Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het registreren van een elektrische step.
Wanneer ik google op dit merk dan kom ik op de volgende conclusie, dit voertuig behoort tot de categorie 'bijzondere bromfietsen', hiervoor gelden de volgende regels:
Eind 2010 heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de Wegenverkeerswet 1994 in artikel 20b een nieuwe categorie bijzondere bromfietsen geïntroduceerd. Het gaat onder andere om Segway-achtige voertuigen. Hiervoor wordt geen Europese typegoedkeuring vereist. (Staatsblad, nummer 744). In Nederland zijn deze voertuigen niet kentekenplichtig. De minister wijst deze voertuigen aan.
Wat is een bijzondere bromfiets?
Bijzondere bromfiets: bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, onder d, van de wet waarvoor een aanvraag voor een aanwijzing op grond van artikel 20b van de wet is ingediend bij de minister;
De fabrikant van dergelijke bijzondere bromfietsen kan zich melden bij het ministerie. Het adres is:
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Directie Wegen en Verkeersveiligheid
Contactpersoon: Hans de Leeuw
Postbus 20901
25400 EX Den Haag
e-mail: hans.de.leeuw@minienm.nl.
Het toelatingsproces bestaat uit twee hoofdonderdelen:
· een veiligheidsonderzoek. Er vindt onderzoek plaats of er voor wat betreft de manier van berijden veilig met het voertuig aan het verkeer kan worden deelgenomen;
· een onderzoek door de RDW van de voertuig technische aspecten. De RDW beoordeelt of het voertuig voldoet aan de permanente eisen voor dergelijke bromfietsen, zoals die vanaf 1 januari 2012 in de Regeling voertuigen zijn komen te staan.
De RDW heeft besloten om de beoordeling van dergelijke bijzondere bromfietsen te concentreren op het keuringsstation in Waddinxveen. Het keuringsstation maakt van de beoordeling een testrapport op. Dit wordt naar het ministerie gestuurd.
Een bijzondere bromfiets wordt niet geregistreerd, op basis van de resultaten van beide onderzoeken neemt de minister de beslissing om een voertuig wel of niet aan te wijzen.
Gebruik van een bijzondere bromfiets
Voor meer informatie over het gebruik van bijzondere bromfietsen verwijs ik u naar de website van het ministerie infrastructuur en milieu, zie:
https://www.rijksoverheid...gelden-er-voor-een-segway.
Chassisnummer
Een voertuig van de categorie 'bijzondere bromfiets' moet zijn voorzien van een chassisnummer. De fabrikant van het voertuig kan hiervoor een WIM code aanvragen, voor meer informatie verwijs ik u naar onze website, zie:
https://www.rdw.nl/sites/...-voertuigfabrikanten.aspx. De RDW heeft besloten geen chassisnummers in een bijzondere bromfiets te slaan. Dit omdat het veelal kleine voertuigen zijn van een speciale (kwetsbaar) materiaal. Onze apparatuur is niet ingericht om bijzondere bromfietsen te voorzien van een juist chassisnummer.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.