Je zegt het er al bij maar ik vind het wel een erg gekleurd artikel, helemaal als je het prijsverschil in acht neemt wat geheel niet terugkomt in het artikel.
Reden voor mij voor een post in dit topic is dat ik graag een M365 legaal zou willen berijden. (Ik weet het, controversieel en veelbesproken) Ik heb echter wat vooronderzoek gedaan dus ik hoop dat ik wat kan toevoegen aan dit topic.
Nu heb ik eerder wel eens een review gezien van de M365 en ik was altijd al enthousiast. Maarja, als hij niet de weg op mag dan heb je er niet veel aan. Recent werd mijn interesse opnieuw gewekt dankzij de blog van DarthPlastic waarin hij een M365 laat voorzien van een VIN nummer en verzekeringsplaatje.
Toen ik echter wat verder ging lezen begreep ik dat de oplossing van DarthPlastic niet waterdicht is. Immers de M365 voldoet met een VIN nummer en verzekeringsplaatje aan de eisen van een bijzondere bromfiets, hij is echter niet aangewezen door het ministerie als bijzondere bromfiets.
Dus strikt genomen kan een hele chagrijnige of heel zorgvuldig agent het ding nog steeds in beslag nemen – tenminste dat is wat er ervan begrijp. Ook zou een verzekeraar wellicht bij een ernstig ongeluk dit als excuus kunnen noemen om niet uit te keren, maar dat is speculatie van mijn kant.
Ook al is de kans dat het ding met verzekeringsplaatje en VIN nummer in beslag wordt genomen of dat je een ongeluk krijgt was dusdanig ernstig is dat de verzekeraar zich achter de oren krabt, doe ik het toch liever waterdicht.
Ik begrijp dat de enige oplossing dan ook is om het ding individueel te laten keuren als bromfiets met alle bijbehorende verplichtingen. Nu zit ik te spelen met het idee om dat ook daadwerkelijk te gaan doen, maar ik dacht laat ik eerst even feedback vragen in dit topic.
Ik weet dat het een duur geintje is wat het wellicht in de ogen van veel mensen niet waard is. Maar het lijkt me ook een leuk ervaringsproject en wellicht als er wat media-aandacht voor komt als er daadwerkelijk een blauw kentekentje opzit dat de politiek misschien ook realiseert dat de regelgeving een beetje krom is (ijdele hoop wellicht ;-))
Stappenplan (in grote lijnen) – graag hoor ik als ik iets over het hoofd zie
A – bestellen M365
B – afspraak maken bij de RDW voor individuele keuring elektrische bromfiets, kosten 306 euro – wachttijd circa 4 weken.
Vraag: Hierbij aangeven dat het zelfbouw is of zelf aangepast is (?)
C – In de tussentijd de M365 aanpassen op het gebied van toelatingseisen – speling wegnemen bij stuur met 3d print plaatje, reflectoren aanbrengen, knipperslichten aanbrengen, kentekenhouder aanbrengen
Vragen: vergeet ik iets? En zijn knipperlichten verwerkt in het stuur links en rechts zichtbaar genoeg?
D – aanbieden M365 voor keuring, kosten 306 euro + (neem ik aan) 81 euro voor het inslaan van een VIN nummer
E – na goedkeuring RDW aanvragen bromfietskentekenplaat en verzekering regelen
Met name het deel of je een serieproduct individueel kunt laten keuren als particulier is mij niet helemaal duidelijk. Maar voor zover ik begrijp als je bovenstaand stappenplan volgt ben je inclusief de aanpassingen circa 800 euro kwijt maar dat zou je wel een volledig straatlegale M365 hebben?
Vraag: is deze aanname juist?
Graag hoor ik jullie reacties, mocht iemand ook al in het proces zitten om dit te proberen dan kunnen we eventueel informatie via een PB uitwisselen. Het is nu al veel geld, maar als er natuurlijk een herkeuring opzit ofzo is de lol er wel gelijk af.