk is het om een openbare paal te krijgen? (verschilt erg per stad). Thuis of op je werk kunnen laden maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Financieel is het iig een gelopen race. Voor de bijtelling van een model 3 lease je nog geen aygo. En hij is een stuk beter dan andere EVs in de prijsklasse.
Dank! Ik ga denk ik vooral moeten wennen aan 3x zo vaak een laadmoment ten opzicht van een 60L diesel tank. In Groningen kan ik een openbare laadpaal krijgen. Daarnaast verwacht ik dat er binnen 1-2 jaar veel meer laadpalen gaan zijn in mijn buurt. Ga ik live traffic missen in de SR+? Ik las dat er misschien toch een abonnement voor gaat komen, ook voor niet premium interior Tesla’s.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:31
Dit wist je natuurlijk allemaal al:

SCIENCE!!!

• E46RC51
Sideways schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:19:
De model 3's die ik heb zien rijden hebben overdag geen dagrijverlichting achter aan. Weet iemand of dat wel kan?

Deze week heb ik een SR+ besteld en zou graag altijd met verlichting achter rijden i.c.m. dagrijverlichting voor.
Dat wordt dan tweaken 🤩 De optie is std niet beschikbaar in het light-menu.

E46RC51 wijzigde deze reactie 11-05-2019 10:39 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:34

Ik neem aan btw plichtig. Dan wil je hem (in ieder geval de verzekeringsmaatschappij) ex btw verzekeren, omdat bij schade dat het juiste bedrag is. En dan zien bijna alle maatschappijen je als een zakelijke klant. Bij auto's maakt dat ook niet heel veeluit is mijn ervaring. Ik zou daar dan zowiezo voor kiezen. Een bonus/malus verklaring kun je bij de meeste gewoon als privepersoon aanleveren en afloop ook weer meenemen. Bel er anders een paar, dan krijg je sneller info.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• E46RC51
Even een leuk filmpje om de middag mee te starten YouTube: TESLA Model 3 vs BMW M3 Track Battle | Top Gear

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:20
Mijn Model 3 staat in bestelling dus het is tijd om me in te lezen en uitzoeken van mogelijkheden. Klopt het dat het nog (steeds) niet mogelijk is HVAC te laten starten op een bepaalde tijd met de standaard app? Ook niet in de auto zelf? Dus; instellen dat de auto om 6 uur warm is of begint met verwarmen.

• DaCoTa
Inspired schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:04:
Mijn Model 3 staat in bestelling dus het is tijd om me in te lezen en uitzoeken van mogelijkheden. Klopt het dat het nog (steeds) niet mogelijk is HVAC te laten starten op een bepaalde tijd met de standaard app? Ook niet in de auto zelf? Dus; instellen dat de auto om 6 uur warm is of begint met verwarmen.
Kan volgens mij via tesla-screen.com.

• Deveon
  • Niet online
Of via de Tesla API (is ook een PowerShell module voor).

• E36E46
Inspired schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:04:
Lees de manual er maar op na: https://www.tesla.com/con...ners_manual_europe_nl.pdf

• Inspired
Mijn opmerking dat het niet kan klopt dan toch? Alleen via een API mogelijk blijkbaar. Wat vreemd maar ok.

Zijn hier ook Teslafi gebruikers?

Inspired wijzigde deze reactie 11-05-2019 17:35 (5%)

• E46RC51
Inspired schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:34:
[...]

Mijn opmerking dat het niet kan klopt dan toch? Alleen via een API mogelijk blijkbaar.
Nee het kan wél! https://teslamotorsclub.c...o.116618/#fc-post-2775446

• Inspired

• E46RC51
Inspired schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Dat topic gaat over chargen toch?
om precies te zijn - Scheduled charge

• Inspired
E46RC51 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:48:
[...]

om precies te zijn - Scheduled charge
Daar ging mijn vraag niet over.

• E46RC51
Inspired schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:52:
[...]

Daar ging mijn vraag niet over.
Nee jouw vraag gaat toch over scheduled AC.?

Dat staat in de manual zoals ik al zei.

De binnentemperatuur controleren en het
interieur koelen of verwarmen vóór een rit
(zelfs als de auto in een garage staat).

Het kan dus allebei ! Zowel de laad timer als interieur temp instellen.

• Deveon
  • Niet online
HVAC is de klimaatbeheersing ;)

• E46RC51
Deveon schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:08:
HVAC is de klimaatbeheersing ;)
Alles bedienbaar vanaf je app

• Deveon
  • Niet online
E46RC51 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Alles bedienbaar vanaf je app
Laadsnelheid en scheduled start niet.

Deveon wijzigde deze reactie 11-05-2019 19:27 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaCoTa
Op naar de volgende, Model Y gespot in het wild:

Iets anders, heeft iemand dit al draaiend: https://github.com/lephisto/tesla-apiscraper

DaCoTa wijzigde deze reactie 11-05-2019 21:11 (14%)

• Vinslo
  • Laatst online: 23:08
jerh schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:02:
[...]

Ik neem aan btw plichtig. Dan wil je hem (in ieder geval de verzekeringsmaatschappij) ex btw verzekeren, omdat bij schade dat het juiste bedrag is. En dan zien bijna alle maatschappijen je als een zakelijke klant. Bij auto's maakt dat ook niet heel veeluit is mijn ervaring. Ik zou daar dan zowiezo voor kiezen. Een bonus/malus verklaring kun je bij de meeste gewoon als privepersoon aanleveren en afloop ook weer meenemen. Bel er anders een paar, dan krijg je sneller info.
Thanks. Dat is zeker zo. Ik ga er wel even wat bellen, waaronder AllSecur (de eerdere tip). Thanks voor de reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
DaCoTa schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:09:
Op naar de volgende, Model Y gespot in het wild:

[Afbeelding]

Iets anders, heeft iemand dit al draaiend: https://github.com/lephisto/tesla-apiscraper
Ik moet bekennen dat ik hem niet zo mooi vind. :+

Maar mooi is overrated, uiteindelijk blijft het natuurlijk de beste auto in dat segment 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaxtrian
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17:01
Discipline schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:42:
[...]

Maar mooi is overrated, uiteindelijk blijft het natuurlijk de beste auto in dat segment 8)
In het echt zien ze er allemaal beter uit dan in de foto's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
Vaxtrian schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:43:
[...]

In het echt zien ze er allemaal beter uit dan in de foto's
Zeker waar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
Zijn er al mensen die voor de Y ipv de 3 gaan?

• E36E46
DaCoTa schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:03:
heb net een 3 ja 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:19
Ja, ik ga waarschijnlijk wachten op de Y. Qua bagageruimte verwacht ik met de 3 wel uit de voeten te kunnen maar ik vervoer af en toe grote spullen en dan is een echte hatchback wel veel praktischer. Of toch maar een 3 kopen en een karretje erbij... keuzes, keuzes. :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20-05 20:20
Hoi allemaal,

Net als velen van jullie volg ik de Model 3 sinds de introductie een aantal jaar geleden. Komende week is het zover en ga ik er zelf eentje bestellen via de werkgever. Afgelopen maanden gewacht op de RWD omdat deze fiscaal voordeliger was. Nu de AP echter niet meer geincludeerd is, is het prijsverschil met de AWD echter nog maar 2K. Voor mij persoonlijk is dat 3 a 4 tientjes in de maand. Hierdoor ben ik nu enorm aan het twijfelen. Toch maar voor de AWD gaan?

Voor 3 a 4 tientjes meer heb je wel ong 170 PK meer, en als ik velen mag geloven ook een veel betere rijervaring. De iets betere range van de RWD trekt me overigens dan wel weer aan. Het is wellicht maar 30 km verschil (bij snelweg snelheid), maar kan net weer het verschil maken tussen een tussenstop moeten maken en niet moeten maken.

Al met al enorm aan het twijfelen nu. Mensen die hetzelfde dilemma hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen?
Gaat dat niet minimaal 3 jaar duren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de gewone Model 3 al veel meer dan vlot genoeg. Vooral omdat de auto zo snel is vanuit stilstand, alle pk's zijn meteen beschikbaar.

Ik kan drie redenen bedenken voor een AWD:

Als je een 0-100 <5s racemonster nodig hebt: AWD en performance. Niet voor de ongelimiteerde autobahn.

Of als je aan een modderig zandpad woont of in Scandinavie/Canada met maandenlang sneeuw en vorst, dan zou ik ook AWD overwegen.

De twee motoren kunnen dienen als backup voor elkaar. Als je zelf aanschaft en de auto langdurig blijft gebruiken, dan is dat het overwegen waard. Bij lease zie ik minder waarde, want de leasemaatschappij loopt het risico van een kapotte motor.

Hebban olla vogala nestas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Voordeel van de 3 is ook natuurlijk dat je nu voor weinig 5 jaar kunt rijden. +/- 190 per maand. Wanneer de Y eind 2021 hier komt zit je met 50k+ in 22%. Dus minimaal 500 bijtelling, met de huidige prijzen meer richting 600. Als de 3 nu niet voor een groot gedeelte in de 4% zou zitten had ik hem niet besteld. Als de Y er nu was had ik die liever gehad. Maar twee jaar wachten is geen optie, en financieel dus ook veel minder interessant.

Inspired wijzigde deze reactie 12-05-2019 08:21 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:26

Maximus

Brian not Brain

Discipline schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:42:
[...]

Vind het wel meevallen - eigenlijk voor mij perfect: de omvang van de Model 3 (dus niet meer de lomp grote Model S die ik nu rijd) en een prettigere instap van de X (dus niet meer met de knieen er voor zoals nu bij mijn S).

Trotse pappa van Matthijs - 12-08-2017 | Fiat 500L 1971 - La vecchia signora!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
mrmrmr schreef op zondag 12 mei 2019 @ 03:17:
De twee motoren kunnen dienen als backup voor elkaar. Als je zelf aanschaft en de auto langdurig blijft gebruiken, dan is dat het overwegen waard. Bij lease zie ik minder waarde, want de leasemaatschappij loopt het risico van een kapotte motor.
Volgens mij is het bij de S/X zo dat als 1 van de motoren ophoud, de auto niet meer rijdt.

En, ik heb het al eens eerder benoemd: Mijn dorp bestaat uit louter klinkerwegen. Als het regent of koud is, ben ik al blij met de Dual Drive. Met de 85 (die ook nog eens langzamer was), ging de achterkant al makkelijk schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:19
Inspired schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:11:
Voordeel van de 3 is ook natuurlijk dat je nu voor weinig 5 jaar kunt rijden. +/- 190 per maand. Wanneer de Y eind 2021 hier komt zit je met 50k+ in 22%.
[...]
Dat is nog helemaal niet zeker. Over de belastingregels vanaf 2021 moet nog worden besloten. Uiteraard speelt de bijtelling een grote rol en als die wordt zoals jij beschrijft is het wachten op de Y fiscaal gezien niet gunstig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:02
PWM schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:28:
Volgens mij is het bij de S/X zo dat als 1 van de motoren ophoud, de auto niet meer rijdt.
Voor de 3 is het anders in ieder geval:

Semyon wijzigde deze reactie 12-05-2019 08:56 (7%)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
RichieB schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:47:
[...]

Dat is nog helemaal niet zeker. Over de belastingregels vanaf 2021 moet nog worden besloten. Uiteraard speelt de bijtelling een grote rol en als die wordt zoals jij beschrijft is het wachten op de Y fiscaal gezien niet gunstig.
Klopt. Niet zeker. Maar op dit moment wel (zeer) aannemelijk. Een flink lage bijtelling hoef je tegen die tijd niet meer te verwachten. In 2021 gaan ze echt niet meer met 4% bijtelling EVs stimuleren, het kabinet baalt nu al van het gebrek aan inkomsten hierdoor. Dat je in 2021 voor een auto van 50k weer 400-500 aan bijtelling betaald is toch wel te verwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:08

Fioravanti

Fioravantastisch!

Kreeg eergisteren de nieuwsbrief over de Y, maar die komt echt te laat voor mij. Enerzijds omdat mijn huidige auto er einde jaar uit moet, anderzijds vanwege de verwachte bijtelling aanpassingen 2021. Dus ik blijf gewoon doorgaan met aftellen tot medio december.

Work hard, play hard. Tesla Model 3 LP AP/FSD vanaf december '19

Pagina: 1 ... 47 ... 51 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True