Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rprp
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:37
quote:
Balance schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:24:
Kwam niet heel onverwacht maar toch wel jammer -O-

Iemand hier die eerder heeft gereserveerd en waar hij wel nog in 2018 geleverd wordt?

[afbeelding]
Ik ben ook gebumpt van eind-2018 naar begin 2019, model S eigenaar met een eerste minuut reservering.

Toch wel zuur, want dit heeft ook gevolgen voor de bijtelling die vanaf 1-1-2019 op de schop gaat. Het basismodel van de Model 3 blijft vast en zeker onder de ¤50.000, maar voor de long range versie moet ik het nog maar zien of die uberhaupt goedkoper is dan ¤60.000 met BTW.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:47
@Rprp Day one én eigenaar en nog steeds 2019? We worden wel genaaid hier in Europa, in dat geval reken ik alvast op zomer 2019.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 14:21
Was ik al bang voor maar goed hij komt :) It something :)

Ben blij dat ik nu een leaf besteld heb als tweede auto. Kon niet wachten op de model 3 als alternatief die ook nog een stuk duurder is. De leaf met een model X is eigenlijk best een handige combinatie.

MeZZiN wijzigde deze reactie 08-02-2018 15:45 (64%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Rprp
  • Registratie: december 2007
quote:
Balance schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:36:
@Rprp Day one én eigenaar en nog steeds 2019? We worden wel genaaid hier in Europa, in dat geval reken ik alvast op zomer 2019.
Jup, als het daadwerkelijk 2019 gaat worden (en dat wordt het) ga ik ook de model 3 reservering annuleren. De koek is een keer op.

Ik vind dat Tesla het echt fantastisch heeft gedaan (battery/drivetrain), maar de timelines/leugens beginnen me op de zenuwen te werken na 4 jaar, dus het wordt kijken naar een andere tweede auto die ook elektrisch is. :)

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
Balance schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:24:
Iemand hier die eerder heeft gereserveerd en waar hij wel nog in 2018 geleverd wordt?
Nee:

RNxxxxxxxxx gemaakt op 31 maart 2016

Begin 2019

• Balance
Ik ga eens onderzoek doen naar de Hyundai Kona Electric. Zie jullie wellicht in het Elektrische auto's - Deel 2 topic :P

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
Rprp schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:48:
[...]

Jup, als het daadwerkelijk 2019 gaat worden (en dat wordt het) ga ik ook de model 3 reservering annuleren. De koek is een keer op.

Ik vind dat Tesla het echt fantastisch heeft gedaan (battery/drivetrain), maar de timelines/leugens beginnen me op de zenuwen te werken na 4 jaar, dus het wordt kijken naar een andere tweede auto die ook elektrisch is. :)
Ik snap de emotie, maar de pers is wel schuldig aan het steeds verkeerd voorstellen van wat er gaande is, men zegt steeds dat er weer uitgesteld is, maar het gaat over hetzelfde. Er is maar 1 keer uitgesteld aan het einde van 2017. Toen is de datum van eind 2018 blijven staan. De overige berichten zijn andere bronnen over dezelfde periode (personeel/leveranciers/Tesla/Q4 earnings). En nu komt het gevolg van de productieproblemen: uitstellen van de leveringsdatum in onze streken.

Canadezen krijgen hun auto nu eerder. Misschien spelen kostenbeheersing en de stand van dollarkoers ook een rol.

• Butchbauw
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 30-03 13:23
Werving via het forum is niet toegestaan, zie onze algemeen beleid:
Het algemeen beleid #verbodenspam.

deepbass909 wijzigde deze reactie 10-02-2018 00:06 (81%)

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:27
quote:
Daniel schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:12:
[...]

De goedkoopste gebruikte Model S die ik op dit moment in NL kan vinden kost net geen 40 mille en heeft 280k gereden - laatste generatie zonder autopilot. Wil je er eentje met een wat schappelijker kilometerstand dan kom je al snel rond de 55k uit - er worden massaal ex-btw prijzen geadverteerd dus dan lijkt het al snel goedkoper, maar daar heb je alleen wat aan als je zo'n ding op een eigen bedrijf zet met genoeg btw te verrekenen.

Ik weet wel dat Athlon een vermogen gaat verdienen aan mijn auto. Als ik hem nu in zou leveren is de restwaarde (ex btw) nog zeker 40k (35k afgeschreven) terwijl er dan al zo'n 80k ex btw aan leasetarief is betaald. Laat 4 jaar verzekeren zo'n 7k zijn, plus dan nog 7k aan energieverbruik en 4k aan schade/onderhoud. Da's toch zeker 25.000 euro verdiend.
Ben blij om het te horen :P Ik heb m'n Tesla gekocht voor ¤71.500 (ex btw) met een krediet van ¤50.000 dat ik in 5 jaar aflos, hoop er dan nog wat voor te krijgen :P

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
Oke, de Q4 earnings call is geweest, en het belangrijkste nieuws is dat Tesla weer ~700 miljoen moet ophoesten. De volledige 2017 resultaten zijn ook beschikbaar.

Bezittingen: 28 miljard (t.o.v 23 miljard in 2016)
Schulden: 23 miljard (t.o.v. 17 miljard in 2016)

Totale omzet: 11,8 miljard (t.o.v. 7 miljard)
-waarvan auto's: 9,6 mil (2016: 6,4 mil)
-waarvan energie: 1,1 mil (2016: 0,1 mil)
-overig: 1 miljard (0,5 miljard)

Directe kosten: 9,5 miljard (t.o.v. 5,5 miljard)
-kosten auto: 7,4 miljard (t.o.v. 4,8 miljard)
-kosten energie: 0,9 miljard (t.o.v. 0,2 miljard)
-overig (superchargers/service): 1,2 mil (0,5 mil)
Bruto winst: 2,2 miljard (t.o.v. 1,6 miljard)

R&D kosten: 1,4 miljard (2016: 0,8 miljard)
Vaste kosten: 2,5 miljard (2016: 1,5 miljard)

Netto winst: -2,2 miljard (2016: 0,8 miljard)

Verder is de verwachting nog steeds dat 5k/week in Q2 gehaald wordt en dat er steeds meer superchargers en service centers worden geïnstalleerd. Opvallend is dat de energie producten nog steeds winstgevend zijn, ondanks de tegenvallende resultaten van SolarCity. Tesla wil focussen op de 'high-margins' producten van SolarCity. Oftewel, directe verkoop van zonnepanelen en Solar Roof. Dat betekent dat het leasen van zonnepanelen sterk wordt vermindert. De productiecapaciteit van Gigafactory 2 is 150,000 zonnepaneleninstallaties per jaar en dat hopen ze in 2019 te behalen. Er is een backlog van meer dan een jaar en dat verwachten ze dat dat zo blijft in 2018.

Interessante quotes van de webcast:

Elon:
Over de Model 3 battery production:

"Of the four (battery) zones, two of them flat out didn't work. So, we had to do what would normally be maybe an 18-month development cycle for a production system of that scale and complexity, and try to do that in basically six months.

And we've tackled that on multiple levels, so we have a design for a new automated system for Zone 1 and 2 that is being led by our Tesla Grohmann team. It's an excellent design. All the other work that they've done has performed to spec, and we expect a single Tesla Grohmann line to be equivalent to three, if not four, of the current lines that we have and be smaller, which is kind of amazing.
Our semi-automatic (Model 3) line is exceeding all three of the automatic lines right now; and that is something that we're able to scale quite rapidly."

Straubel:
"These are, as Elon said, semi-auto lines where we have people that are moving materials, perhaps between the machines, that are actually performing the operations.

Elon: "Yes. We expect the new automated lines to arrive next month in March, and then it's already tested; it's working in Germany. So, that's got to be disassembled, brought over to the Gigafactory, and re-assembled and then brought into operation at the Gigafactory. It's not a question of whether it works or not. It's just a question of disassembly, transport, and reassembly. With alleviating that constraint, that's what gets us to the roughly 2,500 unit per week production rate.
And I think we can get 10,000 vehicles a week out of Fremont without creating really any new buildings of significance in the existing space.

We are looking at building tunnels, using The Boring Company's thing, because we have, for example, our seats production is at a separate building on Page. And we have a bunch of trucks moving seats back and forth between both the primary Fremont production and the seat factory. And we actually get constrained on how many trucks can we dock and undock at the seat factory, which is only, I don't know, half a mile or a mile away from the vehicle plant. So it'll be pretty easy to just have a tunnel, do an automated conveyance from seats to the factory."

Over de Model Y:
"The 1 million unit target (per year) is still in play"

Over de Tesla Semi productie:
"I think Tesla is going to grow at an average of roughly 30% a year. So if you take four years (eind 2023), I think, 100,000 units a year (voor de Semi) is a reasonable expectation. Maybe more. I think we might be able to exceed the specs that we unveiled last year too, which is pretty exciting."

Elon over waarom Tesla geen Lidar gebruikt:
"I think it's pretty obvious that the road system is geared towards passive optical. We have to solve passive optical image recognition, extremely well in order to be able to drive in any given environment and the changing environment. At the point at which you have solved it extremely well, what is the point in having active optical, meaning lidar; which cannot read signs; in my view, it is a crutch that will drive companies to a local maximum that they will find very difficult to get out of."

Elon over de ontwikkelingen van de software:
"I am pretty excited about how much progress we're making on the neural net front. It's one of those things that's kind of exponential where the progress doesn't seem like much, and suddenly wow. That's been my observation generally with AI stuff.

And you look at say something like what Google DeepMind did with AlphaGo. It went from not being able to beat even a pretty good Go player to something that could beat the European champion, then it could beat the world champion, then it could thrash the world champion, then it could thrash everyone simultaneously. Then they made AlphaZero, which could thrash AlphaGo, and where it's just learning against itself, was better than all the world's human experts.

It's going to kind of be like that for self-driving. It will feel like well this is a lame driver, lame driver. Like okay, that's a pretty good driver. Like holy cow, this driver's good. It'll be like that. I mean, timing-wise, I think we could probably do a coast-to-coast drive in six months at the outside."

"The car industry thinks they're really good at manufacturing. And actually they are quite good at manufacturing, but they just don't realize just how much potential there is for improvement. It's way more than they think.
It sounds like some of the fastest car factories produce a car maybe every 25 seconds. That sounds fast. But that's only 0.2 meters per second. Like grandma with a walker can exceed the speed of the fastest production line we're in, so really not that fast. Walking speed is one meter per second, so five times faster than the fastest production line on earth. Why shouldn't it at least be jogging speed? I mean in the limit, companies should start caring about the aero drag in the factory, which that's maybe around 20 miles or 30 miles an hour, or call it 30 kilometers an hour, 40 kilometers an hour. It's like, stuff should be moving at that speed."

wouterg00 wijzigde deze reactie 08-02-2018 20:43 (9%)

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:33
<crosspost>

Oef wat een dag! Hij was op zijn minst "bewogen" te noemen.

Vanochtend naar Tilburg afgereisd met vrouwlief, onderweg m'n chef oppikken, daarna naar de fabriek. Na een toelichting op al dat moois de inspectie gedaan, waarbij aan 'n zijpaneel meerdere krasjes en vlekjes werden ontdekt. Nadat de S tweemaal naar detailing terug was geweest sloeg het noodlot toe! Blijkbaar wilde mijn S d'r zusje nog één laatste afscheidskusje geven!

Anderhalf uur later (en na een heerlijke, aangeboden verfrissing) zat er een nieuwe bumper op de S. We konden dan toch echt op huis aan :) Maar eerst bij kantoor langs om gauw wat spullen voor de volgende dag te halen. En nogmaals slaat de angst me om't hart! Bij het wegrijden bij kantoor begint de voor-rem te gieren als een malle! Holy @(*%! Meteen tech support gebeld die geen foutmeldingen zagen. Na nog eens dertig meter rijden en een paar scherpe bochten verdween het geluid. Vermoeden: een klein steentje zat klem tussen wiel en remschoen. Man, wat was ik er ziek van toen ik aan de lijn met (de erg vriendelijke) support hing.

Alle hulde voor de service van Tesla vandaag! Alleen maar vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet vandaag. :) Maar ik ben blij dat ik zo in m'n nest lig!

Liege, liege, liegebeest!

• Balance
@DaCoTa Negen maanden geleden een van zijn talks gezien met de recente ontwikkelingen die hij bij Tesla had geboekt. Erg indrukwekkend. Helaas na een week alweer offline gehaald, op Reddit hebben we nog een poging gedaan om hem ergens vandaan te trekken (gedeeltelijk gelukt). Hier het originele Electrek-artikel. Ik zal later op mijn desktop kijken of ik nog een kopie heb.

Balance wijzigde deze reactie 09-02-2018 00:13 (16%)

• nils7
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:39
Zoals al eerder vermeld in het topic ben ik deze week in de Bay Area.
Wil ik een foto van de fabriek schieten, kruipt er iets langzaam in beeld:

Dus dan nog maar een foto gemaakt:

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik heb als huurauto een gloednieuwe 530D mee.

Ik zal inmiddels wel biased zijn, maar ik vind de Tesla op geen vlak onder doen. Wat een drukte op het dashboard.

Nu, met zonder ondertitel

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Rprp schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:29:
[...]

Ik ben ook gebumpt van eind-2018 naar begin 2019, model S eigenaar met een eerste minuut reservering.
Wauw. Ik heb _vorige week_ mijn reservering gemaakt en sta ook op 'begin 2019' (heb ook al een S)

Ik ga wel uit van ergens eind Q2 op z'n vroegst maar dan doe ik wel een voorloper want dan is de S echt al terug naar de leasemaatschappij.

Daniel wijzigde deze reactie 11-02-2018 20:24 (18%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-11 12:18
Ik ook S eigenaar en op dag 1 in het servicecenter gereserveerd, ook begin 2019 nu, maar ik verwacht dat dat nog wel verder uit zal lopen, ik ga van half 2019 uit.

• YoshiBignose
Hmm ik heb gereserveerd in augustus 2016 en bij mij staat er ook begin 2019.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 11-02-2018 20:34 (64%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• nils7
Heb al voldoende Model 3’s gespot hier.
Bij een lokaal winkel centrum stond een blauwe en een rode.

[edit]
En deze in de store:

nils7 wijzigde deze reactie 12-02-2018 05:52 (48%)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:50
quote:
YoshiBignose schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:18:
Denk heel Nederland, want ik heb oktober 2017 gereserveerd en staat ook begin 2019. Heb nog geen Tesla.

Hertog_Martin wijzigde deze reactie 12-02-2018 07:13 (3%)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:56

databeestje

Von PrutsHausen

Toch zou het me niet verbazen als het misschien een paar maandjes eerder komt, en dan met name de LR met premium, zoals Amerika.

Van de 400.000 reservering is het niet gek als de helft afhaakt, en zeker als het specifiek gaat om de goedkopere uitvoering kan de premium wel eens eerder grond vinden. Is ook voor de financien niet verkeerd natuurlijk. Het sneller leveren aan Canada zie ik daar als voorbode van.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de goedkopere niet komt, maar ze zijn natuurlijk vrij om in te plannen hoe ze dat gaan verdelen. Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen dat de 3 tegen de 60k euro kan gaan kosten hier. Dat is dan toch nog wel een flinke stap verwijderd van de 82k die voor de eerst geregistreerde NL uitvoering in het RDW staat.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
Navi schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:09:
Ik ook S eigenaar en op dag 1 in het servicecenter gereserveerd, ook begin 2019 nu, maar ik verwacht dat dat nog wel verder uit zal lopen, ik ga van half 2019 uit.
Tesla eigenaren hebben voorrang, althans dat was zo bij het begin van de inschrijving en de uitrol nu in de VS.
Er is ook een draadje over op het officiele Tesla forum. Ik zou verwachten dat Tesla in Nederland hetzelfde doet. Ik denk dat je een van de eersten zal zijn.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:26

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
YoshiBignose schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:18:
Same here, ivm de bijtelling in 2019 koop ik in 2018 dan nog ‘maar’ een Model S, 100D dan.

Al wil ik echt heeeeeeeel graag CCS op mijn Tesla. Daarom ben ik wat huiverig voor een Model S.

Ik bestel zo laat mogelijk dit jaar en hoop dat ik dan CCS heb.

• YoshiBignose
quote:
Snow_King schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:36:
[...]

Same here, ivm de bijtelling in 2019 koop ik in 2018 dan nog ‘maar’ een Model S, 100D dan.

Al wil ik echt heeeeeeeel graag CCS op mijn Tesla. Daarom ben ik wat huiverig voor een Model S.

Ik bestel zo laat mogelijk dit jaar en hoop dat ik dan CCS heb.
Ja volgens mij waren er ook geruchten over een nieuwe facelift of zelfs nieuwe Model S toch? Misschien heb je nog mazzel voor 2019. Maar voor de bijtelling maakt het voor de Model 3 niet zo heel veel uit toch, met wat opties kom je wel boven de 50k maar dat is vrij minimaal.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
YoshiBignose schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:51:
[...]

Ja volgens mij waren er ook geruchten over een nieuwe facelift of zelfs nieuwe Model S toch? Misschien heb je nog mazzel voor 2019. Maar voor de bijtelling maakt het voor de Model 3 niet zo heel veel uit toch, met wat opties kom je wel boven de 50k maar dat is vrij minimaal.
Die geruchten zijn erg sterk voor de Model S ja. Zelfs een 130kWh accu. Maar Tesla test uiteraard van alles en je weet nooit wat het richting de productie haalt.

En ik moet zeggen dat de grootte van de Model S inmiddels wel fijn vind. Lekker veel mee nemen :)

• YoshiBignose
quote:
Snow_King schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Die geruchten zijn erg sterk voor de Model S ja. Zelfs een 130kWh accu. Maar Tesla test uiteraard van alles en je weet nooit wat het richting de productie haalt.

En ik moet zeggen dat de grootte van de Model S inmiddels wel fijn vind. Lekker veel mee nemen :)
Ja het weegt zeker wel op tegen de nadelen: parkeergarages, smalle parkeerplekken en smalle straatjes. Daar wen je overigens wel aan en alle sensors en camera's helpen mee. Toch, als ik weer in een andere auto rijd verbaast het me wel hoe makkelijk je overal in kan parkeren en hoeveel je ruimte je nog hebt voor je deuren.

• MeZZiN
Zal voor mij wennen zijn die grote X te rijden .... mijn huidige auto is een C1 klein beetje verschil maar.

Maar goed als het moet ik heb ik de schattige leaf nog. Maar in Amsterdam is het niet simpel met een grote bak rijden. Ik hoef gelukkig 1 keer per week de binnen stad in voor mij training en daar zit een mega grote q-park waar ik parkeer. Dus dat loopt wel los. En anders ga ik wel met de motor geen probleem met parkeren ^_^

Iemand trouwens ervaring met de Alloygator om je velg te beschermen tegen stoepranden?

MeZZiN wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:56 (9%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• nils7
Iemand nog specifieke dingen die ik moet checken aan een Model 3, zodra het kan?
Morgen al weer de laatste dag hier...

• Niek_
  • Laatst online: 22:36
Is een trekhaak op de model 3 nu wel of niet mogelijk? Zie verschillende berichten hierover. Iemand enig idee (en wat het trekgewicht dan zou zijn)?
@nils7 misschien?

Niek_ wijzigde deze reactie 14-02-2018 07:37 (8%)

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

quote:
Niek_ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:36:
Is een trekhaak op de model 3 nu wel of niet mogelijk? Zie verschillende berichten hierover. Iemand enig idee (en wat het trekgewicht dan zou zijn)?
@nils7 misschien?
Er zijn nog steeds hints aanwezig dat een trekhaak gaat komen, maar er zijn nog 0 details bekend.
Meer details worden waarschijnlijk bekend zodra de all-weel drive op de markt komt samen met de airsuspension.

Tot die tijd is het gewoon wachten, de huidige modellen op de markt mogen in elk geval niets trekken.
Kijkend naar de model X verwacht ik een trek capaciteit tussen de 1000 en 2000kg. (X mag 2250 trekken).

Meer info verwacht ik rond maart.

Gewoon sebastiaan

• Tc-Chub
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07-11 09:39
quote:
wouterg00 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:34:

Interessante quotes van de webcast:
Ik verbaas mij toch altijd weer hoe veel die man bereikt in zo'n korte tijd. Als je het leest dan denk je eigenlijk, wat hij allemaal zegt kan gewoon niet waar zijn. Hoe kan het dat autofabrikanten als BMW, Mercedes etc, met zo veel budget dit soort zaken (bijv. die productielijnen die hij afkraakt) niet (of in veel langere tijd) voor elkaar krijgen en Tesla in zo'n korte tijd.

Hoe dan ook, dit bedrijf heeft zoveel potentie dat het sowieso een succes wordt. Met zo'n visionair aan het roer moet je zelf ook wel enthousiast worden.

Toch vraag ik mij altijd wel af waar Elon zich dan wel daadwerkelijk mee bemoeit. Hoe zou zijn dag er uit zien als je Space X én Tesla moet leiden, waar bemoei je je dan wel en niet mee?

• MeZZiN
Hij werkt dacht ik 80 uur per week dus voor ons 2 volle werk weken in 1 week.

Maar goed hij kijk gewoon met een frisseblik naar iets en niet gelimiteerd door jaren van ingesleten gedrag krijg je vaak de mooiste dingen.

Elon is ook nog een goede techneut dus die houd zich bezig met de kleinste details als dat nodig is. En doet het gewoon elke tegenslag is voor hem een leer moment om het beter de volgende keer te doen. Erg veel bewondering voor hem hoe hij het doet.

Ben blij dat ik mijn tesla mag ophalen binnenkort. En dan over 5 jaar zullen de prijzen redelijk gezakt zijn waardoor de markt er weer beter voorstaat. En een tesla niet meer de 80-90k kost. Blij met de voordelige belasting regels maar dat feest is ook deels over in 2019.

Mooie tijden leven we. Waar we for fun een tesla de ruimte inschieten we elektrisch rijden gewoon wordt dat we weinig aardolie meer nodig hebben. (voornamelijk voor andere producten dan rijden)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• YoshiBignose
quote:
MeZZiN schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:54:
Zal voor mij wennen zijn die grote X te rijden .... mijn huidige auto is een C1 klein beetje verschil maar.

Maar goed als het moet ik heb ik de schattige leaf nog. Maar in Amsterdam is het niet simpel met een grote bak rijden. Ik hoef gelukkig 1 keer per week de binnen stad in voor mij training en daar zit een mega grote q-park waar ik parkeer. Dus dat loopt wel los. En anders ga ik wel met de motor geen probleem met parkeren ^_^

Iemand trouwens ervaring met de Alloygator om je velg te beschermen tegen stoepranden?
In Amsterdam is een grote auto soms wel vervelend ja. Ik heb geen alloygators omdat ik maar sloeberige 19" velgen heb. Wel eentje met schade gereden 2x in een parkeergarage. Sommige zijn echt zo ontzettend krap ;( Ik parkeer vaak in Waterlooplein, daar heb je XL parkeerplekken waar je lekker veel ruimte hebt. Je hebt er trouwens ook laadpalen maar die gaan achterlijk traag (1x16A denk ik).
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:23:
Hij werkt dacht ik 80 uur per week dus voor ons 2 volle werk weken in 1 week.
Voor jou misschien ;(

YoshiBignose wijzigde deze reactie 14-02-2018 22:35 (9%)

• nils7
quote:
Niek_ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:36:
@nils7 misschien?
Degene die ik het net heb gevraagd, en er 1 heeft besteld, wist het niet zeker.
Dus dat moet ik je schuldig blijven.

• MeZZiN
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:34:
[...]

In Amsterdam is een grote auto soms wel vervelend ja. Ik heb geen alloygators omdat ik maar sloeberige 19" velgen heb. Wel eentje met schade gereden 2x in een parkeergarage. Sommige zijn echt zo ontzettend krap ;( Ik parkeer vaak in Waterlooplein, daar heb je XL parkeerplekken waar je lekker veel ruimte hebt. Je hebt er trouwens ook laadpalen maar die gaan achterlijk traag (1x16A denk ik).
Ik ook maar goed heb nooit velgen gehad alleen maar wieldopen en met de hoeveelheid kilometers die ik maar kom ik stoepjes wel eens helaas tegen.
quote:
Ik werk ook wel eens meer dan dat maar goed dat is wel uurtje factuurtje. Maar goed heb vroeger ook veel meer gewerkt een weekend op offeren was niet raar. Moet er nu niet aan denken of mijn tarief met 25-50% om hoog ga ik wel een weekend later naar center parcs hoor. 8)

MeZZiN wijzigde deze reactie 15-02-2018 10:40 (7%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• YoshiBignose
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:39:

Ik werk ook wel eens meer dan dat maar goed dat is wel uurtje factuurtje.
Elon krijgt er ook wel goed voor betaald hoor :P Denk alleen niet dat ik 80u per week zou redden.

• MeZZiN
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:42:
[...]

Elon krijgt er ook wel goed voor betaald hoor :P Denk alleen niet dat ik 80u per week zou redden.
Ja true hij is eigenaar van beide bedrijven. Maar salaris is 1 euro of zo iets. Maar een aandelen pakket :o

Ik ook niet niet ik heb kids en wil nog iets genieten van het leven.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Voor Elon is het ook meer een hobby/way of life :)

"You never come second by putting other people first"

• Tc-Chub
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07-11 09:39
quote:
Falcon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:02:
Voor Elon is het ook meer een hobby/way of life :)
Klopt. Ik zou ook niet willem ruilen, maar toch veel respect voor deze man!

• nils7
Wist niet of ik t kon melden maar inmiddels staat het toch op Facebook bij Electrek.co.
Maar heb net de Roadster in het echt gezien. Een erg bruut ding.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bloomberg heeft een tracker gemaakt om de productie van de Tesla Model 3 te kunnen weergeven. Het lijkt wel US-only te zijn, maar volgens mij gaan er ook nog geen Model 3's naar het buitenland.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
Er gaan enkele 3's naar Canada hoorde ik.

• Cass
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-11 07:58

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

quote:
Smuggler schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:08:
[...]

Er zijn nog steeds hints aanwezig dat een trekhaak gaat komen, maar er zijn nog 0 details bekend.
Meer details worden waarschijnlijk bekend zodra de all-weel drive op de markt komt samen met de airsuspension.

Tot die tijd is het gewoon wachten, de huidige modellen op de markt mogen in elk geval niets trekken.
Kijkend naar de model X verwacht ik een trek capaciteit tussen de 1000 en 2000kg. (X mag 2250 trekken).

Meer info verwacht ik rond maart.
Heb je een link naar die hints of een bron ? Weet alleen van die oude tweet van Elon over trekhaak. Maar je geeft aan "nog steeds" hints, welke hints ?
Ik zou graag met de M3 en vouwwagen door Europa trekken :)

• MeZZiN
De enige aanwijzing is de tweet van elon meer is er niet.

Wachten is irritant mijn tesla model x staat nu al ruim een maand in bestelling en weinig verandering nog..... zucht Volgende week is de leaf wel binnen maar goed dat is niet het zelfde als een tesla.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Jaeger
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15-11 10:13
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:19:
De enige aanwijzing is de tweet van elon meer is er niet.

Wachten is irritant mijn tesla model x staat nu al ruim een maand in bestelling en weinig verandering nog..... zucht Volgende week is de leaf wel binnen maar goed dat is niet het zelfde als een tesla.
Ik wacht ook op m'n X, op 19 januari besteld. Heb wel een VIN nummer maar verder staat er nog steeds: "Uw Tesla-bestelling is bevestigd en ingepland voor productie in onze fabriek." Destijds werd aangegeven dat hij in april klaar zou staan. Ben benieuwd.
quote:
nils7 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:12:

Laat je bij aflevering wel even goed adviseren over de laadmogelijkheden in Frankrijk en persoonlijk zou ik een ChaDeMo adapter erbij nemen, kost wat pegeltjes maar je snellaadmogelijkheden verdubbelen zowat in Europa. Uiteraard kun je het supercharger network als leidraad nemen maar als een ChaDeMo lader op 10 km zit dan scheelt dat enorm ;)
Ik ben nu van plan meerdere roadtrips door Europa te maken deze zomer. Ik begrijp dat met een ChaDeMo adapter m'n mogelijkheden nog groter worden maar heb ik die nou echt nodig voor de meeste laadpunten of voldoen de adapters die je er standaard bij krijgt ook? M.a.w. de vele chargers die door Europa staan, kan ik daar al niet standaard op met huidige adapters en is een ChaDeMo adapter alleen nodig voor snellaadpalen?
Weet iemand een goede website voor snellaadpalen door Europa? Ik ben bekend met websites als https://abetterrouteplanner.com/ maar ik ken nog geen goede website met snellaadpalen buiten de super chargers.

Jaeger wijzigde deze reactie 23-02-2018 20:21 (46%)

• Liegebeest
Ik blijf maar vechten met m'n AutoPilot, in elk geval bij het van baan wisselen. Naar de linker baan wil nog wel aardig, ook al vind ik dat ie vaak te lang wacht. Maar terug naar rechts daarna? Nope, daar heeft ze doorgaans echt helemaal geen zin in. Dus duw d'r door naar rechts, *poem-poem!* de AP weer uit en daarna weer aan. Ligt dit nou aan mij? :D

Wat me trouwens bevreemd: van tijd tot tijd staat er links van het T-tje op het grote scherm van mijn MS een uitroepteken in een rood kadertje. Niet op het instrumentenpaneel, dus geen storing. Maar wat't nou wel is? Ik heb het nog niet uit kunnen vinden. En tik ik er op, dan verdwijnt ie gewoon. Het lef! 8)7

Liegebeest wijzigde deze reactie 23-02-2018 20:19 (4%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Jaeger schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:09:
maar ik ken nog geen goede website met snellaadpalen buiten de super chargers.
Voor Duitsland: https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Voor Frankrijk: https://chargemap.com/map

Overige landen weet ik niet, maar @Hachy heeft plannen voor Italië dus wellicht weet hij er meer.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 23-02-2018 21:03 (14%)

Renault Zoe Q90

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15:38
Je hebt een Tesla he. probeer https://ccs-map.eu/ eens, dat zijn bijna allemaal triple snelladers.

Ik ben zojuist net in Darmstadt aangekomen met de Zoe, dus bijna op de helft naar Italie. Ga net m'n blog even bijwerken over de reis.

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15:38

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:26
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Ja true hij is eigenaar van beide bedrijven. Maar salaris is 1 euro of zo iets. Maar een aandelen pakket :o

Ik ook niet niet ik heb kids en wil nog iets genieten van het leven.
Elon heeft ook 5 kinderen. Wel 2x gescheiden, dus erg goed voor je relatie is zo'n werkschema niet.

TheS4ndm4n#1919

• MeZZiN
quote:
RocketKoen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 00:27:
[...]

Elon heeft ook 5 kinderen. Wel 2x gescheiden, dus erg goed voor je relatie is zo'n werkschema niet.
Dat is het zeker niet plus hij is ook redelijk bijzonder persoon dat helpt vast ook niet.
quote:
Jaeger schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:09:
[...]

Ik wacht ook op m'n X, op 19 januari besteld. Heb wel een VIN nummer maar verder staat er nog steeds: "Uw Tesla-bestelling is bevestigd en ingepland voor productie in onze fabriek." Destijds werd aangegeven dat hij in april klaar zou staan. Ben benieuwd.
Ik ook ik wacht het netjes af en voor nu verzacht ik het wel met de leaf ^_^

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Balance

• YoshiBignose
quote:
Liegebeest schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:16:
Ik blijf maar vechten met m'n AutoPilot, in elk geval bij het van baan wisselen. Naar de linker baan wil nog wel aardig, ook al vind ik dat ie vaak te lang wacht. Maar terug naar rechts daarna? Nope, daar heeft ze doorgaans echt helemaal geen zin in. Dus duw d'r door naar rechts, *poem-poem!* de AP weer uit en daarna weer aan. Ligt dit nou aan mij? :D
Wat mij opvalt, maar ik heb wel de oude AP, is dat als je iemand inhaalt en dan weer naar rechts wil, je dit niet te vroeg moet doen want dan ziet ie misschien nog de oude en wacht ie even. Ja het gaat allemaal zeker niet zo soepel als het zelf doen, maar het werkt prima verder op rustige snelwegen.

• Ballebek
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-11 12:21
Omdat de Tesla showroom een te in ideale-wereld-saus gedrapeerd antwoord had ga ik 'm hier stellen. :)

Stel, ik plan nu een route van Den Haag naar Geneve; houdt de navigatie dan rekening met de lage temperatuur en andere aangepaste omstandigheden voor de laadstops onderweg?

Ik rij nu een Volvo V60 en daar is het verschil tussen zomer (50KM) en winter (30KM) op de accu aardig te merken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nee. Zo slim is het zeker weten niet. De tripplanner is volgens mij nog steeds beta en maakt onder normale omstandigheden al geen al te intelligente keuzes. Op een gegeven moment weet je gelukkig zelf wel wat een slimme strategie is, rekening houdend met verwachte drukte per SuC, weersomstandigheden en laadsnelheid.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt het wel vooraf plannen op https://evtripplanner.com/planner/2-8/ . Daar kun je o.a. de buitentemperatuur ingeven.

Open Source landkaart

• Liegebeest
quote:
Maasluip schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:19:
Je kunt het wel vooraf plannen op https://evtripplanner.com/planner/2-8/ . Daar kun je o.a. de buitentemperatuur ingeven.
Ah kijk, netjes! Want hoewel ABetterRoutePlanner wel rekening houdt met elevatie en dergelijke, zit temperatuur er inderdaad nog niet in.

• Quincy2003
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-11 10:06
abetterrouteplanner heeft tegenwoordig ook een temperartuurinvoer, maar je referentieverbruik bij 110 km/u is natuurlijk veel representatiever voor je specifieke situatie.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• Balance
TMC | robertvg in Superchargers in Nederland (NL)
quote:
Ik ben vandaag even bij Zaltbommel gaan kijken. Dat wordt een mooie hoor: 22 stalls.
Een rij van 16 (8 om 8) sokkels, en ertegenover nog 6.
Totaal 11 cabinets worden er geplaatst, 8 stonden er al, 1 op z’n plek, en 1 nog in de kist.
Opmerkelijk: 1 van de 8 cabinets was van het type dat gebruikt wordt voor de CityCargers, 2x72kW.
De anderen waren wel gewoon SuC II.

Totaal 22 stalls dus. Dat wil dan zeggen: 20 voor jullie.

En 2 voor mij.

Want een van de kasten staat mijn naam op :D

• YoshiBignose
Waarom zoveel :o

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Komen veel auto's aan!

Eindhoven staat vaak met zijn 10 stalls al vol. Amsterdam is het zelfde en hoor dat Drachten ook de zelfde problemen heeft.

• YoshiBignose
quote:
Snow_King schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:06:
[...]

Komen veel auto's aan!

Eindhoven staat vaak met zijn 10 stalls al vol. Amsterdam is het zelfde en hoor dat Drachten ook de zelfde problemen heeft.
Ja Amsterdam staat er veel, maar volgens mij rijden in die regio ook veruit de meeste Tesla's (en daarnaast nog taxi's). En zelfs daar staan er geen 22 :P Wat heb je in Zaltbommel??

• Koeniepoenie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 11:25
Er is ook een eigen tripplanner: https://www.tesla.com/trips

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in http://gathering.tweakers.net on line 1337

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
YoshiBignose schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Ja Amsterdam staat er veel, maar volgens mij rijden in die regio ook veruit de meeste Tesla's (en daarnaast nog taxi's). En zelfs daar staan er geen 22 :P Wat heb je in Zaltbommel??
De A2 tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Best wel een drukke doorgaande route naar het zuiden. Na Eindhoven volgt ook Maastricht nog.

Zo kan je ook vanuit Noord-Holland naar beneden rijden.

Meer SuperChargers is altijd welkom!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Ook net gebruikt! Wij vertrekken zometeen met mijn 85kWh Model S uit 2013 richting Oostenrijk. Vandaag 850km rijden, zal ongeveer 10:30 in beslag nemen,

4 man, skidrager op dak, twee snowboards en 2 paar skis. Gewoon gaan! Tussendoor beetje de benen strekken bij de Superchargers.

Prima te doen met een Model S!

Volgend jaar hoop ik een 100D te hebben om de trip zo nog sneller te laten verlopen.

• MR0522
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-11 10:45

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:12
@MR0522 Tsjonge, van de technische details in de waarschuwing van de politie klopt niet veel. Het gaat om de wel bekende relay aanval van de keyless entry. Dat is niet zo maar een "app", daar komt ook speciale hardware bij kijken. De laatste software update (ik kreeg hem gisteren) zet keyless entry voor Nederlandse Tesla's uit. Maar ook zonder deze update kan je het zelf uitzetten.

Overigs hebben alle auto's met keyless entry hier last van. Alleen Tesla kan dit met een software update op afstand oplossen. Bij de andere merken moet je met je auto langs de dealer.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:09

Richh

Zeg maar Richard

Precies, dat gaat gewoon om dit verhaal en is relevant voor _alle_ auto's met keyless entry.

Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Man wat is die lak op de Tesla slecht :( Ding is nu 4 maanden oud, maar ziet eruit alsof hij net 5 is geworden. Onder de krassen, de hele auto. Zodra er iets langs gaat, of het nou een lullig takje of je jas is, je hebt een kras, vaak echt er doorheen.

Ik ga eens naar een lakbedrijf om te laten bekijken of het wel goed is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13-11 12:08
quote:
PWM schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:14:
Man wat is die lak op de Tesla slecht :( Ding is nu 4 maanden oud, maar ziet eruit alsof hij net 5 is geworden. Onder de krassen, de hele auto. Zodra er iets langs gaat, of het nou een lullig takje of je jas is, je hebt een kras, vaak echt er doorheen.

Welke lak heb je? Precies wat je beschrijft ben ik huiverig voor. Ik heb zelf obsidian black gekozen met de hoop dat het hierbij meevalt. (ik heb de auto nog niet) Ik overweeg echter wel een full wrap om de lak goed te houden en een uniek kleurtje op de auto te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-11 21:19
quote:
Richh schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:40:
Precies, dat gaat gewoon om dit verhaal en is relevant voor _alle_ auto's met keyless entry.

[video]
Is niet voor alle auto's met keyless entry. Sommigen gebruiken een bewegingsensor en gaan enkel open als de sleutel ook echt recent bewogen heeft. Dan kunnen ze hem al niet stelen als de sleutels bij jou thuis ergens liggen.
Next gen systemen, die vandaag de dag reeds wel of niet in sommige autos zitten werkt deze aanval niet meer.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe Tesla dit met een software update gaat oplossen. Het kan zijn dat ze een deel van de gangbare aanvallen kan tegengaan, maar het zou mij verbazen dat ze elk geval van een relay attack kunnen afdekken, wat wel kan met nieuwere keyless entry systemen.
Overigens is de hele security structuur die Tesla gebruikt gewoon not done in automotive. Maar dat is niet echt nieuws voor een bedrijf dat eerder onder de Silicon Valley tech bedrijven valt dan de klassieke automotive bedrijven. (en dat is heus niet alleen in de slechte zin)

AndRo555 wijzigde deze reactie 04-03-2018 23:34 (31%)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Stealth2000 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:14:
[...]

Welke lak heb je? Precies wat je beschrijft ben ik huiverig voor. Ik heb zelf obsidian black gekozen met de hoop dat het hierbij meevalt. (ik heb de auto nog niet) Ik overweeg echter wel een full wrap om de lak goed te houden en een uniek kleurtje op de auto te hebben.
Mijn ervaringen zijn hetzelfde, de lak is erg zacht (non-metallic zwart in mijn geval). Tik met iets hards (een tas met een metalen sluiting bijvoorbeeld) tegen de lak en er zit meteen een kras in. Ik kwam van een BMW en de lak daarop was keihard, dat valt me bij Tesla echt wel tegen.

• YoshiBignose
quote:
PWM schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:14:

Ff een modesta behandeling ofzo doen. Hebben veel Tesla rijders gedaan. Ik heb de goedkope witte lak (die nu niet meer geleverd wordt) en die is echt goed. Sowieso helpt wit natuurlijk goed mee, maar ik zie echt geen krasjes.

En niet meer zo vaak naar de wasstraat :P

YoshiBignose wijzigde deze reactie 05-03-2018 10:06 (3%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
Stealth2000 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:14:
[...]

Ik heb de blauw metallic genomen.

Ik had al gehoord dat het slecht zou zijn. Mijn plan was hem gewoon eens per 6-12 maanden naar de poetser te brengen. Die oppervlakkige zaken krijgen ze altijd wel weg.

Dat het echt dwars DOOR de lak heen gaat had ik niet verwacht :(

• Stealth2000
quote:
PWM schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb de blauw metallic genomen.

Ik had al gehoord dat het slecht zou zijn. Mijn plan was hem gewoon eens per 6-12 maanden naar de poetser te brengen. Die oppervlakkige zaken krijgen ze altijd wel weg.

Dat het echt dwars DOOR de lak heen gaat had ik niet verwacht :(
Klinkt alsof ik een wrap gewoon moet gaan doen om niet helemaal gek te worden om elk krasje en dingetje.

• RichieB
quote:
AndRo555 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:22:
[...]
Is niet voor alle auto's met keyless entry. Sommigen gebruiken een bewegingsensor en gaan enkel open als de sleutel ook echt recent bewogen heeft. Dan kunnen ze hem al niet stelen als de sleutels bij jou thuis ergens liggen.
Dat is inderdaad een oplossing voor 's nachts, maar al een stuk minder voor overdag als je nog in huis rondloopt met je sleutel in je broekzak.
quote:
Next gen systemen, die vandaag de dag reeds wel of niet in sommige autos zitten werkt deze aanval niet meer.
Welke "next gen" systemen kunnen een relay aanval voorkomen? Zo lang er gebruik gemaakt wordt van RF signalen kunnen die worden versterkt er verlengd.. inherent probleem van de techniek.
quote:
Ik ben overigens wel benieuwd hoe Tesla dit met een software update gaat oplossen.
Heel simpel: keyless entry wordt uitgezet. Dan moet je gewoon weer op je sleutel klikken voordat je auto open gaat. Deze update is vorige week uitgerold. Gebruikers kunnen het zelf (op eigen risico) wel weer aanzetten.
quote:
Overigens is de hele security structuur die Tesla gebruikt gewoon not done in automotive.
Welke security structuur van Tesla bedoel je precies? Wat zijn de kwetsbaarheden daarin?

RichieB wijzigde deze reactie 05-03-2018 23:55 (3%)

• AndRo555
quote:
RichieB schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:55:
[...]

Dat is inderdaad een oplossing voor 's nachts, maar al een stuk minder voor overdag als je nog in huis rondloopt met je sleutel in je broekzak.
Inderdaad, maar het dekt al veel gevallen af.
quote:
[...]

Welke "next gen" systemen kunnen een relay aanval voorkomen? Zo lang er gebruik gemaakt wordt van RF signalen kunnen die worden versterkt er verlengd.. inherent probleem van de techniek.
Dat is helmaal geen inherent probleem van de RF techniek. Het is een probleem van de huidige systemen en hun implementatie.
Systemen die ook meten hoe lang het signaal er over doet, kunnen zien dat dit langer is dan x us, wat betekent dat de sleutel dus niet fysiek in de buurt is. Dit is een, maar niet de enige, manier om relay attacks te vermijden.
quote:
[...]

Welke security structuur van Tesla bedoel je precies? Wat zijn de kwetsbaarheden daarin?
Hun algemene aanpak naar security toe. Denk dan aan BT voor het openen via smartphone etc. Dat is voor zover ik weet ook vatbaar voor relay attacks.
Voor de rest is er nog het vlak van fail safe, fail aware en fail operational systemen, waar het al snel in een echte wagen gestoken wordt waar de rest van de auto sector dat nooit zou doen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

• RichieB
quote:
AndRo555 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 00:16:
[...]

Dat is helmaal geen inherent probleem van de RF techniek. Het is een probleem van de huidige systemen en hun implementatie.
Systemen die ook meten hoe lang het signaal er over doet, kunnen zien dat dit langer is dan x us, wat betekent dat de sleutel dus niet fysiek in de buurt is. Dit is een, maar niet de enige, manier om relay attacks te vermijden.
Ik hoor graag welke betrouwbare methode er is om RF relay attacks te voorkomen. Een onderzoek uit 2016 zegt er dit over:
quote:
RF distance bounding is challenging because of the the processing time and the time variance of the processing time at the low-resource key. Given a maximum distance of 1m at which the key should be able to open the door, the RTT should be less than 6ns. Furthermore, a relay attack over a distance of 30 m adds approximately 200 ns to the RTT. Assuming a standard SoC with 32 MHz, one cycle is 31.1ns which makes the required reaction and processing time unrealizable on today’s platforms.
Kortom: het meten van de reactiesnelheid om de afstand tot de sleutel in te schatten is een goed idee, maar qua performance niet haalbaar op hedendaagse embedded hardware.
quote:
Hun algemene aanpak naar security toe. Denk dan aan BT voor het openen via smartphone etc. Dat is voor zover ik weet ook vatbaar voor relay attacks.
Absoluut. Bluetooth gebruikt immers ook RF. Het is echter niet onveiliger dan keyless entry oplossingen van andere auto merken.
quote:
Voor de rest is er nog het vlak van fail safe, fail aware en fail operational systemen, waar het al snel in een echte wagen gestoken wordt waar de rest van de auto sector dat nooit zou doen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Dat verhaal lezen we hier graag in detail.

• AndRo555
quote:
RichieB schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:21:
[...]

Ik hoor graag welke betrouwbare methode er is om RF relay attacks te voorkomen. Een onderzoek uit 2016 zegt er dit over:

[...]

Kortom: het meten van de reactiesnelheid om de afstand tot de sleutel in te schatten is een goed idee, maar qua performance niet haalbaar op hedendaagse embedded hardware.
Het gaat dan ook niet over embedded hardware, maar een asic design waar deze eisen mee in het design gekropen zijn.
quote:
[...]

Absoluut. Bluetooth gebruikt immers ook RF. Het is echter niet onveiliger dan keyless entry oplossingen van andere auto merken.

[...]

Dat verhaal lezen we hier graag in detail.
Daar ben ik niet vrij in om dat te vertellen.

• RichieB
quote:
AndRo555 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:26:
[...]
Het gaat dan ook niet over embedded hardware, maar een asic design waar deze eisen mee in het design gekropen zijn.
Heb je een link naar het ontwerp van zo'n systeem? Dat lijkt me een vrij recente ontwikkeling en Tesla niet aan te rekenen dat ze dit nog niet gebruiken. Wat de hele auto industrie wel aan te rekenen is, is dat de RF relay attacks al zo'n 10 jaar bekend zijn en er nog steeds nieuwe auto's worden verkocht die er kwetsbaar voor zijn.
quote:
Daar ben ik niet vrij in om dat te vertellen.
Dat is erg jammer.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Bij de poetser geweest. Die kan de krassen over het algemeen wel wegwerken geeft ie aan. De lak is inderdaad superzacht. Een Dacia van 10k heeft betere lak en meer lagen.

Tsja, dat kunnen we nu niet meer veranderen. Dat word dus eens paar 6 maanden naar de poetser. En volgende keer een witte bestellen :+

• Liegebeest
quote:
PWM schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:43:
Bij de poetser geweest. Die kan de krassen over het algemeen wel wegwerken geeft ie aan. De lak is inderdaad superzacht. Een Dacia van 10k heeft betere lak en meer lagen.
Yakkes. En ik was al nerveus om naar de Loogman wasstraat te gaan.

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23:15
quote:
PWM schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:43:

Tsja, dat kunnen we nu niet meer veranderen. Dat word dus eens paar 6 maanden naar de poetser. En volgende keer een witte bestellen :+
Ik heb in de week na levering gelijk een Modesta coating laten aanbrengen op mijn Obsidian Black Model S.
De detailer die dat heeft gedaan, haalt er krassen en swirls uit die er af-fabriek al inzitten en die voor ons leken oog soms niet eens te zien zijn!

Ik ben er erg tevreden over, het is echt bijna een miniem laagje glas dat aangebracht wordt. Nu, twee jaar na dato, zie je nog steeds duidelijk verschil met een onbehandelde auto. Ook regen rolt er letterlijk gewoon af.

Ik kan het alleen maar aanraden om zo snel mogelijk na levering te coaten!

Edit: ik ga ook wekelijks door een H2O- of BOB-wasstraat, want te lui voor 3-emmer methode. Wel twee keer per jaar hele auto bijpoetsen op een zondagmiddag...

JeeEs wijzigde deze reactie 06-03-2018 20:34 (7%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Wat ben je dan kwijt? Euro of 500?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stealth2000
En waar. Met googlen kom je wel zaakjes tegen maar hoor/lees toch liever eerst ervaringen van mensen.

En yay, sinds vandaag de melding dat mijn tesla onderweg is met de boot. Maersk Idaho naar het schijnt.

Stealth2000 wijzigde deze reactie 07-03-2018 08:53 (1%)
Reden: verkeerde boot :P

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
quote:
Stealth2000 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:27:
En waar. Met googlen kom je wel zaakjes tegen maar hoor/lees toch liever eerst ervaringen van mensen.

En yay, sinds vandaag de melding dat mijn tesla onderweg is met de boot. Maersk Ohio naar het schijnt.
Ik was iets van EU 1.200 kwijt voor de meest uitgebreide behandeling met de meeste en hardste lagen Modesta, inclusief velgen. Ook was dit inclusief ramen tinten.
Heb het laten doen bij Ride&Shine, Serge Langendoen. Top, van harte aanbevolen! Hij had in die tijd zo ongeveer 75% van de Tesla's die toen uitgeleverd waren gedaan. Echt een op en top pro detailer en perfectionist. In het Tesla Motor Club forum is er ook een draadje over lakbehandeling, daar krijgt hij ook zeer goede recensies.

• Stealth2000
quote:
JeeEs schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Ik was iets van EU 1.200 kwijt voor de meest uitgebreide behandeling met de meeste en hardste lagen Modesta, inclusief velgen. Ook was dit inclusief ramen tinten.
Heb het laten doen bij Ride&Shine, Serge Langendoen. Top, van harte aanbevolen! Hij had in die tijd zo ongeveer 75% van de Tesla's die toen uitgeleverd waren gedaan. Echt een op en top pro detailer en perfectionist. In het Tesla Motor Club forum is er ook een draadje over lakbehandeling, daar krijgt hij ook zeer goede recensies.
Bedankt, heb je foto's van je obsidian black tesla nadat de modesta coating erop was gedaan? Ben wel benieuwd. Heb je ook een wrap overwogen toen je voor de coating koos?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik zit er aan de te denken om een X te bestellen. Word gek van het bukken om die kinderen in te snoeren. Mijn gemiddelde gebruik is 220kw/u. X rijders hier die aan kunnen geven hoeveel zij doen? Mijn enige bezwaar (behalve de lelijkheid :+ ) is de range.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Deze al gezien: https://electrek.co/2018/...del-s-x-onboard-computer/

Als ik die video's zo zie dan is het een flinke boost! Ook zou de nieuwe MCU met 5Ghz WiFi thuis kunnen verbinden.

Er komen steeds meer wijzigingen in Model S/X de laatste tijd.

Ik hoop écht op de CCS op S/X in Europa later dit jaar. Hopelijk heeft mijn nieuwe S het dan voordat het 2019 wordt. (bijtelling!)

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:34

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er is blijkbaar een Tesla op hol geslagen geweest in Wormerveer volgens de NOS & NHNieuws:

https://nos.nl/artikel/22...p-hol-geslagen-tesla.html & http://www.nhnieuws.nl/ni...-ravage-aan-in-Wormerveer

Illegal_Alien wijzigde deze reactie 15-03-2018 16:47 (25%)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• YoshiBignose
quote:
Haha reed er net langs, politie was nog bezig. Zal wel weer een lulsmoes zijn, gewoon te veel op gas pedaal getrapt. Dat is een hele krappe woonwijk met een school... echt niet dat je de auto daar op AP zit. En de kans dat de auto zomaar op AP gaat én dan nog gas gaat geven zonder dat je er iets tegen kan doen lijkt me echt 0.0. Je rem zal altijd blijven werken.

Toen ik langs reed zag ik allemaal mensen wijzen naar m'n Tesla dus ben maar snel gevlucht :D
quote:
PWM schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:36:
Ik zit er aan de te denken om een X te bestellen. Word gek van het bukken om die kinderen in te snoeren. Mijn gemiddelde gebruik is 220kw/u. X rijders hier die aan kunnen geven hoeveel zij doen? Mijn enige bezwaar (behalve de lelijkheid :+ ) is de range.
Ik lees dat veel mensen 250 watt per km wel kunnen halen, maar veel hangt af van je rijstijl. Ik haal dat in m'n S gemiddeld. Je moet rekening mee houden dat de auto lomper is en grotere wielen heeft dus je verbruik zal altijd hoger zijn. Volgens mij heb ik hier en daar gelezen dat je gemiddeld van 10% meer verbruik kan uitgaan bij de X.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 15-03-2018 16:54 (29%)

• Jaeger
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15-11 10:13
quote:
Snow_King schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:06:

Als ik die video's zo zie dan is het een flinke boost! Ook zou de nieuwe MCU met 5Ghz WiFi thuis kunnen verbinden.
Ziet er zeer smooth uit, mijn Tesla model X is gisteren in productie genomen dus heb geluk :) (besteld op 19-1-2018)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:00
quote:
PWM schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:36:
En de I Pace dan? Die vind ik een stuk mooier dan de X. Dat is niet heel moeilijk, aangezien Dacia ook al in aanmerking komt :+ Maar goed die hebben nog geen elektrische variant.

Hij is wel een stuk kleiner, maar dan rijd je wel een Jag. 8)

;)

Youtube: DashcamNL

• Liegebeest
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:51:
[...]
Haha reed er net langs, politie was nog bezig. Zal wel weer een lulsmoes zijn, gewoon te veel op gas pedaal getrapt. Dat is een hele krappe woonwijk met een school... echt niet dat je de auto daar op AP zit. En de kans dat de auto zomaar op AP gaat én dan nog gas gaat geven zonder dat je er iets tegen kan doen lijkt me echt 0.0. Je rem zal altijd blijven werken.
Ik zeg net al tegen m'n collega's:
quote:
AutoPilot gaat niet aan bij de snelheden die je in een woonwijk rijdt, dus dat is't niet geweest
En hoe vaak gebeurt 't niet dat iemand hoog en laag zweert "Ik trapte op de rem! Ik trapte op de rem! En hij ging alleen maar harder!!!"?
Wel, jullie kunnen vast raden wat er in een electrische auto gebeurt als je het gaspedaal in ramt in plaats van de rem. :D
Ik zit binnen 1.5sec op de 80km/u... yeah, not pretty in een woonwijk :)
Ik kan me vergissen, maar de huidige AutoPilot doet toch niet meer dan lane assist? Het "Ik rijd jou naar je bestemming toe en neem alle afslagen" is toch de oude voorloper van de huidige AutoPilot?

EDIT: Inderdaad, die mooie filmpjes waarbij je een Tesla zelf door de stad ziet rijden en routes op de SatNav volgt, dat is de oude self-driving software. De nieuwe AutoPilot bevat op dit moment alleen het volgende (volgens de handleiding van de Model S):

"Deze handige functies, bedoeld om de werklast van de bestuurder te verminderen, zijn alleen beschikbaar als de Model S is uitgerust met het optionele Autopilot Tech- pakket.
• Traffic-aware cruise control (zie Traffic- aware cruise control op pagina 72).
• Autosteer (zie Autosteer op pagina 78).
• Auto Lane Change (zie Auto Lane Change op pagina 81).
• Autopark (zie Autopark op pagina 84).
• Grootlichtassistent (zie Grootlicht op pagina 54).
"
quote:
Snow_King schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:06:

Wel, die van mij liep vanochtend keihard vast, dat was ook niet prettig. Ik merkte het pas na een kwartier ofzo, omdat m'n Podcast nog zo lang doorspeelde, maar toen ook die bevroor merkte ik dat m'n SatNav zich nog in m'n woonplaats bevond en niet 30km verderop. Rijden ging nog gewoon goed, behalve dat de SatNav de snelheid van AP limiteerde: op de snelweg wilde ze plots 70km/h gaan rijden. Dat was ff schrikken. :o

Liegebeest wijzigde deze reactie 15-03-2018 20:26 (39%)

• YoshiBignose
quote:
Liegebeest schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Ik zeg net al tegen m'n collega's:

[...]

Ik kan me vergissen, maar de huidige AutoPilot doet toch niet meer dan lane assist? Het "Ik rijd jou naar je bestemming toe en neem alle afslagen" is toch de oude voorloper van de huidige AutoPilot?

EDIT: Inderdaad, die mooie filmpjes waarbij je een Tesla zelf door de stad ziet rijden en routes op de SatNav volgt, dat is de oude self-driving software. De nieuwe AutoPilot bevat op dit moment alleen het volgende (volgens de handleiding van de Model S):

"Deze handige functies, bedoeld om de werklast van de bestuurder te verminderen, zijn alleen beschikbaar als de Model S is uitgerust met het optionele Autopilot Tech- pakket.
• Traffic-aware cruise control (zie Traffic- aware cruise control op pagina 72).
• Autosteer (zie Autosteer op pagina 78).
• Auto Lane Change (zie Auto Lane Change op pagina 81).
• Autopark (zie Autopark op pagina 84).
• Grootlichtassistent (zie Grootlicht op pagina 54).
"

[...]
Tesla heeft ook al een statement gegeven: “We are sorry to hear about this incident, and we are in contact with local authorities to establish the facts and offer our full cooperation. Contrary to what has been reported in the media, the vehicle involved was not equipped with Autopilot.” Nou wil dat niet per se zeggen dat een auto niet op hol kan slaan denk ik... maar het maakt het nog wel ongeloofwaardiger.

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:11:
Nou wil dat niet per se zeggen dat een auto niet op hol kan slaan denk ik... maar het maakt het nog wel ongeloofwaardiger.
Klopt, auto's kunnen uit zichzelf gas geven als bijvoorbeeld een kabeltje van een LPG installatie contact maakt. Kabels kunnen door schuren tegen bewegende delen uiteindelijk contact maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Het was zoals tot op heden altijd het geval is geweest, human error: https://www.rtlnieuws.nl/...rveer-door-bedieningsfout

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:11:
[...]

Contrary to what has been reported in the media, the vehicle involved was not equipped with Autopilot.
De media: "Het is een Tesla DUS hij heeft autopilot DUS heeft hij met autopilot gereden DUS is autopilot de schuldige".

Vooral de eerste berichten van een incident/ongeval met een grote korrel zout nemen.

Open Source landkaart

• YoshiBignose
Ja 70 jarige vrouw die gewend is in haar handbak Alto of Atos te rijden... iets minder erg als je per ongeluk gas geeft ipv remmen :P Jammer dat de media meteen weer erop duikt als het een Tesla is.

De politie had nooit een statement kunnen geven dat de auto op hol sloeg door een technisch mankement want dat kun je op dat moment helemaal niet weten.

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
Hoe zit dat eigenlijk bij de front assist?

Grijpt deze altijd in, dus ook als je het gaspedaal helemaal intrapt?
Of kan je als bestuurder deze overrulen als je maar genoeg gas geef?

Het zou natuurlijk mooi zijn dat als een bestuurder onwel wordt en het gaspedaal onderin trapt dat de auto toch bij een muur of ander stilstaand object remt.

Of zou de auto wel afremmen maar als het object voor de auto weg is weer optrekken als je de gas onderin blijft houden?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
YoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:46:
De politie had nooit een statement kunnen geven dat de auto op hol sloeg door een technisch mankement want dat kun je op dat moment helemaal niet weten.
Hebben ze dat statement gegeven? Ik kan het in ieder geval niet vinden. Ik zie het wel benoemd, maar het statement zelf nergens.

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True