Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 84 Laatste
Acties:
  • 539.181 views

• mnk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 21:21

mnk

Maarten schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:35:
[...]

Tesla werkt samen met Findio, deze vereisen minimaal 3 jaar zelfstandigheid / jaarcijfers. Ben zelf aan het kijken bij Nationale Autolease (te kort zelfstandig), die hebben zelf autos / doen en hebben een optie om een constructie te bedenken voor je eigen auto.
Dank! Ik had Findio inderdaad gevonden, maar die voorwaarde nog niet gezien. Zal voor mij ook lastig worden dan. Ik zal ook een kijken bij Nationale Autolease. Nog meer mensen met andere ervaring?

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Requiem19 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:19:
@acidfever Hoe is het met je remproblemen afgelopen trouwens?
Ik heb nog een paar remtests bij lagere snelheden gedaan en voor nu de conclusie getrokken dat dit is hoe een Tesla remt. Mocht ik het op de langere termijn toch niet vertrouwen zal ik nog wel een afspraak maken.

Ik heb hiervoor 9 jaar in een BMW met fors uitgevoerde remmen gereden dus wellicht is het gewoon even wennen.

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 12:21
mnk schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:58:
[...]

Dank! Ik had Findio inderdaad gevonden, maar die voorwaarde nog niet gezien. Zal voor mij ook lastig worden dan. Ik zal ook een kijken bij Nationale Autolease. Nog meer mensen met andere ervaring?
Hier 1.5 jaar zelfstandige en zonder problemen voorstel van Findio ontvangen. Kon alleen niet volledige bedrag leasen maar dat vond ik eigenlijk wel relaxter.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Katseviool schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:29:
[...]

Hier 1.5 jaar zelfstandige en zonder problemen voorstel van Findio ontvangen. Kon alleen niet volledige bedrag leasen maar dat vond ik eigenlijk wel relaxter.
Ok, via hun formulier mag ik niet verder (na invullen wanneer ik zelfstandig werd). Toch maar eens een mail sturen dan :-).

Qua opbouw heb ik begrepen dat het verstandig is +/- 50% aan / na te betalen en de rest te financieren. Maar vooral niet al je bij elkaar gewerkte geld in de auto te stoppen. Dat heb ik ook zo ingestoken bij de NA.

Goed om Findio nog eens (via een omweg) te benaderen.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:12
Deveon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:49:
[...]

Service Center, beetje doordrammen want staat niet op de parts lijsten.. Ik heb ze dinsdag in Amsterdam meegenomen.
Ik ben gisteren bij SC in Amsterdam geweest en ben nu ook een setje rijker. Dat staat toch een stukkie fraaier. 8)

Verwijderd

bwernsen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Ik ben gisteren bij SC in Amsterdam geweest en ben nu ook een setje rijker. Dat staat toch een stukkie fraaier. 8)
Kun je mss een detail foto delen?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Phontana schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:30:
[...]

Ik zou me er als ik nou was even iets verder in verdiepen, Tesla heeft al een tijdje geen Mid Range model meer in de line-up zitten, deze is in Europa zelfs nooit beschikbaar geweest.

Wat betreft de opties: je kunt kleur en velgen kiezen, wit of zwart interieur (zwart is standaard) en wel of geen FSD upgrade. Autopilot is standaard op alle modellen die je kunt bestellen op de website, bij de LR RWD is die een paar dagen geleden vervallen begreep ik uit eerdere posts.

Op de site van Tesla kun je verder de antwoorden op je vragen vinden, de specificaties staan er bij elke uitvoering bij.
Het heen en weer gepingel is wel echt heel irritant aan het worden. Ieere keer als ik denk nou, dat model zou ik wel willen, verandert er weer iets.

Het zou zo simpel moeten zijn, maar tegenwoordig is er een LOI cursus om een Tesla te bestellen. :+
Smobbo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:11:
Je merkt nu heel erg dat ze bij Tesla Nederland ook geen idee hebben hoe het allemaal zit.
Toen ik het vroeg aan de verkoper, gingen we samen op de Amerikaanse versie van de Tesla site kijken. Ja, dat wist ik natuurlijk al! Echter de fora van Tesla geven wel meer informatie.
Ja en iedere keer als je denkt dat het niet erger kan, doen ze een schepje ervoven op. Ik vond het op en neer gaan van de prijzen al klungelig, maar nu ook qua uitvoeringen en opties de weg kwijt.

Waarom staat een RWD niet gewoon op de website, en is hij wel off the book te bestellen? Wat is dat voor amateuristisch gedoe?
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:27:
Ik dacht dat Tesla geen dealers had? Je bedoelt Store / Service Center?
Weinig toegevoegde waarde dan ook als ze geen complete en actuele info hebben.
Snap ik dan niet, zoveel modellen en opties hebben ze daar nu ook weer niet.
Vroeger niet, tegenoordigh heeft het ene model iets wel en het andere niet. Autopilot heeft nu ook zo veel varianten. Die op ieder model standaard AP heeft, behalve weer blijkbaar op de RWD LR 8)7

Make up your mind en keep it simple!

Youtube: DashcamNL

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is simpel, gebruik gewoon de site en doe net alsof dat je enige opties zijn. :+ Oftwel, wees blij dat ze opties bieden om af te wijken en vergeet niet; maatwerk is altijd duur.

PS: Als de LR RWD inderdaad zonder AP is lijkt mij de LR DM een no-brainer.

[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 07-05-2019 12:25 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[b]Deveon in "Het grote Tesla topic"
Het probleem is ook dat er verhalen zijn dat, maar geen duidelijkheid.
Ook onze LM kreeg geen duidelijkheid uit Tesla (überhaupt moeite om mensen te spreken te krijgen)

Maar goed, uiteindelijk dan maar de LR AWD besteld vij de LM, want ach, nog steeds goedkoper dan redelijk ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:22:
Het is simpel, gebruik gewoon de site en doe net alsof dat je enige opties zijn. :+ Oftwel, wees blij dat ze opties bieden om af te wijken en vergeet niet; maatwerk is altijd duur.

Zie dit:
qadn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:08:
[...]

Het probleem is ook dat er verhalen zijn dat, maar geen duidelijkheid.
Ook onze LM kreeg geen duidelijkheid uit Tesla (überhaupt moeite om mensen te spreken te krijgen)

Maar goed, uiteindelijk dan maar de LR AWD besteld vij de LM, want ach, nog steeds goedkoper dan redelijk ;)
Inderdaad, gewoon alles met AP standaard (geen maatwerk).
Gewoon een AWD en een RWD (je ziet dat er veel vraag naar is).
Keuze voor standard of luxery interior (of voorzie van mijn part alles met luxe als standaard, minder maatwerk)

Het kan zo simpel zijn, maar Tesla maakt het een moeilijk verhaal!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:37:
[...]
Het kan zo simpel zijn, maar Tesla maakt het een moeilijk verhaal!
Zoals @Deveon al zegt: Tesla maakt het juist hartstikke simpel en overzichtelijk. Je hebt gewoon 3 configuraties waar je uit kunt kiezen: SRP, LR, LRP. Daarvan is ook gewoon duidelijk welke uitrusting ze hebben. Jij maakt het vervolgens ingewikkeld door afwijkende dingen te willen.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

anboni schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Zoals @Deveon al zegt: Tesla maakt het juist hartstikke simpel en overzichtelijk. Je hebt gewoon 3 configuraties waar je uit kunt kiezen: SRP, LR, LRP. Daarvan is ook gewoon duidelijk welke uitrusting ze hebben. Jij maakt het vervolgens ingewikkeld door afwijkende dingen te willen.
De LR RWD is iets wat Tesla in het gamma heeft. Zo raar is het dan toch ook niet?
Op zich is het ook niet erg als die niet leverbaar is, maar dat is hij dus wel, alleen allemaal onduidelijk.
Tesla maakt het allemaal wazig.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• BlakHawk
anboni schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:44:
Huh?

Ik vind het juist onduidelijk dat iets wel te bestellen is, maar nergens vermeld staat. Misschien dat jij dat wel heel duidelijk vindt, maar daar verschillen we dan over van mening.

Als je dan ook aan de ene kant zegt:
nieuws: Tesla maakt Autopilot standaard bij Model 3

En dan hoor je dat dit weer niet het geval is op de LR RWD. Onduidelijker kan volgens mij niet :+

[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 13:58 ]

• anboni
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:57:
[...]
En dan hoor je dat dit weer niet het geval is op de LR RWD. Onduidelijker kan volgens mij niet :+
Tja, die LR RWD bestaat dan ook alleen maar omdat er iemand specifiek naar gevraagd heeft. Ze adverteren er niet mee, dus zit 'ie niet in het standaard assortiment. Als je iets wilt wat afwijkt van het standaard assortiment, kun je inderdaad verwachten dat het onduidelijkheid oplevert.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 15:28

NightHawk4

Lotte is Liev :>

anboni schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:03:
[...]

Tja, die LR RWD bestaat dan ook alleen maar omdat er iemand specifiek naar gevraagd heeft. Ze adverteren er niet mee, dus zit 'ie niet in het standaard assortiment. Als je iets wilt wat afwijkt van het standaard assortiment, kun je inderdaad verwachten dat het onduidelijkheid oplevert.
Laten ze dat dan ook de leaseknaller van 2019 noemen, quote van de verkoper in Diemen.
Is de belangrijkste RWD voor NL maar dat is het nadeel dat ze in Nederland niks te zeggen hebben.

Het is dus gewoonweg raar hoe ze dit doen, zeker omdat ze het wel/geen AP verhaal tussentijds aan gaan passen.

• Deveon
  • Niet online
Ik denk dat er maar weinig kopers afhaken omdat ze specifiek de LR RWD willen en de alternatieven in de vorm van SR RWD of LR DM laten staan. Dat de vraag naar de LR RWD zo groot is laat alleen maar zien hoe goed ze de SR RWD hebben uitgevoerd zonder in de verkopen van de LR DM te kannibaliseren.

Verder lijkt het mij dat als Tesla een offerte opstelt voor een custom order dat hier wel degelijk op staat over welke functionaliteit deze auto beschikt, het staat namelijk nergens anders.. Dat ze richting de leasemaatschappijen moeilijk doen snap ik ook wel, die hebben hem al de calculator opgenomen terwijl Tesla juist probeert die auto niet te verkopen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03
Tesla zal inconsistent blijven met hun prijsbeleid denk ik. De huidige strategie lijkt vaak ad-hoc aangepast te worden ihkv korte termijn (verkoop)doelen.

Ze komen hier mee weg omdat ze eigenlijk nog geen échte concurrentie hebben in het M3 segment. Zodra andere merken vergelijkbare producten kunnen aanbieden in deze klasse (voor dezelfde prijs), zal Tesla wellicht iets harder hierop afgestraft worden.

Maar mocht je nu in de markt te zijn voor een Tesla, houd er dan rekening mee dat alles de ene dag duurder kan worden en de volgende dag goedkoper!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-11 21:25

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:19:
Ik denk dat er maar weinig kopers afhaken omdat ze specifiek de LR RWD willen en de alternatieven in de vorm van SR RWD of LR DM laten staan. Dat de vraag naar de LR RWD zo groot is laat alleen maar zien hoe goed ze de SR RWD hebben uitgevoerd zonder in de verkopen van de LR DM te kannibaliseren.
Mij lijkt dat klanten hier gewoon voor de grootste accu willen gaan, en dus een gunstige prijs per km range. Dat de LR RWD ook nog goedkoper is dan de AWD LR maakt de RWD alleen nog maar aantrekkelijker.

Maar Tesla verkoopt het liefste de SR+ omdat daar minder accu cellen in zitten, en ze dus meer auto's kunnen bouwen en verkopen met hun bestaande batterij productie. Of de LR AWD omdat daar een hogere winstmarge op zit!

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:23:
Tesla zal inconsistent blijven met hun prijsbeleid denk ik. De huidige strategie lijkt vaak ad-hoc aangepast te worden ihkv korte termijn (verkoop)doelen.

Ze komen hier mee weg omdat ze eigenlijk nog geen échte concurrentie hebben in het M3 segment. Zodra andere merken vergelijkbare producten kunnen aanbieden in deze klasse (voor dezelfde prijs), zal Tesla wellicht iets harder hierop afgestraft worden.

Maar mocht je nu in de markt te zijn voor een Tesla, houd er dan rekening mee dat alles de ene dag duurder kan worden en de volgende dag goedkoper!
Ik ben het wel met je eens. 2025 zal een moeilijk jaar worden voor ze! :+

• BlakHawk
anboni schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:03:
Kom op, zet je Tesla-bril even af, het is gewoon raar.
Je produceert en verkoopt iets, of je doet het niet...
NightHawk4 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:07:
[...]

Laten ze dat dan ook de leaseknaller van 2019 noemen, quote van de verkoper in Diemen.
Is de belangrijkste RWD voor NL maar dat is het nadeel dat ze in Nederland niks te zeggen hebben.

Het is dus gewoonweg raar hoe ze dit doen, zeker omdat ze het wel/geen AP verhaal tussentijds aan gaan passen.
Helemaal mee eens!
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:19:

Verder lijkt het mij dat als Tesla een offerte opstelt voor een custom order dat hier wel degelijk op staat over welke functionaliteit deze auto beschikt, het staat namelijk nergens anders.. Dat ze richting de leasemaatschappijen moeilijk doen snap ik ook wel, die hebben hem al de calculator opgenomen terwijl Tesla juist probeert die auto niet te verkopen.
Voor mij geldt dan weer wel: LR of geen Tesla...
Ik ga niet voor een SR+... Maar hoe goedkoper de LR, hoe groter de kans dat het een Model 3 wordt.
gauchov6 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Mij lijkt dat klanten hier gewoon voor de grootste accu willen gaan, en dus een gunstige prijs per km range. Dat de LR RWD ook nog goedkoper is dan de AWD LR maakt de RWD alleen nog maar aantrekkelijker.

Maar Tesla verkoopt het liefste de SR+ omdat daar minder accu cellen in zitten, en ze dus meer auto's kunnen bouwen en verkopen met hun bestaande batterij productie. Of de LR AWD omdat daar een hogere winstmarge op zit!
Dat kom het helaas wel op neer, ja...

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:29:
[[...]

Voor mij geldt dan weer wel: LR of geen Tesla...
Ik ga niet voor een SR+... Maar hoe goedkoper de LR, hoe groter de kans dat het een Model 3 wordt.

[...]
Voldoet de SR ook daadwerkelijk niet? Aan het eind van het jaar laad je 100 km in 5 minuten. Zodra de trekhaak beschikbaar komt overweeg ik zelfs om mijn LR DM in te ruilen voor de SR, eventueel met FSD :+

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Voldoet de SR ook daadwerkelijk niet? Aan het eind van het jaar laad je 100 km in 5 minuten. Zodra de trekhaak beschikbaar komt overweeg ik zelfs om mijn LR DM in te ruilen voor de SR, eventueel met FSD :+
Thuis en op destination chargers laad je alleen maximaal ~65-68km/uur met een model 3. Ik neem aan dat je niet constant van supercharger naar supercharger wilt rijden?

• BlakHawk
[...]

Nee, ik heb geen eigen laadplek, ik rijd vaak lang door op vakanties en ik ben echt van de stempel "better safe than sorry".

Met mijn rijstijl zit ik rond de 300km actieradius voor een LR op de snelweg. (ik kan niet tegen 100km/u rijden. Gewoon 130-140...

Het wordt OF een Model 3 LR, OF een diesel :+

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 14:50 ]

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Kom op, zet je Tesla-bril even af, het is gewoon raar.
Je produceert en verkoopt iets, of je doet het niet...
Tesla produceert in batches, wereldwijd is de vraag naar RWD niet groot. Waarschijnlijk verzamelen ze orders en gaan ze weer een dag produceren, of ze zoeken er eentje uit voorraad. Maar je ziet dat dit lastiger is dan een boot vol stampen met batch geproduceerde AWD LR en deze vervolgens verkopen. Voorraad is dodelijk voor een fabrikant en zeker eentje met een negatief werkkapitaal.

• Deveon
  • Niet online
acidfever schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Thuis en op destination chargers laad je alleen maximaal ~65-68km/uur met een model 3. Ik neem aan dat je niet constant van supercharger naar supercharger wilt rijden?
Met 5000 km op de teller ben ik pas 1x bij de Supercharger geweest en dat was hoofdzakelijk uit nieuwsgierigheid.

@dfrenner ik heb dezelfde rijstijl maar haal er makkelijk 400 km uit 100%, al zal je zonder laadpaal thuis niet vaak boven de 80% laden en snap ik je keuze voor LR wel. Heb je ook geen optie voor laadpaal op de rand van je eigen terrein en laden op een openbare parkeerplaats? In mijn gemeente is hier geen beleid tegen kabel over de stoep, vanwege aansprakelijkheid heb ik wel een kabelbrug aangeschaft.

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:48

pposthoorn

Constructeur

Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:22:

De LR RWD met losse AP is nog altijd €1800 goedkoper dan de LR DM. Daarvoor kan je mooi en set winterwielen kopen waar je in ons land meer aan hebt dan AWD. Bovendien is hij 5-10% zuiniger en ~120kg lichter.
Ik heb het uitgebreid vergeleken maar denk toch dat de RWD de aantrekkelijkste optie is.

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Met 5000 km op de teller ben ik pas 1x bij de Supercharger geweest en dat was hoofdzakelijk uit nieuwsgierigheid.

@dfrenner ik heb dezelfde rijstijl maar haal er makkelijk 400 km uit 100%, al zal je zonder laadpaal thuis niet vaak boven de 80% laden en snap ik je keuze voor LR wel. Heb je ook geen optie voor laadpaal op de rand van je eigen terrein en laden op een openbare parkeerplaats? In mijn gemeente is hier geen beleid tegen kabel over de stoep, vanwege aansprakelijkheid heb ik wel een kabelbrug aangeschaft.
Zou een optie kunnen zijn, maar ik wil voorbereid zijn op vakanties (10-80% snelladen), accu degradatie in 4 jaar tijd en gebruik in de winter.

Daarmee bepaal ik voor mij zelf de lat en die ligt bij de LR. Ik hoor vaker dat anderen het niet begrijpen en het kan makkelijk met minder. Iedereen zijn eigen keuze, maar ik breek mijn ritten liever niet op met onzinnige laadsessies. Als een LR betekent sneller van A naar B, dan wil ik de LR en anders wordt het nog even diesel.

Kijken we over 4 jaar verder naar de stand van zaken tegen die tijd...

Uiteraard wil ik best wat aanpassen en 120 ipv 140 gaan rijden, maar 100 is echt een brug te ver ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 15:16 ]

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:15:
[...]
Iedereen zijn eigen keuze, maar ik breek mijn ritten liever niet op met onzinnige laadsessies.
Denk dat je het een keer mee moet maken om bekeerd te worden en dan beseffen dat je met dat gejakker met je diesel toch niet zo uitgerust aan je vakantie begon ;)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 20:54
[...]

Zou een optie kunnen zijn, maar ik wil voorbereid zijn op vakanties (10-80% snelladen), accu degradatie in 4 jaar tijd en gebruik in de winter.

Daarmee bepaal ik voor mij zelf de lat en die ligt bij de LR. Ik hoor vaker dat anderen het niet begrijpen en het kan makkelijk met minder. Iedereen zijn eigen keuze, maar ik breek mijn ritten liever niet op met onzinnige laadsessies. Als een LR betekent sneller van A naar B, dan wil ik de LR en anders wordt het nog even diesel.

Kijken we over 4 jaar verder naar de stand van zaken tegen die tijd...

Uiteraard wil ik best wat aanpassen en 120 ipv 140 gaan rijden, maar 100 is echt een brug te ver ;)
Mijn eigen ervaring is dat een 75D of 100D geen bal uit maakt hoe snel je gaat misschien iets sneller met de 100D omdat je de eerste ronde 100% lading heb daarna moet je gewoon elke keer voor bijna dezeflde tijd aan de laadpaal. Als we naar zuid frankrijk gaan gaan we gewoon 130 en houden geen rekening met verbruik. De hoeveelheid stops worden toch wat meer ingegeven door de afstand tussen de superchargers en niet de range van je accu. En ja een auto laden met een accu op 10% (75D) of op 30% (100D) zal niet veel uit maken hoe snel je weg bent.

Het enige echte verschil is als je de LR nodig heb voor je woon werk rit het is behoorlijk irritant als je op de terug weg nog moet laden voordat je thuis komt. (ik had er weinig last van ga lekker zitten laptopje er bij werk afmaken in alle rust. Maar goed that is me.

Maar goed als het je helpt vooral de grootste range nemen dan weet je zeker dat je geen spijt kan hebben. gelukkig is het prijs verschil van de model 3 niet zo groot als vroeger met de model x dus de keuze is makkelijker. En elke diesel die niet gekocht wordt is een stap in de goede richting.

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Denk dat je het een keer mee moet maken om bekeerd te worden en dan beseffen dat je met dat gejakker met je diesel toch niet zo uitgerust aan je vakantie begon ;)
Hahaha jij kent mij niet :+
In tegenstelling tot veel mensen begint mijn vakanie pas op de bestemming. >:)
MeZZiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Mijn eigen ervaring is dat een 75D of 100D geen bal uit maakt hoe snel je gaat misschien iets sneller met de 100D omdat je de eerste ronde 100% lading heb daarna moet je gewoon elke keer voor bijna dezeflde tijd aan de laadpaal. Als we naar zuid frankrijk gaan gaan we gewoon 130 en houden geen rekening met verbruik. De hoeveelheid stops worden toch wat meer ingegeven door de afstand tussen de superchargers en niet de range van je accu. En ja een auto laden met een accu op 10% (75D) of op 30% (100D) zal niet veel uit maken hoe snel je weg bent.

Het enige echte verschil is als je de LR nodig heb voor je woon werk rit het is behoorlijk irritant als je op de terug weg nog moet laden voordat je thuis komt. (ik had er weinig last van ga lekker zitten laptopje er bij werk afmaken in alle rust. Maar goed that is me.

Maar goed als het je helpt vooral de grootste range nemen dan weet je zeker dat je geen spijt kan hebben. gelukkig is het prijs verschil van de model 3 niet zo groot als vroeger met de model x dus de keuze is makkelijker. En elke diesel die niet gekocht wordt is een stap in de goede richting.
Maar 100 of 75 is el wat anders dan 55...
Punt is gewoon: Ik kan niet iedere dag laden en dat zal de komende jaren steeds minder worden. Meer EV's betekent vaker bezette laadpalen in de wijk.

Gemeente heeft beleid, iedere 300 meter vanuit een huis een laadpaal. Als er al een paal staat wordt er niet één bij geplaatst. Eerst dekking, daarna uitbreiden.

Met LR hoef ik minder vaak aan de paal te staan. Dus minder kans op problemen met niet kunnen laden. Zo simpel is het.

Een LR durf ik voor 48 maanden aan en een SR(+) niet.

[ Voor 69% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 15:36 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-11 23:19
[...]

Tijdens een rit ga je geen 10-80% laden, eerder iets van 30% of 40% erbij. Dus iets als beginnen met 100%, rijden tot 40%, laden tot 70%, rijden tot 20%, laden tot 50%, rijden tot bestemming, 's nachts weer opladen tot 100%. Dan heb je dus iedere 300km een korte (15 minuten) stop, wat net lang genoeg is voor toilet en koffie, als er geen wachtrij is bij de bar :-)

En electra via de supercharger is iets van 1/3 van de prijs van diesel per km, dus dat zijn extra lekkere kopjes koffie :-)

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:32:
[...]

Hahaha jij kent mij niet :+
In tegenstelling tot veel mensen begint mijn vakanie pas op de bestemming. >:)

[...]

De Model 3 SR heeft een groter bereik dan de Model X SR hoor ;)
Punt is gewoon: Ik kan niet iedere dag laden en dat zal de komende jaren steeds minder worden. Meer EV's betekent vaker bezette laadpalen in de wijk.

Gemeente heeft beleid, iedere 300 meter vanuit een huis een laadpaal. Als er al een paal staat wordt er niet één bij geplaatst. Eerst dekking, daarna uitbreiden.

Met LR hoef ik minder vaak aan de paal te staan. Dus minder kans op problemen met niet kunnen laden. Zo simpel is het.

Een LR durf ik voor 48 maanden aan en een SR(+) niet.
De gemeente komt zichzelf nog wel tegen met dat beleid. Uiteindelijk zal je zien dat, zeker binnen 4 jaar, het aantal openbare palen explosief gaat groeien. Zelf heb ik naast mijn eigen laadpaal ook een openbare paal aangevraagd (soort protest aanvraag, don't ask), maar in plaats van de huidige in mijn straat uit te breiden (2de parkeerplaats reserveren voor laden) willen die gekken er nog een dubbele paal naast zetten...

• MeZZiN
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:32:

[...]

Eens maar de model 3 weegt ook een beetje minder (1000 kilo) en is een heel heel stuk zuiniger dan de mijne. Nieuwe motoren etc. En iets van 30% zuiniger ongeveer.

Maar het helpt altijd om grotere accus het hebben alleen het argument voor vakantie klopt alleen niet. That is all :)

• BlakHawk
DaCoTa schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:44:
[...]

Tijdens een rit ga je geen 10-80% laden, eerder iets van 30% of 40% erbij. Dus iets als beginnen met 100%, rijden tot 40%, laden tot 70%, rijden tot 20%, laden tot 50%, rijden tot bestemming, 's nachts weer opladen tot 100%. Dan heb je dus iedere 300km een korte (15 minuten) stop, wat net lang genoeg is voor toilet en koffie, als er geen wachtrij is bij de bar :-)

En electra via de supercharger is iets van 1/3 van de prijs van diesel per km, dus dat zijn extra lekkere kopjes koffie :-)
Met een LR kun je al geen 300km rijden tussen de superchargers, laat staan een SR+...

Je getallen zijn te rooskleurig...

Ik kwam met een LR P uit op gecombineerd 20kWh/100km en op snelweg 25kWh/100km.

200Wh per km en 250Wh per km...

Nu zit er nog wel iets verschil in de non performance maar ook weer niet zo veel.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 16:01 ]

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:49:
[...]

De Model 3 SR heeft een groter bereik dan de Model X SR hoor ;)

[...]

De gemeente komt zichzelf nog wel tegen met dat beleid. Uiteindelijk zal je zien dat, zeker binnen 4 jaar, het aantal openbare palen explosief gaat groeien. Zelf heb ik naast mijn eigen laadpaal ook een openbare paal aangevraagd (soort protest aanvraag, don't ask), maar in plaats van de huidige in mijn straat uit te breiden (2de parkeerplaats reserveren voor laden) willen die gekken er nog een dubbele paal naast zetten...
Mijn aanvraag werd afgewezen omdat er al een paal staat, ondanks dat het dringen is geblazen met mijn plug-in en andere EV’s en plug-ins.

De gemeente komt zichzelf dan niet tegen, maar ik heb er last van! Nu al...

Daarom anticipeer ik erop en leg ik de grens bij de LR.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Met een LR kun je al geen 300km rijden tussen de superchargers, laat staan een SR+...
Denk dat je intussen de knoop al door hebt gehakt maar nog even met jezelf in gevecht bent of het echt, echt, echt de beste keuze is boven een ouderwetse diesel ;)
300km haal je echt wel hoor.

• DaCoTa
[...]

Nu zit er nog wel iets verschil in de non performance maar ook weer niet zo veel.
250 Wh/km is wel erg hoog, volgens mij is 150-180 realistischer. Of rijd je naar het Noorden, als je rond het vriespunt zit, kom je idd boven de 200 uit, maar 250 heb ik nog nergens gelezen over lange afstanden.

En zoals hierboven, je bent met jezelf in gevecht. Je wilt het zo te lezen heel graag maar je wil niks aanpassen. Het is nu eenmaal een heel andere manier van rijden, met voor- en nadelen en vooral met dingen die anders zijn. Laden ipv tanken is een ding, maar dat is in mijn beleving een klein aspect en neem de eventuele extra moeite meer dan voor lief, omdat er heel veel grote voordelen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door DaCoTa op 07-05-2019 16:10 ]

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:05:
[...]

Denk dat je intussen de knoop al door hebt gehakt maar nog even met jezelf in gevecht bent of het echt, echt, echt de beste keuze is boven een ouderwetse diesel ;)
Begrijp ook die aversie tegen Tesla vs diesels niet in een topic zoals dit. Heb zojuist een Model 3 DM besteld om juist van mijn diesel af te komen. Voordelen van een EV zijn legio en het laden tussen de ritten door is gewoon even wennen. Kan je ook wat werk doen als je veel op de weg zit, scheelt je in de avond uren weer mails etc. bijwerken moet je maar denken 8)7

..::System Specs::..

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:05:
Ik was er al lang uit :+
Anderen proberen mij keer op keer weer wijs te maken dat een SR+ ook zou voldoen.

300km tussen superchargers op vakantie niet.

Kijk maar:
https://abetterrouteplann...c4-4607-ae69-90f17aef3c74

• MeZZiN
ik kom met mijn model x uit op max 250 kw per kilometer. De model 3 doet dat stukken beter dan de mijne plus de extra kilos en minder stroomlijn helpen niet echt.

De model 3 welke versie je ook neemt kan prima door heel europa en netjes elke supercharger halen zonder problemen.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ik weet niet hoe je aan de cijfers komt, maar mijn LR DM met Aero's is flink efficienter. Tenzij je met 25kWh/100k bedoelt dat je continue 150 km/u rijdt... Op korte ritten moet je niet vergeten dat de cabine verwarming behoorlijk hongerig is en je verbruikcijfers aardig bevuilen. Op lange ritten heb je geen hier geen last van omdat die zich dan enkel op temperatuur hoeft te houden.

• DaCoTa
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Anderen proberen mij keer op keer weer wijs te maken dat een SR+ ook zou voldoen.

Kijk maar:
Ik snap niet waarom deze op 212 Wh/km komt?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Kijk maar:
En vergeet niet dat je met een Model 3 bij elke CCS snellader terecht kunt, je moet dus even CCS aanvinken.
Dan red je het ook met een SR+ prima.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-05-2019 16:17 ]

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Ik weet niet hoe je aan de cijfers komt, maar mijn LR DM met Aero's is flink efficienter. Tenzij je met 25kWh/100k bedoelt dat je continue 150 km/u rijdt... Op korte ritten moet je niet vergeten dat de cabine verwarming behoorlijk hongerig is en je verbruikcijfers aardig bevuilen. Op lange ritten heb je geen hier geen last van omdat die zich dan enkel op temperatuur hoeft te houden.
E46RC51 in "Het grote Tesla topic"

IceOnFire in "Het grote Tesla topic"

Dit was gecombineerd, stad en snelweg tijdens de proefrit. Meer stad dan snelweg!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7885/46574584894_fcbe8dd2e0_z.jpg
DaCoTa schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:14:
Ik snap niet waarom deze op 212 Wh/km komt?
Ik vind dat niet heel raar, volbeladen (400kg) en dan enkel snelweg.

Zoals hierboven te zien kwam mijn proefrit de LR P al op 19,8 uit. Dit was 60% stad en 40% snelweg. Tuurlijk een aantal stoplichtjes ingetrapt, maar overall gewoon normaal gereden. A4 was 100km/h en A12 was 120.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:15:
En vergeet niet dat je met een Model 3 bij elke CCS snellader terecht kunt, je moet dus even CCS aanvinken.
Dan red je het ook met een SR+ prima.
Tuurlijk red je het, er zijn ook mensen die het met een Leaf of E-Golf doen...
Maar ik zie mijzelf dat niet doen.

Ik moet mij er ook prettig bij voelen. En niet alleen voor vakanties, nog altijd het punt met thuis laden bij publieke palen... Dat zijn mijn twee argumenten.

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2019 16:23 ]

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 12:21
Maarten schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:55:
[...]

Ok, via hun formulier mag ik niet verder (na invullen wanneer ik zelfstandig werd). Toch maar eens een mail sturen dan :-).

Qua opbouw heb ik begrepen dat het verstandig is +/- 50% aan / na te betalen en de rest te financieren. Maar vooral niet al je bij elkaar gewerkte geld in de auto te stoppen. Dat heb ik ook zo ingestoken bij de NA.

Goed om Findio nog eens (via een omweg) te benaderen.
Vaag wbt formulier, voorheen moest je minimaal 1 jaar zelfstandige zijn. Nog iets telefonisch vernomen?

• Dodgy_Bob
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-07 19:08
Ik heb vorige week een sr+ besteld (had helaas geen leasebudget voor een LR) Nu is de vraag nog.. wanneer krijg ik mijn spullen. Ik heb de Tesla shop in Den Haag al gevraagd. maar die weten niet wanneer er geleverd gaat worden. Heeft een van jullie al succes gehad met het achterhalen van een geschatte leverdatum?

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:20:
[...]

E46RC51 in "Het grote Tesla topic"

IceOnFire in "Het grote Tesla topic"

Dit was gecombineerd, stad en snelweg tijdens de proefrit. Meer stad dan snelweg!
[Afbeelding]
Inspired in "Het grote Tesla topic"
En ikzelf:
Deveon in "Het grote Tesla topic"
[...]

Zoals hierboven te zien kwam mijn proefrit de LR P al op 19,8 uit. Dit was 60% stad en 40% snelweg. Tuurlijk een aantal stoplichtjes ingetrapt, maar overall gewoon normaal gereden. A4 was 100km/h en A12 was 120.
Als ik de grafiek goed begrijp is het ongeveer 80% snelweg en 20% stad, in kilometers niet in tijd. Daarnaast is 10 kilometer wel erg weinig op het verbruik op af te lezen.
[...]

Ik moet mij er ook prettig bij voelen. En niet alleen voor vakanties, nog altijd het punt met thuis laden bij publieke palen... Dat zijn mijn twee argumenten.
Voor lange reizen hoef je het niet te doen, maar voor je dagelijkse verkeer zeker voor de LR gaan als het kan. Als het buiten budget valt zou ik zelf de SR niet direct uitsluiten want het is nog steeds serieus veel auto voor je geld en het verschil in bijtelling geeft behoorlijk veel ruimte om zaken anders aan te pakken.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
Dodgy_Bob schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:41:
Ik heb vorige week een sr+ besteld (had helaas geen leasebudget voor een LR) Nu is de vraag nog.. wanneer krijg ik mijn spullen. Ik heb de Tesla shop in Den Haag al gevraagd. maar die weten niet wanneer er geleverd gaat worden. Heeft een van jullie al succes gehad met het achterhalen van een geschatte leverdatum?
6 maand heb je toch zeker nodig.

• DaCoTa
[...]
[Afbeelding]
[...]
Ik vind dat niet heel raar, volbeladen (400kg) en dan enkel snelweg.
[...]
Met 10km kun je niet meten, dan is de auto voornamelijk bezig de batterij op temperatuur te krijgen.

Kijk eens naar https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3420761/:
Model 3 LR RWD with 18" aeros. 170 Wh/km for the first 8,200 km. Then I installed my winter tires. I've averaged 221 Wh/km since then.

I would not be surprised to be the least efficient as more than half my mileage has been with stuff on the roof: canoe, paddleboards, bikes or roof box. I also live near North America's northernmost supercharger, leave the heater at 21C all the time and don't think I've turned the seat heaters off since the winter tires got mounted.
Dus met winterbanden, in de kou, met dingen op het dak, de verwarming en seat warmers aan en dan 221 Wh/km. Meer worst-case is er nauwelijks, op 180km/u rijden in Duitsland wellicht, maar dat kun je geen 300km doen :-)

In dat topic staan een boel lange-afstandsmetingen, en de meesten zitten tussen de 150 en 180. Alle hoge getallen zijn bij trips rond het vriespunt. Of ben je steeds tussensprintjes op de snelweg aan het doen? :-)

Maargoed, ik heb ook voor de LR gekozen. Zoals ik eerder al zei, het is een afweging, voor mij wegen de voordelen vele malen meer dan de nadelen. En nu ik de auto een aantal weken heb, is die afweging alleen nog maar sterker in het voordeel uitgevallen. Ik zou er niet aan moeten denken om weer in een diesel te moeten gaan rijden, deze auto is gewoon veelste leuk om in te rijden :-D

Dit jaar ga ik trouwens een rondje Europa doen, via Engeland en Frankrijk. En volgend jaar met de auto naar Italië, naar meerdere lokaties. Dus dan kan ik je meer vertellen over echt lange afstanden.

[ Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 07-05-2019 17:39 ]

• wickedsight
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-08 13:41
[...]

Volgens mij vergeet je hierbij dat de SR+ een aanzienlijk lagere maximale laadsnelheid heeft dan de LR. Nou weet je bij Tesla nooit of dit met een update verandert, maar op SuC v3 is het verschil behoorlijk, vooral op lange ritten:

https://teslamotorsclub.c...rofiles-durations.145054/

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
@Dodgy_Bob Leverdatums geeft Tesla niet. Je krijgt bericht als je hem kan ophalen en verder niks.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 15:40

siemenz

Koetje

Wat een gezeur allemaal hier over onduidelijkheid. Wel eens een andere auto besteld? Daar krijg je ook niet te horen “ hoever je auto is”. Daarnaast is je korting daar zelfs per dealer verschillend per week...

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:57

matroosoft

Lone Christian

Trekhaak vanaf nu beschikbaar in Model 3 configurator!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JNuUcr3VIRtoeYzAJvMYxEiK/full.png

[ Voor 19% gewijzigd door matroosoft op 08-05-2019 08:32 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53

vhal

ಠ_ಠ

matroosoft schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:10:

[Afbeelding]
Tot 910 kilo is misschien een beetje karig maar beter iets dan niets, een Hobby DeLuxe zal je er niet mee kunnen trekken maar een meuie Holtkamper is wel fijn voor de kampeervakantie :P Vraag is echter wat het met de range doet...

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 08-05-2019 08:14 ]

Strava

• Deveon
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:13:
[...]

Tot 910 kilo is misschien een beetje karig maar beter iets dan niets, een Hobby DeLuxe zal je er niet mee kunnen trekken maar een meuie Holtkamper is wel fijn voor de kampeervakantie :P Vraag is echter wat het met de range doet...
Juist vanwege die range moet je een caravan eigenlijk ook niet willen. Een vouwwagen heeft al een flink kleiner frontaal oppervlakte. Wel balen dat het achteraf niet mogelijk is, want een trekhaak zou mijn auto voor perfect maken. Ook al is het bij mij wél om een caravan achter te hangen ;)

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-11 09:08
[...]

Tuurlijk red je het, er zijn ook mensen die het met een Leaf of E-Golf doen...
Maar ik zie mijzelf dat niet doen.

Ik moet nog wel kiezen tussen een SR of een LR. Ik kan wel thuis laden en dagelijks rij ik niet meer dan 150km. Voor mij heeft de keuze dus niet zoveel met bereik te maken maar meer met de uitvoering. Bij de SR+ zit AP er al bij maar mis ik weer de online opties en de betere audio...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03
matroosoft schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:10:

[Afbeelding]
Ik baal nu heel hard dat hij niet achteraf gemonteerd kan worden :(

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Voor Model S en X komt nu ook een CCS adapter beschikbaar. Voor nieuwe auto's standaard werkend, voor oudere (gebouwd tot 1-5-2019, dus tot de laatste refresh?) moet je langs het SeC voor een aanpassing.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/supercharging
Hebben Model S en Model X toegang tot laadnetwerken van derden?
Eigenaren van Model S of Model X kunnen de CCS Combo 2-adapter gebruiken om de auto aan te sluiten op compatibele netwerken van derden. Model 3 kan rechtstreeks worden aangesloten op netwerken van derden met behulp van CCS Combo 2-connectoren.

Hoe weet ik of mijn Model S of Model X de technische capaciteit heeft om op te laden via een CCS Combo 2-adapter?
Iedere Tesla Model S en Model X geproduceerd na 1 mei 2019 heeft technisch de mogelijkheid om op te laden bij CCS Combo 2-oplaadstations met behulp van een CCS Combo 2-adapter.

Ik heb een Model S of Model X geproduceerd vóór 1 mei 2019. Kan ik gebruikmaken van CCS Combo 2-opladen?
Alle eigenaren van een Legacy Model S en Model X hebben een serviceaanpassing nodig om gebruik te maken van het voordeel van opladen met een CCS combo 2 via een adapter. U kunt een afspraak maken voor een serviceaanpassing vanaf 1 juni 2019 bij uw lokale Tesla Service Center via uw Mobiele Tesla-app of uw Tesla-account.

Hoeveel kost een serviceaanpassing voor CCS Combo 2?
Een serviceaanpassing voor CCS Combo 2 kost € 500,- inclusief de kosten van een CCS Combo 2-adapter (los te koop voor € 170,-).

Welk piekvermogen kan ik krijgen met een CCS Combo 2-adapter?
Alle eigenaren van Model S of Model X kunnen momenteel gebruikmaken van het huidige hoogste piekvermogen van V2-supercharging in Europa (120 kW). Als onderdeel van de introductie van de V3-Supercharger blijven we deze technologie valideren. Zodra wij meer informatie beschikbaar hebben over pieklaadvermogen zullen we deze bekendmaken.

• Maasluip
  • Laatst online: 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Meer nieuws voor de S en X:
Beginning today, Model S and Model X now come with an all-new drivetrain design that increases each vehicle’s range substantially, achieving a landmark 370 miles and 325 miles on the EPA cycle for Model S and Model X Long Range

[...]

Model S and Model X are now capable of achieving 200 kW on V3 Superchargers and 145 kW on V2 Superchargers
In de mailing van Tesla Nederland spreken ze over "een bereik tot 610 km en 505 km (WLTP-schatting)".
Wel vreemd dat de WLTP-schatting voor de S hoger is dan de EPA cycle en voor de X lager.

En... de standard range Model S is weer terug. 8)7 Make up your mind.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 08-05-2019 10:09 ]

Signatures zijn voor boomers.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MeZZiN
gauchov6 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:46:
Voor Model S en X komt nu ook een CCS adapter beschikbaar. Voor nieuwe auto's standaard werkend, voor oudere (gebouwd tot 1-5-2019, dus tot de laatste refresh?) moet je langs het SeC voor een aanpassing.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/supercharging
Hebben Model S en Model X toegang tot laadnetwerken van derden?
Eigenaren van Model S of Model X kunnen de CCS Combo 2-adapter gebruiken om de auto aan te sluiten op compatibele netwerken van derden. Model 3 kan rechtstreeks worden aangesloten op netwerken van derden met behulp van CCS Combo 2-connectoren.

Hoe weet ik of mijn Model S of Model X de technische capaciteit heeft om op te laden via een CCS Combo 2-adapter?
Iedere Tesla Model S en Model X geproduceerd na 1 mei 2019 heeft technisch de mogelijkheid om op te laden bij CCS Combo 2-oplaadstations met behulp van een CCS Combo 2-adapter.

Ik heb een Model S of Model X geproduceerd vóór 1 mei 2019. Kan ik gebruikmaken van CCS Combo 2-opladen?
Alle eigenaren van een Legacy Model S en Model X hebben een serviceaanpassing nodig om gebruik te maken van het voordeel van opladen met een CCS combo 2 via een adapter. U kunt een afspraak maken voor een serviceaanpassing vanaf 1 juni 2019 bij uw lokale Tesla Service Center via uw Mobiele Tesla-app of uw Tesla-account.

Hoeveel kost een serviceaanpassing voor CCS Combo 2?
Een serviceaanpassing voor CCS Combo 2 kost € 500,- inclusief de kosten van een CCS Combo 2-adapter (los te koop voor € 170,-).

Welk piekvermogen kan ik krijgen met een CCS Combo 2-adapter?
Alle eigenaren van Model S of Model X kunnen momenteel gebruikmaken van het huidige hoogste piekvermogen van V2-supercharging in Europa (120 kW). Als onderdeel van de introductie van de V3-Supercharger blijven we deze technologie valideren. Zodra wij meer informatie beschikbaar hebben over pieklaadvermogen zullen we deze bekendmaken.
Een service aanpassing that sucks :( maar goed het is net iets goedkoper dan de chademo adapter. Denk dat ik voorlopig het nog even vooruit schuif heb al genoeg SC gezien voor de komende jaren. plus met de chademo adapter kan ik ook overal al terecht. Samen met type 2 langzaam laden is de noodzaak ook niet zo groot. Maar wel netjes dat het straks wel kan.
Deveon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:08:
[...]

Juist vanwege die range moet je een caravan eigenlijk ook niet willen. Een vouwwagen heeft al een flink kleiner frontaal oppervlakte. Wel balen dat het achteraf niet mogelijk is, want een trekhaak zou mijn auto voor perfect maken. Ook al is het bij mij wél om een caravan achter te hangen ;)
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het prima te doen is met caravan en EV de range gaat natuurlijk naar beneden maar omdat je ook veel langzamer rijd valt het eigenlijk wel mee hoeveel range dip je krijgt. We zouden redelijk makkelijk met onze 75D en caravan zuid frankrijk kunnen opzoeken alleen tja we willen zelf sneller daar zijn dus is de caravan voor ons meer een nederland ding en niet voor het buitenland.

Wel jammer van de 910 kilo maar maar het beter dan de ipace. It something.

[ Voor 16% gewijzigd door MeZZiN op 08-05-2019 11:07 ]

Verwijderd

DaCoTa schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:37:
[...]

Met 10km kun je niet meten, dan is de auto voornamelijk bezig de batterij op temperatuur te krijgen.

Kijk eens naar https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3420761/:

[...]

Dus met winterbanden, in de kou, met dingen op het dak, de verwarming en seat warmers aan en dan 221 Wh/km. Meer worst-case is er nauwelijks, op 180km/u rijden in Duitsland wellicht, maar dat kun je geen 300km doen :-)
Het is ook gewoon zo'n complexe vraag die simpelweg niet te beantwoorden vanwege de variabelen. Mijn gemiddelde verbruik loopt langzaam terug nu ik uit de "optrekken is een achtbaan, jippie" fase kom en mijn rit van gisteren was 145 Wh/km. Ik wil wel harder rijden maar de rest van Nederland niet (een veelvoorkomend probleem en ook een complexe variabele). 400 km met 2 dagen in een parkeergarage (sentry modes aan). Op de terugweg even langs de supercharger, niet omdat het moet maar omdat ik honger heb.

Uiteindelijk gaat het gewoon om instelling. Als je het teveel stoort (range anxiety) moet je gewoon lekker diesel blijven rijden. Maar ik raad mensen altijd aan gewoon even een rondje te rijden. Kijken of het dan nog steeds zo'n probleem is (fart mode aan uiteraard).

On-topic. browser is redelijk beter geworden sinds 2019.12. Als ze extensies toevoegen en advertenties blokkeren kan deze goed te gebruiken worden. Ook ACC en autosteer reageerden naadloos gisteren. Ik heb gisteren amper zonder gereden.

• Deveon
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:05:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het prima te doen is met caravan en EV de range gaat natuurlijk naar beneden maar omdat je ook veel langzamer rijd valt het eigenlijk wel mee hoeveel range dip je krijgt. We zouden redelijk makkelijk met onze 75D en caravan zuid frankrijk kunnen opzoeken alleen tja we willen zelf sneller daar zijn dus is de caravan voor ons meer een nederland ding en niet voor het buitenland.

Wel jammer van de 910 kilo maar maar het beter dan de ipace. It something.
Wij hebben ook een caravan (vergelijkbare leeftijd ;)) die het land niet uit gaat. Dat heeft niets te maken met de beperkingen van mijn EV of de caravan, maar uren lang in de auto zitten om vervolgens alles op te bouwen is niet hoe wij onze vakantie beleven. 200 km bereik met caravan is meer dan genoeg.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik kreeg zojuist een e-mail van Tesla dat ik mijn model 3 order kon upgraden, naar een versie met een trekhaak
Beste klant,

Upgrade uw Model 3 bestelling door een trekhaak met 910 kilogram trekvermogen toe te voegen.

Indien u interesse heeft kunt u nu een upgradeverzoek indienen.

Met vriendelijke groet,
Prijs is 1090,- en trekgewicht van 910 kilogram.

Bijzonder is dat de trekhaak niet achteraf geïnstalleerd kan worden:
De trekhaak kan na levering van de auto niet achteraf worden gemonteerd.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:45
Ik vraag me af of dit het makkelijker maakt om het trekgewicht van bestaande Model 3's door de RDW aan te laten passen. Want er zijn genoeg opties om achteraf een trekhaak te (laten) monteren op de M3.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MeZZiN
Deveon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Wij hebben ook een caravan (vergelijkbare leeftijd ;)) die het land niet uit gaat. Dat heeft niets te maken met de beperkingen van mijn EV of de caravan, maar uren lang in de auto zitten om vervolgens alles op te bouwen is niet hoe wij onze vakantie beleven. 200 km bereik met caravan is meer dan genoeg.
Precies dat en geen auto pilot man man wat ouderwets. Plus kwam er achter in frankrijk dat campings brandduur zijn soms zelf duurder dan een last minut stacaravan.

Dus de range is met caravan gewoon prima en geen issue. Tijd is een veel groot issue voor mij en daar heb ik er per dag te kort van dus verder van huis huren we wel wat.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:13:
[...]

De Model 3 AWD P is ook gewoon een stuk inefficiënter, en niet een beetje zoals dfrenner noemt. Zowel de velgen als de drivetrain zelf. Niet vreemd, een 500pk M5 is ook onzuiniger dan de gewone 520i, ook al rijden ze beiden braaf 120 constant.

Bij deze YouTube: Model S/3, Bolt EV and Ioniq efficiency test praktijktest bij 120km/h in de VS is het verschil tussen de AWD P en de RWD LR aero al 18%, laat staan in Nederland, op zeeniveau, met wind en bij 130kmh kwadratisch toegenomen luchtweerstand. Dat kan goed 25% zijn. Dus dan wordt 230wh > 172wh/km.
250wh/km is echt wel heel hoog, dat soort waardes worden zelfs met de Model S makkelijk gehaald in de praktijk (en daar is al jarenlang ervaring mee). Maar op korte stukjes (20km bijv) in de kou op winterbanden is het natuurlijk te halen.
dfrenner schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:42:
[...]
Waarom staat een RWD niet gewoon op de website, en is hij wel off the book te bestellen? Wat is dat voor amateuristisch gedoe?
[...]
De RWD LR is al een hele tijd niet meer in het officiële wereldwijde productiegamma, dat was het alleen in de beginfase. Er wordt met oog op efficiëntie en winstmarge voorrang gegeven aan de modellen waar meeste vraag naar is / grootste marge op is. En buiten Nederland is dat vooral AWD. Tesla kan voor de M3 zo'n 3 modelvariaties tegelijk maken (eerst LR RDW en AWD, AWD P, later werd dat Mid Range RWD/ AWD / AWD P, en de Mid Range is nu vervangen door de SR+).

Als Tesla een ouder autobedrijf was met meerdere productiefaciliteiten/lijnen, dan was de RWD LR wel 'normaal' beschikbaar geweest die ook constant gemaakt werd, maar nu moeten we gewoon even wachten. Ik ben er zeker van dat ie gewoon weer in de configurator gaat komen, maar dat kan over 1 maand zijn, of over 12, allemaal afhankelijk van de vraag en productiecapaciteit. En dan ook met een aantrekkelijker aanbod, dus inclusief AP net als de andere versies.

• Deveon
  • Niet online
davidov2008 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:11:
[...]

De Model 3 AWD P is ook gewoon een stuk inefficiënter, en niet een beetje zoals dfrenner noemt. Zowel de velgen als de drivetrain zelf. Niet vreemd, een 500pk M5 is ook onzuiniger dan de gewone 520i, ook al rijden ze beiden braaf 120 constant.
Ik denk dat de M5 en de 520i minder onderdelen met elkaar delen dan de Model 3 en de Model Y :+ Wel verbaasd over het verschil trouwens, want los van de verlaging, velgen en (nageleverde) spoiler is Model 3 DM identiek aan aan de 3P.

Verwijderd

Ik zou echt nooit meer willen rijden zonder AWD. De continue grip en het sportief rijden is zo fijn. Daarnaast de extra performance en het gewoon kunnen doorrijden als 1 drivetrain een storing heeft...

Maar goed, als je geen sportieve rijder bent dan kan ik wel begrijpen dat je RWD neemt. Ik zie je dan wel in mijn achterkijkspiegel. :+

• sjaakmaarsen
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 09:27
Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:19:
Ik zou echt nooit meer willen rijden zonder AWD. De continue grip en het sportief rijden is zo fijn. Daarnaast de extra performance en het gewoon kunnen doorrijden als 1 drivetrain een storing heeft...

Maar goed, als je geen sportieve rijder bent dan kan ik wel begrijpen dat je RWD neemt. Ik zie je dan wel in mijn achterkijkspiegel. :+
Het verhaal van grip ben ik met je eens. En natuurlijk is die auto sneller.
Maar als 1 drivetrain storing heeft is veel te veel marketing, hoe groot is de kans nou dat er 1 stuk gaat?

De RWD is efficienter, dus meer range, plus in mijn geval 5300 euro goedkoper, dus optie tot FSD :-).
En RWD is dan wel minder snel, maar echt niet langzaam.

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:29

n3z

Heeft de AWD echt meer grip?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:18
FrankSpin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:40:
Bijzonder is dat de trekhaak niet achteraf geïnstalleerd kan worden:
Ik denk dat dat is omdat anders iedere garage een trekhaak onder een Model 3 kan klussen zonder de nodige aanpassingen in de computer van de auto. Zodra je een aanhanger aankoppelt zal de auto in aanhanger modus gaan, maar dan moet die modus wel geactiveerd worden, dat kan waarschijnlijk alleen Tesla.

De autopilot zal wel over de zeik gaan omdat ie telkens een bumperklever detecteert, de parkeersensoren detecteren een obstakel, de aandrijflijn zal gok ik een beperking in te leveren power krijgen om oververhitting te voorkomen (denk aan een vouwwagen over een berg weggetje omhoog slepen) en vast nog wel meer redenen.

Verwijderd

sjaakmaarsen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:25:
[...]

Het verhaal van grip ben ik met je eens. En natuurlijk is die auto sneller.
Maar als 1 drivetrain storing heeft is veel te veel marketing, hoe groot is de kans nou dat er 1 stuk gaat?

De RWD is efficienter, dus meer range, plus in mijn geval 5300 euro goedkoper, dus optie tot FSD :-).
En RWD is dan wel minder snel, maar echt niet langzaam.
Zeker wel mee eens, de RWD is dan ook weer lichter en iedereen heeft een eigen voorkeur. Er is geen 'beste' optie voor iedereen. Het is een persoonlijke smaak. Ik ben het wel met je eens dat FSD wellicht meer toevoegt voor de meeste mensen als AWD.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59

Je bent natuurlijk dan wel een van de weinige die een Model 3 RWD het nakijken kan geven :+ , 300+ elektrische PK's geven 99% van het wagenpark het nakijken, zelfs in Duitsland tot rond 160km/h.
Voor Nederland is de RWD al enorm overgemotoriseerd, de meeste betaalbare EV's houden het rond 120-170pk, wat al meer dan de gemiddelde brandstofmotor is in NL.

Enkele vrienden die Kona/Niro EV rijden, die gewend waren aan 100-150 brandstof pk's, vinden het eigenlijk al veel te snel/feller dan nodig, en moeten best doen om te zorgen dat de kids niet kotsmisselijk worden van de razendsnelle acceleratie (die nog vrij slap / niet instant is vergeleken bij Tesla's ).
Deveon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat de M5 en de 520i minder onderdelen met elkaar delen dan de Model 3 en de Model Y :+ Wel verbaasd over het verschil trouwens, want los van de verlaging, velgen en (nageleverde) spoiler is Model 3 DM identiek aan aan de 3P.
Vergeet de software niet he, de motoren leveren 360 vs 470PK en navenant meer/minder trekkrachten. Die worden ook gebruikt bij accelereren. Bovendien kan de efficientie tuning van de regeneratie verschillen, evenals de efficientie (verliezen) van de geleverde accustroomsterkte totaan kinetische energie.
n3z schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Heeft de AWD echt meer grip?
In sneeuw/regen wel, maar een RWD Tesla heeft betere grip dan een FRD of RWD brandstofauto, omdat de motor directer en veel fijner kan reageren op gegevens uit het elektronisch stabiliteitssysteem. Een Ferarri heeft ook meer grip dan een BMW M5, en een M5 heeft weer meer grip dan een Polo. Maar toch crashen Ferrari's en M5's aanzienlijk vaker. Dus je hebt het niet nodig, en het ligt meer aan de bestuurder om op de weg te blijven, omdat de grenzen opgezocht worden door de bestuurders, met hogere snelheden. In een land met veel sneeuw meerdere maanden per jaar, bijv. zuidelijk Dld of Zweden/Noorwegen, zou ik wel de AWD prefereren.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 09:57
In de praktijk zijn er voldoende veiligheden ingebouwd om de grootste gevaren te voorkomen, zelfs met een RWD, tenzij je het heel erg bont maakt. Is er trouwens een ingebouwde optie om de veiligheden uit te zetten? Een beetje wielspin of driften zal lachen zijn, maar lijkt mij niet dat Tesla die optie vrijwillig open stelt.

Ik zie nu trouwens levertijd vanaf oktober 2019, en de leaseprijs valt mij ook erg mee. SR+ met 20.000 km/jaar voor iets meer dan €600/maand. En de LR met 20.000/km/jaar voor €666/maand.

[ Voor 21% gewijzigd door Divak op 08-05-2019 15:38 ]

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

En de LR met 20.000/km/jaar voor €666/maand.
Boodschap lijkt me duidelijk welke je moet nemen }) }) })

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:18
Divak schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:37:
Is er trouwens een ingebouwde optie om de veiligheden uit te zetten? Een beetje wielspin of driften zal lachen zijn, maar lijkt mij niet dat Tesla die optie vrijwillig open stelt.
Blijkbaar wel

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 08-05-2019 15:47 ]

• Deveon
  • Niet online
In de praktijk zijn er voldoende veiligheden ingebouwd om de grootste gevaren te voorkomen, zelfs met een RWD, tenzij je het heel erg bont maakt. Is er trouwens een ingebouwde optie om de veiligheden uit te zetten? Een beetje wielspin of driften zal lachen zijn, maar lijkt mij niet dat Tesla die optie vrijwillig open stelt.
Standaard is slipstart beschikbaar, maar echt driften lukt alleen met trackmode in de Performance versie. Echter moet je de auto wel even duidelijk maken dat je wilt driften en schijnt wat kunstmatig aan te voelen.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27

Ik zie nu trouwens levertijd vanaf oktober 2019, en de leaseprijs valt mij ook erg mee. SR+ met 20.000 km/jaar voor iets meer dan €600/maand. En de LR met 20.000/km/jaar voor €666/maand.
Zonder btw neem ik aan.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 09:57
Ja uiteraard. Wie van zijn eigen netto salaris privé een Tesla least moet wel een hééééél grote fan zijn :)

• carpebios
Divak schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:24:
[...]

Ja uiteraard. Wie van zijn eigen netto salaris privé een Tesla least moet wel een hééééél grote fan zijn :)
Helaas heb ik een btw vrij bereoep

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Verwijderd

sjaakmaarsen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:25:
[...]

Uiteraard is die kans heel klein maar ik zag op Reddit een foto van iemand die 1 motor eruit had liggen. Hij kon alleen heel langzaam door rijden (op de tweede motor).

Dus zeg nooit, nooit ;)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:57

Levertijd is nog steeds maar een indicatie toch? Tesla geeft nog niks aan in ieder geval. Ook in de store konden ze niks zeggen over de SR+.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• ErikonFire
  • Laatst online: 14-03-2022
carpebios schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:49:
[...]

Helaas heb ik een btw vrij bereoep
Je kunt de leasebedragen bij operational lease nog steeds aftrekken van je winst. Maar als je financial lease doet ben je veel voordeliger uit denk ik. Heb je daar al eens aan gerekend?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 12:52
Woehoe, mijn Tesla Model 3 is in bestelling gegaan door de leasemaatschappij bij Tesla. Vanmiddag nog even gevraagd of de trekhaak er nog bij kon en dat was geen probleem. Net op tijd :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• carpebios
ErikonFire schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:40:
[...]

Je kunt de leasebedragen bij operational lease nog steeds aftrekken van je winst. Maar als je financial lease doet ben je veel voordeliger uit denk ik. Heb je daar al eens aan gerekend?
Thx! Daar ga ik eens maar kijken. Ik moet sowieso eens naar een boekhouder die alles voor mij uitzoekt. Ik las dat je ook de mia regeling kon aftrekken van je winst.

• DaCoTa
Leuk leesvoer: Tesla Killer: BMW Unveils Master Plan to Crush Elon Musk
There is no comparison between garbage like Tesla and the fine-tuned machines of BMW.
Super objectief :+

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:39
Wel grotendeels waar. Nu is Tesla geen troep, maar het rijdt echt niet als een bmw.

Met gestrekt been.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 09:28

Wimo.

Shake and Bake!

Artbij schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:27:
[...]

Wel grotendeels waar. Nu is Tesla geen troep, maar het rijdt echt niet als een bmw.
Gelukkig niet, anders hadden we binnenkort alleen fwd meuk.

• Deveon
  • Niet online
En toch klik je het aan, lees je het en deel je het. De auteur heeft zijn doel bereikt. Ik heb het (helaas) ook gelezen, zelfs de comments staat niets positief tussen.
[...]

Mijn eerste gedacht na een ritje in de 330e was dat BMW zich écht zorgen moet maken. Na een week rijden ben ik nog steeds van overtuigd dat mijn Model 3 toch echt op alle vlakke de beter auto is, misschien niet de mooiste maar ook zeker niet lelijk.

Grootste tegenvaller is wanneer je in de 330e met 90 km/u flink gas geeft moet hij eerste drie versnellingen omlaag voordat die gaat. Voor mijn gevoel tikt de Model 3 dan al de 120 aan. In semi-druk stadsverkeer is die acceleratie erg fijn.

• ErikonFire
  • Laatst online: 14-03-2022
carpebios schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:08:
[...]

Thx! Daar ga ik eens maar kijken. Ik moet sowieso eens naar een boekhouder die alles voor mij uitzoekt. Ik las dat je ook de mia regeling kon aftrekken van je winst.
Bij financial lease wel. Want dan ben je eigenaar van de auto. Dan zijn dus ook afschrijving en alle overige kosten (verzekering, onderhoud, rente, etc. ) aftrekbaar.

Het voordeel van geen BTW verrekenen trouwens wel dat je het deel voor privégebruik (2,7% geloof ik) ook niet bij hoeft te tellen :) .

• E46RC51
  • Laatst online: 17-05-2024
davidov2008 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Bij deze YouTube: Model S/3, Bolt EV and Ioniq efficiency test praktijktest bij 120km/h in de VS is het verschil tussen de AWD P en de RWD LR aero al 18%, laat staan in Nederland, op zeeniveau, met wind en bij 130kmh kwadratisch toegenomen luchtweerstand. Dat kan goed 25% zijn. Dus dan wordt 230wh > 172wh/km.
250wh/km is echt wel heel hoog, dat soort waardes worden zelfs met de Model S makkelijk gehaald in de praktijk (en daar is al jarenlang ervaring mee). Maar op korte stukjes (20km bijv) in de kou op winterbanden is het natuurlijk te halen.

[...]

De RWD LR is al een hele tijd niet meer in het officiële wereldwijde productiegamma, dat was het alleen in de beginfase. Er wordt met oog op efficiëntie en winstmarge voorrang gegeven aan de modellen waar meeste vraag naar is / grootste marge op is. En buiten Nederland is dat vooral AWD. Tesla kan voor de M3 zo'n 3 modelvariaties tegelijk maken (eerst LR RDW en AWD, AWD P, later werd dat Mid Range RWD/ AWD / AWD P, en de Mid Range is nu vervangen door de SR+).

Als Tesla een ouder autobedrijf was met meerdere productiefaciliteiten/lijnen, dan was de RWD LR wel 'normaal' beschikbaar geweest die ook constant gemaakt werd, maar nu moeten we gewoon even wachten. Ik ben er zeker van dat ie gewoon weer in de configurator gaat komen, maar dat kan over 1 maand zijn, of over 12, allemaal afhankelijk van de vraag en productiecapaciteit. En dan ook met een aantrekkelijker aanbod, dus inclusief AP net als de andere versies.
En zelfs zo’n zgn ‘oudere’ autobouwer als VW liet vandaag met de ID3 zien dat het ze niet gaat lukken om in 1 keer een breed portfolio te leveren. Dwz er komt slechts 1 model en sorry klanten maar we kunnen er maar 30k van maken in jaar 1. En dat met 100 jaar ervaring !
Maw: Geen enkele EV automaker doet het zo goed als Tesla. Alle mooie verhalen van de ervaren automakers ten spijt..

• anboni
E46RC51 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:56:
[...]
Maw: Geen enkele EV automaker doet het zo goed als Tesla. Alle mooie verhalen van de ervaren automakers ten spijt..
Daar is een term voor: de wet van de remmende voorsprong. De traditionele automakers hebben de laatste jaren gedacht dat het niet zo'n vaart zou lopen met EV, en als Musk niet zo'n gedreven autist was geweeest, hadden ze waarschijnlijk gelijk gekregen. Nu worden ze aan alle kanten ingehaald en moeten ze alle zeilen bijzetten om de achterstand in te halen.

• E46RC51
[...]

Natuurlijk, n ICE van BMW heeft qua afwerking, materiaalkeuze en motorblok vele strepen voor maar het huidige BMW E gamma is gewoon compleet oninteressant. Heel apart dat ze zich zo hebben laten inhalen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:41
[...]

En zelfs zo’n zgn ‘oudere’ autobouwer als VW liet vandaag met de ID3 zien dat het ze niet gaat lukken om in 1 keer een breed portfolio te leveren. Dwz er komt slechts 1 model en sorry klanten maar we kunnen er maar 30k van maken in jaar 1. En dat met 100 jaar ervaring !
VW kan makkelijk een miljoen auto's maken over 10 verschillende modellen.
Ze hebben zich alleen verslikt in de accu's. Die dachten ze gewoon ff in te kopen. En nu ontdekken ze wat tesla al 5 jaar roept. Dat het tijd kost om die productie op zo'n niveau te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RocketKoen schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 00:43:
[...]
VW kan makkelijk een miljoen auto's maken over 10 verschillende modellen.
Ze hebben zich alleen verslikt in de accu's. Die dachten ze gewoon ff in te kopen. En nu ontdekken ze wat tesla al 5 jaar roept. Dat het tijd kost om die productie op zo'n niveau te krijgen.
En ook Tesla verwacht een tekort aan grondstoffen:

https://www.autovisie.nl/...t-grondstoffen-batterijen

March of the Eagles

Verwijderd

[...]

Die VAG rommel komt er bij mij sowieso niet meer in. Mensen zijn veel te vergevingsgezind geweest voor VAG. 36.000 mensen eerder overleden door hun sjoemel diesels!? https://www.theguardian.c...0-early-deaths-year-study

In ieder geval, terug naar Tesla, het is zoals Elon zei, het is nu 6 jaar later en er is nog geen 1 auto zo goed als de Model S in dat segment. De enige die binnenkort uit komt is de Porsche Taycan, maar met alle opties is die een stuk duurder alweer!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:39
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 01:13:
[...]

Die VAG rommel komt er bij mij sowieso niet meer in. Mensen zijn veel te vergevingsgezind geweest voor VAG. 36.000 mensen eerder overleden door hun sjoemel diesels!? https://www.theguardian.c...0-early-deaths-year-study

In ieder geval, terug naar Tesla, het is zoals Elon zei, het is nu 6 jaar later en er is nog geen 1 auto zo goed als de Model S in dat segment. De enige die binnenkort uit komt is de Porsche Taycan, maar met alle opties is die een stuk duurder alweer!
Het ís ook niet echt geprobeerd door andere merken om een beter auto te maken. Pas de laatste twee jaar zijn ze er enigzins serieus mee bezig.

Tot nu toe was er geen stuiver mee te verdienen.

Met gestrekt been.

• E46RC51
[b]Artbij in "Het grote Tesla topic"Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:32[/message

Meen je dat nou?
Ik ben ervan overtuigd dat de ICE autobouwers het E segment welbewust genegeerd hebben. Godzijdank is het gesjoemel met diesel ontdekt anders waren ze nóg tien jaar doorgegaan. Zelfs BMW mag je niet serieus nemen met hun E portfolio. Dat is welbewust buiten hun mainstream modellen opgebouwd. Een facade.
Ik hoop echt dat we heel snel van ICEs af zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door E46RC51 op 09-05-2019 08:06 ]

• Deveon
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:32:
[...]

Het ís ook niet echt geprobeerd door andere merken om een beter auto te maken. Pas de laatste twee jaar zijn ze er enigzins serieus mee bezig.

Het probleem is nooit de inkomsten geweest, maar de legacy. Er komen best veel fabrieken (toeleveranciers) en personeel kijken bij het maken van een brandstof aandrijflijn. Bij overgang naar elektrische ben je deze investeringen kwijt.
Pagina: 1 ... 46 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic